Wat voor een MTB heb je?quote:Op maandag 25 augustus 2008 20:17 schreef toma het volgende:
tvp
wist niet dat er een speciaal MTB-topic bestond
Deze week nieuwe schoentjes gekocht
[ afbeelding ]
ik ben een half jaar geleden begonnen met mountainbiken dus heb een redelijk goedkoop starters fietsje gekocht. Maar ik heb er nu al spijt van dat ik geen duurdere heb gekocht want het mountainbiken is vrij snel uitgegroeid tot m'n favoriete hobby.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 14:11 schreef ZoneKill het volgende:
[..]
Wat voor een MTB heb je?
De Eurobike komt eraan daar worden de MTBs voor 2009 gepresenteerd.
Dat heb ik dus nu ook. Ik wil ook beginnen met MTBen maar wil wel investeren in de toekomst voor een MTB waar ik 5 jaar plezier van kan hebben. Ik ga zeker een fully kopen alleen van welk merk dat ben ik nu aan het uitzoeken.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 00:04 schreef toma het volgende:
[..]
ik ben een half jaar geleden begonnen met mountainbiken dus heb een redelijk goedkoop starters fietsje gekocht. Maar ik heb er nu al spijt van dat ik geen duurdere heb gekocht want het mountainbiken is vrij snel uitgegroeid tot m'n favoriete hobby.
Dit is mn fietsje.
[ afbeelding ]
Ideal pro rider 8 dus.
Heb er klikpedalen opgezet en die plastic rotzooi er afgehaald verder is ie nog origineel. Zeer fijn fietsje voor een starter (zoals ik) moet ik zeggen.
Vandaag even 20 km hier in de bossen gereden en morgen ga ik weer naar de Drunese duinen.
Mijn tip voor beginners: koop een goeie 2e handse mtb op marktplaats (bv, rond de 500 euries). Kijk of het bevalt en zo ja, zet 'm weer te koop en koop dan een duurdere. Bevalt het niet: zet 'm toch weer op marktplaats en doe wat leuks voor het geldquote:Op donderdag 28 augustus 2008 09:49 schreef ZoneKill het volgende:
[..]
Ik wil ook beginnen met MTBen..
[..]
Mijn tip, ga naar een handelaar en vraag of je mag testen met een fiets. Zo kom je snel te weten of je het wel wil.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:17 schreef CruelMan het volgende:
[..]
Mijn tip voor beginners: koop een goeie 2e handse mtb op marktplaats (bv, rond de 500 euries). Kijk of het bevalt en zo ja, zet 'm weer te koop en koop dan een duurdere. Bevalt het niet: zet 'm toch weer op marktplaats en doe wat leuks voor het geld
Een beetje late reactie, maar ik was in Portes du Soleil aan het fietsen op mijn Canyon Torque ES 9.0.quote:
Deore derailleur.quote:
Schoonmaken doe ik gewoon met water en daarna droogwrijven.quote:Op maandag 1 september 2008 22:54 schreef Whodamn het volgende:
Hoi, ik ben nieuw hier en zag een mooi topic over mijn hobby: de Mountainbike.
Even een paar vragen betreffende het onderhoud van een bike:
- Hoe maak ik de bike het best schoon, zet hem wel eens onder de douche (lauw) maar is mijn vriendin niet blij mee.
- Hoe maak ik de ketting schoon en waarmee smeer ik deze in.
- Ik rijd regelmatig langs de kuststrook. Om het zout eraf te spoelen is het dan voldoende om hem onder de douche schoon te maken?
- Ben zoekende naar een nieuwe maar twijfel tussen fully suspended of alleen met voorvering. Wat kan jij me adviseren en wat zijn de voor/nadelen van fully?
- Tot slot: Ik twijfel voor van de winter tussen een 3/4 broek of een lange. 3/4 kan ik langer dragen gedurende het seizoen volgens mij. Iemand suggesties?
Nu, ik merk het wel of iemand hierop een antwoord heeft.
Bikese allen te samen
Volgens mij ben jij goed bezig. Zoals jij beschrijft hoor ik het van anderen ook. FF die tuinslangquote:Op dinsdag 2 september 2008 00:15 schreef toma het volgende:
Ik gebruik altijd afwasmiddel en water om mn ketting schoon te maken. Gewoon wat afwasmiddel op een nat doekje doen en dat dan om je ketting klemmen terwijl je ketting rond laat draaien. Daarna spuit ik speciale silicone spray op mn ketting. Verder maak ik mn fiets altijd schoon door m af te spuiten met een tuinslang. Daarna wrijf ik met een doekje de druppels van mn fiets zodat ik geen kalk vlekken krijg.
Wat betreft een fully. Ik ben ook van plan een fully te kopen.quote:Op maandag 1 september 2008 22:54 schreef Whodamn het volgende:
Hoi, ik ben nieuw hier en zag een mooi topic over mijn hobby: de Mountainbike.
Even een paar vragen betreffende het onderhoud van een bike:
- Hoe maak ik de bike het best schoon, zet hem wel eens onder de douche (lauw) maar is mijn vriendin niet blij mee.
- Hoe maak ik de ketting schoon en waarmee smeer ik deze in.
- Ik rijd regelmatig langs de kuststrook. Om het zout eraf te spoelen is het dan voldoende om hem onder de douche schoon te maken?
- Ben zoekende naar een nieuwe maar twijfel tussen fully suspended of alleen met voorvering. Wat kan jij me adviseren en wat zijn de voor/nadelen van fully?
- Tot slot: Ik twijfel voor van de winter tussen een 3/4 broek of een lange. 3/4 kan ik langer dragen gedurende het seizoen volgens mij. Iemand suggesties?
Nu, ik merk het wel of iemand hierop een antwoord heeft.
Bikese allen te samen
Je moet wel uitkijken dat de straal van de tuinslang niet te sterk is want dat blijkt (heb ik van horen zeggen) niet goed te zijn voor je lagers.quote:Op dinsdag 2 september 2008 08:35 schreef Whodamn het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij goed bezig. Zoals jij beschrijft hoor ik het van anderen ook. FF die tuinslang
Fully is toch ook meer geschikt voor downhill en freeride?quote:Op dinsdag 2 september 2008 13:04 schreef ZoneKill het volgende:
[..]
Wat betreft een fully. Ik ben ook van plan een fully te kopen.
Het hangt een beetje af van waar je wilt gaan mountainbiken. Zoals jij zegt dat je vaak aan de kust gaat is een fully niet echt nodig denk ik.
Voordelen:
- veel comfortabeler
Nadelen:
- duurder dan hardtail
- de extra vering vergt uiteraard ook onderhoud.
Ik heb echt het verschil kunnen testen tussen fully en hardtail over hetzelfde traject. Met een fully was het zoveel leuker en kostte het naar mijn gevoel ook minder energie.
Ja, uiteraard dat lijkt me vrij logisch als je dat gaat doen "moet" je zeker een fully kopen. Anders stuiter je van je fiets.quote:Op dinsdag 2 september 2008 13:25 schreef toma het volgende:
[..]
Fully is toch ook meer geschikt voor downhill en freeride?
Ikke! Bij de amateurs. Aan het begin van het seizoen wilde ik voor de toptien in het eindklassement gaan, maar door niet al te beste uitslagen, uitvallen in Ronse en Zoetermeer gaat dat niet meer lukken. Ben nu wel weer redelijk in vorm, dus ik probeer nog goed te rijden in Winterslag. Volgende week in Margraten ben ik op weg naar Riva del Garda, voor de inmiddels traditionele eindezomerbikevakantie.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:07 schreef De-Sjrien het volgende:
Rijd iemand mee met de Benelux cup?
Op Schoorl is een fully absoluut geen overbodige luxe. Het feit dat je achterwiel loskomt heeft overigens voornamelijk met je techniek te maken. Bij een hobbel moet je eigenlijk een klein beetje uit het zadel komen en je benen een beetje gebogen houden, of in elk geval je gewicht iets naar voren verplaatsen. Zo vang je de klap niet hard met je kont op, maar geleidelijk met je benen en je bovenlijf. Je zult merken dat je dan ook niet veel snelheid zult verliezen. Maar dan nog rij ik op Schoorl niet graag met m'n hardtail, al die 'extra' bewegingen kosten erg veel kracht .quote:Op woensdag 3 september 2008 00:00 schreef Whodamn het volgende:
@Iedereen die gereageerd heeft op mijn vraag:
Bedankt voor jullie reactie, heb er veel aan gehad en spaar dus nog even door voor een fully of wacht nog een jaartje :p. Ik rijd zelf het meest op het parcours van Schoorl, komt vaak genoeg voor dat mijn achterwiel los komt van de grond en ik dus geen grip meer heb. Nu nog op zoek naar de beste prijs/kwaliteit fully. Mocht iemand daar nog suggesties voor hebben dan verneem ik het graag!
Er van uitgaande dat jij met de mountainbike XC wilt gaat doen (Cross Country) en niet bijvoorbeeld Freeride (stunten) dan het volgende:quote:Op woensdag 24 september 2008 11:14 schreef baileyyy het volgende:
Ik wil ook beginnen met mountainbiken. maar een goede op makrtplaats voor 500 euro?? Dat las ik hierboven?
Als ik naar een speciaalzaak ga betaal ik gelijk flink wat geld. Heb ik wel een goede, maar ik weet nog niet of t wel wat voor mij is.
Ik weet ook niet waar ik op moet letten, qua hoogte. ben vrij klein, moet ik een damesfiets of is dat onzin? Wanneer is een fiets wel goed, wanneer niet?
In de winter is het 's avonds niet te doen om te fietsen omdat het snel donker wordt. Overdag kan het wel maar dan moet je wel goede kleding hebben. Welke weet ik niet want ik ben er ook naar op zoekquote:Op zondag 28 september 2008 11:50 schreef baileyyy het volgende:
ohja nog een vraag.
Fietsen in de winter 's avonds laat word natuurlijk niks. Dus het zal alleen het weekend nog maar worden??
Of fietsen jullie 's winters bijna niet? Welke kleding dragen jullie??
Ondershirt: thermohemd lange mouw (craft), fietsshirt lange mouw, goed fietsjack, korte broek met zeem, lange broek zonder zeem, handschoenen en overschoenen. Eventueel bandana onder helm. Dan fiets je in ieder geval tot aan het vriespunt comfortabel (wel een beetje doortrappen).quote:Op zondag 28 september 2008 11:50 schreef baileyyy het volgende:
ohja nog een vraag.
Fietsen in de winter 's avonds laat word natuurlijk niks. Dus het zal alleen het weekend nog maar worden??
Of fietsen jullie 's winters bijna niet? Welke kleding dragen jullie??
Ik gebruik ook een thermoshirt met lange mouw (Falke), dan een shirt met lange mouw, meestal geen jas, pas vanaf 5 graden ofzo. En dan een lange fiets broek. Niet zo'n strakke, maar een losse met ingebouwde binnenbroek met zeem. Ik heb ook nog ergens een oude snowboardbroek liggen (eentje zonder voering), da's ook wel relaxed als het echt koud is. Handschoenen met lange vingers (sowieso altijd aan). En skisokken tegen de koude voeten. Iets warms in de Camelbak is ook relaxed. En als 't echt koud is, m'n snowboard-helm, lekker warme oren .quote:Op maandag 29 september 2008 10:47 schreef CruelMan het volgende:
[..]
Ondershirt: thermohemd lange mouw (craft), fietsshirt lange mouw, goed fietsjack, korte broek met zeem, lange broek zonder zeem, handschoenen en overschoenen. Eventueel bandana onder helm. Dan fiets je in ieder geval tot aan het vriespunt comfortabel (wel een beetje doortrappen).
Vorig jaar Oosterhout gereden, dat is het dorp ernaast. Aan jouw beschrijving te lezen lijkt het erop dat we morgen hetzelfde gebied gaan uitkammen. Ik heb me toen wel vermaakt, maar dat lukt me meestal vrij aardig tijdens een toertocht.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 17:28 schreef Wombcat het volgende:
Dongen heb ik twee jaar geleden gereden. Was een vrij vlak parkoers (duh, daar is ook niets in de buurt). Gaat voor een deel over de MTB-route Dorst, die is wel leuk . Rest was ook zoiets, dus wat rechte stukken her en der, afgewisseld met wat technische stukken en een paar (hele) korte klimmetjes over zandbultjes. Wel lekker snel Deed 'm binnen twee uur.
Was wel vrij veel singletrack, maar wel vooral rechtdoor.quote:Op zondag 19 oktober 2008 16:32 schreef Trainspotter het volgende:
Driebergen verschilt per keer. Soms is er niet veel aan, andere keren heb je meer hoogtemeters en leuke singletracks. Ik probeer er jaarlijks eigenlijk zo weinig mogelijk te komen. Uiteindelijk zijn we er toch wel zo'n twee of drie keer per toerseizoen, voor ons toercluppie is het nu eenmaal het dichtsbijzijnde stuk echt bos (65 km rijden ).
Dorst is wel een tof parkoers idd, wel kort (7 km). Tegenwoordig kom ik er niet meer, omdat ik wat verder weg woon .quote:Dongen was best leuk. Lekker doortrekken op de vlakke stukken, afgewisseld met leuke singletracks en korte klimmetjes (waar meer dan de helft moet lopen...). Ook het parcours van Dorst werd inderdaad aangedaan, dat is toch best een aardig rondje met al die kombochten. Uiteindelijk iets meer dan twee uur gereden over 44 km, inclusief stop.
quote:Op donderdag 25 september 2008 12:49 schreef Skwish het volgende:
[..]
Er van uitgaande dat jij met de mountainbike XC wilt gaat doen (Cross Country) en niet bijvoorbeeld Freeride (stunten) dan het volgende:
Ik denk dat het voor 500 euro lastig is om nieuwe redelijk goede mtb aan te schaffen. Als jij 300 euro erbij legt wordt dat een stuk makkelijker. Voor 800 euro zijn er ook voldoende goede tweede hands fietsen te vinden.
De afmontage van de fiets is zeer belangrijk. Laten wij voor gemak zeggen dat op XC gebied twee grote bekende merken zijn op veel onderdelen van de mtb namelijk Shimano en SRAM.
Bij Shimano (op XC gebied) heb je de volgende klassen (van minder goed naar beter)
Diore - LX - XT - XTR
Bij SRAM heb je ook soortgelijke klassen alleen dan met andere benamingen.
In de prijsklasse van rond de 800 euro kom jij dan op LX wat redelijk goed is. In ieder geval goed genoeg om mountainbiken een aantal jaren serieus te willen gaan doen. XT is over het algemeen beter maar ook duurder. XTR, wat weer veel duurder is, is meer geschikt voor wedstrijdrijden.
Op internet zijn er wel rekentestjes te vinden die voor jou berekenen welke mtb framemaat jij het beste kan aanschaffen. Ga in ieder geval voor een hardtail (dus alleen voorvering) wat meer dan genoeg is voor parcours in Nederland. Er zijn ook fully suspensions (vering voor en achter, maar is ook duurder en zwaarder) maar die zijn echt overbodig in Nederland.
Voor mtb zijn er twee soorten remmen: schijfremmen en naafremmen. naafremmen zijn goedkoper, minder onderhoudsgevoelig dan schijfremmen alleen schijfremmen zijn dan weer wat beter. Naafremmen zou in principe voldoende moeten zijn voor parcours in Nederland toch zijn schijfremmen absoluut geen overbodige luxe.
Nice, ziet er gelikt uit. Vind die enkele voorvork alleen zo instabiel ogen bij canondale.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 19:35 schreef raimen het volgende:
Het is al weer een hele tijd geleden dat ik hier was maar ik wilde jullie toch even mijn nieuwe bike laten zien. Het is een Cannondale Rush 3 Carbon (2009) geworden. Ik heb afgelopen zaterdag in Ede een tocht gebiked, en ik kan niet anders zeggen dat het gewoon een super bike is. Aankomend weekend een tocht in "T'Veen" Veenendaal fietsen bij de Axa renners.
[ afbeelding ]
Ik ben er erg blij mee
Thx, Het is voor mij niet de eerste keer dat ik met een lefty rij. Ik kan gewoon met losse handen rijden en de fiets is altijd stabiel. Ik kan me voorstellen dat het er raar uit ziet, maar het rijd o zo lekker.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 19:39 schreef toma het volgende:
[..]
Nice, ziet er gelikt uit. Vind die enkele voorvork alleen zo instabiel ogen bij cannondale.
Zit ik dan goed in de richting voor mijn eisen/wensen? Waarop te letten bij aanschaf en hebben jullie nog andere tips? Wachten tot het voorjaar?quote:Op donderdag 13 september 2007 09:41 schreef Impry het volgende:
http://www.trekbikes.com/(...)tail/6_series/6000e/
Dat is een mooie zwart-witte fiets. De 6300 (model hoger) zit op ¤ 639,- in Bergen op Zoom bij Hopmans.
Dus ik verwacht dat de 6000 wel in de ¤ 500,- zit. (je kunt even bellen voor exacte prijs, woe. zijn ze dicht)
Prima schakelspul zit er op, in ieder geval voldoende voor normaal MTB-gebruik. Alivio voorderailleur houdt het ook goed vol zolang je maar niet kopje-onder gaat in een modderpoel.
Voorvork kun je vastzetten (lockout) waardoor je bij straatgebruik geen onnodige energie verliest.
Zitten ook schijfremmen op en een framemaat van 21,5" moet wel passen denk ik.
quote:Frame: BeOne Team Replica Alu 6061 T6
Voorvork: RockShox Dart 3 80mm Lockout
Balhoofdset: Ritchey
Stuurpen: Ritchey Comp
Stuur:Ritchey Comp
Zadelpen: Ritchey Comp
Shifters: Deore
Derailleur Voor: Deore
Derailleur Achter: Deore LX
Remmen: Tektro Auriga Comp 160mm/180mm
Crankset: Truvativ Isoflow
Trapas: Truvativ Squared
Cassette: Suntour SPF-70
Ketting: Deore LX HG73
Velgen: Alex DP17
Naven: BeOne Hubs
Band Voor: Maxxis Tomahawk
Band Achter: Maxxis Tomahawk
Dat heb ik afgelopen zondag ook gemerkt. Het had zaterdag de hele dag geregend en zondag ben ik naar de Drunese Duinen gegaan om te gaan MTB'en. Het was één grote modderplas, maar wel heel vet Alleen soms wanneer ik heuvel op ging en wat kracht zette op m'n pedalen jamde m'n ketting soms. Waarschijnlijk omdat er zoveel modder in m'n ketting zat dat m'n tandwielen m'n ketting niet goed pakte. Dat was wel vrij frustrerend. Ik kreeg m'n voorblad ook soms niet meer goed in z'n versnelling.quote:Op dinsdag 4 november 2008 20:58 schreef Tommeke het volgende:
Hier maar een tvp.
Afgelopen zomer heb ik van een kennis een batavus hardtail gekregen.
M'n vriendin wou graag MTB'en en 't leek mij ook wel wat. Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald, gesmeerd. Ketting en cassette vervangen en hij doet het weer prima. Inmiddels heeft hij weer een beurt nodig En ik wil de SRAM gripshift die erop zit vervangen voor shimano shifters.
Ik heb toch gemerkt dat het schakelen minder goed gaat als het nat en modderig is.
Ik ben deze zomer wezen fietsen in de Alpen, maar met een racefiets gaat het toch iets makkelijker dan met een mtb
Dat dacht ik ook, nu blijkt deze niet meer op voorraad te zijnquote:Op dinsdag 4 november 2008 19:45 schreef toma het volgende:
ik zou voor de Cube - 2008 Attention gaan. Maar ik heb er niet zo heel veel verstand van
Maar volgens heb je dan een heel mooi fietsje voor relatief weinig geld.
Chainsuck, bij modder eigenlijk nauwelijks te voorkomen.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:45 schreef toma het volgende:
[..]
Alleen soms wanneer ik heuvel op ging en wat kracht zette op m'n pedalen jamde m'n ketting soms. Waarschijnlijk omdat er zoveel modder in m'n ketting zat dat m'n tandwielen m'n ketting niet goed pakte.
Ja dat heb ik. Kan dat komen omdat mijn ketting of tandwielen gewoon kut zijn of ligt dat gewoon aan de omstandigheden. Het waren wel zeer extreme omstandigheden moet ik zeggen.quote:Op maandag 17 november 2008 10:17 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Chainsuck, bij modder eigenlijk nauwelijks te voorkomen.
Door de modder wordt je ketting stijver, en "rolt" deze minder makkelijk over de voorste tandwielen, hij blijft zegmaar kleven aan de onderkant van het grote tandwiel.
Ik had het vandaag ook een paar keer, het schakelen ging sowieso ook vet klote, komt denk ik omdat ik een paar keer tot aan m'n naven in de modder zat!quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:10 schreef toma het volgende:
[..]
Ja dat heb ik. Kan dat komen omdat mijn ketting of tandwielen gewoon kut zijn of ligt dat gewoon aan de omstandigheden. Het waren wel zeer extreme omstandigheden moet ik zeggen.
Ik gebruik sinds jaar en dag Prolink van ProGold (merk). Uit de VS meegenomen maar is in NL ook wel verkrijgbaar. Perfect spul in alle weersomstandigheden. Om de 300 km ff een smeerbeurtje en klaar ben je. Keting wordt niet zwart, maakt zichzelf schoon, enkel ff afdoen met een droge doek na het rijden.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:45 schreef toma het volgende:
[..]
Dat heb ik afgelopen zondag ook gemerkt. Het had zaterdag de hele dag geregend en zondag ben ik naar de Drunese Duinen gegaan om te gaan MTB'en. Het was één grote modderplas, maar wel heel vet Alleen soms wanneer ik heuvel op ging en wat kracht zette op m'n pedalen jamde m'n ketting soms. Waarschijnlijk omdat er zoveel modder in m'n ketting zat dat m'n tandwielen m'n ketting niet goed pakte. Dat was wel vrij frustrerend. Ik kreeg m'n voorblad ook soms niet meer goed in z'n versnelling.
als mijn ketting-smeer-potje leeg is zal ik die kopenquote:Op dinsdag 18 november 2008 23:27 schreef Whodamn het volgende:
[..]
Ik gebruik sinds jaar en dag Prolink van ProGold (merk). Uit de VS meegenomen maar is in NL ook wel verkrijgbaar. Perfect spul in alle weersomstandigheden. Om de 300 km ff een smeerbeurtje en klaar ben je. Keting wordt niet zwart, maakt zichzelf schoon, enkel ff afdoen met een droge doek na het rijden.
Gaaf, ik wil dit jaar een tour transalp gaan fietsen, lijkt me echt gigantisch vet.quote:Op zondag 7 december 2008 18:11 schreef Trainspotter het volgende:
Vandaag weer ingeschreven voor de Transalp .
welke maat is je frame?quote:Op donderdag 15 januari 2009 23:08 schreef J0kkebr0k het volgende:
Wat kan ik voor een 5 maanden oude Cube LTD Race (model 2008) vragen? Hij is in perfecte staat. Misschien dat ik hem wil verkopen omdat ik via mijn werkgever aan het nationaal fietsplan kan meedoen. Zit erover te denken om een iets beter afgemonteerde fiets te halen, hoewel ik eigenlijk nog steeds verliefd ben op mijn Cube
Niet mijn fiets, heb geen camera bij de hand:
[ afbeelding ]
Hij is helemaal standaard op het zadel na. Bij mij zit er een volledig zwart zadel van "Scape" op.
SPECS
>Frame: Alu Superlite 7005 double butted, RFR-Geometry
>Voorvork: Rock Shox Reba SL, 85mm veerweg, Motion Control, POPLOC
>Balhoofdset: Ritchey Logic semi integrated
>Stuurpen: Easton EA30 Oversized
>Stuur: Easton EA30 Lowriser Oversized
>Grips: Cube double durometer
>Derailleur achter: Shimano XT RD-M772 SHADOW
>Derailleur voor: Shimano LX FD-M580, Top Swing, 34.9mm
>Shifters: Shimano LX SL-M580 Rapidfire-Plus, 9-speed
>Remmen: Formula ORO K18 hydraulische schijfremmen (180/160mm)
>Crankset: Shimano FC-M532, 44x32x22T, 175mm
>Bracket: Shimano FC-M532 bracket cups
>Cassette: Shimano CS-HG50, 11-32T, 9-speed
>Ketting: Shimano CN-HG53
>Velgen: Alex EN24
>Naaf voor: Shimano XT Disc HB-M756
>Naaf achter: Shimano XT Disc FH-M756
>Spaken: DT Swiss Champion 2.0
>Band voor: Schwalbe Nobby Nic Triple compound 26x2.25
>Band achter: Schwalbe Racing Ralph Triple compund 26x2.25
>Binnenbanden: Schwalbe AV13-40/57-559
>Velglinten: Schwalbe 22-559
>Pedalen: Fasten alu
>Zadel: Scape Active 4
>Zadelpen: Easton EA30, 31.6mm
>Zadelpenklem: Scape Variclose, 34.9mm
>Totaalgewicht: ca. 11.6 kg (kleinste maat zonder pedalen)
>Framegewicht: ca. 1690 g (kleinste maat)
Leg uit.quote:Op maandag 26 januari 2009 18:33 schreef fs180 het volgende:
dat je ketting van het tandwiel op kan tillen terwijl hij om het tandwiel zit
quote:Hoe zie ik of mijn ketting vervangen moet worden?
Je kunt zien of je ketting versleten is door de ketting in het midden (tussen het voor- en achtertandwiel) omhoog te druken, en bij het achtertandwiel naar achteren te trekken.
Als je de ketting verder dan 0.5 cm. naar achteren kunt trekken dan is de ketting versleten.
En nee, het maakt niet uit hoe je de ketting stelt. Als de ketting echt versleten is zal deze onder elke spanning deze 0.5 cm speling hebben.
Ik had er ook heel veel last van, van alles geprobeerd, andere tandwielen, andere ketting etc. etc.quote:Op maandag 26 januari 2009 18:31 schreef toma het volgende:
Een vraag!
Ik heb de laatste tijd veel last van chainsuck. Dat betekent dat je ketting aan je voorste tandwiel blijft hangen en zich dan dubbelvouwt. Nou heb ik geprobeerd mijn ketting extra goed te onderhouden maar dit helpt maar minimaal. Nu wilde ik daar toch echt iets aan doen! Ik had begrepen dat dit probleem aan twee factoren kan liggen. Het kan zijn dat m'n ketting of/en m'n crankset is/zijn versleten. Mijn vraag is: Hoe zie ik dat m'n ketting of m'n crankset is versleten?
Als ik ge-mountain biked heb en het heeft geregent zit ik ook onder de derriquote:Op maandag 26 januari 2009 20:42 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Ik had er ook heel veel last van, van alles geprobeerd, andere tandwielen, andere ketting etc. etc.
Sinds 3-4 maanden een andere achter derri, en nu lijkt het probleem echt opgelost.
Voorheen had ik XT middellang volgens mij, nu heb ik de nieuwe XT kort en veel minder last van Chainsuck.
Ik vind het een iets te dure investering om m'n derailleur te vervangen maar ik ga morgen wel langs de fietsenmaker voor een nieuwe ketting. Hoe kan ik aan de tandjes van m'n crankset zien dat ie is versleten? Zijn ze dan puntiger, of juist niet?quote:Op maandag 26 januari 2009 20:42 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Ik had er ook heel veel last van, van alles geprobeerd, andere tandwielen, andere ketting etc. etc.
Sinds 3-4 maanden een andere achter derri, en nu lijkt het probleem echt opgelost.
Voorheen had ik XT middellang volgens mij, nu heb ik de nieuwe XT kort en veel minder last van Chainsuck.
Je kan ook ff checken of er geen bramen aan de tandjes zitten. Zitten die er wel, probeer ze dan een beetje weg te veilen.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 01:17 schreef toma het volgende:
[..]
Ik vind het een iets te dure investering om m'n derailleur te vervangen maar ik ga morgen wel langs de fietsenmaker voor een nieuwe ketting. Hoe kan ik aan de tandjes van m'n crankset zien dat ie is versleten? Zijn ze dan puntiger, of juist niet?
komt omdat de ketting die kant op draait zeg maar..quote:Op dinsdag 27 januari 2009 13:28 schreef fs180 het volgende:
ja puntiger, maar ook lijkt het dan of ze naar één kant zijn gebogen, een kant (links of rechts) slijt harder
val je wel is dat de ketting zo onderspanning komt te staan dat die dingen buigenquote:Op dinsdag 27 januari 2009 13:40 schreef fs180 het volgende:
nee, dat bedoel ik niet, dat is pas als het ECHT heel erg is
ik bedoel, als je op je fiets zit, en naar beneden nou kijken, je kan zien dat (nouja, kan zien.. moet je wel heel goed kijken maar okay) de linker en rechterkant van je blad anders slijten, dus het lijkt alsof ze naar links of naar rechts buigen/slijten
na 23.00 fietsen? dan zie je toch geen hol?quote:Op donderdag 29 januari 2009 19:21 schreef kokos het volgende:
Fietst er dan niemand van jullie 's nachts? Ik fiets juist met deze dagen pas rond een uurtje 23:00.
Alleen nu krijg ik de laatste tijd vaker last van mijn handen als ik lang aan het fietsen ben, door een verkeerde grip denk ik. Wat kan ik hier tegen doen?
gebruik je handschoenen?quote:Op donderdag 29 januari 2009 19:21 schreef kokos het volgende:
Fietst er dan niemand van jullie 's nachts? Ik fiets juist met deze dagen pas rond een uurtje 23:00.
Alleen nu krijg ik de laatste tijd vaker last van mijn handen als ik lang aan het fietsen ben, door een verkeerde grip denk ik. Wat kan ik hier tegen doen?
alleen maar overbodig sjouw materiaalquote:Op donderdag 29 januari 2009 21:59 schreef fs180 het volgende:
ik wel, gebruik het alleen nooit, verblind ik mezelf alleen maar
Voor een duidelijk bikeadvies kan jij het beste hier kijken.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 14:30 schreef stevengerrard het volgende:
Ik wil graag een nieuwe bike kopen maar heb er totaal geen verstand van. Wie kan me adviseren wat voor fiets ik het beste kan kopen / waar etc etc. En uiteraard welke ass ik vooral niet moet vergeten.
Woon in Arnhem dus de Posbank zal waarschijnlijk doelwit worden . Helaas moet ik alleen fietsen omdat kameraad niet meer mag fietsen dus een mp3 speler is ook al aangeschaft
Ja, alleen ik pak de tuinslang en klaarquote:Op donderdag 5 februari 2009 22:47 schreef Cyclonist het volgende:
Elke dag als ik m'n oude 'stationsfiets' wegzet in de garage loop ik weer langs die glimmende, nauwelijks gebruikte Cube... echt erg! Ik heb net met mezelf afgesproken dat ik zondagmorgen verplicht een ritje ga maken.. Ik ben gewoon niet zo'n poetsert, dus hij komt er in de winter zelden uit, terwijl door de modder raggen juist zo leuk is! Herkennen jullie dat?
ik poets me altijd de pleuris. Wil altijd dat m'n fietsje er piko bello uitziet.quote:Op donderdag 5 februari 2009 23:07 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ja, alleen ik pak de tuinslang en klaar
1x per maand/2 maanden een doek erover en klaar...
Is overdreven, je kunt bijna alles ook op een hardtail.. Alleen drops naar flat gaat wat lastiger + een hardtail is veel beter om mee te beginnen voor je "rijvaardigheid"quote:Op dinsdag 2 september 2008 14:47 schreef ZoneKill het volgende:
[..]
Ja, uiteraard dat lijkt me vrij logisch als je dat gaat doen "moet" je zeker een fully kopen. Anders stuiter je van je fiets.
Geen id maar dat is wel 95% van de mountainbike community:Pquote:
niet op dirty-pages.netquote:Op zaterdag 7 februari 2009 20:07 schreef x3ro het volgende:
[..]
Geen id maar dat is wel 95% van de mountainbike community:P
Ben daar memberquote:Op zondag 8 februari 2009 02:55 schreef fs180 het volgende:
[..]
niet op dirty-pages.net
ah fok xc, en ik heb er zelf een, misbruik is leuker
Is n nicolai frame, hebben meer moois op http://www.nicolai.net/quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2009 CUBE ACIDSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Viva los Vatos Locos
Maar ik ben een mooi weer rijder. Geef mij maar groene bossen, fluitende vogeltjes, met een zonnetje en 20 graden. Heerlijkquote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:41 schreef Tommeke het volgende:
Juist nu het koud en nat is zit ik meer op de mountainbike. Als het mooier weer word zoek ik de weg meer op.
De websites die ik kan vinden hanteren allemaal dezelfde prijzen behalve vosfietsen.nl, de lokale fietsenboer heb ik nog niet bezocht.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 21:53 schreef fs180 het volgende:
cube heeft mijn voorkeur, betere vork en deore, maar daar blijft het bij
niet te vergeten; wat zijn de prijzen?
Uiteindelijk vind ik dat ook veel lekkerder hoorquote:Op dinsdag 17 februari 2009 21:59 schreef BarbaRob het volgende:
[..]
Maar ik ben een mooi weer rijder. Geef mij maar groene bossen, fluitende vogeltjes, met een zonnetje en 20 graden. Heerlijk
Het heeft allemaal z'n scharme. Er zijn twee dingen waar ik echt een hekel aan heb en dat is regen en wind. De rest maakt me niet veel uit. Sneeuw is ook heel mooi in de bossen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 21:59 schreef BarbaRob het volgende:
[..]
Maar ik ben een mooi weer rijder. Geef mij maar groene bossen, fluitende vogeltjes, met een zonnetje en 20 graden. Heerlijk
quote:Op woensdag 3 september 2008 20:07 schreef toma het volgende:
Vandaag ben ik gaan mountainbiken in Dorst. Een prachtige route daar, wel een beetje kort maar zeer technisch. Ben nog met m'n fiets over de kop gegaan toen ik een boomstam over het hoofd zag
In de winter op een bevroren ondergrond fietsen s en blijft het leukst. Zolang het maar geen 1 grote modderzooi wordt vind ik het best.quote:Op woensdag 18 februari 2009 13:44 schreef toma het volgende:
[..]
Het heeft allemaal z'n scharme. Er zijn twee dingen waar ik echt een hekel aan heb en dat is regen en wind. De rest maakt me niet veel uit. Sneeuw is ook heel mooi in de bossen.
Ik heb er ook zin in. Als het iets warmer is ga ik ook weer met het fietsje naar het werk. Maar om 7 uur 's ochtends is het nog vaak rond het vriespunt en dat is niet fijn.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 17:32 schreef Skwish het volgende:
[..]
In de winter op een bevroren ondergrond fietsen s en blijft het leukst. Zolang het maar geen 1 grote modderzooi wordt vind ik het best.
Laat de lente en zomer nu maar komen. Heerlijk met 20 graden 's avonds na het werk een route pakken
ik geloof je nietquote:Op maandag 2 maart 2009 13:11 schreef J0kkebr0k het volgende:
[hele lijst]
Ik heb ze zaterdag in het echt gezien en ik moet zeggen dat het wederom een moeilijke keus zal worden qua kleur. Dit had ik vorig jaar ook al met de LTD Race. Wilde eerst een mat zwarte, maar ben toen uiteindelijk voor de blauw/witte gegaan. Nog geen seconde spijt van gehad.quote:
Kleur is smaak (ik zou de zwartwitte kiezen), maar de bike an sich is een perfecte keuze. Ik heb hem zelluf ookquote:Op maandag 2 maart 2009 13:11 schreef J0kkebr0k het volgende:
Stel: Je kunt ¤2000,- aan een nieuwe MTB besteden. Welke zou je dan aanschaffen?
Zelf heb ik mijn blik gericht op de Cube AMS 100 pro XT, maar dan met het frame van de Comp: Ik vind die kleurstelling namelijk mooier dan het rood/witte frame van de Pro.
Dat doet een maat van me ook. Vind het helemaal niks. Gelukkig heb ik in de winter nooit last van koude vingers. Ik heb deze:quote:Op maandag 2 maart 2009 21:48 schreef fs180 het volgende:
Gebroken ? Vertel!?
Morgen nieuwe remblokken en olie, bus vet voor de ketting en kijken voor handschoenen..
Ik rij normaal met neoprene handschoenen (erg veel grip maar slijten te hard, heb ze nu paar weken en ze zijn al gescheurd )
Canyon heeft ook wel wat interessante fietsjes in deze prijsklasse: Nerve XC 8.0 (120mm veerweg), Nerve AM 7.0 (140mm veerweg) of (100mm veerweg) Nerve MR 8.0.quote:Maar goed... nog tips voor andere bikes rond de prijs van ¤ 2000,-?
Jezus! Onder de douche.....logisch dat vriendin daar niet blij mee is.quote:Op maandag 1 september 2008 22:54 schreef Whodamn het volgende:
Hoi, ik ben nieuw hier en zag een mooi topic over mijn hobby: de Mountainbike.
Even een paar vragen betreffende het onderhoud van een bike:
- Hoe maak ik de bike het best schoon, zet hem wel eens onder de douche (lauw) maar is mijn vriendin niet blij mee.
- Hoe maak ik de ketting schoon en waarmee smeer ik deze in.
- Ik rijd regelmatig langs de kuststrook. Om het zout eraf te spoelen is het dan voldoende om hem onder de douche schoon te maken?
- Ben zoekende naar een nieuwe maar twijfel tussen fully suspended of alleen met voorvering. Wat kan jij me adviseren en wat zijn de voor/nadelen van fully?
- Tot slot: Ik twijfel voor van de winter tussen een 3/4 broek of een lange. 3/4 kan ik langer dragen gedurende het seizoen volgens mij. Iemand suggesties?
Nu, ik merk het wel of iemand hierop een antwoord heeft.
Bikese allen te samen
Woeps; Akkermans detectedquote:Op zaterdag 7 februari 2009 19:20 schreef x3ro het volgende:
Heb een nieuwe bike opgebouwd
Tis wel niet het rechttoe rechtaan XC fietsje ..
[ afbeelding ]
Even voor flamewars te voorkomen, ik gebruik hem voor (urban)freeride
Specs:
Frame - Nicolai Lambda ST 210mm
Is overdreven, je kunt bijna alles ook op een hardtail.. Alleen drops naar flat gaat wat lastiger + een hardtail is veel beter om mee te beginnen voor je "rijvaardigheid"
misschien moet je hem ff pm'en aangezien het ebricht al 6 maanden oud isquote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:43 schreef Osramp het volgende:
[..]
Jezus! Onder de douche.....logisch dat vriendin daar niet blij mee is.
Als je niet de gelegenheid hebt voor een normale tuinslang: Koop zo'n 10 liter oppompspuit. Zo'n tankje met een pomp erop en een sproeier aan een slang. Ik bedoel zoiets:
[ afbeelding ]
En dan een simpel plantensproeiertje vullen met Dreft en water (1 op 1) en alle vette zooi inspuiten. Effe laten inwerken en goed afborstelen. Mooi setje borstels (bike2build.nl):
[ afbeelding ]
en voor de ketting:
[ afbeelding ]
Na het schrobben afspuiten met schoon water uit de drukspuit. Eventueel kun je de bike nog wassen met autoshampoo en de grote borstel (handveger model).
Na het poetsen de zaak smeren, met name de ketting. Ik heb goede ervaringen met Finish line wet lube (groene dop).
Voor fietsadvies moet je wat meer details geven. Waar rij je meestal en wat rij je? XC, Marathons, downhill, Urban, 4cross?
Als je niet in Zuid-Limburg of de Ardennen woont cq er nooit of zelden gaat biken, kun je prima toe met alleen een verende voorvork. Zelfs die is niet echt nodig in het vlakke land.
Ik woon wel in Zuid-Limburg en ga regelmatig naar de Ardennen en rij een fullsuspension Turner Flux. De huidige fullsuspensions hebben heel weinig trapinvloed en ook vaak lockouts voor verharde weg.
Damn... nette bike zeg! Het frame is alleen een AMS HPC en die is minimaal ¤ 500,- duurder.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:45 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Kleur is smaak (ik zou de zwartwitte kiezen), maar de bike an sich is een perfecte keuze. Ik heb hem zelluf ook
[ afbeelding ]
Omdat m'n HPC Elite 2008 gebroken is, heb ik er een 2009 frame voor teruggekregen. Van dezelfde fiets heb ik dus in dezelfde kleurstelling een hardtail en een fully. Best decadent eigenlijk .
Zeker vette fietsen. Zo'n zwarte Nerve XC 8.0 lijkt me wel wat. Gelijk een mailtje verstuurd of Canyon ook deelnemer is aan het NFP (Nationale Fiets Projecten). Niet dat ik nu een keus heb gemaakt, maar Canyon is zeker een optie!quote:Op dinsdag 3 maart 2009 08:00 schreef FHR het volgende:
[..]
Canyon heeft ook wel wat interessante fietsjes in deze prijsklasse: Nerve XC 8.0 (120mm veerweg), Nerve AM 7.0 (140mm veerweg) of (100mm veerweg) Nerve MR 8.0.
Ik heb afgelopen voorjaar een Torque ES 9.0 gekocht en die bevalt me erg goed. Ook allemaal kleine goede details zoals rubbertjes waar je kabels langs je frame komen etc. Die Nerve fietsjes worden ook altijd goed getest. Bij Bike-fun in Heerlen kan je geloof ik proef-rijden, maar dat Perfection Position System van Canyon werkt ook goed om je maat te bepalen.
Dat is nog eens een goed idee!! Dat scheelt weer modder in de auto en de tuinslang bij de buurman vragen thuis!! Dank!!quote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:43 schreef Osramp het volgende:
[..]
Jezus! Onder de douche.....logisch dat vriendin daar niet blij mee is.
Als je niet de gelegenheid hebt voor een normale tuinslang: Koop zo'n 10 liter oppompspuit. Zo'n tankje met een pomp erop en een sproeier aan een slang. Ik bedoel zoiets:
[ afbeelding ]
Net nieuwe gehaald bij Herwerden, van specialized, Xc light heten ze, wel een lange handschoen maar veel ventilatie dus eindelijk goede voor de zomerquote:Op maandag 2 maart 2009 22:27 schreef toma het volgende:
[..]
Dat doet een maat van me ook. Vind het helemaal niks. Gelukkig heb ik in de winter nooit last van koude vingers. Ik heb deze:
[ afbeelding ]
die zijn perfect
Die zijn wel cool...quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:25 schreef fs180 het volgende:
[..]
Net nieuwe gehaald bij Herwerden, van specialized, Xc light heten ze, wel een lange handschoen maar veel ventilatie dus eindelijk goede voor de zomer
Ik? al een tijdje hoorquote:Op dinsdag 3 maart 2009 15:07 schreef Isdatzo het volgende:
Godverdomme zit jij nou ook al hier .
Nou ja, zo spectaculair is het nu ook weer niet. Het verhaal is dat 't frame er eentje is uit een verkeerd geproduceerde serie. De carbonlagen zijn daarin niet kruislings maar evenwijdig gelegd ofzo. Gevolg was dat er een scheur in de achterbrug ontstond. Aan m'n brute kracht kan het in elk geval niet hebben gelegen, want die heb ik niet . En eigenlijk is het frame alleen op de proef gesteld in een week Turkije, een week Zwitserland en en een week Italiëquote:
En dan verkopen ze hem welquote:Op dinsdag 3 maart 2009 21:16 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Nou ja, zo spectaculair is het nu ook weer niet. Het verhaal is dat 't frame er eentje is uit een verkeerd geproduceerde serie. De carbonlagen zijn daarin niet kruislings maar evenwijdig gelegd ofzo. Gevolg was dat er een scheur in de achterbrug ontstond. Aan m'n brute kracht kan het in elk geval niet hebben gelegen, want die heb ik niet . En eigenlijk is het frame alleen op de proef gesteld in een week Turkije, een week Zwitserland en en een week Italië
Gewoon niet goed gecontroleerd. Je wilt niet weten hoeveel carbonframes er worden afgekeurd en in een grote container verdwijnen. Zeker bij de high-end frames nemen fabrikanten normaal gesproken geen enkel risico.quote:
Dat gaat je wel bevallen. De worldcup wordt daar regelmatig verreden, let wel ff op dat j eniet net een weekendje pikt waar net een tocht of wedstrijd is. Heb ik een keer gehadquote:Op woensdag 11 maart 2009 21:24 schreef Skwish het volgende:
In juni voor het eerst in de Ardennen een lang weekend biken. In Houffalize om precies te zijn.
Dat is wel een echt mtb-gebied.quote:Op woensdag 11 maart 2009 21:24 schreef Skwish het volgende:
In juni voor het eerst in de Ardennen een lang weekend biken. In Houffalize om precies te zijn.
Dat is moeilijk zo even te zeggen. Je kunt een M of L nemen (19 of 21 inch), maar dat hangt van je lichaamsbouw af. Denk daarbij aan arm/beenlengte en ook wat je ermee wil gaan doen. Crosscountry vraagt een andere fietsmaat/soort als bijvoorbeeld downhill of urban.quote:Op zondag 15 maart 2009 13:52 schreef ejvdb het volgende:
Hallo
IK had even een vraagje,
IK ben op zoek naar een mountainbike, maar nou heb ik er niet echt verstand van.
Ik ben 18 en 1m80 en zwaarlijvig, wat voor maat mountainbike kan ik dan het beste nemen?
Als je zwaarder bent, is het verstandig om wat stevigere onderdelen op je fiets te zetten. En dan vooral velgen, voorvork, crankstel (trapas, pedalen etc.) en je stuur. Je kan dan bijvoorbeeld naar wat meer "all mountain"- of dirt jump-achtige fietsen en onderdelen kunnen kijken. Lekker brede velgen dus, Shimano Saint onderdelen, Truvativ Husselfelt etc. Het is ook verstandig om te kijken of het makkelijk is om nieuwe veren voor je voorvork/achterdemper te kopen die bij je gewicht passen. Of luchtvering nemen, dan kan je altijd nog oppompen. Let er ook op dat je stevige banden koopt met een niet al te dunne zijkant.quote:Op zondag 15 maart 2009 13:52 schreef ejvdb het volgende:
Hallo
IK had even een vraagje,
IK ben op zoek naar een mountainbike, maar nou heb ik er niet echt verstand van.
Ik ben 18 en 1m80 en zwaarlijvig, wat voor maat mountainbike kan ik dan het beste nemen?
Zelf wel een Cube.quote:
Ehm denk ik wel jah.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:06 schreef toma het volgende:
Kun je dan op je laptop een route uitstippelen en daarna in dat gps-systeem zetten?
JA, niet kopen!quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:54 schreef Crazy-M het volgende:
Iemand tips voor Fiets navigatie ?
Blijkbaar is de ontvangst van de Etrex verbeterd. Dan zou ik voor die gaan. Simpel en doeltreffend. De Edge-serie is best leuk, maar heeft een hoog gadget-gehalte De ontvangst is wel heel erg goed. Een groot nadeel van de Edge vind ik het bestandsformaat. Dat werkt met behulp van Trainingscenter en crx, wat slecht uitwisselbaar is. De conversie van en naar gpx (standaard gps-formaat) verloopt regelmatig erg problematisch. De Etrex werkt met behulp van Mapsource, wat prima werkt voor het laden, aanpassen en uploaden van tracks.quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:54 schreef Crazy-M het volgende:
Iemant tips voor Fiets navigatie ?
ik zit te twijfelen voor:
http://www.gpsshop.nl/product/20792/garmin-edge-205.html
Of:
http://www.gpsshop.nl/product/43643/garmin-etrex-h.html
Scheelt 100 euro in aankoop. Maar denk dat ik de eerste kies
Ding moet gewoon gps routes in kunnen lezen en laten zien. Prijs verschil is ruim 100 euro.
Dat ligt dan toch echt aan de GPS en de gids (die gewoon niet zit op te letten, je moet wel een beetje vooruit kijken op je track). De huidige generatie devices voldoet prima, ook in dichte bebossing. In Nederland met z'n extreem dichte padendichtheid kun je nog wel eens verkeerd rijden op een vijfsprong, maar dat is het dan. In de Ardennen en Alpen is het echt ideaal. Je rijdt over de mooiste paden omdat je routes kunt downloaden van locals of van tochten die als mooi bekend staan, je kunt vantevoren tot op de meter nauwkeurig bepalen hoeveel km en hm je wilt rijden, je hoeft nooit te stoppen op een kruising om te kijken waar je nu weer heenmoet, je verdwaalt nooit en [nerd-alert] je kunt je rit vooraf of naderhand bekijken in GoogleEarth. Ik rij echt niet meer zonder in vreems gebied.quote:Op woensdag 18 maart 2009 17:47 schreef Osramp het volgende:
[..]
JA, niet kopen!
Ik meen het serieus, een tijdje geleden heb ik er ook over zitten denken zoiets aan te schaffen. Tot ik 3 maanden geleden met een clubje ging fietsen waar de gids met GPS reed. Man man man, nog nooit zo vaak verkeerd gereden. De nauwkeurigheid van een GPS valt in het bos behoorlijk tegen, voor de auto is het geweldig, maar op smalle bosweggetjes zit je al snel verkeerd.
Het was echt waardeloos, dan fiets je en 10 meter achter een splitsing zie je dat je toch verkeerd zit.
Van de 10 afslagen zaten we zeker 7 keer fout. Stoppen, omkeren, frustratie alom.
Gewoon een kaart, kost een fractie, kan niet kapot, nooit lege accu, geen ontvangstproblemen. Okee, als je je verrijdt dan merk je het met een kaart vaak te laat op, da's met een GPS niet.
Ja. Als ik naar vreemd gebied ga, download ik meestal eerst een hoop tracks en ga die dan verbouwen tot mooie rondjes. Als onderligger heb je onderhand van elk land supergedetailleerde digitale topografie. Het is dan gewoon een kwestie van wat paadjes overtrekken om verbindingen te kunnen maken tussen de verschillende gedownloade tracks.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:06 schreef toma het volgende:
Kun je dan op je laptop een route uitstippelen en daarna in dat gps-systeem zetten?
Dan is de Etrex ook de beste optie. Downloads zijn voornamelijk in gpx. Van gpx naar crx (Trainingcenter- Edge) loopt niet altijd even lekker. Mapsource (Etrex) kan gewoon gpx openen. Uploaden naar je gps-device is dan heel gemakkelijk. M'n moeder kan en doet het ook .quote:Op woensdag 18 maart 2009 21:35 schreef Crazy-M het volgende:
mjah ik wil dus voornamelijk routes downloaden en die er dan op zetten (MTB routes in Nederland)
Ja! Prima fiets.quote:
Kaart is zeker niet ideaal, maar ik weet dat ik op de kaart minder vaak verkeerd rij dan toen die keer met GPS. Die tocht was wel in de Ardennen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 20:58 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Dat ligt dan toch echt aan de GPS en de gids (die gewoon niet zit op te letten, je moet wel een beetje vooruit kijken op je track). De huidige generatie devices voldoet prima, ook in dichte bebossing.
welk gebied in het zuiden ?quote:Op donderdag 19 maart 2009 08:43 schreef Osramp het volgende:
[..]
Kaart is zeker niet ideaal, maar ik weet dat ik op de kaart minder vaak verkeerd rij dan toen die keer met GPS. Die tocht was wel in de Ardennen.
Maar mocht je eens in het zuiden komen fietsen (zie dit als een uitnodiging), dan laat ik me graag overtuigen
Daarom is het juist stil! Iedereen is buiten aan 't fietsenquote:Op zondag 12 april 2009 12:42 schreef BarbaRob het volgende:
wat is het hier stil zeg. Terwijl het toch geweldig mountainbike weer is
Serieus?quote:Op zondag 12 april 2009 15:33 schreef fs180 het volgende:
Voor mij is het seizoen gesloten nu, mij te warm
quote:Op zondag 12 april 2009 18:25 schreef fs180 het volgende:
Boven de 18 graden vind ik het persoonlijk te warm, en om nou na elk ritje te douchen en schone kleren aan te trekken.. s'Nachts of s'avonds wil ik wel de fiets pakken, dan hangt er altijd een koele lucht en koel je dus sneller af, alleen kun je dan niet echt lekker de bossen in (zonder complete lichtbak mee te nemen )
Ik heb dat ook, schijnt normaal te zijn bij Marzocchi's. Ook na een service beurt maakte hij dat geluid nog, was geen probleem volgens de fietsenmaker.quote:Op zondag 12 april 2009 19:44 schreef fs180 het volgende:
Over voorvorken gesproken, mijn Marzocci maakt een zuigend geluid bij te veren, ik vermoed een probleem met de keerringen? Hij lekt in ieder geen olie en werkt verder probleemloos, alleen het geluid..
Lekker.. weet je toevallig ook wat het probleem was, waardoor het kwam dus?quote:Op zondag 12 april 2009 21:47 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Ik heb dat ook, schijnt normaal te zijn bij Marzocchi's. Ook na een service beurt maakte hij dat geluid nog, was geen probleem volgens de fietsenmaker.
Hoe komt het?quote:Op maandag 13 april 2009 18:06 schreef Osramp het volgende:
Lekker gezond mountainbiken........Ik lig al vanaf dinsadagmiddag thuis met een gebroken schouder en een hersenschudding. Het einde is nog niet in zicht.
Darbovenop ook nog eens werkeloos.
Da's niet zo mooiquote:Op maandag 13 april 2009 18:06 schreef Osramp het volgende:
Lekker gezond mountainbiken........Ik lig al vanaf dinsadagmiddag thuis met een gebroken schouder en een hersenschudding. Het einde is nog niet in zicht.
Darbovenop ook nog eens werkeloos.
Je vind mountainbiken gezondquote:Op maandag 13 april 2009 18:06 schreef Osramp het volgende:
Lekker gezond mountainbiken........Ik lig al vanaf dinsadagmiddag thuis met een gebroken schouder en een hersenschudding. Het einde is nog niet in zicht.
Darbovenop ook nog eens werkeloos.
Whaa, klote man. Beterschap.quote:Op maandag 13 april 2009 18:06 schreef Osramp het volgende:
Lekker gezond mountainbiken........Ik lig al vanaf dinsadagmiddag thuis met een gebroken schouder en een hersenschudding. Het einde is nog niet in zicht.
Darbovenop ook nog eens werkeloos.
Gecompliceerde breuk niet geloof ik, Sleutelbeen gebroken.quote:Op maandag 13 april 2009 18:43 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Da's niet zo mooi
Sterkte en beterschap!
Is het een gecompliceerde breuk dat je zegt dat het einde nog niet in zicht is?
Ik ben gevallen in een afdaling en heb daar een boomstam geraakt. Die zorgde voor de schouderbreuk.quote:Op maandag 13 april 2009 20:43 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
en je was gevallen tijdens de trap oplopen binnenshuis en hebt toen je schouder gebroken?
hmm misschien bij draaien bij de handrem ?quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:38 schreef 1517 het volgende:
Mijn voorste schijfrem loopt volgens mij iets aan. Is hier een handigheidje voor om dit te verhelpen?
Balen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:12 schreef Osramp het volgende:
[..]
Gecompliceerde breuk niet geloof ik, Sleutelbeen gebroken.
/Maar Daarbij ben ik ook nog eens werkeloos geworden. Solliciteren komt nu dus niks neer van......nog te duizelig om van bed naar wc te raken, laat staan solliciteren.
Verder ook veel last van die hersenschudding; duizelig, slaapgebrek enz.
quote:Op woensdag 15 april 2009 13:27 schreef Osramp het volgende:
Dankjulliewel allemaal.
Ik schoot dus in een afdaling naast et pad en raakte een hoge boomstronk. Da;s dinsdag gebeurt en ondertussen ben ik nog duizelig. Kan mezelf bijna niet helpen en vriendin vindt het wel best geloof ik/ Ze is nijdig denk ik dat ze me moet helpen terwijl ze morgen jarig is.
Nouja, mss zoek ik straks een baan ver weg en gaan we uit elkaar. Ik snap er niks meer van.
En dit alles laat me met et gevoel achter, dat het niet echt is, dat ik ernaar kijk vanaf een afstand ofzo.
Zitten er geen draaiknopjes op je remmen?quote:Op donderdag 16 april 2009 21:55 schreef Dagoduck het volgende:
Hoe kan ik mn rem afstellen? want ik kan hem helemaal tot het stuur aantrekken zegmaar moet ik dan gewoon dat kabeltje bij de rem wat verder doen?
Je kunt je rem het beste afstellen door het kabeltje dat op je handrem zit naar buiten te draaien. Dan gaat hij harder remmen. Mocht dit alsnog niet voldoende zijn dan moet je dat kabeltje op je handrem helemaal naar binnen draaien en dan je kabel op je blokjesrem of schijfrem losdraaien en opnieuw aanspannen. Daarna kun je hem weer perfectioneren door je op je handrem je kabel iets verder naar buiten te draaien.quote:Op donderdag 16 april 2009 21:55 schreef Dagoduck het volgende:
Hoe kan ik mn rem afstellen? want ik kan hem helemaal tot het stuur aantrekken zegmaar moet ik dan gewoon dat kabeltje bij de rem wat verder doen?
Dat dus, zeer volledige uitlegquote:Op donderdag 16 april 2009 22:04 schreef toma het volgende:
[..]
Je kunt je rem het beste afstellen door het kabeltje dat op je handrem zit naar buiten te draaien. Dan gaat hij harder remmen. Mocht dit alsnog niet voldoende zijn dan moet je dat kabeltje op je handrem helemaal naar binnen draaien en dan je kabel op je blokjesrem of schijfrem losdraaien en opnieuw aanspannen. Daarna kun je hem weer perfectioneren door je op je handrem je kabel iets verder naar buiten te draaien.
Wat een man, dat hij dat speciaal voor de niet zo slimme (ik dus) op youtube zetquote:Op donderdag 16 april 2009 22:15 schreef toma het volgende:
Zo kan het ook maar ik doe het net andersom
Dit is misschien wel beter
Ja echt geweldig. Ik had laatst ook een filmpje gebruikt om m'n voorste derailleur af te stellen. Echt een geweldige uitleg.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:19 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Wat een man, dat hij dat speciaal voor de niet zo slimme (ik dus) op youtube zet
Ja, dat snap ik maar er zitten net nieuwe op (niet heel nieuw maar zeker niet heel erg versleten)quote:Op donderdag 16 april 2009 22:21 schreef toma het volgende:
[..]
Ja echt geweldig. Ik had laatst ook een filmpje gebruikt om m'n voorste derailleur af te stellen. Echt een geweldige uitleg.
Oja, mocht het nou zo zijn dat er op je blokjes bijna geen groefjes meer zitten, dan moet je nieuwe halen
Wat een held inderdaad!quote:Op donderdag 16 april 2009 22:19 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Wat een man, dat hij dat speciaal voor de niet zo slimme (ik dus) op youtube zet
Pink op twee plaatsen gebroken! Das lekker zeg zit ik mooi zonder werk en mogelijkheid tot sportenquote:Op vrijdag 17 april 2009 13:10 schreef 1517 het volgende:
Ben vandaag voor het eerst flink op mijn bek gegaan. Mijn pink staat nu net zo ver van mijn ringvinger als mijn duim van mijn wijsvinger.
Vlak na de val ging ik bijna out van de pijn, volgens mij issie zwaaar gekneusd, de terugweg was een hel!
Da's niet zo mooi.quote:Op vrijdag 17 april 2009 18:36 schreef 1517 het volgende:
[..]
Pink op twee plaatsen gebroken! Das lekker zeg zit ik mooi zonder werk en mogelijkheid tot sporten
NIet zo mooi, beterschap gewenst!quote:Op vrijdag 17 april 2009 18:36 schreef 1517 het volgende:
[..]
Pink op twee plaatsen gebroken! Das lekker zeg zit ik mooi zonder werk en mogelijkheid tot sporten
Als je een doorlopende reisverzekering hebt, kun je het daar claimen.quote:Op vrijdag 17 april 2009 21:20 schreef Osramp het volgende:
[..]
NIet zo mooi, beterschap gewenst!
Overigens hier iets gelijks:
- Gecrasht zonder dat ik weet waar of HOE
- Schade: jazeker:
- Sleutelbeen gebroken
- Hersenschudding
- Opgehaald met ambulance en uit Belgie naar Maastricht gebracht
- Helm kapot
- Shirt, boek en zweetshirt los geknipt door ambulancepersoneel (alles bij elkaar 150 euro aan kleding minstens)
Fiets, camelbak en schoenen geen schade gelukkig.
Verder ook werkzoekende, in Februari ontslagen dus nu ff niks meer te lachen
Wel vandaag al een mooie nieuwe helm gescoord voor een goeie prijs, da's weer positief.
IK heb een doorlopende riisverzekering, maar wat kan ik daar dan claimen? Belgie is voor mij net over de grens waar ik 500mtr vanaf woon.quote:Op vrijdag 17 april 2009 21:25 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als je een doorlopende reisverzekering hebt, kun je het daar claimen.
Was je alleen?
Nee, dan kun je niet claimen. Ik dacht dat je een weekendje of zo in België was, dan had je de onkosten (kapotte kleding) wel kunnen claimen.quote:Op vrijdag 17 april 2009 21:32 schreef Osramp het volgende:
[..]
IK heb een doorlopende riisverzekering, maar wat kan ik daar dan claimen? Belgie is voor mij net over de grens waar ik 500mtr vanaf woon.
En idd alleen, zoals meestal.
Een voorbijganger heeft me gevonden en heeft personeel van een nabij cafe me laten verzorgen, in elk geval dokter laten bellen.quote:Op vrijdag 17 april 2009 22:02 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hoe ben je dan in de ambulance terechtgekomen? Heeft een voorbijganger ze gebeld of zo?
Zal gedeeltelijk onder ziektekostenverzekering vallen, alleen meerkosten tov NL vallen daar niet mormaal gesprroken onder. Maar misschien weer wel onder je doorlopende reisverzekering . Lijkt me meer een vraag voor WGR.quote:Op vrijdag 17 april 2009 22:28 schreef Osramp het volgende:
[..]
Een voorbijganger heeft me gevonden en heeft personeel van een nabij cafe me laten verzorgen, in elk geval dokter laten bellen.
Ambulance kan ik dus zeker zelf dokken?
Blinde beestenquote:Op zondag 19 april 2009 23:57 schreef BarbaRob het volgende:
Ging ik gisteren mountainbiken. Stonden er opeens 2 grote zwijnen van wel een meter hoog midden op het bospad
Ik toch maar er naar toe fietsen, terwijl die 2 me aan bleven kijken. En opeens schrikken ze en renden ze allebei een andere kant de bossen in haha
Dat had ik een paar jaar geleden ook, m'n voorwiel kwam nét voor het 2e heuveltje terecht tijdens een sprong, waardoor ik soort van gelanceerd werd over het stuur richting de bosjes Hoe ik nu precies gevallen was ontdekte ik al zittend in de struiken hahaquote:Op vrijdag 17 april 2009 13:34 schreef Dagoduck het volgende:
Ik was vorig jaar een keer gevallen, ik reed in zo'n geul met van die randen aan de zeikant, dus mijn wiel komt tegen die zijkant aan ik vlieg zo over mijn stuur heen met m'n rug in de bosjes
Ook leuk ja, jaren terug, even een bmx psrcour nemen; daar heb je meestal stuk of 5 kleine heuveltjes achter elkaar, gebeurde dus precies hetzelfdequote:Op maandag 20 april 2009 10:50 schreef Cyclonist het volgende:
[..]
Dat had ik een paar jaar geleden ook, m'n voorwiel kwam nét voor het 2e heuveltje terecht tijdens een sprong, waardoor ik soort van gelanceerd werd over het stuur richting de bosjes Hoe ik nu precies gevallen was ontdekte ik al zittend in de struiken haha
Dan ga ik strax nog maar een rondjequote:Op zondag 19 april 2009 23:52 schreef Dagoduck het volgende:
Als morgen de zon schijnt ga ik weer een rondje
Aerobe conditie opbouw is het beste, dus in de sportschool op de lopende band of crosstrainer of stepper. Of buiten fietsen. Gewichtheffen/krachtttrainen doet veel minder voor je conditie.quote:Op maandag 20 april 2009 18:18 schreef JuanMauricioSoler het volgende:
- Wat zou het effectiefst voor mijn lichamelijke conditie zijn als ik ongeveer 3x per week 2-3 uurtjes de tijd heb om te mountainbiken of te fitnessen? De sportschool induiken? Intensief mountainbiken? Rustig opbouwen met rustig fietsen op de weg?
Stoppen met roken! Is nergens goed voorquote:Op maandag 20 april 2009 18:18 schreef JuanMauricioSoler het volgende:
- Hoe grote invloed heeft 1 pakje sigaretten per week roken en in het weekend regelmatig blowen op je conditie?
2 dagen rust is okee, dan kan je lichaam goed herstellen.quote:Op maandag 20 april 2009 18:18 schreef JuanMauricioSoler het volgende:
- Hoeveel dagen rust is het beste na een intensieve mountainbike sessie van 2-3 uur? 1 of 2 dagen rust?
Ten eerste natuurlijk fietsen! Waarom spieren trainen die je niet gaat gebruiken? Gewoon steeds stukken fietsen om zo langzaam in het ritme te komen, en regelmatig een dagje niets (wat goed in je tijdschema past zie ik) om te herstellenquote:Op maandag 20 april 2009 18:18 schreef JuanMauricioSoler het volgende:
Ik ben sinds pas weer begonnen met mountainbiken na ongeveer anderhalf jaar niet meer te hebben gemountainbiked. Ook heb ik de laatste 8 maanden bijna geen sport meer gedaan behalve 1x per week aan te kloten in de sportschool, terwijl ik de andere 16 jaren van mijn leven zo'n beetje constant aan het sporten/bewegen was. Nu ben ik weer van plan om dit terug op te pakken, daarom heb ik 3 vraagjes:
- Wat zou het effectiefst voor mijn lichamelijke conditie zijn als ik ongeveer 3x per week 2-3 uurtjes de tijd heb om te mountainbiken of te fitnessen? De sportschool induiken? Intensief mountainbiken? Rustig opbouwen met rustig fietsen op de weg?
- Hoe grote invloed heeft 1 pakje sigaretten per week roken en in het weekend regelmatig blowen op je conditie?
- Hoeveel dagen rust is het beste na een intensieve mountainbike sessie van 2-3 uur? 1 of 2 dagen rust?
Nu al...quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:35 schreef ZoneKill het volgende:
Ik heb de startpost voor [Centraal] Mountainbike Topic Deel 13 al klaar staan dus dat hoeft niemand meer te maken.
naar de winkel gaan?quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:48 schreef ZoneKill het volgende:
Ben op zoek naar een mooie mat zwarte helm. Iemand tips?
Ja, ok ik sta hier bij de winkel maar hier hebben ze geen helmen, kun je iets specifieker zijn.quote:
Mooie fiets, goede afmontage. Ik ben eens benieuwd hoe die nou op termijn gaat bevallen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:48 schreef ZoneKill het volgende:
Binnenkort kan ik met mijn Canyon de bossen in.
en dat doe ik nog steeds, vooral duinen en bossen, het veldrijden vind ik her mooiste.!!quote:Op maandag 20 april 2009 21:49 schreef Dagoduck het volgende:
Je moet gewoon elke 2 a 3 dagen een lekker stukkie fietsen en dan zie je vanzelf waar je je lekker bij voelt.
Ja ik ben ook benieuwd hoe die gaat bevallen. (De bestelling verliep niet geheel vlekkeloos maar dit ter zijde)quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:41 schreef Osramp het volgende:
[..]
Mooie fiets, goede afmontage. Ik ben eens benieuwd hoe die nou op termijn gaat bevallen.
Hoe werkt dat nou met Canyon? De bikes komen uit Duitsland en worden hier via een importeur geleverd.
Je kunt dus niet een proefritje maken of eens met de dealer persoonlijk praten. En hoe gaat dat nou bij problemen? Een servicebeurt zit er natuurlijk ook niet bij, of je moet naar de importeur gaan (die ik wel weet te zitten, maar dat maakt niet uit)
Fietsenwinkel waar ze mountainbikes verkopen?quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:39 schreef ZoneKill het volgende:
[..]
Ja, ok ik sta hier bij de winkel maar hier hebben ze geen helmen, kun je iets specifieker zijn.
net zo snel als Thomas Dekker.????quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:20 schreef toma het volgende:
Afgelopen weekend in Vielsalm geweest.
Geweldig gefietst daar
Prachtige omgeving.
Dus toch wel het gemak van de lokale dealer! Dat is wel belangrijk. Zelf zou ik niet zoveel geld uitgeven aan een fiets via internet en dan maar moeten zien waar ik terecht kon met een eventueel servicegeval. Dan liever wat meer geld neerleggen en het gemak van een persoonlijke dealer te hebben.quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:49 schreef ZoneKill het volgende:
[..]
Nee, er is geen importeur er is een servicecentre in Heerlen waar ik niet heel erg ver vanaf woon.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |