Ondershirt: thermohemd lange mouw (craft), fietsshirt lange mouw, goed fietsjack, korte broek met zeem, lange broek zonder zeem, handschoenen en overschoenen. Eventueel bandana onder helm. Dan fiets je in ieder geval tot aan het vriespunt comfortabel (wel een beetje doortrappen).quote:Op zondag 28 september 2008 11:50 schreef baileyyy het volgende:
ohja nog een vraag.
Fietsen in de winter 's avonds laat word natuurlijk niks. Dus het zal alleen het weekend nog maar worden??
Of fietsen jullie 's winters bijna niet? Welke kleding dragen jullie??
Ik gebruik ook een thermoshirt met lange mouw (Falke), dan een shirt met lange mouw, meestal geen jas, pas vanaf 5 graden ofzo. En dan een lange fiets broek. Niet zo'n strakke, maar een losse met ingebouwde binnenbroek met zeem. Ik heb ook nog ergens een oude snowboardbroek liggen (eentje zonder voering), da's ook wel relaxed als het echt koud is. Handschoenen met lange vingers (sowieso altijd aan). En skisokken tegen de koude voeten. Iets warms in de Camelbak is ook relaxed. En als 't echt koud is, m'n snowboard-helm, lekker warme oren .quote:Op maandag 29 september 2008 10:47 schreef CruelMan het volgende:
[..]
Ondershirt: thermohemd lange mouw (craft), fietsshirt lange mouw, goed fietsjack, korte broek met zeem, lange broek zonder zeem, handschoenen en overschoenen. Eventueel bandana onder helm. Dan fiets je in ieder geval tot aan het vriespunt comfortabel (wel een beetje doortrappen).
Vorig jaar Oosterhout gereden, dat is het dorp ernaast. Aan jouw beschrijving te lezen lijkt het erop dat we morgen hetzelfde gebied gaan uitkammen. Ik heb me toen wel vermaakt, maar dat lukt me meestal vrij aardig tijdens een toertocht.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 17:28 schreef Wombcat het volgende:
Dongen heb ik twee jaar geleden gereden. Was een vrij vlak parkoers (duh, daar is ook niets in de buurt). Gaat voor een deel over de MTB-route Dorst, die is wel leuk . Rest was ook zoiets, dus wat rechte stukken her en der, afgewisseld met wat technische stukken en een paar (hele) korte klimmetjes over zandbultjes. Wel lekker snel Deed 'm binnen twee uur.
Was wel vrij veel singletrack, maar wel vooral rechtdoor.quote:Op zondag 19 oktober 2008 16:32 schreef Trainspotter het volgende:
Driebergen verschilt per keer. Soms is er niet veel aan, andere keren heb je meer hoogtemeters en leuke singletracks. Ik probeer er jaarlijks eigenlijk zo weinig mogelijk te komen. Uiteindelijk zijn we er toch wel zo'n twee of drie keer per toerseizoen, voor ons toercluppie is het nu eenmaal het dichtsbijzijnde stuk echt bos (65 km rijden ).
Dorst is wel een tof parkoers idd, wel kort (7 km). Tegenwoordig kom ik er niet meer, omdat ik wat verder weg woon .quote:Dongen was best leuk. Lekker doortrekken op de vlakke stukken, afgewisseld met leuke singletracks en korte klimmetjes (waar meer dan de helft moet lopen...). Ook het parcours van Dorst werd inderdaad aangedaan, dat is toch best een aardig rondje met al die kombochten. Uiteindelijk iets meer dan twee uur gereden over 44 km, inclusief stop.
quote:Op donderdag 25 september 2008 12:49 schreef Skwish het volgende:
[..]
Er van uitgaande dat jij met de mountainbike XC wilt gaat doen (Cross Country) en niet bijvoorbeeld Freeride (stunten) dan het volgende:
Ik denk dat het voor 500 euro lastig is om nieuwe redelijk goede mtb aan te schaffen. Als jij 300 euro erbij legt wordt dat een stuk makkelijker. Voor 800 euro zijn er ook voldoende goede tweede hands fietsen te vinden.
De afmontage van de fiets is zeer belangrijk. Laten wij voor gemak zeggen dat op XC gebied twee grote bekende merken zijn op veel onderdelen van de mtb namelijk Shimano en SRAM.
Bij Shimano (op XC gebied) heb je de volgende klassen (van minder goed naar beter)
Diore - LX - XT - XTR
Bij SRAM heb je ook soortgelijke klassen alleen dan met andere benamingen.
In de prijsklasse van rond de 800 euro kom jij dan op LX wat redelijk goed is. In ieder geval goed genoeg om mountainbiken een aantal jaren serieus te willen gaan doen. XT is over het algemeen beter maar ook duurder. XTR, wat weer veel duurder is, is meer geschikt voor wedstrijdrijden.
Op internet zijn er wel rekentestjes te vinden die voor jou berekenen welke mtb framemaat jij het beste kan aanschaffen. Ga in ieder geval voor een hardtail (dus alleen voorvering) wat meer dan genoeg is voor parcours in Nederland. Er zijn ook fully suspensions (vering voor en achter, maar is ook duurder en zwaarder) maar die zijn echt overbodig in Nederland.
Voor mtb zijn er twee soorten remmen: schijfremmen en naafremmen. naafremmen zijn goedkoper, minder onderhoudsgevoelig dan schijfremmen alleen schijfremmen zijn dan weer wat beter. Naafremmen zou in principe voldoende moeten zijn voor parcours in Nederland toch zijn schijfremmen absoluut geen overbodige luxe.
Nice, ziet er gelikt uit. Vind die enkele voorvork alleen zo instabiel ogen bij canondale.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 19:35 schreef raimen het volgende:
Het is al weer een hele tijd geleden dat ik hier was maar ik wilde jullie toch even mijn nieuwe bike laten zien. Het is een Cannondale Rush 3 Carbon (2009) geworden. Ik heb afgelopen zaterdag in Ede een tocht gebiked, en ik kan niet anders zeggen dat het gewoon een super bike is. Aankomend weekend een tocht in "T'Veen" Veenendaal fietsen bij de Axa renners.
[ afbeelding ]
Ik ben er erg blij mee
Thx, Het is voor mij niet de eerste keer dat ik met een lefty rij. Ik kan gewoon met losse handen rijden en de fiets is altijd stabiel. Ik kan me voorstellen dat het er raar uit ziet, maar het rijd o zo lekker.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 19:39 schreef toma het volgende:
[..]
Nice, ziet er gelikt uit. Vind die enkele voorvork alleen zo instabiel ogen bij cannondale.
Zit ik dan goed in de richting voor mijn eisen/wensen? Waarop te letten bij aanschaf en hebben jullie nog andere tips? Wachten tot het voorjaar?quote:Op donderdag 13 september 2007 09:41 schreef Impry het volgende:
http://www.trekbikes.com/(...)tail/6_series/6000e/
Dat is een mooie zwart-witte fiets. De 6300 (model hoger) zit op ¤ 639,- in Bergen op Zoom bij Hopmans.
Dus ik verwacht dat de 6000 wel in de ¤ 500,- zit. (je kunt even bellen voor exacte prijs, woe. zijn ze dicht)
Prima schakelspul zit er op, in ieder geval voldoende voor normaal MTB-gebruik. Alivio voorderailleur houdt het ook goed vol zolang je maar niet kopje-onder gaat in een modderpoel.
Voorvork kun je vastzetten (lockout) waardoor je bij straatgebruik geen onnodige energie verliest.
Zitten ook schijfremmen op en een framemaat van 21,5" moet wel passen denk ik.
quote:Frame: BeOne Team Replica Alu 6061 T6
Voorvork: RockShox Dart 3 80mm Lockout
Balhoofdset: Ritchey
Stuurpen: Ritchey Comp
Stuur:Ritchey Comp
Zadelpen: Ritchey Comp
Shifters: Deore
Derailleur Voor: Deore
Derailleur Achter: Deore LX
Remmen: Tektro Auriga Comp 160mm/180mm
Crankset: Truvativ Isoflow
Trapas: Truvativ Squared
Cassette: Suntour SPF-70
Ketting: Deore LX HG73
Velgen: Alex DP17
Naven: BeOne Hubs
Band Voor: Maxxis Tomahawk
Band Achter: Maxxis Tomahawk
Dat heb ik afgelopen zondag ook gemerkt. Het had zaterdag de hele dag geregend en zondag ben ik naar de Drunese Duinen gegaan om te gaan MTB'en. Het was één grote modderplas, maar wel heel vet Alleen soms wanneer ik heuvel op ging en wat kracht zette op m'n pedalen jamde m'n ketting soms. Waarschijnlijk omdat er zoveel modder in m'n ketting zat dat m'n tandwielen m'n ketting niet goed pakte. Dat was wel vrij frustrerend. Ik kreeg m'n voorblad ook soms niet meer goed in z'n versnelling.quote:Op dinsdag 4 november 2008 20:58 schreef Tommeke het volgende:
Hier maar een tvp.
Afgelopen zomer heb ik van een kennis een batavus hardtail gekregen.
M'n vriendin wou graag MTB'en en 't leek mij ook wel wat. Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald, gesmeerd. Ketting en cassette vervangen en hij doet het weer prima. Inmiddels heeft hij weer een beurt nodig En ik wil de SRAM gripshift die erop zit vervangen voor shimano shifters.
Ik heb toch gemerkt dat het schakelen minder goed gaat als het nat en modderig is.
Ik ben deze zomer wezen fietsen in de Alpen, maar met een racefiets gaat het toch iets makkelijker dan met een mtb
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |