Wat voor een MTB heb je?quote:Op maandag 25 augustus 2008 20:17 schreef toma het volgende:
tvp
wist niet dat er een speciaal MTB-topic bestond
Deze week nieuwe schoentjes gekocht
[ afbeelding ]
ik ben een half jaar geleden begonnen met mountainbiken dus heb een redelijk goedkoop starters fietsje gekocht. Maar ik heb er nu al spijt van dat ik geen duurdere heb gekocht want het mountainbiken is vrij snel uitgegroeid tot m'n favoriete hobby.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 14:11 schreef ZoneKill het volgende:
[..]
Wat voor een MTB heb je?
De Eurobike komt eraan daar worden de MTBs voor 2009 gepresenteerd.
Dat heb ik dus nu ook. Ik wil ook beginnen met MTBen maar wil wel investeren in de toekomst voor een MTB waar ik 5 jaar plezier van kan hebben. Ik ga zeker een fully kopen alleen van welk merk dat ben ik nu aan het uitzoeken.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 00:04 schreef toma het volgende:
[..]
ik ben een half jaar geleden begonnen met mountainbiken dus heb een redelijk goedkoop starters fietsje gekocht. Maar ik heb er nu al spijt van dat ik geen duurdere heb gekocht want het mountainbiken is vrij snel uitgegroeid tot m'n favoriete hobby.
Dit is mn fietsje.
[ afbeelding ]
Ideal pro rider 8 dus.
Heb er klikpedalen opgezet en die plastic rotzooi er afgehaald verder is ie nog origineel. Zeer fijn fietsje voor een starter (zoals ik) moet ik zeggen.
Vandaag even 20 km hier in de bossen gereden en morgen ga ik weer naar de Drunese duinen.
Mijn tip voor beginners: koop een goeie 2e handse mtb op marktplaats (bv, rond de 500 euries). Kijk of het bevalt en zo ja, zet 'm weer te koop en koop dan een duurdere. Bevalt het niet: zet 'm toch weer op marktplaats en doe wat leuks voor het geldquote:Op donderdag 28 augustus 2008 09:49 schreef ZoneKill het volgende:
[..]
Ik wil ook beginnen met MTBen..
[..]
Mijn tip, ga naar een handelaar en vraag of je mag testen met een fiets. Zo kom je snel te weten of je het wel wil.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:17 schreef CruelMan het volgende:
[..]
Mijn tip voor beginners: koop een goeie 2e handse mtb op marktplaats (bv, rond de 500 euries). Kijk of het bevalt en zo ja, zet 'm weer te koop en koop dan een duurdere. Bevalt het niet: zet 'm toch weer op marktplaats en doe wat leuks voor het geld
Een beetje late reactie, maar ik was in Portes du Soleil aan het fietsen op mijn Canyon Torque ES 9.0.quote:
Deore derailleur.quote:
Schoonmaken doe ik gewoon met water en daarna droogwrijven.quote:Op maandag 1 september 2008 22:54 schreef Whodamn het volgende:
Hoi, ik ben nieuw hier en zag een mooi topic over mijn hobby: de Mountainbike.
Even een paar vragen betreffende het onderhoud van een bike:
- Hoe maak ik de bike het best schoon, zet hem wel eens onder de douche (lauw) maar is mijn vriendin niet blij mee.
- Hoe maak ik de ketting schoon en waarmee smeer ik deze in.
- Ik rijd regelmatig langs de kuststrook. Om het zout eraf te spoelen is het dan voldoende om hem onder de douche schoon te maken?
- Ben zoekende naar een nieuwe maar twijfel tussen fully suspended of alleen met voorvering. Wat kan jij me adviseren en wat zijn de voor/nadelen van fully?
- Tot slot: Ik twijfel voor van de winter tussen een 3/4 broek of een lange. 3/4 kan ik langer dragen gedurende het seizoen volgens mij. Iemand suggesties?
Nu, ik merk het wel of iemand hierop een antwoord heeft.
Bikese allen te samen
Volgens mij ben jij goed bezig. Zoals jij beschrijft hoor ik het van anderen ook. FF die tuinslangquote:Op dinsdag 2 september 2008 00:15 schreef toma het volgende:
Ik gebruik altijd afwasmiddel en water om mn ketting schoon te maken. Gewoon wat afwasmiddel op een nat doekje doen en dat dan om je ketting klemmen terwijl je ketting rond laat draaien. Daarna spuit ik speciale silicone spray op mn ketting. Verder maak ik mn fiets altijd schoon door m af te spuiten met een tuinslang. Daarna wrijf ik met een doekje de druppels van mn fiets zodat ik geen kalk vlekken krijg.
Wat betreft een fully. Ik ben ook van plan een fully te kopen.quote:Op maandag 1 september 2008 22:54 schreef Whodamn het volgende:
Hoi, ik ben nieuw hier en zag een mooi topic over mijn hobby: de Mountainbike.
Even een paar vragen betreffende het onderhoud van een bike:
- Hoe maak ik de bike het best schoon, zet hem wel eens onder de douche (lauw) maar is mijn vriendin niet blij mee.
- Hoe maak ik de ketting schoon en waarmee smeer ik deze in.
- Ik rijd regelmatig langs de kuststrook. Om het zout eraf te spoelen is het dan voldoende om hem onder de douche schoon te maken?
- Ben zoekende naar een nieuwe maar twijfel tussen fully suspended of alleen met voorvering. Wat kan jij me adviseren en wat zijn de voor/nadelen van fully?
- Tot slot: Ik twijfel voor van de winter tussen een 3/4 broek of een lange. 3/4 kan ik langer dragen gedurende het seizoen volgens mij. Iemand suggesties?
Nu, ik merk het wel of iemand hierop een antwoord heeft.
Bikese allen te samen
Je moet wel uitkijken dat de straal van de tuinslang niet te sterk is want dat blijkt (heb ik van horen zeggen) niet goed te zijn voor je lagers.quote:Op dinsdag 2 september 2008 08:35 schreef Whodamn het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij goed bezig. Zoals jij beschrijft hoor ik het van anderen ook. FF die tuinslang
Fully is toch ook meer geschikt voor downhill en freeride?quote:Op dinsdag 2 september 2008 13:04 schreef ZoneKill het volgende:
[..]
Wat betreft een fully. Ik ben ook van plan een fully te kopen.
Het hangt een beetje af van waar je wilt gaan mountainbiken. Zoals jij zegt dat je vaak aan de kust gaat is een fully niet echt nodig denk ik.
Voordelen:
- veel comfortabeler
Nadelen:
- duurder dan hardtail
- de extra vering vergt uiteraard ook onderhoud.
Ik heb echt het verschil kunnen testen tussen fully en hardtail over hetzelfde traject. Met een fully was het zoveel leuker en kostte het naar mijn gevoel ook minder energie.
Ja, uiteraard dat lijkt me vrij logisch als je dat gaat doen "moet" je zeker een fully kopen. Anders stuiter je van je fiets.quote:Op dinsdag 2 september 2008 13:25 schreef toma het volgende:
[..]
Fully is toch ook meer geschikt voor downhill en freeride?
Ikke! Bij de amateurs. Aan het begin van het seizoen wilde ik voor de toptien in het eindklassement gaan, maar door niet al te beste uitslagen, uitvallen in Ronse en Zoetermeer gaat dat niet meer lukken. Ben nu wel weer redelijk in vorm, dus ik probeer nog goed te rijden in Winterslag. Volgende week in Margraten ben ik op weg naar Riva del Garda, voor de inmiddels traditionele eindezomerbikevakantie.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:07 schreef De-Sjrien het volgende:
Rijd iemand mee met de Benelux cup?
Op Schoorl is een fully absoluut geen overbodige luxe. Het feit dat je achterwiel loskomt heeft overigens voornamelijk met je techniek te maken. Bij een hobbel moet je eigenlijk een klein beetje uit het zadel komen en je benen een beetje gebogen houden, of in elk geval je gewicht iets naar voren verplaatsen. Zo vang je de klap niet hard met je kont op, maar geleidelijk met je benen en je bovenlijf. Je zult merken dat je dan ook niet veel snelheid zult verliezen. Maar dan nog rij ik op Schoorl niet graag met m'n hardtail, al die 'extra' bewegingen kosten erg veel krachtquote:Op woensdag 3 september 2008 00:00 schreef Whodamn het volgende:
@Iedereen die gereageerd heeft op mijn vraag:
Bedankt voor jullie reactie, heb er veel aan gehad en spaar dus nog even door voor een fully of wacht nog een jaartje :p. Ik rijd zelf het meest op het parcours van Schoorl, komt vaak genoeg voor dat mijn achterwiel los komt van de grond en ik dus geen grip meer heb. Nu nog op zoek naar de beste prijs/kwaliteit fully. Mocht iemand daar nog suggesties voor hebben dan verneem ik het graag!
Er van uitgaande dat jij met de mountainbike XC wilt gaat doen (Cross Country) en niet bijvoorbeeld Freeride (stunten) dan het volgende:quote:Op woensdag 24 september 2008 11:14 schreef baileyyy het volgende:
Ik wil ook beginnen met mountainbiken. maar een goede op makrtplaats voor 500 euro?? Dat las ik hierboven?
Als ik naar een speciaalzaak ga betaal ik gelijk flink wat geld. Heb ik wel een goede, maar ik weet nog niet of t wel wat voor mij is.
Ik weet ook niet waar ik op moet letten, qua hoogte. ben vrij klein, moet ik een damesfiets of is dat onzin? Wanneer is een fiets wel goed, wanneer niet?
In de winter is het 's avonds niet te doen om te fietsen omdat het snel donker wordt. Overdag kan het wel maar dan moet je wel goede kleding hebben. Welke weet ik niet want ik ben er ook naar op zoekquote:Op zondag 28 september 2008 11:50 schreef baileyyy het volgende:
ohja nog een vraag.
Fietsen in de winter 's avonds laat word natuurlijk niks. Dus het zal alleen het weekend nog maar worden??
Of fietsen jullie 's winters bijna niet? Welke kleding dragen jullie??
Ondershirt: thermohemd lange mouw (craft), fietsshirt lange mouw, goed fietsjack, korte broek met zeem, lange broek zonder zeem, handschoenen en overschoenen. Eventueel bandana onder helm. Dan fiets je in ieder geval tot aan het vriespunt comfortabel (wel een beetje doortrappen).quote:Op zondag 28 september 2008 11:50 schreef baileyyy het volgende:
ohja nog een vraag.
Fietsen in de winter 's avonds laat word natuurlijk niks. Dus het zal alleen het weekend nog maar worden??
Of fietsen jullie 's winters bijna niet? Welke kleding dragen jullie??
Ik gebruik ook een thermoshirt met lange mouw (Falke), dan een shirt met lange mouw, meestal geen jas, pas vanaf 5 graden ofzo. En dan een lange fiets broek. Niet zo'n strakke, maar een losse met ingebouwde binnenbroek met zeem. Ik heb ook nog ergens een oude snowboardbroek liggen (eentje zonder voering), da's ook wel relaxed als het echt koud is. Handschoenen met lange vingers (sowieso altijd aan). En skisokken tegen de koude voeten. Iets warms in de Camelbak is ook relaxed. En als 't echt koud is, m'n snowboard-helm, lekker warme orenquote:Op maandag 29 september 2008 10:47 schreef CruelMan het volgende:
[..]
Ondershirt: thermohemd lange mouw (craft), fietsshirt lange mouw, goed fietsjack, korte broek met zeem, lange broek zonder zeem, handschoenen en overschoenen. Eventueel bandana onder helm. Dan fiets je in ieder geval tot aan het vriespunt comfortabel (wel een beetje doortrappen).
Vorig jaar Oosterhout gereden, dat is het dorp ernaast. Aan jouw beschrijving te lezen lijkt het erop dat we morgen hetzelfde gebied gaan uitkammen. Ik heb me toen wel vermaakt, maar dat lukt me meestal vrij aardig tijdens een toertocht.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 17:28 schreef Wombcat het volgende:
Dongen heb ik twee jaar geleden gereden. Was een vrij vlak parkoers (duh, daar is ook niets in de buurt). Gaat voor een deel over de MTB-route Dorst, die is wel leuk. Rest was ook zoiets, dus wat rechte stukken her en der, afgewisseld met wat technische stukken en een paar (hele) korte klimmetjes over zandbultjes. Wel lekker snel
Deed 'm binnen twee uur.
Was wel vrij veel singletrack, maar wel vooral rechtdoor.quote:Op zondag 19 oktober 2008 16:32 schreef Trainspotter het volgende:
Driebergen verschilt per keer. Soms is er niet veel aan, andere keren heb je meer hoogtemeters en leuke singletracks. Ik probeer er jaarlijks eigenlijk zo weinig mogelijk te komen. Uiteindelijk zijn we er toch wel zo'n twee of drie keer per toerseizoen, voor ons toercluppie is het nu eenmaal het dichtsbijzijnde stuk echt bos (65 km rijden).
Dorst is wel een tof parkoers idd, wel kort (7 km). Tegenwoordig kom ik er niet meer, omdat ik wat verder weg woonquote:Dongen was best leuk. Lekker doortrekken op de vlakke stukken, afgewisseld met leuke singletracks en korte klimmetjes (waar meer dan de helft moet lopen...). Ook het parcours van Dorst werd inderdaad aangedaan, dat is toch best een aardig rondje met al die kombochten. Uiteindelijk iets meer dan twee uur gereden over 44 km, inclusief stop.
quote:Op donderdag 25 september 2008 12:49 schreef Skwish het volgende:
[..]
Er van uitgaande dat jij met de mountainbike XC wilt gaat doen (Cross Country) en niet bijvoorbeeld Freeride (stunten) dan het volgende:
Ik denk dat het voor 500 euro lastig is om nieuwe redelijk goede mtb aan te schaffen. Als jij 300 euro erbij legt wordt dat een stuk makkelijker. Voor 800 euro zijn er ook voldoende goede tweede hands fietsen te vinden.
De afmontage van de fiets is zeer belangrijk. Laten wij voor gemak zeggen dat op XC gebied twee grote bekende merken zijn op veel onderdelen van de mtb namelijk Shimano en SRAM.
Bij Shimano (op XC gebied) heb je de volgende klassen (van minder goed naar beter)
Diore - LX - XT - XTR
Bij SRAM heb je ook soortgelijke klassen alleen dan met andere benamingen.
In de prijsklasse van rond de 800 euro kom jij dan op LX wat redelijk goed is. In ieder geval goed genoeg om mountainbiken een aantal jaren serieus te willen gaan doen. XT is over het algemeen beter maar ook duurder. XTR, wat weer veel duurder is, is meer geschikt voor wedstrijdrijden.
Op internet zijn er wel rekentestjes te vinden die voor jou berekenen welke mtb framemaat jij het beste kan aanschaffen. Ga in ieder geval voor een hardtail (dus alleen voorvering) wat meer dan genoeg is voor parcours in Nederland. Er zijn ook fully suspensions (vering voor en achter, maar is ook duurder en zwaarder) maar die zijn echt overbodig in Nederland.
Voor mtb zijn er twee soorten remmen: schijfremmen en naafremmen. naafremmen zijn goedkoper, minder onderhoudsgevoelig dan schijfremmen alleen schijfremmen zijn dan weer wat beter. Naafremmen zou in principe voldoende moeten zijn voor parcours in Nederland toch zijn schijfremmen absoluut geen overbodige luxe.
Nice, ziet er gelikt uit. Vind die enkele voorvork alleen zo instabiel ogen bij canondale.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 19:35 schreef raimen het volgende:
Het is al weer een hele tijd geleden dat ik hier was maar ik wilde jullie toch even mijn nieuwe bike laten zien. Het is een Cannondale Rush 3 Carbon (2009) geworden. Ik heb afgelopen zaterdag in Ede een tocht gebiked, en ik kan niet anders zeggen dat het gewoon een super bike is. Aankomend weekend een tocht in "T'Veen" Veenendaal fietsen bij de Axa renners.
[ afbeelding ]
Ik ben er erg blij mee
Thx, Het is voor mij niet de eerste keer dat ik met een lefty rij. Ik kan gewoon met losse handen rijden en de fiets is altijd stabiel. Ik kan me voorstellen dat het er raar uit ziet, maar het rijd o zo lekker.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 19:39 schreef toma het volgende:
[..]
Nice, ziet er gelikt uit. Vind die enkele voorvork alleen zo instabiel ogen bij cannondale.
Zit ik dan goed in de richting voor mijn eisen/wensen? Waarop te letten bij aanschaf en hebben jullie nog andere tips? Wachten tot het voorjaar?quote:Op donderdag 13 september 2007 09:41 schreef Impry het volgende:
http://www.trekbikes.com/(...)tail/6_series/6000e/
Dat is een mooie zwart-witte fiets. De 6300 (model hoger) zit op ¤ 639,- in Bergen op Zoom bij Hopmans.
Dus ik verwacht dat de 6000 wel in de ¤ 500,- zit. (je kunt even bellen voor exacte prijs, woe. zijn ze dicht)
Prima schakelspul zit er op, in ieder geval voldoende voor normaal MTB-gebruik. Alivio voorderailleur houdt het ook goed vol zolang je maar niet kopje-onder gaat in een modderpoel.
Voorvork kun je vastzetten (lockout) waardoor je bij straatgebruik geen onnodige energie verliest.
Zitten ook schijfremmen op en een framemaat van 21,5" moet wel passen denk ik.
quote:Frame: BeOne Team Replica Alu 6061 T6
Voorvork: RockShox Dart 3 80mm Lockout
Balhoofdset: Ritchey
Stuurpen: Ritchey Comp
Stuur:Ritchey Comp
Zadelpen: Ritchey Comp
Shifters: Deore
Derailleur Voor: Deore
Derailleur Achter: Deore LX
Remmen: Tektro Auriga Comp 160mm/180mm
Crankset: Truvativ Isoflow
Trapas: Truvativ Squared
Cassette: Suntour SPF-70
Ketting: Deore LX HG73
Velgen: Alex DP17
Naven: BeOne Hubs
Band Voor: Maxxis Tomahawk
Band Achter: Maxxis Tomahawk
Dat heb ik afgelopen zondag ook gemerkt. Het had zaterdag de hele dag geregend en zondag ben ik naar de Drunese Duinen gegaan om te gaan MTB'en. Het was één grote modderplas, maar wel heel vetquote:Op dinsdag 4 november 2008 20:58 schreef Tommeke het volgende:
Hier maar een tvp.
Afgelopen zomer heb ik van een kennis een batavus hardtail gekregen.
M'n vriendin wou graag MTB'en en 't leek mij ook wel wat. Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald, gesmeerd. Ketting en cassette vervangen en hij doet het weer prima. Inmiddels heeft hij weer een beurt nodigEn ik wil de SRAM gripshift die erop zit vervangen voor shimano shifters.
Ik heb toch gemerkt dat het schakelen minder goed gaat als het nat en modderig is.
Ik ben deze zomer wezen fietsen in de Alpen, maar met een racefiets gaat het toch iets makkelijker dan met een mtb
Dat dacht ik ook, nu blijkt deze niet meer op voorraad te zijnquote:Op dinsdag 4 november 2008 19:45 schreef toma het volgende:
ik zou voor de Cube - 2008 Attention gaan. Maar ik heb er niet zo heel veel verstand van
Maar volgens heb je dan een heel mooi fietsje voor relatief weinig geld.
Chainsuck, bij modder eigenlijk nauwelijks te voorkomen.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:45 schreef toma het volgende:
[..]
Alleen soms wanneer ik heuvel op ging en wat kracht zette op m'n pedalen jamde m'n ketting soms. Waarschijnlijk omdat er zoveel modder in m'n ketting zat dat m'n tandwielen m'n ketting niet goed pakte.
Ja dat heb ik. Kan dat komen omdat mijn ketting of tandwielen gewoon kut zijn of ligt dat gewoon aan de omstandigheden. Het waren wel zeer extreme omstandigheden moet ik zeggen.quote:Op maandag 17 november 2008 10:17 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Chainsuck, bij modder eigenlijk nauwelijks te voorkomen.
Door de modder wordt je ketting stijver, en "rolt" deze minder makkelijk over de voorste tandwielen, hij blijft zegmaar kleven aan de onderkant van het grote tandwiel.
Ik had het vandaag ook een paar keer, het schakelen ging sowieso ook vet klote, komt denk ik omdat ik een paar keer tot aan m'n naven in de modder zat!quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:10 schreef toma het volgende:
[..]
Ja dat heb ik. Kan dat komen omdat mijn ketting of tandwielen gewoon kut zijn of ligt dat gewoon aan de omstandigheden. Het waren wel zeer extreme omstandigheden moet ik zeggen.
Ik gebruik sinds jaar en dag Prolink van ProGold (merk). Uit de VS meegenomen maar is in NL ook wel verkrijgbaar. Perfect spul in alle weersomstandigheden. Om de 300 km ff een smeerbeurtje en klaar ben je. Keting wordt niet zwart, maakt zichzelf schoon, enkel ff afdoen met een droge doek na het rijden.quote:Op dinsdag 4 november 2008 21:45 schreef toma het volgende:
[..]
Dat heb ik afgelopen zondag ook gemerkt. Het had zaterdag de hele dag geregend en zondag ben ik naar de Drunese Duinen gegaan om te gaan MTB'en. Het was één grote modderplas, maar wel heel vetAlleen soms wanneer ik heuvel op ging en wat kracht zette op m'n pedalen jamde m'n ketting soms. Waarschijnlijk omdat er zoveel modder in m'n ketting zat dat m'n tandwielen m'n ketting niet goed pakte. Dat was wel vrij frustrerend. Ik kreeg m'n voorblad ook soms niet meer goed in z'n versnelling.
quote:Op dinsdag 18 november 2008 23:27 schreef Whodamn het volgende:
[..]
Ik gebruik sinds jaar en dag Prolink van ProGold (merk). Uit de VS meegenomen maar is in NL ook wel verkrijgbaar. Perfect spul in alle weersomstandigheden. Om de 300 km ff een smeerbeurtje en klaar ben je. Keting wordt niet zwart, maakt zichzelf schoon, enkel ff afdoen met een droge doek na het rijden.
Gaaf, ik wil dit jaar een tour transalp gaan fietsen, lijkt me echt gigantisch vet.quote:Op zondag 7 december 2008 18:11 schreef Trainspotter het volgende:
Vandaag weer ingeschreven voor de Transalp.
welke maat is je frame?quote:Op donderdag 15 januari 2009 23:08 schreef J0kkebr0k het volgende:
Wat kan ik voor een 5 maanden oude Cube LTD Race (model 2008) vragen? Hij is in perfecte staat. Misschien dat ik hem wil verkopen omdat ik via mijn werkgever aan het nationaal fietsplan kan meedoen. Zit erover te denken om een iets beter afgemonteerde fiets te halen, hoewel ik eigenlijk nog steeds verliefd ben op mijn Cube![]()
Niet mijn fiets, heb geen camera bij de hand:
[ afbeelding ]
Hij is helemaal standaard op het zadel na. Bij mij zit er een volledig zwart zadel van "Scape" op.
SPECS
>Frame: Alu Superlite 7005 double butted, RFR-Geometry
>Voorvork: Rock Shox Reba SL, 85mm veerweg, Motion Control, POPLOC
>Balhoofdset: Ritchey Logic semi integrated
>Stuurpen: Easton EA30 Oversized
>Stuur: Easton EA30 Lowriser Oversized
>Grips: Cube double durometer
>Derailleur achter: Shimano XT RD-M772 SHADOW
>Derailleur voor: Shimano LX FD-M580, Top Swing, 34.9mm
>Shifters: Shimano LX SL-M580 Rapidfire-Plus, 9-speed
>Remmen: Formula ORO K18 hydraulische schijfremmen (180/160mm)
>Crankset: Shimano FC-M532, 44x32x22T, 175mm
>Bracket: Shimano FC-M532 bracket cups
>Cassette: Shimano CS-HG50, 11-32T, 9-speed
>Ketting: Shimano CN-HG53
>Velgen: Alex EN24
>Naaf voor: Shimano XT Disc HB-M756
>Naaf achter: Shimano XT Disc FH-M756
>Spaken: DT Swiss Champion 2.0
>Band voor: Schwalbe Nobby Nic Triple compound 26x2.25
>Band achter: Schwalbe Racing Ralph Triple compund 26x2.25
>Binnenbanden: Schwalbe AV13-40/57-559
>Velglinten: Schwalbe 22-559
>Pedalen: Fasten alu
>Zadel: Scape Active 4
>Zadelpen: Easton EA30, 31.6mm
>Zadelpenklem: Scape Variclose, 34.9mm
>Totaalgewicht: ca. 11.6 kg (kleinste maat zonder pedalen)
>Framegewicht: ca. 1690 g (kleinste maat)
Leg uit.quote:Op maandag 26 januari 2009 18:33 schreef fs180 het volgende:
dat je ketting van het tandwiel op kan tillen terwijl hij om het tandwiel zit
quote:Hoe zie ik of mijn ketting vervangen moet worden?
Je kunt zien of je ketting versleten is door de ketting in het midden (tussen het voor- en achtertandwiel) omhoog te druken, en bij het achtertandwiel naar achteren te trekken.
Als je de ketting verder dan 0.5 cm. naar achteren kunt trekken dan is de ketting versleten.
En nee, het maakt niet uit hoe je de ketting stelt. Als de ketting echt versleten is zal deze onder elke spanning deze 0.5 cm speling hebben.
Ik had er ook heel veel last van, van alles geprobeerd, andere tandwielen, andere ketting etc. etc.quote:Op maandag 26 januari 2009 18:31 schreef toma het volgende:
Een vraag!
Ik heb de laatste tijd veel last van chainsuck. Dat betekent dat je ketting aan je voorste tandwiel blijft hangen en zich dan dubbelvouwt. Nou heb ik geprobeerd mijn ketting extra goed te onderhouden maar dit helpt maar minimaal. Nu wilde ik daar toch echt iets aan doen! Ik had begrepen dat dit probleem aan twee factoren kan liggen. Het kan zijn dat m'n ketting of/en m'n crankset is/zijn versleten. Mijn vraag is: Hoe zie ik dat m'n ketting of m'n crankset is versleten?
Als ik ge-mountain biked heb en het heeft geregent zit ik ook onder de derriquote:Op maandag 26 januari 2009 20:42 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Ik had er ook heel veel last van, van alles geprobeerd, andere tandwielen, andere ketting etc. etc.
Sinds 3-4 maanden een andere achter derri, en nu lijkt het probleem echt opgelost.
Voorheen had ik XT middellang volgens mij, nu heb ik de nieuwe XT kort en veel minder last van Chainsuck.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |