Niets is wat het lijkt.quote:Op zondag 3 augustus 2008 22:24 schreef Mr_DG het volgende:
Ze zullen toch niet de hele tijd vastgeketend zitten? Kan nooit joh.
En slechter dan vorig jaar kan niet.
Vorig jaar was idd een tegenvaller met die 100 deelnemers. Je kon je niet identificeren met de deelnemers. Nu is het weer gewoon zoals altijd en wordt het leuker denk ik.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 00:35 schreef sitting_elfling het volgende:
Dit vond ik vroeger leuk, alles moest wijken om dit programma te zien, maar nu vind ik er echt geen fluitketel meer aan.
18 jaar.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 19:37 schreef Ziewoarut het volgende:
Wat is de minimum-leeftijd eigenlijk om je op te geven? Wil me volgend jaar ook inschrijven
In 2004 wel, toen keek ik ook voor het eerst. Tijdens het Talpa tijdperk was het altijd op maandag.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 21:48 schreef rene90 het volgende:
Het was vroeger altijd op zondag avond 20.30 dacht ik, ideale tijd eigenlijk.
Ik loop dus nog wat achterquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 21:54 schreef Tabloid het volgende:
[..]
In 2004 wel, toen keek ik ook voor het eerst. Tijdens het Talpa tijdperk was het altijd op maandag.
Maar ik vind het wel een kut tijd, Gooische Vrouwen komt op de zelfde tijd.
Dat is wel ok inderdaad, maar doordeweeks zou jammer zijnquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 21:48 schreef rene90 het volgende:
Het was vroeger altijd op zondag avond 20.30 dacht ik, ideale tijd eigenlijk.
Tim en Iraida.quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:52 schreef MissJ het volgende:
Nog een leuke anekdote:
Ik zat ruim 2 maanden geleden met dat ene stel uit de vorige expeditie, die blanke wannabe nigga met blonde dreadlocks en meisje met donker haar, in het vliegtuig naar Turkije![]()
Echt, wat een bizar triest stel is dat zegWe vlogen 's avonds, het was dus al donker, maar die chick heeft de hele vleigreis met haar zonnebril op gezeten.
Ook waren ze de hele tijd ruzie aan het maken met elkaar, al voordat we het vliegtuig in moesten. Op een gegeven moment werd hij ook nog aangesproken door de beveiliging (dat was toen we bij de gate aan het wachten waren).. weet niet wat er was, maar goed. Zij liep ook de hele tijd met zo'n houding van "word ik herkend?"![]()
Die Iraida, wat een luie doos was dat.quote:Op zondag 24 augustus 2008 18:09 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
[..]
Tim en Iraida.
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Zeker.quote:
Oh ja dat Lama stel.quote:Op zondag 24 augustus 2008 18:09 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
[..]
Tim en Iraida.
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Douwequote:
Dacht ik ook?quote:Op maandag 25 augustus 2008 18:15 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
Die Maxime ging er toen toch uit bij zo'n slaapproef?
Was dat niet tijdens de strijd der titanen?quote:Op maandag 25 augustus 2008 18:15 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
Nouja echt geheim is het niet meer, want de laatste paar seizoenen hadden de deelnemers altijd nog een mogelijkheid om terug te komen. Zou wel erg naief zijn als de deelnemers straks nog steeds denken dat exit ook daadwerkelijk exit is..quote:Op maandag 25 augustus 2008 17:52 schreef Karina het volgende:
Leuk! Ik verheug me er al op. En inderdaad niet dat stomme gedoe met honderd deelnemers. Hopelijk ook geen "geheim" kamp, dat vond ik ook niet leuk. Gewoon strijden tot de beste overblijft.
Juist daarom wordt het tijd voor een expeditie waar dat niet kan, waar weg ook weg isquote:Op maandag 25 augustus 2008 21:51 schreef Nuna het volgende:
[..]
Zou wel erg naief zijn als de deelnemers straks nog steeds denken dat exit ook daadwerkelijk exit is..
Dat geheime kamp van de laatste keer sloeg nergens op, die gasten hadden echt een minimale kans om terug te keren. Het zou wel lollig zijn als de deelnemers ervan uitgaan dat er een geheim kamp is en het er gewoon niet is en ze er echt uitliggen. Dat zou mooie beelden van verbaasde koppen opleveren.quote:Op maandag 25 augustus 2008 21:51 schreef Nuna het volgende:
[..]
Nouja echt geheim is het niet meer, want de laatste paar seizoenen hadden de deelnemers altijd nog een mogelijkheid om terug te komen. Zou wel erg naief zijn als de deelnemers straks nog steeds denken dat exit ook daadwerkelijk exit is..
Hopelijk is dat wel zo, want het thema is wel "back to basics" maar hopelijk houden zij zich er ook aan. Dus we wachten maar weer afquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 10:35 schreef Nr.G het volgende:
[..]
Dat geheime kamp van de laatste keer sloeg nergens op, die gasten hadden echt een minimale kans om terug te keren. Het zou wel lollig zijn als de deelnemers ervan uitgaan dat er een geheim kamp is en het er gewoon niet is en ze er echt uitliggen. Dat zou mooie beelden van verbaasde koppen opleveren.
Vraag me af hoe land die kettingen eraan blijven. Tot er iemand aan de diaree gaat?quote:De tiende editie ‘Expeditie Robinson’ gaat back to basic. De eerste aflevering van het avontuurlijke RTL 5-programma gaat zondag 31 augustus meteen heftig van start. De kandidaten van de twee teams zijn met hun linkerenkel aan elkaar vastgeketend, waardoor ze alles, maar dan ook alles, samen en in aanwezigheid van elkaar moeten doen. Privacy is totaal niet aan de orde. De vraag is hoe lang ze deze onhandige situatie zonder problemen volhouden. Presentatoren Ernst-Paul Hasselbach en Evi Hanssen zijn terug met dertien splinternieuwe afleveringen van ‘Expeditie Robinson’. Het gevestigde thema bij deze afvalrace staat ook dit keer als een huis: Wat gebeurt er met zestien doodgewone mensen als zij uit hun vertrouwde omgeving gehaald worden en met elkaar op een onbewoond eiland verblijven?
Twee teams van acht kandidaten nemen het tegen elkaar op, zonder de mensen van het andere team te kennen. Door hun innige verbondenheid met de enkels leren ze elkaar in elk geval sneller en beter kennen dan ooit. Niemand kan zich de eerste dagen anders voordoen dan hij of zij is en dat zorgt gelijk voor een enorme teamspirit. Maar voor hoe lang heerst deze spirit en kun je daarmee bergen verzetten? Zodra de kettingen eraf zijn en de magen gewend raken aan het weinige voedsel, volgen de intriges en leugens elkaar al snel op. Afspraken worden geschonden, vrienden bedrogen en vijanden gemanipuleerd. De overwinning wordt aan niemand gegund. Hoe verder de expeditie vordert hoe verrassender de eilandraden. Niets is wat het lijkt. Voor de hand liggende underdogs blijven langer in het spel dan iedereen vermoedt, typische winnaars vliegen er onverwacht uit.
Het nieuwe seizoen biedt echter meer dan intriges alleen. Voor het eerst lukt het de kandidaten om met een zelfgemaakte val een varaan te vangen. En de kandidaten moeten zelfs van eiland verhuizen omdat de idyllische archipel in Maleisië wordt overspoeld door een enorme hoeveelheid ruwe olie, waardoor er geen voedsel meer uit zee gehaald kan worden.
Uiteindelijk kan maar één kandidaat de ultieme Robinson zijn. De winnaar van deze ‘Expeditie Robinson’ moet in elk geval beschikken over een flinke dosis wilskracht, uithoudingsvermogen en teamspirit.
Rennen naar de pas gewonnen bijl bijvoorbeeld, om de enkel van je medespeler af te hakkenquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 15:53 schreef DaFrenk het volgende:
Die ketting zal inderdaad prachtige televisie opleverenHelemaal als er een paar tegenpolen aan elkaar vast zitten.
In expeditie robinson zijn het ook vaak de afgevallen kandidaten die de winnaar bepalenquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 16:18 schreef qxp het volgende:
Ik prefereer de Amerikaanse Survivor, mensen doen daar alles om te winnen, wat het sociale aspect veel interessanter maakt. Dingen als "robinsonwaardig" en dat geneuzel dat complotten niet fair zijn komen in Survivor niet voor. Maarja de eindprijs is daar ook een miljoen dollar, daar hebben mensen iets meer voor overOok in Survivor wordt de winnaar altijd bepaalt door een jury bestaande uit afgevallen kandidaten. Daardoor krijgt het spel een extra lading, je kunt zo'n jury makkelijker manipuleren dan het kijkerspubliek (aangezien je geen controle hebt over wat er wordt uitgezonden).
Maar natuurlijk ga ik na Expeditie Robinson kijken!
Maar niet altijd, meestal zijn het de kijkers die moeten bellen/sms'en. Of het is 50/50 ofzo.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 16:46 schreef Jovatov het volgende:
[..]
In expeditie robinson zijn het ook vaak de afgevallen kandidaten die de winnaar bepalen
Het wordt bepaald door 3 factoren:quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:13 schreef qxp het volgende:
[..]
Maar niet altijd, meestal zijn het de kijkers die moeten bellen/sms'en. Of het is 50/50 ofzo.
Ga een beetje op mijn verjaardag naar die zooi kijkenquote:Op donderdag 31 juli 2008 19:17 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
[ afbeelding ]
De promo is er.
Vanaf 31 augustus op RTL 5.
Hij heeft twee keer meegedaan en de tweede keer verloor hij inderdaad in de slaapproef doordat hij iets te veel pintjes had gedronkenquote:Op maandag 25 augustus 2008 18:15 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
Verkapt-feliciteer-mij-dan-post.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 18:50 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ga een beetje op mijn verjaardag naar die zooi kijken
wát is daar nu verkapt aan?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:07 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
[..]
Verkapt-feliciteer-mij-dan-post.
ver·kapt (bijvoeglijk naamwoord; verkapter, meest verkapt; verkaptheid)quote:
Iddquote:Op zondag 24 augustus 2008 20:52 schreef Greetings het volgende:
Hopen dat er ook nu weer zo'n lekker ding als Kristien bij zit![]()
![]()
Neequote:Op woensdag 27 augustus 2008 19:27 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
Voor de mensen die ook Wie is de Mol kijken: http://www.rtl.nl/reality/expeditierobinson/kandidaten/prince.xml
Kennen we hem nog?
quote:Op woensdag 27 augustus 2008 19:27 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
Voor de mensen die ook Wie is de Mol kijken: http://www.rtl.nl/reality/expeditierobinson/kandidaten/prince.xml
Kennen we hem nog?
Carl en John versus Esther....was overigens al 3 jaar geleden. Maar Esther had het hele volk achter zich daarna....quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:58 schreef Jojoortje het volgende:
Ik vind die ruzies altijd zo prachtig!
Maar die ene ruzie van 2 jaar terug ofzo kon ik niet uitstaan![]()
Dat ze 1 vrouw (leider van het eiland) helemaal gingen buitensluiten. Waren echt 2 grote pestkoppen en de rest durfde er niks van te zeggen... Damn, wat heb ik me daar aan geërgerd
Kloptquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 00:47 schreef Greetings het volgende:
[..]
Carl en John versus Esther....was overigens al 3 jaar geleden. Maar Esther had het hele volk achter zich daarna....
All Inclusive arrangementje waarschijnlijk, want steeds weer die hele menukaart doornemen is zo vermoeiend..! Sjees, wat was dat kreng lui!quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:52 schreef MissJ het volgende:
Nog een leuke anekdote:
Ik zat ruim 2 maanden geleden met dat ene stel uit de vorige expeditie, die blanke wannabe nigga met blonde dreadlocks en meisje met donker haar, in het vliegtuig naar Turkije
Terwijl die 2 kwallen zich een tijdlang niet eens veilig op straat hebben kunnen vertonen, wat zo'n programma al niet teweeg brengt.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 00:47 schreef Greetings het volgende:
[..]
Carl en John versus Esther....was overigens al 3 jaar geleden. Maar Esther had het hele volk achter zich daarna....
Geneer je niet, "ergeren" is tenminste wat mezelf betreft nog een understatementquote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:58 schreef Jojoortje het volgende:
Ik vind die ruzies altijd zo prachtig!
Maar die ene ruzie van 2 jaar terug ofzo kon ik niet uitstaan![]()
Dat ze 1 vrouw (leider van het eiland) helemaal gingen buitensluiten. Waren echt 2 grote pestkoppen en de rest durfde er niks van te zeggen... Damn, wat heb ik me daar aan geërgerd
Hier staat een leuk verhaal: http://www.expeditierobinson.net/index.php?p=er6-dagboek-totaalquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 20:58 schreef Nesle het volgende:
bijna!
ben toch wel benieuwd in welke maanden het programma altijd wordt opgenomen? en is er iemand hier al eens doorgedrongen tot de selectieprocedure?
Inderdaad!quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 23:03 schreef zeeuws jongetje het volgende:
Ben er klaar voor![]()
Wel jammer dat Roos niet meer presenteert
WAAAAAAAAAAAATquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 23:03 schreef zeeuws jongetje het volgende:
Ben er klaar voor![]()
Wel jammer dat Roos niet meer presenteert
quote:Tiende Expeditie Robinson: 'Back to Basic'
De tiende editie ‘Expeditie Robinson’ gaat back to basic. De eerste aflevering van het avontuurlijke RTL 5-programma gaat vanavond meteen heftig van start. De kandidaten van de twee teams zijn met hun linkerenkel aan elkaar vastgeketend, waardoor ze alles samen moeten doen. Presentator Ernst-Paul Hasselbach zelf is geboeid door zijn vrouw en dochter. “Ik heb ze tijdens het maken van dit seizoen van Expeditie Robinson maar liefst twee maanden moeten missen.
Presentatoren Ernst-Paul Hasselbach en Evi Hanssen zijn terug met dertien splinternieuwe afleveringen van ‘Expeditie Robinson’. Lange tijd moest Ernst-Paul zijn gezin missen, vertelt hij aan Veronica Magazine. “Aan de andere kant heeft het programma er ook voor gezorgd dat ik mijn vrouw überhaupt heb leren kennen: ze was een aantal jaar geleden verslaggever bij Expeditie Robinson en van het een kwam het ander. We hielden vooral via Skype contact. Als ik op een bepaalde plaats op het eiland ging zitten, had ik precies genoeg bereik.”
Twee teams van acht kandidaten nemen het in Expeditie Robinson tegen elkaar op, zonder de mensen van het andere team te kennen. “Door hun innige verbondenheid met de enkels leren ze elkaar in elk geval sneller en beter kennen dan ooit“, legt een woordvoerder van RTL 5 uit. “Niemand kan zich de eerste dagen anders voordoen dan hij of zij is en dat zorgt gelijk voor een enorme teamspirit. Maar voor hoe lang heerst deze spirit en kun je daarmee bergen verzetten?”
Daar verklappen ze toch niet dingen in enzo hè?quote:Op zondag 31 augustus 2008 13:15 schreef Gert het volgende:
Een aardig artikel over the making of, gisteren in De Volkskrant.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Om wille van de leesbaarheid zijn de bestanden fors, morgen haal ik ze weer van m'n space af.
Nee, valt heel erg meequote:Op zondag 31 augustus 2008 13:46 schreef Paaskonijn het volgende:
[..]
Daar verklappen ze toch niet dingen in enzo hè?
quote:Op zondag 31 augustus 2008 14:37 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Over die Eilandgasten gesproken, vanavond is ook Zomergasten dus ik denk dat ik ER maar opneem.
Pas 20 jaar niet meer ofzoquote:Op zondag 31 augustus 2008 10:34 schreef Liquidootje het volgende:
[..]
WAAAAAAAAAAAAT![]()
Ik hou ervan hoe ze de r uitspreekt en altijd haar handjes vouwt
Vanaf volgende week is dat probleem ook weer opgelostquote:
Ohh fuck jaquote:Op zondag 31 augustus 2008 14:42 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Pas 20 jaar niet meer ofzo
Je kijkt toch wel naarPeking Express
![]()
Een zeef is wel heel erg, als je nou een vergiet was viel het nog meequote:Op zondag 31 augustus 2008 15:32 schreef Jojoortje het volgende:
OMG
Ben zo blij dat ik hiet gepost heb
Was het anders gewoon vergeten
Ben een zeef
Ook het eerste waar ik aan dachtquote:Op zondag 31 augustus 2008 20:37 schreef Sanne het volgende:
Zouden ze op een rijtje hebben zitten poepen of blijft dat meteen weg in zo'n situatie.
quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:37 schreef Sanne het volgende:
Zouden ze op een rijtje hebben zitten poepen of blijft dat meteen weg in zo'n situatie.
quote:
Een. Tenzij je aan elkaar vast geketend zit.quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:46 schreef Trigger_Hippie het volgende:
Raadsel: Hoeveel deelnemers heb je nodig om een krabbetje te vangen?
gmta. Net als je uiteten gaat en een samen iets besteld en iedereen doet alles.\\quote:
Namen,.... uh, is dat die veelvraat/aasgier?quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:47 schreef Paaskonijn het volgende:
Ik mag Geert niet.
quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:49 schreef Liquidootje het volgende:
Dat was een zeer gezonde stoelgang. Die poept wel heel regelmatig, waarschijnlijk van een vrouw.
Dat dus.quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:44 schreef Joe. het volgende:
Loopt die gast daar nou rond in zijn geblokte overhemd?
Dat is hem ja. Ja ik moet gewoon alles eten anders ga ik doodquote:Op zondag 31 augustus 2008 20:50 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Namen,.... uh, is dat die veelvraat/aasgier?
In dat geval ben ik 't met je eens
Iddquote:Op zondag 31 augustus 2008 20:52 schreef Paaskonijn het volgende:
[..]
Dat is hem ja. Ja ik moet gewoon alles eten anders ga ik dood![]()
Echt zo van gosh
Ja, de kontengluurder + aasgier. Dat moet wel hilarische tv opbrengenquote:Op zondag 31 augustus 2008 20:50 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Namen,.... uh, is dat die veelvraat/aasgier?
In dat geval ben ik 't met je eens
Bij survivor deden ze het ook vaker zo als ze geen toilet hadden gebouwd. Ik wilde het nooit geloven, maar nu...quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:51 schreef DaFrenk het volgende:
Tja.. zo doe je dus je behoefte met 8 man aan elkaar vast![]()
![]()
Goed begin
En hij is docent mechanica!quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:53 schreef Liquidootje het volgende:
[..]
Ja, de kontengluurder + aasgier. Dat moet wel hilarische tv opbrengen
Ik zie een connectie tussen die 2 dingenquote:Op zondag 31 augustus 2008 20:53 schreef Liquidootje het volgende:
[..]
Ja, de kontengluurder + aasgier. Dat moet wel hilarische tv opbrengen
quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:39 schreef Sanne het volgende:
Als ze die gitaar maar thuis heeft gelaten.
Zou je überhaupt nog een odol krijgen, na twee weken zeewier vreten?quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:58 schreef Liquidootje het volgende:
Ik weet 100% dat geert, als ze lang vastzitten, lekker een keertje met zijn odol zal paraderen.
Voor de winnaars van de proef niet, voor de andere groep wel. Maar voor hoelang?quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:59 schreef conleche het volgende:
Ik val er net in, wat is dat met die ketting? Blijft dat?
Je bent man of niet he.quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:59 schreef Gert het volgende:
[..]
Zou je überhaupt nog een odol krijgen, na twee weken zeewier vreten?
Ik lag wel weer eerst in bad, was het vergeten...quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:58 schreef Liquidootje het volgende:
[..]ook echt een reality tv junkie jij
Jij met net als ik maar 1 keer per week douchen. Dan mis je helemaal niks.quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:00 schreef conleche het volgende:
[..]
Ik lag wel weer eerst in bad, was het vergeten...
Wel seksistische opmerkingen en mentale aanrandingen.quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:03 schreef Joe. het volgende:
Is er eigenlijk wel eens geneukt op zo'n Robinson Eiland?
Alsof het normaal een "tijd voor koffie"-moment isquote:Op zondag 31 augustus 2008 21:11 schreef Paaskonijn het volgende:
"Zelfs díé stortbui houdt ons niet tegen."
Nee, goh.
quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:12 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
Waarom vinden jullie Geert dom?
Ik mag hem wel.
iddquote:
Alsof ze een kleuterboek voorleest.quote:
quote:
quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:15 schreef Joe. het volgende:
Het is net een kinderboek, dat verhaal van Hiukwan.
haha en een slecht boek ook!quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:15 schreef Joe. het volgende:
Het is net een kinderboek, dat verhaal van Hiukwan.
Hou op!
Dat is Prince, van WIDM. Respect voor hem.quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:17 schreef Paaskonijn het volgende:
Die neger mag wel wat meer broek aandoen.
Dat ook niet.quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:18 schreef Piles het volgende:
[..]
Zou je wel naar de voorleesavond gaan?
Want?quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:18 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
[..]
Dat is Prince, van WIDM. Respect voor hem.
Hij was echt een toffe vent.quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:20 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Want?
Heb geen WIDM gekeken dus het zegt me niks.
Hassstikke Hiukwan?quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:19 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
Volgende topic staat klaar.
Wie zal er in de TT staan?
Welke serie/land was dat?quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:20 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
[..]
Hij was echt een toffe vent.
Portugal (serie 3)quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:21 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
[..]
Portugal (serie 3)
Mol-alert:Eens met spoilerSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar het is te lang geleden om hem nog te kennen![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |