Ik vraag niet naar de zin. Dat het leven geen zin heeft weet ik ook wel. Ik hou er niet zo van dat er in dit soort discussies wordt gesuggereerd dat iemand een gelovige zou zijn, of naar een doel verlangt.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:09 schreef Chriz2k het volgende:
Het heeft geen zin, leer het te accepteren en doe alleen maar dingen die je leuk vindt.
Het leven zelf.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:12 schreef servus_universitas het volgende:
Wat maakt het leven het waard om het uit te zitten?
Maar geldt dat niet vooral voor mensen die een leuk leven kunnen leiden? Die niet worden getergd door ziekte, armoede, gebrek aan acceptatie enzovoort? Ik zie wel eens leeftijdsgenoten veel plezier hebben en genieten van de meest eenvoudige dingen en dan denk ik, hoe doen ze dat? Het is voor mij een totale onmogelijkheid om iets dergelijks te beleven. Bedenk wel dat ik hier niet zielig aan het doen ben, hoor. Ik hoef geen medelijden. In dat geval zou ik naar R&P zijn gegaan. Het gaat mij vooral om een rationele benadering van één vraag der vragen.quote:
Nouja, het is alles wat je hebt, het leven.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:16 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Maar geldt dat niet vooral voor mensen die een leuk leven kunnen leiden? Die niet worden getergd door ziekte, armoede, gebrek aan acceptatie enzovoort? Ik zie wel eens leeftijdsgenoten veel plezier hebben en genieten van de meest eenvoudige dingen en dan denk ik, hoe doen ze dat? Het is voor mij een totale onmogelijkheid om iets dergelijks te beleven. Bedenk wel dat ik hier niet zielig aan het doen ben, hoor. Ik hoef geen medelijden. In dat geval zou ik naar R&P zijn gegaan. Het gaat mij vooral om een rationele benadering van één vraag der vragen.
Dat heeft vooral met intelligentie te maken denk ik, dommere mensen overdenken dit soort dingen niet, die leven hun leven gewoon op stand-by modus zonder er over na te denkenquote:Op maandag 21 juli 2008 23:16 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Maar geldt dat niet vooral voor mensen die een leuk leven kunnen leiden? Die niet worden getergd door ziekte, armoede, gebrek aan acceptatie enzovoort? Ik zie wel eens leeftijdsgenoten veel plezier hebben en genieten van de meest eenvoudige dingen en dan denk ik, hoe doen ze dat? Het is voor mij een totale onmogelijkheid om iets dergelijks te beleven. Bedenk wel dat ik hier niet zielig aan het doen ben, hoor. Ik hoef geen medelijden. In dat geval zou ik naar R&P zijn gegaan. Het gaat mij vooral om een rationele benadering van één vraag der vragen.
Wat bedoel je met "het uitzitten"? Als je morgen voor de trein springt heb je het ook uitgezeten, maar ben je er wel lekker snel weer vanaf.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:08 schreef servus_universitas het volgende:
Ignorance is a bliss. Dat is zeker een waarheid. Zalig zijn de armen van geest.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:20 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Dat heeft vooral met intelligentie te maken denk ik, dommere mensen overdenken dit soort dingen niet, die leven hun leven gewoon op stand-by modus zonder er over na te denken
Ik denk dat een dergelijke manier van denken juist een zeer negatieve uitwerking heeft op de persoon. Het probleem met het uiten van dit soort gevoelens is ook vaak dat men je gaat zien als een karikatuur. Zo van, daar heb je weer zo'n mafkees die wat quasi-filosofisch loopt te huilen als een baby die al dagenlang geen melk meer gedronken heeft. Iemand die zich wat loopt aan te stellen en het leven niet aan kan. Maar zo moet je dat niet zien. Het is een oprecht gevoel van onvrede in jezelf. Een leegte die je dagelijks met je meedraagt. Maar laat ik nu niet te diep ingaan op het gevoelsaspect, want we zitten tenslotte in WFL en niet in R&Pquote:Op maandag 21 juli 2008 23:21 schreef ThE_ED het volgende:
Ik ben zelf ook niet (altijd) goed in "genieten", maar je moet jezelf daartoe ook een soort oppervlakkigheid aanmeten, denk ik. (misschien niet het goede woord) Sommige mensen maken het leven tot een lijdensweg alleen al omdat ze zichzelf kwellen met de vraag of ze ooit echt zullen "kennen", dat is misschien heel mooi op een soort zware donkere filosofische manier, maar of dat goed is voor je persoon...
Met uitzitten bedoel ik het leven leven totdat je streft met een oorzaak anders dan door eigen toedoen. Zelf uit het leven stappen zie ik niet als een vorm van uitzitten.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:23 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "het uitzitten"? Als je morgen voor de trein springt heb je het ook uitgezeten, maar ben je er wel lekker snel weer vanaf.
Tsja, je vraagt wat het "waard" is, dan leun je toch wel tegen dat gevoelsaspect aan, denk ik.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:28 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Maar laat ik nu niet te diep ingaan op het gevoelsaspect, want we zitten tenslotte in WFL en niet in R&P.
Herkenbaar en mee eensquote:Op maandag 21 juli 2008 23:21 schreef ThE_ED het volgende:
Ik ben zelf ook niet (altijd) goed in "genieten", maar je moet jezelf daartoe ook een soort oppervlakkigheid aanmeten, denk ik. (misschien niet het goede woord) Sommige mensen maken het leven tot een lijdensweg alleen al omdat ze zichzelf kwellen met de vraag of ze ooit echt zullen "kennen", dat is misschien heel mooi op een soort zware donkere filosofische manier, maar of dat goed is voor je persoon...
Daar heb je wel een punt, maar laat ik dat dan aanvullen met rationeel onderbouwde waardequote:Op maandag 21 juli 2008 23:32 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Tsja, je vraagt wat het "waard" is, dan leun je toch wel tegen dat gevoelsaspect aan, denk ik.
Dat is het niet, of dat zou het in ieder geval niet moeten zin. Ik ben overigens niet depressief, hoor. Niet iedereen die de zaken wat vanuit een negatieve invalshoek benadert is direct depri.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:32 schreef Flashwin het volgende:
Dit heeft weinig met WFL te maken. Gewoon het zoveelste "help mij, ik ben depri" topic
Move to R&P
Ah, "door eigen toedoen", da's ook weer zoiets. Stel dat je een keuze maakt die uiteindelijk verkeerd uitpakt, en die je uiteindelijk indirect de kop kost. Is het dan ook "door eigen toedoen"?quote:Op maandag 21 juli 2008 23:30 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Met uitzitten bedoel ik het leven leven totdat je streft met een oorzaak anders dan door eigen toedoen. Zelf uit het leven stappen zie ik niet als een vorm van uitzitten.
pessimisme en depressiviteit correleren wel.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:39 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat is het niet, of dat zou het in ieder geval niet moeten zin. Ik ben overigens niet depressief, hoor. Niet iedereen die de zaken wat vanuit een negatieve invalshoek benadert is direct depri.
Dat we we ons niet verwonderen om simpele dingen in het leven komt omdat men alles wil en bijna alles kan verklaren. Des te meer we weten des te saaier het leven wordt. We weten nu bijvoorbeeld wat onweer is maar zou het leven niet veel spannender zijn als we dat soort dingen niet zouden weten?quote:Op maandag 21 juli 2008 23:16 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Als je graag wil bijdragen aan een wereld waarin ieder mens elkaar accepteert, dóé dat dan ook. Probeer het maar. Draag er maar aan bij. Ja, natuurlijk kun jij geen perfecte wereld creëren, in die zin is dat dus utopisch. Maar je kan er wel aan bijdragen. Jij kan wel het leven van heel wat andere mensen veraangenamen. Is dat niet zinvol genoeg voor je?quote:Op maandag 21 juli 2008 23:37 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt, maar laat ik dat dan aanvullen met rationeel onderbouwde waarde. Zo zou ik graag willen bijdragen aan een wereld waarin ieder mens elkaar accepteert zoals hij/zij is. Waarin iedere functie wordt gezien als een waardevol onderdeel van het geheel. Dat zou ik graag willen. Maar het idee dat het naief utopisch denken is, daar zakt mij de moed alweer van in de schoenen.
Ik heb pogingen ondernomen daartoe hoor. Maar ik ben te vaak teleurgesteld en heb de hoop opgegeven. Of ik ben gewoon de verkeerde mensen tegen gekomen, dat zou kunnen natuurlijk.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:56 schreef IQM het volgende:
[..]
Als je graag wil bijdragen aan een wereld waarin ieder mens elkaar accepteert, dóé dat dan ook. Probeer het maar. Draag er maar aan bij. Ja, natuurlijk kun jij geen perfecte wereld creëren, in die zin is dat dus utopisch. Maar je kan er wel aan bijdragen. Jij kan wel het leven van heel wat andere mensen veraangenamen. Is dat niet zinvol genoeg voor je?
Dan heb je duidelijk niet genoeg gedaan.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:57 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik heb pogingen ondernomen daartoe hoor. Maar ik ben te vaak teleurgesteld en heb de hoop opgegeven. Of ik ben gewoon de verkeerde mensen tegen gekomen, dat zou kunnen natuurlijk.
Interessante vraagstelling.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:39 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat is het niet, of dat zou het in ieder geval niet moeten zin. Ik ben overigens niet depressief, hoor. Niet iedereen die de zaken wat vanuit een negatieve invalshoek benadert is direct depri.
Ik kom ook niet bepaalde de juiste personen tegen, die op een lijn zitten, met bv mijn filosofie, dat is wel vervelend idem. Je praat er mee maar niet omdat het bij je past, maar de personen die dat wel doen vind je niet zo snel.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:57 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik heb pogingen ondernomen daartoe hoor. Maar ik ben te vaak teleurgesteld en heb de hoop opgegeven. Of ik ben gewoon de verkeerde mensen tegen gekomen, dat zou kunnen natuurlijk.
Nee het is je geschonken flappie..quote:Op maandag 21 juli 2008 23:08 schreef servus_universitas het volgende:
Het leven is aan mij opgedrongen.
Alles! kijk om je heen en leer het te waarderen Henkie!quote:Wat maakt het leven het waard om het uit te zitten?
omdat je nooit weet wat er morgen gaat gebeuren.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:08 schreef servus_universitas het volgende:
quote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:08 schreef spy08 het volgende:
[..]
Nee het is je geschonken flappie..
[..]
Alles! kijk om je heen en leer het te waarderen Henkie!
Dat vind ik een mooie onelinerquote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:14 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
omdat je nooit weet wat er morgen gaat gebeuren.
Zolang je dit tegen jezelf blijft zeggen, zul je in een negatieve spiraal blijven. Je zou je ook kunnen afvragen waarom je het zo benadert. Daarin ligt m.i. nml een groot deel van je 'probleem'.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:08 schreef servus_universitas het volgende:
Het leven is aan mij opgedrongen. Ik heb moeten accepteren dat ik tot het bestaan ben gekomen, dat ik ben geworden. Ik heb nooit een keuze gehad.
Is het alleen lijden en ellende? Of is het juist dat je door de ellende de mooie en waardevolle dingen in het leven kunt herkennen?quote:Op maandag 21 juli 2008 23:08 schreef servus_universitas het volgende:En nu zit ik opgescheept met een lijdensweg, de pijnlijke onderneming die het uitzitten van het leven heet.
Je zou ook daadwerkelijk een stap op het pad van je zoektocht kunnen zetten ipv er enkel over te filosoferen.. de angst voor de dood is iets om van te leren, net als de dood zelf. En de liefde voor je dierbaren zou zo maar eens verkapte verlatingsangst kunnen zijn.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:08 schreef servus_universitas het volgende:Maar natuurlijk, ik kan er op ieder gewenst moment een einde aan maken. Ik ben niet verplicht om door te gaan. Ik kan mijzelf aan een boom ophangen of mijzelf 's nachts voor de trein werpen. Maar dat zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Uit liefde voor mijn dierbaren, uit angst voor de dood en een stille hoop dat ik ooit het geluk vind waarnaar ik de zoektocht al had opgegeven nog voordat ik er aan begon.
Weten dat je niets weet en daar mee leren omgaan!quote:Op maandag 21 juli 2008 23:08 schreef servus_universitas het volgende:Wat maakt het leven het waard om het uit te zitten?
True.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:21 schreef ThE_ED het volgende:
Ben jij achterlijk of zo?quote:
Reïncarnatie vind ik ook een interessant concept, maar ik hoop voor TS dat het niet waar is. Anders heeft hij zijn leven na vele lange jaren uitgezeten om er vervolgens achter te komen dat alles weer van voor af aan begintquote:Op dinsdag 22 juli 2008 00:33 schreef Druuna het volgende:
[..]
Interessante vraagstelling.
Waarom? ok ik geloof wel in reincarnatie en de verhalen dat als je er zelf uit zou gaan dat dit voor een volgend leven gevolgen zou kunnen hebben, dat het dan heel zwaar gaat worden oid.
Ik vind dat wel een leuke filosofie, of het waar is, is een tweede, maar het is wel een leuke fantasie.
Ik denk dat de vraag al veel onderliggende assumpties verraadt; je hebt het bijvoorbeeld over het 'uitzitten van het leven', dus als de passieve act van het voorbij laten gaan van het leven. De persoon die altijd bezig is, heeft het minste last van de uitgestrektheid van de tijd en de ruimte die deze geeft tot het stellen van vragen... Het is niet zo dat, zoals iemand suggereert, de 'dommen' de diepte missen om deze vragen uberhaupt te overpijnzen; ze besteden er gewoon minder tijd aan en hoeven dus minder te 'lijden' onder de consequenties.quote:Wat maakt het leven het waard om het uit te zitten?
Je bent misschien filosofisch, maar je wilt je ook niet echt inzetten voor datgene wat het leven het uitzitten waard zou kunnen maken. In je OP geef je al aan de zoektocht naar geluk al opgegeven te hebben voor je eraan begonnen was en ook hier zakt de moed je al in de schoenen voor je actie hebt ondernomen.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:37 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt, maar laat ik dat dan aanvullen met rationeel onderbouwde waarde. Zo zou ik graag willen bijdragen aan een wereld waarin ieder mens elkaar accepteert zoals hij/zij is. Waarin iedere functie wordt gezien als een waardevol onderdeel van het geheel. Dat zou ik graag willen. Maar het idee dat het naief utopisch denken is, daar zakt mij de moed alweer van in de schoenen.
quote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:14 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
omdat je nooit weet wat er morgen gaat gebeuren.
Tot hier vond ik het een goede, interessante post. Jammer dat je hierna een beetje ontspoort, imo.quote:Op woensdag 23 juli 2008 19:12 schreef NegaSado het volgende:
[..]
Ik denk dat de vraag al veel onderliggende assumpties verraadt; je hebt het bijvoorbeeld over het 'uitzitten van het leven', dus als de passieve act van het voorbij laten gaan van het leven. De persoon die altijd bezig is, heeft het minste last van de uitgestrektheid van de tijd en de ruimte die deze geeft tot het stellen van vragen... Het is niet zo dat, zoals iemand suggereert, de 'dommen' de diepte missen om deze vragen uberhaupt te overpijnzen; ze besteden er gewoon minder tijd aan en hoeven dus minder te 'lijden' onder de consequenties.
Deze vraag bevat het lijden zelf al, en dus is het niet echt een vraag, maar een uitroeping, een kreet. Het is hetzelfde als het roepen van 'au' wanneer men bijvoorbeeld in de eigen vingers snijd. Wat is het antwoord op het roepen van 'au'? Die is er niet echt, het is eerder een constatering, waar men zich dan maar bij neer te leggen heeft. Dit wekt dan allicht een zekere passiviteit op, vooral in de persoon die van nature lui of nietsnutterig is.
Om weer goed te eindigen.quote:Ik vind sommige antwoorden eigenlijk te ironisch voor woorden, want eigenlijk geeft iedereen in dit topic toe dat de TS gelijk heeft, maar iedereen probeert het te verbergen. De TS vloekt in de kerk, en nu proberen mensen hem hier uit te verwijderen: weg met jou, blasfemist, je verstoort ons in ons fun-fundamentalisme! Het ritueel is dan het tikken van een bericht die als het ware een confessie vormt: onder een zeer dun laagje gesimuleerde blijheid en opgewektheid zeggen dat het 'de kleine dingen' zijn. Deze mensen vind ik nog grotere pessimisten dan de TS zelf: niet alleen is het leven kut, maar we moeten ook nog eens genoegen nemen met het kleinste. Waarom stelt vrijwel niemand hier voor te genieten van 'de grote dingen'? Waar is uberhaupt de ambitie? Zelf weten ze het niet. Voorbeelden noemen ze maar niet, want dit is immers fok. Voorbeelden? Van het waarderen van de kleine dingen? Ik neem aan dat deze vrouwelijke persoon een Aziaat tot vriend heeft, en geen zwart gekleurde medemens; zo kan ze werkelijk genieten van de kleine dingen.
Feit is dat er niets zo moeilijk is als het zeggen wat je wilt. Wat wil je nou eigenlijk? Als je dit stelt aan een persoon, staat deze vaak met mond vol tanden. We verlangen vaak dingen die onuitspreekbaar zijn, die niet thuishoren in de circulatie van de geneutraliseerde taal. Durf maar eens te zeggen tegen bijvoorbeeld je huidige vriendin dat je stiekem verlangt naar seks met zo'n beetje elke vrouw die je kent; en het is niet dat zij het niet weet, maar eerder dat, zolang het niet uitgesproken is, er gesimuleerd wordt dat het niet zo is, met rituele seks eenmaal per week om de illusie te bewijzen. Zo bidden ze ook eenmaal per week in de kerk met z'n allen; in het postmoderne bestaan loopt elke facet van het leven naadloos in elkaar over. Vrijheid om te denken wat je wilt is zo rampzalig voor de meeste mensen dat ik denk dat het leven onder vele verschrikkelijke regimes beter is, simpelweg omdat je dan uniform leeft, binnen een bepaalde klasse, en een bepaalde waarde hebt, en een gezamelijke vijand... Alle kunst of literatuur uit de geschiedenis die de moeite waard is heeft oorsprong in de onderdrukking. Dat wij geen onderdrukking kennen blijkt wel uit Harry Potter en Bob de Bouwer, en er is altijd nog eventueel de imaginaire onderdrukking, in de vorm van Da Vinci Code of wat voor op-conspiracy-gebaseerde onzin dan ook. We missen een vijand, we hebben er een nodig. Het maakt niet uit wie. De vijand was in moderne tijden nog gewoon de gestoorde dictator, Hitler, Stalin, de grote mannen; nu kan ze zelfs de vorm aan nemen van nietszeggende figuren als Bush, Bill Gates of zelfs Balkenende (een 'wtf' is hier wel op zijn plaats). De kleine jongetjes die wij vroeger op het schoolplein in elkaar sloegen zijn de evil masterminds van nu, bij gebrek aan beter.
En dan nog de Alïstische oproep je te bekeren, terug te keren tot het almachtige imaginaire supervriendje, die alle mensen die nu lulz hebben eens flink een veeg uit de pan zal geven, en die de gelovige in het volgende leven zal belonen met eeuwige blijdschap. Dat vreugde en het eeuwige leven samengaan als je je zelfs al verveelt op een regenachtige zondagmiddag dan even daargelaten. En dát allemaal gebaseerd op de zoveelste niet-verifierbare occulte voorspelling. Als goed alternatief kun je natuurlijk altijd bij de Bruna iets voor 19,95 kopen over welk New Age gedoe dan ook. Zolang je maar geld uitgeeft, want als je dat niet doet, dan kun je ook de aarde niet verder naar de klote helpen, en dan zal dat kapitalisme ook nooit vergaan. Want het kapitalisme is immers de grote boosdoener, de conspiracy optima forma!
Ik denk zeker dat passiviteit nergens een antwoord op is. Bovendien duurt de tijd zo verdomd lang als je niets doet. Beter ben je ergens mee bezig en kom je erachter dat je gaandeweg aan het eind gekomen bent, terwijl je je nog best aan het amuseren was met wat dan ook.quote:Maar goed, met andere woorden: je vraag is niet te beantwoorden, vooral niet binnen het kader van passiviteit, want passiviteit is nergens een antwoord op. Jij vindt het leven iets dat je moet uitzitten, en als je al zo naar het leven kijkt, dan is het vrij logisch dat het niet fijn is, want ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar ik heb niet eens het geduld om 5 minuten op de bus te wachten, laat staan een eeuwigheid op een zekere dood.
Dat is zeker zo, echter, ik probeer tegenwoordig zo weinig mogelijk mijzelf te censureren. Gewoon schrijven wat je denkt, hoe verschrikkelijk dit eigenlijk ook is. Altijd als ik teruglees wat ik heb geschreven, zie ik hoe dwaas ik eigenlijk ben... Terwijl elke zin die ik afzonderlijk tik een bepaalde briljantie lijkt te bezitten op het moment dat ze conceptueel door me heen schiet en de daar op volgende momenten dat ik haar probeer op te stellen.quote:Jammer dat je hierna een beetje ontspoort, imo.
Niet echt, maar het zou kunnen. Wat ik meer bedoel te zeggen is dat we een denkbeeldige vijand nodig hebben, het liefst eentje die geworteld is in de werkelijkheid. Er is in onze tijd zo weinig cohesie, weinig dingen zijn echt uniform... Je krijgt in je leven met zoveel verschillende dingen te maken, veel verschillende visies op het bestaan, etc, waardoor eigenlijk de intelligente persoon niets meer kan dan (cultuur)relativisme voor waar te nemen. Er is een overvloedigheid aan waarheden. In tijd van het Christendom had je maar één waarheid, en daar week je niet van af; idem dito bij de grote ideologische projecten als socialisme... Maar nu, nu is de enige waarheid, dat er geen waarheden zijn. Een grote vijand functioneert dan als bindend middel die zorgt dat een bepaalde groep mensen een identiteit verkrijgt waardoor er weer enige vorm van 'nut' ontstaat, ook al is die superficieel.quote:Op donderdag 24 juli 2008 17:43 schreef Off-ShoRe het volgende:
Jaja, we hebben een vijand nodig. En bij gebrek aan eentje worden we zelf onze eigen vijand, is dat je punt?
Ik leef voor meer voor andere mensen die van mij houden en andersom zoals mijn ouders en vrienden. Als dat weg was mocht het leven van mij ook wel afgelopen zijn omdat het zinloos is (je gaat toch dood).quote:Op maandag 21 juli 2008 23:08 schreef servus_universitas het volgende:
Herkenbaar. Ik denk als ik mijn berichten teruglees ook van 'hoe kun je nou zoiets zeggen'. Maar toch is het briljant!quote:Op donderdag 24 juli 2008 15:59 schreef NegaSado het volgende:
[..]
Dat is zeker zo, echter, ik probeer tegenwoordig zo weinig mogelijk mijzelf te censureren. Gewoon schrijven wat je denkt, hoe verschrikkelijk dit eigenlijk ook is. Altijd als ik teruglees wat ik heb geschreven, zie ik hoe dwaas ik eigenlijk ben... Terwijl elke zin die ik afzonderlijk tik een bepaalde briljantie lijkt te bezitten op het moment dat ze conceptueel door me heen schiet en de daar op volgende momenten dat ik haar probeer op te stellen.
Je bent dus wel slim, maar niet zo slim als je denkt dat je bentquote:Op donderdag 24 juli 2008 21:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Herkenbaar. Ik denk als ik mijn berichten teruglees ook van 'hoe kun je nou zoiets zeggen'. Maar toch is het briljant!
Ik moet zeggen: ik vind het leven nou ook niet zo denderend of bijzonder. Maar een lijdensweg nou ook weer niet.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:08 schreef servus_universitas het volgende:
Ik hoop het voor je, dat dat magquote:Op donderdag 24 juli 2008 22:39 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik moet zeggen: ik vind het leven nou ook niet zo denderend of bijzonder. Maar een lijdensweg nou ook weer niet.
Ik vond de redenering van Piet Vroon wel aardig: "Het leven heeft geen zin. Dus kunnen we doen wat we zelf willen, want er zijn geen regels of eisen of hogere waarden." (Hij heeft overigens wel zelfmoord gepleegd.) Maar je hoeft het leven dus niet uit te zitten: je kunt er van maken wat je wilt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |