Ik vraag niet naar de zin. Dat het leven geen zin heeft weet ik ook wel. Ik hou er niet zo van dat er in dit soort discussies wordt gesuggereerd dat iemand een gelovige zou zijn, of naar een doel verlangt.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:09 schreef Chriz2k het volgende:
Het heeft geen zin, leer het te accepteren en doe alleen maar dingen die je leuk vindt.
Het leven zelf.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:12 schreef servus_universitas het volgende:
Wat maakt het leven het waard om het uit te zitten?
Maar geldt dat niet vooral voor mensen die een leuk leven kunnen leiden? Die niet worden getergd door ziekte, armoede, gebrek aan acceptatie enzovoort? Ik zie wel eens leeftijdsgenoten veel plezier hebben en genieten van de meest eenvoudige dingen en dan denk ik, hoe doen ze dat? Het is voor mij een totale onmogelijkheid om iets dergelijks te beleven. Bedenk wel dat ik hier niet zielig aan het doen ben, hoor. Ik hoef geen medelijden. In dat geval zou ik naar R&P zijn gegaan. Het gaat mij vooral om een rationele benadering van één vraag der vragen.quote:
Nouja, het is alles wat je hebt, het leven.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:16 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Maar geldt dat niet vooral voor mensen die een leuk leven kunnen leiden? Die niet worden getergd door ziekte, armoede, gebrek aan acceptatie enzovoort? Ik zie wel eens leeftijdsgenoten veel plezier hebben en genieten van de meest eenvoudige dingen en dan denk ik, hoe doen ze dat? Het is voor mij een totale onmogelijkheid om iets dergelijks te beleven. Bedenk wel dat ik hier niet zielig aan het doen ben, hoor. Ik hoef geen medelijden. In dat geval zou ik naar R&P zijn gegaan. Het gaat mij vooral om een rationele benadering van één vraag der vragen.
Dat heeft vooral met intelligentie te maken denk ik, dommere mensen overdenken dit soort dingen niet, die leven hun leven gewoon op stand-by modus zonder er over na te denkenquote:Op maandag 21 juli 2008 23:16 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Maar geldt dat niet vooral voor mensen die een leuk leven kunnen leiden? Die niet worden getergd door ziekte, armoede, gebrek aan acceptatie enzovoort? Ik zie wel eens leeftijdsgenoten veel plezier hebben en genieten van de meest eenvoudige dingen en dan denk ik, hoe doen ze dat? Het is voor mij een totale onmogelijkheid om iets dergelijks te beleven. Bedenk wel dat ik hier niet zielig aan het doen ben, hoor. Ik hoef geen medelijden. In dat geval zou ik naar R&P zijn gegaan. Het gaat mij vooral om een rationele benadering van één vraag der vragen.
Wat bedoel je met "het uitzitten"? Als je morgen voor de trein springt heb je het ook uitgezeten, maar ben je er wel lekker snel weer vanaf.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:08 schreef servus_universitas het volgende:
Wat maakt het leven het waard om het uit te zitten?
Ignorance is a bliss. Dat is zeker een waarheid. Zalig zijn de armen van geest.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:20 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Dat heeft vooral met intelligentie te maken denk ik, dommere mensen overdenken dit soort dingen niet, die leven hun leven gewoon op stand-by modus zonder er over na te denken
Ik denk dat een dergelijke manier van denken juist een zeer negatieve uitwerking heeft op de persoon. Het probleem met het uiten van dit soort gevoelens is ook vaak dat men je gaat zien als een karikatuur. Zo van, daar heb je weer zo'n mafkees die wat quasi-filosofisch loopt te huilen als een baby die al dagenlang geen melk meer gedronken heeft. Iemand die zich wat loopt aan te stellen en het leven niet aan kan. Maar zo moet je dat niet zien. Het is een oprecht gevoel van onvrede in jezelf. Een leegte die je dagelijks met je meedraagt. Maar laat ik nu niet te diep ingaan op het gevoelsaspect, want we zitten tenslotte in WFL en niet in R&Pquote:Op maandag 21 juli 2008 23:21 schreef ThE_ED het volgende:
Ik ben zelf ook niet (altijd) goed in "genieten", maar je moet jezelf daartoe ook een soort oppervlakkigheid aanmeten, denk ik. (misschien niet het goede woord) Sommige mensen maken het leven tot een lijdensweg alleen al omdat ze zichzelf kwellen met de vraag of ze ooit echt zullen "kennen", dat is misschien heel mooi op een soort zware donkere filosofische manier, maar of dat goed is voor je persoon...
Met uitzitten bedoel ik het leven leven totdat je streft met een oorzaak anders dan door eigen toedoen. Zelf uit het leven stappen zie ik niet als een vorm van uitzitten.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:23 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "het uitzitten"? Als je morgen voor de trein springt heb je het ook uitgezeten, maar ben je er wel lekker snel weer vanaf.
Tsja, je vraagt wat het "waard" is, dan leun je toch wel tegen dat gevoelsaspect aan, denk ik.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:28 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Maar laat ik nu niet te diep ingaan op het gevoelsaspect, want we zitten tenslotte in WFL en niet in R&P.
Herkenbaar en mee eensquote:Op maandag 21 juli 2008 23:21 schreef ThE_ED het volgende:
Ik ben zelf ook niet (altijd) goed in "genieten", maar je moet jezelf daartoe ook een soort oppervlakkigheid aanmeten, denk ik. (misschien niet het goede woord) Sommige mensen maken het leven tot een lijdensweg alleen al omdat ze zichzelf kwellen met de vraag of ze ooit echt zullen "kennen", dat is misschien heel mooi op een soort zware donkere filosofische manier, maar of dat goed is voor je persoon...
Daar heb je wel een punt, maar laat ik dat dan aanvullen met rationeel onderbouwde waardequote:Op maandag 21 juli 2008 23:32 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Tsja, je vraagt wat het "waard" is, dan leun je toch wel tegen dat gevoelsaspect aan, denk ik.
Dat is het niet, of dat zou het in ieder geval niet moeten zin. Ik ben overigens niet depressief, hoor. Niet iedereen die de zaken wat vanuit een negatieve invalshoek benadert is direct depri.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:32 schreef Flashwin het volgende:
Dit heeft weinig met WFL te maken. Gewoon het zoveelste "help mij, ik ben depri" topic
Move to R&P
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |