quote:Olympische honkbalselectie
Bondscoach Robert Eenhoorn van het Nederlands honkbalteam heeft 24 spelers geselecteerd voor de Olympische Spelen en maakte dit zondagmiddag op de slotdag van de Haarlemse Honkbalweek bekend.
Werper Juan Carlos Sulbaran, die tijdens de Haarlemse honkbalweek voor het Dutch Caribbean Team uitkwam, debuteert in de Nederlandse selectie. Mogelijk wordt Rogearvin Bernadina nog aan de spelersgroep toegevoegd. De buitenvelder werd vrijdag door zijn club de Washington Nationals van de Major League teruggezet naar de Columbus Clippers (Triple A). De Nationals moeten toestemming geven voor de Olympische deelname van Bernadina.
De volledige selectie voor de Olympische Spelen:
Werpers:
- David Bergman (Corendon Kinheim)
- Leon Boyd (DOOR Neptunus)
- Rob Cordemans (Sparta/Feyenoord)
- Michiel van Kampen (Corendon Kinheim)
- Diegomar Markwell (DOOR Neptunus)
- Shairon Martis (Columbus Clippers, USA)
- Loek van Mil (Beloit Snappers, USA)
- Alexander Smit (Sarasoto Reds, USA)
- Juan Carlos Sulbaran (American Heritage, USA)
- Pim Walsma (L&D Amsterdam Pirates)
Catchers:
- Sidney de Jong (L&D Amsterdam Pirates)
- Tjerk Smeets (Corendon Kinheim)
Binnenvelders:
- Sharnol Adriana (Rojos del Aguilla de Veracruz, Mexico)
- Yurendell de Caster (Columbus Clippers, USA)
- Michael Duursma (Konica Minolta Pioniers)
- Percy Isenia (Sparta/Feyenoord)
- Roel Koolen (Corendon Kinheim)
- Raily Legito (DOOR Neptunus)
- Jeroen Sluijter (DOOR Neptunus)
Buitenvelders:
- Bryan Engelhardt (Corendon Kinheim)
- Eugene Kingsale (DOOR Neptunus)
- Dirk van ’t Klooster (Corendon Kinheim)
- Martijn Meeuwis (DOOR Neptunus)
- Danny Rombley (Corendon Kinheim)
De technische staf op de Olympische Spelen bestaat uit:
Robert Eenhoorn - manager
Brian Farley - pitchingcoach
Wim Martinus - 1e honkcoach
Jack Hubbard - 3e honkcoach
Paul van den Oever - coach
Martijn van Berkel - sportfysiotherapeut
Rob Tamminga - sportfysiotherapeut
Kees Sleegers - teamleider
Steve Matthew - scout
Frans Bergman - materiaal
De Olympische selectie vertrekt op zaterdag 26 juli naar Zuid-Korea en bereidt zich in Chuncheon voor op de Spelen. Nederland speelt in Zuid-Korea vijf oefenwedstrijden. Op woensdag 6 augustus reist de selectie naar Beijing. Voordat Nederland op woensdag 13 augustus zijn eerste wedstrijd in het Olympische toernooi tegen Chinese Taipei speelt, oefent het in Beijing op 9 en 10 augustus tegen Canada.
Er is alweer een lobby gaande om honkbal weer in tevoeren op de spelen van 2016. Nieuwsbericht van een tijdje terug:quote:Op dinsdag 15 juli 2008 01:18 schreef Tim86 het volgende:
erg afhankelijk van de USA spelers ja..als alles meezit pakken we brons, maar vrees van niet. Jammer dat dit de laatste keer is..deze sport heeft meer bestaansrecht (ondanks de B elftallen die er ook zijn) dan veel andere sporten op de OS.
quote:Honkbal en softbal mogelijk terug bij Spelen 2016
Amsterdam - Honkbal en softbal staan op een lijst van zeven sporten die in aanmerking komen voor de Olympische Spelen van 2016. Beide sporten staan dit jaar ook in Beijing op het programma, maar ontbreken over vier jaar in Londen. In 2016 is er weer plaats voor twee extra sporten, boven op de 26 sporten in Londen. Naast honk- en softbal zijn golf, rugby, squash, karate en skeeleren in de race voor 2016.
Het Internationaal Olympisch Comité maakte de lijst vrijdag bekend. In 2009 wordt op een congres in Kopenhagen gestemd over de twee nieuwe sporten. Ook de vijf sporten naast honk- en softbal waren in de race voor de Spelen in Londen, maar overleefden in 2005 de stemming niet. Bij die stemming kwam softbal, sinds 1996 een olympische sport, slechts één stem tekort om in Londen ook op het programma te staan. Honkbal, sinds 1992 op de Spelen, kwam drie stemmen tekort.
Naast honk- en softbal hebben ook golf en rugby een olympische geschiedenis. Golf stond voor het laatst in 1904 op het programma. Rugby was in 1924 voor het laatst een olympische sport.
Het IOC zal in 2009 ook een beslissing nemen over de stad die de Spelen in 2016 mag organiseren. Chicago, Madrid, Tokio en Rio de Janeiro worden genoemd als grootste kanshebbers.
Niet. MLB spelers zul je er niet zien.quote:Op maandag 14 juli 2008 22:19 schreef Netsplitter het volgende:
Usa komt met het sterkste team wat ze hebben.
Nouuuu, ik denk dat we (zeker gezien de huidige vorm) heel heel heel blij moeten zijn als we een medaille kunnen pakken.quote:Op woensdag 16 juli 2008 13:15 schreef popolon het volgende:
[..]
Niet. MLB spelers zul je er niet zien.
Gewoon een team met wat semi-profs en wat college spelers. Niks bijzonders.
Nederland kan als Europese grootmacht best voor goud gaan.
Waarom eigenlijk niet? Van de OS droomt toch iedereenquote:
quote:Nederland kan als Europese grootmacht best voor goud gaan.
Nou, Nederland komt met een man of 6/7 uit de V.S. terwijl die ploeg compleet uit spelers van dat niveau bestaat. Natuurlijk kan het, maar de kans is niet heel groot. Je hebt ook nog landen als Japan en Korea die zelf een heel aardige competitie hebben.quote:Op woensdag 16 juli 2008 13:15 schreef popolon het volgende:
[..]
Niet. MLB spelers zul je er niet zien.
Nederland kan als Europese grootmacht best voor goud gaan.
Waar een gigantische druk op staat. Het beste materiaal wint niet altijd.quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:39 schreef wimderon het volgende:
[..]
Nou, Nederland komt met een man of 6/7 uit de V.S. terwijl die ploeg compleet uit spelers van dat niveau bestaat. Natuurlijk kan het, maar de kans is niet heel groot. Je hebt ook nog landen als Japan en Korea die zelf een heel aardige competitie hebben.
Dat zeg ik toch nergens, lees eens beterquote:Op woensdag 16 juli 2008 14:43 schreef okee6 het volgende:
[..]
Waar een gigantische druk op staat. Het beste materiaal wint niet altijd.
De selectie van USA ziet er zo uit:quote:Op dinsdag 15 juli 2008 01:05 schreef golfer het volgende:
USA komt met een beter team dan tijdens de HHW. maar geen ML-profs.
En als Eenhoorn niet de in de USA spelende Nederlanders kan lospeuteren, zit er absoluut geen medaille voor ons in.
Doping is niet toegestaan op een OSquote:Op woensdag 16 juli 2008 13:58 schreef Bluezz het volgende:
Waarom eigenlijk niet? Van de OS droomt toch iedereen
Niet?quote:
Zuid-Korea soms ook.quote:Op donderdag 17 juli 2008 06:32 schreef maartena het volgende:
De wedstrijd USA-Nederland lijkt me wel leuk
, Amerika, Japan of Cuba winnen doorgaans de medailles,
Omdat de MLB teams hun spelers niet willen afstaan en er niemand de verzekering van een speler wil/kan betalen.quote:Op woensdag 16 juli 2008 13:58 schreef Bluezz het volgende:
Waarom eigenlijk niet? Van de OS droomt toch iedereen
Zijn het niet bijna allemaal Triple A spelers?quote:Op woensdag 16 juli 2008 13:15 schreef popolon het volgende:
quote:The U.S. Olympic Baseball Team's roster is stockpiled with bright prospects, including 14 players currently at the Triple-A level and multiple players who are on Major League 40-man rosters. Any athlete not on a 25-man roster at the time of selection is eligible to compete.
Wat een onzinregel.quote:Op zondag 27 juli 2008 16:10 schreef maril het volgende:
Oh ja, er komt een nieuwe regel die wordt ingevoerd bij de OS, als het na 10 innings nog gelijk is gaan ze bij de 11e inning 2 spelers op de honk(volgens mij zelfs de 2e en 3e) zetten en mogen ze zelf bepalen wie aan slag als eerste komt. zoiets was het, heb geen zin meer om het op te zoeken maar dit is blijven hangen.
Bah, zo begint honkbal of softbal te lijken!quote:Op zondag 27 juli 2008 16:10 schreef maril het volgende:
Oh ja, er komt een nieuwe regel die wordt ingevoerd bij de OS, als het na 10 innings nog gelijk is gaan ze bij de 11e inning 2 spelers op de honk(volgens mij zelfs de 2e en 3e) zetten en mogen ze zelf bepalen wie aan slag als eerste komt. zoiets was het, heb geen zin meer om het op te zoeken maar dit is blijven hangen.
quote:IBAF introduceert tie-breaker op Spelen
In de strijd om honkbal terug te krijgen op de Olympische Spelen, heeft de wereldhonkbalbond IBAF besloten een tie-breaker in het leven te roepen. Deze speciale maatregel zorgt ervoor dat wedstrijden met een gelijke stand na tien volledige innings snel kunnen worden beslist. De nieuwe regel gaat al in tijdens de aankomende Olympische Spelen.
De tie-breaker heeft betrekking op het versneld verspelen van de verlenging in het honkbal. Als na tien innings nog altijd een gelijke stand op het scorebord staat, gaat de tie-breaker in. In deze nieuwe opzet worden alle slagbeurten vanaf de elfde inning begonnen met lopers op het eerste en het tweede honk.
De IBAF heeft de spelregelwijziging gisteren bekendgemaakt. In eerste instantie zal de komende dagen worden getest tijdens het wereldkampioenschap voor junioren in het Canadese Edmonton. Ook Jong Oranje is aanwezig tijdens dit toernooi. Tijdens de Zomer Spelen wordt de nieuwe maatregel officieel geïmplementeerd. Hierna zal het gaan gelden voor alle toernooien, die door de IBAF worden georganiseerd. Dat betekent dat ook tijdens volgende internationale evenementen, zoals het wereldkampioenschap van 2009, dat onder meer in Nederland wordt gehouden, deze maatregel zal gelden.
Nachtmerrie
Met de spelregelwijziging hoopt de IBAF IOC-leden zover te krijgen om honkbal weer terug te brengen op het Olympisch programma. "Wij moeten aan het Internationaal Olympich Comité laten zien dat we onze sport kunnen aanpassen aan operationele doeleinden", aldus IBAF-voorzitter Harvey Schiller. "Een verlenging zorgt voor veel spanning voor spelers en fans, maar zo'n verlenging past niet in de opzet van een Olympisch programma. Zulke vertragingen zijn een nachtmerrie voor de organisatie. Geplande beveiliging, vervoer, dopingtesten en televisie-uitzendingen komen dan serieus in de problemen."
Om het zo eerlijk mogelijk te laten verlopen, kunnen coaches in de elfde inning zelf kiezen welke twee opeenvolgende spelers uit de line-up op het eerste en het tweede starten. De eerstvolgende slagman uit de line-up, na deze twee honklopers, komt vervolgens als eerste aan slag. In de hierop volgende innings kan niet meer worden afgeweken van deze volgorde. Dat betekent dat de speler, die aan de beurt was om te slaan op het moment dat de derde nul werd gemaakt, in de volgende inning als eerste aan slag komt. De twee spelers voor hem in de line-up starten op het eerste en het tweede honk. Schiller: "Gezien de uitzonderlijke speelduur in het honkbal denk ik dat dit een spannende verandering wordt voor de sport."
Ik ook niet.quote:
nos.nlquote:Pak slaag honkballers tegen Cuba
Het Nederlands honkbalteam heeft in Incheon (ZKo) in de voorbereiding op de Olympische Spelen een oefenwedstrijd tegen Cuba met 10-0 verloren.
Cuba scoorde in de eerste drie innings zeven keer. Bondscoach Robert Eenhoorn posteerde vijf werpers op de heuvel, van wie Juan Carlos Sulbaran het langst mocht blijven staan.
Maandag oefent Oranje in Seoul tegen Zuid-Korea. De honkballers beginnen op 13 augustus aan het olympisch toernooi.
Ik vind het ook wel interessant.quote:
quote:Het Nederlands honkbalteam
heeft na de 10-0 nederlaag tegen Cuba
in de aanloop naar de Spelen opnieuw
een forse tik opgelopen.Zuid-Korea was
in Seoul met 10-2 veel te sterk voor de
ploeg van bondscoach Robert Eenhoorn.
In de eerste twee innings slaagden de
ploegen er niet in te scoren,waarna de
Koreanen in de derde slagbeurt met vijf
runs toesloegen.Die achterstand was
door Oranje niet meer weg te werken.
Nederland speelt dinsdag zijn vierde en
laatste oefenwedstrijd in Incheon tegen
Doosan,een team uit de Koreaanse Major
League.De honkballers beginnen op 13
augustus aan het olympische toernooi.
Kan je daarna extra vroeg weer barbecueën, is toch lekkerquote:Op zondag 27 juli 2008 18:20 schreef popolon het volgende:
Ik vind 't helemaal niks die regel.
Ja en de wind kan die kant opwaaien en de andere kant.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 01:23 schreef Tim86 het volgende:
Ach, als het scoreverloop wat meer in je voordeel is dan win je zo'n wedstrijd gewoon..
Dan duim ik met je meequote:Op dinsdag 5 augustus 2008 02:15 schreef Milhouse het volgende:
Dat is het mooie van honkbal. Als je een goeie dag hebt, kun je van iedereen winnen:)
Barbecueëndoe je vantevoren al, op de parkeerplaats.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 01:07 schreef okee6 het volgende:
[..]
Kan je daarna extra vroeg weer barbecueën, is toch lekker
Als ze de openingswedstrijd winnen dan hebben ze wel kans op een medaille. Ik zie weinig echt grote talenten in het amerikaanse team, maar als het genoeg is om ver te komen dan is gelijk duidelijk waarom honkbal de Olympische status verliest. Cuba is wat mij betreft de grote favoriet, daarachter hangt het vooral van de vorm van de dag af.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 00:53 schreef golfer het volgende:
Ze maken echt een goede kans op een medaille:
[..]
Om 9 uur 's ochtendsquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 05:11 schreef popolon het volgende:
[..]
Barbecueëndoe je vantevoren al, op de parkeerplaats.
quote:Het Nederlands honkbalteam
heeft in de aanloop naar de Olympische
Spelen de derde opeenvolgende nederlaag
geleden.Doosan Bears,dat uitkomt in de
Zuid-Koreaanse Major League,was met 4-1
te sterk.
quote:Op maandag 11 augustus 2008 16:52 schreef TheArt het volgende:
Overigens nog een feit. Midden in de wedstrijd kwamen er 4 dopingcontroleurs van het IOC het veld op en die gingen gewoon de dug-out van de Nederlanders in met de boodschap dat op dat moment 3 Nederlanders moesten plassen. Echt op dat moment, midden in de wedstrijd, moesten er 3 mee om te plassen.
Kan niet wachten tot het woensdagochtend is voor het honkbalquote:Op maandag 11 augustus 2008 17:01 schreef DaFrenk het volgende:
Hm, ik zie dat TPE - NED om 4.00 uur begint en niet eens te zien is op een stream en heel misschien op NL1. Sowieso te vroeg.. dus wacht wel op een samenvattingJammer hoor, net zoals softbal, ook niet op een stream te volgen.
quote:Op maandag 11 augustus 2008 16:52 schreef TheArt het volgende:
Nederland schijnt vandaag een oefenwedstrijd gewonnen te hebben met goed spel. Voor het eerst in tijden raakten ze de ballen weer goed, volgens Mart Smeets net op Radio 1.
Overigens nog een feit. Midden in de wedstrijd kwamen er 4 dopingcontroleurs van het IOC het veld op en die gingen gewoon de dug-out van de Nederlanders in met de boodschap dat op dat moment 3 Nederlanders moesten plassen. Echt op dat moment, midden in de wedstrijd, moesten er 3 mee om te plassen.
quote:
Da's mooi kut idd, dat er geen stream van is.quote:Op maandag 11 augustus 2008 17:01 schreef DaFrenk het volgende:
Hm, ik zie dat TPE - NED om 4.00 uur begint en niet eens te zien is op een stream en heel misschien op NL1. Sowieso te vroeg.. dus wacht wel op een samenvattingJammer hoor, net zoals softbal, ook niet op een stream te volgen.
Máár, er is misschien hoop. In eerste instantie zou de softball wedstrijd ook nergens te zien zijn van vanmorgen, best kans dat ze die dan op het extra kanaal 13 laten zien.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 16:27 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Da's mooi kut idd, dat er geen stream van is.
Die was dan ook nergens te bekijken...quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 16:44 schreef DaFrenk het volgende:
[..]
Máár, er is misschien hoop. In eerste instantie zou de softball wedstrijd ook nergens te zien zijn van vanmorgen, best kans dat ze die dan op het extra kanaal 13 laten zien.
Nou volgens mij is softbal gewoon helemaal uitgezonden via dat extra kanaal. Had het ook van iemand anders gehoord, blijkbaar stond het ergens aangekondigd op de NOS site.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 18:16 schreef Adjeuj het volgende:
[..]
Die was dan ook nergens te bekijken...
Tenminste, ik kon om 12 uur niks vinden. Ja, af en toe een glimp op NL1. Belooft weinig goeds voor het honkbal (softbal kan me gestolen worden).
Zijn er in Londen dan ook sporten bij die er nu niet bij zijn?quote:Op woensdag 16 juli 2008 12:59 schreef Breach het volgende:
[..]
Er is alweer een lobby gaande om honkbal weer in tevoeren op de spelen van 2016. Nieuwsbericht van een tijdje terug:
[..]
Nee, squash en karate haalden het bij stemming niet.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 19:48 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zijn er in Londen dan ook sporten bij die er nu niet bij zijn?
quote:Squash and karate were initially nominated as their replacements but neither polled enough IOC members' votes to win a place at the Games.
Rugby union sevens, golf and roller skating were also in the running.
International Olympic Committee members went through seven rounds of voting to decide which two of the five sports should be put up for a vote to give them Olympic status.
Squash and karate were chosen, but not enough of the IOC members wanted them to be included. It means the earliest they can now be introduced into the Games is 2016.
Vaag... bij mij blijft die op 0-0 staan in de eerste inning.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 04:47 schreef jde_kok het volgende:
Gevonden. http://results.beijing200(...)0901.shtml#BBM400901
quote:Op woensdag 13 augustus 2008 06:29 schreef marcodej het volgende:
Dit is dus ook al geen reden om voor op te staan...Dan weet ik dat voor de volgende keer.
Ben bang dat je daarin gelijk krijgt.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 09:32 schreef TheVulture het volgende:
Die gaan roemloos af door de zijdeur denk ik, maar ze mogen mijn woorden afstraffen...
Klopt, tweede wedstrijd nu ook op internet (wist ik veel dat er nog een 13e kanaal was). Volgens mij de eerste keer dat ik een softbalwedstrijd op tv zit te kijken.. Wel geinig eigenlijk.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 18:23 schreef DaFrenk het volgende:
[..]
Nou volgens mij is softbal gewoon helemaal uitgezonden via dat extra kanaal. Had het ook van iemand anders gehoord, blijkbaar stond het ergens aangekondigd op de NOS site.
Het gaat mij niet om de uitslag, maar dat ik het nergens kan zien, nu moest ik ook naar mijn werk anders had ik het internet wel afgestruind, maar dat kan alleen in het weekeinde dus, tenzij men iemand een link heeft en niet de NOS want die zonden het niet live uit.quote:
quote:Smeets-swinging catcher a big hit for Dutch baseball team
BEIJING -- If you want to know how a kid with a fantasy-league baseball team realizes a baseball fantasy-come-true, you could do worse than the story of Tjerk Smeets, a backup catcher on the Dutch Olympic team.
Tjerk's dad, NOS Dutch TV sports anchor and Olympic host Mart Smeets, is an old friend from several decades' worth of covering Olympics, Tours de France and international basketball. Back in 1995, Mart mentioned idly to me that his son Tjerk, then 15, had become a huge Major League Baseball fan. Knowing that in his part of the world the word "rotisserie" still carries its original meaning, I arranged for Tjerk to join an intra-office Sports Illustrated fantasy league team with then-colleague Dave Gabel (now at nbcolympics.com) and me.
We named our team Dutch Boy and proceeded to do very poorly.
Tjerk, on the other hand, would do quite well -- in reality baseball -- on his own. He developed into a catcher with pop for the club team in his native Haarlem, Netherlands. He walked on at Middle Tennessee State and played three seasons for the Blue Raiders, homering in his inaugural at-bat as a freshman only to be credited with a single after a teammate on first base, believing the ball had been caught, ran back to the bag and passed him.
A year later, Smeets opened the season with another first at-bat homer, and this time it counted. He also homered against South Africa in his first plate appearance for the national team. "I like first at-bat jacks," he says.
Smeets may don the tools of ignorance, but there's nothing doltish about him. A chronic dean's lister on an MTSU team as devoted to playing hooky as it is to baseball, he returned to the Netherlands after three years to get a sports marketing degree. He now covers the Benelux countries as a rep for Under Armour.
All the while, he kept playing club baseball. On the national team, he played for Davey Johnson, who's managing Team USA at these Games. "I got to joke with him about that bunch of crazy guys on the Mets in '86," he says. After Athens in 2004, Smeets began to play a larger role.
When rain left the field unplayable at the Haarlem Baseball Week tournament just before the Beijing Games, organizers decided to give fans their 15 euros- worth by staging a home run derby. The Netherlands and the Antilles nominated five sluggers each. Smeets tjerked 16 of 30 pitches out of the park to win the title.
But that didn't guarantee the spot on the Olympic team that Smeets had narrowly missed in '04. "We went back to the hotel after the last day of Haarlem Baseball Week, and they called each of us into [Dutch manager] Robert Eenhoorn's room, one-by-one, to tell us whether we made it," Smeets says. "They did it alphabetically. I hate my last name. I was 24th of 26 to find out."
But he got the good word from Eenhoorn -- "I was fairly sure I'd make it this time, because I'd played for the national team in every international tournament since Athens" -- and soon afterward the release from the Dutch Baseball Federation landed in Gabel's inbox at nbcolympics.com.
Then Mart Smeets reached me with the news. Soon, excited e-mails pinballed among us: "Dutch Boy made the Games!"
The Stateside equivalent would be Bob Costas' son winding up an Olympian in a Low Countries specialty like speedskating or cycling.
Dutch baseball has come a long way since a vacationer brought it back from the U.S. in 1911. For several decades, teams played in shorts, and occasionally, games would run to a fixed time rather than a set number of innings. Today, the Dutch don't play small ball the way the Asian teams do, yet with their Antilleans, they feature some speed and flair. In Haarlem, you can catch the action while enjoying herring and Heineken in the stands.
The Orange haven't yet medaled in Olympic baseball, placing sixth, fifth and sixth in the past three Games. If they don't break through this quadrennial, they never will, as the sport is set to be dropped from the Olympic program. But the Netherlands are still the best baseball nation in Europe, with more than a dozen current minor-leaguers on the team. Tjerk's teammate Alexander Smit, a 16-year-old lefty, just signed with the Minnesota Twins for more than a half-million dollars.
Dutch Boy didn't get out of the dugout Wednesday morning during the Netherlands' opener, a 5-0 loss to Chinese Taipei. But he's ready for late-innings duty as a pinch-hitter, and prepared to snap on the shinguards later in the Games against more power-oriented teams like Cuba, Canada and the U.S. The player I encountered postgame was no longer a scraggly teenager with a knack for committing rap lyrics to memory, but a 6-foot 2-inch, 238-pound man of 28.
Mart, who had to cover the cycling road race for Dutch TV this morning, has written a father-son memoir about Tjerk's stopover in Tennessee called Murfreesboro Blues. It has sold 50,000 copies in Holland.
Note to self: Learn Dutch so you can read it.
Leuk stukje.quote:
Snoeksquote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:04 schreef Bolter het volgende:
Dat commentaarHij is wel heel erg bang voor een beetje regen. Met z'n verkeerde been uit bed of iets dergelijks.. Wel vermakelijk
quote:Bizarre nederlaag honkballers
Uitgegeven: 14 augustus 2008 12:01
Laatst gewijzigd: 14 augustus 2008 12:02
PEKING - De Nederlandse honkballers zitten in de hoek waar de klappen vallen. De ploeg van Robert Eenhoorn verloor donderdag in Peking ook het tweede duel op de Olympische Spelen. Amerika was met 7-0 te sterk.
Het duel kwam in de negende inning voor de tweede keer stil te liggen wegens de regen. Nederland had op dat moment een uitstekende scoringspositie met drie man op de honken en nul uit.
Na anderhalf uur oponthoud werd de wedstrijd echter definitief gestaakt, tot grote woede van de Nederlandse bondscoach.
Protest
Tijdens de tweede onderbreking kreeg Eenhoorn een aanvulling op de regels uitgereikt, waarin stond dat een duel na 90 minuten oponthoud definitief gestaakt kon worden. In de eerder uitgereikte reglementen voor het olympisch toernooi was daarover niets te vinden. Eenhoorn pikte dat niet en Nederland diende een protest in. Dat werd afgewezen.
Ik kan het goed begrijpen hoor. In 2 wedstrijden geen run gescoord, en sta je eindelijk mooi in scoringspositie (honken vol en 0 man uit), gaat het niet meer door. Al is het alleen maar voor het zelfvertrouwen van de slagploeg.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:59 schreef At_Fundum het volgende:
Gelukkig geloofde Eenhoorn er nog in, maar ja met zo'n naam geloof je natuurlijk ook in sprookjes
Na de Spelen stopt ie toch sowieso? Of gaat ie nu toch nog door ivm de Baseball Classic. Ik hoop het niet, wat mij betreft had ie voor het WK al weg gemogen. Hij heeft goeie dingen gedaan, maar het is tijd voor een nieuwe..quote:Op donderdag 14 augustus 2008 14:26 schreef okee6 het volgende:
Twee wedstrijden geen run gescoord, lijkt me het ontslag voor Eenhoorn. Die coach faalt
Ik denk dat 'ie zich beter druk kan maken om de prestaties, je bent met zo'n OS nou eenmaal gebonden aan een tijdsschema dus lijkt me vrij normaal die beslissing. En met 7-0 achter in de 9e, kom op zeg.quote:Na anderhalf uur oponthoud werd de wedstrijd echter definitief gestaakt, tot grote woede van de Nederlandse bondscoach.
Alle honken bezetten dus en dan enkel die bal eruit. Appeltje eitje, hit the shitquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 14:13 schreef zjroentje het volgende:
4-0 Japan, bottom 5de.
Niet waar, Adriana kreeg verdiende vier wijd in de eerste inning en stal een honk. Nederland was op de honken!quote:
Dank je wel voor de link. Ik heb, zoals altijd met teksten geschreven door Mart, genoten.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 19:09 schreef maril het volgende:
Een extra hoodfstuk van het boek vuur van Mart Smeets alleen via Internet(nieuw Amsterdam de uitgever). over de wedstrijd 2000 Olympische spelen sydney Cub- ned.
voor evt liefhebbers
http://www.nieuwamsterdam(...)r-bonushoofdstuk.pdf
ze waren bronze medaille kandidaatquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 14:28 schreef TheVulture het volgende:
Ik ben geen kenner maar is deze groep ook echt het minste van alle deelnemers of spelen ze gewoon onder hun kunnen?
Nederland en Italie beheersen het Europese honkbal, maar dit team bevat heel weinig Nederlanders van dat in Europa heersende team. We spelen kortom met profs en die krijgen nog steeds klappen. Eigenlijk zou je veel meer samen moeten trainen. Aan de andere kant slaat Nederland te weinig dit toernooi, dat geeft de eigen werper ook meer vertrouwen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 14:28 schreef TheVulture het volgende:
Ik ben geen kenner maar is deze groep ook echt het minste van alle deelnemers of spelen ze gewoon onder hun kunnen?
Nou ja wie dat bedacht heeft weet ik niet, maar als je de boel een beetje volgt en een realistische kijk hebt was dat natuurlijk een belachelijk uitgangspositie to begin with natuurlijk.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 14:30 schreef DJ_Ryow het volgende:
[..]
ze waren bronze medaille kandidaat
Opzich niet heel beroerd gegooid, Netjes herpakt na een slechte start en 4 punten tegen opzich geen drama als je aanval hier en daar een puntje meepakt. Misschien moeten ze die Takema een honkbalknuppel geven en dan komt het nog wel goedquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 14:36 schreef Elvislives het volgende:
Smit lijkt er inderdaad wat doorheen gekomen te zijn, nu de Nederlandse slagmannen nog...
Edit: En hij mag er meteen vanaf
Wel met 3 man op de honken en 0 man uit...quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 00:05 schreef popolon het volgende:
[..]
Ik denk dat 'ie zich beter druk kan maken om de prestaties, je bent met zo'n OS nou eenmaal gebonden aan een tijdsschema dus lijkt me vrij normaal die beslissing. En met 7-0 achter in de 9e, kom op zeg.
Dan waren die verwachtingen totaal onrealistisch. Ze staan hier gewoon met de zwakste selectie van alle teams. Tuurlijk kunnen in het honkbal altijd verrassingen plaatsvinden, maar kandidaat is ernstig overdreven.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 14:30 schreef DJ_Ryow het volgende:
[..]
De helft van het Nederlandse team bestaat uit Antillianen, omdat honkbal op de Antillen de populairste sport is, net als in hun buurland Venezuela. Maar om te spreken van "profs"..... de paar profs die Nederland heeft in de MLB, kunnen daar geen vrij voor krijgen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 14:31 schreef okee6 het volgende:
Nederland en Italie beheersen het Europese honkbal, maar dit team bevat heel weinig Nederlanders van dat in Europa heersende team. We spelen kortom met profs en die krijgen nog steeds klappen.
wéér niet op NOS. Want de gemiddelde Nederlander kiest natuurlijk voor schoonspringen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 13:03 schreef Lann555 het volgende:
Is er ergens een stream voor het honkbal?
Goed voor het vertrouwen!quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 14:08 schreef Elvislives het volgende:
http://results.beijing200(...)0915.shtml#BBM400915
We staan wel voor, 6-2 na 6 innings
Dat is dan wel een erg onrealistische verwachting. Dit Nederlands elftal zit gewoon niet op het niveau van Cuba, Japan, Zuid-Korea en ook de VS. Daar hoeven ze zich ook niet voor te schamen, want dat zijn landen waar het honkbal enorm leeft.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 14:30 schreef DJ_Ryow het volgende:
[..]
Samen meer trainen op het produceren van honkslagen heeft geen nut.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 14:31 schreef okee6 het volgende:
[..]
Nederland en Italie beheersen het Europese honkbal, maar dit team bevat heel weinig Nederlanders van dat in Europa heersende team. We spelen kortom met profs en die krijgen nog steeds klappen. Eigenlijk zou je veel meer samen moeten trainen. Aan de andere kant slaat Nederland te weinig dit toernooi, dat geeft de eigen werper ook meer vertrouwen.
Japan, Zuid-Korea en Cuba zijn toplanden, USA heeft ook nog een leuke afvaardiging gestuurdDaarna de rest met Nederland.
Elftal?quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 15:31 schreef Playmaker het volgende:
[..]
Dat is dan wel een erg onrealistische verwachting. Dit Nederlands elftal zit gewoon niet op het niveau van Cuba, Japan, Zuid-Korea en ook de VS. Daar hoeven ze zich ook niet voor te schamen, want dat zijn landen waar het honkbal enorm leeft.
De ene prof is de andere niet. Je moet kennis en ervaring zoveel mogelijk delen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 15:47 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Samen meer trainen op het produceren van honkslagen heeft geen nut.
Dit is gewoon individueel onderdeel van de sport.
Ze zijn nu bezig tegen Cuba, en ze staan 1 - 0 achter.quote:Op maandag 18 augustus 2008 12:42 schreef Biertjuhhhh het volgende:
wanneer spelen ze weer?
quote:Op maandag 18 augustus 2008 12:49 schreef TheArt het volgende:
1-1 door een homerun van Engelhart.
Nergens te zien bij nosquote:Op maandag 18 augustus 2008 12:45 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Ze zijn nu bezig tegen Cuba, en ze staan 1 - 0 achter.
Als ze nu drie wedstrijden winnen kan het nog.quote:Op maandag 18 augustus 2008 13:17 schreef SC-Heerenveen01 het volgende:
Kan Nederland eigenlijk nog door of liggen ze er al uit?
Wie is deze commentator dan?quote:Op maandag 18 augustus 2008 13:29 schreef NFSU2 het volgende:
Jammer dat het commentaar weer slecht is.
Er zijn in dit land toch (oud)honkballers genoeg die commentaar kunnen geven op een wedstrijd? Zouden die zich aub willen melden bij de NOS!
Dit is Frank Snoeks. Geen kleintje, maar voor honkbal zou ik liever Charles Urbanus horen die dat wel vaker doet.quote:Op maandag 18 augustus 2008 13:29 schreef NFSU2 het volgende:
Jammer dat het commentaar weer slecht is.
Duidelijk dat de loper uitgegeven wordt door de scheids op thuis. Alleen het mannetje die het scorebord bedient had dat niet helemaal door en geeft gewoon de run aan. Commentator (wie is die loser eigenlijk?) denkt meteen dat het punt toch is toegekent en dat de scheids zijn beslissing heeft terug gedraaid. Dombo! Dit was een overduidelijke 0 op thuis. Was er twijfel dan had Eenhoorn wel in discussie gegaan met de scheids!
Als iemand 18 jaar is en in het Nederlands team speelt dan mag je zo wild gooien want dat hoort bij die leeftijd, maar hij durft tenminste wel slagballen te gooien tegen het Cubaanse team. Ja! DUH!! Moet ie anders altijd maar 4-wijd gooien?
Er zijn in dit land toch (oud)honkballers genoeg die commentaar kunnen geven op een wedstrijd? Zouden die zich aub willen melden bij de NOS!
Het was natuurlijk het metier van Theo Reitsma, die volgens mij zelf voorzitter van de honkbalbond was.quote:Op maandag 18 augustus 2008 13:37 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dit is Frank Snoeks. Geen kleintje, maar voor honkbal zou ik liever Charles Urbanus horen die dat wel vaker doet.
Yah, dat was echt zo kneuterig. Iedere halfbakken amateur pakt die uit daar en dan sta je gewoon 2-2 nuquote:Op maandag 18 augustus 2008 13:42 schreef Jasza het volgende:
[..]
Ik field die ene bal nog beter dan die sjaak
Precies, die starter was gewoon lekker onbevangen en onberekenbaar. Dat ie 3 ballen tegen die Cubanen aangooit is vervelend, maar die knullen stonden ook wel erg dicht op de plaat.quote:Op maandag 18 augustus 2008 14:04 schreef Jasza het volgende:
De startingpitcher was geweldig, maar het is duidelijk dat de bullpen van Nederland gewoon niet het niveau heeft voor de spelen.
Misschien hebben 3 pitchers het niveau, maar de rest is echt te matig.
Het was niet eens fout hij zei gewoon wat hij zag, hij wist dat het geen punt was want de scheidsrechter gaf dat aan, hij zei het notabene nog.quote:Op maandag 18 augustus 2008 13:38 schreef SCH het volgende:
[..]
Het was natuurlijk het metier van Theo Reitsma, die volgens mij zelf voorzitter van de honkbalbond was.
Frank weet er ook veel van - de kritiek vanwege 1 zo'n opmerking is nogal suf. Is ook een interpretatieverschil en geen fout.
10 -2 voor Cuba om fouten te vermijdenquote:Op maandag 18 augustus 2008 14:33 schreef Damzkieee het volgende:
Uitslag?
Ik vind Snoeks ook nog niet eens zo slecht hoor.
Urbanus en Reitsma natuurlijk sowieso beter.
Ik kijk er niet meer van op.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 07:14 schreef pullup het volgende:
Ook zij zijn nog bezig blijkbaar en ze staan weer eens behoorlijk achter.
8- 0 tegen Korea
Inderdaad, het was wel duidelijk dat ze niet voor de medailles zouden gaan. Uit pieteit zal ik maar niet al hun resultaten van dit tournooi hier op een rijtje zettenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 07:17 schreef kraakschandaal het volgende:
Niemand die hier ook maar gerekend had op net zo'n sterk optreden dan op meest succesvolle toernooien van oranje.
Verliezen is een groter deel van de OS dan winnen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 07:21 schreef pullup het volgende:
[..]
Inderdaad, het was wel duidelijk dat ze niet voor de medailles zouden gaan. Uit pieteit zal ik maar niet al hun resultaten van dit tournooi hier op een rijtje zetten
Sorryquote:
Het aantal honkslagen is niet maatgevend voor de kwaliteit. Dan doen veldfouten en vrije lopen er meer toe. Er zijn duels met lage scores, die toch zeer aantrekkelijk zijn. Heel erg jammer dat de OS honkbal moet missen in Londen, omdat het IOC liever naar naakte dames kijkt.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:17 schreef Elvislives het volgende:
Finale: 3-1 stand voor Korea in de 7de inning waarbij Cuba aan slag is. Beetje een matige finale, slecht 4 honkslagen voor de Koreanen en 2 voor Cuba.
Klopt, maar het waren even de enige statistieken die makkelijk te geven warenquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:24 schreef okee6 het volgende:
[..]
Het aantal honkslagen is niet maatgevend voor de kwaliteit. Dan doen veldfouten en vrije lopen er meer toe. Er zijn duels met lage scores, die toch zeer aantrekkelijk zijn. Heel erg jammer dat de OS honkbal moet missen in Londen, omdat het IOC liever naar naakte dames kijkt.
Cuba is een mooi sportland en twee keer goud deze Spelen is wat te weinig voor ze.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:38 schreef Elvislives het volgende:
[..]
Tijd gaat nu toch wel dringen voor Cuba, zou het jammer vinden als ze 2de worden
Cuba, Korea, het is gewoon een communistisch collectiefquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:43 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Cuba is een mooi sportland en twee keer goud deze Spelen is wat te weinig voor ze.
Maar goud voor de Koreanen zou ook een primeur zijn.
Zuid-Korea is allesbehalve communistisch hoor.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:46 schreef Elvislives het volgende:
[..]
Cuba, Korea, het is gewoon een communistisch collectief
Nee, nee. Het is Z-Korea (Republic of Korea).quote:
Ja en nee, Cuba en de VS zijn niet echt vrienden. Toch is baseball in beide landen mateloos populair. In Cuba is het nog meer dan in de VS bijna een religie.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:53 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Nee, nee. Het is Z-Korea (Republic of Korea).
Zij zijn natuurlijk beïnvloed door de Amerikanen, ook in sportbeleving.
Okay, okay.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:54 schreef popolon het volgende:
[..]
Ja en nee, Cuba en de VS zijn niet echt vrienden. Toch is baseball in beide landen mateloos populair. In Cuba is het nog meer dan in de VS bijna een religie.
Geweldige namen hebben die Japanse teams ook.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 15:01 schreef popolon het volgende:
Lijkt me niet, kan bijna ook niet. Maar ze zullen er aardig verdienen. Er zijn zelfs ex-MLB'ers die hun geld nu in Japan verdienen.
Baseball is HUGE in Japan.
Panama ook niet te vergeten.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 15:02 schreef popolon het volgende:
Om nog maar te zwijgen over landen uit Midden Amerika. Veel topspelers komen uit Venezuela,Porto Rico, Colombia etc.
Vandaar ook de 'etc.'quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 15:03 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Panama ook niet te vergeten.
Hoort erbij natuurlijk.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 15:10 schreef okee6 het volgende:
Ja preciesDiscussie, discussie, helpt niks natuurlijk.
Extra voer voor flink wat Japanners-grappen in Korea.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 15:20 schreef popolon het volgende:
Japan valt dan toch tegen, die waren vooraf de grote favorieten.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 15:58 schreef tong80 het volgende:
Ook zonde dat we niks zien van de finale
Niet één zender zend het uit.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 16:12 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Inderdaad.
Ze zullen nu wel uit hun dak gaan in Korea, a la het WK Voetbal. Ben benieuwd naar de beelden van daar.
Wat heeft dat met het uitzendschema van Nederland te maken? In de VS was het live en ik weet zeker dat bijna in de hele wereld live op televisie was.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 16:16 schreef tong80 het volgende:
[..]
Niet één zender zend het uit.
Is het dan toch terecht dat het uit het programma wordt genomen ?
Niet op de Duitser en niet bij de Belg en BBCquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 16:19 schreef popolon het volgende:
[..]
Wat heeft dat met het uitzendschema van Nederland te maken? In de VS was het live en ik weet zeker dat bijna in de hele wereld live op televisie was.
Ja en, het is een niet-olympische sportquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 16:22 schreef tong80 het volgende:
[..]
Niet op de Duitser en niet bij de Belg en BBC
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |