FOK!forum / Sport Algemeen / Het wielrennen voor domme mensen topic
#ANONIEMzaterdag 5 juli 2008 @ 13:34
Hallo,

Sinds ik geen expert ben in het wielrennen maar het wel altijd leuk vind om de tour een beetje te volgen leek mij een topic om vragen te stellen wel handig.

Laat ik dan maar beginnen

Je hebt het aantal kilometers tot de finish in beeld, daarnaast staat P en dan 7'20. (Nu toevallig opeens op 0 )

Wat betekend dit?
Ringozaterdag 5 juli 2008 @ 13:35
Het tijdsverschil tussen kopman en peloton?
Harmen1984zaterdag 5 juli 2008 @ 13:36
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 13:35 schreef Ringo het volgende:
Het tijdsverschil tussen kopman en peloton?
Yep. Verschil tussen vluchters en peloton
#ANONIEMzaterdag 5 juli 2008 @ 13:41
Oh nice, waarom ging ie net naar 0 dan?
-skippybal-zaterdag 5 juli 2008 @ 13:48
Wordt met de gps gemeten op de motoren. Als daar dan even geen verbinding mee is dan gaat 'ie op 0, gok ik zo
#ANONIEMzaterdag 5 juli 2008 @ 14:02
En hoelang gaan ze nog doen over 130 km? Moet eigenlijk even naar de slijter
Hephaistos.zaterdag 5 juli 2008 @ 14:05
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 14:02 schreef Leonos het volgende:
En hoelang gaan ze nog doen over 130 km? Moet eigenlijk even naar de slijter
2.5 a 3 uur...
#ANONIEMzaterdag 5 juli 2008 @ 14:09
Ah, dan zijn de winkels nog open
Jappiiezaterdag 5 juli 2008 @ 14:55
Wat is een peleton?
#ANONIEMzaterdag 5 juli 2008 @ 15:05
Ha, die weet ik

Dat is die grote groep renners bij elkaar. Als dit niet correct is wil ik graag verbeterd worden
Susizaterdag 5 juli 2008 @ 15:06
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 14:55 schreef Jappiie het volgende:
Wat is een peleton?
Peloton

Dat is zegmaar de grootste groep rijders. Als de wedstrijd begint begint iedereen natuurlijk samen en tegelijk, en vanuit die groep, het peloton, rijden wielrenners weg of vallen ze er van af.
#ANONIEMzaterdag 5 juli 2008 @ 15:12
Het kleine groepje wat vooraan rijd worden de koplopers genoemd.
Klarezaterdag 5 juli 2008 @ 15:47
En de renners erachter, dus tussen de koplopers en het peleton zijn de pour-suivants. De achtervolgers...
MxMzaterdag 5 juli 2008 @ 15:53
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 15:12 schreef Leonos het volgende:
Het kleine groepje wat vooraan rijd worden de koplopers genoemd.
Inderdaad,

De kopgroep ook wel: 'Tête de la course'.
Daarachter komen de achtervolgers: 'Poursuivant' (De achtervolgers zijn vanuit het peloton weg gereden om aan te sluiten bij de koplopers)
Na de 'poursuivant' kom het peloton dat is de grote massa wielrenners.
De gelosten renners (de wielrenners waarvoor het tempo te hoog ligt, die dus niet kunnen mee komen) uit het peloton zijn de 'arriere de la course'.

Dit is dus de opbouw van een wielren wedstrijd. Ik heb de franse vertaling er achter gezet omdat in de uitzending deze termen gebruikt worden.
PogueMahonezaterdag 5 juli 2008 @ 15:55
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 15:06 schreef Susi het volgende:

[..]

Peloton

Dat is zegmaar de grootste groep rijders. Als de wedstrijd begint begint iedereen natuurlijk samen en tegelijk, en vanuit die groep, het peloton, rijden wielrenners weg of vallen ze er van af.
shit ik dacht altijd peleton

Nota bene jaren in gezeten
Pappie_Culozaterdag 5 juli 2008 @ 15:56
Bij voetbal rennen ze achter de bal aan... Waar zitten ze hier nou eigenlijk achteraan?
Cootzzaterdag 5 juli 2008 @ 15:59
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 15:56 schreef Pappie_Culo het volgende:
Bij voetbal rennen ze achter de bal aan... Waar zitten ze hier nou eigenlijk achteraan?
Truien met kleurtjes, de nieuwe wintermode zeg maar...
Pappie_Culozaterdag 5 juli 2008 @ 16:01
Okee... en moet je die dan ook schoppen?
co2301zaterdag 5 juli 2008 @ 16:15
als het ff kan trap je iemand met een trui de berg af ja!
Gitankizaterdag 5 juli 2008 @ 16:18
Het is ook niet voor niets de bolletjestrui, dat suggereert naar voetballen.
Pappie_Culozaterdag 5 juli 2008 @ 16:20
Okee, dus trappen is een onlosmakelijk onderdeel van het wielrennen... Staat genoteerd.

Hmmm. Ik kom terug voor meer. Deze sport intrigeert me.
HowardHugheszaterdag 5 juli 2008 @ 18:18
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 16:20 schreef Pappie_Culo het volgende:
Okee, dus trappen is een onlosmakelijk onderdeel van het wielrennen... Staat genoteerd.

Hmmm. Ik kom terug voor meer. Deze sport intrigeert me.
Mij ook.
#ANONIEMzaterdag 5 juli 2008 @ 20:30
Niet baggeren svp
Ofyles2zaterdag 5 juli 2008 @ 20:44
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 15:59 schreef Cootz het volgende:

[..]

Truien met kleurtjes, de nieuwe wintermode zeg maar...
Geen wintermode, wel klassementen.
Bartolizaterdag 5 juli 2008 @ 21:26
sommige vragen ga je toch niet serieus menen zeker
marilzaterdag 5 juli 2008 @ 21:45
Je zal tijdens de koers op tv zo iemand naast je hebben zitten.
Joooo-pizaterdag 5 juli 2008 @ 21:57
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 14:09 schreef Leonos het volgende:
Ah, dan zijn de winkels nog open
De finish is bijna altijd "rond" 17.00 's middags. plus of min een halfuur.
One_of_the_fewzaterdag 5 juli 2008 @ 22:39
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 21:45 schreef maril het volgende:
Je zal tijdens de koers op tv zo iemand naast je hebben zitten.
JA idd. Maarten heeft het maar zwaar soms
Jappiiezaterdag 5 juli 2008 @ 22:42
Wat nou als je dus een ''kopgroep'' hebt en daarna 1 persoon en daarna een groep.
Noem je die ene persoon dan een peloton?
Ericrzaterdag 5 juli 2008 @ 22:51
Is een Do-Ping een neef van Hoe-lang?
PogueMahonezaterdag 5 juli 2008 @ 23:23
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 22:42 schreef Jappiie het volgende:
Wat nou als je dus een ''kopgroep'' hebt en daarna 1 persoon en daarna een groep.
Noem je die ene persoon dan een peloton?
indien je serieus bent:

nee, dat is een achtervolger. Het peloton is de grootste groep.

Indien je niet serieus bent:

One_of_the_fewzaterdag 5 juli 2008 @ 23:31
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 22:51 schreef Ericr het volgende:
Is een Do-Ping een neef van Hoe-lang?
Nee, een neef van tante Fi-Nish.
Jappiiezaterdag 5 juli 2008 @ 23:32
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 23:23 schreef PogueMahone het volgende:

[..]

indien je serieus bent:

nee, dat is een achtervolger. Het peloton is de grootste groep.

Indien je niet serieus bent:


T was serieus
PogueMahonezaterdag 5 juli 2008 @ 23:35
ok
HowardHugheszondag 6 juli 2008 @ 10:18
Misschien een interessante vraag voor meerdere mensen, ik weet het antwoord in ieder geval niet.

Mijn adoptierenner, Samuel Dumoulin, kwam gisteren als 164e over de streep.
In het algemeen klassement neemt hij echter de 165e plek in.

Hoe kan dit?

Ow ja, het staat hier.
santaxzondag 6 juli 2008 @ 10:22
Mijn god, stuur die gast eens wat fatsoenlijke hollandse snert ofzo op... 1.59m... Die adoptierenner van je is op sterven na dood joh! Ik zou hem ruilen nu het nog kan
HowardHugheszondag 6 juli 2008 @ 10:27
Hij is de kortste renner hè, en tja, dan weeg je vaak ook weinig. al is dit wel erg zielig

Maar is dat niet het hele doel van adoptie -> mensen steunen die het nodig hebben. Ik voel me ineens zo goed en nobel.
Wackyduckzondag 6 juli 2008 @ 10:28
quote:
Op zondag 6 juli 2008 10:18 schreef HowardHughes het volgende:
Misschien een interessante vraag voor meerdere mensen, ik weet het antwoord in ieder geval niet.

Mijn adoptierenner, Samuel Dumoulin, kwam gisteren als 164e over de streep.
In het algemeen klassement neemt hij echter de 165e plek in.

Hoe kan dit?

Ow ja, het staat hier.
Dat kan als er een renner in een groep ervoor in de laatste 3 kilometer is gevallen waardoor die na Dumoulin over de streep kwam. Maar bij valpartijen in de laatste 3 kilometer, dacht dat het 3 km was kan ook een andere waarde zijn, krijgen vallers de tijd van de groep waar ze normaliter in zouden finishen. En daarmee zou die nu voor Samuel staan.
Wackyduckzondag 6 juli 2008 @ 10:30
Feillu* is gevallen, van zijn weblog
quote:
http://romain.feillu.free.fr
Tour de France. 1ère étape: Brest-Plumelec
Bonjour,
Le départ de cette première étape à été très rapide. J'étais stressé comme beaucoup de coureurs. La première échappée était la bonne, nous avions Geoffroy Lequatre devant. Derrière, j'étais à fond, j'avais le goût du sang dans la bouche comme d'autres coureurs. Le peloton était emmené par les Lotto, le Crédit Agricole et les Liquigas. Ça roulait vite (43 km/heure de moyenne). Le vent était souvent de côté donc il fallait être bien placé.
Dans le final, j'étais bien placé. J'étais dans les 35/40 premiers coureurs dans les 50 derniers kilomètres. Les sensations étaient bonnes dans la bosse, j'avais Nicolas Jalabert et Eduardo Gonzalo avec moi. Le final était très sinueux et ça roulait très vite.
Dans la dernière bosse je suis en 35e position, puis j'attaque à un peu plus d'un kilomètre de l'arrivée, je me fais rattraper par Schumacher et je ne suis pas assez fort pour le suivre.
A mon retour dans le peloton Steegmans touche ma roue, ce qui a entraîné un ennui mécanique, je suis également victime d'une crevaison.
Je suis content, rassuré et confiant pour la suite. La journée à été bonne pour l'équipe Agritubel avec Geoffroy devant...

Bonne soirée et à demain...
*Vorig jaar mijn adoptierenner
http://www.letour.fr/2008/TDF/RIDERS/fr/coureurs/124.html
HowardHugheszondag 6 juli 2008 @ 10:32
quote:
Op zondag 6 juli 2008 10:28 schreef Wackyduck het volgende:

[..]

Dat kan als er een renner in een groep ervoor in de laatste 3 kilometer is gevallen waardoor die na Dumoulin over de streep kwam. Maar bij valpartijen in de laatste 3 kilometer, dacht dat het 3 km was kan ook een andere waarde zijn, krijgen vallers de tijd van de groep waar ze normaliter in zouden finishen. En daarmee zou die nu voor Samuel staan.
Dat klinkt ergens wel logisch.

Wel zielig voor Samuel, hij had zo z'n best gedaan voor die 164e plek. En vervolgens wordt hem die afgenomen.
Rosbiefzondag 6 juli 2008 @ 10:34
Pappie_Culozondag 6 juli 2008 @ 10:55
Dus als je moe bent en geen zin hebt in een eindsprint, dan moet je gaan liggen?

Een soort wielren-schwalbe als het ware.
Gitankizondag 6 juli 2008 @ 11:03
quote:
Op zondag 6 juli 2008 10:30 schreef Wackyduck het volgende:
Feillu* is gevallen, van zijn weblog
[..]

*Vorig jaar mijn adoptierenner
http://www.letour.fr/2008/TDF/RIDERS/fr/coureurs/124.html
M'n Frans mag dan niet geweldig zijn, maar volgens mij lees ik dat ie een lekke band had in de laatste kilometer
Wackyduckzondag 6 juli 2008 @ 17:31
quote:
Op zondag 6 juli 2008 11:03 schreef Gitanki het volgende:

[..]

M'n Frans mag dan niet geweldig zijn, maar volgens mij lees ik dat ie een lekke band had in de laatste kilometer
Ja, ik had later pas die weblog erbij gezet, eerst de uitslag gezien en die quote er later tussen gezet.
#ANONIEMdinsdag 8 juli 2008 @ 15:22
Wat is er vandaag aan de hand? Iedereen rijd alleen ofzo?
One_of_the_fewdinsdag 8 juli 2008 @ 15:24
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 15:22 schreef Leonos het volgende:
Wat is er vandaag aan de hand? Iedereen rijd alleen ofzo?
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 20:30 schreef Leonos het volgende:
Niet baggeren svp
#ANONIEMdinsdag 8 juli 2008 @ 15:26
Nou, de andere dagen reden ze met z'n alle en nu opeens niet. Nu is het een soort rally rijden.
maartenducrotdinsdag 8 juli 2008 @ 16:41
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdrit
#ANONIEMdinsdag 8 juli 2008 @ 16:56
Ik vind het eigenlijk leuker als ze met ze alle fietsen.
XVIIdinsdag 8 juli 2008 @ 18:04
Ben er een tijdje uitgeweest, maar wat is er met bijvoorbeeld Mancebo en Thotsnich gebeurt? Waarom doen die niet mee.
Sheepcidusdinsdag 8 juli 2008 @ 18:12
Manceobo was ff gestopt na Puerto en zit nu in een non-protour ploeg zonder wildcard en Totschnig is gestopt.
Bartolidinsdag 8 juli 2008 @ 18:14
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 18:04 schreef XVII het volgende:
Ben er een tijdje uitgeweest, maar wat is er met bijvoorbeeld Mancebo en Thotsnich gebeurt? Waarom doen die niet mee.
Mancebo rijdt voor een klein portugees ploegje na zijn betrokkenheid in de operacion puerto en Thotsnich ken ik niet. Totschnig wel maar die is gestopt
Sjiznitdinsdag 8 juli 2008 @ 18:59
Mancebo was vriendjes met Fuentes en Totschnig is oud.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Francisco_Mancebo
http://nl.wikipedia.org/wiki/Georg_Totschnig
#ANONIEMdinsdag 8 juli 2008 @ 20:06
Wie is op dit moment de grote favoriet die de tour gaat winnen en wie ik moet volgen?

Ik gok op Schumacher
Papadoupoulosdinsdag 8 juli 2008 @ 20:06
Ik ben ook dom, maar aangezien mijn dagen rustig zijn de komende tijd lijkt het me wel wat de Tour de France te gaan volgen. Ik heb me echter nooit in de sport verdiept en snap dus weinig van de puntentellingen. Iemand die weet hoe dit in z'n werk gaat of een site waar het op vermeldt staat? Bedankt.
Bartolidinsdag 8 juli 2008 @ 20:31
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 20:06 schreef Papadoupoulos het volgende:
Ik ben ook dom, maar aangezien mijn dagen rustig zijn de komende tijd lijkt het me wel wat de Tour de France te gaan volgen. Ik heb me echter nooit in de sport verdiept en snap dus weinig van de puntentellingen. Iemand die weet hoe dit in z'n werk gaat of een site waar het op vermeldt staat? Bedankt.
welke puntentelling? die van de groene trui of de bollen trui? verder zijn er geen puntentellingen witte trui en gele trui is op basis van tijdsverschillen die er ontstaan.
Sheepcidusdinsdag 8 juli 2008 @ 20:48
Dit jaar is gele (en witte) trui helemaal makkelijk want er zijn geen bonificatie secondes.
N3M0dinsdag 8 juli 2008 @ 20:55
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 20:06 schreef Leonos het volgende:
Wie is op dit moment de grote favoriet die de tour gaat winnen en wie ik moet volgen?

Ik gok op Schumacher
Ik denk niet dat hij het tot het einde gaat volhouden, daar is hij niet sterk genoeg voor in het hooggebergte. Ik denk dat Evans en Mentsjov allebei nog een grote kans maken op de eindoverwinning, misschien Valverde of Cunego nog maar die schat ik iets minder in!
Barcadinsdag 8 juli 2008 @ 21:13
Soms is de bus groter dan het peloton.
Nunadinsdag 8 juli 2008 @ 22:03
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 16:56 schreef Leonos het volgende:
Ik vind het eigenlijk leuker als ze met ze alle fietsen.


Ik snap er ook de ballen van, maar ik weet tenminste nog wel wat het peloton is, wat een tijdrit is en een beetje wie de favorieten zijn .
Barcadinsdag 8 juli 2008 @ 22:15
Ik vind een klimtijdrit het mooiste.
Papadoupoulosdinsdag 8 juli 2008 @ 22:38
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 20:31 schreef Bartoli het volgende:

[..]

welke puntentelling? die van de groene trui of de bollen trui? verder zijn er geen puntentellingen witte trui en gele trui is op basis van tijdsverschillen die er ontstaan.
Ok, ik weet dat de bolletjestrui voor de winnaar van het bergklassement is. Waar is dan de witte en de groene trui voor? Ik geloof dat de groene voor de beste sprinter is? Zoals je merkt, ik weet er echt de ballen van.

Maar ik weet dus niet wanneer een renner punten krijgt en wanneer niet, dus dat mag iemand me uitleggen.
XVIIwoensdag 9 juli 2008 @ 00:46
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 18:14 schreef Bartoli het volgende:

[..]

Mancebo rijdt voor een klein portugees ploegje na zijn betrokkenheid in de operacion puerto en Thotsnich ken ik niet. Totschnig wel maar die is gestopt
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 18:12 schreef Sheepcidus het volgende:
Manceobo was ff gestopt na Puerto en zit nu in een non-protour ploeg zonder wildcard en Totschnig is gestopt.
Ok, beide bedankt
Sheepciduswoensdag 9 juli 2008 @ 01:08
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 22:38 schreef Papadoupoulos het volgende:

[..]

Ok, ik weet dat de bolletjestrui voor de winnaar van het bergklassement is. Waar is dan de witte en de groene trui voor? Ik geloof dat de groene voor de beste sprinter is? Zoals je merkt, ik weet er echt de ballen van.

Maar ik weet dus niet wanneer een renner punten krijgt en wanneer niet, dus dat mag iemand me uitleggen.
Meestal gaat groen naar sprinters doordat die vooraan eindigen in de etappe en je minder punten krijgt in de etappes die niet vlak zijn, dit jaar is het aantal echte massasprints wat lager dus misschien krijgt iemand zoals Kirchen de groene trui. De eerste 25 renners krijgen dus punten bij de finish bij een vlakke etappe, eerste 15 bij hooggebergte/tijdrit en eerste 20 bij laaggebergte. Ook heb je elke etappe(behalve in de tijdrit) 3 tussensprints daar krijgen de eerste 3 renners punten.
Dus na de laatste etappe op de Champs-Élysées is de renner die de meeste punten heeft verzameld in alle ettappes de winnaar van de groene trui.

De witte trui(jongerenklassement) is eigenlijk hetzelfde als de gele trui maar dan alleen voor renners jonger als 25.
maartenducrotwoensdag 9 juli 2008 @ 10:22
Mancebo zat in Operacion Fuentes, zoals Basso en Ullrich, en Totschnig is al 2 jaar gestopt.

Edit: spuit 11
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 22:38 schreef Papadoupoulos het volgende:

[..]

Ok, ik weet dat de bolletjestrui voor de winnaar van het bergklassement is. Waar is dan de witte en de groene trui voor? Ik geloof dat de groene voor de beste sprinter is? Zoals je merkt, ik weet er echt de ballen van.

Maar ik weet dus niet wanneer een renner punten krijgt en wanneer niet, dus dat mag iemand me uitleggen.
Je kunt blij zijn dat dit niet de Giro of Vuelta is, met hun vage combinatieklassementen
PogueMahonewoensdag 9 juli 2008 @ 11:27
Vroeger had je ook nog de rode trui (alleen tussensprints telden), groene petjes (teamklassement) en de lapjestrui (combinatieklassement) en allerlei kleine awards:
quote:
Best Teammate:

1977 – Joseph Bruyère (Bel)
1984 – Bernard Bourreau (Fra)
1985 – Thierry Claveyrolat (Fra)
1986 – Bruno Leali (Ita)

Fair Play Award:

1986 – Joop Zoetemelk (Ned)
1994 – Dzamolidine Abduzhaparov (Uzb)

Most Friendly Rider:

1977 – Dietrich Thurau (Ger)
1980 – Vicente Belda (Esp)
1985 – Czeslaw Lang (Pol)
1986 – Peio Ruiz Cabestany (Esp)
1987 – Frédéric Brun (Fra)

Europe Sans Frontières

In the Tour de France of 1992, the route crossed a European border seven times. Everytime the riders had to pass one of them, a special intermediate sprint was held. Winner of the classification of seven sprints was Russian rider Viatcheslav Ekimov.

Le Centenaire

In 2003, the Tour de France celebrated its 100th anniversary. A special classification was made up adding the classifications in all of the six cities that hosted a stage finish in the first Tour in 1903. Winner of this classification was Stuart O‘Grady (Aus).

Prix de l’Europe Elargie

Also in 2003, a special classification was only open for riders from the 10 countries that were to join the European Union in 2004. Czech René Andrle won this prize
pau777woensdag 9 juli 2008 @ 12:04
Ik snap ook nooit zo van die punten en die truien wanneer ze worden uitgedeeld.
Hoe zit dat dan met teams en individuele renners??
RamonNLwoensdag 9 juli 2008 @ 12:20
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 12:04 schreef pau777 het volgende:
Ik snap ook nooit zo van die punten en die truien wanneer ze worden uitgedeeld.
Hoe zit dat dan met teams en individuele renners??
Hoe bedoel je?

Bij ploegen werkt het zo: Van de eerste 3 renners van een ploeg wordt de tijd per etappe genomen. Als voorbeeldje:

Stel de finish van gister:

1. SCHUMACHER Stefan 111 GEROLSTEINER 35' 44"
2. KIRCHEN Kim 41 TEAM COLUMBIA 36' 02" + 00' 18"
3. MILLAR David 198 GARMIN CHIPOTLE 36' 02" + 00' 18"
4. EVANS Cadel 1 SILENCE - LOTTO 36' 11" + 00' 27"
5. CANCELLARA Fabian 13 TEAM CSC SAXO BANK 36' 17" + 00' 33"
6. MENCHOV Denis 131 RABOBANK 36' 18" + 00' 34"
7. VOIGT Jens 19 TEAM CSC SAXO BANK 36' 19" + 00' 35"
8. VANDEVELDE Christian 191 GARMIN CHIPOTLE 36' 21" + 00' 37"
9. HINCAPIE George 47 TEAM COLUMBIA 36' 25" + 00' 41"
10. NIBALI Vincenzo 67 LIQUIGAS 36' 31" + 00' 47"
11. LÖVKVIST Thomas 48 TEAM COLUMBIA 36' 31" + 00' 47"

Kirchen, Hincapie en Lovkvist waren gisteren de snelste voor Team Columbia, en hun tijden tellen dus voor het ploegenklassement.

En zo vandaag weer de 3 snelste van Team Columbia.


Het puntenklassement (groene trui) werkt simpel, aan de finish zijn er punten te verdienen, gisteren bij de tijdrit enkel voor de eerste 10. Diegene die de meeste punten heeft draagt het groen. Er zijn ook tussensprints waar punten te verdienen zijn.

Bolletjes trui is het bergklassement. Weer hetzelfde punten verhaal. Boven op iedere berg zijn er punten te verdienen. De klassementsleider van dat klassement rijdt in de bolletjes trui.

Geel is wel duidelijk denk ik toch?
#ANONIEMwoensdag 9 juli 2008 @ 12:31
Is er vandaag geen etappe?
Game_Errorwoensdag 9 juli 2008 @ 12:32
ik heb ook nog wel een beetje een domme vraag, als er een massasprint van het peleton naar de finish is zie je dat ze allemaal de zelfde tijd toe bedeeld krijgen, terwijl het soms wel 10 sec kan schelen voordat ze allemaal over de finish zijn? is dit niet belangrijk om preciezer te meter voor het klassement? en dat moet toch ook makkelijk kunnen, in schaatsen en F1 bijvoorbeeld kunnen ze het ook...
Joooo-piwoensdag 9 juli 2008 @ 12:33
En je hebt ook nog de Rode rugnummers. Die zijn voor de meest strijdlustige renner. Dagelijks wordt bepaald wie de rode nummers mag dragen.
maartenducrotwoensdag 9 juli 2008 @ 12:48
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 12:31 schreef Leonos het volgende:
Is er vandaag geen etappe?
Jawel
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 12:32 schreef Game_Error het volgende:
ik heb ook nog wel een beetje een domme vraag, als er een massasprint van het peleton naar de finish is zie je dat ze allemaal de zelfde tijd toe bedeeld krijgen, terwijl het soms wel 10 sec kan schelen voordat ze allemaal over de finish zijn? is dit niet belangrijk om preciezer te meter voor het klassement? en dat moet toch ook makkelijk kunnen, in schaatsen en F1 bijvoorbeeld kunnen ze het ook...
Dan zouden klassementsrenners ook mee moeten gaan sprinten, veel te veel gedrang en dus te gevaarlijk.
Hellywoensdag 9 juli 2008 @ 12:57
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 11:27 schreef PogueMahone het volgende:
Vroeger had je ook nog de rode trui (alleen tussensprints telden), groene petjes (teamklassement) en de lapjestrui (combinatieklassement) en allerlei kleine awards:
[..]


Leiders van het teamklassement hebben tegenwoordig gele rugnummers.
Gitankiwoensdag 9 juli 2008 @ 16:45
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 12:48 schreef maartenducrot het volgende:

[..]

Jawel
[..]

Dan zouden klassementsrenners ook mee moeten gaan sprinten, veel te veel gedrang en dus te gevaarlijk.
Dat is inderdaad de achterliggende gedachte, waar later de regel aan werd toegevoegd dat binnen 3 km van de finish tijdsverschillen niet tellen wanneer deze veroorzaakt zijn door valpartijen of materiaalpech.

Je moet dus wél in dezelfde aaneengesloten groep aankomen als de sprinters, anders worden de tijdsverschillen (door lossen of een breuk in het peloton) wel geteld.
Game_Errorwoensdag 9 juli 2008 @ 19:35
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 16:45 schreef Gitanki het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de achterliggende gedachte, waar later de regel aan werd toegevoegd dat binnen 3 km van de finish tijdsverschillen niet tellen wanneer deze veroorzaakt zijn door valpartijen of materiaalpech.

Je moet dus wél in dezelfde aaneengesloten groep aankomen als de sprinters, anders worden de tijdsverschillen (door lossen of een breuk in het peloton) wel geteld.
aha, opzich wel logisch eigenlijk
Falcowoensdag 9 juli 2008 @ 19:40
Als er meer dan 1 seconde tussen twee opeenvolgende renners zit, krijgt de tweede renner een nieuwe tijd (met het plukje renners achter zich) toegekend.
aceHighdonderdag 10 juli 2008 @ 14:16
Als de renners een drinkbus leeg hebben, gooien ze die gewoon langs de weg. Worden deze later nog opgeruimd en hergebruikt of laten zie die gewoon liggen? (slecht voor milieu)
Chiappuccidonderdag 10 juli 2008 @ 14:29
Het is de bedoeling dat de renners de drinkbussen zo veel mogelijk naar het publiek gooien, zodat deze er een mooi collectors-item aan hebben.
Kievdonderdag 10 juli 2008 @ 14:58
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 14:29 schreef Chiappucci het volgende:
Het is de bedoeling dat de renners de drinkbussen zo veel mogelijk naar het publiek gooien, zodat deze er een mooi collectors-item aan hebben.
En zodat ze niet in de natuur achterblijven. Ze worden namelijk niet opgeruimd.
Hephaistos.donderdag 10 juli 2008 @ 15:01
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 14:58 schreef Kiev het volgende:

[..]

En zodat ze niet in de natuur achterblijven. Ze worden namelijk niet opgeruimd.
Hmm dat is wel vreemd eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat er aardig wat troep achterblijft. Niet alleen die drinkbussen, maar ook al die zooi die de reclamekaravaan over de mensen heengooit.
#ANONIEMdonderdag 10 juli 2008 @ 15:33
Ze mogen alleen hun zooi weggooien waar mensen staan. Hun ruimen het dus op als het goed is.
EnGCatjuhdonderdag 10 juli 2008 @ 18:06
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 15:01 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Hmm dat is wel vreemd eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat er aardig wat troep achterblijft. Niet alleen die drinkbussen, maar ook al die zooi die de reclamekaravaan over de mensen heengooit.
Dat is inderdaad het grootste bezwaar van veel (milieu)organisaties aan de tour. Maar om nu elke dag 200 km met prikstokken al het overgebleven afval op te gaan rapen, dat is eigenlijk ook geen doen...
spijkerbroekdonderdag 10 juli 2008 @ 18:11
Naast de gele, witte, groene en bolletjestrui en het rode en de gele rugnummers is er ook nog een rode lantaarn.
Die is voor de laatste in het algemeen klassement en die moet de volgende dag met een ouderwetse gietijzeren lantaarn (rood geverfd) aan zijn fiets fietsen.
#ANONIEMdonderdag 10 juli 2008 @ 18:36
En daar schijn je veel geld voor te krijgen om laatste te zijn.

Wanneer komt de samenvatting van vandaag op tv?
Game_Errordonderdag 10 juli 2008 @ 22:23
wat doen ze eigenlijk als ze moeten pissen? ik kan me best voorstelllen dat er rijders zijn die het niet volhouden om 6 uur aan een stuk te fietsen zonder te pissen?
eigenlijk iedereen lijkt me wel alhoewel je natuurlijk ook veel vocht verbruikt.
N3M0donderdag 10 juli 2008 @ 22:24
gewoon zorgen dat je voor de grand finale even langs de kant hebt gestaan. (wel buiten het zicht van toeschouwers, anders is het niet netjes)
Falcodonderdag 10 juli 2008 @ 22:26
Gewoon langs de kant pissen, wat overigens tot ontzettend kuddegedrag leidt in het peleton, zodat iedereen over een paar honderd meter staat te wateren. Meestal worden pispauzes in het begin van een etappe gepland.
Game_Errordonderdag 10 juli 2008 @ 22:27
oh, ik heb het echt nog nooit gezien, en ik kijk toch wel eens etappes, wordt dat eruit geknipt?
EnGCatjuhdonderdag 10 juli 2008 @ 22:28
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 18:36 schreef Leonos het volgende:
En daar schijn je veel geld voor te krijgen om laatste te zijn.

Wanneer komt de samenvatting van vandaag op tv?
Je krijgt niet direct geld, maar je wordt vaak uitgenodigd voor talloze criteria die toch vaak makkelijk 5k+ per renner per criterium bieden.
EnGCatjuhdonderdag 10 juli 2008 @ 22:28
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 22:27 schreef Game_Error het volgende:
oh, ik heb het echt nog nooit gezien, en ik kijk toch wel eens etappes, wordt dat eruit geknipt?
Als je allen het laatste uur kijkt, zie je het inderdaad niet.
tong80donderdag 10 juli 2008 @ 22:29
Je kunt in de laatste kilometer toch geen tijd verliezen bij een valpartij ?

Waarom verloor Schumacher dan zijn gele trui ?

Sheepcidusdonderdag 10 juli 2008 @ 22:33
Blijkbaar geldt dat alleen in vlakke etappes.
Ruudz0rdonderdag 10 juli 2008 @ 22:49
en daarbij kan je nog steeds tijdverliezen stel het was een vlakke etappe en ricco sprintte een stukje sneller dan de rest waardoor er gaten kwamen, zou schumacher niet de tijd van ricco hebben gekregen maar bijvoorbeeld van menchov.

Maar idd in aankomsten bergop geld de regel van geen tijdverlies in de laatste 3 km niet
#ANONIEMdonderdag 10 juli 2008 @ 23:39
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 22:33 schreef Sheepcidus het volgende:
Blijkbaar geldt dat alleen in vlakke etappes.
Dat dus.
spijkerbroekvrijdag 11 juli 2008 @ 06:05
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 22:27 schreef Game_Error het volgende:
oh, ik heb het echt nog nooit gezien, en ik kijk toch wel eens etappes, wordt dat eruit geknipt?
Het is ook niet zo dat de camera's er vol op gericht worden..
Je ziet soms renners langs de kant stoppen. Dan weet je dat ze ff de bloemen water moeten geven.

Er is ook een ongeschreven wet dat men dan niet demareert uit de groep.
eentweevrijdag 11 juli 2008 @ 10:00
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 06:05 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Het is ook niet zo dat de camera's er vol op gericht worden..
Je ziet soms renners langs de kant stoppen. Dan weet je dat ze ff de bloemen water moeten geven.

Er is ook een ongeschreven wet dat men dan niet demareert uit de groep.
Het is ook de bedoeling dat je als regisseur dan wegschakelt maar dat gebeurde gisteren eens veel te laat
-skippybal-vrijdag 11 juli 2008 @ 12:59
Toen de populariteit van Jalabert op z'n hoogtepunt was moest 'ie eerst alle fotografen en cameramensen vriendelijk verzoeken om door te rijden als 'ie moest plassen
aceHighmaandag 14 juli 2008 @ 09:45
Als de renners van een berg afdalen zie je ze helemaal voor op de fiets hangen om extra snelheid te maken. Nu ken ik iemand die beweerd dat er vroeger mensen waren die zover naar voor hingen dat ze enkel nog met het voorwiel de weg aanraakte. Was dit serieus zo of??
spijkerbroekmaandag 14 juli 2008 @ 09:49
quote:
Op maandag 14 juli 2008 09:45 schreef aceHigh het volgende:
Als de renners van een berg afdalen zie je ze helemaal voor op de fiets hangen om extra snelheid te maken. Nu ken ik iemand die beweerd dat er vroeger mensen waren die zover naar voor hingen dat ze enkel nog met het voorwiel de weg aanraakte. Was dit serieus zo of??
Dan moet je wel een verdomd goed evenwichtsgevoel hebben als je met 90 van een berg naar beneden rijdt en dan een haarspeldbocht door moet op één wiel.. of welke bocht dan ook eigenlijk.
Als die persoon die dat beweert dat zelf ff kan doen en daar een filmpje van op youtube zet, dan geloof ik hem.
Bartolimaandag 14 juli 2008 @ 11:10
quote:
Op maandag 14 juli 2008 09:45 schreef aceHigh het volgende:
Als de renners van een berg afdalen zie je ze helemaal voor op de fiets hangen om extra snelheid te maken. Nu ken ik iemand die beweerd dat er vroeger mensen waren die zover naar voor hingen dat ze enkel nog met het voorwiel de weg aanraakte. Was dit serieus zo of??
kan kloppen. er zijn er die zo over het stuur gebogen hingen dat ze bijna met de neus op het wiel zaten. Er zijn er ook die achter het zadel gingen hangen en zo bijna hun kont schuurde aan het achterwiel.

en er waren grapjassen, bij wijze van dollen maar wel gevaarlijk, zoals Etxebarria die op hun stuur gingen liggen met de benen naar achteren. Was wel niet in een afdaling. Maar dat heb ik in mij eigen junioren tijd ook iemand zien doen in de afdaling
Fixersmaandag 14 juli 2008 @ 21:57
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 18:36 schreef Leonos het volgende:
En daar schijn je veel geld voor te krijgen om laatste te zijn.

Wanneer komt de samenvatting van vandaag op tv?
De kermiskoersen en andere optredens leveren inderdaad een boel geld op.

Heb wel eens gehoord dat er renners zijn die de laatste kilometer nog een keertje rijden of zolang wachten tot ze nèt binnen de tijdslimiet over de streep kunnen. Borrelpraat?

En krijgt de laatste renner in de koers nog een symbool mee?
#ANONIEMmaandag 14 juli 2008 @ 21:58
Kwam vroeger wel voor, tegenwoordig niet meer zo vaak.
ilona-scuderiadinsdag 15 juli 2008 @ 02:45
Wat is de einddatum van de TDF?
Ik wil nl. een reisje boeken vlak na de TDF...
Trannelliusdinsdag 15 juli 2008 @ 10:43
De 27e is de laatste etappe.

Hoe worden tijdsverschillen gemeten? Ik nam altijd aan dat het de afstand tussen twee groepen was, gedeeld door het snelheidsverschil. Maar stel nou dat een renner in de afdaling zit, en erachter een groep nog in de beklimming, dan zou toch het verschil onwijs gaan fluctueren?
TheArtdinsdag 15 juli 2008 @ 10:49
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:43 schreef Trannellius het volgende:
De 27e is de laatste etappe.

Hoe worden tijdsverschillen gemeten? Ik nam altijd aan dat het de afstand tussen twee groepen was, gedeeld door het snelheidsverschil. Maar stel nou dat een renner in de afdaling zit, en erachter een groep nog in de beklimming, dan zou toch het verschil onwijs gaan fluctueren?
GPS. Er zit een motor met GPS voor elk van de belangrijke groepen en die meten het tijdsverschil. Natuurlijk mede ingegeven door de snelheid op dat moment.
N.i.c.kdinsdag 15 juli 2008 @ 10:57
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:49 schreef TheArt het volgende:

[..]

GPS. Er zit een motor met GPS voor elk van de belangrijke groepen en die meten het tijdsverschil. Natuurlijk mede ingegeven door de snelheid op dat moment.
Dit is meen ik het eerste jaar dat de Tour GPS gebruikt, niet ? Want voorgaande jaren zag ik altijd nog de gele motards met hun krijtborden, die zijn van de aardbodem verdwenen ?
Je ziet nu ook continu het tijdverschil linksbovenin waar voorgaande jaren onder in beeld nog zo nu en dan een totaaloverzicht kwam. (dat mis ik overigens wel).

Van die GPS berekening heb ik geen verstand, maar ik vertrouw het niet zo. De tijden lijken toch menig maal niet overeen te komen. Bij slecht weer en andere variabelen heeft GPS een afwijking van wel tientallen meters (kijk maar naar je navigatiesysteem). Daarbij vermoed ik dat de afstand wordt gemeten en gedeeld door de snelheid van het peleton. Iets anders kan ik niet bedenken. Maar dat levert dan toch problemen op als de kopgroep is begonnen aan de col en het peleton nog op het vlakken koerst ?
Of kan GPS een soort real time een punt langs de weg kiezen en signaleren wanneer het peleton langskomt ?
DutchSLdinsdag 15 juli 2008 @ 11:06
Volgens mij wordt het tijdsverschil gewoon gemeten van Groep A komt op Punt X (bepaald GPS coordinaat), groep B komt Y seconden later op dat punt X, Y is het tijdsverschil.
Mdanielsdinsdag 15 juli 2008 @ 11:06
Voor de liefhebbers welke willen weten hoe die reclame stoet eruit ziet:

Reclamekaravaan
Alttijd al benieuwd geweest wat Herbert Dijkstra en Maarten Ducrot bedoelen met de reclamekaravaan en al dat getoeter?

http://video.nos.nl/projects/tourdefrance2008/index.php?van=0&hashkey=3e25315a8e52b24a59153b657b172c
Trannelliusdinsdag 15 juli 2008 @ 11:16
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:06 schreef DutchSL het volgende:
Volgens mij wordt het tijdsverschil gewoon gemeten van Groep A komt op Punt X (bepaald GPS coordinaat), groep B komt Y seconden later op dat punt X, Y is het tijdsverschil.
Klopt volgens mij niet. Als een kopgroep een versnelling maakt, zie je dat meteen terug in het tijdsverschil, en met jouw methode is dat niet zo.
Ericrdinsdag 15 juli 2008 @ 11:52
nvm
One_of_the_fewdinsdag 15 juli 2008 @ 13:14
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:16 schreef Trannellius het volgende:

[..]

Klopt volgens mij niet. Als een kopgroep een versnelling maakt, zie je dat meteen terug in het tijdsverschil, en met jouw methode is dat niet zo.
Dat kan wel, maar dan moet er nog een toevoeging bij. Groep A komt km 100 voorbij met een bepaalde snelheid. Tussen groep A en Groep B zit een bepaalde afstand. Je weet de snelheid van groep B, dus kan je de tijd bepalen tot wanneer groep B voorbij km 100 komt. Als je de computer dit elke keer opnieuw laat uitrekenen krijg je dus elke keer een nieuwe waarde. Versneld groep b nu dan wordt dat gelijk meegenomen en zal de tijd tot km 100 kleiner worden. Versneld groep A dan wordt de afstand tussen A en B groter, maar B heeft nog dezelfde snelheid en zal er daardoor langer over doen om dat punt te behalen.
Bij km 150 gaat groep A klimmenen groep B is nog vlak. Wat nu. De steilheid van een grafiek plaats/tijd is een maat voor de snelheid. Als je weet hoe steil het is, is het enige wat je hoeft te doen dit om te rekenen naar een vlakke situatie. Van een snelheid op een berg krijg je dan een virtuele snelheid op het vlakke. Nu zijn beide situaties weer gelijk en kan je meten op de manier zoals hierboven.
CyclingGirldinsdag 15 juli 2008 @ 13:27
quote:
Op maandag 14 juli 2008 21:57 schreef Fixers het volgende:

[..]

En krijgt de laatste renner in de koers nog een symbool mee?
Nee deze heeft wel de naam de Rode Lantaarn, dit is een spotnaam.
N.i.c.kdinsdag 15 juli 2008 @ 13:35
@one of the few

Eerlijk gezegd komt je verhaal me niet zo plausibel over. Heb je een bepaalde bron ?

Ik geloof niet zo in je omrekeningsfactor. Als die er wel is dan verklaart dat m.i. inderdaad de vaak merkwaardige tijdsverschillen die worden aangegeven.

Maar ik denk eerder dat DutchSl het juist heeft en dat met een of andere berekening van iedere GPS coordinaat de doorkomsttijd van A vergeleken wordt met B.
One_of_the_fewdinsdag 15 juli 2008 @ 14:24
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 13:35 schreef N.i.c.k het volgende:
@one of the few

Eerlijk gezegd komt je verhaal me niet zo plausibel over. Heb je een bepaalde bron ?

Ik geloof niet zo in je omrekeningsfactor. Als die er wel is dan verklaart dat m.i. inderdaad de vaak merkwaardige tijdsverschillen die worden aangegeven.

Maar ik denk eerder dat DutchSl het juist heeft en dat met een of andere berekening van iedere GPS coordinaat de doorkomsttijd van A vergeleken wordt met B.
Ik gebruik ook eigenlijk bijna alles van DutchSl. Alleen als dan Groep A gaat klimmen en Groep B niet dan wordt de afstand hard kleiner, maar het tijdsverschil hoeft niet kleiner te worden. Je moet een verschil kunnen vinden tussen een groep renners die langzamer gaan omdat ze klimmen of omdat ze op het vlakke langzamer rijden.

Ik omschreef het een beetje vaag. maar met pythagoras kan je heel makkelijk een snelheid omhoog omrekenen naar een snelheid verticaal en horizontaal. Ik heb er geen bron voor, eigenlijk lijtk het me gewoon klassieke mechanica. de signalen tussen de zenders en satalieten zijn moeilijker te berekenen, maar voor groep A en B nemen we even aan dat die gelijk zijn.
sbientjedinsdag 15 juli 2008 @ 15:10
waarom zou je de snelheid langs de weg willen ontbinden in een verticale en een horizontale snelheid? de klim wordt toch ook gemeten langs de weg, en niet uitgedrukt in een hoogte en een 'breedte' ?
N.i.c.kdinsdag 15 juli 2008 @ 17:29
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 14:24 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Ik gebruik ook eigenlijk bijna alles van DutchSl. Alleen als dan Groep A gaat klimmen en Groep B niet dan wordt de afstand hard kleiner, maar het tijdsverschil hoeft niet kleiner te worden. Je moet een verschil kunnen vinden tussen een groep renners die langzamer gaan omdat ze klimmen of omdat ze op het vlakke langzamer rijden.

Ik omschreef het een beetje vaag. maar met pythagoras kan je heel makkelijk een snelheid omhoog omrekenen naar een snelheid verticaal en horizontaal. Ik heb er geen bron voor, eigenlijk lijtk het me gewoon klassieke mechanica. de signalen tussen de zenders en satalieten zijn moeilijker te berekenen, maar voor groep A en B nemen we even aan dat die gelijk zijn.
Em, nee volgens mij zeg je juist iets fundamenteels anders dan DutchSl.

Daarbij denk ik niet dat je Phytagoras bedoelt maar de COS-regel. Maar dan zie ik nog niet in wat je dan uitrekent. dan reken je uit welke afstand ze af hebben gelegd in horizontale zin. Dat lijkt me niet goed mogelijk aangezien een tourmalet bv. hartstikke onregelmatig is, reken daarbij bochten e.d. Dat zou net zo praktisch uitvoerbaar zijn als 200.000 ijkpunten nemen aan de kant van de weg.

goed, ik heb de vraag in 100 tekens gewrongen en naar Mart gestuurd. Misschien weet kees jongkind er iets van te brouwen
One_of_the_fewdinsdag 15 juli 2008 @ 17:58
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:10 schreef sbientje het volgende:
waarom zou je de snelheid langs de weg willen ontbinden in een verticale en een horizontale snelheid? de klim wordt toch ook gemeten langs de weg, en niet uitgedrukt in een hoogte en een 'breedte' ?
Je wil het verschil weten wanneer een groepje langzamer gaat rijden doordat ze op een berg fietsen of dat ze langzamer fietsen doordat ze moe worden etc.
One_of_the_fewdinsdag 15 juli 2008 @ 18:02
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 17:29 schreef N.i.c.k het volgende:

[..]

Em, nee volgens mij zeg je juist iets fundamenteels anders dan DutchSl.

Daarbij denk ik niet dat je Phytagoras bedoelt maar de COS-regel. Maar dan zie ik nog niet in wat je dan uitrekent. dan reken je uit welke afstand ze af hebben gelegd in horizontale zin. Dat lijkt me niet goed mogelijk aangezien een tourmalet bv. hartstikke onregelmatig is, reken daarbij bochten e.d. Dat zou net zo praktisch uitvoerbaar zijn als 200.000 ijkpunten nemen aan de kant van de weg.

goed, ik heb de vraag in 100 tekens gewrongen en naar Mart gestuurd. Misschien weet kees jongkind er iets van te brouwen
Je hebt gelijk betreft de COS regel. mijn basis idee komt niet 100% overeen met DutchSl, maar het idee.
goed dat je gemaild hebt. Ik wil het ook wel weten nu.
Hopelijk komt het erop.
#ANONIEMdinsdag 15 juli 2008 @ 18:05
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:57 schreef N.i.c.k het volgende:

[..]

Dit is meen ik het eerste jaar dat de Tour GPS gebruikt, niet ? Want voorgaande jaren zag ik altijd nog de gele motards met hun krijtborden, die zijn van de aardbodem verdwenen ?
Je ziet nu ook continu het tijdverschil linksbovenin waar voorgaande jaren onder in beeld nog zo nu en dan een totaaloverzicht kwam. (dat mis ik overigens wel).

Nee hoor, doen ze al een paar jaar.
De krijtborden rijden nog rond, die geven de info aan de renners.
TLCdinsdag 15 juli 2008 @ 18:06
Welke ploeg die deelneemt aan de Tour is eigenlijk de langst bestaande ploeg ?

Volgens mij is dat Rabobank... maar wie weet het zeker ?
Bartolidinsdag 15 juli 2008 @ 18:12
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:06 schreef TLC het volgende:
Welke ploeg die deelneemt aan de Tour is eigenlijk de langst bestaande ploeg ?

Volgens mij is dat Rabobank... maar wie weet het zeker ?
Rabobank denk ik ja sinds 1996. Als ik de voorgangers Novell en Wordperfect niet mee tel.
N.i.c.kdinsdag 15 juli 2008 @ 18:44
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:05 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nee hoor, doen ze al een paar jaar.
De krijtborden rijden nog rond, die geven de info aan de renners.
Ja ?

Wat raar, want die neger op de motor staat me zo voor de geest, maar heb em dit jaar nog niet voor de kopgroep zijn rijden. Evenzo die tijdwaarneming continu in beeld. Bij klassiekers zag ik hem altijd al.
Goed, de vraag blijft gerechtvaardigd.
Bartolidinsdag 15 juli 2008 @ 18:48
die neger is er ook niet meer bij
RamonNLdinsdag 15 juli 2008 @ 18:54
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:06 schreef TLC het volgende:
Welke ploeg die deelneemt aan de Tour is eigenlijk de langst bestaande ploeg ?

Volgens mij is dat Rabobank... maar wie weet het zeker ?
Lotto en Lampre rijden al wat langer mee. Lotto volgens mij al sinds 1985 Lampre sinds '93 volgens mij. Dat zijn de sponsors die zijn gebleven.

En dan heb je nog ploegen als
Telekom -> T-Mobile -> High Road -> Columbia
Mapei -> Quickstep
Banesto -> iBanesto.com -> Caisse d'Epargne

in feite dezelfde ploegen. Banesto alle 3 actief sinds begin jaren 90. Intern uiteraard een hoop veranderd, maar dat geld voor Rabobank ook.

Maar Lotto is dus de oudste 1985
ilona-scuderiadinsdag 15 juli 2008 @ 19:02
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:43 schreef Trannellius het volgende:
De 27e is de laatste etappe.
Merci beaucoup, au revoir...
DutchSLdinsdag 15 juli 2008 @ 19:13
Dit Lampre is een fusieploeg van Lampre en Saeco. Maar dat oude Lampre is er een paar jaar tussenuit geweest en dus niet dezelfde als de ploeg van Fondriest vroeger.
Quick Step is geen voortzetting van Mapei, maar van Domo Farm Frites (dat tegelijkertijd met Mapei bestond toen Lefevre daar weg ging). Je zou het dus zelfs nog kunnen herleiden op TVM.

Het hangt er maar net van af wat voor een definitie je hanteert, telt de hoofdsponsor alleen (dan is Rabobank het langste, Kelme is gestopt immers) of gaat het om de ploegleider/licentiehouder (dan wint Caisse denk ik, Echevarri had voor Banesto ook al Reynolds..) of tel je allerlei reincarnaties die eigenlijk weinig met elkaar te maken hebben dan heb je Quick Step en Silence als kanshebbers, maar ook Astana dat afstamt van Liberty Seguros en ONCE, of Rabo dan weer van Novell en Wordperfect (je zou zelfs Buckerler, Superconfex, Kwantum kunnen meenemen..)
Gitankidinsdag 15 juli 2008 @ 19:21
Dat is op zich wel leuk hoe de ploegen van sponsor veranderen en/of qua management veranderen, maar die je eigenlijk nog dezelfde ploeg kunt noemen (zei het met een doorstart of een lading renners die vanuit een gestopte ploeg opgevangen werden).


Novell - Wordperfect - Rabobank

Telekom - T-Mobile - High Road - Columbia

Eldor - Mapei/ Domo Farmfrites - Quickstep

Banesto - Ibanesto - Illes Balears - Caisse d'Epargne

ONCE - Liberty Seguros - Astana (uiteindelijk een verkapte doorstart van Discovery Channel)

Peugeot - Z - GAN - Credit Agricole

Bonjour - Brioches la Boulangere - Bouygues Telecom

Memory card - Tiscali - CSC
#ANONIEMdinsdag 15 juli 2008 @ 19:28
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:54 schreef RamonNL het volgende:

[..]

Maar Lotto is dus de oudste 1985
Lotto is er een paar jaartjes tussenuit geweest dacht ik.
DutchSLdinsdag 15 juli 2008 @ 19:46
Reynolds-Banesto-Caisse heeft een historie tot aan 1980, al die tijd onder Echevarri.
northernlight81dinsdag 15 juli 2008 @ 19:57
Als ik naar die budgetten van wielerploegen kijk is dat meestal tussen de 7,5 en 15 miljoen euro (10 miljoen voor Rabo), als Wikipedia klopt dan.
Zie ik dan het geldklassement:
1. Saunier Duval 50.970 euro
2. Columbia 50.680 euro
3. Caisse d’Epargne 33.970 euro
4. Cofidis 24.550 euro
5. Gerolsteiner 22.360 euro
9. Rabobank 13.890 euro

Wat verdienen ze eigenlijk per dag met een groene of gele trui en wat krijgen de winnaars? Ik vind dit nou niet echt grandioze bedragen. Die budgetten ook niet trouwens, als je dan ziet dat Toyota F1 een budget van meer dan 400 miljoen euro heeft.
TLCdonderdag 17 juli 2008 @ 21:37
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:54 schreef RamonNL het volgende:

[..]

Lotto en Lampre rijden al wat langer mee. Lotto volgens mij al sinds 1985 Lampre sinds '93 volgens mij. Dat zijn de sponsors die zijn gebleven.

En dan heb je nog ploegen als
Telekom -> T-Mobile -> High Road -> Columbia
Mapei -> Quickstep
Banesto -> iBanesto.com -> Caisse d'Epargne

in feite dezelfde ploegen. Banesto alle 3 actief sinds begin jaren 90. Intern uiteraard een hoop veranderd, maar dat geld voor Rabobank ook.

Maar Lotto is dus de oudste 1985
Dank dank voor de antwoorden !

Oh en nog iets ;

# wat is nu precies het verschil tussen de UCI en ASO ? wie doet wat ?

# waarom draagt Cavendish (3 zege's) niet het groen maar Freire (geen -!- zeges) wel ?

# het afstappen van Saunier heeft misschien tot gevolg dat ze volgend jaar niet meer welkom zijn in de Tour, terwijl ook deelnames van Liquigas en Barloworld mij twijfelachtig lijken ; vergroot dit de kansen aanzienlijk dat de Skill ploeg volgend jaar als tweede Nederlandse ploeg deelneemt aan de Tour de France ?

spijkerbroekdonderdag 17 juli 2008 @ 21:54
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 21:37 schreef TLC het volgende:
# wat is nu precies het verschil tussen de UCI en ASO ? wie doet wat ?
ASO is de franse organisator van de Tour de France.
UCI is de internationale wielren unie.
quote:
# waarom draagt Cavendish (3 zege's) niet het groen maar Freire (geen -!- zeges) wel ?
De groene trui is voor de leider in het puntenklassement.
Niet alleen de eerste x renners aan de finish van een etappe krijgen punten, maar ook de eersten in tussensprint tijdens de etappe. En Freire heeft kennelijk meer punten bij elkaar gesprokkeld dan Cavendish.
quote:
# het afstappen van Saunier heeft misschien tot gevolg dat ze volgend jaar niet meer welkom zijn in de Tour, terwijl ook deelnames van Liquigas en Barloworld mij twijfelachtig lijken ; vergroot dit de kansen aanzienlijk dat de Skill ploeg volgend jaar als tweede Nederlandse ploeg deelneemt aan de Tour de France ?
Onwaarschijnlijk, maar mogelijk. Alle ploegen liggen nu behoorlijk overhoop met de UCI vanwege de Pro Tour, dus wat de toekomst gaat bieden... zeg het maar. Het is echter wel zo dat de (franse) Tourdirectie de voorkeur geeft aan Franse ploegen.
Gitankidonderdag 17 juli 2008 @ 22:03
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 21:37 schreef TLC het volgende:

[..]

Dank dank voor de antwoorden !

Oh en nog iets ;

# wat is nu precies het verschil tussen de UCI en ASO ? wie doet wat ?

# waarom draagt Cavendish (3 zege's) niet het groen maar Freire (geen -!- zeges) wel ?

# het afstappen van Saunier heeft misschien tot gevolg dat ze volgend jaar niet meer welkom zijn in de Tour, terwijl ook deelnames van Liquigas en Barloworld mij twijfelachtig lijken ; vergroot dit de kansen aanzienlijk dat de Skill ploeg volgend jaar als tweede Nederlandse ploeg deelneemt aan de Tour de France ?

De UCI is de organisatie die de regels bepaalt voor de wielersport in zijn algemeen.
Ook organiseren ze het WK en de klassementen zoals de vroegere Wereldbeker en de Protour.
Met de Protour wilden ze te ver doorschieten met hun macht, wat tegen het zere been was van andere organisaties.

De ASO is de organisator van de Tour, maar ook andere sportwedstrijden zoals de Dakar Rally.


Oscar Freire heeft meer punten dan Cavendish omdat Cavendish veel punten heeft laten liggen in de eerste ritten en ook niet meedoet aan het puntensprokkelen in tussensprints.


En de kans dat Skil in de tour komt wordt wat groter, maar ik denk dat Liquigas en Barloworld gewoon mogen meedoen volgend jaar, het plekje van Saunier Duval wordt misschien overgenomen door Astana, maar als het bij Ricco blijft zal die ploeg wellicht ook weer mogen meedoen.

Al kan dat anders lopen door het verhaal van de protour, maar de ASO zal de ploegen die de Protour Afstoten wel een streepje voor geven denk ik.
sjakie007donderdag 17 juli 2008 @ 22:20
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 19:57 schreef northernlight81 het volgende:
Als ik naar die budgetten van wielerploegen kijk is dat meestal tussen de 7,5 en 15 miljoen euro (10 miljoen voor Rabo), als Wikipedia klopt dan.
Zie ik dan het geldklassement:
1. Saunier Duval 50.970 euro
2. Columbia 50.680 euro
3. Caisse d’Epargne 33.970 euro
4. Cofidis 24.550 euro
5. Gerolsteiner 22.360 euro
9. Rabobank 13.890 euro

Wat verdienen ze eigenlijk per dag met een groene of gele trui en wat krijgen de winnaars? Ik vind dit nou niet echt grandioze bedragen. Die budgetten ook niet trouwens, als je dan ziet dat Toyota F1 een budget van meer dan 400 miljoen euro heeft.
Ik weet niet precies hoe dat bepaald wordt. Ik weet wel dat Lampre de hekkensluiter is. Met een prijzengeld van maar liefst 7.000 euro. Dit moet door alle renners gedeeld worden...
sbientjedonderdag 17 juli 2008 @ 22:48
van de week hadden ze nog maar 1500 euro, de mannen van lampre
TLCdonderdag 17 juli 2008 @ 23:43
Sank you voor de reacties
Longmendonderdag 17 juli 2008 @ 23:54
Schattig topic
Falcodonderdag 17 juli 2008 @ 23:56
Ik vind het ook een leuk en oprecht topic .
Ender_Wvrijdag 18 juli 2008 @ 00:21
Zomaar een vraagje over het prijzengeld. Riccardo Ricco wordt nu uit de uitslagen gehaald. Wordt dat prijzengeld nu ook van Saunier Duval afgenomen? Lijkt me wel toch? En hoe zit het dan met het prijzengeld van Piepoli. Mogen ze dat wel houden? Of moeten ze dat terug geven zodat het kan worden herverdeelt tussen de andere ploegen?
Sjiznitvrijdag 18 juli 2008 @ 01:12
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 00:21 schreef Ender_W het volgende:
Zomaar een vraagje over het prijzengeld. Riccardo Ricco wordt nu uit de uitslagen gehaald. Wordt dat prijzengeld nu ook van Saunier Duval afgenomen? Lijkt me wel toch? En hoe zit het dan met het prijzengeld van Piepoli. Mogen ze dat wel houden? Of moeten ze dat terug geven zodat het kan worden herverdeelt tussen de andere ploegen?
Het prijzengeld word aan het eind van de tour uitgedeeld dus ik denk dat alleen de gewonnen prijzen van Ricco' zullen worden ingetrokken aangezien hij tot nu toe als enige betrapt is. Of het herveldeeld word: geen idee.
#ANONIEMzondag 20 juli 2008 @ 15:04
Wat moeten ze met die kranten die ze krijgen? Lijkt me niet dat ze die gaan lezen?
#ANONIEMzondag 20 juli 2008 @ 15:05
quote:
Op zondag 20 juli 2008 15:04 schreef Leonos het volgende:
Wat moeten ze met die kranten die ze krijgen? Lijkt me niet dat ze die gaan lezen?
Stoppen ze onder hun shirt, tegen de wind in de afdaling.
#ANONIEMzondag 20 juli 2008 @ 15:08
Kunnen ze ook niet gewoon een jasje aandoen zoals die andere van net? (Waarbij het niet echt lukte )
#ANONIEMzondag 20 juli 2008 @ 15:10
quote:
Op zondag 20 juli 2008 15:08 schreef Leonos het volgende:
Kunnen ze ook niet gewoon een jasje aandoen zoals die andere van net? (Waarbij het niet echt lukte )
Dat kan ook. Zo'n krantje prop je soms wat makkelijker onder je shirt dan dat gedoe met een jasje.
En voordeel is dat je 'm makkelijk er weer uit kunt halen en dan kunt weggooien of idd met dit tempo effe iets te lezen hebt.
spijkerbroekzondag 20 juli 2008 @ 15:47
quote:
Op zondag 20 juli 2008 15:04 schreef Leonos het volgende:
Wat moeten ze met die kranten die ze krijgen? Lijkt me niet dat ze die gaan lezen?
Ze maken de kruiswoordpuzzels.
Piepoli vraagt aan Ricco:
5 vertikaal, 3 letters, "wordt vaak gebruikt in de Tour de France", begint met E, eindigt op O, weet jij wat dat is?
Longmenzondag 20 juli 2008 @ 15:48
quote:
Op zondag 20 juli 2008 15:04 schreef Leonos het volgende:
Wat moeten ze met die kranten die ze krijgen? Lijkt me niet dat ze die gaan lezen?
Kunnen ze lekker scheuren in de afdaling!
Fixerszondag 20 juli 2008 @ 18:42
quote:
Op zondag 20 juli 2008 15:08 schreef Leonos het volgende:
Kunnen ze ook niet gewoon een jasje aandoen zoals die andere van net? (Waarbij het niet echt lukte )
De echte klimmers nemen zo min mogelijk gewicht mee naar boven. Zelfs een extra jasje vinden ze dan al teveel. Ze gooien hun bidons weg of nemen er hooguit één mee. en hun fietsen voldoen ook maar nèt aan het geregelementeerde 6,8 kilogram. Ze gaan zelfs zover dat ze zoveelmogelijk vet van hun lichaam aftrainen en voor de grote beklimmingen nog even urineren. Alles om maar gewicht kwijt te raken.
Gitankimaandag 21 juli 2008 @ 15:25
En het is volgens mij meestal ook niet prettig om met zo'n jasje aan te klimmen, je kunt dan je warmte wat minder kwijt.
vollebollegijsdinsdag 22 juli 2008 @ 12:35
Maarten Ducrot had het zojuist over het verwisselen van de wielen van een fiets, heeft iemand enig idee waarom de fiets in het zwaarste verzet moet staan om het wiel zo snel mogelijk te verwisselen? Of is dit een te technische vraag voor dit topic?
LangeTabbetjedinsdag 22 juli 2008 @ 12:49
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 12:35 schreef vollebollegijs het volgende:
Maarten Ducrot had het zojuist over het verwisselen van de wielen van een fiets, heeft iemand enig idee waarom de fiets in het zwaarste verzet moet staan om het wiel zo snel mogelijk te verwisselen? Of is dit een te technische vraag voor dit topic?
Misschien voor de mecanieker ? Als iedereen hem in dezelfde versnelling laat staan bij het wisselen, legt de mecanieker de ketting standaard om het goede tandwiel ?

Stel, Pietje heeft hem in zijn 4, Jantje in zijn 2, Klaasje in zijn 3, dan zou de mecanieker bij iedereen moeten vragen, zodat de ketting om het juiste tandwiel te leggen ?
vollebollegijsdinsdag 22 juli 2008 @ 13:10
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 12:49 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Misschien voor de mecanieker ? Als iedereen hem in dezelfde versnelling laat staan bij het wisselen, legt de mecanieker de ketting standaard om het goede tandwiel ?

Stel, Pietje heeft hem in zijn 4, Jantje in zijn 2, Klaasje in zijn 3, dan zou de mecanieker bij iedereen moeten vragen, zodat de ketting om het juiste tandwiel te leggen ?
Hm, Ducrot had het meer over het wiel dat dan beter erin 'geklikt' kon worden Maar denk toch dat het nu iets te technies wordt
spy08dinsdag 22 juli 2008 @ 13:13
Ik heb er ook 1: Hoeveel etappes is die Tour nou want begin me er aardig aan te irriteren elke avond met dat gelul over een stel fietsers die in gay-pakjes rondrijden. Je kan de tv niet aanzetten en het Sport-journaal begint met: Tour...
eentweedinsdag 22 juli 2008 @ 13:23
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:13 schreef spy08 het volgende:
Ik heb er ook 1: Hoeveel etappes is die Tour nou want begin me er aardig aan te irriteren elke avond met dat gelul over een stel fietsers die in gay-pakjes rondrijden. Je kan de tv niet aanzetten en het Sport-journaal begint met: Tour...
Gast
Gitankidinsdag 22 juli 2008 @ 13:45
drWhodinsdag 22 juli 2008 @ 13:50
Met de kleinste versnelling heb je achter het kleinste tandwiel, dus makkelijker om de ketting er om heen te leggen. Dacht ik.
LangeTabbetjedinsdag 22 juli 2008 @ 13:50
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:10 schreef vollebollegijs het volgende:

[..]

Hm, Ducrot had het meer over het wiel dat dan beter erin 'geklikt' kon worden Maar denk toch dat het nu iets te technies wordt
Het is maar een idee mijnerzijds.
SHEdinsdag 22 juli 2008 @ 13:55
Wat een fantastisch topic. Ik schaam me dood, maar ik dacht ook altijd dat het peleton was
Nu keek ik nooit naar wielrennen, omdat ik er niets van begreep. Dit topic is heel verhelderend.
Gitankidinsdag 22 juli 2008 @ 13:57
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:50 schreef drWho het volgende:
Met de kleinste versnelling heb je achter het kleinste tandwiel, dus makkelijker om de ketting er om heen te leggen. Dacht ik.
Dat is ook zo, ik doe het ook als ik m'n achterwiel eruit moet halen.
sbientjedinsdag 22 juli 2008 @ 21:20
is het bij wielrennen net als bij voetbal, dat je als fanboy/trimmer een outfitje koopt van je favo ploeg? ik had net bijna eentje van lampre onder mijn ruitenwisser, en ik kan me zo voorstellen dat je daar niet vrijwillig in gaat rijden
spijkerbroekdinsdag 22 juli 2008 @ 21:25
Ik zou graag eentje met een Saunier Duval tricot tegenkomen en die dan hard uitlachen.
Gitankidinsdag 22 juli 2008 @ 21:29
Ik heb er eentje van Phonak (omdat ik die kleuren toen wel leuk vond) en daar kreeg ik wel leuke reacties op toen Landis was betrapt

En een Bianchi shirtje, ook vanwege de mooie kleur.
sbientjedinsdag 22 juli 2008 @ 21:30
maar het is dus zo dat je fan bent van een wielerploeg, en er dan maar een outfit van koopt en daarin gaat wielrennen?

is stiekem eigenlijk nog kanslozer dan voetballen in een Kaka-shirt
N3M0dinsdag 22 juli 2008 @ 21:31
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:29 schreef Gitanki het volgende:
Ik heb er eentje van Phonak (omdat ik die kleuren toen wel leuk vond) en daar kreeg ik wel leuke reacties op toen Landis was betrapt

En een Bianchi shirtje, ook vanwege de mooie kleur.
ik denk ik meld het even.....

Maar die huis kleur van Bianchi nee dank je
Gitankidinsdag 22 juli 2008 @ 21:32
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:30 schreef sbientje het volgende:
maar het is dus zo dat je fan bent van een wielerploeg, en er dan maar een outfit van koopt en daarin gaat wielrennen?

is stiekem eigenlijk nog kanslozer dan voetballen in een Kaka-shirt
Bij de meesten zal dat wel het geval zijn inderdaad, of ze hebben een shirtje van de club waarbij ze fietsen.
Ik koop shirtjes die ik mooi vind, toevallig zijn ze van een ploeg omdat ik geen mooie neutrale kon vinden op dat moment.
N3M0dinsdag 22 juli 2008 @ 21:33
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:30 schreef sbientje het volgende:
maar het is dus zo dat je fan bent van een wielerploeg, en er dan maar een outfit van koopt en daarin gaat wielrennen?

is stiekem eigenlijk nog kanslozer dan voetballen in een Kaka-shirt
Ja sommige zijn echte fans! Ook zijn het shirtjes van de hoogste (vaak ook duurste) kwaliteit.
vaarsuviusdinsdag 22 juli 2008 @ 21:40
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 19:57 schreef northernlight81 het volgende:
Als ik naar die budgetten van wielerploegen kijk is dat meestal tussen de 7,5 en 15 miljoen euro (10 miljoen voor Rabo), als Wikipedia klopt dan.
Zie ik dan het geldklassement:
1. Saunier Duval 50.970 euro
2. Columbia 50.680 euro
3. Caisse d’Epargne 33.970 euro
4. Cofidis 24.550 euro
5. Gerolsteiner 22.360 euro
9. Rabobank 13.890 euro

Wat verdienen ze eigenlijk per dag met een groene of gele trui en wat krijgen de winnaars? Ik vind dit nou niet echt grandioze bedragen. Die budgetten ook niet trouwens, als je dan ziet dat Toyota F1 een budget van meer dan 400 miljoen euro heeft.

Prijzen zijn erg laag in vergelijking met sommige andere sporten, maar ze verdienen natuurlijk wel een leuk salaris, een paar ton tot 1 miljoen per jaar. Bv vandaag werd vermeld door Herbert dat Cancellara 2 miljoen euro per jaar krijgt bij een Russische ploeg, meer dan 2x zoveel dan nu bij CSC, hetgeen hem dus op zo'n 8 a 9 ton zet.


En dit prijzengeld komt van de tour organisatie, wellicht dat de sponsor ook nog wel een bonus geeft voor ritwinsten en truien?
Gitankidinsdag 22 juli 2008 @ 21:46
Cancellara wilde niet bij die ploeg gaan rijden, ondanks het leuke aanbod:
quote:
"Geld is echter niet alles", reageerde de winnaar van Milaan-Sanremo op het aanbod tegenover Blick. "Wie weet hoe het er in de ploeg aan toegaat. De sponsoren zien louter het bedrijf, de renner wordt een speculatieobject. Een goede omgeving en de mogelijkheden me verder te ontwikkelen zijn veel belangrijker dan het snelle geld."
northernlight81dinsdag 22 juli 2008 @ 22:02
Rabo had hem ook al 1,5 miljoen geboden. Populaire renner ( en terecht). Verder zal CSC hem ook wel een aardig tegenbod hebben gedaan. Is trouwens alleen nog Saxo vanaf volgend jaar, CSC stopt ook.
Palmboom313dinsdag 22 juli 2008 @ 22:15
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 22:02 schreef northernlight81 het volgende:
Rabo had hem ook al 1,5 miljoen geboden. Populaire renner ( en terecht). Verder zal CSC hem ook wel een aardig tegenbod hebben gedaan. Is trouwens alleen nog Saxo vanaf volgend jaar, CSC stopt ook.
Rabobank had gewoon contador moeten halen. Hij wou zelf ook naar rabobank. Dan heb je een renner waar je zeker van weet dat hij wel een tour kan winnen en is ook nog erg jong.
Klopkoekdinsdag 22 juli 2008 @ 22:20
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 22:15 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

Rabobank had gewoon contador moeten halen. Hij wou zelf ook naar rabobank. Dan heb je een renner waar je zeker van weet dat hij wel een tour kan winnen en is ook nog erg jong.
Nu ook al die Oostenrijker Bloemkohl. Kohl gisteren: "Rabo koos ervoor om Ten Dam, Eltingh, Dekker, ..... , over te laten komen. Zes Nederlandse renners maakten de overstap naar de ProTour ploeg van Rabo, en ik zat daar niet bij. Dus ging ik naar telekom"....



Bij rabo hebben ze hem gewoon laten gaan. Sufferds.
pfafdinsdag 22 juli 2008 @ 22:42
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 22:15 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

Rabobank had gewoon contador moeten halen. Hij wou zelf ook naar rabobank. Dan heb je een renner waar je zeker van weet dat hij wel een tour kan winnen en is ook nog erg jong.
Zulke dingen zijn inderdaad een zekerheid.
DutchSLdinsdag 22 juli 2008 @ 22:49
Contador koos zelf voor Bruyneel, maar dat kwam pas laat op gang met Astana, dat met Rabo is volgens mij ook nooit echt concreet geworden.
Overigens wilde Rabobank oorspronkelijk Valverde halen toen die bij Kelme wegging, maar koos die voor Illes Balears waarop ze achter Caucchioli gingen, ook dat lukte niet en daarna werd het Menchov.

Maar zo'n Caucchioli heeft niemand het ooit over, alleen de goed presterende renners die niet kwamen worden onthouden. Ook McGee hebben ze ooit willen hebben
pfafdinsdag 22 juli 2008 @ 22:52
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 22:49 schreef DutchSL het volgende:
Contador koos zelf voor Bruyneel, maar dat kwam pas laat op gang, dat met Rabo is volgens mij ook nooit echt concreet geworden.
Overigens wilde Rabobank oorspronkelijk Valverde halen toen die bij Kelme wegging, maar koos die voor Illes Balears waarop ze achter Caucchioli gingen, ook dat lukte niet (maar zoiets heeft niemand het ooit over, alleen de sterke renners die niet kwamen worden onthouden) en daarna werd het Menchov.
En Mentsjov heeft toch prima uitgepakt? De enige rondes ooit gewonnen door Rabo.
#ANONIEMdinsdag 22 juli 2008 @ 22:57
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 22:52 schreef pfaf het volgende:

[..]

En Mentsjov heeft toch prima uitgepakt? De enige rondes ooit gewonnen door Rabo.
Menchov doet het idd niet slecht.
Het is ook niet zo dat de renners die een grote ronde kunnen winnen voor het oprapen liggen. Daar rijden er in het peloton maar een stuk of 20 van rond, en maar een paar daarvan winnen ook daadwerkelijk een grote ronde.
Klopkoekdinsdag 22 juli 2008 @ 22:59
Maar dat ze Kohl hebben laten gaan is toch wel een klein blundertje he?
#ANONIEMdinsdag 22 juli 2008 @ 23:01
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 22:59 schreef Klopkoek het volgende:
Maar dat ze Kohl hebben laten gaan is toch wel een klein blundertje he?
Tsja, je kunt niet altijd alles voorspellen. En je kunt ook niet iedereen onder contract houden. Het heeft idd niet goed uitgepakt, maar om het nu een blunder(tje) te noemen vind ik weer overdreven. Je weet ook niet hoe Kohl toen presteerde t.o.v. de anderen uit de opleidingsploeg.
DutchSLdinsdag 22 juli 2008 @ 23:23
Kohl presteerde toen niet beter dan pakweg een Eltink... en tot voor deze Tour heeft niemand het ooit een groot gemis gevonden, een keer een leuke Dauphine en Moerenhout-nivo Vuelta en dat was het wel. Dit kan nu eenmaal gebeuren. Buitenlanders als Vastaranta, Kozontchuk, Walker waren veel beter bij de beloften dan Kohl (wel andere types) en maakten het dan weer niet waar.
Dikke kans ook dat als ze Kohl nu zouden halen dat hij nooit meer iets presteert uit deze orde, net als Luttenberger of Ardila. Als Oliver Zaugg niet geblesseerd was geworden was Kohl gewoon knecht geweest. En nu nog moest hij op Schumacher wachten op Superbesse dus bij Gerolsteiner hadden ze het ook niet echt gedacht
Fixersdinsdag 22 juli 2008 @ 23:35
Ik zie net in de avond uitzending die John Lee het ravijn in fietsen, keer op keer op keer op keer. Vraag ik me af als je zo'n doorschieter hebt en je komt redelijk ongeschonden aan op de weg terug op het parcour na de haarspeldbocht die je dus gemist hebt. Mag je dan reglemantair afsnijden of moet je eerst omhoog klauteren en verder fietsen vanwaar je het parcour af bent geschoten?
DutchSLdinsdag 22 juli 2008 @ 23:38
Reglementair wordt je uit koers gehaald, maar ze zullen wel begrip opbrengen (officieel had Armstrong na die val van Beloki ook bestraft moeten worden)
#ANONIEMdinsdag 22 juli 2008 @ 23:38
Je mag eigenlijk niet afsnijden, maar dit wordt dan wel oogluikend toegestaan (denk aan Armstrong die door het veld reed nadat Beloki was gevallen).
Gitankidinsdag 22 juli 2008 @ 23:39
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 23:35 schreef Fixers het volgende:
Ik zie net in de avond uitzending die John Lee het ravijn in fietsen, keer op keer op keer op keer. Vraag ik me af als je zo'n doorschieter hebt en je komt redelijk ongeschonden aan op de weg terug op het parcour na de haarspeldbocht die je dus gemist hebt. Mag je dan reglemantair afsnijden of moet je eerst omhoog klauteren en verder fietsen vanwaar je het parcour af bent geschoten?
Officieel moet je het vanaf het punt waar je de bocht uitvloog verder.

Als je zelf nu een stuk lager op het parcours uitkomt zonder duidelijke opzet, dan is dat geen groot probleem lijkt me.
zoals bij Armstrong toen hij Beloki moest ontwijken en toen een stuk afsneed.
eentweewoensdag 23 juli 2008 @ 00:33
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 23:23 schreef DutchSL het volgende:
Kohl presteerde toen niet beter dan pakweg een Eltink... en tot voor deze Tour heeft niemand het ooit een groot gemis gevonden, een keer een leuke Dauphine en Moerenhout-nivo Vuelta en dat was het wel. Dit kan nu eenmaal gebeuren. Buitenlanders als Vastaranta, Kozontchuk, Walker waren veel beter bij de beloften dan Kohl (wel andere types) en maakten het dan weer niet waar.
Dikke kans ook dat als ze Kohl nu zouden halen dat hij nooit meer iets presteert uit deze orde, net als Luttenberger of Ardila. Als Oliver Zaugg niet geblesseerd was geworden was Kohl gewoon knecht geweest. En nu nog moest hij op Schumacher wachten op Superbesse dus bij Gerolsteiner hadden ze het ook niet echt gedacht
Kohl vloog zelfs over Schumacher heen en verloor daar een halve minuut..
Corkscrewwoensdag 23 juli 2008 @ 00:42
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 23:39 schreef Gitanki het volgende:

[..]

Officieel moet je het vanaf het punt waar je de bocht uitvloog verder.

Als je zelf nu een stuk lager op het parcours uitkomt zonder duidelijke opzet, dan is dat geen groot probleem lijkt me.
zoals bij Armstrong toen hij Beloki moest ontwijken en toen een stuk afsneed.
Ik meen me nog te herinneren dat de Giro van - ik dacht vorig jaar of tweej aar geleden - een renner (Mori geloof ik) twee keer onderuit ging in één afdaling en één keer ook een stuk van de afdaling 'afsneed'. Hij reed vervolgens gewoon vanaf het onderste punt verder en heeft ook geen tijdstraf gekregen voor zover ik weet.
DutchSLwoensdag 23 juli 2008 @ 01:18
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 00:42 schreef Corkscrew het volgende:

[..]

Ik meen me nog te herinneren dat de Giro van - ik dacht vorig jaar of tweej aar geleden - een renner (Mori geloof ik) twee keer onderuit ging in één afdaling en één keer ook een stuk van de afdaling 'afsneed'. Hij reed vervolgens gewoon vanaf het onderste punt verder en heeft ook geen tijdstraf gekregen voor zover ik weet.
Klopt, Manuele Mori viel daar samen met ... Emanuele Sella, die toen 4e in het klassement stond door mee te glippen in ontsnappingen en sterk te klimmen (zo gek was het allemaal niet dit jaar als je vele minuten kado krijgt en bij mindere klimmers zit..) maar geblesseerd uit moest rijden. Het was overigens de rit waar Addy Engels 2e werd achter Joan Horrach.
kraakvandaalwoensdag 23 juli 2008 @ 01:26
Nooit remmen in de bocht.
-skippybal-woensdag 23 juli 2008 @ 01:57
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 01:26 schreef kraakvandaal het volgende:
Nooit remmen in de bocht.
Remmen voor de bocht uiteraard!
Dat gevoel in je maag als je weer snelheid maakt terwijl je in de bocht zit bij een een stijle afdaling met een dikke afgrond naast je
kraakvandaalwoensdag 23 juli 2008 @ 02:00
Het verhaal van de Oostenrijker Kohl is dan wel mooi, die gaat niet met de lift naar bovenaan de skipiste maar doet dat als training te voet.
kraakvandaalwoensdag 23 juli 2008 @ 02:02
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 23:38 schreef Wombcat het volgende:
Je mag eigenlijk niet afsnijden, maar dit wordt dan wel oogluikend toegestaan (denk aan Armstrong die door het veld reed nadat Beloki was gevallen).
Dat was een duidelijk geval van afsnijden.
Tommekewoensdag 23 juli 2008 @ 11:04
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:30 schreef sbientje het volgende:
maar het is dus zo dat je fan bent van een wielerploeg, en er dan maar een outfit van koopt en daarin gaat wielrennen?

is stiekem eigenlijk nog kanslozer dan voetballen in een Kaka-shirt
Voor wielrennen heb je wel weer een speciale outfit nodig als het serieuzer aanpakt.
Omdat ik wel iets van goede kwaliteit wil wat er ook mooi uit moet zien, heb ik maar een outfit van Caisse d'Epargne gekocht, puur alleen omdat het mooi is, van die ploeg ben ik niet uitgesproken fan, maar het is anderzijds ook leuk om die shirts te hebben vind ik. Zo heb ik onder het mom van 'leuk voor later' ook een redelijke collectie voetbalshirts (waar ik vroeger in liep te voetballen )
JanJanJanwoensdag 23 juli 2008 @ 11:10
Ik vind die Garmin shirts mooi
sungaMsunitraMwoensdag 23 juli 2008 @ 11:14
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:50 schreef drWho het volgende:
Met de kleinste versnelling heb je achter het kleinste tandwiel, dus makkelijker om de ketting er om heen te leggen. Dacht ik.
Grootste versnelling = achter het kleinste tandwiel
Colnagowoensdag 23 juli 2008 @ 11:16
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 12:35 schreef vollebollegijs het volgende:
Maarten Ducrot had het zojuist over het verwisselen van de wielen van een fiets, heeft iemand enig idee waarom de fiets in het zwaarste verzet moet staan om het wiel zo snel mogelijk te verwisselen? Of is dit een te technische vraag voor dit topic?
het kleinste kettingwiel achter zit aan de buitenkant van je pignon dus het is makkelijker om naar dat verzet te schakelen zodat je zonder je handen te gebruiken voor die ketting al je wiel kunt wisselen.
homerjaywoensdag 23 juli 2008 @ 11:18
Ik zoek meestal een algemeen shirt. Heb wel een blauwe van de Giro (roze vond ik te). Een teamshirt vind ik ook wat overdreven (zo goed ben ik niet, dus rij ik voor l*l als ik door iedereen wordt ingehaald) en meestal niet mooi.
sbientjewoensdag 23 juli 2008 @ 11:29
ja dat bedoel ik, het zijn niet alleen afgetrainde jonge mannen maar ook gewoon oude mennekes met bierbuiken die in zo'n raboshirt rondrijden. Nou ja, het is ook wel weer schattig
LangeTabbetjewoensdag 23 juli 2008 @ 12:54
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 11:29 schreef sbientje het volgende:
ja dat bedoel ik, het zijn niet alleen afgetrainde jonge mannen maar ook gewoon oude mennekes met bierbuiken die in zo'n raboshirt rondrijden na een uurtje stoppen bij het cafe en daar op het terras een paar biertjes drinken.. Nou ja, het is ook wel weer schattig
northernlight81woensdag 23 juli 2008 @ 12:55
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 23:39 schreef Gitanki het volgende:

[..]

Officieel moet je het vanaf het punt waar je de bocht uitvloog verder.

Als je zelf nu een stuk lager op het parcours uitkomt zonder duidelijke opzet, dan is dat geen groot probleem lijkt me.
zoals bij Armstrong toen hij Beloki moest ontwijken en toen een stuk afsneed.
Zal wel hetzelfde zijn als in de racerij. Als Armstrong was gaan demareren precies op dat moment en duidelijk voor de groep waar hij in zat weer uitkwam had hij waarschijnlijk moeten wachten, maar nu kwam hij precies in het groepje terug waar hij zat en heeft hij dus nooit voordeel kunnen hebben.
In de formule1 mag je ook een chicane missen, als het je maar geen tijdwinst opleverd (en onopzettelkijk uiteraard).
TLCwoensdag 23 juli 2008 @ 13:15
Waarom is de start niet aan het begin ?
Antaresjewoensdag 23 juli 2008 @ 13:17
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 13:15 schreef TLC het volgende:
Waarom is de start niet aan het begin ?
Zodat het hele peloton door de vertrekplaats kan paraderen. Op die manier komen d'r nog een hoop mensen naar kijken, en een hoop mensen = goeie reclame inkomsten voor de tour organisatie.
Gitankiwoensdag 23 juli 2008 @ 14:00
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 01:18 schreef DutchSL het volgende:

[..]

Klopt, Manuele Mori viel daar samen met ... Emanuele Sella, die toen 4e in het klassement stond door mee te glippen in ontsnappingen en sterk te klimmen (zo gek was het allemaal niet dit jaar als je vele minuten kado krijgt en bij mindere klimmers zit..) maar geblesseerd uit moest rijden. Het was overigens de rit waar Addy Engels 2e werd achter Joan Horrach.
Beide vielen toen twee keer toch?
Was vrij bizar inderdaad, in een vrij korte afdaling en eigenlijk zonder veel schade.
Mori viel toen over een vangrail en kon niet meer terug dacht ik, moest dus een stukje lager verder.

Overkwam trouwens ook iemand in de afdaling van de Galibier, een paar jaar terug ook, die moest zelfs nog een stukje naar beneden klimmen/ springen omdat ie ergens op een steile rots terecht was gekomen.
DutchSLwoensdag 23 juli 2008 @ 14:04
Op de Galibier was Pereiro , die toen samen met Botero vooruit reed geloof ik.
eortuwdonderdag 24 juli 2008 @ 09:30
Twee vragen (misschien niet precies voor dit topic, maar toch):
-Waar kan ik de tijd vinden die individuele renners nodig hadden om de diverse bergen van gisteren te beklimmen?
-Waarom staan er zes renners in het puntenklassement (ook op de officiele toursite) op -5 punten?
eentweedonderdag 24 juli 2008 @ 09:56
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 13:17 schreef Antaresje het volgende:

[..]

Zodat het hele peloton door de vertrekplaats kan paraderen. Op die manier komen d'r nog een hoop mensen naar kijken, en een hoop mensen = goeie reclame inkomsten voor de tour organisatie.
En een rollende start is veiliger natuurlijk.. dus je moet sowieso een stukje rijden, dan kun je er beter quasi een 'presentatie' voor het publiek van maken. Misschien is het ook wel historisch zo bepaald, dat weet ik niet.
sungaMsunitraMdonderdag 24 juli 2008 @ 10:13
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 09:30 schreef eortuw het volgende:
-Waar kan ik de tijd vinden die individuele renners nodig hadden om de diverse bergen van gisteren te beklimmen?
Dat zou ik ook graag willen weten
quote:
-Waarom staan er zes renners in het puntenklassement (ook op de officiele toursite) op -5 punten?
Voor kleine overtredingen (stayeren achter / hangen aan auto's meestal) worden tijd- en puntenstraffen uitgedeeld.
eortuwdonderdag 24 juli 2008 @ 12:53
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 10:13 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Voor kleine overtredingen (stayeren achter / hangen aan auto's meestal) worden tijd- en puntenstraffen uitgedeeld.
Dat weet ik, maar ik vroeg me af voor welk precies vergrijp. Want volgens mij worden er voor stayeren toch meestal tijdstraffen uitgedeeld? Het is sowieso een beetje een zinloze straf in het geval van deze atleten, maar goed.
sungaMsunitraMdonderdag 24 juli 2008 @ 13:05
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 12:53 schreef eortuw het volgende:
Dat weet ik, maar ik vroeg me af voor welk precies vergrijp. Want volgens mij worden er voor stayeren toch meestal tijdstraffen uitgedeeld?
Voor stayeren krijg je zowel tijdstraf als puntenaftrek
(weet niet precies hoeveel)
quote:
Het is sowieso een beetje een zinloze straf in het geval van deze atleten, maar goed.
Inderdaad, renners die niet voor het algemeen- of puntenklassement rijden boeit zo'n straf niks.
homerjaydonderdag 24 juli 2008 @ 13:10
Het verbaasd me wel dat Piepoli nog niet betrapt is. Ik neem aan dat ze na zijn ritwinst dezelfde test als bij Ricco hebben afgenomen. Of zouden ze van uitstappers geen testen meer publiceren. Dat zou wel oneerlijk zijn, omdat dan de rituitslag blijft staan.
Prof.T.L.Buisvrijdag 25 juli 2008 @ 21:06
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 13:10 schreef homerjay het volgende:
Het verbaasd me wel dat Piepoli nog niet betrapt is. Ik neem aan dat ze na zijn ritwinst dezelfde test als bij Ricco hebben afgenomen. Of zouden ze van uitstappers geen testen meer publiceren. Dat zou wel oneerlijk zijn, omdat dan de rituitslag blijft staan.
Piepoli was op het moment van de test van Ricco nog niet uit de TDF gestapt. Ook hij is gecontroleerd en waarschijnlijk positief bevonden. Dit is nog niet officieel bekend gemaakt, maar bekend is wel dat hij voor moet komen bij de rechter. Als bewezen is dat Piepoli doping gebruikt heeft, dan wordt hem vast en zeker zijn ritoverwinning op Hautacam afgenomen. En terecht!
#ANONIEMvrijdag 25 juli 2008 @ 21:16
De rituitslag van Ricco staat voorlopig ook nog steeds.
JohnDDDzaterdag 26 juli 2008 @ 00:06
Vragen over wielen:
Als tijdritfietsen vaak dichte wielen hebben en dat een voordeel oplevert, waarom hebben normale fietsen (zowel racefietsen als opoefietsen) dan open wielen?

En als die fietsen bij open wielen vaak maar vier grote dikke spaken per wiel hebben van carbonmateriaal, waarom hebben wij dan in onze fietsen van die suffe spaken zitten die kunnen breken of eruit vallen?
eentweezaterdag 26 juli 2008 @ 00:50
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 00:06 schreef JohnDDD het volgende:
Vragen over wielen:
Als tijdritfietsen vaak dichte wielen hebben en dat een voordeel oplevert, waarom hebben normale fietsen (zowel racefietsen als opoefietsen) dan open wielen?

En als die fietsen bij open wielen vaak maar vier grote dikke spaken per wiel hebben van carbonmateriaal, waarom hebben wij dan in onze fietsen van die suffe spaken zitten die kunnen breken of eruit vallen?
Tja, dat is net zoiets als vragen waarom niet elke auto een Ferrari of Porsche is. Tijdritfietsen zijn compromisloze hardrijdmachines; ongeschikt in een peloton want moeilijker bestuurbaar en de houding is niet lang vol te houden (zeer diep/aerodynamisch). Opoefietsen zijn er niet op gemaakt om heel hard te gaan en bij de snelheden die daarop worden gehaald is aerodynamica behoorlijk onbelangrijk. Hoge velgen of zelfs dichte wielen zijn aerodynamisch, maar dan moet het niet te hard waaien want dan wordt de fiets onbestuurbaar. Nog een aspect: gewicht. En dichte wielen of vierspaaks carbon wielen zijn (veel) duurder dan gewone wielen. Daarnaast: carbon wielen/spaken kunnen ook gewoon kapot, sommige zijn dan zelfs levensgevaarlijk (bepaalde Spinergy's werken als cirkelzagen bij breuken en zijn verboden in officiële wedstrijden om afgehakte ledematen en vingers te voorkomen).
FastFox91zaterdag 26 juli 2008 @ 11:45
Klopt het dat de renners de laatste dag niet meer echt strijden?
Tommekezaterdag 26 juli 2008 @ 12:18
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 11:45 schreef FastFox91 het volgende:
Klopt het dat de renners de laatste dag niet meer echt strijden?
Ze rijden rustig tot aan Parijs, beetje showen enzo.
De ploeg van de gele trui rijdt als eerste Champs Elysees op en dan gaan ze keihard rondjes rijden, wordt er ongetwijfeld aangevallen, maar eindigt het meestal in een massasprint.
Falcozaterdag 26 juli 2008 @ 12:19
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 11:45 schreef FastFox91 het volgende:
Klopt het dat de renners de laatste dag niet meer echt strijden?
Nee klopt niet helemaal. Je mag natuurlijk ook gewoon een aanval doen in de laatste rit op de Champs Elysees. Vino deed het drie jaar terug om via bonificatiesecondes en ritwinst vijfde te worden in plaats van zesde.
FastFox91zaterdag 26 juli 2008 @ 12:22
Ok bedankt.
Razor21zaterdag 26 juli 2008 @ 20:07
Jammer dat ik dit topic pas nu ontdek

Wat ik mij eigenlijk al heel lang afvraag is het volgende :

Die Evans heeft nu iets van 1 minuut achterstand op Sastre, waarom sprint hij morgen dan niet meteen weg op weg naar Parijs?

Iedereen heeft het er altijd over dat de laatste tijdrit beslissend is.
Je kunt die 1 minuut toch makkelijk dicht rijden morgen of mag dat niet op de laatste dag?

Namelijk veel leuker als het morgen beslist gaat worden.

Iemand een uitleg voor mij?
Moduszaterdag 26 juli 2008 @ 20:20
Het is een vlakke etappe en daar zal een Evans nooit 1 minuut weg kunnen rijden van Sastre, mede door het ploegwerk.
Dutchsporterzaterdag 26 juli 2008 @ 20:25
Waarvoor wordt het op de laatste dag bijna altijd een massasprint?
kraakvandaalzaterdag 26 juli 2008 @ 20:43
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 20:25 schreef Dutchsporter het volgende:
Waarvoor wordt het op de laatste dag bijna altijd een massasprint?
Het is vlak en grootste deel is al aan 't feestvieren.
kraakvandaalzaterdag 26 juli 2008 @ 20:44
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 20:20 schreef Modus het volgende:
Het is een vlakke etappe en daar zal een Evans nooit 1 minuut weg kunnen rijden van Sastre, mede door het ploegwerk.
Eerder het omgekeerde.
sbientjezaterdag 26 juli 2008 @ 20:54
tis ook wel een beetje een gentlemen's agreement toch, dat er op de laatste dag niet meer echt gestreden wordt?
kraakvandaalzaterdag 26 juli 2008 @ 20:56
Die CRC ploeg maakt nu gewoon de dienst uit, mocht er een ploeg het feestje bederven dan zijn ze in tal van wedstrijden in de aap gelogeerd.
DutchSLzaterdag 26 juli 2008 @ 21:27
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 20:54 schreef sbientje het volgende:
tis ook wel een beetje een gentlemen's agreement toch, dat er op de laatste dag niet meer echt gestreden wordt?
Inderdaad, daarom is Philippe Gilbert ook een held De Discovery's waren so pissed off dat er nog eentje op zijn bek ging
Klopkoekzondag 27 juli 2008 @ 15:52
Van mij ook even een domme vraag: waarom wonen zoveel Nederlanse wielrenners in België?

Belasting kan niet de enige reden zijn, dan zouden ook vele andere sporters van andere sporten in belgië wonen.
Falcozondag 27 juli 2008 @ 15:53
quote:
Op zondag 27 juli 2008 15:52 schreef Klopkoek het volgende:
Van mij ook even een domme vraag: waarom wonen zoveel Nederlanse wielrenners in België?

Belasting kan niet de enige reden zijn, dan zouden ook vele andere sporters van andere sporten in belgië wonen.
In België is het land tenminste niet overal vlak. Veel wielrenners wonen ook in Limburg.
One_of_the_fewzondag 27 juli 2008 @ 15:53
quote:
Op zondag 27 juli 2008 15:52 schreef Klopkoek het volgende:
Van mij ook even een domme vraag: waarom wonen zoveel Nederlanse wielrenners in België?

Belasting kan niet de enige reden zijn, dan zouden ook vele andere sporters van andere sporten in belgië wonen.
Je kan veel meer in de heuvels trainen.
Klopkoekzondag 27 juli 2008 @ 15:54
Kun je ook in Limburg gaan wonen, of de Vogezen, of Italië of Frankrijk, waar de heuvels nog hoger zijn.

Zelfs erkende niet-klimmers als Steven de Jongh wonen in België
-skippybal-zondag 27 juli 2008 @ 15:57
België is hét wielerland. Alles en iedereen wat je nodig zou hebben, zit om de hoek.
Probeer maar eens echt goede fysio die gespecialiseerd in wielrennen is te vinden ergens in Friesland...
Klopkoekzondag 27 juli 2008 @ 16:07
Hé ja, daar had ik nog niet aan gedacht.
northernlight81zondag 27 juli 2008 @ 16:34
In België zitten vast ook betere dokters en apothekers dan in Nederland.
#ANONIEMzondag 27 juli 2008 @ 17:02
Hoeveel rondjes moeten ze hier rijden? Dit is de 3e toch?
-skippybal-zondag 27 juli 2008 @ 17:16
8
#ANONIEMzondag 27 juli 2008 @ 17:32
Ik kom jou ook overal tegen.
Zou het kunnen dat er een Nederlander wint? Zou wel tof wezen
-0-zondag 27 juli 2008 @ 17:59
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 00:50 schreef eentwee het volgende:

[..]

Tja, dat is net zoiets als vragen waarom niet elke auto een Ferrari of Porsche is. Tijdritfietsen zijn compromisloze hardrijdmachines; ongeschikt in een peloton want moeilijker bestuurbaar en de houding is niet lang vol te houden (zeer diep/aerodynamisch). Opoefietsen zijn er niet op gemaakt om heel hard te gaan en bij de snelheden die daarop worden gehaald is aerodynamica behoorlijk onbelangrijk. Hoge velgen of zelfs dichte wielen zijn aerodynamisch, maar dan moet het niet te hard waaien want dan wordt de fiets onbestuurbaar. Nog een aspect: gewicht. En dichte wielen of vierspaaks carbon wielen zijn (veel) duurder dan gewone wielen. Daarnaast: carbon wielen/spaken kunnen ook gewoon kapot, sommige zijn dan zelfs levensgevaarlijk (bepaalde Spinergy's werken als cirkelzagen bij breuken en zijn verboden in officiële wedstrijden om afgehakte ledematen en vingers te voorkomen).
4 spaakswielen zijn ook gewoon zwakker als 32 spaakswielen volgens mij.
Als aerodynamica ed niet veel uitmaakt (stadsfietsen ed.) is een kruisspaak wiel nog het beste.

En de prijs is natuurlijk een zeer belangrijk punt
Spinergy's kosten honderden zo niet duizenden euro's per stuk. Voor de prijs van 'eenvoudige' spinergy's koop je 4 opoefietsen.