abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60107479
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 18:36 schreef Leonos het volgende:
En daar schijn je veel geld voor te krijgen om laatste te zijn.

Wanneer komt de samenvatting van vandaag op tv?
De kermiskoersen en andere optredens leveren inderdaad een boel geld op.

Heb wel eens gehoord dat er renners zijn die de laatste kilometer nog een keertje rijden of zolang wachten tot ze nèt binnen de tijdslimiet over de streep kunnen. Borrelpraat?

En krijgt de laatste renner in de koers nog een symbool mee?
pi_60107510
Kwam vroeger wel voor, tegenwoordig niet meer zo vaak.
pi_60112991
Wat is de einddatum van de TDF?
Ik wil nl. een reisje boeken vlak na de TDF...
  dinsdag 15 juli 2008 @ 10:43:47 #104
159354 Trannellius
Rekenwonder
pi_60115657
De 27e is de laatste etappe.

Hoe worden tijdsverschillen gemeten? Ik nam altijd aan dat het de afstand tussen twee groepen was, gedeeld door het snelheidsverschil. Maar stel nou dat een renner in de afdaling zit, en erachter een groep nog in de beklimming, dan zou toch het verschil onwijs gaan fluctueren?
Hoera! Weer een kuttopic!
pi_60115755
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:43 schreef Trannellius het volgende:

Hoe worden tijdsverschillen gemeten? Ik nam altijd aan dat het de afstand tussen twee groepen was, gedeeld door het snelheidsverschil. Maar stel nou dat een renner in de afdaling zit, en erachter een groep nog in de beklimming, dan zou toch het verschil onwijs gaan fluctueren?
GPS. Er zit een motor met GPS voor elk van de belangrijke groepen en die meten het tijdsverschil. Natuurlijk mede ingegeven door de snelheid op dat moment.
pi_60115872
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:49 schreef TheArt het volgende:

[..]

GPS. Er zit een motor met GPS voor elk van de belangrijke groepen en die meten het tijdsverschil. Natuurlijk mede ingegeven door de snelheid op dat moment.
Dit is meen ik het eerste jaar dat de Tour GPS gebruikt, niet ? Want voorgaande jaren zag ik altijd nog de gele motards met hun krijtborden, die zijn van de aardbodem verdwenen ?
Je ziet nu ook continu het tijdverschil linksbovenin waar voorgaande jaren onder in beeld nog zo nu en dan een totaaloverzicht kwam. (dat mis ik overigens wel).

Van die GPS berekening heb ik geen verstand, maar ik vertrouw het niet zo. De tijden lijken toch menig maal niet overeen te komen. Bij slecht weer en andere variabelen heeft GPS een afwijking van wel tientallen meters (kijk maar naar je navigatiesysteem). Daarbij vermoed ik dat de afstand wordt gemeten en gedeeld door de snelheid van het peleton. Iets anders kan ik niet bedenken. Maar dat levert dan toch problemen op als de kopgroep is begonnen aan de col en het peleton nog op het vlakken koerst ?
Of kan GPS een soort real time een punt langs de weg kiezen en signaleren wanneer het peleton langskomt ?
pi_60116062
Volgens mij wordt het tijdsverschil gewoon gemeten van Groep A komt op Punt X (bepaald GPS coordinaat), groep B komt Y seconden later op dat punt X, Y is het tijdsverschil.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 11:06:51 #108
221526 Mdaniels
It's Me Again
pi_60116075
Voor de liefhebbers welke willen weten hoe die reclame stoet eruit ziet:

Reclamekaravaan
Alttijd al benieuwd geweest wat Herbert Dijkstra en Maarten Ducrot bedoelen met de reclamekaravaan en al dat getoeter?

http://video.nos.nl/projects/tourdefrance2008/index.php?van=0&hashkey=3e25315a8e52b24a59153b657b172c
  dinsdag 15 juli 2008 @ 11:16:40 #109
159354 Trannellius
Rekenwonder
pi_60116261
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:06 schreef DutchSL het volgende:
Volgens mij wordt het tijdsverschil gewoon gemeten van Groep A komt op Punt X (bepaald GPS coordinaat), groep B komt Y seconden later op dat punt X, Y is het tijdsverschil.
Klopt volgens mij niet. Als een kopgroep een versnelling maakt, zie je dat meteen terug in het tijdsverschil, en met jouw methode is dat niet zo.
Hoera! Weer een kuttopic!
  dinsdag 15 juli 2008 @ 11:52:16 #110
40566 Ericr
Livewrong
pi_60116956
nvm
  dinsdag 15 juli 2008 @ 13:14:27 #111
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_60118768
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:16 schreef Trannellius het volgende:

[..]

Klopt volgens mij niet. Als een kopgroep een versnelling maakt, zie je dat meteen terug in het tijdsverschil, en met jouw methode is dat niet zo.
Dat kan wel, maar dan moet er nog een toevoeging bij. Groep A komt km 100 voorbij met een bepaalde snelheid. Tussen groep A en Groep B zit een bepaalde afstand. Je weet de snelheid van groep B, dus kan je de tijd bepalen tot wanneer groep B voorbij km 100 komt. Als je de computer dit elke keer opnieuw laat uitrekenen krijg je dus elke keer een nieuwe waarde. Versneld groep b nu dan wordt dat gelijk meegenomen en zal de tijd tot km 100 kleiner worden. Versneld groep A dan wordt de afstand tussen A en B groter, maar B heeft nog dezelfde snelheid en zal er daardoor langer over doen om dat punt te behalen.
Bij km 150 gaat groep A klimmenen groep B is nog vlak. Wat nu. De steilheid van een grafiek plaats/tijd is een maat voor de snelheid. Als je weet hoe steil het is, is het enige wat je hoeft te doen dit om te rekenen naar een vlakke situatie. Van een snelheid op een berg krijg je dan een virtuele snelheid op het vlakke. Nu zijn beide situaties weer gelijk en kan je meten op de manier zoals hierboven.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_60119087
quote:
Op maandag 14 juli 2008 21:57 schreef Fixers het volgende:

[..]

En krijgt de laatste renner in de koers nog een symbool mee?
Nee deze heeft wel de naam de Rode Lantaarn, dit is een spotnaam.
Haters gonna hate.
pi_60119288
@one of the few

Eerlijk gezegd komt je verhaal me niet zo plausibel over. Heb je een bepaalde bron ?

Ik geloof niet zo in je omrekeningsfactor. Als die er wel is dan verklaart dat m.i. inderdaad de vaak merkwaardige tijdsverschillen die worden aangegeven.

Maar ik denk eerder dat DutchSl het juist heeft en dat met een of andere berekening van iedere GPS coordinaat de doorkomsttijd van A vergeleken wordt met B.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 14:24:30 #114
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_60120596
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 13:35 schreef N.i.c.k het volgende:
@one of the few

Eerlijk gezegd komt je verhaal me niet zo plausibel over. Heb je een bepaalde bron ?

Ik geloof niet zo in je omrekeningsfactor. Als die er wel is dan verklaart dat m.i. inderdaad de vaak merkwaardige tijdsverschillen die worden aangegeven.

Maar ik denk eerder dat DutchSl het juist heeft en dat met een of andere berekening van iedere GPS coordinaat de doorkomsttijd van A vergeleken wordt met B.
Ik gebruik ook eigenlijk bijna alles van DutchSl. Alleen als dan Groep A gaat klimmen en Groep B niet dan wordt de afstand hard kleiner, maar het tijdsverschil hoeft niet kleiner te worden. Je moet een verschil kunnen vinden tussen een groep renners die langzamer gaan omdat ze klimmen of omdat ze op het vlakke langzamer rijden.

Ik omschreef het een beetje vaag. maar met pythagoras kan je heel makkelijk een snelheid omhoog omrekenen naar een snelheid verticaal en horizontaal. Ik heb er geen bron voor, eigenlijk lijtk het me gewoon klassieke mechanica. de signalen tussen de zenders en satalieten zijn moeilijker te berekenen, maar voor groep A en B nemen we even aan dat die gelijk zijn.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_60121775
waarom zou je de snelheid langs de weg willen ontbinden in een verticale en een horizontale snelheid? de klim wordt toch ook gemeten langs de weg, en niet uitgedrukt in een hoogte en een 'breedte' ?
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
pi_60124980
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 14:24 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Ik gebruik ook eigenlijk bijna alles van DutchSl. Alleen als dan Groep A gaat klimmen en Groep B niet dan wordt de afstand hard kleiner, maar het tijdsverschil hoeft niet kleiner te worden. Je moet een verschil kunnen vinden tussen een groep renners die langzamer gaan omdat ze klimmen of omdat ze op het vlakke langzamer rijden.

Ik omschreef het een beetje vaag. maar met pythagoras kan je heel makkelijk een snelheid omhoog omrekenen naar een snelheid verticaal en horizontaal. Ik heb er geen bron voor, eigenlijk lijtk het me gewoon klassieke mechanica. de signalen tussen de zenders en satalieten zijn moeilijker te berekenen, maar voor groep A en B nemen we even aan dat die gelijk zijn.
Em, nee volgens mij zeg je juist iets fundamenteels anders dan DutchSl.

Daarbij denk ik niet dat je Phytagoras bedoelt maar de COS-regel. Maar dan zie ik nog niet in wat je dan uitrekent. dan reken je uit welke afstand ze af hebben gelegd in horizontale zin. Dat lijkt me niet goed mogelijk aangezien een tourmalet bv. hartstikke onregelmatig is, reken daarbij bochten e.d. Dat zou net zo praktisch uitvoerbaar zijn als 200.000 ijkpunten nemen aan de kant van de weg.

goed, ik heb de vraag in 100 tekens gewrongen en naar Mart gestuurd. Misschien weet kees jongkind er iets van te brouwen
  dinsdag 15 juli 2008 @ 17:58:58 #117
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_60125550
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:10 schreef sbientje het volgende:
waarom zou je de snelheid langs de weg willen ontbinden in een verticale en een horizontale snelheid? de klim wordt toch ook gemeten langs de weg, en niet uitgedrukt in een hoogte en een 'breedte' ?
Je wil het verschil weten wanneer een groepje langzamer gaat rijden doordat ze op een berg fietsen of dat ze langzamer fietsen doordat ze moe worden etc.
And that is the news.''
  dinsdag 15 juli 2008 @ 18:02:39 #118
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_60125626
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 17:29 schreef N.i.c.k het volgende:

[..]

Em, nee volgens mij zeg je juist iets fundamenteels anders dan DutchSl.

Daarbij denk ik niet dat je Phytagoras bedoelt maar de COS-regel. Maar dan zie ik nog niet in wat je dan uitrekent. dan reken je uit welke afstand ze af hebben gelegd in horizontale zin. Dat lijkt me niet goed mogelijk aangezien een tourmalet bv. hartstikke onregelmatig is, reken daarbij bochten e.d. Dat zou net zo praktisch uitvoerbaar zijn als 200.000 ijkpunten nemen aan de kant van de weg.

goed, ik heb de vraag in 100 tekens gewrongen en naar Mart gestuurd. Misschien weet kees jongkind er iets van te brouwen
Je hebt gelijk betreft de COS regel. mijn basis idee komt niet 100% overeen met DutchSl, maar het idee.
goed dat je gemaild hebt. Ik wil het ook wel weten nu.
Hopelijk komt het erop.
And that is the news.''
pi_60125672
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:57 schreef N.i.c.k het volgende:

[..]

Dit is meen ik het eerste jaar dat de Tour GPS gebruikt, niet ? Want voorgaande jaren zag ik altijd nog de gele motards met hun krijtborden, die zijn van de aardbodem verdwenen ?
Je ziet nu ook continu het tijdverschil linksbovenin waar voorgaande jaren onder in beeld nog zo nu en dan een totaaloverzicht kwam. (dat mis ik overigens wel).

Nee hoor, doen ze al een paar jaar.
De krijtborden rijden nog rond, die geven de info aan de renners.
pi_60125691
Welke ploeg die deelneemt aan de Tour is eigenlijk de langst bestaande ploeg ?

Volgens mij is dat Rabobank... maar wie weet het zeker ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_60125829
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:06 schreef TLC het volgende:

Rabobank denk ik ja sinds 1996. Als ik de voorgangers Novell en Wordperfect niet mee tel.
pi_60126500
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:05 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nee hoor, doen ze al een paar jaar.
De krijtborden rijden nog rond, die geven de info aan de renners.
Ja ?

Wat raar, want die neger op de motor staat me zo voor de geest, maar heb em dit jaar nog niet voor de kopgroep zijn rijden. Evenzo die tijdwaarneming continu in beeld. Bij klassiekers zag ik hem altijd al.
Goed, de vraag blijft gerechtvaardigd.
pi_60126608
die neger is er ook niet meer bij
pi_60126762
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:06 schreef TLC het volgende:

Lotto en Lampre rijden al wat langer mee. Lotto volgens mij al sinds 1985 Lampre sinds '93 volgens mij. Dat zijn de sponsors die zijn gebleven.

En dan heb je nog ploegen als
Telekom -> T-Mobile -> High Road -> Columbia
Mapei -> Quickstep
Banesto -> iBanesto.com -> Caisse d'Epargne

in feite dezelfde ploegen. Banesto alle 3 actief sinds begin jaren 90. Intern uiteraard een hoop veranderd, maar dat geld voor Rabobank ook.

Maar Lotto is dus de oudste 1985
pi_60126960
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:43 schreef Trannellius het volgende:
Merci beaucoup, au revoir...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')