En dit notabene van een LINKS kabinet.quote:Werklozen moeten elke baan nemen.
Tot dusver gingen werklozen er vaak op achteruit als ze een baan beneden hun niveau accepteerden. Dat verandert met de nieuwe richtlijn. Voor zeventig procent houden ze hun WW-uitkering. Het inkomen dat ze verdienen bij de nieuwe werkgever wordt daarbij opgeteld.
Het is een initiatief van minister Donner. Hij loopt met de nieuwe richtlijn vooruit op een wet die hij in het najaar naar de Kamer stuurt.
Het kabinet beraadt zich nog op de termijn die werklozen krijgen om een baan te accepteren. Werklozen krijgen nog maximaal een jaar de tijd om passend werk te vinden, meldt de NOS. Als dat niet lukt zijn ze verplicht met een andere baan genoegen te nemen.
Dat zou kunnen betekenen dat iemand met een universitaire studie kantoren moet schoonmaken.
Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen snel aan een baan te helpen.
bron http://www.telegraaf.nl/b(...)_nemen__.html?p=38,1
Dat snap ik even niet, die (voormalig) werklozen houden dus hun WW-uitkering en daarbovenop krijgen ze nog het loon uit werken? Als je dus een baan op 80% van je vorig inkomen zou (moeten) accepteren, dan kom je dus op 150%? Niet slecht!quote:Tot dusver gingen werklozen er vaak op achteruit als ze een baan beneden hun niveau accepteerden. Dat verandert met de nieuwe richtlijn. Voor zeventig procent houden ze hun WW-uitkering. Het inkomen dat ze verdienen bij de nieuwe werkgever wordt daarbij opgeteld.
Niks meer of minder. Het wordt met de dag gekker, Klopkoek.quote:Op woensdag 2 juli 2008 13:45 schreef Klopkoek het volgende:
Het is inderdaad het criminaliseren van de uitkeringstrekker.
Doen ze ook eens wat goed. Uitkeringen zijn voor mensen die niet kunnen, niet voor mensen die niet willen.quote:Op woensdag 2 juli 2008 13:45 schreef Klopkoek het volgende:
Het is inderdaad het criminaliseren van de uitkeringstrekker.
Een meer liberale oplossing voor de WW zou jou dan eigenlijk aan moeten spreken, dan kan de overheid je namelijk niet meer dwingen een baan te accpeteren.quote:Op woensdag 2 juli 2008 13:41 schreef EchtGaaf het volgende:
Wat zal de volgende stap zijn? Als de VVD hun handen weer schoon zien? ....Werklozen in een concentratiekamp stoppen? Zonder uitkering? Dan heb je er ook geen last van ze. WAO-ers het knollenveld optrappen? Spuitje geven als je (tijdelijk) niet (meer) kan werken ?????
Kille kut maatschappij wordt het toch zo?
Klopt. Je komt er tegenwoordig er slechts in als je al met een been in het graf staat.quote:Op woensdag 2 juli 2008 13:50 schreef kraakvandaal het volgende:
De WAO is inmiddels allang geen optie meer dus wat kan er misgaan?
Ik zou er bijna voor gaan pleiten. Als vrees ik dat van private WW nog minder goeds.....quote:Op woensdag 2 juli 2008 13:52 schreef Chewie het volgende:
[..]
Een meer liberale oplossing voor de WW zou jou dan eigenlijk aan moeten spreken, dan kan de overheid je namelijk niet meer dwingen een baan te accpeteren.
Waarom? Brand, inboedel, auto enz verzekeringen kunnen toch ook prima af zonder overheid, waarom zou dat voor een werkeloosheidsverzekering niet kunnen?quote:Op woensdag 2 juli 2008 13:53 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik zou er bijna voor gaan pleiten. Als vrees ik dat van private WW nog minder goeds.....
Allemaal leuk en aardig dat ze de werkelozen willen dwingen een baan beneden hun niveau aan te nemen, maar dan zullen ze ook de werkgevers moeten dwingen die baan te geven aan iemand die veel beter geschoold is dan noodzakelijk is. Over het algemeen zijn werkgevers er niet happig op om iemand aan te nemen die overgekwalificeerd is nl.quote:Op woensdag 2 juli 2008 13:41 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
En dit notabene van een LINKS kabinet.
Nee dat moeten ze vooral maar doen. Hup, met de knoet erover. Harder, harder ,harder...... Iedereen zal !#$%%$^$$ aan het werk gaan! Niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Die advocaten en ander hoger opgeleiden lekker voorgoed laten afbranden in een baan waar ze absoluut niet passen en wegkwijnen.Kunnen ze vervolgens voorgoed de WAO in....
![]()
Laat de overheid ook eens de hand in eigen boezem steken. Het is toch werkelijk deerniswekkend voor hoe weinig studies een numerus fixus wordt gehanteerd?
Want dat is het grote probleem. De overproductie van afgestudeerden in bepaalde richtingen!
Wat zal de volgende stap zijn? Als de VVD hun handen weer schoon zien? ....Werklozen in een concentratiekamp stoppen? Zonder uitkering? Dan heb je er ook geen last van ze. WAO-ers het knollenveld optrappen? Spuitje geven als je (tijdelijk) niet (meer) kan werken ?????
Kille kut maatschappij wordt het toch zo?
Van dat laatste heb ik keer op keer last gehad.quote:Op woensdag 2 juli 2008 13:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig dat ze de werkelozen willen dwingen een baan beneden hun niveau aan te nemen, maar dan zullen ze ook de werkgevers moeten dwingen die baan te geven aan iemand die veel beter geschoold is dan noodzakelijk is. Over het algemeen zijn werkgevers er niet happig op om iemand aan te nemen die overgekwalificeerd is nl.
Ik zou zeggen: laat ze het dan proberen. Om met hun eigen producten te komen, naast die van de overheid. Ik ben dan benieuwd wie dan beter scoortquote:Op woensdag 2 juli 2008 13:55 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom? Brand, inboedel, auto enz verzekeringen kunnen toch ook prima af zonder overheid, waarom zou dat voor een werkeloosheidsverzekering niet kunnen?
Maar omdat dit dus een eenzijdig verhaal is, zal het nooit kans van slagen hebben, volgens mij. Dit is weer zo'n plannetje waar je later niets meer van hoort, omdat het op deze manier niet werkt.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:01 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Van dat laatste heb ik keer op keer last gehad. Menig baan is daardoor aan mijn neus voorbij gegaan.
Nee, het beleid is inderdaad ERG EENZIJDIG. Nooit wordne werkgevers gedwongen iets te doen aan ene probleemsituatie als deze.
Ik ben dat zo ongeveer kotsbeu.
En dat vooral ook als het gaat om gehandicapten of chronisch zieken aan een baan te helpen....
quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:05 schreef Scorpie het volgende:
Ja wow, stel je voor, dat je uitkeringstrekkers aan het werk gaat zetten voor hun eigen uitkering.
Het moet toch niet gekker worden in dit land, je kan niet eens meer rustig een uitkeringkje trekken van de Overheid
Het is niet eerlijk! Als ik lui, ongeschoold en dom wil zijn en vooral niet wil werken, maar wel geld wil ontvangen, dan moet dat toch kunnen? Kan mij dat nou verrotten dat er andere mensen voor mijn uitkering werken, ik ben lekker egoistisch en denk alleen maar aan mijzelf. Ongelooflijk dat de Overheid eisen gaat stellen aan een uitkering!
Je krijgt een half jaar om zelf een baan te zoeken die je leuk lijkt. Lukt je dat niet dan ben je óf te slecht in wat je doet, óf overbodig. Dan ga je dus maar wat anders doen.quote:Op woensdag 2 juli 2008 13:41 schreef EchtGaaf het volgende:
Die advocaten en ander hoger opgeleiden lekker voorgoed laten afbranden in een baan waar ze absoluut niet passen en wegkwijnen.Kunnen ze vervolgens voorgoed de WAO in....
![]()
Precies, niet werken=geen geld. Behalve als je echt niet kan, dan zorgen we voor je. Anders niet.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:05 schreef Sparqq het volgende:
Niemand dwingt jou om te werken! Moet je alleen geen aanspraak willen maken op WW, geen probleem toch?
Huh?quote:
Ik zou veel meer een positieve benadering willen zien in plaats van alleen maar de knoet erover. Een streng maar rechtvaardig stelsel. Dit stelsel is vooral erg streng en weinig rechtvaardig.quote:Op woensdag 2 juli 2008 13:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Niks meer of minder. Het wordt met de dag gekker, Klopkoek.
Maar mogen mensen die zich particulier verzekeren dan de premie WW zelf houden?quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:03 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: laat ze het dan proberen. Om met hun eigen producten te komen, naast die van de overheid. Ik ben dan benieuwd wie dan beter scoort
Wat mij betreft wel.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:10 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maar mogen mensen die zich particulier verzekeren dan de premie WW zelf houden?
Daar lijkt het zo langzamerhand wel heen te gaan.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:10 schreef kraakvandaal het volgende:
Laten we iedereen die overbodig is ruimen dat zet meer zoden aan de dijk.
Het WW systeem is juist indertijd bedacht omdat bleek dat private systemen nogal duur waren voor Jan Modaal. Zie Amerika.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:12 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Wat mij betreft wel.
Aanzet tot een hybride systeem in optima forma.
Het gaat om mensen die al een half jaar in de WW zitten ja. Die leven dan weliswaar niet van de staat, maar van hun ex-werkgever. Als jij na een jaar nog steeds faalt in het vinden van een nieuwe baan, dan is voor mij de overheid wel gemachtigd jou eens een handje te 'helpen'.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:07 schreef kriele het volgende:
[..]
Daar gaat het hier toch helemaal niet om? Het gaat hier over mensen met een arbeidsverleden. Of zijn we nu al zo ver heen dat WW-ers op gelijke voet worden gezet met die structurele bijstandsuitkeringstrekkers?
quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het WW systeem is juist indertijd bedacht omdat bleek dat private systemen nogal duur waren voor Jan Modaal. Zie Amerika.
Mensen die geen werk kunnen vinden zijn allemaal luie donders ?quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:17 schreef Ringo het volgende:
Goeie zaak. Aan het werk luie donders!
Ik heb ook een jaar of anderhalf lang werk onder mijn niveau gedaan. Ik had zelf ontslag genomen in mijn oude functie en weigerde een uitkering te ontvangen. Gewoon bij Randstad gesolliciteerd. Eerste de beste hapsnap-baan aangenomen en aan de slag gegaan. Niks mis mee.Overal kan je wat leren en als je ontevreden bent over wat je doet, heb je des te meer reden om gemotiveerd naar iets anders te zoeken.
TS moet zijn mond houden met zijn zielige-mensen-neurose. Medelijden met mensen die dat medelijden niet verdienen:.
Mensen die liever met hun armen over elkaar blijven zitten omdat ze zich voor bepaald werk te flink voelen: ja, dat zijn luie donders.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:19 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Mensen die geen werk kunnen vinden zijn allemaal luie donders ?![]()
![]()
nogmaals .....voor de laatste keerquote:Op woensdag 2 juli 2008 14:20 schreef Ringo het volgende:
[..]
Mensen die liever met hun armen over elkaar blijven zitten omdat ze zich voor bepaald werk te flink voelen: ja, dat zijn luie donders.
Daarom: de zweep erover.
Er zijn natuurlijk ook luie donders. Die moet je aanpakken. Maar iedereen over deze wel heel grove kam scheren gaat natuurlijk wel veel te ver.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:23 schreef IHVK het volgende:
Misschien heeft Ringo gelijk, hoewel mijn eerste reactie was dat Aboutaleb een beetje de weg kwijt is.
Nee, want dan vallen de schaalvoordelen weg en wordt het systeem duurder.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Daarom wil ik dus het overheidssysteem gewoon in stand houden voor de onderkant
Wel als ze geen werk aannemen dat ze 'te min' voor zichzelf vinden.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:24 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
nogmaals .....voor de laatste keer
En dus is iedere werkloze een luie donder?
Niet als ze netjes weer aan het werk gaan.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:24 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dan moeten ze eerst de grenzen gesloten houden en niet meteen wagenwijd opengooien.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:25 schreef HeatWave het volgende:
Sja, die fijne mensen die in de OP genoemd worden willen dus niet werken, terwijl er dus werk genoeg is. En dan zullen er toch mensen moeten komen die het moeten doen he?
Conclusie, iedereen werken, ook onder je niveau. Dan is iedereen geholpen en komen er geen hordes buitenlanders.
Dat was keer op keer mijn probleem.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:30 schreef kraakvandaal het volgende:
Heb een goede opleiding en kwaliteiten, de kans bestaat dat ik slimmer ben dan de personeelchef die me aan moet nemen.
PvdA is gewoon de weg kwijt. donner haalt de VVD zwaar rechts in......quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:30 schreef Jurgen21 het volgende:
Tjonge, wie had ooit durven vermoeden dat een kabinet met de PvdA dergelijke plannen doorvoert?! En vandaag geeft PvdA'er Aboutaleb de uitkeringstrekker een veeg uit de pan.![]()
Overigens, KK en EG: mensen hebben een jaar de tijd om werk op eigen niveau te vinden. Lukt dat niet, dan moeten ze elke baan aannemen die hen wordt anageboden. Een eerlijke regeling, lijkt me.
Overaanbod aan afgestudeerden. Gaan ze dan kijken of je in 101 verenigingen hebt gezeten ipv 100quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:33 schreef kriele het volgende:
[..]
En als je solliciteerde op een baan dat wel op je opleidingsniveau zat?
Niet lang? 5 sollicitatiebrieven per week maal een week of 45 (ik geef 7 weken vakantie) = 250 sollicitatiebrieven de deur uit.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:32 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
PvdA is gewoon de weg kwijt. donner haalt de VVD zwaar rechts in......![]()
Geen wonder dat de kiezer de weg kwijt is... Ik weet het ook niet meer.
Enne: een jaar is echt niet lang hoor als je 45+ bent. Geen werkgever heeft je dan nog nodig. Stond vandaag ook in de krant.
Het bedrijfsleven is gericht op jonge mensen in dienst nemen, wordt de nood hoger dan verschuift de leeftijdsgrens, kom je boven de 45 dan wordt je uitgescheten.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:33 schreef kriele het volgende:
[..]
En als je solliciteerde op een baan dat wel op je opleidingsniveau zat?
Och, ik weet wel dat jij als 50+-er en werkloos wel de hele dag op Fok rond kan hangen, dus zo slecht zal je het vast nog niet hebben thuis.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:33 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Dat snappen die mensen hier nog niet helemaal hoe het echt werkt.
Ik vind het bovenal te ver gaan om alles af te schuiven op de werkloze. Soms heb je nou eenmaal dat je kwalificaties niet meer aansluiten op de arbeidsmarkt. Daar moet wat aan gedaan worden en dat vereist van beide kanten een inspanning.quote:
Je weet helemaal niets .quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Och, ik weet wel dat jij als 50+-er en werkloos wel de hele dag op Fok rond kan hangen, dus zo slecht zal je het vast nog niet hebben thuis.
Wat een misselijkmakende opmerking randdebiel. Schande.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Och, ik weet wel dat jij als 50+-er en werkloos wel de hele dag op Fok rond kan hangen, dus zo slecht zal je het vast nog niet hebben thuis.
Schande? Objectieve vaststelling zal je bedoelen. Dat jouw tere hartje niet tegen de waarheid kan, is niet mijn probleem. Blijkbaar heb je een blinde vlek voor alles wat 'werkloos' als labeltje heeft en zie je elke vorm van kritiek op deze mensen als onterecht buitenproportioneel.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat een misselijkmakende opmerking randdebiel. Schande.
Ik kan er wel om lachen maar kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die door zo'n houding het liefst van die blagen uit de weg willen ruimen.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat een misselijkmakende opmerking randdebiel. Schande.
Het zijn respectloze opmerkingen onder de gordel waarmee je bovendien de suggestie wekt dat werklozen dom, lui en achterlijk zijn waardoor ze geen recht van spreken hebben. Behandel je medemens met respect ja, met ontzag.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Schande? Objectieve vaststelling zal je bedoelen. Dat jouw tere hartje niet tegen de waarheid kan, is niet mijn probleem. Blijkbaar heb je een blinde vlek voor alles wat 'werkloos' als labeltje heeft en zie je elke vorm van kritiek op deze mensen als onterecht buitenproportioneel.
Uhh.. niet werken wil niet gelijk zeggen werkeloos.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Schande? Objectieve vaststelling zal je bedoelen. Dat jouw tere hartje niet tegen de waarheid kan, is niet mijn probleem. Blijkbaar heb je een blinde vlek voor alles wat 'werkloos' als labeltje heeft en zie je elke vorm van kritiek op deze mensen als onterecht buitenproportioneel.
Ik doe een constatering van een feit; kraakvandaal is 50 jaar oud, werkloos en heeft Internet thuis.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het zijn respectloze opmerkingen onder de gordel waarmee je bovendien de suggestie wekt dat werklozen dom, lui en achterlijk zijn waardoor ze geen recht van spreken hebben.
Respect en ontzag moet je verdienen. En dat respect heeft hij nog niet verdient.quote:Behandel je medemens met respect ja, met ontzag.
Ja, gelukkig laat jij je ook niet onbetuigd van "respectloze" opmerkingenquote:Moge jij van een hoge ladder vallen.
quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:50 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Uhh.. niet werken wil niet gelijk zeggen werkeloos.Dat in jouw beperkte wereldje geen andere alternatieven voorhanden zijn tsja daar kan ik ook niets aan doen.
Wat ben je nou?quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:26 schreef kraakvandaal het volgende:
Hallo ik ben bijna 50 jaar en op zoek naar werk.
Wat is dan jouw suggestie? Dat soort mensen in een hokje van 2 bij 2 stoppen en ze op droog brood en water zetten? Daar kun je heel lang van leven hoor... Zo bezien is alles daarboven dus een luxegoed.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik doe een constatering van een feit; kraakvandaal is 50 jaar oud, werkloos en heeft Internet thuis.
Volgens mij is Internet net zoals Televisie e.d nog steeds een luxe goed, niet? Of valt dat bij jou alweer onder het kopje "broodnodig" ?
Daar kan je dus simpelweg de conclusie uit trekken dat hij het goed voor elkaar heeft.
Ontzag moet je verdienen, respect krijg je totdat het tegendeel bewezen is. Bij jou dus bijvoorbeeld.quote:[..]
Respect en ontzag moet je verdienen. En dat respect heeft hij nog niet verdient.
Dat je dan nog zoveel vertrouwen blijft houden in een overheid die voor zijn burgers zorgt.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:58 schreef EchtGaaf het volgende:
Zal zeker niet gebeuren. die kliek zorgt wel goed voor zichzelf
Ik ben blij met je opvatting in deze. Het valt mij ook zeer tegen van een linkse coalitie.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind dit een erg slechte maatregel.
Gelukkig hebben we de SP nog:quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:58 schreef EchtGaaf het volgende:
Het zou de politiek en dit kabinet in het bijzonder sieren als ze met dit voorstel hun wachtgeldregeling op de helling zetten...
Voortaan maximaal 1 jaar wachtgeld om daarna linea recta het knollenveld worden opgetrapt..
Zal zeker niet gebeuren. die kliek zorgt wel goed voor zichzelf
Jij denk dat als de WW geprivatiseerd word, dat het dan allemaal veel softer wordt?quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat je dan nog zoveel vertrouwen blijft houden in een overheid die voor zijn burgers zorgt.
Ik wil best wel weer gaan werken alhoewel het voor mijn financiele situatie niet nodig is.quote:
Heb je de rest wel gelezenquote:Op woensdag 2 juli 2008 15:00 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik ben blij met je opvatting in deze. Het valt mij ook zeer tegen van een linkse coalitie.
Mijn suggestie is precies deze maatregel. Als je na een jaar nog niet aan het werk bent, dan gaat er overduidelijk iets fout. Of dat nu komt door werkgevers of door de onwil van de werkloze; hij/zij staat langdurig buiten het arbeidsproces, en dus ook buiten de maatschappij.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat is dan jouw suggestie? Dat soort mensen in een hokje van 2 bij 2 stoppen en ze op droog brood en water zetten? Daar kun je heel lang van leven hoor... Zo bezien is alles daarboven dus een luxegoed.
Beiden moet je verdienen. Zieken, zwakken, doven, blinden, gezonden, blanken, negers, vrouwen, mannen, kinderen, ouderen. Iedereen moet mijn respect maar eens verdienen door zichzelf te gedragen.quote:Ontzag moet je verdienen, respect krijg je totdat het tegendeel bewezen is. Bij jou dus bijvoorbeeld.
We gaan weer terug naar de situaite van jaren terug. Geen sociale zekerheid. Op de bedelstaf bij de diaconie, als je pech hebt....quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we de SP nog:
http://www.sp.nl/werk/opi(...)moedebestrijder.html
Humorloze, zelfingenomen linkse lul.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:48 schreef Klopkoek het volgende:
Het zijn respectloze opmerkingen onder de gordel waarmee je bovendien de suggestie wekt dat werklozen dom, lui en achterlijk zijn waardoor ze geen recht van spreken hebben. Behandel je medemens met respect ja, met ontzag.
Moge jij van een hoge ladder vallen.
Dat heb ik bewust niet gequote. Alleen zijn hoofdconclusie. De onderbouwing ten spijt, maar ene slechte regeling.....quote:
1 ding is zeker: dan kunnen mensen al helemaal niet meer omhoog klimmen. Eenmaal arm, altijd arm.quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:03 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
We gaan weer terug naar de situaite van jaren terug. Geen sociale zekerheid. Op de bedelstaf bij de diaconie, als je pech hebt....
We gaan daar hard naar toe. Halleluja. Zijn we het dan vergeten hoe erg het toen was , als je bij de diaconie van de kerk om geld en eten moet schooien? Te triest voor woorden.
Voor een groot gedeelte wel ja, of ben je het daar niet mee eens? Noem eens een proces dat groter is, meer omvangrijker, meer mensen bij betrokken zijn en wat meer sociale interactie op laat doen?quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:06 schreef kraakvandaal het volgende:
Het arbeidsproces is de maatschappij?
Ik zie de humor er niet van in om discussies proberen te winnen met de ander uit te maken voor luie uitkeringslijer.quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:04 schreef Ringo het volgende:
[..]
Humorloze, zelfingenomen linkse lul. [ afbeelding ]
Onzin. Al zou de SP daar wel blij mee zijn, die zijn dan immers van stemmen verzekerd.quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:08 schreef Klopkoek het volgende:
1 ding is zeker: dan kunnen mensen al helemaal niet meer omhoog klimmen. Eenmaal arm, altijd arm.
Familie bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Voor een groot gedeelte wel ja, of ben je het daar niet mee eens? Noem eens een proces dat groter is, meer omvangrijker, meer mensen bij betrokken zijn en wat meer sociale interactie op laat doen?
Ik zie mijn familie niet 8 uur op een dag (of langer).quote:
Non argument gevolgd door verdachtmaking.quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:11 schreef Ringo het volgende:
[..]
Onzin. Al zou de SP daar wel blij mee zijn, die zijn dan immers van stemmen verzekerd.
Dan heb je nog veel te leren, succes ermee. Op een goede dag zul je ontdekken dat de collega's je laten vallen als een baksteen.quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zie mijn familie niet 8 uur op een dag (of langer).
Ook heb ik geen familie van 100 man of groter.
Verder kan ik lang niet zo goed opschieten met mijn familie als met mijn collega`s
Nou, ik zou niet weten waarmee ze me moeten laten vallen, want ik maak niet de domme fout mij afhankelijk te maken van collega`s. Mensen die dat wel doen zijn naief imo.quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:16 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Dan heb je nog veel te leren, succes ermee. Op een goede dag zul je ontdekken dat de collega's je laten vallen als een baksteen.
Oh, als het zo gaat speel ik natuurlijk ook dat politieke spel mee, in dat geval ben ik dus voor deze regeling.quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:05 schreef EchtGaaf het volgende:
Het maakt tenslotte niet uit of de kat of hond bijt in deze. De regeling moet gewoon van tafel.
* Scorpie sluit zich bij Bolkesteijn aan.quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Oh, als het zo gaat speel ik natuurlijk ook dat politieke spel mee, in dat geval ben ik dus voor deze regeling.
In de strijd tegen communisten en ander werkloos tuig is alles geoorloofd.quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Non argument gevolgd door verdachtmaking.
Je brengt meer dan 8 uur per dag met ze door en kunt beter opschieten met hun?quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou, ik zou niet weten waarmee ze me moeten laten vallen, want ik maak niet de domme fout mij afhankelijk te maken van collega`s. Mensen die dat wel doen zijn naief imo.
Dan doe je inderdaad goed iets fout of je hebt de sociale vaardigheden van stukje somspige aardappel die al 4 weken aan iemand z´n schoenzool vast zit.quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:13 schreef Ringo het volgende:
Overigens. Hoogopgeleiden die in deze tijd niet aan de slag kunnen komen:.
Wat heeft sociale omgang te maken met afhankelijkheid in werkgerelateerd opzicht?quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:28 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Je brengt meer dan 8 uur per dag met ze door en kunt beter opschieten met hun?
Nee je bent niet afhankelijk.
En maar kankeren op die kut overheid en die kut werkgevers, zij zijn de schuld van al het kwaad, zelf doen ze natuurlijk niks verkeerds.quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:30 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan doe je inderdaad goed iets fout of je hebt de sociale vaardigheden van stukje somspige aardappel die al 4 weken aan iemand z´n schoenzool vast zit.
Je hebt een eigen bedrijf of afdeling met werknemers onder je?quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat heeft sociale omgang te maken met afhankelijkheid in werkgerelateerd opzicht?
Moet je me toch eens uitleggen, want ik snap niet wat je bedoelt.
Nee, ik werk met +- 50 man op kantoor, waarbij de gezelligheid en de teamspirit sterk is.quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:42 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Je hebt een eigen bedrijf of afdeling met werknemers onder je?
Zelfs dan ben je nog afhankelijk in werkgerelateerd opzicht.
Grootste deel van de dag ga je met die mensen om en raak je verstrikt in zo'n organisatie.
Bellen ze op om te komen terwijl het eigenlijk niet uitkomt dan ga jij erheen.
Gelukkig (nog) nietquote:Op woensdag 2 juli 2008 16:00 schreef kraakvandaal het volgende:
Ah ok en ook geen vervelende chefs en managers verder die de teamspirit gaan sturen?
Mijn opleiding is werktuigbouwkunde en heb eigen bedrijf gehad.quote:Op woensdag 2 juli 2008 16:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gelukkig (nog) nietKan altijd veranderen natuurlijk. Maar we gaan offtopic
wat voor werk zoek je eigenlijk? ICT?
Ja, daar ben ik het mee eens. Het product WW-verzekering wordt uitgekleed, je hebt minder lang de tijd om een passende baan te vinden (en daar is de WW in essentie voor bedoeld), dus daar hoor ook een lagere prijs bij.quote:Op woensdag 2 juli 2008 17:12 schreef CANARIS het volgende:
Wanneer deze maatregel verbonden zou zijn met een drastische verlaging van de sociale verzekeringskosten , dan zou ik dit toejuigen.
Dat men aan de ene kant echter de uitgaven drastisch verlaagd ( waarop het neerkomt) aan de andere kant echter niets terug geeft ist absoluut niet in orde . Dat men dat in een tijd doet in welke de staat ook nog milliarden extra uitgegeeft maakt het helemaal indiskutabel.
Verwaande rijkeluiskindjes die zich te goed voelen voor vies werk.quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:30 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan doe je inderdaad goed iets fout of je hebt de sociale vaardigheden van stukje somspige aardappel die al 4 weken aan iemand z´n schoenzool vast zit.
Het feit dat je sowieso geen uitkering gekregen had omdat je verwijtbaar werkloos was door zelf ontslag te nemen, is natuurlijk een futiel detail, he?quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:17 schreef Ringo het volgende:
Ik had zelf ontslag genomen in mijn oude functie en weigerde een uitkering te ontvangen.
Nee smart ass, mijn werkgever heeft zich in allerlei bochten gedwongen gewrongen om mij WEL die uitkering te gunnen. Ik heb hem gewoon geweigerd. Punt.quote:Op woensdag 2 juli 2008 19:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]Het feit dat je sowieso geen uitkering gekregen had omdat je verwijtbaar werkloos was door zelf ontslag te nemen, is natuurlijk een futiel detail, he?
Daarmee geef je de verrotheid van het systeem aan.quote:Nee smart ass, mijn werkgever heeft zich in allerlei bochten gedwongen om mij WEL die uitkering te gunnen. Ik heb hem gewoon geweigerd. Punt.
Het is een met geweld afgedwongen monopolie. Elke prijs tegenover elke service die ze maar verzinnen hoort er bij.quote:Op woensdag 2 juli 2008 18:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ja, daar ben ik het mee eens. Het product WW-verzekering wordt uitgekleed, je hebt minder lang de tijd om een passende baan te vinden (en daar is de WW in essentie voor bedoeld), dus daar hoor ook een lagere prijs bij.
Je werkgever heeft die mogelijkheid helemaal niet, dus je kletst.quote:Op woensdag 2 juli 2008 23:50 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee smart ass, mijn werkgever heeft zich in allerlei bochten gedwongen gewrongen om mij WEL die uitkering te gunnen. Ik heb hem gewoon geweigerd. Punt.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken om het wel te laten werken is dat zijn werkgever het ingediende ontslag niet zou accepteren en vervolgens zelf de werknemer ontslaat, waarop die weer protest zou moeten aantekenen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je werkgever heeft die mogelijkheid helemaal niet, dus je kletst.
Als ik zelf het initiatief neem tot ontslag, met heldere argumenten en zonder conflict met mijn werkgever, die daarna via de kantonrechter een standaard ontslagprocedure opstart, zodat ik, formeel gezien, niet degene ben die ontslag heeft genomen en aldus mijn recht op WW behoud -- wat klets ik daarmee uit mijn nek?quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Je werkgever heeft die mogelijkheid helemaal niet, dus je kletst.
Klopt, dit werd op die manier m.n. ook gedaan bij reorganisaties met werknemers van 57/58 jaar. Die mensen werden ontslagen op deze manier (eigenlijk werd gevraagd of ze niet liever wilden stoppen met werken, en dat wilden ze natuurlijk wel), kregen 70% WW + aanvulling van 20 à 30% in de vorm van kantonrechtersformule tot vut.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:38 schreef Ringo het volgende:
[..]
Als ik zelf het initiatief neem tot ontslag, met heldere argumenten en zonder conflict met mijn werkgever, die daarna via de kantonrechter een standaard ontslagprocedure opstart, zodat ik, formeel gezien, niet degene ben die ontslag heeft genomen en aldus mijn recht op WW behoud -- wat klets ik daarmee uit mijn nek?
En maar gelijk willen hebben.. Linkse drammer.
Inderdaad, het is een bewuste tactiek van rechts om zulk soort mensen te criminaliseren. Dat geeft namelijk een excuus tot nog meer ongelijkheid in de samenleving.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:35 schreef EchtGaaf het volgende:
Waarom gaan we er niet gewoon hard met de zweep erover?![]()
Hard aanpakken. Harder. Nog harder! Knoet erover!
Leren zullen ze!!! Alles op z'n Amerikaans. Stuur ze allemaal naar Glenn MillsConcentratiekamp. Nog beter!!!
Precies. Ze willen de rijken nog rijker maken en de onderkant nog verder in het moeras trappen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Inderdaad, het is een bewuste tactiek van rechts om zulk soort mensen te criminaliseren. Dat geeft namelijk een excuus tot nog meer ongelijkheid in de samenleving.
Ik weet niet of ze dat willen hoor, ik denk het niet. Het heeft meer te maken met attributie. Rijkdom of armoede wordt door conservatieven toegeschreven aan eigen handelen. Dit terwijl progressieven om een verklaring te geven meer kijken naar externe factoren zoals de structuur van de samenleving.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:22 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Precies. Ze willen de rijken nog rijker maken en de onderkant nog verder in het moeras trappen.
Waarom zou de VVD de uitkeringen niet langer aan de lonen willen koppelen?quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik weet niet of ze dat willen hoor, ik denk het niet. Het heeft meer te maken met attributie. Rijkdom of armoede wordt door conservatieven toegeschreven aan eigen handelen. Dit terwijl progressieven om een verklaring te geven meer kijken naar externe factoren zoals de structuur van de samenleving.
Nee, dat heeft met 2 factoren te maken wrs.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:36 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Waarom zou de VVD de uitkeringen niet langer aan de lonen willen koppelen?
Dat is gewoon puur criminaliseren van uitkeringsgerechtigden.
En dat ze dus ALLE gevallen daarmee over 1 kam scheren. Bij de VVD zijn het allemaal luie donders. Daar braak ik van.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
2. slecht handelen niet willen belonen.
Nu haal je conservatisme en liberalisme door elkaar. Conservatieven hekelen juist die dominantie van het geld in de samenleving en de overcommercialisering. Volgens hen komt dat juist door de verheerlijking van het individu. Volgens die-hard conservatieven hoort rijkdom daarom gebaseerd te zijn op afkomst.quote:Rijkdom of armoede wordt door conservatieven toegeschreven aan eigen handelen.
Bij de VVD is er ook een substroming, die iets socialer denkt, en armoede dus niet louter toeschrijft aan verkeerd handelen. Die substroming heeft het alleen nu niet voor het zeggen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:42 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
En dat ze dus ALLE gevallen daarmee over 1 kam scheren. Bij de VVD zijn het allemaal luie donders. Daar braak ik van.
Ik vrees ook dat die subgroep het ook niet meer voor het zegen gaat krijgen. Op sociaal economisch vlak is er in dit land geen partij die zo voor de harde lijn kiest.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Bij de VVD is er ook een substroming, die iets socialer denkt, en armoede dus niet louter toeschrijft aan verkeerd handelen. Die substroming heeft het alleen nu niet voor het zeggen.
Nou, ik denk eerder dat conservatisme en liberalisme binnen de VVD door elkaar lopen. Rijkdom gebaseerd op afkomst is daarbij eerder het aristocratische denken van het ancienne regime.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nu haal je conservatisme en liberalisme door elkaar. Conservatieven hekelen juist die dominantie van het geld in de samenleving en de overcommercialisering. Volgens hen komt dat juist door de verheerlijking van het individu. Volgens die-hard conservatieven hoort rijkdom daarom gebaseerd te zijn op afkomst.
(er zijn nog meer redenen)
Er is ook een hele discussie gaande of Nieuw Rechts (d.w.z. het rechts sinds Thatcher en Reagan) eerder liberaal is (neo-liberalisme) of conservatief. Wel zeker is dat Nieuw Rechts met beide stromingen raakvlakken maar ook verschillen heeft.quote:Nou, ik denk eerder dat conservatisme en liberalisme binnen de VVD door elkaar lopen. Rijkdom gebaseerd op afkomst is daarbij eerder het aristocratische denken van het ancienne regime.
Dat er verder binnen het conservatisme (in Nederland) idd een substroming bestaat die romantische trekjes vertoont, in de zin dat men verlangt naar een overzichtelijke pre-moderne wereld, klopt idd wel.
Ik denk toch dat het golfbewegingen zijn hoor.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik vrees ook dat die subgroep het ook niet meer voor het zegen gaat krijgen. Op sociaal economisch vlak is er in dit land geen partij die zo voor de harde lijn kiest.
Er is gewoon geen tegengewicht meer. Alles verrechtst hier.quote:Ik denk toch dat het golfbewegingen zijn hoor.
Het zou jammer zijn als Nederland zijn progressieve karakter zou verliezen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er is gewoon geen tegengewicht meer. Alles verrechtst hier.
Ga maar na: de Verenigde Staten waren ooit uitermate progressief. Tot zeker wel midden jaren '60 was de VS een progressiever land dan mening Europees gebiedsdeel. Daarna is het nooit meer goed gekomen.
Toch gek dat de markt voor meer progressie zorgt dan de overheid ooit kan bewerkstelligen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 13:01 schreef IHVK het volgende:
[..]
Het zou jammer zijn als Nederland zijn progressieve karakter zou verliezen.
De overheid moet zorgen voor orde, leefbaarheid en gelijke kansen voor iedereen. Dit alles met net zo veel bemoeienis als nodig is en niets meer dan dat.quote:Op donderdag 3 juli 2008 13:02 schreef Chewie het volgende:
[..]
Toch gek dat de markt voor meer progressie zorgt dan de overheid ooit kan bewerkstelligen.
Klopt. En Europa volgt USA op de voet. Dit komt inderdaad niet meer goed. Die stroom is niet meer te keren.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ga maar na: de Verenigde Staten waren ooit uitermate progressief. Tot zeker wel midden jaren '60 was de VS een progressiever land dan mening Europees gebiedsdeel. Daarna is het nooit meer goed gekomen.
Het samenspel tussen markt en overheid zorgt voor progressie. Dat had de VS gelange tijd beter voor elkaar.quote:Toch gek dat de markt voor meer progressie zorgt dan de overheid ooit kan bewerkstelligen.
En wat is de reden daarvoor denk je?quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Als je met samenspel bedoelt dat de overheid de markt zo min mogelijk in de weg zit heb je een punt.quote:Op donderdag 3 juli 2008 13:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het samenspel tussen markt en overheid zorgt voor progressie. Dat had de VS gelange tijd beter voor elkaar.
Wat denk jij?quote:Op donderdag 3 juli 2008 13:08 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En wat is de reden daarvoor denk je?
Meerdere, maar laat ik een onderbelichte noemen: de verkeerde afslag die is gemaakt sinds de oliecrisis.quote:En wat is de reden daarvoor denk je?
Geen wat mij betreft maar dat geldt niet alleen voor mensen ook voor bedrijven.quote:Op donderdag 3 juli 2008 13:33 schreef Ringo het volgende:
Maar wat is nu precies de keuze, de kans die je mensen geeft -- als je ze met een meer dan royale staatstoelage thuis tot in eeuwigheid laat wachten op betere tijden?
Je hebt het nu over bijstand, neem ik aan?quote:Op donderdag 3 juli 2008 13:33 schreef Ringo het volgende:
Maar wat is nu precies de keuze, de kans die je mensen geeft -- als je ze met een meer dan royale staatstoelage thuis tot in eeuwigheid laat wachten op betere tijden?
Die vraag stelden ze in Scandinavië ook zo midden jaren '80. Zijn toch een andere weg ingeslagen.quote:Maar wat is nu precies de keuze, de kans die je mensen geeft -- als je ze met een meer dan royale staatstoelage thuis tot in eeuwigheid laat wachten op betere tijden?
Je bent je ervan bewust dat er bedrijven zijn waar men onderproductie heeft vanwege een tekort aan arbeidskrachten? Er is sowieso, zeker op lange termijn, eerder een tekort aan aanbod dan een tekort aan vraag op de arbeidsmarkt.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar intussen wil regering de grenzen nu ook voor Bulgaren Roemen opengooien.![]()
hoezoe van het kantje in de sloot? Water naar ze dragen. Het integrale beleid- verdient het wle deze naam- klopt werkelijk voor gen donder..
tegenwoordig wel ja. Het is voor iedereen met gezond verstand supermakkelijk aan een baan te komen, en met wat minder verstand ook maar dan heb je een wat slechter baantje.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:24 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dan nog: Als je in 6 maanden tijd geen geschikte baan kunt vinden ben je overbodig geworden in je vakgebied. Dan kun je wel tot aan het einde der tijden blijven proberen alsnog een baan te vinden maar dat gaat je niet lukken. Dús zul je een baan moeten accepteren die wellicht niet in je vakgebied ligt.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:29 schreef MMWhOPS het volgende:
2) Wel kun je een discussie hebben over het praktische nut van deze maatregel. Zoals een eerdere poster opmerkte, WW'ers hebben per definitie een (relatief) recent arbeidsverleden, dus het is niet waarschijnlijk dat we het hier hebben over grote aantallen werk-onwilligen. Wat dat betreft zou de overheid dus beter andere prioriteiten kunnen stellen.
En als dat waar is, dat je idd overbodig bent geworden in je eigen vakgebied, hoezo vergroot je je kans op een baan dan door in een ander vakgebied te solliciteren, een vakgebied waarvoor je niet geleerd hebt en waarvan je dus helemaal geen kaas gegeten hebt?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 06:33 schreef Croga het volgende:
[..]
Dan nog: Als je in 6 maanden tijd geen geschikte baan kunt vinden ben je overbodig geworden in je vakgebied. Dan kun je wel tot aan het einde der tijden blijven proberen alsnog een baan te vinden maar dat gaat je niet lukken. Dús zul je een baan moeten accepteren die wellicht niet in je vakgebied ligt.
Niets weerhoud je er van om vervolgens te blijven soliciteren naar een andere baan....
Zoals aangegeven, principieel heb ik geen moeite met de maatregel.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 06:33 schreef Croga het volgende:
[..]
Dan nog: Als je in 6 maanden tijd geen geschikte baan kunt vinden ben je overbodig geworden in je vakgebied. Dan kun je wel tot aan het einde der tijden blijven proberen alsnog een baan te vinden maar dat gaat je niet lukken. Dús zul je een baan moeten accepteren die wellicht niet in je vakgebied ligt.
Niets weerhoud je er van om vervolgens te blijven soliciteren naar een andere baan....
Maar hoe groot is de groep die vanuit de WW de bijstand instroomt? Als dat aantal relatief klein is (mijn aanname), dan is de maatregel vooral symbool-politiek. De overheid zou zich dan bijvoorbeeld beter kunnen richten op de WAO in combinatie met het wegnemen van allerlei belemmeringen in de arbeidsmarkt die werkgevers heel huiverig maakt voor het aannemen van mensen "met een vlekje".quote:Daarnaast is het niet raar om juist mensen met een arbeidsverleden te kiezen hiervoor. Die mensen zijn zonder enige twijfel geschikt voor arbeid. Bij mensen met een bijstandsuitkering kan er nog twijfel bestaan maar bij mensen in de WW is die twijfel weggenomen door historische resultaten.
precies. Dus gewoon kansloos. En als je je eigen omschoolt dan vinden werkgevers je weer te oud.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 06:36 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En als dat waar is, dat je idd overbodig bent geworden in je eigen vakgebied, hoezo vergroot je je kans op een baan dan door in een ander vakgebied te solliciteren, een vakgebied waarvoor je niet geleerd hebt en waarvan je dus helemaal geen kaas gegeten hebt?
Als de instantie een werkloze DWINGT to arbeid, dan is het DWANGarbeid. Niks meer of minder. Dat er iets tegenover staat doet er dan niet toe. De werkloze heeft namelijk in dat geval gewoon niets te kiezen. Gewoon DWANG, dus.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:29 schreef MMWhOPS het volgende:
Mbt de OP, een paar opmerkingen.
1) De TT is wel erg misleidend. De term dwangarbeid impliceert in deze context dat werkelozen onder bedreiging van straf, tegen hun wil arbeid moeten gaan verrichten, waar dan ook nog is geen (redelijke) tegenprestatie tegenover staat. Daarvan is geen sprake. Er is gewoon geen noodzaak om een WW uitkering uit te betalen aan iemand die wel kan maar niet wil werken. Da's wel iets anders als straffen. Voorts is er ook geen sprake van dat van de WW'er wordt geeist dat hij arbeid verricht zonder tegenpresatie. De TT is dus misleidend en populistisch.
De WW hoort een verzekering te zijn dat een periode overbrugt tussen twee banen. Dat mensen soms geprikkeld moeten worden, dat nog daar aan toe, maar dit gaat natuurlijk gewoon veel te ver.quote:2) Wel kun je een discussie hebben over het praktische nut van deze maatregel. Zoals een eerdere poster opmerkte, WW'ers hebben per definitie een (relatief) recent arbeidsverleden, dus het is niet waarschijnlijk dat we het hier hebben over grote aantallen werk-onwilligen. Wat dat betreft zou de overheid dus beter andere prioriteiten kunnen stellen.
Volgens mij begrijp ik het verkeerd, maar als ze na een jaar nog steeds weigeren een andere baan te accepteren worden ze toch gekort in hun uitkering? Hoe is dat "dwingen" dan, behalve in economisch opzicht?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 11:26 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als de instantie een werkloze DWINGT to arbeid, dan is het DWANGarbeid. Niks meer of minder. Dat er iets tegenover staat doet er dan niet toe. De werkloze heeft namelijk in dat geval gewoon niets te kiezen. Gewoon DWANG, dus.
Mwah. Als je een jaar lang niets kan vinden in je eigen branche, dan kan je de branche de schuld geven, de werkgevers, iedereen behalve jezelf, maar misschien ligt het probleem toch echt bij jezelf. Het is natuurlijk context afhankelijk met betrekking tot eventuele maatregelen, maar over de grote lijn zou een terugkeer in de maatschappij dmv werk toch wel een opsteker kunnen zijn voor de arbeidsethos.quote:[..]
De WW hoort een verzekering te zijn dat een periode overbrugt tussen twee banen. Dat mensen soms geprikkeld moeten worden, dat nog daar aan toe, maar dit gaat natuurlijk gewoon veel te ver.
Beste Reya,quote:Op donderdag 3 juli 2008 18:31 schreef Reya het volgende:
[..]
Je bent je ervan bewust dat er bedrijven zijn waar men onderproductie heeft vanwege een tekort aan arbeidskrachten? Er is sowieso, zeker op lange termijn, eerder een tekort aan aanbod dan een tekort aan vraag op de arbeidsmarkt.
Nee. Er is 0,0 vals aan.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 11:32 schreef EchtGaaf het volgende:
Dus valse concurrentie in het kwadraat.
Je kunt mensen beter helpen door ze bij te scholen. Vaak is ook niet alle opgedane kennis nutteloos, het verdient bijschaving. In Denemarken hebben ze daar een systeem voor, maarja, dat kost wel geld en dat vind Den Haag nooit leuk.quote:En als dat waar is, dat je idd overbodig bent geworden in je eigen vakgebied, hoezo vergroot je je kans op een baan dan door in een ander vakgebied te solliciteren, een vakgebied waarvoor je niet geleerd hebt en waarvan je dus helemaal geen kaas gegeten hebt?
Ze zouden hier eens eerst de leeftijdsdiscriminatie eens keihard moeten aanpakken. Dan hoeven veel mensen niet extra te worden geschoold.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 11:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je kunt mensen beter helpen door ze bij te scholen. Vaak is ook niet alle opgedane kennis nutteloos, het verdient bijschaving. In Denemarken hebben ze daar een systeem voor, maarja, dat kost wel geld en dat vind Den Haag nooit leuk.
Dwangarbeid impliceert een bedreiging met straf, opsluiting of zelfs fysiek geweld. Allemaal niet aan de orde. Overheid stelt vast dat WW'er in eigen levensonderhoud kan voorzien en stopt daarom uitkering. Da's wat anders als straffen.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 11:26 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als de instantie een werkloze DWINGT to arbeid, dan is het DWANGarbeid. Niks meer of minder. Dat er iets tegenover staat doet er dan niet toe. De werkloze heeft namelijk in dat geval gewoon niets te kiezen. Gewoon DWANG, dus.
[..]
Het is zo langzamerhand wel een glijdende schaal hoe ieder werkloze zo over een kam wordt geschoren als zijn lui en niet-willend. Het gaat naar criminalisering toe. Alsof mensen gelukkig worden met een WW-uitkering.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 15:13 schreef ShadyLane het volgende:
De term dwangarbeid is hier hilarisch. Niemand dwingt je uberhaupt om aan te kloppen bij de overheid, als jij jezelf in leven wilt houden door elke avond bij je vrienden te eten dan mag dat. Biedt een rijke buurman je kost en inwoning aan, ook prima. Als jij jezelf in leven wilt houden door te gaan werken bij de Mac dan mag het ook.
Aankloppen bij de overheid is al een eigen vrije keuze op zich. Bevallen de voorwaarden die die instantie stelt je niet, dan houdt niemand je tegen je er verre van te houden.
Gelul.quote:Op woensdag 2 juli 200813:41 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Laat de overheid ook eens de hand in eigen boezem steken. Het is toch werkelijk deerniswekkend voor hoe weinig studies een numerus fixus wordt gehanteerd?
Want dat is het grote probleem. De overproductie van afgestudeerden in bepaalde richtingen!
Ik kan me niet voorstellen dat jij moeite hebt om een baan op jouw niveau te vinden.quote:
Ik ken ook heel wat kassenwerkers en die klagen niet over het loon, enkel over het saaie werk. Goede reden om iets beters te zoeken aldus de gemotiveerde types. Maar stel nu dat deze zielige mevrouw uit jouw voorbeeld volgens de overheid 2x zoveel moest verdienen, wat zou er volgens jou dan gebeuren?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 11:32 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Beste Reya,
Weet je hoe het komt dat in sommige banen een tekort aan belangstelling is? Dat komt omdat dat werk gewoon te slecht wordt betaald.
Ik ken een vrouw die fysiek erg zwaar werk doet in een bloemenkas. Ze staat de hele dag aan een lopende band om bloemen in te pakken. Het tempo is zeer hoog. Het systeem kent een buffer, waardoor er geen stiltes meer kunnen vallen. Het werk betaalt amper net boven het minimumloon......! En dat voor heel zwaar werk.
Dat bedrijf kan slecht aan personeel komen. Ja, vreemd he? Dat je dan geen Nederlanders kan krijgen. Ook dat is te begrijpen, van het minimumloon kan je hier nauwelijks meer van rondkomen.
Die lonen in dergelijk kutbaantjes zullen echter , ondanks de zwaarte, ZEER laag blijven. Nu door toestroom van Polen, voor wie het minimumloon een vermogen is in het land van herkomst en de baanjes maar al te graag aanpakken.
Omgerekend zouden de Nederlanders dat ook gaan doen, als de lonen naar Pools equivalent zouden worden opgeschaald. :
Dus door de lonen laag te houden, hielden werkgevers zelf een probleem in stand. Maar het kabinet kiest voor een oneigenlijke maatregelen door arbeidskrachten te importeren.
Dus valse concurrentie in het kwadraat. En dus klopt geen klote van het beleid.
Niet zo'n handig voorbeeld, want er is helemaal geen overschot aan juristen, dus die kunnen i.h.a. zo aan de slag. Als er al overschotten zijn bij hoger opgeleiden (wat vrijwel niet het geval is) dan praat je over HBO'ers met een opleiding kunstacadamie, vrijetijdskunde of een wazige management-richting zonder inhoud.quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:00 schreef HeatWave het volgende:
Ik snap best dat je als afgestudeerd studentje rechten geen baantje als schoonmaker had verwacht nee.
De lonen in de tuinbouw zijn inderdaad voor ongeschoolde arbeid helemaal niet zo slecht, zeker als je het vergelijkt met bijv. de kassa van Appie Happie of inpakwerk in de fabriek.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 20:06 schreef sneakypete het volgende:
Ik ken ook heel wat kassenwerkers en die klagen niet over het loon, enkel over het saaie werk. Goede reden om iets beters te zoeken aldus de gemotiveerde types. Maar stel nu dat deze zielige mevrouw uit jouw voorbeeld volgens de overheid 2x zoveel moest verdienen, wat zou er volgens jou dan gebeuren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |