leuk dat onze rookgewoontes tot tijdsverdrijf van niet rokers kan leiden.quote:Op maandag 30 juni 2008 09:35 schreef DroogDok het volgende:
Er is niets leukers dan huilende verslaafden uit te lachen.
Maar helaas heb ik vandaga nog geen topic voorbij zien komen waarin rokers huien dat de vanaf morgen niet meer mogen roken in de horeca. De afgelopen maanden kwam je het ene na het andere topic tegen, maar nu we op de vooravond van het verbod staan, blijft het stil.
Klacht:
Rokers blijken weinig voorspelbaar met het openen van huiltopics.
whehehe wat een sneue frusti reactie. Jij laat je wel heel erg kennenquote:Op maandag 30 juni 2008 09:39 schreef gebruikersnaam het volgende:
leuk dat onze rookgewoontes tot tijdsverdrijf van niet rokers kan leiden.
Deze niet rokers hebben dus een eigenlijk een kut leven, en hun enige hoogte puntje in hun bestaan is het uitlachen van rokers?
Hierbij verklaar ik jou officiel tot FOK! zielepiet van de maand.
Ik hoop dat iemand met de juiste rechten hier op fok dit ook als tag achter je naam kan zetten
ik denk meer dat de frustie hier diegene is die klaagt over iets waar zijn enige nadeel is dat hij geen gedupeerde kan uitlachenquote:Op maandag 30 juni 2008 09:51 schreef Herald het volgende:
[..]
whehehe wat een sneue frusti reactie. Jij laat je wel heel erg kennen
Dat komt meer in de richting van etteren en misschien ook wel een vorm van gerechtigheid.quote:Op maandag 30 juni 2008 10:09 schreef gebruikersnaam het volgende:
[..]
ik denk meer dat de frustie hier diegene is die klaagt over iets waar zijn enige nadeel is dat hij geen gedupeerde kan uitlachen
Bronquote:Tieners
Bijna driekwart (72 procent) van de tieners vindt het een goede zaak dat er vanaf dinsdag niet meer mag worden gerookt in Nederlandse restaurants, discotheken, bars en cafés. Slechts 12 procent vindt het slecht dat de horeca rookvrij wordt.
Dit blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO onder 4600 jongeren van 10 tot en met 19 jaar in opdracht van Stivoro, een organisatie die roken ontmoedigt. Veel jongeren denken dat meeroken schadelijk is. Van alle jongeren die wel eens in een bar komen, zegt de meerderheid wel eens last te hebben van tabaksrook.
Leuke avatar heb je...quote:Op maandag 30 juni 2008 10:18 schreef controlaltdelete het volgende:
Bovendien als je die (verstokte) rokers bekijkt, ze zien er niet uit joh, rimpelkop en smerige gele tanden brrrrr je haalt ze er vaak zo uit.
Ja leuk he, het wat wat rustig de laatste tijd.quote:
Gewoon roken totdat je er bij neervalt, je neerleggen bij de nieuwe wet is te makkelijk...quote:Op maandag 30 juni 2008 11:09 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ja leuk he, het wat wat rustig de laatste tijd.
Er reageren maar weinig rokers, zitten vast allemaal voor de laatste keer hun longen te asfalteren in de kroeg.
nou ja, ik vind het wel vervelend dat ik na een nachtje stappen mijn jas, die in een garderobe heeft gehangen evengoed moet wassen. Je dagelijkse kloffie is logisch, maar om nou elke keer je jas te moeten wassen die je de volgende dag weer gewoon aan moet...quote:Op maandag 30 juni 2008 09:46 schreef wise het volgende:
vindt het maar triest dat rookverbod.
en dat zeg ik als niet-roker
Jankerds die niet tegen rook kunnen en zeggen dan hun kleding dat stinkt. Dan was je het toch de volgende dag
Roken hoort nou eenmaal bij het cafe. (in restaurant kan ik het nog enigzins begrijpen dat daar het verbod komt). Ik zal het missen, evenals mijn vrienden die dan even buiten moeten staan.
Dat zal nu wel geen probleem zijn aangezien het zomer is en iedereen buitenstaat. Maar als het weer kut weer wordt richting herft/winter/lente dan wel.
Wij lijden in stilte....quote:Op maandag 30 juni 2008 09:35 schreef DroogDok het volgende:
Maar helaas heb ik vandaga nog geen topic voorbij zien komen waarin rokers huien dat de vanaf morgen niet meer mogen roken in de horeca. De afgelopen maanden kwam je het ene na het andere topic tegen, maar nu we op de vooravond van het verbod staan, blijft het stil.
Klacht:
Non-smokers die every day. Sleep tight!quote:Op maandag 30 juni 2008 11:26 schreef controlaltdelete het volgende:
gros van de rokers zijn een stelletje egoisten. Dat een ander er last of zelfs ziek van kan worden boeit hun helemaal niet. Dat de kleren stinken vind ik niet eens het probleem want dat is een kwestie van in de wasmachine stoppen. Bovendien na een nachtje stappen gooi ik sowieso mn kleren in de wasmachine of er nu gerookt wordt of niet.
Ik vind het alleen best hypocriet van rokers dat ze het argument dat andere mensen ziek kunnen worden van hun gerook, zomaar wegwuiven als gezeur of stel je niet aan, het hoort nu eenmaal bij de kroeg. Lekker kortzichtig in mijn ogen, van mij mogen ze dan allemaal longemfyseem krijgen.
quote:Weetje van de dag 2358:
In het jaar na de invoering van het rookverbod in Ierse cafes nam hetaantal mensen dat met een hartinfarct in het ziekenhuis moest wordenopgenomen met 11 procent af. De afname bleek bovendien structureel:ook in het tweede jaar bleef het aantal hartinfarcten op hetzelfde(lage) niveau...
Geen klagende rokers volgens TT, maar klagende niet-rokers genoeg...quote:Op maandag 30 juni 2008 11:26 schreef controlaltdelete het volgende:
gros van de rokers zijn een stelletje egoisten. Dat een ander er last of zelfs ziek van kan worden boeit hun helemaal niet. Dat de kleren stinken vind ik niet eens het probleem want dat is een kwestie van in de wasmachine stoppen. Bovendien na een nachtje stappen gooi ik sowieso mn kleren in de wasmachine of er nu gerookt wordt of niet.
Ik vind het alleen best hypocriet van rokers dat ze het argument dat andere mensen ziek kunnen worden van hun gerook, zomaar wegwuiven als gezeur of stel je niet aan, het hoort nu eenmaal bij de kroeg. Lekker kortzichtig in mijn ogen, van mij mogen ze dan allemaal longemfyseem krijgen.
Waarom zou het daar niet gelden?quote:Op maandag 30 juni 2008 12:28 schreef Lakitu het volgende:
Geldt dit verbod nou ook in clubs of niet?
Omdat een vriendin van me zei dat het niet zo was.quote:
Dat heeft ze dan niet goed begrepen. Ik meen dat men dacht dat met een besloten club het rookverbod omzeilt zou kunnen worden, maar volgens mij klopt dit juridisch ook niet.quote:Op maandag 30 juni 2008 12:35 schreef Lakitu het volgende:
[..]
Omdat een vriendin van me zei dat het niet zo was.
Een werkplek is een werkplek, ook voor personeel in een besloten club.quote:Op maandag 30 juni 2008 12:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat heeft ze dan niet goed begrepen. Ik meen dat men dacht dat met een besloten club het rookverbod omzeilt zou kunnen worden, maar volgens mij klopt dit juridisch ook niet.
Nee, de minister steekt overal een stokje voor hoorquote:Op maandag 30 juni 2008 12:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat heeft ze dan niet goed begrepen. Ik meen dat men dacht dat met een besloten club het rookverbod omzeilt zou kunnen worden, maar volgens mij klopt dit juridisch ook niet.
ze zullen wel weer een vage tax verzinnen.quote:Op maandag 30 juni 2008 12:56 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Maar goed, de grote verliezer is de staat zelf natuurlijk! Zullen waarschijnlijk een heel stuk minder sigaretten verkocht worden en dat betekent minder centjes want: de accijnzen op sigaretten: 57% van de detailhandelsprijs inclusief belasting.
Vooraleerst wordt op dezelfde dag sigaretten en tabak met 60 ct. verhoogt.quote:Op maandag 30 juni 2008 13:18 schreef wise het volgende:
[..]
ze zullen wel weer een vage tax verzinnen.
Eh wat?quote:Op maandag 30 juni 2008 13:39 schreef sjerren het volgende:
[..]
Vooraleerst wordt op dezelfde dag sigaretten en tabak met 60 ct. verhoogt.
Tevens zal de pakjes weer minder inhoud krijgen.(tabak is nu 47,5 gr. Wordt 45 gr)
Ze komen nog wel even aan hun centjes hoor
Helaas zijn de meeste rokers gefrustreerd en moet er tussen het voor en hoofdgerecht nog even gerookt worden.quote:Op maandag 30 juni 2008 12:01 schreef SHE het volgende:
Het is ook niet nodig.
De meeste etablissementen hebben een rookvoorziening en daarnaast kun je tijdens een diner best wel even niet roken.
Ik zie het probleem niet, maar ik ben dan ook een tevreden roker
Jeps!quote:Op maandag 30 juni 2008 14:08 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
[..]
Eh wat?vandaag is de prijs van sigaretten weer met 60 cent verhoogd?
Willen ze dat het hele land massaal gaat stoppen met roken ofzeau?
allemaal jammerende kroegeigenaren en "live" gepresenteerd vanuit een kroeg waar toevallig iedereen rookt en elke klant even op een unieke manier kan mee delen hoe belachelijk en betuttelend dit verbod wel niet is... deze uitzending staat nu nog niet online, maar er komt heerlijk veel gejammer in voorquote:Kleine cafés te koop door rookverbod
Een flink aantal café-eigenaren ziet het niet meer zitten, het rookverbod dat morgen ingaat dwingt hen hun zaak te koop aan te bieden. De eigenaren voorspellen vanaf morgen veel minder klanten te kunnen bedienen. Vooral kleine cafés zijn de dupe van de nieuwe wet. Zij hopen op vrijstelling, zoals dat ook in België geregeld. EénVandaag ging wat drinken, in de kleine cafés die er volgens de eigenaren spoedig niet meer zullen zijn.
http://www.eenvandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=33623&nav=33623,33621,33622,33620,0
Wat is daar raar aanquote:Op maandag 30 juni 2008 20:15 schreef MikeyMo het volgende:
ook zo mooi, een eigenaar van een klein kroegje; ja as dat rookverbod ingaat gaan ik failliet want dan blijven de klanten weg, ja zij gaan nog steeds uit maar ik kan de tent wel sluiten...
eh wtf; dus je klanten gaan na 1 juli naar andere kroegen toe en dat ligt dan aan het feit dat ze niet bij je mogen roken?
Je snapt wel dat het gaat om de gezondheid van niet-rokers toch?quote:Op maandag 30 juni 2008 09:46 schreef wise het volgende:
Jankerds die niet tegen rook kunnen en zeggen dan hun kleding dat stinkt. Dan was je het toch de volgende dag
Roken hoort nou eenmaal bij het cafe. (in restaurant kan ik het nog enigzins begrijpen dat daar het verbod komt). Ik zal het missen, evenals mijn vrienden die dan even buiten moeten staan.
Dat zal nu wel geen probleem zijn aangezien het zomer is en iedereen buitenstaat. Maar als het weer kut weer wordt richting herft/winter/lente dan wel.
Leg mij AUB even uit waarom roken bij een café hoortquote:Op maandag 30 juni 2008 09:46 schreef wise het volgende:
Van oudsher. Zoals bier in een cafe hoort. Supporters bij een voetbalwedstrijd, popcorn in de bioscoop, verlaagde BMW met een petje, shoarma met knoflooksaus etc.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 02:56 schreef TheZapster het volgende:
[..]
Leg mij AUB even uit waarom roken bij een café hoort
Ik ben het met alles eens behalve dat sigaretje in het café.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 02:58 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Van oudsher. Zoals bier in een cafe hoort. Supporters bij een voetbalwedstrijd, popcorn in de bioscoop, verlaagde BMW met een petje, shoarma met knoflooksaus etc.
Wacht maar tot later in de week.... op maandagavond gaan niet zoveel mensen naar de kroeg. Zo tegen donderdagavond worden de kroegen voller, en zullen we vanzelf de klaagtopics van huilende rokers tegenkomen...quote:Op maandag 30 juni 2008 09:35 schreef DroogDok het volgende:
Klacht:
Idem, wat is zo'n Lucky toch heerlijkquote:Op dinsdag 1 juli 2008 03:53 schreef Susi het volgende:
Heb er zojuist maar een opgestoken
We hebben anders ruim 5000 jaar tavernes gehad ZONDER roken. Pas toen tabak voor het eerst werd ingevoerd uit verre oorden in de 16e eeuw werd het roken van tabak bekend. En eigenlijk is het roken nog tot de 19e eeuw een aangelegenheid geweest van de elite, want tabak per zeilboot importeren was stervensduur. Pas na de introductie van de stoomboot werd het ook voor het gewone volk ietwat meer betaalbaar, en de arbeiders rookten over het algemeen alleen op zondagen.....quote:Op dinsdag 1 juli 2008 02:58 schreef leolinedance het volgende:
Van oudsher. Zoals bier in een cafe hoort. Supporters bij een voetbalwedstrijd, popcorn in de bioscoop, verlaagde BMW met een petje, shoarma met knoflooksaus etc.
En daar issie weerquote:Op dinsdag 1 juli 2008 04:06 schreef maartena het volgende:
[..]
We hebben anders ruim 5000 jaar tavernes gehad ZONDER roken. Pas toen tabak voor het eerst werd ingevoerd uit verre oorden in de 16e eeuw werd het roken van tabak bekend. En eigenlijk is het roken nog tot de 19e eeuw een aangelegenheid geweest van de elite, want tabak per zeilboot importeren was stervensduur. Pas na de introductie van de stoomboot werd het ook voor het gewone volk ietwat meer betaalbaar, en de arbeiders rookten over het algemeen alleen op zondagen.....
Pas NA de eerste wereldoorlog, (de sigaret in massaproductie is eigenlijk pas in 1906 uitgevonden in de VS) toen Amerikaanse en Britse soldaten massaal sigaretten meenamen naar het Europese vasteland brak de populariteit van sigaretten echt door.
In de jaren 20 waren het voornamelijk mannen die rookten (vandaar dat in de jaren 50 longkanker onder mannen steeg), en pas in de jaren 40 begonnen de vrouwen echt, want alle mannen waren aan het vechten in de oorlog, en de vrouwen kwamen bij elkaar. (vandaar dat in de jaren 70 longkanker onder vrouwen steeg).
Het roken zoals jij het kent "van oudsher" is eigenlijk iets van de 20e en 19e eeuw. In de 19e eeuw vooral te vinden in de heerensocieteiten, waar de welgestelde mannen kwamen voor een sigaartje. Onder het gewone volk bleef tabak te duur tot het eind van de 19e eeuw of het begin van de 20e eeuw.
Van oudsher waren tavernes, herbergen en andere gelegenheden gewoon rookvrij omdat tot de 19e eeuw roken alleen voor de opper-elite was bestemd.
De 20e eeuw was de Gouden Eeuw van de roker. Helaas voor de rokers is die Gouden Eeuw nu voorbij, en betreden we net als vele andere landen de 21e eeuw, met een fatsoenlijk rookverbod.
Amenquote:Op dinsdag 1 juli 2008 04:06 schreef maartena het volgende:
[..]
We hebben anders ruim 5000 jaar tavernes gehad ZONDER roken. Pas toen tabak voor het eerst werd ingevoerd uit verre oorden in de 16e eeuw werd het roken van tabak bekend. En eigenlijk is het roken nog tot de 19e eeuw een aangelegenheid geweest van de elite, want tabak per zeilboot importeren was stervensduur. Pas na de introductie van de stoomboot werd het ook voor het gewone volk ietwat meer betaalbaar, en de arbeiders rookten over het algemeen alleen op zondagen.....
Pas NA de eerste wereldoorlog, (de sigaret in massaproductie is eigenlijk pas in 1906 uitgevonden in de VS) toen Amerikaanse en Britse soldaten massaal sigaretten meenamen naar het Europese vasteland brak de populariteit van sigaretten echt door.
In de jaren 20 waren het voornamelijk mannen die rookten (vandaar dat in de jaren 50 longkanker onder mannen steeg), en pas in de jaren 40 begonnen de vrouwen echt, want alle mannen waren aan het vechten in de oorlog, en de vrouwen kwamen bij elkaar. (vandaar dat in de jaren 70 longkanker onder vrouwen steeg).
Het roken zoals jij het kent "van oudsher" is eigenlijk iets van de 20e en 19e eeuw. In de 19e eeuw vooral te vinden in de heerensocieteiten, waar de welgestelde mannen kwamen voor een sigaartje. Onder het gewone volk bleef tabak te duur tot het eind van de 19e eeuw of het begin van de 20e eeuw.
Van oudsher waren tavernes, herbergen en andere gelegenheden gewoon rookvrij omdat tot de 19e eeuw roken alleen voor de opper-elite was bestemd.
De 20e eeuw was de Gouden Eeuw van de roker. Helaas voor de rokers is die Gouden Eeuw nu voorbij, en betreden we net als vele andere landen de 21e eeuw, met een fatsoenlijk rookverbod.
Als het zo'n probleem was, waarom barstte het dan niet van de niet rokers cafe's? Blijkbaar vonden de niet-rokers het allemaal niet zo erg.quote:Op maandag 30 juni 2008 19:48 schreef SHE het volgende:
Ik kan me de euforie van de niet roker goed voorstellen. Eindelijk verlost van de ongevraagde stank en overlast.
Ja...quote:Op dinsdag 1 juli 2008 04:06 schreef maartena het volgende:
[..]
We hebben anders ruim 5000 jaar tavernes gehad ZONDER roken.
rest van blabla-verhaal verwijderd...
Omdat elke horeca-ondernemer bang is zijn klanten te verliezen, mede natuurlijk omdat er 35 onderzoeken zijn die dat uitwijzen... Dat deze onderzoeken gefinancierd zijn door de tabaksindustrie heeft natuurlijk helemaal niets met de uitslag te makenquote:Op dinsdag 1 juli 2008 08:48 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Als het zo'n probleem was, waarom barstte het dan niet van de niet rokers cafe's? Blijkbaar vonden de niet-rokers het allemaal niet zo erg.
En nee, ik rook niet.
Uit diverse andere landen en economische modellen is al meerdere keren gebleken dat een half-om-half situatie niet echt werkt. Er is tevens een sprake van een sociologisch aspect.... als er 1 roker in de groep zit, dan wordt over het algemeen gekozen voor een rookkroeg, waardoor de niet-roken kroegen omzet verliezen. Dat is een feit, en ik heb hierover wel eens wat ingewikkelde stukken gelezen over sociologie en macro-economie, maar de bottom line is dat het opzetten van niet-rokers cafe's in geen enkel land tot successen heeft geleid.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 08:48 schreef Swetsenegger het volgende:
Als het zo'n probleem was, waarom barstte het dan niet van de niet rokers cafe's? Blijkbaar vonden de niet-rokers het allemaal niet zo erg.
Dus omdat de niet-rokers toch liever bij de rokers gaan zitten werkt het niet. Wie zijn schuld is dat dan?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:17 schreef maartena het volgende:
[..]
Uit diverse andere landen en economische modellen is al meerdere keren gebleken dat een half-om-half situatie niet echt werkt. Er is tevens een sprake van een sociologisch aspect.... als er 1 roker in de groep zit, dan wordt over het algemeen gekozen voor een rookkroeg, waardoor de niet-roken kroegen omzet verliezen. Dat is een feit, en ik heb hierover wel eens wat ingewikkelde stukken gelezen over sociologie en macro-economie, maar de bottom line is dat het opzetten van niet-rokers cafe's in geen enkel land tot successen heeft geleid.
In het vraagstuk of er een rookverbod moet komen zijn er een aantal factoren, bijvoorbeeld restaurants wel, maar kroegen niet. Dat kan prima, en dat voorstel was er ook in 2004 maar werd destijds verworpen door de horecabonden.
Uit andere landen, bijv. onze zuiderburen, Belgie, waar de wet voor rookverbod in de horeca zoveel gaten bevat en zo verwarrend is, is ook al gebleken dat een alles-of-niets situatie het beste is. OF helemaal geen verbod. OF een algeheel verbod. In Belgie hebben ze een verbod in restaurants, cafe's die eten serveren en grote kroegen, maar niet voor kroegen onder de 50 vierkante meter. En wat kreeg je dus in 2007? Kroegeigenaren met een kroeg van 60 vierkante meter deelden de kroeg op in twee kroegen van 30 vierkante meter, maakten er legaal twee bedrijven van, deurtje in de muur...... en hoppa, doorroken maar.- Er ligt nu dus een voorstel in de Belgische Kamer om het in 2010 alsnog algeheel te maken, zoals in Nederland.
Ervaringen uit o.a. Ierland, de VS, Noorwegen en Italie leerden ook al dat de "alles of niets" beslissing een stuk beter werkt. Men weet dan waar men aan toe is.
Ik heb nog de meeste jank topics van niet-rokers af zien komen anders. Ergo: de meeste niet-rokers zijn gewoon jankerds.quote:Nu nog wachten op KLB topics van rokers....
Dat het "roken van oudsher in de kroeg hoort" dus van geen meter klopt als je de geschiedenis van tabak kent.quote:
Ten eerste is het luchtvervuilingverhaal een zinloze vergelijking. Iedereen weet dat uitlaatgassen ook zeker niet gezond zijn voor je, en dat zal niemand ontkennen. Maar de moderne westerse economien kunnen niet zonder logisitiek, vervoer, en industriele productie. Sterker nog, alhoewel dat in Nederland ook minstens 20.000 banen gaat kosten, en de boeren in arme landen er ook echt niet beter op zullen worden, is het mogelijk de complete tabaksindustrie uit een land als Nederland te verwijderen, en nieuwe werkgelegenheid en accijnzen te creeeren om dat op te vangen. (De rijksbegroting van 2007 geeft bijv. aan dat de tabaksaccijns minder dan 1% van de totale begroting bedraagt, iets wat bijv. met 1% BTW verhoging drie keer wordt terugverdiend)quote:Vroegâh had je ook geen auto's met giftige uitlaatgassen, geen industrie met gifdampen uitstotende schoorstenen etc. etc.
Ik wacht op je vervolgverhaal waarin je deze vervuilers betrekt.
Alleen met een verbod heb je de garantie dat zowel de longen van de bezoekers, als het werkend personeel gespaard blijven van rook.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:23 schreef BobbyB het volgende:
Dus omdat de niet-rokers toch liever bij de rokers gaan zitten werkt het niet. Wie zijn schuld is dat dan?Ja, dan voeren we gewoon een algeheel verbod in, dan komen mensen niet voor een dilemma
Ik denk dat je vanaf heden weinig klaagtopics van niet-rokers zult tegenkomen.....quote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:23 schreef BobbyB het volgende:
Ik heb nog de meeste jank topics van niet-rokers af zien komen anders. Ergo: de meeste niet-rokers zijn gewoon jankerds.
Nee, dit is gewoon de makkelijkste weg kiezen omdat niet-rokers niet sterk in hun schoenen staan en gewoon tegen hun rokende vrienden/collega's kunnen zeggen: "we gaan nu ergens heen waar we niet kunnen roken". Nee, die lopen als makke lammetjes mee en ondertussen maar klagen, net zolang tot er een verbod komt.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:31 schreef maartena het volgende:
[..]
Alleen met een verbod heb je de garantie dat zowel de longen van de bezoekers, als het werkend personeel gespaard blijven van rook.
Mwa, sinds dat het rookverbod aangekondigd werd heb ik anders meer jank topics gezien van niet-rokers dan van rokers. En die zullen wel door blijven gaan, want als dadelijk iedereen buiten staat te roken, word er weer gejammerd dat het buiten zo stinkt en dat ze door de rook moeten bij het verlaten van het cafe.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:33 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik denk dat je vanaf heden weinig klaagtopics van niet-rokers zult tegenkomen.....
En toch is dat bijna een eeuw lang wel het geval geweest.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:30 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat het "roken van oudsher in de kroeg hoort" dus van geen meter klopt als je de geschiedenis van tabak kent.
En de olieverkoop/-vraag is nog nooit zo hoog geweest als vandaag de dag...quote:Ten eerste is het luchtvervuilingverhaal een zinloze vergelijking. Iedereen weet dat uitlaatgassen ook zeker niet gezond zijn voor je, en dat zal niemand ontkennen. Maar de moderne westerse economien kunnen niet zonder logisitiek, vervoer, en industriele productie. Sterker nog, alhoewel dat in Nederland ook minstens 20.000 banen gaat kosten, en de boeren in arme landen er ook echt niet beter op zullen worden, is het mogelijk de complete tabaksindustrie uit een land als Nederland te verwijderen, en nieuwe werkgelegenheid en accijnzen te creeeren om dat op te vangen. (De rijksbegroting van 2007 geeft bijv. aan dat de tabaksaccijns minder dan 1% van de totale begroting bedraagt, iets wat bijv. met 1% BTW verhoging drie keer wordt terugverdiend)
Het weghalen van de auto, vrachtauto, of door kolen, kernbrandstof of olie opgewekte electriciteit is nog niet mogelijk. Maar dat betekend nog niet dat we ook daar niet aan werken. We hebben in de jaren 70 en 80 onder andere het lood uit de verf en benzine gehaald, we hebben de catalysator verplicht gesteld, roetfilters zitten sinds de jaren 90 op alle nieuwe auto's, industrieen moeten verplicht met schoorsteenfilters werken, de rijn heeft sinds begin jaren 90 weer vis, en we zijn momenteel hard aan het werk om alternatieven voor de verbrandingsmotor te ontwerpen. Op het gebied van elektriciteit werken we aan efficientere windenergie, zonneenegergie, en in Frankrijk wordt momenteel de eerste commerciele koude fusie reactor gebouwd. Die zal welliswaar meer kosten dan het opleverd, maar wat we daar van leren is van onschatbare waarde voor de volgende generatie koude fusie reactor.
Ik ben dus, waarschijnlijk al opgemerkt, een roker.quote:Roken is trouwens ook helemaal niet verboden, het is alleen op bepaalde lokaties niet meer toegestaan. Ik vind het toch jammer dat rokers toch altijd maar weer andere zaken erbij moeten halen - alcohol, vet eten, uitlaatgassen - omdat hun verslaving nu iets moeilijker wordt gemaakt.
rokers ook heur... tenzij je kroeg geen cabine heeft aangeschaftquote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:55 schreef MadMaster het volgende:
Je kan beter een heroinejunk zijn, die hebben tegenwoordig wel gebruikersruimtes...
En dat is nu net de kern van dit 'probleem', niet iedere horecabaas kan dat.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:03 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
rokers ook heur... tenzij je kroeg geen cabine heeft aangeschaft
Dus omdat er blijkbaar geen vraag naar is gaan we het maar van boven af opleggen. Logisch. Sinds wanneer is het vrije markt principe niet meer van toepassing als er gewoon een vrije keus is?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:17 schreef maartena het volgende:
[..]
Uit diverse andere landen en economische modellen is al meerdere keren gebleken dat een half-om-half situatie niet echt werkt. Er is tevens een sprake van een sociologisch aspect.... als er 1 roker in de groep zit, dan wordt over het algemeen gekozen voor een rookkroeg, waardoor de niet-roken kroegen omzet verliezen. Dat is een feit, en ik heb hierover wel eens wat ingewikkelde stukken gelezen over sociologie en macro-economie, maar de bottom line is dat het opzetten van niet-rokers cafe's in geen enkel land tot successen heeft geleid.
Dat punt zou opgaan als er geen niet-rokers gelegenheden geweest zouden zijn. Dat was niet het geval. Ergo, als niet-roker heb je altijd de keus gehad. Als je van die mogelijkheid gebruikt had gemaakt zou de markt vanzelf ingezien hebben dat er ruimte was voor niet-rokers cafe's.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:10 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Omdat elke horeca-ondernemer bang is zijn klanten te verliezen, mede natuurlijk omdat er 35 onderzoeken zijn die dat uitwijzen... Dat deze onderzoeken gefinancierd zijn door de tabaksindustrie heeft natuurlijk helemaal niets met de uitslag te maken
Men maakt elkaar bang, er hoeft maar een klant te zeggen; ik blijf thuis en men ziet een maatschappelijke reactie er in...
Daarom dus...
ik ben anders nog nooit een niet rokers café tegengekomen... kan ik er ook moeilijk gebruik van maken...quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:19 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dus omdat er blijkbaar geen vraag naar is gaan we het maar van boven af opleggen. Logisch. Sinds wanneer is het vrije markt principe niet meer van toepassing als er gewoon een vrije keus is?
[..]
Dat punt zou opgaan als er geen niet-rokers gelegenheden geweest zouden zijn. Dat was niet het geval. Ergo, als niet-roker heb je altijd de keus gehad. Als je van die mogelijkheid gebruikt had gemaakt zou de markt vanzelf ingezien hebben dat er ruimte was voor niet-rokers cafe's.
Die uitbater wilde niet op basis van wat onderzoeken geen niet rokers café beginnen, maar op basis van de voorbeelden in de buurt die een zieltogend bestaan leden, in tegenstelling tot de rokers cafés.
Blijkbaar vond de gemiddelde niet-roker het allemaal niet zo belangrijk.
Ze zijn er anders echt wel. Alleen je moet er moeite voor doen om ze te vinden.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:53 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ik ben anders nog nooit een niet rokers café tegengekomen... kan ik er ook moeilijk gebruik van maken...
ja, dus dat zou betekenen dat ik ergens in hutemutjedorp maar uit moet gaan want in mijn eigen stad is er geeneen...quote:Op dinsdag 1 juli 2008 11:01 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Ze zijn er anders echt wel. Alleen je moet er moeite voor doen om ze te vinden.
Dus je geeft toe dat je liever lui dan moe bent en dus liever gaat lopen janken in plaats van zelf je "probleem" op te lossen? En de reden dat het geen echte kans kreeg kwam simpelweg omdat er weinig vraag naar was, zoals al eerder gemeld. Als er echt animo was voor rookvrije cafe's, waren die er al echt veel eerder geweest.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 11:18 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ja, dus dat zou betekenen dat ik ergens in hutemutjedorp maar uit moet gaan want in mijn eigen stad is er geeneen...
Nee zo krijgt rookvrije horeca een echte kans
Tja, met 70% niet-rokers en 30% rokers zou je denken dat het wel zou kunnen niet? Helaas wijst de praktijk anders uit..... als de rookvrije horeca een succes zou zijn, dan had het rookverbod ook nooit gehoeven.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:19 schreef Swetsenegger het volgende:
Dus omdat er blijkbaar geen vraag naar is gaan we het maar van boven af opleggen. Logisch. Sinds wanneer is het vrije markt principe niet meer van toepassing als er gewoon een vrije keus is?
Dat komt deels door de horeca, die niet wilde investeren in roken en niet-roken delen in bijvoorbeeld restaurants. Dat is namelijk een heel goed voorbeeld van "we komen er samen wel uit". De regering had met de horeca afspraken gemaakt in 2004, waarin stond dat bijv. in 2006 de helft van de horeca rookvrij moest zijn.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:55 schreef MadMaster het volgende:
Waar het mij om gaat is dat men de slogan 'Roken? Samen komen we er wel uit...' kennelijk niet meer van kracht wil laten zijn.
Dus jij bent zo iemand die de kroegeigenaar straft voor iets waar hij niets aan kan doen.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 17:33 schreef gebruikersnaam het volgende:
In de kroeg kom ik niet meer sinds vandaag. en met mij velen.
Andersom is het hetzelfde. De rokers kunnen tijdens een etentje gewoon even buiten gaan staan om te gaan roken. Maar ja, dat vinden ze ongezellig. En daarom vinden ze dat er binnen maar gewoon gerookt moet mogen worden.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 16:43 schreef maartena het volgende:
[..]
Tja, met 70% niet-rokers en 30% rokers zou je denken dat het wel zou kunnen niet? Helaas wijst de praktijk anders uit..... als de rookvrije horeca een succes zou zijn, dan had het rookverbod ook nooit gehoeven.
In elke groep die uitgaan zitten rokers en niet-rokers, en ik denk dat op een koude winterdag de niet-roken horeca behoorlijk onaantrekkelijk is voor de rokers die toch aan hun verslaving moeten voldoen. Ironisch genoeg heeft de rookvrije horeca ook nooit echt gewerkt in staten als (Zuid!) California, waar je onderhand 11 maanden uit het jaar buiten kunt staan.
Je kunt het ook zo zien, de IT-bedrijfeigenaar start op eigen iniatief een websitebouwbedrijfje (eigen onderneming dus), dat is dus zijn tokoquote:Op woensdag 2 juli 2008 08:54 schreef Ab-Normaal het volgende:
Je kunt het ook zo zien, de kroegbaas start op eigen iniatief een kroeg (eigen onderneming dus), dat is dus zijn toko
hij bepaald hoe het allemaal gaat draaien.
Maar de niet-rokers zeggen nu doodleuk dat roken niet meer mag.
En wiens schuld is het dan dat er kroegen failliet gaan?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 17:33 schreef gebruikersnaam het volgende:
In de kroeg kom ik niet meer sinds vandaag. en met mij velen.
Dit vind ik niet eens erg.
Nogal stom ja.quote:Op woensdag 2 juli 2008 08:54 schreef Ab-Normaal het volgende:
Je kunt het ook zo zien, de kroegbaas start op eigen iniatief een kroeg (eigen onderneming dus), dat is dus zijn toko
hij bepaald hoe het allemaal gaat draaien.
Maar de niet-rokers zeggen nu doodleuk dat roken niet meer mag.
Lijkt een beetje op, iemand thuis houdt feestjes, en jij wil daar ook heen maar er wordt gerookt dus ga naar de wet toe en zal die vent even naaien en zorgen dat ik er nu wel heen kan.
Wil je op zo moment als je hem naait daar nog langs?
Ondernemers in die branche moeten zelf kunnen bepalen wat ze willen en hoe, gaat het fout zijn hun namelijk ook de gene die voor de kosten opdraaien, niet de mensen die hun nu ineens regels toe leggen.
Maarja mischien beetje een stomme vergelijking.
vroeger werd er op elke werkvloer gerookt, dat was toen normaal, de regel...quote:Op woensdag 2 juli 2008 10:14 schreef Ab-Normaal het volgende:
Mwah opzich toch raar, ik vind een kroeg of een IT bedrijf een heel ander iets.
Wie investeert er nou, waar wordt nu al zolang gerookt.
Deze beslissing is niet alleen maar door niet-rokers genomen overigens. De regering, die ook bestaat uit rokende personen, heeft deze maatregelen doorgevoerd. Overigens lijkt het me sterk dat nou mensen in 1 klap alles kwijtraken. Zo brengen ze het wel, maar ik zie nou niet gelijk elke kroeg op de fles gaan. Als dat al zou gebeuren omdat nu een compolete schare mensen wegblijven, zegt dat wel wat over onze rokende medemens; dat hun beslissingen gestuurd worden door de drang naar nicotine. Dat soort mensen hebben hulp nodig.quote:En nu beslissen de niet rokers dus dat iemand die zo hard heeft gewerkt mischien alles in 1 klap kwijt raakt is toch raar.
Die kans is kleiner in een ict bedrijf lijkt mij heh?
op welke manier is mijn niet roken een last to iemand anders?quote:Overigens niet rokers zijn ook tot last in de samenleving maar dat wordt niet gezien.
ja, dat is een mooi rijtje, maar dat doen rokers dan niet? Of wel? Dus eigenlijk zeg je dat rokers naast al deze dingen ook nog eens mensen extra tot last zijn?quote:Denk aan vlees eten, gsm gebruik, auto gebruik, ook allemaal slecht voor de mensheid denk aan uitstoot, straling, dierenleed etc etc.
ja ik ga daar een beetje tegen mijn zin in zitten.quote:Op woensdag 2 juli 2008 08:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus jij bent zo iemand die de kroegeigenaar straft voor iets waar hij niets aan kan doen.
Iemand die meeleeft met de kroegeigenaar zou juist gewoon wel moeten gaan.
Ehm, sinds er gerookt wordt in Nederland gebeurde dat overal: In het klaslokaal, op de ziekenzaal, in vliegtuig en trein, op de werkplek enz.....en ja, ook in kroegen en restaurants.quote:Op woensdag 2 juli 2008 10:14 schreef Ab-Normaal het volgende:
Mwah opzich toch raar, ik vind een kroeg of een IT bedrijf een heel ander iets.
Wie investeert er nou, waar wordt nu al zolang gerookt.
???? Ik heb nergens een petitie kunnen tekenen om het roken in de horeca verboden te krijgen.quote:En nu beslissen de niet rokers dus dat iemand die zo hard heeft gewerkt mischien alles in 1 klap kwijt raakt is toch raar.
Rokers eten geen vlees, bellen niet mobiel, doen alles op de fiets?quote:Overigens niet rokers zijn ook tot last in de samenleving maar dat wordt niet gezien.
Denk aan vlees eten, gsm gebruik, auto gebruik, ook allemaal slecht voor de mensheid denk aan uitstoot, straling, dierenleed etc etc.
Dan is er toch geen probleem!! Er zijn veel meer niet-rokers dan rokers, dus zal de klandizie eerder toe dan afnemen. 't Is niet zo dat rokers veel meer drinken dan niet-rokers.quote:Op woensdag 2 juli 2008 11:49 schreef gebruikersnaam het volgende:
[..]
ja ik ga daar een beetje tegen mijn zin in zitten.
en de kroeg eigenaren worden al jaren gestraft door wegblijvende niet rokers, dus dat probleem kan je tegen elkaar wegstrepen.
of toch niet
Sterf,quote:Op dinsdag 1 juli 2008 04:06 schreef maartena het volgende:
EDIT; kut, er was nog een bladzijde.quote:Op maandag 30 juni 2008 20:15 schreef MikeyMo het volgende:
ook zo mooi, een eigenaar van een klein kroegje; ja as dat rookverbod ingaat gaan ik failliet want dan blijven de klanten weg, ja zij gaan nog steeds uit maar ik kan de tent wel sluiten...
eh wtf; dus je klanten gaan na 1 juli naar andere kroegen toe en dat ligt dan aan het feit dat ze niet bij je mogen roken?
en waar ben ik jou als niet roker dan tot last mee?quote:Op woensdag 2 juli 2008 12:31 schreef Ab-Normaal het volgende:
Bedoel maar te zeggen dat de niet rokers net doen of ze niemand tot last zijn er daar moet je ook naar kjiken.
Zeg niet dat de rokers dat ook niet doen maar toch.
Zo, gaat het weer een beetje meneer RickoKun?quote:Op woensdag 2 juli 2008 12:05 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Sterf,
Laat ze ook maar religie verbieden, veganisten ook want alleen groente is slecht voor je, en alcohol verbieden want ik heb echt veeeet vaak last van dronken gasten!
En wat te denken van MSN, allemaal kinderlokkers die daarop zitten! VERBIEDEN! En ik vind dat de regering LIGHT producten moet maken want het 'normale' drinken dat kan toch zowaar niet!Ook vind ik dat we dingen gewoon moeten censureren á lá GeenStijl jeweetz!
Sterf toch allemaal, betuttelde vieze homo's.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |