abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59582683
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 18:36 schreef Klopkoek het volgende:
Dit vraagt om een nadere toelichting. Ik zie niet in waarom de overheid de spaarzin van de burgers aantast. Integendeel.
Zeer recent is bijvoorbeeld de subsidie op kinderopvang. Dat zorgt voor overconsumptie, en geld dat uitgegeven wordt ter consumptie kan nou eenmaal niet gespaard worden. En wat te denken van de rente-verlagingen?
  zaterdag 21 juni 2008 @ 18:41:08 #242
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_59582754
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 18:37 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Zeer recent is bijvoorbeeld de subsidie op kinderopvang. Dat zorgt voor overconsumptie, en geld dat uitgegeven wordt ter consumptie kan nou eenmaal niet gespaard worden.
Het wordt steeds gekker met jou. De overheid heeft in het verleden zeker de spaarzin gestimuleerd. Dat zorgt voor vet om de botten en investeringsmidellen. Denk aan al die staatsbanken. Ben de namen even kwijt maar al rondstreeks 1850 heeft de Nederlandse overheid zoiets gedaan. Misschien kan iemand mij helpen. Dat was toen gericht op de arme boerenbevolking.

Maar goed, nu lever ik weer brandstof aan voor jouw algemene levensmotto dat de overheid teveel ingrijpt in het leven.

edit: dat heette de Maatschappij van Weldadigheid (was trouwens niet rond 1850 maar 1820) maar later in die eeuw kwamen er nog meer overheidsinitiaven om arme mensen goede deugden bij te brengen waaronder spaarzaamheid. Private initiatieven waren er uiteraard ook, zeker nadat de Franse idealen even waren weggeebd in Nederland.
quote:
En wat te denken van de rente-verlagingen?
Wat te denken van renteverhogingen

[ Bericht 5% gewijzigd door Klopkoek op 21-06-2008 18:48:09 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 21 juni 2008 @ 21:24:39 #243
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_59585954
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 18:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het wordt steeds gekker met jou. De overheid heeft in het verleden zeker de spaarzin gestimuleerd. Dat zorgt voor vet om de botten en investeringsmidellen. Denk aan al die staatsbanken. Ben de namen even kwijt maar al rondstreeks 1850 heeft de Nederlandse overheid zoiets gedaan. Misschien kan iemand mij helpen. Dat was toen gericht op de arme boerenbevolking.

Maar goed, nu lever ik weer brandstof aan voor jouw algemene levensmotto dat de overheid teveel ingrijpt in het leven.

edit: dat heette de Maatschappij van Weldadigheid (was trouwens niet rond 1850 maar 1820) maar later in die eeuw kwamen er nog meer overheidsinitiaven om arme mensen goede deugden bij te brengen waaronder spaarzaamheid. Private initiatieven waren er uiteraard ook, zeker nadat de Franse idealen even waren weggeebd in Nederland.
[..]

Wat te denken van renteverhogingen
1820...................................... Prima voorbeeld.....

Feit is dat de overheid gebaat is bij consumptie en dus het uitgeven van geld door de bevolking. Enerzijds om de economie draaiende te houden en te stimuleren. Anderzijds om meer overheidsinkomsten te genereren.
Say your prayers
  zaterdag 21 juni 2008 @ 23:25:39 #244
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59590866
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 18:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het eerste fiat geld kwam al in omloop in de Romeinse tijd, zo'n 750 jaar voor Christus.
Constant de Romeinen erbij halen, maar niet weten wanneer de Romeinse tijd begon
Voor alle duidelijkheid: de Romeinse tijd begon in de periode 202-146 v.C.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_59594338
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 23:25 schreef Scaurus het volgende:
Constant de Romeinen erbij halen, maar niet weten wanneer de Romeinse tijd begon
Voor alle duidelijkheid: de Romeinse tijd begon in de periode 202-146 v.C.
Sorry, ik heb geschiedenis laten vallen na de 3e. Dus ik keek op Wikipedia en daar stond dat de Romeinen vanaf 750 BC hun rijk stichtten.

Zie tijdlijntje rechts: http://nl.wikipedia.org/wiki/Romeinse_Rijk
  zondag 22 juni 2008 @ 01:05:04 #246
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59594681
quote:
Op zondag 22 juni 2008 00:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
Sorry, ik heb geschiedenis laten vallen na de 3e. Dus ik keek op Wikipedia en daar stond dat de Romeinen vanaf 750 BC hun rijk stichtten.

Zie tijdlijntje rechts: http://nl.wikipedia.org/wiki/Romeinse_Rijk

Het onderwijs van tegenwoordig niet dat ik enig verstand heb van natuurkunde en wiskunde

De mythe is dat Remus en Romulus in 753 v.C. Rome stichtten. In werkelijkheid waren er voor die tijd al nederzetting op de zeven heuvels (zo blijkt uit recent archeologisch onderzoek). Het bleef echter eeuwenlang een insignificant stadje. Rome begon pas echt invloedrijk te worden nadat ze Italië onder haar heerschappij had gebracht rond 270. Na de Tweede Punische Oorlog (waarin Hannibal vocht), die in 201 v.C. eindigde, begon ze aan haar veroveringstocht in het gebied rond de Mediterraanse Zee. Toen begon de heerschappij van Rome pas werkelijk.

pi_59595068
quote:
Op zondag 22 juni 2008 01:05 schreef Scaurus het volgende:
Het onderwijs van tegenwoordig niet dat ik enig verstand heb van natuurkunde en wiskunde
Ik moet zeggen dat ik nooit geinteresseerd ben geweest in geschiedenis uit de oudheid, maar het inderdaad, het huidige onderwijs is ook niet bevordelijk voor het onder de knie krijgen van die stof. Een vage kennis van mij is docent Geschiedenis en hij ergert zich er enorm aan dat bijvoorbeeld het leren van jaartallen niet meer als belangrijk wordt gezien. Het is meer een soort maatschappijleer geworden in plaats van een vak waarmee men zich bekwaamt in de geschiedenis van de mens.

Niet dat dat voor mij een oplossing zou zijn. Ik ben reddeloos verloren voor het geschiedenis-vakgebied. Enige wat mij eigenlijk boeit wat dat betreft is de geschiedenis van het economische vakgebied en van het natuurkundig/technologisch vakgebied.
quote:
De mythe is dat Remus en Romulus in 753 v.C. Rome stichtten. In werkelijkheid waren er voor die tijd al nederzetting op de zeven heuvels (zo blijkt uit recent archeologisch onderzoek). Het bleef echter eeuwenlang een insignificant stadje. Rome begon pas echt invloedrijk te worden nadat ze Italië onder haar heerschappij had gebracht rond 270. Na de Tweede Punische Oorlog (waarin Hannibal vocht), die in 201 v.C. eindigde, begon ze aan haar veroveringstocht in het gebied rond de Mediterraanse Zee. Toen begon de heerschappij van Rome pas werkelijk.
Helemaal duidelijk.
pi_59595444
quote:
Op zondag 22 juni 2008 01:23 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]
Een vage kennis van mij is docent Geschiedenis en hij ergert zich er enorm aan dat bijvoorbeeld het leren van jaartallen niet meer als belangrijk wordt gezien.
Nou moet ik zeggen dat het jaartal dat de tachtigjarige oorlog begon voor een fervente groenteboer niet belangrijk is, dus laat dat maar voor de mensen die dat leuk vinden om te weten, en laat de groenteboer naast de beroepsopleiding zaken leren zoals engels en belastingen voor zelfstandigen.

Mogelijk dat de groenteboer in zijn vrije tijd daar een boek over gaat lezen en het dan echt interessant zal vinden
pi_59596177
quote:
Op zondag 22 juni 2008 01:42 schreef henkway het volgende:
Nou moet ik zeggen dat het jaartal dat de tachtigjarige oorlog begon voor een fervente groenteboer niet belangrijk is, dus laat dat maar voor de mensen die dat leuk vinden om te weten, en laat de groenteboer naast de beroepsopleiding zaken leren zoals engels en belastingen voor zelfstandigen.

Mogelijk dat de groenteboer in zijn vrije tijd daar een boek over gaat lezen en het dan echt interessant zal vinden
Welke groenteboer heeft er VWO gedaan?
  zondag 22 juni 2008 @ 09:40:24 #250
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59597636
quote:
Op zondag 22 juni 2008 01:42 schreef henkway het volgende:
Wie geen jaartallen kent, kan gebeurtenissen en personen niet in historische context plaatsen. Wie weet dat Willem van Oranje in 1533 werd geboren en in 1584 stierf, zal niet snel denken dat de Tachtigjarige Oorlog in de 17de eeuw begon. Voor de groenteboer is deze historische kennis niet zo belangrijk. Voor de hoogopgeleide burger wel. Hij vervult immers een functie met verantwoordelijkheid en invloed - bijv. als journalist of beleidsmedewerker. Daarbij is historisch bewustzijn van groot belang, want wie de geschiedenis niet kent is als een Alzheimer-patiënt.
pi_59598428
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 15:59 schreef Klopkoek het volgende:
Welvaart aan het kapitalisme te danken? Misschien een stuk of 400 miljoen mensen op aarde, de rest niet.
Onzin en ik heb het je al vaker verteld: alle landen zijn welvarender geworden, hoger is afgenomen. Dat er mensen zijn die meer geprofiteerd hebben is een feit, maar het is onzin om te stellen dat alleen in een beperkt deel van de wereld de welvaart is toegenomen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_59598518
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 16:06 schreef Fajarowicz het volgende:
Dit kan daarom alleen voor personen gelden waarvoor bezit en wat je hebt bereikt voorwaarden zijn voor zelfwaardering.
Als je eens wat boekjes over de psychologie door neemt, dan zie je dat het menselijk is om eigenwaarde te koppelen aan onder meer bezit en prestaties.

Jij doet nu net alsof mensen die dat niet hebben, hetgeen dus een afwijking is, normaal zijn. Dat is onzin.
quote:
Dat jij de overtuiging hebt dat zelfwaardering voortkomt uit wat je bezit betekent dus dat angst jouw motivator is.
Ik stel dat het een rol speelt, dat is nog iets anders en verder sluit ik mij gewoon aan bij de deskundigen. Nogmaals: je mag van mij het tegendeel onderbouwen. En dat is iets anders dan maar wat poneren.
pi_59598545
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 17:37 schreef Klopkoek het volgende:

Sommige armen worden armer
Verklaar jij dan maar eens dat de honger AFNEEMT.
  zondag 22 juni 2008 @ 11:22:10 #254
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59599070
quote:
Op zondag 22 juni 2008 10:51 schreef DS4 het volgende:
Als je eens wat boekjes over de psychologie door neemt, dan zie je dat het menselijk is om eigenwaarde te koppelen aan onder meer bezit en prestaties.
Ja, maar de mate waarin men eigenwaarde aan bezit koppelt verschilt. In de middeleeuwen zag men bezit als vrij irrelevant: eigenwaarde ontleende men aan vroomheid (monnik), krijgseer (ridder) of familie. Bezit was hierbij van ondergeschikt belang. Dat wij voornamelijk eigenwaarde ontlenen aan bezit, is een typisch Westers fenomeen.
pi_59599309
quote:
Op zondag 22 juni 2008 11:22 schreef Scaurus het volgende:

Ja, maar de mate waarin men eigenwaarde aan bezit koppelt verschilt.
Dat is waar, maar doet niets af aan wat ik schreef.
quote:
In de middeleeuwen zag men bezit als vrij irrelevant: eigenwaarde ontleende men aan vroomheid (monnik), krijgseer (ridder) of familie. Bezit was hierbij van ondergeschikt belang. Dat wij voornamelijk eigenwaarde ontlenen aan bezit, is een typisch Westers fenomeen.
Dat weet ik ook nog niet, want kijk maar eens naar de weelderige wapens (de beeldmerken, voor de volledigheid) die ridders hadden, kastelen die groots moesten zijn, enz.

Daarnaast haalde men weldegelijk dus eigenwaarde uit prestaties... En of pimpen met het doden van 50 man nu daadwerkelijk beter is dan pimpen met een huis van 5 mio...?
  zondag 22 juni 2008 @ 16:14:27 #256
212757 Fajarowicz
1.d4 pf6 2.c4 e5!
pi_59605082
quote:
Op zondag 22 juni 2008 10:51 schreef DS4 het volgende:

[..]

Jij doet nu net alsof mensen die dat niet hebben, hetgeen dus een afwijking is, normaal zijn. Dat is onzin.
[..]

Ik stel dat het een rol speelt, dat is nog iets anders en verder sluit ik mij gewoon aan bij de deskundigen. Nogmaals: je mag van mij het tegendeel onderbouwen. En dat is iets anders dan maar wat poneren.
Welke boekjes? Psychologie kent verschillende stromingen namelijk.
pi_59606568
quote:
Op zondag 22 juni 2008 16:14 schreef Fajarowicz het volgende:

Welke boekjes? Psychologie kent verschillende stromingen namelijk.
Jij mag van mij naar believen jouw boekjes kiezen. Ik wacht nog steeds op deugdelijke tegenargumenten.
  zondag 22 juni 2008 @ 17:50:24 #258
212757 Fajarowicz
1.d4 pf6 2.c4 e5!
pi_59606834
quote:
Op zondag 22 juni 2008 17:37 schreef DS4 het volgende:

[..]

Jij mag van mij naar believen jouw boekjes kiezen. Ik wacht nog steeds op deugdelijke tegenargumenten.
Waar tegen precies?
pi_59606878
quote:
Op zondag 22 juni 2008 17:50 schreef Fajarowicz het volgende:

Waar tegen precies?
dat het menselijk is om eigenwaarde te koppelen aan onder meer bezit en prestaties.
  zondag 22 juni 2008 @ 18:19:55 #260
212757 Fajarowicz
1.d4 pf6 2.c4 e5!
pi_59607405
quote:
Op zondag 22 juni 2008 17:52 schreef DS4 het volgende:

[..]

dat het menselijk is om eigenwaarde te koppelen aan onder meer bezit en prestaties.
Want het argument voor is ... ?

Tja, het is menselijk want het komt voor bij de mens. Maar dat betekent niet dat er geen alternatieven zijn.
pi_59610976
quote:
Op zondag 22 juni 2008 18:19 schreef Fajarowicz het volgende:

[..]

Want het argument voor is ... ?

Tja, het is menselijk want het komt voor bij de mens. Maar dat betekent niet dat er geen alternatieven zijn.
De alternatieven zijn.. mieren? schapen? vliegtuigen?

Ik zou ervoor pleiten om bij regelingen voor mensen de mens als menselijk te beschouwen, en niet een alternatieve levensvorm zoeken die beter aansluit bij de regeling.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59617872
quote:
Op zondag 22 juni 2008 11:34 schreef DS4 het volgende:

Dat weet ik ook nog niet, want kijk maar eens naar de weelderige wapens (de beeldmerken, voor de volledigheid) die ridders hadden, kastelen die groots moesten zijn, enz.
Dat lijkt me nogal anachronistisch. De verhoudingen lagen over het algemeen vast in die periode: er was weinig mogelijkheid tot verandering in status. Het wereldbeeld was ook vrij statisch. Ook de eigendomsverhoudingen lagen relatief vast. Het materiële element daalt dan op de ladder van belangrijkheid, omdat er op dat gebied niets is om naar te streven in zo'n samenleving.
quote:
Daarnaast haalde men weldegelijk dus eigenwaarde uit prestaties... En of pimpen met het doden van 50 man nu daadwerkelijk beter is dan pimpen met een huis van 5 mio...?
Toch werden die prestaties vaak uit "nederigheid" toegeschreven aan hogere machten.
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
  maandag 23 juni 2008 @ 19:01:20 #263
212757 Fajarowicz
1.d4 pf6 2.c4 e5!
pi_59632292
quote:
Op zondag 22 juni 2008 21:14 schreef sigme het volgende:

[..]

De alternatieven zijn.. mieren? schapen? vliegtuigen?

Ik zou ervoor pleiten om bij regelingen voor mensen de mens als menselijk te beschouwen, en niet een alternatieve levensvorm zoeken die beter aansluit bij de regeling.
Geen alternatief voor de mens maar een alternatief voor hoe die mensen nu in het leven staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')