de rechtse HRA doet ook een duit in het zakje, huursubsidie is de linkse variant.quote:Op donderdag 12 juni 2008 17:58 schreef SeLang het volgende:
Dit is wat economen al decennialang zeggen.
Maar zolang er een linkse elite aan de macht is zal er weinig veranderen
Mag ik dat gvd zelf weten?quote:Op donderdag 12 juni 2008 18:34 schreef Sakura het volgende:
En dat is maar goed ook, 5.5x je jaarsalaris lenen is echt achterlijk, en ingegeven door de geldwolven van de hypotheek verstrekkers.
Sommige mensen moeten gewoon tegen zichzelf beschermd worden.
Die invloed is groter dan de HR, huursubsidie, ed. bij elkaar.quote:Op donderdag 12 juni 2008 18:05 schreef Fastmatti het volgende:
Volgens mij wordt de bestemmingsplanproblematiek ook vergeten. Maar goed, de overheid is nog trots op deze marktverstoringen ook dus het wordt helemaal niets.
Ja, als je ergens een mooi huis wilt bouwen, dan mag het niet want het is landbouwgrond :squote:Op donderdag 12 juni 2008 18:41 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Die invloed is groter dan de HR, huursubsidie, ed. bij elkaar.
Beiden zijn linkse marktverstorende subsidies (markt verstoren = links).quote:Op donderdag 12 juni 2008 18:25 schreef sneakypete het volgende:
[..]
de rechtse HRA doet ook een duit in het zakje, huursubsidie is de linkse variant.
Beiden zijn slecht voor de woningmarkt.
Je hebt in de US kunnen zien wat er gebeurt als de de markt z'n gang laat gaan. Vrijwel elke deskundige zegt dat de kredietcrisis is veroorzaakt door een tekort aan toezicht. (of door een ziekelijke hebzucht)quote:Op donderdag 12 juni 2008 18:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
Beiden zijn linkse marktverstorende subsidies (markt verstoren = links).
Beiden moeten onmiddellijk (gefaseerd) worden afgeschaft.
Helemaal niet.quote:Op donderdag 12 juni 2008 19:09 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
Je hebt in de US kunnen zien wat er gebeurt als de de markt z'n gang laat gaan. Vrijwel elke deskundige zegt dat de kredietcrisis is veroorzaakt door een tekort aan toezicht. (of door een ziekelijke hebzucht)
ja slimmert, en reken nou ook eens uit wat je kwijt zou zijn als je 5.5 keer je jaar salaris zou lenen, en tel daar ook nog eens bij op dat je zelf al je onderhoud en reparaties moet gaan betalen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 18:39 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Mag ik dat gvd zelf weten?![]()
Nu moet ik zo'n 3 jaar wachten op dat koophuis.
ik betaal E430 huur. Reken je even mee?
430x12= 5160x3=15480.
Dat is al bijna het bedrag dat ik nu tekort kwam voor mijn droomhuisje, ik ben het dus hoe dan ook kwijt, alleen nu ben ik het écht kwijt.
Er is geen enkele reden om mij tegen mezelf te beschermen, ik nooit een schuld gehad in mijn leven en altijd een redelijk bedrag gespaard ondanks een laag inkomen.
Hoeft ook niet, want het is geen geloof.quote:Op donderdag 12 juni 2008 21:56 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Ik geloof niet in Libertarisme.
Wat moet dat toch heerlijk zijn als je de wereld zo met oogkleppen en een bord voor je kop simpel in rechts en links kan verdelenquote:Op donderdag 12 juni 2008 18:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit is de schuld van de extreem lage rente, de subprime constructie en de domme regel dat als je je schuld niet kan voldoen dan gewoon de sleutel opsturen naar de bank en klaar, met zulke regels durft iedereen zich het apelazerus te lenen, maakt toch niet uit.quote:Op donderdag 12 juni 2008 19:09 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
Je hebt in de US kunnen zien wat er gebeurt als de de markt z'n gang laat gaan. Vrijwel elke deskundige zegt dat de kredietcrisis is veroorzaakt door een tekort aan toezicht. (of door een ziekelijke hebzucht)
kop in het zand natuurlijk , wat is eigenwoningforfait eigenlijk ?quote:Op donderdag 12 juni 2008 17:53 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
"De overheid zou zich zo min mogelijk moeten bemoeien met de woningmarkt. De huidige problemen kunnen het best worden opgelost door afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, de huurtoeslag, de overdrachtsbelasting en het eigenwoningforfait."
bron: staatscourant.nl
Ik denk niet dat Balkenende iets gaat doen met dit advies. De vrees voor electoraal verlies is te groot bij het CDA. Wat denken jullie, komt het CDA in actie of gaat de kop weer in het zand?
De bijtelling bij je inkomen van het huurwaardeforfait, dus enerzijds bijtelling en anderzijds aftrekbare rentebedragen maken het verhaal vreselijk ondoorzichtig.quote:Op donderdag 12 juni 2008 22:41 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
kop in het zand natuurlijk , wat is eigenwoningforfait eigenlijk ?
Klopt een illusiequote:Op donderdag 12 juni 2008 22:07 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Hoeft ook niet, want het is geen geloof.
quote:Op donderdag 12 juni 2008 23:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt een illusie.
Net zo onwerkbaar als het communisme alleen wil jij hier eerst nog die miljoenen doden voor opofferen voor je het toe zal geven.
Erg nobel
Niet dus als jij het nodig hebt om meer dan 5 keer je salaris te moeten lenen en daar ook nog eens een dikke subsidie op te ontvangen (HRA) dan is je inkomenspositie gewoon onvoldoende om dat huis wat je wou te kopen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 18:25 schreef sneakypete het volgende:
Met al die goede bedoelingen wordt ik dus arm en afhankelijk gemaakt, hartelijk dank hoor. Ik had allang in een koophuis kunnen zitten.
Ok dan graag nu enkele landen als voorbeeld waar het libertarisme in een moderne maatschappij heeft gewerktquote:
Echter het zijn totaal geen libertarische samenlevingen. Ze hebben immers een groot staatsapparaat met uitkeringen, agenten etc. Ik weet zeker dat appeltje dat niet als libertarisch accepteert, het zijn in zijn ogen eerder commies.quote:Op donderdag 12 juni 2008 23:31 schreef TubewayDigital het volgende:
nederland zelf is natuurlijk al (relatief) liberaal. Daarnaast is een verwijzing naar willekeurig angel saksisch land voldoende. Doen ze niet zo moeilijk over brieven onder de 50 gram
Da's waar, maar als vrienden die geen hypotheek konden krijgen 'omdat ze tegen zichzelf beschermd moesten worden' vervolgens noodgedwongen dan maar huren tegen een veel hogere maandlast, voelt dat wel krom. Er is best een flinke categorie die teveel verdient voor huursubsidie, maar te weinig voor een hypotheek. Ik val daar ook in. Veel vrienden van me zijn nu echt veel beter af met een koophuis (uiteindelijk toch maar via een 'suikeroom-constructie' geregeld) dan ze met hun huurhuis waren.quote:[b]Op donderdag 12 juni 2008 23:29 schreef
Niet dus als jij het nodig hebt om meer dan 5 keer je salaris te moeten lenen en daar ook nog eens een dikke subsidie op te ontvangen (HRA) dan is je inkomenspositie gewoon onvoldoende om dat huis wat je wou te kopen.
Jammer maar helaas.
Overheidslogica: je bezit een eigen huis dus je zou geld kunnen verdienen door dat te verhuren. Dat doe je niet, want je kocht dat huis namelijk om leuk te wonen, maar over die fictieve inkomsten moet je dus wel reëele belasting betalen. Logisch toch?quote:Op donderdag 12 juni 2008 22:41 schreef TubewayDigital het volgende:
kop in het zand natuurlijk , wat is eigenwoningforfait eigenlijk ?
alleen als je je hypotheek hebt afgelost, kun je het dan niet meer fictief verhuren??quote:Op vrijdag 13 juni 2008 02:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Overheidslogica: je bezit een eigen huis dus je zou geld kunnen verdienen door dat te verhuren. Dat doe je niet, want je kocht dat huis namelijk om leuk te wonen, maar over die fictieve inkomsten moet je dus wel reëele belasting betalen. Logisch toch?
Waar moet je dan zelf wonen?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 02:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Overheidslogica: je bezit een eigen huis dus je zou geld kunnen verdienen door dat te verhuren.
Nope, ik refereer aan de algemene defintie van libertarisme hier op fok.quote:Op donderdag 12 juni 2008 23:40 schreef TubewayDigital het volgende:
hangt er natuurlijk van af hoe je libertarisch intepreteert. Als je landen zoekt met vrije markt economie en een overheid kleiner/minder betutelend dan Nederland/zweden dan bestaan die gewoon. USA/Canada/UK/Zwitserland/ausies
is dit wat je wilde weten?
Zelfde idee als de heffing op je vermogen. Scheelt elkaar niet zoveel.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 07:59 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Waar moet je dan zelf wonen?
Heel lochisch idd.
Ja, dus?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 08:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zelfde idee als de heffing op je vermogen. Scheelt elkaar niet zoveel.
Ook dat is van den zotten.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 08:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zelfde idee als de heffing op je vermogen. Scheelt elkaar niet zoveel.
Het grappige is is dat bestemmingsplannen helemaal niet zo rigide zijn en als de gemeente meewerkt makkelijk aan te passen zijn.quote:Op donderdag 12 juni 2008 18:05 schreef Fastmatti het volgende:
Volgens mij wordt de bestemmingsplanproblematiek ook vergeten. Maar goed, de overheid is nog trots op deze marktverstoringen ook dus het wordt helemaal niets.
mwah de prijzen gaan dan dalen (zeker in combinatie met meer woningen bouwen en daar bedoel ik niet te dure appartementen meequote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:45 schreef Pappie_Culo het volgende:
prima, maar er moet wel iets tegenover staan.
Anders kan iedereen met een modaal inkomen en lager straks in een hutje op de hei
alleen de huurwoningen zijn van de corporaties, en die verdienen genoeg met woninkjes van 30.000 gulden uit 1970 voor 400 euro per maand.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:40 schreef HarryP het volgende:
Stond laatst nog een heel artikel over in de Intermediair:
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1423716
De overheid verneukt de koopmarkt jaarlijks met 15 miljard aan HRA.
Maar de overheid verneukt ook de huurmarkt jaarlijks met 14.5 miljard.
klopt en dat zou met de nieuwe WRO ook eenvoudiger moeten worden.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 12:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het grappige is is dat bestemmingsplannen helemaal niet zo rigide zijn en als de gemeente meewerkt makkelijk aan te passen zijn.
Klopt deels al wordt er ook vrij vaak niet gebouwd door de ontwikkelaars wanneer dat wel mag. Een beetje stad (vanaf 100.000 inw ofzo) loopt daardoor bv al snel meer dan 1000 woningen achter op planning.quote:Echter wordt er gewoon structureel te weinig grond voor woningbouw vrijgegeven
Dat het wel logisch is dat als je op vermogen belasting wilt heffen dat je dat dan op het hele vermogen doet.quote:
quote:Het adviesbureau pleit voor een terugtrekkende overheid. 'Mechanismen van vraag en aanbod zijn vaak het beste in staat het gewenste evenwicht te herstellen.' Beleidsmakers dienen zich daarom te beperken tot het formuleren van algemene doelstellingen 'in plaats van het strak reguleren van het systeem'.
Gestreefd zou moeten worden naar 'eigendomsneutraal' wonen: kopen moet niet worden bevoordeeld boven huren, of andersom. 'Wel dient er een "vangnet" te komen voor de lage inkomensgroepen die niet zelfstandig in staat zijn om te voorzien in acceptabele en betaalbare woonruimte.' Zo wordt gedacht aan een inkomensafhankelijke huurderskorting, gefinancierd door de corporaties.
Het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek zou geleidelijk over een periode van bijvoorbeeld 25 jaar moeten gebeuren. Hiervan worden geen dramatische schokken verwacht, maar wel een sterk matigend effect op de stijging van de huizenprijzen.
En honderduizenden uit hun huis weg omdat ze het niet meer op kunnen brengenquote:Op zaterdag 14 juni 2008 05:14 schreef henkway het volgende:
Dus een tijdelijke woonsubsidie voor de lagere inkomens en verder dit advies opvolgen
Hypotheekrenteaftrek weg
huursubsidie weg
overdrachtsbelasting weg
woonforfait weg
[..]
quote:Op zaterdag 14 juni 2008 08:40 schreef Sakura het volgende:
[..]
En honderduizenden uit hun huis weg omdat ze het niet meer op kunnen brengen
Dank u overheid.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 09:01 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Huizenprijs NL keldert onvermijdelijk, net als in de jaren '70.
Hij verwacht tevens een zeer hoge inflatie.
Hij beschrijft hoe dit (vergelijkbaar) in de jaren '70 ging: aanvankelijk hielden de monetaire autoriteiten de de rente relatief laag, tot en met een negatieve reële rente aan toe.
Daarna was er nog maar 1 remedie: korte rente sterk verhogen,en een recessie voor lief nemen.
Dat scenario leidt dan onvermijdelijk tot een daling van de huizenprijzen.
Hij verwacht een correctie van minstens 30%.
Oja even vergeten, VVD en CDA zijn linksquote:Op donderdag 12 juni 2008 18:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
Totale flauwekul. Je mag ervan uitgaan dat de overheid betrouwbaar is.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 09:24 schreef DroogDok het volgende:Maar als in een huis woont dat je zonder HRA niet kan betalen woon je natuurlijk eigenlijk te duur.
Klopt.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 09:24 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Oja even vergeten, VVD en CDA zijn linksWat willen Wilders en Verdonk eigenlijk met de HRA, vast ook niet afschaffen, maar hé die zijn links inderdaad.
Klopt.quote:Maar als in een huis woont dat je zonder HRA niet kan betalen woon je natuurlijk eigenlijk te duur.
Nou, dan de hypotheek verstrekkers maar gaan vertellen dat je maar 2 keer je jaarsalaris mag lenen ipv 4,5xquote:Op zaterdag 14 juni 2008 09:24 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Maar als in een huis woont dat je zonder HRA niet kan betalen woon je natuurlijk eigenlijk te duur.
Nee want de huren zullen dan los gelaten worden en ook sterk stijgen.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 08:40 schreef Sakura het volgende:
[..]
En honderduizenden uit hun huis weg omdat ze het niet meer op kunnen brengen
Je leent meer dan er zonder die subsidie mogelijk zou zijn. Ofwel je woont te duur.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 09:30 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Totale flauwekul. Je mag ervan uitgaan dat de overheid betrouwbaar is.
Dat ligt dan natuurlijk ana de rentestand en in hoeveel jaar je je hypotheek moet aflossen.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 10:21 schreef Sakura het volgende:
[..]
Nou, dan de hypotheek verstrekkers maar gaan vertellen dat je maar 2 keer je jaarsalaris mag lenen ipv 4,5x
Consequent onlogisch dus.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat het wel logisch is dat als je op vermogen belasting wilt heffen dat je dat dan op het hele vermogen doet.
Het is niet zo gek hoor.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 11:51 schreef kriele het volgende:
Het hele systeem van huren is toch ook eigenlijk zot? Er zijn mensen die hebben hun hele leven een huis gehuurd en waren maandelijks waarschijnlijk helemaal niet zoveel minder kwijt dan iemand die koopt. Iemand die koopt bezit het huis naar 30 jaar en iemand die 30 heeft gehuurd bezit....helemaal niks. Eigenlijk best vreemd als je er zo over nadenkt.
Het systeem zal wel op de schop moeten.
quote:Op zaterdag 14 juni 2008 09:30 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
ALs de huurmarkt vrij was, hadden veel mensen veel eerder gaan kopen.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 12:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is niet zo gek hoor.
In een vrije en efficiente markt is de huurprijs gewoon gelijk aan de kosten voor financiering en onderhoud van het huis. Er is geen voordeel om te kopen versus huren.
Alleen heeft NL geen vrije en efficiente markt maar allerlei regels en subsidies die bepaalde groepen bevoordelen of benadelen om onduidelijke redenen.
Heeft dat ooit wel echt zo gewerkt (in NL of elders?)quote:Op zaterdag 14 juni 2008 11:59 schreef Hyperdude het volgende:
Daarom is huren eigenlijk ook bedoeld voor de protere termijn, en kopen voor de langere termijn.
Maar dat werkt kennelijk al lang niet meer zo.
wat natuurlijk onzin is regels en subsidies worden constant aangepast.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 09:30 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
omdat een net afgestudeerde dat met een beetje geluk al 5 jaar heeft gedaanquote:Op zaterdag 14 juni 2008 12:45 schreef SeLang het volgende:
Wat ik overigens niet begrijp: waarom worden er zo weinig huizen in NL gedeeld?
Iedereen vindt het maar normaal dat iemand die net van school komt gelijk een compleet huis gaat kopen of huren. Dat is één van de redenen van de 'woningnood'.
Hier in Engeland is het heel normaal dat grotere huizen worden gedeeld door meerdere mensen of zelfs worden opgesplitst in 2 of meer zelfstandige units met eigen badkamer. Waarom kan dat in Nederland niet? Linkse regeltjes?
Wat moet een schoolverlater met een huis met 3 slaapkamers? Een dergelijk huis kun je prima sharen of opsplitsen in 2 kleine units met elk 2 kamers + eigen badkamer.
So what?quote:Op zaterdag 14 juni 2008 12:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
omdat een net afgestudeerde dat met een beetje geluk al 5 jaar heeft gedaan
Splitsen van woningen is in Nederland ook haast onmogelijk gemaakt, anders werd dat veel meer gedaan.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 12:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
So what?
En als je niet wilt sharen, wat is er mis met het splitsen van één huis in aparte units?
Een redelijk rijtjeshuis kost ca ¤250.000. Gooi er ¤50.000 tegenaan om het zo te modificeren dat je het als 2 aparte 2-kamer flats kunt verhuren en je hebt snel betaalbare woonruimte gecreeerd met weinig kosten en zonder huizen bij te bouwen. Nogmaals, in Engeland is dit heel normaal.
Waarom hoor ik dit soort ideeen nooit in discussies over de 'woningnood' in Nederland? Je kunt het probleem zo oplossen hoor.
Technisch is het natuurlijk heel makkelijk, maar je moet er allerlei vergunningen voor hebben. Vaak mag je hele (of halve) wonningen niet zomaar verhuren, afwijkende bestemmingsplannen, etc.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 12:58 schreef SeLang het volgende:
Waarom hoor ik dit soort ideeen nooit in discussies over de 'woningnood' in Nederland? Je kunt het probleem zo oplossen hoor.
Ik vermoed ook dat het met regeltjes te maken heeft, want voor investeerders is dit zeer interessant (kopen, splitsen en verhuren). Als de overheid de barrieres hiertegen opheft heb je binnen no time woonruimte voor iedereen.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 13:11 schreef henkway het volgende:
[..]
Splitsen van woningen is in Nederland ook haast onmogelijk gemaakt, anders werd dat veel meer gedaan.
Kennelijk doet de overheid alles om de schaarste in stand te houden
Het is de schuld van de linksenquote:Op zaterdag 14 juni 2008 13:16 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Technisch is het natuurlijk heel makkelijk, maar je moet er allerlei vergunningen voor hebben. Vaak mag je hele (of halve) wonningen niet zomaar verhuren, afwijkende bestemmingsplannen, etc.
De lokale overheid maakt het je vaak niet makkelijk/onmogelijk om zulke dingen te doen.
Dit is nu het hele trieste van het verhaal:quote:Op zaterdag 14 juni 2008 13:16 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Technisch is het natuurlijk heel makkelijk, maar je moet er allerlei vergunningen voor hebben. Vaak mag je hele (of halve) wonningen niet zomaar verhuren, afwijkende bestemmingsplannen, etc.
De lokale overheid maakt het je vaak niet makkelijk/onmogelijk om zulke dingen te doen.
Weer een goed burger initiatief om zeep geholpen door regelzucht.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 13:19 schreef ShadyLane het volgende:
Absoluut niet nee. Hier in Nijmegen kun je al jaren geen nieuwe woongroep meer beginnen. De enige manier om op zo'n manier te wonen is instromen in een reeds bestaande woongroep.
Een bevriend stel wilde samen met een ander bevriend stel een pand kopen en dan splitsen in boven- en benedenverdieping. Daar bleken allerlei haken en ogen aan te zitten, waar ik allemaal het fijne niet van weet, maar het eind van het liedje was dat ze er toch maar van af hebben gezien.
overigens waarom dat moeilijker qua regelgeving heeft ook met de brandveiligheids eisen te maken en dergelijke.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 13:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Weer een goed burger initiatief om zeep geholpen door regelzucht.
Dit is een perfect voorbeeld van wat ik bedoel!
klets, als je een brandveiligheidsplan indient mag het nog nietquote:Op zaterdag 14 juni 2008 13:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
overigens waarom dat moeilijker qua regelgeving heeft ook met de brandveiligheids eisen te maken en dergelijke.
Dat zal wel, maar een brandveiligheidsprobleem is een stuk makkelijker oplosbaar dan het vaste gegeven dat NL nu eenmaal dichtbevolkt is.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 13:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
overigens waarom dat moeilijker qua regelgeving heeft ook met de brandveiligheids eisen te maken en dergelijke.
quote:Op zaterdag 14 juni 2008 13:19 schreef ShadyLane het volgende:
Absoluut niet nee. Hier in Nijmegen kun je al jaren geen nieuwe woongroep meer beginnen. De enige manier om op zo'n manier te wonen is instromen in een reeds bestaande woongroep.
Een bevriend stel wilde samen met een ander bevriend stel een pand kopen en dan splitsen in boven- en benedenverdieping. Daar bleken allerlei haken en ogen aan te zitten, waar ik allemaal het fijne niet van weet, maar het eind van het liedje was dat ze er toch maar van af hebben gezien.
Dat is ook weer zoiets. Waarom zou speculatie persé slecht zijn?quote:Op zaterdag 14 juni 2008 13:47 schreef henkway het volgende:
Dan wordt er gekletst over speculatie , dat willen ze tegengaan
Dan gaat de overheid de boterham ontnemen van vele bouwtechnischebureau`s Ik denk niet dat je daar veel vrolijker van wordt.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 13:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat zal wel, maar een brandveiligheidsprobleem is een stuk makkelijker oplosbaar dan het vaste gegeven dat NL nu eenmaal dichtbevolkt is.
Natuurlijk moeten dingen als brandveiligheid goed worden bekeken, maar in plaats van barrieres op te werpen met stricte inflexibele regels zou je het moeten omdraaien. Namelijk: in plaats van een set regels wat allemaal niet mag zou een overheidsinstantie ook actief kunnen assisteren door te adviseren hoe het wel kan. Dus het vinden van praktische en goedkope oplossingen hoe zoiets brandveilig kan worden geimplementeerd.
Nogmaals, het verbaast me (of eigenlijk niet) dat de overheid zo passief en fantasieloos is waar het gaat om dit probleem dat al decennialang bestaat en volgens mij vrij makkelijk oplosbaar is.
Je had natuurlijk wel begrepen dat ik juist zo min mogelijk overheid wil.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 14:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dan gaat de overheid de boterham ontnemen van vele bouwtechnischebureau`s Ik denk niet dat je daar veel vrolijker van wordt.
Heb je in coma gelegen de afgelopen 2 jaar ofzo? Echt te pas en te onpas begin je overal over links, links, links.quote:Op donderdag 12 juni 2008 17:58 schreef SeLang het volgende:
Dit is wat economen al decennialang zeggen.
Maar zolang er een linkse elite aan de macht is zal er weinig veranderen
Ja maar dan alleen voor iedereen die meer dan modaal verdiend, iedereen die daaronder zit mag niet gepakt worden en het hele huurstelsel blijft ook gewoon bestaan.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 15:17 schreef Elfletterig het volgende:
Partijen als SP en PvdA zijn juist vóór hypotheekrenteaftrek.
Wie is er tegen dan als al die 4 partijen voor zijn?quote:Op zaterdag 14 juni 2008 15:17 schreef Elfletterig het volgende:
Heb je in coma gelegen de afgelopen 2 jaar ofzo? Echt te pas en te onpas begin je overal over links, links, links.Weet je welke partijen bij de laatste verkiezingen CAMPAGNE voerden met kreten als: "Bij ons is uw hypotheekrenteaftrek veilig" ?? - CDA en VVD !
Dit is niet waar. De PvdA en ChristenUnie zijn tegen hypotheekrenteaftrek en de SP in voor een begrenzing.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 15:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Heb je in coma gelegen de afgelopen 2 jaar ofzo? Echt te pas en te onpas begin je overal over links, links, links.Weet je welke partijen bij de laatste verkiezingen CAMPAGNE voerden met kreten als: "Bij ons is uw hypotheekrenteaftrek veilig" ?? - CDA en VVD !
O ja?quote:Op zaterdag 14 juni 2008 17:05 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Dit is niet waar. De PvdA en ChristenUnie zijn tegen hypotheekrenteaftrek
Omdat Nederlanders daar geen zin in hebben (het mag vaak wel) en de nood niet zo hoog is dat het noodzakelijk wordt.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 12:45 schreef SeLang het volgende:
Wat ik overigens niet begrijp: waarom worden er zo weinig huizen in NL gedeeld?
Iedereen vindt het maar normaal dat iemand die net van school komt gelijk een compleet huis gaat kopen of huren. Dat is één van de redenen van de 'woningnood'.
Hier in Engeland is het heel normaal dat grotere huizen worden gedeeld door meerdere mensen of zelfs worden opgesplitst in 2 of meer zelfstandige units met eigen badkamer. Waarom kan dat in Nederland niet? Linkse regeltjes?
Wat moet een schoolverlater met een huis met 3 slaapkamers? Een dergelijk huis kun je prima sharen of opsplitsen in 2 kleine units met elk 2 kamers + eigen badkamer.
Dat soort zaken gebeurt hier ook wel maar ondertussen probeert men het niet zo ver te laten komen dat er ontzettend veel verouderde, vervallen, verpauperde huizen komen die helemaal niet meer aan moderne standaard voldoen.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 14:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is ook weer zoiets. Waarom zou speculatie persé slecht zijn?
Sorry dat ik alweer met een Engels voorbeeld kom, maar een aantal jaar geleden had je hier ontzettend veel verouderde, vervallen, verpauperde huizen die helemaal niet meer aan moderne standaard voldeden. Juist het perspectief om die huizen na opknappen met winst te kunnen verkopen heeft ervoor gezorgd dat hele buurten zijn getransformeerd van achterbuurten naar hele mooie straten. Allemaal met particulier geld, geen overheidssubsidie. De speculanten hebben hier goed aan verdiend, maar ondertussen heeft de hele samenleving hiervan geprofiteerd.
Die kliek in Den Haag moet die achterhaalde linkse dogmas eens achter zich laten en de 21ste eeuw binnentreden.
Nopequote:
daartoe zijn al veel publicaties van o.a. VROM aanwezig en gemeenten moeten ook steeds meer van dergelijke dienstverlening online aanbieden. Bij de gemeente waar ik woon kan je een principeverzoek indienen om te kijken of wat je wilt ergens kan. Als het kan krijg je uitleg over de vervolgstappen en kan het niet dan wordt dat gemotiveerd.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 14:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je had natuurlijk wel begrepen dat ik juist zo min mogelijk overheid wil.
Kernpunt is echter dat als de overheid zich ergens mee bemoeit, dat ze dan oplossingsgericht zijn en flexibel is.
Ik bedoel natuurlijk niet dat de overheid in individuele gevallen de rol van een bouwtechnisch bureau gaat overnemen, maar in plaats van een woud van regels zou de overheid bijvoorbeeld ook een brochure kunnen uitgeven met praktische informatie hoe dingen in standaard situaties praktisch zouden kunnen geimplementeerd, dus mensen de goede richting opwijzen in plaats van zoek het maar uit. En daar waar regels grote praktische barrieres opwerpen die regels aanpassen zodat ze wel werkbaar zijn.
In veel gevallen mag het gewoon hoor. Denk dat eerder meespeelt dat in Nederland woningen met ruimte voor bv 2 badkamers en keukens niet heel veel voorkomen. En als ze er wel zijn dan worden ze vaak helemaal door 1 gezin bewoond of in een vorm van kamerverhuur aan bv studenten geexploiteerd.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 20:23 schreef LXIV het volgende:
De enige reden die ik bedenken kan waarom het niet toegestaan wordt om woningen te splitsen is dat het niet toestaan hiervan weer een stukje macht voor de -locale- overheid betekend. Blije, vrije, sterke en zelfstandige mensen, daar heeft de overheid een broertje dood aan. Die hebben haar niet nodig en juist uit afhankelijkheid ontstaat de macht van de overheid.
Natuurlijk moet iedere woning seperaat wél aan de gestelde eisen voldoen. Dat is logisch. Maar ik heb begrepen dat vooral gemeenten heel erg moeilijk doen met het verstrekken van vergunningen hiervoor. Zo zul je bijvoorbeeld een extra huisnummer nodig hebben, etc. etc.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 20:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
In veel gevallen mag het gewoon hoor. Denk dat eerder meespeelt dat in Nederland woningen met ruimte voor bv 2 badkamers en keukens niet heel veel voorkomen. En als ze er wel zijn dan worden ze vaak helemaal door 1 gezin bewoond of in een vorm van kamerverhuur aan bv studenten geexploiteerd.
Ja, hallo! Dat betekend minder regels.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 20:44 schreef SeLang het volgende:
We zijn hier bezig om een groot maatschappelijk probleem op te lossen (althans dat lijkt het te zijn want iedereen klaagt kennelijk over woningnood).
Ik ben voorstander van zo min mogelijk overheid, maar als de overheid zich er mee wil bemoeien, laat ze dan een facilicerende rol spelen om de hindernissen die kennelijk bestaan voor het splitsen van woningen uit de weg te ruimen, in plaats van hindernissen op te werpen (wat nu dus gebeurt, zie een paar posts terug).
Nou en of er een markt is voor kleine betaalbare woningen!quote:Op zaterdag 14 juni 2008 20:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nope. Wat je wil mag namelijk gewoon maar er is weinig markt voor.
De prijzen zijn een groter probleem dan het aantal woningen op dit moment. Er staat de wereld aan woningen te koop momenteel.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 20:44 schreef SeLang het volgende:
We zijn hier bezig om een groot maatschappelijk probleem op te lossen (althans dat lijkt het te zijn want iedereen klaagt kennelijk over woningnood).
Ik ben voorstander van zo min mogelijk overheid, maar als de overheid zich er mee wil bemoeien, laat ze dan een facilicerende rol spelen om de hindernissen die kennelijk bestaan voor het splitsen van woningen uit de weg te ruimen, in plaats van hindernissen op te werpen (wat nu dus gebeurt, zie een paar posts terug).
Je hebt het in de NL markt dan al over bescheiden rijtjeswoningen die je wil splitsen (omdat anders de prijs alsnog te hoog is). Dan houd je p.p. al niet veel ruimte over hoor. Ik geloof er niks van dat veel mensen daar minstens een ton voor over hebben.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 20:50 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nou en of er een markt is voor kleine betaalbare woningen!
Toen ik zelf starter was mocht ik van de linksen bijna nergens wonen omdat mijn salaris zogenaamd te hoog was. Dan ben je aangewezen op zeer dure woningen in de vrije sector die schaars zijn. Ik was dolgraag in een goedkopere gesplitste woning gaan zitten (die overigens de hele markt naar beneden zouden trekken omdat er dan meer aanbod/ keuze is)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |