abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 juni 2008 @ 17:53:03 #1
216787 vastgoedzeepbel
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_59340817
"De overheid zou zich zo min mogelijk moeten bemoeien met de woningmarkt. De huidige problemen kunnen het best worden opgelost door afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, de huurtoeslag, de overdrachtsbelasting en het eigenwoningforfait."

bron: staatscourant.nl

Ik denk niet dat Balkenende iets gaat doen met dit advies. De vrees voor electoraal verlies is te groot bij het CDA. Wat denken jullie, komt het CDA in actie of gaat de kop weer in het zand?
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
verwachtingen woningmarkt experts
  donderdag 12 juni 2008 @ 17:58:47 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59340954
Dit is wat economen al decennialang zeggen.
Maar zolang er een linkse elite aan de macht is zal er weinig veranderen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_59341079
Volgens mij wordt de bestemmingsplanproblematiek ook vergeten. Maar goed, de overheid is nog trots op deze marktverstoringen ook dus het wordt helemaal niets.
pi_59341405
Uiteraard doen ze niets met dat belachelijke advies.
Ieder weldenkend mens weet dat de economie volledig in elkaar zal storten als de HRA afgeschaft zou gaan worden.
En als de huurtoeslag afgschaft wordt, krijgt het leger des heils het ongelofelijk verschrikkelijk druk met al die daklozen die op straat gezet gaan worden omdat ze geen dak meer boven hun hoofd kunnen betalen.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_59341548
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 17:58 schreef SeLang het volgende:
Dit is wat economen al decennialang zeggen.
Maar zolang er een linkse elite aan de macht is zal er weinig veranderen
de rechtse HRA doet ook een duit in het zakje, huursubsidie is de linkse variant.
Beiden zijn slecht voor de woningmarkt.

Minder gelul rond bestemmingsplannen zou een goede oplossing zijn, daarna geleidelijke afschaffing van huursub/HRA, alsmede snijden in de regeltjes rondom wonen.

Hier even een praktijkvoorbeeldje:
Ik woon in een huurhuis en ontvang toeslag, zo'n 20 euro per maand (alsof je daar iets aan hebt!!).
Waarschijnlijk moet ik die gaan terugbetalen omdat ik door overwerk en loonstijging dit jaar teveel ben gaan verdienen (en dat is immers slecht dus betalen!). Vervolgens wou ik dit jaar eens kijken voor een koophuis, maar doordat bepaald is (volgens mij mede of helemaal door de overheid) dat ik nog maar 4.5x mijn jaarloon mag lenen ipv 5.5x zoals tot voor kort het geval was, kan ik niet kopen. Dus zit ik gedwongen in dat huurhuis, met E20,- subsidie op de miskoop toe.
Met al die goede bedoelingen wordt ik dus arm en afhankelijk gemaakt, hartelijk dank hoor. Ik had allang in een koophuis kunnen zitten.
pi_59341827
En dat is maar goed ook, 5.5x je jaarsalaris lenen is echt achterlijk, en ingegeven door de geldwolven van de hypotheek verstrekkers.
Sommige mensen moeten gewoon tegen zichzelf beschermd worden.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_59341950
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 18:34 schreef Sakura het volgende:
En dat is maar goed ook, 5.5x je jaarsalaris lenen is echt achterlijk, en ingegeven door de geldwolven van de hypotheek verstrekkers.
Sommige mensen moeten gewoon tegen zichzelf beschermd worden.
Mag ik dat gvd zelf weten?
Nu moet ik zo'n 3 jaar wachten op dat koophuis.
ik betaal E430 huur. Reken je even mee?
430x12= 5160x3=15480.
Dat is al bijna het bedrag dat ik nu tekort kwam voor mijn droomhuisje, ik ben het dus hoe dan ook kwijt, alleen nu ben ik het écht kwijt.
Er is geen enkele reden om mij tegen mezelf te beschermen, ik nooit een schuld gehad in mijn leven en altijd een redelijk bedrag gespaard ondanks een laag inkomen.
  † In Memoriam † donderdag 12 juni 2008 @ 18:41:29 #8
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_59341989
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 18:05 schreef Fastmatti het volgende:
Volgens mij wordt de bestemmingsplanproblematiek ook vergeten. Maar goed, de overheid is nog trots op deze marktverstoringen ook dus het wordt helemaal niets.
Die invloed is groter dan de HR, huursubsidie, ed. bij elkaar.
Carpe Libertatem
  donderdag 12 juni 2008 @ 18:51:59 #9
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_59342271
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 18:41 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Die invloed is groter dan de HR, huursubsidie, ed. bij elkaar.
Ja, als je ergens een mooi huis wilt bouwen, dan mag het niet want het is landbouwgrond :s
  donderdag 12 juni 2008 @ 18:52:03 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59342275
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 18:25 schreef sneakypete het volgende:

[..]

de rechtse HRA doet ook een duit in het zakje, huursubsidie is de linkse variant.
Beiden zijn slecht voor de woningmarkt.
Beiden zijn linkse marktverstorende subsidies (markt verstoren = links).
Beiden moeten onmiddellijk (gefaseerd) worden afgeschaft.
Mijn reisverslagen
  donderdag 12 juni 2008 @ 19:09:49 #11
216787 vastgoedzeepbel
pi_59342793
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 18:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je hebt in de US kunnen zien wat er gebeurt als de de markt z'n gang laat gaan. Vrijwel elke deskundige zegt dat de kredietcrisis is veroorzaakt door een tekort aan toezicht. (of door een ziekelijke hebzucht)
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
  donderdag 12 juni 2008 @ 20:05:54 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59344488
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 19:09 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Je hebt in de US kunnen zien wat er gebeurt als de de markt z'n gang laat gaan. Vrijwel elke deskundige zegt dat de kredietcrisis is veroorzaakt door een tekort aan toezicht. (of door een ziekelijke hebzucht)
Helemaal niet.

De creditcrisis is veroorzaakt door een te losse monetaire politiek van de FED en het feit dat financiele instellingen die te scherp aan de wind varen een bailout krijgen met belastinggeld. Hierdoor worden de normale zelfregulerende krachten van de markt buiten spel gezet. Dit komt omdat de FED niet onafhankelijk is maar verantwoordelijkheid moet afleggen aan de politiek. Dit is altijd een recept voor disaster omdat politiek alleen aan de korte termijn denkt.

Financiele instellingen zullen altijd te grote risicos nemen als ze tegen kunstmatig lage rente kunnen lenen en ze de rekening op iemand anders kunnen afschuiven als het fout gaat. In een ongereguleerde vrije markt zou dat niet gebeuren want de rente zou vanzelf oplopen en financiele instellingen zouden veel voorzichtiger zijn als ze zelf zouden opdraaien voor de schade in plaats van de belastingbetaler.
Mijn reisverslagen
  donderdag 12 juni 2008 @ 21:56:01 #13
216787 vastgoedzeepbel
pi_59347941
Ik geloof niet in Libertarisme.
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_59348270
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 18:39 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Mag ik dat gvd zelf weten?
Nu moet ik zo'n 3 jaar wachten op dat koophuis.
ik betaal E430 huur. Reken je even mee?
430x12= 5160x3=15480.
Dat is al bijna het bedrag dat ik nu tekort kwam voor mijn droomhuisje, ik ben het dus hoe dan ook kwijt, alleen nu ben ik het écht kwijt.
Er is geen enkele reden om mij tegen mezelf te beschermen, ik nooit een schuld gehad in mijn leven en altijd een redelijk bedrag gespaard ondanks een laag inkomen.
ja slimmert, en reken nou ook eens uit wat je kwijt zou zijn als je 5.5 keer je jaar salaris zou lenen, en tel daar ook nog eens bij op dat je zelf al je onderhoud en reparaties moet gaan betalen.
zoals ik al schreef, mensens zoals jij moeten gewoon tegen zichzelf beschermd worden, want ze hebben geen flauw idee waarover ze praten.
  † In Memoriam † donderdag 12 juni 2008 @ 22:07:30 #15
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_59348306
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 21:56 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Ik geloof niet in Libertarisme.
Hoeft ook niet, want het is geen geloof.
Carpe Libertatem
pi_59348323
quote:

[..]

Wat moet dat toch heerlijk zijn als je de wereld zo met oogkleppen en een bord voor je kop simpel in rechts en links kan verdelen
pi_59348365
De overheid kan niets doen, die zit met zichzelf in de knoop, drie lagen ambtenaren maken een vrije woningmarkt onmogelijk, nu heeft er niemand woonruimte en gaan de rijkeren emigreren en strijken de poet op, anderen steken zich nog dieper in de schulden voor hun kinderen en de banken worden rijker en rijker.

Hypotheekrentesubsidie afschaffen, huursubsidie afschaffen, overdrachtsbelastiing afschaffen en mooie ruime woningen gaan bouwen en oude prachtwijken slopen
stoppen met het bouwen van loeidure onverkoopbare flats
pi_59348522
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 19:09 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Dit is de schuld van de extreem lage rente, de subprime constructie en de domme regel dat als je je schuld niet kan voldoen dan gewoon de sleutel opsturen naar de bank en klaar, met zulke regels durft iedereen zich het apelazerus te lenen, maakt toch niet uit.

Verder verkochten die banken die extreme risicos's door aan de rest van de wereld via financiele producten, dit zal de rest van de wereld niet gauw vergeten

[ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 12-06-2008 22:42:54 ]
pi_59349621
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 17:53 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
"De overheid zou zich zo min mogelijk moeten bemoeien met de woningmarkt. De huidige problemen kunnen het best worden opgelost door afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, de huurtoeslag, de overdrachtsbelasting en het eigenwoningforfait."

bron: staatscourant.nl

Ik denk niet dat Balkenende iets gaat doen met dit advies. De vrees voor electoraal verlies is te groot bij het CDA. Wat denken jullie, komt het CDA in actie of gaat de kop weer in het zand?
kop in het zand natuurlijk , wat is eigenwoningforfait eigenlijk ?
pi_59349744
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 22:41 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

De bijtelling bij je inkomen van het huurwaardeforfait, dus enerzijds bijtelling en anderzijds aftrekbare rentebedragen maken het verhaal vreselijk ondoorzichtig.

Daarbij komt dat rijkeren die de woning hebben afgelost, geen bijtelling van het forfait hebben, dat is weer een cadeautje van de babyboomer aan zichzelf
  donderdag 12 juni 2008 @ 22:44:40 #21
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_59349761
Dat is een soort boete omdat je kennelijk hard genoeg werkt om een huis te kunnen kopen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_59351183
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 22:07 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Hoeft ook niet, want het is geen geloof.
Klopt een illusie .

Net zo onwerkbaar als het communisme alleen wil jij hier eerst nog die miljoenen doden voor opofferen voor je het toe zal geven.

Erg nobel
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_59351263
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 23:26 schreef du_ke het volgende:

[..]

Klopt een illusie .

Net zo onwerkbaar als het communisme alleen wil jij hier eerst nog die miljoenen doden voor opofferen voor je het toe zal geven.

Erg nobel
pi_59351270
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 18:25 schreef sneakypete het volgende:

Met al die goede bedoelingen wordt ik dus arm en afhankelijk gemaakt, hartelijk dank hoor. Ik had allang in een koophuis kunnen zitten.
Niet dus als jij het nodig hebt om meer dan 5 keer je salaris te moeten lenen en daar ook nog eens een dikke subsidie op te ontvangen (HRA) dan is je inkomenspositie gewoon onvoldoende om dat huis wat je wou te kopen.

Jammer maar helaas.
pi_59351294
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 23:29 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Ok dan graag nu enkele landen als voorbeeld waar het libertarisme in een moderne maatschappij heeft gewerkt .

En nu niet laf terugkrabbelen zoals al die andere zogenaamde libertariers hoor, dat zou erg zwak zijn
pi_59351327
nederland zelf is natuurlijk al (relatief) liberaal. Daarnaast is een verwijzing naar willekeurig angel saksisch land voldoende. Doen ze niet zo moeilijk over brieven onder de 50 gram
pi_59351474
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 23:31 schreef TubewayDigital het volgende:
nederland zelf is natuurlijk al (relatief) liberaal. Daarnaast is een verwijzing naar willekeurig angel saksisch land voldoende. Doen ze niet zo moeilijk over brieven onder de 50 gram
Echter het zijn totaal geen libertarische samenlevingen. Ze hebben immers een groot staatsapparaat met uitkeringen, agenten etc. Ik weet zeker dat appeltje dat niet als libertarisch accepteert, het zijn in zijn ogen eerder commies.

Ofwel doe nog maar een poging .
pi_59351591
hangt er natuurlijk van af hoe je libertarisch intepreteert. Als je landen zoekt met vrije markt economie en een overheid kleiner/minder betutelend dan Nederland/zweden dan bestaan die gewoon. USA/Canada/UK/Zwitserland/ausies

is dit wat je wilde weten?
pi_59352503
quote:
[b]Op donderdag 12 juni 2008 23:29 schreef
Niet dus als jij het nodig hebt om meer dan 5 keer je salaris te moeten lenen en daar ook nog eens een dikke subsidie op te ontvangen (HRA) dan is je inkomenspositie gewoon onvoldoende om dat huis wat je wou te kopen.

Jammer maar helaas.
Da's waar, maar als vrienden die geen hypotheek konden krijgen 'omdat ze tegen zichzelf beschermd moesten worden' vervolgens noodgedwongen dan maar huren tegen een veel hogere maandlast, voelt dat wel krom. Er is best een flinke categorie die teveel verdient voor huursubsidie, maar te weinig voor een hypotheek. Ik val daar ook in. Veel vrienden van me zijn nu echt veel beter af met een koophuis (uiteindelijk toch maar via een 'suikeroom-constructie' geregeld) dan ze met hun huurhuis waren.

Ik zeg niet dat 5,5 keer je inkomen lenen een goed idee is, maar het kan wel het minste van twee kwaden zijn.
pi_59353678
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 22:41 schreef TubewayDigital het volgende:
Overheidslogica: je bezit een eigen huis dus je zou geld kunnen verdienen door dat te verhuren. Dat doe je niet, want je kocht dat huis namelijk om leuk te wonen, maar over die fictieve inkomsten moet je dus wel reëele belasting betalen. Logisch toch?
pi_59354732
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 02:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Overheidslogica: je bezit een eigen huis dus je zou geld kunnen verdienen door dat te verhuren. Dat doe je niet, want je kocht dat huis namelijk om leuk te wonen, maar over die fictieve inkomsten moet je dus wel reëele belasting betalen. Logisch toch?
alleen als je je hypotheek hebt afgelost, kun je het dan niet meer fictief verhuren??
pi_59354751
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 02:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Overheidslogica: je bezit een eigen huis dus je zou geld kunnen verdienen door dat te verhuren.
Waar moet je dan zelf wonen?

Heel logisch idd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Autodidact op 13-06-2008 08:33:02 ]
pi_59354979
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 23:40 schreef TubewayDigital het volgende:
hangt er natuurlijk van af hoe je libertarisch intepreteert. Als je landen zoekt met vrije markt economie en een overheid kleiner/minder betutelend dan Nederland/zweden dan bestaan die gewoon. USA/Canada/UK/Zwitserland/ausies

is dit wat je wilde weten?
Nope, ik refereer aan de algemene defintie van libertarisme hier op fok.

In de landen die jij noemt is de overheid overigens niet veel kleiner. En als we naar de woningmarkt kijken komen zaken als bestemmingsplannen en beperkte bouwmogelijkheden overal voor.
pi_59354990
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 07:59 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Waar moet je dan zelf wonen?

Heel lochisch idd.
Zelfde idee als de heffing op je vermogen. Scheelt elkaar niet zoveel.
pi_59355044
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 08:29 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja, dus?
  vrijdag 13 juni 2008 @ 08:42:34 #36
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_59355198
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 08:29 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ook dat is van den zotten.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  vrijdag 13 juni 2008 @ 10:40:13 #37
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_59357833
Stond laatst nog een heel artikel over in de Intermediair:
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1423716

De overheid verneukt de koopmarkt jaarlijks met 15 miljard aan HRA.
Maar de overheid verneukt ook de huurmarkt jaarlijks met 14.5 miljard.
  vrijdag 13 juni 2008 @ 10:45:14 #38
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59357944
prima, maar er moet wel iets tegenover staan.

Anders kan iedereen met een modaal inkomen en lager straks in een hutje op de hei
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_59360054
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 18:05 schreef Fastmatti het volgende:
Het grappige is is dat bestemmingsplannen helemaal niet zo rigide zijn en als de gemeente meewerkt makkelijk aan te passen zijn.

Echter wordt er gewoon structureel te weinig grond voor woningbouw vrijgegeven
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_59360194
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 10:45 schreef Pappie_Culo het volgende:
prima, maar er moet wel iets tegenover staan.

Anders kan iedereen met een modaal inkomen en lager straks in een hutje op de hei
mwah de prijzen gaan dan dalen (zeker in combinatie met meer woningen bouwen en daar bedoel ik niet te dure appartementen mee )
De woningmarkt zal voor een paar jaar op slot gaan en daarna zal het beter en goedkoper moeten gaan werken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_59364612
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 10:40 schreef HarryP het volgende:
Stond laatst nog een heel artikel over in de Intermediair:
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1423716

De overheid verneukt de koopmarkt jaarlijks met 15 miljard aan HRA.
Maar de overheid verneukt ook de huurmarkt jaarlijks met 14.5 miljard.
alleen de huurwoningen zijn van de corporaties, en die verdienen genoeg met woninkjes van 30.000 gulden uit 1970 voor 400 euro per maand.
2.500.000 huurwoningen gemiddeld uit 1970 - 1980

[ Bericht 1% gewijzigd door henkway op 14-06-2008 11:16:44 ]
pi_59367970
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 12:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het grappige is is dat bestemmingsplannen helemaal niet zo rigide zijn en als de gemeente meewerkt makkelijk aan te passen zijn.
klopt en dat zou met de nieuwe WRO ook eenvoudiger moeten worden.
quote:
Echter wordt er gewoon structureel te weinig grond voor woningbouw vrijgegeven
Klopt deels al wordt er ook vrij vaak niet gebouwd door de ontwikkelaars wanneer dat wel mag. Een beetje stad (vanaf 100.000 inw ofzo) loopt daardoor bv al snel meer dan 1000 woningen achter op planning.
pi_59367997
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 08:33 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ja, dus?
Dat het wel logisch is dat als je op vermogen belasting wilt heffen dat je dat dan op het hele vermogen doet.
pi_59382631
Dus een tijdelijke woonsubsidie voor de lagere inkomens en verder dit advies opvolgen

Hypotheekrenteaftrek weg
huursubsidie weg
overdrachtsbelasting weg
woonforfait weg
quote:
Het adviesbureau pleit voor een terugtrekkende overheid. 'Mechanismen van vraag en aanbod zijn vaak het beste in staat het gewenste evenwicht te herstellen.' Beleidsmakers dienen zich daarom te beperken tot het formuleren van algemene doelstellingen 'in plaats van het strak reguleren van het systeem'.

Gestreefd zou moeten worden naar 'eigendomsneutraal' wonen: kopen moet niet worden bevoordeeld boven huren, of andersom. 'Wel dient er een "vangnet" te komen voor de lage inkomensgroepen die niet zelfstandig in staat zijn om te voorzien in acceptabele en betaalbare woonruimte.' Zo wordt gedacht aan een inkomensafhankelijke huurderskorting, gefinancierd door de corporaties.

Het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek zou geleidelijk over een periode van bijvoorbeeld 25 jaar moeten gebeuren. Hiervan worden geen dramatische schokken verwacht, maar wel een sterk matigend effect op de stijging van de huizenprijzen.
pi_59382983
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 05:14 schreef henkway het volgende:
Dus een tijdelijke woonsubsidie voor de lagere inkomens en verder dit advies opvolgen

Hypotheekrenteaftrek weg
huursubsidie weg
overdrachtsbelasting weg
woonforfait weg
[..]

En honderduizenden uit hun huis weg omdat ze het niet meer op kunnen brengen
  zaterdag 14 juni 2008 @ 09:01:55 #46
216787 vastgoedzeepbel
pi_59383099
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 08:40 schreef Sakura het volgende:

[..]

En honderduizenden uit hun huis weg omdat ze het niet meer op kunnen brengen

In NRC geeft R.G.C.van den Brink, oud-bestuurder van ABN amro en hoogleraar Financials Institutions zijn visie:

Huizenprijs NL keldert onvermijdelijk, net als in de jaren '70.
Hij verwacht tevens een zeer hoge inflatie.
Hij beschrijft hoe dit (vergelijkbaar) in de jaren '70 ging: aanvankelijk hielden de monetaire autoriteiten de de rente relatief laag, tot en met een negatieve reële rente aan toe.
Daarna was er nog maar 1 remedie: korte rente sterk verhogen,en een recessie voor lief nemen.
Dat scenario leidt dan onvermijdelijk tot een daling van de huizenprijzen.
Hij verwacht een correctie van minstens 30%.
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_59383166
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 09:01 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Huizenprijs NL keldert onvermijdelijk, net als in de jaren '70.
Hij verwacht tevens een zeer hoge inflatie.
Hij beschrijft hoe dit (vergelijkbaar) in de jaren '70 ging: aanvankelijk hielden de monetaire autoriteiten de de rente relatief laag, tot en met een negatieve reële rente aan toe.
Daarna was er nog maar 1 remedie: korte rente sterk verhogen,en een recessie voor lief nemen.
Dat scenario leidt dan onvermijdelijk tot een daling van de huizenprijzen.
Hij verwacht een correctie van minstens 30%.
Dank u overheid.

Goed bezig.
pi_59383223
quote:

[..]

Oja even vergeten, VVD en CDA zijn links Wat willen Wilders en Verdonk eigenlijk met de HRA, vast ook niet afschaffen, maar hé die zijn links inderdaad. Misschien is het politieke spectrum wel niet zo lineair als jij het je voorstelt.....

Maar als in een huis woont dat je zonder HRA niet kan betalen woon je natuurlijk eigenlijk te duur.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_59383252
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 09:24 schreef DroogDok het volgende:Maar als in een huis woont dat je zonder HRA niet kan betalen woon je natuurlijk eigenlijk te duur.
Totale flauwekul. Je mag ervan uitgaan dat de overheid betrouwbaar is.
  zaterdag 14 juni 2008 @ 09:35:46 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59383288
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 09:24 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Oja even vergeten, VVD en CDA zijn links Wat willen Wilders en Verdonk eigenlijk met de HRA, vast ook niet afschaffen, maar hé die zijn links inderdaad.
Klopt.
Je kunt jezelf wel christelijk of liberaal noemen maar als je links handelt ben je gewoon links.
Btw: anti-immigratie is ook een links punt. Immigratie is juist goed voor economie en bedrijfsleven maar niet voor het linkse autochtone arbeiders proletariaat.
quote:
Maar als in een huis woont dat je zonder HRA niet kan betalen woon je natuurlijk eigenlijk te duur.
Klopt.
En er is geen rechtvaardiging voor om dat te subsidieren
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')