Ik heb vele dooddoeners hier langs zien komen, maar dit slaat zo ongeveer alles.quote:Op maandag 9 juni 2008 15:13 schreef Geqxon het volgende:
Als je het zo'n ramp vindt, waarom neem je zelf dan niet zo'n goed betaalde baan?
Het was meer in de richting van Argento; jij durft aan die vrijheid nog terecht grenzen te stellen, zij het dan dat je het nogal impliciet bracht..... doet daar weinig aan af. Maar Argento wil daar zelfs niets van weten. Fijn dat zo "gradaties"helder worden.quote:Op maandag 9 juni 2008 19:10 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb nooit anders beweerd...
Is het nu echt zo vreemd als iemand een genuanceerde stelling poneert, want je bent de tweede al die er een fikse kapstok in ziet...
Ach man, open je ogen toch eens.quote:Op maandag 9 juni 2008 17:05 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Zolang er geen fraude, diefstal of dwang plaatsvind is er ook helemaal niets aan de hand.
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat toevallig weer he dat een miljoenenconcern er met de buit vandoor gaat en niet een hardwerkende hobbyist.
En straks horen we jou natuurlijk de CEO van dat bedrijf prijzen voor die geweldige "prestatie".
De belangen zijn groot en niemand die controleert op wiens kosten de rechter naar Yab Yum gaat...quote:Nee, dat is een probleem wat plaats vind bij een monopolist als een overheid. Je hoeft immers maar 1 systeem om te kopen. Maar jij nu dus beweren dat topmanagers rechters omkopen?
Beter een kutnorm dan normloos.quote:
Ja echt een schending van de mensenrechten.quote:Op maandag 9 juni 2008 18:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat is dat nu weer voor vrijheid? Vrijheid voor bijna iedereen...
Die zijn gelukkig wagenwijd open en die kijken niet door een subjectieve "eerlijkheidsbril" heenquote:Op maandag 9 juni 2008 20:25 schreef rebel6 het volgende:
Ach man, open je ogen toch eens.
bol.com en het success hebben ze te danken aan goede service, snel leveren en een leukere prijs kunnen bieden.quote:Wat is de meest succesvolle site waar je boeken kunt kopen?
En waar denk je dat die het succes aan te danken hebben?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er zijn genoeg kleine bedrijven die dikke centen maken en dat is niet te danken aan overheidsdwang wat jij en EchtGaaf willen gebruiken om eerlijkheid af te dwingen. Die houdt coporatisme in stand.quote:Wat toevallig weer he dat een miljoenenconcern er met de buit vandoor gaat en niet een hardwerkende hobbyist.
En straks horen we jou natuurlijk de CEO van dat bedrijf prijzen voor die geweldige "prestatie".quote:De belangen zijn groot en niemand die controleert op wiens kosten de rechter naar Yab Yum gaat...Je bent in 1x beroemd als je het kan bewijzen. Waar wacht je nog op, als je het zo zeker weet?
Carpe Libertatem
Dank je, ik was even discussiemoe.quote:Op maandag 9 juni 2008 18:43 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Rebel6, leuk en blij dat je weer terug bent![]()
![]()
Nee, ik heb het over handelen in overeenstemming met je principes. Als jij de overtuiging hebt dat mensen niet teveel mogen verdienen, dan uit zich dat doordat jij op geen enkele manier bewust meewerkt aan het ontstaan of het in stand houden van een dergelijke situatie. Dat betekent dus dat je geen producten of diensten van het bedrijf waarbinnen zich die situatie voordoet afneemt, laat staan dat je voor een zo'n bedrijf werkt.quote:Op maandag 9 juni 2008 19:36 schreef EchtGaaf het volgende:
Zoiets van "succes van handelen is een keuze" ?
Als medewerker van een organisatie werk je mee aan het realiseren van de doelen van die organisatie en handel je volgens het door de organisatie opgelegde beleid. Dat betekent bijvoorbeeld dat als een bedrijf er dubieuze activiteiten op nahoudt, iedere medewerker daar een stuk verantwoordelijkheid voor draagt. Bij het topsalaris van de CEO is dat niet anders; iedere medewerker van de organisatie waar de CEO actief is, is verantwoordelijk voor dat topsalaris.quote:Hoe kan die "iemand" die gewoon een modaal salaris verdient "meewerken" of "mogelijk" maken dat dat een CEO een topsalaris krijgt![]()
Je onderschat de macht en de verantwoordelijkheid van het individu.quote:Vreemde redenatie. Je dicht een individuele zo wel heel veel macht toe , die hij/zij feitelijk niet eens heeft.
Dat kan wel zijn, maar het zijn daden en niet woorden die bepalend zijn voor hetgeen waarvoor men staat. Wat dat betreft is een opinie op zich niets meer dan gebakken lucht.quote:Wel eens van discrepanties gehoord mbt tot opinie en handelen. Nl alleen al om het simpele feit dat therie en praktijk nogal verschillende zaken zijn....
Ja, daar sta ik achter. Ik vind jou a-moreel ten opzichte van mijn morele standaard.quote:Op maandag 9 juni 2008 19:15 schreef EchtGaaf het volgende:
Het gaat mij om die een gewraakte passage, waarin jij stelt dat ik "verdorven BEN"
Wat een flauwkul. Normloos betekent nog altijd vrijheid en alleen de vrijheid die leidt tot onaanvaardbaar nadeel voor een bepaalde groep of de samenleving als geheel. moet middels normen worden beteugeld.quote:
Precies.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 01:00 schreef Argento het volgende:
Wat een flauwkul. Normloos betekent nog altijd vrijheid en alleen de vrijheid die leidt tot onaanvaardbaar nadeel voor een bepaalde groep of de samenleving als geheel. moet middels normen worden beteugeld.
Niemand heeft onaanvaardbaar nadeel van de hoge salarissen van CEO's en dan is normloos (lees: vrijheid) altijd, overal en per definitie te preferen boven een kutnorm.
Dan kan je je openlijk afvragen wie dan die kwalificatie dan eerder toekomt.quote:
En zo is het maar net. Het ontbreken van normen staat voor normloosheid en zie waartoe het leidt. Uiteindelijk naar de afgrond.....quote:
Geeft niet hoor. Ik kan mij er heel veel bij voorstellen. Het is af en toe net dat je steeds tegen een blok beton oploopt....quote:
Dank je!quote:Weet niet of ik vaak ga reageren, maar in ieder geval help ik graag met je strijd tegen de normvervaging.
Nooit van kartelvorming gehoord? En dat het verschijnsel van zelfverrijking aan de top zich niet beperkt to een paar bedrijven die uit de bocht vliegen? Je kan gerust vaststellen, lees de Elsevier maar, dat het zo ongeveer in de volle breedte (top)managers zichzelf schaamteloos verrijken en de rest met een lullige 2 / 3 % op steeds grotere achterstand zetten...quote:Op maandag 9 juni 2008 21:43 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Nee, ik heb het over handelen in overeenstemming met je principes. Als jij de overtuiging hebt dat mensen niet teveel mogen verdienen, dan uit zich dat doordat jij op geen enkele manier bewust meewerkt aan het ontstaan of het in stand houden van een dergelijke situatie. Dat betekent dus dat je geen producten of diensten van het bedrijf waarbinnen zich die situatie voordoet afneemt, laat staan dat je voor een zo'n bedrijf werkt.
Het moet werkelijk niet gekker worden dat medewerkers, die heel vaak fel gekant zijn tegen die exorbitante zeflverrijkingen aan de top. Want nogmaals het verschijnsel doet, zeker als je het per branche bekijk, in de volle breedte voor. Dus wat valt er dan feitelijk te kiezen? Het ziekelijke woekert steeds verder voort.....quote:Als medewerker van een organisatie werk je mee aan het realiseren van de doelen van die organisatie en handel je volgens het door de organisatie opgelegde beleid. Dat betekent bijvoorbeeld dat als een bedrijf er dubieuze activiteiten op nahoudt, iedere medewerker daar een stuk verantwoordelijkheid voor draagt. Bij het topsalaris van de CEO is dat niet anders; iedere medewerker van de organisatie waar de CEO actief is, is verantwoordelijk voor dat topsalaris.
Je overschat de macht en de verantwoordelijkheid van het individu.quote:Je onderschat de macht en de verantwoordelijkheid van het individu.
Nee, je ziet niet in dat de praktijk weerbarstiger is dan het afdraaien van een simpel libertaries riedeltje.quote:Dat kan wel zijn, maar het zijn daden en niet woorden die bepalend zijn voor hetgeen waarvoor men staat. Wat dat betreft is een opinie op zich niets meer dan gebakken lucht.
Maar mensen als EchtGaaf en rebel6 zijn dan dolgelukkig, want dan is alles eerlijk.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:24 schreef Scorpie het volgende:
Ow, ik zie dat er alweer gelobbyed wordt voor een staatsdictatuur waarin de overheid een allesverslindend monster is dat gefinancieerd word door de bedrijven die alle winst die gemaakt word moeten afdragen aan dit monsterlijke orgaan dat inefficient, log en geldverspillend is, genaamd de Overheid.
quote:Chauffeurs protesteren tegen advertentie
Ongeveer negenhonderd buschauffeurs hebben donderdag gedemonstreerd bij het hoofdkantoor van Connexxion in Hilversum. Ze boden acht regentonnen aan, een verwijzing naar de 812 duizend euro die voormalig topman Rob van Holten meekreeg bij zijn vertrek. "Daar was wel geld voor, maar er is kennelijk geen geld om de buschauffeurs een loonsverhoging te geven", licht een woordvoerder van FNV Bondgenoten toe.
http://www.depers.nl/econ(...)gen-advertentie.html
Jongen, ben je nou werkelijk zo naief om te denken dat 8 ton in verhouding staat tot die procentuele verhoging van duizenden buschauffeur-salarissen? Je begint het spoor bijster te raken EG, enige vorm van realiteitszin is nu echt ver te zoeken.....quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:27 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is werkelijk te bespottelijk voor woorden. Chauffeurs staken inmiddels al 10 dagen, om te voorkomen dat ze straks feitelijk met ene versoberde arbeidsvoorwaarden moeten stellen. Maar voor vertrekpremies is wel geld genoeg.
En nee, maar blijven denken dat het niet maatschappij ontwrichtend werkt...
Ik geef de chauffeurs groot gelijk. Het gedonder moet maar eens een keer ophouden.
Ja. Alles is eerlijk, want de overheid reguleert het dan. Dus dan is het eerlijkquote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:26 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Maar mensen als EchtGaaf en rebel6 zijn dan dolgelukkig, want dan is alles eerlijk.
quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jongen, ben je nou werkelijk zo naief om te denken dat 8 ton in verhouding staat tot die procentuele verhoging van duizenden buschauffeur-salarissen? Je begint het spoor bijster te raken EG, enige vorm van realiteitszin is nu echt ver te zoeken.....
Nunce is voor jouw een onbekend woord. Hoe onderontwikkeld kan je hier zijn.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja. Alles is eerlijk, want de overheid reguleert het dan. Dus dan is het eerlijk![]()
Stalin zou verheugd zijn over zoveel communistische aanhangers in Nederland.
Dat zou éénmalig 58 euro bruto per werknemer bij Connexxion zijn geweest.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:27 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is werkelijk te bespottelijk voor woorden. Chauffeurs staken inmiddels al 10 dagen, om te voorkomen dat ze straks feitelijk met versoberde arbeidsvoorwaarden moeten stellen. Maar voor vertrekpremies is wel geld genoeg.
Ik geef de chauffeurs groot gelijk. Het gedonder moet maar eens een keer ophouden.
quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:32 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat zou éénmalig 58 euro bruto per werknemer bij Connexxion zijn geweest.![]()
De looneis die ze willen is wel wat meer dan dat gouden handdrukje. Bovendien is het structueel.
Principes? Lul niet vent, je bent al 20 topics aan het roepen hoe het geld opnieuw verdeeld moet worden volgens een communistisch model, ga je nu lafjes terugkrabbelen zoals je ook deed in topic #14, #15, #16 en #17 toen DS4 je klem had geluld over je eigen salaris?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:31 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Jij weet niet eens wat een principe kwestie is?
Diep onder de indruk van je beoordelingsvermogen en je vermogen tot duidingquote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Principes? Lul niet vent, je bent al 20 topics aan het roepen hoe het geld opnieuw verdeeld moet worden volgens een communistisch model, ga je nu lafjes terugkrabbelen zoals je ook deed in topic #14, #15, #16 en #17 toen DS4 je klem had geluld over je eigen salaris?
Het gaat erom dat je eerst SCHANDE spreekt van zo`n vertrekregeling zonder zelf enige context aan te brengen in je eigen opmerkingen. Vervolgens zie je dat het effectief weinig uit zou maken in de salarissen van de desbetreffende chauffeurs, en nu gaat het opeens om het principe?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:34 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Al was het slechts die 58 euro, dan was het veel beter. Maar ja, als principes er jou niet toe doen...?
En je nek maar in het zand steken, dat het personeel dat op gegeven ogenblik terecht niet meer pikt....
Heb jij de indruk dat de OV-staking ontwrichtend werkt? Ik ben de nieuwsbericht met gestrande reizigers of mensen die noodgedwongen aan huis gekluisterd zitten of idioot lange files omdat iedereen genoodzaakt is de auto te pakken nog niet tegengekomen.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:27 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is werkelijk te bespottelijk voor woorden. Chauffeurs staken inmiddels al 10 dagen, om te voorkomen dat ze straks feitelijk met versoberde arbeidsvoorwaarden moeten stellen. Maar voor vertrekpremies is wel geld genoeg.
Oke jongen, gaan we dan. Jij stelt dat het een principe kwestie is:quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:37 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Diep onder de indruk van je beoordelingsvermogen en je vermogen tot duiding!
zolang je maar blijft komen met diezelfde dooddoeners- want dan zijn het zolang je maar mijn uitleg blijft uitleggen als een pleidooi voor een communisme- ben je voor mij geen partij in deze discussie.
Dit is absoluut geen principe kwestie, maar een oproep tot het herverdelen van beschikbaar geld, kortom, het opnieuw budgetteren van een organisatie en zijn/haar bestuurders door middel van overheidsbemoeienis (lees: belastingen). Leg jij me maar even uit wat jouw principe kwestie hierin is.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:27 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is werkelijk te bespottelijk voor woorden. Chauffeurs staken inmiddels al 10 dagen, om te voorkomen dat ze straks feitelijk met ene versoberde arbeidsvoorwaarden moeten stellen. Maar voor vertrekpremies is wel geld genoeg.
Ik heb heel duidelijke principes. Mensen dwingen een deel van hun rechtmatig verkregen eigendom af te staan vanwege wazige concepten als "eerlijkheid" is geen van die principes.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:34 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Al was het slechts die 58 euro, dan was het veel beter. Maar ja, als principes er jou niet toe doen...?
Ik hoop dat Connexxion ze allemaal zou kunnen ontslaan wegens werkweigering.quote:En je nek maar in het zand steken, dat het personeel dat op gegeven ogenblik terecht niet meer pikt....
Wat ben je ook een ontzettende egoïst. Wat te denken van la die scholieren die op het ov zijn aangewezen....MBO-er ide thans in de examentijd zitten.....quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:39 schreef Argento het volgende:
[..]
Heb jij de indruk dat de OV-staking ontwrichtend werkt? Ik ben de nieuwsbericht met gestrande reizigers of mensen die noodgedwongen aan huis gekluisterd zitten of idioot lange files omdat iedereen genoodzaakt is de auto te pakken nog niet tegengekomen.
Zelf pak ik als alternatief de fiets en weet je, dat bevalt me eigenlijk prima.
En als je meent dat de ´verontwaardiging´ ontwrichtend werkt, nou, daarvoor heb ik nog helemaal geen aanknopingspunt (laat staan bewijs) gezien. Wat wil je ons toch allemaal aanpraten?
Liever dictatoriale principes? Liever het recht op staken en actie intrekken?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:41 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik heb heel duidelijke principes. Mensen dwingen een deel van hun rechtmatig verkregen eigendom af te staan vanwege wazige concepten als "eerlijkheid" is geen van die principes.
[..]
Ik hoop dat Connexxion ze allemaal zou kunnen ontslaan wegens werkweigering.
Je hebt helemaal gelijk, mensen hun eigendom afpakken voor herverdeling is veel eerlijkerquote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:43 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Liever dictatoriale principes? Liever het recht op staken en actie intrekken?
Het is heel simpel. Een buschauffeur tekent een contract met busbedrijf. Daarin staat dat hij voor x werk y geld krijgt en krijgt hij voor zijn tijd een bepaalde hoeveelheid vergoedingen voor, waaronder een groot rijbewijs ed. allemaal op kosten van het busbedrijf. De chauffeurs doen nu geen reet en houden zich dus niet aan het overeengekomen contract. Als ze het dan niet eens zijn met het contract moeten ze onderhandelen met hun werkgever (zonder werkweigering zoals nu) of bij een andere werkgever aankloppen bij wie ze zich wel kunnen vinden in het contract.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Aangenaam.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:42 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Wat ben je ook een ontzettende egoïst.
Er zullen best mensen zijn die nadeel ondervinden van de stakingen maar met een beetje flexibiliteit en vindingrijkheid hoeft niemand schade te ondervinden en volgens mij is er geen scholier geweest die door de stakingen geen examen heeft kunnen maken. Hoezo ontwrichtend?quote:Wat te denken van la die scholieren die op het ov zijn aangewezen....MBO-er ide thans in de examentijd zitten.....
en heeft dat argument succes gehad?quote:En jij denkt dat het argument van "ontwrichting"niet door de werkgevers wordt aangebracht tijden het kort geding dat zal plaatsvinden of reeds heeft plaatsgevonden om de de chauffeurs weer aan het rijden te krijgen....
Dat is het probleem nou juist, jij hebt geen oog voor wat wel en niet eerlijk is.quote:Op maandag 9 juni 2008 20:34 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Die zijn gelukkig wagenwijd open en die kijken niet door een subjectieve "eerlijkheidsbril" heen
[..]
1) Snel leveren = veel voorraad = groot inkopen en veel opslagruimte, veel financiële risico's.quote:bol.com en het success hebben ze te danken aan goede service, snel leveren en een leukere prijs kunnen bieden.
Ze zijn er wel maar je moet heel goed zoeken tussen alle miljoenenbedrijven.quote:Er zijn genoeg kleine bedrijven die dikke centen maken en dat is niet te danken aan overheidsdwang wat jij en EchtGaaf willen gebruiken om eerlijkheid af te dwingen. Die houdt coporatisme in stand.
[..]
Rechters die gevoelig zijn voor geld, dat komt natuurlijk alleen in bananenlanden voor.quote:Je bent in 1x beroemd als je het kan bewijzen. Waar wacht je nog op, als je het zo zeker weet?
Er is wel degelijk onaanvaardbaar nadeel.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 01:00 schreef Argento het volgende:
[..]
Wat een flauwkul. Normloos betekent nog altijd vrijheid en alleen de vrijheid die leidt tot onaanvaardbaar nadeel voor een bepaalde groep of de samenleving als geheel. moet middels normen worden beteugeld.
Niemand heeft onaanvaardbaar nadeel van de hoge salarissen van CEO's en dan is normloos (lees: vrijheid) altijd, overal en per definitie te preferen boven een kutnorm.
Ja soms vraag ik me af of ze het écht niet begrijpen of dat ze jou je gelijk niet gunnen.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:00 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Geeft niet hoor. Ik kan mij er heel veel bij voorstellen. Het is af en toe net dat je steeds tegen een blok beton oploopt....![]()
[..]
Ik hoop ook dat mensen verontwaardigd blijven en niet gaan denken dat het normaal is.quote:Dank je!![]()
Ik vrees dat de discussie en ophef er niet minder op zullen worden. De excessen worden ieder jaar weer veel erger.
Je haalt mij ook regelmatig de woorden uit de mond.quote:Kijk maar wat je doet; als je zin hebt dan post je maar lekker. Maar voel je eigen niet gedwongen.Je bijdragen kan ik bijzonder goed waarderen.
Ik begrijp dat jij het normaal vindt om anderen langs jouw morele meetlat te leggen, maar dat zodra iemand dat bij jou doet jij daar grote bezwaren tegen hebt.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 12:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Dan kan je je openlijk afvragen wie dan die kwalificatie dan eerder toekomt.Als jij geen andere bewoordingen kan kiezen dan je die hebt gebruikt om je punt te maken, dan val je bij mij als "professional" als advocaat wel erg door de mand....
![]()
Heb ik gedaan. Is jou opgevallen dat ze het met mij/Argento/BA/enz. eens zijn dat er hier geen taak ligt voor de overheid om fiscaal in te grijpen, maar voor de aandeelhouders?quote:
Een wetmatigheid in de juridische wereld: indien een procedure een principezaak is, kent deze alleen maar verliezers... Denk daar maar eens over na.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:31 schreef EchtGaaf het volgende:
Jij weet niet eens wat een principe kwestie is?
Nee, hij heeft slechts een andere norm. En geen van beiden is objectief te duiden als de juiste.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:39 schreef rebel6 het volgende:
Dat is het probleem nou juist, jij hebt geen oog voor wat wel en niet eerlijk is.
Er zijn genoeg bedrijven die met een enorm budget de mist in gingen. Je doet alsof het allemaal heel makkelijk is, maar dat valt in de praktijk natuurlijk tegen.quote:1) Snel leveren = veel voorraad = groot inkopen en veel opslagruimte, veel financiële risico's.
2) Een leukere prijs kunnen bieden kan als je een enorm reclamebudget hebt waardoor je veel mensen trekt en dus geen hoge marge nodig hebt. Kleine bedrijven of hobbyisten kunnen geen tv-reclame kopen zoals Bol wel heeft gedaan.
Gek he dat bol.com daardoor beter scoort?
De beste worden omdat je het hoogste budget hebt, nou zeg wat een megaprestatie, je doet zo'n "top"manager natuurlijk flink tekort als je hem geen miljoenen betaalt.
Als je in al jouw normenloosheid de corruptiekaart meent te moeten trekken ten aanzien van onze rechterlijke macht, zou je dan ook zo vriendelijk willen zijn dat te onderbouwen?quote:Rechters die gevoelig zijn voor geld, dat komt natuurlijk alleen in bananenlanden voor.
Ik begrijp dat je nu aan het bewijzen bent dat de CEO's weldegelijk jaarlijks waarde toevoegen aan de bedrijven, door ze meer winst te laten maken zonder de prestaties te wijzigen.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 17:02 schreef rebel6 het volgende:
Hoe is het mogelijk dat bedrijven steeds hogere bedragen kunnen bieden voor dezelfde prestaties?
Het probleem met eerlijk is dat het subjectief is, en dus per definitie ongeschikt om ingrijpende beslissingen op te baseren.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:39 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Dat is het probleem nou juist, jij hebt geen oog voor wat wel en niet eerlijk is.
1) snel leveren = logistiek beter inrichten dan de concurrentie. Zegt NIETS over voorraden en dat soort dingen.quote:[..]
1) Snel leveren = veel voorraad = groot inkopen en veel opslagruimte, veel financiële risico's.
2) Een leukere prijs kunnen bieden kan als je een enorm reclamebudget hebt waardoor je veel mensen trekt en dus geen hoge marge nodig hebt. Kleine bedrijven of hobbyisten kunnen geen tv-reclame kopen zoals Bol wel heeft gedaan.
Gek he dat bol.com daardoor beter scoort?
De beste worden omdat je het hoogste budget hebt, nou zeg wat een megaprestatie, je doet zo'n "top"manager natuurlijk flink tekort als je hem geen miljoenen betaalt.
[..]
Heb je ook concrete namen/voorbeelden?quote:Rechters die gevoelig zijn voor geld, dat komt natuurlijk alleen in bananenlanden voor.
Nou ja, bussen (en die mensen die ze besturen) maken in tegenstelling tot een willekeurige fabriek deel uit van de infrastructuur. Ik denk niet dat je het kan toestaan om ze te lang te laten staken.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:43 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik heb daar heel erg goed oog voor. Dingen afpakken van mensen is niet eerlijk. Jij en EchtGaaf willen dingen afpakken van mensen die daar gewoon een eerlijk verifieerbaar contract voor hebben afgesloten.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:39 schreef rebel6 het volgende:
Uiteraard. Daarom wil ik ook geen monopolie van de overheid (duh)quote:Rechters die gevoelig zijn voor geld, dat komt natuurlijk alleen in bananenlanden voor.
Het zou niet wenselijk zijn. Want ze duperen mensen die er ook niks aan kunnen doen. Maar wel de werkgevers. Zij geven door het meten met twee maten zelf een verkeerd voorbeeld. Want waarom zou je je topman met tonnen aan oprotpremie verrijken, terwijl het gewone personeel zich driemaal in de rondte moet vechten in de onderhandelingen. voor elke tiende van een procent erbij ...quote:Op dinsdag 10 juni 2008 17:42 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Nou ja, bussen (en die mensen die ze besturen) maken in tegenstelling tot een willekeurige fabriek deel uit van de infrastructuur. Ik denk niet dat je het kan toestaan om ze te lang te laten staken.
Ik denk dat het juist tijd wordt voor de werknemers om te bedenken waarom ze nu maar een x% erbij krijgen. Het je gekeken wat voor opleiding ze vragen voor buschauffeur bij bv. Connexxion? VMBO. Als je na 20 jaar nog steeds hetzelfde kutbaantje heb als buschauffeur moet je wellicht eens nadenken hoe het komt dat je een kutsalaris hebt.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:08 schreef EchtGaaf het volgende:
Dus mogen de werkgevers ook eens beter gaan realiseren waar de kern van het probleem zit. Nee, niet bij het symptoom dat staking heet.
Ja, zo'n buschauffeur met VMBO kan natuurlijk ook CEO worden. Want dat is natuurlijk een keuze.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:14 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik denk dat het juist tijd wordt voor de werknemers om te bedenken waarom ze nu maar een x% erbij krijgen. Het je gekeken wat voor opleiding ze vragen voor buschauffeur bij bv. Connexxion? VMBO. Als je na 20 jaar nog steeds hetzelfde kutbaantje heb als buschauffeur moet je wellicht eens nadenken hoe het komt dat je een kutsalaris hebt.
Laat nou dit argument als EXCUUS worden gebruikt.......Ja, dit argument leidt nu net tot die normvervaging....Daar zit heel hele gedonder. Het wordt met goedkope retoriek gewoon goedgepraat.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 17:29 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Het probleem met eerlijk is dat het subjectief is, en dus per definitie ongeschikt om ingrijpende beslissingen op te baseren.
[..]
Slotje please.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:21 schreef EchtGaaf het volgende:
Nee, B_A, niet iedereen heeft de gave gods om een hoog salaris te bemachtigen.
voorstel: ik pak niet af, maar ik stel voor iedereen dan binnen het bedrijf dezelfde relatieve loonstijging krijgt. dit wettelijk regelen.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 18:20 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik heb daar heel erg goed oog voor. Dingen afpakken van mensen is niet eerlijk. Jij en EchtGaaf willen dingen afpakken van mensen die daar gewoon een eerlijk verifieerbaar contract voor hebben afgesloten.
]
Want?quote:
Dus? Alle principes dan maar overboord ;?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 17:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een wetmatigheid in de juridische wereld: indien een procedure een principezaak is, kent deze alleen maar verliezers... Denk daar maar eens over na.
Het zou me wat waard zijn als ze dan ook hun verantwoordelijkheid zouden nemen. Want nogmaals, ik zie niets liever dan een zelfreinigend effect. Blijft dat uit, dan moet de "brandweer" er aan te pas komen. Maar voorkomen is beter dan blussen. Liever resultaten door het publieke debat. Dan evt. ingrijpen.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 17:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Heb ik gedaan. Is jou opgevallen dat ze het met mij/Argento/BA/enz. eens zijn dat er hier geen taak ligt voor de overheid om fiscaal in te grijpen, maar voor de aandeelhouders?
Precies, Reya. Ze geven precies het verkeerde signaal af.....Het is ook niet meer uit te leggen, waarom het personeel zo met lede ogen moet aanzien dat hun arbeidsvoorwaarden worden versoberd ...Want dan moet de hand op de knip. Maar kijken wel even de andere kant op als de topman langkomst ... Zelf als die de zaak heeft verkloot...quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:32 schreef Reya het volgende:
Nou ja, weliswaar is de betreffende vertrekpremie slechts een klein gedeelte van het bedrag dat bij de stakingsacties in het geding is, toch geef je daar niet het juiste signaal mee af. Het lijkt me weinig verantwoord om enerzijds je topman - al dan niet terecht - rijkelijk te belonen en anderzijds een vrij bescheiden loonsverhoging aan je personeel te onthouden. Uiteraard is het rechtmatig, maar dergelijke acties verstoren de balans tussen de verschillende stakeholders wel degelijk.
Kennelijk is het drukmiddel gewoon nodig. Maar laten we eerlijk zijn, de vakbeweging heeft zich de laatste decennia zo goed als altijd de polderweg gekozen. Maar ze zien steeds vaker dat het niet meer helpt en daarom steeds vaker tot actie MOETEN overgaan. De werkgevers scheppen, met de topman voorop, zelf het nare ongewenste precedent.... De schuld ligt dus daar en niet aan de vakbonden. Want nogmaals die zijn decennia lang uiterst verantwoord bezig geweest door de weg van het dialoog te kiezen. Maar ergens houdt het wel een keer op.quote:Anderzijds zijn de vakbonden natuurlijk weinig verantwoord bezig door dergelijk ingrijpende acties - een staking voor onbepaalde (!) tijd - in te roepen, die ook vele derden schaden die met het conflict an sich niets te maken hebben. Het minst flatteus echter is de welhaast gecoordineerde actie van bonden en werkgevers om de bal richting de rijksoverheid te spelen, maar dat is weer een ander verhaal, en wat offtopic.
Ik weet niet, welke van de twee erger is...quote:Op dinsdag 10 juni 2008 17:09 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Ja soms vraag ik me af of ze het écht niet begrijpen of dat ze jou je gelijk niet gunnen.
Ik weet het bijna wel zeker...quote:Ik hoop ook dat mensen verontwaardigd blijven en niet gaan denken dat het normaal is.![]()
Sure.quote:Je haalt mij ook regelmatig de woorden uit de mond.
En je zegt denk ik ook wat veel mensen denken en voelen.
Ja, het gebrek aan nuance bij menigeen is gewoon stuiten. Maar die zijn voor mij hier geen partij meer.quote:Helaas is het idee nog wijdverbreid dat ontsporingen er bij horen en dat je die maar moet accepteren of anders in Noord-Korea moet gaan wonen.
Ik regel graag zelf mijn loon met mijn werkgever net zoals ik bv. een verkoop zou regelen op weet ik veel, marktplaats ofzo. Daar heb ik geen overheid voor nodig die communistische vaste percentages voor iedereen bepaalt.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:26 schreef EchtGaaf het volgende:
voorstel: ik pak niet af, maar ik stel voor iedereen dan binnen het bedrijf dezelfde relatieve loonstijging krijgt. dit wettelijk regelen.
Als iedereen het daar over eens kan worden, dan is er geen probleem meer op dit punt. Want wat zou daar oneerlijk aan zijn?
Geef nou eens antwoord op mijn vraag? Wat is er nou ONEERLIJK aan mijn voorstel?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:54 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik regel graag zelf mijn loon met mijn werkgever net zoals ik bv. een verkoop zou regelen op weet ik veel, marktplaats ofzo. Daar heb ik geen overheid voor nodig die communistische vaste percentages voor iedereen bepaalt.
Ze schaden waarschijnlijk hun eigen toekomst. Mensen gaan alternatieven zoeken en die zullen vaak bevallen.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:32 schreef Reya het volgende:
Nou ja, weliswaar is de betreffende vertrekpremie slechts een klein gedeelte van het bedrag dat bij de stakingsacties in het geding is, toch geef je daar niet het juiste signaal mee af. Het lijkt me weinig verantwoord om enerzijds je topman - al dan niet terecht - rijkelijk te belonen en anderzijds een vrij bescheiden loonsverhoging aan je personeel te onthouden. Uiteraard is het rechtmatig, maar dergelijke acties verstoren de balans tussen de verschillende stakeholders wel degelijk.
Anderzijds zijn de vakbonden natuurlijk weinig verantwoord bezig door dergelijk ingrijpende acties - een staking voor onbepaalde (!) tijd - in te roepen, die ook vele derden schaden die met het conflict an sich niets te maken hebben. Het minst flatteus echter is de welhaast gecoordineerde actie van bonden en werkgevers om de bal richting de rijksoverheid te spelen, maar dat is weer een ander verhaal, en wat offtopic.
Dat zou je me allerminst horen zeggen. Ik weet niet exact van de hoed en de rand, maar Connexxion schijnt de afgelopen jaren een behoorlijke efficiencyslag te hebben gemaakt, iets wat uiteraard ook op conto van een topman mg worden geschreven.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:44 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Precies, Reya. Ze geven precies het verkeerde signaal af.....Het is ook niet meer uit te leggen, waarom het personeel zo met lede ogen moet aanzien dat hun arbeidsvoorwaarden worden versoberd ...Want dan moet de hand op de knip. Maar kijken wel even de andere kant op als de topman langkomst ... Zelf als die de zaak heeft verkloot...![]()
Two wrongs don't make a right. Je kunt wel stug vasthouden aan "hij is begonnen", maar zulk soort kinderlijke principes gebruiken betekent wel dat je schade aanricht bij een derde partij. Zulk soort gijzelingstactieken kunnen mijn goedkeuring nimmer verdragen.quote:Kennelijk is het drukmiddel gewoon nodig. Maar laten we eerlijk zijn, de vakbeweging heeft zich de laatste decennia zo goed als altijd de polderweg gekozen. Maar ze zien steeds vaker dat het niet meer helpt en daarom steeds vaker tot actie MOETEN overgaan. De werkgevers scheppen, met de topman voorop, zelf het nare ongewenste precedent.... De schuld ligt dus daar en niet aan de vakbonden. Want nogmaals die zijn decennia lang uiterst verantwoord bezig geweest door de weg van het dialoog te kiezen. Maar ergens houdt het wel een keer op.
quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:58 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat zou je me allerminst horen zeggen. Ik weet niet exact van de hoed en de rand, maar Connexxion schijnt de afgelopen jaren een behoorlijke efficiencyslag te hebben gemaakt, iets wat uiteraard ook op conto van een topman mg worden geschreven.
Maar welk verkeerd signaal wordt er dan afgegeven, want nu begrijp ik je even nietquote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:32 schreef Reya het volgende:
..., toch geef je daar niet het juiste signaal mee af. Het lijkt me weinig verantwoord om enerzijds je topman - al dan niet terecht - rijkelijk te belonen en anderzijds een vrij bescheiden loonsverhoging aan je personeel te onthouden.
Het gaat erom of je als topman het draagvlak onder het personeel niet onderuit schoffelt door wel erg opportunistisch gedrag........nl wel alle ruimte voor je eigen portemonnee, maar het personeel wel steeds verder uit te knijpen.. Want dat is dus nu ook gaande.....quote:Two wrongs don't make a right. Je kunt wel stug vasthouden aan "hij is begonnen", maar zulk soort kinderlijke principes gebruiken betekent wel dat je schade aanricht bij een derde partij. Zulk soort gijzelingstactieken kunnen mijn goedkeuring nimmer verdragen.
Het is oneerlijk omdat inzet, kennis en kunde opeens niet meer van belang is en iedereen stijgt evenveel ongeacht of je alleen maar op je keyboard kan kwijlen of dat je miljardeninvesteringen voor het bedrijf voor elkaar kan krijgen.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:56 schreef EchtGaaf het volgende:
Geef nou eens antwoord op mijn vraag? Wat is er nou ONEERLIJK aan mijn voorstel?
Er is niks oneerlijks aan, zolang ik het ZELF met mijn werkgever kan regelen, en niet de OVERHEID.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:56 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Geef nou eens antwoord op mijn vraag? Wat is er nou ONEERLIJK aan mijn voorstel?
Maar dat wil EchtGaaf niet. EchtGaaf wil dat de overheid forceert dat je maar x% mag stijgen samen met al je andere kamaraden. Overleg bestaat niet in EchtGaafs wereld.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er is niks oneerlijks aan, zolang ik het ZELF met mijn werkgever kan regelen, en niet de OVERHEID.
Dat pleit jou niet vrij van je eigen verantwoordelijkheid. Al gedraagt de hele wereld zich 'slecht', dan nog betekent dat niet dat jij je ook zo moet gedragen. Los daarvan zijn kartels iets wat je aan de overheid te danken hebt. Als je kiest voor een overheid die zich met de markt bemoeit, dan kies je ook voor de gevolgen daarvan en een kartel is daar een van.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 13:17 schreef EchtGaaf het volgende:
Nooit van kartelvorming gehoord? En dat het verschijnsel van zelfverrijking aan de top zich niet beperkt to een paar bedrijven die uit de bocht vliegen? Je kan gerust vaststellen, lees de Elsevier maar, dat het zo ongeveer in de volle breedte (top)managers zichzelf schaamteloos verrijken en de rest met een lullige 2 / 3 % op steeds grotere achterstand zetten...
Je hebt *altijd* een keuze. Er is niemand die jou dwingt om bepaalde producten of diensten te kopen, laat staan om voor iemand te werken. Het is wel erg gemakkelijk om je achter de redenering dat je geen keuze hebt te verschuilen. Daarmee schuif je alle verantwoordelijkheid van je af en verwacht je dat een ander, in dit geval de overheid, jouw probleem mag opknappen.quote:Het moet werkelijk niet gekker worden dat medewerkers, die heel vaak fel gekant zijn tegen die exorbitante zeflverrijkingen aan de top. Want nogmaals het verschijnsel doet, zeker als je het per branche bekijk, in de volle breedte voor. Dus wat valt er dan feitelijk te kiezen? Het ziekelijke woekert steeds verder voort.....
Nee, dat doe ik niet. Als een individu slechts beperkte macht en verantwoordelijkheid heeft, hoe kan een topbestuurder dan de top bereiken en ervoor zorgen dat hij het gedrag kan vertonen dat jij hem verwijt?quote:Je overschat de macht en de verantwoordelijkheid van het individu.
Hoezo 'nee'? Wat ik zei heeft niets met libertarisme te maken. Het is een universeel principe dat als je een bepaalde overtuiging hebt, die overtuiging zich alleen uit door volledig in lijn met die overtuiging te handelen. Anders is het geen overtuiging maar een leugen.quote:Nee, je ziet niet in dat de praktijk weerbarstiger is dan het afdraaien van een simpel libertaries riedeltje.![]()
Dat is fundamenteel oneerlijk want het is in strijd met het beginsel van de vrije markt.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:26 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
voorstel: ik pak niet af, maar ik stel voor iedereen dan binnen het bedrijf dezelfde relatieve loonstijging krijgt. dit wettelijk regelen.
Als iedereen het daar over eens kan worden, dan is er geen probleem meer op dit punt. Want wat zou daar oneerlijk aan zijn?
Niemand zal goed willen gaan presteren. Waarom zou je, je krijgt toch hetzelfde als je baas, je collega's en je concurrenten.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 22:45 schreef Argento het volgende:
Dat is fundamenteel oneerlijk want het is in strijd met het beginsel van de vrije markt.
Bovendien doet het een onnodige afbreuk aan de flexibilteit van de individuele loonontwikkeling. Zo snap ik niet waarom je in de loonstijging geen onderscheid zou mogen maken tussen goede, gewone, matige en slechte presteerders. Dat gebeurt in het bedrijf waar ik werk bijvoorbeeld wel.
Niet waar dus. Ik pleit voor gelijke relatieve loonstijgingen. Maar niet voor gelijke beloningen.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 23:30 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Niemand zal goed willen gaan presteren. Waarom zou je, je krijgt toch hetzelfde als je baas, je collega's en je concurrenten.
Waarom zou ik hard werken als ik toch X% verhoging krijg?quote:Op woensdag 11 juni 2008 10:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Niet waar dus. Ik pleit voor gelijke relatieve loonstijgingen. Maar niet voor gelijke beloningen.
Matige en slechte presteerders moet je degraderen. Een onderscheid tussen gewone en goede presteerders zou je kunnen maken door een beperkte bandbreedte in te bouwen bij de stijgingen. En waarom zou je goede presteerders niet promoveren naar een hogere functie met een daarbij passende beloning?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 22:45 schreef Argento het volgende:
[..]
Dat is fundamenteel oneerlijk want het is in strijd met het beginsel van de vrije markt.
Bovendien doet het een onnodige afbreuk aan de flexibilteit van de individuele loonontwikkeling. Zo snap ik niet waarom je in de loonstijging geen onderscheid zou mogen maken tussen goede, gewone, matige en slechte presteerders. Dat gebeurt in het bedrijf waar ik werk bijvoorbeeld wel.
Is het niet gewoon vanzelfsprekend dat je HARD werkt voor een salaris wat je thans krijgt?quote:Op woensdag 11 juni 2008 10:30 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Waarom zou ik hard werken als ik toch X% verhoging krijg?
Niet iedereen heeft die intrinsieke drive.quote:Op woensdag 11 juni 2008 10:32 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Is het niet gewoon vanzelfsprekend dat je HARD werkt voor een salaris wat je thans krijgt?
Het is toch te gek voor woorden dat je pas gaat werken als er een beloning stijging in het vooruitzicht krijgt?
Ah, dus je gaat nu al je voorstel aanmerkelijk nuanceren?quote:Op woensdag 11 juni 2008 10:30 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Matige en slechte presteerders moet je degraderen. Een onderscheid tussen gewone en goede presteerders zou je kunnen maken door een beperkte bandbreedte in te bouwen bij de stijgingen.
Misschien dat die hogere functie wel hele andere vaardigheden vereist en dat het goed presteren in de ene functie niks zegt over de geschiktheid voor die hogere functie. Het zal best voorkomen dat goede presteerders zich opwerken binnen een organisatie maar dat maakt het nog niet geschikt voor een algemene (laat staan wettelijke) regel.quote:En waarom zou je goede presteerders niet promoveren naar een hogere functie met een daarbij passende beloning?
In jouw ideale wereld misschien, maar het is mijn ervaring dat mensen zichzelf het effectiefst vinden als ze zo weinig mogelijk werken voor hetzelfde salaris.quote:Op woensdag 11 juni 2008 10:32 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Is het niet gewoon vanzelfsprekend dat je HARD werkt voor een salaris wat je thans krijgt?
Het is gewoon werken voor het salaris dat je krijgt? Doe je dat niet, dan moet de werkgever gewoon consequenties trekken.quote:Op woensdag 11 juni 2008 10:41 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft die intrinsieke drive.
De meeste mensen hebben een wortel en/of stok nodig.
Ik ben nooit vies van nuance geweest. Het gaat mij om het bestrijden ven EXCESSEN.quote:Op woensdag 11 juni 2008 10:42 schreef Argento het volgende:
[..]
Ah, dus je gaat nu al je voorstel aanmerkelijk nuanceren?
Daarom zeg ik: voer een beperkte bandbreedte in als iemand liever blijft zitten. Waarom zou je geen schalen maken voor maximale stijgingen?quote:Misschien dat die hogere functie wel hele andere vaardigheden vereist en dat het goed presteren in de ene functie niks zegt over de geschiktheid voor die hogere functie. Het zal best voorkomen dat goede presteerders zich opwerken binnen een organisatie maar dat maakt het nog niet geschikt voor een algemene (laat staan wettelijke) regel.
Hiermee pleit je dus onomwonden voor het versoepelen van het ontslagrecht?quote:Op woensdag 11 juni 2008 11:42 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is gewoon werken voor het salaris dat je krijgt? Doe je dat niet, dan moet de werkgever gewoon consequenties trekken.
Je spreekt toch af dat je werk levert tegen een vooraf afgesproken salaris? En niet dat je pas gaat werken met een stijging in het vooruitzicht?
Dat is zo, en daarom mag een werkgever toch gewoon verlangen dat hij prestaties geleverd krijgt voor het afgesproken salaris. En nogmaals niet dat het gewoon is dat werknemer zich pas gaat inzetten als er een beloningstijging in het vooruitzicht is gesteld. Want dat is de omgekeerde wereld.quote:Op woensdag 11 juni 2008 10:43 schreef Argento het volgende:
[..]
In jouw ideale wereld misschien, maar het is mijn ervaring dat mensen zichzelf het effectiefst vinden als ze zo weinig mogelijk werken voor hetzelfde salaris.
Vreemde gevolgtrekking.quote:Op woensdag 11 juni 2008 11:45 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Hiermee pleit je dus onomwonden voor het versoepelen van het ontslagrecht?
Het gaat mje niet zozeer om wat die topman verdient, maar of de bedrijven in kwestie de stabiliteit weten te bewaren, onder andere door middel van een proportionele afweging van belangen. Door je personeel een modale salarisverhoging te onthouden, terwijl uit de beloning van toplieden niet blijkt dat het bedrijf in zwaar weer is gekomen, lok je sociale onrust uit. Dat draagt niet bij aan de stabiliteit.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:04 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]in relatie tot dit wat je schreef...
[..]
Maar welk verkeerd signaal wordt er dan afgegeven, want nu begrijp ik je even niet![]()
[..]
Wellicht, maar het stakingsrecht staat niet op zichzelf, maar is ingebed in een maatschappelijke context. En de vraag is dan: houd je door middel van een volledige staking wel evenredig ale belangen die in deze maatschappelijke context spelen in het oog?quote:Het gaat erom of je als topman het draagvlak onder het personeel niet onderuit schoffelt door wel erg opportunistisch gedrag........nl wel alle ruimte voor je eigen portemonnee, maar het personeel wel steeds verder uit te knijpen.. Want dat is dus nu ook gaande.....
Het stakingsrecht is een goed recht om dit soort wantoestanden, want dat zijn het wmb, aan de kaak te stellen. Want anders ligt pure onderdrukking van het personeel op de loer. Dat zou je toch moeten weten, Reya
Je slaat de spijker EXACT op zijn kop. Ik heb hier werkelijk niets aan te voegen, behalve dat mijn dag weer goed is door kennis te nemen van een inbreng die hout snijdt. Soms is mijn hoop niet verloren.quote:Op woensdag 11 juni 2008 11:51 schreef Reya het volgende:
[..]
Het gaat mje niet zozeer om wat die topman verdient, maar of de bedrijven in kwestie de stabiliteit weten te bewaren, onder andere door middel van een proportionele afweging van belangen. Door je personeel een modale salarisverhoging te onthouden, terwijl uit de beloning van toplieden niet blijkt dat het bedrijf in zwaar weer is gekomen, lok je sociale onrust uit. Dat draagt niet bij aan de stabiliteit.
Goeie. Omdat rechten, zoals het stakingsrecht, ook zijn grenzen kent. Net zoals het echt op vrije meningsuiting. Zeker, er zijn strijdige belangen, inherent aan een conflict als deze. We hebben het echter hier erg goed geregeld: de benadeelde partijen kunnen namelijk naar de rechter stappen als zij vinden dat ze onevenredig worden benadeeld. Dat is dus ook gisteren gebeurd met die chauffeurstaking. Rechter is inderdaad van oordeel dat een staking van onbepaalde tijd disproportioneel is, zeker als die manifesteert in de spits. Derhalve heeft de rechter de stakingen gematigd, maar gelukkig niet verboden.quote:Wellicht, maar het stakingsrecht staat niet op zichzelf, maar is ingebed in een maatschappelijke context. En de vraag is dan: houd je door middel van een volledige staking wel evenredig ale belangen die in deze maatschappelijke context spelen in het oog?
Nee, als aandeelhouder mag ik mijn eigendom af laten fikken.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:34 schreef EchtGaaf het volgende:
Blijft dat uit, dan moet de "brandweer" er aan te pas komen.
Dat je zo bepaalt dat de werknemer die inzet toont en in zichzelf investeert geen cent meer krijgt dan de werknemer die lui is en het allemaal wel zal jeuken.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:56 schreef EchtGaaf het volgende:
Ow, als je huis de hens in gaat, mag ik de brandweer niet bellen?quote:Op woensdag 11 juni 2008 12:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, als aandeelhouder mag ik mijn eigendom af laten fikken.
Een werkgever moet die laatste dan geen loon bijgeven, maar gewoon ontslaan.quote:Op woensdag 11 juni 2008 12:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat je zo bepaalt dat de werknemer die inzet toont en in zichzelf investeert geen cent meer krijgt dan de werknemer die lui is en het allemaal wel zal jeuken.
Is het toestaan van verschillen van (basis)beloningen irl tot zwaarte functies gelijk aan het toepassen van het gelijkheidsbeginsel (in optima forma) ?quote:Het gelijkheidsbeginsel is niet alleen gelijke gevallen gelijk behandelen, maar ook ongelijke gevallen ongelijk behandelen.
Dat is dus een pleidooi om de democratie z'n werk te laten doen als het gaat om wel/geen normen opleggen.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 17:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, hij heeft slechts een andere norm. En geen van beiden is objectief te duiden als de juiste.
[..]
Non-argument want hetzelfde overkomt bedrijven met een laag budget.quote:Er zijn genoeg bedrijven die met een enorm budget de mist in gingen. Je doet alsof het allemaal heel makkelijk is, maar dat valt in de praktijk natuurlijk tegen.
[..]
Overal is corruptie en oneerlijke rechtspraak. Je moet wel heel naief zijn om te denken dat dat in Nederland amper voorkomt.quote:Als je in al jouw normenloosheid de corruptiekaart meent te moeten trekken ten aanzien van onze rechterlijke macht, zou je dan ook zo vriendelijk willen zijn dat te onderbouwen?
Jij denkt nog steeds dat een stijgende winst ook maar iets zegt over de prestaties van een CEO.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 17:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je nu aan het bewijzen bent dat de CEO's weldegelijk jaarlijks waarde toevoegen aan de bedrijven, door ze meer winst te laten maken zonder de prestaties te wijzigen.
Knap. En als dit waar is zijn ze zwaar onderbetaald.
quote:Op woensdag 11 juni 2008 13:12 schreef rebel6 het volgende:
Non-argument want hetzelfde overkomt bedrijven met een laag budget.
Jammer dat het zo moeilijk is voor jou om toe te geven dat een hoger budget meer kans op succes geeft en dat de vrije markt dus per definitie oneerlijk is.
Oe oe, mag ik?quote:Op woensdag 11 juni 2008 13:55 schreef Argento het volgende:
waar denk je dat ondernemingen met een hoog budget dat budget vandaan halen?
vind je dat nou echt intressant voor deze discussie, dit soort causaliteitsoverwegingen? Mogen de aandeelhouders blij zijn met een CEO ongeacht de theoretische mogelijkheid dat een andere CEO het nog beter zou hebben gedaan? Die theoretische mogelijkheid kun je namelijk nooit uitsluiten en dat maakt hem zo oninteressant.quote:Op woensdag 11 juni 2008 13:34 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Jij denkt nog steeds dat een stijgende winst ook maar iets zegt over de prestaties van een CEO.
Misschien was de winst onder een andere CEO nog veel harder gestegen en heeft die CEO in feite een remmende werking gehad.
quote:Op woensdag 11 juni 2008 13:58 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Oe oe, mag ik?
Van werknemers uitbuiten door ze maar een klein percentage loonsverhoging per jaar te geven!
Dat is niet relevant.quote:Op woensdag 11 juni 2008 13:55 schreef Argento het volgende:
[..]
waar denk je dat ondernemingen met een hoog budget dat budget vandaan halen?
Dat doet het alarmsysteem al... Maar dat is dus eigen keuze!quote:Op woensdag 11 juni 2008 12:10 schreef EchtGaaf het volgende:
Ow, als je huis de hens in gaat, mag ik de brandweer niet bellen?
Dat vind jij reëler dan met gradaties werken, zodat je de grijstinten ook kan behandelen, conform waar ze recht op hebben?quote:Op woensdag 11 juni 2008 12:13 schreef EchtGaaf het volgende:
Een werkgever moet die laatste dan geen loon bijgeven, maar gewoon ontslaan.
Daar speelt het gelijkheidsbeginsel niet omdat het geen gelijke gevallen zijn en ze ook niet gelijk worden behandeld.quote:Is het toestaan van verschillen van (basis)beloningen irl tot zwaarte functies gelijk aan het toepassen van het gelijkheidsbeginsel (in optima forma) ?
Ik heb nooit de normloosheid bepleit. Sterker nog: ik hamer er keer op keer op dat de normen die in de diverse mensenrechtenverdragen zijn vastgelegd worden nageleefd.quote:Op woensdag 11 juni 2008 13:12 schreef rebel6 het volgende:
Dat is dus een pleidooi om de democratie z'n werk te laten doen als het gaat om wel/geen normen opleggen.
Fijn om te zien dat je niet langer de normloosheid aanhangt, maar de bevolking het laatste woord wilt geven.
Ten onrechte denk jij dat met een enorm budget alles makkelijker gaat. Dat is dus niet zo. Het hangt ernstig van de branche af en als je een goed bedrijfsplan hebt, dan kun je gewoon geld lenen.quote:Non-argument want hetzelfde overkomt bedrijven met een laag budget.
Jammer dat het zo moeilijk is voor jou om toe te geven dat een hoger budget meer kans op succes geeft en dat de vrije markt dus per definitie oneerlijk is.
Ik durf makkelijk te zeggen dat het in Nederland amper voorkomt en ik vind het bizar dat je zonder onderbouwing dit soort lasterlijke aantijgingen (strafbaar!) doet.quote:Overal is corruptie en oneerlijke rechtspraak. Je moet wel heel naief zijn om te denken dat dat in Nederland amper voorkomt.
Als je goed had gelezen, dan had je gezien dat ik op jou reageerde. En een stijgende winst kan weldegelijk iets zeggen over de prestaties van de CEO, alleen hoeft dat niet.quote:Op woensdag 11 juni 2008 13:34 schreef rebel6 het volgende:
Jij denkt nog steeds dat een stijgende winst ook maar iets zegt over de prestaties van een CEO.![]()
Waar heb ik ooit anders beweerd?quote:Misschien was de winst onder een andere CEO nog veel harder gestegen en heeft die CEO in feite een remmende werking gehad.
Nou, die verklaring heb ik wel gegeven, althans, ik heb mogelijke oorzaken gegeven, maar meer bijzonder: het zal mij jeuken. Dat is niet de discussie. Mijn punt is: het is geen taak van de overheid.quote:Verder heb ik jou nog altijd geen verklaring zien geven hoe het toch kan dat de salarissen in de afgelopen decennia explosief zijn gestegen
Dus je stelt eerst dat je mij geen verklaring hebt zien geven, om vervolgens te vertellen welke verklaring is zou hebben gegeven?quote:Jouw verklaring was geloof ik de toegenomen vraag naar managers, maar daar kan ik tegenover stellen de enorme stijging van het aantal hogeropgeleiden én de verschuiving van interesse van techniek e.d. naar managementfuncties (nietwaar EG?) waardoor het aanbod aan managers waarschijnlijk veel harder is gestegen zodat jouw verklaring alsnog in het water valt.
En een CEO die een goede visie neerlegt en op basis daarvan een hoog budget krijgt, dat noem jij ongelijke kansen?quote:Op woensdag 11 juni 2008 15:01 schreef rebel6 het volgende:
Het gaat erom dat ze betere kansen hebben puur en alleen dankzij hun hogere budget.
Wel als iemand (in dit geval DS4, want daar reageerde ik op) suggereert dat de toegevoegde waarde van CEO's rechtstreeks volgt uit winststijgingen. Het is echter een economisch gegeven dat de meeste bedrijven jaarlijks hun winst weten te vergroten. Dat noem je continuïteit, je kunt er niet al teveel uit afleiden.quote:Op woensdag 11 juni 2008 13:59 schreef Argento het volgende:
[..]
vind je dat nou echt intressant voor deze discussie, dit soort causaliteitsoverwegingen? Mogen de aandeelhouders blij zijn met een CEO ongeacht de theoretische mogelijkheid dat een andere CEO het nog beter zou hebben gedaan? Die theoretische mogelijkheid kun je namelijk nooit uitsluiten en dat maakt hem zo oninteressant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |