Het gaat natuurlijk om een schatting.quote:'Rookvrije horeca zet rokers aan tot stoppen'
Medisch - door Redactie op 01-06-2008 @ 13:33
Naar schatting 340 duizend rokers wagen de komende weken een poging hun peuk voor eens en altijd uit te drukken. Vooral de steeds hogere prijs van sigaretten en de rookvrije horeca per 1 juli zijn voor deze rokers aanleiding om te stoppen.
Dat melden KWF Kankerbestrijding, de Nederlandse Hartstichting, het Astma Fonds en antirookstichting Stivoro zondag op basis van onderzoek van TNS-Nipo onder 1200 rokers en ex-rokers. De organisaties starten maandag de campagne 'In iedere roker zit een stopper'.
Een op de tien ex-rokers haalde wel eens sigaretten uit de asbak en bijna een derde reed tijdens een stoppoging 's avonds wel eens naar een tankstation om sigaretten te halen, blijkt uit de enquête. Twaalf procent gaf toe wel eens stiekem op het toilet te hebben gerookt voordat de stoppoging slaagde.
Het kabinet streeft er naar om het aantal rokers in 2010 terug te dringen tot minder dan twintig procent van de bevolking. Volgens Stivoro blijft dat cijfer hangen op 26 à 27 procent, omdat de overheid niet genoeg geld steekt in publiekscampagnes en de accijnzen niet verder verhoogt.
En in ieder onderzoek van Stivoro zitten leugens en bedrog. We kennen die club inmiddels wel als een bende oplichters die hun boodschap een stuk belangrijker vinden dan de feiten.quote:Dat melden KWF Kankerbestrijding, de Nederlandse Hartstichting, het Astma Fonds en antirookstichting Stivoro zondag op basis van onderzoek van TNS-Nipo onder 1200 rokers en ex-rokers. De organisaties starten maandag de campagne 'In iedere roker zit een stopper'.
Misgun jij het rokers die van hun gevaarlijke en dure sigaretten af willen komen succes?quote:Op zondag 1 juni 2008 14:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Gelukkig lukt het slecht 15%.
Als je het echt over leugens en bedrog wil hebben kan je beter kijken naar de geschiedenis van de tabaksindustrie.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En in ieder onderzoek van Stivoro zitten leugens en bedrog. We kennen die club inmiddels wel als een bende oplichters die hun boodschap een stuk belangrijker vinden dan de feiten.
Wat denk je dat het kost als iedereen zou slagen?quote:Op zondag 1 juni 2008 14:28 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Misgun jij het rokers die van hun gevaarlijke en dure sigaretten af willen komen succes?
Gevaarlijk? Niet gevaarlijker dan auto's.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:28 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Misgun jij het rokers die van hun gevaarlijke en dure sigaretten af willen komen succes?
Het 'kost' niks, de staat verdient er alleen meer door.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:32 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Wat denk je dat het kost als iedereen zou slagen?
Verdiep je eens in de feiten.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gevaarlijk? Niet gevaarlijker dan auto's.
Smart onequote:Op zondag 1 juni 2008 14:34 schreef Heatseeker het volgende:
Iedereen die rookt op FOK! hetzelfde kleurtje als zijn longen.
Die is al lang en breed ingehaald door een veel grotere industrie.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:29 schreef rutger05 het volgende:
Als je het echt over leugens en bedrog wil hebben kan je beter kijken naar de geschiedenis van de tabaksindustrie.
Ik moest het 3 keer lezen voordat ik het begreep.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:45 schreef RemcoDelft het volgende:
Grappig altijd dat er nooit niet-verslaafden zijn die "willen beginnen", en toch zijn er meer mensen die starten dan stoppen... Heel raar!
Als je de algehele wijsheid in pacht krijgt en precies weet wat anderen diep in hun hart willen door te stoppen moet ik dat misschien ook maar eens proberen.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:09 schreef Farenji het volgende:
Diep in hun hart wil elke roker stoppen. Maar omdat stoppen zo moeilijk is maken ze zichzelf wijs dat ze willen roken en er niet vanaf willen.
Ik ben nu een maand of 2-3 gestopt ...
Een dergelijk verhaal hoor je wel vaker. Rokers walgen op een gegeven moment van hun afhankelijkheid van sigareten en de schadelijke invloed op hun gezondheid.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:09 schreef Farenji het volgende:
Diep in hun hart wil elke roker stoppen. Maar omdat stoppen zo moeilijk is maken ze zichzelf wijs dat ze willen roken en er niet vanaf willen.
Ik ben nu een maand of 2-3 gestopt (weet het niet eens precies meer) en ben er nog niet eens helemaal vanaf - van tijd tot tijd snak ik nog naar een peuk. De reden waarom ik ben gestopt (piepende longen, kortademigheid) maakt dat ik het volhoud. Ik voel zoveel positieve effecten van niet meer roken... Bijna alle rokers waar ik mee spreek, zeggen "wat goed joh dat je gestopt bent" en "eigenlijk zou ik ook best wel willen stoppen". Maar ze doen het meestal niet.
Roken is zoals zoveel verslavingen een zelfverkozen gevangenis. Maar zolang je jezelf wijs weet te maken dat je het naar je zin in die gevangenis hebt, gaat stoppen ook niet lukken.
Ik stond op een gegeven moment op mijn werk, buiten, in de regen, krampachtig aan mijn peuk te hijsen, ik zag mijn (niet rokende) collega's kijken van: "waarom staat die gek toch buiten in de regen?" en ik voelde de rook zwaar op mijn longen slaan. Dat was voor mij de druppel, opeens had ik het gehad, ik walgde ervan, zag hoe ontzettend afhankelijk ik van die dingen was, en sindsdien heb ik niet meer gerookt.
Betekent niet dat ik nu een anti-roker ben geworden: iedereen moet lekker doorpaffen als ie dat wil, ik heb er geen last van. Ik sta ook nog rustig in het cafe tussen de rokers, geen moeite mee. Stoppen is fucking moeilijk en voor mij was het ook zeker niet de eerste stoppoging. Wel kijk ik er nu anders tegenaan: roken zie ik niet als "gezellig" en zeker niet "stoer" maar ik zie het zoals het is: eigenlijk een hele rare gewoonte die je alleen maar hebt omdat je ervan afhankelijk bent.
Ik wist al veel langer dat ik eigenlijk wilde stoppen, toen ik nog rookte. Bij mij komt er ook nog eens bij dat ik vroeger astmatisch was, en ik merkte dat die weer terug kwam door het roken. Op een gegeven moment moet je dan eerlijk tegen jezelf zijn en de plaat voor je kop weghalen. Ik kon het gewoon niet meer voor mezelf verantwoorden, en ik geloofde niet meer in mijn eigen smoesjes om te blijven roken.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als je de algehele wijsheid in pacht krijgt en precies weet wat anderen diep in hun hart willen door te stoppen moet ik dat misschien ook maar eens proberen.
Hier een link waar je misschien iets aan hebt.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:29 schreef elcastel het volgende:
Ik stop ook 1 juli, ik ben het zat. Eigenlijk voornamelijk de kortademigheid en het irritante gehoest's nachts ...
Veel zorgverzekeraars vergoeden overigens een therapie voor het stoppen met roken.quote:Voor volwassenen / Stoppen met roken / Wat of wie helpt u? / StopSiteStopSite
Aan de StopSite wordt nu nog gewerkt. U kunt hier terecht in de loop van juni 2008.
De StopSite is een gratis internetprogramma. U gaat naar de homepage. Daar kunt u informatie over het programma lezen en een demonstratie zien. Als u inlogt op de StopSite krijgt u toegang tot alle onderdelen. Op de site vindt u opdrachten die u helpen met stoppen. U kunt ook een ‘rookdagboek’ of een weblog bijhouden. Er is een forum en u kunt met andere mensen chatten. Er zijn nog meer dingen op de site die u kunnen helpen. Zo kunt u de ‘stopmeter’ downloaden. Als u bent gestopt ziet u hier elke dag een andere tip en hoeveel geld u al hebt bespaard.
Wat is 't? Stoppen-met-rokenondersteuning via internet
Wat kost 't? Gratis
Wat moet ik doen? U meldt zich aan op de website. U maakt opdrachten en
u kunt praten met andere deelnemers: minimaal 6 weken.
Werkt het? Werkzaamheid is aangetoond
Je hoeft toch geen pakjes per dag te roken? Je kan toch ook af en toe een sigaret op steken.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:29 schreef elcastel het volgende:
Ik stop ook 1 juli, ik ben het zat. Eigenlijk voornamelijk de kortademigheid en het irritante gehoest's nachts ...
Dat hoesten wordt de eerste weken na stoppen alleen maar erger hoor. Dan komt al die zooi los.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:29 schreef elcastel het volgende:
Doe eens een poging. Misschien valt stoppen je wel mee.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:37 schreef JohnDope het volgende:
Waarom stoppen met roken? Mensen kunnen beter stoppen met drinken want door drinken gaan er veel meer mensen dood en raken er veel meer mensen gewond.
Dan moeten werkgevers alternatieven bieden, bijvoorbeeld dat de rokers in de tijd dat ze normaal stonden te roken even een leuke sport oefening kunnen doen (bal in de basket gooien of een potje tafelvoetbalen, etc).quote:Op zondag 1 juni 2008 15:37 schreef DennisMoore het volgende:
De meeste van m'n collega's roken... En zo ongeveer om het half uur vertrekken ze weer richting rookhok om 'eventjes' een peukje te doen.
Stinkerds.
Ik rookte ongeveer 1 pakje shag per week (halfzwaar, niet zwaar). Da's op zich niet veel maar meer dan genoeg om het te merken aan mijn gezondheid.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:38 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je hoeft toch geen pakjes per dag te roken? Je kan toch ook af en toe een sigaret op steken.
Tuurlijk valt me dat mee, maar ik wil nog wel een beetje genieten in het leven.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:40 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Doe eens een poging. Misschien valt stoppen je wel mee.
Het is natuurlijk jouw eigen keus, maar je doet je zelf te kort. Lees eens het boek van Allen Carrquote:Op zondag 1 juni 2008 15:42 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik ben al met veel te veel dingen gestopt, ik hoef me zelf op dit punt niet te bewijzen![]()
Een sigaret op zijn tijd moet gewoon kunnen.
Waarom moet de werkgever dat doen? Je kan zelf toch ook wel een alternatief verzinnen? Ga even lopen, wat ouwehoeren, kop koffie halen, neem een potje bellenblaasspul mee en ga bellenblazen, whatever. Je kan ook zonder een sigaret in je handen gewoon dom voor je uit gaan staren.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:40 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dan moeten werkgevers alternatieven bieden, bijvoorbeeld dat de rokers in de tijd dat ze normaal stonden te roken even een leuke sport oefening kunnen doen (bal in de basket gooien of een potje tafelvoetbalen, etc).
Veel niet-rokers leven zelf ook ongezond, die roken misschien niet, maar die doen bijvoorbeeld veel te weinig aan lichaamsbeweging en of eten er weer slecht bij.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:43 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk jouw eigen keus, maar je doet je zelf te kort. Lees eens het boek van Allen Carr
Wat is er mis met gewoon even doorwerkenquote:Op zondag 1 juni 2008 15:40 schreef JohnDope het volgende:
Dan moeten werkgevers alternatieven bieden, bijvoorbeeld dat de rokers in de tijd dat ze normaal stonden te roken even een leuke sport oefening kunnen doen (bal in de basket gooien of een potje tafelvoetbalen, etc).
Dat klopt, maar dat is nog geen goede reden om door te gaan met roken.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:46 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Veel niet-rokers leven zelf ook ongezond, die roken misschien niet, maar die doen bijvoorbeeld veel te weinig aan lichaamsbeweging en of eten er weer slecht bij.
Prima, en er komt ongetwijfeld makkelijker zuurstof bij je hersenen. Maar ik geloof niet dat je daardoor ineens diep in mijn hart kunt kijken. Mensen in het algemeen en de antirooklobby in het bijzonder moeten eens ophouden hun eigen oplossingen voor hun kennelijke probleem automatisch van toepassing te verklaren op iedereen.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:27 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik wist al veel langer dat ik eigenlijk wilde stoppen, toen ik nog rookte. Bij mij komt er ook nog eens bij dat ik vroeger astmatisch was, en ik merkte dat die weer terug kwam door het roken. Op een gegeven moment moet je dan eerlijk tegen jezelf zijn en de plaat voor je kop weghalen. Ik kon het gewoon niet meer voor mezelf verantwoorden, en ik geloofde niet meer in mijn eigen smoesjes om te blijven roken.
Vanzelfsprekend. Een niet-roker levert immers gemiddeld 80.000 euro meer omzet op omdat rokers die 10 jaar met alzheimer in een verpleeghuis en honderden euro's aan medicijnen per maand niet halen.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:33 schreef rutger05 het volgende:
Veel zorgverzekeraars vergoeden overigens een therapie voor het stoppen met roken.
Het valt me wel op dat de mensen die niet roken, vaak heel ongezond leven.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:48 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Och gut, JohnDope in de bocht, de koning van de drogredenaties!
Zoek eens op roken en alzheimer.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Prima, en er komt ongetwijfeld makkelijker zuurstof bij je hersenen. Maar ik geloof niet dat je daardoor ineens diep in mijn hart kunt kijken. Mensen in het algemeen en de antirooklobby in het bijzonder moeten eens ophouden hun eigen oplossingen voor hun kennelijke probleem automatisch van toepassing te verklaren op iedereen.
[..]
Vanzelfsprekend. Een niet-roker levert immers gemiddeld 80.000 euro meer omzet op omdat rokers die 10 jaar met alzheimer in een verpleeghuis en honderden euro's aan medicijnen per maand niet halen.
Als je bureauwerk doet is doorwerken ongezond en kost dat de werkgever op de lange termijn veel geld, dat moet echt met lichaamsbeweging worden afgewisseld.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:47 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Wat is er mis met gewoon even doorwerken?
Niet-rokers zijn (bij ons iig) veel productiever...
En mij valt het tegenovergestelde op. Zo.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:49 schreef JohnDope het volgende:
Het valt me wel op dat de mensen die niet roken, vaak heel ongezond leven.
Onzin. Daarvoor zijn er mooie anti-RSI maatregelen etc.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:50 schreef JohnDope het volgende:
Als je bureauwerk doet is doorwerken ongezond
Er is maar 1 anti-RSI maatregel die werkt en dat is bewegen. Vandaar ook dat je beter over een overbelasting kan spreken dan over RSI.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:51 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Onzin. Daarvoor zijn er mooie anti-RSI maatregelen etc.
Je punt is?quote:Op zondag 1 juni 2008 15:46 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Veel niet-rokers leven zelf ook ongezond, die roken misschien niet, maar die doen bijvoorbeeld veel te weinig aan lichaamsbeweging en of eten er weer slecht bij.
zo'n mevrouw die om het uur uit gaat leggen wat voor oefeningen je moet doenquote:Op zondag 1 juni 2008 15:51 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Onzin. Daarvoor zijn er mooie anti-RSI maatregelen etc.
Whateverquote:Op zondag 1 juni 2008 15:54 schreef Adelante het volgende:
zo'n mevrouw die om het uur uit gaat leggen wat voor oefeningen je moet doenen dan zit je als enige voor je computer schouderophalingen te maken
Dat is een Bullshit Marketing Onderzoek, want RSI bestaat helemaal niet.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:55 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Whatever. http://www.penoactueel.nl(...)_beroepsziekten.html
En da's niet omdat werknemers meer zijn gaan roken.
Gewoon een keer naar een collega toelopen om te overleggen ipv memo of mail systemen, scheelt ook al. Wat dat betreft vond ik rokers altijd wel socialer, meer menselijk contact/overleg bij een sigaretje. En dat komt denk ik productiviteit wel ten goede, maar zal niet voor iedereen gelden...quote:Op zondag 1 juni 2008 15:55 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Whatever. http://www.penoactueel.nl(...)_beroepsziekten.html
En da's niet omdat werknemers meer zijn gaan roken.
Daar is lang geleden een heel eenvoudig onderzoek naar gedaan, en daaruit bleek dat rokers veel minder kans hadden op alzheimer, ook als ze net zo oud werden. Die uitkomst beviel de gezondheidsindustrie natuurlijk niet, dus toen was er ineens geld voor een ingewikkeld samenstel van deelonderzoekjes, waarbij dan biomedisch onderzoek op celniveau met proefdieren wordt gecombineerd met gegoochel met statistieken en er ineens wel de gewenste oneliner uitrolt die de media in kan worden geslingerd: Roken leidt tot een verhoogde kans op alzheimer. Niemand die het onderzoek wat kan schelen en zich erin verdiept, het gaat om het persbericht.quote:
Het is off topic hier. Maar ik zou gewoon je mond houden over dingen waar je niks van weet.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:57 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat is een Bullshit Marketing Onderzoek, want RSI bestaat helemaal niet.
Het is wel zo, want als niet-rokers gezelliger waren geweest, dan was er een grote markt geweest voor niet-rook-horeca en dan had dat allang massaal bestaan in Nederland.quote:Op zondag 1 juni 2008 16:02 schreef DennisMoore het volgende:
Ja, rokers zijn veel gezelliger en socialer...
RSI is een marketing term voor "Overbelasting".quote:Op zondag 1 juni 2008 16:02 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het is off topic hier. Maar ik zou gewoon je mond houden over dingen waar je niks van weet.
Vaak is dat wel het geval. Meer levensgenieters enzo.quote:Op zondag 1 juni 2008 16:02 schreef DennisMoore het volgende:
Ja, rokers zijn veel gezelliger en socialer... net als dikke mensen, die zijn ook veel beter.
Of een gevalletje 'carpe diem, want morgen zijn we toch dood'.quote:Op zondag 1 juni 2008 16:06 schreef nikk het volgende:
Vaak is dat wel het geval. Meer levensgenieters enzo.
Heel goed idd, dat ze zomaar alles wat in hun ogen oh zo slecht is kunnen verbieden. Het bet(r)uttelings-kabinet weet er wel weer gemakkelijk mee weg te komen.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:52 schreef nikk het volgende:
Ook ik stop dus per 1 juli. Jammer dat roken in de horeca verboden wordt, maar meteen een goede reden om te stoppen. Soms wel fijn zo'n betuttelende overheid.
Ja hoor.quote:Op zondag 1 juni 2008 16:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar is lang geleden een heel eenvoudig onderzoek naar gedaan, en daaruit bleek dat rokers veel minder kans hadden op alzheimer, ook als ze net zo oud werden. Die uitkomst beviel de gezondheidsindustrie natuurlijk niet, dus toen was er ineens geld voor een ingewikkeld samenstel van deelonderzoekjes, waarbij dan biomedisch onderzoek op celniveau met proefdieren wordt gecombineerd met gegoochel met statistieken en er ineens wel de gewenste oneliner uitrolt die de media in kan worden geslingerd: Roken leidt tot een verhoogde kans op alzheimer. Niemand die het onderzoek wat kan schelen en zich erin verdiept, het gaat om het persbericht.
Zo is het met onderzoek naar de gevaren van meeroken ook gegaan. De WHO initieert een uitgebreid onderzoek, en de uitkomst is dat er geen verband is. Toen hebben ze geprobeerd de onderzoekscriteria achteraf aan te passen om zo wel tot de gewenste uitkomts te komen, maar de rechter heeft dat afgedaan als wetenschappelijke fraude. Toen zijn ze maar meer en andersoortige onderzoekjes gaan doen, net zo lang tot ze de uitkomst hadden die ze wilden.
Hoe je ook over roken denkt, je wordt genaaid waar je bij staat, uit financieel belang.
Dit heb ik ook, je rookt of je rookt niet. Ik rookte eerst 1 peuk weer in de week (ik was 7 jaar gestopt), later 2. Die regelde ik bij een teamgenoot na de wedstrijd, maar ik heb een teringhekel aan mensen die hun voorraad niet up-to-date hebben, als je rookt heb je peuken en anders heb je pech. Dus kocht ik mijn eigen peuken en dan gaat het al snel mis.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:40 schreef Farenji het volgende:
Ik rookte ongeveer 1 pakje shag per week (halfzwaar, niet zwaar). Da's op zich niet veel maar meer dan genoeg om het te merken aan mijn gezondheid.
Maar af en toe een sigaret opsteken, dat werkt voor mij niet. Sommige kunnen dat, ik niet. Het is doorgaan, of stoppen, geen tussenweg.
Ik weet precies hoe kut het is om te stoppen met roken, maar ik weet ook a-relaxed het is om adem te kort te hebben en een wedstrijd en 's nachts je bedgenoot wakker te houden door je geroggel en gehoest. Stoppen is kut, maar ik heb nu ook de ervaring dat ik heel bewust heb gezien hoe mijn conditie etc achteruit holden. Eerste jaar merk je het amper, daarna des te meer. Alleen al daaraan merk je hoe slecht roken is.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:38 schreef Farenji het volgende:
Dat hoesten wordt de eerste weken na stoppen alleen maar erger hoor. Dan komt al die zooi los.
Dat gebeurt als je stopt.quote:
Eerst was er een onderzoek onder Alzheimerpatienten waaruit bleek dat rokers zwaar ondervertegenwoordigd waren. Toen waren er heel anders opgezette studies dat er geen verschil was en dat het dus vooral geen reden was om te roken. En dan komt er iemand die oxidanten en vrije radicalen onder rokers gaat meten en concludeert dat op basis daarvan meer Alzheimer verwacht mag worden onder rokers, al dan niet met het een of andere gen.quote:Op zondag 1 juni 2008 17:54 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ja hoor.|Rokers hebben tot tweemaal toe meer kans op deze ziekte bij aanleg.
quote:Op maandag 2 juni 2008 13:34 schreef Farenji het volgende:
Acupunctuur, dat heeft een collega ook gedaan. "Oh oh oh wat heeft het goed geholpen" zei ze toen ze net was geprikt. "Geen enkele behoefte meer om te roken, echt geweldig!!!"
2 dagen later rookte ze weer.
Leuk verwoordquote:Op maandag 2 juni 2008 11:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Je mag dat allemaal best voor zoete koek slikken, ik krijg de indruk dat het een grabbelton is waaruit de anti-rooklobby eens in de zoveel tijd weer een persbericht mag trekken, er is toch niemand die er naar kijkt want we weten allemaal al hoe slecht het is.
Vriendin van mij heeft dat ook gedaan.quote:Op maandag 2 juni 2008 13:34 schreef Farenji het volgende:
Acupunctuur, dat heeft een collega ook gedaan. "Oh oh oh wat heeft het goed geholpen" zei ze toen ze net was geprikt. "Geen enkele behoefte meer om te roken, echt geweldig!!!"
2 dagen later rookte ze weer.
Daar zit hem het probleem ook niet. Het probleem zit hem erin dat er mensen zijn die het niks interesseert of ze wel 90 worden omdat de laatste jaren van hun leven toch de minste zijn. Die vinden het lang leven-argument voor henzelf niet geldig. Die mensen kosten de industrie dus 80.000 euro per persoon en die moesten dus ook aangepakt worden.quote:Op maandag 2 juni 2008 13:47 schreef mgerben het volgende:
Kijk, je kunt natuurlijk gewoon je ogen dichtdoen en zeggen dat je een opa van 96 hebt die nog steeds rookt.
Maar als roken écht niets uitmaakt voor je gezondheid zouden de percentages patiënten bij de longarts toch hetzelfde verdeeld moeten zijn als in de hele bevolking.
Dan zouden er in de wachtkamer ook 25% rokers en 75% niet rokers moeten zitten.
Dan kun je een onderzoek over vrije radicalen onder niet-rokende Alzheimer-patiënten (ik wou dat ik het verzonnen had!) aanhalen, maar het feit dat roken slecht is, is echt een gepasseerd station.
Daar komt het precies op neer...quote:Op maandag 2 juni 2008 13:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dus heeft men het gevaar van meeroken erbij gehaald als veel meer dwingend argument, omdat het anderen het recht geeft zich met andermans gedrag te bemoeien, en daar moest het nodige gegoochel en wetenschappelijke fraude aan te pas komen. Het werkt want "iedereen weet nu wel dat dat meeroken schadelijk is", niemand hoeft die stelling te verdedigen, niemand hoeft het zelf te kunnen beoordelen om het te mogen zeggen. Het beeld is met zoveel succes gevormd dat de feiten er niet meer toe doen.
Misschien omdat rokers gemiddeld minder oud worden?quote:Op maandag 2 juni 2008 11:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Eerst was er een onderzoek onder Alzheimerpatienten waaruit bleek dat rokers zwaar ondervertegenwoordigd waren.
Nee, dat soort factoren worden altijd meegewogen. Tenzij het een onderzoek van de anti-rooklobby betreft, dan hoeft dat niet.quote:Op maandag 2 juni 2008 14:27 schreef BUG80 het volgende:
Misschien omdat rokers gemiddeld minder oud worden?
Weet ik, was maar een grapje.quote:Op maandag 2 juni 2008 14:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat soort factoren worden altijd meegewogen. Tenzij het een onderzoek van de anti-rooklobby betreft, dan hoeft dat niet.
Je begrijpt natuurlijk wel dat als je gaat claimen dat roken misschien helemaal niet zo ongezond is, dat je dan echt niet meer serieus genomen kan worden he. Was je vader toevallig een struisvogel?quote:Op maandag 2 juni 2008 14:31 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, dat soort factoren worden altijd meegewogen. Tenzij het een onderzoek van de anti-rooklobby betreft, dan hoeft dat niet.
Dingen als statistiek, correlaties en causale verbanden gaat het gros al boven de pet. Goed meten is één, de juiste conclusies trekken blijkt vaak een paar abstractieniveaus te hoog.quote:Op maandag 2 juni 2008 14:34 schreef BUG80 het volgende:
Overigens kom ik ook een hoop onderzoeken tegen waarbij dat soort factoren NIET worden meegewogen, vaak door journalisten zonder enige kennis van statistiek.
Of van die mooie oorzakelijke verbanden als:
"Jonge drinkers vertonen vaak later crimineel gedrag", DUS "drank zorgt voor crimineel gedrag"
Dat doe ik dan ook niet. Ik claim echter wel dat inzake meeroken en onverhoopte positieve bijwerkingen van het roken de waarheid volledig ondergeschikt is aan de boodschap.quote:Op maandag 2 juni 2008 14:35 schreef The_End het volgende:
Je begrijpt natuurlijk wel dat als je gaat claimen dat roken misschien helemaal niet zo ongezond is, dat je dan echt niet meer serieus genomen kan worden he.
Ik denk dat je het volgende onderzoek even op moet vragen (ISBN staat erbij): http://www.gr.nl/referentie.php?ID=848quote:Op maandag 2 juni 2008 14:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dingen als statistiek, correlaties en causale verbanden gaat het gros al boven de pet. Goed meten is één, de juiste conclusies trekken blijkt vaak een paar abstractieniveaus te hoog.
[..]
Dat doe ik dan ook niet. Ik claim echter wel dat inzake meeroken en onverhoopte positieve bijwerkingen van het roken de waarheid volledig ondergeschikt is aan de boodschap.
Als het nou zo ligt als bijvoorbeeld Stivoro claimt. Dan zou je toch zeggen dat er één onderzoek terzake van meeroken is gedaan dat onomstotelijk aantoont dat meeroken tot gezondheidsschade leidt. En dan zou je zeggen dat dat onderzoek dan ook integraal voor iedereen beschikbaar is. Zoveel geld als er om gaat in de anti-rooklobby, dan moeten de auteursrechten geen belemmering vormen om dat op internet aan te bieden zodat iedereen van de inhoud kennis kan nemen.
Dus als iemand even een linkje heeft naar dat onderzoek?
Dat is dus precies wat ik bedoel. Men doet een onderzoek waarbij men meeroken vergelijkt met niet meeroken. Dan is de uitkomst van dat onderzoek dat de enige correlatie die een beetje significant is er op duidt dat meeroken zou helpen longkanker voorkomen.quote:Op maandag 2 juni 2008 15:40 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Ik denk dat je het volgende onderzoek even op moet vragen (ISBN staat erbij): http://www.gr.nl/referentie.php?ID=848
Geen idee of het verantwoord is uitgevoerd. Ik vond het via deze pagina van de Kankerbestrijding.
Met al die onzin die je loopt te verkondingen bedoel je maar een ding "Ik will kunnen roken waar ik wil en iedereen die er last van heeft, die rot maar op."quote:Op maandag 2 juni 2008 19:05 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is dus precies wat ik bedoel.
Heel goed van je, houd vol.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:27 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik wist al veel langer dat ik eigenlijk wilde stoppen, toen ik nog rookte. Bij mij komt er ook nog eens bij dat ik vroeger astmatisch was, en ik merkte dat die weer terug kwam door het roken. Op een gegeven moment moet je dan eerlijk tegen jezelf zijn en de plaat voor je kop weghalen. Ik kon het gewoon niet meer voor mezelf verantwoorden, en ik geloofde niet meer in mijn eigen smoesjes om te blijven roken.
Ik wil de vrijheid hebben om een cafe op te zoeken waar je mag roken. Je gaat immers 100% vrijwillig naar een cafe. Ik ben ook helemaal niet tegen rookvrije cafe's, zelfs niet tegen het stimuleren van rookvrije cafes, en dat je niet mag roken op de werkplek vind ik vanzelfsprekend. Ik ben voor vrije keuze, en tegen dwang, zeker als het argument voor die dwang niet blijkt te deugen.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 09:00 schreef The_End het volgende:
Met al die onzin die je loopt te verkondingen bedoel je maar een ding "Ik will kunnen roken waar ik wil en iedereen die er last van heeft, die rot maar op."
Ik ben tegen vrije keus, want de wereld zit vol met tuig wat geen zin heeft om rekening te houden met een ander.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 10:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik wil de vrijheid hebben om een cafe op te zoeken waar je mag roken. Je gaat immers 100% vrijwillig naar een cafe. Ik ben ook helemaal niet tegen rookvrije cafe's, zelfs niet tegen het stimuleren van rookvrije cafes, en dat je niet mag roken op de werkplek vind ik vanzelfsprekend. Ik ben voor vrije keuze, en tegen dwang, zeker als het argument voor die dwang niet blijkt te deugen.
We zijn net zo begaan als de rokers altijd waren met de niet rokers hoor!quote:Op dinsdag 3 juni 2008 10:58 schreef zoalshetis het volgende:
fijn dat alle niet-rokers hier zo begaan zijn met rokers.![]()
but thanks!
Ik merk het, leugenachtig tuig bovendien.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 11:12 schreef The_End het volgende:
Ik ben tegen vrije keus, want de wereld zit vol met tuig wat geen zin heeft om rekening te houden met een ander.
Ik ben niet tegen een kartbanen en circuits waar je even lekker kunt scheuren, hoe gevaarlijk en ongezond ook.quote:Ben je ook tegen snelheidsbeperkingen voor de auto (het is een vrije keuze om je op de weg te begeven toch!?) of tegen hygiene regels voor plekken waar met eten gewerkt wordt? (je hoeft niet naar een restaurant!)
Als het ene deel van de mensen het andere deel gaat opleggen hoe ze moeten leven wordt een samenleving snel vervelend ja. Voor een prettige samenleving moet men de kennelijk aanwezige innerlijke bemoeiziekte zelf een beetje onderdrukken.quote:Vervelend he zo'n samenleving.
Iets wat jij ook in elk rooktopic bewijstquote:Op dinsdag 3 juni 2008 11:12 schreef The_End het volgende:
[..]
Ik ben tegen vrije keus, want de wereld zit vol met tuig wat geen zin heeft om rekening te houden met een ander.
Afhankelijk van de weg ben ik tegen snelheidsbeperkingen, op grote stukken van de snelweg kun je het prima vrijgeven zoals Duitsland bewijst.quote:Ben je ook tegen snelheidsbeperkingen voor de auto (het is een vrije keuze om je op de weg te begeven toch!?)
Daar ben ik al helemaal tegen, door de overdreven hygiene hype dreigen namelijk eeuwenoude gerechten te verdwijnen, bouwen wij geen weerstand meer op (er is een correlatie tussen te hygienisch en vatbaar voor allergieen).quote:of tegen hygiene regels voor plekken waar met eten gewerkt wordt? (je hoeft niet naar een restaurant!)
De samenleving wordt pas vervelend door ruggegraatloze azijnzeikerds die hun idealen d.m.v. dwang willen realiseren onder het mom van democratie, wat het niet is want in een democratie hoor je ook rekening te houden met de minderheid.quote:Vervelend he zo'n samenleving.
Ja, dat vind ik nou ook! Het is te achterlijk voor woorden dat rokers niet rokers opleggen om die rook in te ademen! Zijn we het eindelijk eens!quote:Op dinsdag 3 juni 2008 11:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Als het ene deel van de mensen het andere deel gaat opleggen hoe ze moeten leven wordt een samenleving snel vervelend ja. Voor een prettige samenleving moet men de kennelijk aanwezige innerlijke bemoeiziekte zelf een beetje onderdrukken.
Je onderbouwt het met elke post die je doet.quote:Maar je beweert dat ik onzin schrijf, en ik wacht nog steeds op een onderbouwing.
Ik leg niemand wat op en ik wil ook niemand wat opleggen. Je moet niet doen alsof ik jouw wil verbieden naar een rookvrije tent te gaan.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 11:32 schreef The_End het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik nou ook! Het is te achterlijk voor woorden dat rokers niet rokers opleggen om die rook in te ademen!
Overal waar je komt leggen rokers hun wil op.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 11:41 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik leg niemand wat op en ik wil ook niemand wat opleggen. Je moet niet doen alsof ik jouw wil verbieden naar een rookvrije tent te gaan.
Tuurlijk.quote:Maar goed, de maatschappelijke problematie ontgaat je volledig, je denkt alleen maar om je eigen belang, hoe marginaal dat ook is in relatie tot de horeca.
En op wat voor manier zou dat overlast veroorzaken zijn?quote:Op dinsdag 3 juni 2008 11:50 schreef HostiMeister het volgende:
Waarom zijn het altijd de niet-rokers die lopen te janken over de rokers? Als ik ergens buiten sta en iemand niet zie roken ga ik toch ook niet zeggen dat ie een sigaret moet aansteken.
Je hoort andere mensen jouw mening niet op te dringen, dat moeten ze zelf maar weten. Dát is overlast.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 11:59 schreef The_End het volgende:
[..]
En op wat voor manier zou dat overlast veroorzaken zijn?
Je hoort anderen jouw rook niet op te dringen. Dat is overlast.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 12:02 schreef HostiMeister het volgende:
Je hoort andere mensen jouw mening niet op te dringen, dat moeten ze zelf maar weten. Dát is overlast.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |