Het gaat natuurlijk om een schatting.quote:'Rookvrije horeca zet rokers aan tot stoppen'
Medisch - door Redactie op 01-06-2008 @ 13:33
Naar schatting 340 duizend rokers wagen de komende weken een poging hun peuk voor eens en altijd uit te drukken. Vooral de steeds hogere prijs van sigaretten en de rookvrije horeca per 1 juli zijn voor deze rokers aanleiding om te stoppen.
Dat melden KWF Kankerbestrijding, de Nederlandse Hartstichting, het Astma Fonds en antirookstichting Stivoro zondag op basis van onderzoek van TNS-Nipo onder 1200 rokers en ex-rokers. De organisaties starten maandag de campagne 'In iedere roker zit een stopper'.
Een op de tien ex-rokers haalde wel eens sigaretten uit de asbak en bijna een derde reed tijdens een stoppoging 's avonds wel eens naar een tankstation om sigaretten te halen, blijkt uit de enquête. Twaalf procent gaf toe wel eens stiekem op het toilet te hebben gerookt voordat de stoppoging slaagde.
Het kabinet streeft er naar om het aantal rokers in 2010 terug te dringen tot minder dan twintig procent van de bevolking. Volgens Stivoro blijft dat cijfer hangen op 26 à 27 procent, omdat de overheid niet genoeg geld steekt in publiekscampagnes en de accijnzen niet verder verhoogt.
En in ieder onderzoek van Stivoro zitten leugens en bedrog. We kennen die club inmiddels wel als een bende oplichters die hun boodschap een stuk belangrijker vinden dan de feiten.quote:Dat melden KWF Kankerbestrijding, de Nederlandse Hartstichting, het Astma Fonds en antirookstichting Stivoro zondag op basis van onderzoek van TNS-Nipo onder 1200 rokers en ex-rokers. De organisaties starten maandag de campagne 'In iedere roker zit een stopper'.
Misgun jij het rokers die van hun gevaarlijke en dure sigaretten af willen komen succes?quote:Op zondag 1 juni 2008 14:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Gelukkig lukt het slecht 15%.
Als je het echt over leugens en bedrog wil hebben kan je beter kijken naar de geschiedenis van de tabaksindustrie.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En in ieder onderzoek van Stivoro zitten leugens en bedrog. We kennen die club inmiddels wel als een bende oplichters die hun boodschap een stuk belangrijker vinden dan de feiten.
Wat denk je dat het kost als iedereen zou slagen?quote:Op zondag 1 juni 2008 14:28 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Misgun jij het rokers die van hun gevaarlijke en dure sigaretten af willen komen succes?
Gevaarlijk? Niet gevaarlijker dan auto's.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:28 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Misgun jij het rokers die van hun gevaarlijke en dure sigaretten af willen komen succes?
Het 'kost' niks, de staat verdient er alleen meer door.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:32 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Wat denk je dat het kost als iedereen zou slagen?
Verdiep je eens in de feiten.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gevaarlijk? Niet gevaarlijker dan auto's.
Smart onequote:Op zondag 1 juni 2008 14:34 schreef Heatseeker het volgende:
Iedereen die rookt op FOK! hetzelfde kleurtje als zijn longen.
Die is al lang en breed ingehaald door een veel grotere industrie.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:29 schreef rutger05 het volgende:
Als je het echt over leugens en bedrog wil hebben kan je beter kijken naar de geschiedenis van de tabaksindustrie.
Ik moest het 3 keer lezen voordat ik het begreep.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:45 schreef RemcoDelft het volgende:
Grappig altijd dat er nooit niet-verslaafden zijn die "willen beginnen", en toch zijn er meer mensen die starten dan stoppen... Heel raar!
Als je de algehele wijsheid in pacht krijgt en precies weet wat anderen diep in hun hart willen door te stoppen moet ik dat misschien ook maar eens proberen.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:09 schreef Farenji het volgende:
Diep in hun hart wil elke roker stoppen. Maar omdat stoppen zo moeilijk is maken ze zichzelf wijs dat ze willen roken en er niet vanaf willen.
Ik ben nu een maand of 2-3 gestopt ...
Een dergelijk verhaal hoor je wel vaker. Rokers walgen op een gegeven moment van hun afhankelijkheid van sigareten en de schadelijke invloed op hun gezondheid.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:09 schreef Farenji het volgende:
Diep in hun hart wil elke roker stoppen. Maar omdat stoppen zo moeilijk is maken ze zichzelf wijs dat ze willen roken en er niet vanaf willen.
Ik ben nu een maand of 2-3 gestopt (weet het niet eens precies meer) en ben er nog niet eens helemaal vanaf - van tijd tot tijd snak ik nog naar een peuk. De reden waarom ik ben gestopt (piepende longen, kortademigheid) maakt dat ik het volhoud. Ik voel zoveel positieve effecten van niet meer roken... Bijna alle rokers waar ik mee spreek, zeggen "wat goed joh dat je gestopt bent" en "eigenlijk zou ik ook best wel willen stoppen". Maar ze doen het meestal niet.
Roken is zoals zoveel verslavingen een zelfverkozen gevangenis. Maar zolang je jezelf wijs weet te maken dat je het naar je zin in die gevangenis hebt, gaat stoppen ook niet lukken.
Ik stond op een gegeven moment op mijn werk, buiten, in de regen, krampachtig aan mijn peuk te hijsen, ik zag mijn (niet rokende) collega's kijken van: "waarom staat die gek toch buiten in de regen?" en ik voelde de rook zwaar op mijn longen slaan. Dat was voor mij de druppel, opeens had ik het gehad, ik walgde ervan, zag hoe ontzettend afhankelijk ik van die dingen was, en sindsdien heb ik niet meer gerookt.
Betekent niet dat ik nu een anti-roker ben geworden: iedereen moet lekker doorpaffen als ie dat wil, ik heb er geen last van. Ik sta ook nog rustig in het cafe tussen de rokers, geen moeite mee. Stoppen is fucking moeilijk en voor mij was het ook zeker niet de eerste stoppoging. Wel kijk ik er nu anders tegenaan: roken zie ik niet als "gezellig" en zeker niet "stoer" maar ik zie het zoals het is: eigenlijk een hele rare gewoonte die je alleen maar hebt omdat je ervan afhankelijk bent.
Ik wist al veel langer dat ik eigenlijk wilde stoppen, toen ik nog rookte. Bij mij komt er ook nog eens bij dat ik vroeger astmatisch was, en ik merkte dat die weer terug kwam door het roken. Op een gegeven moment moet je dan eerlijk tegen jezelf zijn en de plaat voor je kop weghalen. Ik kon het gewoon niet meer voor mezelf verantwoorden, en ik geloofde niet meer in mijn eigen smoesjes om te blijven roken.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als je de algehele wijsheid in pacht krijgt en precies weet wat anderen diep in hun hart willen door te stoppen moet ik dat misschien ook maar eens proberen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |