De ontwikkelingen werden verzorgd door mensen die er zelf voor konden kiezen om hard te werken voor hun ideeën, ipv nuttige dingen te doen zoals kolen scheppen of stenen sjouwen.quote:Op woensdag 28 mei 2008 10:45 schreef thabit het volgende:
[..]
De technologische vooruitgang is veroorzaakt door mensen die daar kei- en keihard voor werkten, niet door mensen die op regenachtige zondagen uit verveling maar ergens over gingen nadenken.
Daar staat waarschijnlijk tegenover dat ze dan maar voor 50% werkt.quote:Op woensdag 28 mei 2008 11:13 schreef JohnDope het volgende:
Femke Halsema heeft trouwens wel heel erg makkelijk praten wat betreft minder consumeren, want mevrouw heeft een hypotheek van 650.000
Mevrouw de hypotheektopper heeft inderdaad wel heel makkelijk praten...quote:Op woensdag 28 mei 2008 11:16 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Daar staat waarschijnlijk tegenover dat ze dan maar voor 50% werkt.
quote:Op dinsdag 27 mei 2008 16:22 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Het is dus maar de vraag in hoeverre dit onomkeerbaar is. Met de huidige consumptiegerichte politiek en indeling van de maatschappij is het inderdaad een "vaststaand" gegeven dat er groei in de consumptie moet zitten, maar dat wil niet zeggen dat de maatschappij op consumptie gericht moet blijven. Ik denk zelfs dat het, met het schaarser worden van grondstoffen, onmogelijk gaat worden om op dergelijke schaal door te blijven consumeren. Stijgende prijzen zullen het consumptiepatroon temperen. Als je de samenleving hierop inricht is er weinig aan de hand, maar dat vereist wel een fundamentele omslag in denken en doen, wereldwijd. En dat is nu nog lastig. In de toekomst zal het veranderen denk ik.
Och ene huis is een best duurzame aanschaf. Het zou anders geweest zijn wanneer ze per maand 100 paar schoenen en 20 mobiele telefoons kocht voor haar salaris.quote:Op woensdag 28 mei 2008 11:13 schreef JohnDope het volgende:
Femke Halsema heeft trouwens wel heel erg makkelijk praten wat betreft minder consumeren, want mevrouw heeft een hypotheek van 650.000
Met alle respect; een hypotheek van 650 ruggen is wel het toppunt van consumeren, daar kunnen een paar telefoontjes en een paar schoenen echt niet tegen op.quote:Op woensdag 28 mei 2008 11:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Och ene huis is een best duurzame aanschaf. Het zou anders geweest zijn wanneer ze per maand 100 paar schoenen en 20 mobiele telefoons kocht voor haar salaris.
Zo'n huis is gebouwd om daar misschien wel 300 jaar te staan bovendien blijft Femke daar misschien nog wel 40 jaar wonen. En zo nietdan vermoed ik dat ze het verkoopt zodat een ander er kan wonen. Dat is dus een zeer duurzame aanschaf die niks met een wegwerpmentaliteit te maken heeft.quote:Op woensdag 28 mei 2008 11:32 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Met alle respect; een hypotheek van 650 ruggen is wel het toppunt van consumeren, daar kunnen een paar telefoontjes en een paar schoenen echt niet tegen op.
Nogmaals 650 ruggen kan je niet vergelijken met die mensen die van telefoontjes en schoenen gelukkig worden.quote:Op woensdag 28 mei 2008 11:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zo'n huis is gebouwd om daar misschien wel 300 jaar te staan bovendien blijft Femke daar misschien nog wel 40 jaar wonen. En zo nietdan vermoed ik dat ze het verkoopt zodat een ander er kan wonen. Dat is dus een zeer duurzame aanschaf die niks met een wegwerpmentaliteit te maken heeft.
Sowieso moet iedereen ergens wonen dus een deel van die 6,5 ton kun je daar sowieso al op afschrijven.
Verder zitten er bij de prijs van een huis ook allerlei dingen inbegrepen die niet direct van materiele aard zijn.
quote:Op woensdag 28 mei 2008 11:13 schreef JohnDope het volgende:
quote:
Als je in de Randstad een normale gezinswoning wilt hebben in een niet al te asociale buurt dan ben je al gauw 4 ton kwijt.quote:Op woensdag 28 mei 2008 11:13 schreef JohnDope het volgende:
Overdrijven is ook een vak.quote:Op woensdag 28 mei 2008 13:09 schreef thabit het volgende:
[..]
Als je in de Randstad een normale gezinswoning wilt hebben in een niet al te asociale buurt dan ben je al gauw 4 ton kwijt.
Zit je wel in een rijtjeshok met een vierkante meter tuin.quote:Op woensdag 28 mei 2008 13:13 schreef Revolution-NL het volgende:
Overdrijven is ook een vak.
Met 230.000 ex kk kom je een heel eind.
quote:Op woensdag 28 mei 2008 13:09 schreef thabit het volgende:
[..]
Als je in de Randstad een normale gezinswoning wilt hebben in een niet al te asociale buurt dan ben je al gauw 4 ton kwijt.
quote:Op woensdag 28 mei 2008 13:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zit je wel in een rijtjeshok met een vierkante meter tuin.Ik kom graag in de Randstad, daar niet van, maar ik overweeg toch sterk om in Twente, Regio Zwolle of Brabant ofzo te gaan wonen als ik naar een eerste huis op zoek ga.
Inderdaad.quote:Op woensdag 28 mei 2008 13:21 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dan maar een rijtjeshok. Daar ben ik gelukkiger in dan in een vrijstaande woning zonder sociaal leven.
En dat is dus absoluut niet waar. Alle regio's die ik opnoem zijn gebieden met een grote dichtheid qua werk, economische activiteit, opleidingsmogelijkheden en voorzieningen.quote:
Dan kan je veel beter gaan emigreren als je toch bij je familie en vrienden uit de buurt gaat wonen.quote:Op woensdag 28 mei 2008 13:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En dat is dus absoluut niet waar. Alle regio's die ik opnoem zijn gebieden met een grote dichtheid qua werk, economie, opleidingsmogelijkheden en voorzieningen.
Mensen die denken dat na Utrecht, Rotterdam of Amsterdam er uitgestrekte weilanden beginnen waarvan een Mongool nog zou zeggen dat de bevolkingsdichtheid laag is.
Kan waar zijn maar mijn 2de punt blijft overeind staan.quote:Op woensdag 28 mei 2008 13:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En dat is dus absoluut niet waar. Alle regio's die ik opnoem zijn gebieden met een grote dichtheid qua werk, economie, opleidingsmogelijkheden en voorzieningen.
Mensen die denken dat na Utrecht, Rotterdam of Amsterdam er uitgestrekte weilanden beginnen waarvan een Mongool nog zou zeggen dat de bevolkingsdichtheid laag is.
quote:Op woensdag 28 mei 2008 13:30 schreef Revolution-NL het volgende:
Kan waar zijn maar mijn 2de punt blijft overeind staan.
Echte vriendschappen maak je niet zo maar even 1-2-3.quote:Op woensdag 28 mei 2008 13:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]Nieuwe vrienden en kennissen zijn toch zo gemaakt, kom kom niet zo vastgeroest.
Ik denk dat er wel een grens is aan de consumptiemaatschappij. Die grens is namelijk de hoeveelheid goederen die je kunt producren op basis van wat de Aarde ons biedt. Welvaart kun je veel breder trekken en met name vrije tijd is een exponent van welvaart, in de toekomst gaat daar duurzaam leven bij horen. Op basis van gezond en duurzaam leven is er nog veel meer welvaartsgroei mogelijk, op basis van consumptie is er zeker een bovengrens, of je moet een substantieel deel van de bevolking de nek omdraaien.quote:Op woensdag 28 mei 2008 10:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het ging om een andere grens: te weten de grens aan groei van welvaart. Met andere woorden: dat er op zeker moment niet meer welvaart kan komen. Nou, die grens lijkt mij non-exsistent.
Leuk dat je er toch weer een persoonlijk tintje aan weet te gevenquote:En ook bij jou bespeur ik dat de geschiedenislessen het ene oor in en het andere uit zijn gegaan, gelet op het feit dat jij lijkt te denken alsof we tegenwoordig harder werken dan vroeger, terwijl er geen moment in de historie is geweest dat we met zijn allen zo veel vrije tijd hadden als in deze periode. Integendeel!
Met Tokkies als buren.quote:Op woensdag 28 mei 2008 13:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zit je wel in een rijtjeshok met een vierkante meter tuin.![]()
Wat ben jij toch een walgelijk verwend mannetje. Heb jij trouwens wel eens gezien hoeveel "tokkies" er door de grachtengordel pauperenquote:
Zeg ik dat de achteruit gang in de zorg komt omdat je harder werkt? Helemaal niet, met verminderde zorg bedoel ik zorg die mensen thuis op kunnen brengen voor verzorging. Zowel van zichzelf als van familie. Het aantal kinderen en ouderen met mentale en gedragsproblemen neemt hand over hand toe, dat kost ons als samenleving niets zeker?quote:Op woensdag 28 mei 2008 09:55 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ah, de achteruitgang in de zorg komt door ons harde werken. Is dat ook weer helder.
Valt mee hoor, ik heb zelf ook maar een kutflatje van 150k.quote:Op woensdag 28 mei 2008 13:44 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Wat ben jij toch een walgelijk verwend mannetje.
Ik vraag me trouwens af of je in die regio's wel leuke woningen kunt vinden voor dat geld. Het is wel makkelijker om een klein eindje van je werk te gaan wonen ivm minder verkeersdruk.quote:Op woensdag 28 mei 2008 13:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En dat is dus absoluut niet waar. Alle regio's die ik opnoem zijn gebieden met een grote dichtheid qua werk, economische activiteit, opleidingsmogelijkheden en voorzieningen.
Verreweg de meeste mensen kun je een leven lang laten nadenken zonder dat er iets bruikbaars uit komt. Dus terecht dat we die gewoon aan het werk zetten.quote:Op woensdag 28 mei 2008 10:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Die technologische vooruitgang is niet veroorzaakt door slavenarbeiders, maar door mensen die de tijd en energie hadden om over zaken na te denken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |