Het vervelende is dat s² vaak de steekproefvariantie genoemd wordt, en dat woord zoveel op variantie lijkt. Je zult bijvoorbeeld nooit iemand het gemiddelde en de verwachting horen verwisselen.quote:Op maandag 26 mei 2008 21:13 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier weer gelijk hebt, maar ik vrees wel dat die verkeerde gewoonte zelfs door docenten aangeleerd wordt.![]()
Ik pak ff me rekenmachine...quote:Op dinsdag 27 mei 2008 21:05 schreef GlowMouse het volgende:
fnInt(wortel(1+(e^X)²),X,1,2)
Of via Y = wortel(1+(e^X)²), en dan calculate, optie 7.
Dat mag (2x). Ik ben derdejaars econometrie.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 21:12 schreef BK89 het volgende:
Glowmouse, mag je ik btw bedanken voor alle hulp tijdens de examens, echt geweldigWat studeer je eigenlijk als ik vragen mag?
Oh dat verklaart een hoop, schijnt een van de moeilijkste studies te zijn heb ik gehoord.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 21:23 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat mag (2x). Ik ben derdejaars econometrie.
Lijkt me niet lastiger dan wiskunde, natuurkunde, sterrenkunde, lucht- en ruimtevaarttechniek, of een andere leuke studie aan een TU.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 22:24 schreef BK89 het volgende:
[..]
Oh dat verklaart een hoop, schijnt een van de moeilijkste studies te zijn heb ik gehoord.
Dat kan niet. sin(-1/6pi) is een getal dat de amplitude van sin(t) verkleint. De amplitude van sin(t*-1/2) is 1.quote:Hoe kan je van sin t*sin(-1/6pi) naar sin (t*-1/2) gaan?
Ja, maar die beschouw ik ook als de moeilijker studies. Ik ga volgend jaar lekker knutselen in Delft (als ik over gaquote:Op dinsdag 27 mei 2008 22:34 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Lijkt me niet lastiger dan wiskunde, natuurkunde, sterrenkunde, lucht- en ruimtevaarttechniek, of een andere leuke studie aan een TU.
[..]
Dat kan niet. sin(-1/6pi) is een getal dat de amplitude van sin(t) verkleint. De amplitude van sin(t*-1/2) is 1.
Tering, waarom zie ik die simpele dingen nietquote:Op dinsdag 27 mei 2008 23:59 schreef GlowMouse het volgende:
noem e^x eens y, dan staat er y = 2y², ofwel y-2y² = 0, ofwel y(1-2y) = 0, ofwel y=0 of y = 1/2.
e^x is nooit gelijk aan 0, en e^x = 1/2 heeft x = ln(1/2) als oplossing.
Zo aan de basis niet, maar als je dit goed onder de knie hebt, dan zijn er genoeg Engelse boeken toegankelijk die een stapje verder gaan. Zo is er een boek van Stewart, Calculus geheten, dat op de universiteit wel populair is.quote:Op woensdag 28 mei 2008 11:26 schreef nickybol het volgende:
Ziet eruit als een goed boek, het begin is wel een beetje simpel, maar wat daarna komt lijkt me een goede basis. Ken je ook een soortgelijk boek in het Engels?
Ik denk dat dit een slecht voorbeeld is: van een derdegraadspolynoom vind je in het algemeen niet exact de nulpunten zonder rekenmachine.quote:Op woensdag 28 mei 2008 20:04 schreef Outer het volgende:
Ik heb een vraag hoe los je bv x^3-x=100 op zonder het op te "zoeken" op je rekenmachine?
Niet.quote:Op woensdag 28 mei 2008 20:04 schreef Outer het volgende:
Ik heb een vraag hoe los je bv x^3-x=100 op zonder het op te "zoeken" op je rekenmachine?
Ja precies wat ik dacht, zonder GR is het dus bijna onmogelijk om derdegraads vergelijkingen op te lossen.quote:Op woensdag 28 mei 2008 20:05 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik denk dat dit een slecht voorbeeld is: van een derdegraadspolynoom vind je in het algemeen niet exact de nulpunten zonder rekenmachine.
Dat weet ik niet, maar laten we daar van uit gaan.quote:Op donderdag 29 mei 2008 15:34 schreef GlowMouse het volgende:
Weet je dat de verwachting lineair is? Dus E(X+Y) = E(X) + E(Y), zelfs als X en Y afhankelijk zijn?
Verrek, 3.25, klopt, is het juiste antwoord.quote:Op donderdag 29 mei 2008 15:52 schreef GlowMouse het volgende:
Dan is de rest dus eenvoudig: (X-4)² = X² - 8X + 16, en probeer de rest zelf maar.
Dit maakt geen deel uit van mijn kritiek. Want in het reële getal heb je dit ook als je een basis opstelt, je kan delen door de vierkantswortel of zijn tegengestelde. Bij eindige velden kan je gewoon kiezen...ALS er een wortel is. En het is nu net dat laatste wat niet altijd het geval is.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 15:52 schreef GlowMouse het volgende:
Ja ik zie het probleem. Aan het diagonaliseren kan ik zelf niet zoveel bijdragen, bij het normaliseren wellicht wel. De norm is gedefinieerd als sqrt(<x,x>). Tussendoor: in Z/5Z geldt dat 1²=1 en 4²=1, dus hoe is sqrt(1) gedefinieerd?
Mag ik daaruit besluiten dat je mij gelijk geeft dat niet elke symmetrische matrix over een eindig veld (met oplosbare karakteristieke veelterm over dat veld, want ik wil niet flauw doen..) een orthonormale basis heeft ten opzichte waarvan hij een diagonaalvorm heeft.quote:We nemen het inproduct met I. Bij tweedimensionale vectoren over Z/5Z krijg je een probleem. De enige kwadraten zijn 0, 1 en 4 (waarbij x²=0 alleen x=0 als oplossing heeft). Er moet voor een orthonormale vector [x y] gelden dat x²+y²=1 of x²+y²=4 (afhankelijk van het antwoord op bovenstaande wortelvraag). Dat kan slechts als x=0 of y=0. Oh maar dan is de diagonalisering wel erg flauw, want omdat (met A=PTDP) P inverteerbaar moet zijn, kan P geschreven worden als [a 0; 0 b] of als [0 a; b 0] (of zbda als I), zodat de oorspronkelijke matrix A een diagonaalmatrix moet zijn (mag ook over de andere diagonaal).
denkfouten voorbehouden
Het was meer een vraag omdat ik het zelf niet wist dan kritiek.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 18:09 schreef zuiderbuur het volgende:
Dit maakt geen deel uit van mijn kritiek. Want in het reële getal heb je dit ook als je een basis opstelt, je kan delen door de vierkantswortel of zijn tegengestelde. Bij eindige velden kan je gewoon kiezen...ALS er een wortel is. En het is nu net dat laatste wat niet altijd het geval is.
Ja. Die matrix van jou was een voorbeeld: omdat hij gedefinieerd is over Z/5Z en geen diagonaalmatrix is, heeft hij geen orthonormale basis heeft ten opzichte waarvan hij een diagonaalvorm heeft.quote:Mag ik daaruit besluiten dat je mij gelijk geeft dat niet elke symmetrische matrix over een eindig veld (met oplosbare karakteristieke veelterm over dat veld, want ik wil niet flauw doen..) een orthonormale basis heeft ten opzichte waarvan hij een diagonaalvorm heeft.
Het is voor veel mensen denk ik de enige techniek die ze kennen. Zelfs meneer Haemers heeft mij geen andere techniek aangeleerdquote:Ik blijf het raar vinden dat men zo verslaafd is aan die techniek van diagonalisatie (los van het veld). Het is veel meer dan wat je meestal wil, en de prijs laat zich dan ook doorrekenen (je probleem wordt een eigenwaardeprobleem...)
Wel een goeie vraag,omdat we bij het normeren van vectoren een uitgesproken "de" vierkantswortel hebben. Bij eindige velden heeft er geen enkele een voorkeur, als er al één is. Het eerste is meer luxe dan probleem, het tweede niet.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 18:17 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het was meer een vraag omdat ik het zelf niet wist dan kritiek.
[..]
quote:Ja. Die matrix van jou was een voorbeeld: omdat hij gedefinieerd is over Z/5Z en geen diagonaalmatrix is, heeft hij geen orthonormale basis heeft ten opzichte waarvan hij een diagonaalvorm heeft.
Ik weet een simpel trucje, je neemt je symmetrisch matrix A, en je plakt er die vierkante matrix I naast:quote:Het is voor veel mensen denk ik de enige techniek die ze kennen. Zelfs meneer Haemers heeft mij geen andere techniek aangeleerdDaarnaast is het vinden van eigenwaardes met een computer vrij snel te doen.
Mocht 'ie willenquote:Op zaterdag 31 mei 2008 18:35 schreef zuiderbuur het volgende:
professor Haemers
Ik heb me er ook over verbaasd. Inmiddels bouwt hij het aantal colleges dat hij geeft af, en hij wordt al wat ouder, dus het is de vraag of het er nog van komt.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:13 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik dacht echt dat hij dat al was. Hij is toch al redelijk prominent?
quote:Op zaterdag 31 mei 2008 21:02 schreef GlowMouse het volgende:
Zie de policy, en als je het dan nog niet snapt, start je maar een topic in het feedbackforum
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 | import java.awt.*; import java.awt.event.*; import java.applet.*; /** * <p>Title: </p> * <p>Description: </p> * <p>Copyright: Copyright (c) 2008</p> * <p>Company: </p> * @author unascribed * @version 1.0 * * * * * */ // public class drukknop extends Applet { //declareren van het drukknopje Button knop; TextField tekstvak; Font Letter; Font Letter2; Font Letter3; //initialiseren van het drukknopje public void init() { Letter = new Font("serif", Font.PLAIN, 24); Letter2 = new Font("verdana", Font.PLAIN, 24); Letter3 = new Font("Comic sans", Font.PLAIN, 24); } { //Nieuwe knop met lettertype serif, en een tekstvak setFont( Letter ); knop = new Button(); knop.setLabel( "Dit is knop 1"); tekstvak = new TextField("dit is een tekstvak die bij knop 1 hoort",20); //toevoegen van de drukknop en tekstvak aan de applet add( knop); add (tekstvak); //Nieuwe knop setFont( Letter2 ); knop = new Button(); knop.setLabel( "Dit is knop 2"); tekstvak = new TextField("dit is een tekstvak die bij knop 2 hoort",20); //toevoegen van de drukknop en tekstvak aan de applet add( knop); add (tekstvak); //Nieuwe knop setFont( Letter3 ); knop = new Button(); knop.setLabel( "Dit is knop 3"); tekstvak = new TextField("dit is een tekstvak die bij knop 3 hoort",20); //toevoegen van de drukknop en tekstvak aan de applet add( knop); add (tekstvak); } //inwendige klasse class KnopHandler implements ActionListener { public void actionPerformed( ActionEvent e) { knop.setLabel("Bedankt voor het drukken op knop 1"); knop.setLabel("Bedankt voor het drukken op knop 2"); knop.setLabel("Bedankt voor het drukken op knop 3"); tekstvak.setText("je heb geklikt"); } } } |
a: dit is niet écht bèta - lijkt me zoquote:Op zondag 1 juni 2008 14:10 schreef Chaos-Zero het volgende:
Heeft iemand hier van de java programeer taal?
Ik moet namelijk een java applet maken van een schermpje met 3 druk knopjes, als je er dan op klikt moet er iets komen te staan.
Maar bij elke knop moet er een ander letter type komen.
Kan iemand mij helpen, hier onder staat de code, maar er staat nu een tekst vak naast de knop en als ik op de knop drukt gebeurt er niks...
quote:In een vat komt 600 gr water van 70˚C en 200 gr ijs van 0˚C. Er zijn geen warmte verliezen naar de omgeving.Wat wordt de temperatuur van het ‘mengsel’? Hoeveel energie zou er nodig zijn om het ‘mengsel’ te verwarmen tot opnieuw 70˚C.
Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? zou het erg op prijs stellen.quote:Een mengsel (100 mol) van 20% pentaan, 30% hexaan en 50% heptaan wordt middels distillatie, in 2 stappen, gescheiden. Het bodemproduct van de eerste stap bestaat uit 48 mol (2% pentaan, 5% hexaan en de rest heptaan). Het topproduct wordt in een tweede stap verder gescheiden. Het topproduct van de tweede stap bestaat uit 95% pentaan en 5 % hexaan. 90% van de pentaan uit het topproduct van de eerste distillatie komt ook in het topproduct van de tweede distillatie terecht.Maak een schema van het proces en nummer de stromen Bereken de grootte van de stromen Bepaal de samenstelling van het bodemproduct van de tweede distillatie
De standaarddeviatie van het aantal mensen dat gratis binnenkomt, is 0. Als je al over een kansmodel wilt spreken hier, wat ik niet zou doen.quote:Op donderdag 5 juni 2008 17:05 schreef NiekieW. het volgende:
volgnens mij is het heel makkelijk:
5000 mensen op een concert 0,1% komt gratis binnen, wat is hier de standaardeviatie van?
hmm dan typ ik even heel de som uit ik dacht dat ik de SD nodig had. A rock festival is visited by more than 50000 people.It is known that 0,1% of them managed to participate the festival illegally (so, without buying a ticket). On that festival, 5000 of the visitors participate the concert of Lenny Kravitz. What is the probability that at most 4 of them are illegally present? Use normal approximation with continuity correction to answer that question.quote:Op donderdag 5 juni 2008 17:08 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
De standaarddeviatie van het aantal mensen dat gratis binnenkomt, is 0. Als je al over een kansmodel wilt spreken hier, wat ik niet zou doen.
quote:Op donderdag 5 juni 2008 17:17 schreef GlowMouse het volgende:
Wou al zeggen, heeft M.Q. of G.N. de vraag verkeerd gesteldVanwege het relatief grote aantal dat gecontroleerd wordt kun je wel stellen dat het aantal mensen dat gesnapt wordt hypergeometrisch verdeeld is. Kijk hier maar voor de eigenschappen.
quote:There is a shipment of N objects in which m are defective. The hypergeometric distribution describes the probability that exactly k objects are defective in a sample of n distinctive objects drawn from the shipment.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
Wat bedoel je met gepartitioneerd, zijn dat alle negen zelf ook matrices?quote:Op zaterdag 7 juni 2008 20:09 schreef mrbombastic het volgende:
Ik moet de volgende gepartitioneerde matrix inverteren:
[ A B C ]
[ B' D E ]
[ C' E' F ]
Ik weet hoe je hier de inverse van zou kunnen bepalen: 9 vergelijkingen met 9(?) onbekenden oplossen, maar dat is nogal wat werk. Is hier toevallig al een oplossing voor, ergens op het web?
Dat laatste is hier het geval jaquote:Op zaterdag 7 juni 2008 21:35 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Wat bedoel je met gepartitioneerd, zijn dat alle negen zelf ook matrices?
En dat is niet toevallig al ergens uitgewerkt in een boek of paper?quote:Op zaterdag 7 juni 2008 20:42 schreef thabit het volgende:
Vegen is een mogelijkheid. Of anders de regel van Cramer gebruiken.
Ben je daar zeker van?quote:Op zondag 8 juni 2008 14:47 schreef GlowMouse het volgende:
Kwalitatief paper zou dat worden; elke eerstejaars kan hetzelfde produceren.
[ afbeelding ]
In plaats van delen moet je met de inverse vermenigvuldigen, maar ik denk dat het verder wel goed gaat.
Ik zit het nu met pen en papier uit te schrijven, en het gaat inderdaad fout met commutativiteit. Alle inverses worden gewoon in de noemer gezet. Wordt dus of een beter pakket zoeken, of een kwartiertje met pen en papier krabbelen.quote:Op zondag 8 juni 2008 15:17 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ben je daar zeker van?Zulke berekeningen met blokmatrices vallen soms lelijk tegen, omdat wij commutativiteit vaak gebruiken zonder dat we het beseffen.
Ik zou het eerst eens doen voorquote:Op zondag 8 juni 2008 15:32 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik zit het nu met pen en papier uit te schrijven, en het gaat inderdaad fout met commutativiteit. Alle inverses worden gewoon in de noemer gezet. Wordt dus of een beter pakket zoeken, of een kwartiertje met pen en papier krabbelen.
3.5minquote:Op zondag 8 juni 2008 15:49 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik zou het eerst eens doen voor
A B
B^t C
of zo, dan weet je waar je aan begint.![]()
![]()
Die tweede moet zijn: wat als "C-BA^-1B^t" niet inverteerbaar is.quote:En dan heb je allemaal rotzooi op de weg, zoals : "wat als A niet inverteerbaar is", wat als "C-B^t A^-1B" niet inverteerbaar is.
Graag een korte uitwerking, kan ik weer vrolijk verderquote:Op zondag 8 juni 2008 18:49 schreef GlowMouse het volgende:
Je gaat gewoon lekker vegen, en als je ergens moet delen door iets waar a in voorkomt dan splits je op tussen noemer=0 en noemer!=0.
Ik snap er echt totaal niks van.quote:Op zondag 8 juni 2008 18:49 schreef GlowMouse het volgende:
Je gaat gewoon lekker vegen, en als je ergens moet delen door iets waar a in voorkomt dan splits je op tussen noemer=0 en noemer!=0.
In dit geval veeg je eerst de hele eerste kolom naar [1 0 0], dan krijg je in de tweede kolom [1 a-1 1-a], en als je daar [0 1 0] van wilt maken moet je dus opsplitsen naar a=1 of a!=1.
quote:Op zondag 8 juni 2008 18:59 schreef McGilles het volgende:
[..]
Ik snap er echt totaal niks van.
Zou je zo vriendelijke willen zijn om het even netjes uit te werken. Ik kan er geen touw aan vastknopen, sorry
Perfecte uitleg, snap het volkomen! Thanks!quote:
Het bereik (of codomein) hoort ook bij de functiedefinitie. Zo isquote:Op zondag 8 juni 2008 20:47 schreef GlowMouse het volgende:
Bij een functie wordt altijd het functievoorschrift en het domein gegeven. Daaruit kun je het bereik afleiden.
Volgens mij gaat het niet helemaal goed. Stel dat A een 3x3 matrix is en E een 4x2 matrix. Dan kun je A niet met E vermenigvuldigen.quote:Op zondag 8 juni 2008 14:47 schreef GlowMouse het volgende:
Kwalitatief paper zou dat worden; elke eerstejaars kan hetzelfde produceren.
[ afbeelding ]
In plaats van delen moet je met de inverse vermenigvuldigen, maar ik denk dat het verder wel goed gaat.
Dat bedoelde zuiderbuur toen hij het over commutativiteit had.quote:Op zondag 8 juni 2008 20:55 schreef mrbombastic het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het niet helemaal goed. Stel dat A een 3x3 matrix is en E een 4x2 matrix. Dan kun je A niet met E vermenigvuldigen.
Dan heb jij een andere definitie van het bereik als ikquote:Op zondag 8 juni 2008 20:54 schreef thabit het volgende:
Het bereik (of codomein) hoort ook bij de functiedefinitie.
Beter is het om het woord bereik helemaal niet te gebruiken, maar alleen de woorden codomein en beeld te hanteren. Dan weet iedereen waar je het over hebt.quote:Op zondag 8 juni 2008 21:03 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dan heb jij een andere definitie van het bereik als ikBij mij is het bereik gelijk aan het volledig beeld van f onder zijn domein, en is het codomein inderdaad gegeven.
Oh, en Mathworld is het met mij eens![]()
quote:Op zondag 8 juni 2008 21:03 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat bedoelde zuiderbuur toen hij het over commutativiteit had.
Het meest logische lijkt me inderdaad dat je zoekt naar de poollijn van twee punten op l.quote:Op zondag 8 juni 2008 21:43 schreef Borizzz het volgende:
(zo even tussen het voetbal door)
Stel je hebt 5 punten: A, B, C, D en E.
Deze vijf punten bepalen een kegelsnede k.
Lijn l snijdt k niet en raakt niet aan k.
Hoe construeer je de pool P van lijn l t.o.v. kegelsnede k?
Mijn analyse:
trek bv lijn AB en snij deze met l. Dit punt noem je P. Trek dan PC. Via de pascalrechte van zeshoek ABCDFE kan een zesde punt F op de kegelsnede gevonden worden. Bezie dan de volledige vierhoek ABCF. Een diagonaal van deze volledige vierhoek is de poollijn p bij punt P op l.
Vervolgens hetzelfde voor een punt R ook op lijn l. Bij dit punt R hoort ook een poollijn r. Snijpunt r en p moet de pool P zijn van de gegeven lijn.
Wie kan me zeggen of dit een beetje klopt?
Oké, het is gewoon verwarrend dat je je algoritme voor je constructie mengt met je bewijs van die constructie. Kan je gewoon eens in volgorde je constructie weergeven? (Trouwens, wat is "AB door DF"?quote:Op zondag 8 juni 2008 23:41 schreef Borizzz het volgende:
De pascalrechte dient om een vierde punt (F) op de kegelsnede te vinden. Dit punt kan je dan gebruiken samen met A, B en C om een volledige vierhoek te construeren waarbij P een diagonaalpunt is.
F moet dan al wel in de zeshoek zitten als weet je de exacte plaats nog niet:
ABCDFE
AB door DF snijdt P
CD door EA is te construeren, verbinden met P geeft pascalrechte
BC door FE snijdt pascalrechte. Zo kun je F vinden...
Volgens mij moet dit lukken...
Door een vlak te maken door dat punt en de rechte (vlak M)en deze te snijden met het projectie vlak ( Z =0 hier).quote:Op donderdag 12 juni 2008 13:29 schreef GlowMouse het volgende:
ijsboer: je opzet is me niet helemaal duidelijk. Wellicht ligt het aan mijn kennis, maar hoe projecteer je een lijn vanuit een punt op een vlak?
En ik ga het topic even opschonen
En als ik het zelfde doe als hij (de regel Labda = 1 − (5/2)μ) gebruik krijg ik het zelfde antwoord echter zou er ook hetzelfde uit moeten komen als je mijn substitutie gebruikt.quote:1b. x = (−1, 3,−2) + (3, 0, 2) + μ(6, 3, 5), waarbij de tweede richtingsvector is verkregen als
(5, 6, 3) − (−1, 3,−2).
1c. Snijd het vlak uit b) met het vlak z = 0. Dit levert de betrekking −2 + 2 + 5μ = 0. Dus
= 1 − (5/2)μ. Invullen in de parametervoorstelling:
(−1, 3,−2) + (1 − (5/2)μ)(3, 0, 2) + μ(6, 3, 5) = (2, 3, 0) + μ(−3/2, 3, 0).
Dus (we hebben de noemer 2 weggewerkt): x = (2, 3, 0) + (−1, 2, 0).
Daar gaat het fout: je mag niet zomaar de x-coördinaat met 5 vermenigvuldigen. Eventueel kun je later (5K) nemen voor K (en dan moet je bij de y-coordinaat hetzelfde doen), maar die 7/5 blijft altijd 7/5.quote:Op donderdag 12 juni 2008 13:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dus de x coördinaat wordt: -1 + 3K +12/5 - 12/5K = 7/5 + 3/5K (wordt 7 + 3K)
maar dat heb ik voor y ook gedaan.quote:Op donderdag 12 juni 2008 13:47 schreef GlowMouse het volgende:
Ah ik snap het. Gelukkig is het allemaal logisch
[..]
Daar gaat het fout: je mag niet zomaar de x-coördinaat met 5 vermenigvuldigen. Eventueel kun je later (5K) nemen voor K (en dan moet je bij de y-coordinaat hetzelfde doen), maar die 7/5 blijft altijd 7/5.
Dus (1 0) + k*(0 1) is volgens jou dezelfde lijn als (2 0) + k*(0 2)?quote:Op donderdag 12 juni 2008 13:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het maakt niet uit waarmee je zowel de steun als de richtings -vector mee vermenigvuldigd zolang je het maar voor alle termen doet.
ik zie het nu iddquote:Op donderdag 12 juni 2008 13:58 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dus (1 0) + k*(0 1) is volgens jou dezelfde lijn als (2 0) + k*(0 2)?
Had hier eerst nog een klein foutje gemaakt met de steunvector. Als je nu 3/5 maal de richtingsvector van de steunvector aftrekt, krijg je hetzelfde antwoord als bij de andere substitutie.quote:Op donderdag 12 juni 2008 13:47 schreef GlowMouse het volgende:
Je komt zo op (x y z) = (7/5 21/5 0) + k*(3/5 -6/5 0) = (7/5 21/5 0) - 5/3*k*(-1 2 0)
(1-x) = (1-x)(1-y2)quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
nog 1 vraag
1 − x = (1 − x)(1 − y²). Dus (1 − x)y² = 0
deze snap ik niet hier hoort toch gewoon 0 = y² te staan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sweet and innocent...
z/(g*m) = sin(x)quote:Op vrijdag 13 juni 2008 00:43 schreef divided het volgende:
vast heel simpel maar ik zie het zo snel niet.
ik heb z=g*m*sin(x)
z,g en m bekend ik moet x weten in %
(gaan om % van een helling)
Hoe doe ik dit ?
Heeft het te maken met een populatie?quote:Op zaterdag 14 juni 2008 16:18 schreef DuTank het volgende:
Wat is het verzadigingsniveau? Als we het hebben over differentievergelijkingen bij wiskunde.
Je dikgedrukte stukje zal het wel gewoon zijn, in het algemeenquote:Op zaterdag 14 juni 2008 17:50 schreef McGilles het volgende:
[..]
Heeft het te maken met een populatie?
Ik ben niet zo goed in het verwoorden van definities maar het is iets van:
De waarde waarbij de groei niet meer toe of afneemt. Bijvoorbeeld bij een populatie beesten die naar bepaalde grootte groeien of een aantal bacterien in een schaaltje.
quote:Op maandag 16 juni 2008 15:52 schreef GlowMouse het volgende:
Hoeveel mensen waren er totaal? 30. 25% daarvan is 7,5. 5 daarvan hebben een 9, en verder zijn er nog 2 of 3 met een 8. De som wordt dus 61 of 69.
Het gemiddelde nu is .... Het nieuwe gemiddelde is ...+0.1, en dat is de cijfersom gedeeld door 33. Van de cijfersom is alleen nog maar het cijfer van een iemand onbekend.
Beide onmogelijk.quote:Op donderdag 19 juni 2008 18:30 schreef cablegunmaster het volgende:
is er een mogelijkheid om de TI-83 of 84 een randpunt of een asymptoot met de rekenmachiene uit te bepalen?
http://www.scholieren.com/werkstukken/29608quote:
krijg je dat op vwo?quote:Op donderdag 19 juni 2008 19:17 schreef GlowMouse het volgende:
Dan doe je al heel wat denkwerk zelf, dan kun je de rest ook wel op papier. Kóm zeg, als je inziet dat Y= 2+√(2X-4) een randpunt heeft bij 2X-4=0, dan heb je voor de rest echt geen rekenmachine nodig.
De methode voor scheve asymptoten staat er trouwens niet tussen.
Weet ik niet meer, maar het zit allemaal zo logisch in elkaar dus dan hoef je niet bang te zijnquote:Op donderdag 19 juni 2008 19:20 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
krijg je dat op vwo?* de scheve asymptoot *?
Ik hoop dat het onmogelijk is, dan moet je een keer zelf wat bedenken ipv een paar stomme knopjes duwen, geen idee hebt waar je mee bezig bent en dan een antwoord krijgen.quote:Op donderdag 19 juni 2008 18:30 schreef cablegunmaster het volgende:
is er een mogelijkheid om de TI-83 of 84 een randpunt of een asymptoot met de rekenmachiene uit te bepalen?
- VERTICAALquote:Op vrijdag 20 juni 2008 08:07 schreef McGilles het volgende:
[..]
Ik hoop dat het onmogelijk is, dan moet je een keer zelf wat bedenken ipv een paar stomme knopjes duwen, geen idee hebt waar je mee bezig bent en dan een antwoord krijgen.
Bereken betrouwbaarheidsinterval:quote:In een survey onder de Nederlandse bevolking wordt gekeken in hoeverre
Nederlandse kiezers tevreden zijn met het beleid van de huidige regering. Aan 210
respondenten wordt gevraagd om het huidige regeringsbeleid een rapportcijfer te
geven op een schaal van 1 tot 10, waarbij de cijfers de volgende betekenis hebben:
≤ 4 = zeer slecht
5 = onvoldoende
6 = neutraal (noch onvoldoende / noch voldoende)
7 = voldoende
8 = goed
≥ 9 = uitmuntend
In de steekproef vond de onderzoeker een gemiddelde X = 7.2 en SXgem = 2.4.
a. Bereken een 90% betrouwbaarheidsinterval (CI) voor het gemiddelde
rapportcijfer. Welke inhoudelijke conclusie over de tevredenheid van het
kabinetsbeleid kun je op basis van het interval trekken? (M.a.w. wat kun je
zeggen over het gemiddelde oordeel in de populatie)
Aantal vrijheidsgraden: N-1 is 210 - 1 = 209.quote:Aantekening:
tcv: kritieke grenswaarde die hoort bij een tweezijdige toets en significantieniveau alfa (2-tailed) en N-1 vrijheidsgraden.
quote:Antwoord: CI90 = (6.93,7.47); men beoordeelt het beleid als ‘voldoende’.
Hier staat het wel vrij duidelijk uitgelegd middels een voorbeeld:quote:Op vrijdag 20 juni 2008 13:54 schreef hetzusjevan het volgende:
Statistiek is soort van wiskunde A dus dan mag het wel hier dacht ik zo, dus bij deze: HELP!
[..]
Bereken betrouwbaarheidsinterval:
Sigma is onbekend, dus een T-toets:
CI(1- alfa) = Xgem + - tcv x SXgem
CI90 = 7,2 + - tcv x 2,4
[..]
Aantal vrijheidsgraden: N-1 is 210 - 1 = 209.
alfa = 0,10 ?
tcv opzoeken in boek onder "critical values of the t distribution":
t = oneindig (want tabel gaat niet verder dan t=120).
"Level of significance for two-tailed test":
alfa 0,10 = 1,645
alfa 0,05 = 1,960
Maar ik neem dus aan dat alfa 0,10 is. Dan krijg ik de volgende berekening:
CI90 = 7,2 + - 1,645 x 2,4
CI90 = (3.25,11.15).
Als alfa 0,05 zou moeten zijn (dan snap ik niet waarom):
CI90 = 7,2 + - 1,960 x 2,4
CI90 = (2.50,6,76).
[..]
![]()
Conclusie: ik snap niks van betrouwbaarheidsintervallen. Ik zie iets niet, ik mis iets, ik zie niet wat ik verkeerd doe, ik weet echt even niet meer hoe ik dit moet berekenen. Wie legt mij dit uit?
Ik zei toch, er moest staan: Sx = 2,4 en SXgem moest ik dus zelf nog berekenen, toen klopte ie wel. Verder heb ik atm geleerd dat "sigma onbekend --> t-toets gebruiken. Sigma bekend --> Z-toets".quote:Op vrijdag 20 juni 2008 16:46 schreef GlowMouse het volgende:
Het is helemaal niet zo simpel als geschetst.
n=210, X = 7.2 en SXgem = 2.4
Als je dat met een t-verdeling gaat fitten, dan heb je een probleem omdat de t-verdeling niet ophoudt bij de 10 en je schaal wel. Met name de grote SXgem maakt dat je gewoon 6,8% van de verdeling buiten het gebied valt. Daar kom je zelf ook achter omdat je bij 11.15 komt. De t-verdeling is dus absoluut niet van toepassing hier.
Man, ik zit pas in het eerste jaar! En ik zie niet in dat de grootste Sx daar kleiner zou moeten zijn dan 10.. weet ik veel! Niet iedereen heeft een wiskundeknobbel. Ik heb er geen, boehoe. En chebychev klinkt als een hondenras in mijn orenquote:Verder geldt dat SX = wortel(n) * SXgem =~35. Dat terwijl een kind inziet dat de grootste SX die je ooit kunt krijgen hier zeker kleiner is dan 10. De opgave kan de prullenbak in, want de gegevens kloppen gewoon niet.
Zou n kleiner zijn zodat de opgave realistisch wordt, dan kun je met chebyshev een BI vinden, maar dat is zeker wijder dan het BI dat je met de t-verdeling vond.
mrbombastic: als econometrist stel je me teleur![]()
als je al aan de rechterkant dingen wegknipt, maak het interval links dan wat langer, anders is het wel een erg conservatief BI.
Hier willen ze zelfs dat je conclusies aan het antwoord verbindtquote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:31 schreef thabit het volgende:
Gezien de kwalitatieve interpretatie van de cijfers ("onvoldoende", "goed", etc), is het sowieso dubieus om allerlei kwantitatieve gegevens zoals gemiddelde te willen onderzoeken.
Je kunt in sommige gevallen ook de schuine asymptoot vinden door middel van een staartdelingquote:Op vrijdag 20 juni 2008 12:55 schreef BK89 het volgende:
[..]
- VERTICAAL
{1} Zoek nulpunten van de noemer.
{2} Als dit nulpunt geen nulpunt is van de teller, dan is het gevonden punt een verticale asymptoot. Stel het gevonden nulpunt is x=a. En a is wel een nulpunt van de teller. Als de graad van (x-a) groter is in de noemer dan is x=a een verticale asymptoot.
Om te kijken welke graad x-a heeft, ontbind je best in factoren.
- HORIZONTAAL
{1} Kijk of de graad van de teller kleiner is dan de graad van je noemer.
{2} Bereken de lim van f voor x gaande naar + oneindig.
{3} Bereken de lim van f voor x gaande naar - oneindig.
{4} Deze twee waardes zijn de horizontale asymptoten.
- SCHUIN
{1} Bereken de lim van f(x)/x voor x gaande naar + oneindig (ook voor x gaande naar - oneindig). Deze waarde noem je a.
{2} Bereken ook de lim van f(x)-a•x voor x gaande naar + oneindig (en ook voor x gaande naar - oneindig). Deze waarde noem je b.
{3} De schuine asymptoot is nu y=ax+b.
Oude aantekeningen die ik in me rekenmachine had staan, kweenie of het goed is...
Ik weet niet wat je precies wilt, leg eens wat duidelijker uit aub.quote:Op zondag 22 juni 2008 16:33 schreef cablegunmaster het volgende:
2x^2 +5x+20
werkt de som product regel ook op de formule hierboven?
6*(x+2)^2=24
welke volgorde? eerst vermenigvuldigen met 6? of later pas? of eerst kwadratiseren? (x+2)(x+2)
wie kan me dit uitleggen?
Ik weet niet wat je met 'de som product' bedoelt, maar door de hele vergelijking door A te delen zie je het antwoord misschien zelf al.quote:en dan A = 2 of meer mag je dan ook de som product toe passen?
]quote:Op zondag 22 juni 2008 17:04 schreef cablegunmaster het volgende:
de vraag is
6*(x+2)^2=24
6*(x+2)(x+2)=24
of
6*(x+2)^2=24
(6x+12)^2 =24
welke van die 2 mag ik toepassen/gebruiken.
de eerste vraag is als je Ax^2+Bx+C
en dan A = 2 of meer mag je dan ook de som product toe passen?
dankje dat zocht ik evenquote:Op zondag 22 juni 2008 17:39 schreef McGilles het volgende:
[..]
]
Je plaatsing van je eigen haken vertellen het antwoord toch al?
Eerst machtverheffen, daarna vermenigvuldigen. Anders zou er (6(x+2))^2 staan.
Ik had ook kunnen aankomen met de multinomiale verdeling, maar daar heeft ze waarschijnlijk nog nooit van gehoord.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 16:46 schreef GlowMouse het volgende:
Het is helemaal niet zo simpel als geschetst.
n=210, X = 7.2 en SXgem = 2.4
Als je dat met een t-verdeling gaat fitten, dan heb je een probleem omdat de t-verdeling niet ophoudt bij de 10 en je schaal wel. Met name de grote SXgem maakt dat je gewoon 6,8% van de verdeling buiten het gebied valt. Daar kom je zelf ook achter omdat je bij 11.15 komt. De t-verdeling is dus absoluut niet van toepassing hier.
Verder geldt dat SX = wortel(n) * SXgem =~35. Dat terwijl een kind inziet dat de grootste SX die je ooit kunt krijgen hier zeker kleiner is dan 10. De opgave kan de prullenbak in, want de gegevens kloppen gewoon niet.
Zou n kleiner zijn zodat de opgave realistisch wordt, dan kun je met chebyshev een BI vinden, maar dat is zeker wijder dan het BI dat je met de t-verdeling vond.
mrbombastic: als econometrist stel je me teleur![]()
als je al aan de rechterkant dingen wegknipt, maak het interval links dan wat langer, anders is het wel een erg conservatief BI.
Dit is al lang achterhaald.quote:Op zondag 22 juni 2008 20:24 schreef HuHu het volgende:
Meneer Van Dale wacht op antwoord.
Oftewel:
Machtsverheffen
Vermenigvuldigen
Delen
Worteltrekken
Optellen
en
Aftrekken
Dat is dus de volgorde waarin je dingen moet toepassen als er geen haakjes staan. Echter staan optellen en aftrekken stiekem op hetzelfde niveau. Dus 2 - 3 + 5 is iets anders als 2 - (3 + 5).
Volgens mij moet je eerst worteltrekken en dan pas machtsverheffen, zie ook http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=5118&j=2002quote:Op zondag 22 juni 2008 21:33 schreef GlowMouse het volgende:
En worteltrekken moet direct na machtsverheffen.
Zo met het afkappen? Kan ik mij niet voorstellen.quote:Op maandag 23 juni 2008 14:58 schreef mrbombastic het volgende:
En wat betreft dat BI, zo heb ik het nu eenmaal geleerd.
Nee, ziehier, onder Rational powers of positive real numbers.quote:Op maandag 23 juni 2008 15:07 schreef mrbombastic het volgende:
Volgens mij moet je eerst worteltrekken en dan pas machtsverheffen
De twee operatoren zijn gelijkwaardig volgens de wiki:quote:Op maandag 23 juni 2008 17:24 schreef GlowMouse het volgende:
Nee, ziehier, onder Rational powers of positive real numbers.
Volgens mij is er geen voorbeeld te bedenken waarbij de volgorde van de operatoren machtsverheffen en worteltrekken kan leiden tot een verschillende uitkomst.quote:De moderne volgorde is:
(haakjes)
machtsverheffen en worteltrekken
vermenigvuldigen en delen
optellen en aftrekken
Bewerkingen die in de lijst op gelijke hoogte staan, zoals optellen en aftrekken, zijn gelijkwaardig. Gelijkwaardige bewerkingen worden van links naar rechts uitgevoerd.
Het bereik van sin(x) is -1<y<1 inclusief grenzenquote:Op zaterdag 28 juni 2008 14:23 schreef Robin__ het volgende:
Na de uitstekende tips van vorige keer ben ik nu weer tegen een probleem aangelopen in mn oefentoets (echte toets is maandag), vooral omdat er niet bijstaat of het nu met of zonder grm gedaan moet worden.
Er word mij gevraagd het bereik (dus het hoogste punt op de yas en het laagste punt op de y-as) te bepalen van de volgende functie: .5*sin(.5*X-Pi)-3
kan ik het bereik alleen bepalen door te stellen .5*sin(waarde) is maximaal -0.5 of 0,5 en dit word met drie omlaag verschoven naar -3,5 tot -2,5? of is er een andere manier?
En hoe kies ik vervolgens de juiste waardes voor in mijn tabel zodat ik weet dat ik ook daadwerkelijk alle hoogste en laagste punten pak?
Moet dit niet zijn met r = 1,04^(1/12) ?quote:Op zondag 29 juni 2008 17:26 schreef GlowMouse het volgende:
100 * (r121-1)/(r-1)
Met r = (1+0.04/12) = 1.003333..
Hier onder 3. staat de code stap voor stap.quote:Op zondag 29 juni 2008 11:06 schreef teletubbies het volgende:
Heeft iemand een impllementatie van het AKS algoritme of een variant ervan? AKS is een niet oud algortime die bepaalt van een getal n of het priem of geen priem is. Klopt de complexiteit van de implementatie met die van het algortime? Het liefst in C++ of maple of een niet al te moeilijke taal..Alvast bedankt.
http://en.wikipedia.org/wiki/AKS_primality_test
Vanzelfsprekend. Ik weet alleen niet of je in een jaar al rente opbouwt over de rente die je in dat jaar al opgebouwd hebt, anders kost het een stapje meer werk.quote:Op zondag 29 juni 2008 17:47 schreef McGilles het volgende:
[..]
Moet dit niet zijn met r = 1,04^(1/12) ?
Hoe dan ook, klopt allebei niet. Stel, ik spaar een jaar 100 euro p/m tegen 1,04 jaarlijkse rente, rente pas na een jaar berekend. Dan kom ik met de rekenmachine uit op 1248 euro na een jaar.quote:Op zondag 29 juni 2008 17:47 schreef McGilles het volgende:
[..]
Moet dit niet zijn met r = 1,04^(1/12) ?
Formule v. McGilles:quote:maandelijkse inleg * ((1+jaarlijkse rentepercentage/12 maanden)inlegmaanden + 1-1) / (1+jaarlijks rentepercentage/12 maanden)-1)
100 * (1,00333313-1)/(1,003333-1) = 1326,318
En waarom kan niet gewoon die inleg met twaalf vermenigvuldigd worden in de formule? De rente wordt ook per jaar berekend, immers.quote:maandelijkse inleg * ((jaarlijkse renteindex zegge 1,04 1/12 deel van het jaar, ergo maand)aantal inlegmaanden + 1-1) / ((jaarlijkse renteindex zegge 1,04 1/12 deel van het jaar, ergo maand)-1)
100 * ((1,041/12)13-1)/((1,041/12)-1) = 1325,844
Super, bedankt!quote:maandelijkse inleg * (((jaarlijkse renteindex 1/12 deel jaar)aantal maanden inleg)- 1) / ((jaarlijkse renteindex 1/12 deel jaar)-1) = toekomstige waarde
100 * (((1,04 1/12) 12) - 1 ) / ((1,04 1/12)-1) = 1221 na een jaar
100 * (((1,04 1/12)120) - 1) / ((1,04 1/12)-1) = 14.669,59 na tien jaar
Waarom zou het dat wel zijn? De kettingregel werkt toch niet op die manier?quote:Op zondag 29 juni 2008 21:02 schreef vanRillandBath het volgende:
[..]
Wat gebeurt er in de eerste stap van je laatste regel? x^i is toch gewoon V^i? Waarom is het dan niet
[ afbeelding ]?
O wacht, ik zie het nu. Inderdaad. Hartstikke bedankt!quote:Op zondag 29 juni 2008 21:32 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Waarom zou het dat wel zijn? De kettingregel werkt toch niet op die manier?Jij hebt nog U na V staan in je linkerfactor.
Nogmaals, gaat sneller via 100(r120-1)/(r-1) met r=1.04^(1/12).quote:
Het algortime had ik al maar Ik vroeg me dus af of er een efficiente manier bestaat om r te vinden.quote:Op zondag 29 juni 2008 17:49 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Hier onder 3. staat de code stap voor stap.
quote:AKS algorithm is the new deterministic algorithm for primality that provides
100 percent assurance that a number is prime for a given number if the
number is indeed a prime. However, our implementation shows that this
algorithm takes lots of time consuming due to the computation of
polynomial equality tests. The computation time might take for many hours
for just 8 bits given number while Fermat and Miller-Rabin primality tests
use just less than 1 second to check for 8 bits number. Consequently, it has
not been practical yet to use in cryptography applications.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Reeks_2SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De correlatie tussen beide is .7
De eerste reeks zijn vooraf beschreven "impacts" en de tweede reeks zijn daadwerkelijke resultaten. De vraag is nu, wat zouden je nieuwe impacten zijn en hoe staan die in relatie tot de oude.
Oftewel, een soort normaliseren maar hoe doe je dat met negatieve getallen....?
Spoilers gebruikt om 't een beetje overzichtelijk te houden.
[ Bericht 0% gewijzigd door PietjePuk007 op 03-07-2008 15:45:46 ]Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
Ha, nice!quote:Op woensdag 9 juli 2008 00:41 schreef GlowMouse het volgende:
Als ik wist dat hij het niet deed had ik hem al eerder gerepareerdEen week geleden verliep mijn dyndns account, en had alles al snel hersteld alleen deze vergeten. Kwestie van tijd voordat het domein weer werkt nu
ja maar hoe weet ik dat het 3 moet zijn?quote:Op zondag 13 juli 2008 15:23 schreef freiss het volgende:
23=8
Dan type je in ln[8] / ln[2]quote:Op zondag 13 juli 2008 15:29 schreef thijsltc het volgende:
kan het ook met de rekenmachine? ik moet er waarschijnlijk een heleboel achter elkaar maken..
Op de Ti-83 zit linksonderin een knopje met LN erop.quote:Op zondag 13 juli 2008 15:32 schreef thijsltc het volgende:
En waar vind ik In? op de ti83?
Als je sommetjes moet oplossen zoals 2log 8 = ... dan is het waarschijnlijk de bedoeling dat je gebruik maakt van dat geval tussen je oren, niet van je TI83 waar je nog moeite hebt om het LN knopje te vinden.quote:
Misschien is dit inderdaad het punt om te vragen: heb je ook een idee wat dat nou is, zo'n logaritme? Behalve dan een knopje op je GR?quote:
Dat kan erbij ja. De termen die erbij mogen, zijn in de vorm 1/a met a het product van verschillende priemdelers van n. Maar als dit al divergeert, neem je de moeite niet die ook op te sommenquote:Maar kan het zijn dat er nog een denkstapje moet toegevoegd worden?
Dat sigma(p1*p2*....pk)/(p1*p2*....*pk) eigenlijk nog (veel) meer is dan 1/p1+1/p2+1/p3+..........
with(numtheory);sigma(49);quote:Op zondag 20 juli 2008 12:54 schreef GlowMouse het volgende:
Aggh, ik helemaal een Excel-slide gemaakt om snel sigma(n) uit te kunnen rekenen, pas ik het aan voor grote getallen, vergeet ik dat op één plek. Ik zie nu ook waar die somrij vandaan komt
[..]
Daar is helemaal geen tegenspraak in te bespeurenquote:Op zondag 20 juli 2008 17:47 schreef McGilles het volgende:
Ik zit op een regenachtige dag op m'n werk dus is er geen zak te doen, en toen bedacht ik mij het volgende...
A - Er zijn evenveel even als oneven getallen, bewijs:
2 4 6 8 10 12 14 16 enz.
Dit zijn alle even getallen. Trek van elk getal in deze reeks 1 af:
1 3 5 7 9 11 13 15 enz.
Elk getal in de bovenste reeks kan je koppelen aan 1 in de onderste reeks, conclusie, evenveel
B - Alle gehele getallen zijn opgebouwd uit even en oneven getallen, waarvan er van elk evenveel zijn
C - Er zijn evenveel even als gehele getallen, bewijs:
2 4 6 8 10 12 14 16 enz.
Noem het eerste getal 1, het tweede getal 2, het derde 3, enz. Conclusie, er zijn evenveel even als
gehele getallen.
Dit is dan toch uiteindelijk een tegenspraak? Waar ga ik de fout in?
Tja, ik vind het maar lastig.quote:Op zondag 20 juli 2008 17:56 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Daar is helemaal geen tegenspraak in te bespeuren. Een oneindige verzameling kan even veel elementen bevatten als een verzameling die daarin zit.
Dat maakt oneindige verzamelingen zo fundamenteel verschillend van eindige.
(Ik weet er maar heel weinig van, maar dat soort vraagstukken is een heel aparte tak van de wiskunde, met begrippen als overaftelbaarheid, keuze-axioma,...)
Al die rekenregels zijn niet meer geldig als je niet meer "echte" getallen bezig bent!quote:Op zondag 20 juli 2008 18:01 schreef McGilles het volgende:
[..]
Tja, ik vind het maar lastig.
Ik dacht, stel dat ik het aantal even getallen 'a' noem, dan is het aantal oneven getallen ook 'a'. Dus het aantal elementen in de verzameling, gehele getallen is '2a'. Nu zegt stelling 'C' dat er evenveel even getallen bestaan als gehele getallen, maar 2a is niet gelijk aan a.
Nee, daar kwam ik ook achterquote:Op zondag 20 juli 2008 18:13 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Al die rekenregels zijn niet meer geldig als je niet meer "echte" getallen bezig bent!
Er is geen tegenspraak, zoals hier al is opgemerkt, omdat je met oneindige verzamelingen van doen hebt. Op een soortgelijke manier kun je ook aantonen dat er 'evenveel' rationale getallen als gehele getallen zijn, terwijl dat voor ons 'gevoel' niet klopt omdat de verzameling Z van de gehele getallen een deelverzameling is van de verzameling Q van rationale getallen. Deze verzamelingen zijn aftelbaar, terwijl bijv. de verzameling R van reële getallen niet aftelbaar is. Met Cantor wordt de machtigheid van aftelbare verzamelingen aangeduid met א0 en die van de verzameling reële getallen met א1 (De indices moeten rechts van de alef staan, maar dat lukt me nu even niet, de editor is too smart for its own good).quote:Op zondag 20 juli 2008 17:47 schreef McGilles het volgende:
Ik zit op een regenachtige dag op m'n werk dus is er geen zak te doen, en toen bedacht ik mij het volgende...
A - Er zijn evenveel even als oneven getallen, bewijs:
2 4 6 8 10 12 14 16 enz.
Dit zijn alle even getallen. Trek van elk getal in deze reeks 1 af:
1 3 5 7 9 11 13 15 enz.
Elk getal in de bovenste reeks kan je koppelen aan 1 in de onderste reeks, conclusie, evenveel
B - Alle gehele getallen zijn opgebouwd uit even en oneven getallen, waarvan er van elk evenveel zijn
C - Er zijn evenveel even als gehele getallen, bewijs:
2 4 6 8 10 12 14 16 enz.
Noem het eerste getal 1, het tweede getal 2, het derde 3, enz. Conclusie, er zijn evenveel even als
gehele getallen.
Dit is dan toch uiteindelijk een tegenspraak? Waar ga ik de fout in?
Dor dat element a zal de orde van G deelbaar zijn door zeven. n! zal dus moeten deelbaar zijn door G en bijgevolg ook door zeven. Dus moet n minstens zeven zijn?quote:Op maandag 21 juli 2008 18:38 schreef spinor het volgende:
Zij G de ondergroep van S7 voortgebracht door a = (1 2 3 4 5 6 7) en b = (1 2 4)(3 6 5). Wat is het kleinste natuurlijke getal n waarvoor een injectief homomorfisme G -> Sn bestaat?
Dat was ook wat ik dacht, maar ik was bang dat ik iets over het hoofd zag... het leek te simpel ofzo.quote:Op maandag 21 juli 2008 18:59 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Dor dat element a zal de orde van G deelbaar zijn door zeven. n! zal dus moeten deelbaar zijn door G en bijgevolg ook door zeven. Dus moet n minstens zeven zijn?
Of mis ik iets?
Op gelijke noemer zetten.quote:Op maandag 21 juli 2008 20:25 schreef nickybol het volgende:
1/(a-3)-1/(a+3)=6/a^2-9
Hoe? Hoe moet ik op dat antwoord komen?
Beginnen met het sommetje correct over te nemen. En dan de breuken gelijknamig maken. Eigenlijk is dat lagere school werk (maar ja die bestaat geloof ik ook al niet meer...).quote:Op maandag 21 juli 2008 20:25 schreef nickybol het volgende:
1/(a-3)-1/(a+3)=6/a^2-9
Hoe? Hoe moet ik op dat antwoord komen?
Is daar dan iets fout aan als ze dat zeggen?quote:Op maandag 21 juli 2008 22:21 schreef GlowMouse het volgende:
Ach ja, op de universiteit hebben wat oudere docenten het ook nog wel eens over 'partieel integreren van de middelbare school' en 'vegen van een stelsel als op de middelbare school'. Valt weinig aan te doen verder
Zij zullen het ongetwijfeld op de middelbare school gehad hebben, en dat toont aan dat de middelbareschoolstof aan verandering onderhevig is. In de genoemde gevallen hier is dat bijzonder slecht, maar er zijn helaas mensen die daar anders over denken. En aangezien die het voor het zeggen hebben, moeten we er maar mee om leren gaanquote:Op maandag 21 juli 2008 22:25 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Is daar dan iets fout aan als ze dat zeggen?
O, bij ons zijn stelsels en partieelbreuken bij integratie verplichte stof in respectievelijk het voorlaatste en het laatste jaar van de middelbare school.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 01:37 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Zij zullen het ongetwijfeld op de middelbare school gehad hebben, en dat toont aan dat de middelbareschoolstof aan verandering onderhevig is. In de genoemde gevallen hier is dat bijzonder slecht, maar er zijn helaas mensen die daar anders over denken. En aangezien die het voor het zeggen hebben, moeten we er maar mee om leren gaan
Is dit geen Vlaams-Nederlandse spraakverwarring? (partial integration ofwel integration by parts vs. partial fractions).quote:Op dinsdag 22 juli 2008 11:39 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
O, bij ons zijn stelsels en partieelbreuken bij integratie verplichte stof in respectievelijk het voorlaatste en het laatste jaar van de middelbare school.
Neen, gewoon ik die al heel de tijd te vlug wil lezen.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 20:12 schreef Riparius het volgende:
[..]
Is dit geen Vlaams-Nederlandse spraakverwarring? (partial integration ofwel integration by parts vs. partial fractions).
Op het gebied van wiskunde is het in sommige richting misschien beter dan in de Nederlandse scholen, maar laat ons zeggen dat de afgeleide hier bij ons ook negatief is.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 20:22 schreef Riparius het volgende:
Precies weet ik het niet, maar toen ik op school zat wel, dat kwam beide aan bod in het laatste jaar. Maar dat is wel heel lang geleden hoor. Toen ik enkele jaren geleden nog iemand bijles gaf kwam het geen van beide meer aan de orde. Geen wonder dat veel mensen in de grensstreek hun kinderen tegenwoordig naar Vlaamse scholen sturen ...
Op de lagere school hielden wij ons bezig met "realistisch rekenen" en meer van dat soort onzin...met als gevolg dat ik nu een heleboel knoppen kan indrukken op de grafische rekenmachine, maar niets weet van basiswiskunde.quote:Op maandag 21 juli 2008 22:12 schreef Riparius het volgende:
[..]
Beginnen met het sommetje correct over te nemen. En dan de breuken gelijknamig maken. Eigenlijk is dat lagere school werk (maar ja die bestaat geloof ik ook al niet meer...).
Op jouw manier kom ik uit op ((2a+6)/(a^2-9))-((a-3)/(a^2-9))=(a+9)/(a^2-9)=9/(a-9), maar dat is natuurlijk niet goed. Wat doe ik fout?quote:Op maandag 21 juli 2008 20:41 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Op gelijke noemer zetten.
In het algemeen moet je bij zo'n som :
a/b + c/d dit doen :
a*d/(b*d) +(b*c)/(d*b)
Ja, dat is mij maar al te goed bekend. Veel kinderen die nu van de lagere school komen weten kennelijk niet eens hoe je 1/6 + 1/3 = 1/2 met potlood en papier uitrekent. De Amsterdamse hoogleraar Jan van de Craats heeft daar al heel wat over geschreven, lees bijvoorbeeld op zijn website maar eens zijn stuk Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:13 schreef nickybol het volgende:
[..]
Op de lagere school hielden wij ons bezig met "realistisch rekenen" en meer van dat soort onzin...met als gevolg dat ik nu een heleboel knoppen kan indrukken op de grafische rekenmachine, maar niets weet van basiswiskunde.
Klopt, ik ben nu bezig uit zijn boek "Basisboek wiskunde". Goed boek, maar een beetje weinig uitleg, daarom vraag ik jullie hier af en toe.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:31 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, dat is mij maar al te goed bekend. Veel kinderen die nu van de lagere school komen weten kennelijk niet eens hoe je 1/6 + 1/3 = 1/2 met potlood en papier uitrekent. De Amsterdamse hoogleraar Jan van de Craats heeft daar al heel wat over geschreven, lees bijvoorbeeld op zijn website maar eens zijn stuk Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen.
Dit klopt natuurlijk helemaal niet. Om de breuken gelijknamig te maken moet je de teller en noemer van de eerste breuk met (a+3) vermenigvuldigen en de teller en noemer van de tweede breuk met (a-3) vermenigvuldigen. Bij de eerste breuk krijg je dan in de teller toch niet (2a + 6) ?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:30 schreef nickybol het volgende:
[..]
Op jouw manier kom ik uit op ((2a+6)/(a^2-9))-((a-3)/(a^2-9))=(a+9)/(a^2-9)=9/(a-9), maar dat is natuurlijk niet goed. Wat doe ik fout?
Ik heb ook 2 boeken van die Jan van de Craats hier thuis liggen, slechte boeken beide vind ik. Vectoren en Matrices en die andere weet ik zo niet uit mijn hoofdquote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:31 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, dat is mij maar al te goed bekend. Veel kinderen die nu van de lagere school komen weten kennelijk niet eens hoe je 1/6 + 1/3 = 1/2 met potlood en papier uitrekent. De Amsterdamse hoogleraar Jan van de Craats heeft daar al heel wat over geschreven, lees bijvoorbeeld op zijn website maar eens zijn stuk Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen.
Zo ver was ik ook al, ben alleen zo kansloos slecht altijd hiermeequote:
parts per million, een concentratie dus...quote:Op maandag 28 juli 2008 16:21 schreef GlowMouse het volgende:
In welke eenheid verwacht je het antwoord?
Hr bestaat uit cykels (en cykels hebben per definitie rand gelijk aan 0), waarbij je 2 cykels als equivalent beschouwt wanneer hun verschil de rand is van een (r+1)-simplex (twee equivalente cykels worden ook wel homologe cykels genoemd).quote:Op dinsdag 29 juli 2008 12:35 schreef Haushofer het volgende:
Hey, ik heb een homologie vraagje uit "geometry, topology and physics" van Nakahara. Ben nog niet zo bekend met deze stof, dus de vraag zal vrij elementair zijn denk ik.
Even de definities op een rijtje, waarbij alles over een simplicial complex K is gedefinieerd:Br = Im dr+1 Zr = Ker dr Hr = { [z] | z in Zr }
de equivalentieklasse [z] wordt gedefinieerd door z-z' in Br.
Dus zoals ik het begrijp bestaat de homologiegroep Hr uit alle cycles die zelf geen boundary hebben, en onderling een boundary verschillen; (z-z') in Ker dr en (z-z') = du voor u in Cr+1.
Nou het voorbeeldje. We nemen
K= { p0, p1, p 2, (p0p1),(p1p2), (p2p0), (p0p1p2) }
en willen H1(K) uitrekenen. Wat ik begrijp is dat Z1(K) isomorf is met B1(K), maar ik begrijp niet waarom daaruit volgt dat
H1(K) = Z1(K) / B1(K) = {0}.
Ik zou juist zeggen dat elk verschil tussen 2 elementen uit Z1 weer een grens oplevert en dus in B1 ligt. Dan kan de equivalentieklasse toch niet slechts uit het nul-element bestaan?
Het heeft te maken met de definitie van de equivalentieklasse; ik snap volgens mij niet helemaal waarom G/G alleen het element {0} bevat in het algemeen.
Ja inderdaad, ik zie het! Dank je welquote:Op dinsdag 29 juli 2008 13:13 schreef thabit het volgende:
[..]
Hr bestaat uit cykels (en cykels hebben per definitie rand gelijk aan 0), waarbij je 2 cykels als equivalent beschouwt wanneer hun verschil de rand is van een (r+1)-simplex (twee equivalente cykels worden ook wel homologe cykels genoemd).
Als B1=Z1, dan is elke 1-cykel de rand van een 2-simplex. Dat betekent dus dat elke cykel equivalent is met elke andere cykel.
Met andere woorden, op equivalentie na is er maar 1 cykel, dus is H[sub]1[sub]=0.
In het algemeen is G/G inderdaad triviaal omdat modulo G alle elementen van G equivalent zijn met elkaar, dus is er maar 1 equivalentieklasse: heel G.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 29 juli 2008 17:19 schreef thabit het volgende:
Extra tip: reken bab-1 eens uit.
Edit: ik lees nu pas dat je alleen de dimensies van de irr. reps. hoeft te bepalen, niet de representaties zelf. Dan moet je er met bovenstaande tip helemaal snel uit kunnen komen..
Ik ken veel te weinig representatietheorie.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waarom moeten die dimensies ook delers zijn van de orde?
![]()
Ik ken het bewijs daarvan niet uit m'n hoofd. Is voor zover ik weet helemaal geen eenvoudige stelling. Maar dat zijn wel van die dingen die je leert als je een vak over representaties van eindige groepen volgt.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 19:26 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik ken veel te weinig representatietheorie.Waarom moeten die dimensies ook delers zijn van de orde?
Morgen eens snel spieken in een boek over Representation Theory.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 20:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik ken het bewijs daarvan niet uit m'n hoofd. Is voor zover ik weet helemaal geen eenvoudige stelling. Maar dat zijn wel van die dingen die je leert als je een vak over representaties van eindige groepen volgt..
Ok., dat had ik dus ookquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 14:09 schreef GlowMouse het volgende:
Voor de vereniging: een natuurlijk getal n (>1) zit in de vereniging omdat het in An zit.
Dat klopt niet. Een getal wat in A2 zit kan ook in A3 zitten, bijvoorbeeld 6. En een getal wat in An zit, kan ook in An+2 zitten. Ik snap natuurlijk wel dat 6 niet in A7 zit, maar hoe bewijs je concreet dat deze intersectie daadwerkelijk de nulverzameling is?quote:Voor de doorsnede: een natuurlijk getal n (>0, voor zover jij 0 als een natuurlijk getal ziet) zit niet in de doorsnede omdat het niet in An+1 zit.
1 2 3 | (x2) = (0)+ L(1) + Mu(-1) (x3) (-1) (1) (3) |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |