Het vervelende is dat s² vaak de steekproefvariantie genoemd wordt, en dat woord zoveel op variantie lijkt. Je zult bijvoorbeeld nooit iemand het gemiddelde en de verwachting horen verwisselen.quote:Op maandag 26 mei 2008 21:13 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier weer gelijk hebt, maar ik vrees wel dat die verkeerde gewoonte zelfs door docenten aangeleerd wordt.![]()
Ik pak ff me rekenmachine...quote:Op dinsdag 27 mei 2008 21:05 schreef GlowMouse het volgende:
fnInt(wortel(1+(e^X)²),X,1,2)
Of via Y = wortel(1+(e^X)²), en dan calculate, optie 7.
Dat mag (2x). Ik ben derdejaars econometrie.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 21:12 schreef BK89 het volgende:
Glowmouse, mag je ik btw bedanken voor alle hulp tijdens de examens, echt geweldigWat studeer je eigenlijk als ik vragen mag?
Oh dat verklaart een hoop, schijnt een van de moeilijkste studies te zijn heb ik gehoord.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 21:23 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat mag (2x). Ik ben derdejaars econometrie.
Lijkt me niet lastiger dan wiskunde, natuurkunde, sterrenkunde, lucht- en ruimtevaarttechniek, of een andere leuke studie aan een TU.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 22:24 schreef BK89 het volgende:
[..]
Oh dat verklaart een hoop, schijnt een van de moeilijkste studies te zijn heb ik gehoord.
Dat kan niet. sin(-1/6pi) is een getal dat de amplitude van sin(t) verkleint. De amplitude van sin(t*-1/2) is 1.quote:Hoe kan je van sin t*sin(-1/6pi) naar sin (t*-1/2) gaan?
Ja, maar die beschouw ik ook als de moeilijker studies. Ik ga volgend jaar lekker knutselen in Delft (als ik over gaquote:Op dinsdag 27 mei 2008 22:34 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Lijkt me niet lastiger dan wiskunde, natuurkunde, sterrenkunde, lucht- en ruimtevaarttechniek, of een andere leuke studie aan een TU.
[..]
Dat kan niet. sin(-1/6pi) is een getal dat de amplitude van sin(t) verkleint. De amplitude van sin(t*-1/2) is 1.
Tering, waarom zie ik die simpele dingen nietquote:Op dinsdag 27 mei 2008 23:59 schreef GlowMouse het volgende:
noem e^x eens y, dan staat er y = 2y², ofwel y-2y² = 0, ofwel y(1-2y) = 0, ofwel y=0 of y = 1/2.
e^x is nooit gelijk aan 0, en e^x = 1/2 heeft x = ln(1/2) als oplossing.
Zo aan de basis niet, maar als je dit goed onder de knie hebt, dan zijn er genoeg Engelse boeken toegankelijk die een stapje verder gaan. Zo is er een boek van Stewart, Calculus geheten, dat op de universiteit wel populair is.quote:Op woensdag 28 mei 2008 11:26 schreef nickybol het volgende:
Ziet eruit als een goed boek, het begin is wel een beetje simpel, maar wat daarna komt lijkt me een goede basis. Ken je ook een soortgelijk boek in het Engels?
Ik denk dat dit een slecht voorbeeld is: van een derdegraadspolynoom vind je in het algemeen niet exact de nulpunten zonder rekenmachine.quote:Op woensdag 28 mei 2008 20:04 schreef Outer het volgende:
Ik heb een vraag hoe los je bv x^3-x=100 op zonder het op te "zoeken" op je rekenmachine?
Niet.quote:Op woensdag 28 mei 2008 20:04 schreef Outer het volgende:
Ik heb een vraag hoe los je bv x^3-x=100 op zonder het op te "zoeken" op je rekenmachine?
Ja precies wat ik dacht, zonder GR is het dus bijna onmogelijk om derdegraads vergelijkingen op te lossen.quote:Op woensdag 28 mei 2008 20:05 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik denk dat dit een slecht voorbeeld is: van een derdegraadspolynoom vind je in het algemeen niet exact de nulpunten zonder rekenmachine.
Dat weet ik niet, maar laten we daar van uit gaan.quote:Op donderdag 29 mei 2008 15:34 schreef GlowMouse het volgende:
Weet je dat de verwachting lineair is? Dus E(X+Y) = E(X) + E(Y), zelfs als X en Y afhankelijk zijn?
Verrek, 3.25, klopt, is het juiste antwoord.quote:Op donderdag 29 mei 2008 15:52 schreef GlowMouse het volgende:
Dan is de rest dus eenvoudig: (X-4)² = X² - 8X + 16, en probeer de rest zelf maar.
Dit maakt geen deel uit van mijn kritiek. Want in het reële getal heb je dit ook als je een basis opstelt, je kan delen door de vierkantswortel of zijn tegengestelde. Bij eindige velden kan je gewoon kiezen...ALS er een wortel is. En het is nu net dat laatste wat niet altijd het geval is.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 15:52 schreef GlowMouse het volgende:
Ja ik zie het probleem. Aan het diagonaliseren kan ik zelf niet zoveel bijdragen, bij het normaliseren wellicht wel. De norm is gedefinieerd als sqrt(<x,x>). Tussendoor: in Z/5Z geldt dat 1²=1 en 4²=1, dus hoe is sqrt(1) gedefinieerd?
Mag ik daaruit besluiten dat je mij gelijk geeft dat niet elke symmetrische matrix over een eindig veld (met oplosbare karakteristieke veelterm over dat veld, want ik wil niet flauw doen..) een orthonormale basis heeft ten opzichte waarvan hij een diagonaalvorm heeft.quote:We nemen het inproduct met I. Bij tweedimensionale vectoren over Z/5Z krijg je een probleem. De enige kwadraten zijn 0, 1 en 4 (waarbij x²=0 alleen x=0 als oplossing heeft). Er moet voor een orthonormale vector [x y] gelden dat x²+y²=1 of x²+y²=4 (afhankelijk van het antwoord op bovenstaande wortelvraag). Dat kan slechts als x=0 of y=0. Oh maar dan is de diagonalisering wel erg flauw, want omdat (met A=PTDP) P inverteerbaar moet zijn, kan P geschreven worden als [a 0; 0 b] of als [0 a; b 0] (of zbda als I), zodat de oorspronkelijke matrix A een diagonaalmatrix moet zijn (mag ook over de andere diagonaal).
denkfouten voorbehouden
Het was meer een vraag omdat ik het zelf niet wist dan kritiek.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 18:09 schreef zuiderbuur het volgende:
Dit maakt geen deel uit van mijn kritiek. Want in het reële getal heb je dit ook als je een basis opstelt, je kan delen door de vierkantswortel of zijn tegengestelde. Bij eindige velden kan je gewoon kiezen...ALS er een wortel is. En het is nu net dat laatste wat niet altijd het geval is.
Ja. Die matrix van jou was een voorbeeld: omdat hij gedefinieerd is over Z/5Z en geen diagonaalmatrix is, heeft hij geen orthonormale basis heeft ten opzichte waarvan hij een diagonaalvorm heeft.quote:Mag ik daaruit besluiten dat je mij gelijk geeft dat niet elke symmetrische matrix over een eindig veld (met oplosbare karakteristieke veelterm over dat veld, want ik wil niet flauw doen..) een orthonormale basis heeft ten opzichte waarvan hij een diagonaalvorm heeft.
Het is voor veel mensen denk ik de enige techniek die ze kennen. Zelfs meneer Haemers heeft mij geen andere techniek aangeleerdquote:Ik blijf het raar vinden dat men zo verslaafd is aan die techniek van diagonalisatie (los van het veld). Het is veel meer dan wat je meestal wil, en de prijs laat zich dan ook doorrekenen (je probleem wordt een eigenwaardeprobleem...)
Wel een goeie vraag,omdat we bij het normeren van vectoren een uitgesproken "de" vierkantswortel hebben. Bij eindige velden heeft er geen enkele een voorkeur, als er al één is. Het eerste is meer luxe dan probleem, het tweede niet.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 18:17 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het was meer een vraag omdat ik het zelf niet wist dan kritiek.
[..]
quote:Ja. Die matrix van jou was een voorbeeld: omdat hij gedefinieerd is over Z/5Z en geen diagonaalmatrix is, heeft hij geen orthonormale basis heeft ten opzichte waarvan hij een diagonaalvorm heeft.
Ik weet een simpel trucje, je neemt je symmetrisch matrix A, en je plakt er die vierkante matrix I naast:quote:Het is voor veel mensen denk ik de enige techniek die ze kennen. Zelfs meneer Haemers heeft mij geen andere techniek aangeleerdDaarnaast is het vinden van eigenwaardes met een computer vrij snel te doen.
Mocht 'ie willenquote:Op zaterdag 31 mei 2008 18:35 schreef zuiderbuur het volgende:
professor Haemers
Ik heb me er ook over verbaasd. Inmiddels bouwt hij het aantal colleges dat hij geeft af, en hij wordt al wat ouder, dus het is de vraag of het er nog van komt.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:13 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik dacht echt dat hij dat al was. Hij is toch al redelijk prominent?
quote:Op zaterdag 31 mei 2008 21:02 schreef GlowMouse het volgende:
Zie de policy, en als je het dan nog niet snapt, start je maar een topic in het feedbackforum
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 | import java.awt.*; import java.awt.event.*; import java.applet.*; /** * <p>Title: </p> * <p>Description: </p> * <p>Copyright: Copyright (c) 2008</p> * <p>Company: </p> * @author unascribed * @version 1.0 * * * * * */ // public class drukknop extends Applet { //declareren van het drukknopje Button knop; TextField tekstvak; Font Letter; Font Letter2; Font Letter3; //initialiseren van het drukknopje public void init() { Letter = new Font("serif", Font.PLAIN, 24); Letter2 = new Font("verdana", Font.PLAIN, 24); Letter3 = new Font("Comic sans", Font.PLAIN, 24); } { //Nieuwe knop met lettertype serif, en een tekstvak setFont( Letter ); knop = new Button(); knop.setLabel( "Dit is knop 1"); tekstvak = new TextField("dit is een tekstvak die bij knop 1 hoort",20); //toevoegen van de drukknop en tekstvak aan de applet add( knop); add (tekstvak); //Nieuwe knop setFont( Letter2 ); knop = new Button(); knop.setLabel( "Dit is knop 2"); tekstvak = new TextField("dit is een tekstvak die bij knop 2 hoort",20); //toevoegen van de drukknop en tekstvak aan de applet add( knop); add (tekstvak); //Nieuwe knop setFont( Letter3 ); knop = new Button(); knop.setLabel( "Dit is knop 3"); tekstvak = new TextField("dit is een tekstvak die bij knop 3 hoort",20); //toevoegen van de drukknop en tekstvak aan de applet add( knop); add (tekstvak); } //inwendige klasse class KnopHandler implements ActionListener { public void actionPerformed( ActionEvent e) { knop.setLabel("Bedankt voor het drukken op knop 1"); knop.setLabel("Bedankt voor het drukken op knop 2"); knop.setLabel("Bedankt voor het drukken op knop 3"); tekstvak.setText("je heb geklikt"); } } } |
a: dit is niet écht bèta - lijkt me zoquote:Op zondag 1 juni 2008 14:10 schreef Chaos-Zero het volgende:
Heeft iemand hier van de java programeer taal?
Ik moet namelijk een java applet maken van een schermpje met 3 druk knopjes, als je er dan op klikt moet er iets komen te staan.
Maar bij elke knop moet er een ander letter type komen.
Kan iemand mij helpen, hier onder staat de code, maar er staat nu een tekst vak naast de knop en als ik op de knop drukt gebeurt er niks...
quote:In een vat komt 600 gr water van 70˚C en 200 gr ijs van 0˚C. Er zijn geen warmte verliezen naar de omgeving.Wat wordt de temperatuur van het ‘mengsel’? Hoeveel energie zou er nodig zijn om het ‘mengsel’ te verwarmen tot opnieuw 70˚C.
Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? zou het erg op prijs stellen.quote:Een mengsel (100 mol) van 20% pentaan, 30% hexaan en 50% heptaan wordt middels distillatie, in 2 stappen, gescheiden. Het bodemproduct van de eerste stap bestaat uit 48 mol (2% pentaan, 5% hexaan en de rest heptaan). Het topproduct wordt in een tweede stap verder gescheiden. Het topproduct van de tweede stap bestaat uit 95% pentaan en 5 % hexaan. 90% van de pentaan uit het topproduct van de eerste distillatie komt ook in het topproduct van de tweede distillatie terecht.Maak een schema van het proces en nummer de stromen Bereken de grootte van de stromen Bepaal de samenstelling van het bodemproduct van de tweede distillatie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |