abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58766552
quote:
Op maandag 19 mei 2008 19:15 schreef Iblis het volgende:

[..]

Die geleerden moeten ook interpreteren.
Geleerden mogen dat van Allah, jij en ik niet.
pi_58766656
quote:
Op maandag 19 mei 2008 18:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

En hiermee spoel je de hadith van Mohammed dat er maar 1 ware stroming is van de 73 sekten die allemaal naar de hel zullen gaan door de wc?
Ten eerste beschouw ik alle Ahadith, dus ook die van Al-Bukhari, alleen als referentie om de Koran in de juiste tijd en context te plaatsen. Zeker niet als 'regelboek' dus. Alle Ahadith moeten met een korrel zout worden genomen. Dergelijke uitspraken kan ik uit principe vanwege de twijvelachtige herkomst van praktisch alle Hadith niet volgen.

De Hadith waar jij het over hebt wordt overigens ook door de meeste geleerden als onbetrouwbaar beschouwd, maar dat terzijde.
quote:
Op maandag 19 mei 2008 19:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wie zegt dat? Het is niet voor niets dat Islam geen hierarchische structuur heeft, zoals de kerk...
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
pi_58766693
quote:
Op maandag 19 mei 2008 19:17 schreef Doffy het volgende:

[..]

Prima, maar dat is geen uiting van perfectie, dat is een afkomst die het boek wordt toegedicht. Die vermeende afkomst maakt het boek zelf echter nog niet 'perfect': dat moet toch ook blijken uit andere zaken, dunkt mij.
Dat is ook meteen het probleem, als de Koran zichzelf een status toedicht van een menselijke werk van Goden die op een perfecte manier imperfect is wordt dat nog steeds aangenomen als geloof, omdat het er simpelweg in zou staan.
quote:
Als ik zo vrij mag zijn om 'perfect' ook maar te interpreteren als 'universeel', dan vind ik het nogal raar dat een universeel boek blijkbaar zo tijd- en plaatsgebonden is dat zij namen en gebeurtenissen noemt. Zaken waarvan met enige redelijke verwachting aangenomen mocht worden dat dat binnen 50 jaar vergeten zouden zijn, tenzij er additionele boeken zouden komen, zoals de hadith - die natuurlijk ook kampt met problemen als onduidelijke herkomst van verhalen.

Niet geheel mijn idee van universaliteit.
Vanuit seculier perspectief is er absoluut geen geldige reden om onderscheid te maken tussen de Koran en Hadith, als je de Islamitische overtuiging dat één het woord van God is en de ander van zijn profeet niet mee neemt, omdat ze beiden uit mond van Mohammed zijn overgeleverd. Ineens is het dan alleen moslims die de een goddelijk en de ander menselijk zullen noemen, desondanks kan men alleen stellen dat alleen de auteur zijn boek absoluut kan begrijpen, wat er mee wordt bedoeld etc.

Dat gezegd hebbende kan je niet de Koran volgen als je niet de hadiths volgt, want ook dat is een regel van de Koran. Een dekt eigenlijk de ander en sluit zich er vervolgens weer aan. In feite zegt de Koran, mijn uitleg ligt in de Hadith en hadith stelt Koran als leidraad centraal..

Wat zeg je, circelredenering?
Jup
pi_58766761
quote:
Op maandag 19 mei 2008 19:26 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Ten eerste beschouw ik alle Ahadith, dus ook die van Al-Bukhari, alleen als referentie om de Koran in de juiste tijd en context te plaatsen. Zeker niet als 'regelboek' dus. Alle Ahadith moeten met een Korrel zout worden genomen. Dergelijke uitspraken kan ik uit principe van twijvelachtige herkomst van practisch alle Hadith niet volgen.
Alle ahadith nog wel waaronder ook die van Bukhari dus, zo zo, volgens welke autoriteit wil je dan spreken in moslimtheologie los van de Koran, met je eigen woorden? Een hadith is alleen met een korrel zout te nemen als het in tegenspraak is met de Koran, alles wat daar buiten valt wordt aangenomen.
quote:
De Hadith waar jij het over hebt wordt overigens ook door de meeste geleerden als onbetrouwbaar beschouwd, maar dat terzijde.
Sinds wanneer betekent Daief onbetrouwbaar, weet aub waar je over spreekt wanneer je over spreekt, overigens is de hadith conform een andere sahih:
quote:
De Profeet (salallaahoe `alayhie was sallem) heeft gezegd: "En er zal altijd een groep van mijn Oemmah (gemeenschap, natie, groep mensen) 'duidelijk' op de waarheid blijven, niemand die ze in de steek laat, noch die hen tegengaat, zullen hen deren, totdat de opdracht van Allaah komt, zullen zij op de 'duidelijke' waarheid zijn." (Overgeleverd door al-Boechaarie)
quote:
Wie zegt dat? Het is niet voor niets dat Islam geen hierarchische structuur heeft, zoals de kerk...
De Koran, lees het een keer zou ik zeggen.
pi_58766909
quote:
Op maandag 19 mei 2008 19:32 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Alle ahadith nog wel waaronder ook die van Bukhari dus, zo zo, volgens welke autoriteit wil je dan spreken in moslimtheologie los van de Koran, met je eigen woorden? Een hadith is alleen met een korrel zout te nemen als het in tegenspraak is met de Koran, alles wat daar buiten valt wordt aangenomen.
[..]

Sinds wanneer betekent Daief onbetrouwbaar, weet aub waar je over spreekt wanneer je over spreekt, overigens is de hadith conform een andere sahih:
[..]

[..]
Zowel Al-Bukhari als Imam Muslim noemen de Hadith niet, Ibn Hazm noemt hem zwak. Bovendien hier de vers uit de Koran die hem tegenspreekt:

Those who believe (in the Qur'an), and those who follow the Jewish (scriptures), and the Christians and the Sabians,- any who believe in Allah and the Last Day, and work righteousness, shall have their reward with their Lord; on them shall be no fear, nor shall they grieve. 2:62

Zoals je ongetwijveld zal weten is het Paradijs is dus open voor een ieder die aan deze criteria voldoet, ongeacht sekte of zelfs religieuse stroming.
quote:
De Koran, lees het een keer zou ik zeggen.
Bedankt voor je overduidelijke uitbeelding van de eerder door mij geschetste probleemstelling van de hedendaagse Moslim. (ondanks dat je zelf zegt geen Moslim meer te zijn) Ik ben overigens Moslim en ken de Koran.

[ Bericht 3% gewijzigd door -Jay-20- op 19-05-2008 20:26:34 ]
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
pi_58767140
Dus alleen geleerden mogen de Koran interpreteren. En hoe word je Koran-geleerde? Door de Koran te interpreteren. .
pi_58767533
quote:

[..]

ja, dat is natuurlijk ook maar een interpretatie, hè, de geleerden interpreteren naar hun eigen bestaansrecht toe
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  maandag 19 mei 2008 @ 20:26:52 #208
194896 kissable4you
Maakt het verschil
pi_58767634
Hallo, ik vind het moedig dat je deze grote stap in je leven en voor het leven hebt gemaakt. Erg jammer, dat mensen die hier reageren op jouw keuze, een aantal althans, net doen alsof geloof kennis in de weg zit van het bestaan. Als alles weg is, is daar nog het ontstaan. En wil niet alles in boekjes kunnen verklaren, wetenschappelijke rapporten terug kunnen lezen...Immers, als we alles wisten, wat was dan nog het zin van ons bestaan. En nee ik ben niet bang dat ons bestaan geen zin heeft, zodat ik mij angstig vastklamp aan het geloof, zoals wel vele gelovigen doen. Maar ik vind het wel ( in alle respect hoor ) jammer, dat het geloof zo afbrokkelt in deze periode van het menselijk bestaan, waarin iedereen antwoord op alles lijkt willen te hebben.
Daarnaast is het misschien ook goed om te bedenken voor anderen die het nog overwegen, wat voor gevolgen het KAN hebben voor een relatie met iemand die wel gelooft. Voor een ongelovige is het een kleine stap, voor een gelovige ( spreek uit ervaring ) een bijna onoverbrugbare kloof, omdat je juist de heel intense warme liefdevolle troostbare momenten van het geloof altijd voor jezelf zal moeten houden, omdat je daar hooguit begrip voor krijgt maar nooit erkenning. Natuurlijk gaat het hierbij wederom niet om het krijgen van erkenning maar een groot gemis van iets delen, wat voor de gelovige 1 van de belangrijkste beweegredenen is voor een leven waarin je na tegenslagen weer kracht weet te halen en van de God houdt. Of die voor de ongelovige nou wel bestaat of niet. Ik zal straks alleen belijdenis moeten doen en als enige onder de ogen van God moeten trouwen en misschien wel helemaal niet en blijft het bij een gemeentehuis. Dat terwijl ik naast mijn naaste familie ( waaronder dus mijn lieftallige vriend ) veel geef om God en voor mijn gevoel niet compleet aan God's wensen kan voldoen, waarmee je als ongelovige partner onbewust wel de gelovige partner met een rot gevoel achterlaat wat ie zijn hele leven bij zich moet dragen. Het is overkomelijk, maar niet makkelijk.
Het gaat verder dan dat je denkt. Let op ik wil je niet afpraten van het ongelovig zijn, maar ik wil je wel laten weten dat een gelovige het ook eens mooi zal vinden om te lezen dat een ongelovige bereidt is om naast de interessante wetenschappelijke kennis van zaken ( ben zelf ook erg gefascineerd door wetenschap ) ook zijn geluk kan vinden in de warmte van een geloof in een liefdevolle God, die ooit door de appel der kennis ( lees KENNIS ) is verlaten en ons als antwoord daarop, de geest van zijn zoon heeft nagelaten die vandaag in nog maar weinigen huist. Ik kan niet dicht genoeg bij God willen komen en zal ook zeker nog een keer naar Jeruzalem willen om de tuin van Gethsemane te bewonderen, daar waar Jesus is gearresteerd. Hopelijk heeft zijn kruisiging meer zin in de toekomst dan tot nu toe het geval was.

Maar ik wens je wel veel sterkte de komende tijd, dat je maar begrip mag krijgen. Want zo'n stap vereist veel moed!
Sommigen zijn niet zo makkelijk en zullen zeker vervelend reageren. Ook hierin veel sterkte toegewenst!

Zolang je maar een goed mens bent en veel over hebt voor je medemens. Of je nou ongelovig bent of gelovig...het gaat erom dat je niet alleen uit de bijbel leest of voor jezelf goed wil zijn. Het gaat erom dat je met plezier en gemak een goed mens bent.

[ Bericht 4% gewijzigd door kissable4you op 19-05-2008 20:37:05 ]
Roses are red, violets are blue, shit stinks, so do you
pi_58767972
quote:
Op maandag 19 mei 2008 19:54 schreef Modus het volgende:
Dus alleen geleerden mogen de Koran interpreteren. En hoe word je Koran-geleerde? Door de Koran te interpreteren. .
jamaar jamaar welke interpretatie van de Koran kun je dan het beste interpreteren?
Jusqu'ici tout va bien...
  maandag 19 mei 2008 @ 21:52:23 #210
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58769020
quote:
Op maandag 19 mei 2008 20:26 schreef kissable4you het volgende:
Ik zal straks alleen belijdenis moeten doen en als enige onder de ogen van God moeten trouwen en misschien wel helemaal niet en blijft het bij een gemeentehuis. Dat terwijl ik naast mijn naaste familie ( waaronder dus mijn lieftallige vriend ) veel geef om God en voor mijn gevoel niet compleet aan God's wensen kan voldoen, waarmee je als ongelovige partner onbewust wel de gelovige partner met een rot gevoel achterlaat wat ie zijn hele leven bij zich moet dragen. Het is overkomelijk, maar niet makkelijk.
Ik begrijp dat je vriend niet gelooft en jij het daar heel moeilijk mee hebt? En liever zou zien dat hij zou veranderen? En zo ja, wil je dat eigenlijk zeggen met je opmerking?
quote:
Het gaat verder dan dat je denkt. Let op ik wil je niet afpraten van het ongelovig zijn, maar ik wil je wel laten weten dat een gelovige het ook eens mooi zal vinden om te lezen dat een ongelovige bereidt is om naast de interessante wetenschappelijke kennis van zaken ( ben zelf ook erg gefascineerd door wetenschap ) ook zijn geluk kan vinden in de warmte van een geloof in een liefdevolle God, die ooit door de appel der kennis ( lees KENNIS ) is verlaten en ons als antwoord daarop, de geest van zijn zoon heeft nagelaten die vandaag in nog maar weinigen huist.
Loste Jezus onze schuld aan God in, of loste God zijn schuld aan ons in met Jezus?
quote:
Ik kan niet dicht genoeg bij God willen komen en zal ook zeker nog een keer naar Jeruzalem willen om de tuin van Gethsemane te bewonderen, daar waar Jesus is gearresteerd. Hopelijk heeft zijn kruisiging meer zin in de toekomst dan tot nu toe het geval was.
Van Gethsemane is niet zeker waar het heeft gelegen. De olijftuin die er nu ligt is er naar traditie neer gelegd.
quote:
Zolang je maar een goed mens bent en veel over hebt voor je medemens. Of je nou ongelovig bent of gelovig...het gaat erom dat je niet alleen uit de bijbel leest of voor jezelf goed wil zijn. Het gaat erom dat je met plezier en gemak een goed mens bent.
Dat kan ik wel onderschrijven.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58769033
quote:
Op maandag 19 mei 2008 19:41 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Zowel Al-Bukhari als Imam Muslim noemen de Hadith niet, Ibn Hazm noemt hem zwak. Bovendien hier de vers uit de Koran die hem tegenspreekt:
quote:
This hadīth is not recorded in either Sahīh al-Bukhārī or Sahīh Muslim. This by no means implies that the hadīth is unauthentic. However, it is possible that they did not mention it because it was not up to their arduous standards of authenticity.

The hadīth can be found in the four Sunan works and in Musnad Ahmad with different chains of transmission. Some scholars declared it to be authentic or at least good, including al-Tirmidhī, al-Hākim, al-Dhahabī, Ibn Taymiyah, al-Shātibī, and Ibn Hajar al-`Asqalānī. Others declared it as weak, including ibn Hazm and Ibn al-Wazīr.
Cute, maar meerderheid van de geleerden noemt het een goede of authentieke hadith met een sterke keten, sterker nog, Thirmidhi brengt het over als Sahih. Bukhari en Muslim hebben geen autoriteit over een hadith die ze niet hebben opgenomen. Door geen bereik, niet juiste keten binnen hun omgeving etc, genoeg geleerden buiten de 2 die het hebben opgenomen als bruikbaar.
quote:
Those who believe (in the Qur'an), and those who follow the Jewish (scriptures), and the Christians and the Sabians,- any who believe in Allah and the Last Day, and work righteousness, shall have their reward with their Lord; on them shall be no fear, nor shall they grieve. 2:62

Zoals je ongetwijveld zal weten is het Paradijs is dus open voor een ieder die aan deze criteria voldoet, ongeacht sekte of zelfs religieuse stroming.
Klopt niet, ik heb ook deze vers vaak als argument gebruikt, maar de redenatie is fout het gaat namelijk niet om joden en christenen die naast de moslims het paradijs zullen betreden maar zij die voor de Islam leefden:
quote:
85. En wie een andere godsdienst zoekt dan de Islam, het zal van hem niet worden aanvaard en hij zal in het Hiernamaals onder de verliezers zijn.
quote:
Bedankt voor je overduidelijke uitbeelding van de eerder door mij geschetste probleemstelling van de hedendaagse Moslim. (ondanks dat je zelf zegt geen Moslim meer te zijn) Ik ben overigens Moslim en ken de Koran.
Mooi, geprezen ben jij dat je denkt ergens een uitbeelding van je punt te kunnen vinden, maar als je de Koran zo goed kende, wist je dat er in de Koran staat dat als je een conflict hebt over wat nu wel goed is dat je het aan de geleerden moet vragen.
pi_58769345
quote:
Op maandag 19 mei 2008 19:54 schreef Modus het volgende:
Dus alleen geleerden mogen de Koran interpreteren. En hoe word je Koran-geleerde? Door de Koran te interpreteren. Door de Hadith, Tafsir, Fiqih en Asbab- Al Noezoel te leren .
Volgens de traditie en Koran, sterker nog, je mag niet eens de Koran lezen zonder Tadjweed, woedoe of logha, allemaal aparte vakken dingen voor men toekomt aan de Koran.
pi_58769396
En nu in het Nederlands?
pi_58769399
quote:
Op maandag 19 mei 2008 20:21 schreef milagro het volgende:

[..]

ja, dat is natuurlijk ook maar een interpretatie, hè, de geleerden interpreteren naar hun eigen bestaansrecht toe
Mwuah, verzen als 'vraag de bezitters van kennis', 'vraag iemand die is welingelicht', 'vraag hun die God herinneren, zij zijn de meest godvrezenden' achtige verzen zijn nou niet echt multi interpretabel.
  maandag 19 mei 2008 @ 22:10:35 #215
194896 kissable4you
Maakt het verschil
pi_58769403
quote:
Op maandag 19 mei 2008 21:52 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik begrijp dat je vriend niet gelooft en jij het daar heel moeilijk mee hebt? En liever zou zien dat hij zou veranderen? En zo ja, wil je dat eigenlijk zeggen met je opmerking?

Ik wil zeggen uit eigen ervaring hoe moeilijk dat kan zijn, omdat je heel veel van je partner houdt

Loste Jezus onze schuld aan God in, of loste God zijn schuld aan ons in met Jezus?
[..]
De eerste, maar in opdracht van God, dus Jesus had daarin weinig te zeggen en heeft zijn vader gehoorzaamd.
Maar God hield van zijn zoon en heeft hem dus kennelijk opgeofferd voor ons, waarvan zovelen niet in hem geloven.
Niet dat God niet van die mensen houdt, God houdt ook van ongelovigen ( zoals ze dan zeggen en naar ik geloof, omdat vele ongelovigen ook goede mensen zijn, die ik ken en het niet een kwestie is van gelovig goed, ongelovig slecht. Gelukkig zijn we die tijd al ver voorbij )

Van Gethsemane is niet zeker waar het heeft gelegen. De olijftuin die er nu ligt is er naar traditie neer gelegd.
[..]
Ja dat geloof ik meteen, maar het is dan ook meer symbolisch bedoeld als de gedachte dat in een dergelijke omgeving het is gebeurd Maar ik zal voor die tijd dat nog allemaal willen doornemen natuurlijk.

Dat kan ik wel onderschrijven.
pi_58769453
quote:
Op maandag 19 mei 2008 22:10 schreef Modus het volgende:
En nou in het Nederlands?
Tadjweed = Correcte uitspraak / recitatie
Fiqih = Jurisprudentie
Hadith = Traditie / Overlevering
Quran = De lezing
Logha = Taal / Termkundig.
Woedoe = Rituele - reinigende - wassing.
Asbab - al noezoel = Reden van openbaring
Tafsir = exegese
pi_58769589
quote:
Op maandag 19 mei 2008 21:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

Cute, maar meerderheid van de geleerden noemt het een goede of authentieke hadith met een sterke keten, sterker nog, Thirmidhi brengt het over als Sahih. Bukhari en Muslim hebben geen autoriteit over een hadith die ze niet hebben opgenomen. Door geen bereik, niet juiste keten binnen hun omgeving etc, genoeg geleerden buiten de 2 die het hebben opgenomen als bruikbaar.
[..]

Klopt niet, ik heb ook deze vers vaak als argument gebruikt, maar de redenatie is fout het gaat namelijk niet om joden en christenen die naast de moslims het paradijs zullen betreden maar zij die voor de Islam leefden:
[..]

[..]

Mooi, geprezen ben jij dat je denkt ergens een uitbeelding van je punt te kunnen vinden, maar als je de Koran zo goed kende, wist je dat er in de Koran staat dat als je een conflict hebt over wat nu wel goed is dat je het aan de geleerden moet vragen.
Those wo believe in the Qu'ran. Je snapt dus dat het niet gaat om pré-Islam aangezien de Qu'ran toen nog niet was opengebaard.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_58769638
quote:
Op maandag 19 mei 2008 22:19 schreef Burakius het volgende:

[..]

Those wo believe in the Qu'ran. Je snapt dus dat het niet gaat om pré-Islam aangezien de Qu'ran toen nog niet was opengebaard.
Ja en dus sinds het bestaan van de Qoran zal niets buiten de Islam geaccepteerd worden.
  maandag 19 mei 2008 @ 22:27:15 #219
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_58769735
quote:
en als een geleerde de conclusie trekt dat alle ongelovige gedood moeten worden?
je oogst wat je zaait
pi_58769899
quote:
Op maandag 19 mei 2008 22:27 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

en als een geleerde de conclusie trekt dat alle ongelovige gedood moeten worden?
Dan ga jij en ik allebei dood.

- Nee serieus -

Als een geleerde tot die conclusie komt negeertie vrij duidelijke passages in de Koran waarin wordt gesteld dat je niet onrechtmatig mag gedragen tegen anders gelovigen zonder dat zij zijn begonnen jou te vervolgen...

Maar genoeg hierover, kan de huidige discussie verder in [Centraal] Vragen over de Islam #7
Een lieve maar doch dringende verzoek, gezien insteek van dit topic totaal anders is, ik mod niet graag in een topic, waar ik zo nauw bij betrokken was, laat het me ook aub ook niet doen en verhuis het discussie, en ja ik weet ik ben / was net zo schuldig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2008 22:37:16 ]
pi_58770776
Dit was een serieuze vraag ja
quote:
Op maandag 19 mei 2008 20:50 schreef Manono het volgende:
jamaar jamaar welke interpretatie van de Koran kun je dan het beste interpreteren?
Jusqu'ici tout va bien...
pi_58775132
quote:
Op maandag 19 mei 2008 22:35 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dan ga jij en ik allebei dood.

- Nee serieus -

Als een geleerde tot die conclusie komt negeertie vrij duidelijke passages in de Koran waarin wordt gesteld dat je niet onrechtmatig mag gedragen tegen anders gelovigen zonder dat zij zijn begonnen jou te vervolgen...
toch nog even, hoor.... het is niet aan jou om geleerden, die als enige mogen interpreteren, te wijzen op passages, die hun interpretaties onderuit halen, door die passages te interpreteren dusdanig dat ze een en ander onderuit halen.

dat is nu precies het enge aan "geleerden" , wie controleert hen, en wie benoemt hen, hoe kan je hen aanspreken aan de hand van iets waarvan zij zeggen dat het jouw zaak niet is, de interpretatie van de Koran .
quote:
[ afbeelding ]Maar genoeg hierover, kan de huidige discussie verder in [Centraal] Vragen over de Islam #7
Een lieve maar doch dringende verzoek, gezien insteek van dit topic totaal anders is, ik mod niet graag in een topic, waar ik zo nauw bij betrokken was, laat het me ook aub ook niet doen en verhuis het discussie, en ja ik weet ik ben / was net zo schuldig.
bij deze.
  dinsdag 20 mei 2008 @ 09:20:44 #223
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58775426
Wat ik me afvraag trigger. Zie je de koran nog steeds als een goddelijk geinspireert document, zij het dan wellicht niet meer de islamitische god maar toch wel een soort hogere macht? Of zie je het als 100% mensenwerk?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 20 mei 2008 @ 17:36:38 #224
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_58784463
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 09:20 schreef SpecialK het volgende:
Wat ik me afvraag trigger. Zie je de koran nog steeds als een goddelijk geinspireert document, zij het dan wellicht niet meer de islamitische god maar toch wel een soort hogere macht? Of zie je het als 100% mensenwerk?
complimenten voor deze vraag

daar voeg ik nog een andere aan toe...

hoe ben je van plan om te gaan met de tradities, geboden en verboden van de islam ?
je oogst wat je zaait
  dinsdag 20 mei 2008 @ 21:43:00 #225
194896 kissable4you
Maakt het verschil
pi_58789643
Jongens laat die persoon alsje even met rust, dit was niet zijn bedoeling...Het is al heel wat dat hij zo'n grote stap heeft genomen in zijn leven. Staat het niet ergens in de boeken hoe mensen daarmee om zouden kunnen gaan? Hij geeft toch al aan hier geen zin meer in te hebben?
  dinsdag 20 mei 2008 @ 22:48:48 #226
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_58791623
Hij heeft het over vragen tav een bepaald geloof. Ik neem aan dat we hier rustig mogen vragen naar het hoe en waarom van zijn stap, anders had 'ie het topic uberhaupt niet geopend lijkt me.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_58809874
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 09:20 schreef SpecialK het volgende:
Ik geloof wel dat Mohammed heilig geloofde in zijn profeetschap en goddelijkheid van zijn boodschap ipv een goedkope charlatan trick om macht te verwerven, kan ik wat van de Koran en Bijbel leren, ja het een en ander, maar moet ik daarvoor eerst van uit gaan dat het goddelijk is, neuh. dat niet.
  woensdag 21 mei 2008 @ 21:37:57 #228
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_58810389
Triggy .
Even alleen op basis van de OP, de rest lees ik morgen wel... maar . Aan de andere kant komt het ook weer niet heeeeel onverwachts, ofzo...
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
  woensdag 21 mei 2008 @ 21:40:09 #229
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58810422
Triggershot, hoe ga je je leven nu leiden? Dat is de belangrijkste vraag die de mens zich kan stellen.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_58810492
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 21:37 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:
Triggy .
Even alleen op basis van de OP, de rest lees ik morgen wel... maar . Aan de andere kant komt het ook weer niet heeeeel onverwachts, ofzo...
Ya Djamila !

He he, al 3e soortgelijke reactie, dat het niet geheel onverwachts was, hoezo eigenlijk?

Verder hoi en
pi_58810785
Bezoek je nu nog steeds regelmatig de moskee en lezingen over de islam? De moskee is immers ook een ontmoetingscentrum en ik neem aan dat jouw interesse is gebleven in de islam. Of doe je het liever even kalm aan op het moment? Heb je het aan een imam verteld?

(Vanzelfsprekend heb ik er alle begrip voor als je (bepaalde) persoonlijke vragen niet wilt beantwoorden.)
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_58811078
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 21:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik geloof wel dat Mohammed heilig geloofde in zijn profeetschap en goddelijkheid van zijn boodschap ipv een goedkope charlatan trick om macht te verwerven, kan ik wat van de Koran en Bijbel leren, ja het een en ander, maar moet ik daarvoor eerst van uit gaan dat het goddelijk is, neuh. dat niet.
Voordat je moslim werd, geloofde je toen al dat de Koran goddelijk was?
Of ben je toen moslim geworden, zonder eerst van deze gedachte uit te gaan?

ps. je bent toch pas op latere leeftijd moslim geworden?
  woensdag 21 mei 2008 @ 23:34:23 #233
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_58813377
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 21:44 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ya Djamila !

He he, al 3e soortgelijke reactie, dat het niet geheel onverwachts was, hoezo eigenlijk?

Verder hoi en
!
Om wat opmerkingen die je tegen me gemaakt hebt, daarin merkte ik al wel twijfels op...
Maar goed ik moet nog even alles door gaan lezen hoor
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
pi_58819507
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 21:40 schreef Scaurus het volgende:
Triggershot, hoe ga je je leven nu leiden? Dat is de belangrijkste vraag die de mens zich kan stellen.
Ik denk niet dat ik je antwoord kan geven, vooral oriënterend, weet niet of dat bevredigend is tho.
pi_58819606
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 21:58 schreef rutger05 het volgende:
Bezoek je nu nog steeds regelmatig de moskee en lezingen over de islam? De moskee is immers ook een ontmoetingscentrum en ik neem aan dat jouw interesse is gebleven in de islam. Of doe je het liever even kalm aan op het moment? Heb je het aan een imam verteld?

(Vanzelfsprekend heb ik er alle begrip voor als je (bepaalde) persoonlijke vragen niet wilt beantwoorden.)

Ik heb het er met Sukirman over gehad, hij moest lachen. Hij zelf vond het niet erg, als ik maar geloofde in wat ik zelf als waarheid accepteer ipv de waarheid van een ander, hij heeft liever wel dat ik moslim blijf, maar hij begreep me wel.

Zelf zei hij het wel vaker meegemaakt te hebben dat mensen van hun geloof afvallen omdat ze op een gegeven moment teveel informatie binnen halen die ze niet kunnen plaatsen en in korte tijd niet kunnen verwerken.
pi_58819629
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 22:12 schreef DuracelPlus het volgende:

[..]

Voordat je moslim werd, geloofde je toen al dat de Koran goddelijk was?
Of ben je toen moslim geworden, zonder eerst van deze gedachte uit te gaan?

ps. je bent toch pas op latere leeftijd moslim geworden?
Lijkt me niet hé, anders zou er geen sprake zijn van beginnen te geloven

Jup.
pi_58819656
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 23:34 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:

[..]

!
Om wat opmerkingen die je tegen me gemaakt hebt, daarin merkte ik al wel twijfels op...
Maar goed ik moet nog even alles door gaan lezen hoor
Hey

Pm me eens, want ik heb echt geen idee meer waar je het over hebt.
pi_58823291
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:03 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Lijkt me niet hé, anders zou er geen sprake zijn van beginnen te geloven

Jup.
Ik interpreteerde jou zin gisteren heel anders dan jij bedoelde, vandaar die dom overkomende vraag. Mijn fout, ik heb niks gezegd.
pi_58823473
Trig, hoe denk je nu over het 'recht' van een moslim om zijn/haar overtuiging met geweld -dus buiten de rechtstaat om- te mogen verdedigen tegen 'aanvallen', zoals beledigingen, ongeloof en uittreding?

Lullige vraag, ik weet het, maar jij zei me ooit dat een moslim het recht had 'zich te verdedigen'. Tegen die misconceptie loopt onderhand iedereen aan, je kan natuurlijk alleen de rechtstaat het recht geven met geweld op te treden tegen burgers, dat mag nooit een 'recht' van een ideologische groepering zijn. Dan heet dat immers 'terrorisme'.

En terecht m.i.
pi_58826438
Iedereen heeft het recht zich te verdedigen, moslims tegen een Geert Wilders, homos tegen Imams, Rabijnen.
Vrouwen tegen het opblazen van abortusklinieken etc. Moslims hebben niet alleen recht op verdediging, je kan ver gaan in je aanvallen, maar een reactie terug verwachten kan en mag niemand uitsluiten.
pi_58826931
maar dan wel met gelijke munt, hè, dus verbale aanvallen (die geen bedreigingen zijn) verbaal pareren, en niet met geweld of het dreigen met geweld, hetgeen dus nogal eens het geval is, en nogal eens wordt goedgepraat dan wel gerelativeerd.
pi_58827371
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 15:55 schreef milagro het volgende:
maar dan wel met gelijke munt, hè, dus verbale aanvallen (die geen bedreigingen zijn) verbaal pareren, en niet met geweld of het dreigen met geweld, hetgeen dus nogal eens het geval is, en nogal eens wordt goedgepraat dan wel gerelativeerd.
Wat ik bedoelde.

Geweld hoort het exclusieve domein te zijn van justitie, niet van een of andere parallelle religieuze wetgeving.

Lijkt mij.
  donderdag 22 mei 2008 @ 18:13:44 #243
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_58830085
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 15:55 schreef milagro het volgende:
Mja, maar bepalen wat "met gelijke munt" is, kan nog wel eens gevaarlijk zijn. Het is zo bijvoorbeeld vrij gemakkelijk te beargumenteren dat je een abortuskliniek opblaast; immers werden er "levens" omgebracht.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_58830759
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 18:13 schreef Frezer het volgende:

[..]

Mja, maar bepalen wat "met gelijke munt" is, kan nog wel eens gevaarlijk zijn. Het is zo bijvoorbeeld vrij gemakkelijk te beargumenteren dat je een abortuskliniek opblaast; immers werden er "levens" omgebracht.
tuurlijk, maar uiteraard gelijke munt binnen de grenzen vd wet, zoals de ' aanvaller' ook binnen die grenzen moet blijven, ook verbaal.
pi_58834858
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 18:13 schreef Frezer het volgende:

[..]

Volgens die redenatie mag je elke willekeurige rechter levenslang opsluiten in een kelder (nadat je haar/zijn bankrekening geplunderd hebt).
  donderdag 22 mei 2008 @ 21:21:20 #246
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_58835402
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 17:36 schreef Amokzaaier het volgende:
complimenten voor deze vraag

daar voeg ik nog een andere aan toe...

hoe ben je van plan om te gaan met de tradities, geboden en verboden van de islam ?
je oogst wat je zaait
  donderdag 22 mei 2008 @ 22:11:30 #247
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_58837741
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 21:08 schreef ArchEnemy het volgende:

[..]

Volgens die redenatie mag je elke willekeurige rechter levenslang opsluiten in een kelder (nadat je haar/zijn bankrekening geplunderd hebt).
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die zo denken, er van afhankelijk of het hen uitkomt.
pi_58839270
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:02 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik heb het er met Sukirman over gehad, hij moest lachen. Hij zelf vond het niet erg, als ik maar geloofde in wat ik zelf als waarheid accepteer ipv de waarheid van een ander, hij heeft liever wel dat ik moslim blijf, maar hij begreep me wel.

Zelf zei hij het wel vaker meegemaakt te hebben dat mensen van hun geloof afvallen omdat ze op een gegeven moment teveel informatie binnen halen die ze niet kunnen plaatsen en in korte tijd niet kunnen verwerken.
Denkt hij dat het meer een voorbijgaande fase is?
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_58847566
Triggershot, nu je je geloof hebt afgezworen, bekruipt je iets van een gevoel van onbehaaglijkheid, een naar gevoel, schuldgevoel of iets in de trent dat "God" je laat zien dat je niet de juiste keuze aan het maken bent?
  vrijdag 23 mei 2008 @ 10:11:07 #250
64288 Bensel
Ladderzat
pi_58849238
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 08:51 schreef bigore het volgende:
Triggershot, nu je je geloof hebt afgezworen, bekruipt je iets van een gevoel van onbehaaglijkheid, een naar gevoel, schuldgevoel of iets in de trent dat "God" je laat zien dat je niet de juiste keuze aan het maken bent?
ik wil niet voor Trigger reageren, maar ik denk dat het meeste 'schuldgevoel' komt door (gelovige) mensen die het je aanpraten, dan dat je wroeging krijgt vanuit jezelf.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_58903772
Ik heb een vraag, waarom kies je voor publiciteit in zulke tijden van onzekerheid? De meeste mensen zouden dat dus nooit doen, wat jij doet moet je zelf weten natuurlijk, maar dat is hoogst opmerkelijk.

Wat mij opvalt bij de reacties is dat de mensen die Triggershot het meest verafschuwde nu ineens zijn "vriendje" zijn geworden en hem wel fatsoenlijk bejegenen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_58904364
quote:
Op zondag 25 mei 2008 19:02 schreef Mutant01 het volgende:

Wat mij opvalt bij de reacties is dat de mensen die Triggershot het meest verafschuwde nu ineens zijn "vriendje" zijn geworden en hem wel fatsoenlijk bejegenen.
pi_58904433
Is dit echt??
pi_58904718
quote:
Ik heb een vraag, waarom kies je voor publiciteit in zulke tijden van onzekerheid? De meeste mensen zouden dat dus nooit doen, wat jij doet moet je zelf weten natuurlijk, maar dat is hoogst opmerkelijk.
Ik denk dat hij een uitlaatklep nodig heeft.
pi_58905512
quote:

vind je? Als het gaat om afvalligheid dan is het een zwaar probleem. Lees ff in hoofdstuk De Bij:

106. Wie God verwerpt, na te hebben geloofd - behalve hij die wordt gedwongen terwijl zijn hart in het geloof vrede blijft vinden - en zijn hart voor het ongeloof opent, op hem rust God's toorn; en er zal een grote straf voor hem zijn.

107. Dit komt doordat zij het tegenwoordige leven boven het Hiernamaals hebben verkozen, en omdat God het ongelovige volk niet leidt.

108. Dezen zijn het op wier hart, oren en ogen God een zegel heeft gelegd. En dezen zijn de achtelozen.

109. Dit zullen ongetwijfeld in het Hiernamaals de verliezers zijn.

Dat hij deed aan Soefi gedoe, bracht al een tijdje bij me de gevoelens dat het niet de goede kant op ging.
verlegen :)
pi_58905678
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 22:45 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Denkt hij dat het meer een voorbijgaande fase is?
Insinueert hij wel ja inderdaad.
pi_58905688
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 08:51 schreef bigore het volgende:
Nee, niet echt., amper tot niet iig als ik kort op je vraag mag antwoorden.
pi_58905721
quote:

Fok beinvloed natuurlijk niet mijn persoonlijke directe kring(en) daarnaast is het een kwestie van discussieren natuurlijk.
pi_58905738
quote:
Op zondag 25 mei 2008 20:33 schreef teletubbies het volgende:

Dat hij deed aan Soefi gedoe, bracht al een tijdje bij me de gevoelens dat het niet de goede kant op ging.
Verkapte takfiri?
pi_58906284
quote:
Op zondag 25 mei 2008 20:33 schreef teletubbies het volgende:

106. Wie God verwerpt, na te hebben geloofd - behalve hij die wordt gedwongen terwijl zijn hart in het geloof vrede blijft vinden - en zijn hart voor het ongeloof opent, op hem rust God's toorn; en er zal een grote straf voor hem zijn.

107. Dit komt doordat zij het tegenwoordige leven boven het Hiernamaals hebben verkozen, en omdat God het ongelovige volk niet leidt.

108. Dezen zijn het op wier hart, oren en ogen God een zegel heeft gelegd. En dezen zijn de achtelozen.

109. Dit zullen ongetwijfeld in het Hiernamaals de verliezers zijn.
Ben ik de enige die dergelijke God een beetje kinderachtig en een tikkeltje zielig vindt?
  zondag 25 mei 2008 @ 21:19:24 #261
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58906377
Zie het gewoon als een zeer effectief mechanisme ingesteld door geestelijke leiders waarmee afvalligheid voorkomen wordt en de religie blijft voortbestaan.
  zondag 25 mei 2008 @ 21:20:24 #262
137975 Twpk
We are muppets
pi_58906403
quote:
Op zondag 25 mei 2008 21:14 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Ben ik de enige die dergelijke God een beetje kinderachtig en een tikkeltje zielig vindt?
nee
pi_58906418
quote:

Lol. Volgens mij is TS altijd wel fatsoenlijk bejegent door de WFL-ers En menig niet-gelovige WFL-er is genuanceerd geweest in zijn of haar reactie, lees: een heel voorzichtige felicitatie, de wens dat TS er voor zichzelf uitkomt en succes op welk pad hij ook kiest.

Ik heb de neiging om te zeggen dat vooral de moslimhoek nogal bot en ongenuanceerd uit de hoek kwam met allerlei uit de lucht gegrepen verhalen om TS' geloofsval te verklaren, maar dan word ik ongetwijfeld beticht van vingertje wijzen.
pi_58906479
quote:
Op zondag 25 mei 2008 21:14 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Nee, serieus. Dan maar eeuwig de hel in, maar ik weiger zo'n God te gehoorzamen. Hoe liefdevol ( ) zijn bedoelingen ook mogen zijn. Dan ben ik wel de bigger person.
pi_58906927
quote:
Op zondag 25 mei 2008 20:45 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Verkapte takfiri?
ik zei nergens dat soefi's kuffars zijn. Het zijn mensen die vele verzonnen dingen doen in de naam van islam in de hoop dat ze via hun uitgevonden manieren van heel veel dingen doen dichterbij god komen.Ze lijken heel erg op wat allah bedoelde in het 57e soera:
quote:
27. Dan deden Wij Onze boodschappers in hun voetsporen treden en Wij deden Jezus, de zoon van Maria, opvolgen en Wij gaven hem het Evangelie. En Wij legden zachtmoedigheid en barmhartigheid in het hart zijner volgelingen. Doch het kloosterleven schreven Wij hun niet voor, maar zij vonden dit zelf uit om God's welbehagen te zoeken. Zij namen dit echter niet in acht zoals het behoorde. Toen gaven Wij de gelovigen onder hen een beloning, maar velen onder hen waren overtreders.
Afhankelijk van hoe erg hun innovaties zijn, kun je ze rangschikken van slecht tot kufr.

het (afwijkende soefisme) is een manier van god aanbidden die door mensen is verzonnen, iedereen doet die op zijn eigen manier en naar zijn eigen wensen. Hoe minder je van de manier van leven van profeet/sahaba af wist, hoe verder je raakt door je eigen 'sofisme' van de islam.

Soefisme is iets wat lijkt in Kufa (irak) te zijn ontstaan en langzamerhand overal is te vinden. Geleerden ervan houden van verhaaltjes vertellen en adviezen geven afgezien of ze wel/niet genoeg kennis erover hadden. Ze begonnen te lijken te leven net als 'kloosterleven':afzonderen van de wereld, overmaat aan ' verkeerd praktiseren' en ze begonnen elkaar regelmatig te ontmoeten. Hiermee gingen ze nog verder afdwalen van de manier waarop de metgezellen van de profeet met islam omgingen. Zo gingen ze buiten moskeen ontmoetingsplaatsen te vinden om gedichtjes te lezen die de profeet overheiligen en gedichten over andere dingen te vertellen en hiermee emotioneel raken en zelfs huilen of flauwvallen. Dat werd later lekker gaan dansen en vreemde activiteiten(zie link helemaal onderaan) doen. Een logisch gevolg is dat ze 'buitennatuurlijke' krachten gingen claimen en dat hun geleerden over speciale gaven beschikten en natuurlijk leed dat tot heiligen van die super-mensen, zelfs na hun dood!(vragen voor genezing,geluk en vergeven bij het graf van zo'n heilige/geleerde is de normaalste zaak).

Nadat t goed ging met het islamitische rijk en het vertalen boeken uit het westen, begon het nog erger te worden: ze gingen zich te identificeren met sommige filosofische ideen en gingen islam, hun verzonnen dingen en filosofie met elkaar mixen. Dit is het ergste vorm: eerst had je innvoaties in het praktiseren en nu heb je innovaties in Hoe je over islamitische principes moet denken.

Als je eens begint te vragen bij extreme gevallen van soefisme hoe hun geleerden zijn gekomen aan kennis, dan krijg je volkomen onzin te horen net als: via profeet, via ontmoetingen met Algadr (wijze man genoemd in koran in zijn verhaal met Mozes),via Allah, via jins, via engelen, via reizen naar hemel en dan terug en hun voornaamste bron is natuurlijk: nacht en dagdromen over de profeet/Allah/heiligen/andere profeten en dergelijke.

op http://alsoufia.com/articles.aspx?id=2054&page_id=0&page_size=15&links=False&gate_id=0 vind je beelden van sommige gevallen van soefisme-manieren om god aan te bidden!Klik erop en kijk eens.

Wat ze gemeen hebben is bijv het afwijken van soennah/koran en het ontbreken van bewijzen voor hun innovaties.ben je een fan van soefisme dan is de vraag meestal wanneer je afdwaalt en niet of je afdwaalt.

PS: voor niet arabisch lezers:
http://alsoufia.com/view_window.aspx?id=shishany3.rm&art_no=2434&file_no=1

http://alsoufia.com/view_window.aspx?id=borham.rm&art_no=2376&file_no=1

http://alsoufia.com/view_window.aspx?id=alpadwi.rm&art_no=2404&file_no=1
pi_58906948
http://alsoufia.com/view_window.aspx?id=Whirlhng.rm&art_no=2241&file_no=1 is voor veel landen een leuke attractie om toeristen aan te trekken
pi_58907224
Wederom een waardeoordeel over 'dwalen' wat niet eens voor de mens is weggelegd.
pi_58907363
quote:
Op zondag 25 mei 2008 22:00 schreef Triggershot het volgende:
Wederom een waardeoordeel over 'dwalen' wat niet eens voor de mens is weggelegd.
het niet afdwalen betekent dat je op t rechte pad bent. Dat staat duidelijk in hadiths en soenna.
pi_58907426
quote:
Op zondag 25 mei 2008 22:06 schreef teletubbies het volgende:

[..]

het niet afdwalen betekent dat je op t rechte pad bent. Dat staat duidelijk in hadiths en soenna.
Ook staat er in de Koran dat het oordeel niet voor Mohammed is weggelegd en dat Allah de rechter is, beoordelinge daarbuite van moslims die claime dat wat zij zeggen van de islam is, kan ik alleen maar om lachen
pi_58907809
quote:
Op zondag 25 mei 2008 22:09 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ook staat er in de Koran dat het oordeel niet voor Mohammed is weggelegd en dat Allah de rechter is, beoordelinge daarbuite van moslims die claime dat wat zij zeggen van de islam is, kan ik alleen maar om lachen
Dat is jouw interpretatie weer. Zoveel hadiths en soera's zeggen precies wanneer je goed zit in islam. Allemaal komen neer op: opvolgen van de koran, niet lijken op joden/christenen zoals met hun boeken/profeten omgingen, vasthouden aan soennah en de khoelafa na de profeet en het feit dat de eerste drie honderdjaren de beste moslims bevatten.
Aan zaken die je doet in islam hoor je ze te kunnen ondergronden en hard maken hoe je erbij bent gekomen:het is in feite een plicht om te bewijzen dat wat je doet in overeenstemming is met islam: soera de Koe: 111 "..Toont uw bewijs, als je waarachtig bent".
  zondag 25 mei 2008 @ 22:26:12 #271
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58907890
quote:

Ah is dit er weer eentje waar ik me aangesproken moet voelen?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_58907966
quote:
Op zondag 25 mei 2008 22:23 schreef teletubbies het volgende:

[..]

Dat is jouw interpretatie weer. Zoveel hadiths en soera's zeggen precies wanneer je goed zit in islam. Allemaal komen neer op: opvolgen van de koran, niet lijken op joden/christinen zoals met hun boeken/profeten omgingen, vasthouden aan soennah en de khoelafa na de profeet en het feit dat de eerste drie honderdjaren de beste moslims bevatten.
Aan zaken die je doet in islam hoor je ze te kunnen ondergronden en hard maken hoe je erbij bent gekomen:het is in feite een plicht om te bewijzen dat wat je doet in overeenstemming is met islam: Toont uw soera de Koe: 111 "..Toont uw bewijs, als je waarachtig bent".
Teletubbies, mogen we als moslim wel over andere mensen oordelen?
Dat verhaal over de soefi's is trouwens wel een eenzijdig verhaal. Soefisme is een weg om tot God te komen. Zij reciteren de Koran en de schone namen van Allah. Niks mis mee.
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
pi_58908012
quote:
Op zondag 25 mei 2008 22:23 schreef teletubbies het volgende:

[..]

Dat is jouw interpretatie weer. Zoveel hadiths en soera's zeggen precies wanneer je goed zit in islam. Allemaal komen neer op: opvolgen van de koran, niet lijken op joden/christenen zoals met hun boeken/profeten omgingen, vasthouden aan soennah en de khoelafa na de profeet en het feit dat de eerste drie honderdjaren de beste moslims bevatten.
Aan zaken die je doet in islam hoor je ze te kunnen ondergronden en hard maken hoe je erbij bent gekomen:het is in feite een plicht om te bewijzen dat wat je doet in overeenstemming is met islam: soera de Koe: 111 "..Toont uw bewijs, als je waarachtig bent".
Geweldige weerlegging ook ja, dat was al duidelijk dat het mijn interpretatie is, net zoals wat jij stelt jouw interpretatie is. Zo zijn het concrete voorbeelden en lang niet algemeen wat het 'niet op joden lijken' betreft, zoals Mohammed toen hij aankwam in Medina sommige tradities overnam van de Joden zoals vasten op dagen dat de joden ook vasten om Moesas traditie te ervaren. Het is lang niet zo 'duidelijk' zoals jij het zegt en de voorbeelden die jij geeft zijn lang niet zo absoluut zoals je het doet overkomen. En als ik jou om bewijs ga vragen ga je verwijzen naar de Koran.
pi_58908557
trigger, kijk dat soort redenaties bedoel ik nou.
pi_58908931
quote:
Op zondag 25 mei 2008 19:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De vermoorde onschuld spelen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_58909101
quote:
Op zondag 25 mei 2008 23:07 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Complete nonsense uitslaan met een -smiley erachter. Chapeau ende applaus hoor!
pi_58909172
quote:
Op zondag 25 mei 2008 23:12 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Complete nonsense uitslaan met een -smiley erachter. Chapeau ende applaus hoor!
Complete nonsens? Een compleet valide constatering bedoel je. Mensen die Triggershot uitkotsten komen nu hier lief met hem discussieren alsof ze nog nooit een vuil woord tegen hem hebben gezegd. Want ja het is nu geen moslim, dus dan kan het. Zelf ook een tijd achter de schermen gezeten van fok, de ranzigheid waarmee over Triggershot door bepaalde users werd gesproken is niet in woorden uit te leggen.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 25 mei 2008 @ 23:20:26 #278
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_58909318
tvp
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_58909359
quote:
Op zondag 25 mei 2008 20:41 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Insinueert hij wel ja inderdaad.
Is natuurlijk ook goed mogelijk. Hij zal het inderdaad wel vaker gezien hebben.
pi_58909469
Maar goed, als moslim vind ik dus dat dit zijn eigen keuze moet zijn. Het is een volwassen gozer en hij weet zelf wat hij het beste acht. In de Islam is het niet aan moslims om keuzes voor anderen te maken, in de Islam is het ook niet aan moslims te oordelen over de daden van anderen. Dat is weggelegd voor God. Moge God je beschermen.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 25 mei 2008 @ 23:39:40 #281
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_58909776
Wel vermoeiend om door al die teksten heen te lezen.
Na me te hebben bezind, wens ik Triggershot veel succes in zijn zoektocht naar de Ultieme Waarheid. Even een paar Koranverzen plaatsen om je speurtocht naar de waarheid te bespoedigen en om inspiratie op te doen:

2 de koe 213
De mensen waren [oorspronkelijk] één gemeenschap. Vervolgens zond God de profeten als verkondigers van de blijde boodschap en als waarschuwers. [Telkens] zond Hij met hen het boek met de waarheid neer om tussen de mensen te oordelen over de dingen waarover zij het oneens waren. Maar degenen aan wie het gegeven was werden het er slechts uit onderlinge nijd over oneens, nadat de duidelijke bewijzen tot hen gekomen waren. Daarop heeft God in Zijn goedheid hen die geloven geleid tot de waarheid, waarover zij het oneens waren. God leidt wie Hij wil op een juiste weg.

3 'Imraans mensen 108
Dat zijn Gods tekenen; Wij lezen ze jou in waarheid voor. God wenst geen onrecht voor de wereldbewoners.

7 de kantelen 181
En onder hen die Wij geschapen hebben is er een gemeenschap die de weg naar de waarheid wijst en die rechtvaardig ernaar handelt.

29 de spin 44
God heeft de hemelen en de aarde in waarheid geschapen. Daarin is een teken voor de gelovigen.

34 Saba? 6
Zij aan wie de kennis gegeven is zien dat wat er van jouw Heer naar jou is neergezonden de waarheid
is en dat het naar de weg van de machtige, de lofwaardige leidt.

34 Saba? 26
Zeg: "Onze Heer zal ons samenbrengen. Dan zal Hij naar waarheid tussen ons uitspraak doen; Hij is het die uitspraak doet, de wetende."
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  maandag 26 mei 2008 @ 00:01:41 #282
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58910269
quote:
Op zondag 25 mei 2008 23:14 schreef Mutant01 het volgende:
Complete nonsens? Een compleet valide constatering bedoel je. Mensen die Triggershot uitkotsten komen nu hier lief met hem discussieren alsof ze nog nooit een vuil woord tegen hem hebben gezegd. Want ja het is nu geen moslim, dus dan kan het. Zelf ook een tijd achter de schermen gezeten van fok, de ranzigheid waarmee over Triggershot door bepaalde users werd gesproken is niet in woorden uit te leggen.
Als je geen man en paard noemt vind ik het een beetje lasterende opmerkingen. Er is vaak genoeg hard met TS gediscussieerd (en dat zal ook nog wel zo blijven vermoed ik) maar dat is in ieder geval van mij uit nooit respectloos geweest. Ik heb hem volgens mij altijd fatsoenlijk bejegend, zoals volgens mij de meesten hier. WFL is een tamelijk fatsoenlijk forum naar mijn mening. Natuurlijk heb ik zelf wel eens wat moeite met sommige gebruikers, en plaats ik ook wel eens sneren, maar doorgaans probeer ik het in ieder geval fatsoenlijk te houden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 26 mei 2008 @ 00:08:49 #283
8369 speknek
Another day another slay
pi_58910404
Onbeschrijfbare ranzigheid over Triggershot door WFLers? Kan me niet voorstellen of dat is lichtelijk overdreven.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_58910528
quote:
Op maandag 26 mei 2008 00:01 schreef Iblis het volgende:

[..]

Als je geen man en paard noemt vind ik het een beetje lasterende opmerkingen. Er is vaak genoeg hard met TS gediscussieerd (en dat zal ook nog wel zo blijven vermoed ik) maar dat is in ieder geval van mij uit nooit respectloos geweest. Ik heb hem volgens mij altijd fatsoenlijk bejegend, zoals volgens mij de meesten hier. WFL is een tamelijk fatsoenlijk forum naar mijn mening. Natuurlijk heb ik zelf wel eens wat moeite met sommige gebruikers, en plaats ik ook wel eens sneren, maar doorgaans probeer ik het in ieder geval fatsoenlijk te houden.
Het is nogal stom om man en paard te gaan noemen. De personen waar het over gaat, weten het zelf natuurlijk ook dondersgoed en het zijn veelal ook de personen die het in NWS en POL bont weten te maken, die hebben waarschijnlijk ook daarvoor een tik op de vingers gehad, al dan niet via PM. Feit is dat er een enorme verandering is te zien in de manier van reageren jegens hem en dat is kennelijk gelieerd aan het feit dat hij nu geen moslim meer is. Althans, dat is het enige wat ik me kan voorstellen...of het moet wel heel toevallig zijn dat deze users precies na het bekendmaken van Trigger zijn gedachtes ze besloten wel respectvol met hem om te gaan.

Het belangrijkste voor mij is dat Triggershot dit eveneens ziet, daarom postte ik het.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mutant01 op 26-05-2008 00:22:21 ]
Allah Al Watan Al Malik
pi_58910639
Stuur dit topic nou niet naar een jankhuillie slachtoffertopic. Zo had TS het vast niet bedoeld
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_58910715
What you want is what you see, what you see is what you get. Mooie samenvatting van dit topique.
Allah Al Watan Al Malik
pi_58910934
quote:
Dat lijkt me meer dan normaal. Zou een Papierversnipperaar moslim worden dan denk ik dat de meeste moslims hier hem met open armen zullen ontvangen ondanks al zijn eerdere "rotopmerkingen" van zijn kant naar ons (de moslims) of vice versa.
pi_58910972
quote:
Op zondag 25 mei 2008 22:30 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Geweldige weerlegging ook ja, dat was al duidelijk dat het mijn interpretatie is, net zoals wat jij stelt jouw interpretatie is. Zo zijn het concrete voorbeelden en lang niet algemeen wat het 'niet op joden lijken' betreft, zoals Mohammed toen hij aankwam in Medina sommige tradities overnam van de Joden zoals vasten op dagen dat de joden ook vasten om Moesas traditie te ervaren.
Het lijkt mij dat teletubbies het juist heeft over, de volgens de islam slechte gewoontes van de Joden en Christenen en niet over de de goede dingen zoals jij hier aanhaalt.
quote:
Het is lang niet zo 'duidelijk' zoals jij het zegt en de voorbeelden die jij geeft zijn lang niet zo absoluut zoals je het doet overkomen. En als ik jou om bewijs ga vragen ga je verwijzen naar de Koran.
Met wat voor bewijs zou hij aan moeten komen volgens jou?
pi_58911537
quote:
Op zondag 25 mei 2008 23:07 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee, ik ben oprecht verbaasd over je post, ook nu ik begrijp wat je bedoelt. Je poste namelijk
quote:
Je schreef "verafschuwde" in plaats van "verafschuwden"; dat maakt nogal een verschil hé.
pi_58912070
quote:
Op zondag 25 mei 2008 21:47 schreef teletubbies het volgende:

[..]

ik zei nergens dat soefi's kuffars zijn. Het zijn mensen die vele verzonnen dingen doen in de naam van islam in de hoop dat ze via hun uitgevonden manieren van heel veel dingen doen dichterbij god komen.Ze lijken heel erg op wat allah bedoelde in het 57e soera:
[..]

Afhankelijk van hoe erg hun innovaties zijn, kun je ze rangschikken van slecht tot kufr.

het (afwijkende soefisme) is een manier van god aanbidden die door mensen is verzonnen, iedereen doet die op zijn eigen manier en naar zijn eigen wensen. Hoe minder je van de manier van leven van profeet/sahaba af wist, hoe verder je raakt door je eigen 'sofisme' van de islam.

Soefisme is iets wat lijkt in Kufa (irak) te zijn ontstaan en langzamerhand overal is te vinden. Geleerden ervan houden van verhaaltjes vertellen en adviezen geven afgezien of ze wel/niet genoeg kennis erover hadden. Ze begonnen te lijken te leven net als 'kloosterleven':afzonderen van de wereld, overmaat aan ' verkeerd praktiseren' en ze begonnen elkaar regelmatig te ontmoeten. Hiermee gingen ze nog verder afdwalen van de manier waarop de metgezellen van de profeet met islam omgingen. Zo gingen ze buiten moskeen ontmoetingsplaatsen te vinden om gedichtjes te lezen die de profeet overheiligen en gedichten over andere dingen te vertellen en hiermee emotioneel raken en zelfs huilen of flauwvallen. Dat werd later lekker gaan dansen en vreemde activiteiten(zie link helemaal onderaan) doen. Een logisch gevolg is dat ze 'buitennatuurlijke' krachten gingen claimen en dat hun geleerden over speciale gaven beschikten en natuurlijk leed dat tot heiligen van die super-mensen, zelfs na hun dood!(vragen voor genezing,geluk en vergeven bij het graf van zo'n heilige/geleerde is de normaalste zaak).

Nadat t goed ging met het islamitische rijk en het vertalen boeken uit het westen, begon het nog erger te worden: ze gingen zich te identificeren met sommige filosofische ideen en gingen islam, hun verzonnen dingen en filosofie met elkaar mixen. Dit is het ergste vorm: eerst had je innvoaties in het praktiseren en nu heb je innovaties in Hoe je over islamitische principes moet denken.

Als je eens begint te vragen bij extreme gevallen van soefisme hoe hun geleerden zijn gekomen aan kennis, dan krijg je volkomen onzin te horen net als: via profeet, via ontmoetingen met Algadr (wijze man genoemd in koran in zijn verhaal met Mozes),via Allah, via jins, via engelen, via reizen naar hemel en dan terug en hun voornaamste bron is natuurlijk: nacht en dagdromen over de profeet/Allah/heiligen/andere profeten en dergelijke.

op http://alsoufia.com/articles.aspx?id=2054&page_id=0&page_size=15&links=False&gate_id=0 vind je beelden van sommige gevallen van soefisme-manieren om god aan te bidden!Klik erop en kijk eens.

Wat ze gemeen hebben is bijv het afwijken van soennah/koran en het ontbreken van bewijzen voor hun innovaties.ben je een fan van soefisme dan is de vraag meestal wanneer je afdwaalt en niet of je afdwaalt.

PS: voor niet arabisch lezers:
http://alsoufia.com/view_window.aspx?id=shishany3.rm&art_no=2434&file_no=1

http://alsoufia.com/view_window.aspx?id=borham.rm&art_no=2376&file_no=1

http://alsoufia.com/view_window.aspx?id=alpadwi.rm&art_no=2404&file_no=1
Sorry hoor, maar waarom val je opeens soefisme aan? Soefisme is puur je persoonlijke manier om tot Allah te komen zonder dat andere mensen daar lastig mee te vallen. Het is een extra naast de dagelijkse rituelen die je doet.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_58912079
quote:
Op maandag 26 mei 2008 00:47 schreef DuracelPlus het volgende:

[..]

Dat lijkt me meer dan normaal. Zou een Papierversnipperaar moslim worden dan denk ik dat de meeste moslims hier hem met open armen zullen ontvangen ondanks al zijn eerdere "rotopmerkingen" van zijn kant naar ons (de moslims) of vice versa.
+1 scherpe reactie.
  maandag 26 mei 2008 @ 09:39:17 #292
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58913262
quote:
Op maandag 26 mei 2008 01:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, ik ben oprecht verbaasd over je post, ook nu ik begrijp wat je bedoelt. Je poste namelijk
[..]

Je schreef "verafschuwde" in plaats van "verafschuwden"; dat maakt nogal een verschil hé.
Het is Mutant01's persoonlijke stijl om in een random topic een soort van onspecifieke sneer te plaatsen waarin hij impliciet aan geeft dat hijzelf wel geweldig is itt tot de mormels in het topic waarin hij post. Daarna is iedereen die zich afvraagt wie hij bedoeld of wat hij bedoeld ook precies de doelgroep van z'n sneer. Maakt niet uit hoe rustig je je gedraagt of hoe correct je je opstelt, je moet je aangesproken voelen.

With him or against him.

Niks van aantrekken dus
pi_58917144
Kennis.

Na weer eea doorgelezen te hebben is het zo'n plezierige geruststelling dat de mensen met een talent voor reflectie altijd buiten religieuze dogma's willen treden, hoe nasty die ook 'verdedigd' worden.

Trig is een onafhankelijke denker geworden. Een bewijs voor mij dat die verlichting eraan zit te komen binnen de islam, met hoeveel geweld je ook probeert de grenzen van het dogma te bewaken, de elite zal altijd buiten die genzen willen kijken. In een omgeving waar onpartijdige kennisvergaring een traditie is worden de dogma's onthoofd.

De salafistfokkers hebben het nakijken, en ze mogen zich afvragen of zij zelf -tezijnertijd- niet zullen volgen.

Nieuwsgierigheid is de grootste zonde van een religie. Wat fijn dat dat talent in een boel mensen aanwezig is.
pi_58917383
quote:
Op maandag 26 mei 2008 12:48 schreef ArchEnemy het volgende:

Nieuwsgierigheid is de grootste zonde van een religie. Wat fijn dat dat talent in een boel mensen aanwezig is.
so true , vandaar ook mijn sig (© Zappa) , verwijzend naar het gedoe met de boom der wijsheid en zo
pi_58917527
quote:
Op maandag 26 mei 2008 09:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het is Mutant01's persoonlijke stijl om in een random topic een soort van onspecifieke sneer te plaatsen waarin hij impliciet aan geeft dat hijzelf wel geweldig is itt tot de mormels in het topic waarin hij post. Daarna is iedereen die zich afvraagt wie hij bedoeld of wat hij bedoeld ook precies de doelgroep van z'n sneer. Maakt niet uit hoe rustig je je gedraagt of hoe correct je je opstelt, je moet je aangesproken voelen.

With him or against him.

Niks van aantrekken dus
Ah nee, en dit is natuurlijk geen persoonlijke sneer waarmee jij impliciet wil aangeven dat ik een soort van mongool ben die @ random dingen uit mijn nek lul en dus daarom maar bij voorbaat genegeerd moet worden. Tuurlijk jong.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mutant01 op 26-05-2008 13:12:40 ]
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 26 mei 2008 @ 13:35:12 #296
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58918237
quote:
Op maandag 26 mei 2008 12:48 schreef ArchEnemy het volgende:
Trig is een onafhankelijke denker geworden. Een bewijs voor mij dat die verlichting eraan zit te komen binnen de islam, met hoeveel geweld je ook probeert de grenzen van het dogma te bewaken, de elite zal altijd buiten die genzen willen kijken. In een omgeving waar onpartijdige kennisvergaring een traditie is worden de dogma's onthoofd.
Alsof ex-gelovigen per definitie onafhankelijke denkers zijn
Belachelijk dat men atheïsme gelijkstelt met 'onpartijdige kennisvergaring' en 'verlichting'. Alsof religieuzen niet onafhankelijk kunnen denken. Ik zou zeggen: duik eens de geschiedenis van de filosofie in en zet op een rijtje wat gelovige denkers voor onafhankelijk denkwerk verricht hebben. Ik noem alleen al Descartes, Locke, Kant, Kierkegaard, Hegel en Wittgenstein
pi_58918384
quote:
Op maandag 26 mei 2008 12:57 schreef milagro het volgende:

[..]

so true , vandaar ook mijn sig (© Zappa) , verwijzend naar het gedoe met de boom der wijsheid en zo
Ja, da's een mooi staaltje misinterpretatie van meneer Zappa. Het was trouwens niet de boom der wijsheid, maar de boom van kennis van goed en kwaad, een Goddelijke eigenschap die de mens a priori niet was toegedicht. Dat is een centraal thema in Genesis.
  maandag 26 mei 2008 @ 13:41:22 #298
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58918386
quote:
Op maandag 26 mei 2008 13:04 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ah nee, en dit is natuurlijk geen persoonlijke sneer waarmee jij impliciet wil aangeven dat ik een soort van mongool ben die @ random dingen uit mijn nek lul en dus daarom maar bij voorbaat genegeerd moet worden. Tuurlijk jong.
Ik val je tenminste specifiek aan en met onderbouwing ipv dat laffe "er zijn mensen hier die" waardoor iedereen en niemand zich aangesproken moet voelen en waarmee je denkt makkelijk sympathie punten te scoren voor je oh-zo neutrale (as if ) standpunten.
pi_58918556
quote:
Op maandag 26 mei 2008 13:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, da's een mooi staaltje misinterpretatie van meneer Zappa. Het was trouwens niet de boom der wijsheid, maar de boom van kennis van goed en kwaad, een Goddelijke eigenschap die de mens a priori niet was toegedicht. Dat is een centraal thema in Genesis.
Kennis idd, my bad... en het blijft staan, hoor, get smart and I'll fuck you over, als een huis.
Leuk staaltje goddelijke indekking, dat wel, damned if you do, damned if you don't, de mens dus.

dat zal ik nooit snappen, hè, waarom geloven met zoveel dreiging gepaard moet gaan... het geeft eens te meer aan dat er van werkelijk vrije wil geen sprake is.
pi_58919321
quote:
Op maandag 26 mei 2008 13:35 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Alsof ex-gelovigen per definitie onafhankelijke denkers zijn
Belachelijk dat men atheïsme gelijkstelt met 'onpartijdige kennisvergaring' en 'verlichting'. Alsof religieuzen niet onafhankelijk kunnen denken. Ik zou zeggen: duik eens de geschiedenis van de filosofie in en zet op een rijtje wat gelovige denkers voor onafhankelijk denkwerk verricht hebben. Ik noem alleen al Descartes, Locke, Kant, Kierkegaard, Hegel en Wittgenstein
De aarde was plat weet je nog? Welke wetenschapper moest dat ookalweer 'erkennen' voor een clubje uberkatholieken omdat anders zijn leven gevaar liep?

Uiteraard zijn er denkers geweest die binnen de grenzen van een dogma hebben kunnen denken; het probleem ontstaat natuurlijk wanneer ze zo slim worden dat ze over de grenzen van dat dogma heen willen kijken.

Echte denkers worden vanzelf ongelovig. De politieke dwang van een religie houdt nieuwsgierigheid niet tegen, hoe minachtend de relikwabbelaars ook op ze neerkijken.

Het grote voordeel van de christelijke onderdrukkingspolitiek was natuurlijk het accepteren van de rechtstaat, waardoor uittreding mogelijk werd. Nu de islam nog en we komen echt vooruit.

Vergeet niet dat al je welvaart te danken is aan de heidenen. Het onderhoud van die welvaart kan natuurlijk door volgzame zieltjes gedaan worden, maar de evolutie is in handen van nieuwsgierige mensen die het vertikken zich tegen te laten houden door afgunstige bidlipjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')