Waarom wil je perse iemand hebben die fout zat? Is dat jou taak ofzo? Ik zeg je het was een verkeerde 'ictihad'. Oftwel 1 sewab ipv 2. Als je verkeerde dingen zegt over een sahabe dan heb je indirect kritiek op de hadith die ik net aanhaalde van de profeet. Daarom zijn de ehli sunnah geleerden overeen gekomen dat geen enkele sahabe te benaderen is.quote:Op donderdag 24 april 2008 21:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Beetje een onnodige vraag, of ik in zijn hart heb gekekeken, als ik moord, verkracht, plunder, scheld, schop en verderf zaai, maar mij niet slecht kunnen noemen omdat je niet in mijn hart te kunnen kijken? Hij heeft datgene gedaan waar de profeet hem voor heeft gewaarschuwd, hij heeft wapens opgenomen tegen een gevestigde kalief. Zichzelf als kalief uitgeroepen, een daad wat volgens Mohammed je met de dood moet bekopen. Hij heeft mensen gemotiveerd om Ali te doden, neef van de profeet, schoonzoon van de profeet en opvolger van de profeet toentertijd, wat hij allemaal in het begin van zijn carriere heeft gedaan diskwalificeerd niet op wat voor pad hij is gestorven, integendeel, de Islam benadrukt altijd belang van je pad hoe je bent voor je sterft. Ik ga niet slecht praten over iemand specifiek, wat ik wel weet is dat sahabi's de andere sahabis hebben afgeslacht, mede door Moeawiyah, als hij niet fout zat, zat Ali en zijn opvolgers fout. Hoe dan ook, iemand zat fout van de Sahaba.
Perse iemand fout? Is dat mijn oordeel? Als Moeawiyah een burgeroorlog start tegen de gevestigde Kalief, mensen motiveert om hem te vermoorden, misbruik maken van de Koran op het punt dat Ali hem gaat verslaan en zo theologisch vrede dwingen, Aisha die tegen Ali vecht, Talha en bin Zubayr die tegen Ali vecht, de profeet sas zegt iemand die een zwaard trekt tegen zijn broeder is fout, is common knowledge in de Islam en niet mijn oordeel. Heeft niets met 'perse' of 'mijn zaak' te maken.quote:Op donderdag 24 april 2008 21:53 schreef kazakx het volgende:
[..]
Waarom wil je perse iemand hebben die fout zat? Is dat jou taak ofzo? Ik zeg je het was een verkeerde 'ictihad'. Oftwel 1 sewab ipv 2. Als je verkeerde dingen zegt over een sahabe dan heb je indirect kritiek op de hadith die ik net aanhaalde van de profeet. Daarom zijn de ehli sunnah geleerden overeen gekomen dat geen enkele sahabe te benaderen is.
Verder zeg ik niks meer omdat ik jou of mezelf in de problemen help.
De hadith is duidelijk?quote:Op vrijdag 25 april 2008 08:30 schreef Burakius het volgende:
De hadith is duidelijk Trigger. Geen twijfel over mogelijk. Kap nu met zulke dingen zeggen over sahabe's. Dat is waarlijk beter voor jou en ons allemaal.
Trigger de hadith is nogmaals duidelijk. Ahl-i sunnah leiders hebben die conclusie al getrokken (met de al bekende feiten wat jij op een andere manier interpreteert, jij bent dus niet de enige snuggere). Als je perse gelijk wil hebben moet je dat zelf weten. Elke ashab zal je uiteindelijk naar de hemel leiden of het nu wahsi is of muawiye of maar maximaal 2 hadith en ayath kennende ashab.quote:Op vrijdag 25 april 2008 11:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De hadith is duidelijk?
In opstand tegen een gevestigde Khalief, een burgeroorlog starten, tot moord motiveren, jezelf tot een 2e kalief uitroepen daar staat de doodstraf op, die hadith is zeker niet zo duidelijk voor je?
Als er onderwerpen zijn waar je je niet over wilt uiten, prima, maar als jij wilt kappen neem dat dan niet mee in een reactie als je verder niets gaat zeggen.
En de hadith die gaat over een latere persoon die Kalifaat claimt, dat die gedood moet worden is onduidelijk?quote:Op vrijdag 25 april 2008 11:55 schreef kazakx het volgende:
[..]
Trigger de hadith is nogmaals duidelijk.
Nee duh, Kalifaat was in de handen van de Ummayaden (Muawiyah) , mensen zoals Abu Hanifa hebben geleden onder de Ummayaden, martelingen, straffen, opgesloten, gecensureerd enzo.quote:Ahl-i sunnah leiders hebben die conclusie al getrokken (met de al bekende feiten wat jij op een andere manier interpreteert, jij bent dus niet de enige snuggere).
Mijn gelijk halen? Nee hoor, wat ik wel weet is dat als er een fitna is gecreerd en alle soenitische - Shietische en seculiere bronnen zijn het hier mee eens dat de fitna is gesticht door Moeawiyah, het eindigt op een burgeroorlog waar grote Sahabi's als Talha, Zubayr en Ali r.a. worden gedood, bijna Aisha r.a. 's nek wordt geslagen dan weet ik dat er iemand fout zit, van de sahabi. Niet volgens mij, volgens de wetten van de profeet vzmh.quote:Als je perse gelijk wil hebben moet je dat zelf weten. Elke ashab zal je uiteindelijk naar de hemel leiden of het nu wahsi is of muawiye of maar maximaal 2 hadith en ayath kennende ashab.
Leuk en aardig maar onbewust hou jij die fitna nog steeds in stand. Dat was ook een van de doelen van die hadith om omwille wat ook dat zijn ashab sterren zijn. Want de profeet (sav) was allang op de hoogte van die fitna en had die al aangekondigd. Waarom zou hij met deze voorkennis anders gezegd hebben dat elke ashab een ster is. Al die conclusies van jou zijn al honderden malen geanalyseerd door de ehli sunnah geleerden. Jij bent dus niet de eerste die hier over nadenkt.quote:Op vrijdag 25 april 2008 12:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En de hadith die gaat over een latere persoon die Kalifaat claimt, dat die gedood moet worden is onduidelijk?![]()
[..]
Nee duh, Kalifaat was in de handen van de Ummayaden (Muawiyah) , mensen zoals Abu Hanifa hebben geleden onder de Ummayaden, martelingen, straffen, opgesloten, gecensureerd enzo.
Overigens zijn er ook aardig kritische Imams van Ahl Sunnah kritisch over Moeawiyah zoals Qurtubi, Ibn Ishak en Ibn Kathir.![]()
[..]
Mijn gelijk halen? Nee hoor, wat ik wel weet is dat als er een fitna is gecreerd en alle soenitische - Shietische en seculiere bronnen zijn het hier mee eens dat de fitna is gesticht door Moeawiyah, het eindigt op een burgeroorlog waar grote Sahabi's als Talha, Zubayr en Ali r.a. worden gedood, bijna Aisha r.a. 's nek wordt geslagen dan weet ik dat er iemand fout zit, van de sahabi. Niet volgens mij, volgens de wetten van de profeet vzmh.
Heel erg cute, ik kom met een counter hadith van de profeet savz, ik noem doden die zijn gevallen aan de hand van acties wat Moeawiyah heeft ondernomen, grote namen, Talha, Zubayr, Amr Bin Yasr, Aisha wordt gevangen genomen - je moeder gast, je moeder - Ali wordt gedood, Hasan eindigt de Fitna door Moeawiya te erkennen als kalief tot hij zal sterven om vervolgens de nieuwe kalief te laten kiezen, Moeawiya accepteert, maar houdt zich vervolgens niet aan de afspraak en maakt zijn zoon Yazid tot kalief, die bekend is als dronkaard en met de ogen en schedel van de kleinzoon van de profeet speelde, dat diskwalificeer je allemaal door een hadith als Sahaba zijn als sterren? Ik noem 4 grote Ahl Sunnah geleerden die kritisch waren over Moeawiya en dan heb jij het over 'je bent niet de eerste die hier over nadenkt'? Ik heb het niet eens over mezelf, en je vermijdt vervolgens ook nog de vier namen die ik opnoem waarvan ik zeker weet dat minimaal 2 ook grote voorbeelden zijn voor jou.quote:Op vrijdag 25 april 2008 12:07 schreef kazakx het volgende:
[..]
Leuk en aardig maar onbewust hou jij die fitna nog steeds in stand. Dat was ook een van de doelen van die hadith om omwille wat ook dat zijn ashab sterren zijn. Want de profeet (sav) was allang op de hoogte van die fitna en had die al aangekondigd. Waarom zou hij met deze voorkennis anders gezegd hebben dat elke ashab een ster is. Al die conclusies van jou zijn al honderden malen geanalyseerd door de ehli sunnah geleerden. Jij bent dus niet de eerste die hier over nadenkt.
Vooral niet reageren op wat ik zeg en je reageren op je medeusers door ze in hokjes te plaatsen.quote:Op vrijdag 25 april 2008 12:41 schreef Burakius het volgende:
Sahabi heeft een bepaalde rang en A'lims en Mehdi. Djafar Sadiq is niet hoger dan een Sahabi. Zelfs niet hoger dan Moeawiyah of Vahsi.
Wat dat betreft moet ik zeggen dat je er een Shi'itische kijk op nahoud, terwijl ik dacht dt je Soennitisch was.
Kardeslerimizin gurularina dokunarak gunaha suruklememek lazim Burakius...quote:Op zaterdag 26 april 2008 09:51 schreef Burakius het volgende:
Sorry maar ik wil er over doorgaan. Trigger met zulke redeneringen mag ik aannemen dat jij muawiye geen sahabi vindt zelfs? Alleen dan kun je hem van zulke dingen betichten.
Ga gerust door hoor, maar nee, dat zou een vrij foute aanname zijn, sowieso is Moeawiyah vele malen hoger en kom ik niet in een is de buurt van zijn rang. Hij is en blijft een van meest belangrijke sahabi, maar neemt niet weg wat hij allemaal heeft gedaan na de profeet vzmh. Overigens 'beticht' ik hem niet van dingen, maar vermeld hier wat in Ibn Kathir, Qurtubi en dergelijke voorkomt over zijn biografie.quote:Op zaterdag 26 april 2008 09:51 schreef Burakius het volgende:
Sorry maar ik wil er over doorgaan. Trigger met zulke redeneringen mag ik aannemen dat jij muawiye geen sahabi vindt zelfs? Alleen dan kun je hem van zulke dingen betichten.
Gurur ? Hasa ve kela, bil aks, Islami Tarihcilerin ilmini aktarmak bir vaciptir, ve Hollandacaya donersen sevinirim.quote:Op zaterdag 26 april 2008 10:09 schreef kazakx het volgende:
[..]
Kardeslerimizin gurularina dokunarak gunaha suruklememek lazim Burakius...
Verbroedering van Ansar en Moehadjirquote:Op zaterdag 26 april 2008 10:29 schreef Super7fighter het volgende:
Tijd om de strijdbijl te begraven.![]()
Het lijkt pre-Islamitisch Arabië, qua felheid.
Mja, ik was geschokt toen ik hoorde dat Aisha de wapens had opgenomen tegen Ali en andersom.quote:Op zondag 27 april 2008 02:27 schreef Burakius het volgende:
Nou ... ik vind dat we de discussie niet te lang doorvoeren hoor. Vind dat dit een gezonde discussie is. Denk dat we wel een stroef punt raken in de Islam. Zeg maar de plek waar het het meest pijn/zeer doet.
Verbroedering tussen Schotten en Ieren in Braveheart (l)
Kabz en Bast toestanden.quote:Op zondag 27 april 2008 21:38 schreef Burakius het volgende:
Hoe gaat de Islam om met dieptepunten en hoogtepunten. Deze bedoel ik in spiritualiteit.
Oftwel het hart is in handen van de Barmhartige God, Hij kneed hem in verschillende vormen wanneer hij dat wil.quote:Hadith:
Kalb, Hazret-i Rahmân’ın parmakları arasındadır ve onu hâlden hâle çevirir ve istediği şekli verir...
Verhalen die zijn verteld over wat toen gebeurde zijn gemixed met toevoegingen en leugens. Sunnah geloven dat idd Ali gelijk had. Maar dat bleef iets tussen sahaba onderdeling. De profeet heeft ons al gezegd wat de positie is van de sahaba. Als Moeawayiaah iets zei of deed tegen een sahabi met of zonder ijtihaad , dan gaat allah swt hem ervoor belonen, vergeven of straffen.quote:Op donderdag 24 april 2008 16:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je schijnt te vergeten dat ook Moeawiyaah een sahabi was en genoot van de profeets saw zijn geweldige vertellingen. Heeft hem niet tegen gehouden te doen wat hij heeft gedaan, om maar opgevolgd te worden door zijn zoon die puntje op de i heeft gebracht. Ik acht een Djafer Siddiq vele malen hoger dan een Yazied of een Moeawiyaah
Er zijn tig redenen te verzinnen maar 1 groot praktisch probleem zou al het vaderschap zijn.quote:Op vrijdag 2 mei 2008 12:29 schreef Deliah het volgende:
Waarom mag een man met 4 vrouwen trouwen en waarom mag een vrouw niet met 4 mannen trouwen?
Volgens de koran, waar staat dat het niet zou mogen? En hoe staat dat er dan?quote:Op vrijdag 2 mei 2008 14:25 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
Er zijn tig redenen te verzinnen maar 1 groot praktisch probleem zou al het vaderschap zijn.
quote:Op vrijdag 2 mei 2008 14:35 schreef Deliah het volgende:
[..]
[quote]Volgens de koran, waar staat dat het niet zou mogen? En hoe staat dat er dan?
In theorie zou dit wel kunnen maar in praktijk zou dat denk ik snel tot ruzies leiden. Buiten dat iedere man het kind zou kunnen opeisen is er nog een ander probleem nl:quote:Er zijn groepen mensen waar polyandrie geen enkel probleem is wat betreft het niet aan kunnen tonen van vaderschap. De mannen zorgen samen voor hun kinderen.
Nee, geen grap.quote:Op vrijdag 2 mei 2008 22:52 schreef Burakius het volgende:
meerdere mannen op een vrouw. Je maakt geintjes zeker.
Vrouwen en Mannen zijn gelijk in waarde, maar dat betekent niet dat ze hetzelfde zijn.quote:Op vrijdag 2 mei 2008 23:49 schreef Deliah het volgende:
[..]
Nee, geen grap.
Ik geloof dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn, beiden geschapen naar God's beeld.
Nu is het in de Islam toegestaan voor mannen om meerdere vrouwen te huwen en schijnt het huwelijk geen persoonllijke aangelegenheid tussen twee mensen te zijn. Omdat de man zijn eigendom wat aan zijn eerste vrouw toebehoort kan delen met nog een andere vrouw.
Als er nergens duidelijk aangegeven is dat vrouwen niet met meerdere mannen mogen huwen moet dat gewoon toegestaan zijn. Als dat wel ergens aangegeven is, zijn mannen en vrouwen dus niet gelijkwaardig aan elkaar.
In principe gebeurt dit wel als ik het goed begrepen had, na een 'scheiding' kunnen vrouwen weer met een andere man trouwen.
En dat een vrouw geen man kan delen met andere vrouwen is niet logisch?quote:Op zaterdag 3 mei 2008 00:02 schreef kazakx het volgende:
Dat een vrouw niet met 4 mannen mag lijkt mij meer dan logisch. Een man zou geen vrouw kunnen delen met een andere man. Kijk maar naar alfa mannetjes in de natuur. Delen is geen optie. Dit zou tussen tegen de natuur van een man zijn. Ik denk dat je veel problemen zou krijgen in een maatschappij.
Nee, als ze hetzelfde zouden zijn zou het niet uitmaken of je met een man of vrouw trouwt.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 00:08 schreef Burakius het volgende:
[..]
Vrouwen en Mannen zijn gelijk in waarde, maar dat betekent niet dat ze hetzelfde zijn.
Is dat zo en moet dat? Wie zegt dat het moet en dat het zo is?quote:Op zaterdag 3 mei 2008 00:02 schreef kazakx het volgende:
Je kan je ook bedenken dat een man veel meer behoefte heeft aan sex dan een vrouw. Vrouwen zijn ook na hun 40ste ook veel minder behoeftig. Terwijl een man tot aan zijn 60ste best 1 keer per week of 2 weken zich moet bevredigen. Dus de 4/1 regel lijkt mij wel logisch op sexuele lusten verschil nivo tussen de man en de vrouw.
Nee, een man en vrouw binnen het huwelijk hebben evenveel rechten die ze aan elkaar ontlenen. Talloze overleveringen (afscheidsspeech van de profeet is een heel bekende) en Koranverzen spreken voor zich.quote:Op maandag 5 mei 2008 10:50 schreef Deliah het volgende:
[..]
Maar ik denk dat ik al weet waarom het niet kan in de Islam, omdat er geen gelijkwaardig huwelijk gesloten wordt.
Heb ik het goed dat de man bij een Islamitisch huwelijk het unieke recht op het lichaam van zijn vrouw krijgt, maar de vrouw krijgt niet het unieke recht op het lichaam van haar man? Klopt dat, en is dit geloofsleer?
Niet op iedereen? Een geloof is een leidraad voor alle mensen, en is niet toegespitst op uitzonderingen. Als dat zo was, dan had iedereen wel een ontsnappingsclausule klaarliggen op de Dag des Oordeels, mocht het verkeerd gaan. In het Christendom ligt er al een ontsnappingsclausule klaar voor je. Here Jezus is gestorven voor de zondes van de mensheid, dus je kan uitvreten wat je wil, je komt toch in het Rijk van God terecht.quote:Op maandag 5 mei 2008 10:58 schreef Deliah het volgende:
[..]
Is dat zo en moet dat? Wie zegt dat het moet en dat het zo is?
Je hebt mannen die een beetje vrouwelijk zijn en je hebt vrouwen die een beetje mannelijk zijn (geen homoseksuelen, maar mannen en vrouwen die zich aangetrokken voelen tot personen van het andere geslacht). Dit soort praktische bezwaren is niet toepasbaar op iedereen.
Is het in de Islam niet zo dat je alles kan doen zolang het maar niet tegen het geloof is?
En je was er zeker niet van op de hoogte dat vrouwen rond hun 40e vaak juist meer zin in seks krijgen?
Ik had het over algemene zaken. Tuurlijk heb je overal uitzonderingen op. Ik zie alleen dat je te zeer de nadruk op die uitzonderingen legt in je posts. Voor uitzonderingen zijn er meestal afwijkingen. Bijvoorbeeld je mag geen varkensvlees eten. Maar in situatie van hongersnood waar varkens de enige uitweg is mag je ze wel eten. Hetzelfde geld voor alcohol. Ik weet alleen niet of dat in jou voorbeeld het geval kan zijn, ik ben natuurlijk geen fatwa orgaanquote:Op maandag 5 mei 2008 10:58 schreef Deliah het volgende:
[..]
Is dat zo en moet dat? Wie zegt dat het moet en dat het zo is?
Je hebt mannen die een beetje vrouwelijk zijn en je hebt vrouwen die een beetje mannelijk zijn (geen homoseksuelen, maar mannen en vrouwen die zich aangetrokken voelen tot personen van het andere geslacht). Dit soort praktische bezwaren is niet toepasbaar op iedereen.
Is het in de Islam niet zo dat je alles kan doen zolang het maar niet tegen het geloof is?
En je was er zeker niet van op de hoogte dat vrouwen rond hun 40e vaak juist meer zin in seks krijgen?
In dat geval, kan een man dus accepteren dat zijn vrouw er een tweede man bij neemt (ermee trouwt dus).quote:Op maandag 5 mei 2008 11:24 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Nee, een man en vrouw binnen het huwelijk hebben evenveel rechten die ze aan elkaar ontlenen. Talloze overleveringen (afscheidsspeech van de profeet is een heel bekende) en Koranverzen spreken voor zich.
Maar daarbij houdt de Islam wel rekening met de natuur van de man en vrouw en de sociale omstandigheden die er heersen.
Als de man dus bij voorbaat zijn aanstaande echtgenote gelijk al een huwelijk met een tweede man wil verbieden is het geen match made in heaven?quote:Het is nie zo dat een vrouw zomaar hoeft te accepteren dat haar man een tweede echtgenoot van stal haalt. Dat kan ze aanvechten. Maar goed, als ze de echtgenoot al bij voorbaat een nieuw huwelijk met een andere vrouw wil verbinden, dan is het eerste huwelijk toch al geen match made in heaven.
Mja, het ging mij er ook over dat uitzonderingen niet fout hoeven te zijn en de meerderheid niet voor de uitzondering bepaalt wat wel en niet fout is, als daar het geloof betreffende geen problemen zijn.quote:Op maandag 5 mei 2008 12:12 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik had het over algemene zaken. Tuurlijk heb je overal uitzonderingen op. Ik zie alleen dat je te zeer de nadruk op die uitzonderingen legt in je posts. Voor uitzonderingen zijn er meestal afwijkingen. Bijvoorbeeld je mag geen varkensvlees eten. Maar in situatie van hongersnood waar varkens de enige uitweg is mag je ze wel eten. Hetzelfde geld voor alcohol. Ik weet alleen niet of dat in jou voorbeeld het geval kan zijn, ik ben natuurlijk geen fatwa orgaan
Je word sowieso getoetst (op dingen die je niet weet) met je geweten in het hiernamaals. Die liegt namelijk nooit. Dus als je het zelf al niet goed vind (met je geweten), niet doen!
Ik ben van mening dat 2 of meer vrouwen voor mannen in deze tijd niet haalbaar is. Tenzij de vrouwen echt akkoord gaan en het echt willen vanwege persoonlijke redenen.
Het Christendom geeft je de vrijheid alles te doen wat niet tegen het geloof is. Het geloof is gebaseerd op heb uw naaste lief als u zelf en heb God lief.quote:Op maandag 5 mei 2008 11:34 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Niet op iedereen? Een geloof is een leidraad voor alle mensen, en is niet toegespitst op uitzonderingen. Als dat zo was, dan had iedereen wel een ontsnappingsclausule klaarliggen op de Dag des Oordeels, mocht het verkeerd gaan. In het Christendom ligt er al een ontsnappingsclausule klaar voor je. Here Jezus is gestorven voor de zondes van de mensheid, dus je kan uitvreten wat je wil, je komt toch in het Rijk van God terecht.
Nee, je hebt duidelijke grenzen nodig, heldere regels, die geen excuusjes mogelijk maken.
Dat zou kunnen.quote:En dat vrouwen rond hun 40e vaak juist meer zin in seks krijgen is een fabeltje, wat nergens wetenschappelijk onderbouwd is. Deze bewering komt veelal voor in het domein van populaire tijdschriften die hun lezers gewoon willen entertainen.
Begrijp ik daaruit dat een huwelijk een tijdelijk iets is in de Islam?quote:Op maandag 5 mei 2008 11:24 schreef Super7fighter het volgende:
Het is nie zo dat een vrouw zomaar hoeft te accepteren dat haar man een tweede echtgenoot van stal haalt. Dat kan ze aanvechten. Maar goed, als ze de echtgenoot al bij voorbaat een nieuw huwelijk met een andere vrouw wil verbinden, dan is het eerste huwelijk toch al geen match made in heaven.
meerdere mannen voor één vrouw is een van de soorten huwlijken die vóór islam normaal was bij arabieren. Dat staat in een hadith (overlevering) van Aisha in het boek van Sahih El Boukhari. Er zijn nog andere vormen van huwlijk die ook niet toegestaan zijn. In ieder geval, dit is de reden waarom een vrouw niet met meerdere mannen mag trouwen.quote:Op vrijdag 2 mei 2008 12:29 schreef Deliah het volgende:
Waarom mag een man met 4 vrouwen trouwen en waarom mag een vrouw niet met 4 mannen trouwen?
Dankjewel voor je eerlijke antwoord.quote:Op maandag 5 mei 2008 21:19 schreef teletubbies het volgende:
[..]
meerdere mannen voor één vrouw is een van de soorten huwlijken die vóór islam normaal was bij arabieren. Dat staat in een hadith (overlevering) van Aisha in het boek van Sahih El Boukhari. Er zijn nog andere vormen van huwlijk die ook niet toegestaan zijn. In ieder geval, dit is de reden waarom een vrouw niet met meerdere mannen mag trouwen.
Ik weet niet precies wat er wordt verstaan onder 'vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig' en ik weet niet hoe jij precies denkt over polygamie. Ik vrees alleen dat je veel te veel vanuit je eigen geloof de zaken in islam benadert. Je kunt beter islam begrijpen vanuit islam zelf. Zelfs al mochten vrouwen meerdere mannen hebben, zou je alsnog niet kunnen spreken van 'gelijkwaardigheid' in de 'vage zin die ik niet begrijp'. Want nog steeds geldt dat bijvoorbeeld dat bij erfen de mannen 2x zoveel erfen dan vrouwen. Waarom dat zo is? Omdat Allah ons dat verplicht. Als Hij zei: 50-50 dan was het inderdaad verplicht om 50-50 te verdelen.
Indien je puur naar het leven kijkt en 'vergeet/ontkent' dat deze regels door 'God' zijn verplicht en dat na dit leven nog een leven zal zijn en dat God een eigenschap heeft dat hij oprecht is en ieder geeft wat ie verdient of wil geven...indien je dat doet, dan kun je natuurlijk met gemak beginnen vragen te stellen of protesteren om deze regels. Dat er mensen zijn die zulke regels misbruiken is geen reden om bijv polygamie of 1:2 verdeling af te schaffen. Deze regels zijn in onze ogen/geloof niet door een mens bedacht en zijn geldig vanaf het moment dat ze zijn gekomen tot heden en daarna. Ze zijn niet van tijdelijke/plaatselijke/culturele aard of iets dergelijks.
Het klopt dus dat de man niet het unieke recht op zijn lichaam geeft aan zijn vrouw en dat zijn vrouw wel het unieke recht op haar lichaam aan de man geeft bij een huwelijk?quote:ge·lijk·waar·dig (bijvoeglijk naamwoord; gelijkwaardiger, gelijkwaardigst; gelijkwaardigheid)
1 gelijk in waarde, kracht enz.
als je het zo ziet.quote:Op maandag 5 mei 2008 21:46 schreef Deliah het volgende:
[..]
Dankjewel voor je eerlijke antwoord.
[..]
Het klopt dus dat de man niet het unieke recht op zijn lichaam geeft aan zijn vrouw en dat zijn vrouw wel het unieke recht op haar lichaam aan de man geeft bij een huwelijk?
Mannen krijgen ook verplichtingen over zichzelf en vrouw en kindjes. Het is maar hoe je het bekijkt.quote:Dat betekent dus dat de vrouw veel meer geeft dan de man en dat het 'geven' niet van gelijke waarde is. Dat is ongelijkwaardig.
Vroeger voor islam, werden vrouwen zelf als erfenis gezien en werden verdeeld net als geld en eigendommen. Als Allah zei dat vrouwen 2x moeten erfen dan vrouwen, dan zou ik dat niet ongelijkwaardig vinden. HIj zou vast iets anders verplichten of niet verplichten zodat uiteindelijk mannen en vrouwen krijgen wat hij wil dat ze krijgen. Hij blijft oprecht in ieder geval.quote:Die verdeling van de erfenis is dan ook een ongelijkwaardige verdeling. Omdat deze niet in gelijke waarde verdeeld wordt.
Je kunt je ook afvragen: wanneer is t verbod gekomen? Gold dat ook voor hem? Wat gold voor hem wel en voor de rest niet? Mocht hij onbeperkt trouwen? Was er een grens aan?quote:Op maandag 5 mei 2008 21:54 schreef Deliah het volgende:
Als uitzonderingen niet mogen, waarom had Mohammed dan tegelijkertijd meer dan 4 vrouwen? Hoe kan hij dan het grote voorbeeld zijn als hij zelf de regels niet volgt?
Wist je dat er ontiegelijk veel familiebreuk (elkaar hatende broers en zussen) ontstaat door een gelijke verdeling van het erfenis.quote:Op maandag 5 mei 2008 21:46 schreef Deliah het volgende:
Die verdeling van de erfenis is dan ook een ongelijkwaardige verdeling. Omdat deze niet in gelijke waarde verdeeld wordt.
Nee, dat mochten zijn niet, ze deden het gewoon omdat ze de macht daartoe hadden.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 09:42 schreef teletubbies het volgende:
Het is wel opmerkelijk dat alleen Mohammed wordt aangevallen als het gaat om polygamie. Toch hadden David en zijn zoon Salomon veeeeeeeel meer vrouwen gehad, Abraham zelf had Sara en Hajer als vrouwen en Jacob had 4 vrouwen gehad. In Thora is het toch duidelijk dat polygamie een normale zaak is? In Bijbel denk ik niet dat er ergens staat dat het verboden is. Het enige wat islam deed is polygamie beperken qua aantal en een eis stellen.
En wat is het antwoord op deze vragen?quote:Op maandag 5 mei 2008 23:03 schreef teletubbies het volgende:
[..]
Je kunt je ook afvragen: wanneer is t verbod gekomen? Gold dat ook voor hem? Wat gold voor hem wel en voor de rest niet? Mocht hij onbeperkt trouwen? Was er een grens aan?
Als profeet had hij sommige plichten en rechten boven andere mensen, sommige delen van de Koran zijn dan ook bijvoorbeeld expliciet voor hem.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 10:20 schreef Deliah het volgende:
Als het verbod niet geldt voor Mohammed, waarom geldt het dan niet voor hem?
Ieder volk spreekt namens / voor zijn eigen volk. Joden met Mozes, Christenen met Jezus etc.quote:Wat dat betreft: klopt het dat Jezus recht zal spreken over alle mensen op het einde der tijden? Spreekt hij ook recht over Mohammed of geldt dit niet voor hem?
Jezus zal niet mogen oordelen, enkel inspraak hebben voor zover Allah dit toestaat en mogen getuigen, oordeel ligt bij God.quote:En ik heb hier een aantal keer gelezen dat God rechtvaardig zal oordelen over de mens, Jezus is voor Moslims niet God.
Niet volgens de Islamquote:Wat maakt Jezus dan zo bijzonder dat hij over alle mensen recht zal spreken?
Jezus is niet gekruisigd of afgeslacht volgens de Koran.quote:Terwijl hij zich 'gewillig' heeft laten martelen en 'afslachten'? Dit is heel erg in tegenspraak met het idee, dat wanneer je aangevallen wordt je met geweld je zelf hoort te verdedigen, als praten niet werkt. En welk nut heeft dat gehad?
quote:En wie is belangrijker diegene die recht spreekt of die gene die de boodschap overbrengt? Maar hoe kan het dat diegene die recht spreekt een heel andere boodschap heeft dan diegene de de boodschap overbrengt?
nee.quote:Ik weet niet alles over hoe Moslims over Jezus denken, maar ik neem even aan dat Moslims ook geloven dat hij op 'gruwelijke' wijze gedood is.
Aardig wat.quote:Heb ik iets gezegd wat niet waar is?
De verdeling van erfenis is zo geregeld omdat in de Islam God de mannen ook de verantwoordelijkheid heeft gegeven om te zorgen voor het onderhoud van het gezin (vrouw+kinderen, moeder/zussen). Een vrouw die geldt verdient of erft mag die helemaal zelf houden, een man moet daarmee zichzelf, vrouw, kinderen en eventueel zussen/moeder onderhouden.quote:Op maandag 5 mei 2008 21:46 schreef Deliah het volgende:
Die verdeling van de erfenis is dan ook een ongelijkwaardige verdeling. Omdat deze niet in gelijke waarde verdeeld wordt.
Het is juist een eerlijke verdeling, een vrouw erft namelijk van haar vader en van haar man. Terwijl haar broers nog steeds last hebben om haar in haar behoeften te voorzien zonder dat zij ook maar een cent uitgeeft.quote:Op maandag 5 mei 2008 21:46 schreef Deliah het volgende:
Die verdeling van de erfenis is dan ook een ongelijkwaardige verdeling. Omdat deze niet in gelijke waarde verdeeld wordt.
Voordelen dat hij meerdere vrouwen had, dat hij zijn verbanden met de stammen in omgeving mekka sterker heeft gemaakt. Hij is ook een goed voorbeeld voor zijn opvolgers hoe zij hun vrouwen moeten behandelen (al doen heeeeeel veel van hen dat niet echt). Hij is niet getrouwd met meerdere vrouwen voor meer genot, anders had hij alleen maar maagde vrouwen gehad of vrouwen met zeer aantrekkelijk uiterlijk.quote:
is het nu misschien duidelijker geworden dat zijn huwlijken meerdere betekenissen hadden?quote:Als het verbod niet geldt voor Mohammed, waarom geldt het dan niet voor hem?
Spreken over alle mensen op t einde der tijden? niet dat ik weet, misschien kun je meer uitleg geven van wat je bedoelt.quote:Wat dat betreft: klopt het dat Jezus recht zal spreken over alle mensen op het einde der tijden? Spreekt hij ook recht over Mohammed of geldt dit niet voor hem?
En ik heb hier een aantal keer gelezen dat God rechtvaardig zal oordelen over de mens, Jezus is voor Moslims niet God.
Wat maakt Jezus dan zo bijzonder dat hij over alle mensen recht zal spreken? Terwijl hij zich 'gewillig' heeft laten martelen en 'afslachten'? Dit is heel erg in tegenspraak met het idee, dat wanneer je aangevallen wordt je met geweld je zelf hoort te verdedigen, als praten niet werkt. En welk nut heeft dat gehad?
En wie is belangrijker diegene die recht spreekt of die gene die de boodschap overbrengt? Maar hoe kan het dat diegene die recht spreekt een heel andere boodschap heeft dan diegene de de boodschap overbrengt?
Kijk de film The Message even voordat je gaat oordelen.quote:Op woensdag 2 april 2008 10:26 schreef Deliah het volgende:
[..]
Hij is het grote Voorbeeld voor een Moslim?
Is het waar dat hij eigenhandig honderden vijanden gedood heeft? Of is dat een gerucht.
Als je het originele Oude Testament er even bij pakt (oftewel de Thora), zul je zien dat God/Yahweh inderdaad 2 vrouwen heeft geschapen, maar de eerste (Lilith) wou zich niet schikken naar de wil van de man en is er vandoor gegaan. Hierop heeft God/Yahweh een tweede gemaakt (Eva).quote:Op maandag 5 mei 2008 21:49 schreef Deliah het volgende:
Waarom is er één Eva en één Adam geschapen en niet meerdere Eva's als polygamie gepland is door 'Allah'?
Of zijn er meerdere Eva's geschapen in de Islam?
Ho, niet zo snel. Het scheppingsverhaal staat inderaad twee keer in Genesis. Maar, in de Bijbel wordt Lilith nooit genoemd, noch wordt er gesteld dat ze is weggegaan omdat ze zich niet wilde schikken. Het is wel een bekende mythe. Verder is de Torah gelijk aan de eerste vijf boeken van het Oude Testament, niet het gehele. Het gehele (Protestantse) OT wordt door de Joden als de Tenach gelezen (met de boeken in een andere volgorde). De Rooms-Katholieke kerk kent nog enige zgn. deuterocanonieke boeken die de Joden en Protestanten niet als onderdeel van het OT of de Tenach beschouwen.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 09:22 schreef DustPuppy het volgende:
Als je het originele Oude Testament er even bij pakt (oftewel de Thora), zul je zien dat God/Yahweh inderdaad 2 vrouwen heeft geschapen, maar de eerste (Lilith) wou zich niet schikken naar de wil van de man en is er vandoor gegaan. Hierop heeft God/Yahweh een tweede gemaakt (Eva).
Eh? Ik zeg Torah = Eerste vijf boeken van het OT. Rest van het OT vind je terug in de Tenach maar in een andere volgorde. En de Katholieken hebben nog wat boeken die je niet in de Tenach vindt.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 10:54 schreef DustPuppy het volgende:
Ik denk dat het wel moeilijk vol te houden is dat het OT niet direct afstamt van de Thora.
In de Torah ook niet, en dat heb je wel beweerd. In de Talmoed wordt ze wellicht genoemd. Nogmaals: De Torah omvat Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium, zelfde boeken als in de Bijbel. Ik snap dan ook niet wat je wilt met je ‘originele OT’.quote:In de Bijbel wordt ze niet genoemd, dat klopt. Maar dat heb ik ook niet beweerd.
Nou daar wou ik mee zeggen dat het OT van die joodse geschriften afstamt. Maar ik merk dat jij dat beter kuntquote:Op dinsdag 20 mei 2008 11:01 schreef Iblis het volgende:
In de Torah ook niet, en dat heb je wel beweerd. In de Talmoed wordt ze wellicht genoemd. Nogmaals: De Torah omvat Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium, zelfde boeken als in de Bijbel. Ik snap dan ook niet wat je wilt met je ‘originele OT’.
De exegese van Yusuf Ali (2 delen zijn het). Het is wel in het Engels.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 12:16 schreef Manono het volgende:
Vraag, vast al eerder gesteld: wat is de meest heldere integere interpretatie van de Koran die ik als Hollander zou moeten lezen, stel dat ik er belangstelling voor heb?
quote:Op dinsdag 20 mei 2008 13:59 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
De exegese van Yusuf Ali (2 delen zijn het) Ibn Kathir. Het is wel in het Engels.
Dat is wel heel zware kost. Maar het is inderdaad een van de meest verhelderende en uitgbreide exegese die er is. Mijn enig punt van kritiek is dat de schrijver op bepaalde punten sterk anti-Joods is.quote:
elke moslim in deze wereld zo wat onderhand...quote:Op dinsdag 20 mei 2008 16:05 schreef Meki het volgende:
Wie heeft hier de film The Message ( Rissalah ) gezien.
De katholieken hebben de boeken overgenomen die de Joden gebruikten van voor iets na het begin van de jaartelling. Enige tijd daarna hebben de Joden besloten een aantal boeken niet meer te gebruiken.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 09:42 schreef Iblis het volgende:
De Rooms-Katholieke kerk kent nog enige zgn. deuterocanonieke boeken die de Joden en Protestanten niet als onderdeel van het OT of de Tenach beschouwen.
niet-moslim moeten deze film ook zien dan zien ze pas wat de Islaam isquote:Op dinsdag 20 mei 2008 17:16 schreef Burakius het volgende:
[..]
elke moslim in deze wereld zo wat onderhand...
Dus al die Moslims die dit als waarheid neerzetten maken zich schuldig aan vervalsing?quote:Op zondag 18 mei 2008 23:30 schreef Meki het volgende:
[..]
Kijk de film The Message even voordat je gaat oordelen.
de film The Message geeft de ware Islaam aan
wat bedoel jequote:Op dinsdag 20 mei 2008 17:30 schreef Deliah het volgende:
[..]
Dus al die Moslims die dit als waarheid neerzetten maken zich schuldig aan vervalsing?
Ik dacht altijd dat het einde der tijden ook voor Moslims iets bekends was. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 19:34 schreef teletubbies het volgende:
Spreken over alle mensen op t einde der tijden? niet dat ik weet, misschien kun je meer uitleg geven van wat je bedoelt.
De Christenen hebben zich dus willens en wetens laten vervolgen en ombrengen voor iets wat nep is? Of zijn ze misleid?quote:Jezus is inderdaad niet god voor moslims. Slechts een mens net als Mohammed en anderen.
Het is ook zo dat hij in ons geloof niet afgeslacht is of gemarteld. Slechts een lookelike werd geslacht en gemarteld.
Beide zijn belangrijk, diegene die recht spreekt en diegene die de boodschap overbrengt. De eerste heeft de tweede uitverkoren om zijn boodschap over te brengen. HIj KAN niet en MAG niet afwijken van de boodschap die hij heeft gekregen. Zo geloven we.
Voordat je gaat dwalen kijk eerst naar The Message daarin zie je hoe het is gegaanquote:Op dinsdag 20 mei 2008 17:39 schreef Deliah het volgende:
[..]
Dat Mohammed eigenhandig vijanden gedood heeft.
Nou, tja, het zit zo, die boeken die de Protestanten niet hebben waren destijds niet bekend in het Hebreeuws, maar alleen via de Septuagint. Tegenwoordig zijn er wel een paar fragmenten gevonden in het Hebreeuws, maar goed. Twee millennia geleden waren er veel Hellenistische Joden, en het is dan ook logisch dat zij met een Griekse vertaling werkten. Hoe die precies tot stand is gekomen is echter niet geheel duidelijk. Het is waarschijnlijk wel een iteratief proces geweest ondanks de legende dat 72 geleerden simultaan de vertaling gemaakt hadden.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 17:29 schreef Deliah het volgende:
De katholieken hebben de boeken overgenomen die de Joden gebruikten van voor iets na het begin van de jaartelling. Enige tijd daarna hebben de Joden besloten een aantal boeken niet meer te gebruiken.
De Protestanten hebben deze boeken dus ook niet mee overgenomen omdat ze alleen de boeken over wilden nemen die de Joden ook hadden.
quote:Op dinsdag 20 mei 2008 17:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nou, tja, het zit zo, die boeken die de Protestanten niet hebben waren destijds niet bekend in het Hebreeuws, maar alleen via de Septuagint. Tegenwoordig zijn er wel een paar fragmenten gevonden in het Hebreeuws, maar goed. Twee millennia geleden waren er veel Hellenistische Joden, en het is dan ook logisch dat zij met een Griekse vertaling werkten. Hoe die precies tot stand is gekomen is echter niet geheel duidelijk. Het is waarschijnlijk wel een iteratief proces geweest ondanks de legende dat 72 geleerden simultaan de vertaling gemaakt hadden.
Josephus was echter ook al geen fan van de boeken die niet in het Hebreeuws bekend waren. Hoe precies die boeken gebruikt werden, en hoe gezaghebbend ze van gemeenschap tot gemeenschap waren is volgens mij niet te zeggen. De RK heeft echter de Canon vastgesteld mét die boeken. Dat is wel als een duidelijk moment aan te wijzen. Hoe de Joden uiteindelijk tot vaststelling zijn gekomen is wat moeilijker te zien (als in, niet zo’n besluit als de Paus genomen heeft). De Septuagint is van een oertekst vertaald die dacht ik nog wel eens licht verschilt van wat er nu als Hebreeuwse oertekst wordt genomen.
Dus, die onstaansgeschiedenis is niet zo heel duidelijk. De canonisatie van de RK Bijbel is wel goed vast te stellen en de hoofdreden dat de Protestanten de deuterocanonieke niet wilden is omdat ze niet in het Hebreeuws beschikbaar zijn (Itt de protocanonieke boeken).
Hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 20 mei 2008 22:59 schreef Burakius het volgende:
Ik heb daar over liever een antwoord van een Christen I beg you pardon.
Ik ben een ongelovige! En Burakius vertrouwt mij niet zo, zeker niet gezien mijn nick; en hij heeft ook wel een beetje gelijk, want de laatste tijd heb ik ’m een beetje zitten stangen. Dus wat ik tegenover hem zeg mag je soms best met een korreltje zout nemen. Maar het antwoord m.b.t. de Septuagint was serieus, en naar eer en geweten beantwoord.quote:
Iblis zet de mensen aan tot zelf nadenken, tot niet klakkeloos geloven wat de autoriteiten je zeggen. Iblis buigt niet omdat iemand zegt ‘het moet’, hij denkt zelf na. En dat wil hij ook graag aan de mensen leren.quote:Op woensdag 21 mei 2008 00:02 schreef Meki het volgende:
Iblis is een duivels naam en dat is absoluut niet te vertrouwen
het ergste wat er ooit kan bestaan is de duivel;
Beste Iblis,quote:Op woensdag 21 mei 2008 01:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Iblis zet de mensen aan tot zelf nadenken, tot niet klakkeloos geloven wat de autoriteiten je zeggen. Iblis buigt niet omdat iemand zegt ‘het moet’, hij denkt zelf na. En dat wil hij ook graag aan de mensen leren.
Hij beseft zich dat er veel lasterlijks over hem in de Koran staat, dat hij hoogmoedig is, en de mensen tot het kwade verleidt. Iblis zegt: Je weet wie het zegt. Wij van Allah adviseren Allah natuurlijk…
Wees gerust Meki, ook ik bid voor jou dat je ooit het licht zult zien. Iblis Lux Omnibus.
Kiezen voor ongeloof? Volgens mij snap je het niet helemaal.quote:Op woensdag 21 mei 2008 11:14 schreef kazakx het volgende:
Iblis, vertel s iets over jezelf. Wie ben je? Wie is je vader wie is je moeder? Waarom heb je gekozen voor ongeloof. En waarom probeer je altijd (en ook bij goede argumenten) het tegendeel te bewijzen? Ik ben oprecht benieuwd naar deze antwoorden.
Wie ik ben is een zaak voor mij, evenals wie m’n ouders zijn. Het lijkt me niet wenselijk hen hierbij te halen. Misschien vind je dat onbevredigend, doch dat is dan jammer.quote:Op woensdag 21 mei 2008 11:14 schreef kazakx het volgende:
Iblis, vertel s iets over jezelf. Wie ben je? Wie is je vader wie is je moeder? Waarom heb je gekozen voor ongeloof. En waarom probeer je altijd (en ook bij goede argumenten) het tegendeel te bewijzen? Ik ben oprecht benieuwd naar deze antwoorden.
Ten eerste, het moge duidelijk zijn dat m'n stukje wat sarcastisch was, vanwege de pathetische toon die Meki aansloeg. Maar, zoals DustPuppy ook al zei, waarom zou jij de duivel wél kennen? Je suggereert het wel. Dat is toch wel vreemd? Waarom zou jij hem wel kunnen kennen en ik niet?quote:Op woensdag 21 mei 2008 06:20 schreef Tevik het volgende:
Jij kent de duivel niet, doe niet alsof je 'hem' wel kent.
Ik heb geen medelijden met de duivel hoor.quote:Het medelijden die jij toont voor de duivel, toont de duivel niet voor jou en het is voor 'hem' een eigenschap dat door 'hem' wordt miskend.
En jij kent God wel? Waarom zou ik hem niet (kunnen) kennen, en jij wel? Wie zegt dat ik hem niet zo goed doorschouwd heb dat ik niets met God te maken wil hebben? Dat ik de ongelooflijke slechtheid van het opperwezen gezien heb, dat ik de afgronden waartoe hij de mensheid leidt aan den lijve ervaren heb, dat ik zijn bedrog, meer malen in boeken verpakt die de goegemeente onder bedreiging van bestraffing voor zoete koek slikt doorprik?quote:En jij kent God ook niet, doe dus niet alsof je 'Hem' wel kent.
En toch staat Allah toe dat de duivel mensen verleidt en wegleidt van Allah naar hem. Bovendien is Allah niet eens zo heel vergevingsgezind. Hij eist onderwerping, hij eist geloof. De citaten over ongelovigen in de Koran spreken boekdelen. Die citaten die Super7Fighter mooie waarschuwingen vindt. Want, laten we wel wezen, waar zijn zulke vermaningen goed voor? Waarom moeten ongelovigen eeuwig branden? Wat is het nut van zo’n dreigement. Waarom de doodstraf op afvalligheid (alle Fiqh scholen zijn het daar over eens).quote:Het medelijden die jij toont voor de duivel is niets vergeleken met het medelijden dat de Barmhartige heeft voor 'hem' als 'hij' zich maar weer tot 'Hem' wendt. Voor de duivel is dit een reden om zich meer af te wenden van God, zichzelf steeds afvragend waarom God 'hem' blijft liefhebben, 'hij' gruwelt van zichzelf en begrijpt maar niet waarom God dat ook niet vindt. Allah doet de duivel geen onrecht aan, maar de duivel doet zichzelf onrecht aan, en waarlijk wie zich ook tot Allah keert zal 'Hem' aantreffen; Berouwaanvaardend en Vergevingsgezind.
Ik zal ook niet op Hirsch-Ballin stemmen, maar daar praat ik de afgelopen dagen ook veel over. Omdat het concept God nog steeds een brede invloed op onze maatschappij heeft; omdat het idee van een God veel mensen nog steeds erg bezig houdt, en ze direct in hun leven beïnvloedt, zelfs zodanig dat ze op basis van dit woord bepaalde rechten denken op te kunnen eisen, of anderen kunnen zeggen zich niet laterend uit te laten over hem.quote:Op woensdag 21 mei 2008 13:40 schreef Tevik het volgende:
Waarom praat je toch zoveel over God.
Dit zijn allemaal vragen die ik zelf ook heb moeten onderzoeken (doelend op de --> Waarom eeuwig branden en waarom Iblis zoveel mag doen). Ik zal hierover een antwoord geven. Zoals je weet ben ik niet zo goed in formuleren, dus moet ik het eventjes op een nette manier voor je onder elkaar uitleggen (als het ervan komt).quote:Op woensdag 21 mei 2008 11:57 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ten eerste, het moge duidelijk zijn dat m'n stukje wat sarcastisch was, vanwege de pathetische toon die Meki aansloeg. Maar, zoals DustPuppy ook al zei, waarom zou jij de duivel wél kennen? Je suggereert het wel. Dat is toch wel vreemd? Waarom zou jij hem wel kunnen kennen en ik niet?
Wat mijzelf betreft: Ik ken hem inderdaad niet, simpelweg omdat hij niet bestaat volgens mij. Desalniettemin vond ik het verhaaltje dat Iblis weigert te buigen voor Allah alleen omdat hij het zegt wel een goede illustratie dat er ook onder de Djinns nog wat vrijdenkers waren. En zie daar, de nick. Hij is niet per se anti-islamistisch bedoeld, helemaal niet zelfs, het gaat meer om het vrijdenkende aspect.
[..]
Ik heb geen medelijden met de duivel hoor.
[..]
En jij kent God wel? Waarom zou ik hem niet (kunnen) kennen, en jij wel? Wie zegt dat ik hem niet zo goed doorschouwd heb dat ik niets met God te maken wil hebben? Dat ik de ongelooflijke slechtheid van het opperwezen gezien heb, dat ik de afgronden waartoe hij de mensheid leidt aan den lijve ervaren heb, dat ik zijn bedrog, meer malen in boeken verpakt die de goegemeente onder bedreiging van bestraffing voor zoete koek slikt doorprik?
Eigenlijk geloof ik niet in God, maar dat terzijde. Ik vind dat je wat al te gemakkelijk blijft wentelen in je eigen gelijk.
[..]
En toch staat Allah toe dat de duivel mensen verleidt en wegleidt van Allah naar hem. Bovendien is Allah niet eens zo heel vergevingsgezind. Hij eist onderwerping, hij eist geloof. De citaten over ongelovigen in de Koran spreken boekdelen. Die citaten die Super7Fighter mooie waarschuwingen vindt. Want, laten we wel wezen, waar zijn zulke vermaningen goed voor? Waarom moeten ongelovigen eeuwig branden? Wat is het nut van zo’n dreigement. Waarom de doodstraf op afvalligheid (alle Fiqh scholen zijn het daar over eens).
Met zulke bedreigingen lijkt Scientology nog een vriendelijk clubje. Volgens mij heb jij je lelijk bij de neus laten nemen door te geloven dat Allah zo’n toffe peer is.
Let wel, van mij mag je, en ik denk dat in veel gevallen gelovigen ook heel goede mensen zijn. Ik ben echter blij voor hen dat het opperwezen uit hun heilige boeken niet bestaat.
Allah is de meest Vergevingsgezinde is en de meest Barmhartige. En toch stuurt hij mij, 100% ongelovige, naar de hel, terwijl ik geen vlieg kwaad doe en verder best een aardig persoon ben. Is me dat even barmhartig!quote:Op woensdag 21 mei 2008 19:30 schreef Burakius het volgende:
Het enige wat ik je nu wel wil meegeven is dat een persoon die nog een kleinste van het kleinste deel in God gelooft ooit in de hemel zal komen. Daarbij optellend dat Allah de meest Vergevingsgezinde is en de meest Barmhartige. Daarbij optellend dat iedereen naar eigen maatstaf + cultuur etc. wordt beoordeeld. Wat voor personen blijven dan over die naar de hel moeten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |