Hoe zit het daar nu mee? Als ik de Tafsir van Ibn Kathir erop nasla wordt het me niet veel duidelijker:quote:Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.
En:quote:This way, they will have no choice, but to die or embrace Islam
Tegen wie was (is?) deze Soera nu gericht? Want het commentaar van Ibn Kathir lijkt het nogal in het algemene te trekken. Naar ik begreep is Soera 9 ook een van de laatste Soera's en als zodanig niet geannuleerd door later geopenbaarde stukken.quote:This honorable Ayah (9:5) was called the Ayah of the Sword, about which Ad-Dahhak bin Muzahim said, "It abrogated every agreement of peace between the Prophet and any idolator, every treaty, and every term.'' Al-`Awfi said that Ibn `Abbas commented: "No idolator had any more treaty or promise of safety ever since Surah Bara'ah was revealed.
De vers er na, vers 6 nuanceert het:quote:Op vrijdag 28 maart 2008 19:33 schreef Iblis het volgende:
Ik vind het wel een beetje ongepast om met mijn nick een Islam-topic te openen, maar het vorige was dicht en ik had een vraag… deels geïnspireerd door de verschijnselen rond Fitna. Het is de beruchte vers uit Soera 9:
[..]
Hoe zit het daar nu mee? Als ik de Tafsir van Ibn Kathir erop nasla wordt het me niet veel duidelijker:
Met:
[..]
En:
[..]
Tegen wie was (is?) deze Soera nu gericht? Want het commentaar van Ibn Kathir lijkt het nogal in het algemene te trekken. Naar ik begreep is Soera 9 ook een van de laatste Soera's en als zodanig niet geannuleerd door later geopenbaarde stukken.
En vers 13 geeft aan wie en waarom:quote:6. En als één der afgodendienaren u om bescherming vraagt, schenk hem dan bescherming dat hij het woord van Allah moge horen; voer hem dan naar de plaats, waar hij veilig is. Dit is omdat zij een volk zijn dat niet weet.
quote:13. Wilt gij een volk niet bestrijden dat zijn eden heeft gebroken en plannen smeedde om de boodschapper te verdrijven en dat het eerste was om tegen u te beginnen? Vreest gij hen? Neen, Allah is het meest waardig, dat gij Hem zoudt vrezen als gij gelovigen zijt.
Hij is het grote Voorbeeld voor een Moslim?quote:Op zondag 30 maart 2008 22:34 schreef kazakx het volgende:
Mohammed (vzmh) is dus de meeste geliefde mens in de ogen van God. Het is tevens een boodschap van God dat de mens moet zijn zoals Mohammed, want als je wilt dat God je lief hebt dan moet je zijn zoals Mohammed. Hij is dus de grootste voorbeeld voor een moslim. Vandaar dat hij zo belangrijk is.
quote:Op woensdag 2 april 2008 10:26 schreef Deliah het volgende:
[..]
Hij is het grote Voorbeeld voor een Moslim?
Is het waar dat hij eigenhandig honderden vijanden gedood heeft? Of is dat een gerucht.
Is dit niet een taak van de mehdi die dit soort onenigheden gaat oplossen over enkele jarenquote:Op woensdag 2 april 2008 20:50 schreef Burakius het volgende:
Op woensdag 2 april 2008 18:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het leuke van mensen die de traditie verdedigen is dat je hun antwoorden zo goed kunt voorspellen. Soms krijg je het gevoel dat ze allemaal dezelfde tekst gebruiken en die dan knippen en plakken in de diverse discussies waar ze aan deelnemen.
Alle hadith zijn per definitie verdacht; een ooggetuigenverslag is na 5 minuten al nauwelijks betrouwbaar. Een ooggetuigenverslag dat 200 jaar later wordt vastgelegd heeft waarschijnlijk heel weinig met wat er echt gebeurd is en veel meer met wat de verteller wil dat er gebeurd is.
Het meest komische vind ik persoonlijk altijd het voorbeeld van de hond. In de Koran is er welgeteld één vermelding van honden. En daarin wordt het trouwe karakter van de beesten benadrukt en slapen ze eeuwenlang samen met hun meesters. Dan de hadith-versie; Mohammed was een kattenliefhebber, dus honden zijn onreine beesten waarvan zelfs de aanwezigheid in je huis ervan garandeert dat een engel er niet zal binnentreden. Samengevat; Koran: hond=goed hadith hond=slecht.
Maar goed, het maakt mij verder ook niet veel uit wat voor tradities mensen willen volgen, ze zijn zelf verantwoording verschuldigd straks voor hun daden.
P.S. ik vind dit allemaal zwaar off-topic in een topic dat gaat over het verbieden van een politieke partij in Turkije.
Waarop ik zei
Nu wil ik hier verder op ingaan, maar ik denk dat dit stukje al meer dan genoeg is (overigens gewoon gekopiërd uit Wiki).
De Ahadith zijn als volgt geclassificeerd:
sahieh 'zeer betrouwbaar'
hasan 'goed, maar minder betrouwbaar'
da'ief 'twijfelachtig' en
mawdoe 'verzonnen'
De voorwaarden voor een sahieh-overlevering moet aan vijf voorwaarden voldoen.
De Hadith dient terug te gaan tot Mohammed door een onafgebroken keten van overleveraars (isnaad). Al-Boechârie ging hierbij er van uit dat het historisch bevestigd moest zijn dat twee opeenvolgende overleveraars elkaar ontmoet hadden. Muslim en anderen vonden dat het al voldoende was dat als deze overleveraars elkaar theoretisch gezien konden hebben.
De overleveraars moeten bekend staan als oprecht. Sommigen vinden het al voldoende als een overleveraar moslim was, anderen stellen dat de oprechtheid bevestigd dient te zijn.
De overleveraars dienen bekend te staan om hun goede geheugen. Ook hierover bestaat verschil van mening.
De Hadith dient vrij te zijn van afwijkingen van de bevestigde standaardoverleveringen (shudhudh). Zo kunnen vier verschillende overleveraars dezelfde Hadith overleveren die aan de eerdere voorwaarden voldoet. Drie Ahadith hebben bij nadere bestudering dezelfde bewoordingen, terwijl een afwijkend is. Deze afwijkende Hadith wordt dan niet geaccepteerd.
De Hadith dient zowel qua tekst als qua keten van overleveringen zonder een verborgen mankement (‘illa) te zijn die waarschuwen voor de onechtheid ervan. Hiervoor is veel deskundigheid vereist.
1.Denk je nou dat de sahabi's zomaar wat hebben opgeschreven. Je beseft dat diezelfde mensen ook mee hebben geholpen aan de Qu'ran door te herinneren wat de profeet (vzmh) heeft gezegd. Waarom dat wel, maar een sahih hadith van dezelfde niet? Belachelijk.
2. Je beseft dat het in de Islam niet verboden is ze aan te raken etc. Dit is niet haram. Het is vanuit hygiënisch oogpunt niet goed om ze in huis te hebben. een linkje: http://www.islamicconcern.com/dogs.asp
3. Wie ben jij om boven de profeet Muhammed(vzmh) te spreken? Weet je dan niet dat Allah beter weet. En dat rasulallah(vzmh) de beste der interpeteerders is vcan de Qur'an.
4. Een vraag tussendoor hoor, maar ben je Aleviet?
p.s.
Dit is wel iets voor in Islam centraal Daar verder Hiz?
Naar een discussie in eeen ander topic met Hiz. Hoop dat hij/zij ook hier komt mee praten?
Er werd beredeneerd uit o.a het feit dat er een aantal ' 7' staat in de hadith en dat je in de 8e keer iets moet doen met aarde dat het t niet gaat over onrein maar het gaat om een '3ibada' dat de kom gewassen moet worden. Deze twee dingen worden niet geeist bijv bij pis of iets dergelijks. Zo beredeneerde Al-qortobi in een boek over uitleg van mad-hab Elmaliki.quote:Op donderdag 3 april 2008 12:59 schreef Alulu het volgende:
De positie van de hond is in de Maliki wetschool anders dan bij alle anderen.
Malik ibn Anas (ra) beargumenteerde vanuit een vers in de Quraan dat honden niet onrein zijn.
Toen hij de hadith kreeg toegespeeld waarin 'iemand een kom 7 maal moet wassen als een hond eraan gelikt heeft', meende hij dat dit niet een dat is vanuit de religie maar een ritueel.
werd 7 in die tijd ook niet vaak gebruikt om een onbepaalde meervoud aan te duiden?quote:Op vrijdag 4 april 2008 20:39 schreef teletubbies het volgende:
[..]
Er werd beredeneerd uit o.a het feit dat er een aantal ' 7' staat in de hadith en dat je in de 8e keer iets moet doen met aarde dat het t niet gaat over onrein maar het gaat om een '3ibada' dat de kom gewassen moet worden. Deze twee dingen worden niet geeist bijv bij pis of iets dergelijks. Zo beredeneerde Al-qortobi in een boek over uitleg van mad-hab Elmaliki.
In ieder geval Ibn Taymmia had voorkeur voor dat alleen speeksel van een hond is onrein.
Boodschapper van Allah heeft gezegd: “De engelen betreden geen huis waar een hond binnen is.” (Overgeleverd door al-Bukhari 3225)quote:Op vrijdag 4 april 2008 20:56 schreef Triggershot het volgende:
Als er een hond thuis is komen de engelen toch niet binnen?
Dat en nog iets over de engelen van genade.quote:Op zaterdag 5 april 2008 11:05 schreef Ya7ya het volgende:
[..]
Boodschapper van Allah heeft gezegd: “De engelen betreden geen huis waar een hond binnen is.” (Overgeleverd door al-Bukhari 3225)
Laatste 500 jaar is de titel kalief vooral voor politieke doeleinden gebruikt, Ottomaanse rijk die hier mee autoriteit probeerde uit te oefenen op alle - soenitische - moslims van de wereld, vooral toen het Ottomaanse rijk nederlaag na nederlaag leed werd het een belangrijke titel, kalief telt als seculiere leider van de moslims, sinds Moeawiyah kalifaat heeft omgezet in een monarchie is het dan ook niet meer wat het geweest is, maar ik denk dan ook niet dat jij het over Khulafa Rashidien hebt.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:47 schreef Iblis het volgende:
In de westerse wereld gebruiken sommige monarchen nog steeds de frase ‘bij de gratie Gods’. Zij legitimeren hun macht door te stellen dat God hun die gegeven heeft. Beatrix doet dit ook nog, alhoewel het natuurlijk een constitutionele monarchie betreft in Nederland. In extreme interpretatie vergoelijkt dit mandaat elke actie die de koning onderneemt. Of dit nu rechtvaardig is of niet. Niet elke theoloog is het daar mee eens, en sommige stellen dan ook dat je bij onrechtvaardig gedrag zeker wel de monarch mag afzetten.
Hoe is dat historisch gezien met de Kaliefen geweest? Die zijn ook de opvolgers (niet in erfelijke zin per se) van Mohammed. Sommigen, zoals Al-Hakim zijn berucht om het rare gedrag dat ze soms ten toonspreiden (schaken verbieden, schoenmakers verbieden vrouwenschoenen te maken, want vrouwen mochten toch niet buitenkomen, geen waterkers eten). Al-Hakim is dan ook waarschijnlijk vermoord.
Volgens de Soenieten is een kalief een seculiere leider en houdt zich bezig met de wereldse zaken van de Ummah. De Sjietische tegenhanger er van is 'Imam', leider in spirituele en aardse zin en erfelijke opvolger van Mohammed dmv bloed, een Kalief moet je blijven gehoorzamen al hebben ze 'tekortkomingen' zoals het nuttigen van alcohol, vrouwen etc - men houdt er rekening mee dat die hadiths zijn beinvloed door Moeawiyah en Jazid zijn zoon, vooral laatste stond bekend als een alcoholist -.quote:Heeft de Kalief plichten tegenover de umma? Wat zijn redenen om hem af te zetten – als die er zijn – of is een slechte Kalief een straf van God? Wat zijn daar de theologische interpretaties over?
Uhm... Abdülmecit II.quote:Op zaterdag 5 april 2008 15:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Uiteindelijk mag een kalief worden afgezet als hij door een commissie van geleerden verklaard is als 'onverantwoord' dat wil zeggen hem afzetten is beter voor de Ummah dan hem gehoorzamen. Laatste kalief AbdulHamid 2e van het Ottomaanse rijk is afgezet door middel van een religieuze Fatwa - opinie.
Je zei 'laatste Kalief'. Daar doelde ik op.quote:Op zaterdag 5 april 2008 15:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Abdulhamid.![]()
Tijdens Abdulmecid is het afgeschaft, dat is weer wat anders.
Had 'laatste kalief die' moeten zijn.quote:Op zaterdag 5 april 2008 15:23 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Je zei 'laatste Kalief'. Daar doelde ik op.
Volgens soennieten hoeft hij geen 'geleerde' te zijn. Maar hij hoort wel te handelen naar islamitische regels, misschien doet hij dat niet tussen hem en god (drinken of allerlei dingen die zondes zijn maar nog net geen aanleidingen zijn tot kufr). Maar als hij bepaalde dingen wil verbieden of niet toepassen isn islam, dan is er groen licht voor 'opstand' of coup. Kalief 'wallie el amr' hoort dus zich islamitisch te gedragen ..maar de moslims mogen hem pas na zeer duidelijke bewijzen van 'kufr' ongehoorzamen. Het afpakken van eigendom van zijn volk of het slaan van mensen uit zijn volk is nog geen sterke reden voor ongehoorzamen..quote:
Volgens de Soenieten is een kalief een seculiere leider en houdt zich bezig met de wereldse zaken van de Ummah. De Sjietische tegenhanger er van is 'Imam', leider in spirituele en aardse zin en erfelijke opvolger van Mohammed dmv bloed, een Kalief moet je blijven gehoorzamen al hebben ze 'tekortkomingen' zoals het nuttigen van alcohol, vrouwen etc - men houdt er rekening mee dat die hadiths zijn beinvloed door Moeawiyah en Jazid zijn zoon, vooral laatste stond bekend als een alcoholist -.
Dat zeg ik toch? Met 'seculiere leider' bedoel ik dat hij geen theologische besluiten te nemen op eigen houtje, sterker nog, hij mag het niet. Verder is het vanzelfsprekend dat een moslim, leider van een moslimstaat zich behoort te gedragen naar Islamitische regels.quote:Op zaterdag 5 april 2008 18:55 schreef teletubbies het volgende:
[..]
Volgens soennieten hoeft hij geen 'geleerde' te zijn. Maar hij hoort wel te handelen naar islamitische regels, misschien doet hij dat niet tussen hem en god (drinken of allerlei dingen die zondes zijn maar nog net geen aanleidingen zijn tot kufr).
Mwuah nee, hier ben ik het niet met je eens, kijk maar naar waar het buiten Koefr alles gehoorzamen van de kalief kan leiden, denk maar aan Karbella, de slachting wat daar is gebeurt en wat voor impact het heeft gehad, waarbij als je ons en hun - die het hebben gedaan - soenieten noemt dan heb je geen idee hoe je je gaat verdedigen tegen Karbella gebeuren.quote:, Maar als hij bepaalde dingen wil verbieden of niet toepassen isn islam, dan is er groen licht voor 'opstand' of coup. Kalief 'wallie el amr' hoort dus zich islamitisch te gedragen ..maar de moslims mogen hem pas na zeer duidelijke bewijzen van 'kufr' ongehoorzamen. Het afpakken van eigendom van zijn volk of het slaan van mensen uit zijn volk is nog geen sterke reden voor ongehoorzamen..
Het niet gehoorzamen van de Imam in Shietische theoloigie is bijna kufr dwz ongeloof plegen, want een Imam is persoonlijk aangesteld door Allah. Volgens de Soenitische stroming komt het woord van een geleerden consensus boven die van een kalief, buiten dat ben je verplicht hem te volgen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 15:44 schreef Iblis het volgende:
Voor de duidelijkheid: het gehoorzamen geldt zowel in de Sji'ietische als Soennitische traditie?
Jup, het is opvolging van Mohammed boodschap, een geleerde maakt de vergelijking tussen Mohammed en de Kalifaat als Zon en de maan, de maan is geen onafhankelijke planeet maar krijgt haar licht van de zon en daarmee dus leiding.quote:En verder: Is het kalifaat de wenselijkste staatsvorm (volgens sommigen) in de Islamitische traditie?
Welke hadith of Qu'ran bron staat dat kalifaat wenselijk is?quote:Op zaterdag 5 april 2008 20:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het niet gehoorzamen van de Imam in Shietische theoloigie is bijna kufr dwz ongeloof plegen, want een Imam is persoonlijk aangesteld door Allah. Volgens de Soenitische stroming komt het woord van een geleerden consensus boven die van een kalief, buiten dat ben je verplicht hem te volgen.
[..]
Jup, het is opvolging van Mohammed boodschap, een geleerde maakt de vergelijking tussen Mohammed en de Kalifaat als Zon en de maan, de maan is geen onafhankelijke planeet maar krijgt haar licht van de zon en daarmee dus leiding.
quote:Op zaterdag 5 april 2008 20:56 schreef Burakius het volgende:
[..]
Welke hadith of Qu'ran bron staat dat kalifaat wenselijk is?
Masnad Ahmad ibn Hanbalquote:Huzaifa narrated that the Messenger of Allah said: Prophethood will remain among you as long as Allah wills. Then khilafat on the lines of Prophethood shall commence, and remain as long as Allah wills. Then corrupt/erosive monarchy would take place, and it will remain as long as Allah wills. After that, despotic kingship would emerge, and it will remain as long as Allah wills. Then, the khilafat shall come once again based on the precept of Prophethood.”
quote:"The children of Israel have been governed by Prophets; whenever a Prophet died another Prophet succeeded him; but there will be no prophet after me. There will be caliphs and they will number many (in one time); they asked: What then do you order us? He (saw) said: Fulfil bayah to them, only the first of them, the first of them, and give them their dues; for verily Allah will ask them about what he entrusted them with"
quote:"Whosoever comes to you while your affairs has been united under one man, intending to break your strength or dissolve your unity, kill him."
quote:"When the oath of allegiance has been taken for two Caliphs, kill the latter of them". [4]
Abu-Bakr Muhammad's primary disciple is reported to have said: "It is forbidden for Muslims to have two Amirs for this would cause differences in their affairs and concepts, their unity would be divided and disputes would break out amongst them. The Sunnah would then be abandoned, the bida'a (innovations) would spread and Fitna would grow, and that is in no one's interests".[5]
Umar bin Al-Khattab another disciple of Muhammad is reported to have said: “There is no way for two (leaders) together at any one time" [6]
Ibn Khaldun the famous 14th century Muslim scholar, economist and historian said: "It is not possible to appoint two men to the position (of caliph) at the same time. Religious scholars generally are of this opinion, on the basis of certain hadith(recorded statements) of Muhammad. Those hadith are found in the book entitled, "On Leadership (imarah)," in Sahih Muslim. They expressly indicate that this is so."[7]
scholar Imam of al-Haramayn (i.e Makkah and Medinah) al-Juwayni wrote:
“Our (scholarly) associates agree on precluding the investing of two different individuals with the imamate at either end of the world. But, they add: If it should happen that two different persons were invested with the imamate, that would be analogous to the situation of two guardians contracting a marriage for the same woman to two different suitors without either being aware of the other's contract. The decision in the matter rests on the application of jurisprudence. My opinion on this issue is that investiture of two individuals with the imamate in a single locality within relatively restricted boundaries and limited provinces is not permitted and the investiture should be in accord with a consensus. But, when the distances are great and the two Imams quite remote from each other, there is room to allow it, although this cannot be established conclusively.” [8]
The 11th century Sunni jurist Al-Mawardi wrote:
“The investment of two rulers in two different cities is invalid in both cases, for the ummah may not have two rulers simultaneously, even though there are some dissenting voices who would make that permissible. Jurists are disagreed regarding which one of the two should be sovereign. One party take him to be the one elected in the city where the previous leader died, because its residents are more entitled to make the choice, the rest of the Community in other districts delegating the task to them... Others have suggested that each one of the two must give up the office in favour of his opponent, thus allowing the elections to opt for one or the other..” [9]
Imam Al-Nawawi a 12th century authority of the Sunni Shafi'i madhhab said: "It is forbidden to give an oath to two caliphs or more, even in different parts of the world and even if they are far apart"[10]
Imam Al-Juzairi, a more modern expert on the Fiqh of the four Sunni madhhabs said regarding the opinion of the four Imams, “...It is forbidden for Muslims to have two Imams in the world whether in agreement or discord." [11]
Ik heb nooit gehoord dat geleerden het recht hebben om kalief af te zetten als het bijv goed is voor de umma. Het was wel zo dat altijd de geleerden gehoorzaamden of..in ieder geval niet riepen tot opstand ook al was de kalief heel erg. Imam Ahmed had bijv zweepslagen gekregen en lange tijd gezeten in gevangenis omdat hij een andere mening had over schepping van koran dan een aantal pro-Kalief geleerden. Zo ging het ongeveer ook met Ibn Taymmia. Wat ze deden is blijven bij hun mening en desnoods verhuizen ergens waar de kalief geen zeggenschap heeft over hen. Als ik me niet heb vergist, ging het altijd zo.quote:Op zaterdag 5 april 2008 20:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch? Met 'seculiere leider' bedoel ik dat hij geen theologische besluiten te nemen op eigen houtje, sterker nog, hij mag het niet. Verder is het vanzelfsprekend dat een moslim, leider van een moslimstaat zich behoort te gedragen naar Islamitische regels.
[..]
Mwuah nee, hier ben ik het niet met je eens, kijk maar naar waar het buiten Koefr alles gehoorzamen van de kalief kan leiden, denk maar aan Karbella, de slachting wat daar is gebeurt en wat voor impact het heeft gehad, waarbij als je ons en hun - die het hebben gedaan - soenieten noemt dan heb je geen idee hoe je je gaat verdedigen tegen Karbella gebeuren.
Reden om hem af te zetten hoeft niet perse koefr zijn, de ahl al-ulema besluit of het beter is voor de kalief om aan te blijven of niet, hoofdoverweging is wat nu beter is voor de umma, Kalief op zijn 'troon' laten of hem afzetten door een Fatwa.
Ja hoor, Abdulhamid de 2e.quote:Op zaterdag 5 april 2008 22:00 schreef teletubbies het volgende:
[..]
Ik heb nooit gehoord dat geleerden het recht hebben om kalief af te zetten als het bijv goed is voor de umma. Het was wel zo dat altijd de geleerden gehoorzaamden of..in ieder geval niet riepen tot opstand ook al was de kalief heel erg. Imam Ahmed had bijv zweepslagen gekregen en lange tijd gezeten in gevangenis omdat hij een andere mening had over schepping van koran dan een aantal pro-Kalief geleerden. Zo ging het ongeveer ook met Ibn Taymmia. Wat ze deden is blijven bij hun mening en desnoods verhuizen ergens waar de kalief geen zeggenschap heeft over hen. Als ik me niet heb vergist, ging het altijd zo.
Geleerden zijn niet zo machtig in bij soennieten dat ze zelf fatwa kunnen uitspreken die een kalief kan afzetten om basis van wat beter is voor de Umma. Misschien heb jij er concrete voorbeeld(en) van.
Uhm, het waren toch de Jong-Turken die Abdülhamit II van de troon hebben gezet? Daar kwam volgens mee geen fatwa aan te pas hoor.quote:
Ken je eigen geschiedenis.quote:Op zaterdag 5 april 2008 22:31 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Uhm, het waren toch de Jong-Turken die Abdülhamit II van de troon hebben gezet? Daar kwam volgens mee geen fatwa aan te pas hoor.
Hmmm, ik heb het even nagezocht en je hebt gelijk. Het waren inderdaad de Jong-Turken die hem hebben onttroond, maar ze hebben dit dus op basis van een fatwa gedaan. Het was wel een onterechte fatwa heb ik begrepen, want Abdülhamit II was een uitermate godsvrezende en rechtvaardige sultan die de val van het Ottomaanse Rijk zeker zo'n 20-30 jaar heeft uitgesteld. De fatwa is niet ondertekend door de 'fatwa-uitroeper' van die tijd, Hacı Nuri Efendi, maar door Şeyhülislâm Mehmed Ziyâaddin Efendi, die als het ware een marionet was geworden van de İttihâd-leden. Wel jammer, want Abdülhamit II was één van de intelligentste sultans uit de Ottomaanse geschiedenis.quote:
El-Fatihaquote:Op zaterdag 5 april 2008 22:45 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Hmmm, ik heb het even nagezocht. Het waren inderdaad de Jong-Turken die hem hebben onttroond, maar ze hebben dit dus op basis van een fatwa gedaan.
Wel jammer, want het was één van de intelligentste sultans uit de Ottomaanse geschiedenis.
Ik wil hier wel wat aan toevoegen, waar Professor en broeder Akgunduz over zwijgt is, of vergeten te zeggen is, coupe van de Jong-Ottomanen was een greep naar macht van de Sultan, afzetten van de Sultan. Afzetten van de kalief, daar heb je wel een fatwa voor nodig met een theologische basis, een Sjoera waaruit een consensus wordt uitgevaardigd.quote:Op zaterdag 5 april 2008 22:45 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Hmmm, ik heb het even nagezocht en je hebt gelijk. Het waren inderdaad de Jong-Turken die hem hebben onttroond, maar ze hebben dit dus op basis van een fatwa gedaan. Het was wel een onterechte fatwa heb ik begrepen, want Abdülhamit II was een uitermate godsvrezende en rechtvaardige sultan die de val van het Ottomaanse Rijk zeker zo'n 20-30 jaar heeft uitgesteld. De fatwa is niet ondertekend door de 'fatwa-uitroeper' van die tijd, Hacı Nuri Efendi, maar door Şeyhülislâm Mehmed Ziyâaddin Efendi, die als het ware een marionet was geworden van de İttihâd-leden. Wel jammer, want Abdülhamit II was één van de intelligentste sultans uit de Ottomaanse geschiedenis.
Bron: Bilinmeyen Osmanlı (The Unknown Ottoman), Prof. Dr. Ahmed Akgündüz & Dr. Said Öztürk
Abdulhamid de 2e? Bekend als de kaliefa die zijn kalifaat heeft verloren omdat hij Palestina niet wilde verkopen?quote:
Dat is um, alhoewel sommige historici rekening houden dat het niets meer dan Ottomaans propaganda is om een gevoel van saamhorigheid te creëren met de Arabieren. Dan wel Pan Ottomanisme.quote:Op zondag 6 april 2008 15:13 schreef teletubbies het volgende:
[..]
Abdulhamid de 2e? Bekend als de kaliefa die zijn kalifaat heeft verloren omdat hij Palestina niet wilde verkopen?
Het gaat toch niet om geldigheid van de uitgevaardigde fatwa? Integendeel, dat er een religieuze opinie benodigd was, daar gaat het mij om, want niet alleen zijn Sultanaat, maar ook zijn Kalifaat moest hem afgenomen worden.quote:Noem je een 'fatwa' onder bedreiging een fatwa?Want via een fatwa moest hij weg, een fatwa waarvan ik tot nu toe alleen heb gelezen dat die onder bedreiging was gegeven.
Deze Abdulhamid de 2e is zelf kaliefa geworden na zijn oudere broer. Deze broer moest zijn kaliefaat afstaan aan hem na 93 dagen omdat hij een beetje 'gek' werd. Dat ging ook via een fatwa.
Ik zou zeggen de Koran, Allah zegt dan ook in zijn boek dat we naar Allah en zijn profeet moeten terugkeren bij een meningsverschil en daarna wordt er verwezen naar de geleerden 'die Allah het meest vrezen'.quote:Maar wat ik eigenlijk bedoelde: wie heeft geleerden het recht gegeven om fatwa uit te spreken over kaliefa? In het geval van gekheid zou ik het begrip hebben.
Prima hoor, wat jij wilt.quote:Op maandag 7 april 2008 13:45 schreef kazakx het volgende:
Trigger ik heb het idee dat je te veel arabische geschiedenisboeken leest. Probeer jezelf een beetje los te rukken van dat arabisch nationalisme.
Wil je met me trouwen triggerquote:Op maandag 7 april 2008 13:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Prima hoor, wat jij wilt.
De Arabieren betalen vandaag een tol in Irak, Libanon, Palestina en Syrië omdat ze de Ottomanen hebben verraden. En zich tegen de kalifaat hebben gericht, waardoor ze de vijanden zelf hebben binnengehaald.
Zo beter?
quote:Op maandag 7 april 2008 13:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Prima hoor, wat jij wilt.
De Arabieren betalen vandaag een tol in Irak, Libanon, Palestina en Syrië omdat ze de Ottomanen hebben verraden. En zich tegen de kalifaat hebben gericht, waardoor ze de vijanden zelf hebben binnengehaald.
Zo beter?
Jongens was er geen hadith over staten/landen/rijken die volgens de islam leven een leven hadden van 800 jaar. En als je wijkt van de islam 100/200 jaar? Iets in die trand...quote:Op maandag 7 april 2008 19:45 schreef Burakius het volgende:
[..]
De Arabieren hebben hun broeders verraden. Dat is hoe simpel het is. Het was misschien niet meer de Turk van de 16e eeuw, maar geen reden om met de vijand te heulen. We hebben gezien waar dat tot toe heeft geleid. De hele streek is naar de tering.
Die Arabieren moesten toen (ja toen ook al) meer aan marifetullah doen. Kun je dan voorstellen wat we zouden bereiken? Maar nee ze hielden op na 800-900.
Die heb ik nooit gelezen, maar ik weet wel dat een volk geregeerd zal worden zoals het volk is.quote:Op maandag 7 april 2008 22:22 schreef kazakx het volgende:
[..]
Jongens was er geen hadith over staten/landen/rijken die volgens de islam leven een leven hadden van 800 jaar. En als je wijkt van de islam 100/200 jaar? Iets in die trand...
Of zeg ik hele gekke dingen?
Ik zou zeggen lees je eens in voor je met je semi-inhoudelijke weerleggingen komt zonder te weten waar ik het vandaan heb en je eeuwige Bernard Lewis reply.quote:Op maandag 7 april 2008 22:51 schreef Burakius het volgende:
Oja Trigger... als je eens een keertje minder Bernard Lewis leest met je 2de rangs Arabische burgers. Hoe wil je die uitspraak nou funderen?
Lees jij je zelf maar eens lekker in in een goed Turks boek over de Ottomanen. Arabieren 2e rangs burgers. Zulke uitspraken moet je onderbouwen.quote:Op maandag 7 april 2008 23:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zou zeggen lees je eens in voor je met je semi-inhoudelijke weerleggingen komt zonder te weten waar ik het vandaan heb en je eeuwige Bernard Lewis reply.
Turks nog wel, mij maakt het niet eens wat je leest, als je maar leest over Tanzimat, Humayun, İttihat Terakki'is Yek Tarz-ı Siyaset programma, als je je daarover hebt ingelezen praten we verder.quote:Op maandag 7 april 2008 23:43 schreef Burakius het volgende:
[..]
Lees jij je zelf maar eens lekker in in een goed Turks boek over de Ottomanen. Arabieren 2e rangs burgers. Zulke uitspraken moet je onderbouwen.
Trigger dit zijn stromingen en westerse invloeden die in de laatste 100 jaar van het ottomaanse rijk hebben afgespeeld. Dit zijn voorbeelden uit een vallend rijk waarbij niet islamitische invloeden een zeer belangrijke rol hebben gespeeld. Deels ondersteund door vijandelijke machten en interne avonturiers en nationalisten. Hoe verstandig is het om dit deel van de ottomaanse geschiedenis als leidraad te nemen en het ottomaanse rijk onder een kam te scheren wat betreft het beleid richting de arabieren?quote:Op maandag 7 april 2008 23:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Turks nog wel, mij maakt het niet eens wat je leest, als je maar leest over Tanzimat, Humayun, İttihat Terakki'is Yek Tarz-ı Siyaset programma, als je je daarover hebt ingelezen praten we verder.
Niet, maar ik tracht dit ook niet te doen, zeker niet over heel de geschiedenis van het Ottomaanse rijk.quote:Op dinsdag 8 april 2008 00:35 schreef kazakx het volgende:
[..]
Trigger dit zijn stromingen en westerse invloeden die in de laatste 100 jaar van het ottomaanse rijk hebben afgespeeld. Dit zijn voorbeelden uit een vallend rijk waarbij niet islamitische invloeden een zeer belangrijke rol hebben gespeeld. Deels ondersteund door vijandelijke machten en interne avonturiers en nationalisten. Hoe verstandig is het om dit deel van de ottomaanse geschiedenis als leidraad te nemen en het ottomaanse rijk onder een kam te scheren wat betreft het beleid richting de arabieren?
O we hebben het over de laatste 50 jaar van het Ottomaanse Rijk? Ja toen was het inderdaad vercrackt door Westerse idealen wat uiteindelijk misschien wel tot raciale tenties zal hebben toegeleid. Hetgeen sterker van de Arabische kant kwam mij dunkt.quote:Op dinsdag 8 april 2008 00:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet, maar ik tracht dit ook niet te doen, zeker niet over heel de geschiedenis van het Ottomaanse rijk.
Ik heb het meerdere malen over het rijk gehad in dit topic en beiden waren in het late periode. Laatste 50 jaar voor 1e wereldoorlog. Ottomaanse rijk is zeker niet slecht geweest voor de omringende volkeren binnen en buiten het rijk, maar toen de Turken in contact kwamen met Europese seculiere ideeën zoals nationalisme en je een sterke onderscheid in rangen zag door ras zijn de Arabieren ook beïnvloed natuurlijk.
Vooral met een periode waarin nationalisme nieuw is in Europa en dat Ittihad partij Turkificatie wou doorvoeren door het hele rijk. Let wel, ik meen niet dat de Sultans hier verantwoordelijk zijn, maar een grote gedeelte van de ministers aan de macht na Abdulhamid. Resat had praktisch geen invloed en was zoals de Turken hem herinneren als een 'Imza makinesi'.
Als we zaken als een poging tot onafhankelijkheid zouden bekritiseren van de Arabieren moeten we dit ook doen met Turkse onafhankelijkheidsoorlog, tenslotte wil iedereen dat zijn natie onafhankelijk is.
Ja, pogingen van Turkificatie, rangen door rassen kwam zeker ook van de Arabieren? Het is een actie-reactie gebeuren wat het Kalifaat heeft kapot gemaakt, met genadeslag van en door de Turken.quote:Op dinsdag 8 april 2008 07:53 schreef Burakius het volgende:
[..]
O we hebben het over de laatste 50 jaar van het Ottomaanse Rijk? Ja toen was het inderdaad vercrackt door Westerse idealen wat uiteindelijk misschien wel tot raciale tenties zal hebben toegeleid. Hetgeen sterker van de Arabische kant kwam mij dunkt.
Sorry maar teh Arabs waren toch echt eerder in opstand met hun nationalisme dan de Turkificatie. Die kwam tot stand DOOR de nationalistische Arabieren. Waar de reactie van de Turken weer was van: go to hell Arabs.quote:Op dinsdag 8 april 2008 12:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, pogingen van Turkificatie, rangen door rassen kwam zeker ook van de Arabieren? Het is een actie-reactie gebeuren wat het Kalifaat heeft kapot gemaakt, met genadeslag van en door de Turken.
Lol, dus nationalisme was eerder aanwezig bij de Arabieren dan bij de Turken?quote:Op dinsdag 8 april 2008 22:46 schreef Burakius het volgende:
[..]
Sorry maar teh Arabs waren toch echt eerder in opstand met hun nationalisme dan de Turkificatie. Die kwam tot stand DOOR de nationalistische Arabieren. Waar de reactie van de Turken weer was van: go to hell Arabs.
Can I get a "Lawrence and some promises of unification of Arabs and some land properties" ?quote:Op dinsdag 8 april 2008 22:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Lol, dus nationalisme was eerder aanwezig bij de Arabieren dan bij de Turken?
Dit gebeurde tijdens 1e wereldoorlog, ik heb het over daarvoor.quote:Op dinsdag 8 april 2008 22:52 schreef Burakius het volgende:
[..]
Can I get a "Lawrence and some promises of unification of Arabs and some land properties" ?
Als Arabieren je puur verraden (ja ook al voor de 1ste wereldoorlog) en waterpijpjes roken, terwijl de Turken weer eens het echte werk mogen oplappen(since 1299), kan ik me enige haat (wat niet hoort) wel voorstellen.quote:Op dinsdag 8 april 2008 22:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dit gebeurde tijdens 1e wereldoorlog, ik heb het over daarvoor.
Blijf een Turk héquote:Op dinsdag 8 april 2008 23:03 schreef Triggershot het volgende:
Ah ok, die onfeilbaar mentaliteit.
Ho ho ho... als we even goed kijken naar Nationalisme onder de Turken kun je er ZEKER niet omheen dat één van de grootste speerpunten wrok tegen Arabieren is!quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:04 schreef TheMagnificent het volgende:
Uhm, Turks nationalisme is officieel in 1889 begonnen met de Jong-Turken. In die periode kwam in heel Europa (vooral in de Balkan) het nationalisme op. Het nationalisme van de Turken ontstond niet in reactie op de Arabieren. Het was gericht op de macht van de sultan.
En Koerden en Armenen en Grieken en allemaal verantwoordelijk voor Turks nationalisme natuurlijk, ik zou eerder andersom beweren, Wahabieten zijn een product van eeuwenlange Ottomaanse onderdrukking van de Arabieren. Je moet tegen iets zijn om oppositie te creeren in het rijk, iemand zal niet oppositie voeren tegen gelijkheid.quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:05 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ho ho ho... als we even goed kijken naar Nationalisme onder de Turken kun je er ZEKER niet omheen dat één van de grootste speerpunten wrok tegen Arabieren is!
Je kunt wel leuk allemaal dingen gaan roepen zonder bron, maar de discussie wordt er niet leuker op. In mijn bronnen zijn de Jong-Turken rond 1889 de politiek ingegaan, puur tegen de macht van de sultan. Zij kwamen daarbij met hun Pan-Turkische ideeën om de Turkische staten te verenigen tot één groot rijk.quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:05 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ho ho ho... als we even goed kijken naar Nationalisme onder de Turken kun je er ZEKER niet omheen dat één van de grootste speerpunten wrok tegen Arabieren is!
En almachtig geworden met het afzetten van Abdulhamid in 1909.quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:08 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Je kunt wel leuk allemaal dingen gaan roepen zonder bron, maar de discussie wordt er niet leuker op. In mijn bronnen zijn de Jong-Turken rond 1889 de politiek ingegaan, puur tegen de macht van de sultan.
Wahabisme is een product van niet-moslims om fitna te verspreiden. Laat Arabieren nou graag Wahabisme willen en de daarbij horende stukjes beloofde land (wat ze niet is gegeven daarna lol).quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En Koerden en Armenen en Grieken en allemaal verantwoordelijk voor Turks nationalisme natuurlijk, ik zou eerder andersom beweren, Wahabieten zijn een product van eeuwenlange Ottomaanse onderdrukking van de Arabieren. Je moet tegen iets zijn om oppositie te creeren in het rijk, iemand zal niet oppositie voeren tegen gelijkheid.
Turan!quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:08 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Je kunt wel leuk allemaal dingen gaan roepen zonder bron, maar de discussie wordt er niet leuker op. In mijn bronnen zijn de Jong-Turken rond 1889 de politiek ingegaan, puur tegen de macht van de sultan. Zij kwamen daarbij met hun Pan-Turkische ideeën om de Turkische landen te verenigen tot één groot rijk.
Klopt. Enver Pasha is zelfs in 1922 gesneuveld bij Dushanbe tegen de Bosjewieken terwijl hij die droom wilde verwezenlijken.quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:11 schreef Burakius het volgende:
[..]
Turan!
Trouwens had ik het over wrok tegen Arabieren die nu woed onder de meeste nationalisten in Turkije. Dat is een pure aftreksel van de 'verradende Arabieren'.
Wahabisme is een product van Turkse onderdrukking, nogmaals je kunt niet tegen iets zijn als er gelijkwaardigheid is, je kunt niet oppositie voeren tegen iets waar je het mee eens bent, als je het niet mee eens bent en er niets tegen kunt doen is het omdat het je wordt opgelegd en dus dat je wordt onderdrukt.quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wahabisme is een product van niet-moslims om fitna te verspreiden. Laat Arabieren nou graag Wahabisme willen en de daarbij horende stukjes beloofde land (wat ze niet is gegeven daarna lol).
Ja natuurlijk en waarom zijn de Turken in opstand gekomen tegen de Grieken in het westen en Fransen in het oosten? Om onafhankelijk te kunnen zijn, net zo rechtvaardig als Turkse onafhankelijkheidsoorlog dus. Maar dat zal je wel weer niet afdoen als propaganda gok ik zo.quote:Armenen en Grieken waren Christenen en zijn alsmede propaganda uit het Westen ook in opstand gekomen.
Google eens maar naar een Seyh Said bijvoorbeeld.quote:Waar jij vandaan haalt dat Koerden in opstand geraakten is mij een raadsel nu nog?
Eerder het product van honderden jaren ondergang, onwetendheid, na-aping van ouders en voorouders en heiligen van uitspraken van geleerden door hun leerlingen..quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wahabisme is een product van niet-moslims om fitna te verspreiden. Laat Arabieren nou graag Wahabisme willen en de daarbij horende stukjes beloofde land (wat ze niet is gegeven daarna lol).
Armenen en Grieken waren Christenen en zijn alsmede propaganda uit het Westen ook in opstand gekomen. Waar jij vandaan haalt dat Koerden in opstand geraakten is mij een raadsel nu nog?
Dit leest dus: Allah is de enige, dus Allah is zichzelf genoeg, dus is hij niet verwekt nog verwekt hij, dus is niemand in enig opzicht gelijk aan hem.quote:1. Zeg: "Allah is de Enige.
2. Allah is zichzelf genoeg, Eeuwig.
3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.
4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."
Al-Ichlaas is ook mijn favo koran sura.quote:Op donderdag 10 april 2008 21:27 schreef kazakx het volgende:
Is het misschien een goed idee om hier de meest indruk makende versen (voor jezelf) te posten en de waarom erachter?
Laat ik een voorbeeld geven waar ik al een paar dagen over zit na te denken ivm met de verschillende Gods bewijzen topics in WFL.
Somigge versen in de Koran zijn voor volgende versen in rij, zowel bewijs als conclusie. Neem nu bijvoorbeeld de 4 versen van Al-Ichlaas (112):
[..]
Dit leest dus: Allah is de enige, dus Allah is zichzelf genoeg, dus is hij niet verwekt nog verwekt hij, dus is niemand in enig opzicht gelijk aan hem.
Maar je kan deze versen in willekeurige volgorde zetten en nog steeds heb je dezelfde effect (stel ik doe 4-3-2-1):
Niemand is in enig opzicht gelijk aan hem, dus is hij niet verwekt nog verwekt hij, dus Allah is zichzelf genoeg, dus Allah is de enige.
Je kan ook 3-2-4-1 doen:
Hij is niet verwekt, nog verwekt hij, dus is Allah zichzelf genoeg, dus is niemand in enig opzicht gelijk aan hem, dus Allah is de enige.
De andere combinaties doen het ook.
Is dit wonder of is dit wonder boven wonder?
Agie doe maar in een eigen topic, dit topic is voornamelijk bedoeld als korte vragen / snelle antwoorden topic, geen specifieke thema.quote:Op donderdag 10 april 2008 21:27 schreef kazakx het volgende:
Is het misschien een goed idee om hier de meest indruk makende versen (voor jezelf) te posten en de waarom erachter?
Laat ik een voorbeeld geven waar ik al een paar dagen over zit na te denken ivm met de verschillende Gods bewijzen topics in WFL.
Somigge versen in de Koran zijn voor volgende versen in rij, zowel bewijs als conclusie. Neem nu bijvoorbeeld de 4 versen van Al-Ichlaas (112):
[..]
Dit leest dus: Allah is de enige, dus Allah is zichzelf genoeg, dus is hij niet verwekt nog verwekt hij, dus is niemand in enig opzicht gelijk aan hem.
Maar je kan deze versen in willekeurige volgorde zetten en nog steeds heb je dezelfde effect (stel ik doe 4-3-2-1):
Niemand is in enig opzicht gelijk aan hem, dus is hij niet verwekt nog verwekt hij, dus Allah is zichzelf genoeg, dus Allah is de enige.
Je kan ook 3-2-4-1 doen:
Hij is niet verwekt, nog verwekt hij, dus is Allah zichzelf genoeg, dus is niemand in enig opzicht gelijk aan hem, dus Allah is de enige.
De andere combinaties doen het ook.
Is dit wonder of is dit wonder boven wonder?
in jouw afwezigheid had ik al voor mod gespeeldquote:Op donderdag 10 april 2008 22:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Agie doe maar in een eigen topic, dit topic is voornamelijk bedoeld als korte vragen / snelle antwoorden topic, geen specifieke thema.
Djazaak Allah.quote:Op donderdag 10 april 2008 22:09 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
in jouw afwezigheid had ik al voor mod gespeeld![]()
Ik zou het gooien op voorkennis, Allah wist al van te voren (ichbar) dat Adam van de appel zou gaan eten.quote:Op vrijdag 18 april 2008 01:41 schreef DuracelPlus het volgende:
In de Koran sura 2:30 staat het volgende:
30. En toen uw Heer tot de engelen zei: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen," zegden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten, terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," antwoordde Hij: "Ik weet wat jij niet weet."
Nou staat er ook dat Adam tot de tijd dat hij van de boom at in het paradijs leefde. Stel dat Adam niet van de boom zou eten zou hij alsnog naar de aarde gestuurd worden? In mijn ogen, leek mij hij pas naar de aarde gestuurd te zijn, als straf nadat hij van de boom at, maar in de bovenstaande aya staat dat God de mens sowiezo naar de aarde zou sturen dus voordat hij Adam schiep. Kan iemand dit verklaren?
Malik's Muwattaquote:Yahya related to me from Malik from Abu'z-Zinad from al-Araj from Abu Hurayra that the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, said, "Adam and Musa argued and Adam got the better of Musa. Musa rebuked Adam, 'You are Adam who led people astray and brought them out of the Garden.' Adam said to him, 'You are Musa to whom Allah gave knowledge of everything and whom he chose above people with His message.' He said, 'Yes.' He said, 'Do you then censure me for a matter which was decreed for me before I was created?' "
Voorkennis is ook het eerste waar ik aan dacht.quote:Op vrijdag 18 april 2008 12:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zou het gooien op voorkennis, Allah wist al van te voren (ichbar) dat Adam van de appel zou gaan eten.
Er is in een dialoog overgeleverd tussen Moesa en Adam a.s via een Hadith, waar Moesa a.s zijn vader dus verantwoordelijk houdt voor al het leed, alles waar de mens mee te maken krijgt, leugens, ziektes, dood, zwoegen etc, waarop Adam as verantwoordelijkheid 'schuift' naar Allah, vragende aan Mozes of hij niet wist dat het door Allah was bepaald en dat hij niet hem verantwoordelijk kan houden voor datgene wat Allah vooraf bepaald heeft.
edit:
[..]
Malik's Muwatta
Je bent vrij om de hadith te verwerpen agie, het is opgenomen in Muwatta van Imam Malik, de eerste Sahih verzameling van Hadith.quote:Op zondag 20 april 2008 02:07 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
Voorkennis is ook het eerste waar ik aan dacht.
Bij de hadith die jij vermeldt heb ik overigens mijn twijfels, niet alleen vindt ik het vreemd dat doden met elkaar spreken maar het druist ook in tegen de vrije keus van de mens. Adam zegt dat God het zo heeft bepaald, dat is niet echt verenigbaar met vrije keus. Is die hadith sahih?
Ik verwerp geen hadiths hoor, zelfs in de zwakkere/onbetrouwbare hadiths zal wel iets van waarheid in zitten. Ik vraag me alleen af wie bij die dialoog (tussen Adam en Musa) aanwezig was en op wat voor manier hij "aanwezig" was.quote:Op zondag 20 april 2008 11:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je bent vrij om de hadith te verwerpen agie, het is opgenomen in Muwatta van Imam Malik, de eerste Sahih verzameling van Hadith.
Wat betreft het 'doden met elkaar spreken' is niet iets wat niet in de Islam voorkomt, denk aan dat de profeet vzmh het gebed leidt tijdens al-miradj voor al de profeten, en zijn profeten martelaars/getuigen die alleen dood voor ons lijken.
Salaam aleikoem agie, ik wou ook niet suggereren dat je dit deed.quote:Op dinsdag 22 april 2008 23:33 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
Ik verwerp geen hadiths hoor, zelfs in de zwakkere/onbetrouwbare hadiths zal wel iets van waarheid in zitten. Ik vraag me alleen af wie bij die dialoog (tussen Adam en Musa) aanwezig was en op wat voor manier hij "aanwezig" was.
Over de nachtreis gesproken, hoe wordt dit eigenlijk gezien? Word dit als een visioen gezien of was het echt een lichamelijke reis? Inde biografie van Tariq Ramadan komt dit niet echt naar voren.
aleikom salaamquote:Op dinsdag 22 april 2008 23:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Salaam aleikoem agie, ik wou ook niet suggereren dat je dit deed.
Wordt gezien als een fysieke reis.
Gaat er niet om dat ze wat toevoegen aan de Islam. Ze zijn qua 'iman' veel hoger dan wie dan ook die na hun komen. Daarom kan geen enkele sterveling hun nivo halen. Dit heeft te maken met de wonderbaarlijke atmosfeer en 'sohbet' van de profeet (sav) die ze hebben genoten.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Moejadids dan? Moejadids als Imam Hanafi volgens een stroming en een Kathir volgens anderen hebben veel meer aan jouw geloof toegevoegd dan een Wahsi.
[..]
Good luck
Heb jezelf de 'Iman' gemeten van mensen zoals Wahsi? Er is geen enkel Shoeroet al-Iman om niet aan te nemen dat er door de geschiedenis heen mensen zijn geweest die een hogere spiritualiteit hadden voor Allah en zijn boek dan Wahshi.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:37 schreef kazakx het volgende:
[..]
Gaat er niet om dat ze wat toevoegen aan de Islam. Ze zijn qua 'iman' veel hoger dan wie dan ook die na hun komen. Daarom kan geen enkele sterveling hun nivo halen. Dit heeft te maken met de wonderbaarlijke atmosfeer en 'sohbet' van de profeet (sav) die ze hebben genoten.
Trigger, het schijnt een algemeen bekende ehli sunnah conclusie te zijn dat de sahabe de allerhoogste status hebben bij God. Bijvoorbeeld Imami Rabbani heeft het erover dat zelfs de hoogste 'veli' niet in de buurt kan komen van bijvoorbeeld een van de minst 'hoge' sababi als Wahsi. Dit heeft o.a. te maken met de wonderbaarlijke 'sohbets' van de profeet. Moet je nagaan dat een sahabe een paar woorden hoorde van de profeet en helemaal naar Indonesie vertrok (inclusief zijn vrouw en kinderen achterlatend, met vermelding dat hij nooit meer zou terugkomen) om de profeets (sav) boodschap te verkodigen tot aan zijn dood.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heb jezelf de 'Iman' gemeten van mensen zoals Wahsi? Er is geen enkel Shoeroet al-Iman om niet aan te nemen dat er door de geschiedenis heen mensen zijn geweest die een hogere spiritualiteit hadden voor Allah en zijn boek dan Wahshi.
Je schijnt te vergeten dat ook Moeawiyaah een sahabi was en genoot van de profeets saw zijn geweldige vertellingen. Heeft hem niet tegen gehouden te doen wat hij heeft gedaan, om maar opgevolgd te worden door zijn zoon die puntje op de i heeft gebracht. Ik acht een Djafer Siddiq vele malen hoger dan een Yazied of een Moeawiyaahquote:Op donderdag 24 april 2008 16:19 schreef kazakx het volgende:
[..]
Trigger, het schijnt een algemeen bekende ehli sunnah conclusie te zijn dat de sahabe de allerhoogste status hebben bij God. Bijvoorbeeld Imami Rabbani heeft het erover dat zelfs de hoogste 'veli' niet in de buurt kan komen van bijvoorbeeld een van de minst 'hoge' sababi als Wahsi. Dit heeft o.a. te maken met de wonderbaarlijke 'sohbets' van de profeet. Moet je nagaan dat een sahabe een paar woorden hoorde van de profeet en helemaal naar Indonesie vertrok (inclusief zijn vrouw en kinderen achterlatend, met vermelding dat hij nooit meer zou terugkomen) om de profeets (sav) boodschap te verkodigen tot aan zijn dood.
Ik voel mij eigenlijk niet geroepen om te oordelen over de sahabe. En als je de daden ziet als criteria om over ze te oordelen dan lijkt me dat ook geen goede daad. Er zijn profeten geweest die bijvoorbeeld geen enkele volgeling had of niks heeft kunnen bewerkstelligen. Moeten we dan concluderen dat een willekeurige moslim die goed op de hoogte is van de Islam en die een aantal mensen tot 'hidayet' hebben gebracht hoger is dan die profeet (hasha).quote:Op donderdag 24 april 2008 16:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je schijnt te vergeten dat ook Moeawiyaah een sahabi was en genoot van de profeets saw zijn geweldige vertellingen. Heeft hem niet tegen gehouden te doen wat hij heeft gedaan, om maar opgevolgd te worden door zijn zoon die puntje op de i heeft gebracht. Ik acht een Djafer Siddiq vele malen hoger dan een Yazied of een Moeawiyaah
Het vergiftigen meerdere malen fitna creëren. Intriges en doden van Mohammeds kleinkinderen zie ik niet echt weggelegd als een daad van een Sahabi, noch Yazid die een stapje verder ging. Daar gaat het dus om, zo een persoon kan niet hoger dan een Siddiq geplaatst worden als Mohammed Moeawiyaah ook nog waarschuwt.quote:Op donderdag 24 april 2008 16:52 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik voel mij eigenlijk niet geroepen om te oordelen over de sahabe. En als je de daden ziet als criteria om over ze te oordelen dan lijkt me dat ook geen goede daad. Er zijn profeten geweest die bijvoorbeeld geen enkele volgeling had of niks heeft kunnen bewerkstelligen. Moeten we dan concluderen dat een willekeurige moslim die goed op de hoogte is van de Islam en die een aantal mensen tot 'hidayet' hebben gebracht hoger is dan die profeet (hasha).
3 woorden, 'Niyet', interpretatieverschillen en het hogere doel (het beste voor iedereen) willen dienen. Dat zijn hoogstens een fout in hun 'ictihad' ( 1 sewap als je het verkeerd hebt, 2 als het een goede keuze was). Niet meer niet minder. Daarop kan je ze niet beoordelen.quote:Op donderdag 24 april 2008 16:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het vergiftigen meerdere malen fitna creëren. Intriges en doden van Mohammeds kleinkinderen zie ik niet echt weggelegd als een daad van een Sahabi, noch Yazid die een stapje verder ging. Daar gaat het dus om, zo een persoon kan niet hoger dan een Siddiq geplaatst worden als Mohammed Moeawiyaah ook nog waarschuwt.
Lol, iedereen weet dat Moeawiyah op zetel van de Kalifaat was en de heersende Kalief wou afzetten had hij de kans gehad, de Khariedjieten zijn gesteund door Moeawiyah die verschillende malen is verslagen en vergeven door Ali. Pas toen hij wist dat steun voor Mohammeds familie pas zou dimmen met dood van de kleinkinderen begon hij een vredepolitiek om in tussentijd de ahl al bait uit te schakelen, niets met niyah te maken, noch met welzijn van het volk / moslims, maar puur uit op macht.quote:Op donderdag 24 april 2008 18:05 schreef kazakx het volgende:
[..]
3 woorden, 'Niyet', interpretatieverschillen en het hogere doel (het beste voor iedereen) willen dienen. Dat zijn hoogstens een fout in hun 'ictihad' ( 1 sewap als je het verkeerd hebt, 2 als het een goede keuze was). Niet meer niet minder. Daarop kan je ze niet beoordelen.
Heb je zijn hart opengemaakt en erin gekeken dan?quote:Op donderdag 24 april 2008 18:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Lol, iedereen weet dat Moeawiyah op zetel van de Kalifaat was en de heersende Kalief wou afzetten had hij de kans gehad, de Khariedjieten zijn gesteund door Moeawiyah die verschillende malen is verslagen en vergeven door Ali. Pas toen hij wist dat steun voor Mohammeds familie pas zou dimmen met dood van de kleinkinderen begon hij een vredepolitiek om in tussentijd de ahl al bait uit te schakelen, niets met niyah te maken, noch met welzijn van het volk / moslims, maar puur uit op macht.
Beetje een onnodige vraag, of ik in zijn hart heb gekekeken, als ik moord, verkracht, plunder, scheld, schop en verderf zaai, maar mij niet slecht kunnen noemen omdat je niet in mijn hart te kunnen kijken? Hij heeft datgene gedaan waar de profeet hem voor heeft gewaarschuwd, hij heeft wapens opgenomen tegen een gevestigde kalief. Zichzelf als kalief uitgeroepen, een daad wat volgens Mohammed je met de dood moet bekopen. Hij heeft mensen gemotiveerd om Ali te doden, neef van de profeet, schoonzoon van de profeet en opvolger van de profeet toentertijd, wat hij allemaal in het begin van zijn carriere heeft gedaan diskwalificeerd niet op wat voor pad hij is gestorven, integendeel, de Islam benadrukt altijd belang van je pad hoe je bent voor je sterft. Ik ga niet slecht praten over iemand specifiek, wat ik wel weet is dat sahabi's de andere sahabis hebben afgeslacht, mede door Moeawiyah, als hij niet fout zat, zat Ali en zijn opvolgers fout. Hoe dan ook, iemand zat fout van de Sahaba.quote:Op donderdag 24 april 2008 19:09 schreef kazakx het volgende:
[..]
Heb je zijn hart opengemaakt en erin gekeken dan?
Dit soort discussies vind ik altijd heel onrespectvol tegen de sahabe (vooral mensen van ons nivo), vooral omdat zelfs iemand als Moeawiyah de profeets (sav) Vahy schrijver (met advies van Gabriel), een dappere strijder bij Huneyn en Tebuk en ook nog eens de dua mee heeft gekregen van onze profeet.
Sommigen hebben hem in eeuwen heen als politieke middel misbruikt en wij doen daar nog steeds aan mee, jammer.
Ik wil je nog even een laatste hadith herinneren van onze profeet (sav): Elk van mijn ashab is als een ster, welke je ook pakt, hij zal je naar de hemel leiden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |