Dan blijf je toch lekker het domme slaafje van de Walen?quote:Op maandag 12 mei 2008 11:17 schreef Athmozz het volgende:
[..]
we hebben met beiden niets gemeen, maar als ik moet kiezen dan nog liever de walen (daar zitten we al bij & daar weten we van wat we kunnen verwachten, en daar valt nog mee te leven). Bespaar het me dat al die nederlandse kutkoters gratis OV krijgen en dat ik 's zomers van die kleine hollandertjes voor me op een terrasje zie die voor de hele straat roepen dat ze nog ff een "patatje mét" moeten meebrengen
Belgen vinden het nu eenmaal leuk om zo minachtend te doen over Nederlanders. Vraag ze ook maar eens over Hollands bier en sleurhutten.quote:Op maandag 12 mei 2008 11:25 schreef Klopkoek het volgende:
Kunnen de Belgen hier even de belangrijkste verschillen met Nederlanders aangeven? En dan echt belangrijke verschillen he? Niet dingen als 'Die Ollanders eten kroketten uit muren'.
Ik ben dan wel geen Belg, maar laat ik toch maar een voorbeeld geven:quote:Op maandag 12 mei 2008 11:25 schreef Klopkoek het volgende:
Kunnen de Belgen hier even de belangrijkste verschillen met Nederlanders aangeven? En dan echt belangrijke verschillen he? Niet dingen als 'Die Ollanders eten kroketten uit muren'. Als we met dat soort onzin gaan beginnen kunnen we ook beargumenteren dat Limburg met z'n vlaaien er niet bij hoort.
I second that.quote:Op maandag 12 mei 2008 11:44 schreef Oma het volgende:
[..]
Ik ben dan wel geen Belg, maar laat ik toch maar een voorbeeld geven:
Een Nederlander vertrouwt zijn medemens totdat het tegendeel is bewezen. Een Vlaming/Belg wantrouwt zijn medemens totdat het tegendeel is bewezen.
Natuurlijk gaat dit niet op voor alle Nederlanders en Belgen. Maar grofweg klopt het wel.
Ach, er zijn zo-véél verschillen. Ik las een tijd geleden nog een artikel over de Fortis-bank, waar Belgische en de overgebleven Nederlandse managers maar niet met elkaar overweg kunnen omwille van de gigantische zeden- en cultuurverschillen.quote:Op maandag 12 mei 2008 11:25 schreef Klopkoek het volgende:
Kunnen de Belgen hier even de belangrijkste verschillen met Nederlanders aangeven? En dan echt belangrijke verschillen he? Niet dingen als 'Die Ollanders eten kroketten uit muren'. Als we met dat soort onzin gaan beginnen kunnen we ook beargumenteren dat Limburg met z'n vlaaien er niet bij hoort.
quote:Op maandag 12 mei 2008 12:00 schreef Klopkoek het volgende:
Gelukkig maar dat het protestantisme tot de grondtoon der natie behoort. Anders was het hier net palermo.
Ik herinner mij de uitkomsten van een pan-Europees onderzoek naar de mate van cultuurovereenkomst en -verschil. Wat bleek? Nederlanders komen qua gewoonten, leefwijze en cultuur nagenoeg overeen met de inwoners van Skandinavische landen (m.n. Zweden) en nauwelijks met Belgen. Ik vermoed dat dat te maken heeft met een genetische kwestie. De Germaanse invloed is nu eenmaal veel sterker in Nederland dan in België waar meer een Keltische invloed heerst.quote:
Genen? Dat heeft echt helemaal niks met genen te maken hoor. Cultuur zit niet in een mens ingebakken.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:06 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Ik herinner mij de uitkomsten van een pan-Europees onderzoek naar de mate van cultuurovereenkomst en -verschil. Wat bleek? Nederlanders komen qua gewoonten, leefwijze en cultuur nagenoeg overeen met de inwoners van Skandinavische landen (m.n. Zweden) en nauwelijks met Belgen. Ik vermoed dat dat te maken heeft met een genetische kwestie. De Germaanse invloed is nu eenmaal veel sterker in Nederland dan in België waar meer een Keltische invloed heerst.
Breek me de bek niet open. Als iets mij in woede kan doen ontsteken, dan is het wel de situatie bij Fortis. Daar heeft graaf Lippens op brute wijze alle Nederlanders naar buiten gewerkt. Die Belgen denken verdomme dat Fortis van hun is. Vergelijk dat met Shell. In nog geen eeuw hebben de Nederlanders daar misbruik gemaakt van hun machtsoverwicht om de Britten te verwijderen. Het heeft mij zeer geschokt, hoe de Belgen bij Fortis mekaar de baantjes toeschuiven.quote:Op maandag 12 mei 2008 11:57 schreef Heero87 het volgende:
Ach, er zijn zo-véél verschillen. Ik las een tijd geleden nog een artikel over de Fortis-bank, waar Belgische en de overgebleven Nederlandse managers maar niet met elkaar overweg kunnen omwille van de gigantische zeden- en cultuurverschillen.
Op die manier denkend kan je beter elk land opdelen in regio's van enkele tientallen vierkante kilometers.quote:Op maandag 12 mei 2008 11:14 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ja, dat ook al ja. Zelfs een dialectsprekende Limburger en idem Groninger verstaan elkaar niet eens. En dan fuseren met Vlaanderen omdat beiden dezelfde taal spreken?.
Nou en of wel.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:10 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Genen? Dat heeft echt helemaal niks met genen te maken hoor. Cultuur zit niet in een mens ingebakken.
quote:"De Belg lost het probleem op als het zich aandient"
België en Nederland, een goed huwelijk is het nooit geweest, zeker als je hebt geluisterd naar Evert Van Wijk (Nederlander, maar levend in België) en Paul Wouters (Belg, maar levend in Nederland). Volgens beide heren werpen de grote cultuurverschillen tussen beide landen roet in het eten in de harde bedrijfswereld. "Dat we dezelfde taal spreken, verdoezelt het cultuurverschil", menen Wouters en Van Wijk. Gelukkig waren beide heren zo vriendelijk een congres voor bedrijven te organiseren over waar het precies misgaat, en wat daar de remedies tegen zijn. Hun conclusies vertellen ze aan Jan Martynowski.
Paul Wouters is Belg, is getrouwd met een Nederlandse, woont in Nederland en adviseert bedrijven hoe om te gaan met cultuurverschillen tussen noord en zuid. Evert Van Wijk is zijn spiegelbeeld: Nederlander, getrouwd met een Belgische, woont in België, en geeft mediatraining in België.
Een opwarmertje. Wat is het grootste verschil tussen Belgen en Nederlanders?
Wouters: "Belgen zijn noeste werkers, Nederlanders zijn ondernemender. Een Nederlander kan een ijskast verkopen aan een Eskimo. Maar vraag hem niet hoe dat ding zijn werk doet. Daar weet de Belg dan weer het antwoord op."
Het klinkt als het cliché dat de Belg over zijn noorderbuur heeft: hij is arrogant.
Wouters: "Ik zou het niet meteen arrogant noemen. De Nederlander is het gewoon in discussie te treden. Hij voert het hoge woord, maar verwacht een hoog woord terug. Dat is althans de traditie in zijn land, maar in België is het anders. Noem het dus niet arrogant, eerder assertief. (op fluistertoon) De Antwerpenaar, die is arrogant. Die voelt zich overal de beste, en verwacht geen tegenspraak."
Van Wijk: "Vergeet ook niet dat de Belg minder vertrouwen heeft in de mensen. Een Nederlander vindt het best leuk dat een buitenlander zaken met hem wil doen en vertrouwt hem tot het tegendeel bewezen is. Bij de Belg is het net omgekeerd, al helemaal als die buitenlander een Hollander is. De Belg werkt ook veel harder. Ik heb een huis gebouwd in Nederland en een in Vlaanderen. Als het hier vijf uur is, zegt die ploegbaas dat de klus eerst afgewerkt moet worden. In Nederland niet. Daar moeten ze veel meer plannen voor ze aan de slag gaan, waardoor bouwen er veel duurder is."
Wouters: "De Nederlander heeft een ingenieursmentaliteit. Hij maakt een groot plan voor hij een probleem aanpakt. De Belg lost het probleem op als het zich aandient. Dat werkt voor een aantal zaken, maar zo bouw je natuurlijk geen Afsluitdijk."
Jullie geven advies over zo'n verschillen aan bedrijven. Is dat cultuurverschil dan zo'n groot probleem?
Van Wijk: "Zeker. In Nederland zijn vergaderingen open. De knoop wordt pas doorgehakt als er een akkoord is. Als in België niemand de discussie aangaat, denkt de Nederlandse baas dat alles in orde is. Maar niets is minder waar, want de Belg denkt veel meer in termen van hiërarchie. Je moet je chef dus te vriend houden en niet tegenspreken, want de baas is er de baas. Die verschillende omgangsvormen zorgen voor veel wrevel."
Hebben jullie een voorbeeld van waar het zo is misgegaan?
Wouters: "De fusieplannen van ABN Amro met de Generale Bank. Volgens de Belgen mislukten die door de arrogante houding van de Nederlanders. Aan de top van Fortis België en Fortis Nederland lijkt de fusie wel goed verteerd, maar op een lager niveau zijn er nog behoorlijk wat wrijvingen.
Onder de toplui van het Nederlandse ING zijn de Belgen in de meerderheid. Hoe verklaren jullie dat?
Wouters: "De Nederlander heeft het daar behoorlijk moeilijk mee. De Volkskrant schreef onlangs "Belgen sluipen top Nederlandse bedrijven binnen." Het klinkt alsof dat via achterpoortjes gaat, terwijl ze net zo goed benoemd worden. Maar de Belgische baas heeft nu eenmaal graag gelijkgestemden naast zich, en dus zal hij mensen naast zich kiezen die hij kent."
En dat soort problemen kan volgens jullie eenvoudig vermeden worden?
Wouters: "Wij maken die cultuurverschillen bespreekbaar. Veel mensen denken dat het verschil tussen België en Nederland niet zo groot is. Als ze naar China trekken, bereiden ze zich zorgvuldig voor, maar voor hun buurland doen ze dat niet. Dat leidt dus al eens tot mislukkingen. Nochtans, als je erin slaagt beiden wel te doen samenwerken, dan is één plus één plots drie. De Nederlander maakt veel producten met de Franse slag, maar verkoopt ze wel, en is veel beter in de service achteraf. De Belg is veel beter in de afwerking, streeft naar de absolute perfectie, maar verkoopt niet. Een goede samenwerking kan tot veel betere resultaten leiden."
Het klinkt als een vooroordeel. Laat de Belg het vuile werk maar doen, terwijl de Nederlander het hoge woord voert.
Wouters: "Je kan de cultuur van mensen niet veranderen, alleen maar begrijpen. Natuurlijk zijn er veel Belgen die beter handel kunnen drijven dan veel van hun noorderburen, en dat moet je persoon per persoon bekijken. Maar wat wel kan is de misverstanden die door cultuurverschillen ontstaan eruit halen, zodat het bedrijf daarbovenuit kan stijgen. Vanuit een stereotype moet je geen bedrijf runnen."
We hebben het tot nu toe steeds over Belgen en Nederlanders gehad. Maar hoe zit het met het verschil tussen Vlamingen en Walen?
Wouters: "Het verschil tussen een Vlaming en een Waal is veel kleiner dan dat tussen een Nederlander en een Belg. De cultuur is hetzelfde, al is de taal misschien anders. Hetzelfde geld voor de verschillen binnen Vlaanderen. De West-Vlaming staat bekend als de harde werker, de Limburger doet het wat rustiger. Maar in vergelijking met Nederland is hun cultuur dezelfde." (haalt een grafiek tevoorschijn) "Hier staan de scores van Nederland, Vlaanderen, Wallonië, heel België en Frankrijk wat betreft vier basiswaarden: machtsafstand, individualisme, masculiniteit, onzekerheidsvermijding. De scores van Vlamingen en Walen lopen opvallend gelijk, en zijn bijna dezelfde als die van de Fransen. Het verschil met de Nederlanders is aanzienlijk. Daar is de machtsafstand veel kleiner, terwijl de rol van man en vrouw er meer gelijk is."
Dat we min of meer dezelfde taal spreken is dus eerder een barrière dan een pluspunt?
Van Wijk: "We spreken dezelfde taal, maar begrijpen elkaar niet. Nergens zijn de cultuurverschillen tussen twee buurlanden zo groot, maar omdat we dezelfde taal spreken zien we dat niet."
Het geeft alleen maar aan dat 'dezelfde taal' een kulargument is. Meer niet.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:17 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Op die manier denkend kan je beter elk land opdelen in regio's van enkele tientallen vierkante kilometers.
Hoegenaamd niet. Haal een Nederlandse baby bij zijn geboorte weg uit een Nederlands gezin en zet hem in Rusland, en 20 jaar later deelt hij werkelijk niets met de Nederlander (buiten zijn uiterlijk misschien). Cultuur zit niet in de genen, dat krijg je door je omgeving.quote:
Interessantquote:Op maandag 12 mei 2008 12:26 schreef Heero87 het volgende:
Een interessant artikel uit Gazet van Antwerpen over de verschillen in het bedrijfsleven:
[..]
Neuh, natuurlijk zit het verschil niet bij de grens. Het Zuiden van Nederland leunt al een stuk dichter bij België aan bijvoorbeeld.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:32 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Interessant![]()
Dat over die scores (Hofstede scores?) had ik al eens gelezen inderdaad. Ik vraag me weleens af of dat verschil echt bij de grens zit, of dat de twee Limburgen helemaal niet van elkaar verschillen.
Wat dat betreft is het plan van de Europese grootmachten destijds, om de Nederlanden te verdelen, perfect geslaagd. Overigens zijn jullie Vlamingen er niet beter op geworden door op te groeien bij een Belgische moeder. Nou vooruit, mischien op culinair gebied, maar verder?quote:Op maandag 12 mei 2008 12:27 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Hoegenaamd niet. Haal een Nederlandse baby bij zijn geboorte weg uit een Nederlands gezin en zet hem in Rusland, en 20 jaar later deelt hij werkelijk niets met de Nederlander (buiten zijn uiterlijk misschien). Cultuur zit niet in de genen, dat krijg je door je omgeving.
Grappig dat je alleen de positieve punten opnoemt... Je hebt toch geen zuidelijke roots he?quote:Op maandag 12 mei 2008 12:37 schreef LXIV het volgende:
Eens dat de Vlamingen een heel andere cultuur hebben dan de Hollanders. Alleen volgt die cultuurlijn niet de Nederlands-Vlaamse grens maar veeleer de grote rivieren. Bij een onderzoek hiernaar zal blijken dat een Brabander of Limburger qua mentaliteit juist wél heel goed bij de Vlaming aansluit.
- Minder grote mond
- Gemoedelijker
- Rustiger
- Genieter
- Familiebanden
Als Brabander verzet ik mij hevig tegen het beeld dat alles boven de rivieren slecht is, en alles daaronder goed. Zodra het woord "Hollander" valt, hoor je zelden iets goeds.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:37 schreef LXIV het volgende:
Eens dat de Vlamingen een heel andere cultuur hebben dan de Hollanders. Alleen volgt die cultuurlijn niet de Nederlands-Vlaamse grens maar veeleer de grote rivieren. Bij een onderzoek hiernaar zal blijken dat een Brabander of Limburger qua mentaliteit juist wél heel goed bij de Vlaming aansluit.
- Minder grote mond
- Gemoedelijker
- Rustiger
- Genieter
- Familiebanden
Toch weet ik dat niet helemaal zeker. Want ten dele wordt die cultuur ook weer gevormd door de som van de genetische eigenschappen van een bevolkingsgroep. Neem bijvoorbeeld het culturele verschijnsel ongehuwde tienermoeders. Negerinnen in zowel Afrika, Zuid-Amerika de VS als Nederland zijn heel erg vaak ongehuwde moeders, ongeacht de omgeving waarin ze leven. Dat is echt geen verschijnsel dat na 5 eeuwen nog steeds bewaard is gebleven vanuit Afrika. Ook denk ik dat zaken als temperament wel degelijk een genetische achtergrond hebben. Laat een Italiaantje opgroeien tussen de stugge Friezen, wedden dat hij toch net even drukker is en meer met zijn handen gebaard?quote:Op maandag 12 mei 2008 12:27 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Hoegenaamd niet. Haal een Nederlandse baby bij zijn geboorte weg uit een Nederlands gezin en zet hem in Rusland, en 20 jaar later deelt hij werkelijk niets met de Nederlander (buiten zijn uiterlijk misschien). Cultuur zit niet in de genen, dat krijg je door je omgeving.
Daar stond laatst idd iets over in de Volkskrant. Kern vn het artikel was dat Belgen (en dan vooral Walen) meer machtsdenkers zijn en doen aan nepotisme terwijl Hollanders in de midden en lagere regionen op kwaliteit letten.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:11 schreef Oma het volgende:
[..]
Breek me de bek niet open. Als iets mij in woede kan doen ontsteken, dan is het wel de situatie bij Fortis. Daar heeft graaf Lippens op brute wijze alle Nederlanders naar buiten gewerkt. Die Belgen denken verdomme dat Fortis van hun is. Vergelijk dat met Shell. In nog geen eeuw hebben de Nederlanders daar misbruik gemaakt van hun machtsoverwicht om de Britten te verwijderen. Het heeft mij zeer geschokt, hoe de Belgen bij Fortis mekaar de baantjes toeschuiven.
Nou ja, het zijn de tegenpolen van assertiever, hard werken etc.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:39 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Grappig dat je alleen de positieve punten opnoemt... Je hebt toch geen zuidelijke roots he?
Maar hebben dat soort zaken niet eerder een biologische dan culturele oorzaak?quote:Op maandag 12 mei 2008 12:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch weet ik dat niet helemaal zeker. Want ten dele wordt die cultuur ook weer gevormd door de som van de genetische eigenschappen van een bevolkingsgroep. Neem bijvoorbeeld het culturele verschijnsel ongehuwde tienermoeders. Negerinnen in zowel Afrika, Zuid-Amerika de VS als Nederland zijn heel erg vaak ongehuwde moeders, ongeacht de omgeving waarin ze leven. Dat is echt geen verschijnsel dat na 5 eeuwen nog steeds bewaard is gebleven vanuit Afrika. Ook denk ik dat zaken als temperament wel degelijk een genetische achtergrond hebben. Laat een Italiaantje opgroeien tussen de stugge Friezen, wedden dat hij toch net even drukker is en meer met zijn handen gebaard?
Er staan wel een aantal tegenstrijdigheden in. Zoals dat belgen streven naar perfectie en Nederlanders niet. Maar tegelijkertijd heeft men het er ook over dat Nederlanders goed zijn in plannen maken ('zonder plan bouw je geen afsluitdijk') en dat 'de Belg' dichter tegen Frankrijk aan zit. Nou, 'de Franse slag' is een gevelugeld begrip en duidt zeker niet op perfectionisme.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:26 schreef Heero87 het volgende:
Een interessant artikel uit Gazet van Antwerpen over de verschillen in het bedrijfsleven:
[..]
Kun je dat plaatsen?quote:Op maandag 12 mei 2008 12:06 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Ik herinner mij de uitkomsten van een pan-Europees onderzoek naar de mate van cultuurovereenkomst en -verschil. Wat bleek? Nederlanders komen qua gewoonten, leefwijze en cultuur nagenoeg overeen met de inwoners van Skandinavische landen (m.n. Zweden) en nauwelijks met Belgen. Ik vermoed dat dat te maken heeft met een genetische kwestie. De Germaanse invloed is nu eenmaal veel sterker in Nederland dan in België waar meer een Keltische invloed heerst.
Goh, de Vlaming lijkt wel een übermensch .... ik lees alleen maar positieve dingen.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:37 schreef LXIV het volgende:
- Minder grote mond
- Gemoedelijker
- Rustiger
- Genieter
- Familiebanden
quote:Op maandag 12 mei 2008 12:37 schreef LXIV het volgende:
- Minder grote mond (duidt op een slaafse houding)
- Gemoedelijker (Ja, dat zeker, maar wel achterbaks)
- Rustiger (eeuwelange katholieke indoctrinatie)
- Genieter (dus minder hard werken)
- Familiebanden (dus particularistischer)
Heb jij een andere verklaring waarom Nederlanders meer verwant zijn aan volkeren die bijna 1.000 kilometer noordelijker liggen dan onze zuiderburen om de hoek?quote:
Ik bedoel of je dat onderzoek kunt plaatsen.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:53 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Heb jij een andere verklaring waarom Nederlanders meer verwant zijn aan volkeren die bijna 1.000 kilometer noordelijker liggen dan onze zuiderburen om de hoek?
Inderdaad, zuidelijke types staan zogenaamd gezellig met je te praten en als je vertrekt zeggen ze achter je rug om: "kijk, daar gaat die klootzak"quote:Op maandag 12 mei 2008 12:52 schreef Klopkoek het volgende:
- Gemoedelijker (Ja, dat zeker, maar wel achterbaks)
Ik heb net ff gegoogled maar ik heb het helaas (nog) niet kunnen vinden. Volgens mij heb ik het destijds (5 jaar geleden of zo) in de Volkskrant of NRC gelezen. De frappante conclusies heb ik wel onthouden.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik bedoel of je dat onderzoek kunt plaatsen.
Erg interessant artikelquote:Op maandag 12 mei 2008 12:26 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Ze zijn ook net vrouwen. Zeggen ze ja, bedoelen ze nee.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:56 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Inderdaad, zuidelijke types staan zogenaamd gezellig met je te praten en als je vertrekt zeggen ze achter je rug om: "kijk, daar gaat die klootzak"
Dat is het beeld wat veel Nederlanders hebben van zuidelijke Nederlanders/Belgen.
Ook hier wreekt zich de genengrens van boven-en-onder-de-rivieren (resp. Germaans/Keltisch)
Deels genen? Ik zou het anders ook niet weten, maar Nederlanders lijken mij meer verwant met Denen en Zweden dan met Belgen. In een ander topic kaartte ik het een tijdje geleden al eens aan: kijk eens films van Susanne Bier (Open Hearts, Brothers en After the Wedding). Ze spelen zich af in Denemarken maar de films hadden net zo goed zich in Nederland kunnen afspelen. De gelijkennissen zijn talrijk op verschillende gebieden, zoals setting, dialoog, houding en omgang.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:53 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Heb jij een andere verklaring waarom Nederlanders meer verwant zijn aan volkeren die bijna 1.000 kilometer noordelijker liggen dan onze zuiderburen om de hoek?
Dat vind ik inderdaad een goede vergelijking, Scandinavische films zouden zo in Nederland kunnen zijn opgenomen. Ik herken er zoveel in, met name de intermenselijke relaties en dialogen.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:02 schreef Falco het volgende:
[..]
Deels genen? Ik zou het anders ook niet weten, maar Nederlanders lijken mij meer verwant met Denen en Zweden dan met Belgen. In een ander topic kaartte ik het een tijdje geleden al eens aan: kijk eens films van Susanne Bier (Open Hearts, Brothers en After the Wedding). Ze spelen zich af in Denemarken maar de films hadden net zo goed zich in Nederland kunnen afspelen. De gelijkennissen zijn talrijk op verschillende gebieden, zoals setting, dialoog, houding en omgang.
Nou ja, iedere eigenschap kun je natuurlijk positief of negatief beschouwen. Het beste ken je er geen waardeoordeel aan toe. Maar ook de Brabanders en de Vlamingen zijn wel degelijk Germanen hoor, en geen Kelten. Ik denk dat de belangrijkste reden voor de verschillen het katholicisme is, gevolgd door eeuwenlange (al vanaf de Romeinse tijd) invloed vanuit zuidelijke culturen in de Zuidelijke Nederlanden (de Romeinen, Spanje, Frankrijk) vs een primitieve en barbaarse toestand in het noorden. Wat dat betreft hebben de noorderlingen hun oorspronkelijke Germaanse eigenschappen misschien beter behouden.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:56 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Inderdaad, zuidelijke types staan zogenaamd gezellig met je te praten en als je vertrekt zeggen ze achter je rug om: "kijk, daar gaat die klootzak"
Dat is het beeld wat veel Nederlanders hebben van zuidelijke Nederlanders/Belgen.
Ook hier wreekt zich de genengrens van boven-en-onder-de-rivieren (resp. Germaans/Keltisch)
Omgevingsfactoren worden ook nog weleens aangedragen in dit soort discussies. Daarbij is het ook slechts schijn. Finnen hebben bijvoorbeeld weer veel gemeen met de Baltische volkeren. Je bent al gauw geniegd enkel te kijken naar overeenkomsten met Nederland en niet met andere landen.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:02 schreef Falco het volgende:
[..]
Deels genen? Ik zou het anders ook niet weten, maar Nederlanders lijken mij meer verwant met Denen en Zweden dan met Belgen. In een ander topic kaartte ik het een tijdje geleden al eens aan: kijk eens films van Susanne Bier (Open Hearts, Brothers en After the Wedding). Ze spelen zich af in Denemarken maar de films hadden net zo goed zich in Nederland kunnen afspelen. De gelijkennissen zijn talrijk op verschillende gebieden, zoals setting, dialoog, houding en omgang.
Een wetenswaardig statistiekje: Vlamingen plegen drie keer zo veel zelfmoord dan Hollanders. Er zijn ook meer echtscheidingen. Dat komt allebei omdat het gesloten opkroppers zijn. De Hollander-met-zijn-grote-bek leeft gewoon langer.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:59 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik snap de wrevel tussen de twee bevolkingsgroepen niet zo,. Sterker nog, ik vind Belgen wel oke op een bepaalde manier en heb zelfs een soort van compassie bij hen. Toch vind ik het geschetste beeld over de Belgen in bovengenoemd artikel niet erg positief en zou ik nooit in zo'n smiechterige cultuur willen leven.
Je moet niet vergeten dat de Vlamingen na de afscheiding te maken kregen met een agressieve verfransingspolitiek. Onder Willem I kregen de Vlamingen voor het eerst onderwijs in hun eigen taal, doordat hij een uitgebreid netwerk van nederlandstalige scholen uit de grond had gestampt in Vlaanderen. Meteen na 1830 heeft het Belgische regime die scholen meteen gesloten. En zo kregen de Vlamingen op allerlei vlak te maken met een onderdrukking van hun taal en cultuur. Daarom is het ook dat ze na 178 jaar enorm zijn afgedreven van hun noordelijke broeders.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:02 schreef Falco het volgende:
[..]
Waarom haal jij altijd irrelevante dingen in discussies drbij? Ik heb het niet over Finnen en strikt genomen behoren ze ook niet tot Scandinavië. Interessant zou zijn om te kijken in hoeverre Finnen gelijkenissen hebben met Hongaren (zijn die ook stugger dan Friezen en soms knetterdronkenquote:Op maandag 12 mei 2008 13:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omgevingsfactoren worden ook nog weleens aangedragen in dit soort discussies. Daarbij is het ook slechts schijn. Finnen hebben bijvoorbeeld weer veel gemeen met de Baltische volkeren. Je bent al gauw geniegd enkel te kijken naar overeenkomsten met Nederland en niet met andere landen.
Je bedoelt te zeggen dat de katholieke gewoonte om afvallige ketters te verbranden onderdeel was van een verfijnde cultuur waar de barbaarse Noorderlingen niet aan konden tippen?quote:Op maandag 12 mei 2008 13:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou ja, iedere eigenschap kun je natuurlijk positief of negatief beschouwen. Het beste ken je er geen waardeoordeel aan toe. Maar ook de Brabanders en de Vlamingen zijn wel degelijk Germanen hoor, en geen Kelten. Ik denk dat de belangrijkste reden voor de verschillen het katholicisme is, gevolgd door eeuwenlange (al vanaf de Romeinse tijd) invloed vanuit zuidelijke culturen in de Zuidelijke Nederlanden (de Romeinen, Spanje, Frankrijk) vs een primitieve en barbaarse toestand in het noorden. Wat dat betreft hebben de noorderlingen hun oorspronkelijke Germaanse eigenschappen misschien beter behouden.
Wel, je moet ook niet de invloed van de Katholieke Kerk onderschatten daar. En die was vooral groot in Vlaanderen. Dat was ook een corrupte bende.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:10 schreef Oma het volgende:
[..]
Je moet niet vergeten dat de Vlamingen na de afscheiding te maken kregen met een agressieve verfransingspolitiek. Onder Willem I kregen de Vlamingen voor het eerst onderwijs in hun eigen taal, doordat hij een uitgebreid netwerk van nederlandstalige scholen uit de grond had gestampt in Vlaanderen. Meteen na 1830 heeft het Belgische regime die scholen meteen gesloten. En zo kregen de Vlamingen op allerlei vlak te maken met een onderdrukking van hun taal en cultuur. Daarom is het ook dat ze na 178 jaar enorm zijn afgedreven van hun noordelijke broeders.
Ik ben geen wetenschapper, dus ik ga er ook geen grote uitspraken over doen, maar er moet toch één of andere vorm van aanleg bij die mensen zijn die zoiets kan verklaren dan.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:48 schreef LXIV het volgende:
Ongehuwde tienermoeders is toch eerder een cultureel verschijnsel. Welke biologische reden zou daarvan de oorzaak kunnen zijn?
De finse en hongaarse taal zijn idd aan elkaar verwant.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:12 schreef Falco het volgende:
[..]
Waarom haal jij altijd irrelevante dingen in discussies drbij? Ik heb het niet over Finnen en strikt genomen behoren ze ook niet tot Scandinavië. Interessant zou zijn om te kijken in hoeverre Finnen gelijkenissen hebben met Hongaren (zijn die ook stugger dan Friezen en soms knetterdronken), omdat die gemeenschappelijke voorouderen hebben, een of ander volk paar duizend jaar geleden ten oosten van de Oeral.
Ideaal!quote:Op maandag 12 mei 2008 12:05 schreef Lann555 het volgende:
Cool! Dan kunnen we eindelijk weer eens winnen met wielrennen!
Finland behoort dat Scandinavië. Ik geef aan dat je niet alleen moet kijken naar de overeenkomsten tussen de Nederlandse cultuur en de Scandinavische cultuur maar ook waar de Scandinavische cultuur weer op aan sluit. Dat is allesbehalve irrelevant.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:12 schreef Falco het volgende:
[..]
Waarom haal jij altijd irrelevante dingen in discussies drbij? Ik heb het niet over Finnen en strikt genomen behoren ze ook niet tot Scandinavië. Interessant zou zijn om te kijken in hoeverre Finnen gelijkenissen hebben met Hongaren (zijn die ook stugger dan Friezen en soms knetterdronken), omdat die gemeenschappelijke voorouderen hebben, een of ander volk paar duizend jaar geleden ten oosten van de Oeral.
Maar goed dit is zwaar offtopic, terug naar Wilders en de Belgen.
Natuurlijk. Maar de stelling dat genen er in het geheel niet toe doen is ook niet houdbaar.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:16 schreef Klopkoek het volgende:
De verklaring enkel op genen gooien is niet volledig en omstreden.
Nee, ik wil zeggen dat wij al kathedralen bouwden, astronomie bedreven en kunstwerken schiepen toen jullie nog in berenvellen achter klein wild aanrenden.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:12 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Je bedoelt te zeggen dat de katholieke gewoonte om afvallige ketters te verbranden onderdeel was van een verfijnde cultuur waar de barbaarse Noorderlingen niet aan konden tippen?
Volgens mij bedoelen we toch hetzelfde. Dat veel cultuurverschijnselen uiteindelijk voortkomen uit genetische eigenschappen.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:13 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Ik ben geen wetenschapper, dus ik ga er ook geen grote uitspraken over doen, maar er moet toch één of andere vorm van aanleg bij die mensen zijn die zoiets kan verklaren dan.
Maar toch, ik blijf er bij dat het gros van onze cultuur, onze identiteit, onze normen en waarden, onze gewoontes niks met de genen te maken heeft, maar ons puur ingelepeld wordt door de omgeving, door onze opvoeding. Dat Japanners je neus snuiten in het openbaar een grove belediging vinden, heeft imo niks met je genen te maken, om het nu eens overdreven uit te drukken.
Zelfkritiek is niet het sterkste punt van veel zuiderlingenquote:Op maandag 12 mei 2008 12:50 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Goh, de Vlaming lijkt wel een übermensch .... ik lees alleen maar positieve dingen.
Ik ben er wel huiverig voor. Uit historische overwegingen. Dat genetisch determinisme speelde ook in een bepaalde tijd. Zo vlak voor WOIquote:Op maandag 12 mei 2008 13:20 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar de stelling dat genen er in het geheel niet toe doen is ook niet houdbaar.
Waarom? Het is ondertussen wetenschappelijk bewezen en aanvaard dat Aziaten gemiddeld genomen intelligenter zijn dan Europeanen en vooral Afrikanen.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ben er wel huiverig voor. Uit historische overwegingen. Dat genetisch determinisme speelde ook in een bepaalde tijd. Zo vlak voor WOI
Niet vanwege hun genen. Sorry, maar dit is echt het denken zoals je dat voor de WOII in Franse en Duitse universiteiten aantrof. Daarbovenop kwam nog eens de angelsaksische traditie die niet zozeer racistisch van aard was maar ook dacht ik termen van 'sommigen zijn zwakker dan de ander'.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:45 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Waarom? Het is ondertussen wetenschappelijk bewezen en aanvaard dat Aziaten gemiddeld genomen intelligenter zijn dan Europeanen en vooral Afrikanen.
Nee, de Fok! frontpage is een en al diepzinnigheid.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:48 schreef AgLarrr het volgende:
Toch grappig... op dat forum komt bijna niemand verder dan "Wat moeten we met kroketten, boerenkool en arrogantie" of "Dan kunnen we eindelijk weer eens meedoen met een EK"... proberen ze soms het stereotype van de domme Belg te bevestigen..?
En hoe jij redeneert weerspiegelt precies het denken zoals je dat in de taboe-sfeer van de jaren '70 aantrofquote:Op maandag 12 mei 2008 13:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet vanwege hun genen. Sorry, maar dit is echt het denken zoals je dat voor de WOII in Franse en Duitse universiteiten aantrof. Daarbovenop kwam nog eens de angelsaksische traditie die niet zozeer racistisch van aard was maar ook dacht ik termen van 'sommigen zijn zwakker dan de ander'.
Natuurlijk niet. Hoe meet je intelligentie? Waarschijnlijk is ook dat weer eurocentrisch geoperationaliseerd. Mooi volkje zijn we: we dringen ons systeem op aan de rest van de wereld, op zo'n manier dat wij er rijker van worden, en kunnen dan zeggen 'zie je wel, jullie zijn dommer'.quote:
Ik ben op de hoogte van wat er vroeger verkondigd werd. Betekent dat dat we daar nu niet meer over mogen praten, redeneren of wetenschappelijk onderzoek naar mogen doen? Je lijkt te denken dat het simpel verwijzen naar vroegere misstanden een valide argument is tegen hedendaagse wetenschappelijke bevindingenquote:
Op zo'n zelfde manier zijn trouwens biologisch geinspireerde sociologen en criminologen de grond in geboord. Dat waren verschrikkelijke fascisten die een nieuwe eugenetica-beweging wilden starten. Inhoudelijk werd er niet zo op ingegaan.quote:Op maandag 12 mei 2008 14:00 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik ben op de hoogte van wat er vroeger verkondigd werd. Betekent dat dat we daar nu niet meer over mogen praten, redeneren of wetenschappelijk onderzoek naar mogen doen? Je lijkt te denken dat het simpel verwijzen naar vroegere misstanden een valide argument is tegen hedendaagse wetenschappelijke bevindingen
Ja. Dat is zeker een valide argument.quote:Op maandag 12 mei 2008 14:00 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik ben op de hoogte van wat er vroeger verkondigd werd. Betekent dat dat we daar nu niet meer over mogen praten, redeneren of wetenschappelijk onderzoek naar mogen doen? Je lijkt te denken dat het simpel verwijzen naar vroegere misstanden een valide argument is tegen hedendaagse wetenschappelijke bevindingen
Bron? Dat criminaliteit genetisch bepaalt is bedoel jequote:Op maandag 12 mei 2008 14:03 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Op zo'n zelfde manier zijn trouwens biologisch geinspireerde sociologen en criminologen de grond in geboord. Dat waren verschrikkelijke fascisten die een nieuwe eugenetica-beweging wilden starten. Inhoudelijk werd er niet zo op ingegaan.
Inmiddels weten we dat veel van de toenmalige hypotheses toch wel aardig klopten.
Als mensen dat vinden zullen ze dat moeten aantonen. En als je het daar niet mee eens bent zal je dat met wetenschappelijk onderzoek van de kaart moeten vegen. En dus niet met: "Maar zo deden de Nazi's dat ook, boehoehoe".quote:Op maandag 12 mei 2008 14:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja. Dat is zeker een valide argument.
Ik weet dat er nog steeds mensen zijn die beweren dat je dingen kunt aflezen aan de vorm van de schedel. Maar hoe serieus moet je dat nemen? Vaak zijn dat van die conservatieve lui. Vandaar dat Opinio enzo dat gretig aanhaalt en verdraait.
Niet alles is zwart/wit, al zou je dat wel prettig vinden geloof ik. Biologische en Genetische factoren zijn zeker een significante factor in criminaliteit ja. Gelukkig hebben onderzoekers in het verleden zich niet af laten schrikken door drogredeneringen en hebben we nu meer kennis over hoe dat soort factoren een rol spelen in samenhang met omgevingsfactoren.quote:Op maandag 12 mei 2008 14:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bron? Dat criminaliteit genetisch bepaalt is bedoel je
Een jaar of twintig geleden was het in de mode in Brabant om stedenbanden aan te gaan met Vlaamse gemeenten. Die zijn stuk voor stuk overal doodgebloed omdat het toch niet zo bleek te klikken.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:37 schreef LXIV het volgende:
Bij een onderzoek hiernaar zal blijken dat een Brabander of Limburger qua mentaliteit juist wél heel goed bij de Vlaming aansluit.
- Minder grote mond
- Gemoedelijker
- Rustiger
- Genieter
- Familiebanden
Dan passen ze dus wel bij de Vlamingen. Er stemt nog steeds een aanzienlijk deel Dewinter.quote:Op maandag 12 mei 2008 14:14 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Een jaar of twintig geleden was het in de mode in Brabant om stedenbanden aan te gaan met Vlaamse gemeenten. Die zijn stuk voor stuk overal doodgebloed omdat het toch niet zo bleek te klikken.
En wat betreft die mentaliteit in Brabant en Limburg ("minder grote mond, gemoedelijker, rustiger"), ook dat is een sprookje. Het feit dat Wilders procentueel zijn grootste aanhang in de zuidelijke provincies haalt zegt voldoende lijkt me.
Wat dat betreft past het wel bij elkaarquote:Het geluk van Nederland
Zaterdag was Dodenherdenking en zondag Bevrijdingsdag, momenten waarop Nederland stilstaat bij de Tweede Wereldoorlog. Bij uitstek een moment van morele bezinning, op vragen van goed en kwaad. Joden zijn uit Nederland afgevoerd, verzetsmensen hebben het uiterste offer gebracht, militairen zijn voor de vrijheid van Nederland gestorven. Dat we zestig jaar later een vrij en welvarend land zijn, in een Europa van partners, zonder dreiging van nazisme of communisme, is een groot goed, dat als te vanzelfsprekend wordt ervaren.
Natuurlijk, er is een verkiezingscampagne gaande. De thema's zijn gewichtig. Te velen moeten lang wachten op een operatie in het ziekenhuis. Het haperende woon-werkverkeer is een grote irritatie. De binnensteden, het onderwijs, de verzorgingsstaat, de criminaliteitsbestrijding er is veel te verbeteren. Maar in de grond van de zaak leven we al decennia in vrede en rijkdom; fascisme, nazisme en communisme zijn bezworen, het monster is doodgetrapt en dat leek aanvankelijk niet vanzelfsprekend. Democratie was ooit voor zwakke naties. Er waren sterke sprekers met eenvoudige denkbeelden aan de macht, die precies konden aanduiden welke culturen dominant waren en welke achterlijk. Zij wisten een simpel gevoel van veiligheid te suggereren door andersdenkenden te demoniseren en later uit te schakelen. Van vrijheid van meningsuiting of geloof waren zij niet gediend. Nee, zij wisten welke cultuur superieur was en welke niet. Het vreedzaam samenleven van verscheidene etnische groepen of geloofsrichtingen in een democratische rechtsstaat was hun letterlijk een gruwel. Zestig jaar geleden was Nederland ingelijfd in een bewind van genocide, militarisme, knevelarij en corruptie. Dit land en zijn bevolking werd gemolesteerd, uitgehongerd en verkracht. Weten we dat nog? Is ons nog duidelijk welke waarden uiteindelijk de doorslag hebben gegeven?
Respect voor andersdenkenden. Tolerantie voor etnische minderheden. Vrijheid van geloof. Vrijheid van meningsuiting. Rechtsstatelijkheid als democratisch beginsel. Kennen we de mensen nog die met hun leven, en dat van hun gezin, borg stonden voor de onderduikers? Kunnen we hun zelfopoffering nog bevatten in onze zelfgenoegzame tijd? Het even zo simpele gevoel `dat deugt niet en dat nemen we niet', dat veel Nederlanders inspireerde tot de moed en vastberadenheid die ons nog steeds tot voorbeeld strekken.
Dezer dagen kan niet over samenleven en politieke keuzes worden nagedacht zonder daarin de figurant Pim Fortuyn te betrekken, die op een hoofdrol lijkt af te stevenen. Hij is geen eenduidige politicus, om het zacht uit te drukken. Veeleer de koning van de simpele waarheid, die zich voegt naar de conjunctuur van het moment. Hij lijkt uit op verwarring en provocatie. Wel is hij duidelijk in zijn streven. Fortuyn wil de macht, als premier. In een democratie is die ambitie ieder gegund en wie zich die opdracht stelt, is in beginsel welkom. Toch dringen zich in de eerste week van mei beelden op die zich niet makkelijk laten uitwissen. Staat straks Fortuyn als premier met een krans op de Dam, de man die de islam `achterlijk' vindt en mensen uit Marokko en Turkije niet behorend tot `de moderniteit'? Deze dagen symboliseren de heroprichting van het vrije Nederland, waar je mag zeggen wat je wilt, geloven wat je wilt, ongeacht huidskleur, ras of nationaliteit. Het is de trots van Nederland dat we hier juist niet de ene cultuur beter vinden dan de andere. Dat we hier mensen gelijk behandelen in een open samenleving. Dat we ons hier de xenofoben en racisten van het lijf wensen te houden. Het is een grote schande dat we zestig jaar na dato een politicus in ons midden daaraan moeten herinneren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |