Waarom haal jij altijd irrelevante dingen in discussies drbij? Ik heb het niet over Finnen en strikt genomen behoren ze ook niet tot Scandinavië. Interessant zou zijn om te kijken in hoeverre Finnen gelijkenissen hebben met Hongaren (zijn die ook stugger dan Friezen en soms knetterdronkenquote:Op maandag 12 mei 2008 13:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omgevingsfactoren worden ook nog weleens aangedragen in dit soort discussies. Daarbij is het ook slechts schijn. Finnen hebben bijvoorbeeld weer veel gemeen met de Baltische volkeren. Je bent al gauw geniegd enkel te kijken naar overeenkomsten met Nederland en niet met andere landen.
Je bedoelt te zeggen dat de katholieke gewoonte om afvallige ketters te verbranden onderdeel was van een verfijnde cultuur waar de barbaarse Noorderlingen niet aan konden tippen?quote:Op maandag 12 mei 2008 13:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou ja, iedere eigenschap kun je natuurlijk positief of negatief beschouwen. Het beste ken je er geen waardeoordeel aan toe. Maar ook de Brabanders en de Vlamingen zijn wel degelijk Germanen hoor, en geen Kelten. Ik denk dat de belangrijkste reden voor de verschillen het katholicisme is, gevolgd door eeuwenlange (al vanaf de Romeinse tijd) invloed vanuit zuidelijke culturen in de Zuidelijke Nederlanden (de Romeinen, Spanje, Frankrijk) vs een primitieve en barbaarse toestand in het noorden. Wat dat betreft hebben de noorderlingen hun oorspronkelijke Germaanse eigenschappen misschien beter behouden.
Wel, je moet ook niet de invloed van de Katholieke Kerk onderschatten daar. En die was vooral groot in Vlaanderen. Dat was ook een corrupte bende.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:10 schreef Oma het volgende:
[..]
Je moet niet vergeten dat de Vlamingen na de afscheiding te maken kregen met een agressieve verfransingspolitiek. Onder Willem I kregen de Vlamingen voor het eerst onderwijs in hun eigen taal, doordat hij een uitgebreid netwerk van nederlandstalige scholen uit de grond had gestampt in Vlaanderen. Meteen na 1830 heeft het Belgische regime die scholen meteen gesloten. En zo kregen de Vlamingen op allerlei vlak te maken met een onderdrukking van hun taal en cultuur. Daarom is het ook dat ze na 178 jaar enorm zijn afgedreven van hun noordelijke broeders.
Ik ben geen wetenschapper, dus ik ga er ook geen grote uitspraken over doen, maar er moet toch één of andere vorm van aanleg bij die mensen zijn die zoiets kan verklaren dan.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:48 schreef LXIV het volgende:
Ongehuwde tienermoeders is toch eerder een cultureel verschijnsel. Welke biologische reden zou daarvan de oorzaak kunnen zijn?
De finse en hongaarse taal zijn idd aan elkaar verwant.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:12 schreef Falco het volgende:
[..]
Waarom haal jij altijd irrelevante dingen in discussies drbij? Ik heb het niet over Finnen en strikt genomen behoren ze ook niet tot Scandinavië. Interessant zou zijn om te kijken in hoeverre Finnen gelijkenissen hebben met Hongaren (zijn die ook stugger dan Friezen en soms knetterdronken), omdat die gemeenschappelijke voorouderen hebben, een of ander volk paar duizend jaar geleden ten oosten van de Oeral.
Ideaal!quote:Op maandag 12 mei 2008 12:05 schreef Lann555 het volgende:
Cool! Dan kunnen we eindelijk weer eens winnen met wielrennen!
Finland behoort dat Scandinavië. Ik geef aan dat je niet alleen moet kijken naar de overeenkomsten tussen de Nederlandse cultuur en de Scandinavische cultuur maar ook waar de Scandinavische cultuur weer op aan sluit. Dat is allesbehalve irrelevant.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:12 schreef Falco het volgende:
[..]
Waarom haal jij altijd irrelevante dingen in discussies drbij? Ik heb het niet over Finnen en strikt genomen behoren ze ook niet tot Scandinavië. Interessant zou zijn om te kijken in hoeverre Finnen gelijkenissen hebben met Hongaren (zijn die ook stugger dan Friezen en soms knetterdronken), omdat die gemeenschappelijke voorouderen hebben, een of ander volk paar duizend jaar geleden ten oosten van de Oeral.
Maar goed dit is zwaar offtopic, terug naar Wilders en de Belgen.
Natuurlijk. Maar de stelling dat genen er in het geheel niet toe doen is ook niet houdbaar.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:16 schreef Klopkoek het volgende:
De verklaring enkel op genen gooien is niet volledig en omstreden.
Nee, ik wil zeggen dat wij al kathedralen bouwden, astronomie bedreven en kunstwerken schiepen toen jullie nog in berenvellen achter klein wild aanrenden.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:12 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Je bedoelt te zeggen dat de katholieke gewoonte om afvallige ketters te verbranden onderdeel was van een verfijnde cultuur waar de barbaarse Noorderlingen niet aan konden tippen?
Volgens mij bedoelen we toch hetzelfde. Dat veel cultuurverschijnselen uiteindelijk voortkomen uit genetische eigenschappen.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:13 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Ik ben geen wetenschapper, dus ik ga er ook geen grote uitspraken over doen, maar er moet toch één of andere vorm van aanleg bij die mensen zijn die zoiets kan verklaren dan.
Maar toch, ik blijf er bij dat het gros van onze cultuur, onze identiteit, onze normen en waarden, onze gewoontes niks met de genen te maken heeft, maar ons puur ingelepeld wordt door de omgeving, door onze opvoeding. Dat Japanners je neus snuiten in het openbaar een grove belediging vinden, heeft imo niks met je genen te maken, om het nu eens overdreven uit te drukken.
Zelfkritiek is niet het sterkste punt van veel zuiderlingenquote:Op maandag 12 mei 2008 12:50 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Goh, de Vlaming lijkt wel een übermensch .... ik lees alleen maar positieve dingen.
Ik ben er wel huiverig voor. Uit historische overwegingen. Dat genetisch determinisme speelde ook in een bepaalde tijd. Zo vlak voor WOIquote:Op maandag 12 mei 2008 13:20 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar de stelling dat genen er in het geheel niet toe doen is ook niet houdbaar.
Waarom? Het is ondertussen wetenschappelijk bewezen en aanvaard dat Aziaten gemiddeld genomen intelligenter zijn dan Europeanen en vooral Afrikanen.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ben er wel huiverig voor. Uit historische overwegingen. Dat genetisch determinisme speelde ook in een bepaalde tijd. Zo vlak voor WOI
Niet vanwege hun genen. Sorry, maar dit is echt het denken zoals je dat voor de WOII in Franse en Duitse universiteiten aantrof. Daarbovenop kwam nog eens de angelsaksische traditie die niet zozeer racistisch van aard was maar ook dacht ik termen van 'sommigen zijn zwakker dan de ander'.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:45 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Waarom? Het is ondertussen wetenschappelijk bewezen en aanvaard dat Aziaten gemiddeld genomen intelligenter zijn dan Europeanen en vooral Afrikanen.
Nee, de Fok! frontpage is een en al diepzinnigheid.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:48 schreef AgLarrr het volgende:
Toch grappig... op dat forum komt bijna niemand verder dan "Wat moeten we met kroketten, boerenkool en arrogantie" of "Dan kunnen we eindelijk weer eens meedoen met een EK"... proberen ze soms het stereotype van de domme Belg te bevestigen..?
En hoe jij redeneert weerspiegelt precies het denken zoals je dat in de taboe-sfeer van de jaren '70 aantrofquote:Op maandag 12 mei 2008 13:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet vanwege hun genen. Sorry, maar dit is echt het denken zoals je dat voor de WOII in Franse en Duitse universiteiten aantrof. Daarbovenop kwam nog eens de angelsaksische traditie die niet zozeer racistisch van aard was maar ook dacht ik termen van 'sommigen zijn zwakker dan de ander'.
Natuurlijk niet. Hoe meet je intelligentie? Waarschijnlijk is ook dat weer eurocentrisch geoperationaliseerd. Mooi volkje zijn we: we dringen ons systeem op aan de rest van de wereld, op zo'n manier dat wij er rijker van worden, en kunnen dan zeggen 'zie je wel, jullie zijn dommer'.quote:
Ik ben op de hoogte van wat er vroeger verkondigd werd. Betekent dat dat we daar nu niet meer over mogen praten, redeneren of wetenschappelijk onderzoek naar mogen doen? Je lijkt te denken dat het simpel verwijzen naar vroegere misstanden een valide argument is tegen hedendaagse wetenschappelijke bevindingenquote:
Op zo'n zelfde manier zijn trouwens biologisch geinspireerde sociologen en criminologen de grond in geboord. Dat waren verschrikkelijke fascisten die een nieuwe eugenetica-beweging wilden starten. Inhoudelijk werd er niet zo op ingegaan.quote:Op maandag 12 mei 2008 14:00 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik ben op de hoogte van wat er vroeger verkondigd werd. Betekent dat dat we daar nu niet meer over mogen praten, redeneren of wetenschappelijk onderzoek naar mogen doen? Je lijkt te denken dat het simpel verwijzen naar vroegere misstanden een valide argument is tegen hedendaagse wetenschappelijke bevindingen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |