abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67123558
quote:
Op maandag 16 maart 2009 23:53 schreef Fogel het volgende:

[..]

Op het moment zit het een beetje in een dal, maar er is desondanks altijd behoefte aan ervaren volk. Zal eens op software testing vacatures gaan letten. Let wel dat heel veel vacatures niet eens gepubliceerd worden, dus als je echt op zoek gaat, gooi er dan zeker ook open sollicitaties tegenaan.
Als vacatures niet gepubliceerd worden, hoe komen de mensen dan aan werk? Gaat dat vooral door kliekjes waar ze inzitten?
  Moderator dinsdag 17 maart 2009 @ 12:47:30 #102
45833 crew  Fogel
pi_67133383
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 00:27 schreef Light het volgende:

[..]

Als vacatures niet gepubliceerd worden, hoe komen de mensen dan aan werk? Gaat dat vooral door kliekjes waar ze inzitten?
Onder andere, Noorwegen is een klein land (qua bevolking - ca 4.5 miljoen mensen slechts). Of er worden W&S bureaus ingezet die zelf op zoek gaan en direct mensen benaderen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  dinsdag 17 maart 2009 @ 13:03:41 #103
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_67133850
Bestaat consultancy zoals in Nederland een beetje in Noorwegen, of werkt men veel meer bij een vaste baas?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  Moderator dinsdag 17 maart 2009 @ 15:05:32 #104
45833 crew  Fogel
pi_67137489
Consultants genoeg hier.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  zondag 29 maart 2009 @ 16:05:35 #105
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_67520351
Aha, dit topic zocht ik al een tijdje.

Ik ben hovenier, ben 23 en reis erg graag. Hier in Nederland werk ik 9 maanden in het jaar als hovenier, de overige 3 maanden in de winter reis ik om wat van de wereld te zien.
2 jaar geleden ben ik naar verre familie in Noorwegen (half uurtje rijden van Molde) geweest. Zij hadden daar een lap grond gekocht van 5000m2. en het bos wat daar op stond moest gekapt worden. Dit heb ik voor hun gekapt, omdat ik het leuk vind om bomen te kappen en om te reizen (ideale combi )

Nu doet het volgende zich voor: mijn baas wil me maar een half contract geven, omdat hij denkt dat er straks geen werk meer is vanwege de crisis. Dit zie ik niet zo zitten, en ik bedacht me om naar Noorwegen te verhuizen, om daar bomen te gaan kappen. De benodigde certificaten heb ik al en ook enige ervaring.
Ik heb geen enkel idee waar ik moet beginnen, waar ik werk kan vinden en of ik zomaar ergens kan gaan werken (denk van niet)

Hoe hebben de Nederlanders die in Noorwegen werken/wonen dit geregeld, en zijn er websites waar ik zulke vacatures kan vinden?
Is het mogelijk als buitenlander om 8 maanden in het jaar te werken, en 4 maanden te reizen?

edit: die verre familie is nu het huis op dat stukje land aan het bouwen. Ik wil hen niet lastig vallen met zulke vragen omdat ze het al druk genoeg hebben. Mocht niemand antwoord hebben op bovenstaande vragen dan kan ik hen altijd nog een mailtje sturen

[ Bericht 12% gewijzigd door Veersesmurf op 29-03-2009 16:12:42 ]
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  Moderator zondag 29 maart 2009 @ 17:02:51 #106
45833 crew  Fogel
pi_67521908
Als EU burger mag je 3 maanden in Noorwegen werken zonder werk- en verblijfsvergunning. Zo'n vergunning (5 jaar geldig) is zo aangevraagd, is eigenlijk maar een formaliteit (er vanuitgaande dat je geen zware crimineel bent oid ).
In de bosbouw is Norse Skog een zeer grote speler (http://www.norskeskog.com/), verder ken ik niets in die richting.
Je kan 8 maanden werken en 4 reizen, maar dan zal je uiteindelijk geen permanente verblijfsvergunning aan kunnen vragen (maar dat kan toch al niet op basis van een EU werk- en verblijfsvergunning) want daar is de eis dat je in totaal maximaal 7 maanden weg bent geweest de laatste 3 jaar.
Op www.norsk.nl staat vrij veel informatie met betrekking tot emigreren, en misschien ook voor jou relevante vacatures.
pi_67525359
tvp
  dinsdag 31 maart 2009 @ 15:22:27 #108
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_67580158
quote:
Op zondag 29 maart 2009 17:02 schreef Fogel het volgende:
Als EU burger mag je 3 maanden in Noorwegen werken zonder werk- en verblijfsvergunning. Zo'n vergunning (5 jaar geldig) is zo aangevraagd, is eigenlijk maar een formaliteit (er vanuitgaande dat je geen zware crimineel bent oid ).
In de bosbouw is Norse Skog een zeer grote speler (http://www.norskeskog.com/), verder ken ik niets in die richting.
Je kan 8 maanden werken en 4 reizen, maar dan zal je uiteindelijk geen permanente verblijfsvergunning aan kunnen vragen (maar dat kan toch al niet op basis van een EU werk- en verblijfsvergunning) want daar is de eis dat je in totaal maximaal 7 maanden weg bent geweest de laatste 3 jaar.
Op www.norsk.nl staat vrij veel informatie met betrekking tot emigreren, en misschien ook voor jou relevante vacatures.
Moet zo'n vergunning aanvragen, zo'n toeristvergunning? Ik zit hier nu al 2 maanden voor stage (zonder loon of toestanden) zonder vergunning... oepsie... Dacht dat dat niet hoefde. Al is het wel handig, zo'n 5 jaar geldige vergunning, want ik ga in mei naar huis en wil in de zomer hier weer komen werken, eventueel studeren in september.
Weet je toevallig ook hoe lang je weg moet zijn geweest om weer voor 3 maanden terug te mogen komen?
  Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 15:50:43 #109
45833 crew  Fogel
pi_67581122
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 15:22 schreef MevrouwLili het volgende:

[..]

Moet zo'n vergunning aanvragen, zo'n toeristvergunning? Ik zit hier nu al 2 maanden voor stage (zonder loon of toestanden) zonder vergunning... oepsie... Dacht dat dat niet hoefde. Al is het wel handig, zo'n 5 jaar geldige vergunning, want ik ga in mei naar huis en wil in de zomer hier weer komen werken, eventueel studeren in september.
Weet je toevallig ook hoe lang je weg moet zijn geweest om weer voor 3 maanden terug te mogen komen?
Weet niet helemaal wat je met toeristenvergunning bedoeld, neem voor de zekerheid voor jouw situatie even contact op met UDI (of misschien vind je het antwoord al op de site).
Ik weet niet of studenten een andere of misschien zelfs helemaal geen vergunning nodig hebben. Maar als je hier komt werken is het wel handig om een personnr (die krijg je als het goed is samen met je vergunning) te hebben zodat je een bankrekening kan openen.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 15:59:09 #110
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_67581416
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 15:50 schreef Fogel het volgende:

[..]

Weet niet helemaal wat je met toeristenvergunning bedoeld, neem voor de zekerheid voor jouw situatie even contact op met UDI (of misschien vind je het antwoord al op de site).
Ik weet niet of studenten een andere of misschien zelfs helemaal geen vergunning nodig hebben. Maar als je hier komt werken is het wel handig om een personnr (die krijg je als het goed is samen met je vergunning) te hebben zodat je een bankrekening kan openen.
Bankrekening en dus personnummer heb ik, heb al eerder hier een jaar gestudeerd en heb die rekening aangehouden. Toen had ik een verblijfsvergunning vanwege die studie, maar is nu verlopen. Nu doe ik een onbetaalde stage in het Vikingskipshuset (dus ook geen skattekort gedoe enzo). Denk dat ik inderdaad de UDI maar eens kontakt, wil wel alles netjes regelen, wil hier later gaan wonen bij dus dan wil ik niet dat ik een 'verleden' heb...
  Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 17:48:24 #111
45833 crew  Fogel
pi_67585281
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 15:59 schreef MevrouwLili het volgende:

[..]

Bankrekening en dus personnummer heb ik, heb al eerder hier een jaar gestudeerd en heb die rekening aangehouden. Toen had ik een verblijfsvergunning vanwege die studie, maar is nu verlopen. Nu doe ik een onbetaalde stage in het Vikingskipshuset (dus ook geen skattekort gedoe enzo). Denk dat ik inderdaad de UDI maar eens kontakt, wil wel alles netjes regelen, wil hier later gaan wonen bij dus dan wil ik niet dat ik een 'verleden' heb...
Ze komen je pas na ca een jaar ophalen als je illegaal bent.
pi_71548451
Even een schopje.

Na in Oslo te hebben gestudeerd, daar mijn hart verloren ben en mijn vriend gevonden heb, wil ik binnen nu en een jaar gaan emigreren naar Noorwegen. Nu is de vraag: waar te beginnen?

Situatie: Ik ben student WO, 23 jaar, bijna klaar in NL. Heb studie en stage-ervaring in Oslo, spreek de taal vloeiend en heb er dus een vriend, waarbij ik ga wonen. Gevoelsmatig ben ik er al geïntegreerd Hier in NL ben ik dus student, heb een lening bij de IBG, en de nodige verzekeringen lopen.

Kan ik mijn tassen pakken en gaan (nadat ik een oppholdstillatelse heb aangevraagd), of veel zijn er belangrijke zaken om te regelen?
  Moderator zondag 2 augustus 2009 @ 21:54:28 #113
45833 crew  Fogel
pi_71549552
Je kan zelfs al gaan voordat je een oppholdstillatelse hebt aangevraagd, de eerste 3 maanden ben je vrij om te zijn en werken waar je wil binnen de EØS. Reserveer gerust een hele dag om bij UDI in de rij te staan, je moet zelfs al in de rij staan om een nummer te mogen pakken om in de rij te staan...

Als je de taal echt vloeiend spreek zou het een stuk makkelijker moeten zijn om aan een baan te komen. Probeer het eerst bij de stagebedrijf en lukt het daar niet, of wil je daar niet, kan je de banensites af. Als je nu alvast solliciteerd vanuit Nederland is het niet ongewoon dat je eventuele toekomstige arbeidsgever je ticket naar Oslo betaald, scheelt je alweer wat kosten en mocht het die baan niet worden heb je in ieder geval je vriend ook weer even gezien.

Verzekeringen in Nederland kan je nu alvast een brief sturen dat je van plan bent om te emigreren maar dat je de exacte datum niet weet, en dat je nu alvast graag informatie wil over de uitschrijvingsprocedure.
Over uitschrijven gesproken, je moet je bij de gemeente uitschrijven uit het bevolkingsregister en in Noorwegen moet je je inschrijven bij het Folkeregister. Zonder personnummer kan je weinig hier (abonnementen afsluiten, bankrekening openen, verzekeren, etc etc), maar aangezien je al meteen bij iemand in gaat wonen heb je daar minder last van neem ik aan.
pi_71562510
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 21:54 schreef Fogel het volgende:
Je kan zelfs al gaan voordat je een oppholdstillatelse hebt aangevraagd, de eerste 3 maanden ben je vrij om te zijn en werken waar je wil binnen de EØS. Reserveer gerust een hele dag om bij UDI in de rij te staan, je moet zelfs al in de rij staan om een nummer te mogen pakken om in de rij te staan...

Als je de taal echt vloeiend spreek zou het een stuk makkelijker moeten zijn om aan een baan te komen. Probeer het eerst bij de stagebedrijf en lukt het daar niet, of wil je daar niet, kan je de banensites af. Als je nu alvast solliciteerd vanuit Nederland is het niet ongewoon dat je eventuele toekomstige arbeidsgever je ticket naar Oslo betaald, scheelt je alweer wat kosten en mocht het die baan niet worden heb je in ieder geval je vriend ook weer even gezien.

Verzekeringen in Nederland kan je nu alvast een brief sturen dat je van plan bent om te emigreren maar dat je de exacte datum niet weet, en dat je nu alvast graag informatie wil over de uitschrijvingsprocedure.
Over uitschrijven gesproken, je moet je bij de gemeente uitschrijven uit het bevolkingsregister en in Noorwegen moet je je inschrijven bij het Folkeregister. Zonder personnummer kan je weinig hier (abonnementen afsluiten, bankrekening openen, verzekeren, etc etc), maar aangezien je al meteen bij iemand in gaat wonen heb je daar minder last van neem ik aan.
Hoi Fogel,

Ten eerste namens allen bedankt voor de tijd die je neemt om vragen te beantwoorden van iedereen hier. Ik heb zelf ook een vraag en hoop dat je me daarbij kunt helpen. Ik woon inmiddels in Bergen sinds een paar weken, ben ingetrokken bij mijn vriendin. Heb me inmiddels uitgeschreven in Nederland, en alle zaken daar zijn geregeld. Ik ben hier nu hard op zoek naar werk. Maar een ding is me niet geheel duidelijk. Omdat ik aan het wachten was op de uitschrijf uittreksel papieren vanuit nederland heb ik mij nog niet ingeschreven hier.

Kan ik me hier gewoon inschrijven zonder dat ik al werk heb? Of moet ik dan gelijk een verblijfsvergunning aanvragen e.d.? Ik begreep namelijk dat ze bij inschrijving een werk contract verlangen.. klopt dit? Vandaar dat ik hardzoekende ben naar werk en veel tijd steek in het leren van Noors (dit gaat redelijk ok, geschreven noors begrijp ik en kan mezelf basis verstaanbaar maken, spreken van Noors is erg hakkelen nog maar zie geen problemen.. paar maandjes en gaat wel lukken). Maar ik begin naar aanleiding van jouw verhaal beetje te twijfelen want inderdaad.. ik probeerde een bankrekening te openen maar die vroegen om een residence permit

Alvast bedankt!!
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 13:30:40 #115
45833 crew  Fogel
pi_71562790
Je kan je bij NAV registreren als werkzoekende, dan krijg je ook een zgn D-nummer toegekend (een tijdelijk persoonnummer) en wordt je automatisch ingeschreven. Nergens ingeschreven staan is in ieder geval niet handig...
Neem een bevestigde kopi van je paspoort mee (kan je onder andere bij de politie of zelfs bij een bank laten maken) en ga naar je dichtsbijzijnde NAV kantoor, kunnen ze je daar verder helpen met wat nu relevant is voor je (werk en registrering).

NAV Jobbservice Bergen
Olav Kyrres gate 22
5014 Bergen
55 57 48 30

Met een D-nummer kan je een bankrekening aanvragen, maar verwacht wel dat ze gaan zeuren dat het "geen echt fødselsnummer is".
pi_71562877
Ik weet dat je voor een bankrekening een reseidents permit en een d-nummer nodig hebt. Die hb ik zelf aangevraagd toen ik een jaar in Oslo woonde. Ik heb zelf die bankrekening en dus het nummer aangehouden, dus voor mij is dat voor later geen probleem geloof ik.

De rest van de zaken is wel te overzien denk ik. Het scheelt een berg dat ik idd de taal al spreek (veel mensen denken dat ik net als mijn vriend uit Stavanger kom, erg grappig), het land en de stad goed ken, er een vriendenkring heb en wat studie- en werkervaring. En dat ik een woning heb ook natuurlijk, niet geheel onbelangrijk...
pi_71563066
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:30 schreef Fogel het volgende:
Je kan je bij NAV registreren als werkzoekende, dan krijg je ook een zgn D-nummer toegekend (een tijdelijk persoonnummer) en wordt je automatisch ingeschreven. Nergens ingeschreven staan is in ieder geval niet handig...
Neem een bevestigde kopi van je paspoort mee (kan je onder andere bij de politie of zelfs bij een bank laten maken) en ga naar je dichtsbijzijnde NAV kantoor, kunnen ze je daar verder helpen met wat nu relevant is voor je (werk en registrering).

NAV Jobbservice Bergen
Olav Kyrres gate 22
5014 Bergen
55 57 48 30

[ afbeelding ]

Met een D-nummer kan je een bankrekening aanvragen, maar verwacht wel dat ze gaan zeuren dat het "geen echt fødselsnummer is".
Nee zoiets begreep ik al.. inschrijven is wel handig. Maar dat doet NAV dus voor je als je bij hun alles regelt? Hoef je dan niet naar de lokale politie? En wat bedoel je met een bevestigde kopie van paspoort?

Vele malen dank voor de info - zo vaak verschillende sites door gebladerd hierover en iedereen spreekt elkaar tegen.. dit is tenminste recht toe recht aan advies. Thnx man. Zal zeker naar NAV kantoor gaan deze week.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 13:56:12 #118
45833 crew  Fogel
pi_71563379
Een bevestigde kopi is niets anders dan een kopi waar een bevoegd persoon een stempel en een handtekening op zet om te bewijzen dat het echt een kopi is en dat er geen veranderingen zijn gedaan met betrekking tot het origineel. Eigenlijk een wassen neus, maar ze worden nu eenmaal geil van stempels bij de NAV Misschien kan je het zelfs bij de NAV laten kopieren en stempelen?

De NAV helpt je met de tijdelijke inschrijving, een echte residence permit moet je gezellig voor in de rij gaan staan bij utlendingsseksjonen bij de politie (evt op een andere locatie, weet niet hoe het in Bergen is). Ik hoop in ieder geval voor je dat de rij in Bergen korter is dan Trondheim of Oslo. Tip: neem een boek en eten en drinken mee. Hou er ook rekening mee dat je meteen moet betalen bij je aanvraag, geloof dat het 1100 kroon is ofzo, maar dan ben je wel meteen voor 5 jaar klaar (met een EØS tillatelse, maar om die te krijgen heb je als ik het goed herinner wel eerst werk nodig).
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 13:59:26 #119
45833 crew  Fogel
pi_71563473
Het wordt hier nu trouwens wel erg druk met Nederlanders... ksssst, scheer jullie weg, zoek een ander land uit en laat me met rust
pi_71563610
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:59 schreef Fogel het volgende:
Het wordt hier nu trouwens wel erg druk met Nederlanders... ksssst, scheer jullie weg, zoek een ander land uit en laat me met rust
Dat kreeg ik ook steeds te horen, als ik vertelde dat ik uit NL kwam. "Ooh ja daar en daar zit een hele kolonie Hollanders". Had sterk de neiging me te excuseren. Maargoed, ik begin in elk geval; geen caming ofzo
Wel jammer toch, ergens, ook al ben ik er zelf een...
Ik raak altijd lichtelijk geïrriteerd als ik op een camping kom en hij blijkt door Nederlanders gerund te worden. Vorig jaar in Zweden bijvoorbeeld. Ik praatte (uiteraard) Noors daar en ze snapten er geen zak van, spraken geen woord Zweeds en hadden dus ook geen idee waar ik het over had. Leer dan eerst in elk geval de taal voor je zoiets doet
pi_71563742
Haha.. tja ik heb mijn grote liefde hier gevonden.. en ik heb avontuur in mijn bloed dus besloot ons kippelandje te verlaten en het geluk elders op te zoeken Tot nog toe voel ik me heel gelukkig hier, al stress ik af en toe natuurlijk over alle documentatie rompslomp en regeltjes regeltjes regeltjes.. haar ouders hebben een huurcontract met mij geregeld zodat ik zeg maar aan kan tonen dat ik woonruimte heb. Zal deze papieren maar gewoon mee nemen naar NAV wie weet waar het goed voor is.

Maar wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat residence (of work? of allebei?) permit aanvragen eigenlijk pas nut heeft als je werk hebt? Is dit trouwens elke vorm van werk? Of moet dit perse fulltime zijn in bepaalde branches ofzo.. want op dit moment (ik heb ervaring in IT, en 2 jaar bachelor, maak mijn studie af in Bergen startend volgend jaar) zal ik vrijwel alles accepteren als het maar inkomen genereert.

Sorry voor de vragen waterval.. als je je misbruikt voelt hoef je niet persé te antwoorden Zo ja, dan
pi_71563801
Zover ik weet kun je je laten registreren als werkzoekende, en geeft dat je recht op verblijf van een paar maanden in elk geval. En als je studeert, heb je volgens mij voor de formaliteiten geen werk nodig (ik kreeg iig een studentvisum). Voor je eigen portemonnee waarschijnlijk wel
pi_71563906
Ja ik bleef gekke dingen lezen over dat studentenvisum.. dat je bijv 87.500,- NOK op je bankrekening moet hebben of aantonen dat je het hebt :S En dat je pas een studentenvisum kunt aanvragen als je al geaccepteerd bent aan de uni, ik heb de papieren om hier de uni binnen te komen maar ze vragen ook om bewijs dat ik geadvanceerd Noors in spraak en geschrift beheers.. weet jij daar wat van?

Haha, ik vond dit in een van de FACT-sheets van udi.no:
quote:
What happens after I have been in Norway for three months (or six months as a job seeker)? It is a requirement that you leave Norway after you have been here for three (or six) months. However, there is no requirement as to how long you must stay out of Norway. You may enter Norway again at will, and stay for another three or six months. However, it is important to realise that if you reside in Norway for more than six months you must apply for a residence permit and register with the Population Register.

[ Bericht 46% gewijzigd door andreasje op 03-08-2009 14:22:32 ]
pi_71564109
Nee ik hoefde niets te bewijzen over vermogen of taal. Ik ben naar de politie gegaan en heb daar gevraagd om een verblijfsvergunning voor studenten. Maar ik was geen zelf-financierende student, ik was op Erasmus-uitwisseling. Misschien dat dat verschil maakt...? Heb even op de site van de uni Oslo gekeken, end aar noemen ze inderdaad ook die 80.000 nok (http://www.uio.no/english/student_life/beforearrival.html#firsttime).

Bij het kopje first week in Norway staat echter het volgende http://www.uio.no/english/student_life/firstweek.html#residence
1. Letter of Admission (aan de uni)
2. ID-Card or ID-page of passport,
3. European Health Insurance Card or proof of other private health insurance coverage
4. Two passport-sized photos.

Aangezien je al een brief hebt van de UiB, gok ik dat dat genoeg moet zijn, maar vraag het voor de zekerheid even na bij het international office van je uni, die weten hier ook veel van.
pi_71564221
Ah ja, dat zal het verschil zijn. Het plan was echter om simpelweg te gaan studeren naast parttime werk.. dan kan ik het part-time werk gebruiken om al mijn permits te regelen, en ik heb ook gelezen dat je werk als 'substinence proof' mag gebruiken bij de uni.

Ik heb overigens nog geen brief van de UiB, wat ik bedoelde met ik heb de papieren is ik heb mn certificaten van thuis die ik nog heb om binnen te komen (HAVO diploma + propedeuse ICT certificaat)
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 14:33:01 #126
45833 crew  Fogel
pi_71564305
Ik ben ook eerst verhuisd en heb daarna pas alles bekeken van hoe het ik eigenlijk allemaal aan had moeten pakken, dus ik begrijp je insteek

Als je een EØS tillatelse (geldig voor zowel werk als verblijf - 5 jaar) hebt mag je daar ook mee studeren, heb ik ook gedaan. Maar ik ben pas 3 jaar nadat ik hier kwam naast mijn fulltime werk ook fulltime gaan studeren. Een aander voordeel is dat je dan ook Noorse stufi aan kan vragen bij lånekassen, is ongeveer 80.000 kroon per jaar.
Ik heb in Oslo eerst een Noorscursus bij folkeuniversitetet gedaan en daarna bij Rosenhof (de gemeente betaald voor de cursus, maar dan moet je dus wel ingeschreven staan), een examen afgelegd en nooit meer naar omgekeken. Bij de hogeschool waar ik ging studeren was ik al begeleider voor studenten dus ze wisten dat ik Noors kon en heb daardoor geen bewijs in moeten leveren. Bij de universiteit waar ik nu werk deden ze ook niet moeilijk.

Waarom maak je niet gewoon je bachelor dit jaar al af, het studiejaar begint deze maand en informaticastudies hebben meer dan plek genoeg? Of in ieder geval zolang je nog geen werk hebt gewoon de colleges bijwonen al ben je geen student, kan je vast wennen voor volgend jaar.
pi_71564399
Heb je ook middelbare school papieren? Kan zijn dat je die nodig hebt. Ik heb me aangemeld voor een master in Oslo (helaas niet aangenomen), en daarbij vroegen ze bewijs dat ik 7 jaar Engels heb gehad in NL, ook al was de master in het Noors. Dus ik naar mijn basisschool om een briefje te halen . Dat middelbare school diploma wilden ze hebben (moesten ze hebben zelfs) omdat ze mij anders geen generell studiekompetanse konden toekennen. Kortom, alleen een bachelor was niet genoeg, ik moest aantonen dat ik daarvoor ook een deugdelijke opleiding had gehad.
pi_71564421
quote:
Waarom maak je niet gewoon je bachelor dit jaar al af, het studiejaar begint deze maand en informaticastudies hebben meer dan plek genoeg? Of in ieder geval zolang je nog geen werk hebt gewoon de colleges bijwonen al ben je geen student, kan je vast wennen voor volgend jaar.
Het probleem ligt hem in de 87.500,- NOK en een certificaat van een test dat ik noors spreek en schrijf op een geadvanceerd level. (Al is er voor het geld nog wel een oplossing te bedenken in de vorm van helpende ouders oid) Beiden heb ik (nog) niet. Ik zou supergraag al nu willen starten, maar ik voldoe niet aan de eisen, iig niet zoals ze bij de BiU opgesteld staan.

En het bijwonen van colleges.. dat mag gewoon als je niet ingeschreven staat Want dat zou ik dan zeker wel doen namelijk.
pi_71564488
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 14:36 schreef Pyttpytt het volgende:
Heb je ook middelbare school papieren? Kan zijn dat je die nodig hebt. Ik heb me aangemeld voor een master in Oslo (helaas niet aangenomen), en daarbij vroegen ze bewijs dat ik 7 jaar Engels heb gehad in NL, ook al was de master in het Noors. Dus ik naar mijn basisschool om een briefje te halen . Dat middelbare school diploma wilden ze hebben (moesten ze hebben zelfs) omdat ze mij anders geen generell studiekompetanse konden toekennen. Kortom, alleen een bachelor was niet genoeg, ik moest aantonen dat ik daarvoor ook een deugdelijke opleiding had gehad.
Ik heb mijn HAVO diploma bij me, ja. Maarre, basisschool om een briefje te halen Ik heb toevallig mn basisschool rapporten bij me maar daar gaan ze weinig wijs uit worden

En niet aangenomen, ouch. Wat voor master was het als ik vragen mag? En gaven ze ook een reden waarom je er niet in kwam?
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 14:39:34 #130
45833 crew  Fogel
pi_71564491
Middelbare school heb ik niet moeten laten zien hier, maar bachelor en ingenieurpapier wilden ze uiteraard wel zien toen ik me voor een master inschreef. En voor mijn PhD was alleen de master (zelfs al is die Noors) niet goed genoeg, nee, ze moesten ook mijn bachelor en ingenieurdiploma nog zien EN ik moest de cijferlijsten ook inleveren.
Cijfers zijn belangrijk hier!
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 14:44:18 #131
45833 crew  Fogel
pi_71564615
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 14:37 schreef andreasje het volgende:

[..]

Het probleem ligt hem in de 87.500,- NOK en een certificaat van een test dat ik noors spreek en schrijf op een geadvanceerd level. (Al is er voor het geld nog wel een oplossing te bedenken in de vorm van helpende ouders oid) Beiden heb ik (nog) niet. Ik zou supergraag al nu willen starten, maar ik voldoe niet aan de eisen, iig niet zoals ze bij de BiU opgesteld staan.

En het bijwonen van colleges.. dat mag gewoon als je niet ingeschreven staat Want dat zou ik dan zeker wel doen namelijk.
Check bij UiB of je je als "privatist" in mag schrijven voor een vak (1 vak, niet een hele studie) wat in het Engels gegeven wordt. Heb je eenmaal een studiebewijs, mag je alles officieel bijwonen (maar geen examen doen als je je niet opgegeven hebt voor dat vak). Een studentenbewijs kan ook nooit kwaad, krijg je "overal" korting mee.

Mijn ervaring is dat het niemand wat boeit of en zo ja hoeveel studenten er aanwezig zijn en al helemaal niet of ze zich wel ingeschreven hebben voor het vak wat ze volgen. OK, je mag geen examen doen en je hebt geen toegang tot (alle) digitale hulpmiddelen voor dat vak, maar het is beter dan niets.
Voor het geld zou je evt inkomen van je vriendin op kunnen geven als "garantie". Daar gaat het ze om, dat je of jezelf kan financieel verzorgen of dat je verzorgd wordt, waar het geld vandaan komt is irrelevant.
pi_71564892
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 14:39 schreef andreasje het volgende:

[..]

Ik heb mijn HAVO diploma bij me, ja. Maarre, basisschool om een briefje te halen Ik heb toevallig mn basisschool rapporten bij me maar daar gaan ze weinig wijs uit worden

En niet aangenomen, ouch. Wat voor master was het als ik vragen mag? En gaven ze ook een reden waarom je er niet in kwam?
Ze moesten bewijs hebben dat ik 7 jaar Engels heb gehad. 6 op het VWO, en 2 op de basisschool. Heel ernstig ja...
Kunstgeschiedenis. Erg veel competitie daar en met een gemiddelde onder een C wordt je niet aangenomen. En ja het is ook maar de vraag hoe ze onze cijfers omrekenen naar het a--c-systeem. Maargoed, heel jammer in elk geval. Nu kijken of ik hier mijn master doe (totaal geen zin in eigenlijk) of dat ik daar wat vakken ga doen om dat gemiddelde op te krikken (zo slecht is mijn lijst overigens ook niet, maar echt net niet goed genoeg). Dat laatste betekent wel minstens nog 3 jaar studeren en ben het nu wel een beetje zat na 6 jaar (vertraging wegens persoonlijke omstandigheden). Dilemma dus...
pi_71564908
Hmm. Ik ga UiB hier wel over contacteren. Mn vriendin studeert zelf Master Psychologie aan de UiB maar heeft ook parttime werk. Het is een wat unieke situatie; ik ben bij haar ingetrokken terwijl zij in het ouderlijk huis woont, maar haar ouders wonen in canada, we hebben dus bijna geen maandelijkse lasten behalve voedsel etc, wat zelfs alleen al door haar studielening en parttime baantje makkelijk voor beiden gecovered zou worden. Maar ik blijf hoe dan ook op zoek naar werk; het plan was om in spring semester bij UiB in te stromen. En dat is prima haalbaar financieel, maar ook qua taal eisen.
pi_71564972
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 14:54 schreef Pyttpytt het volgende:

[..]

Ze moesten bewijs hebben dat ik 7 jaar Engels heb gehad. 6 op het VWO, en 2 op de basisschool. Heel ernstig ja...
Kunstgeschiedenis. Erg veel competitie daar en met een gemiddelde onder een C wordt je niet aangenomen. En ja het is ook maar de vraag hoe ze onze cijfers omrekenen naar het a--c-systeem. Maargoed, heel jammer in elk geval. Nu kijken of ik hier mijn master doe (totaal geen zin in eigenlijk) of dat ik daar wat vakken ga doen om dat gemiddelde op te krikken (zo slecht is mijn lijst overigens ook niet, maar echt net niet goed genoeg). Dat laatste betekent wel minstens nog 3 jaar studeren en ben het nu wel een beetje zat na 6 jaar (vertraging wegens persoonlijke omstandigheden). Dilemma dus...

Aii ja. Het is wel herkenbaar. Ik ben al 26 en heb pas 2 jaar bachelor achter de rug, en de vraag is nog maar hoeveel van de 2 jaar ik hier mag overnemen. En ik wil ook mijn master. PhD weet ik nog niet. Dus ik ben iig een laatbloeier maar beter laat als nooit zeg ik dan maar.

Ik hoop dat je er iig uitkomt! Bedenk wel dat ook al ben je er zat mee, het heeft invloed op de rest van je leven.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 15:05:28 #135
45833 crew  Fogel
pi_71565169
Werk in de IT zonder voltooide opleiding zal niet makkelijk zijn om te vinden momenteel, en al helemaal niet als je geen/weinig Noors kan.
Als het punt is om in ieder geval wat te doen hebben ipv een maand of 5 te lamballen terwijl je wacht op toelating bij de uib, zou je kunnen overwegen om bv hamburgers te gaan flippen bij de mcdonalds, of een krantenwijk pakken (tip: koop goede regenkleding... herfst in Bergen is nat), of bij een hotel als portier werken. "Vies" of "dom" (sorry voor het stigmatiseren) werk is nog steeds voldoende voorhanden, juist omdat niemand het aan wil pakken. En als overbrugging is het altijd beter om in ieder geval iets te doen te hebben en daar ook nog eens wat geld voor te krijgen ipv helemaal niets doen. De tijd die je overhebt kan je goed besteden aan het leren van de taal.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 15:07:30 #136
45833 crew  Fogel
pi_71565224
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 14:57 schreef andreasje het volgende:

[..]

Aii ja. Het is wel herkenbaar. Ik ben al 26 en heb pas 2 jaar bachelor achter de rug, en de vraag is nog maar hoeveel van de 2 jaar ik hier mag overnemen. En ik wil ook mijn master. PhD weet ik nog niet. Dus ik ben iig een laatbloeier maar beter laat als nooit zeg ik dan maar.

Ik hoop dat je er iig uitkomt! Bedenk wel dat ook al ben je er zat mee, het heeft invloed op de rest van je leven.
Als je van plan bent om misschien een phd te halen, zorg er dan voor dat je gemiddelde van de hele bachelor minimaal een C is en bij de master minimaal een B, anders kan je het meteen vergeten om een phd mogen te doen hier.
pi_71565289
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:05 schreef Fogel het volgende:
Werk in de IT zonder voltooide opleiding zal niet makkelijk zijn om te vinden momenteel, en al helemaal niet als je geen/weinig Noors kan.
Als het punt is om in ieder geval wat te doen hebben ipv een maand of 5 te lamballen terwijl je wacht op toelating bij de uib, zou je kunnen overwegen om bv hamburgers te gaan flippen bij de mcdonalds, of een krantenwijk pakken (tip: koop goede regenkleding... herfst in Bergen is nat), of bij een hotel als portier werken. "Vies" of "dom" (sorry voor het stigmatiseren) werk is nog steeds voldoende voorhanden, juist omdat niemand het aan wil pakken. En als overbrugging is het altijd beter om in ieder geval iets te doen te hebben en daar ook nog eens wat geld voor te krijgen ipv helemaal niets doen. De tijd die je overhebt kan je goed besteden aan het leren van de taal.
Ik ben zekerste weten niet van plan te lamballen. Op dit moment pak ik ook alles aan. En zo ga ik het ook brengen bij NAV wanneer ik bij ze inschrijf, als ze iets voor me hebben al is het wat hamburgertjes flippen dan ben ik er niet vies van om dit te doen. Inkomen is goed, en het zal me alleen maar helpen bij het integratie proces en taal leren. En het is ook 'vies' en 'dom' werk maar ik ben niet te trots om zoiets aan te pakken. Zou het dommer vinden om 5 maanden te gaan lamballen zonder inkomen.
quote:
Als je van plan bent om misschien een phd te halen, zorg er dan voor dat je gemiddelde van de hele bachelor minimaal een C is en bij de master minimaal een B, anders kan je het meteen vergeten om een phd mogen te doen hier.
Thnx for the tip Ik ben altijd een redelijk goede student geweest, een perfectionist. Ik zal het zeker in de achterhoofd houden.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 15:11:20 #138
45833 crew  Fogel
pi_71565333
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:09 schreef andreasje het volgende:

[..]

Ik ben zekerste weten niet van plan te lamballen. Op dit moment pak ik ook alles aan. En zo ga ik het ook brengen bij NAV wanneer ik bij ze inschrijf, als ze iets voor me hebben al is het wat hamburgertjes flippen dan ben ik er niet vies van om dit te doen. Inkomen is goed, en het zal me alleen maar helpen bij het integratie proces en taal leren. En het is ook 'vies' en 'dom' werk maar ik ben niet te trots om zoiets aan te pakken. Zou het dommer vinden om 5 maanden te gaan lamballen zonder inkomen.
Goede instelling!
pi_71565362
Ik neem aan dat je geen EØS tillatelse kunt krijgen als je werk van laag kaliber hebt? Of maakt dat niet uit?
pi_71565382
Fogel jij zit vast in een andere sector dan ik, maar weet jij hoe groot de kansen zijn op de arbeidsmarkt met alleen een bachelor?
Het is namelijk niet zo dat ik het studeren even zat ben, maar daarbij ook wat persoonlijke zooi (verwerken van dood van mijn beide ouders en val alles wat erbij komt kijken). Ben nu dus vooral ook met mezelf bezig en dat combineert lastig met studeren. Ben dus ook aan het overwegen om gewoon aan het werk te gaan en wel zien of ik nog zin heb in een master achteraf.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 15:19:44 #141
45833 crew  Fogel
pi_71565587
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:12 schreef andreasje het volgende:
Ik neem aan dat je geen EØS tillatelse kunt krijgen als je werk van laag kaliber hebt? Of maakt dat niet uit?
Zou niets uit moeten maken.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 15:24:49 #142
45833 crew  Fogel
pi_71565715
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:12 schreef Pyttpytt het volgende:
Fogel jij zit vast in een andere sector dan ik, maar weet jij hoe groot de kansen zijn op de arbeidsmarkt met alleen een bachelor?
Het is namelijk niet zo dat ik het studeren even zat ben, maar daarbij ook wat persoonlijke zooi (verwerken van dood van mijn beide ouders en val alles wat erbij komt kijken). Ben nu dus vooral ook met mezelf bezig en dat combineert lastig met studeren. Ben dus ook aan het overwegen om gewoon aan het werk te gaan en wel zien of ik nog zin heb in een master achteraf.
Een bachelor in kunstgeschiedenis? Ik heb geen idee waar dat toegepast zou kunnen worden en weet daardoor dus ook niet hoe de markt is. Je zei dat je al stage gelopen had in Oslo, neem contact op met die lui en ze kunnen je vast een paar goede pointers geven, en met veel mazzel hebben ze zelfs werk voor je.
pi_71566119
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:19 schreef Fogel het volgende:

[..]

Zou niets uit moeten maken.
Hmm dan lijkt me dat het verstandigste. Nu werk zoeken, zsm iets aannemen.. EØS dinges aanvragen en dan daarmee gelijk ook gebakken zitten voor de periode dat ik moet studeren. Ik laat wel weten hoe het bij de NAV ging

Bedankt nogmaals voor al je info!
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 15:56:05 #144
45833 crew  Fogel
pi_71566552
Waarschijnlijk valt zelfs de eis van 87500NOK weg als je bij lånekassen Noorse stufi aanvraagd (wat mogelijk is met een EØS tillatelse, maar niet met een studentenvisum). Vraag dat ook meteen na bij de uib.
Bijkomend voordeel met de Noorse stufi is dat er (maximaal, afhankelijk van een paar dingen) 40% van je lening kwijtgescholden wordt zogauw je binnen de genormeerde tijd klaar bent. Je mag maximaal iets van 100000 kroon verdienen per jaar voordat je gekort wordt.

En ga meteen morgen naar de NAV, die lui zijn traag, document en stempelgeil, kan je beter zo snel mogelijk achter de rug hebben en dan heb je ook ruim de tijd om weer ergens stempels vandaan te toveren als ze vinden dat die ergens op moeten staan. Nu heb je nog tijd om in de rij te staan, zogauw je een baan hebt (van welk kaliber dan ook) is dat opeens een stuk minder makkelijk.
En ja, je mag nu al werken, ook zonder work permit, omdat je een EU burger bent. Maar, dat mag slechts 3 maanden.
  Moderator dinsdag 4 augustus 2009 @ 13:57:14 #145
45833 crew  Fogel
pi_71592810
NTNU heeft op http://itunes.ntnu.no/pc.html een aantal videolectures geplaatst, waaronder enkele videos waar moderne Noorse grammatica uitgelegd wordt. Ik heb de videos zelf niet bekeken, maar wellicht is het nuttig als je Noors wil leren.
pi_71598144
Thanks!! Dit ga ik zeker benutten. Op het moment ben ik een curses van På vei aan het volgen, maar zit te overwegen om een (spoed)cursus op te pakken in Bergen zelf.. moeder van mn vriendin heeft wat connecties met een directeur van een course instituut dus hopelijk valt er wat te regelen

Wat NAV betreft, ik heb ze gemaild.. wat voor documenten ze zoal nodig hebben maar kreeg een redelijk standaard antwoord terug met een link naar hun website (waar ik overigens het onderdeel over documenten niet kan vinden) en dat ik maar gewoon langs moest komen met papieren van mn vorige banen.. maarre, ik heb geen salarisstroken niks meegenomen Hoop niet dat het een vereiste is.. ik heb eigenlijk alleen mijn schoolpapieren en paspoort bij me.
  Moderator dinsdag 4 augustus 2009 @ 17:57:02 #147
45833 crew  Fogel
pi_71599905
Daarom zei ik ook: langsgaan! Per e-mail of brief krijg je altijd standaard antwoord, zelfs al vraag je heel specifiek om iets.
Ik heb nooit een salarisstrook laten zien, een CV is voldoende. Is het probleem van je potentiele nieuwe werkgever om te checken of het klopt en salaris hebben ze al helemaal niks mee te maken.
pi_71817978
Dus.. gaat niet echt lekker hier, word van de ene plek naar de andere gestuurd. Word er een beetje tierelier van! Ik ging dus naar NAV in Åsane, daar werd mij verteld dat ze niks voor me kunnen doen zonder D-nummer, dat ik die dus eerst moest ophalen bij folkeregisteret.. de vrouw begreep er niets van dat hun dat voor mij zouden kunnen regelen..

Dus ik naar Bergen naar folkeregisteret daar 3!! uur in de rij gestaan om alleen verteld te worden dat je daar geen Dnummer kunt aanvragen, alleen maar een persoonsnummer voor wanneer je al een residence permit hebt Die mevrouw stuurt me naar een Handelsbank.. omdat ze me daar wel een D-nummer zouden moeten kunnen geven.. dus ik braaf naar een Handelsbank, en daar kijken ze me stom aan van waar heb jij het nou weer over je moet naar de politie. Die vertellen me natuurlijk dat ze me geen nummer kunnen verstrekken tot ik een baan heb

Ik ben echt volledig verdwaald hier morgen maar weer naar NAV..
  Moderator woensdag 12 augustus 2009 @ 15:07:15 #149
45833 crew  Fogel
pi_71820047
Hum ja, het probleem van de reform van Aetat naar NAV is dat iedereen (minimaal een beetje) van alle procedures zou moeten weten in plaats van een specialisatie te hebben. Je hebt nu dus mogen ervaren dat de reform niet werkt

Bel gratis naar 800 30 300, de "noodlijn" voor mensen die hun weg niet kunnen vinden bij instanties van de regering (of dit nu is omdat de burger of de instantie zelf de regels niet snapt maakt niet uit). Leg ze je probleem voor en ze vertellen je wat je nu moet doen.
Ik heb ze al een paar keer voor dingen gebeld, en ze zijn daar heel service-minded en verbinden je (ook gratis) door met de juiste persoon op de juiste plek.

Succes!
pi_71822749
Thnx, zal dat eens proberen morgen voor ik weer op pad ga. Word alleen zo moe van dat heen en weer gestuur grr :p
  maandag 7 september 2009 @ 17:01:34 #151
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_72522869
Mij lijkt het echt heel vet om in Noorwegen te wonen. Veel vrije ruimte, die fjorden en de taal . Misschien eerst maar eens een paar keer verkennend op vakantie gaan de komende jaren.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_72560562
quote:
Op maandag 7 september 2009 17:01 schreef Zeroku het volgende:
Mij lijkt het echt heel vet om in Noorwegen te wonen. Veel vrije ruimte, die fjorden en de taal . Misschien eerst maar eens een paar keer verkennend op vakantie gaan de komende jaren.
Kan het zeker aanraden. De cultuur, taal en omgeving is geweldig hier.
pi_72566382
Snif snik, mijn idun is niet goed meer
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  Moderator dinsdag 8 september 2009 @ 23:14:28 #154
45833 crew  Fogel
pi_72568595
Andreas, heb je inmiddels al wat dingen voor elkaar gekregen? En zo ja, hoe? Misschien relevant voor anderen die plannen hebben om zich te huisvesten
pi_74270097
Fogel, mensen,

Sorry voor het late antwoord. Ik heb inmiddels alles voor elkaar gekregen en zal in het kort uiteenzetten hoe dit gelukt is. Het was namelijk zeker niet makkelijk!

Een baan zoeken in deze moeilijke tijden, als een buitenlander in noorwegen is echt niet makkelijk. Ik heb naar tientallen banen gesolliciteerd, en ik was zeker niet te beroerd om rotbaantjes aan te nemen zoals burgers flippen of schoonmaak. Het is hier zeer gebruikelijk om simpelweg niet te antwoorden op sollicitaties als de werkgever geen interesse heeft; in het begin was dit zeer frustrerend aangezien ik dat niet wist.. ik bleef maar niks horen!

Ik ben naar NAV geweest voor een zgn D-nummer, daar vertelden ze mij dat ik naar de stad moet en bij de mensen van het folkeregister een nummer aanvragen. Na daar een uur in de rij gestaan te hebben kreeg ik te horen dat ik een residence permit + baan nodig heb voor ik iets voor elkaar krijg daar. Dame achter de balie verteld me dat ik naar handelsbanken kan gaan.. wut? Klonk vreemd, toch geprobeerd dus daarheen gegaan, en daar kijken ze vreemd aan en wijzen ze naar het politiebureau.. en daar krijg ik weer te horen dat ik een baan nodig heb. Leuke circel!!

Maar goed, ik heb nu eindelijk via wat contacten in mijn vriendins familie een baan bij de bioscoop (Bergen Kino) weten te bemachtigen waar ik nu 2 weken fulltime aan het werk ben geweest. Best leuke baan, en kan switchen naar bijbaan zodra ik verder kan gaan met studie. En de 2 gratis kaartjes per dag zijn wel lekker

Met het werk contract naar politiebureau gegaan.. daar was ik nu in 10 minuten klaar, en ben nu aan het wachten op bevestiging van de registratie. Dezelfde dag ook naar folkeregister geweest, heb nu eindelijk mijn personnummer, sta ingeschreven in het systeem en de balletjes zijn gaan rollen. Van wat ik kan zien krijg je vrijwel alles voor elkaar zolang je een werkcontract heb om te laten zien.

Overigens tip voor mensen die hier al wonen of gaan wonen:

Verblijfsvergunningen worden niet meer uitgegeven, je wordt nu simpelweg permanent geregistreerd vanwege veranderingen in EøS. Dit is zeer goed nieuws! Betekend niet meer elke 5 jaar in de rij staan, of betalen als je via familie binnenkomt.

Al met al, alles gaat nu goed met me hier, voel me nog steeds erg thuis hier. Toppie land!

Groet,

Andreas
  Moderator zondag 1 november 2009 @ 10:46:09 #156
45833 crew  Fogel
pi_74271341
Bedankt voor je update Andreas!
Mooi voor je dat je nu een baan hebt en de obstakels overwonnen hebt en nu alles geregeld hebt.
pi_74547722
Goed om te lezen!
Ik vertrek in december 'voorgoed' naar Noorwegen. Goed om jouw verhaal te lezen, dan zal ik niet dezelfde 'fouten' maken en gewoon eerst aan het werk gaan. Al hoop ik wel gelijk in jauari met de studie aan de slag te kunnen. Ik spreek vloeiend Noors dus werk vinden zou voor mij ietsjes makkelijker moeten zijn denk ik. Hoop ik

Maarre hoe bevalt het verder in Noorwegen, behalve al het geregel? Hoe gaat het met de taal, staan de mensen daar een beetje open voor jou als buitenlander?
  vrijdag 4 december 2009 @ 11:33:14 #158
192683 AMDB
Visionair.
pi_75276619
Met een beetje geluk ga ik vanaf september 2010 in Molde studeren Voor zo'n 5 maanden. Hopen dat ik door mijn school geselecteerd wordt. Mensen hier die wel eens in Molde geweest zijn of er wonen?
  Moderator zondag 13 december 2009 @ 15:19:49 #159
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_75579130
nog leuke mensen in Bergen ? zit op vakantie daar nu en wil wel weten waar alle toffe dingen zijn en zulks
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_75580760
quote:
Op zondag 13 december 2009 15:19 schreef Jimbo het volgende:
nog leuke mensen in Bergen ? zit op vakantie daar nu en wil wel weten waar alle toffe dingen zijn en zulks
Ik zou je een fjord-tour aanraden, maar 'k heb geen idee of die er nog wel zijn in deze tijd van het jaar. Beetje kort dag enzo
  Moderator zondag 13 december 2009 @ 16:33:20 #161
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_75581385
quote:
Op zondag 13 december 2009 16:09 schreef Light het volgende:

[..]

Ik zou je een fjord-tour aanraden, maar 'k heb geen idee of die er nog wel zijn in deze tijd van het jaar. Beetje kort dag enzo
geen idee wat het is ;P Als er maar bier is
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_75581575
quote:
Op zondag 13 december 2009 16:33 schreef Jimbo het volgende:

[..]

geen idee wat het is ;P Als er maar bier is
Bier, hmm.. Denk dat je daarvoor naar een kroeg moet, maar die weet ik niet. Een pinautomaat is ook handig, kun je geld pinnen om dat bier te betalen
  Moderator maandag 14 december 2009 @ 18:17:47 #163
45833 crew  Fogel
pi_75620704
quote:
Op zondag 13 december 2009 16:39 schreef Light het volgende:

[..]

Bier, hmm.. Denk dat je daarvoor naar een kroeg moet, maar die weet ik niet. Een pinautomaat is ook handig, kun je geld pinnen om dat bier te betalen
Gewoon je credit card achter de bar leggen en aan het eind van de avond eens kijken hoe erg de schade van die avond is
pi_75696897
Vanaf morgen ben ik officiéel een Nedernoor, Oslo wordt mijn nieuwe thuis!
  woensdag 16 december 2009 @ 18:46:24 #165
134304 dnn-
Ping to de wing
pi_75698142
Wie kan mij helpen om wat in het Noors te vertalen? VIa pm :p
Het gaat om deze kreet: " Bending wood "
Don't ask me why

[ Bericht 57% gewijzigd door dnn- op 16-12-2009 19:43:34 ]
I'm prepared to scour the Earth for that motherfucker. If Butch goes to Indochina, I want a nigger waiting in a bowl of rice ready to pop a cap in his ass.
  Moderator woensdag 16 december 2009 @ 21:39:14 #166
45833 crew  Fogel
pi_75705978
quote:
Op woensdag 16 december 2009 18:14 schreef Pyttpytt het volgende:
Vanaf morgen ben ik officiéel een Nedernoor, Oslo wordt mijn nieuwe thuis!
Zo officieel dat je ook al een permanente verblijfsvergunning hebt?
Welke wijk ga je ongeveer wonen? Heb zelf een jaar of 6 in Oslo gewoond op verschillende plekken, inclusief middenin het centrum vlakbij het CS.
pi_75708140
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:39 schreef Fogel het volgende:

[..]

Zo officieel dat je ook al een permanente verblijfsvergunning hebt?
Die dingen zijn toch afgeschaft?
quote:
Op zondag 1 november 2009 08:36 schreef andreasje het volgende:

Overigens tip voor mensen die hier al wonen of gaan wonen:

Verblijfsvergunningen worden niet meer uitgegeven, je wordt nu simpelweg permanent geregistreerd vanwege veranderingen in EøS. Dit is zeer goed nieuws! Betekend niet meer elke 5 jaar in de rij staan, of betalen als je via familie binnenkomt.
  Moderator woensdag 16 december 2009 @ 22:26:40 #168
45833 crew  Fogel
pi_75708197
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:25 schreef Light het volgende:

[..]

Die dingen zijn toch afgeschaft?
[..]
Details.
Ik mag in 2034 weer een keer gaan verlengen
  Moderator woensdag 16 december 2009 @ 22:39:58 #169
45833 crew  Fogel
pi_75708826
quote:
Op woensdag 16 december 2009 18:46 schreef dnn- het volgende:
Wie kan mij helpen om wat in het Noors te vertalen? VIa pm :p
Het gaat om deze kreet: " Bending wood "
Don't ask me why
Ligt nogal aan de context waarin je het wil gaan gebruiken hoe het vertaald moet worden... wil je letterlijk hout gaan buigen, is het een type hout, of is het een uitdrukking voor iets?
  woensdag 16 december 2009 @ 22:43:39 #170
134304 dnn-
Ping to de wing
pi_75708983
Letterlijk "Hout buigen".
I'm prepared to scour the Earth for that motherfucker. If Butch goes to Indochina, I want a nigger waiting in a bowl of rice ready to pop a cap in his ass.
  Moderator woensdag 16 december 2009 @ 22:46:14 #171
45833 crew  Fogel
pi_75709074
Å bøye tre.
  woensdag 16 december 2009 @ 22:51:01 #172
134304 dnn-
Ping to de wing
pi_75709288
Is dat de handeling als ik buig hout of?
En " boyende tre? " dat is het google antwoord..

[ Bericht 40% gewijzigd door dnn- op 16-12-2009 22:56:38 ]
  Moderator woensdag 16 december 2009 @ 22:57:23 #173
45833 crew  Fogel
pi_75709583
Å Bøye is het werkwoord, als je wil zeggen "ik buig hout" is het "jeg bøyer tre".
  woensdag 16 december 2009 @ 23:01:11 #174
134304 dnn-
Ping to de wing
pi_75709788
Merci! Dan weet ik genoeg.
pi_75724708
Foogle, de moderne versie van Google!
 FR
pi_75962669
Even een korte noodkreet van deze toch nog niet nieuwe nedernoor:

Ik ben een paar dagen geleden naar Noorwegen verhuisd. Ik heb van tevoren uitgezocht hoe ik hier ziektekosten verzekerd kan zijn: door mij te folkeregistreren. Aangezien dit niet in 1 dag geregeld is, wilde ik graag wat langer verzekerd blijven in Nederland. Mijn verzekering zie echter dat dat niet kon, de dag dat ik mij uitschreef in NL verloor ik ook al mijn rechten om daar verzekerd te zijn. De wet schreef mij ook voor dat ik mij uit moest schrijven zodra ik wegging, dus dat heb ik braaf gedaan...
Nu ben ik dus in Noorwegen, en kan ik mij nergens registreren omdat ik geen verzekering heb. Ze raden mij een privat helseforsikring aan, maar die kan ik nergens vinden. Ook raadden ze mij aan om terug te verhuizen naar NL, weer een verzekering te nemen, en daarna weer naar NO te verhuizen (ik zie niet hoe dit het probleem oplost, want ik kan daar nergens wonen plus dat ik me dan weer uit moet schrijven zodra ik weer verhuis). Tot slot zei UDI dat ik ook binnen korte tijd kan trouwen met mijn vriend, dan is het ook geregeld. (nu wil ik best met hem trouwen, maar niet om deze reden. Krankzinnig dat ze me dit aanbevelen.)

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Hoe hebben jullie dit zelf aangepakt? Ik wordt van het welbekende kastje naar de muur gestuurd, en niemand weet hoe ik dit op moet lossen. Ik heb overigens nog geen (bij)baan naast mijn studie, dat wilde ik binnenkort gaan zoeken. Dan ben ik wel verzekerd, maar tot die tijd dus niet.
  Moderator woensdag 23 december 2009 @ 11:51:23 #177
45833 crew  Fogel
pi_75963087
Aangezien "iedereen" (blijkbaar niet dus) hier standaard verzekerd is voor ziektekosten, zou je het kunnen proberen bij http://www.bupa-intl.com/, maar ik ga er vanuit dat het niet goedkoop zal zijn en waarschijnlijk is het niet sneller geregeld dan dat je ingeschreven bent.

Je kan je natuurlijk in Nederland inschrijven, verzekeren, en gewoon in Noorwegen blijven wonen, de eerste 3 maanden zou dat in ieder geval geen probleem moeten zijn en binnen 3 maanden zou je ook alles officieel regegeld moeten kunnen hebben.
pi_76224605
Ik heb, zoals mij gezegd ik dat ik moest doen, mijn huur opgezegd en mezelf uitgemeld bij de gemeente. Braaf op de dag dat ik het vliegtuig nam. Nu kom ik hier en willen ze eenverzekeringsbwijs, wat ik dus, omdat ik de regeltjes volgde in NL, niet heb. Nu moet ik dus of snel trouwen, of snel een bijbaantje zoeken naast mijn studie, om zo een verblijfsvergunning aan te kunnen vragen en me daarmee in te kunnen schijven bij folketrygden. Echt gaar dat als je de regels in land 1 volgt, je een probleem krijgt in land 2. Dus nu ben ik druk op zoek naar eenbaantje, maar winkelbaantjes zijn zo na de kerst niet te krijgen, dus ben nu als barnehageassistent aan het solliciteren. En uiteraard schietd at voor geen meter op zo rond kerst en O&N. En intussen ben ik dus overzekerd... (=niet fijn bij gladheid)

Echt, de bureaucratie hier toen ik dit allemaal wilde regelen, niet te geloven, niemand bij NAV, Udi of de skatteetaten wist hoe de vork in de steel zat. Kom op, ben toch niet de emige immgrant hier?! Vreselijk...

Ik woon overigens in St. Hanshaugen, achter vår frelsers gravlund. Heerlijk wonen daar, dichtbij de stad, uitzicht over heel west Oslo en een superknus appartementje. Per januari ga ik verder studeren aan de uio, en dus hopelijk aan de slag als barnehageassistent
pi_76430269
Hoi hoi,

@Fogel in principe hoef je nog maar een keer je verblijfsvergunning te 'verlengen', je wordt nu simpelweg geregistreerd als EU immigrant en dat blijft voorgoed zo tot je jezelf uitschrijft. Dit geeft je dezelfde rechten als verblijfsvergunning.

Ik had letterlijk alles geregeld in een uur tijd toen ik werk gevonden had. Eerst naar politie in Åsane om mezelf in te schrijven, dan naar folkeregisteret om me daar in te schrijven. Ook bankrekening bij sparebankenvest was snel geregeld, al moest ik wel wachten op mijn bevestiging van registratie alvorens ik een pasje kreeg. (Overigens erg handig pasje, behalve een creditcard/bankkaart geldt het tevens als legitimatie aangezien je foto eropstaat met burgernummer.)

@pyttpytt Ik wist van te voren dat ziektekostenverzekering een probleem zou vormen, dus ik heb simpelweg mijn ziektekosten verzekering niet afgesloten toen ik naar Noorwegen verhuisde, in plaats daarvan liet ik CZ er zelf achter komen dat ik niet meer in NL woon.. prima mijn premie doorbetaald totdat ze zelf mijn ziektekosten verzekering afsloten 3 maanden na ik vertrokken was.. toen had ik mezelf echter al weten te registreren in noorwegen en was ik automatisch verzekerd in het noorse systeem. Ik begrijp je probleem nu, en ik weet precies wat je bedoeld met ik word van hort naar her gestuurd. Ik had hetzelfde probleem voor ik een baan vond, niemand weet precies waar je heen moet of ze sturen je gewoon willekeurig naar een ander om zo van je af te zijn. Ik wens je heel veel succes in ieder geval, en welkom in Noorwegen!

@mensen in Bergen: Ik ben altijd van de partij om te meeten! Lekker hapje eten met een biertje bij Inside ofzo kan er altijd wel doorheen

Kerstmis en jaarwisseling was erg speciaal hier. Al moet ik eerlijk bekennen dat de meeste noorse voedseltradities mij gestolen kunnen worden.. blegh wat een rotzooi die pinnekjøtt haha! Verder viel het mij op dat er geen countdown is op oudjaarsavond oO om 11 uur mag men beginnen met vuurwerk afsteken dus dat doet men dan ook voluit... en ergens rond 12en wordt de champagne erbij gepakt en getoost, maar geen countdown niks.. misschien was het alleen mijn vriendins familie hoor dat het anders is. Al met al, deze 'nedernoor' is hartstikke happy in Noorwegen, fantastisch land!
  Moderator dinsdag 5 januari 2010 @ 11:07:29 #180
45833 crew  Fogel
pi_76430394
Pinnekjøtt is goed te eten, maar met smalahove moet je bij mij niet ankomen.
pi_76430547
Enige noorse eten wat ik tot nog toe prima vind te eten zijn fiskeboller en joikakaker
pi_76430911
Neder-Noren, hebben jullie nog tips voor een jaar werken/stage in de cultuur/kunstsector ergens in Noorwegen? Of tips hoe ik aan goede informatie hierover kan komen?
Ik heb basiskennis van de Noorse taal die komend jaar door middel van een aantal minoren flink uitgebreid gaat worden.

(Ohja; Ribbe en Lefse en Kromkake en Potetkaker )
  Moderator dinsdag 5 januari 2010 @ 11:36:54 #183
45833 crew  Fogel
pi_76431446
Als ik jou was zou ik contact opnemen met een hogeschool voor kunst. (bv http://www.khio.no/ )
  dinsdag 5 januari 2010 @ 11:49:13 #184
192683 AMDB
Visionair.
pi_76431909
25 januari intake gesprek voor een minor in Molde aan de hogeschool daar Best spannend. Krijg met mijn opleiding iig wel voorrang op een plek.
pi_76432636
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 11:03 schreef andreasje het volgende:

@pyttpytt Ik wist van te voren dat ziektekostenverzekering een probleem zou vormen, dus ik heb simpelweg mijn ziektekosten verzekering niet afgesloten toen ik naar Noorwegen verhuisde, in plaats daarvan liet ik CZ er zelf achter komen dat ik niet meer in NL woon.. prima mijn premie doorbetaald totdat ze zelf mijn ziektekosten verzekering afsloten 3 maanden na ik vertrokken was.. toen had ik mezelf echter al weten te registreren in noorwegen en was ik automatisch verzekerd in het noorse systeem. Ik begrijp je probleem nu, en ik weet precies wat je bedoeld met ik word van hort naar her gestuurd. Ik had hetzelfde probleem voor ik een baan vond, niemand weet precies waar je heen moet of ze sturen je gewoon willekeurig naar een ander om zo van je af te zijn. Ik wens je heel veel succes in ieder geval, en welkom in Noorwegen!

Ik heb mij dus niet eens uitgeschreven bij de verzekering, alleen bij de gemeente. Maar ze waren er als de kippen bij om mij uit te schrijven per 18-12 (ben 17-12 hierheen gekomen). Dikke pech ook dus. Nu heb ik mij nu voor 3 maanden bij Ooms verzekerd, om me daarmee te registreren en een verblijfsvergunning aan te vragen, en zodra ik die heb kan ik mij daar weer uitschrijven en ook het overige premiegeld terug krijgen. Dan ben ik dus met terugwerkende kracht vanaf 17-12 mee in de folketrygden. De verzekering heb ik dus alleen als papiertje nodig, niet om verzekerd te zijn dus. Vaaaaag, maargoed, het gaat goedkomen, en hoef dus niet accuut te trouwen . Maar jeee wat een incompetent volk zeg, bij de skatteetaten, Udi en nav... vre-se-lijk!

En een stage in de kunstsector vroeg iemand?
Ik heb stage gelopen in het vikingschipsmuseum, en daar was wel echt goed Noors voor nodig. Was ook de enige die wat te bieden had toen in de regio Oslo, onbetaald ook overigens. Als je er geld voor wil hebben wordt het erg moeilijk denk ik. Ik heb mijzelf geprofileerd als een gratis medewerker, en toen kreeg ik ineens een aanbod. Ik zou gewoon heel veel musea en dergelijke aanschrijven, en niet al te kieskeurig zijn, als je tenminste net als ik per sé een stage wil hebben hier. Succes!
pi_76432952
Lefse!

Noors leren gaat best hard als je hier woont en jezelf ertoe dwingt te praten en te luisteren. Iedereen hier verstaat en spreekt engels, dus het is soms erg verleidelijk om naar engels te switchen, beetje zelfdiscipline voor nodig om het te blijven proberen in Noors.

De taal zelf is redelijk te begrijpen, hetgene waar ik wat moeite mee heb zijn de twee verschillende 'officiele' talen bokmål en nynorsk , en de verschillende dialecten zijn soms zo verschillend dat het een hele andere taal lijkt.
pi_76433570
Is ook lastig! Ik kwam in het begin vooral met bokmål in aanraking, maar na een week in Stavanger begon ik zelf met ikkje, dåkå en eg. Ik kan me vrij snel aanpassen gelukkig (wel met een hele goede bokmålbasis). VBriendlief keek wel raar op haha.

Qua eten is het goed te doen hier (lefser, vaffler, kronkaker!! Wel blegh voor lutefisk en om 4 uur al eten) maar die kaas.... ik mis zo vreselijk die lekkere zachte Nederlandse kaas...
pi_76434119
@ Andreasje

Hoe lang woon je al in Bergen en waar ongeveer? Ik mis de skillingsboller van Baker Bruns, thuis nooit echt gelukt om ze te maken.

Mensen uit Bergen zijn altijd wel een beetje frapant, die komen ook uit Bergen en dat Bergen toevallig in Noorwegen ligt, daar kunnen zij ook niets aan doen
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_76434485
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 11:36 schreef Fogel het volgende:
Als ik jou was zou ik contact opnemen met een hogeschool voor kunst. (bv http://www.khio.no/ )
Dankjewel
Hogeschool voor de kunst is in Nederland eigenlijk altijd voor uitvoerende kunstenaars. Ik volg een universitaire opleiding (Kunsten, Cultuur en Media) waarbij ik dus zeer veel theoretische kennis opdoe, maar niet zelf uitvoerend kunstenaar ben.
Ik was inderdaad al bang dat een betaalde baan lastig zal worden. Zal echter toch op een of andere manier mijn levensonderhoud moeten betalen Zou wel bij een van mijn ooms en tantes in Kristiansand of bij mijn neven en nichten in Grimstad en Oslo kunnen inwonen maar dat is niet ideaal.
Oh ik hoef trouwens niet per se een stage in Noorwegen. Na komend jaar ben ik klaar met mijn Bachelor en voordat ik aan mijn Master begin wil ik graag eerst een jaar wat anders. Ik ben half Noorse en gek op het land dus ik zou het graag in Noorwegen doen. Aangezien het maar voor een jaar of een half jaar is, lijkt een soort stage (maar dan dus waarschijnlijk zonder tussenkomst van opleidingsinstanties) mij het makkelijkst.

Ik vind Noors trouwens ontzettend makkelijk te verstaan, in ieder geval het Noors wat mijn familie spreekt. Dialecten zullen wel eventjes lastig zijn, ik ken eigenlijk alleen Kristiansands dialect

(En trouwens, mijn moeder is geboren en enigzins getogen Noorse en heeft een grondige hekel aan lutefisk. Je hoeft het dus niet lekker te vinden )
pi_76435095
Je kan natuurlijk altijd solliciteren op gewone banen zeg maar. Of een studie doen voor de vorm, gewoon wat simpele bachelorvakken en dan een leuk bijbaantje erbij. En dan gewoon het leven hier een jaar meemaken. Ik hebd at ook gedaan, eerste en jaar studie, leuke en handige vakken, maar het was meer voor de vorm, want ik wilde gewoon per sé een jaar hier wonen, en dit was de makkelijkste manier. En als je studeert dan kun je gewoon in een studentenwoning wonen. Buitenlandse studenten zijn hier zelfs een kamer gegarandeerd, dus dat is erg fijn.
Of een (half)jaartje folkehøyskole?
  Moderator dinsdag 5 januari 2010 @ 13:38:41 #191
45833 crew  Fogel
pi_76435676
Betaalde stage kan je vergeten in Noorwegen in ieder geval, en dus kan je het beste zoals pyttpytt al zegt een normale baan nemen in de tussentijd, eventueel gecombineerd met een (deeltijd) studie (maar dan moet je er snel bij zijn, want voor buitenlanders is de deadline voor aanmelden 15 jan of feb).
pi_76435843
15 feb was dat als ik me niet vergis. Hier staat veel info: http://www.uio.no/english/academics/admission/
Je kan ook altijd enkeltemnestudent worden, dan kan je losse vakken volgen. Je moet dan wel, in tegenstelling tot wanneer je als exchange gaat, semesterfee betalen. Maar das zo´n 500 kroner, per semester, tegenover de 750 euro die je in NL dan kwijt zou zijn. Dan kan je je ook later aanmelden dacht ik.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:50:42 #193
192683 AMDB
Visionair.
pi_76436067
Trouwens een vraagje aan jullie, die waarschijnlijk al door veel mensen gevraagd is maar die voor mij als student natuurlijk van levensbelang is: Wat kost het bier?

En dan wil ik natuurlijk kroegprijzen, winkelprijzen en eenheid weten. En of er ook veel prijsverschil bestaat tussen A/B-merken.

Alvast bedankt
  Moderator dinsdag 5 januari 2010 @ 13:54:09 #194
45833 crew  Fogel
pi_76436166
Het probleem met enkeltemnestudent worden is dat je dan je eerst moet aanmelden en dan pas in september als een dolle op F5 moet gaan rammen en hopen dat het vak wat je wil gaan volgen nog niet vol is. Je hebt dus totaal geen zekerheid in tegenstelling tot en årsstudium.
Qua kortingen op zowat alles is het eigenlijk altijd aan te raden om een geldige studentenkaart te hebben, scheelt veel voor OV, musea, vaak ook op bier op bepaalde plekken Die 500NOK aan semesteravgift heb je er zo uit.
  Moderator dinsdag 5 januari 2010 @ 13:57:34 #195
45833 crew  Fogel
pi_76436287
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:50 schreef AMDB het volgende:
Trouwens een vraagje aan jullie, die waarschijnlijk al door veel mensen gevraagd is maar die voor mij als student natuurlijk van levensbelang is: Wat kost het bier?

En dan wil ik natuurlijk kroegprijzen, winkelprijzen en eenheid weten. En of er ook veel prijsverschil bestaat tussen A/B-merken.

Alvast bedankt
Het goedkoopste bier in de (vaak pauper) kroeg betaal je ca 30NOK per halve liter voor, normale prijs ligt tussen de 50-60NOK. Voor speciaalbier (denk aan Westmalle triple en dergelijke) zit je al snel aan de 80-120 NOK.

In de winkel is B-merk bier op zijn goedkoopst 40 kroon per liter (als je het in een PET fles koopt van 1,5l), en bv Dahls en Ringnes liggen rond de 50 NOK per liter, Heineken 60-70 NOK per liter.
En wat sterker speciaalbier kan je alleen bij Vinmonopolet kopen, en da's vrij prijzig (check zelf www.vinmonopolet.no)
pi_76436376
per halveliter wordt het meestal verkocht.
Winkelprijs is rond de 21 nok, studentkroeg 33 nok, hippe locatie tot 100 nok.
Er is een facebook group - billig øl i Oslo, en daar staat de volgende kaart lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:05:40 #197
192683 AMDB
Visionair.
pi_76436620
De kroegprijzen vallen me eigenlijk nog wel mee, mits studentenkroeg/pauperkroeg dan.

Zal toch wel doordeweeks stukken minder alcohol drinken dan nu en het alleen voor het uitgaan besparen.

Bedankt voor de moeite trouwens
pi_76436670
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 12:53 schreef ArcticBlizzard het volgende:
@ Andreasje

Hoe lang woon je al in Bergen en waar ongeveer? Ik mis de skillingsboller van Baker Bruns, thuis nooit echt gelukt om ze te maken.

Mensen uit Bergen zijn altijd wel een beetje frapant, die komen ook uit Bergen en dat Bergen toevallig in Noorwegen ligt, daar kunnen zij ook niets aan doen
Ik woon niet direct in Bergen, maar in Eidsvåg, Åsane. Sinds afgelopen juni :-) Maar ik werk dagelijks in Bergen Kino dus kom er met regelmaat Ken Baker Bruns nog niet echter; waar is dat? Ook nooit skillingsboller op..
  woensdag 6 januari 2010 @ 16:31:53 #199
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_76487311
Leuk om te lezen dit topic

In het begin wel wat vreemd met de enigzins bijzondere reacties van musje op anderen maar dat is later gelukkig bijgetrokken.
  Moderator woensdag 6 januari 2010 @ 18:15:06 #200
45833 crew  Fogel
pi_76491887
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 12:53 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Om hier nog even op terug te komen: ik mocht niet eens tax-free winkelen op Flesland toen ik naar Oslo vloog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')