abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 14:33:01 #126
45833 crew  Fogel
pi_71564305
Ik ben ook eerst verhuisd en heb daarna pas alles bekeken van hoe het ik eigenlijk allemaal aan had moeten pakken, dus ik begrijp je insteek

Als je een EØS tillatelse (geldig voor zowel werk als verblijf - 5 jaar) hebt mag je daar ook mee studeren, heb ik ook gedaan. Maar ik ben pas 3 jaar nadat ik hier kwam naast mijn fulltime werk ook fulltime gaan studeren. Een aander voordeel is dat je dan ook Noorse stufi aan kan vragen bij lånekassen, is ongeveer 80.000 kroon per jaar.
Ik heb in Oslo eerst een Noorscursus bij folkeuniversitetet gedaan en daarna bij Rosenhof (de gemeente betaald voor de cursus, maar dan moet je dus wel ingeschreven staan), een examen afgelegd en nooit meer naar omgekeken. Bij de hogeschool waar ik ging studeren was ik al begeleider voor studenten dus ze wisten dat ik Noors kon en heb daardoor geen bewijs in moeten leveren. Bij de universiteit waar ik nu werk deden ze ook niet moeilijk.

Waarom maak je niet gewoon je bachelor dit jaar al af, het studiejaar begint deze maand en informaticastudies hebben meer dan plek genoeg? Of in ieder geval zolang je nog geen werk hebt gewoon de colleges bijwonen al ben je geen student, kan je vast wennen voor volgend jaar.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_71564399
Heb je ook middelbare school papieren? Kan zijn dat je die nodig hebt. Ik heb me aangemeld voor een master in Oslo (helaas niet aangenomen), en daarbij vroegen ze bewijs dat ik 7 jaar Engels heb gehad in NL, ook al was de master in het Noors. Dus ik naar mijn basisschool om een briefje te halen . Dat middelbare school diploma wilden ze hebben (moesten ze hebben zelfs) omdat ze mij anders geen generell studiekompetanse konden toekennen. Kortom, alleen een bachelor was niet genoeg, ik moest aantonen dat ik daarvoor ook een deugdelijke opleiding had gehad.
pi_71564421
quote:
Waarom maak je niet gewoon je bachelor dit jaar al af, het studiejaar begint deze maand en informaticastudies hebben meer dan plek genoeg? Of in ieder geval zolang je nog geen werk hebt gewoon de colleges bijwonen al ben je geen student, kan je vast wennen voor volgend jaar.
Het probleem ligt hem in de 87.500,- NOK en een certificaat van een test dat ik noors spreek en schrijf op een geadvanceerd level. (Al is er voor het geld nog wel een oplossing te bedenken in de vorm van helpende ouders oid) Beiden heb ik (nog) niet. Ik zou supergraag al nu willen starten, maar ik voldoe niet aan de eisen, iig niet zoals ze bij de BiU opgesteld staan.

En het bijwonen van colleges.. dat mag gewoon als je niet ingeschreven staat Want dat zou ik dan zeker wel doen namelijk.
pi_71564488
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 14:36 schreef Pyttpytt het volgende:
Heb je ook middelbare school papieren? Kan zijn dat je die nodig hebt. Ik heb me aangemeld voor een master in Oslo (helaas niet aangenomen), en daarbij vroegen ze bewijs dat ik 7 jaar Engels heb gehad in NL, ook al was de master in het Noors. Dus ik naar mijn basisschool om een briefje te halen . Dat middelbare school diploma wilden ze hebben (moesten ze hebben zelfs) omdat ze mij anders geen generell studiekompetanse konden toekennen. Kortom, alleen een bachelor was niet genoeg, ik moest aantonen dat ik daarvoor ook een deugdelijke opleiding had gehad.
Ik heb mijn HAVO diploma bij me, ja. Maarre, basisschool om een briefje te halen Ik heb toevallig mn basisschool rapporten bij me maar daar gaan ze weinig wijs uit worden

En niet aangenomen, ouch. Wat voor master was het als ik vragen mag? En gaven ze ook een reden waarom je er niet in kwam?
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 14:39:34 #130
45833 crew  Fogel
pi_71564491
Middelbare school heb ik niet moeten laten zien hier, maar bachelor en ingenieurpapier wilden ze uiteraard wel zien toen ik me voor een master inschreef. En voor mijn PhD was alleen de master (zelfs al is die Noors) niet goed genoeg, nee, ze moesten ook mijn bachelor en ingenieurdiploma nog zien EN ik moest de cijferlijsten ook inleveren.
Cijfers zijn belangrijk hier!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 14:44:18 #131
45833 crew  Fogel
pi_71564615
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 14:37 schreef andreasje het volgende:

[..]

Het probleem ligt hem in de 87.500,- NOK en een certificaat van een test dat ik noors spreek en schrijf op een geadvanceerd level. (Al is er voor het geld nog wel een oplossing te bedenken in de vorm van helpende ouders oid) Beiden heb ik (nog) niet. Ik zou supergraag al nu willen starten, maar ik voldoe niet aan de eisen, iig niet zoals ze bij de BiU opgesteld staan.

En het bijwonen van colleges.. dat mag gewoon als je niet ingeschreven staat Want dat zou ik dan zeker wel doen namelijk.
Check bij UiB of je je als "privatist" in mag schrijven voor een vak (1 vak, niet een hele studie) wat in het Engels gegeven wordt. Heb je eenmaal een studiebewijs, mag je alles officieel bijwonen (maar geen examen doen als je je niet opgegeven hebt voor dat vak). Een studentenbewijs kan ook nooit kwaad, krijg je "overal" korting mee.

Mijn ervaring is dat het niemand wat boeit of en zo ja hoeveel studenten er aanwezig zijn en al helemaal niet of ze zich wel ingeschreven hebben voor het vak wat ze volgen. OK, je mag geen examen doen en je hebt geen toegang tot (alle) digitale hulpmiddelen voor dat vak, maar het is beter dan niets.
Voor het geld zou je evt inkomen van je vriendin op kunnen geven als "garantie". Daar gaat het ze om, dat je of jezelf kan financieel verzorgen of dat je verzorgd wordt, waar het geld vandaan komt is irrelevant.
pi_71564892
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 14:39 schreef andreasje het volgende:

[..]

Ik heb mijn HAVO diploma bij me, ja. Maarre, basisschool om een briefje te halen Ik heb toevallig mn basisschool rapporten bij me maar daar gaan ze weinig wijs uit worden

En niet aangenomen, ouch. Wat voor master was het als ik vragen mag? En gaven ze ook een reden waarom je er niet in kwam?
Ze moesten bewijs hebben dat ik 7 jaar Engels heb gehad. 6 op het VWO, en 2 op de basisschool. Heel ernstig ja...
Kunstgeschiedenis. Erg veel competitie daar en met een gemiddelde onder een C wordt je niet aangenomen. En ja het is ook maar de vraag hoe ze onze cijfers omrekenen naar het a--c-systeem. Maargoed, heel jammer in elk geval. Nu kijken of ik hier mijn master doe (totaal geen zin in eigenlijk) of dat ik daar wat vakken ga doen om dat gemiddelde op te krikken (zo slecht is mijn lijst overigens ook niet, maar echt net niet goed genoeg). Dat laatste betekent wel minstens nog 3 jaar studeren en ben het nu wel een beetje zat na 6 jaar (vertraging wegens persoonlijke omstandigheden). Dilemma dus...
pi_71564908
Hmm. Ik ga UiB hier wel over contacteren. Mn vriendin studeert zelf Master Psychologie aan de UiB maar heeft ook parttime werk. Het is een wat unieke situatie; ik ben bij haar ingetrokken terwijl zij in het ouderlijk huis woont, maar haar ouders wonen in canada, we hebben dus bijna geen maandelijkse lasten behalve voedsel etc, wat zelfs alleen al door haar studielening en parttime baantje makkelijk voor beiden gecovered zou worden. Maar ik blijf hoe dan ook op zoek naar werk; het plan was om in spring semester bij UiB in te stromen. En dat is prima haalbaar financieel, maar ook qua taal eisen.
pi_71564972
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 14:54 schreef Pyttpytt het volgende:

[..]

Ze moesten bewijs hebben dat ik 7 jaar Engels heb gehad. 6 op het VWO, en 2 op de basisschool. Heel ernstig ja...
Kunstgeschiedenis. Erg veel competitie daar en met een gemiddelde onder een C wordt je niet aangenomen. En ja het is ook maar de vraag hoe ze onze cijfers omrekenen naar het a--c-systeem. Maargoed, heel jammer in elk geval. Nu kijken of ik hier mijn master doe (totaal geen zin in eigenlijk) of dat ik daar wat vakken ga doen om dat gemiddelde op te krikken (zo slecht is mijn lijst overigens ook niet, maar echt net niet goed genoeg). Dat laatste betekent wel minstens nog 3 jaar studeren en ben het nu wel een beetje zat na 6 jaar (vertraging wegens persoonlijke omstandigheden). Dilemma dus...

Aii ja. Het is wel herkenbaar. Ik ben al 26 en heb pas 2 jaar bachelor achter de rug, en de vraag is nog maar hoeveel van de 2 jaar ik hier mag overnemen. En ik wil ook mijn master. PhD weet ik nog niet. Dus ik ben iig een laatbloeier maar beter laat als nooit zeg ik dan maar.

Ik hoop dat je er iig uitkomt! Bedenk wel dat ook al ben je er zat mee, het heeft invloed op de rest van je leven.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 15:05:28 #135
45833 crew  Fogel
pi_71565169
Werk in de IT zonder voltooide opleiding zal niet makkelijk zijn om te vinden momenteel, en al helemaal niet als je geen/weinig Noors kan.
Als het punt is om in ieder geval wat te doen hebben ipv een maand of 5 te lamballen terwijl je wacht op toelating bij de uib, zou je kunnen overwegen om bv hamburgers te gaan flippen bij de mcdonalds, of een krantenwijk pakken (tip: koop goede regenkleding... herfst in Bergen is nat), of bij een hotel als portier werken. "Vies" of "dom" (sorry voor het stigmatiseren) werk is nog steeds voldoende voorhanden, juist omdat niemand het aan wil pakken. En als overbrugging is het altijd beter om in ieder geval iets te doen te hebben en daar ook nog eens wat geld voor te krijgen ipv helemaal niets doen. De tijd die je overhebt kan je goed besteden aan het leren van de taal.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 15:07:30 #136
45833 crew  Fogel
pi_71565224
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 14:57 schreef andreasje het volgende:

[..]

Aii ja. Het is wel herkenbaar. Ik ben al 26 en heb pas 2 jaar bachelor achter de rug, en de vraag is nog maar hoeveel van de 2 jaar ik hier mag overnemen. En ik wil ook mijn master. PhD weet ik nog niet. Dus ik ben iig een laatbloeier maar beter laat als nooit zeg ik dan maar.

Ik hoop dat je er iig uitkomt! Bedenk wel dat ook al ben je er zat mee, het heeft invloed op de rest van je leven.
Als je van plan bent om misschien een phd te halen, zorg er dan voor dat je gemiddelde van de hele bachelor minimaal een C is en bij de master minimaal een B, anders kan je het meteen vergeten om een phd mogen te doen hier.
pi_71565289
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:05 schreef Fogel het volgende:
Werk in de IT zonder voltooide opleiding zal niet makkelijk zijn om te vinden momenteel, en al helemaal niet als je geen/weinig Noors kan.
Als het punt is om in ieder geval wat te doen hebben ipv een maand of 5 te lamballen terwijl je wacht op toelating bij de uib, zou je kunnen overwegen om bv hamburgers te gaan flippen bij de mcdonalds, of een krantenwijk pakken (tip: koop goede regenkleding... herfst in Bergen is nat), of bij een hotel als portier werken. "Vies" of "dom" (sorry voor het stigmatiseren) werk is nog steeds voldoende voorhanden, juist omdat niemand het aan wil pakken. En als overbrugging is het altijd beter om in ieder geval iets te doen te hebben en daar ook nog eens wat geld voor te krijgen ipv helemaal niets doen. De tijd die je overhebt kan je goed besteden aan het leren van de taal.
Ik ben zekerste weten niet van plan te lamballen. Op dit moment pak ik ook alles aan. En zo ga ik het ook brengen bij NAV wanneer ik bij ze inschrijf, als ze iets voor me hebben al is het wat hamburgertjes flippen dan ben ik er niet vies van om dit te doen. Inkomen is goed, en het zal me alleen maar helpen bij het integratie proces en taal leren. En het is ook 'vies' en 'dom' werk maar ik ben niet te trots om zoiets aan te pakken. Zou het dommer vinden om 5 maanden te gaan lamballen zonder inkomen.
quote:
Als je van plan bent om misschien een phd te halen, zorg er dan voor dat je gemiddelde van de hele bachelor minimaal een C is en bij de master minimaal een B, anders kan je het meteen vergeten om een phd mogen te doen hier.
Thnx for the tip Ik ben altijd een redelijk goede student geweest, een perfectionist. Ik zal het zeker in de achterhoofd houden.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 15:11:20 #138
45833 crew  Fogel
pi_71565333
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:09 schreef andreasje het volgende:

[..]

Ik ben zekerste weten niet van plan te lamballen. Op dit moment pak ik ook alles aan. En zo ga ik het ook brengen bij NAV wanneer ik bij ze inschrijf, als ze iets voor me hebben al is het wat hamburgertjes flippen dan ben ik er niet vies van om dit te doen. Inkomen is goed, en het zal me alleen maar helpen bij het integratie proces en taal leren. En het is ook 'vies' en 'dom' werk maar ik ben niet te trots om zoiets aan te pakken. Zou het dommer vinden om 5 maanden te gaan lamballen zonder inkomen.
Goede instelling!
pi_71565362
Ik neem aan dat je geen EØS tillatelse kunt krijgen als je werk van laag kaliber hebt? Of maakt dat niet uit?
pi_71565382
Fogel jij zit vast in een andere sector dan ik, maar weet jij hoe groot de kansen zijn op de arbeidsmarkt met alleen een bachelor?
Het is namelijk niet zo dat ik het studeren even zat ben, maar daarbij ook wat persoonlijke zooi (verwerken van dood van mijn beide ouders en val alles wat erbij komt kijken). Ben nu dus vooral ook met mezelf bezig en dat combineert lastig met studeren. Ben dus ook aan het overwegen om gewoon aan het werk te gaan en wel zien of ik nog zin heb in een master achteraf.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 15:19:44 #141
45833 crew  Fogel
pi_71565587
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:12 schreef andreasje het volgende:
Ik neem aan dat je geen EØS tillatelse kunt krijgen als je werk van laag kaliber hebt? Of maakt dat niet uit?
Zou niets uit moeten maken.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 15:24:49 #142
45833 crew  Fogel
pi_71565715
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:12 schreef Pyttpytt het volgende:
Fogel jij zit vast in een andere sector dan ik, maar weet jij hoe groot de kansen zijn op de arbeidsmarkt met alleen een bachelor?
Het is namelijk niet zo dat ik het studeren even zat ben, maar daarbij ook wat persoonlijke zooi (verwerken van dood van mijn beide ouders en val alles wat erbij komt kijken). Ben nu dus vooral ook met mezelf bezig en dat combineert lastig met studeren. Ben dus ook aan het overwegen om gewoon aan het werk te gaan en wel zien of ik nog zin heb in een master achteraf.
Een bachelor in kunstgeschiedenis? Ik heb geen idee waar dat toegepast zou kunnen worden en weet daardoor dus ook niet hoe de markt is. Je zei dat je al stage gelopen had in Oslo, neem contact op met die lui en ze kunnen je vast een paar goede pointers geven, en met veel mazzel hebben ze zelfs werk voor je.
pi_71566119
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:19 schreef Fogel het volgende:

[..]

Zou niets uit moeten maken.
Hmm dan lijkt me dat het verstandigste. Nu werk zoeken, zsm iets aannemen.. EØS dinges aanvragen en dan daarmee gelijk ook gebakken zitten voor de periode dat ik moet studeren. Ik laat wel weten hoe het bij de NAV ging

Bedankt nogmaals voor al je info!
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 15:56:05 #144
45833 crew  Fogel
pi_71566552
Waarschijnlijk valt zelfs de eis van 87500NOK weg als je bij lånekassen Noorse stufi aanvraagd (wat mogelijk is met een EØS tillatelse, maar niet met een studentenvisum). Vraag dat ook meteen na bij de uib.
Bijkomend voordeel met de Noorse stufi is dat er (maximaal, afhankelijk van een paar dingen) 40% van je lening kwijtgescholden wordt zogauw je binnen de genormeerde tijd klaar bent. Je mag maximaal iets van 100000 kroon verdienen per jaar voordat je gekort wordt.

En ga meteen morgen naar de NAV, die lui zijn traag, document en stempelgeil, kan je beter zo snel mogelijk achter de rug hebben en dan heb je ook ruim de tijd om weer ergens stempels vandaan te toveren als ze vinden dat die ergens op moeten staan. Nu heb je nog tijd om in de rij te staan, zogauw je een baan hebt (van welk kaliber dan ook) is dat opeens een stuk minder makkelijk.
En ja, je mag nu al werken, ook zonder work permit, omdat je een EU burger bent. Maar, dat mag slechts 3 maanden.
  Moderator dinsdag 4 augustus 2009 @ 13:57:14 #145
45833 crew  Fogel
pi_71592810
NTNU heeft op http://itunes.ntnu.no/pc.html een aantal videolectures geplaatst, waaronder enkele videos waar moderne Noorse grammatica uitgelegd wordt. Ik heb de videos zelf niet bekeken, maar wellicht is het nuttig als je Noors wil leren.
pi_71598144
Thanks!! Dit ga ik zeker benutten. Op het moment ben ik een curses van På vei aan het volgen, maar zit te overwegen om een (spoed)cursus op te pakken in Bergen zelf.. moeder van mn vriendin heeft wat connecties met een directeur van een course instituut dus hopelijk valt er wat te regelen

Wat NAV betreft, ik heb ze gemaild.. wat voor documenten ze zoal nodig hebben maar kreeg een redelijk standaard antwoord terug met een link naar hun website (waar ik overigens het onderdeel over documenten niet kan vinden) en dat ik maar gewoon langs moest komen met papieren van mn vorige banen.. maarre, ik heb geen salarisstroken niks meegenomen Hoop niet dat het een vereiste is.. ik heb eigenlijk alleen mijn schoolpapieren en paspoort bij me.
  Moderator dinsdag 4 augustus 2009 @ 17:57:02 #147
45833 crew  Fogel
pi_71599905
Daarom zei ik ook: langsgaan! Per e-mail of brief krijg je altijd standaard antwoord, zelfs al vraag je heel specifiek om iets.
Ik heb nooit een salarisstrook laten zien, een CV is voldoende. Is het probleem van je potentiele nieuwe werkgever om te checken of het klopt en salaris hebben ze al helemaal niks mee te maken.
pi_71817978
Dus.. gaat niet echt lekker hier, word van de ene plek naar de andere gestuurd. Word er een beetje tierelier van! Ik ging dus naar NAV in Åsane, daar werd mij verteld dat ze niks voor me kunnen doen zonder D-nummer, dat ik die dus eerst moest ophalen bij folkeregisteret.. de vrouw begreep er niets van dat hun dat voor mij zouden kunnen regelen..

Dus ik naar Bergen naar folkeregisteret daar 3!! uur in de rij gestaan om alleen verteld te worden dat je daar geen Dnummer kunt aanvragen, alleen maar een persoonsnummer voor wanneer je al een residence permit hebt Die mevrouw stuurt me naar een Handelsbank.. omdat ze me daar wel een D-nummer zouden moeten kunnen geven.. dus ik braaf naar een Handelsbank, en daar kijken ze me stom aan van waar heb jij het nou weer over je moet naar de politie. Die vertellen me natuurlijk dat ze me geen nummer kunnen verstrekken tot ik een baan heb

Ik ben echt volledig verdwaald hier morgen maar weer naar NAV..
  Moderator woensdag 12 augustus 2009 @ 15:07:15 #149
45833 crew  Fogel
pi_71820047
Hum ja, het probleem van de reform van Aetat naar NAV is dat iedereen (minimaal een beetje) van alle procedures zou moeten weten in plaats van een specialisatie te hebben. Je hebt nu dus mogen ervaren dat de reform niet werkt

Bel gratis naar 800 30 300, de "noodlijn" voor mensen die hun weg niet kunnen vinden bij instanties van de regering (of dit nu is omdat de burger of de instantie zelf de regels niet snapt maakt niet uit). Leg ze je probleem voor en ze vertellen je wat je nu moet doen.
Ik heb ze al een paar keer voor dingen gebeld, en ze zijn daar heel service-minded en verbinden je (ook gratis) door met de juiste persoon op de juiste plek.

Succes!
pi_71822749
Thnx, zal dat eens proberen morgen voor ik weer op pad ga. Word alleen zo moe van dat heen en weer gestuur grr :p
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')