Fogel, mensen,
Sorry voor het late antwoord. Ik heb inmiddels alles voor elkaar gekregen en zal in het kort uiteenzetten hoe dit gelukt is. Het was namelijk zeker niet makkelijk!
Een baan zoeken in deze moeilijke tijden, als een buitenlander in noorwegen is echt niet makkelijk. Ik heb naar tientallen banen gesolliciteerd, en ik was zeker niet te beroerd om rotbaantjes aan te nemen zoals burgers flippen of schoonmaak. Het is hier zeer gebruikelijk om simpelweg niet te antwoorden op sollicitaties als de werkgever geen interesse heeft; in het begin was dit zeer frustrerend aangezien ik dat niet wist.. ik bleef maar niks horen!
Ik ben naar NAV geweest voor een zgn D-nummer, daar vertelden ze mij dat ik naar de stad moet en bij de mensen van het folkeregister een nummer aanvragen. Na daar een uur in de rij gestaan te hebben kreeg ik te horen dat ik een residence permit + baan nodig heb voor ik iets voor elkaar krijg daar. Dame achter de balie verteld me dat ik naar handelsbanken kan gaan.. wut? Klonk vreemd, toch geprobeerd dus daarheen gegaan, en daar kijken ze vreemd aan en wijzen ze naar het politiebureau.. en daar krijg ik weer te horen dat ik een baan nodig heb. Leuke circel!!
Maar goed, ik heb nu eindelijk via wat contacten in mijn vriendins familie een baan bij de bioscoop (Bergen Kino) weten te bemachtigen waar ik nu 2 weken fulltime aan het werk ben geweest. Best leuke baan, en kan switchen naar bijbaan zodra ik verder kan gaan met studie. En de 2 gratis kaartjes per dag zijn wel lekker

Met het werk contract naar politiebureau gegaan.. daar was ik nu in 10 minuten klaar, en ben nu aan het wachten op bevestiging van de registratie. Dezelfde dag ook naar folkeregister geweest, heb nu eindelijk mijn personnummer, sta ingeschreven in het systeem en de balletjes zijn gaan rollen. Van wat ik kan zien krijg je vrijwel alles voor elkaar zolang je een werkcontract heb om te laten zien.
Overigens tip voor mensen die hier al wonen of gaan wonen:
Verblijfsvergunningen worden niet meer uitgegeven, je wordt nu simpelweg permanent geregistreerd vanwege veranderingen in EøS. Dit is zeer goed nieuws! Betekend niet meer elke 5 jaar in de rij staan, of betalen als je via familie binnenkomt.
Al met al, alles gaat nu goed met me hier, voel me nog steeds erg thuis hier. Toppie land!
Groet,
Andreas