Hoi hoi,
@Fogel in principe hoef je nog maar een keer je verblijfsvergunning te 'verlengen', je wordt nu simpelweg geregistreerd als EU immigrant en dat blijft voorgoed zo tot je jezelf uitschrijft. Dit geeft je dezelfde rechten als verblijfsvergunning.
Ik had letterlijk alles geregeld in een uur tijd toen ik werk gevonden had. Eerst naar politie in Åsane om mezelf in te schrijven, dan naar folkeregisteret om me daar in te schrijven. Ook bankrekening bij sparebankenvest was snel geregeld, al moest ik wel wachten op mijn bevestiging van registratie alvorens ik een pasje kreeg. (Overigens erg handig pasje, behalve een creditcard/bankkaart geldt het tevens als legitimatie aangezien je foto eropstaat met burgernummer.)
@pyttpytt Ik wist van te voren dat ziektekostenverzekering een probleem zou vormen, dus ik heb simpelweg mijn ziektekosten verzekering niet afgesloten toen ik naar Noorwegen verhuisde, in plaats daarvan liet ik CZ er zelf achter komen dat ik niet meer in NL woon.. prima mijn premie doorbetaald totdat ze zelf mijn ziektekosten verzekering afsloten 3 maanden na ik vertrokken was.. toen had ik mezelf echter al weten te registreren in noorwegen en was ik automatisch verzekerd in het noorse systeem. Ik begrijp je probleem nu, en ik weet precies wat je bedoeld met ik word van hort naar her gestuurd. Ik had hetzelfde probleem voor ik een baan vond, niemand weet precies waar je heen moet of ze sturen je gewoon willekeurig naar een ander om zo van je af te zijn. Ik wens je heel veel succes in ieder geval, en welkom in Noorwegen!
@mensen in Bergen: Ik ben altijd van de partij om te meeten! Lekker hapje eten met een biertje bij Inside ofzo kan er altijd wel doorheen

Kerstmis en jaarwisseling was erg speciaal hier. Al moet ik eerlijk bekennen dat de meeste noorse voedseltradities mij gestolen kunnen worden.. blegh wat een rotzooi die pinnekjøtt haha! Verder viel het mij op dat er geen countdown is op oudjaarsavond oO om 11 uur mag men beginnen met vuurwerk afsteken dus dat doet men dan ook voluit... en ergens rond 12en wordt de champagne erbij gepakt en getoost, maar geen countdown niks.. misschien was het alleen mijn vriendins familie hoor dat het anders is. Al met al, deze 'nedernoor' is hartstikke happy in Noorwegen, fantastisch land!