abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75962669
Even een korte noodkreet van deze toch nog niet nieuwe nedernoor:

Ik ben een paar dagen geleden naar Noorwegen verhuisd. Ik heb van tevoren uitgezocht hoe ik hier ziektekosten verzekerd kan zijn: door mij te folkeregistreren. Aangezien dit niet in 1 dag geregeld is, wilde ik graag wat langer verzekerd blijven in Nederland. Mijn verzekering zie echter dat dat niet kon, de dag dat ik mij uitschreef in NL verloor ik ook al mijn rechten om daar verzekerd te zijn. De wet schreef mij ook voor dat ik mij uit moest schrijven zodra ik wegging, dus dat heb ik braaf gedaan...
Nu ben ik dus in Noorwegen, en kan ik mij nergens registreren omdat ik geen verzekering heb. Ze raden mij een privat helseforsikring aan, maar die kan ik nergens vinden. Ook raadden ze mij aan om terug te verhuizen naar NL, weer een verzekering te nemen, en daarna weer naar NO te verhuizen (ik zie niet hoe dit het probleem oplost, want ik kan daar nergens wonen plus dat ik me dan weer uit moet schrijven zodra ik weer verhuis). Tot slot zei UDI dat ik ook binnen korte tijd kan trouwen met mijn vriend, dan is het ook geregeld. (nu wil ik best met hem trouwen, maar niet om deze reden. Krankzinnig dat ze me dit aanbevelen.)

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Hoe hebben jullie dit zelf aangepakt? Ik wordt van het welbekende kastje naar de muur gestuurd, en niemand weet hoe ik dit op moet lossen. Ik heb overigens nog geen (bij)baan naast mijn studie, dat wilde ik binnenkort gaan zoeken. Dan ben ik wel verzekerd, maar tot die tijd dus niet.
  Moderator woensdag 23 december 2009 @ 11:51:23 #177
45833 crew  Fogel
pi_75963087
Aangezien "iedereen" (blijkbaar niet dus) hier standaard verzekerd is voor ziektekosten, zou je het kunnen proberen bij http://www.bupa-intl.com/, maar ik ga er vanuit dat het niet goedkoop zal zijn en waarschijnlijk is het niet sneller geregeld dan dat je ingeschreven bent.

Je kan je natuurlijk in Nederland inschrijven, verzekeren, en gewoon in Noorwegen blijven wonen, de eerste 3 maanden zou dat in ieder geval geen probleem moeten zijn en binnen 3 maanden zou je ook alles officieel regegeld moeten kunnen hebben.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_76224605
Ik heb, zoals mij gezegd ik dat ik moest doen, mijn huur opgezegd en mezelf uitgemeld bij de gemeente. Braaf op de dag dat ik het vliegtuig nam. Nu kom ik hier en willen ze eenverzekeringsbwijs, wat ik dus, omdat ik de regeltjes volgde in NL, niet heb. Nu moet ik dus of snel trouwen, of snel een bijbaantje zoeken naast mijn studie, om zo een verblijfsvergunning aan te kunnen vragen en me daarmee in te kunnen schijven bij folketrygden. Echt gaar dat als je de regels in land 1 volgt, je een probleem krijgt in land 2. Dus nu ben ik druk op zoek naar eenbaantje, maar winkelbaantjes zijn zo na de kerst niet te krijgen, dus ben nu als barnehageassistent aan het solliciteren. En uiteraard schietd at voor geen meter op zo rond kerst en O&N. En intussen ben ik dus overzekerd... (=niet fijn bij gladheid)

Echt, de bureaucratie hier toen ik dit allemaal wilde regelen, niet te geloven, niemand bij NAV, Udi of de skatteetaten wist hoe de vork in de steel zat. Kom op, ben toch niet de emige immgrant hier?! Vreselijk...

Ik woon overigens in St. Hanshaugen, achter vår frelsers gravlund. Heerlijk wonen daar, dichtbij de stad, uitzicht over heel west Oslo en een superknus appartementje. Per januari ga ik verder studeren aan de uio, en dus hopelijk aan de slag als barnehageassistent
pi_76430269
Hoi hoi,

@Fogel in principe hoef je nog maar een keer je verblijfsvergunning te 'verlengen', je wordt nu simpelweg geregistreerd als EU immigrant en dat blijft voorgoed zo tot je jezelf uitschrijft. Dit geeft je dezelfde rechten als verblijfsvergunning.

Ik had letterlijk alles geregeld in een uur tijd toen ik werk gevonden had. Eerst naar politie in Åsane om mezelf in te schrijven, dan naar folkeregisteret om me daar in te schrijven. Ook bankrekening bij sparebankenvest was snel geregeld, al moest ik wel wachten op mijn bevestiging van registratie alvorens ik een pasje kreeg. (Overigens erg handig pasje, behalve een creditcard/bankkaart geldt het tevens als legitimatie aangezien je foto eropstaat met burgernummer.)

@pyttpytt Ik wist van te voren dat ziektekostenverzekering een probleem zou vormen, dus ik heb simpelweg mijn ziektekosten verzekering niet afgesloten toen ik naar Noorwegen verhuisde, in plaats daarvan liet ik CZ er zelf achter komen dat ik niet meer in NL woon.. prima mijn premie doorbetaald totdat ze zelf mijn ziektekosten verzekering afsloten 3 maanden na ik vertrokken was.. toen had ik mezelf echter al weten te registreren in noorwegen en was ik automatisch verzekerd in het noorse systeem. Ik begrijp je probleem nu, en ik weet precies wat je bedoeld met ik word van hort naar her gestuurd. Ik had hetzelfde probleem voor ik een baan vond, niemand weet precies waar je heen moet of ze sturen je gewoon willekeurig naar een ander om zo van je af te zijn. Ik wens je heel veel succes in ieder geval, en welkom in Noorwegen!

@mensen in Bergen: Ik ben altijd van de partij om te meeten! Lekker hapje eten met een biertje bij Inside ofzo kan er altijd wel doorheen

Kerstmis en jaarwisseling was erg speciaal hier. Al moet ik eerlijk bekennen dat de meeste noorse voedseltradities mij gestolen kunnen worden.. blegh wat een rotzooi die pinnekjøtt haha! Verder viel het mij op dat er geen countdown is op oudjaarsavond oO om 11 uur mag men beginnen met vuurwerk afsteken dus dat doet men dan ook voluit... en ergens rond 12en wordt de champagne erbij gepakt en getoost, maar geen countdown niks.. misschien was het alleen mijn vriendins familie hoor dat het anders is. Al met al, deze 'nedernoor' is hartstikke happy in Noorwegen, fantastisch land!
  Moderator dinsdag 5 januari 2010 @ 11:07:29 #180
45833 crew  Fogel
pi_76430394
Pinnekjøtt is goed te eten, maar met smalahove moet je bij mij niet ankomen.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_76430547
Enige noorse eten wat ik tot nog toe prima vind te eten zijn fiskeboller en joikakaker
pi_76430911
Neder-Noren, hebben jullie nog tips voor een jaar werken/stage in de cultuur/kunstsector ergens in Noorwegen? Of tips hoe ik aan goede informatie hierover kan komen?
Ik heb basiskennis van de Noorse taal die komend jaar door middel van een aantal minoren flink uitgebreid gaat worden.

(Ohja; Ribbe en Lefse en Kromkake en Potetkaker )
  Moderator dinsdag 5 januari 2010 @ 11:36:54 #183
45833 crew  Fogel
pi_76431446
Als ik jou was zou ik contact opnemen met een hogeschool voor kunst. (bv http://www.khio.no/ )
  dinsdag 5 januari 2010 @ 11:49:13 #184
192683 AMDB
Visionair.
pi_76431909
25 januari intake gesprek voor een minor in Molde aan de hogeschool daar Best spannend. Krijg met mijn opleiding iig wel voorrang op een plek.
pi_76432636
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 11:03 schreef andreasje het volgende:

@pyttpytt Ik wist van te voren dat ziektekostenverzekering een probleem zou vormen, dus ik heb simpelweg mijn ziektekosten verzekering niet afgesloten toen ik naar Noorwegen verhuisde, in plaats daarvan liet ik CZ er zelf achter komen dat ik niet meer in NL woon.. prima mijn premie doorbetaald totdat ze zelf mijn ziektekosten verzekering afsloten 3 maanden na ik vertrokken was.. toen had ik mezelf echter al weten te registreren in noorwegen en was ik automatisch verzekerd in het noorse systeem. Ik begrijp je probleem nu, en ik weet precies wat je bedoeld met ik word van hort naar her gestuurd. Ik had hetzelfde probleem voor ik een baan vond, niemand weet precies waar je heen moet of ze sturen je gewoon willekeurig naar een ander om zo van je af te zijn. Ik wens je heel veel succes in ieder geval, en welkom in Noorwegen!

Ik heb mij dus niet eens uitgeschreven bij de verzekering, alleen bij de gemeente. Maar ze waren er als de kippen bij om mij uit te schrijven per 18-12 (ben 17-12 hierheen gekomen). Dikke pech ook dus. Nu heb ik mij nu voor 3 maanden bij Ooms verzekerd, om me daarmee te registreren en een verblijfsvergunning aan te vragen, en zodra ik die heb kan ik mij daar weer uitschrijven en ook het overige premiegeld terug krijgen. Dan ben ik dus met terugwerkende kracht vanaf 17-12 mee in de folketrygden. De verzekering heb ik dus alleen als papiertje nodig, niet om verzekerd te zijn dus. Vaaaaag, maargoed, het gaat goedkomen, en hoef dus niet accuut te trouwen . Maar jeee wat een incompetent volk zeg, bij de skatteetaten, Udi en nav... vre-se-lijk!

En een stage in de kunstsector vroeg iemand?
Ik heb stage gelopen in het vikingschipsmuseum, en daar was wel echt goed Noors voor nodig. Was ook de enige die wat te bieden had toen in de regio Oslo, onbetaald ook overigens. Als je er geld voor wil hebben wordt het erg moeilijk denk ik. Ik heb mijzelf geprofileerd als een gratis medewerker, en toen kreeg ik ineens een aanbod. Ik zou gewoon heel veel musea en dergelijke aanschrijven, en niet al te kieskeurig zijn, als je tenminste net als ik per sé een stage wil hebben hier. Succes!
pi_76432952
Lefse!

Noors leren gaat best hard als je hier woont en jezelf ertoe dwingt te praten en te luisteren. Iedereen hier verstaat en spreekt engels, dus het is soms erg verleidelijk om naar engels te switchen, beetje zelfdiscipline voor nodig om het te blijven proberen in Noors.

De taal zelf is redelijk te begrijpen, hetgene waar ik wat moeite mee heb zijn de twee verschillende 'officiele' talen bokmål en nynorsk , en de verschillende dialecten zijn soms zo verschillend dat het een hele andere taal lijkt.
pi_76433570
Is ook lastig! Ik kwam in het begin vooral met bokmål in aanraking, maar na een week in Stavanger begon ik zelf met ikkje, dåkå en eg. Ik kan me vrij snel aanpassen gelukkig (wel met een hele goede bokmålbasis). VBriendlief keek wel raar op haha.

Qua eten is het goed te doen hier (lefser, vaffler, kronkaker!! Wel blegh voor lutefisk en om 4 uur al eten) maar die kaas.... ik mis zo vreselijk die lekkere zachte Nederlandse kaas...
pi_76434119
@ Andreasje

Hoe lang woon je al in Bergen en waar ongeveer? Ik mis de skillingsboller van Baker Bruns, thuis nooit echt gelukt om ze te maken.

Mensen uit Bergen zijn altijd wel een beetje frapant, die komen ook uit Bergen en dat Bergen toevallig in Noorwegen ligt, daar kunnen zij ook niets aan doen
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_76434485
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 11:36 schreef Fogel het volgende:
Als ik jou was zou ik contact opnemen met een hogeschool voor kunst. (bv http://www.khio.no/ )
Dankjewel
Hogeschool voor de kunst is in Nederland eigenlijk altijd voor uitvoerende kunstenaars. Ik volg een universitaire opleiding (Kunsten, Cultuur en Media) waarbij ik dus zeer veel theoretische kennis opdoe, maar niet zelf uitvoerend kunstenaar ben.
Ik was inderdaad al bang dat een betaalde baan lastig zal worden. Zal echter toch op een of andere manier mijn levensonderhoud moeten betalen Zou wel bij een van mijn ooms en tantes in Kristiansand of bij mijn neven en nichten in Grimstad en Oslo kunnen inwonen maar dat is niet ideaal.
Oh ik hoef trouwens niet per se een stage in Noorwegen. Na komend jaar ben ik klaar met mijn Bachelor en voordat ik aan mijn Master begin wil ik graag eerst een jaar wat anders. Ik ben half Noorse en gek op het land dus ik zou het graag in Noorwegen doen. Aangezien het maar voor een jaar of een half jaar is, lijkt een soort stage (maar dan dus waarschijnlijk zonder tussenkomst van opleidingsinstanties) mij het makkelijkst.

Ik vind Noors trouwens ontzettend makkelijk te verstaan, in ieder geval het Noors wat mijn familie spreekt. Dialecten zullen wel eventjes lastig zijn, ik ken eigenlijk alleen Kristiansands dialect

(En trouwens, mijn moeder is geboren en enigzins getogen Noorse en heeft een grondige hekel aan lutefisk. Je hoeft het dus niet lekker te vinden )
pi_76435095
Je kan natuurlijk altijd solliciteren op gewone banen zeg maar. Of een studie doen voor de vorm, gewoon wat simpele bachelorvakken en dan een leuk bijbaantje erbij. En dan gewoon het leven hier een jaar meemaken. Ik hebd at ook gedaan, eerste en jaar studie, leuke en handige vakken, maar het was meer voor de vorm, want ik wilde gewoon per sé een jaar hier wonen, en dit was de makkelijkste manier. En als je studeert dan kun je gewoon in een studentenwoning wonen. Buitenlandse studenten zijn hier zelfs een kamer gegarandeerd, dus dat is erg fijn.
Of een (half)jaartje folkehøyskole?
  Moderator dinsdag 5 januari 2010 @ 13:38:41 #191
45833 crew  Fogel
pi_76435676
Betaalde stage kan je vergeten in Noorwegen in ieder geval, en dus kan je het beste zoals pyttpytt al zegt een normale baan nemen in de tussentijd, eventueel gecombineerd met een (deeltijd) studie (maar dan moet je er snel bij zijn, want voor buitenlanders is de deadline voor aanmelden 15 jan of feb).
pi_76435843
15 feb was dat als ik me niet vergis. Hier staat veel info: http://www.uio.no/english/academics/admission/
Je kan ook altijd enkeltemnestudent worden, dan kan je losse vakken volgen. Je moet dan wel, in tegenstelling tot wanneer je als exchange gaat, semesterfee betalen. Maar das zo´n 500 kroner, per semester, tegenover de 750 euro die je in NL dan kwijt zou zijn. Dan kan je je ook later aanmelden dacht ik.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:50:42 #193
192683 AMDB
Visionair.
pi_76436067
Trouwens een vraagje aan jullie, die waarschijnlijk al door veel mensen gevraagd is maar die voor mij als student natuurlijk van levensbelang is: Wat kost het bier?

En dan wil ik natuurlijk kroegprijzen, winkelprijzen en eenheid weten. En of er ook veel prijsverschil bestaat tussen A/B-merken.

Alvast bedankt
  Moderator dinsdag 5 januari 2010 @ 13:54:09 #194
45833 crew  Fogel
pi_76436166
Het probleem met enkeltemnestudent worden is dat je dan je eerst moet aanmelden en dan pas in september als een dolle op F5 moet gaan rammen en hopen dat het vak wat je wil gaan volgen nog niet vol is. Je hebt dus totaal geen zekerheid in tegenstelling tot en årsstudium.
Qua kortingen op zowat alles is het eigenlijk altijd aan te raden om een geldige studentenkaart te hebben, scheelt veel voor OV, musea, vaak ook op bier op bepaalde plekken Die 500NOK aan semesteravgift heb je er zo uit.
  Moderator dinsdag 5 januari 2010 @ 13:57:34 #195
45833 crew  Fogel
pi_76436287
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:50 schreef AMDB het volgende:
Trouwens een vraagje aan jullie, die waarschijnlijk al door veel mensen gevraagd is maar die voor mij als student natuurlijk van levensbelang is: Wat kost het bier?

En dan wil ik natuurlijk kroegprijzen, winkelprijzen en eenheid weten. En of er ook veel prijsverschil bestaat tussen A/B-merken.

Alvast bedankt
Het goedkoopste bier in de (vaak pauper) kroeg betaal je ca 30NOK per halve liter voor, normale prijs ligt tussen de 50-60NOK. Voor speciaalbier (denk aan Westmalle triple en dergelijke) zit je al snel aan de 80-120 NOK.

In de winkel is B-merk bier op zijn goedkoopst 40 kroon per liter (als je het in een PET fles koopt van 1,5l), en bv Dahls en Ringnes liggen rond de 50 NOK per liter, Heineken 60-70 NOK per liter.
En wat sterker speciaalbier kan je alleen bij Vinmonopolet kopen, en da's vrij prijzig (check zelf www.vinmonopolet.no)
pi_76436376
per halveliter wordt het meestal verkocht.
Winkelprijs is rond de 21 nok, studentkroeg 33 nok, hippe locatie tot 100 nok.
Er is een facebook group - billig øl i Oslo, en daar staat de volgende kaart lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:05:40 #197
192683 AMDB
Visionair.
pi_76436620
De kroegprijzen vallen me eigenlijk nog wel mee, mits studentenkroeg/pauperkroeg dan.

Zal toch wel doordeweeks stukken minder alcohol drinken dan nu en het alleen voor het uitgaan besparen.

Bedankt voor de moeite trouwens
pi_76436670
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 12:53 schreef ArcticBlizzard het volgende:
@ Andreasje

Hoe lang woon je al in Bergen en waar ongeveer? Ik mis de skillingsboller van Baker Bruns, thuis nooit echt gelukt om ze te maken.

Mensen uit Bergen zijn altijd wel een beetje frapant, die komen ook uit Bergen en dat Bergen toevallig in Noorwegen ligt, daar kunnen zij ook niets aan doen
Ik woon niet direct in Bergen, maar in Eidsvåg, Åsane. Sinds afgelopen juni :-) Maar ik werk dagelijks in Bergen Kino dus kom er met regelmaat Ken Baker Bruns nog niet echter; waar is dat? Ook nooit skillingsboller op..
  woensdag 6 januari 2010 @ 16:31:53 #199
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_76487311
Leuk om te lezen dit topic

In het begin wel wat vreemd met de enigzins bijzondere reacties van musje op anderen maar dat is later gelukkig bijgetrokken.
  Moderator woensdag 6 januari 2010 @ 18:15:06 #200
45833 crew  Fogel
pi_76491887
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 12:53 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Om hier nog even op terug te komen: ik mocht niet eens tax-free winkelen op Flesland toen ik naar Oslo vloog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')