abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58368938
Dit topic is bedoeld als overzicht van vanalles omtrend (zelf) circuit rijden. Allerlei organisaties, circuits en interessante links zijn hier terug te vinden, evenals Fokkers die circuit rijden.

Organisaties :

Voor de eisen die de organisaties stellen zul je op de bijbehorende site moeten kijken ;)

Eran racing - Dit is een belgische organisatie die leuke trackdays organiseert. Ze hebben normaal gezien 's ochtends een cursus en hiermee verdien je een soort pasje als bewijs dat je de cursus hebt gevolgd. De middag bestaat uit een aantal uur vrij rijden voor mensen met een racelicentie of mensen die een (bovenstaand) pasje hebben gekregen. Ook zijn er regelmatig drifturen bij. Meestal gaat deze organisatie naar Zolder en af en toe Spa.

Circuitdag.nl - Circuitdag.nl is een trefpunt voor betaalbaar auto racen. Ze organiseren diverse vrij-rijden dagen op circuits in Nederland en buitenland voor iedereen, met en zonder licentie.

Pistenclub - Pistenclub is een, door een groepje enthousiaste autosportliefhebbers opgezette, vereniging. Het streven was om op een veilige en verantwoorde manier meer plezier uit circuitrijden te halen. De uitkomst is tweeledig; enerzijds het verhogen van de rijvaardigheid dmv het organiseren van driftcursussen, en anderzijds het circuitrijden op Europa's mooiste circuits. Beide aspecten worden nu al vier jaar op zeer succesvolle wijze en manier door Pistenclub georganiseerd. Ook voor met en zonder licentie.

Vijverberg trofee - De Vijverberg Trofee is een van de mogelijkheden voor autosportliefhebbers, met licentie of zonder licentie, om te genieten van een dag, middag of avond circuitplezier. Het is zijn ook circuitdagen/dagdelen op Assen en Zandvoort.

Harc - Harc staat voor Historische AutoRen Club en deze organisatie organiseert trainingsdagen voor straatauto's en circuitauto's voor mensen met en zonder licentie.

Prodrive race en rally school - Op diverse dagen in 2005 kunt u onder leiding van de Prodrive Race- & RallySchool meedoen aan de georganiseerde Vrij Rijden middagen op het TT-Circuit van Assen. Tevens staan er instructeurs klaar om u de lijnen en rempunten op het circuit te laten zien.

BMW drivers club - Deze club bestaat uit een hoop bmw enthousiastelingen die door het jaar heen een aantal circuitdag organiseert in de Benelux. Dit is uiteraard wel alleen voor Bmw eigenaren, hoewel je wel een andere auto mag meenemen.

Driftclub.nl - Dit is zijn avonden ( soms dagen ) dwarsgaan. Ze organiseren cursussenen en driftdagen.

Instanties :

Knaf - Dit is de Knac Nederlands Autosport Federatie, ze zijn verantwoordelijk voor de licenties en de autosport in Nederland. Hier kun je alle informatie vinden over licentiedagen, examens, keuringen en de benodigde formulieren.

Cursussen :

Rensport school zandvoort - Uitgebreide racecursussen en driftcursussen op Zandvoort en Zolder.

Prodrive race en rally school - Race, drift en rally cursussen in Assen.

Leuke circuitauto's :

De Zomer Avond Competitie- Deze site heeft een goed vraag en aanbod gedeelte, voor auto's en onderdelen.

Prodrive race en rally school aanbod- Ook deze site heeft een goed vraag en aanbod gedeelte voor auto's.

Marktplaats - Zal geen uitleg nodig hebben maar ook hier staan regelmatig wat leuke auto's te koop.

O.a. leuke auto's zijn :

• Bijna alle Alfa Romeo's (75, 155, 156, 147)
• Bijna alle BMW's
• Ford Sierra
• Honda Civic, Integra
• Mazda MX-5, 323f
• Opel Ascona, Manta, Kadett, Astra coupe
• Alle Porsche's (924/944 - budget, 968/928/911)
• Volvo V360

Uiteraard zijn er een stuk meer, dit is maar even een kleine greep uit de mogelijkheden.

Onderdelen :

Om op het circuit te rijden moet je eigenlijk wel wat veiligheidszaken op orde hebben. Denk hierbij aan een kooi, 4 of 6 punts gordels, een kuipstoel en hier en daar wat kleding. Verder wil je misschien wel een leuk onderstel, betere remblokken en een hoop stappen die hierna komen. Hier staan wat links naar winkels die alles in die richting wel verkopen :

Biesheuvel - Nieuwendijk
Remola - Asperen
Autosportcompany - Waalwijk
Gt Autoparts - Bergeijk
Sandtler - Bochem (Duitsland)

Circuits

Zandvoort
Zolder - Belgie
Assen
Lelystad
Spa - Belgie
Nuerburgring - Duitsland

FOK!kers die Circuit rijden ^O^ :

Don Tom - BMW M3
Taxi - Opel Ascona
ConQuestador - Alfa 156
Tommeh - [PROJECT] Bmw E30 #2
FunnyName - Porsche 944
daNpy - Daf 66 1300 Marathon Coupé
Five_aces - BMW M3
Goingin - Ibiza Cupra 20VT en BMW 325i E30
Mex_ - [PROJECT] Lotus Elise 111
Fiets-Toeter - Toyota Supra MKiV
Neteru - Mazda 323F 1.8GLX
Paladijn - Mazda MX-5 1.6
BroesWillems - [PROJECT] Golf III VR6 Circuit bak

Interessante quotes uit vorig topic:

Ik zou wel een KNAF racelicentie willen behalen. Iemand tips waar je dat goedkoop en goed kan doen? Heb je ook een circuitbak ervoor nodig enzo? Wat algemene info dus ?
Wat je het beste kan doen als je vanaf 0 gaat beginnen is een auto hebben die wat te leiden mag hebben. Hier hoeft nog niet meteen een kooi e.d. in te zitten want bij een cursus mag je elke auto gebruiken.
Vervolgens ga je een racecursus doen bij een van de organisaties die hierboven staan bij "Cursussen". Hier leer je wagenbeheersing, goede lijnen en hard rijden op een circuit. Dit is echt heel leerzaam, ontzettend heel erg leuk en bovendien ook belangrijk. Je leert in de cursus tijd zo ontzettend veel, waar je zonder cursus vele malen langer over zou doen.
Vervolgens kun je via de cursus je inschrijven voor een KNAF examen. Dit bestaat uit een theorie en praktijk deel die je succesvol moet volbrengen.
Als dit gelukt is heb je je licentie verdient en moet je een medische keuring ondergaan ( deze zijn elk jaar rond januari/februari ) en krijg je je licentie mee.

Nou weet ik dat er meer mensen hier circuit rijden alleen wie is mij nog onbekend. Deze mensen kunnen even in een reactie wat informatie plaatsen zodat ik die hierbij zet/verander/weghaal. :) Ook interessante en leuke links en foto's kun je als reactie plaatsen.

Circuit-rijden is niet zonder gevaar! Houd voor jezelf en anderen een veilige marge op de baan.
Omtrent de vrijrijden.nl dagen op CPZ is enige controverse, maar dit schijnt sinds een incident in december verbeterd te zijn. Zie ook de laatste pagina's uit het voorgaande circuit-rij topic: [Auto] Het Circuit-Rij Topic #3

Waar kan ik binnekort vrij rijden?

TT Circuit Assen
-

Nordschleife (DLD)
Openingstijden Nürburgring 2010

Spa-Francorchamps (B)
-

Circuit Park Zandvoort
25-10-2010 Circuit Park Zandvoort van 13.00 tot 17.00 uur
13-11-2010 Circuit Park Zandvoort van 09.00 tot 13.00 uur
18-12-2010 Circuit Park Zandvoort van 09.00 tot 13.00 uur

Zolder (B)
20-10-2010 Circuit Zolder van 13.00 tot 17.00 uur

Vorige delen :

[Auto] Het Circuit-Rij Topic #1
[Auto] Het Circuit-Rij Topic #2
[Auto] Het Circuit-Rij Topic #3

Topicstart door Mex_.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 17-01-2011 15:06:55 ]
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
pi_58368974
Laatste post vorige topic:
quote:
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
pi_58369273
Ik heb je Volvo nog op de foto daNpy.

Als je de rest van de 939 foto's wilt zien die ik afgelopen weekend op en rond de Nürburgring heb gemaakt, moet je even op deze link klikken
  maandag 28 april 2008 @ 22:44:24 #4
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_58369287
Tijd Voor Pitstop
Net efkes anges
pi_58376393
Mij kan je denk gerust in het lijstje plaatsen

http://www.autofans.nl/leden.php?userid=169

Zo'n beetje elke maand aanwezig op CPZ met het vrijrijden en regelmatig op de ring.

Rij momenteel met een rode citroen ax en sinds kort is er weer een silveren 106 GTI bijgekomen.

Van de 106 heb ik helaas nog geen foto's puur omdat ik die nog maar 3 weken heb en nog niet de baan is opgeweest
pi_58383962
Wat voor aanpassingen zou ik moeten maken als ik met een Golf 2 GTI 16v het circuit op wil?
Sowieso betere remmen en veerpootbruggen, maar wat is iets wat standaard aan te raden is qua performance?
Rolkooi en racegordels, zijn deze overigens verplicht als je een willekeurig circuit op wilt?
pi_58384739
remmen en een rolkooi zou ik sowieso nemen

voor de rest maakt het weinig uit, neem de bovenstaande ax van mij, die is bijna 100% standaard hoewel dat niet slim is om te doen zonder ervaring (remmen zijn zwak en daarop moet je sterk aniticiperen).
Ervaring is veek nuttiger dan prestaties vanuit een auto zelf.

Rolkooi is nooit verplicht, in veel gevallen een helm wel.
pi_58385542
Is het dan niet bijzonder saai om in een standaard wagen op het circuit te rijden?
Als ik bijvoorbeeld naar races aan het kijken ben op televisie lijkt het mij bijzonder gaaf om net zulke lijnen te rijden als hen en mensen in te halen.
pi_58389483
http://www.streetfire.net(...)ort-23-03_154971.htm
Let vooral op bij 1:43

Saai? nee ik heb zelfs meer lol in dat ding dan in de aangepaste 106 gti die ik had. Ik hoef mij ook niet druk te maken dat er wat stuk gaat dus je hoort mij niet klagen hoewel de 106 die ik nu weer heb ook wel een keer cpz opgaat.

De 106 ging wel 2x zo snel de baan rond maar dit ding is fun fun fun fun. Het pas cool als je met een langzamere auto veel snellere wagens inhaalt, dat soort situatie's zijn priceless.

[ Bericht 10% gewijzigd door _Drake_ op 29-04-2008 22:10:49 ]
pi_58390484
Cool om te lezen dat er ook Fokkers aan circuit rijden doen!

Ik ben 3 weken geleden weer eens geweest met me eige wagen, was weer super! super mooi weer gehad!
pi_58391144
Heb jij een kooi in die AX dan _Drake_ ?

[ Bericht 64% gewijzigd door Repeat op 29-04-2008 23:26:48 ]
pi_58391322
Ik zou overigens graag zelf een race of competitie opstarten, heeft er iemand enig idee wat hierbij komt kijken? Kosten baanhuur zandvoort, veiligheid ed?
pi_58391332
Nope er zit geen kooi in maar mocht het echt een vaste circuitwagen gaan worden dan komt die er wel in.
Is met mij rijstijl ook wel raadzaam, ik rij nogal vrij op de grens mits de gelegendheid daarvoor is (en met de drukte die er vaak heerst is dat meestal niet het geval).
pi_58391375
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 23:27 schreef _Drake_ het volgende:
Nope er zit geen kooi in maar mocht het echt een vaste circuitwagen gaan worden dan komt die er wel in.
Is met mij rijstijl ook wel raadzaam, ik rij nogal vrij op de grens.
In welke klasse rijd jij dan? op Zandvoort mag je met een rolkooi niet meer in de toer klasse....
pi_58394005
Rolkooi NIET doen, levensgevaarlijk zonder helm nl.
Wist ik ook nooit, vertelden ze me ook ooit toen ik wilde.

Dus dat mag je uit je kop zetten, of je gaat er echt alleen circuit mee rijden.
Dagelijks gebruik en klapper en tgaat mis heb je 3-dubbele schedelbasis tegen de kooi.

Of je moet dagelijks met helm gaan rijden en vier/vijfpunts. Anders is een kooi dodelijker zelfs. Wist ik ook niet. Dus kooi is ECHT een keuze. Zeg maar....
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  maandag 5 mei 2008 @ 21:55:15 #16
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_58500286
Gisteren weer naar de Ring geweest, we kwamen er toch langs uit het Zwarte Woud

http://www.autofans.nl/me(...)/index.php?start=128

@Alex; ik heb geen Volvo
Heb je hem op groot formaat voor me? Mn email adres is op meerdere locaties wel te vinden

Al gevonden, is van vorig weekend

[ Bericht 10% gewijzigd door daNpy op 05-05-2008 22:02:11 ]
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 5 mei 2008 @ 21:58:14 #17
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_58500349
quote:
Op maandag 5 mei 2008 21:55 schreef daNpy het volgende:
Gisteren weer naar de Ring geweest, we kwamen er toch langs uit het Zwarte Woud

http://www.autofans.nl/me(...)/index.php?start=128

@Alex; ik heb geen Volvo
Heb je hem op groot formaat voor me? Mn email adres is op meerdere locaties wel te vinden
mail mij maar ff, krijg je m in de reply terug. weet dat de volvo niet van jou is, maar wel een vrindje toch? en na je zwarte woud opmerkng weet ik dus ook wie je op nürburgring.nl bent
  maandag 5 mei 2008 @ 22:03:25 #18
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_58500496
De Volvo is van r8ality, die er ook gewoon mee op het circuit rijdt (zowat vaker als ik ) en in de OP nog mist
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_58508176
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 23:30 schreef bietelboer het volgende:

[..]

In welke klasse rijd jij dan? op Zandvoort mag je met een rolkooi niet meer in de toer klasse....
De ax zal alleen als bijauto/circuitbak gebruikt worden dus dat is geen prob en mits er een rolkooi inkomt zullen de prestaties er ooknaar worden.

@png:

is inderdaad waar, mocht ik een kooij bouwen dan gaat deze iets anders worden dan normaal, ivp van ronde buizen word het bij het dak een vierkante platte structuur waardoor ik mijn hooft met of zonder helm er niet tegenaan kan stoten.
pi_58599576
Gaan er morgen nog mensen van hier Vrijrijden? Ik ben er wel, morgenochtend vroeg al..Rode MGB V8 en eventueel E30 325i Touring..
  zaterdag 10 mei 2008 @ 21:18:47 #21
20074 Paladijn
Jinba Ittai
pi_58600127
Ik ga komende week vrijdag in de ochtend al 2 uur vrijrijden op CPZ, dus ik sla morgen over.
Vroeg aanwezig zijn op zo'n zonnige dag is bij Zandvoort geen slecht idee trouwens Voor 9 uur kun je er prima heenrijden en zolang je voor 15:00 oid vertrekt heb je ook doorgaans ook geen last van de file.
pi_58604286
Zonde, ik ben er morgen wel bij overgens met de ax

Btw zet mij eens in op neer
  zondag 11 mei 2008 @ 12:38:15 #23
20074 Paladijn
Jinba Ittai
pi_58607831
quote:
Op zondag 11 mei 2008 01:17 schreef _Drake_ het volgende:
Btw zet mij eens in op neer
Poke een mod, ik kan de topicstart niet meer wijzigen :x
pi_58624317
Ik ben gisteren ook voor het eest op zandvoort geweest met mijn eigen auto.

Mijn achterbandjes na 20 minuten:
pi_58624696
Leuk hey toyo's met dit soort weer gaan die heel erg smeren, gaat vanzelf weer weg .

IK zal nog wat foto's en een filmpje van de ax neerzetten.

[ Bericht 23% gewijzigd door _Drake_ op 12-05-2008 14:00:27 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')