abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37132541
Naar aanleiding van [auto] Circuitrijden voor iedereen wilde ik een algemeen topic opzetten over dit onderwerp. Dit topic is bedoeld als overzicht van vanalles omtrend (zelf) circuit rijden. Allerlei organisaties, circuits en interessante links zijn hier terug te vinden, evenals Fokkers die circuit rijden.

Organisaties :

Voor de eisen die de organisaties stellen zul je op de bijbehorende site moeten kijken

Eran racing - Dit is een belgische organisatie die leuke trackdays organiseert. Ze hebben normaal gezien 's ochtends een cursus en hiermee verdien je een soort pasje als bewijs dat je de cursus hebt gevolgd. De middag bestaat uit een aantal uur vrij rijden voor mensen met een racelicentie of mensen die een (bovenstaand) pasje hebben gekregen. Ook zijn er regelmatig drifturen bij. Meestal gaat deze organisatie naar Zolder en af en toe Spa.

Circuitdag.nl - Circuitdag.nl is een trefpunt voor betaalbaar auto racen. Ze organiseren diverse vrij-rijden dagen op circuits in Nederland en buitenland voor iedereen, met en zonder licentie.

Pistenclub - Pistenclub is een, door een groepje enthousiaste autosportliefhebbers opgezette, vereniging. Het streven was om op een veilige en verantwoorde manier meer plezier uit circuitrijden te halen. De uitkomst is tweeledig; enerzijds het verhogen van de rijvaardigheid dmv het organiseren van driftcursussen, en anderzijds het circuitrijden op Europa's mooiste circuits. Beide aspecten worden nu al vier jaar op zeer succesvolle wijze en manier door Pistenclub georganiseerd. Ook voor met en zonder licentie.

Vijverberg trofee - De Vijverberg Trofee is een van de mogelijkheden voor autosportliefhebbers, met licentie of zonder licentie, om te genieten van een dag, middag of avond circuitplezier. Het is zijn ook circuitdagen/dagdelen op Assen en Zandvoort.

Harc - Harc staat voor Historische AutoRen Club en deze organisatie organiseert trainingsdagen voor straatauto's en circuitauto's voor mensen met en zonder licentie.

Prodrive race en rally school - Op diverse dagen in 2005 kunt u onder leiding van de Prodrive Race- & RallySchool meedoen aan de georganiseerde Vrij Rijden middagen op het TT-Circuit van Assen. Tevens staan er instructeurs klaar om u de lijnen en rempunten op het circuit te laten zien.

BMW drivers club - Deze club bestaat uit een hoop bmw enthousiastelingen die door het jaar heen een aantal circuitdag organiseert in de Benelux. Dit is uiteraard wel alleen voor Bmw eigenaren, hoewel je wel een andere auto mag meenemen.

Driftclub.nl - Dit is zijn avonden ( soms dagen ) dwarsgaan. Ze organiseren cursussenen en driftdagen.

Instanties :

Knaf - Dit is de Knac Nederlands Autosport Federatie, ze zijn verantwoordelijk voor de licenties en de autosport in Nederland. Hier kun je alle informatie vinden over licentiedagen, examens, keuringen en de benodigde formulieren.

Cursussen :

Rensport school zandvoort - Uitgebreide racecursussen en driftcursussen op zandvoort en zolder.

Prodrive race en rally school - Race, drift en rally cursussen in Assen.

Leuke circuitauto's :

De Zomer Avond Competitie- Deze site heeft een goed vraag en aanbod gedeelte, voor auto's en onderdelen.

Prodrive race en rally school aanbod- Ook deze site heeft een goed vraag en aanbod gedeelte voor auto's.

Marktplaats - Zal geen uitleg nodig hebben maar ook hier staan regelmatig wat leuke auto's te koop.

O.a. leuke auto's zijn :

• Alfa 75
• Bijna alle bmw's
• Ford Sierra
• Opel Ascona
• Opel Manta
• Porsche 944
• Volvo V360

Uiteraard zijn er een stuk meer, dit is maar even een kleine greep uit de mogelijkheden.

Onderdelen :

Om op het circuit te rijden moet je eigenlijk wel wat veiligheidszaken op orde hebben. Denk hierbij aan een kooi, 4 of 6 punts gordels, een kuipstoel en hier en daar wat kleding. Verder wil je misschien wel een leuk onderstel, betere remblokken en een hoop stappen die hierna komen. Hier staan wat links naar winkels die alles in die richting wel verkopen :

Biesheuvel - Nieuwendijk
Remola - Asperen
Autosportcompany - Waalwijk
Gt Autoparts - Bergeijk
Sandtler - Bochem (Duitsland)

Circuits

Zandvoort
Zolder - Belgie
Assen
Lelystad
Spa - Belgie
Nuerburgring - Duitsland

Fokkers die Circuit rijden :

Don Tom
Taxi
ConQuestador
Tommeh
FunnyName
daNpy
Five_aces
Goingin
Mex_
Fiets-Toeter
Neteru

Interessante quotes uit vorig topic:

Ik zou wel een KNAF racelicentie willen behalen. Iemand tips waar je dat goedkoop en goed kan doen? Heb je ook een circuitbak ervoor nodig enzo? Wat algemene info dus ?
Wat je het beste kan doen als je vanaf 0 gaat beginnen is een auto hebben die wat te leiden mag hebben. Hier hoeft nog niet meteen een kooi e.d. in te zitten want bij een cursus mag je elke auto gebruiken.
Vervolgens ga je een racecursus doen bij een van de organisaties die hierboven staan bij "Cursussen". Hier leer je wagenbeheersing, goede lijnen en hard rijden op een circuit. Dit is echt heel leerzaam, ontzettend heel erg leuk en bovendien ook belangrijk. Je leert in de cursus tijd zo ontzettend veel, waar je zonder cursus vele malen langer over zou doen.
Vervolgens kun je via de cursus je inschrijven voor een KNAF examen. Dit bestaat uit een theorie en praktijk deel die je succesvol moet volbrengen.
Als dit gelukt is heb je je licentie verdient en moet je een medische keuring ondergaan ( deze zijn elk jaar rond januari/februari ) en krijg je je licentie mee.

Nou weet ik dat er meer mensen hier circuit rijden alleen wie is mij nog onbekend. Deze mensen kunnen even in een reactie wat informatie plaatsen zodat ik die hierbij zet/verander/weghaal. Ook interessante en leuke links en foto's kun je als reactie plaatsen.

Vorige delen :

[Auto] Het Circuit-Rij Topic #1

[ Bericht 0% gewijzigd door Tommeh op 21-04-2006 23:49:23 (GGG) ]
  donderdag 20 april 2006 @ 17:16:58 #2
78308 Taxi
Op slicks, geen voorrijkosten.
pi_37132888
Dank je, Tommeh! Ik heb niet zitten tellen... Sorry.
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog
pi_37133252
De taxi was inderdaad wel gaaf, ding ging wel goed. In iedergeval harder dan onze fiesta
pi_37133626
Ja die taxi loopt idd goed, vorig jaar gezien en ging lekker
pi_37133933
nog mensen a.s. zondag op zandvoort?
ik rij in de s3 dacht ik samen met de ander mini gekken
maar ook bij het slalommen ga ik zeker aan de slag!
lalala
pi_37134051
Heey, ik wil ook in de openingspost Enne, de mx5 is ook een leuke circuit auto Ik ben er btw zondag ook, 1e sessie, 9:30 en uiteraard bij het slalommen.
  donderdag 20 april 2006 @ 17:55:01 #7
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_37134064
quote:
Op donderdag 20 april 2006 17:50 schreef nonono het volgende:
nog mensen a.s. zondag op zandvoort?
ik rij in de s3 dacht ik samen met de ander mini gekken
maar ook bij het slalommen ga ik zeker aan de slag!
Yep, met de 356 speedster, zie ook het vorige topic
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_37134128
quote:
Op donderdag 20 april 2006 17:54 schreef Mex_ het volgende:
Heey, ik wil ook in de openingspost Enne, de mx5 is ook een leuke circuit auto
Ik ook, met m;n suupje
zie: Centraal Nurburgring be- /afspreektopic.
pi_37134237
ik rij in een grotendeels blauwe mini met een blauw kenteken beginnend op 48

ene een mini is ook een hele leuke cicuit auto (wel de oude dan he)
lalala
  donderdag 20 april 2006 @ 18:04:23 #10
35464 Don_Tom
pi_37134347
quote:
Op donderdag 20 april 2006 18:00 schreef nonono het volgende:
ik rij in een grotendeels blauwe mini met een blauw kenteken beginnend op 48

ene een mini is ook een hele leuke cicuit auto (wel de oude dan he)
Cool, wij rijden tegelijk met de mini's, rij jij ook om 13.30?
Trouwauto nodig?
pi_37134436
de sportieve klasse van 16:35 tot 17:15

In de S3:
BMW 02 club
Opel forum club
Peugeot GTI club
Fiat uno club
Peugeot sport club
MSCN
Simca matra sports club
Club renault sport

jij rijdt dus de recreatieve klasse wij zijn wat later
ik ben zo gek dat ik de sportieve doe (slechte ervaring met R rijders op assen)
lalala
pi_37135121
Mag ik ook in de openingspost of heb je mn foto's gemist in het vorige topic

[ Bericht 7% gewijzigd door Neteru op 20-04-2006 18:44:34 ]
Bla....:P
AutoFans.nl
  donderdag 20 april 2006 @ 19:05:03 #13
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_37135918
Leuke OP (Y)

Je zou nog www.midland-circuit-lelystad.nl bij de circuits neer kunnen poten, evenals www.wimedo.nl bij de organisaties. Alleen heb je het bij het laatste weer meer over slalommen (wat ik probeer te gaan doen over 2 weekies ).
Life is too short don't stress every day
pi_37136643
quote:
Op donderdag 20 april 2006 18:35 schreef Neteru het volgende:
Mag ik ook in de openingspost of heb je mn foto's gemist in het vorige topic
Ik heb gedaan
pi_37155783
Ziet er goed uit voor komende zondag

vrijdag 21 april 2006 @ 12:36:43 #16
35464 Don_Tom
pi_37157494
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 11:43 schreef Mex_ het volgende:
Ziet er goed uit voor komende zondag

[afbeelding]
Cool, dat wordt dakkie eraf en gaan!
Trouwauto nodig?
pi_37157744
Tot zondag.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  vrijdag 21 april 2006 @ 15:09:33 #18
78308 Taxi
Op slicks, geen voorrijkosten.
pi_37161844
quote:
De taxi was inderdaad wel gaaf, ding ging wel goed. In iedergeval harder dan onze fiesta
Welke Fiesta was dat? Die rood-blauwe XR2?
quote:
Ja die taxi loopt idd goed, vorig jaar gezien en ging lekker
Hij ging nu nog lekkerder! Zeer goede slicks eronder, dat kon ik duidelijk merken! Hier ben ik alleen wat minder enthousiast over...

Iemand die nog een rechterportiertje voor weinâg weet te vinden? Tweedeurs C-Ascona... Omgeving NH...
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog
pi_37162706
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 15:09 schreef Taxi het volgende:

[..]

Welke Fiesta was dat? Die rood-blauwe XR2?
[..]

Hij ging nu nog lekkerder! Zeer goede slicks eronder, dat kon ik duidelijk merken! Hier ben ik alleen wat minder enthousiast over...
[afbeelding]

Iemand die nog een rechterportiertje voor weinâg weet te vinden? Tweedeurs C-Ascona... Omgeving NH...
Nee die trage blauwe mét racestreep.. Was een 1.3 automaat Maar goed, toch supertof dat we op deze manier eens 't circuit op konden. Wel frustrerend, nog best wat andere mensen ingehaald enzo, zelfs tijdje met een BMW lopen knokken, maar op de rechte stukken zie je ze gewoon wegschieten.
  vrijdag 21 april 2006 @ 17:19:24 #20
73675 Joe_Bar
DRrrrrr...
pi_37165575
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 15:40 schreef PsychoDude_666 het volgende:

[..]

Nee die trage blauwe mét racestreep.. Was een 1.3 automaat Maar goed, toch supertof dat we op deze manier eens 't circuit op konden. Wel frustrerend, nog best wat andere mensen ingehaald enzo, zelfs tijdje met een BMW lopen knokken, maar op de rechte stukken zie je ze gewoon wegschieten.
Jup nog nooit zoveel lol gehad met een auto ...
Die tik in het stuur is wel flink erger geworden... hmm arme feesta
  vrijdag 21 april 2006 @ 23:00:54 #21
129820 Goingin
Rot voor je
pi_37173795
De naam is Goingin !!! (met een G erbij dus, voor de openingspost )

Bij deze ook gelijk een tvp
pi_37174896
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 23:00 schreef Goingin het volgende:
De naam is Goingin !!! (met een G erbij dus, voor de openingspost )

Bij deze ook gelijk een tvp
Zo dan
pi_37182032
http://www.weeronline.nl/Nederland/Zandvoort.htm

Ziet er nog steeds goed uit, alleen niet zo warm als gister.
pi_37187781
veel plezier morgen, ik zal aan julie denken (en volgende keer doe ik mijn kaartje niet weg )
pi_37197216
allemaal even lappen voor de Taxi:

(slik: 200 euri bij artaparts.nl)
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')