abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32922720


Naar aanleiding van [auto] Circuitrijden voor iedereen wilde ik een algemeen topic opzetten over dit onderwerp. Dit topic is bedoeld als overzicht van vanalles omtrend (zelf) circuit rijden. Allerlei organisaties, circuits en interessante links zijn hier terug te vinden, evenals Fokkers die circuit rijden.


Organisaties :

Voor de eisen die de organisaties stellen zul je op de bijbehorende site moeten kijken

Eran racing - Dit is een belgische organisatie die leuke trackdays organiseert. Ze hebben normaal gezien 's ochtends een cursus en hiermee verdien je een soort pasje als bewijs dat je de cursus hebt gevolgd. De middag bestaat uit een aantal uur vrij rijden voor mensen met een racelicentie of mensen die een (bovenstaand) pasje hebben gekregen. Ook zijn er regelmatig drifturen bij. Meestal gaat deze organisatie naar Zolder en af en toe Spa.
Van Eran racing is er nog geen kalender voor 2006 bekend. Wel hebben ze 4 data voor begin 2006 al duidelijk gemaakt. Dit is een soort extraatje :

14-01-2006 Circuit Zolder
28-01-2006 Circuit Zolder
03-03-2006 Croix-en-ternois ( +/- 200 km van Breda )
17-03-2006 Croix-en-ternois ( +/- 200 km van Breda )



Circuitdag.nl - Circuitdag.nl is een trefpunt voor betaalbaar auto racen. Ze organiseren diverse vrij-rijden dagen op circuits in Nederland en buitenland voor iedereen, met en zonder licentie.
Voorlopige data voor 2006 (onder voorbehoud) :
07-04-2006 Zandvoort
18-04-2006 Zandvoort HTS
19-04-2006 Zandvoort HTS
21-04-2006 Zolder
21-07-2006 Zolder
18-08-2006 Zandvoort
10-11-2006 Zandvoort


Pistenclub - Pistenclub is een, door een groepje enthousiaste autosportliefhebbers opgezette, vereniging. Het streven was om op een veilige en verantwoorde manier meer plezier uit circuitrijden te halen. De uitkomst is tweeledig; enerzijds het verhogen van de rijvaardigheid dmv het organiseren van driftcursussen, en anderzijds het circuitrijden op Europa's mooiste circuits. Beide aspecten worden nu al vier jaar op zeer succesvolle wijze en manier door Pistenclub georganiseerd. Ook voor met en zonder licentie.

Vijverberg trofee - De Vijverberg Trofee is een van de mogelijkheden voor autosportliefhebbers, met licentie of zonder licentie, om te genieten van een dag, middag of avond circuitplezier. Het is zijn ook circuitdagen/dagdelen op Assen en Zandvoort.
Voorlopige data voor 2006 (onder voorbehoud) :
Alleen zandvoort nog bekend
27-03-2006 12:00 - 17:00
30-04-2006 08:00 - 17:00
30-04-2006 08:00 - 13:00
30-04-2006 12:00 - 17:00
15-05-2006 18:00 - 21:30
26-06-2006 18:00 - 21:30
17-07-2006 18:00 - 21:30
07-08-2006 18:00 - 21:30


Harc - Harc staat voor Historische AutoRen Club en deze organisatie organiseert trainingsdagen voor straatauto's en circuitauto's voor mensen met en zonder licentie.

Prodrive race en rally school - Op diverse dagen in 2005 kunt u onder leiding van de Prodrive Race- & RallySchool meedoen aan de georganiseerde Vrij Rijden middagen op het TT-Circuit van Assen. Tevens staan er instructeurs klaar om u de lijnen en rempunten op het circuit te laten zien.

BMW drivers club - Deze club bestaat uit een hoop bmw enthousiastelingen die door het jaar heen een aantal circuitdag organiseert in de Benelux. Dit is uiteraard wel alleen voor Bmw eigenaren, hoewel je wel een andere auto mag meenemen.

Driftclub.nl - Dit is zijn avonden ( soms dagen ) dwarsgaan. Ze organiseren cursussenen en driftdagen.


Instanties :

Knaf - Dit is de Knac Nederlands Autosport Federatie, ze zijn verantwoordelijk voor de licenties en de autosport in Nederland. Hier kun je alle informatie vinden over licentiedagen, examens, keuringen en de benodigde formulieren.


Cursussen :

Rensport school zandvoort - Uitgebreide racecursussen en driftcursussen op zandvoort en zolder.

Prodrive race en rally school - Race, drift en rally cursussen in Assen.


Leuke circuitauto's :

De Zomer Avond Competitie- Deze site heeft een goed vraag en aanbod gedeelte, voor auto's en onderdelen.

Prodrive race en rally school aanbod- Ook deze site heeft een goed vraag en aanbod gedeelte voor auto's.

Marktplaats - Zal geen uitleg nodig hebben maar ook hier staan regelmatig wat leuke auto's te koop.

O.a. leuke auto's zijn :

• Alfa 75
• Bijna alle bmw's
• Ford Sierra
• Opel Ascona
• Opel Manta
• Porsche 944
• Volvo V360

Uiteraard zijn er een stuk meer, dit is maar even een kleine greep uit de mogelijkheden.


Onderdelen :

Om op het circuit te rijden moet je eigenlijk wel wat veiligheidszaken op orde hebben. Denk hierbij aan een kooi, 4 of 6 punts gordels, een kuipstoel en hier en daar wat kleding. Verder wil je misschien wel een leuk onderstel, betere remblokken en een hoop stappen die hierna komen. Hier staan wat links naar winkels die alles in die richting wel verkopen :

Biesheuvel - Nieuwendijk
Remola - Asperen
Autosportcompany - Waalwijk
Gt Autoparts - Bergeijk
Sandtler - Bochem (Duitsland)


Circuits

Zandvoort
Zolder - Belgie
Assen
Spa - Belgie
Nuerburgring - Duitsland


Fokkers die Circuit rijden :


Don Tom
- Is een e36 325i aan het bouwen voor voornamelijk Ring rijden. Zie hier zijn topic : BMW e36 325i-Nür project


Taxi
- Rijdt samen met een paar vrienden een Opel Ascona op circuitdagen.


ConQuestador
- Rijdt met een Alfa 156 wel eens op circuitdagen heb ik vernomen.


Tommeh
- Rijdt met vader in een 944 Turbo bij de Zomer Avond Competitie en met een vriend in een Sierra op trackdays. De sierra wordt binnenkort vervangen door een Bmw e30.


FunnyName
- Rijdt trackdays met een Porsche 944 Turbo


daNpy
- Rijdt met een Daf 66 1300 Marathon Coupé op trackdays en de Nordschleife.
+
Bouwt samen met 5 anderen in de winter een BMW 325i om van drift auto naar ciruit auto! Onder andere voor de Nordschleife en trackdays


Een aantal foto's:








Interessante quotes uit dit topic:

Ik zou wel een KNAF racelicentie willen behalen. Iemand tips waar je dat goedkoop en goed kan doen? Heb je ook een circuitbak ervoor nodig enzo? Wat algemene info dus ?
Wat je het beste kan doen als je vanaf 0 gaat beginnen is een auto hebben die wat te leiden mag hebben. Hier hoeft nog niet meteen een kooi e.d. in te zitten want bij een cursus mag je elke auto gebruiken.
Vervolgens ga je een racecursus doen bij een van de organisaties die hierboven staan bij "Cursussen". Hier leer je wagenbeheersing, goede lijnen en hard rijden op een circuit. Dit is echt heel leerzaam, ontzettend heel erg leuk en bovendien ook belangrijk. Je leert in de cursus tijd zo ontzettend veel, waar je zonder cursus vele malen langer over zou doen.
Vervolgens kun je via de cursus je inschrijven voor een KNAF examen. Dit bestaat uit een theorie en praktijk deel die je succesvol moet volbrengen.
Als dit gelukt is heb je je licentie verdient en moet je een medische keuring ondergaan ( deze zijn elk jaar rond januari/februari ) en krijg je je licentie mee.



Nou weet ik dat er meer mensen hier circuit rijden alleen wie is mij nog onbekend. Deze mensen kunnen even in een reactie wat informatie plaatsen zodat ik die hierbij zet/verander/weghaal. Ook interessante en leuke links en foto's kun je als reactie plaatsen.

[ Bericht 3% gewijzigd door ThaFreak op 12-12-2005 13:33:34 ]
pi_32922984
wij gaan komend jaar met school een goedgekeurde rally auto bouwen en de bedoeling is dat we daarna ook een officiele competitie gaan rijden... met astra gsi'tjes... vandaag toevallig info en demo dag van gehad

maar verder zit het circuit rijden er bij mij financieel nog niet echt in

wel een leuk topic idee
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32923402
Ik zou wel een KNAF racelicentie willen behalen.

Iemand tips waar je dat goedkoop en goed kan doen? Heb je ook een circuitbak ervoor nodig enzo? Wat algemene info dus

(Ik weet dat er heel wat info te vinden is, maar elke site lult weer andere dingen, dus ervaringen ben ik wel benieuwd naar.)
pi_32923523
Wat je het beste kan doen als je vanaf 0 gaat beginnen is een auto hebben die wat te leiden mag hebben. Hier hoeft nog niet meteen een kooi e.d. in te zitten want bij een cursus mag je elke auto gebruiken.

Vervolgens ga je een racecursus doen bij een van de organisaties die hierboven staan bij "Cursussen". Hier leer je wagenbeheersing, goede lijnen en hard rijden op een circuit. Dit is echt heel leerzaam, ontzettend heel erg leuk en bovendien ook belangrijk. Je leert in de cursus tijd zo ontzettend veel, waar je zonder cursus vele malen langer over zou doen.

Vervolgens kun je via de cursus je inschrijven voor een KNAF examen. Dit bestaat uit een theorie en praktijk deel die je succesvol moet volbrengen.

Als dit gelukt is heb je je licentie verdient en moet je een medische keuring ondergaan ( deze zijn elk jaar rond januari/februari ) en krijg je je licentie mee.
  donderdag 8 december 2005 @ 18:14:46 #5
78308 Taxi
Op slicks, geen voorrijkosten.
pi_32923773
Goede OP Tommeh!

Tevens schaamteloze TVP...

Er is inmiddels al een voorlopige lijst bekend van circuitdag.nl. In de agenda op de site is dat nog niet aangepast. Pas als de data definitief zijn, zal dat ook op de site te zien zijn.

De lijst:

Vrijdag 7 april Zandvoort
Dinsdag 18 april Zandvoort HTS
Woensdag 19 april Zandvoort HTS
Vrijdag 21 april Zolder
Woensdag 21 juli Zolder
Vrijdag 18 augustus Zandvoort
Vrijdag 10 november Zandvoort

In november is het de bedoeling om naar Spa-Franchorchamps af te reizen, om daar wellicht een compleet weekeinde te gaan knallen! Is vooralsnog niet zeker, maar er wordt aan gewerkt. De Walen vertikken het om geen Frans te spreken...

Houd de site in de gaten voor de updates. Ik zal jullie via Fok! ook een btje op de hoogte trachten te houden!

O ja, bij de circuitrijders hoort in mijn ogen ook Danphy! De "Daf"-man!
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog
pi_32924308
Toegevoegd en toegevoegd Gezellig joh, beetje ouwehoeren over racen en circuitdagen. Spa is super! Als je de mogelijkheid hebt, meteen gaan rijden!

Opzich wel leuk dit ook voor mensen die gewoon een keer willen gaan rijden maar niet weten waar en hoe enzo. Info
pi_32924683
pracht idee dit topic. en dan een beetje tegenvallende alinea op de site van rsz
quote:
Het zou immers onverantwoord zijn om iemand die in een oude Ascona een racecursus heeft gevolgd en examen gedaan, direct de mogelijkheid te bieden om in een Formule-3-auto van start te gaan.
we gaan nou niet vervelend lopen doen he
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 8 december 2005 @ 19:21:53 #8
78308 Taxi
Op slicks, geen voorrijkosten.
pi_32925306
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog
pi_32926063
Ha ik kan die ascona's zeker wel waarderen, lopen hard!

Maar ben blij met de reacties op het idee enzo

Binnenkort gaan we aan de bmw e30 beginnen. Circuit klaar maken vanaf standaard is gewoon al leuk opzich. De bedoeling is toch wel dat ie in maart o.i.d. klaar staat Het eerste doel is leegtrekken, kooi erin, stoeltje en gordels erin en kleine dingen zoals brakeducts, hoodpins e.d.

Zin in de kerstvakantie!!!
pi_32938154
Ik heb weer wat Eran dagen toegevoegd. De officiele kalender is nog niet bekend maar ze wilden wat dagen op zolder organiseren omdat dit circuit tussen februari en maart verbouwd wordt. Wat de precieze plannen daar zijn weet ik niet. Het ging zowiezo om nieuw asfalt en wat uitloopmogelijkheden.
pi_32939150
Op Assen heb ik met Viva Italia met een oldtimer over het circuit mogen rijden en ook ondanks dat het met een hele massa gewoon voor je plezier rijden is, was het echt hartstikke leuk om de juiste lijnen te rijden... In ieder geval m'n eerste circuit ervaring smaakte flink naar meer

Lijkt me wel mooi om aan de Squadra Bianca klasse mee te doen aangezien Italiaanse auto's mijn passie zijn
Die klasse is met leeggestripte Alfa Romeo Guilia's (TI Super). Licht gewicht en 2.0 liter 205 pk motorblok (goed voor tijden van 2:04 op Zandvoort, maar daar heb ik geen verlijkingsmateriaal verder voor, dus of dat snel is weet ik niet ).



Maar goed ik ben nog student, dus dit zijn nog toekomst dromen


Moet bij daNpy niet DAF staan ipv Alfa Romeo? Na mijn weten bestaat er geen Alfa 66
pi_32939344
Leuk topic

Ik heb alleen ervaring met Eran Racing en kan zeggen dat het er goed en geordend/geregeld aan toe gaat. Geen crashes, schuivers, drifters en gevaarlijke situaties meegemaakt.
(zaken die helaas op Zandvoort nog wel eens voorkomen)
pi_32947446
Over eran ben ik erg tevreden inderdaad. Best vaak geweest en altijd gezellig, goede organisatie, weinig/geen brokkenpiloten en best veel rijden ook. ( Ook is het wel eens leuk om niet weer om half 6 op te moeten op dat soort dagen )


Jimmeh > 2.04 is best hard voor dat soort wagens hoor, al weet ik niet precies wat ze verder in die klasse's rijden. Wel een leuke ervaring geweest daar dan trouwens :p !?
Ik heb t veranderd ook , verkeerd ge-edit eerder.
pi_32948452
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 16:09 schreef Tommeh het volgende:
[...]

Jimmeh > 2.04 is best hard voor dat soort wagens hoor, al weet ik niet precies wat ze verder in die klasse's rijden. Wel een leuke ervaring geweest daar dan trouwens :p !?
Ik heb t veranderd ook , verkeerd ge-edit eerder.
Ja juist door die ervaring, zou ik graag willen circuit rijden. Maar buiten een KNAF licent behalen heb ik totaal geen geld om aan iets deel te nemen natuurlijk als studentje
De charme van Squadra Bianca is dat iedereen dezelfde auto en hetzelfde motorblok heeft. Beetje A1GP, de bestuurder maakt het verschil
pi_32950292
Wat misschien leuker is om dan voor het geld van die licentie halen en alles daaromheen, een goedkopere auto op het circuit te rijden op van die trackdays waar je dus geen licentie nodig hebt. Zijn er veel die dat doen hoor. Veel rijden en leren van jezelf, je fouten, theorie en van anderen. En misschien kan je het nog delen met iemand ook.
pi_32957088
de neiging om een tweedehands v8 te kopen is bij een hoop vrienden van mij groot, jammergenoeg zijn de problemen daarbij nog groter. ergens zou een topic 'circuitauto' ook wel aardig zijn

vergeet niet, de circuitdagauto hoeft geen kenteken/geen apk meer te hebben. Uiteraard wel een goede technische staat! je hebt enkelt een autoambulance nodig - die kan je ook huren voor een dag - en dan het E achter B rijbewijs om het dingetje te mogen verslepen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_32959641
Circuitauto's horen hier ook hoor .

Wat een hele handige tip is, is het huren van een wagen zoals deze :



80 euro per dag! Je kunt hier gewoon met rijbewijs B mee rijden en is inclusief spanbanden, electrische lier, vier vastzetters op de vloer en er kunnen 3 personen in. Ideaal voor (circuit)auto's zonder apk/kenteken e.d. ( En ook zodat je altijd weer naar huis gaan, mocht er iets kapot gaan )

[ Bericht 6% gewijzigd door Tommeh op 10-12-2005 12:25:35 (kleine toevoeging) ]
pi_33005662
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  maandag 12 december 2005 @ 10:50:44 #19
78308 Taxi
Op slicks, geen voorrijkosten.
pi_33008982
quote:
Op maandag 12 december 2005 01:50 schreef PNG het volgende:
[afbeelding]


Ja? Und?

Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog
pi_33009374
Hehe misschien is het een circuitauto in wording .
pi_33009727
quote:
Op maandag 12 december 2005 11:07 schreef Tommeh het volgende:
Hehe misschien is het een circuitauto in wording .
wat voor topic wordt 't nou, een kandidaat-circuitauto-topic ?
Zoja, wat te denken van deze alfa 155
quote:
deze goed rijdende auto heeft 127000km gereden kraakt niet in zijn twede
versnelling
apk tot maart 2006 en een barst in de voorruit auto heeft stuurbekr.
en cv en electr. ramen. bel of mailvoor een proef rit
begrijp ik het goed dat ie dus wel kan kraken in alle andere versnellingen, behalve z'n twee
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_33010509
Ach, die circuitauto's horen er ook bij he

Maar met die alfa zou ik niet beginnen
pi_33010812
al doe ik het niet regelmatig probeer ik toch echt 1 a 2 keer per jaar het circuit op te kunnen

in wat hoor ik u vragen...... de wel eldele Mini
en nee niet dat bmw ding maar gewoon de oude (min 30j oud )
tot nog toe alleen op assen in een leen mini (voor de kenners brute 1275 met wilde kop 286 nokenstok en goed in/uitlaat systeem maniflow/rc40)
maar komend jaar zal mijn eigen 1000tje ook het circuit leren kennen

en er is gewoon nix bruters dan met z'n 3 naast elkaar (mg bgt, mini, healy) naar de nationalebocht en merken dat er niemand afhaakt
met z'n 3 er in en met de mini er als eerst weer uit
lalala
pi_33010897
Ik vind die mini's echt wel gaaf ( stuk leuker dan die bmw dingen )! Ga je hem dan ook een beetje circuitprepareren of meer straat-af de baan op?
Ik weet nog wel dat ik een keer een mini-tje de eaurouge op zag gaan met een zwaaiende achterkant. Voorwielen spoorden gewoon en de achterkant hing er echt zo aan, gas op de plank geweldig!
  maandag 12 december 2005 @ 12:25:11 #25
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_33011198
Terugvind post

Was het andere topic al vol?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')