http://www.nu.nl/news/153(...)vang_versoberen.htmlquote:Kabinet wil kinderopvang versoberen
DEN HAAG - Het kabinet zal vrijdag waarschijnlijk besluiten om de regeling voor kinderopvang op een aantal punten te versoberen. Dat is nodig om de kosten ervan in de hand te houden.
Voor dit jaar dreigt een overschrijding van het budget van circa een half miljard euro. De kinderopvang kost in totaal 2 miljard per jaar.
Extra geld
Minister Wouter Bos van Financiën heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs, die verantwoordelijk is voor de kinderopvang, duidelijk gemaakt dat ze geen extra geld van hem hoeft te verwachten. Dijksma moet de oplopende kosten bestrijden door de regeling aan te passen.
Gastouderbureautjes
Bos zei vorige week dat er mogelijk oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van kinderopvangsubsidie via de gastoudersbureautjes. Hierin zou Dijksma het mes kunnen zetten.
Ook overweegt het kabinet de bijdrage die gezinnen met hogere inkomens ontvangen voor kinderopvang te beperken.
Voorjaarsnota
Het kabinet wil vrijdag de knoop doorhakken over de Voorjaarsnota, de tussenstand van de overheidsbegroting voor dit jaar. Niet alleen Dijksma hoeft daarbij geen extra geld te verwachten, ook voor andere bewindslieden met financiële problemen zit er niets in het vat.
Zij moeten de tegenvallers op hun begroting zelf zien te dekken. Tekorten doen zich onder meer voor bij de huurtoeslag en in de zorg.
Klus
Het zal vrijdag nog een hele klus worden voor de Voorjaarsnota is afgerond, verwachten ingewijden. Waarschijnlijk duurt het kabinetsberaad tot in de late uurtjes. Donderdag houden de meest betrokken bewindslieden een voorbespreking.
Voorafgaand daaraan ontvangt Bos de fractieleiders van de regeringspartijen. De PvdA-bewindsman wilde donderdag niet zeggen wat hij met hun gaat bespreken.
En zo zie je dus maar weer, maatregelen die op het eerste gezicht sociaal lijken, zijn dat op langer termijn zelden tot nooit.quote:Op donderdag 24 april 2008 14:43 schreef AlphaOmega het volgende:
Het mooie wat onze verzorgingsstaat is, in de huidige tijd, waar we steeds meer richting een wereldeconomie gaan door het vervagen van de grenzen door nieuwe communicatiemogelijkheden, zijn onze loonkosten niet meer te houden, en dat komt onze concurrentiepositie in de wereld niet ten goede.
Hoe behoud je de solidariteit in zo'n stelsel en hoe behoud je de wil om je zelf te ontplooien en ontwikkelen in zo'n stelsel? Nu al zijn er genoeg situaties waarin het niet loont om van bv. een uitkering naar betaald werk te gaan. Met nog meer nivellering worden de verschillen alleen maar kleiner en de wil om te werken of vooruit te komen ook. Daarnaast ademt alles een beetje de sfeer van het afstraffen van meer verdienen. Foei dat jij je ontwikkelt, terwijl het juist die mensen zijn (MKB bv.) die de economie dragen en laten groeien.quote:Op donderdag 24 april 2008 16:37 schreef EchtGaaf het volgende:
Politiek = keuzes maken.
Ben tegen het inkomensafhankelijk maken van regelingen.quote:Op donderdag 24 april 2008 16:37 schreef EchtGaaf het volgende:
Hoe houden we de verzorgingsstaat betaalbaar:
1 Afschaffing van de kinderbijslag (en dat andere ding , hoe heet dat ook al weer) boven een bepaald inkomen.
2 Geen gratis schoolboeken.
3 Kinderopvang niet meer subsidiëren, behoudens de laagstbetaalden.
4 HRA aan de bovenkant aftoppen.
Etc.
Politiek = keuzes maken.
Vergroting van de inkomsten van de overheid lijkt mij echt niet de oplossing, er moet minder uitgegeven worden. Bovendien keur ik iedere verdiscontering naar inkomen af. Ik ben voor afschaffing van de HRA (geen halve maatregelen, gewoon totaal afschaffen) mits deze gepaard gaat met een belastingverlaging.quote:Op donderdag 24 april 2008 16:37 schreef EchtGaaf het volgende:
4 HRA aan de bovenkant aftoppen.
Die Microkredieten zijn ook maar een microscopisch deel van de miljarden die wel aan ontwikkelingssamenwerking uitgeven. Zelf vind ik de microkredieten ook een goed initiatief.quote:Op donderdag 24 april 2008 17:34 schreef FJD het volgende:
Punt 9 zet ik liever in op het ondersteunen van microkredieten. Zoals ik al aangaf zie ik het MKB als de motor voor de economie en aangezien een groeiende economie de beste oplossing voor armoede is, lijkt het mij zeer te prijzen om de middenstand te ondersteunen. Als mensen meer kunnen besteden komen de voorzieningen daar vanzelf achteraan, dat is namelijk het mooie van het marktmechanisme.
Ik weet niet hoe groot de porties zijn maar ik ben er in ieder geval voor om zoveel mogelijk in te zetten op de groei van de economie. Op de lange termijn werkt dat beter omdat je iemand leert vissen ipv dat je hem een vis geeft.quote:Op donderdag 24 april 2008 17:41 schreef HarryP het volgende:
We geven alleen teveel uit aan ontwikkelingssamenwerking. Veel ontwikkelingsgelden zorgen ervoor dat de mensen afhankelijk blijven van hulp uit het buitenland.
Waarom zou je rijke ouders kinderbijslag geven? Dat hebben ze toch niet nodig? Waarom zou je daar niet selectief in mogen zijn?quote:Op donderdag 24 april 2008 17:27 schreef HarryP het volgende:
[..]
Ben tegen het inkomensafhankelijk maken van regelingen.
Heb je er ooit van geleefd?quote:5. Verlagen van de bijstandsuitkering.
Moet je bedrijven op aanspreken. Ze misbruiken het, jawel als riool voor de tot boventallig gebombardeerde werknemers. Net zoals ze dat vroeger de WAO TOTAAL hebben misbruikt. Uiteraard vonden vele werknemers dit goed en waren daar ook bij.quote:6. Verkorten van de WW duur (Het moet toch wel mogelijk zijn om binnen 1.5 jaar werk te vinden). De WW is er immers niet als afvloeiregeling bij een reorganisatie.
Ze hoeven inderdaad geen lcd tv te kopen. Maar een koelkast vervangen lijkt mij ene basisbehoefte.quote:7. Heel sterk beperken van de bijzondere bijstand.. Mensen hebben echt geen TV nodig.
Ben ik met je eens. Direct verbieden. Het geeft idd een boel ellende en de maatschappij draait er links of rechtsom er voor op.quote:8. Beperken van leen reclames op TV. Door het onverantwoord omgaan met geld door sommige mensen jagen die mensen de maatschappij weer op kosten omdat die mensen zielig zijn en door de gemeente toch weer extra geholpen worden.
Niet onder het EU gemiddelde wmb. Maar effectiviteit mag gerust onder de loep worden genomen.quote:9. Halveren van de ontwikkelingssamenwerking.
Cultuur. etc.quote:Meer bezuinigingstips voor dit kabinet zijn zeer welkom.
Nou, dat is wel heel drastisch gesteld. Je gaat toch niet beweren dat de "armoedeval" (te klein gat tussen uitkeringen en WML) gaat opspelen als je voortaan geen gratis boeken meer weggeeft of beknibbelt op de kinderbijslag voor betergestelden? Maw: wordt het ineens voor beter gestelden niet meer aantrekkelijk om te gaan werken als ze voortaan geen kinderbijslag of gratis boeken meer krijgen?quote:Op donderdag 24 april 2008 16:40 schreef FJD het volgende:
[..]
Hoe behoud je de solidariteit in zo'n stelsel en hoe behoud je de wil om je zelf te ontplooien en ontwikkelen in zo'n stelsel? Nu al zijn er genoeg situaties waarin het niet loont om van bv. een uitkering naar betaald werk te gaan. Met nog meer nivellering worden de verschillen alleen maar kleiner en de wil om te werken of vooruit te komen ook. Daarnaast ademt alles een beetje de sfeer van het afstraffen van meer verdienen. Foei dat jij je ontwikkelt, terwijl het juist die mensen zijn (MKB bv.) die de economie dragen en laten groeien.
Als je m'n uitleg in het vorige topic hebt gelezen dan weet je waarom ik geen voorstander ben van het trapsgewijs afschaffen van alleen de HRA. Het vervalt dan wederom tot een maatregel om te nivelleren ipv een maatregel om het woningprobleem in Nederland op te lossen.quote:Op donderdag 24 april 2008 21:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Je was toch geen voorstander voor HRA? Waarom zou je dan niet eerst beginnen om de hoogste inkomens op dit punt aan te pakken.
In een keer de HRA afschaffen leidt nogal tot een stevig 'shift' op diverse markten en is denk ik niet verstandig. Ik zou er niet al te veel problemen mee hebben, ik heb noch een hypotheek noch een huis. Maar mensen met top-hypotheek zijn in zo'n geval echt het haasje, evenals mensen nog vrij recent een huis hebben gekocht.quote:Op donderdag 24 april 2008 22:43 schreef FJD het volgende:
Als je m'n uitleg in het vorige topic hebt gelezen dan weet je waarom ik geen voorstander ben van het trapsgewijs afschaffen van alleen de HRA.
Sorry, met trapsgewijs bedoel ik wat EG voorstaat; eerst de rijken beperken (normaal vervolg zou dan zijn om het over de hele linie af te schaffen maar ik heb EG z'n mening daarover gemist, mijn gok zou zijn dat het daar dan bij blijft maar goed dat kan hij vast verduidelijken).quote:Op donderdag 24 april 2008 22:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
In een keer de HRA afschaffen leidt nogal tot een stevig 'shift' op diverse markten en is denk ik niet verstandig.
Ik kan in de rest van je punt me nog verbazend goed vinden. Alleen dit punt geeft eigenlijk aan, dat het te zot voor woorden is dat je beroep belastingadviseur moet zijn, om het maximale te halen uit je kortingen.quote:Op donderdag 24 april 2008 21:52 schreef EchtGaaf het volgende:
De beter gestelden hebben het hier echt niet slecht hoor. Als ze onverhoopt wel veel belasting betalen, dan is het hun eigen domme schuld.
Ik zie ook meer in een flattax-constructie dan in de voorgestelde nivellering.quote:Op vrijdag 25 april 2008 07:42 schreef miech het volgende:
[..]
Ik kan in de rest van je punt me nog verbazend goed vinden. Alleen dit punt geeft eigenlijk aan, dat het te zot voor woorden is dat je beroep belastingadviseur moet zijn, om het maximale te halen uit je kortingen.
Om het op zn Wilders te zeggen, kort en simpel: Daarom: flattax en zoveel mogelijk bijtellingen en aftrek afschaffen, en naar een status quo doorberekenen (waar kom je dan op uit? +- 25% flattax?). De maatschappelijke winst verdisconteer je uiteraard ook.
5. Wellicht nog net haalbaar.quote:Op donderdag 24 april 2008 17:27 schreef HarryP het volgende:
[..]
Ben tegen het inkomensafhankelijk maken van regelingen.
5. Verlagen van de bijstandsuitkering.
6. Verkorten van de WW duur (Het moet toch wel mogelijk zijn om binnen 1.5 jaar werk te vinden). De WW is er immers niet als afvloeiregeling bij een reorganisatie.
7. Heel sterk beperken van de bijzondere bijstand.. Mensen hebben echt geen TV nodig.
8. Beperken van leen reclames op TV. Door het onverantwoord omgaan met geld door sommige mensen jagen die mensen de maatschappij weer op kosten omdat die mensen zielig zijn en door de gemeente toch weer extra geholpen worden.
9. Halveren van de ontwikkelingssamenwerking.
Meer bezuinigingstips voor dit kabinet zijn zeer welkom.
Hoezo zouden we niet kunnen concurrerenquote:Op vrijdag 25 april 2008 10:02 schreef Angst het volgende:
wel een beetje naiev dat mensen willen investeren in de economie van andere landen, terwijl een gedeelte van het probleem nu is, dat we als land niet kunnen concurren met voormalige ontwikkelingslanden....
puur economisch gezien is het natuurlijk een beetje dom om andere economie te boosten, we kunnen bijvoorbeeld met china niet concurreren omdat daar de lonen veel lager zijn.quote:Op vrijdag 25 april 2008 10:06 schreef FJD het volgende:
[..]
Hoezo zouden we niet kunnen concurreren![]()
en, waarom zou zo'n situatie een slecht idee zijn
Zou je dan niet juist de economie moeten boosten? Lonen stijgen als een dolle in ontwikkelingslanden, het is niet ongewoon dat lonen 20% per jaar stijgen.quote:Op vrijdag 25 april 2008 10:17 schreef Angst het volgende:
Ik zeg niet je andere landen niet moet helpen, maar bekijk het nu even heel hard
Het afschaffen van de HRA in een klap zou tot grote rampen leiden inderdaad. Ik begrijp FJD in deze dus niet, hij is geen voorstander van de HRA, maar het eerst gaan afbouwen via de hoogste belastingschijven ziet hij weer niet zitten. Ik ben benieuwd hoe hij dat dan wil gaan doen.quote:Op donderdag 24 april 2008 22:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In een keer de HRA afschaffen leidt nogal tot een stevig 'shift' op diverse markten en is denk ik niet verstandig. Ik zou er niet al te veel problemen mee hebben, ik heb noch een hypotheek noch een huis. Maar mensen met top-hypotheek zijn in zo'n geval echt het haasje, evenals mensen nog vrij recent een huis hebben gekocht.
Elk jaar 4% eraf over de hele linie.quote:Op vrijdag 25 april 2008 10:36 schreef EchtGaaf het volgende:
Het afschaffen van de HRA in een klap zou tot grote rampen leiden inderdaad. Ik begrijp FJD in deze dus niet, hij is geen voorstander van de HRA, maar het eerst gaan afbouwen via de hoogste belastingschijven ziet hij weer niet zitten. Ik ben benieuwd hoe hij dat dan wil gaan doen.
Heb je het werkelijk over procentpunten? Dat kan je toch niet menen?quote:
Meen je dat echt? De hoogste schijven bevoordeel je dan tov de lagere.quote:Dat is een eerlijkere afbouw dan degene die jij voorstelt.
Tegen jou wantrouwen in deze kan ik praten als Brugman, ik denk niet dat dat gaat helpen. Als het vertrouwen in overheid (en daarmee ook de samenleving) weg is, wat moet je dan?quote:Plus natuurlijk dat ik de overheid zo wantrouw dat ik nooit voorstander zal zijn van jouw voorstel.
Dat zal weer resulteren in een situatie waarin iedereen met bovenmodaal wordt gekort maar dat de politiek te laf is om het laatste stukje ook door te zetten want daar zitten immers een heleboel stemmers met als resultaat dat het weer een volgende poging is om te nivelleren in plaats van problemen op te lossen.
Jij gunt de laagste inkomens geen onderdak?quote:Om diezelfde reden ben ik er ook alleen voorstander van als andere woningsubisidies worden afgeschaft incl. huursubsidie.
Ik ben geen tegenstander van HRA. Mag van mij in stand blijven. Het bevordert het eigen woningbezit in alle lagen van de bevolking.quote:Zou je het zelf overigens wel doorzetten? Eerst de bovenlaag pakken en dan daarna de onderlaag? Jij lijkt me bij uitstek iemand die dat niet vind kunnen omdat die mensen toch al zo weinig (zouden) hebben.
Want?quote:Op vrijdag 25 april 2008 10:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Heb je het werkelijk over procentpunten? Dat kan je toch niet menen?
Voor iemand die zo gemakkelijk de lagere schijven bevoordeeld boven de rijken, zou het je sieren als je een ander iets gunt. Solidariteit is geen one-way-street.quote:Meen je dat echt? De hoogste schijven bevoordeel je dan tov de lagere.
Ach ja, het is dan ook niet voor niets zo goed als een wetmatigheid dat de overheid inefficient is. Zoals ik al eerder heb betoogd wordt dat bv. veroorzaakt doordat de overheid op macro niveau zaken op microniveau wil beinvloeden en dat gaat gepaard met flink wat inefficientie.quote:Tegen jou wantrouwen in deze kan ik praten als Brugman, ik denk niet dat dat gaat helpen. Als het vertrouwen in overheid (en daarmee ook de samenleving) weg is, wat moet je dan?
Jawel. Prijzen zullen dalen als de overheid het wonen niet meer financiert en daarnaast kan de overheid het puntensysteem wat er nu bestaat corrigeren zodat meteen duidelijk is waar de prijzen ongeveer komen te liggen.quote:Jij gunt de laagste inkomens geen onderdak?
Maar wat is nu je precieze standpunt in dezequote:Ik vind het prima zo.
Geinig, die bijnaam... Al heb ik liever ¤¤¤, want dan devalueer ik minder.quote:Op donderdag 24 april 2008 21:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Je kent vast $$$ hier op het forum. Bedacht een constructie en claimt slechts 20% belasting te betalen. Is een "notabele". Geloof jij het, die 20%? Ik sluit het niet uit, uiteraard haal je dat pct niet alleen mbv de HRA. Maar dat het gemiddelde betaalde tarief door welgestelden naar de goedkoopste schijf convergeert acht ik zeer waarschijnlijk.
Komt nog iets belangrijks bij: de overheid ziet dat de kosten te hoog worden en bedenkt regelingen om de kosten te drukken. Regelingen die in uitvoering vaak meer kosten dan dat ze werkelijk aan besparingen opleveren.quote:Op vrijdag 25 april 2008 11:54 schreef sigme het volgende:
Bij zorg hoort dat de overheid de zorgaanbieders en de zorgverzekeraars kan en moet dwingen tot een zekere ondergrens. Iedereen moet zich kunnen verzekeren en iedereen moet verzekerd zijn van adequaat medisch ingrijpen indien nodig.
Hele systemen optuigen waarin de overheid standaardrapportagesystemen met declaratievergoedingen per ingreep oplegt aan medici, en uitgebreide basispakketten oplegt is veels te groot. Z'n doel voorbij geschoten, waarna de basis in gevaar komt omdat de slagroom onhoudbaar is.
Juistem.quote:Op vrijdag 25 april 2008 16:32 schreef Fastmatti het volgende:
Subsidies per direct afschaffen lijkt me ook een prima maatregel. Kost jaarlijks ongeveer 20 miljard terwijl de markt zelf wel kan bepalen waar ergens behoefte aan is. Een gemiddeld gezin zou op jaarbasis 5000,- extra netto te besteden krijgen en ze kunnen zelf bepalen wat ze hier mee doen. Wie betaalt die bepaalt.
Idd, of ze kosten klauwen vol met geld en dat wordt nu ook maar weer eens bewezenquote:Op donderdag 24 april 2008 14:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En zo zie je dus maar weer, maatregelen die op het eerste gezicht sociaal lijken, zijn dat op langer termijn zelden tot nooit.
Ja, dat is zo. Je zal , met welke regeling dan ook, altijd mensen benadelen als er bezuinigd moet worden. Wat dat betreft kan je het ook nooit goed doen.quote:Op vrijdag 25 april 2008 11:03 schreef FJD het volgende:
[quote]
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het alleen voor nieuwe hypotheken af te schaffen maar daarmee benadeel je ook veel mensen mee. Ik weet niet wat erger is maar de huidige
Geen one-way street. Maar als ik moet kiezen tussen tweed kwaden , dan zeg ik kies dan eerste de groep die het beste kan hebben. En doorgaans zijn dat de sterksten. Nog beter is om de bezuiniging naar rato of liever gezegd maar draagkracht af te wentelen. als we het daar eens over kunnen worden, dan zijn we een heel endquote:Voor iemand die zo gemakkelijk de lagere schijven bevoordeeld boven de rijken, zou het je sieren als je een ander iets gunt. Solidariteit is geen one-way-street.
Je inderdaad gelijk op dit punt.quote:Daarnaast is het afbouwen met een vast percentage over de hele linie juist voor de hoogste schijven duurder. Immers, die kunnen minder van hun salaris aftrekken en betalen over deel dus iets van 50% loonbelasting tegenover iets van 30-35% voor de lage schijven.
Je haalt nu inefficiëntie aan, maar je begon over betrouwbaarheidquote:Ach ja, het is dan ook niet voor niets zo goed als een wetmatigheid dat de overheid inefficient is.
Kan je een voorbeeld noemen, waarbij het misgaat?quote:Zoals ik al eerder heb betoogd wordt dat bv. veroorzaakt doordat de overheid op macro niveau zaken op microniveau wil beinvloeden en dat gaat gepaard met flink wat inefficientie.
Absoluut. Er zijn zaken, zoals infrastructuur en vele ander publieke voorzieningen inderdaad publiek moet houden.quote:Dat is geen pleidooi voor pure marktwerking want er zijn op verschillende vlakken genoeg zwaarwegende redenen om de overheid in het zadel te houden maar over het algemeen is het less is more.
Ik denk dat dit kort door de bocht is. Huren zullen echt niet gaan dalen als subsidie vervalt. Reden: een chronisch te kort aan woonruimte. Zolang er woningnood is, zal de huizenmarkt niet meer in stabiel evenwicht geraken.quote:Jawel. Prijzen zullen dalen als de overheid het wonen niet meer financiert en daarnaast kan de overheid het puntensysteem wat er nu bestaat corrigeren zodat meteen duidelijk is waar de prijzen ongeveer komen te liggen.
Mijn standpunt is deze:quote:Maar wat is nu je precieze standpunt in dezeNet geef je nog aan dat de HRA voor hoge inkomens moet worden beperkt en nu ben je voor de status quo.
Is het verplicht dan dat je het accepteert?quote:Op vrijdag 25 april 2008 22:09 schreef sneakypete het volgende:
ik ontvang ook huursubsidie(toeslag) en ik wil er ook vanaf. nu jij weer
lolbroek. subsidies en hra afschaffen is alleen ok als je er lastenverlichting voor terug krijgt.quote:Op vrijdag 25 april 2008 22:20 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Is het verplicht dan dat je het accepteert?
Dat maakt het voor starters helemaal kansloos om een woning te betrekken. Ik sta normaal vooraan in de rij om te zeggen dat starters niet zo moeten zeiken en niet moeten verwachten dat ze meteen een flat van 200k kunnen betrekken maar door nieuwe starters geen HRA meer te geven kunnen ze minder lenen waardoor de max. hypotheek met grofweg 40% zal dalen. Op een modaal salaris krijg je dan nog maar een hypotheek van 100k. Dat is niet erg, als de huizenprijzen dan ook dalen maar dat gebeurt niet omdat het overgrote deel van de markt nog steeds HRA geniet en dus die prijzen kan betalen.quote:Op vrijdag 25 april 2008 22:06 schreef EchtGaaf het volgende:
Mijn insteek zou zijn: inderdaad de nieuwe gevallen aanpakken en bestaande gevallen met rust laten.
Ik doelde vooral op inefficientie. Betrouwbaarheid had ik nog niet door m'n betoog gestrooid.quote:Je haalt nu inefficiëntie aan, maar je begon over betrouwbaarheid![]()
Het is een extreem maar dit inzicht heb ik op gedaan na het lezen van een wetenschappelijk artikel over logistiek in Rusland. Die situatie leent zich er bij uitstek voor omdat de overheid daar alles centraal regelde voor de burgers in het land; vanuit macro dus het micro niveau proberen te regelen.quote:Kan je een voorbeeld noemen, waarbij het misgaat?
Vooral op gebieden met enorme infrastructuur (zoals het spoor) ben ik er niet op tegen om het bij een monopolie te houden. Nee de overheid is niet het meest efficiente orgaan maar op dit vlak weegt de inefficientie niet op tegen het geregel en gedoe wat je zou krijgen als er verschillende marktpartijen zouden opereren.quote:Absoluut. Er zijn zaken, zoals infrastructuur en vele ander publieke voorzieningen inderdaad publiek moet houden.
Aanbod blijft gelijk maar vraag daalt; prijs zal ook dalen. De prijs voor huren is op dit moment gebaseerd op een tekort en wat mensen er voor willen/kunnen betalen. Als mensen dat bedrag niet meer willen/kunnen betalen dan zal de prijs omlaag gaan.quote:Ik denk dat dit kort door de bocht is. Huren zullen echt niet gaan dalen als subsidie vervalt. Reden: een chronisch te kort aan woonruimte. Zolang er woningnood is, zal de huizenmarkt niet meer in stabiel evenwicht geraken.
De VVD is (zeker op dit moment) een rukpartij maar dat terzijde. Aan de andere kant kun je wel heel vrolijk de huren willen reguleren maar dan krijg je de achterlijke situatie dat het voor woningcorporaties goedkoper is om 'oude' goede huizen te slopen om deze te vervangen door nieuwe huizen want dan mogen ze weer nieuwe huren vast stellen. Wederom een belachelijk inefficientie veroorzaakt door overheidsingrijpen.quote:Afschaffen van huursubside zal voor grote groepen mensen, jawel aan de onderkant, wonen onbetaalbaar worden. Sterke nog: als het aan de VVD ligt, moeten de huren worden losgelaten. De VVD weer op haar best
![]()
Tja op het gebied van onderwijs zijn we schandalig bezig maar zo raar is dat niet. We leggen de lat steeds lager zodat we maar kunnen doen alsof de instroom in het hoger onderwijs nog steeds hoog is. Ik hoor vandaag mensen in de trein zeggen dat de PABO vroeger een plaats was waar academici naar toe gingen, nu zitten we op het niveau van HBOs die rekenen en taal op basisschool niveau niet beheersen.quote:Verzorgingsstaat niet verder op beknibbelen. Laten we aub het land niet verder afzakken, zoals we met het onderwijs hebben laten gebeuren.
Ik ben een beetje allergisch geworden voor de term "hardwerkend", dude. Komt mede door iemand als jij. Je hebt weliswaar nog geen kinderen die op de opvang zitten, of überhaupt geen kinderen, maar je preludeert gewoon op die status en het feit dat jij dan als zogenaamd "hardwerkende" Nederlandse middenklasser dan weeeeeeeeeeer gekort gaat worden, ditmaal door Bos in je kinderopvangtoeslag. En dat terwijl je tijdens je werkdagen gewoon heel Fok! zit vol te plempen als zogenaamd hardwerkende middenklasser.quote:Op donderdag 24 april 2008 14:16 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/news/153(...)vang_versoberen.html
Het wordt tijd om veel regelingen te versoberen niet alleen de kinderopvang maar ook verlagen van huurtoeslag, bijzondere ziektekosten en wie weet eindelijk ook eens op de hoogte van de bijstandsuitkeringen.
Zelf lijkt het me een slecht plan om de hogere inkomens (zullen ze wel weer de middeninkomens mee bedoelen) te korten op kinderopvang. Daarmee wordt het voor die groep weer minder aantrekkelijk om veel te werken en bij te dragen aan de betaalbaarheid van de verzorgingsstaat.
En het kabinet geeft er nogmaals een duidelijk signaal mee dat hard werken bestraft wordt.
Een gezin met meer dan 3.000 ¤ kan de kinderopvang gewoon volledig zelf betalen? Weet jij wel wat kinderopvang kost, vraag ik me af. Als zo'n regel wordt ingevoerd dan zullen veel mensen ophouden met werken, of parttime gaan werken, om uit te komen onder die 3 mille. Is dat goed voor de economie, denk je?quote:Op vrijdag 25 april 2008 23:35 schreef Gia het volgende:
- Gastouderbureaus vervangen door opgeleide ambtenaren die eenmalig een gastouder (dit zijn niet alleen opa's en oma's!) controleren, eventueel extra als er eerst wat zaken op orde gebracht moeten worden.
- Kinderbijslag afschaffen. Voor mensen die daardoor in de problemen komen zijn er andere mogelijkheden, zoals stichting leergeld e.d.
- HRA boven 3 ton totaal afschaffen. Als je een huis boven 3 ton kunt betalen, heb je schijnbaar geld zat. Zo niet, dan moet je goedkoper gaan wonen.
- Subsidie kinderopvang afhankelijk van gezinsinkomen. Een gezin dat meer dan 3000 euro netto verdient kan het gewoon volledig zelf betalen.
- AOW afbouwen over een periode van 15 jaar. De meeste mensen van 50 jaar en jonger rekenen toch al nergens meer op en hebben hun zaakjes al redelijk goed geregeld. Wie niks regelt kan altijd nog in de bijstand. Is net zo hoog als de AOW.
Zijn al die (dubbele)fulltimewerkers goed voor de samenleving, denk je?quote:Op zaterdag 26 april 2008 09:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een gezin met meer dan 3.000 ¤ kan de kinderopvang gewoon volledig zelf betalen? Weet jij wel wat kinderopvang kost, vraag ik me af. Als zo'n regel wordt ingevoerd dan zullen veel mensen ophouden met werken, of parttime gaan werken, om uit te komen onder die 3 mille. Is dat goed voor de economie, denk je?
Volgens mij zou een golf mensen die stoppen of substantieel minder gaan werken, niet goed zijn voor de economie. Verder zijn die dubbele fulltime werkers idd goed voor de economie ja. Je moest eens weten wat je uitgeeft in zo'n huishouden per maand.quote:Op zaterdag 26 april 2008 09:46 schreef sigme het volgende:
[..]
Zijn al die (dubbele)fulltimewerkers goed voor de samenleving, denk je?
In dit geval wel.quote:Op zaterdag 26 april 2008 10:03 schreef sigme het volgende:
Goed voor de economie is niet helemaal gelijk aan goed voor de samenleving.
Ja, maar waarom is dat niet goed voor de samenleving? Dat punt maak je niet.quote:Op zaterdag 26 april 2008 10:15 schreef sigme het volgende:
Nah- allemaal mensen die 40 uur werken is misschien goed voor de economie, het is niet goed voor de samenleving.
Een instorting van de economie zou ook niet best zijn voor de samenleving, maar dat was de vraag niet.
Ja, ik vind dit toch een vrij romantische kijk op mens en samenleving hoor. Die deel ik niet. Misschien dat de grootschaligheid in het onderwijs en plaatselijk bestuur enige hervorming behoeft (iets wat je nog niet eens aanhaalt), maar dit punt en de punten die jij aanhaalt kun je niet noodzakelijkerwijs afleiden uit de omstandigheid dat in veel gezinnen beide partners een baan hebben.quote:Op zaterdag 26 april 2008 10:21 schreef sigme het volgende:
Oh, bijvoorbeeld omdat slechte kinderopvoeding niet goed is voor de samenleving, omdat weinig tijd voor mantelzorg niet goed is voor de samenleving, omdat slaapsteden niet goed zijn voor de samenleving etc etc.
Op zich kan je de mensen natuurlijk stukken efficienter uitbaten (beter voor de economie), maar beter voor de mens is dat niet.
Ja, misschien kom ik nu een beetje over als Archie Bunker hoor, maar zonder doekoe's kun je de samenleving moeilijk zo goed mogelijk inrichten, lijkt me. Maw een zo groot mogelijke participatie in de economie en een streven naar een zo goed mogelijk ingerichte samenleving zijn twee grootheden die elkaar niet bijten, in tegenstelling juist.quote:Op zaterdag 26 april 2008 10:30 schreef sigme het volgende:
Er is weinig romantisch aan hoor. Wat ik zeg is dat het economische argument nou niet het enige argument is. Het belang van de samenleving bestaat niet alleen uit een zo groot mogelijke economie.
't Is alleen maar voor de eerste 4 jaar, daarna heb je alleen nog maar te maken met de naschoolse opvang en overblijven. En als je van 3000 euro per maand dat niet kan betalen dan woon je te duur of zo.quote:Op zaterdag 26 april 2008 09:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een gezin met meer dan 3.000 ¤ kan de kinderopvang gewoon volledig zelf betalen? Weet jij wel wat kinderopvang kost, vraag ik me af. Als zo'n regel wordt ingevoerd dan zullen veel mensen ophouden met werken, of parttime gaan werken, om uit te komen onder die 3 mille. Is dat goed voor de economie, denk je?
Kinderopvangtoeslag is op dit moment trouwens al inkomensafhankelijk.
Nee, maar een goede Economie is wel nodig voor een goede verzorginsstaat.quote:Op zaterdag 26 april 2008 10:30 schreef sigme het volgende:
Er is weinig romantisch aan hoor. Wat ik zeg is dat het economische argument nou niet het enige argument is. Het belang van de samenleving bestaat niet alleen uit een zo groot mogelijke economie.
Meid, volgens mij weet je niet wat het kost hoor.quote:Op zaterdag 26 april 2008 10:41 schreef Gia het volgende:
[..]
't Is alleen maar voor de eerste 4 jaar, daarna heb je alleen nog maar te maken met de naschoolse opvang en overblijven. En als je van 3000 euro per maand dat niet kan betalen dan woon je te duur of zo.
Als er gezinnen rond kunnen komen van 1300 per maand, dan lijkt het me stug dat je van 1700 extra geen kinderopvang kan betalen.
Tja, meningen verschillen. IK vind het maar heel normaal dat, wanneer je kiest voor kinderen, je ook zelf zorgt voor opvang, als je zo graag wilt blijven werken. Je kunt ook gewoon 4 jaartjes thuisblijven en je kind zelf opvoeden, of je regelt wat met een oma of buurvrouw. Andere werkende moeders, pa en ma werken beide parttime. Als je wilt is er best van alles te regelen.quote:Op zaterdag 26 april 2008 10:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Meid, volgens mij weet je niet wat het kost hoor.
Een reden als 'sommige gezinnen moeten van 1300 rondkomen' of 'anders woon je te duur' en dus kun jij de kinderopvang wel even zelf betalen, getuigen van een moralisme die ik niet wil aan treffen bij de overheid.
Alleen is het langszamerhand omgedraaid: iedereen moet zoveel mogelijk opleveren opdat we een gigantsche verzorgingsstaat overend kunnen houden.quote:Op zaterdag 26 april 2008 10:51 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, maar een goede Economie is wel nodig voor een goede verzorginsstaat.
Ik zou er niks om geven om 2 dagen in de week mijn ouders mee te laten eten. Ik heb nog 2 zussen, die ook ieder 2 dagen. Hoeven ze zelf alleen 's zaterdags voor eten te zorgen en voor ontbijt en lunch. Scheelt enorm in de kosten.quote:Op zaterdag 26 april 2008 11:27 schreef sigme het volgende:
[..]
Alleen is het langszamerhand omgedraaid: iedereen moet zoveel mogelijk opleveren opdat we een gigantsche verzorgingsstaat overend kunnen houden.
En dat kraakt in z'n voegen, waarbij het verzorgingsgehalte dan ook nog eens soms tekortschiet ook.
Deze instelling is dus precies de reden waarom bv. de opvangsubsidie zo belachelijk uit de hand loopt (zonder dat er echt meetbaar positieve effecten zijn). Waarbij niet jij maar de overheid fout is natuurlijk.quote:Op zaterdag 26 april 2008 14:38 schreef Gia het volgende:
Zo ook kinderbijslag. Ik ben er op tegen, maar heb em wel, natuurlijk.
Die opvangsubsidie loopt vooral uit de hand door die supercommerciele GOB's.quote:Op zaterdag 26 april 2008 15:18 schreef FJD het volgende:
[..]
Deze instelling is dus precies de reden waarom bv. de opvangsubsidie zo belachelijk uit de hand loopt (zonder dat er echt meetbaar positieve effecten zijn). Waarbij niet jij maar de overheid fout is natuurlijk.
Nee ho, hier wil ik wel even ingrijpen.quote:Op zaterdag 26 april 2008 16:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Die opvangsubsidie loopt vooral uit de hand door die supercommerciele GOB's.
Eerst was er een kinderdagverblijf en daar maakten maar weinig mensen gebruik van. Liever deed men de kids naar opa en oma, of men ging beide tijdelijk parttime werken. Wat eigenlijk best prima was.
Maar toen kwam de regering met subsidie of belastingaftrek voor betaalde kinderopvang, met als gevolg dat steeds meer mensen daar gebruik van gingen maken. Wat dan weer als gevolg had, dat er een tekort ontstond op plaatsen en lange wachtlijsten.
Dus toen ging men maar de opa's en oma's ook betalen van gemeenschapsgeld, om zodoende die KDV-en te ontzien.
Maar ja, als het betaald wordt, moet het ook aan bepaalde eisen voldoen, dus moet er gecontroleerd gaan worden.
En tja, dáár loopt het dus echt uit de hand.
En hoe meer de regering geeft, hoe erger dat wordt, want terug naar hoe het eerst was, kan niet meer.
Verzorgingsstaat, prima, maar alleen in geval van nood. En per se met tweeën fulltime moeten werken voor 2 auto's, 2 vakanties, een vrijstaand huis en noem maar op is geen nood.
Sterker nog, als opa en oma met de kleinkinderen naar de efteling gaan, tijdens het oppassen, kunnen ze die entreekaartjes ook nog aftrekken, ook.quote:Op zaterdag 26 april 2008 19:36 schreef Wexy het volgende:
Met gastouderopvang is op zich niets mis. Alleen als opa's en oma's ook gastouder kunnen worden, blijkt ineens dat er veel mensen zijn die denken dat er ook geld genoeg is voor de weekendjes weg van pa en ma en voor de vakanties van ouders, terwijl opa en oma oppassen.
Kijk s naar de OP in dit topic: De verzorgingsstaat is onbetaalbaar aan het wordenquote:Op vrijdag 25 april 2008 23:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik ben een beetje allergisch geworden voor de term "hardwerkend", dude. Komt mede door iemand als jij. Je hebt weliswaar nog geen kinderen die op de opvang zitten, of überhaupt geen kinderen, maar je preludeert gewoon op die status en het feit dat jij dan als zogenaamd "hardwerkende" Nederlandse middenklasser dan weeeeeeeeeeer gekort gaat worden, ditmaal door Bos in je kinderopvangtoeslag. En dat terwijl je tijdens je werkdagen gewoon heel Fok! zit vol te plempen als zogenaamd hardwerkende middenklasser.
Je bent kortom al net zo'n huilie geworden dan al die andere extreemrechtse huilies.
Precies en dat soort zaken zouden ze dus moeten proberen te voorkomen.quote:Op zaterdag 26 april 2008 22:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Sterker nog, als opa en oma met de kleinkinderen naar de efteling gaan, tijdens het oppassen, kunnen ze die entreekaartjes ook nog aftrekken, ook.
Dat is zeker waar. Het zal niet mee vallen om er vanaf te komen. Nou ja dit dan:quote:Op vrijdag 25 april 2008 23:05 schreef FJD het volgende:
[..]
Dat maakt het voor starters helemaal kansloos om een woning te betrekken. Ik sta normaal vooraan in de rij om te zeggen dat starters niet zo moeten zeiken en niet moeten verwachten dat ze meteen een flat van 200k kunnen betrekken maar door nieuwe starters geen HRA meer te geven kunnen ze minder lenen waardoor de max. hypotheek met grofweg 40% zal dalen. Op een modaal salaris krijg je dan nog maar een hypotheek van 100k. Dat is niet erg, als de huizenprijzen dan ook dalen maar dat gebeurt niet omdat het overgrote deel van de markt nog steeds HRA geniet en dus die prijzen kan betalen.
quote:Ik doelde vooral op inefficientie. Betrouwbaarheid had ik nog niet door m'n betoog gestrooid.
quote:Op vrijdag 25 april 2008 10:43 schreef FJD het volgende:
....Plus natuurlijk dat ik de overheid zo wantrouw dat ik nooit voorstander zal zijn van jouw voorstel....
Een aantal zaken kunnen wellicht beter centraal worden geregeld, voor andere zaken, zoals wet werk en bijstand kan weer beter decentraal. De laatste is echt maatwerk. zaken als infrastructuur kunnne best centraal, heelde provincie kan wmb opdoeken.quote:Het is een extreem maar dit inzicht heb ik op gedaan na het lezen van een wetenschappelijk artikel over logistiek in Rusland. Die situatie leent zich er bij uitstek voor omdat de overheid daar alles centraal regelde voor de burgers in het land; vanuit macro dus het micro niveau proberen te regelen.
De essentie van het inzicht is dat elke individuele situatie zo van elkaar verschilt dat het (zo goed als) onmogelijk is om op macro niveau regels en procedures te maken die voor elke situatie het beste antwoord is. Je krijgt dan 'schrijnende' situaties van mensen die net overal tusen de regels doorvallen en daardoor niets krijgen maar wel veel in moeten leveren. Je kunt je zo'n situatie zelf vast wel voorstellen.
Exact. Om dan maar kartels onder marktpartijen dan maar niet te spreken. Was nog niet zo lang geleden met de bouwfraude.quote:Vooral op gebieden met enorme infrastructuur (zoals het spoor) ben ik er niet op tegen om het bij een monopolie te houden. Nee de overheid is niet het meest efficiente orgaan maar op dit vlak weegt de inefficientie niet op tegen het geregel en gedoe wat je zou krijgen als er verschillende marktpartijen zouden opereren.
Dit begrijp ik niet. Waarom zou de vraag ineens gaan dalen als er gene huursubsidie is? Mensen moeten toch een dak boven hun hoofd hebben?quote:Aanbod blijft gelijk maar vraag daalt; prijs zal ook dalen. De prijs voor huren is op dit moment gebaseerd op een tekort en wat mensen er voor willen/kunnen betalen. Als mensen dat bedrag niet meer willen/kunnen betalen dan zal de prijs omlaag gaan.
quote:De VVD is (zeker op dit moment) een rukpartij maar dat terzijde.
Dat gebeurt inderdaad. Maar ja, wat is daar opzich mis mee? Er zijn regels voor het bepalen van de huur, zdd de bewoner nooit teveel voor een woning betaalt. En een nieuwe woning hangt uiteraard een hoger prijskaartje dan een jaren dertig woning die niet gerenoveerd is.quote:Aan de andere kant kun je wel heel vrolijk de huren willen reguleren maar dan krijg je de achterlijke situatie dat het voor woningcorporaties goedkoper is om 'oude' goede huizen te slopen om deze te vervangen door nieuwe huizen want dan mogen ze weer nieuwe huren vast stellen. Wederom een belachelijk inefficientie veroorzaakt door overheidsingrijpen.
Ja, zeer triest is dit. Het niveau holt achteruit. Een beetje Oeran Oetan haalt met gemak hbo of uni. Het stik van de hoger opgeleiden vandaag de dag. Diploma inflatie is niet te zuinig. Gisteren stond nog een artikel in de telegraaf, die melding maakte dat elektriciens, bouwvakkers etc. meer verdienen, dan hoger opgeleiden in hun eerste jaren. Dat worden zeker de nieuwe "notabelen"quote:Tja op het gebied van onderwijs zijn we schandalig bezig maar zo raar is dat niet. We leggen de lat steeds lager zodat we maar kunnen doen alsof de instroom in het hoger onderwijs nog steeds hoog is. Ik hoor vandaag mensen in de trein zeggen dat de PABO vroeger een plaats was waar academici naar toe gingen, nu zitten we op het niveau van HBOs die rekenen en taal op basisschool niveau niet beheersen.
Ja, en Netelenbos maar volhouden dat het beleid zo fantastisch was.quote:De politiek helpt zelf natuurlijk ook niet echt. De zoveelste kansloze onderwijshervorming om maar vooral te doen alsof iedereen gelijk is en sterkere en om zwakkere leerlingen maar zoveel mogelijk nivelleren want daar komt iedereen sterker uit. Dat soort naieve gedachten helpen ook voor geen meter maar we blijven er maar door gaan.
Dat zit veel breder. Volgens mij doelde hij ook op de magere innovatie drang bij bedrijven, etc. Ik zie genoeg mogelijkheden als mensen zich willen ontwikkelen en dientengevolge goed kunnen verdienen. Ondanks de progressieve belastingstelsel, het mindere onderwijs etc.quote:Vanzelfsprekend helpt het ook niet dat Balkenende klaagt over een zesjescultuur en vervolgens onder druk van de PvdA (die doodsbenauwd is voor de SP) zoveel mogelijk zaken inkomensafhankelijk wil maken. JP is boos dat mensen zichzelf niet hoger op werken want dan kunnen ze door JP niet gestraft worden. Heerlijk, op die manier kom je er wel met het onderwijs
Ik blijf bij 4% eraf per jaar, beginnend over 5 jaar, over de hele linie. Over 10 jaar wordt dan begonnen om in 20 jaar de huursubsidie over de hele linie te laten dalen. Alle andere subsidies en opbrengsten kunnen in die periode ook afgeschaft worden.quote:Op zaterdag 26 april 2008 22:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat is zeker waar. Het zal niet mee vallen om er vanaf te komen. Nou ja dit dan:
versoberen voor nieuwe gevallen, te beginnen bij de hoogste inkomens. En dan heel langzaam afzakken naar de lagere inkomens. Vb in 30 jaar tijd?
Wantrouwens is ook het wantrouwen in de efficientie van de overheid.quote:want je schreef eerder:
Goed dat ze aangepakt worden, belachelijk dat Bos in een caravan moet wonenquote:Exact. Om dan maar kartels onder marktpartijen dan maar niet te spreken. Was nog niet zo lang geleden met de bouwfraude.![]()
Vraag is een combinatie van prijs/product. De vraag naar een bepaald product voor een bepaalde prijs. Als mensen minder kunnen betalen dan wordt de vraag naar een bepaald product voor een bepaalde prijs anders. De mensen willen minder betalen. Het punt van winstmaximalisatie zal dan ook lager komen te liggen.quote:Dit begrijp ik niet. Waarom zou de vraag ineens gaan dalen als er gene huursubsidie is? Mensen moeten toch een dak boven hun hoofd hebben?
Er zijn plannen om hier woningen uit de jaren 80 te slopen....woningen waar helemaal niets mis mee is.quote:Dat gebeurt inderdaad. Maar ja, wat is daar opzich mis mee? Er zijn regels voor het bepalen van de huur, zdd de bewoner nooit teveel voor een woning betaalt. En een nieuwe woning hangt uiteraard een hoger prijskaartje dan een jaren dertig woning die niet gerenoveerd is.
Lijkt me een nobele taak voor de overheid weggelegd om meer nieuwbouw toe te staan.quote:Ik geloof dan nog steeds dat je, zolang er grote tekorten zijn aan de aanbodzijde, dat je beter de huurprijzen kan reguleren dan loslaten. Want dan schieten de huren als een raket omhoog, zelfs die voor een jaren dertig woning![]()
Kanttekening was wel dat het onderzoek uitging van 22-jarige bouwvakkers e.d. en die hebben al een paar jaar werkervaring maar goed. Het is ze iig gegund, zeker omdat de groeimogelijkheden niet enorm groot zijn.quote:Gisteren stond nog een artikel in de telegraaf, die melding maakte dat elektriciens, bouwvakkers etc. meer verdienen, dan hoger opgeleiden in hun eerste jaren. Dat worden zeker de nieuwe "notabelen"
Je ziet het nu al; mensen van een bepaalde opleiding worden bij ons in de buurt niet of met veel moeite aangenomen, behalve een bekende van me omdat die daar eerder stage heeft gelopen en ze dus weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Maar goed, dat is echt de uitzondering van de klas. Diploma's zeggen op dat niveau iig geen zak meer, referenties zijn key.quote:De arbeidsmarkt is aardig verrot. Leuk dat iedereen kan doorstuderen, maar diploma;s worden icm met het zeer slechte onderwijs geen flikker meer waard.
Ach ja, net zo'n succes als de Betuwelijnquote:Ja, en Netelenbos maar volhouden dat het beleid zo fantastisch was.![]()
Bedrijven innoveren niet, de mensen in het bedrijf innoveren en als je als overheid mensen al vanaf jongs af aan laat zien dat meer verdienen beloond wordt met meer afdragen aan de overheid dan moet je natuurlijk niet raar op kijken dat mensen een mindere drang hebben om te excelleren en dat zie je dan ook terug in het bedrijfsleven denk ik.quote:Dat zit veel breder. Volgens mij doelde hij ook op de magere innovatie drang bij bedrijven, etc. Ik zie genoeg mogelijkheden als mensen zich willen ontwikkelen en dientengevolge goed kunnen verdienen.
Ja, maar dat komt om dat er van de verzorgingsstaat zo'n log monster is gemaakt met regeletjes en toeslagen en zo.quote:Op zaterdag 26 april 2008 11:27 schreef sigme het volgende:
[..]
Alleen is het langszamerhand omgedraaid: iedereen moet zoveel mogelijk opleveren opdat we een gigantsche verzorgingsstaat overend kunnen houden.
En dat kraakt in z'n voegen, waarbij het verzorgingsgehalte dan ook nog eens soms tekortschiet ook.
En kijkende naar de huidige verzorgingsstaat en belastingstelsel onderhand een mustquote:Op zondag 27 april 2008 11:14 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Versimpeling is altijd een goed plan.
Hoezo staatstoelage? Als je mensen verplicht iets te verzekeren en dat kost ze een x bedrag kunnen ze dat ook prima via private verzekeraars regelen wat concurrentie en dus goedkopere verzekeringen betekend. Bovendien kan dan de flattax nog verder omlaag.quote:Op zondag 27 april 2008 10:56 schreef Martijn_77 het volgende:
Mijn voorstel zou zijn belastingstelsel omvormen naar flattax en een vangnet maken in de vorm van een staatstoelage (soort bijstand met werk verplichting (zoals bijvoorbeeld voor de gemeente als het kan)) voor de mensen die het nodig hebben en alle andere toeslagen en voordelen zoveel mogelijk er uit gooien.
Spaart veel geld uit en je beloond mensen ook als ze meer / harder gaan werken. En maakt het voor iedereen veel simpeler. En willen mensen meer zekerheid dan kunnen zij zich daar los voor verzekeren.
Het zal ongetwijfeld wel een heet hangijzer blijven, ik ben dus benieuw welk kabinet daadwerkelijk aandurft om de HRA af te bouwen cq af te schaffen. Op welke manier dit ook gebeurt, grote groepen zullen dan op zijn zachts gezegd niet blij zijn.quote:Op zondag 27 april 2008 10:49 schreef FJD het volgende:
[..]
Ik blijf bij 4% eraf per jaar, beginnend over 5 jaar, over de hele linie. Over 10 jaar wordt dan begonnen om in 20 jaar de huursubsidie over de hele linie te laten dalen. Alle andere subsidies en opbrengsten kunnen in die periode ook afgeschaft worden.
Wat mij betreft moet de evt afschaffing HRA zeker niet worden misbruikt om verder te nivelleren. Dat zou verderfelijke politiek zijn inderdaad.quote:Zoals gezegd geloof ik niet dat de overheid de HRA uiteindelijk ook zal beperken voor de lagere inkomens want tja daar zitten wel heel veel zetels en dan kom je uiteindelijk dus in de situatie waarin ook de HRA weer gebruikt wordt voor het nivelleren van inkomens in plaats van het oplossen van het probleem en daar pas ik voor. Dan maar de status quo.
OK, ik dacht dat je vooral wantrouwen had mbt de integriteit. Ik maak mij eigenlijk meer zorgen over de keuzes die het kabinet maakt dan de efficiëntie mbt uitvoering. Het idee van de gratis schoolboeken is gewoon te gek voor woorden. En de veel te ruimhartige kinderopvang.quote:Wantrouwens is ook het wantrouwen in de efficientie van de overheid.
Die kartels zijn een grote doorn in het oog. De belastingbetaler is zoals altijd de klos.quote:Goed dat ze aangepakt worden, belachelijk dat Bos in een caravan moet wonen![]()
Als mensen minder gemiddeld genomen minder kunnen betalen, dan kan ik inderdaad mee met je analyse. Maar is het dan niet zo, dat als er een groot tekort is aan de aanbodzijde, dat er dan toch genoeg mensen zullen zijn aan de "boven kant" die met een hogere koopkracht alsnog in voldoende getale het schaarse aanbod kunnen en zullen beantwoorden? Maw dat de huizen dan gewoon bij de beter gestelden worden gebracht? Maw dat de prijzen niet zullen dalen, maar dat de doelgroep verschuift?quote:Vraag is een combinatie van prijs/product. De vraag naar een bepaald product voor een bepaalde prijs. Als mensen minder kunnen betalen dan wordt de vraag naar een bepaald product voor een bepaalde prijs anders. De mensen willen minder betalen. Het punt van winstmaximalisatie zal dan ook lager komen te liggen.
quote:Er zijn plannen om hier woningen uit de jaren 80 te slopen....woningen waar helemaal niets mis mee is.
Bij een chronische krapte zeg ik ja. Maar ik zeg ook dat het aantal inwoners zeker niet meer moet stijgen en dat we de immigratie moeten minimaliseren.quote:Lijkt me een nobele taak voor de overheid weggelegd om meer nieuwbouw toe te staan.
Ja, maar dan nog.quote:Kanttekening was wel dat het onderzoek uitging van 22-jarige bouwvakkers e.d. en die hebben al een paar jaar werkervaring maar goed.
Ik gun ze het ook, maar vergeet niet dat een pas afgestudeerde met forse schulden start en jarenlang niets heeft verdiend. En dus materieel op grote achterstand begint. Het "BOP" schuift zo steeds verder op. Een slechte ontwikkeling wmb.quote:Het is ze iig gegund, zeker omdat de groeimogelijkheden niet enorm groot zijn.
Klopt. Een diploma wordt steeds minder als ultieme selectie gezien. Trouwens op alle niveau's. Meestal door overaanbod aan gegadigden.quote:Je ziet het nu al; mensen van een bepaalde opleiding worden bij ons in de buurt niet of met veel moeite aangenomen, behalve een bekende van me omdat die daar eerder stage heeft gelopen en ze dus weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Maar goed, dat is echt de uitzondering van de klas. Diploma's zeggen op dat niveau iig geen zak meer, referenties zijn key.
Ja, vreselijk is dit. Hadden beter het geld in de wegen kunnen stoppen.quote:
[..]
Ach ja, net zo'n succes als de Betuwelijn
Er speelt meer imo. De poppenkastcultuur in bedrijven gooit roet in het eten. Specialisten worden ondergewaardeerd en managers/verkopers overgewaardeerd.quote:Bedrijven innoveren niet, de mensen in het bedrijf innoveren en als je als overheid mensen al vanaf jongs af aan laat zien dat meer verdienen beloond wordt met meer afdragen aan de overheid dan moet je natuurlijk niet raar op kijken dat mensen een mindere drang hebben om te excelleren en dat zie je dan ook terug in het bedrijfsleven denk ik.
Lijkt me een logische reactie: jij werkt hard en betaalt veel belasting, dus, vind jij, moet de verzorgingsstaat eindelijk maar eens versoberd worden. Maar ik zie jou helemaal niet hard werken dus kun je dat niet aanhalen als reden om die verzorgingsstaat te versoberen imo. De term 'hardwerkend' heeft de laatste tijd mythische proporties aangenomen. Onder dit mom moet er van alles afgeschaft, versoberd en betutteld worden.quote:Op zaterdag 26 april 2008 22:29 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Kijk s naar de OP in dit topic: De verzorgingsstaat is onbetaalbaar aan het worden
En probeer je discussie niet zo flauw op de man te spelen.
Ik vind dat helemaal niet. De OP is een kopie van het topic van HarryP.quote:Op donderdag 1 mei 2008 12:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lijkt me een logische reactie: jij werkt hard en betaalt veel belasting, dus, vind jij, moet de verzorgingsstaat eindelijk maar eens versoberd worden. Maar ik zie jou helemaal niet hard werken dus kun je dat niet aanhalen als reden om die verzorgingsstaat te versoberen imo. De term 'hardwerkend' heeft de laatste tijd mythische proporties aangenomen. Onder dit mom moet er van alles afgeschaft, versoberd en betutteld worden.
Dat is nou juist de bedoeling. De verzorgingsstaat is een monster dat hersenloze zombies creeert, en dient dus zo snel mogelijk geheel te worden afgeschaft.quote:Op zondag 27 april 2008 12:42 schreef Aoristus het volgende:
wat een rechts topic..
Dankzij de vvd wordt het juist lastig om een verzorgingsstaat overeind te houden
Zonder passende arbeidsvoorwaarden zijn er helemaal geen bruggen om te bouwen.quote:Op donderdag 1 mei 2008 18:39 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat is nou juist de bedoeling. De verzorgingsstaat is een monster dat hersenloze zombies creeert, en dient dus zo snel mogelijk geheel te worden afgeschaft.
Scheelt enorm veel belastingen, de economische activiteit schiet omhoog. En voor de losers onder ons zijn er genoeg bruggen om onder te slapen.
Onder slavernij lukte dat toch ook al heel aardig?quote:Op donderdag 1 mei 2008 18:43 schreef Aoristus het volgende:
Zonder passende arbeidsvoorwaarden zijn er helemaal geen bruggen om te bouwen.
Ja, toen wel. Maar die mogen we niet meer houden van Amerika. Kolonieen zijn afgeschaft omdat de wereldheerschappij bedreigdequote:Op donderdag 1 mei 2008 19:15 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Onder slavernij lukte dat toch ook al heel aardig?
Nee, ik bedoel dat je kletst.quote:Op donderdag 1 mei 2008 19:21 schreef Aoristus het volgende:
Ja, toen wel. Maar die mogen we niet meer houden van Amerika. Kolonieen zijn afgeschaft omdat de wereldheerschappij bedreigde
Maar je zal de categorie alles onder de middenklasse wel bedoelen zeker?
Dat vind ik van jou ook altijd, maar hoor je mij klagen?quote:
Ik klaag niet, ik verduidelijk enkel op jouw verzoek.quote:Op donderdag 1 mei 2008 19:28 schreef Aoristus het volgende:
Dat vind ik van jou ook altijd, maar hoor je mij klagen?
En dat heb je er later bijgepaste oid?quote:Op donderdag 1 mei 2008 14:58 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Ik vind dat helemaal niet. De OP is een kopie van het topic van HarryP.
Je wilt uitgerekend de AOW (+AWBZ) laten voortbestaan in de huidige toestand. Vergeleken met de bodemloze put van de AOW, die nu al 45 miljard per jaar kost is, is de rest van de sociale verzekeringen gefrutsel in de marge. Vanaf 2011 gaat het aantal AOW-trekkers door de babyboomers nog eens explosief stijgen en terwijl het aantal premiebetalers door vergrijzing en emigratie gaat dalen. Iedereen weet dat de AOW dan volkomen onbetaalbaar wordt en ook de rechtse partijen, die dit onderwerp al jarenlang taboe verklaren om hun achterban naar de mond te praten, zullen dan niet langer hun kop in het zand kunnen steken.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:56 schreef eriksd het volgende:
Ik zou eerder pleiten voor één uitkering op bijstandsniveau, en ook de WAO naar deze norm te verlagen. WW wordt dan teruggebracht naar 6 maanden, dit zou voldoende moeten "opleveren" om de kinderopvang (en AOW) te laten voortbestaan in de huidige toestand.
Dit is een van de grootste leugens over de AOW. Het grootste deel van de vrouwen die momenteel AOW krijgen hebben hun hele leven niet of nauwelijk als zelfstandige of in loondienst gewerkt en hebben derhalve ook vrijwel nooit een cent AOW-premie betaald.quote:Op maandag 12 mei 2008 13:56 schreef eriksd het volgende:
evenmin de ouderen (die al betaald hebben).
45 miljard?quote:Op maandag 12 mei 2008 15:50 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Je wilt uitgerekend de AOW (+AWBZ) laten voortbestaan in de huidige toestand. Vergeleken met de bodemloze put van de AOW, die nu al 45 miljard per jaar kost is, is de rest van de sociale verzekeringen gefrutsel in de marge. Vanaf 2011 gaat het aantal AOW-trekkers door de babyboomers nog eens explosief stijgen en terwijl het aantal premiebetalers door vergrijzing en emigratie gaat dalen. Iedereen weet dat de AOW dan volkomen onbetaalbaar wordt en ook de rechtse partijen, die dit onderwerp al jarenlang taboe verklaren om hun achterban naar de mond te praten, zullen dan niet langer hun kop in het zand kunnen steken.
Een oliedom voorstel. Emigratie en immigratie vindt voornamelijk plaats onder jongeren. Als je de immigratie stil zet, gaat de emigratie nog steeds overminderd verder terwijl er nu al een emigratieoverschot is. Procentueel krijg je dan nog minder jongeren en nog meer ouderen. Daarmee wordt de vergrijzing helemaal onbetaalbaar, kortom het ideale recept voor een economische ineenstorting.quote:Op zondag 27 april 2008 21:41 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar ik zeg ook dat het aantal inwoners zeker niet meer moet stijgen en dat we de immigratie moeten minimaliseren.
Afgelopen jaar was het 45 miljard, ongeveer 3/4 werd betaald uit premie, de rest moest worden aangevuld uit de schatkist. Het feit dat een AOW-premie van 18% nu al op geen stukken na kostendekkend is, geeft wel aan hoe groot het probleem vanaf 2011 gaat worden.quote:Op maandag 12 mei 2008 16:07 schreef nikk het volgende:
[..]
45 miljard?
En wat heeft de AWBZ met de AOW te maken?
Afgelopen jaar emigreerden er 130.000 mensen uit Nederland, volgens het CBS voor leeuwendeel jongere, hoger opgeleiden. Precies dus vanwege dit soort wantoestanden in het loongebouw.quote:Op zaterdag 26 april 2008 22:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Gisteren stond nog een artikel in de telegraaf, die melding maakte dat elektriciens, bouwvakkers etc. meer verdienen, dan hoger opgeleiden in hun eerste jaren.
Heb je een bron voor die 45 miljard? Vraag me af hoe dat is opgebouwd.quote:Op maandag 12 mei 2008 16:09 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Afgelopen jaar was het 45 miljard, ongeveer 3/4 werd betaald uit premie, de rest moest worden aangevuld uit de schatkist. Het feit dat een AOW-premie van 18% nu al op geen stukken na kostendekkend is, geeft wel aan hoe groot het probleem vanaf 2011 gaat worden.
Ik noem AOW/AWBZ omdat het de twee sociale verzekeringen zijn waar ouderen zeer massaal van gebruik maken en die een tijdbom worden bij de vergrijzing.
Ik zou wel graag een nuance zien in de definitie van hoogopgeleide. Een startende fiscalist of ingenieur verdient altijd nog meer, maar ik kan me voorstellen dat een HBO vrijetijdsmanagement wat moeilijker aan de bak komt, tegen een lager salaris, terwijl dit zogenaamd ook een "hogere" opleiding isquote:Op maandag 12 mei 2008 16:35 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Afgelopen jaar emigreerden er 130.000 mensen uit Nederland, volgens het CBS voor leeuwendeel jongere, hoger opgeleiden. Precies dus vanwege dit soort wantoestanden in het loongebouw.
Het zelfde probleem zie bij de immigratie: Nederland trekt voor meer dan 90% ongeschoolde of laag geschoolde emigranten omdat die hier in vergelijking met elders overbetaald worden. Hoger opgeleide immigranten gaan liever naar andere landen zoals bijv. Canada waar 96% van de immigranten hoger opgeleid is.
Ik vind dat dat hele vergrijzingsprobleemverhaal onzin is, zolang al die pensioenmaatschappijtjes lekker kunnen speculeren met jouw geld, lijkt het me onzin om een eigen verantwoordelijkheidsverhaal op te hangen. Waarom betalen we immers dan nu ook voor de gratis kinderopvang en al die leuke ouderprojectjes voor de middenklasse? Hebben we dan niet eigenlijk een 'vergroeningsprobleem' ?quote:Op maandag 12 mei 2008 19:00 schreef ShadyLane het volgende:
De ouderen van nu hebben niet 'al betaald', je betaalt de AOW-premie namelijk voor degenen die op dat moment AOW krijgen, niet voor jezelf over veertig jaar.
Niet dat ik vind dat ie dus maar afgeschaft moet worden, maar om even aan te geven dat 'ze hebben al betaald' niet klopt.
daar hebben we dat leugenachtige CDA weerquote:Kabinet: stop op sparen prepensioen
Van onze verslaggever Gijs Herderscheê
Bijsparen bij pensioenfondsen beperkt tot de collectieve regelingen die gelden voor wie vóór 1950 geboren is
Individueel sparen voor vroeg pensioen moet bij verzekeraar. . Vakbonden en werkgevers: nieuw beleid schendt eerder gemaakte afspraken.
AMSTERDAM Werknemers geboren na 1 januari 1950 kunnen hun vroegpensioen wel vergeten. Dat is het gevolg van een strikte uitleg die het kabinet geeft aan de belastingregels.
Dat maakt individueel bijsparen bij het pensioenfonds, om voor het 65ste jaar te kunnen stoppen met werken, onmogelijk.
Volgens vakbeweging en werkgevers schendt het kabinet het akkoord dat in 2004 na de massale vakbondsdemonstratie in Amsterdam werd gesloten. Dat ging onder meer over de afschaffing van vervroegde uittredingsregelingen (vut) en prepensioen. De belastingaftrek voor het sparen voor dat vervroegd pensioen is toen afgeschaft.
Voor werknemers geboren voor 1 januari 1950 werden per pensioenfonds overgangsregelingen afgesproken. Jongere werknemers kunnen hun pensioen wel voor hun 65ste laten ingaan, maar dat pensioen wordt dan lager. Om die verlaging te beperken, bieden pensioenfondsen de mogelijkheid om bij te sparen.
Van die individuele spaarmogelijkheid wil staatssecretaris De Jager van Financiën (CDA) nu weer af. Volgens hem maakt de regeling in feite dubbele pensioenopbouw mogelijk, iets dat volgens de wet niet is toegestaan. Dat risico werd in 2004 bij de collectieve overgangsregeling voor de ouderen nog op de koop toe genomen, omdat anders ‘uitvoeringsproblemen’ zouden ontstaan. Maar die uitvoeringsproblemen spelen bij individueel bijsparen niet, constateert de staatssecretaris. Hij zegt dan ook dat hij ‘geen reden’ ziet om dubbele pensioenopbouw nog langer toe te staan. Hoeveel werknemers al gebruik maken van deze spaarmogelijkheid is niet bekend.
Volgens vakbeweging en werkgevers maakt De Jager feitelijk een einde aan de keuzevrijheid voor werknemers om wel of niet individueel bij te sparen. Dit blijkt uit een briefwisseling tussen de Stichting van de Arbeid en De Jager. De Stichting van de Arbeid is de overlegclub van vakbeweging en werkgevers.
Vakbeweging en werkgevers vinden dat het kabinet hiermee handelt in strijd met eerdere afspraken.
De Jager negeert volgens hen onder meer toezeggingen van voormalig minister De Geus van Sociale Zaken. Die schreef de Stichting van de Arbeid in 2005 namens het kabinet dat de extra pensioenopbouw niet zal worden beperkt door bestaande prepensioenaanspraken.
De Geus beperkte deze toezegging niet tot collectieve afspraken.
De pensioenfondsen hebben zich bij de ‘reparatie’ van het prepensioen op deze toezegging gebaseerd.
De Jager beperkt de toezegging tot woede van vakbeweging en werkgevers nu wel tot de collectieve regelingen. Individueel sparen voor extra pensioen om voor de 65ste verjaardag te stoppen met werken blijft overigens wel mogelijk met bijvoorbeeld koopsompolissen.
Die worden door verzekeraars verkocht. Ook dat verschil in behandeling tussen verzekeraars en pensioenfondsen tergt vakbeweging en werkgevers. Zij besturen de pensioenfondsen.
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:07 schreef Aoristus het volgende:
[..]
daar hebben we dat leugenachtige CDA weer
Was het niet de PvdA die in 2004 het hardst schreeuwde?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:07 schreef Aoristus het volgende:
[..]
daar hebben we dat leugenachtige CDA weer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |