http://www.nu.nl/news/153(...)vang_versoberen.htmlquote:Kabinet wil kinderopvang versoberen
DEN HAAG - Het kabinet zal vrijdag waarschijnlijk besluiten om de regeling voor kinderopvang op een aantal punten te versoberen. Dat is nodig om de kosten ervan in de hand te houden.
Voor dit jaar dreigt een overschrijding van het budget van circa een half miljard euro. De kinderopvang kost in totaal 2 miljard per jaar.
Extra geld
Minister Wouter Bos van Financiën heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs, die verantwoordelijk is voor de kinderopvang, duidelijk gemaakt dat ze geen extra geld van hem hoeft te verwachten. Dijksma moet de oplopende kosten bestrijden door de regeling aan te passen.
Gastouderbureautjes
Bos zei vorige week dat er mogelijk oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van kinderopvangsubsidie via de gastoudersbureautjes. Hierin zou Dijksma het mes kunnen zetten.
Ook overweegt het kabinet de bijdrage die gezinnen met hogere inkomens ontvangen voor kinderopvang te beperken.
Voorjaarsnota
Het kabinet wil vrijdag de knoop doorhakken over de Voorjaarsnota, de tussenstand van de overheidsbegroting voor dit jaar. Niet alleen Dijksma hoeft daarbij geen extra geld te verwachten, ook voor andere bewindslieden met financiële problemen zit er niets in het vat.
Zij moeten de tegenvallers op hun begroting zelf zien te dekken. Tekorten doen zich onder meer voor bij de huurtoeslag en in de zorg.
Klus
Het zal vrijdag nog een hele klus worden voor de Voorjaarsnota is afgerond, verwachten ingewijden. Waarschijnlijk duurt het kabinetsberaad tot in de late uurtjes. Donderdag houden de meest betrokken bewindslieden een voorbespreking.
Voorafgaand daaraan ontvangt Bos de fractieleiders van de regeringspartijen. De PvdA-bewindsman wilde donderdag niet zeggen wat hij met hun gaat bespreken.
En zo zie je dus maar weer, maatregelen die op het eerste gezicht sociaal lijken, zijn dat op langer termijn zelden tot nooit.quote:Op donderdag 24 april 2008 14:43 schreef AlphaOmega het volgende:
Het mooie wat onze verzorgingsstaat is, in de huidige tijd, waar we steeds meer richting een wereldeconomie gaan door het vervagen van de grenzen door nieuwe communicatiemogelijkheden, zijn onze loonkosten niet meer te houden, en dat komt onze concurrentiepositie in de wereld niet ten goede.
Hoe behoud je de solidariteit in zo'n stelsel en hoe behoud je de wil om je zelf te ontplooien en ontwikkelen in zo'n stelsel? Nu al zijn er genoeg situaties waarin het niet loont om van bv. een uitkering naar betaald werk te gaan. Met nog meer nivellering worden de verschillen alleen maar kleiner en de wil om te werken of vooruit te komen ook. Daarnaast ademt alles een beetje de sfeer van het afstraffen van meer verdienen. Foei dat jij je ontwikkelt, terwijl het juist die mensen zijn (MKB bv.) die de economie dragen en laten groeien.quote:Op donderdag 24 april 2008 16:37 schreef EchtGaaf het volgende:
Politiek = keuzes maken.
Ben tegen het inkomensafhankelijk maken van regelingen.quote:Op donderdag 24 april 2008 16:37 schreef EchtGaaf het volgende:
Hoe houden we de verzorgingsstaat betaalbaar:
1 Afschaffing van de kinderbijslag (en dat andere ding , hoe heet dat ook al weer) boven een bepaald inkomen.
2 Geen gratis schoolboeken.
3 Kinderopvang niet meer subsidiëren, behoudens de laagstbetaalden.
4 HRA aan de bovenkant aftoppen.
Etc.
Politiek = keuzes maken.
Vergroting van de inkomsten van de overheid lijkt mij echt niet de oplossing, er moet minder uitgegeven worden. Bovendien keur ik iedere verdiscontering naar inkomen af. Ik ben voor afschaffing van de HRA (geen halve maatregelen, gewoon totaal afschaffen) mits deze gepaard gaat met een belastingverlaging.quote:Op donderdag 24 april 2008 16:37 schreef EchtGaaf het volgende:
4 HRA aan de bovenkant aftoppen.
Die Microkredieten zijn ook maar een microscopisch deel van de miljarden die wel aan ontwikkelingssamenwerking uitgeven. Zelf vind ik de microkredieten ook een goed initiatief.quote:Op donderdag 24 april 2008 17:34 schreef FJD het volgende:
Punt 9 zet ik liever in op het ondersteunen van microkredieten. Zoals ik al aangaf zie ik het MKB als de motor voor de economie en aangezien een groeiende economie de beste oplossing voor armoede is, lijkt het mij zeer te prijzen om de middenstand te ondersteunen. Als mensen meer kunnen besteden komen de voorzieningen daar vanzelf achteraan, dat is namelijk het mooie van het marktmechanisme.
Ik weet niet hoe groot de porties zijn maar ik ben er in ieder geval voor om zoveel mogelijk in te zetten op de groei van de economie. Op de lange termijn werkt dat beter omdat je iemand leert vissen ipv dat je hem een vis geeft.quote:Op donderdag 24 april 2008 17:41 schreef HarryP het volgende:
We geven alleen teveel uit aan ontwikkelingssamenwerking. Veel ontwikkelingsgelden zorgen ervoor dat de mensen afhankelijk blijven van hulp uit het buitenland.
Waarom zou je rijke ouders kinderbijslag geven? Dat hebben ze toch niet nodig? Waarom zou je daar niet selectief in mogen zijn?quote:Op donderdag 24 april 2008 17:27 schreef HarryP het volgende:
[..]
Ben tegen het inkomensafhankelijk maken van regelingen.
Heb je er ooit van geleefd?quote:5. Verlagen van de bijstandsuitkering.
Moet je bedrijven op aanspreken. Ze misbruiken het, jawel als riool voor de tot boventallig gebombardeerde werknemers. Net zoals ze dat vroeger de WAO TOTAAL hebben misbruikt. Uiteraard vonden vele werknemers dit goed en waren daar ook bij.quote:6. Verkorten van de WW duur (Het moet toch wel mogelijk zijn om binnen 1.5 jaar werk te vinden). De WW is er immers niet als afvloeiregeling bij een reorganisatie.
Ze hoeven inderdaad geen lcd tv te kopen. Maar een koelkast vervangen lijkt mij ene basisbehoefte.quote:7. Heel sterk beperken van de bijzondere bijstand.. Mensen hebben echt geen TV nodig.
Ben ik met je eens. Direct verbieden. Het geeft idd een boel ellende en de maatschappij draait er links of rechtsom er voor op.quote:8. Beperken van leen reclames op TV. Door het onverantwoord omgaan met geld door sommige mensen jagen die mensen de maatschappij weer op kosten omdat die mensen zielig zijn en door de gemeente toch weer extra geholpen worden.
Niet onder het EU gemiddelde wmb. Maar effectiviteit mag gerust onder de loep worden genomen.quote:9. Halveren van de ontwikkelingssamenwerking.
Cultuur. etc.quote:Meer bezuinigingstips voor dit kabinet zijn zeer welkom.
Nou, dat is wel heel drastisch gesteld. Je gaat toch niet beweren dat de "armoedeval" (te klein gat tussen uitkeringen en WML) gaat opspelen als je voortaan geen gratis boeken meer weggeeft of beknibbelt op de kinderbijslag voor betergestelden? Maw: wordt het ineens voor beter gestelden niet meer aantrekkelijk om te gaan werken als ze voortaan geen kinderbijslag of gratis boeken meer krijgen?quote:Op donderdag 24 april 2008 16:40 schreef FJD het volgende:
[..]
Hoe behoud je de solidariteit in zo'n stelsel en hoe behoud je de wil om je zelf te ontplooien en ontwikkelen in zo'n stelsel? Nu al zijn er genoeg situaties waarin het niet loont om van bv. een uitkering naar betaald werk te gaan. Met nog meer nivellering worden de verschillen alleen maar kleiner en de wil om te werken of vooruit te komen ook. Daarnaast ademt alles een beetje de sfeer van het afstraffen van meer verdienen. Foei dat jij je ontwikkelt, terwijl het juist die mensen zijn (MKB bv.) die de economie dragen en laten groeien.
Als je m'n uitleg in het vorige topic hebt gelezen dan weet je waarom ik geen voorstander ben van het trapsgewijs afschaffen van alleen de HRA. Het vervalt dan wederom tot een maatregel om te nivelleren ipv een maatregel om het woningprobleem in Nederland op te lossen.quote:Op donderdag 24 april 2008 21:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Je was toch geen voorstander voor HRA? Waarom zou je dan niet eerst beginnen om de hoogste inkomens op dit punt aan te pakken.
In een keer de HRA afschaffen leidt nogal tot een stevig 'shift' op diverse markten en is denk ik niet verstandig. Ik zou er niet al te veel problemen mee hebben, ik heb noch een hypotheek noch een huis. Maar mensen met top-hypotheek zijn in zo'n geval echt het haasje, evenals mensen nog vrij recent een huis hebben gekocht.quote:Op donderdag 24 april 2008 22:43 schreef FJD het volgende:
Als je m'n uitleg in het vorige topic hebt gelezen dan weet je waarom ik geen voorstander ben van het trapsgewijs afschaffen van alleen de HRA.
Sorry, met trapsgewijs bedoel ik wat EG voorstaat; eerst de rijken beperken (normaal vervolg zou dan zijn om het over de hele linie af te schaffen maar ik heb EG z'n mening daarover gemist, mijn gok zou zijn dat het daar dan bij blijft maar goed dat kan hij vast verduidelijken).quote:Op donderdag 24 april 2008 22:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
In een keer de HRA afschaffen leidt nogal tot een stevig 'shift' op diverse markten en is denk ik niet verstandig.
Ik kan in de rest van je punt me nog verbazend goed vinden. Alleen dit punt geeft eigenlijk aan, dat het te zot voor woorden is dat je beroep belastingadviseur moet zijn, om het maximale te halen uit je kortingen.quote:Op donderdag 24 april 2008 21:52 schreef EchtGaaf het volgende:
De beter gestelden hebben het hier echt niet slecht hoor. Als ze onverhoopt wel veel belasting betalen, dan is het hun eigen domme schuld.
Ik zie ook meer in een flattax-constructie dan in de voorgestelde nivellering.quote:Op vrijdag 25 april 2008 07:42 schreef miech het volgende:
[..]
Ik kan in de rest van je punt me nog verbazend goed vinden. Alleen dit punt geeft eigenlijk aan, dat het te zot voor woorden is dat je beroep belastingadviseur moet zijn, om het maximale te halen uit je kortingen.
Om het op zn Wilders te zeggen, kort en simpel: Daarom: flattax en zoveel mogelijk bijtellingen en aftrek afschaffen, en naar een status quo doorberekenen (waar kom je dan op uit? +- 25% flattax?). De maatschappelijke winst verdisconteer je uiteraard ook.
5. Wellicht nog net haalbaar.quote:Op donderdag 24 april 2008 17:27 schreef HarryP het volgende:
[..]
Ben tegen het inkomensafhankelijk maken van regelingen.
5. Verlagen van de bijstandsuitkering.
6. Verkorten van de WW duur (Het moet toch wel mogelijk zijn om binnen 1.5 jaar werk te vinden). De WW is er immers niet als afvloeiregeling bij een reorganisatie.
7. Heel sterk beperken van de bijzondere bijstand.. Mensen hebben echt geen TV nodig.
8. Beperken van leen reclames op TV. Door het onverantwoord omgaan met geld door sommige mensen jagen die mensen de maatschappij weer op kosten omdat die mensen zielig zijn en door de gemeente toch weer extra geholpen worden.
9. Halveren van de ontwikkelingssamenwerking.
Meer bezuinigingstips voor dit kabinet zijn zeer welkom.
Hoezo zouden we niet kunnen concurrerenquote:Op vrijdag 25 april 2008 10:02 schreef Angst het volgende:
wel een beetje naiev dat mensen willen investeren in de economie van andere landen, terwijl een gedeelte van het probleem nu is, dat we als land niet kunnen concurren met voormalige ontwikkelingslanden....
puur economisch gezien is het natuurlijk een beetje dom om andere economie te boosten, we kunnen bijvoorbeeld met china niet concurreren omdat daar de lonen veel lager zijn.quote:Op vrijdag 25 april 2008 10:06 schreef FJD het volgende:
[..]
Hoezo zouden we niet kunnen concurreren![]()
en, waarom zou zo'n situatie een slecht idee zijn
Zou je dan niet juist de economie moeten boosten? Lonen stijgen als een dolle in ontwikkelingslanden, het is niet ongewoon dat lonen 20% per jaar stijgen.quote:Op vrijdag 25 april 2008 10:17 schreef Angst het volgende:
Ik zeg niet je andere landen niet moet helpen, maar bekijk het nu even heel hard
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |