Ik denk dat een belangrijk aspect is dat de traditionele structuren als kerkgemeenschappen steeds meer verdwenen zijn en plaats hebben gemaakt voor een veel meer individualistische maatschappij. De vraag is m.i. of de "emotionele steun van vrienden en familie" nog wel een realistische optie is. Naast het feit dat traditionele structuren afgebrokkeld zijn, is het ook zo dat bijvoorbeeld "familie" niet meer is wat het vroeger was. De tijd dat de gemiddelde Nederlander braaf zo'n 10 kindertjes fokte ligt ver achter ons, scheidingen zijn een stuk gebruikelijker waardoor meer één ouder gezinnen ontstaan, etcetera.quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja maar je tegenstanders beginnen alweer over dijken dus dan die ik het topic alweer vervallen tot zo'n standaard topic
Terwijl dit topic niet puur een anti-overheids inslag heeft en meer is op "emotionele steun van vrienden en familie" vs "zakelijke steun van overheid"
Ben ik het in zijn geheel mee eensquote:Op dinsdag 15 april 2008 10:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat een belangrijk aspect is dat de traditionele structuren als kerkgemeenschappen steeds meer verdwenen zijn en plaats hebben gemaakt voor een veel meer individualistische maatschappij. De vraag is m.i. of de "emotionele steun van vrienden en familie" nog wel een realistische optie is. Naast het feit dat traditionele structuren afgebrokkeld zijn, is het ook zo dat bijvoorbeeld "familie" niet meer is wat het vroeger was. De tijd dat de gemiddelde Nederlander braaf zo'n 10 kindertjes fokte ligt ver achter ons, scheidingen zijn een stuk gebruikelijker waardoor meer één ouder gezinnen ontstaan, etcetera.
Dat de verhoudingen niet optimaal liggen is geen argument om alles af te schaffen.quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:51 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Je geweten afkopen door 2/3 van je inkomen in te leveren is wat. Bovendien heb je dan geen enkele keuze meer. Bovendien gaat dit niet om de rijkeren maar om de grote middengroep die volledig in de greep zijn van de overheid doordat ze financieel klem gezet zijn.
Bron? Bewijs?quote:[..]
Dat is nu allemaal ook. Bovendien gedragen ze zich nog asociaal ook.
In die zin kun je het afbreken van die traditionele structuren direct toeschrijven aan de verzorgingsstaat. Die maakte mensen onafhankelijk genoeg om ook daadwerkelijk te breken, en de weg vrij te maken voor het individualisme.quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat een belangrijk aspect is dat de traditionele structuren als kerkgemeenschappen steeds meer verdwenen zijn en plaats hebben gemaakt voor een veel meer individualistische maatschappij. De vraag is m.i. of de "emotionele steun van vrienden en familie" nog wel een realistische optie is. Naast het feit dat traditionele structuren afgebrokkeld zijn, is het ook zo dat bijvoorbeeld "familie" niet meer is wat het vroeger was. De tijd dat de gemiddelde Nederlander braaf zo'n 10 kindertjes fokte ligt ver achter ons, scheidingen zijn een stuk gebruikelijker waardoor meer één ouder gezinnen ontstaan, etcetera.
De verzorgingstaat lijkt mij inderdaad een van de faciliterende criteria. Dat betekent echter niet dat het "opheffen van de verzorgingsstaat" het omgekeerde effect heeft, zelfs niet als het de enige oorzaak zou zijn. A → B staat immers niet gelijk aan ¬A → ¬B.quote:Op dinsdag 15 april 2008 11:10 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
In die zin kun je het afbreken van die traditionele structuren direct toeschrijven aan de verzorgingsstaat. Die maakte mensen onafhankelijk genoeg om ook daadwerkelijk te breken, en de weg vrij te maken voor het individualisme.
Er zit een groot verschil tussen structuren en principes.quote:Toch kun je je afvragen inhoeverre die traditionele structuren niet meer bestaan. Onze hele welvaartsstaat is opgebouwd rondom grotendeels conservatieve (christelijke) principes. Die structuren en instituties krijg je er niet (zomaar) meer uit. Path dependency...
Zeer zeker niet indd.quote:Op dinsdag 15 april 2008 11:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
De verzorgingstaat lijkt mij inderdaad een van de faciliterende criteria. Dat betekent echter niet dat het "opheffen van de verzorgingsstaat" het omgekeerde effect heeft, zelfs niet als het de enige oorzaak zou zijn. A → B staat immers niet gelijk aan ¬A → ¬B.
Dat wel, maar beide vormen elkaar..quote:[..]
Er zit een groot verschil tussen structuren en principes.
En wanneer die ouders sterven?quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:18 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Mensen die ziek geboren worden hebben ouders die het kind kunnen verzorgen/ervoor betalen.
Wat meer op de Nederlandse situatie geschroeid (en wat minder belerend geschreven, in mijn ogen) is Alle dagen schuld van Mirjam Pool. Een verrassend veelzijdig en origineel beeld op de huidige situatie van uitkeringsgerechtigden in Nederland.quote:Op zondag 13 april 2008 16:44 schreef DrWolffenstein het volgende:
De TS heeft het helemaal goed. Lees 'Leven aan de onderkant' eens van Dalrymple. Hij maakt goed duidelijk waarom een uitgebreide verzorgingsstaat iets is wat je niet moet willen.
Sociaal zijn dus. Sociaal = je aanpassen. Dat hoeft niet te zijn dat je een robot wordt, maar dat je jezelf zodanig aan de maatschappij aanpast, dat je je hoofd in elk geval boven water houdt.quote:Ja of "als jij precies doet wat anderen willen en vooral niet kritisch bent en onderdanig bent aan de groep waar je toe behoort."
Ik ben zelf misschien wel zo iemand. Ik ben ook niet sociaal 100% aangepast. Om een voorbeeldje te noemen ik heb zichtbare tattoeages. Maar ik aanvaard de gevolgen van mijn eigen gedrag. Ik verwacht dat bijv vrouwen met een burqa of mensen die geen Nederlands kunnen, of mensen die niet genoeg tijd stoppen in studeren of werk zoeken ook hun consequenties aanvaarden, of zichzelf verbeteren. Ik geloof zelf dat alleen mensen die echt onhandelbaar zijn, het niet redden. Mensen die gewoon iets minder braaf zijn, zullen het iets pittiger hebben, maar niet hoeven te bedelen in een economisch sterk (en overwegend tamelijk ruimdenkend) land als Nederland. Bovendien vrijheid op kosten van de staat is vrijheid ten koste van andermans (financiele) vrijheid.quote:Omdat iedereen de vrijheid mag hebben om zichzelf te zijn. En bovendien niet iedereen het type is dat in een grote gemeenschap past of zich thuis voelt in zn geboorteomgeving. De overheid regelt de hulp zakelijk en zonder dat er emotionele banden aan ten grondslag liggen. En zorgt dat iedereen een beetje zn verantwoordelijkheid neemt ipv een aantal mensen veel
Sociale zekerheid zorgt voor meer macht van de overheid en afhankelijkheid Zo wordt deze verstikkend machtig over het individu, net zoals kerken dat vroeger konden. Beiden zijn fout. Ik denk echter dat we in Nederland rijk genoeg zijn, en dat er kansen genoeg zijn. Het is dus niet nodig om een zeer uitgebreid vangnet te hanteren. Of we het helemáál af moeten schaffen, dat vind ik zelf ook nog een lastige, maar ben je het niet met me eens dat het vele malen eenvoudiger en kleiner kan? En zie jij niet dat bijv voedselbanken en mantelzorg e.d. een betere oplossing zijn dan staatssteun?quote:Nee het afschaffen van de sociale zekerheid zorgt voor meer criminaliteit en meer macht voor groepen. Mensen zullen sneller slaven van de gemeenschap worden uit angst voor hun levensonderhoud. Zo maak je vakbonden, kerken en vandere verstikkende gemeenschappen veel te machtig over het leven van het individu.
Jij doet het hier voorkomen alsof IEDEREEN die gebruik maakt van het sociale vangnet hier zelf schuldig aan is. Je bent dan óf onhandelbaar óf iets minder braaf. Had je maar beter je best moeten doen.quote:Op dinsdag 15 april 2008 21:52 schreef sneakypete het volgende:
Ik verwacht dat bijv vrouwen met een burqa of mensen die geen Nederlands kunnen, of mensen die niet genoeg tijd stoppen in studeren of werk zoeken ook hun consequenties aanvaarden, of zichzelf verbeteren. Ik geloof zelf dat alleen mensen die echt onhandelbaar zijn, het niet redden. Mensen die gewoon iets minder braaf zijn, zullen het iets pittiger hebben, maar niet hoeven te bedelen in een economisch sterk (en overwegend tamelijk ruimdenkend) land als Nederland. Bovendien vrijheid op kosten van de staat is vrijheid ten koste van andermans (financiele) vrijheid.
Maar eh heb je dan misschien enig inzicht in hoe "asociaal" men was voordat de verzorgingsstaat langzaam werd ingericht???quote:Op dinsdag 15 april 2008 18:04 schreef sigme het volgende:
De mens is van nature een sociaal wezen. Als er niet meer voor lijfsbehoud afhankelijkheid is van de socialiteit van anderen, neemt de a-socialiteit toe.
Maar niet zo ver dat de mens in z'n totaliteit, of allemaal, of volledig, a-sociaal wordt. Vandaar dat er ook in een verzorgingsstaat mensen zich om anderen bekommeren, zelfs als dat totaal onnodig is (doet vadertje staat al).
In mijn optiek wordt men asocialer door een verzorgingsstaat.
Tot op zekere hoogte is dat naar mijn mening een goede zaak. Maar op onderdelen schiet het/men door. Soms.
Wat als iemand gehandicapt geboren wordt, of nog voor zijn volwassenheid gehandicapt raakt?quote:Op dinsdag 15 april 2008 22:52 schreef sneakypete het volgende:
Natuurlijk is niet iedereen schuldig die geen werk heeft of ziek is, maar juist een verzekering zal jou dan toch niet in de weg gaan staan? Als een verzekeraar onterecht niet uitkeert, verliest die haar klanten.
Maar in grote lijnen denk ik dat het weldegelijk eigen schuld is als jij langdurig werkloos bent, ja.
Nu is de overheid de lachende derde, en worden de diensten van verzekeraars er echt niet beter op.
In sommige kringen worden homo's uitgekotst wanneer ze uitkomen voor hun geaardheid. Die moeten dat maar voor zich houden?quote:Op dinsdag 15 april 2008 21:52 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Sociaal zijn dus. Sociaal = je aanpassen. Dat hoeft niet te zijn dat je een robot wordt, maar dat je jezelf zodanig aan de maatschappij aanpast, dat je je hoofd in elk geval boven water houdt.
Wat is sociaal aanvaardbaar en wie bepaalt dat?quote:Ik ben zelf misschien wel zo iemand. Ik ben ook niet sociaal 100% aangepast. Om een voorbeeldje te noemen ik heb zichtbare tattoeages. Maar ik aanvaard de gevolgen van mijn eigen gedrag. Ik verwacht dat bijv vrouwen met een burqa of mensen die geen Nederlands kunnen, of mensen die niet genoeg tijd stoppen in studeren of werk zoeken ook hun consequenties aanvaarden, of zichzelf verbeteren. Ik geloof zelf dat alleen mensen die echt onhandelbaar zijn, het niet redden.
Vrijheid op kosten van je vrienden en familie gaat ook ten koste van hun financiele vrijheid dus wat betreft dit topic is er geen verschil. Verder trek je het onnodig in het extreme. De essentie van sociale zekerheid is er niet om mensen op kosten van anderen te laten leven maar om een tijdelijke voorziening om mensen bij wie het leven niet mee zit niet te laten stikken en de positie van het individu te versterken door hem in tijden van tegenspoed onafhankelijk te maken van de genade van op emoties gebaseerde verbanden.quote:Mensen die gewoon iets minder braaf zijn, zullen het iets pittiger hebben, maar niet hoeven te bedelen in een economisch sterk (en overwegend tamelijk ruimdenkend) land als Nederland. Bovendien vrijheid op kosten van de staat is vrijheid ten koste van andermans (financiele) vrijheid.
De overheid is democratisch te beinvloeden. Verder hoef je geen uitkering aan te vragen. Als jij liever bij je familie aanklopt is dat je goed recht. Verder is je band met de overheid puur zakelijk en moet iedereen hetzelfde behandeld worden. Daar hebben we een democratie en een rechtstaat voor.quote:Sociale zekerheid zorgt voor meer macht van de overheid en afhankelijkheid Zo wordt deze verstikkend machtig over het individu, net zoals kerken dat vroeger konden.
Dat het eenvoudiger kan ben ik met je eens. Maar het geheel wegnemen betekent een maatschappelijke verandering waarvan het individu niet vrolijk zal worden. En het lijkt me een vorm van Murphy's law ontkennen.quote:Beiden zijn fout. Ik denk echter dat we in Nederland rijk genoeg zijn, en dat er kansen genoeg zijn. Het is dus niet nodig om een zeer uitgebreid vangnet te hanteren. Of we het helemáál af moeten schaffen, dat vind ik zelf ook nog een lastige, maar ben je het niet met me eens dat het vele malen eenvoudiger en kleiner kan?
Als ik moet kiezen tussen emotionele genade van willekeurige mensen of een zakelijk overeengekomen garantie van een democratisch en juridisch gecontroleerd orgaan dan kies ik voor het tweede.quote:En zie jij niet dat bijv voedselbanken en mantelzorg e.d. een betere oplossing zijn dan staatssteun?
Diefstal valt niet te liberaliseren. En dat is juist de laagdrempeligste vorm van misdaad die aantrekkelijk is voor mensen die anders van de honger doodgaan.quote:Over misdaad: Ik stel voor veel 'misdaden' te liberaliseren, bijv. drugs en de sexindustrie volledig legaliseren, waarbij slechts aantasting van lichamelijke integriteit (vooral in de sexwereld een issue) bestraft wordt, niet het vrijwillig participeren. Gedogen is niet genoeg, gedogen is zeggen: jij bent slecht, maar we stoppen er nog geen tijd in je te pakken.
Legaliseer drugs en louche drugsdealers zijn history.
De laatste 5 keer dat ik in-between-jobs was heb ik idd de moeite niet genomen. Het aanvragen van een uitkering is meer werk dan een normale baan.quote:Op woensdag 16 april 2008 10:35 schreef Hexagon het volgende:
[.. Verder hoef je geen uitkering aan te vragen.
Eensquote:Op dinsdag 15 april 2008 23:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar eh heb je dan misschien enig inzicht in hoe "asociaal" men was voordat de verzorgingsstaat langzaam werd ingericht???
Ik denk nl. dat het beste wat je er, in algemene vaagheden, over kunt zeggen is, dat met het inrichten van de verzorgingsstaat de ene vorm van asocialiteit werd vervangen voor een andere, m.i. mildere, vorm van asocialiteit. Voordat de verzorgingsstaat bestond kon je bij wijze van spreken doodgaan van de honger, daarna ontstond slechts een zeker 'detachement' tov leed.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |