ga ik zeker kopen!quote:Op woensdag 9 april 2008 21:04 schreef kazakx het volgende:
Scaurus, nu je toch een begin hebt gemaakt, lees dan meteen een goede vertaling inclusief achtergronden. Dan snap je ook meteen de verhaallijn:
The Qur'an with Annotated Interpretation in Modern English
Het is een vertaling (geen tafsir) maar ook meteen met voetnoten en soms wat plattegronden (atlassen) om een beeld te vormen van die tijd. Tafsir is te veel van het goede voor een niet moslim aangezien het behoorlijk wat kan oplopen qua aantallen pagina's.
De meeste vertalingen zijn idd niet te volgen.
Dat is jouw interpretatie. Wat er werkelijk gebeurd was dat Mohammed geen antwoorden had op de slimme vragen. Major fail dus, maar het word zo gedraaid alsof dat de bedoeling is en er word een wijsheid van gemaakt. Vervolgens besteed niemand meer aandacht aan het echte heugelijke feit: Mohammed stond met zijn mond vol tanden en kreeg geen hulp van "boven"quote:Op donderdag 24 april 2008 16:04 schreef TheMagnificent het volgende:
De Quraish hadden op een dag drie rabbijnen naar Mohammed (vzmh) gestuurd om hem te ontmaskeren. Steeds meer mensen bekeerden zich tot de Islam en de Quraish wilden dat de rabbijnen kritische vragen aan hem stelden zodat ze aan konden tonen dat hij een bedrieger was.
De rabbijnen hadden hun vragen gesteld, waarop de Profeet (vzmh) direct antwoordde: ''Ik zal morgen een antwoord op uw vragen geven.'' De Profeet (vzmh) had gehoopt dat de dag erna de engel Gabriël zou verschijnen, maar twee weken na de vragen van de rabbijnen was Gabriël nog steeds niet verschenen. De Quraish waren hierdoor erg blij geworden omdat ze dachten dat ze de Profeet (vzmh) hadden ontmaskerd. De Profeet van zijn kant was ook erg bedroefd en hij begon te twijfelen aan zichzelf. Hierop werd de volgende vers geopenbaard:
[..]
Net als bij de vers met de blinde man is dit een terechtwijzing. Het zijn verzen waar wij lering uit moeten trekken.
En dit is geen interpretatie?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is jouw interpretatie. Wat er werkelijk gebeurd was dat Mohammed geen antwoorden had op de slimme vragen.
Het is een logische verklaring waar je geen bovennatuurlijke zaken voor nodig hebt.quote:
Waarom zou de profeet dan volgens jou dit vers laten opnemen in de Quran, als het een epic fail betreft? Om zichzelf onder uit te halen?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 12:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is een logische verklaring waar je geen bovennatuurlijke zaken voor nodig hebt.
Ik denk dat iemand anders die getuige was van zijn fail en er wel intrapte (m.a.w.: een volgeling) het verhaal heeft doorverteld (zoals de meeste gebeurtenissen in de tijd van het ontstaan van heilige boeken) en dat het later in de Koran terecht is gekomen. Volgelingen zullen het heel slim vinden van Mohammed (of, nog waarschijnlijker: bewijs van het bestaan en ingrijpen van Allah), mensen die kritischer zijn zullen daar niet 1,2,3 in mee gaan.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 00:47 schreef Ghazi het volgende:
[..]
Waarom zou de profeet dan volgens jou dit vers laten opnemen in de Quran, als het een epic fail betreft? Om zichzelf onder uit te halen?
Kon je in die tijd weten dat de hemel fungeerde als een soort dak van de aarde om nadelige dingen tegen te houden? Geen idee maar lijkt mij wel wonderbaarlijk dat de Koran het daar over heeft.quote:The atmosphere surrounds the earth as the rind of an orange surrounds and protects the fruit within it. The layer of the atmosphere nearest to the earth is the layer of air. It preserves the earth from the harmful rays coming from different parts of the sky. By allowing only the rays beneficial to life to pass through, it functions like a sort of filter or screen providing shade. Clouds and rain are formed in this layer of the atmosphere.
Dat haal ik niet echt uit dat vers wat je aanhaalt. Waar komt je "uitleg" vandaan?quote:Op donderdag 7 januari 2010 16:17 schreef mariox het volgende:
Wat een prachtige topic is dit zeg, heb hem helemaal doorgelezen.
Een bijdrage leveren en een schopje geven natuurlijk
Koran 2:22
And who has made the earth a bed (comfortable, couch-like floor) for you, and the sky a canopy. He sends down rain from the sky, with which He brings forth fruits for your provision...
Stukje uitleg:
[..]
Kon je in die tijd weten dat de hemel fungeerde als een soort dak van de aarde om nadelige dingen tegen te houden? Geen idee maar lijkt mij wel wonderbaarlijk dat de Koran het daar over heeft.
Bronquote:Op donderdag 7 januari 2010 17:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat haal ik niet echt uit dat vers wat je aanhaalt. Waar komt je "uitleg" vandaan?
Je zou je kunnen afvragen waarom er maar een goede uitleg moet zijn? Want je zou toch verwachten dat een Goddelijk boek meerdere lagen van betekenissen kan/moet hebben omdat elke ziel van verschillende soorten intellecten hun eigen inspiratie en betekenis er in kunnen vinden.quote:Op donderdag 7 januari 2010 16:52 schreef 0013379 het volgende:
wie bepaalt wat de juiste uitleg van een vers is? (aangezien de verzen op ontelbare manieren interpreteerbaar zijn en op verschillende manieren geinterpreteerd worden door verschillende geleerden.)
Een dak houdt ook gunstige dingen tegen, zoals zonlicht.quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:25 schreef mariox het volgende:
[..]
Bron
De meeste tafsirs vertalen het als 'dak'. Dus de hemel als dak... Als je dan logisch beredeneerd van waarom de Koran voor dak heeft gekozen dan zou je moeten nadenken wat het nut van een dak was in die tijd. Dan zeg ik het is bescherming tegen kou, zon, nattigheid en nog meer. Ik denk dat je meer dingen zal tegenkomen als je langer over nadenkt.
Te veel blootstelling aan zonlicht kan daarentegen ook een negatief effect hebben.quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:41 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een dak houdt ook gunstige dingen tegen, zoals zonlicht.
Daarom heb je ook daken met glazen delen of daken met kleine openingenquote:Op donderdag 7 januari 2010 17:41 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een dak houdt ook gunstige dingen tegen, zoals zonlicht.
maar er is dan toch geen sprake van absolute waarheid? als iedereen het op zijn eigen manier mag invullenquote:Op donderdag 7 januari 2010 17:28 schreef mariox het volgende:
[..]
Je zou je kunnen afvragen waarom er maar een goede uitleg moet zijn? Want je zou toch verwachten dat een Goddelijk boek meerdere lagen van betekenissen kan/moet hebben omdat elke ziel van verschillende soorten intellecten hun eigen inspiratie en betekenis er in kunnen vinden.
Niet alles in de Koran is meerduidig. Datgene wat je voor leiding nodig hebt is eenduidig en wordt gezien als de basis van de Koran. Wat meerduidig is wordt ook gezien als een beproeving voor de gelovigen, namelijk: Wie zullen de meerduidige verzen misbruiken en neigen naar het verkeerde? We lezen in de Koran bijvoorbeeld het volgende:quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:57 schreef 0013379 het volgende:
[..]
maar er is dan toch geen sprake van absolute waarheid? als iedereen het op zijn eigen manier mag invullen
de koran is toch neergezonden omdat de joden en christenen afdwaalden? hoe kun je dan controleren dat er niet van de koran afgedwaald wordt als je het op ontelbare manieren kunt interpreteren?
daarnaast is het soms gevaarlijk om vrijheid van interpretatie te hebben (zie taliban en terroristen die hun interpretatie van de koran praktiseren)
maar je kunt bij de meerduidige verzen dus niet weten wanneer je er misbruik van maakt en neigt naar het verkeerde, aangezien allah de enige is die bekend is met de ware uitlegquote:Op donderdag 7 januari 2010 19:58 schreef Tevik het volgende:
[..]
Niet alles in de Koran is meerduidig. Datgene wat je voor leiding nodig hebt is eenduidig en wordt gezien als de basis van de Koran. Wat meerduidig is wordt ook gezien als een beproeving voor de gelovigen, namelijk: Wie onder hun zullen de meerduidige verzen misbruiken en neigen naar het verkeerde? We lezen in de Koran bijvoorbeeld het volgende:
"Hij is Degene Die het Boek aan jou heeft neergezonden, met daarin eenduidige Verzen, zij zijn de grondslag van het Boek en andere zijn voor meer uitleg vatbaar. Maar degenen die in hun harten een neiging (tot valsheid) hebben, misbruiken de (Verzen) met meerdere betekenissen om fitnah te zaaien en de ware betekenis ervan te zoeken. En de uitleg ervan is bij niemand ervan bekend dan bij Allah. En degenen die stevig gegrondvest in kennis staan, zeggen: "Wij geloven er in, alles is van onze Heer", en zij laten zich niet vermanen, behalve de bezitters van verstand". (Zij zeggen:) "Onze Heer, laat onze harten niet afwijken nadat U ons geleid heeft en schenk ons van Uw kant Barmhartigheid. Voorwaar, U bent de Schenker." (Koran 3:7-8)
Ja, ok, maar waar het me om ging is: is die interpretatie eeuwen geleden geschreven, of is het iets van deze tijd?quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:25 schreef mariox het volgende:
[..]
Bron
De meeste tafsirs vertalen het als 'dak'. Dus de hemel als dak... Als je dan logisch beredeneerd van waarom de Koran voor dak heeft gekozen dan zou je moeten nadenken wat het nut van een dak was in die tijd. Dan zeg ik het is bescherming tegen kou, zon, nattigheid en nog meer. Ik denk dat je meer dingen zal tegenkomen als je langer over nadenkt.
Je hebt twee soorten verzen in de Koran. Muhkem (eenduidig) en Mutesabih (niet eenduidig). Dit kan je zien als het rijkdom van de Koran. De eenduidige verzen gaan voornamelijk over hoe je dingen moet doen, waar je in moet geloven en dus dingen die je weg bepaalt in het leven. En dit zijn dus zeer zeker ook de verzen die je op propaganda sites ziet. Die zijn namelijk met behulp van wanneer een vers is nedergedaald en naar aanleiding van welke situatie heel erg eenduidig vastgelegd. Dit zie je dan weer terug in de islamitische ilmi-hal (wetenschap van handelen ) boeken. Wat je allemaal moet of mag doen. Deze zijn ook allemaal uitgekristalliseert in het begin van de islamitische tijdperk. De Koran geeft ook niet gedetailleerde uitleg van deze handelen. Daar zou je dus terug moeten grijpen naar de hadith. Er staat bijvoorbeeld in dat je moet bidden, maar hoe je moet bidden kan je alleen achterhalen door de profeets (vzmh) handelen te bestuderen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:11 schreef 0013379 het volgende:
[..]
maar je kunt bij de meerduidige verzen dus niet weten wanneer je er misbruik van maakt en neigt naar het verkeerde, aangezien allah de enige is die bekend is met de ware uitleg
'God weet het beter.'quote:Op vrijdag 8 januari 2010 15:12 schreef Haushofer het volgende:
Allah-u alem, betekent dat letterlijk iets als "God is eeuwig" oid?
Deze is van deze tijd inderdaad. Maar Said Nursi heeft het ergens 100 jaar geleden ook op die manier verklaard.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 09:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ok, maar waar het me om ging is: is die interpretatie eeuwen geleden geschreven, of is het iets van deze tijd?
Klopt. Dit is een van de compactere vertalingen met footnotes om bepaalde dingen extra uit te leggen voor de mensen die het voor het eerst lezen.quote:Leuk boek trouwens wat je aanhaalt, zoiets wil ik toch nog es lezen. Ik heb wel es de neiging gehad om een Koran te kopen, maar met extra informatie erbij wordt het toch voornamelijk "verhaaltjes kennen" in plaats van begrijpen.
Ah ok, dat komt me wel bekend voor inderdaad. In het Hebreeuws heb je " 'olam", wat "wereld" of "eeuwig" betekent, vandaarquote:Op vrijdag 8 januari 2010 15:15 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
'God weet het beter.'
Het woordje alem komt van alim, wat 'geleerd(e)' betekent. De geleerde klasse wordt in de islamitische wereld bijvoorbeeld Ulema genoemd, wat ook weer van het woordje alim afkomstig is.
Het Arabische woord voor "wereld" is ook " 'aalam".quote:Op vrijdag 8 januari 2010 15:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ah ok, dat komt me wel bekend voor inderdaad. In het Hebreeuws heb je " 'olam", wat "wereld" of "eeuwig" betekent, vandaar![]()
maar in hoeverre kun je die verzen eenduidig noemen?quote:Op vrijdag 8 januari 2010 15:09 schreef mariox het volgende:
[..]
Je hebt twee soorten verzen in de Koran. Muhkem (eenduidig) en Mutesabih (niet eenduidig). Dit kan je zien als het rijkdom van de Koran. De eenduidige verzen gaan voornamelijk over hoe je dingen moet doen, waar je in moet geloven en dus dingen die je weg bepaalt in het leven. En dit zijn dus zeer zeker ook de verzen die je op propaganda sites ziet. Die zijn namelijk met behulp van wanneer een vers is nedergedaald en naar aanleiding van welke situatie heel erg eenduidig vastgelegd. Dit zie je dan weer terug in de islamitische ilmi-hal (wetenschap van handelen ) boeken. Wat je allemaal moet of mag doen. Deze zijn ook allemaal uitgekristalliseert in het begin van de islamitische tijdperk. De Koran geeft ook niet gedetailleerde uitleg van deze handelen. Daar zou je dus terug moeten grijpen naar de hadith. Er staat bijvoorbeeld in dat je moet bidden, maar hoe je moet bidden kan je alleen achterhalen door de profeets (vzmh) handelen te bestuderen.
Natuurlijk heb je nu dingen die met de technische ontwikkelingen zijn veranderd (hoe te handelen met reizen, mag je roken en dergelijke?) waar dus aan de hand van verzen en hadith nog een keertje een uitspraak over gedaan moet worden. Maar die vordering staat een beetje stil vanwege bepaalde redenen.
De niet eenduidige verzen gaan voornamelijk over vertellingen mbt symboliek (Zulkarneyn die de zon onder ziet gaan in een modderige zee) en verzen die gaan over het heelal, zon, sterren, natuurkunde, psychologie, sociologie en dergelijke. In de Tafsirs zie je bij dit soort verzen ook meestal Allah-u alem staan, wat betekent zoiets als God weet het altijd beter. Dit is vanaf het begin al zo uitgelegd en nog steeds zie je in nieuwe boeken dat het op die manier word beschreven. De verzen die je in dit topic ziet zijn ook bijna allemaal van dit soort typen. Breed interpreteerbaar en vele lagen van betekenissen.
Ik zou de term geleerden willen handhaven ipv moslims.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 17:57 schreef 0013379 het volgende:
[..]
maar in hoeverre kun je die verzen eenduidig noemen?
want zoals modus al zei: moslims zijn het onderling ook niet eens zijn over de 'eenduidige' verzen
Wat is pre-eeuwig en post-eeuwig?quote:Op vrijdag 11 april 2008 00:40 schreef kazakx het volgende:
de pre-eeuwige vertaler van het machtige Boek (het heelal),
en de post-eeuwige vertolking van de diverse tongen die de versen van creatie reciteren,
Ik zou elke schijn dat het iets met geleerdheid te maken heeft juist willen vermijden.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:34 schreef mariox het volgende:
Ik zou de term geleerden willen handhaven ipv moslims.
Ik denk dat pre-eeuwig een vertaalpoging is geweest van tijd in het min oneindige wat overeenkomt met het arabische 'ezel'. Dus het verleden zonder begintijd.quote:Op zondag 10 januari 2010 11:49 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Wat is pre-eeuwig en post-eeuwig?
quote:THE QUR’AN is the pre-eternal translator of the mighty Book of the Universe; the post-eternal interpreter of the various tongues reciting the verses of creation; the commentator of the book of the Worlds of the Seen and the Unseen; the revealer of the treasuries of the Divine Names hidden in the heavens and on the earth; the key to the truths concealed beneath the lines of events; the tongue of the Unseen World in the Manifest World; the treasury of the post-eternal favours of the Most Merciful and of the pre-eternal addresses of the Most Holy, which come from the World of the Unseen beyond the veil of this Manifest World; it is the sun, foundation, and plan of the spiritual world of Islam; the sacred map of the worlds of the hereafter; the expounding word, lucid exposition, decisive proof, and clear interpreter of the Divine Essence, attributes, Names, and functions; it is the instructor of the world of humanity; the light and water of Islam, the macroanthropos; the true wisdom of mankind; and the true guide and leader urging humanity to prosperity and happiness; it is a both a book of law, and a book of prayer, and a book of wisdom, and a book of worship, and a book of command and summons, and a book of invocation, and a book of thought, and a unique, comprehensive sacred book comprising many books to which recourse may be had for all the needs of all mankind; it is a revealed scripture resembling a sacred library which offers treatises suitable for all the various ways and different paths of the all the saints and the veracious ones and the wise and the learned, which is appropriate for the illuminations of each way and enlightens it, and is suitable for the course of each path and depicts it.
Dat is een van de misvattingen die men heeft over de Koran. Er zijn heel wat voorwaarden (Koran wetenschap) om verzen te kunnen interpreteren. Hier een klein voorbeeld:quote:Op zondag 10 januari 2010 12:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou elke schijn dat het iets met geleerdheid te maken heeft juist willen vermijden.Hoe je de verzen interpreteert is geen kwestie van kennis of kunde, maar van smaak en overtuiging.
Zie voor een verdere uitleg over de "Study of Interpretation" de volgende Bronquote:It is of considerable significance that the Qur’ān was revealed within 23 years on certain occasions. Therefore its due, correct understanding caused the birth of an important science called the Sciences of the Qur’ān, which includes a wide range of topics such as abrogation of a law or verse by others, generalization or particularization of the meaning because of certain occasions or conjuncture, and the occasions on which verses were revealed. If these points are not given due consideration in interpreting the Qur’ān, one with a superficial view can have the impression that there are contradictions in the Qur’ān. In order to prevent such an impression, we have tried to take these points into consideration. For example:
O you who believe! If you follow those who disbelieve (the hypocrites and Jews in Madīnah who spread negative propaganda concerning the events at Uhud), they will drive you back on your heels (into unbelief), and you will turn utter losers (in both this world and the next). (3:149)
This verse commands that the believers should not obey the unbelievers. However, like many commandments in the Qur’ān, this one has also relative aspects according to time and conditions. Besides, the verse must have a connection with the verses before and after it. To see this connection sometimes requires knowing the reason for its revelation.
After the Battle of Uhud the hypocrites and Jews began to propagate that had Muhammad been a true prophet, he would not have suffered the reverse at Uhud. They tried to persuade the Muslims to turn back into their former state of unbelief. The Muslims this verse addressed in Madīnah knew what specifically it was about. For this reason, in order to clarify the meaning and the direct purpose for the verse’s revelation, it requires having an interpretation with explanations. However, in doing this, we should never forget that with respect to its meaning and connotations and commandments it contains, a verse can in no way be restricted to the occasion on which it was revealed. “It does not prevent the commandment a verse contains from having a general, inclusive area of enforcement that is beyond what was revealed on a certain occasion” is a rule in both the Qur’ānic interpretation and Islamic Jurisprudence.
Het lijkt mij dat die interpretatieregels zelf ook gevoelig zijn voor interpretatie. Spreken van 'Sciences of the Qur’ān' maakt het nog niet tot een wetenschap. We hebben het hier over een religie, en wat je zou moeten geloven is niet objectief vast te stellen.quote:Op zondag 10 januari 2010 14:13 schreef mariox het volgende:
[..]
Dat is een van de misvattingen die men heeft over de Koran. Er zijn heel wat voorwaarden (Koran wetenschap) om verzen te kunnen interpreteren. Hier een klein voorbeeld:
[..]
Zie voor een verdere uitleg over de "Study of Interpretation" de volgende Bron
Een paar dingen uit de selectie waar je behoorlijk bekend mee moet zijn:quote:Op zondag 10 januari 2010 14:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Study of Interpretation"... laat me niet lachen. Met studie heeft dat niets te maken.
'Wetenschap' als term wordt niet enkel voor empirische vakgebieden gebruikt.quote:Op zondag 10 januari 2010 14:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat die interpretatieregels zelf ook gevoelig zijn voor interpretatie. Spreken van 'Sciences of the Qur’ān' maakt het nog niet tot een wetenschap. We hebben het hier over een religie, en wat je zou moeten geloven is niet objectief vast te stellen.
"Study of Interpretation"... laat me niet lachen. Met studie heeft dat niets te maken.
quote:we·ten·schap de; v 1 het weten; kennis 2 -pen het geheel van kennis en de manieren om die te verwerven: natuurwetenschappen; sociale ~pen
Ik weet dat 'wetenschap' en 'geleerdheid' ook regelmatig worden gebruikt in een religieuze context. Maar wat mij betreft is deze dubbele betekenis zowel misleidend als schadelijk voor de geloofwaardigheid van echte wetenschap en echte geleerden. Ik zou liever zien dat daar andere woorden voor werden gebruikt om dat onderscheid duidelijk te maken. Maja, bewegingen zoals Intelligent Design komen ook niet uit het niets. Men wil maar al te graag meeliften op het gezag dat echte wetenschappers en geleerden hebben. Vandaar ook dat mariox graag een onderscheid wil maken tussen 'korangeleerden' en moslims. Alsof die korangeleerden een extra autoriteit hebben, en extra goed zijn in het interpreteren van die teksten. Alsof er een eenduidige objectieve waarheid schuilgaat achter die teksten. Bottom line is: ook voor die zogenaamde korangeleerden is het uiteindelijk een kwestie van geloof, en niks meer dan dat.quote:Op zondag 10 januari 2010 17:59 schreef Triggershot het volgende:
'Wetenschap' als term wordt niet enkel voor empirische vakgebieden gebruikt.
Laten we dan ook niet vergeten dat volgens de islam de aarde plat is, de zon rond de aarde draait en dat donder en bliksem tekenen van engelen zijn die God eren.quote:
Uh nee?quote:Op donderdag 15 april 2010 19:30 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Laten we dan ook niet vergeten dat volgens de islam de aarde plat is, de zon rond de aarde draait en dat donder en bliksem tekenen van engelen zijn die God eren.
Er staat niet in de koran dat dat zij in de aarde stevige heuvels hebben geplaatst zodat hij niet zal schudden en het volk niet weggeslingerd wordt waardoor zij zich zouden kunnen bezeren (21:31)? Er staat niet in de koran dat de 'donder' God prijst? Dat volgens Mohammed donder en bliksem precies zoals Gabriel twee engelen van God zijn? Er staat niet in de koran dat de zon elke dag in een modderpoel verdwijnt (18:86)?quote:
We kunnen alles stapsgewijs wel behandelen hoor, daar niet van, maar ik had het over :quote:Op donderdag 15 april 2010 21:46 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Er staat niet in de koran dat dat zij in de aarde stevige heuvels hebben geplaatst zodat hij niet zal schudden en het volk niet weggeslingerd wordt waardoor zij zich zouden kunnen bezeren (21:31)? Er staat niet in de koran dat de 'donder' God prijst? Dat volgens Mohammed donder en bliksem precies zoals Gabriel twee engelen van God zijn? Er staat niet in de koran dat de zon elke dag in een modderpoel verdwijnt (18:86)?
quote:Laten we dan ook niet vergeten dat volgens de islam de aarde plat is, de zon rond de aarde draait en dat donder en bliksem tekenen van engelen zijn die God eren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |