ga ik zeker kopen!quote:Op woensdag 9 april 2008 21:04 schreef kazakx het volgende:
Scaurus, nu je toch een begin hebt gemaakt, lees dan meteen een goede vertaling inclusief achtergronden. Dan snap je ook meteen de verhaallijn:
The Qur'an with Annotated Interpretation in Modern English
Het is een vertaling (geen tafsir) maar ook meteen met voetnoten en soms wat plattegronden (atlassen) om een beeld te vormen van die tijd. Tafsir is te veel van het goede voor een niet moslim aangezien het behoorlijk wat kan oplopen qua aantallen pagina's.
De meeste vertalingen zijn idd niet te volgen.
Dat is jouw interpretatie. Wat er werkelijk gebeurd was dat Mohammed geen antwoorden had op de slimme vragen. Major fail dus, maar het word zo gedraaid alsof dat de bedoeling is en er word een wijsheid van gemaakt. Vervolgens besteed niemand meer aandacht aan het echte heugelijke feit: Mohammed stond met zijn mond vol tanden en kreeg geen hulp van "boven"quote:Op donderdag 24 april 2008 16:04 schreef TheMagnificent het volgende:
De Quraish hadden op een dag drie rabbijnen naar Mohammed (vzmh) gestuurd om hem te ontmaskeren. Steeds meer mensen bekeerden zich tot de Islam en de Quraish wilden dat de rabbijnen kritische vragen aan hem stelden zodat ze aan konden tonen dat hij een bedrieger was.
De rabbijnen hadden hun vragen gesteld, waarop de Profeet (vzmh) direct antwoordde: ''Ik zal morgen een antwoord op uw vragen geven.'' De Profeet (vzmh) had gehoopt dat de dag erna de engel Gabriël zou verschijnen, maar twee weken na de vragen van de rabbijnen was Gabriël nog steeds niet verschenen. De Quraish waren hierdoor erg blij geworden omdat ze dachten dat ze de Profeet (vzmh) hadden ontmaskerd. De Profeet van zijn kant was ook erg bedroefd en hij begon te twijfelen aan zichzelf. Hierop werd de volgende vers geopenbaard:
[..]
Net als bij de vers met de blinde man is dit een terechtwijzing. Het zijn verzen waar wij lering uit moeten trekken.
En dit is geen interpretatie?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is jouw interpretatie. Wat er werkelijk gebeurd was dat Mohammed geen antwoorden had op de slimme vragen.
Het is een logische verklaring waar je geen bovennatuurlijke zaken voor nodig hebt.quote:
Waarom zou de profeet dan volgens jou dit vers laten opnemen in de Quran, als het een epic fail betreft? Om zichzelf onder uit te halen?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 12:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is een logische verklaring waar je geen bovennatuurlijke zaken voor nodig hebt.
Ik denk dat iemand anders die getuige was van zijn fail en er wel intrapte (m.a.w.: een volgeling) het verhaal heeft doorverteld (zoals de meeste gebeurtenissen in de tijd van het ontstaan van heilige boeken) en dat het later in de Koran terecht is gekomen. Volgelingen zullen het heel slim vinden van Mohammed (of, nog waarschijnlijker: bewijs van het bestaan en ingrijpen van Allah), mensen die kritischer zijn zullen daar niet 1,2,3 in mee gaan.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 00:47 schreef Ghazi het volgende:
[..]
Waarom zou de profeet dan volgens jou dit vers laten opnemen in de Quran, als het een epic fail betreft? Om zichzelf onder uit te halen?
Kon je in die tijd weten dat de hemel fungeerde als een soort dak van de aarde om nadelige dingen tegen te houden? Geen idee maar lijkt mij wel wonderbaarlijk dat de Koran het daar over heeft.quote:The atmosphere surrounds the earth as the rind of an orange surrounds and protects the fruit within it. The layer of the atmosphere nearest to the earth is the layer of air. It preserves the earth from the harmful rays coming from different parts of the sky. By allowing only the rays beneficial to life to pass through, it functions like a sort of filter or screen providing shade. Clouds and rain are formed in this layer of the atmosphere.
Dat haal ik niet echt uit dat vers wat je aanhaalt. Waar komt je "uitleg" vandaan?quote:Op donderdag 7 januari 2010 16:17 schreef mariox het volgende:
Wat een prachtige topic is dit zeg, heb hem helemaal doorgelezen.
Een bijdrage leveren en een schopje geven natuurlijk
Koran 2:22
And who has made the earth a bed (comfortable, couch-like floor) for you, and the sky a canopy. He sends down rain from the sky, with which He brings forth fruits for your provision...
Stukje uitleg:
[..]
Kon je in die tijd weten dat de hemel fungeerde als een soort dak van de aarde om nadelige dingen tegen te houden? Geen idee maar lijkt mij wel wonderbaarlijk dat de Koran het daar over heeft.
Bronquote:Op donderdag 7 januari 2010 17:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat haal ik niet echt uit dat vers wat je aanhaalt. Waar komt je "uitleg" vandaan?
Je zou je kunnen afvragen waarom er maar een goede uitleg moet zijn? Want je zou toch verwachten dat een Goddelijk boek meerdere lagen van betekenissen kan/moet hebben omdat elke ziel van verschillende soorten intellecten hun eigen inspiratie en betekenis er in kunnen vinden.quote:Op donderdag 7 januari 2010 16:52 schreef 0013379 het volgende:
wie bepaalt wat de juiste uitleg van een vers is? (aangezien de verzen op ontelbare manieren interpreteerbaar zijn en op verschillende manieren geinterpreteerd worden door verschillende geleerden.)
Een dak houdt ook gunstige dingen tegen, zoals zonlicht.quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:25 schreef mariox het volgende:
[..]
Bron
De meeste tafsirs vertalen het als 'dak'. Dus de hemel als dak... Als je dan logisch beredeneerd van waarom de Koran voor dak heeft gekozen dan zou je moeten nadenken wat het nut van een dak was in die tijd. Dan zeg ik het is bescherming tegen kou, zon, nattigheid en nog meer. Ik denk dat je meer dingen zal tegenkomen als je langer over nadenkt.
Te veel blootstelling aan zonlicht kan daarentegen ook een negatief effect hebben.quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:41 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een dak houdt ook gunstige dingen tegen, zoals zonlicht.
Daarom heb je ook daken met glazen delen of daken met kleine openingenquote:Op donderdag 7 januari 2010 17:41 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een dak houdt ook gunstige dingen tegen, zoals zonlicht.
maar er is dan toch geen sprake van absolute waarheid? als iedereen het op zijn eigen manier mag invullenquote:Op donderdag 7 januari 2010 17:28 schreef mariox het volgende:
[..]
Je zou je kunnen afvragen waarom er maar een goede uitleg moet zijn? Want je zou toch verwachten dat een Goddelijk boek meerdere lagen van betekenissen kan/moet hebben omdat elke ziel van verschillende soorten intellecten hun eigen inspiratie en betekenis er in kunnen vinden.
Niet alles in de Koran is meerduidig. Datgene wat je voor leiding nodig hebt is eenduidig en wordt gezien als de basis van de Koran. Wat meerduidig is wordt ook gezien als een beproeving voor de gelovigen, namelijk: Wie zullen de meerduidige verzen misbruiken en neigen naar het verkeerde? We lezen in de Koran bijvoorbeeld het volgende:quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:57 schreef 0013379 het volgende:
[..]
maar er is dan toch geen sprake van absolute waarheid? als iedereen het op zijn eigen manier mag invullen
de koran is toch neergezonden omdat de joden en christenen afdwaalden? hoe kun je dan controleren dat er niet van de koran afgedwaald wordt als je het op ontelbare manieren kunt interpreteren?
daarnaast is het soms gevaarlijk om vrijheid van interpretatie te hebben (zie taliban en terroristen die hun interpretatie van de koran praktiseren)
maar je kunt bij de meerduidige verzen dus niet weten wanneer je er misbruik van maakt en neigt naar het verkeerde, aangezien allah de enige is die bekend is met de ware uitlegquote:Op donderdag 7 januari 2010 19:58 schreef Tevik het volgende:
[..]
Niet alles in de Koran is meerduidig. Datgene wat je voor leiding nodig hebt is eenduidig en wordt gezien als de basis van de Koran. Wat meerduidig is wordt ook gezien als een beproeving voor de gelovigen, namelijk: Wie onder hun zullen de meerduidige verzen misbruiken en neigen naar het verkeerde? We lezen in de Koran bijvoorbeeld het volgende:
"Hij is Degene Die het Boek aan jou heeft neergezonden, met daarin eenduidige Verzen, zij zijn de grondslag van het Boek en andere zijn voor meer uitleg vatbaar. Maar degenen die in hun harten een neiging (tot valsheid) hebben, misbruiken de (Verzen) met meerdere betekenissen om fitnah te zaaien en de ware betekenis ervan te zoeken. En de uitleg ervan is bij niemand ervan bekend dan bij Allah. En degenen die stevig gegrondvest in kennis staan, zeggen: "Wij geloven er in, alles is van onze Heer", en zij laten zich niet vermanen, behalve de bezitters van verstand". (Zij zeggen:) "Onze Heer, laat onze harten niet afwijken nadat U ons geleid heeft en schenk ons van Uw kant Barmhartigheid. Voorwaar, U bent de Schenker." (Koran 3:7-8)
Ja, ok, maar waar het me om ging is: is die interpretatie eeuwen geleden geschreven, of is het iets van deze tijd?quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:25 schreef mariox het volgende:
[..]
Bron
De meeste tafsirs vertalen het als 'dak'. Dus de hemel als dak... Als je dan logisch beredeneerd van waarom de Koran voor dak heeft gekozen dan zou je moeten nadenken wat het nut van een dak was in die tijd. Dan zeg ik het is bescherming tegen kou, zon, nattigheid en nog meer. Ik denk dat je meer dingen zal tegenkomen als je langer over nadenkt.
Je hebt twee soorten verzen in de Koran. Muhkem (eenduidig) en Mutesabih (niet eenduidig). Dit kan je zien als het rijkdom van de Koran. De eenduidige verzen gaan voornamelijk over hoe je dingen moet doen, waar je in moet geloven en dus dingen die je weg bepaalt in het leven. En dit zijn dus zeer zeker ook de verzen die je op propaganda sites ziet. Die zijn namelijk met behulp van wanneer een vers is nedergedaald en naar aanleiding van welke situatie heel erg eenduidig vastgelegd. Dit zie je dan weer terug in de islamitische ilmi-hal (wetenschap van handelen ) boeken. Wat je allemaal moet of mag doen. Deze zijn ook allemaal uitgekristalliseert in het begin van de islamitische tijdperk. De Koran geeft ook niet gedetailleerde uitleg van deze handelen. Daar zou je dus terug moeten grijpen naar de hadith. Er staat bijvoorbeeld in dat je moet bidden, maar hoe je moet bidden kan je alleen achterhalen door de profeets (vzmh) handelen te bestuderen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:11 schreef 0013379 het volgende:
[..]
maar je kunt bij de meerduidige verzen dus niet weten wanneer je er misbruik van maakt en neigt naar het verkeerde, aangezien allah de enige is die bekend is met de ware uitleg
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |