abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58280447
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee, een fout is geen zonde, als jij perongeluk eet me het vasten is dat een fout, geen zonde.
Klopt. Ik ben het eens met het feit de Profeten geen zonden begaan, maar als je denkt dat ze totaal geen fouten maken ondanks het feit dat het ook gewoon mensen zijn ben je wat mij betreft toch wel naief bezig.
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
pi_58280487
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:48 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Klopt. Ik ben het eens met het feit de Profeten geen zonden begaan, maar als je denkt dat ze totaal geen fouten maken ondanks het feit dat het ook gewoon mensen zijn ben je wat mij betreft toch wel naief bezig.
Laat ik je een logische vraag stellen, wie bepaalt wat een fout is? Jij , ik of de Koran?
  donderdag 24 april 2008 @ 15:59:41 #203
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58280683
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:48 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

De Koran is geopenbaard is zeven leeswijzen. De vorm verschilde weliswaar, maar de betekenis was steeds een en dezelfde.
Een voorbeeld hiervan in de verschillende manieren waarop je in het Arabisch iemand kan verzoeken om nader bij te komen: halumma!, aqbil! ta'ala!, adjdjil, asr, qasdi, nahwi! De betekenis van de zeven verschillend woordvormen is een en dezelfde, namelijk : Kom hier.

Tijdens het kalifaat van Uthman verenigde de Islamitische natie op een enkele woordvorm om een eind te maken aan de onenigheid. De zegswijze van de Quraish werd opgenomen in de codex. De Koran was immers in hun taal geopenbaard.
Dat zijn toch minieme verschillen – allicht niet in betekenis – maar wel in recitatie en schrijfwijze (en bijvoorbeeld vers-indeling). Hafs en warsh zijn niet identiek en afhankelijk van de regio worden er nog andere lezingen afgedrukt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58280767
De Quraish hadden op een dag drie rabbijnen naar Mohammed (vzmh) gestuurd om hem te ontmaskeren. Steeds meer mensen bekeerden zich tot de Islam en de Quraish wilden dat de rabbijnen kritische vragen aan hem stelden zodat ze aan konden tonen dat hij een bedrieger was.
De rabbijnen hadden hun vragen gesteld, waarop de Profeet (vzmh) direct antwoordde: ''Ik zal morgen een antwoord op uw vragen geven.'' De Profeet (vzmh) had gehoopt dat de dag erna de engel Gabriël zou verschijnen, maar twee weken na de vragen van de rabbijnen was Gabriël nog steeds niet verschenen. De Quraish waren hierdoor erg blij geworden omdat ze dachten dat ze de Profeet (vzmh) hadden ontmaskerd. De Profeet van zijn kant was ook erg bedroefd en hij begon te twijfelen aan zichzelf. Hierop werd de volgende vers geopenbaard:
quote:
18:23 En zeg niet over iets: "Ik zal het morgen doen," 24 Zonder (er bij te zeggen): "Indien het Allah behaagt." En wanneer gij het vergeet, gedenk dan uw Heer en zeg: "Ik hoop, dat mijn Heer mij nog dichter dan thans naar de rechte weg zal leiden."
Net als bij de vers met de blinde man is dit een terechtwijzing. Het zijn verzen waar wij lering uit moeten trekken.
pi_58280899
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:27 schreef Iblis het volgende:

[..]

De sana'a manuscripten gevonden in Jemen suggereren wel degelijk anders. Ook de aanwezigheid van de Qira'at geeft natuurlijk aan dat er wel degelijk minieme verschillen zijn in vocalisatie en medeklinkers die op hun beurt de betekenis lichtelijk veranderen.
Ik heb al eerder een post van je genegeerd in deze kwestie, maar je blijft maar aanhouden hé?
Moslim onderzoekers en theologen hebben al gereageerd op de vindingen in Yemen, kan me niet voorstellen dat je daar niet van op de hoogte bent.
quote:
"The important thing, thank God, is that these Yemeni Qur'anic fragments do not differ from those found in museums and libraries elsewhere, with the exception of details that do not touch the Qur'an itself, but are rather differences in the way words are spelled. This phenomenon is well-known, even in the Qur'an published in Cairo in which is written:

Ibrhim next to Ibrhm

Quran next to Qrn

Simahum next to Simhum

In the oldest Yemeni Qur'anic fragments, for example, the phenomenon of not writing the vowel alif is rather common."
en
quote:

"This deflates the entire controversy, dusting away the webs of intrigue that were spun around Puin's discoveries and making them a topic unworthy of further speculation."
Prof. Azami
Bron: UK Islamic Academy, 2003 pp. 12

Dat er alternatieve schrijfwijzes voor de Koran zijn geweest is bekend in de moslimwereld sterker nog, zowel zowel niet-moslim als moslim halen dat al uit de moslimbronnen zonder archeologich onderzoek te hoeven verrichten. Wat een feit is dat Usman een commissie van geleerden en 'hafidheen' heeft verzameld, mensen die de Koran hebben opgesteld, verzameld en uit hun hoofd weten en om vervolgens fitna te vermijden alle afwijkende varianten van schrijfwijze van de Koran vernietigd en gestandariseerd. In de tussentijd heeft Arabische alfabet ook nog een revolutie gehad, de Koran die is nagelaten door Uthman de 3e kalief is identiek aan de Koran die we vandaag de dag hebben.
pi_58280936
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:50 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Laat ik je een logische vraag stellen, wie bepaalt wat een fout is? Jij , ik of de Koran?
Dat is een goede vraag inderdaad. Ik denk dat dat afhanelijk van de situatie is. Goed en fout definieer je in het algemeen naar de volgende citeria:

Is de beslissing gebasseerd op de normen en waarden die uit de heilige geschriften naar voren komen? De belangrijkste richtlijn hiervoor is volgens mij 'doe een ander niet aan wat je je zelf niet aan zult doen'.
pi_58280980
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:04 schreef TheMagnificent het volgende:
De Quraish hadden op een dag drie rabbijnen naar Mohammed (vzmh) gestuurd om hem te ontmaskeren. Steeds meer mensen bekeerden zich tot de Islam en de Quraish wilden dat de rabbijnen kritische vragen aan hem stelden zodat ze aan konden tonen dat hij een bedrieger was.
De rabbijnen hadden hun vragen gesteld, waarop de Profeet (vzmh) direct antwoordde: ''Ik zal morgen een antwoord op uw vragen geven.'' De Profeet (vzmh) had gehoopt dat de dag erna de engel Gabriël zou verschijnen, maar twee weken na de vragen van de rabbijnen was Gabriël nog steeds niet verschenen. De Quraish waren hierdoor erg blij geworden omdat ze dachten dat ze de Profeet (vzmh) hadden ontmaskerd. De Profeet van zijn kant was ook erg bedroefd en hij begon te twijfelen aan zichzelf. Hierop werd de volgende vers geopenbaard:
[..]

Net als bij de vers met de blinde man is dit een terechtwijzing. Het zijn verzen waar wij lering uit moeten trekken.
Ya agie, 'fouten' , 'terechtwijzing' etc zijn allemaal woorden die wij er in stoppen, niet die we uit de Koran halen, in de Koran staat 'vermaning' een 'lering' etc, sterker nog in het arabisch staat er 'ine hadhza zakara' 'zakara' komt van 'zikr' wat letterlijk neerkomt op 'herinnering'.

Blijft dat iemand die van zichzelf accepteert dat ze niet eens een fractie van Mohammeds kennis hebben hem uitmaken van het maken van fouten en dat vind ik iets wat krom.
pi_58281028
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:11 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Dat is een goede vraag inderdaad. Ik denk dat dat afhanelijk van de situatie is. Goed en fout definieer je in het algemeen naar de volgende citeria:

Is de beslissing gebasseerd op de normen en waarden die uit de heilige geschriften naar voren komen? De belangrijkste richtlijn hiervoor is volgens mij 'doe een ander niet aan wat je je zelf niet aan zult doen'.
Een 'fout' wat in de Koran wordt aangegeven is universeel geldt voor elke moslim als een 'fout'. Vanuit theologisch oogpunt dus. Als Allah het geen fout noemt in zijn boek, maar wij wel dan is dat al niet meer standpunt van de Islam, maar onze persoonlijke interpretatie op basis van wat Allah heeft geopenbaard in zijn boek.
pi_58281077
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ya agie, 'fouten' , 'terechtwijzing' etc zijn allemaal woorden die wij er in stoppen, niet die we uit de Koran halen, in de Koran staat 'vermaning' een 'lering' etc, sterker nog in het arabisch staat er 'ine hadhza zakara' 'zakara' komt van 'zikr' wat letterlijk neerkomt op 'herinnering'.

Blijft dat iemand die van zichzelf accepteert dat ze niet eens een fractie van Mohammeds kennis hebben hem uitmaken van het maken van fouten en dat vind ik iets wat krom.
Agie, ik zeg ook niet dat deze ''fouten'' iets negatiefs zijn. Het zijn dingen waar wij lering uit moeten trekken. Denk je dat ik de Profeet (vzmh) ooit iets zou willen aanrekenen?

Je hebt gelijk dat ik het woord ''fout'' beter niet kan gebruiken als het zo niet in de Koran staat. Tawbah.
pi_58281080
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:04 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]

En als ik mij niet vergis wilde de Profeet in eerste instantie nadat hij zijn eerste opebaring had ontvangen zelfmoord plegen omdat hij dacht dat hij gek werd. Zijn vrouw heeft hem vervolgens uitgelegd dat zijn openbaring van Allah kwam.
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:17 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Agie, ik zeg ook niet dat deze ''fouten'' iets negatiefs zijn. Het zijn dingen waar wij lering uit moeten trekken. Denk je dat ik de Profeet (vzmh) ooit iets zo willen aanrekenen?
Zo zie ik dat ook inderdaad.
pi_58281251
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:17 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Agie, ik zeg ook niet dat deze ''fouten'' iets negatiefs zijn. Het zijn dingen waar wij lering uit moeten trekken. Denk je dat ik de Profeet (vzmh) ooit iets zou willen aanrekenen?

Je hebt gelijk dat ik het woord ''fout'' beter niet kan gebruiken als het zo niet in de Koran staat. Tawbah.
Ik zeg ook niet dat je het negatief bedoeld

Maar iets schuiven op de Profeet op basis van woorden die niet in de Koran voorkomen zie ik als fout
  donderdag 24 april 2008 @ 16:27:20 #212
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58281276
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:09 schreef Triggershot het volgende:
Dat er alternatieve schrijfwijzes voor de Koran zijn geweest is bekend in de moslimwereld sterker nog, zowel zowel niet-moslim als moslim halen dat al uit de moslimbronnen zonder archeologich onderzoek te hoeven verrichten. Wat een feit is dat Usman een commissie van geleerden en 'hafidheen' heeft verzameld, mensen die de Koran hebben opgesteld, verzameld en uit hun hoofd weten en om vervolgens fitna te vermijden alle afwijkende varianten van schrijfwijze van de Koran vernietigd en gestandariseerd. In de tussentijd heeft Arabische alfabet ook nog een revolutie gehad, de Koran die is nagelaten door Uthman de 3e kalief is identiek aan de Koran die we vandaag de dag hebben.
Kortom, er zijn minieme verschillen (of hoe wil je alternatieve schrijfwijzes anders noemen).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58281321
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat je het negatief bedoeld

Maar iets schuiven op de Profeet op basis van woorden die niet in de Koran voorkomen zie ik als fout
Ja, ik zei al Tawbah. Wrijf het er nou niet in.
pi_58281342
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Een 'fout' wat in de Koran wordt aangegeven is universeel geldt voor elke moslim als een 'fout'. Vanuit theologisch oogpunt dus. Als Allah het geen fout noemt in zijn boek, maar wij wel dan is dat al niet meer standpunt van de Islam, maar onze persoonlijke interpretatie op basis van wat Allah heeft geopenbaard in zijn boek.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. De Koran (en de Bijbel en de Torah) zijn een richtlijn voor hoe wij een goed leven moeten leiden. Er worden bepaalde normen en waarden beschreven. Deze richtlijn kan je in iedere situatie tot in de eeuwigheid gebruiken om een goede keuze te maken bij iedere situatie. Het feit dat iets niet letterlijk in de Koran is beschreven betekent niet dat het volgens de Koran niet goed of fout zou kunnen zijn. Dat is te kort door de bocht. De Koran is immers een compleet (en tijdloos) werk.
pi_58281417
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:27 schreef Iblis het volgende:

[..]

Kortom, er zijn minieme verschillen (of hoe wil je alternatieve schrijfwijzes anders noemen).
Nee, dat was daar voor de regio correct, het zijn pas verschillen geworden nadat Arabische alfabet een revolutie onderging, zelfs al waren het dan al verschillen was het voor de regio correct en onder supervisie van geleerden. Dus wat s7 stelt is ondanks de Sanaa scripten nog steeds correct, sterker nog de Quran van Uthman is betrouwbaarder dan die van Sanaa omdat Uthman een Arabier van Quraish was en hij het zelf heeft samengesteld, door de profeet te zien, te luisteren en controleren, dialect van Yemen wijkt af van de originele Koran, het is niet een argument andersom.
pi_58281495
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:29 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Dat ben ik niet helemaal met je eens. De Koran (en de Bijbel en de Torah) zijn een richtlijn voor hoe wij een goed leven moeten leiden. Er worden bepaalde normen en waarden beschreven. Deze richtlijn kan je in iedere situatie tot in de eeuwigheid gebruiken om een goede keuze te maken bij iedere situatie. Het feit dat iets niet letterlijk in de Koran is beschreven betekent niet dat het volgens de Koran niet goed of fout zou kunnen zijn. Dat is te kort door de bocht. De Koran is immers een compleet (en tijdloos) werk.
Misschien eerst handig voor je Jay om je in te lezen in wat Mutashabih en Mukham is en wat Nakhs is voor we in termen als letterlijk en tijdloos duiken.

Muhkam & Mutashabih
www.geocities.com/~abdulwahid/muslimarticles/ayats.html
pi_58281692
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Misschien eerst handig voor je Jay om je in te lezen in wat Mutashabih en Mukham is en wat Nakhs is voor we in termen als letterlijk en tijdloos duiken.

Muhkam & Mutashabih
Ik ken de definities van Muhkam & Mutashabih al prima. Hier heb ik overigens ook mijn vraagtekens bij aangezien de criteria voor wat Muhkam en wat Mutashabih weer iets subjectiefs is wat van 'de mens' komt en daardoor wat mij betreft zeker niet een bepaald gegeven is, maar dat terzijde...

Echter heeft dit verder niets met mijn stelling te maken dat in de Koran bepaalde normen en waarden worden beschreven (zij het in Muhkam of Mutashabih verzen) waaruit wij goed en een fout kunnen definieren.
pi_58281786
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:48 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Ik ken de definities van Muhkam & Mutashabih al prima. Hier heb ik overigens ook mijn vraagtekens bij aangezien de criteria voor wat Muhkam en wat Mutashabih weer iets subjectiefs is wat van 'de mens' komt en daardoor wat mij betreft zeker niet een bepaald gegeven is, maar dat terzijde...
Als je prima bent ingelezen in de termen, lees niet alleen definitie kennen, maar ook een fatsoenlijke inlezing in hoe en wat weet je ook dat de beoordeling van de verzen en aanwezigheid van het benaderen van de verzen volgens Muhkam en mutashabih door de koran wordt bevolen.
quote:
Echter heeft dit verder niets met mijn stelling te maken dat in de Koran bepaalde normen en waarden worden beschreven (zij het in Muhkam of Mutashabih verzen) waaruit wij goed en een fout kunnen definieren.
Aan de ene kant val je het subjectief benaderen van Koranstudies aan en aan de andere kant zeg je dat de Koran duidelijk is geweest in het defineren van goed en kwaad?

Als de Koran spreekt over een 'vermaning' zoals het in het Nederlands vertaald is en jij maakt er 'fout' van, dan is dat jouw beleving van de Koran, niet de Islamitische uitleg hiervan.
pi_58282443
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als je prima bent ingelezen in de termen, lees niet alleen definitie kennen, maar ook een fatsoenlijke inlezing in hoe en wat weet je ook dat de beoordeling van de verzen en aanwezigheid van het benaderen van de verzen volgens Muhkam en mutashabih door de koran wordt bevolen.
Het moet ook absoluut niet totaal vermijden worden alleen omdat de beoordeling subjectief is. Ik zeg alleen dat ik persoonlijk mijn vraagtekens zet bij de betrouwbaarheid ervan (En dus de waarde die we er aan moeten hechten).
quote:
Aan de ene kant val je het subjectief benaderen van Koranstudies aan en aan de andere kant zeg je dat de Koran duidelijk is geweest in het defineren van goed en kwaad?
Ik val niet de subjectiviteit van Koranstudies aan, en ik zeg al helemaal niets negatiefs over de Koran zelf. Iedereen moet zijn eigen interpretatie uit de Koran halen. Het probleem is alleen dat bepaalde groeperingen hun eigen (subjectieve) interpretatie als waarheid en wet willen verkopen, en daar heb ik probleem mee aangezien dat volgens de Koran verboden is. Door de jaren heen zijn mensen de Hadith bijvoorbeeld net zoveel waarde gaan toekennen als de Koran zelf. Mensen beoordelen nu wat goed en wat fout is gebasseerd op de subjectieve verslagen en interpretaties van de 'imperfecte' mens. Een goed voorbeeld is het dragen van de Hijab/Burqa. Dit staat nergens in de Koran beschreven, maar omdat het in de Hadith staat zien bepaalde Moslims dat als hun verplichting. Terwijl de waarheid is dat dit iets is dat uit de Arabische cultuur voortkomt en volledig buiten de boodschap van Allah valt.

Mijn punt is dat je er wat bereft de termen goed en fout weldegelijk een definitie uit kan halen gebaseerd op de Normen en waarden die in de Koran beschreven staan, en dus niet uit andere bronnen die uit cultuur, politiek climaat, etc voortkomen.
quote:
Als de Koran spreekt over een 'vermaning' zoals het in het Nederlands vertaald is en jij maakt er 'fout' van, dan is dat jouw beleving van de Koran, niet de Islamitische uitleg hiervan.
Okay, ik zie je punt hier...

[ Bericht 2% gewijzigd door -Jay-20- op 24-04-2008 17:33:50 ]
pi_58282658
quote:
Op donderdag 24 april 2008 17:23 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het totaal vermijid moet worden aangezien de beoordeling subjectief is, ik zeg alleen dat ik mijn vraagtekens zet bij de betrouwbaarheid ervan (En dus de waarde die we er aan moeten hechten).
Hoezo subjectief? Vanuit beoordeling van de Quran wellicht, maar formule om de twee vormen van de Koran te herkennen komt in de Koran zelf voor zodat dat men behoefte heeft aan menselijke beoordeling, het is niet aan de mens om het een en ander iets anders te noemen.
quote:
Ik val niet de subjectiviteit van Koranstudies aan, en ik zeg al helemaal niets negatiefs over de Koran zelf. Iedereen moet zijn eigen interpretatie uit de Koran halen. Het probleem is alleen dat bepaalde groeperingen hun eigen (subjectieve) interpretatie als waarheid en wet willen verkopen, en daar heb ik probleem mee aangezien dat volgens de Koran verboden is. Door de jaren heen zijn mensen de Hadith bijvoorbeeld net zoveel waarde gaan toekennen als de Koran zelf. Mensen beoordelen nu wat goed en wat fout is gebasseerd op de subjectieve verslagen en interpretaties van de 'inperfecte' mens. Een goed voorbeeld is het dragen van de Hijab/Burqa. Dit staat nergens in de Koran beschreven, maar omdat het in de Hadith staat zien bepaalde Moslims dat als hun verplichting. Terwijl de waarheid is dat dit iets is dat uit de Arabische cultuur voortkomt en volledig buiten de boodschap van Allah valt.
Iedereen hanteert zijn eigen denkwijze of interpretatie van de Koran als de waarheid, gezien niemand een incorrecte of een valse aanname bewust als waarheid gaat aan nemen als het aankomt op de Islam of wat de Koran zegt, of welke regeringsvorm / geloofsbelijdenis dan ook. Je kunt niet de Koran volgen zonder de hadith te volgen, gezien je volgens de Koran Mohammed moet volgen als goede voorbeeld, als je dit niet doet ben je pas subjectief bezig en selectief aan het shoppen in Islamitische bronnen en volgens je eigen interpretatie in plaats van die van Mohammed. Het is verboden volgens de Koran om Mohammed en zijn Soenah niet te volgen.

Een hadith is een uitbreiding op de Koran, een onmisbare, want in de Hadith staat namelijk hoe je moet bidden, hoeveel maal je moet buigen, opstaan etc, zulke voornamelijk praktisch gerichte rituelen zal je in de Koran alleen als bevestiging zien, dat ze in de Islam horen, niet hoe je ze moet verrichten, zo hetzelfde met al-hidjab, in de Koran staat dat een vrouw haar schoonheid moet bedekken, en de hadith legt uit hoe en wat ze moet bedekken voor wie en wanneer, iedereen die zegt dat het niet moet, die ziet zijn mening gelijk aan die van Mohammed en dat vind ik erger - neutraal gezien - dan de Hadith gelijk te stellen aan de Koran, omdat Mohammed beide zelf mondeling heeft overgeleverd en uitgelegd aan de moslims. Het verwerpen wat Mohammed heeft bevolen is juist tegen de Koran, als er hadith staan waarom Mohammed iets aanraadt is er nog ruimte voor discussie, maar als Mohammed het beveelt en je doet het niet dan ben je in opstand tegen Allah en dat is dus wel op hetzelfde niveau als Koefr, of je gaat verzen negeren waarin Allah tot 20 maal oproept de profeet te volgen en te nemen wat hij je leert / geeft.
quote:
Mijn punt is dat je er wat bereft de termen goed en fout weldegelijk een definitie uit kan halen gebaseerd op de Normen en waarden die in de Koran beschreven staan, en dus niet uit andere bronnen die uit cultuur, politiek climaat, etc voortkomen.
Hoe ga je die normen en waarden uit die cultuur, tijd en plaats beoordelen zonder extra informatie uit de hadiths? En nee dat kan je niet, want geen theoloog in de moslimgeschiedenis heeft ooit durven te claimen dat Mohammed fouten maakte op basis van die verzen in de Koran, je zult altijd dingen horen als , vermaning, corrigeren, herinneren' etc, maar het woordje fout zoals het in de Koran bekend is als 'ghata' kom je niet tegen, noch kan jij mij 1 geleerde onder de Salafi Saliheen, Sahaba, Tabieen, Ahle Sunnah of Ahla Shai aanwijzen die dit ooit heeft geclaimd, misschien wat mensen van de Ahmaddiya en orientalisten, maar hoe de Islamitische ummah naar hun kijkt is bekend.
pi_58285752
Eindelijk. Ik denk dat mijn punt rondom een 'fout' begrepen is.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_58291282
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Muhkam & Mutashabih
Akhi ik denk dat je bij deze link wel even moet vermelden dat dit wel verschilt van hoe Salafis (in ieder geval geleerden als Uthaymeen, Ibn Taymiyya (ra) en denk ook huidige als Fawzaan) dit zien, dat zou veel 'problemen' voorkomen namelijk op gebied van 'theologisch discussies'.

Ik wil hiermee niets aan het artikel afdoen en vind het zeer duidelijk uitgelegd overigens.
X
pi_58291380
quote:
Op donderdag 24 april 2008 17:23 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Het moet ook absoluut niet totaal vermijden worden alleen omdat de beoordeling subjectief is. Ik zeg alleen dat ik persoonlijk mijn vraagtekens zet bij de betrouwbaarheid ervan (En dus de waarde die we er aan moeten hechten).
[..]
Zou je dit kunnen verduidelijken?
Waar zet jij je vraagtekens daarbij en waarom, als ik vragen mag natuurlijk.

Ik denk namelijk dat deze mu7kam en mutashabihaat verzen zeer zorgvuldig zijn ingedeeld in vroeg-Islamitische periode en volgens hun taalbegrip, wat heel belangrijk is aangezien elke taal onderhevig is aan veranderingen en dus ook begrip daarvan (i.e. interpretatie).
X
pi_58291383
quote:
Op donderdag 24 april 2008 23:36 schreef Alulu het volgende:

[..]

Akhi ik denk dat je bij deze link wel even moet vermelden dat dit wel verschilt van hoe Salafis (in ieder geval geleerden als Uthaymeen, Ibn Taymiyya (ra) en denk ook huidige als Fawzaan) dit zien, dat zou veel 'problemen' voorkomen namelijk op gebied van 'theologisch discussies'.

Ik wil hiermee niets aan het artikel afdoen en vind het zeer duidelijk uitgelegd overigens.
Je hebt gelijk agie, maar in algemene Koran verkenningsonderwerpen blijf ik me liever beperken tot de traditionele 4 a-imah van Ahla sunnah, Albani, Uthaymeen en Taymiyya ra is denk ik beter aan te kaarten als je het over 'modernere' visies in traditionele kringen hebt of diepere discussies, maar kan je geen ongelijk geven.
pi_58291611
quote:
Op donderdag 24 april 2008 23:39 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je hebt gelijk agie, maar in algemene Koran verkenningsonderwerpen blijf ik me liever beperken tot de traditionele 4 a-imah van Ahla sunnah, Albani, Uthaymeen en Taymiyya ra is denk ik beter aan te kaarten als je het over 'modernere' visies in traditionele kringen hebt of diepere discussies, maar kan je geen ongelijk geven.
Onze visie komt hierin wel overeen merk ik.

Het is gewoon handig voor meelezenden en Jay-e, indien hij dat nog niet wist natuurlijk, te weten dat dit een belangrijk theologisch verschil is tussen de twee genoemde groepen en hoe zij de geschiedenis zien en interpreteren. Dat bespaart veel moeite namelijk kan ik uit ervaring zeggen , omdat beiden wel een absolute claim leggen op de term Ahl as-Sunnah en Salaf, en daar dus al 'verhitte debatten' ontstaan.
X
pi_58291681
quote:
Op donderdag 24 april 2008 23:47 schreef Alulu het volgende:

[..]

Onze visie komt hierin wel overeen merk ik.

Het is gewoon handig voor meelezenden en Jay-e, indien hij dat nog niet wist natuurlijk, te weten dat dit een belangrijk theologisch verschil is tussen de twee genoemde groepen en hoe zij de geschiedenis zien en interpreteren. Dat bespaart veel moeite namelijk kan ik uit ervaring zeggen , omdat beiden wel een absolute claim leggen op de term Ahl as-Sunnah en Salaf, en daar dus al 'verhitte debatten' ontstaan.
Klopt, is handig ja
Maar weetje, ik heb echt weinig gelezen over / van latere moedjtahids van Koran en Tafsir. Dus kan daar nie echt over mee praten, vooral nie van de Salaf zoals Uthaymiyeen een, alles wat ik over hem gelezen was dat hij werd gequote of ging over hem, vrij weinig van hun gelezen
pi_58291734
Abu Hanifa is de best. Dat moet Jay weten
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_58291920
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:27 schreef Iblis het volgende:

[..]

De sana'a manuscripten gevonden in Jemen suggereren wel degelijk anders. Ook de aanwezigheid van de Qira'at geeft natuurlijk aan dat er wel degelijk minieme verschillen zijn in vocalisatie en medeklinkers die op hun beurt de betekenis lichtelijk veranderen.
Ik ben nu een zeer lange tijd bezig met de Koran uit het hoofd te leren. Ik schrijf altijd een gedeelte uit de Koran over op een vel papier die ik makkelijk kan meenemen om het zo overal te kunnen leren onthouden. Weet je hoeveel fouten ik daarbij heb gemaakt op schrift? Ik heb zo vaak fouten gemaakt, die kan ik niet meer bijhouden. Ik heb daarbij honderden bladjes moeten verbranden of in water opgelost omdat ik fouten maakte tijdens het overschrijven. Stel nu dat ik ze zou hebben weggegooid in de prullenbak. Op een dag, tientallen of honderden jaren later, vindt iemand deze bladjes met verzen uit de Koran met mijn fouten erin? Betekent dit dat de Koran veranderd is? Nee. Het waren immers foute overschrijvingen, wat iedere moslim wel eens overkomt bij het overschrijven van de Koran.

Ik heb hier thuis een houten bord, uit mijn vaderland, waarop ik vroeger van mijn sheich (leraar) verzen moest overschrijven uit de Koran. Dat gebeurde met inkt. Als we een deel van de Koran hadden onthouden moesten we de tekst weer weggummen met een speciaal soort klei. Maar de inkt kreeg je nooit perfect weg, dus ook de fouten die je er op maakte bleven deels op de achtergrond staan. Zelfs op de houten bord die ik hier heb kan ik sommige fouten in mijn overschrijvingen, van ruim 25 jaar geleden, nog er op zien staan. Kan jij of die onderzoeker mij garanderen dat het niet om zulke fragmenten gaat, foute overschrijvingen?

Verder ben ik het eens met wat Triggershot al eerder hierover poste.
pi_58379992
De verschillende letters van het arabische alfabet komen overeen met verschillende cijfers. Door bijvoorbeeld deze cijfers van een bepaald woord of vers op te tellen kom je tot magische getallen wat een bepaalde boodschap van de Koran weergeeft. Deze wetenschap van de Koran word ook wel de 'ebced calculatie' genoemd. Voor de cijfer-letter combinaties kan je deze site raadplegen

In de Koran heb je hoofdstuk 57 El-Hadid. Dit betekend ijzer. Hadid=ijzer.
Als we nu volgens de ebced calculatie het magische getal voor ijzer uitrekenen is dat (arabische letters):
hadid = Dal + Ya + Dal + Ha = 4 + 10 + 4 + 8 = 26
Dit is toevallig de atoomnummer van Ijzer.

El-Hadid ( de naam van het hoofdstuk, Het Ijzer) = Dal + Ya + Dal + Ha + Lam + Elif = 4 + 10 + 4 + 8 + 30 + 1 = 57
En dit is toevallig hoofdstuk 57

Tot dit punt is het alleen maar leuk dat dit in de Koran kan. Er zullen heus mensen zijn die zeggen dat je alles kan met getallen als je dat wilt. Misschien is dat ook wel zo. Maar dat dit ook met de Koran kan vind ik gewoon gaaf. Er zijn tal van boeken geschreven over dit soort ebced calculaties in de Koran. Vooral toekomst voorspellende versen kan je veel vinden, dus dat via de ebced calculatie je allerlei jaartallen krijgt e.d.waarin je de invloeden van die vers extra zal merken.

Nog even over Het Ijzer:
quote:
Hoofdstuk 57 vers 25:
...Wij hebben ijzer nedergezonden...
Ijzer is een van de elementen die vermeld word in de Koran. Mede omdat het een cruciale rol speelt in deze tijd en beschaving, maar ook in het verleden heeft ijzer een belangrijke rol gespeelt.
Deze vers die ik net noemde heeft het over nedergezonden. In het arabisch word dit woord ook gebruikt bij regendruppels dat uit de hemel komt vallen en lichtstralen die vanaf de zon komen. De boodschap van deze (deel)vers is daarom ook dat Ijzer vanuit de hemel is gekomen naar de aarde. Oftewel Ijzer komt van supernova explosies en kometen en meteoortjes.

En dit vind ik nogmaals wonderbaarlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door kazakx op 29-04-2008 14:18:22 ]
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
  dinsdag 29 april 2008 @ 14:06:21 #230
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58380046
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 14:02 schreef kazakx het volgende:
Als we nu volgens de ebced calculatie het magische getal voor ijzer uitrekenen is dat (arabische letters):

Wanneer komt de Islamversie van Ben Hobrink's Moderne wetenschap in de bijbel uit?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  dinsdag 29 april 2008 @ 14:31:29 #231
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58380534
quote:

Zeg a = 1, b = 2, ..., z = 26.
Neem Hafnium: 8 + 1 + 6 + 14 + 9 + 21 + 13 = 72. En OMG! 72 is het atoomnummer van Hafnium! It's like magic!

En dat is niet alles! Neem Erbium, 5 + 18 + 2 + 9 + 21 + 13 = 68, en wat denk je??!111111ELEVENTY-ONE!!! 68 is het atoomnummer van Erbium!!1111

Nederlands is zo wonderbaarlijk!111

Is dit statistisch nu wonderbaarlijk te noemen? Nee.
pi_58381043
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 14:31 schreef Iblis het volgende:

[..]

Zeg a = 1, b = 2, ..., z = 26.
Neem Hafnium: 8 + 1 + 6 + 14 + 9 + 21 + 13 = 72. En OMG! 72 is het atoomnummer van Hafnium! It's like magic!

En dat is niet alles! Neem Erbium, 5 + 18 + 2 + 9 + 21 + 13 = 68, en wat denk je??!111111ELEVENTY-ONE!!! 68 is het atoomnummer van Erbium!!1111

Nederlands is zo wonderbaarlijk!111

Is dit statistisch nu wonderbaarlijk te noemen? Nee.
De ebced calculatie is van voor de Koran beste Iblis. Dat is het verschil met jou voorbeeld.
Jij kan het onzin vinden. Een moslim mag dit ook onzin vinden. Het is geen fundamentele Koran wetenschap maar leuk is het wel. Dat er boeken zijn geschreven hierover door best serieuze mensen vind ik alleen maar gaaf. Niks meer niks minder. Ik had dit trouwens in mijn post tussen de regels ook vermeld. Als je had gelezen tenminste.
  dinsdag 29 april 2008 @ 15:09:19 #233
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58381254
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 14:56 schreef kazakx het volgende:
De ebced calculatie is van voor de Koran beste Iblis. Dat is het verschil met jou voorbeeld.
Wat is precies het fundamentele verschil?
quote:
Jij kan het onzin vinden. Een moslim mag dit ook onzin vinden. Het is geen fundamentele Koran wetenschap maar leuk is het wel. Dat er boeken zijn geschreven hierover door best serieuze mensen vind ik alleen maar gaaf. Niks meer niks minder. Ik had dit trouwens in mijn post tussen de regels ook vermeld. Als je had gelezen tenminste.
Ik vind het zorgwekkend dat best serieuze mensen hier boeken over schrijven. Je kunt eens een grote woordenlijst Arabisch pakken, en alle woord-waarden uitrekenen van verschillende woorden volgens de ebced-calculatie methoden. Dan vind je een beperkte reeks mogelijke waarden, immers anagrammen hebben sowieso dezelfde waarden (vermoed ik, ik ben het Turks niet zo machtig), en sowieso is het maximum te berekenen doordat woorden een gelimiteerde lengte hebben.

Dan heb je b.v. een heleboel elementen, allicht dat goud en zilver ook voorkomen, evenals elementen, zoals water of zand (siliciumdioxide). Dan kun je van al die elementen tig eigenschappen opzoeken: atoomnummer (ofwel protonen in de kern) typisch atomair gewicht, kookpunt, smeltpunt, et cetera.

Dan kun je nog kiezen of je lidwoorden erbij neemt of niet, en dan uiteindelijk heb je een treffer: heeft dat enige statistische significantie vraag je je dan af?
pi_58384667
zulke berekeningen hebben een hebreeuws afkomst. Zo deden joden vroeger ook met hun taal en boeken. Internet stikt van zulke berekeningen, ze hebben helemaal geen vaste wetenschappelijke methoden, er is helemaal geen wetenschap te voelen.
Hier staan een aantal sites:
http://www.alargam.com/
http://forum.wslaat.com/f18/t894/
http://www.alquran-network.net/i3jaz/i3jaznummer.htm
En nog veel meer, het grappige is als je goed kijkt dan zie je dat ze een gemeenschappelijke oorspronkelijke bron hebben.
Als ik me goed herinner, was het ook zo dat als je het aantal keer telt dat 'water' in koran voorkomt en dit deelt door het aantal keren dat de woorden 'water' en 'aarde' , dan vind je de verhouding 66% en dat is de verhouding van water op aarde ( OF in menselijk lichaam..).
Ik vraag me af waarom dit een trend is geworden! zo ga je met koran toch niet om.
verlegen :)
pi_58384750
quote:

Nog even over Het Ijzer:
[..]

Ijzer is een van de elementen die vermeld word in de Koran. Mede omdat het een cruciale rol speelt in deze tijd en beschaving, maar ook in het verleden heeft ijzer een belangrijke rol gespeelt.
Deze vers die ik net noemde heeft het over nedergezonden. In het arabisch word dit woord ook gebruikt bij regendruppels dat uit de hemel komt vallen en lichtstralen die vanaf de zon komen. De boodschap van deze (deel)vers is daarom ook dat Ijzer vanuit de hemel is gekomen naar de aarde. Oftewel Ijzer komt van supernova explosies en kometen en meteoortjes.

Ik vraag me af hoe je dat in vredesnaam wonderbaarlijk kunt vinden als je met random voorbeelden dezelfde resultaten kunt verkrijgen.
  dinsdag 29 april 2008 @ 19:06:12 #236
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_58385795
quote:
De verschillende letters van het arabische alfabet komen overeen met verschillende cijfers. Door bijvoorbeeld deze cijfers van een bepaald woord of vers op te tellen kom je tot magische getallen wat een bepaalde boodschap van de Koran weergeeft. Deze wetenschap van de Koran word ook wel de 'ebced calculatie' genoemd. Voor de cijfer-letter combinaties kan je deze site raadplegen

El-Hadid ( de naam van het hoofdstuk, Het Ijzer) = Dal + Ya + Dal + Ha + Lam + Elif = 4 + 10 + 4 + 8 + 30 + 1 = 57
En dit is toevallig hoofdstuk 57

Tot dit punt is het alleen maar leuk dat dit in de Koran kan. Er zullen heus mensen zijn die zeggen dat je alles kan met getallen als je dat wilt. Misschien is dat ook wel zo. Maar dat dit ook met de Koran kan vind ik gewoon gaaf. Er zijn tal van boeken geschreven over dit soort ebced calculaties in de Koran. Vooral toekomst voorspellende versen kan je veel vinden, dus dat via de ebced calculatie je allerlei jaartallen krijgt e.d.waarin je de invloeden van die vers extra zal merken.

Nog even over Het Ijzer:
[..]

Mooi man.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_58387150
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 18:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoe je dat in vredesnaam wonderbaarlijk kunt vinden als je met random voorbeelden dezelfde resultaten kunt verkrijgen.
Het wonderbaarlijke vond ik dat laatste stukje over de oorsprong van ijzer op de aarde.
De ebced calculatie vond ik alleen maar gaaf.
Verschilletje dus...
pi_58387438
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 15:09 schreef Iblis het volgende:

..
Ik vind het zorgwekkend dat best serieuze mensen hier boeken over schrijven.
...
Waar maak jij je druk om? Je gelooft niet in eens in een God laat staan dat jij gelooft dat de Koran het woord van God is.

Voor de rest van mijn verhaal, mag je de ebced voorbeeld met een korreltje zout nemen. Ik vond het een leuk voorbeeld. Of zie het aan als entertainment. Gaaf, blitz etc.. Geen waardeoordelen aan hechten dus.
  dinsdag 29 april 2008 @ 20:50:33 #239
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58387876
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 20:14 schreef kazakx het volgende:

[..]

Het wonderbaarlijke vond ik dat laatste stukje over de oorsprong van ijzer op de aarde.
De ebced calculatie vond ik alleen maar gaaf.
Verschilletje dus...
Heer neerzenden is een concept dat je in tal van religies ziet. De 10 geboden worden door God neergezonden in de Bijbel, in de Griekse mythologie zie je dat het vuur door Prometheus vanuit de hemelen naar de aarde gebracht wordt. En zo zijn er tal van mythen waarin de Goden de mensen iets schenken. Ik denk dat dat een wat plausibeler verklaring is dan jouw verklaring.

IJzer als materiaal voor wapens en werktuigen was natuurlijk ontzettend belangrijk.
  dinsdag 29 april 2008 @ 20:52:44 #240
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58387929
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 20:28 schreef kazakx het volgende:

[..]

Waar maak jij je druk om? Je gelooft niet in eens in een God laat staan dat jij gelooft dat de Koran het woord van God is.
Soort-gelijke grappen zijn met de Bible-code gedaan, en er zijn mensen die dit zeer serieus nemen. Ik kan me daar altijd een beetje over verbazen, aangezien het toeval hier een ontzettend grote rol in speelt (wat dat betreft is evolutietheorie er nog heilig bij ).
quote:
Voor de rest van mijn verhaal, mag je de ebced voorbeeld met een korreltje zout nemen. Ik vond het een leuk voorbeeld. Of zie het aan als entertainment. Gaaf, blitz etc.. Geen waardeoordelen aan hechten dus.
Okay, dan mag je van mij overal patronen in zoeken waar je maar wilt, van mijn part ga je Ramsey-theorie doen.
pi_58388416
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 20:50 schreef Iblis het volgende:

[..]

Heer neerzenden is een concept dat je in tal van religies ziet. De 10 geboden worden door God neergezonden in de Bijbel, in de Griekse mythologie zie je dat het vuur door Prometheus vanuit de hemelen naar de aarde gebracht wordt. En zo zijn er tal van mythen waarin de Goden de mensen iets schenken. Ik denk dat dat een wat plausibeler verklaring is dan jouw verklaring.

IJzer als materiaal voor wapens en werktuigen was natuurlijk ontzettend belangrijk.
Elke vers in de Koran heeft meerdere lagen van betekenissen. Wat jij vertelt is ook deels waar. Dus zeer merkbare geschenken en giften van God worden ook met 'enzelna' weergegeven. Bijvoorbeeld dieren als kamelen en schapen. Dit heeft deels te maken vanwege 'leven'. Leven is een van de directe wonderen van God. Er zit geen tussenlaag tussen het creeeren van leven en God. Bij de dood is dat wel. Omdat bijvoorbeeld de dood een negatieve lading heeft bij mensen heeft God deze taak gedelegeerd aan de doodsengel Azrael. Toen Azrael vroeg aan God dat levende wezens vanwege deze negatieve imago hem niet zouden lief hebben, heeft God gezegd dat hij nog een tussenlaag zou creeeren zoals oorzaken als ziektes en ongelukken e.d.
Dat de Koran meerdere lagen van betekenissen heeft is een van de wonderlijke kanten van de Koran. De ene betekenis staat niet in de weg van andere betekenissen. Het is en-en, niet of-of.
Daarom is 'enzelna' bij iets materieels als ijzer uniek te noemen in de Koran en behelst het ook de betekenis wat ik aanhaalde in de vorige posts.

[ Bericht 0% gewijzigd door kazakx op 29-04-2008 21:36:26 ]
pi_58389220
Kazakx sorry, maar met de Qur'an kan je geen toekomst voorspellen(zo ver ik heb begrepen). Alleen Allah (c.c.) weet wat er gaat gebeuren in de toekomst.

19-MERYEM
64- "(Cebrail dedi ki: Ey Muhammed!) "Biz senin Rabbinin emri olmadıkça inmeyiz. Önümüzdeki ve ardımızdaki (bütün geçmiş ve gelecek şeyler) ve bunların arasındakiler hep O'nundur. Rabbin de (seni) unutmuş değildir?"

En volgens mij was er een duidelijkere vers waarin het expliciet stond, maar ik kan het niet vinden :/

20-TAHA
15- Çünkü kıyamet muhakkak gelecektir. Onun vaktini gizli tutuyorum ki, herkes yaptığının karşılığını görsün.
pi_58390520
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 14:06 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Wanneer komt de Islamversie van Ben Hobrink's Moderne wetenschap in de bijbel uit?
http://www.harunyahya.com/nl/sectie/boeken/evolutieleer01.php

Hier een voorbeeld. Zo zullen er nog wel meer boeken zijn. Wel interessant om te lezen.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  dinsdag 29 april 2008 @ 22:57:16 #244
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58390602
Harun Yahya
Echt creationistische troep.
pi_58390780
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 22:57 schreef Scaurus het volgende:
Harun Yahya
Echt creationistische troep.
Argumenten zijn welkom.
  dinsdag 29 april 2008 @ 23:09:33 #246
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58390899
Ik begin er niet eens aan. Yahya heeft zijn argumenten veelal uit Amerikaanse creationistische literatuur overgenomen. Deze argumenten zijn allang weerlegt door wetenschappers.
pi_58391094
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 23:09 schreef Scaurus het volgende:
Ik begin er niet eens aan. Yahya heeft zijn argumenten veelal uit Amerikaanse creationistische literatuur overgenomen. Deze argumenten zijn allang weerlegt door wetenschappers.
Weerlegt? Waar staat dat?
  dinsdag 29 april 2008 @ 23:46:39 #248
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58391694
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 22:54 schreef rutger05 het volgende:

[..]

http://www.harunyahya.com/nl/sectie/boeken/evolutieleer01.php

Hier een voorbeeld. Zo zullen er nog wel meer boeken zijn. Wel interessant om te lezen.
Wat een lage, vileine literatuur. De kaart ‘Darwinisme leidde tot facisme’ is al vaak gespeeld, en is m.i. een heel onoprechte. Onlangs heeft Weikart (Fellow van het Discovery instituut) ook een boek hierover gepresenteerd. Het valt niet te ontkennen dat Hitler Darwinistische terminologie heeft geleend als rechtvaardiging voor zijn programma. Net zoals het moeilijk valt te ontkennen dat Bin Laden Islamitische theorie leent voor zijn programma, of Bush Christelijke.

In zulke gevallen moet je je echter de vraag stellen: in hoeverre is deze theorie daadwerkelijk de motivering achter zijn daden, of gebruikt iemand zo'n theorie voor z'n eigen doeleinden. Als je naar de opkomst van het Nazisme en Fascisme kijkt, dan kun je niet om sociaal-economische omstandigheden heen, die volgens mij veel zwaarder wegen dan de evolutie-theorie, noch was dit de enige ideologie die Hitler aanhing (het was zelfs een niet zo grootte; naarnaast is Darwins theorie op zichzelf beschouwd a-moreel, als in, het laat zich niet uit over morele zaken: ze beschrijft, ze schrijft niet voor. De vraag of zonder evolutie-theorie Hitler niet ook gewoon z'n gang was gegaan moet waarschijnlijk met ‘ja’ beantwoord worden.
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 23:09 schreef Scaurus het volgende:
Wat in dezen wel grappig is, is dat Amerikaanse wetenschappers het ‘moeilijker’ hebben, omdat het Bijbelse scheppingsverhaal veel explicieter is dan dat van de Koran. De Bijbel gaat bij de letterlijke lezing uit van een ouderdom van 6000 jaar van de aarde. De Koran is niet zo specifiek. Een artikel op salon gaat hier ook een beetje over (naast een wat algemener betoog over de verhouding Islam-wetenschap). Het grootste probleem dat veel Moslims hebben ligt met name bij de stelling van evolutiebiologen dat de mens en chimpanzee een gemeenschappelijke voorouder hebben. Dat gaat er niet goed in, maar dat de aarde 4 miljard jaar oud is, is verder niet zo problematisch.

Het stuk suggereert overigens dat de creationisme-beweging met name in Turkije sterk is, omdat dat een van de weinige moslimlanden is waar evolutie überhaupt op school onderwezen wordt.
pi_58393350
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 23:46 schreef Iblis het volgende:

Het stuk suggereert overigens dat de creationisme-beweging met name in Turkije sterk is, omdat dat een van de weinige moslimlanden is waar evolutie überhaupt op school onderwezen wordt.
In 1989 is de de evolutheorie uit het curriculum van het voortgezet onderwijs gehaald. Het word nog alleen genoemd als zijnde een van de drie of vier theoretische verklaring voor abiogenesis. Er word geen claim gedaan in biologie over creationisme of neo darwinisme,

En nu weer ontopic aub

[ Bericht 0% gewijzigd door kazakx op 30-04-2008 02:26:20 ]
  woensdag 30 april 2008 @ 09:00:34 #250
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58394717
En dat terwijl abiogenese eigenlijk buiten het domein van de evolutie-theorie valt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')