abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 april 2008 @ 19:39:20 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_57916730
quote:
En toen was het geld van Bos plotseling op?

Bij een EU-overleg in Slovenië heeft Wouter Bos gezegd dat het geld op is en dat het vooral volgend jaar veel slechter zal gaan dan hij aanvankelijk had gedacht. Drie maanden geleden dacht Bos hier nog heel anders over. 'Gedraai,' vindt Syp Wynia.
Link naar de Video

Als dit waar is dan krijgen we nog veel meer zuur ipv zoet........

Toch wel vreemd dat je hier heel weinig over hoort in de media.

Ik vind dit zorgelijk nieuws zeker als je kijkt dat we al een koopkrachtdaling achter de rug hebben en er komt dus nog veel meer aan.

Maar hoe kijken jullie er tegen aan?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_57916854
Wouter Bos Vond die man al helemaal niets. Blijkbaar kan hij er ook helemaal niets van
  dinsdag 8 april 2008 @ 19:56:19 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57917091
Als Bos zegt dat "het" geld op is bedoelt hij vast niet al het Nederlandse geld, maar gewoon het geld dat voor Slovenië of de EU gereserveerd was.

Of dacht je dat hij vlak van te voren nog even in de "schatkist" gekeken had en tot zijn schrik bemerkte dat die bijna leeg was?
The End Times are wild
  dinsdag 8 april 2008 @ 20:03:20 #4
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_57917228
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 19:56 schreef LXIV het volgende:
Als Bos zegt dat "het" geld op is bedoelt hij vast niet al het Nederlandse geld, maar gewoon het geld dat voor Slovenië of de EU gereserveerd was.

Of dacht je dat hij vlak van te voren nog even in de "schatkist" gekeken had en tot zijn schrik bemerkte dat die bijna leeg was?
Heb je de video gezien? Dan weet je namelijk dat het wel over de schatkist van Nederland gaat.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_57918718
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 19:39 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Link naar de Video

Als dit waar is dan krijgen we nog veel meer zuur ipv zoet........

Toch wel vreemd dat je hier heel weinig over hoort in de media.

Ik vind dit zorgelijk nieuws zeker als je kijkt dat we al een koopkrachtdaling achter de rug hebben en er komt dus nog veel meer aan.

Joh, dat je dit 'nieuws' serieus neemt.

Dit is duidelijk een volkomen vrije interpretatie van Elsevier van het nieuws dat Wouter Bos heeft gewaarschuwd voor tegenvallers vanwege een lagere groei (maar nog steeds groei).

Ik zie in dat filmpje nergens Bos zélf zeggen dat de schatkist leeg is namelijk.

Echt weer zo'n stellingname van Elsevier, ongetwijfeld hartstikke objectief , in het filmpje komen ze ook met een aantal vergezochte redenen waar die tegenvallers vandaan zouden komen.

Als je het verschil nog niet eens weet tussen feitelijk nieuws en opgeblazen nieuws.

Dus ja, er komen waarschijnlijk tegenvallers en wellicht moet de begroting daarop aangepast worden, maar de schatkist is niet leeg. Dat is natuurlijk heel wat anders.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_57930898
top topic
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 9 april 2008 @ 12:41:28 #7
194524 tgs.
unleash hell at my command
pi_57932172
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 19:45 schreef Locusta het volgende:
Wouter Bos Vond die man al helemaal niets. Blijkbaar kan hij er ook helemaal niets van
Oh ja, krijgen we dat volk weer. Laat me raden? je stemt VVD kaerel...
"When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
pi_57933425
Oh god, wat voor belastingmaatregelen mogen we nu weer verwachten, alleen om te zorgen dat die kabinet voor Sinterklaas kan blijven spelen?
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  woensdag 9 april 2008 @ 13:44:45 #9
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_57933578
quote:
Op de koopkrachtdaling van wanneer precies doel je?
  woensdag 9 april 2008 @ 13:52:00 #10
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_57933751
He geld van Bos is pas op wanneer hij met 100% inkomstenbelasting zijn begroting nog niet rond krijgt. En geloof me, daar is hij toe in staat.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  woensdag 9 april 2008 @ 14:53:45 #11
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_57935073
quote:
Op woensdag 9 april 2008 13:52 schreef PJORourke het volgende:
He geld van Bos is pas op wanneer hij met 100% inkomstenbelasting zijn begroting nog niet rond krijgt. En geloof me, daar is hij toe in staat.
Als IEMAND het tenslotte kan weten, dan ben jij het wel
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  † In Memoriam † woensdag 9 april 2008 @ 14:55:18 #12
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57935109
quote:
100% belasting en daarna heel eerlijk een staatsloon uitkeren.
Carpe Libertatem
  woensdag 9 april 2008 @ 14:59:02 #13
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_57935184
quote:
Op woensdag 9 april 2008 14:55 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

100% belasting en daarna heel eerlijk een staatsloon uitkeren.
Dat klinkt bijna net zo slecht als libertarisme!
  woensdag 9 april 2008 @ 14:59:55 #14
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_57935199
quote:
Op woensdag 9 april 2008 14:53 schreef Pappie_Culo het volgende:
Als IEMAND het tenslotte kan weten, dan ben jij het wel
Ja, ik heb een neusje voor carrieregeile kastnichten die over lijken gaan.
  woensdag 9 april 2008 @ 15:06:38 #15
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_57935314
quote:
Op woensdag 9 april 2008 14:59 schreef PJORourke het volgende:

[..]

politici?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  woensdag 9 april 2008 @ 15:10:21 #16
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_57935379
quote:
Op woensdag 9 april 2008 14:59 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Moet je nu in elk topic Verdonk erbij halen?
pi_57935439
quote:
Op woensdag 9 april 2008 14:59 schreef Pool het volgende:

[..]

Dat klinkt bijna net zo slecht als libertarisme!
Hoe kan dat slecht zijn als dat het tegenovergestelde is van wat je quote?
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
  woensdag 9 april 2008 @ 15:13:21 #18
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_57935440
quote:
Op woensdag 9 april 2008 15:06 schreef Pappie_Culo het volgende:
politici?
In het algemeen, en Windvaantje Bos in het bijzonder. Waar blijft de Bosbelasting eigenlijk? En de graaitaks? Tot nu toe pest hij alleen Jan Modaal met z'n BTW-plannen en z'n absurde vliegtaks. Die banen gaat kosten.
  woensdag 9 april 2008 @ 15:22:05 #19
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_57935622
quote:
Op woensdag 9 april 2008 15:13 schreef axis303 het volgende:

[..]

Hoe kan dat slecht zijn als dat het tegenovergestelde is van wat je quote?
Ooit van 'gulden middenweg' gehoord? Of makkelijker gesteld: geen zout op je frietjes is niet lekker, maar teveel zout ook niet.
pi_57935774
quote:
Waarom stellen libertaristen gematigd links altijd gelijk aan communisme? Ik denk dat je het nog serieus meent ook dat Bos in staat zou zijn om een 100% loonbelastingtarief in te voeren.

Dan heb je wel een erg beperkt / bekrompen wereldbeeld. Niet alles is zo zwart/wit.
quote:
Op woensdag 9 april 2008 15:13 schreef PJORourke het volgende:

[..]

In het algemeen, en Windvaantje Bos in het bijzonder. Waar blijft de Bosbelasting eigenlijk? En de graaitaks? Tot nu toe pest hij alleen Jan Modaal met z'n BTW-plannen en z'n absurde vliegtaks. Die banen gaat kosten.
Die vliegtaks gaan geen banen kosten, het hele idee achter de winst-maximalisatie en het afschuiven van verantwoordelijkheden bij grote bedrijven, dát gaat banen kosten.

De managers van de vliegmaatschappijen besluiten immers dat er ontslagen moeten vallen om de winst-marge ook de komende jaren weer met enkele procenten te zien stijgen ipv dat ze genoegen nemen met een winst die op peil blijft. Winst is winst zou ik zeggen, en bedrijven hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Maar ze maken nu erg gemakkelijk gebruik van het excuus dat de vliegtaks klanten gaat kosten en dat hierdoor ontslagen noodzakelijk zijn, terwijl het gewoon gaat om weer een paar procent extra winst tov de afgelopen jaren, want die paar mensen die besluiten minder te gaan vliegen of niet meer te gaan vliegen door die vliegtaks die doen de vliegmaatschappijen echt de das niet om hoor.

Maar goed, bij libertaristen is alles de schuld van de overheid.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 9 april 2008 @ 15:34:10 #21
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_57935880
quote:
Op woensdag 9 april 2008 15:29 schreef Tomatenboer het volgende:
Waarom stellen libertaristen gematigd links altijd gelijk aan communisme? Ik denk dat je het nog serieus meent ook dat Bos in staat zou zijn om een 100% loonbelastingtarief door te voeren.

Dan heb je wel een erg beperkt / bekrompen wereldbeeld. Niet alles is zo zwart/wit.
Hij is niet gematigd. Een gematigd politicus verlaagd de lasten in een slechte periode, Bos verhoogt ze voor allerlei ideologische onzin. En communisme is ook ingevoerd per belastingdienst, kijk maar naar Tsjechoslowakije in 1948.
quote:
Die vliegtaks gaan geen banen kosten, het hele idee achter de winst-maximalisatie en het afschuiven van verantwoordelijkheden bij grote bedrijven, dát gaat banen kosten.
Wat is dit voor wartaal? Uitbreidingen bij Maastricht en Eindhoven zijn van de baan dankzij die leuke taks. Dat kost werkgelegenheid. Partij van de Arbeid? My ass.
quote:
De managers van de vliegmaatschappijen besluiten immers dat er ontslagen moeten vallen om de winst-marge ook de komende jaren weer met enkele procenten te behouden ipv dat ze genoegen nemen met een winst die op peil blijft. Winst is winst zou ik zeggen, en bedrijven hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Maar ze maken nu erg gemakkelijk gebruik van het excuus dat de vliegtaks klanten gaat kosten en dat hierdoor ontslagen noodzakelijk zijn, terwijl het gewoon gaat om weer een paar procent extra winst tov de afgelopen jaren, want die paar mensen die besluiten minder te gaan vliegen of niet meer te gaan vliegen door die vliegtaks die doen de vliegmaatschappijen echt de das niet om hoor.

Maar goed, bij libertaristen is alles de schuld van de overheid.
Mensen, waaronder ik, gaan vaker vanuit het Buitenland vliegen. En dat je kunt heffen, maakt het niet verstandig. Vooral als het gewoon een melkkoe is die onder het mom van broeikas rechtgeleuld wordt: Bos en De Jager gaan er in hun berekeningen ook helemaal niet vanuit dat er minder gevlogen wordt,wat officieel de bedoeling is.

En als je minder wilt vliegen, kap dan met al die ambtsreisjes.
pi_57936098
quote:
Op woensdag 9 april 2008 12:41 schreef tgs. het volgende:
Oh ja, krijgen we dat volk weer. Laat me raden? je stemt VVD kaerelmevrouw...
Nope Ik heb zelfs, voor mijn doen, vrij links gestemd
Ik heb gewoon niets met Wouter Bos, dat wil niet zeggen dat ik de hele PVDA niets vind
  woensdag 9 april 2008 @ 18:35:12 #23
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_57939398
Tis ook nooit goed voor de TS. Houdt Bos zich keurig aan het geld wat hij heeft zit hij te klagen, maar al zou Bos meer uitgeven dan er binnenkomt zit hij ook weer te klagen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_57939904
Een M77 en PJO Bosbashtopic. "Rechts" op FOK van z'n beste kant .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 9 april 2008 @ 18:58:00 #25
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_57939966
quote:
Op woensdag 9 april 2008 18:56 schreef du_ke het volgende:
Een M77 en PJO Bosbashtopic. "Rechts" op FOK van z'n beste kant .
Ad hominem. Typisch du_ke.
pi_57940064
quote:
Op woensdag 9 april 2008 18:58 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ad hominem. Typisch du_ke.
Hoezo? Ik complimenteer je enkel met je grootse bijdrage die je weer even levert aan dit forum.
  woensdag 9 april 2008 @ 19:49:08 #27
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_57941195
quote:
Op woensdag 9 april 2008 13:44 schreef Pool het volgende:

[..]

Op de koopkrachtdaling van wanneer precies doel je?
Kabinet is weer bezig: Economie Groeit en Koopkracht Daalt
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 9 april 2008 @ 20:33:24 #28
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_57942289
quote:
Op woensdag 9 april 2008 19:02 schreef du_ke het volgende:

Hoezo? Ik complimenteer je enkel met je grootse bijdrage die je weer even levert aan dit forum.
Je zou ook het concept "argument" kunnen uitproberen.
  woensdag 9 april 2008 @ 21:07:40 #29
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_57943071
quote:
Op woensdag 9 april 2008 15:10 schreef Pool het volgende:

[..]

Moet je nu in elk topic Verdonk erbij halen?
.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 9 april 2008 @ 21:07:59 #30
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_57943086
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 19:56 schreef LXIV het volgende:Of dacht je dat hij vlak van te voren nog even in de "schatkist" gekeken had en tot zijn schrik bemerkte dat die bijna leeg was?
De schatkist is helemaal niet leeg. Zij zit vol met schuldbekentenissen (voor een paar honderd miljard euri.)
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_57945389
Schatkist zit propvol maar Bos is best een kniepert en let nog veel meer op de centjes dan zijn voorganger maar ja idd de burger krijgt het dan niet echt beter maar wees niet bang dat onze regering zonder komt te zitten.

Het gaat gewoon keigoed! In frankrijk een bank met grote verliezen, in Duitsland, Engeland en in Belgie! En IJsland is bijna naar de klote. (ja ja amerika heb ik het nu niet over...).

Nederland gewoon niet! Toch wel apart
  woensdag 9 april 2008 @ 22:47:14 #32
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_57945682
Allemachtig, zit Bos er, en iedereen die tegen Bos is vindt dat ie méér uit moet geven?
Hoe krom is dat?

We hebben ook nog een staatsschuld, bijvoorbeeld. Ik zie dat liever niet al te hard oplopen. En als onze economie wat minder draait, wat minder presteert, dan hébben we ook minder inkomen. Deal with it. Ga dan niet een handje ophouden ofzo. .

En kom dan niet met borreltafel-in-het-kamperscafé-logica aanzetten als 'Oh, nou, als dáár geld aan gespendeerd kan worden, dan mag ík ook wel wat extra's'. Bij voorbaat dank.
  woensdag 9 april 2008 @ 23:38:07 #33
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_57947014
quote:
Op woensdag 9 april 2008 22:47 schreef Yildiz het volgende:
Allemachtig, zit Bos er, en iedereen die tegen Bos is vindt dat ie méér uit moet geven?
Hoe krom is dat?
Volgens mij wordt er vooral gesuggereerd dat Bos - die er nog maar een jaar zit - nu alweer het geld op heeft gemaakt. Elk teken dat ook maar zo geïnterpreteerd kan worden dat het hierop neerkomt - Bos zit ons geld te verkwanselen - wordt daarom tot grootse proporties opgeblazen.
pi_57947143
Bos is natuurlijk geen communist, maar een sociaal democraat. dat betekent dat je de economie niet met een revolutie afbreekt, maar gewoon stapsgewijs en democratisch gekozen.
pi_57947804
quote:
Op woensdag 9 april 2008 23:42 schreef sneakypete het volgende:
Bos is natuurlijk geen communist, maar een sociaal democraat. dat betekent dat je de economie niet met een revolutie afbreekt, maar gewoon stapsgewijs en democratisch gekozen.
Als je onder 'afbreken' het verminderen van de excessen van het kapitalisme verstaat, dan ja.
pi_57948927
Het lijkt me handig om wat neutralere bronnen dan Elsevier te raadplegen. Bijvoorbeeld het ANP-bericht waarop Elsevier zich baseert:
quote:
Bos houdt rekening met tegenvallende groei 2009

BRDO (ANP) - Minister Wouter Bos (Financiën) houdt er rekening mee dat de economische groei over volgend jaar lager uitvalt dan de 1,75 procent die hij eerder had geraamd. Bos zegt niet uit te sluiten dat de kredietcrisis langer doorwerkt op de economie dan eerder gedacht.

Volgens hem is daarom grote voorzichtigheid nodig voor de begroting voor volgend jaar. ,,Het is beter nu voorzichtig te zijn en dat het later meevalt. Anders moeten we later wellicht hard snijden'', zei hij zaterdag na EU-beraad in Slovenië.

Voor het lopende jaar 2008 zei Bos dat de economische groei wellicht juist hoger uitvalt dan de geraamde 2,25 procent. Dat zou komen door overloopeffecten van vorig jaar.

http://www.gelderlander.n(...)lende-groei-2009.ece
Prima beleid toch?
  donderdag 10 april 2008 @ 09:00:24 #37
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_57950536
quote:
Op donderdag 10 april 2008 01:18 schreef QBZZ het volgende:
Prima beleid toch?
Nee, want allerlei belastingen gaan omhoog. En waarvoor? Onzin als "gratis schoolboeken".
  donderdag 10 april 2008 @ 11:03:23 #38
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_57952839
quote:
Op donderdag 10 april 2008 09:00 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee, want allerlei belastingen gaan omhoog. En waarvoor? Onzin als "gratis schoolboeken".
Dat is wat anders. Het beleid van "volgend jaar zou de economie door X en Y wel eens minder hard kunnen groeien dan we oorspronkelijk dachten, dus kunnen we beter zuinig aan doen" is wel degelijk goed. Maarja, waarom lezen wat er gezegd wordt als je ook gewoon je eigen standaardverhaaltje kan spuwen hè.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  vrijdag 11 april 2008 @ 13:48:57 #39
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_57981328
quote:
Op donderdag 10 april 2008 01:18 schreef QBZZ het volgende:
Het lijkt me handig om wat neutralere bronnen dan Elsevier te raadplegen. Bijvoorbeeld het ANP-bericht
Wat maakt een ANP-bericht neutraal? De bron is immers het ministerie van Financien. Het ANP (eigendom van wat investeringsmaatschappijen) is niet per definite onafhankelijker dan andere media. Wij gebruikten het ANP vroeger voor het verspreiden van onze persberichten, is dat onafhankelijk?.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  vrijdag 11 april 2008 @ 17:30:09 #40
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_57986559
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 13:48 schreef Napalm het volgende:

[..]

Wat maakt een ANP-bericht neutraal? De bron is immers het ministerie van Financien. Het ANP (eigendom van wat investeringsmaatschappijen) is niet per definite onafhankelijker dan andere media. Wij gebruikten het ANP vroeger voor het verspreiden van onze persberichten, is dat onafhankelijk?.
Wie is wij?

Het is niet helemaal neutraal zoals misschien beweerd wordt, het is hooguit een bron eerder, zonder een 'Elsevier-sausje'. Dat maakt het inderdaad niet neutraal, wel authentieker.
  vrijdag 11 april 2008 @ 17:45:08 #41
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_57986782
"Plotseling op"? Klinkt zovan "Ik dacht dat ik in dat andere vakje van m'n protomonee nog een tientje had zitten..."
lege ton
  zaterdag 12 april 2008 @ 08:16:04 #42
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_57997260
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 17:30 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Wie is wij?

Het is niet helemaal neutraal zoals misschien beweerd wordt, het is hooguit een bron eerder, zonder een 'Elsevier-sausje'. Dat maakt het inderdaad niet neutraal, wel authentieker.
Wij ->ik namens mijn vorige werkgever.
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 17:45 schreef nonzz het volgende:
"Plotseling op"? Klinkt zovan "Ik dacht dat ik in dat andere vakje van m'n protomonee nog een tientje had zitten..."
Het verrassende is voor velen dat 99,9% van alle overheidsuitgaven praktisch gezien voor jaren vast liggen.. Dan houd je maar 0,1% over voor leuke dingen, zielige mensen, nieuw beleid e.d. Een kleine tegenvaller en die 0,1% is zo foetsie, dan kan je niks meer doen.
  zaterdag 12 april 2008 @ 09:38:19 #43
66825 Reya
Fier Wallon
pi_57997680
Het is natuurlijk ook de taak van een minster van financiën om genoeg reserves te hebben, maar te pretenderen dat dit niet het geval is.
pi_57998152
quote:
Op woensdag 9 april 2008 12:41 schreef tgs. het volgende:

[..]

Oh ja, krijgen we dat volk weer. Laat me raden? je stemt VVD kaerel...
Dus wanneer je wouter bos niks vindt, ben je meteen een ordinaire vvd stemmer

Lekker kortzichtig van je
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  donderdag 1 mei 2008 @ 11:35:28 #46
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58412714
quote:
Bos heeft geen geld

LJUBLJANA - Een dreigende verdere verslechtering van de economie en de dit jaar sterk oplopende inflatie zijn voor minister Bos (Financiën) aanleiding de hand stevig op de knip te houden bij de begrotingsgesprekken voor 2009.

'Dit jaar gaat het nog goed met de economie, maar we moeten er rekening mee houden dat de 1,75 procent groei die volgend jaar wordt verwacht te optimistisch is. Het wordt waarschijnlijk minder", zo stelde de bewindsman gisteren tijdens een Europese top in Slovenië. Volgens Bos zal bij de begrotingsonderhandelingen dus niet of nauwelijks geld beschikbaar zijn voor extra uitgaven en lastenverlichtingen. "We zullen echt grote voorzichtigheid moeten betrachten. Waarbij ik liever wat geld overhoud voor het geval het later echt tegen blijkt te vallen."
Bron
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 1 mei 2008 @ 11:37:27 #47
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58412753
quote:
Even het artikel erbij
quote:
Overheid strijkt weer meer belastinggeld op
De overheid heeft vorig jaar 133 miljard euro aan belastingen opgestreken. Dat is acht miljard meer dan een jaar eerder. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag bekendgemaakt. Sinds 2004 nemen de belastingopbrengsten jaarlijks toe.

De loon- en omzetbelasting, de twee belangrijkste belastingsoorten, brachten negen miljard euro meer op dan in 2006. Dat komt door de groei van de werkgelegenheid en de toename van de bestedingen, licht het CBS toe. Ondanks tariefverlagingen waren de vennootschapsbelasting en dividendbelasting samen goed voor een groei van 200 miljoen euro.

Dankzij een zachte winter vorig jaar hebben huishoudens en bedrijven een deel van de afgedragen energiebelasting teruggekregen. Daardoor brachten de milieubelastingen 800 miljoen euro minder op dan een jaar eerder
Bron
Dus de overheid krijgt meer geld maar toch verbrassen ze het allemaal zodat ze op de kinderopvang etc moeten bezuinigen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 1 mei 2008 @ 12:06:59 #48
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_58413211
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 11:37 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Even het artikel erbij
[..]

Bron
Dus de overheid krijgt meer geld maar toch verbrassen ze het allemaal zodat ze op de kinderopvang etc moeten bezuinigen
Sinds 2004 nemen ze toe. Vraagje: Welke partij is de constante rechtse factor in alle kabinetten sinds 2004? Zullen we dus even ophouden met links overal de schuld van te geven?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 1 mei 2008 @ 12:15:00 #49
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58413328
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 12:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Sinds 2004 nemen ze toe. Vraagje: Welke partij is de constante rechtse factor in alle kabinetten sinds 2004? Zullen we dus even ophouden met links overal de schuld van te geven?
sinds wanneer is het CDA rechts
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 1 mei 2008 @ 12:16:21 #50
66444 Lord_Vetinari
pi_58413362
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 12:15 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Opgericht in 1980 uit KVP, ARP en CHU. Ik zou eens wat politieke geschiedenis lezen als ik jou was. Abraham Kuyper en zo...
  donderdag 1 mei 2008 @ 12:22:19 #51
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_58413458
quote:

[..]

Als alles goed gaat is het CDA rechts, en ze worden altijd bij een rechts kabinet geplaatst, maar als er wat te klagen valt is het CDA opeens niet meer rechts.
  donderdag 1 mei 2008 @ 12:28:17 #52
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_58413561
quote:

Boeiend, koopkrachtdaling. Alsof we nog niet genoeg zooi hebben in Nederland.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  donderdag 1 mei 2008 @ 12:29:46 #53
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_58413591
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 11:37 schreef Martijn_77 het volgende:

Ja, ze geven het allemaal uit aan sex, drugs en rock n' roll.
pi_58414052
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 12:29 schreef ErikT het volgende:

[..]

Ja, ze geven het allemaal uit aan sex, drugs en rock n' roll.
Nee, maar wel aan cd's voor pasgeboren kinderen, *kuch*prachtwijken*kuch*, 'gratis' schoolboeken', inburgering op kosten van de staat, etc, etc.
  donderdag 1 mei 2008 @ 13:05:37 #55
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58414263
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 12:54 schreef nikk het volgende:

[..]

Nee, maar wel aan cd's voor pasgeboren kinderen, *kuch*prachtwijken*kuch*, 'gratis' schoolboeken', inburgering op kosten van de staat, etc, etc.
Generaal Pardon, 10 % salarisverhoging voor zich zelf, missies om de zooi van de USA op te ruimen etc
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 1 mei 2008 @ 13:09:59 #56
66444 Lord_Vetinari
pi_58414380
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 13:05 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

10 % salarisverhoging voor zich zelf,
Vorig kabinet heeft dat besloten en het was in eerste instantie zelfs 30%. Dit Kabinet heeft er 10% van gemaakt.
  donderdag 1 mei 2008 @ 13:23:59 #57
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58414666
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 13:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Vorig kabinet heeft dat besloten en het was in eerste instantie zelfs 30%. Dit Kabinet heeft er 10% van gemaakt.
Ja, maar zij krijgen 10 % er bij terwijl de rest van Nederland dat jaar gemiddeld -1 tot 2 % kreeg. Vanwege koopkracht daling
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_58414912
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 13:23 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, maar zij krijgen 10 % er bij terwijl de rest van Nederland dat jaar gemiddeld -1 tot 2 % kreeg. Vanwege koopkracht daling
De verhoging van het loon is niet eens zo'n probleem. Al hadden ze inderdaad 30% erbij gekregen. Het gaat mij vooral om die structurele uitgaven die gedaan worden en al die belastingverhogingen.
  donderdag 1 mei 2008 @ 14:50:16 #59
66444 Lord_Vetinari
pi_58416459
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 13:23 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Het vervelende (voor jou dan want het haalt je gejank onderuit) is dat ministers etc jarenlang geen verhoging hadden gehad en de rest van Nederland wel. Bovendien gingen ze enorm achterlopen bij vergelijkbare banen in het bedrijfsleven, waardoor je de grap kreeg (en die nog steeds hebt, overigens) dat mensen in het bedrijfsleven (die zichzelf al decennialang verrijken over de ruggen van de rest van Nederland, maar daar hoor ik je niet over) meer verdienen dan de mensen die het land besturen en wiens daden en acties iedereen raken.
  vrijdag 2 mei 2008 @ 12:12:08 #60
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58433398
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 13:35 schreef nikk het volgende:
De verhoging van het loon is niet eens zo'n probleem. Al hadden ze inderdaad 30% erbij gekregen. Het gaat mij vooral om die structurele uitgaven die gedaan worden en al die belastingverhogingen.
Van die structurele uitgaven die dit kabinet nu extra gaat doen heb ik het gevoel dat verschillende in een bodemloze put gaan. Neem bijvoorbeeld de prachtwijken
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 2 mei 2008 @ 12:15:42 #61
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58433460
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 12:12 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Van die structurele uitgaven die dit kabinet nu extra gaat doen heb ik het gevoel dat verschillende in een bodemloze put gaan. Neem bijvoorbeeld de prachtwijken
Ik vind dat zo een gezeur aan de kansloze borreltafel hè.

Eerst is het zeiken dat wijken soms zo onveilig zijn als da mothafuckn' Bronx ya'll, of een wijk in Zuid-Afrika voor hetzelfde geld, en dan wórdt er wat aan gedaan, is het wéér niet goed.

Want néé, alle bewoners van zo'n gevaarlijke wijk zijn verantwoordelijk voor de hoge criminaliteit -is de achterliggende logica-, en dús zou de overheid niet financieel bij mogen springen. Want dan is investeren in een wijk ineens het belonen van criminaliteit. En stel je voor dat je zou denken dat er individuen in een wijk wonen. Ratio. Nee, ga weg, nadenken, dan is het hek van de dam hoor.

Ik wordt daar zo moe van.
pi_58433484
quote:

[..]

Zeker de protestantse delen van het CDA al vele decennia.
  zondag 4 mei 2008 @ 23:19:37 #63
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_58482300
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 14:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het vervelende (voor jou dan want het haalt je gejank onderuit) is dat ministers etc jarenlang geen verhoging hadden gehad en de rest van Nederland wel. Bovendien gingen ze enorm achterlopen bij vergelijkbare banen in het bedrijfsleven, waardoor je de grap kreeg (en die nog steeds hebt, overigens) dat mensen in het bedrijfsleven (die zichzelf al decennialang verrijken over de ruggen van de rest van Nederland, maar daar hoor ik je niet over) meer verdienen dan de mensen die het land besturen en wiens daden en acties iedereen raken.
Dat ze geen verhoging hebben gehad in al die tijd is mijns inziens prima omdat ze genoeg verdien(d)en, en de rest van Nederland niet. Dus logisch dat de andere lonen wel stijgen. Dat ze achterblijven bij de lonen in het bedrijfsleven interesseert me niks, dan hadden ze maar een andere carrière moeten kiezen. Los van dat genieten ze genoeg privileges en ook nog eens wachtgeld, zelfs als ze niet presteren (schandalig, maar goed). Als ik niet presteer word ik gewoon ontslagen zonder dat ik nog een royaal loon krijg doorbetaald enkele maanden lang.

Overigens hoor je genoeg over topsalarissen in het bedrijfsleven of in de sport. Ik krijg echter steeds meer het idee dat mensen hierover zeiken omdat ze jaloers zijn. Probeer gewoon te waarderen wat je zelf verdient en ga niet afgeven op mensen die het beter doen dan jij.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_58482588
quote:
Op donderdag 10 april 2008 09:00 schreef PJORourke het volgende:
Onzin als "gratis schoolboeken".
Tja, iedereen heeft zijn stokpaardjes. De een wil oorlog voeren in Irak en Afganistan, de ander wil het in de bodemloze put van de wegenbouw stoppen, een derde in kinderopvang, een vierde in de eveneens bodemloze AOW/AWBZ put, en zo kunnen we nog wel even verder gaan.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
  zondag 11 mei 2008 @ 15:13:31 #65
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_58610029
De wegenbouw... da's een leuke idd. De autorijder leegzuigen om wegen te bouwen en tegen de tijd dat heel Nederland 1 grote asfaltvlakte is heeft iedereen z'n auto verkocht omdat men anders niet rond kan komen.
pi_58611551
quote:
Op woensdag 9 april 2008 13:37 schreef Strolie75 het volgende:
Oh god, wat voor belastingmaatregelen mogen we nu weer verwachten, alleen om te zorgen dat die kabinet voor Sinterklaas kan blijven spelen?
idd, ze willen iedereen te vriend houden ten koste van de full time hard werkende mens.
  maandag 12 mei 2008 @ 22:31:15 #68
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58634710
quote:
Op zondag 11 mei 2008 16:24 schreef henkway het volgende:
je vraagt je af waar het geld blijft he?
[ afbeelding ]
Idd, ze krijgen meer belasting binnen en nog krijgen ze de boel niet rond
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_58634876
quote:
Op maandag 12 mei 2008 22:31 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd, ze krijgen meer belasting binnen en nog krijgen ze de boel niet rond
Is dat zo? Tot nu toe lijkt Bos voor een sluitende begroting te gaan. Of dat lukt is een tweede maar de voortekenen zijn niet heel slecht.
  maandag 12 mei 2008 @ 23:44:39 #70
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_58636211
quote:
Op zondag 11 mei 2008 16:24 schreef henkway het volgende:
je vraagt je af waar het geld blijft he?
[ afbeelding ]
Wat een schitterend voorbeeld van een grafiek die een vertekend beeld weergeeft.

De verticale as is niet af, waardoor het lijkt alsof het bedrag explosief is gestegen. Er is zelfs geen scheurlijn aangebracht om dit nog enigszins te vergoeilijken. Dit is eerste klas middelbare school wiskunde. Brugklassers krijgen hiervoor 0 van de 10 punten. Nou vooruit, 2 dan, voor de asbijschriften.

Daarbij is ook nog eens geen rekening gehouden met inflatie.
pi_58636873
quote:
Op maandag 12 mei 2008 23:44 schreef ErikT het volgende:

[..]

Wat een schitterend voorbeeld van een grafiek die een vertekend beeld weergeeft.

De verticale as is niet af, waardoor het lijkt alsof het bedrag explosief is gestegen. Er is zelfs geen scheurlijn aangebracht om dit nog enigszins te vergoeilijken. Dit is eerste klas middelbare school wiskunde. Brugklassers krijgen hiervoor 0 van de 10 punten. Nou vooruit, 2 dan, voor de asbijschriften.

Daarbij is ook nog eens geen rekening gehouden met inflatie.
alleen jammer dat alleen van de kamerleden het netto inkomen ook met 30% gestegen is in 4 jaar tijd, sterker, van Jan Modaal is het met 10% gedaald, maar goed kennelijk is het naar brussel gegaan en vandaar weer verder doorgesluisd.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 11:05:37 #72
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_58640877
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 00:25 schreef henkway het volgende:

[..]

alleen jammer dat alleen van de kamerleden het netto inkomen ook met 30% gestegen is in 4 jaar tijd, sterker, van Jan Modaal is het met 10% gedaald, maar goed kennelijk is het naar brussel gegaan en vandaar weer verder doorgesluisd.
Heb je daar ook een slecht plotje van?
pi_58641344
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 11:05 schreef ErikT het volgende:

[..]

Heb je daar ook een slecht plotje van?
mak maar eens een studie van de geldstromen van het ESF european social fund
  dinsdag 13 mei 2008 @ 13:48:57 #74
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_58643777
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 11:31 schreef henkway het volgende:

[..]

mak maar eens een studie van de geldstromen van het ESF european social fund
Dat vroeg ik niet.
  donderdag 15 mei 2008 @ 19:29:22 #76
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58690024
Het is bewezen Bos kan niet rekenen
quote:
'Foute ramingen kinderopvang mijn fout'
DEN HAAG - Minister van Financiën Wouter Bos neemt de verantwoordelijkheid op zich voor de verkeerde ramingen van de kosten van de kinderopvang.

"De ramingen zaten er volstrekt naast, wat gewoon mijn fout is", zegt de PvdA-bewindsman in een interview met het zakenblad FEM Business dat vrijdag verschijnt.

Kosten
Veel meer ouders dan verwacht deden een beroep op de kinderopvangregeling, waardoor de kosten aanzienlijk hoger uitkwamen.

"We hadden daarvoor 2,4 miljard euro gereserveerd. De kosten dreigden op te lopen tot 3,4 miljard", aldus Bos.

Ontkennen
Een woordvoerder van Financiën ontkende woensdagavond dat Bos in het interview gezegd heeft dat de verkeerde ramingen zijn fout zijn. De woordvoerder spreekt van "plak-en-knipwerk", en van het uit de context lichten van uitspraken van Bos.

"Hij heeft het niet gezegd", aldus de woordvoerder. Adjunct-hoofdredacteur Jean Dohmen van FEM Business zegt echter dat de woorden van Bos op band staan.

Het blad zal de transcriptie van het interview donderdag op zijn website zetten, kondigt hij aan.

Oppositie
De oppositie in de Tweede Kamer heeft woensdagavond hard uitgehaald naar de PvdA. SP, VVD, GroenLinks en D66 verwijten de partij dat ze akkoord gaat met bezuinigingen in de kinderopvang, terwijl ze tijdens de verkiezingscampagne in 2006 nog beloofde dat deze voorziening gratis zou worden.

Draai
Ineke Dezentjé van de VVD sprak van "een draai" van PvdA-leider Wouter Bos. Volgens Femke Halsema (GroenLinks) "helpt de PvdA haar eigen succes om zeep".

Ze vroeg zich af waarom de PvdA-fractie haar rug niet recht houdt, zoals ze wel deed in de strijd in de coalitie over het versoepelen van het ontslagrecht.

Forse bezuinigingen
Het kabinet kondigde twee weken terug aan dat er forse bezuinigingen nodig zijn in de kinderopvang, omdat het budget op termijn met ruim 1 miljard overschreden dreigt te worden.

Welke ingrepen er precies komen, beslist het kabinet deze zomer.
Bron

Bos geeft het zelf toe
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_58690398
Ok dus fouten toegeven is nu ook al een ramp?

Al je fouten maar blijven ontkennen is beter?
  vrijdag 16 mei 2008 @ 12:01:27 #78
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_58703022
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 13:53 schreef henkway het volgende:

[..]

Zo moeilijk is het niet:
- ik stelde een vraag: of je ook een slecht plotje hebt van de door jouw geopperde bewering dat het netto inkomen van Jan Modaal met 10% is gedaald.
- jij antwoordt met een vage leus over geldstromen, wat absoluut niks met mijn vraag te maken heeft. Bovendien moet ik het zelf gaan uitzoeken, terwijl jij degene bent bij wie de bewijslast ligt. Jij doet nl een boude bewering.
- ik zeg dat ik daar niet naar vroeg.
  vrijdag 16 mei 2008 @ 13:26:46 #79
180856 Moondreamer
Don't Lie To Me
pi_58704946
Volgens mij gaat dat geld allemaal naar...............................?

Geef daar maar eens antwoordt op !
Quote : "Early" (Brad Pitt) from the motion picture "Kalifornia"
"De regering stuurt continue mensen naar de maan, ze willen gewoon niet dat wij dat weten"
  vrijdag 16 mei 2008 @ 19:21:46 #80
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58711800
quote:
VVD: Bos is slechte schatkistbewaarder

Minister Wouter Bos (PvdA) van Financiën faalt in zijn financiële beleid, omdat hij niet investeert in militaire transportvliegtuigen. Hij dwingt Defensie de vliegtuigen te huren en dat kost handenvol geld.

Dat vindt VVD-Kamerlid Hans van Baalen, die Bos een slechte schatkistbewaarder vindt.

Hij noemt Bos 'penny wise, pound foolish'. Minister Eimert van Middelkoop (ChristenUnie) van Defenesie zei vorig jaar dat het inhuren van transportcapaciteit 20 procent uitmaakt van de raming van de hele missie in Afghanistan.

Aanschaf
De VVD vindt dat Nederland zelf een aantal C-17 transportvliegtuigen moet aanschaffen. Van Baalen schat de kosten op 200 miljoen euro per vliegtuig en 20 miljoen euro per jaar voor exploitatie.

Hij vindt dat Minister Bert Koenders (PvdA) voor Ontwikkelingssamenwerking de aanschaf moet bekostigen, omdat in het verleden ook ontwikkelingsgeld naar een transportvliegtuig is gegaan. Voor de PvdA en de ChristenUnie is dat onbespreekbaar.

NAVO

De Tweede Kamer droeg in december het kabinet op ervoor te zorgen dat Defensie in 2009 beschikt over een C-17. Een gezamenlijke aanschaf daarvan met een aantal NAVO-landen zou 130 miljoen euro kosten.

Van Middelkoop heeft dat vorige maand in de Eerste Kamer gezegd te verwachten dat hij dat geld zou krijgen bij de voorjaarsnota, maar dat bleek niet het geval.

Zolang de nota nog niet naar de Kamer is gestuurd willen het CDA en de PvdA daar niet op reageren.
Bron
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_58711839
quote:
Op woensdag 9 april 2008 18:35 schreef ethiraseth het volgende:
Tis ook nooit goed voor de TS. Houdt Bos zich keurig aan het geld wat hij heeft zit hij te klagen, maar al zou Bos meer uitgeven dan er binnenkomt zit hij ook weer te klagen.
pi_58711973
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 19:21 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron
Hij moet dus maar honderder miljoenen extra uit gaan geven aan leuke speeltjes? Dat is solide beleid?
pi_58712080
Ik hoorde vandaag dat de kosten van de missie in afghanistan het begrootte bedrag met 100.000.000 euro is overschreden, dat we daarom minder geld hebben voor andere zaken lijkt me dan niks meer dan logisch..

[ Bericht 0% gewijzigd door slakkie op 16-05-2008 19:43:23 ]
  zaterdag 17 mei 2008 @ 01:30:18 #84
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_58719987
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 19:35 schreef slakkie het volgende:
Ik hoorde vandaag dat de kosten van de missie in afghanistan het begrootte bedrag met 100.000.000 euro is overschreden, dat we daarom minder geld hebben voor andere zaken lijkt me dan niks meer dan logisch..
Precies.

En door welk kabinet zijn we ook alweer in Afghanistan? O ja, CDA, VVD, D66.
En wat zouden we daar ook alweer gaan doen? O ja. Opbouwen
En wat zijn we aan het doen? O ja. Knallen en kapot geschoten worden voor de Amerikanen en hun heilloze oorlog tegen terrorisme om de illusie van veiligheid in stand te houden.

Bovendien zouden onze jongens nu al thuis zijn. Maar ook dat bleek opeens niet meer te kunnen.

En door al het bovenstaande moet Bos een C-17 kopen, omdat het te duur is om ze te huren. Het is inderdaad allemaal de schuld van Bos
O en laat me raden: die C-17's, die bouwen ze zeker in de VS?
  zaterdag 17 mei 2008 @ 01:35:57 #85
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_58720059
quote:
Hij vindt dat Minister Bert Koenders (PvdA) voor Ontwikkelingssamenwerking de aanschaf moet bekostigen, omdat in het verleden ook ontwikkelingsgeld naar een transportvliegtuig is gegaan.
"Ja, we hebben het al eerder voor elkaar gekregen om geld uit een ander potje te gebruiken voor de aanschaf van iets voor defensie (defensie , laat me niet lachen), dus dat moeten we nu weer doen."

Wederom een totaal idioot argument van Hans van Baalen. Het gaat steeds harder bergafwaarts met de VVD. Voorheen zei deze man nog wel eens logisch consistente dingen.
pi_58816127
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 19:21 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron
ja die van Baalen is helemaal geschoffeld, zeker een dikke VVD er.

Laten we alsteblieft snel weggaan uit die zandbak van Bush en Balkenede en de Hoop keffer
  woensdag 18 juni 2008 @ 22:20:27 #87
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_59502285
Als het geld op is gaat ie gewoon gochelen met geld
quote:
Kritiek Kamer op ‘gegoochel’ van Bos

Den Haag, 18 juni. De Tweede Kamer plaatst grote vraagtekens bij financiële afspraken die gemaakt zijn tussen minister Bos (Financiën, PvdA) en minister Eurlings (Verkeer, CDA). Verschillende fracties noemen de begrotingsmethoden van Bos ondoorzichtig.

De minister van Financiën blijkt onlangs 1 miljard euro uit het zogeheten FES, een aardgasbatenfonds, te hebben toegezegd aan Eurlings in ruil voor 400 miljoen opbrengsten uit Schiphol van het ministerie van Verkeer. Beide bedragen waren bedoeld om te investeren in de infrastructuur in de regio Amsterdam.

Ewout Irrgang (SP) noemt de manoeuvre van Bos „budgettaire hocus pocus” omdat FES-gelden buiten de begroting blijven. De Kamer heeft daar geen zicht op. Hij vindt de gang van zaken „ondoorzichtig en voor de Kamer moeilijk te controleren”. Het CDA deelt die mening. Kamerlid Maarten Haverkamp wil „zwart op wit” hoeveel geld er nu naar de infrastructuur gaat.

De gemeente Amsterdam is boos en vindt dat er afspraken worden geschonden. Wethouder Freek Ossel laat via zijn woordvoerder weten dat Amsterdam er vanuit blijft gaan dat het superdividend van 400 miljoen dat de staat van Schiphol krijgt naar de Amsterdamse infrastructuur gaat. Zo stond dat in het regeerakkoord.

Volgens Minister Bos kwam minister Eurlings 1 miljard tekort en is het bedrag bedoeld voor investeringen in de infrastructuur in de regio Amsterdam. Onduidelijk is echter waarvoor het geld precies dient; er zijn plannen voor de aanleg van wegen, spoorlijnen, uitbreiding van de Zuidas in Amsterdam en verbetering van de leefbaarheid in de regio Diemen, Muiden en Weesp. Volgens minister Bos is het beter als collega Eurlings de Kamer zelf informeert over de besteding van het geld. Volgens de woordvoerder van Eurlings wordt „de invulling” met Prinsjesdag bekendgemaakt. „Bos gaat echt niet zomaar een ongedekte cheque uitschrijven.”

De extra miljard euro hangt samen met de verkeersplannen die Eurlings vorig najaar aankondigde voor de verbreding van de A6 en gedeeltelijke overkapping van de A9 in de regio Amsterdam. Voor de plannen voor de infrastructuur in deze regio was al 4,5 miljard euro gereserveerd door Eurlings’ voorganger Karla Peijs (CDA). Maar Eurlings had aan 3,5 miljard genoeg.

De VVD vindt daarom dat Eurlings zich het bos in heeft laten sturen. Frans Weekers: „Uiteindelijk is voor infrastructuur minder geld beschikbaar dan leek uit de tekst van het regeerakkoord”. Irrgang prijst Bos voor de afspraken met de minister van Verkeer. „Eurlings is blij gemaakt met een dooie mus en loopt 400 miljoen mis.”
Bron
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_59503674
Dan maar niet in extra asfalt investeren Martijn?
Niks doen tegen de files rond Amsterdam?
Schiphol en omgeving vast laten lopen?

Is dat wat je wilt?
pi_59503805
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 22:55 schreef du_ke het volgende:

Is dat wat je wilt?
ik vind het geen domme zet, snelwegen rondom de randstad kosten vele miljarden, de VVD geeft het liever aan de club van zorgverzekeraars.
  woensdag 18 juni 2008 @ 23:01:25 #90
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_59503939
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 22:55 schreef du_ke het volgende:

Is dat wat je wilt?
Nee, maar Bos moet wel een reele begroting maken en niet gaan gochelen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_59504088
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 23:01 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Nee, maar Bos moet wel een reele begroting maken en niet gaan gochelen
Oh maar dat is bij grote investeringen erg lastig. Zeker als het om infrastructuur gaat is lange termijn ramen en het goed plannen van uitgaven gewoon heel lastig.
Dit is overigens gewoon een erfenis van de vorige ministers van fin natuurlijk.
  donderdag 19 juni 2008 @ 19:22:14 #92
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_59526390
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 23:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

Oh maar dat is bij grote investeringen erg lastig. Zeker als het om infrastructuur gaat is lange termijn ramen en het goed plannen van uitgaven gewoon heel lastig.
Dit is overigens gewoon een erfenis van de vorige ministers van fin natuurlijk.
Goed plannen versus lange termijn planning en gochelen met geld zijn bij mij twee verschillende zaken
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 19 juni 2008 @ 19:55:51 #93
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_59527446
Lesje economie voor Bos
quote:
Hogere btw niet nodig als Bos uitgaven schrapt

Het kabinet kan de btw-verhoging per 1 januari probleemloos schrappen als het mes maar wordt gezet in de oplopende overheidsuitgaven. Als het kabinet dat nalaat is het zelf verantwoordelijk voor koopkrachtverlies

Syp Wynia

Jan Peter Balkenende (CDA), Wouter Bos (PvdA) en André Rouvoet (ChristenUnie) hebben een probleem. Hun kabinet begon begin vorig jaar met economische voorspoed en ze dachten dat het zo zou blijven. Daarom dachten ze de lasten probleemloos te kunnen verhogen, waarna er na enkele jaren – met de volgende verkiezingen in zicht - weer wat lucht aan de burgers kon worden gegeven.

Gebakken peren
In werkelijkheid zakt de economische groei nu vrij snel in, terwijl de prijzen in hoog tempo oplopen. En nu zit het kabinet met de gebakken peren. Niet zozeer omdat de staat in financiële problemen is gekomen, want de hoge olieprijzen zorgen voor hoge gasinkomsten. Nee, het grootste probleem is de inflatie. Een deel van die geldontwaarding wordt geïmporteerd - onder meer door de duurdere olie -, een ander deel is het gevolg van de krappe arbeidsmarkt die de lonen opdrijft en een derde oorzaak is het kabinet zelf, dat de lasten opdrijft om extra uitgaven te kunnen doen.

Als de prijzen toch al stijgen en de lonen worden uitgehold valt het logischerwijs niet in goede aarde als het kabinet de kosten van het levensonderhoud zelf verder opdrijft. En dat doet het kabinet wel, met hogere accijnzen en hoge milieubelastingen en nieuwe fenomenen zoals de vliegtaks. En dan komt er volgens plan per 1 januari ook nog eens verhoging van de btw bij, van 19 naar 20 procent.

Dat levert de staat ongeveer 2 miljard euro op, maar kan de prijzen ook gauw een half procentje extra laten stijgen en daarmee de koopkracht verder ondermijnen.

Belastingverlaging
Op zich is zo’n hogere btw niet eens zo’n slecht idee, als die maar gepaard gaat met een minstens zo grote verlaging van de belasting op werken. Iets in die richting wil het kabinet ook, zij het via een niet zo logische route, namelijk door de ww-premie voor werknemers terug te brengen tot nul. Dat klinkt aardig, maar is toch een beetje een uitruil tussen appels en peren. Een substantieel lagere loonbelasting zou veel beter zijn.

De druk op het kabinet om de btw-verhoging te laten vallen neemt omdertussen toe, want die draagt bij tot de brede impopulariteit van het kabinet. Eerst zei Bos dat hij er niet van kon afzien, omdat hij de extra miljarden niet kon missen. Nu schijnt hij toch in te zijn voor uitstel met een jaar, waarbij de vraag zich opdringtn waar hij die miljarden vandaan haalt.

Het beste zou natuurlijk zijn om het helemaal af te zien van de btw-verhoging en die te compenseren met lagere uitgaven. Maar dat zal wel niet, want daarvoor hecht dit kabinet te veel aan de extra uitgaven voor prachtwijken, ontwikkelingshulp en andere hobby’s van deze coalitie. Het kabinet verhoogt de collectieve uitgaven deze kabinetsperiode met 7 miljard euro. De hogere btw is helemaal niet nodig als er eens wat oude en nieuwe uitgaven worden geschrapt.
Bron
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_59527608
Oh Wynia heeft verstand van economie? Meer zelfs dan een heel leger beleidsambtenaren?

Heb je dan ook enkele goede in invloedrijke bladen gepubliceerde artikelen van hem?
  donderdag 19 juni 2008 @ 20:33:58 #95
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59528748
Waarom heeft Nederland eigenlijk niet een enorm begrotingsoverschot?
De laatste jaren is de olieprijs (en daarmee de gasprijs) explosief gestegen. Niet alleen door de extra BTW en accijns, maar ook door de extra opbrengsten van geexporteerd gas zouden er toch bakken geld binnen moeten komen?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_59529066
quote:
Op woensdag 9 april 2008 15:22 schreef Pool het volgende:

[..]

Ooit van 'gulden middenweg' gehoord? Of makkelijker gesteld: geen zout op je frietjes is niet lekker, maar teveel zout ook niet.
Ook wel bekend als dat ellendige eeuwige polderen?
  donderdag 19 juni 2008 @ 20:43:21 #97
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_59529115
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 20:42 schreef Sora het volgende:

[..]

Ook wel bekend als dat ellendige eeuwige polderen?
Zo ellendig is dat gepolder niet. Het is onder andere de hoofdreden dat er in Nederland niet zoveel gestaakt wordt. Bron.
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 20:33 schreef SeLang het volgende:
Waarom heeft Nederland eigenlijk niet een enorm begrotingsoverschot?
De laatste jaren is de olieprijs (en daarmee de gasprijs) explosief gestegen. Niet alleen door de extra BTW en accijns, maar ook door de extra opbrengsten van geexporteerd gas zouden er toch bakken geld binnen moeten komen?
We moesten in de JSF investeren en we moesten naar Afghanistan.

Dag winst.
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 19:55 schreef Martijn_77 het volgende:
Lesje economie voor Bos
[..]

Bron
.

Het blijft natuurlijk een persoonlijke perceptie, waarop nu wel en niet bespaard zou moeten worden...
Ik zeg bijvoorbeeld dat je het niet kunt maken de ontwikkelingshulp te minderen zolang de importheffingen er nog zijn.
pi_59529666
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 20:43 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Zo ellendig is dat gepolder niet. Het is onder andere de hoofdreden dat er in Nederland niet zoveel gestaakt wordt. Bron.
[..]

We moesten in de JSF investeren en we moesten naar Afghanistan.

Dag winst.

[..]

.

Het blijft natuurlijk een persoonlijke perceptie, waarop nu wel en niet bespaard zou moeten worden...
Ik zeg bijvoorbeeld dat je het niet kunt maken de ontwikkelingshulp te minderen zolang de importheffingen er nog zijn.
daar ligt het niet aan want de jsf moet nog betaald worden en dat moet binnen het defensiebudget gebeuren en dat is niet gebeurd. Uruzgan idem ditto
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_59538163
In Uruzgan is wel meer uitgegeven dan begroot volgens mij.
  vrijdag 20 juni 2008 @ 00:09:20 #100
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_59538355
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 20:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

daar ligt het niet aan want de jsf moet nog betaald worden en dat moet binnen het defensiebudget gebeuren en dat is niet gebeurd. Uruzgan idem ditto
Ik heb het over de investeringen van (zogenaamd) 800 miljoen die 'direct' terugverdiend zou worden. Plus het verlies in de toekomst. Dat gaat ons wel een generaal pardon + ontwikkelingshulp x 10 kosten, voel ik zo aan.

Uruzgan valt daarnaast ook niet volledig binnen defensie, maar ook bij ontwikkelingssamenwerking, buitenlandse zaken en nog wat departementen.

Zo staat dat aan het eind van het jaar op de balans weer 'netjes'....
  vrijdag 20 juni 2008 @ 10:29:57 #101
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_59543898
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 00:09 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik heb het over de investeringen van (zogenaamd) 800 miljoen die 'direct' terugverdiend zou worden. Plus het verlies in de toekomst. Dat gaat ons wel een generaal pardon + ontwikkelingshulp x 10 kosten, voel ik zo aan.

Uruzgan valt daarnaast ook niet volledig binnen defensie, maar ook bij ontwikkelingssamenwerking, buitenlandse zaken en nog wat departementen.

Zo staat dat aan het eind van het jaar op de balans weer 'netjes'....
direct is nooit gezegd het was meer een voorschot voor het bedrijfsleven wat nu aan het klagen is dat het jsf programma zoveel oplevert dat ze het niet terug willen betalen.
  vrijdag 4 juli 2008 @ 20:25:10 #102
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_59896840
quote:
CDA kritisch over boekhoudkundige oplossingen Bos

DEN HAAG - Coalitiepartij CDA heeft kritiek op het grote aantal boekhoudkundige oplossingen dat minister Wouter Bos (Financiën) in de begroting heeft opgenomen.

Het gaat onder meer om het verschuiven van geld van het ene naar het andere jaar. Hoewel dat in voorgaande jaren ook gebeurde, storen de christendemocraten zich nu aan de timing en de omvang van de bedragen.

Dat bleek woensdagavond tijdens het debat over de voorjaarsnota, de actuele stand van de begroting.

Wegmoffelen

CDA-Tweede Kamerlid Frans de Nerée vreest dat door het "wegmoffelen" van geld aan het begin van het jaar de Kamer in december opnieuw verrast wordt door meevallers die niet meer uitgegeven kunnen worden. "Je belemmert daarmee de mogelijkheden van het parlement", aldus De Nerée.

Bos wierp de kritiek verre van zich. Hij wees erop dat er niets anders gebeurt dan onder vorige kabinetten. Volgens Bos tekent het juist het voorzichtige begrotingsbeleid dat er nu al bedragen worden ingeboekt die aan het einde van het jaar nodig zijn. Daarnaast is het schuiven met geld toegestaan, als je maar binnen de kaders van de begroting blijft, aldus de minister.

Superdividend

De Nerée toonde zich woensdagavond ook teleurgesteld over de besteding door Bos van het door luchthaven Schiphol uitgekeerde superdividend. Volgens hem wordt onvoldoende tegemoet gekomen aan de afspraak dat het geld gebruikt zou worden voor de infrastructuur rond de luchthaven, zoals de ontwikkeling van de Noordvleugel.
Bron

Dus Bos is aan het goochelen met cijfers

Een hele slechte zaak
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_59907789
Heb je hetstukje en dan met name onder het kopje 'wegmoffelen' ok gelezen martijn?
  zondag 6 juli 2008 @ 11:42:32 #104
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_59922403
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 13:42 schreef du_ke het volgende:
Heb je hetstukje en dan met name onder het kopje 'wegmoffelen' ok gelezen martijn?
Ja, maar een goed boekhouder hoort niet te goochelen met cijfers en dingen weg te moffelen. Zet dan gewoon een voorziening in de boeken.

Maak het inzichtelijk. Dan weten de burgers ook waarvoor ze betalen en wat ze eventueel terug zullen krijgen (ze zouden de meevallers eens terug moeten geven aan de burgers om de economie te stimuleren) .

Al acht ik dat met dit splizieke een utopie. Ze geven dan liever meer geld uit en belasten de burgers vervolgens weer meer.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_59923153
Ok in de eerste alinea onder dat kopje staat dat Bos er hiermee voor zorgt dat een deel van de meevallers juist niet wordt uitgegeven. Is dat spilziek?

In de tweede alinea geeft hij aan niks anders te doen dan z'n voorgangers die deden het dus ook per definitie slecht?
  zondag 6 juli 2008 @ 13:14:02 #106
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_59923865
quote:
Op zondag 6 juli 2008 12:30 schreef du_ke het volgende:
Ok in de eerste alinea onder dat kopje staat dat Bos er hiermee voor zorgt dat een deel van de meevallers juist niet wordt uitgegeven. Is dat spilziek?

In de tweede alinea geeft hij aan niks anders te doen dan z'n voorgangers die deden het dus ook per definitie slecht?
Ja ik snapte het ook al niet, zorgt bos er een keer voor dat die vvd parlementsleden niet te veel kunnen uitgeven en zodoende de staatsschuld verminderd kan worden, is het weer niet goed
  zondag 6 juli 2008 @ 13:15:28 #107
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_59923887
quote:
Op zondag 6 juli 2008 13:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ja ik snapte het ook al niet, zorgt bos er een keer voor dat die vvd parlementsleden niet te veel kunnen uitgeven en zodoende de staatsschuld verminderd kan worden, is het weer niet goed
Maar dat doet ie tenkoste van de koopkracht (laatste jaar voor veel mensen een koopkracht krimp) en dat is ook niet aan te raden als je de economie draaiend wilt houden.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 11 juli 2008 @ 13:48:20 #108
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_60040380
quote:
Op zondag 6 juli 2008 13:15 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Maar dat doet ie tenkoste van de koopkracht (laatste jaar voor veel mensen een koopkracht krimp) en dat is ook niet aan te raden als je de economie draaiend wilt houden.
De economie in Nederland draait wel, ze groeit zelfs nog steeds.

Ik loop al jaren met deze vraag rond en heb m al verschillende keren gesteld, misschien kan jij m wel beantwoorden: waarom moet economie altijd groeien?
Dit kapitalistische dogma is aan reflectie toe.

Beetje off-topic, maar wat wel leuk is: in Denemarken is de economie laatst een klein beetje gekrompen. En wat bleek tot ieders verbazing...tromgeroffel...er gebeurde helemaal niks.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 14:29:56 #109
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60041412
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 13:48 schreef ErikT het volgende:

[..]

De economie in Nederland draait wel, ze groeit zelfs nog steeds.
Bron?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_60047499
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 14:29 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron?
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)2008/2008-047-pb.htm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')