quote:Kabinet geeft snelle daling koopkracht toe
Het kabinet erkent dat Nederlanders volgend jaar veel minder te besteden hebben, maar noemt dit ook 'onvermijdelijk': het volledig compenseren van de verminderde koopkracht kost teveel geld.
Nederlanders hebben volgend jaar minder te besteden, ondanks de sterke economische groei
De regering wil vooral ouderen en minima compenseren voor de verwachte koopkrachtdaling, bevestigen ingewijden tegen nieuwsdienst ANP. Maar de betrokken bewindslieden zouden nog niet tot concrete maatregelen hebben besloten.
Ook is het niet bekend wat de regering voor de andere Nederlanders gaat doen nu blijkt dat ze - ondanks de bloeiende economie - volgend jaar minder te besteden hebben.
Geld uitgeven
Wel zouden de betrokken ministers het erover eens zijn dat ouderen en minima niet helemaal kunnen worden gecompenseerd: het kabinet zou de huidige periode van economische groei willen gebruiken om de overheidsfinanciën op orde te krijgen, en extra geld uitgeven past daar niet bij.
De snel dalende koopkracht bleek woensdag uit vertrouwelijke cijfers van het Centraal Plan Bureau (CPB): huishoudens dreigen er volgend jaar een half procent of meer op achteruit te gaan, twee keer zoveel als eerder geraamd.
Belastingverhogingen
Oorzaak van de sterke daling zijn de stijging van de zorg- en awbzpremie en de belastingverhogingen die het kabinet heeft ingevoerd. SP en VVD hebben laten weten dat een achterblijvende koopkracht bij economische groei wat hun betreft onaanvaardbaar is.
Morgen praat het kabinet verder over de begroting voor volgend jaar, die op Prinsjesdag moet worden gepresenteerd.
Een reden is dat men nu wil sparen voor economische slechtere tijden, tot zover het spilzieke imago van de PvdA. Of je het eens ben met deze koers is een tweede.quote:Op woensdag 19 december 2007 15:33 schreef Martijn_77 het volgende:
Bron
Dit is toch gewoon triest te noemen de economie loopt als een zonnetje en nog gaat bijna iedereen er op achteruit. Dit toon mijn inziens aan dat dit kabinet niet is staat is om dit land economisch goed te leiden.
Economische groeit heft niet gelijk een koopkracht groei te betekenen maar zeker geen koopkrachtdaling. Maar schijnbaar denkt dit kabinet daar heel anders over. Iets wat in mijn ogen onacceptabel is.
Maar misschien kan iemand een goede reden geven voor dit beleid (Als die er al is......)
Euh ja maar dat doe je niet door de overheidsuitgaven te laten stijgen en de burger meer te laten betalen. Dan repareer je namelijk niks.quote:Op woensdag 19 december 2007 15:34 schreef FlyingFox het volgende:
Men moet het dak repareren wanneer de zon schijnt.
ja dag.. net zo'n onzin als "eerst het zuur, dan het zoet"....quote:Op woensdag 19 december 2007 15:34 schreef FlyingFox het volgende:
Hoeveel %?quote:Op woensdag 19 december 2007 15:47 schreef teamlead het volgende:
[..]
ja dag.. net zo'n onzin als "eerst het zuur, dan het zoet"....
ik ga er gewoon grof op achteruit vanaf volgende maand dankzij deze regering...
Wat wordt precies gerepareerd?quote:Op woensdag 19 december 2007 15:38 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Een reden is dat men nu wil sparen voor economische slechtere tijden, tot zover het spilzieke imago van de PvdA. Of je het eens ben met deze koers is een tweede.
En in welk land verwacht jij een andere overheidsstructuur die ook nog eens goedkoper wordt met de jaren?quote:Op woensdag 19 december 2007 16:12 schreef Semisane het volgende:
. Ik geef toe..ik protesteer ook niet, maar ik woon dan ook niet veel langer in dit zinkend schip genaamd Nederland.![]()
Nou niet zo zeer die goedkoper wordt, maar wel die niet als maar in verhouding duurder wordt. Daarbij zijn er landen met een relatief goedkope overheid, goed er zal dan veel minder geregeld zijn, maar ja...in Nederland is imho gewoon weg te veel geregeld...en daardoor wordt de overheid ook veels te duur.quote:Op woensdag 19 december 2007 16:17 schreef Chewie het volgende:
[..]
En in welk land verwacht jij een andere overheidsstructuur die ook nog eens goedkoper wordt met de jaren?
Exact voor koopkrachtverbetering ben je bij geen enkele overheid aan het juiste adres, dit zul je toch echt zelf moeten doen. Jammer dat veel mensen dit niet begrijpen.quote:Op woensdag 19 december 2007 16:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Gellukig heb ik een nieuwe baan (met een nieuw salaris) aan de horizon.![]()
Jobhoppen ftw.
Koopkrachtverbetering niet wellicht, maar koopkrachtachteruit gang kan zeer zeker aan de overheid liggen. Belastingverhogingen, BTW verhogingen, accijns verhogingen, ziektekostenpremie verhogingen enz enz..quote:Op woensdag 19 december 2007 16:28 schreef Chewie het volgende:
[..]
Exact voor koopkrachtverbetering ben je bij geen enkele overheid aan het juiste adres, dit zul je toch echt zelf moeten doen. Jammer dat veel mensen dit niet begrijpen.
Ja dat kunnen ze weer welquote:Op woensdag 19 december 2007 16:33 schreef Semisane het volgende:
[..]
Koopkrachtverbetering niet wellicht, maar koopkrachtachteruit gang kan zeer zeker aan de overheid liggen. Belastingverhogingen, BTW verhogingen, accijns verhogingen, ziektekostenpremie verhogingen enz enz..
Zeg...wat ik nou opnoem...dat gaat vanaf 1 januari in toch?
Damn...das ook wat.
Je begint nu wel heel erg triest te worden.quote:Op woensdag 19 december 2007 16:30 schreef Klopkoek het volgende:
Wat in het tendentieuze bericht maar heel summier bij staat is dat de veroorzaker de stijging van de zorgpremie is, met dank aan Hoogervorst.
VVD
Wie heeft dit zorgstelsel ingevoerd? Nou? En wie beloofde dat de premies niet zouden stegen maar deden ze dat onder zijn ambtstermijn alsnog?quote:Op woensdag 19 december 2007 16:36 schreef Chewie het volgende:
[..]
Je begint nu wel heel erg triest te worden.
De VVD de schuld van de overige stijgingen geven was te moeilijk/onmogelijk zeker?![]()
Overigens is de komende zorgpremie stijging niet te danken aan de VVD maar aan het geweldige kabinet wat er nu zit.
En? Wie zit er nu in het kabinet en wie verandert het zorgstelsel zo dat het duurder wordt?quote:Op woensdag 19 december 2007 16:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wie heeft dit zorgstelsel ingevoerd? Nou? En wie beloofde dat de premies niet zouden stegen maar deden ze dat onder zijn ambtstermijn alsnog?
Nu we met dit soort persoonlijke aanvallen gaan strooien hou ik het voor gezienquote:Op woensdag 19 december 2007 16:48 schreef Chewie het volgende:
[..]
En? Wie zit er nu in het kabinet en wie verandert het zorgstelsel zo dat het duurder wordt?
Dit jaar zijn ze overigens niet gestegen in vergelijking met 2006
Kortom hou eens op met je zielige kortzichtige gejank.
Welk dak zijn we ook alweer aan het repareren?quote:Op woensdag 19 december 2007 15:34 schreef FlyingFox het volgende:
Heel leuk, maar aan de stijging van de zorgpremie kan dit kabinet niets doen.quote:Op woensdag 19 december 2007 16:54 schreef FJD het volgende:
[..]
Welk dak zijn we ook alweer aan het repareren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |