abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 5 april 2008 @ 21:20:03 #76
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57856502
Overigens zou ik wel balen van een afspraak terwijl het zo kort dag is, maar ik zou wel meegaan.
pi_57856519
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 21:17 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat lijkt me inderdaad geen gezonde werkomgeving voor je. Maar iets anders waar al niet op voorhand vast staat dat het adhoc schakelen wordt is ook geen optie? Ambtenaar ofzo
Ambtenaar zou idd kunnen. Maar ik ben met een heel andere baan bezig. Ga binnenkort met opleidingen beginnen. Het betreft ondersteuning en begeleiding van mensen zoals ik, en dat is iets wat ik heel graag wil omdat ik goed kan begrijpen hoe soortgelijk mensen denken en redeneren.
pi_57856545
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 21:18 schreef leonieke het volgende:

[..]

Dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen. Sorry

Heb je enig idee hoe dit eigenlijk komt?
Ja, ik ben hoogfunctionerend autist En ik heb daardoor moeite met veranderingen, en zeker veranderingen op kort termijn.
  zaterdag 5 april 2008 @ 21:21:59 #79
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57856550
Ik moet het anders formuleren denk..het heeft te maken met voorspelbaarheid.
Als alles voorspelbaar is, dan kan ik meebuigen. Als er dan iets 'plotseling' verandert, dan steekt er een soort storm op.
Het voelt als 'tegen de muur' gekwakt worden.
Er dan tegenin gaan, of mij met zachte dwang iets toch laten doen resulteert zelden in een positief effect.
Op uitjes bij mensen die ik niet al te goed ken, moet ik me echt voorbereiden. Dat zal ongetwijfeld ontzettend kneuzerig klinken, maar ik vind het echt vervelend.
Waarmee ik dus niet zeg dat ik niet van mensen houd. Waarom ik ook zijn 'anti-sociaal' niet begrijp.
  zaterdag 5 april 2008 @ 21:24:17 #80
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57856614
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 21:16 schreef Juup© het volgende:

[..]

Maar het gaat nu over mij en het topic is van SHE, dus ik hou mij op de achtergrond (tenzij zij het niet erg vindt).
Ben je gek. Het is toch óns internet?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 5 april 2008 @ 21:25:01 #81
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57856634
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 21:20 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ambtenaar zou idd kunnen. Maar ik ben met een heel andere baan bezig. Ga binnenkort met opleidingen beginnen. Het betreft ondersteuning en begeleiding van mensen zoals ik, en dat is iets wat ik heel graag wil omdat ik goed kan begrijpen hoe soortgelijk mensen denken en redeneren.
Ja ik ben 5 maanden ambtenaar geweest. Hun idee van snel was "Ik bel je over een week of 6 om op korte termijn een afspraak te maken"

Succes met je nieuwe functie. Klinkt als iets dat op je lijf is geschreven.
pi_57856649
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 21:21 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ja, ik ben hoogfunctionerend autist En ik heb daardoor moeite met veranderingen, en zeker veranderingen op kort termijn.
Had ik niet door. Sorry als ik wat hard overkwam misschien.
pi_57856701
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 21:25 schreef leonieke het volgende:

[..]

Had ik niet door. Sorry als ik wat hard overkwam misschien.
Kun jij niet weten, staat nergens in mijn profiel of zo

[ Bericht 0% gewijzigd door Juup© op 05-04-2008 21:40:55 ]
pi_57856761
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 21:27 schreef Juup© het volgende:

[..]

Kun jij niet weten, staat nergens in mijn profiel of
Ik zou het zelfs nooit nagekeken hebben. Je wilt niet weten hoe vaak ik al tegen een vrouw ben bezig geweest terwijl ik dacht dat het een man was en omgekeerd
pi_57856908
Ik ben heel flexibel, dus last-minute uitnodigen zijn voor mij helemaal geen issue.
Wat bij ons wél een probleem is, is dat mijn vriend er een probleem van maakt als ik een keertje níet mee wil!
Zelfs als ik duidelijk echt niet lekker ben baalt hij er van dat ik niet meega. Ik voel me dan steevast enorm schuldig, waardoor ik vaak toch mee ga.
En dat terwijl ík regelmatig dingen zonder hem doe, en hij soms weigert als ik hem meevraag om iets te doen met 'mijn' mensen.
pi_57857007
Hmz... hoe raar cinnamongirl. Zeker omdat je op het einde zegt dat hij zelf soms niet meegaat...
Het hangt natuurlijk wel van de gelegenheid af: dat je niet meegaat bij gewoon een drink op café kan ik verstaan, een huwelijk bv zou ik niet kunnen begrijpen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 5 april 2008 @ 22:07:15 #87
862 Arcee
Look closer
pi_57857514
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 16:19 schreef SHE het volgende:
Ik vind ze persoonlijk nogal vervelend namelijk en wil niet de verplichting voelen ergens wel of niet te zijn.
Inderdaad, vrijheid blijheid.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_57857890
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 16:33 schreef DDBtje het volgende:
Hoe herkenbaar, zeker die vriend die 2 dagen (en dat is nog luxe bij de mijne) ineens beseft dat hij wat vergeten is en dan verwacht dat ik meteen mijn planning aan de kanten gooi om met hem mee te gaan.

BIj ons lopen dit soort dingen steenvast uit op ruzie, hij begrijpt dat echt niet wat het probleem is (dat iedereen het leuk vind en ik nooit krijg ik dan ook altijd als verwijt) en uiteindelijk geef ik 9 van de 10 keer toe en ga ik mee...en dit ritueel herhaalt zich al 7!!! jaar.

Dus het antwoord, ja volgens mij horen verplichtingen erbij. Zelfs een kalender waar ik zelfs echt de meest lullige dingen opzet (zoals vrijhouden: ik wil lekker niets doen) heeft geen zin, hij wil er niet naar kijken of ziet het niet en komt vervolgens gerust op zaterdagavond vertellen dat we op zondag met zijn hele familie uit eten gaan...wat al weken geleden gepland is.
Pff, daar zou ik ook niet van gediend zijn.
Wat is er gebeurd met overleggen??!
  zaterdag 5 april 2008 @ 23:25:25 #89
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_57859398
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 22:22 schreef Chrrris het volgende:

[..]

Pff, daar zou ik ook niet van gediend zijn.
Wat is er gebeurd met overleggen??!
Waarom zou hij willen overleggen? Ze gaat al 7 jaar gewoon mee.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_57859723
Bij overleggen komen altijd dezelfde punten naar boven als ik geen zin heb: dat alleen ik het niet leuk vind, dat ik nooit iets leuk vind, dat ik, ik , ik , etc, etc.

Ik heb het gewoon niet zo op die verplichte dingen. Ik krijg echt al de kriebels van dingen als kerst, moederdag, vaderdag, etc.

En dat ik dan toch meega...verder is hij wel heel lief.
Ik ben het misschien niet eens met jou, en jij bent het misschien niet eens met mij. Maar laten we het daar dan over eens zijn.
pi_57860661
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 23:36 schreef DDBtje het volgende:
Bij overleggen komen altijd dezelfde punten naar boven als ik geen zin heb: dat alleen ik het niet leuk vind, dat ik nooit iets leuk vind, dat ik, ik , ik , etc, etc.

Ik heb het gewoon niet zo op die verplichte dingen. Ik krijg echt al de kriebels van dingen als kerst, moederdag, vaderdag, etc.

En dat ik dan toch meega...verder is hij wel heel lief.
Wat een verwijten van zijn kant. Jammer dat hij het niet van jouw kant kan of wil zien.

En die verplichte dagen moeten men afschaffen (ik heb het al gedaan ).
  zondag 6 april 2008 @ 05:29:10 #92
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_57863578
Lang leve de vrijheid en zeker in een relatie!
Als ik een hekel heb aan die verplichte etentjes, bowl-avonden of feestdagen doet de ander me logischerwijs weinig plezier met een uitnodiging.
Ergens is het wel logisch dat je de partner van een vriend(in) van je ook uitnodigd, maar dat moet nog niet als verplichting gaan voelen om daar ook daadwerkelijk naar toe te moeten natuurlijk.

Helaas vatten velen dat wel zo op en krijgen ze het idee dat het 'stom' is als je dan alleen aankomt, maar ieder z'n leven en ding wat mij betreft en als de ander wat anders/beters te doen heeft of gewoon totaal geen trek heeft om daar over de vloer te komen zal ik er niet mee zitten, of het moet echt iets speciaals zijn waar je je vriend of vriendin bij wilt hebben.
Herken de verplichtingen trouwens wel hoor, inclusief geweldige familiedagen bij de ouders van de ander, hoe geweldig is dat.
Soms moet je nou eenmaal wat water bij de wijn doen en moet je vrolijk en sociaal doen terwijl je liever thuis op de bank een dvd-tje zou kijken, maar dat hoort er blijkbaar toch bij.
  zondag 6 april 2008 @ 05:43:51 #93
82136 Xennia
gekroond
pi_57863598
Ik ben net zo autistisch en misschien wel erger, ik houd niet van sociale verplichtingen in het algemeen. Daarvan heb ik er doordeweeks al genoeg. Het weekend is voor mezelf en daarin doe ik alleen waar ik zin in heb. En als hij daar niet mee kan leven, is hij te afhankelijk van mij of sociale conventies
pi_57863792
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 21:14 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Maar hoe doe je dat dan met werk en dergelijke? Ik heb in de afgelopen 7 jaar nog NOOIT mij dagplanning kunnen afmaken door ad-hoc werkzaamheden. Ik geef toe, dat is uitzonderlijk, maar in bijna elke werkkring staan planningen niet maanden van te voren vast.
Goed punt.

Ik ben er niet trots op dat ik inflexibel ben. Natuurlijk, het is vaak volstrekt onschuldig, bijvoorbeeld wanneer ik elke dag exact dezelfde route wandel (op dezelfde plaats oversteek en op dezelfde manier om een boom heen loop). Maar het kan me ook echt in de weg zitten, bijvoorbeeld als ik een verwachtingspatroon in m'n hoofd heb zitten waar m'n geliefde niets van weet en zich dus niet aan kan conformeren (los van het willen); daar raak ik erg gefrustreerd van.

Op m'n werk kan ik er aardig mee omgaan. Ik breng orde in chaos waar dat mogelijk is: ik ben vreselijk georganiseerd, mijn bureau is leeg (d.w.z.: opgeruimd leeg), en ik maak zoveel mogelijk afspraken vooruit. Als iets niet uitpakt zoals ik verwacht had, dan kan ik moeilijk afhaken. Slikken dus. Maar dat professionele masker ben ik kwijt op het moment dat ik naar huis ga. Dan kan ik niet meer iemand anders zijn dan mezelf. Dat is zó slopend.

Ik besef ook dat het voor anderen en mezelf slopend kan zijn om rigide (en vaak ook nog hoge) verwachtingen te hebben. Het blijft schipperen tussen de grenzen van mijn karakter en wat ik wél kan doen om mijn leven en ons leven samen soepeler te laten verlopen. Op welk punt verloochen ik mezelf, en op welk punt maak ik een drama van iets wat het niet waard is? Dat is een voortdurend wikken en wegen. Ik hoop dat het makkelijker wordt naarmate ik ouder word .
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 6 april 2008 @ 08:46:56 #95
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57863820
Volgens mij worden mensen in de regel eerder minder flexibel naarmate ze ouder worden
pi_57863841
quote:
Op zondag 6 april 2008 08:46 schreef Swetsenegger het volgende:
Volgens mij worden mensen in de regel eerder minder flexibel naarmate ze ouder worden
Ik mag toch hopen dat je jezelf beter leert kennen en beter met jezelf om leert gaan.
  zondag 6 april 2008 @ 09:03:01 #97
pi_57863866
quote:
Op zondag 6 april 2008 08:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat je jezelf beter leert kennen en beter met jezelf om leert gaan.
Maar leren anderen wel met jou om gaan?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_57863879
quote:
Op zondag 6 april 2008 09:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Maar leren anderen wel met jou om gaan?
Als ze me nu al dulden, dan kan het alleen maar beter worden.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 6 april 2008 @ 09:29:33 #99
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57863983
quote:
Op zondag 6 april 2008 08:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nee, ik denk eerder dat je berust in je karakter. Flexibiliteit is iets van jeugd.
pi_57864068
quote:
Op zondag 6 april 2008 09:29 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee, ik denk eerder dat je berust in je karakter. Flexibiliteit is iets van jeugd.
Wellicht als je kinderen neemt vooraleer je een zekere staat van verlichting bereikt. Dan wordt het accent verschoven van je eigen maakbaarheid naar die van de koters.

Ik heb overigens een meer aristoteliaanse visie op 'karakter': Het is dan ook duidelijk dat geen enkele voortreffelijkheid van karakter door natuurlijke aanleg in ons ontstaat. Berusting is luiheid.
pi_57864260
Ik ga vaker niet dan wel mee naar dat soort dingen. Ben een huismus, vind het leuk als mensen hier komen, maar ga minder graag naar andere mensen toe. Mijn vriend vindt dat af en toe wel ongezellig, maar hij weet hoe ik ben en maakt er niet echt een probleem van. Als er echter een harde afspraak staat, dan vind ik wel dat je je eraan moet houden.
pi_57864389
Ghihi wat een feest der herkenning dit topic.
Ergens heb ik mazzel, in mijn relatie ben ik de MINST autistische (als omschrijving, niet als echt medische dingus) dus steek ik er normaal bij af, maar ik kan ook vaker niet dan wel met dit soort last minute in de mik geschoven verplichtingen omgaan.
IRL lijk ik , naast mijn vriend, de enige te zijn die hier last van heeft...

En wat Swetsenegger zegt; ik kan op mijn werk heel goed van alles doen en ok vinden en accepteren, wat ik prive absoluut niet trek. Het is niet eens een masker zoals iemand dat noemde, maar ik vind dat gewoon een onderdeel van "werk". Je (uiteraard binnen bepaalde grenzen) een beetje zakelijk opstellen en zorgen dat het op je werk goed loopt, dus eik dat je doet waarvoor je wordt betaald.
Prive moet ik me thuis en op mijn gemak voelen, daar gelden dus andere regels voor zeg maar.

Ik ga ook niet in mijn verwassen pyjama broek met te kort hemdje aan mijn bipz krabbend naar mijn werk. Daar vind ik het mee te vergelijken. Op je werk doe je gewoon dingen als onderdeel van een organisatie en daar stel je je zakelijk op.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_57864561
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 21:07 schreef Juup© het volgende:

[..]

Van geen afspraak naar wel een afspraak. In mijn hoofd c.q. planning staat op dat moment geen afspraak geplant, en ik kan niet zo snel een afspraak toevoegen omdat ik dan in de war raak.
*phew* Ik ben niet de enige autist hier (weet niet of ik het echt ben, vermoed het wel eens).

En ik vind dus ook dat het doen van de was of het opruimen van het huis e.d. geldige redenen zijn om iets anders niet te gaan doen. Mannen begrijpen dat denk ik iha niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Isegrim op 06-04-2008 10:42:20 ]
  zondag 6 april 2008 @ 11:36:10 #104
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_57865421
quote:
Op zondag 6 april 2008 10:37 schreef Isegrim het volgende:
*phew* Ik ben niet de enige autist hier (weet niet of ik het echt ben, vermoed het wel eens).
wat is dat toch met die self-proclaimed autisten tegenwoordig op Fok?
zo vaak dat mensen van zichzelf zeggen te denken autist te zijn - is dat hip tegenwoordig ofzo? hoor je er dan bij? de nieuwe garantie voor aandacht?
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_57865500
quote:
Op zondag 6 april 2008 11:36 schreef Garisson72 het volgende:

[..]

zo vaak dat mensen van zichzelf zeggen te denken autist te zijn - is dat hip tegenwoordig ofzo? hoor je er dan bij? de nieuwe garantie voor aandacht?
Doe niet zo overtrokken. Het is een persoonlijkheidsspectrum met als ene uiterste 'buigen' en als andere uiterste 'knakken'. Mensen praten graag over zichzelf, that's all.
pi_57865817
quote:
Op zondag 6 april 2008 11:36 schreef Garisson72 het volgende:

[..]

Daar moet je niet teveel achter zoeken, dat is net als jezelf spastisch noemen. Dan denk je toch ook niet gelijk dat iemand echt spastisch is?
There is no love sincerer than the love of food.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 6 april 2008 @ 12:05:44 #107
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57865910
Nou ja, als je werkelijk niet in staat bent om met 2 dagen notie te KUNNEN buigen (dat is wat anders dan willen), lijkt de diagnose me slechts kennisgeving eigenlijk.
  zondag 6 april 2008 @ 12:16:06 #108
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57866129
quote:
Op zondag 6 april 2008 10:37 schreef Isegrim het volgende:

[..]

En ik vind dus ook dat het doen van de was of het opruimen van het huis e.d. geldige redenen zijn om iets anders niet te gaan doen. Mannen begrijpen dat denk ik iha niet.
Het gaat niet om de redenen of de geldigheid daarvan. Het gaat erom dat ik die dingen voor dit weekend had staan en dan moet dat gebeuren.
Als dat niet gebeurt, dan gaat het echt helemaal de mist in de week erop,omdat mijn mechanisme dan faalt.
Dan raak ik weer in paniek, word ik gestressed en kan ik als een tijdbom door de wereld wandelen.
Je zou denken dat dat nergens op slaat, het is maar de was. Maar de was is voor mij een onderdeel van een geoliede machine, die alleen functioneert zoals ik het heb ingericht.
Elke verstoring is dan een bedreiging, want dan moet ik de structuur aanpassen en dat is in mijn ogen niet haalbaar

En tegen mensen die ik niet ken, zeg ik gewoon dat ik nu eenmaal heel vlijtig ben.

In elk mens kun je wel autistische trekken vinden, net als narcistische en schyzofrene.
Het is pas een probleem als het je dagelijks functioneren beinvloed.

[ Bericht 0% gewijzigd door SHE op 06-04-2008 12:23:05 ]
pi_57866139
quote:
Op zondag 6 april 2008 12:05 schreef Swetsenegger het volgende:
Nou ja, als je werkelijk niet in staat bent om met 2 dagen notie te KUNNEN buigen (dat is wat anders dan willen), lijkt de diagnose me slechts kennisgeving eigenlijk.
Dan ken je de verhalen niet van mensen die iets vergeten zijn op hun boodschappenlijstje te zetten en dus naar huis gaan om een nieuw boodschappenlijst te maken zodat ze het product kunnen kopen. Of mensen die levend onder de douche verbranden omdat ze nu eenmaal altijd 10 minuten moeten douchen, ookal blijkt er iets mis te zijn met de temperatuur van het water.

Er zit heel wat tussen Rainman en moeite hebben met 2 dagen kennisgeving.
pi_57866173
quote:
Op zondag 6 april 2008 12:16 schreef SHE het volgende:

[..]

Het gaat niet om de redenen of de geldigheid daarvan. Het gaat erom dat ik die dingen voor dit weekend had staan en dan moet dat gebeuren.
Als dat niet gebeurt, dan gaat het echt helemaal de mist in de week erop,omdat mijn mechanisme dan faalt.
Dan raak ik weer in paniek, word ik gestressed en kan ik als een tijdbom door de wereld wandelen.
Je zou denken dat dat nergens op slaat, het is maar de was. Maar de was is voor mij een onderdeel van een geoliede machine, die alleen functioneert zoals ik het heb ingericht.
Elke verstoring is dan een bedreiging, want dan moet ik de structuur aanpassen en dat is in mijn ogen niet haalbaar

En tegen mensen die ik niet ken, zeg ik gewoon dat ik nu eenmaal heel vlijtig ben.

In elk mens kun je wel autistische trekken vinden, net als narcistische en schyzofrene.
Het is pas een probleem als je dagelijks functioneren beinvloed.
Herkenbaar.
pi_57866341
quote:
Op zondag 6 april 2008 12:16 schreef SHE het volgende:

[..]

s
Het is pas een probleem als het je dagelijks functioneren beinvloed.
quote:
Op zondag 6 april 2008 08:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Maar het kan me ook echt in de weg zitten, bijvoorbeeld als ik een verwachtingspatroon in m'n hoofd heb zitten waar m'n geliefde niets van weet en zich dus niet aan kan conformeren (los van het willen); daar raak ik erg gefrustreerd van.
Mooi omschreven en herkenbaar

[ Bericht 49% gewijzigd door Juup© op 06-04-2008 12:33:28 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 6 april 2008 @ 12:46:11 #112
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57866706
quote:
Op zondag 6 april 2008 12:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dan ken je de verhalen niet van mensen die iets vergeten zijn op hun boodschappenlijstje te zetten en dus naar huis gaan om een nieuw boodschappenlijst te maken zodat ze het product kunnen kopen. Of mensen die levend onder de douche verbranden omdat ze nu eenmaal altijd 10 minuten moeten douchen, ookal blijkt er iets mis te zijn met de temperatuur van het water.

Er zit heel wat tussen Rainman en moeite hebben met 2 dagen kennisgeving.
Dat zijn dwangneuroses die elk mens tot op zekere hoogte heeft. Het wordt wat mij betreft inderdaad zorgelijk als je zo'n dwangneurose niet KAN doorbreken als dat noodzakelijk is. Dus als je die 10 minuten douchen ook echt vol maakt ondanks dat dat betekent dat je te laat op je afspraak voor een sollicitatie gesprek komt. En zeker in geval van jouw voorbeeld.

Snap je? Op het moment dat je iets niet KAN veranderen ondanks dat dat serieuze gevolgen heeft is er toch echt sprake van een aandoening.

En ik vind 2 dagen kennisgeving een zeer ruime marge. Kan je daar niet mee omgaan (let op, dat is wat anders dan willen zoals eerder gezegd) is er toch echt wat 'mis' met je hoor. Of vind je verbranden onder de douche omdat je niet in staat bent het ritueel te doorbreken getuigen van een stabiele geestelijke gezondheid?
  FOK!Babe zondag 6 april 2008 @ 13:03:17 #113
11324 shmoopy
pi_57867046
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 16:33 schreef DDBtje het volgende:
Hoe herkenbaar, zeker die vriend die 2 dagen (en dat is nog luxe bij de mijne) ineens beseft dat hij wat vergeten is en dan verwacht dat ik meteen mijn planning aan de kanten gooi om met hem mee te gaan.

Zelfs een kalender waar ik zelfs echt de meest lullige dingen opzet (zoals vrijhouden: ik wil lekker niets doen) heeft geen zin, hij wil er niet naar kijken of ziet het niet en komt vervolgens gerust op zaterdagavond vertellen dat we op zondag met zijn hele familie uit eten gaan...wat al weken geleden gepland is.
Hij maakt zijn probleem tot het jouwe.
Het feit dat hij niet met afspraken overweg kan, weigert een kalender te gebruiken maakt hij jouw schuld.
Volgens mij ligt de situatie dus gewoon andersom.
Jij wil best mee, maar niet als dat jouw plannen in de war schopt, hij is degene die er een potje van maakt, heb je het wel eens zo bekeken?

Als hij het echt zo belangrijk vindt dat jij meegaat, dan moet hij dus de voorwaarden scheppen waarmee dat kan, dus: duidelijk en van te voren aangeven, op de kalender en even melden, dán ga je mee.

Als je steeds maar toegeeft aan 'verkeerd' gedrag, dan verandert dat gedrag niet nl.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zondag 6 april 2008 @ 13:05:07 #114
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57867082
En anders drop je die vlegel maar een weekend bij tante Schmoop. Dan leert hij die fratsen wel af.
  FOK!Babe zondag 6 april 2008 @ 13:27:08 #115
11324 shmoopy
pi_57867517

Tante shmoops heropvoedingskamp voor botte kerels.
  zondag 6 april 2008 @ 13:36:38 #116
196697 Heathen.
Its No Game
pi_57867676
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 16:19 schreef SHE het volgende:

Vraag: Is vriendin idd anti-sociaal? Is er idd een soort ongeschreven regel dat sociale verplichtingen in een relatie altijd nagekomen moeten worden?
Hoe kijkt men in zijn algemeenheid tegen dit soort 'moetjes' aan?
Dan moet je maar vrijgezel worden als je er een eigen wil op wilt nahouden. Daarbij heb je terzijnertijd al toegezegd.
  zondag 6 april 2008 @ 13:44:27 #117
pi_57867808
quote:
Op zondag 6 april 2008 13:36 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Dan moet je maar vrijgezel worden als je er een eigen wil op wilt nahouden. Daarbij heb je terzijnertijd al toegezegd.
In mijn woordenboek staat onder relatie dat je rekening met elkaar houdt.
pi_57867999
Ook ik herken steeds meer, het gewoon in je hoofd niet de omschakeling kunnen maken van wat je gepland had naar iets anders. Echt ontzettend vervelend, ik kan zo stug vast houden aan mijn verwachtingspatroon en mijn vaste rituelen. Soms ben ik me er niet eens van bewust dat ik blijkbaar een bepaalde verwachting heb, tot het moment dat deze doorbroken wordt. Zo had ik dat gisteren nog; vriend moest overdag naar een bruiloft en 's avonds naar een verjaardag. Ik ben niet meegeweest, had weinig zin en flinke hoofdpijn. In mijn hoofd heeft zich toen de verwachting gevormd dat we vanavond vast wel de hele avond samen door zouden brengen, maar gisteravond meldde vriendlief dat hij vanavond de kroeg induikt met vrienden. Ik raak dan echt bijna paniekerig omdat ik niet meer weet wat ik dan moet gaan doen de hele avond, terwijl ik, wanneer ik ruim van te voren weet een avond alleen te zijn, ik dat totaal niet heb, en gewoon dingen plan om te doen.
Of de keer dat schoonpa belde dat hij de dag erna langs wilde komen, ook paniek. Maar ik dacht echt dat ik een uitzondering was, met mijn extreem alles moeten plannen.
En verder het iedere ochtend dezelfde route moeten lopen naar mijn werk enz.
Arseen (As), atoomnummer 33
  zondag 6 april 2008 @ 14:00:54 #119
196697 Heathen.
Its No Game
pi_57868161
quote:
Op zondag 6 april 2008 13:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

In mijn woordenboek staat onder relatie dat je rekening met elkaar houdt.
En dus niet zegt 'ga maar alleen, ik heb geen zin'.
  FOK!Babe zondag 6 april 2008 @ 14:12:34 #120
11324 shmoopy
pi_57868360
quote:
Op zondag 6 april 2008 13:36 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Dan moet je maar vrijgezel worden als je er een eigen wil op wilt nahouden.
Ik hoop echt dat je een grapje maakt.
  zondag 6 april 2008 @ 14:17:54 #121
196697 Heathen.
Its No Game
pi_57868458
quote:
Op zondag 6 april 2008 14:12 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Ik hoop echt dat je een grapje maakt.
Ik bedoel het natuurlijk niet extreem, maar sowieso moet je je vrije tijd ALTIJD rekening houden met de ander en dus kan je simpel weg je eigen gangetje niet gaan. Het is niet voor niets dat mensen die net weer vrijgezel geworden zijn het meestal wel weer als een positief punt beschouwen dat ze weer eindelijk hun eigen gang kunnen gaan.
Mensen in een relatie zijn nu eenmaal verdoemd tot elkander. En het is maar net of je dat voordelig of nadelig vind.
  FOK!Babe zondag 6 april 2008 @ 14:23:37 #122
11324 shmoopy
pi_57868543
quote:
Op zondag 6 april 2008 14:17 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Ik bedoel het natuurlijk niet extreem, maar sowieso moet je je vrije tijd ALTIJD rekening houden met de ander en dus kan je simpel weg je eigen gangetje niet gaan.
Het is niet voor niets dat mensen die net weer vrijgezel geworden zijn het meestal wel weer als een positief punt beschouwen dat ze weer eindelijk hun eigen gang kunnen gaan.
Mensen in een relatie zijn nu eenmaal verdoemd tot elkander. En het is maar net of je dat voordelig of nadelig vind.
Ik ga helemaal mijn eigen gang, en mijn partner ook, we doen beiden niets wat we niet echt willen omdat we dat de ander simpelweg niet willen 'aandoen'.
We hebben een hele stevige relatie met respect voor elkaars verschillen en daarbij vallen er heus wel eens woorden, we zitten echt niet 24/7 gitaarspelend rond een kampvuur, maar als ik termen hoor als niet je eigen gang kunnen gaan of verdoemd zijn tot elkaar, dan vraag ik me echt af wat voor relaties dat zijn.

*ril*
pi_57868614
Ik ben het echt totaal niet met je eens, Heathen. Sowieso kun je niet zomaar iets namens iemand anders afspreken. Als 'wij' uitgenodigd worden dan ga ik eerst overleggen met mijn vriendin, of ze mee wil, en of ze mee kan, en dan pas maak ik een afspraak. En anders ga ik gewoon alleen. Voor wat betreft mensen uitnodigen is dat een ander verhaal, dan is er van mijn kant alleen een kennisgeving. Als ik te vaak mensen over de vloer heb dan probeer ik er wel op te letten want het is hier geen café, en hoewel ik er zelf geen problemen mee heb als er 6 avonden per week volk over de vloer is, is mijn vriendin wat dat betreft heel anders.

Ik ben overigens wel van het afspraak is afspraak, en iets vergeten zijn is geen excuus om een dag van tevoren te zeggen dat je niet meegaat.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_57868629
quote:
Op zondag 6 april 2008 14:23 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Ik ga helemaal mijn eigen gang, en mijn partner ook, we doen beiden niets wat we niet echt willen omdat we dat de ander simpelweg niet willen 'aandoen'.
We hebben een hele stevige relatie met respect voor elkaars verschillen en daarbij vallen er heus wel eens woorden, we zitten echt niet 24/7 gitaarspelend rond een kampvuur, maar als ik termen hoor als niet je eigen gang kunnen gaan of verdoemd zijn tot elkaar, dan vraag ik me echt af wat voor relaties dat zijn.

*ril*
Mee eens, het idee alleen al.
  zondag 6 april 2008 @ 14:34:24 #125
196697 Heathen.
Its No Game
pi_57868722
quote:

[..]

*ril*
Normale relaties hoor. Maar je gaat mij niet vertellen dat je geen afspraken maakt met je vriend wanneer je wel of niet ergens zin hebt om iets samen te doen. Je eigen gang gaan is gewoon een illusie, je zal hoe dan ook moeten verantwoorden tegenover je partner hoe jij je tijd indeelt.
En zoals ik al zei, verdoemd zijn tot elkaar kan je ook positief benaderen.
pi_57869545
quote:
Op zondag 6 april 2008 14:28 schreef heiden6 het volgende:
Als ik te vaak mensen over de vloer heb dan probeer ik er wel op te letten want het is hier geen café, en hoewel ik er zelf geen problemen mee heb als er 6 avonden per week volk over de vloer is, is mijn vriendin wat dat betreft heel anders.
Vind je het vreemd, als ik vervolgens de urinespetters van de WC-muur sta te poetsen?
  zondag 6 april 2008 @ 15:14:01 #127
196697 Heathen.
Its No Game
pi_57869600
quote:
Op zondag 6 april 2008 14:28 schreef heiden6 het volgende:
Ik ben het echt totaal niet met je eens, Heathen. Sowieso kun je niet zomaar iets namens iemand anders afspreken. Als 'wij' uitgenodigd worden dan ga ik eerst overleggen met mijn vriendin, of ze mee wil, en of ze mee kan, en dan pas maak ik een afspraak. En anders ga ik gewoon alleen. Voor wat betreft mensen uitnodigen is dat een ander verhaal, dan is er van mijn kant alleen een kennisgeving. Als ik te vaak mensen over de vloer heb dan probeer ik er wel op te letten want het is hier geen café, en hoewel ik er zelf geen problemen mee heb als er 6 avonden per week volk over de vloer is, is mijn vriendin wat dat betreft heel anders.

Ik ben overigens wel van het afspraak is afspraak, en iets vergeten zijn is geen excuus om een dag van tevoren te zeggen dat je niet meegaat.
Dus ben je het mij eens.
  zondag 6 april 2008 @ 15:22:54 #128
pi_57869822
quote:
Op zondag 6 april 2008 14:00 schreef Heathen. het volgende:

[..]

En dus niet zegt 'ga maar alleen, ik heb geen zin'.
Je kan ook niet zeggen: "Ik heb een afspraak gemaakt dus je moet mee. "
pi_57869855
quote:
Op zondag 6 april 2008 12:46 schreef Swetsenegger het volgende:

En ik vind 2 dagen kennisgeving een zeer ruime marge. Kan je daar niet mee omgaan (let op, dat is wat anders dan willen zoals eerder gezegd) is er toch echt wat 'mis' met je hoor. Of vind je verbranden onder de douche omdat je niet in staat bent het ritueel te doorbreken getuigen van een stabiele geestelijke gezondheid?
Ik denk niet zozeer in termen van 'aandoeningen', maar meer in hoeverre iets je in de weg zit, je belemmert om fijne relaties te hebben en gelukkig door het leven te gaan.

M'n vader komt bijvoorbeeld altijd te laat, en ik raak daar altijd vreselijk gefrustreerd van. Als we om 12 uur afspreken, dan zit ik vanaf 12 uur op hem te wachten (ookal weet ik dat ik dat niet moet doen en gewoon iets anders moet ondernemen). Het zou voor mij en mijn rigiditeit fijner zijn om geen afspraken meer met hem te maken. Maar ik vind het belangrijk om een relatie met m'n vader te hebben, en dus slik ik het. Ik wil mijn inflexibiliteit de belangrijke dingen in m'n leven niet laten vergallen. Als m'n vader vraagt of hij vanavond langs kan komen, dan is hij altijd van harte welkom. Maar dan ren ik wel als een maniak door het huis alles schoon te maken en m'n lief rond te commanderen en de katten te vervloeken. Zelfs ik vind mezelf dan onuitstaanbaar.

Het is vooral belangrijk dat je hierop kunt reflecteren en eventueel andere keuzes kunt maken. Het irrationele deel van de ziel moet gehoorzamen aan de rechte rede.
  zondag 6 april 2008 @ 15:27:03 #130
196697 Heathen.
Its No Game
pi_57869916
quote:
Op zondag 6 april 2008 15:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je kan ook niet zeggen: "Ik heb een afspraak gemaakt dus je moet mee. "
Nee, dat kan ook niet. Maar dat betekent dus dat je daar goede afspraken over moet maken en dus niet dingen in je eentje kan doen omdat je altijd verantwoording moet afleggen tov de ander.
pi_57870153
quote:
Op zondag 6 april 2008 15:27 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Nee, dat kan ook niet. Maar dat betekent dus dat je daar goede afspraken over moet maken en dus niet dingen in je eentje kan doen omdat je altijd verantwoording moet afleggen tov de ander.
Dat is echt totaal niet wat ik bedoel, juist niet. Ik hoef echt geen verantwoording af te leggen aan mijn vriendin als ik met iemand afspreek om wat te gaan drinken vanavond, en andersom ook niet.
  zondag 6 april 2008 @ 15:42:06 #132
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57870209
Druk hier.
pi_57870524
quote:
Op zondag 6 april 2008 15:42 schreef SHE het volgende:
Druk hier.
Eng hè?
  zondag 6 april 2008 @ 16:00:17 #134
pi_57870597
quote:
Op zondag 6 april 2008 15:42 schreef SHE het volgende:
Druk hier.
Stuur ze weg! Ik moet stofzuigen.

zondag 6 april 2008 @ 16:26:59 #135
pi_57871284
iedereen is weg!

zondag 6 april 2008 @ 16:33:45 #136
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57871404
quote:
Op zondag 6 april 2008 15:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik denk niet zozeer in termen van 'aandoeningen', maar meer in hoeverre iets je in de weg zit, je belemmert om fijne relaties te hebben en gelukkig door het leven te gaan.

M'n vader komt bijvoorbeeld altijd te laat, en ik raak daar altijd vreselijk gefrustreerd van. Als we om 12 uur afspreken, dan zit ik vanaf 12 uur op hem te wachten (ookal weet ik dat ik dat niet moet doen en gewoon iets anders moet ondernemen). Het zou voor mij en mijn rigiditeit fijner zijn om geen afspraken meer met hem te maken. Maar ik vind het belangrijk om een relatie met m'n vader te hebben, en dus slik ik het. Ik wil mijn inflexibiliteit de belangrijke dingen in m'n leven niet laten vergallen. Als m'n vader vraagt of hij vanavond langs kan komen, dan is hij altijd van harte welkom. Maar dan ren ik wel als een maniak door het huis alles schoon te maken en m'n lief rond te commanderen en de katten te vervloeken. Zelfs ik vind mezelf dan onuitstaanbaar.

Het is vooral belangrijk dat je hierop kunt reflecteren en eventueel andere keuzes kunt maken. Het irrationele deel van de ziel moet gehoorzamen aan de rechte rede.

Je beschrijving over visite en tijd zou zo uit mijn alledag gerukt kunnen zijn.
Maar ik kom niet uit je laatste zin, welke prachtig is, alleen wat is rechte rede? Ik weet wat rede is, maar ik begrijp het rechte niet.
pi_57871701
quote:
Op zondag 6 april 2008 16:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
iedereen is weg!

Ja natuurlijk, je wilde toch stofzuigen?
  FOK!Babe zondag 6 april 2008 @ 16:54:42 #138
11324 shmoopy
pi_57871822
quote:
Op zondag 6 april 2008 14:34 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Normale relaties hoor. Maar je gaat mij niet vertellen dat je geen afspraken maakt met je vriend wanneer je wel of niet ergens zin hebt om iets samen te doen. Je eigen gang gaan is gewoon een illusie, je zal hoe dan ook moeten verantwoorden tegenover je partner hoe jij je tijd indeelt.
Nee, echt niet.
Ik meld gewoon "ik ben vanavond weg, naar huppeldepup" en dan is het klaar. Als hij met z'n vrienden voetbal wil kijken in de kroeg dan is dat ook niet iets wat ie moet 'vragen' maar iets wat ie meedeelt.

Zelfde geldt voor samen uitgenodigd zijn. "Piet en Riet vroegen of we zin hebben vrijdag te komen eten, wil je mee?" "Nou nee, dan wilde ik eigenlijk [vul maar in]." "Okee, dan zeg ik dat even."

Ik snap werkelijk waar niet met welk recht iemand kan verwachten dat ik me verantwoord over hoe ik mijn tijd (da's dus mijn tijd) indeel.
pi_57871960
quote:
Op zondag 6 april 2008 16:54 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Nee, echt niet.
Ik meld gewoon "ik ben vanavond weg, naar huppeldepup" en dan is het klaar. Als hij met z'n vrienden voetbal wil kijken in de kroeg dan is dat ook niet iets wat ie moet 'vragen' maar iets wat ie meedeelt.

Zelfde geldt voor samen uitgenodigd zijn. "Piet en Riet vroegen of we zin hebben vrijdag te komen eten, wil je mee?" "Nou nee, dan wilde ik eigenlijk [vul maar in]." "Okee, dan zeg ik dat even."

Ik snap werkelijk waar niet met welk recht iemand kan verwachten dat ik me verantwoord over hoe ik mijn tijd (da's dus mijn tijd) indeel.
Maar als je een stelletje bent moet je toch alles samen doen en heb je allerlei zeggenschap over elkaar?

pi_57872542
quote:
Op zondag 6 april 2008 17:00 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Maar als je een stelletje bent moet je toch alles samen doen en heb je allerlei zeggenschap over elkaar?

*gruwel*
  FOK!Babe zondag 6 april 2008 @ 17:37:10 #141
11324 shmoopy
pi_57872611
Jaaaa, lekker samen vertrutten op de bank en naar 'Ol joe niet is lof' kijken!

"Mág ik vanavond naar Truus?" Het idee alleen al.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 6 april 2008 @ 17:39:42 #142
862 Arcee
Look closer
pi_57872663
quote:
quote:
Op zondag 6 april 2008 16:54 schreef shmoopy het volgende:
Top.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 6 april 2008 @ 17:41:01 #143
61183 leonieke
Dan toch?
pi_57872682
quote:
Op zondag 6 april 2008 17:37 schreef shmoopy het volgende:
Jaaaa, lekker samen vertrutten op de bank en naar 'Ol joe niet is lof' kijken!

"Mág ik vanavond naar Truus?" Het idee alleen al.
Beetje overdreven... Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat ik zo'n dingen overleg. Helemaal geen gruwel erbij.
Ik heb hier vooral de indruk van velen (niet alleen jij shmoopy) dat ze denken dat je geen coole relatie kunt hebben als je overlegt met jouw partner. Zo van: kijk me eens stoer zijn, ik doe lekker mijn zin en trek me van niemand iets aan. Blijf dan gewoon single...
pi_57872707
Maar je hoeft toch niet te overleggen dat je vanavond in je uppie ergens heen gaat als jullie samen niets gepland hebben? Dat vind ik dan weer overdreven.
  zondag 6 april 2008 @ 17:44:55 #145
61183 leonieke
Dan toch?
pi_57872770
quote:
Op zondag 6 april 2008 17:42 schreef Isegrim het volgende:
Maar je hoeft toch niet te overleggen dat je vanavond in je uppie ergens heen gaat als jullie samen niets gepland hebben? Dat vind ik dan weer overdreven.
Het overleggen is geen gesprek van een uur hoor Het gaat er hem gewoon om dat ik vraag: "vind je het goed dat...?" ipv "ik ga naar..." Of misschien zelfs beginnen met: "heb jij vanavond iets gepland anders dacht ik er aan om ..."
Je hoeft toch niet ergens naartoe te gaan om iets gepland te hebben? Misschien had mijn man wel een totaal ander idee over de avond en wou hij die samen met mij doorbrengen. Dan kan er toch over gepraat worden?
  zondag 6 april 2008 @ 17:51:47 #146
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_57872894
, altijd gedacht dat dit meer een mannen probleem was. Vrouwen zijn over het algemeen wat socialer aangelegd en dus wat meer van het samen doen.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zondag 6 april 2008 @ 17:51:55 #147
pi_57872897
Leonieke:
quote:
Een dienstbevel kan gegeven worden in de vorm van een verzoek.
Bron: Handboek soldaat, defensie.

Het maakt niet uit of ik gewoon zeg dat ik naar de kroeg ga of "het in de groep gooi", het eindresultaat is hetzelfde. Partner-lief zal met zeer goede redenen aan moeten komen voor ik mijn plannen verander (voor zover die plannen niet direct met haar te maken hebben natuurlijk).

Maar het ligt er natuurlijk maar net aan wat voor relatie je hebt. Als je allebei jezelf lekker bezig kan houden dan hoef je niet persé alles samen te doen en te overleggen.
  zondag 6 april 2008 @ 17:52:28 #148
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_57872910
quote:
Op zondag 6 april 2008 17:44 schreef leonieke het volgende:

[..]

Het overleggen is geen gesprek van een uur hoor Het gaat er hem gewoon om dat ik vraag: "vind je het goed dat...?" ipv "ik ga naar..." Of misschien zelfs beginnen met: "heb jij vanavond iets gepland anders dacht ik er aan om ..."
Je hoeft toch niet ergens naartoe te gaan om iets gepland te hebben? Misschien had mijn man wel een totaal ander idee over de avond en wou hij die samen met mij doorbrengen. Dan kan er toch over gepraat worden?
Mijn hemel, je moet een grap maken.
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 6 april 2008 @ 17:53:51 #149
pi_57872941
quote:
Op zondag 6 april 2008 17:51 schreef Frezer het volgende:
, altijd gedacht dat dit meer een mannen probleem was. Vrouwen zijn over het algemeen wat socialer aangelegd en dus wat meer van het samen doen.
Niet de vrouwen die ik leuk vind.
  zondag 6 april 2008 @ 17:56:23 #150
61183 leonieke
Dan toch?
pi_57872993
quote:
Op zondag 6 april 2008 17:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Leonieke:
[..]

Bron: Handboek soldaat, defensie.

Het maakt niet uit of ik gewoon zeg dat ik naar de kroeg ga of "het in de groep gooi", het eindresultaat is hetzelfde. Partner-lief zal met zeer goede redenen aan moeten komen voor ik mijn plannen verander (voor zover die plannen niet direct met haar te maken hebben natuurlijk).

Maar het ligt er natuurlijk maar net aan wat voor relatie je hebt. Als je allebei jezelf lekker bezig kan houden dan hoef je niet persé alles samen te doen en te overleggen.
Maar misschien ligt het dan aan ons maar er is eigenlijk nog nooit discussie over geweest bij ons. We laten elkaar doen, maar hebben wel het respect en het fatsoen om het met elkaar te overleggen.
Het is vooral grappig dat mijn man altijd achteraf ruzie heeft met mijn schoonmoeder omdat hij "mij nog maar eens alleen heeft laten zitten voor een ganse avond" En het heeft blijkbaar geen zin als ik zeg dat ik het helemaal niet erg vond en dat ik me zelf ook wel heb weten bezig te houden en dat ik het heerlijk vond om bv een heel lang heet bad te nemen en in mijn boek te lezen (of wat ik dan ook gedaan heb).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')