*phew* Ik ben niet de enige autist hier (weet niet of ik het echt ben, vermoed het wel eens).quote:Op zaterdag 5 april 2008 21:07 schreef Juup© het volgende:
[..]
Van geen afspraak naar wel een afspraak. In mijn hoofd c.q. planning staat op dat moment geen afspraak geplant, en ik kan niet zo snel een afspraak toevoegen omdat ik dan in de war raak.
wat is dat toch met die self-proclaimed autisten tegenwoordig op Fok?quote:Op zondag 6 april 2008 10:37 schreef Isegrim het volgende:
*phew* Ik ben niet de enige autist hier (weet niet of ik het echt ben, vermoed het wel eens).
Doe niet zo overtrokken. Het is een persoonlijkheidsspectrum met als ene uiterste 'buigen' en als andere uiterste 'knakken'. Mensen praten graag over zichzelf, that's all.quote:Op zondag 6 april 2008 11:36 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
wat is dat toch met die self-proclaimed autisten tegenwoordig op Fok?![]()
zo vaak dat mensen van zichzelf zeggen te denken autist te zijn - is dat hip tegenwoordig ofzo? hoor je er dan bij? de nieuwe garantie voor aandacht?
Daar moet je niet teveel achter zoeken, dat is net als jezelf spastisch noemen. Dan denk je toch ook niet gelijk dat iemand echt spastisch is?quote:Op zondag 6 april 2008 11:36 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
wat is dat toch met die self-proclaimed autisten tegenwoordig op Fok?![]()
zo vaak dat mensen van zichzelf zeggen te denken autist te zijn - is dat hip tegenwoordig ofzo? hoor je er dan bij? de nieuwe garantie voor aandacht?
Het gaat niet om de redenen of de geldigheid daarvan. Het gaat erom dat ik die dingen voor dit weekend had staan en dan moet dat gebeuren.quote:Op zondag 6 april 2008 10:37 schreef Isegrim het volgende:
[..]
*phew* Ik ben niet de enige autist hier (weet niet of ik het echt ben, vermoed het wel eens).
En ik vind dus ook dat het doen van de was of het opruimen van het huis e.d. geldige redenen zijn om iets anders niet te gaan doen. Mannen begrijpen dat denk ik iha niet.
Dan ken je de verhalen niet van mensen die iets vergeten zijn op hun boodschappenlijstje te zetten en dus naar huis gaan om een nieuw boodschappenlijst te maken zodat ze het product kunnen kopen. Of mensen die levend onder de douche verbranden omdat ze nu eenmaal altijd 10 minuten moeten douchen, ookal blijkt er iets mis te zijn met de temperatuur van het water.quote:Op zondag 6 april 2008 12:05 schreef Swetsenegger het volgende:
Nou ja, als je werkelijk niet in staat bent om met 2 dagen notie te KUNNEN buigen (dat is wat anders dan willen), lijkt de diagnose me slechts kennisgeving eigenlijk.
Herkenbaar.quote:Op zondag 6 april 2008 12:16 schreef SHE het volgende:
[..]
Het gaat niet om de redenen of de geldigheid daarvan. Het gaat erom dat ik die dingen voor dit weekend had staan en dan moet dat gebeuren.
Als dat niet gebeurt, dan gaat het echt helemaal de mist in de week erop,omdat mijn mechanisme dan faalt.
Dan raak ik weer in paniek, word ik gestressed en kan ik als een tijdbom door de wereld wandelen.
Je zou denken dat dat nergens op slaat, het is maar de was. Maar de was is voor mij een onderdeel van een geoliede machine, die alleen functioneert zoals ik het heb ingericht.
Elke verstoring is dan een bedreiging, want dan moet ik de structuur aanpassen en dat is in mijn ogen niet haalbaar
En tegen mensen die ik niet ken, zeg ik gewoon dat ik nu eenmaal heel vlijtig ben.![]()
In elk mens kun je wel autistische trekken vinden, net als narcistische en schyzofrene.
Het is pas een probleem als je dagelijks functioneren beinvloed.
quote:Op zondag 6 april 2008 12:16 schreef SHE het volgende:
[..]
Het gaat niet om de redenen of de geldigheid daarvan. Het gaat erom dat ik die dingen voor dit weekend had staan en dan moet dat gebeuren.
Als dat niet gebeurt, dan gaat het echt helemaal de mist in de week erop,omdat mijn mechanisme dan faalt.
Dan raak ik weer in paniek, word ik gestressed en kan ik als een tijdbom door de wereld wandelen.
Je zou denken dat dat nergens op slaat, het is maar de was. Maar de was is voor mij een onderdeel van een geoliede machine, die alleen functioneert zoals ik het heb ingericht.
Elke verstoring is dan een bedreiging, want dan moet ik de structuur aanpassen en dat is in mijn ogen niet haalbaar
s
In elk mens kun je wel autistische trekken vinden, net als narcistische en schyzofrene.
Het is pas een probleem als het je dagelijks functioneren beinvloed.
Mooi omschreven en herkenbaarquote:Op zondag 6 april 2008 08:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar het kan me ook echt in de weg zitten, bijvoorbeeld als ik een verwachtingspatroon in m'n hoofd heb zitten waar m'n geliefde niets van weet en zich dus niet aan kan conformeren (los van het willen); daar raak ik erg gefrustreerd van.
Dat zijn dwangneuroses die elk mens tot op zekere hoogte heeft. Het wordt wat mij betreft inderdaad zorgelijk als je zo'n dwangneurose niet KAN doorbreken als dat noodzakelijk is. Dus als je die 10 minuten douchen ook echt vol maakt ondanks dat dat betekent dat je te laat op je afspraak voor een sollicitatie gesprek komt. En zeker in geval van jouw voorbeeld.quote:Op zondag 6 april 2008 12:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dan ken je de verhalen niet van mensen die iets vergeten zijn op hun boodschappenlijstje te zetten en dus naar huis gaan om een nieuw boodschappenlijst te maken zodat ze het product kunnen kopen. Of mensen die levend onder de douche verbranden omdat ze nu eenmaal altijd 10 minuten moeten douchen, ookal blijkt er iets mis te zijn met de temperatuur van het water.
Er zit heel wat tussen Rainman en moeite hebben met 2 dagen kennisgeving.
Hij maakt zijn probleem tot het jouwe.quote:Op zaterdag 5 april 2008 16:33 schreef DDBtje het volgende:
Hoe herkenbaar, zeker die vriend die 2 dagen (en dat is nog luxe bij de mijne) ineens beseft dat hij wat vergeten is en dan verwacht dat ik meteen mijn planning aan de kanten gooi om met hem mee te gaan.
Zelfs een kalender waar ik zelfs echt de meest lullige dingen opzet (zoals vrijhouden: ik wil lekker niets doen) heeft geen zin, hij wil er niet naar kijken of ziet het niet en komt vervolgens gerust op zaterdagavond vertellen dat we op zondag met zijn hele familie uit eten gaan...wat al weken geleden gepland is.
Dan moet je maar vrijgezel worden als je er een eigen wil op wilt nahouden. Daarbij heb je terzijnertijd al toegezegd.quote:Op zaterdag 5 april 2008 16:19 schreef SHE het volgende:
Vraag: Is vriendin idd anti-sociaal? Is er idd een soort ongeschreven regel dat sociale verplichtingen in een relatie altijd nagekomen moeten worden?
Hoe kijkt men in zijn algemeenheid tegen dit soort 'moetjes' aan?
In mijn woordenboek staat onder relatie dat je rekening met elkaar houdt.quote:Op zondag 6 april 2008 13:36 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Dan moet je maar vrijgezel worden als je er een eigen wil op wilt nahouden. Daarbij heb je terzijnertijd al toegezegd.
En dus niet zegt 'ga maar alleen, ik heb geen zin'.quote:Op zondag 6 april 2008 13:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In mijn woordenboek staat onder relatie dat je rekening met elkaar houdt.
Ik hoop echt dat je een grapje maakt.quote:Op zondag 6 april 2008 13:36 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Dan moet je maar vrijgezel worden als je er een eigen wil op wilt nahouden.
Ik bedoel het natuurlijk niet extreem, maar sowieso moet je je vrije tijd ALTIJD rekening houden met de ander en dus kan je simpel weg je eigen gangetje niet gaan. Het is niet voor niets dat mensen die net weer vrijgezel geworden zijn het meestal wel weer als een positief punt beschouwen dat ze weer eindelijk hun eigen gang kunnen gaan.quote:
Ik ga helemaal mijn eigen gang, en mijn partner ook, we doen beiden niets wat we niet echt willen omdat we dat de ander simpelweg niet willen 'aandoen'.quote:Op zondag 6 april 2008 14:17 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Ik bedoel het natuurlijk niet extreem, maar sowieso moet je je vrije tijd ALTIJD rekening houden met de ander en dus kan je simpel weg je eigen gangetje niet gaan.
Het is niet voor niets dat mensen die net weer vrijgezel geworden zijn het meestal wel weer als een positief punt beschouwen dat ze weer eindelijk hun eigen gang kunnen gaan.
Mensen in een relatie zijn nu eenmaal verdoemd tot elkander. En het is maar net of je dat voordelig of nadelig vind.
Mee eens, het idee alleen al.quote:Op zondag 6 april 2008 14:23 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Ik ga helemaal mijn eigen gang, en mijn partner ook, we doen beiden niets wat we niet echt willen omdat we dat de ander simpelweg niet willen 'aandoen'.
We hebben een hele stevige relatie met respect voor elkaars verschillen en daarbij vallen er heus wel eens woorden, we zitten echt niet 24/7 gitaarspelend rond een kampvuur, maar als ik termen hoor als niet je eigen gang kunnen gaan of verdoemd zijn tot elkaar, dan vraag ik me echt af wat voor relaties dat zijn.
*ril*
Normale relaties hoor. Maar je gaat mij niet vertellen dat je geen afspraken maakt met je vriend wanneer je wel of niet ergens zin hebt om iets samen te doen. Je eigen gang gaan is gewoon een illusie, je zal hoe dan ook moeten verantwoorden tegenover je partner hoe jij je tijd indeelt.quote:Op zondag 6 april 2008 14:23 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Ik ga helemaal mijn eigen gang, en mijn partner ook, we doen beiden niets wat we niet echt willen omdat we dat de ander simpelweg niet willen 'aandoen'.
We hebben een hele stevige relatie met respect voor elkaars verschillen en daarbij vallen er heus wel eens woorden, we zitten echt niet 24/7 gitaarspelend rond een kampvuur, maar als ik termen hoor als niet je eigen gang kunnen gaan of verdoemd zijn tot elkaar, dan vraag ik me echt af wat voor relaties dat zijn.
*ril*
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |