Dit doet me denken aan een topic dat pas liep in CUL.quote:Op dinsdag 1 april 2008 02:45 schreef pinkplatinum het volgende:
Elke naam kan in de negatieve zin worden gebruikt.
Lees de OPquote:Op dinsdag 1 april 2008 04:42 schreef RickTheGreatest het volgende:
Deed de TT dan zwarten <> blanken als je een punt wil maken.
is dan een beetje apart.quote:Waarom willen zwarten (die uitdrukking gebruik ik expres omdat ze zichzelf ook zo noemen, voordat we dat gelazer weer krijgen) zo graag van dat stempel af terwijl ze zelf met die phrase te pas en te onpas strooien?
Ik zie juist vaak het tegendeel, dat zwarten juist erkenning willen voor hun kleurtje omdat het voor een "zwarte, die in de vs woont en afstamt van de slaven" belangrijk is om zijn eigen identiteit en geschiedenis te kennen en te begrijpen.quote:Op maandag 31 maart 2008 23:59 schreef static het volgende:
Waarom willen zwarten (die uitdrukking gebruik ik expres omdat ze zichzelf ook zo noemen, voordat we dat gelazer weer krijgen) zo graag van dat stempel af terwijl ze zelf met die phrase te pas en te onpas strooien?
Zo creeren ze 'Black Entertainment Television'; zijn er aparte awardshows, kledinglabels, platenlabels, etc.? En waarom kijkt men met een scheef oog als een blanke een zwarte zwart noemt (zie hierboven)?
Je ziet toch vaak dat vooral de kanslozen der samenleving zichzelf graag in een hokje plaatsen wat als excuus gebruikt kan worden. Mensen die zelf het heft in handen nemen en iets maken van hun leven zullen zich niet zo snel 'zwart' voelen, maar gewoon mens. Het zijn altijd de paupers die er prat op gaan tot een bepaald 'ras' te behoren.quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:32 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
Ik zie juist vaak het tegendeel, dat zwarten juist erkenning willen voor hun kleurtje omdat het voor een "zwarte, die in de vs woont en afstamt van de slaven" belangrijk is om zijn eigen identiteit en geschiedenis te kennen en te begrijpen.
Waarom de zaken zijn zoals ze zijn, de slavernij en de gevolgen die het heeft gehad
De verwoestende werking die de slavernij en de apartheid(heb het nu over VS) hebben gehad op de ontwikkeling van de "zwarte"
En daarui volgend het enorme wantrouwen die er nu nog steeds is tussen de " blanken" en de "zwarten"
Die aparte identiteit is in eerste instantie dus noodgedwongen ( door de geschiedenis) , is historisch zo gegroeid. Daarnaast stimuleerd het wantrouwen van de “blanke cultuur” de zwarte cultuur waarin veiligheid en eigenheid in te vinden is.
Die eigen cultuur kan, mist het een positieve en constructieve cultuur is, bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de zwarten. Het kan zelfvertrouwen, zelfbewustzijn en de emancipatie.
Waarom maakt het jou als blanke uit als een bepaald persoon met een donkere huidskleur liever geen zwarte genoemd wil worden? Stoor je je hieraan. En tuowens, welke uitdrukking zou je anders gebruiken als er geen gelazer van zou komen?quote:Op maandag 31 maart 2008 23:59 schreef static het volgende:
Waarom willen zwarten (die uitdrukking gebruik ik expres omdat ze zichzelf ook zo noemen, voordat we dat gelazer weer krijgen) zo graag van dat stempel af terwijl ze zelf met die phrase te pas en te onpas strooien?
Zo creeren ze 'Black Entertainment Television'; zijn er aparte awardshows, kledinglabels, platenlabels, etc.? En waarom kijkt men met een scheef oog als een blanke een zwarte zwart noemt (zie hierboven)?
Ja, dat heb ik altijd wel appart gevonden. Eén van de ouders zwart, dan is het kind zwart ook al is het kind objectief gezien net zo blank als zwart. Zelfs al is het kind maar voor een kwart zwart, dan blijft het voor de meeste mensen een zwart kind. Hetzelfde geldt voor kinderen die voor een deel van aziatische afkomst is: het blijft altijd die Chinees, of die Turk, etc.quote:Op dinsdag 1 april 2008 00:34 schreef Iblis het volgende:
Moeilijk geval is dit. Wat ik wel mooi vindt is dat je zo de tegenstelling Negers <> Blanken weet neer te zetten. Alsof het duidelijk is dat dit twee gemakkelijk te onderscheiden categorieën zijn. Kijk eens naar de Amerikaanse politiek (en maatschappij). Condoleeza Rice: Niet helemaal blank, dus ‘zwart’. Colin Powell? ‘Zwart’. Obama: ‘Zwart’. (Of African American, zo je wilt).
Het is natuurlijk een rare manier van onderscheid maken en mensen in hokjes stoppen. Maar ook van jezelf onderscheiden.
Ja, vaak wel en dat is vrij lullig aangezien hetzelfde kind in Europa die zwarte genoemd wordt.quote:Op dinsdag 1 april 2008 10:39 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik altijd wel appart gevonden. Eén van de ouders zwart, dan is het kind zwart ook al is het kind objectief gezien net zo blank als zwart. Zelfs al is het kind maar voor een kwart zwart, dan blijft het voor de meeste mensen een zwart kind. Hetzelfde geldt voor kinderen die voor een deel van aziatische afkomst is: het blijft altijd die Chinees, of die Turk, etc.
Achja, wellicht noemen ze in afrika een halfzwart kind wel gewoon die blanke....
Boeiend. Die termen gebruik ik ook wel eens gewoon hoor (hoewel ik dan wel weet of die gene het kan hebben). Er wordt veel te zwaar getild aan al die woorden. Net zoals dat we nu opeens 'medelanders' moet gaan zeggen.. Doe normaalquote:Op dinsdag 1 april 2008 08:03 schreef DroogDok het volgende:
Tja, een blanke kaaskop noemen is geaccepteerd, (bijna) geen enkele blanke zal daar over vallen, maar als je een arabier zandneger, of een negeroïde persoon zwartjoekel noemt ben je een racist?
Beetje dubbele moraal.
Conoleeza rice is blank en colin powell weer zwart jaquote:Op dinsdag 1 april 2008 00:34 schreef Iblis het volgende:
Moeilijk geval is dit. Wat ik wel mooi vindt is dat je zo de tegenstelling Negers <> Blanken weet neer te zetten. Alsof het duidelijk is dat dit twee gemakkelijk te onderscheiden categorieën zijn. Kijk eens naar de Amerikaanse politiek (en maatschappij). Condoleeza Rice: Niet helemaal blank, dus ‘zwart’. Colin Powell? ‘Zwart’.
Chappelle's Showquote:Op woensdag 2 april 2008 14:43 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Conoleeza rice is blank en colin powell weer zwart ja![]()
Werd bepaalt in zo'n show bij de ... ah kut hoe heette die show nou? op Comedy central volgens mijZon komiek.
Denk ook niet dat dat Best of Black een titel is die verzonnen is binnen de zwarte gemeenschap.quote:Op dinsdag 1 april 2008 10:27 schreef Geqxon het volgende:
Herkenbaar. Ik zag laatst nog de CD "Best of Black 2007" de revue passeren. Ik denk niet dat een "Best of White 2007" CD erg populair zal zijn...
Bounties.quote:Op dinsdag 1 april 2008 00:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Veel zwarten vinden die negers in de Amerikaanse politiek maar minderwaardigen wannabe-blanken.
Inderdaad apart. Zeker omdat we hier ook nog eens een Kaaskoppen in het buitenland hebben.quote:Op dinsdag 1 april 2008 04:31 schreef Muck het volgende:
Dit doet me denken aan een topic dat pas liep in CUL.
Daarin had iemand het over kaaskoppen. Ik vat dat woord helemaal niet negatief op, maar er waren een aantal mensen die daar nogal over vielen. Heel apart vond ik dat...
Dat zat ik me ook al af te vragen. En BET is volgens mij niet eens in Nederland op de kabel. (Of toch wel?)quote:Op woensdag 2 april 2008 09:36 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Ik heb nog nooit gehoorde dat ze zwarte tegen elkaar zeggen. Dat in het engels wel de term 'black' wordt gebruikt staat hier los van.
Het was enkel R&B, en verder enkel met zwarte artiesten.quote:Op woensdag 2 april 2008 15:15 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Denk ook niet dat dat Best of Black een titel is die verzonnen is binnen de zwarte gemeenschap..
Vandaar ook mijn vraag of dat gedrag ook hier in NL voorkomt, ik zie het zelf niet, maar ik woon dan ook niet in een regio met veel 'donkere' mensen.quote:Op woensdag 2 april 2008 16:53 schreef pinkplatinum het volgende:
Donkere mensen in NL hebben niks te maken met de Afro-Amerikaanse gemeenschap.. Wat zij acceptabel vinden, welke zenders zij bezitten en hoe zij elkaar noemen staat los van ons ..
Ik bedoel Nederlanders zijn toch ook heel anders dan bijvoorbeeld Australiers en Duitsers?
Nou hier in NL is het in mindere mate. Jongeren noemen elkaar soms stoer nigga of er wordt wel eens gesproken over "die neger", maar ook niet vaak. De term die meer wordt gebruikt is "Bradda"(broer). Erg veel problemen hebben we volgens mij niet als een blank persoon het woord neger in de mond neemt. Zolang het maar niet denigrerend over komt. Nu kan ik niet voor iedereen praten natuurlijk, want door sommige personen wordt dit wel altijd beledigend ervaren.quote:Op woensdag 2 april 2008 17:04 schreef Misstique het volgende:
[..]
Vandaar ook mijn vraag of dat gedrag ook hier in NL voorkomt, ik zie het zelf niet, maar ik woon dan ook niet in een regio met veel 'donkere' mensen.
O hij was toch weer wit?quote:Op woensdag 2 april 2008 15:12 schreef BabblingBrook het volgende:
[..]
Chappelle's Show"The white delegation wins Colin Powell and Condoleezza Rice"
Tiger Woodsquote:Op woensdag 2 april 2008 18:04 schreef MouzurX het volgende:
[..]
O hij was toch weer wit?Wie was er dan zwart?
We kunnen ze ook melanisten noemen.quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:46 schreef MissGolightly het volgende:
'Neger' vind ik dan weer géén beledigende term.
De grootte van de penis daarintegen...quote:Op woensdag 2 april 2008 09:33 schreef BabblingBrook het volgende:
Het gemiddelde IQ van een neger ligt lager dan dat van een blanke.
Mja misschien heeft het wel iets met fysieke bouw te maken, negers zijn vaak wat steviger gebouwd en hebben gemiddeld gezien een lager IQ, blanken zitten qua bouw en IQ in het midden.quote:Op woensdag 2 april 2008 22:16 schreef TheSorrow het volgende:
[..]
De grootte van de penis daarintegen...
Hehehe, ja die ken ik. Scheidt ie van zn vrouw omdat ze een "niggerlover" isquote:Op woensdag 2 april 2008 23:41 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dit stukje is ook geniaal, en on topic:
Black White Supremacist
Vooral het einde is briljant!
Meesterlijk!! wat heb ik daar om moeten lachen toen ik hem zag zegquote:Op donderdag 3 april 2008 08:47 schreef BabblingBrook het volgende:
[..]
Hehehe, ja die ken ik. Scheidt ie van zn vrouw omdat ze een "niggerlover" is
Is onderzoek naar gedaan en is niet waar. Is al lang bekend, maar dat wil blijkbaar niet zo erg doordringen.quote:Op donderdag 3 april 2008 02:35 schreef Drakire het volgende:
[..]
Mja misschien heeft het wel iets met fysieke bouw te maken, negers zijn vaak wat steviger gebouwd en hebben gemiddeld gezien een lager IQ, blanken zitten qua bouw en IQ in het midden.
En Aziaten zijn vaak vrij klein en fragiel gebouwd maar hebben een superieur IQ.
Als dat zo is, waarom maken ze in Afrika dan het gebruiken van een condoom in een context als "het eten van een banaan met de schil er nog om"? Waarom kunnen die negers daar niet nadenken zo van "shit, iedereen heeft aids, ik gebruik maar een condoom als ik iemand wil neuken/verkrachten"?quote:Op donderdag 3 april 2008 12:21 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Is onderzoek naar gedaan en is niet waar. Is al lang bekend, maar dat wil blijkbaar niet zo erg doordringen.
IQ tests zijn cultureel genormeerd en de vragen ook. Zelfs tussen IQ tests uit de VS en Europa zit een levensgroot verschil.
Ook mensen met een hoog IQ kunnen heel dom zijn. Dat heeft niets met je IQ te maken maar met je referentiekaders.quote:Op donderdag 3 april 2008 14:07 schreef Koskettimet het volgende:
[..]
Als dat zo is, waarom maken ze in Afrika dan het gebruiken van een condoom in een context als "het eten van een banaan met de schil er nog om"? Waarom kunnen die negers daar niet nadenken zo van "shit, iedereen heeft aids, ik gebruik maar een condoom als ik iemand wil neuken/verkrachten"?
En waarom lopen negers in de stad altjid intimiderend naar blanke blonde vrouwen te kijken/azen/na te fluiten alsof het hun hondje is?
En waarom is het hoogste percentage criminelen hier in nederland een Antilliaan?
Sorry, ik geloof best dat er een groep negers zijn die net zo'n hoog IQ hebben als een welvarend persoon, maar ik denk dat de meeste negers toch wel ontzettend dom zijn.
Stormfront is die kant op =======>quote:Op donderdag 3 april 2008 14:07 schreef Koskettimet het volgende:
[..]
Als dat zo is, waarom maken ze in Afrika dan het gebruiken van een condoom in een context als "het eten van een banaan met de schil er nog om"? Waarom kunnen die negers daar niet nadenken zo van "shit, iedereen heeft aids, ik gebruik maar een condoom als ik iemand wil neuken/verkrachten"?
En waarom lopen negers in de stad altjid intimiderend naar blanke blonde vrouwen te kijken/azen/na te fluiten alsof het hun hondje is?
En waarom is het hoogste percentage criminelen hier in nederland een Antilliaan?
Sorry, ik geloof best dat er een groep negers zijn die net zo'n hoog IQ hebben als een welvarend persoon, maar ik denk dat de meeste negers toch wel ontzettend dom zijn.
Hier dan wat literatuur voor je zoektocht:quote:Op vrijdag 4 april 2008 20:09 schreef dewanand het volgende:
Ik kom zelf uit Suriname en ken de gekleurde en zwarte volkeren heel goed. Ben zelf hindostaans en sta bekend als hindoeschrijver.
De benaming neger vind ik nogal onjuist en oneerlijk. In mijn teksten probeer ik consequent te spreken over Afro mensen, Afro volkeren, Afro surinamer, Afro nederlander, Afro europeaan, Afro hindus, enz. De prefix Afro geeft hierbij aan dat het subject iets heeft uit Afrika, zowel genetisch, psychologisch, cultureel als sociaal. Afro gedrag is inderdaad anders dan blank gedrag. Ik moet dit beter gaan onderzoeken.
In het algemeen, wat ik meemaak in de praktijk, moet ik toegeven dat alle Afro volkeren in het algemeen een heel negatief zelfbeeld hebben en allemaal met een pijnlijk historisch trauma kampen, door de slavernij. Men heeft hen nooit een schadevergoeding of excuses aangeboden. De wereld gaat niet eerlijk om met de Afro mensen.
In mijn theorie behoren hindostanen ook tot de Afro volkeren, maar zij zijn wel een religieuze/ culturele eenheid door de Vedische en Hindoe Dharm en al de duizenden oude teksten uit het oude India. Ik vind dit heel leuk om te onderzoeken.
Mijn verzoek aan u allen is om toch consequent de prefix Afro te gebruiken bij het aanduiden van een subject met iets Afrikaans of iets uit Afrika. Gewoon omdat je dan wat meer respect toont en een rassen neutrale aanduiding gebruikt.
tot zover,
dewanand
Ik heb zelf ook een kleurtje hoor, dus maak je niet drukquote:Op vrijdag 4 april 2008 00:19 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Stormfront is die kant op =======>
Ik vind dat je iedereen nu over een kam scheert. In Afrika denk ik niet dat ze het leven genoeg waarderen om aan een condoom te denken.quote:Op donderdag 3 april 2008 14:07 schreef Koskettimet het volgende:
[..]
Dat ligt hem dus idd aan de manier waarop. Als een Marokkaan bijvoorbeeld Hey Kaaskop! roept, dan kan hij ook een maatje 47 gevechtslaars terugkoppen. (m.u.v mensen die ik ken dus)quote:Op dinsdag 1 april 2008 04:31 schreef Muck het volgende:
[..]
Dit doet me denken aan een topic dat pas liep in CUL.
Daarin had iemand het over kaaskoppen. Ik vat dat woord helemaal niet negatief op, maar er waren een aantal mensen die daar nogal over vielen. Heel apart vond ik dat...
No offense, maar dan hebben jij en ik een ander perspectief voor waarderen. De respecloosheid waarmee ik die gozers hoor fluiten, roepen, bewegingen zie maken ga ik zwaar van over mijn nek. (moet er wel bij zeggen dat dat voornamelijk het type 50cent is)quote:Op zaterdag 12 april 2008 16:49 schreef pinkplatinum het volgende:
[..]
Ik vind dat je iedereen nu over een kam scheert. In Afrika denk ik niet dat ze het leven genoeg waarderen om aan een condoom te denken.
Negers fluiten naar mooie vrouwen.. Ze waarderen het vrouwelijk schoon gewoon meer dan de NL man.. En niet persee een blanke blonde vrouw, trouwens er zijn veel negers die geen interesse hebben in blanke blonde vrouwen. Dus altijd?![]()
Het probleem van de neger is niet het IQ. Het is dat ze doorgaand lui zijn. DAT wil ik nog wel toegeven.
Waarom moest dat dikgedrukte er nou weer bij eh? Probeer je je alvast in te dekken tegen aanvallen op die uitspraak waar jij het natuurlijk niet mee eens bent?quote:Op dinsdag 1 april 2008 00:57 schreef djnospinzone het volgende:
Wat serieuzer: dit zou je natuurlijk ook kunnen zeggen over vrouwen, chinezen en dwergen, om maar wat voorbeelden te noemen. Feit is dat de blanke man nou eenmaal de traditionele elite vormt. Als bepaalde groepen zich ondergewaardeerd voelen door die elite (waar overigens een wetenschappelijke basis voor is), dan vormen ze hun eigen elite, of hun eigen cultuur, waarin ze wel gewaardeerd worden, of waarin ze wel hun eigen normen en waarden kunnen opvoeren. Dus ik zou me er niet zo aan storen. Ik snap wel wat TS bedoelt met de hypocrisie maar het is nu eenmaal niet zo makkelijk om bijvoorbeeld een 'zwart' bedrijfsleven te beginnen. Daar krijgen ze altijd te maken met de blanke, mannelijke elite, en aangezien dit onvermijdelijk is voor het overleven, hebben ze het volste recht om daar over te klagen vind ik.
Eens, fluiten sissen .... allemaal dingen die weinig respect uiten.quote:Op zondag 13 april 2008 00:04 schreef McKillem het volgende:
[..]
No offense, maar dan hebben jij en ik een ander perspectief voor waarderen. De respecloosheid waarmee ik die gozers hoor fluiten, roepen, bewegingen zie maken ga ik zwaar van over mijn nek. (moet er wel bij zeggen dat dat voornamelijk het type 50cent is)
Helemaal als ze het flikken tegenover mijn vriendin. Maar dat lijkt me niets mafs.
?? Wat lul jij nou? Ik mag niet zeggen dat iets wetenschappelijk bewezen is, want dan 'dek ik me in'?quote:Op dinsdag 15 april 2008 16:59 schreef EricT het volgende:
[..]
Waarom moest dat dikgedrukte er nou weer bij eh? Probeer je je alvast in te dekken tegen aanvallen op die uitspraak waar jij het natuurlijk niet mee eens bent?
Ontopic: zwarten en blanken moeten niet zeuren
Waar vallen de Turken dan in? En Arabieren? En Oceaniërs? En hoe zit het met Indianen ??quote:Op donderdag 3 april 2008 02:35 schreef Drakire het volgende:
[..]
Mja misschien heeft het wel iets met fysieke bouw te maken, negers zijn vaak wat steviger gebouwd en hebben gemiddeld gezien een lager IQ, blanken zitten qua bouw en IQ in het midden.
En Aziaten zijn vaak vrij klein en fragiel gebouwd maar hebben een superieur IQ.
Dat zijn allemaal halfbloedjes.quote:Op vrijdag 18 april 2008 08:50 schreef Burakius het volgende:
[..]
Waar vallen de Turken dan in? En Arabieren? En Oceaniërs? En hoe zit het met Indianen ??
quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal halfbloedjes.
quote:Op zaterdag 12 april 2008 16:49 schreef pinkplatinum het volgende:
[..]
Negers fluiten naar mooie vrouwen.. Ze waarderen het vrouwelijk schoon gewoon meer dan de NL man..
"Hé jij"quote:Op zaterdag 26 april 2008 08:03 schreef Queen_Bee het volgende:
En ffs, álles is tegenwoordig racistisch, wat mot ik dan zeggen?Huilies zal me ook niet in dank afgenomen worden.
quote:Op zaterdag 26 april 2008 09:03 schreef RickTheGreatest het volgende:
[..]
"Hé jij"
of verwijs naar kleding
Ja, als ik een neger/gekleurde/bruine/afro/IK WEET NIET MEER HOE IK HET MOET NOEMENquote:Op zaterdag 26 april 2008 09:04 schreef nokwanda het volgende:
What about: hallo, mevrouw, meneer, jongen, meisje?
Dat lijkt me de meest beleefde aanspreekvorm voor iedereen.
Heb je dat gezeik ook niet.
Niet dan?quote:
Onzin.quote:Op woensdag 2 april 2008 09:33 schreef BabblingBrook het volgende:
Het gemiddelde IQ van een neger ligt lager dan dat van een blanke.
Die denk jij erbij.quote:Op zaterdag 26 april 2008 09:57 schreef Super7fighter het volgende:
Neger(in) heeft een vieze bijklank.
En met mij een hoop mensen.quote:
Heb je het over Othello? De verfilming van Othello, the moor of Venice van Shakespeare? Want op zich is dat wel essentieel.quote:Op zaterdag 26 april 2008 20:18 schreef Markus-S-Lappelullus het volgende:
Ook bij zo'n film. Werd er een neger gespeeld door een blanke, heel Amerika viel erover. Maar als er een blanke door een neger wordt gespeeld is het doodnormaal...
Vanuit demografisch perspectief of sociaal maatschappelijk perspectief? Zit namelijk een verschil in. Vanuit demografisch perspectief zouden Indiërs bijv. ook blank zijn.quote:Op maandag 28 april 2008 00:21 schreef D-Flying het volgende:
Maar welke landen/bevolkingsgroepen/rassen vallen nou eigenlijk onder blanken?
Ik heb het even opgezocht en het gaat om de film Tropic Thunder, waarin Robert Downing Jr. een zwart personage speelt. Een aantal groeperingen heeft gezegd dat het de indruk geeft dat er geen getalenteerde zwarte acteurs zijn. (bron)quote:Op zaterdag 26 april 2008 23:22 schreef Dagonet het volgende:
Heb je het over Othello? De verfilming van Othello, the moor of Venice van Shakespeare? Want op zich is dat wel essentieel.
Ik wacht ook nog steeds op excuses uit Frankrijk over wat Napoleon hier allemaal heeft uitgespookt, maar ik ga ondertussen wel door met mijn eigen leven ipv te focussen op wat mijn voorouders acht generaties geleden is overkomen.quote:Op vrijdag 4 april 2008 20:09 schreef dewanand het volgende:
In het algemeen, wat ik meemaak in de praktijk, moet ik toegeven dat alle Afro volkeren in het algemeen een heel negatief zelfbeeld hebben en allemaal met een pijnlijk historisch trauma kampen, door de slavernij. Men heeft hen nooit een schadevergoeding of excuses aangeboden. De wereld gaat niet eerlijk om met de Afro mensen.
En toch is het einde van Slavernij in Europa en Amerika al zo'n 200 (VK) tot 119 (Brazilie) jaar geleden, afhankelijk van welk land.quote:Op maandag 28 april 2008 13:23 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
De onderdrukking van de zwarte mens heeft wel een stuk langer geduurt dan de periode waarin Napoleon terreur bracht. Bovendien is dat wereldwijd.
Je moet wel een beetje in proporties denken. Dit is wel heel kort door de bocht.
Zeg ik dat er helemaal geen problemen zijn? Daarnaast valt dat echt wel mee met dat neerkijken op zwarten, en voor de wet is iedereen gelijk. Dus doe niet zo zielig aub.quote:Op maandag 28 april 2008 14:00 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Alsof er vandaag de dag niet op negers neergekeken wordt. Heb je nou echt zo'n plaat voor je kop? Vind je ook dat de Joden niks te zeuren hebben?
Wurd.quote:Op maandag 28 april 2008 13:38 schreef Viajero het volgende:
[..]
En toch is het einde van Slavernij in Europa en Amerika al zo'n 200 (VK) tot 119 (Brazilie) jaar geleden, afhankelijk van welk land.
Het gaat dus over iets waar zelfs je overgrootouders geen herinnering meer aan hebben. Dan vind ik niet dat je dat kan aanvoeren als een groot onrecht waar vandaag nog iets aan gedaan moet worden.
Als mensen nou eens probeerden iets van zichzelf te maken ipv te zeuren over iets dat meer dan honderd jaar geleden is gebeurd...
Joden gaan lekker door met hun leven en janken niet om allesquote:Op maandag 28 april 2008 14:00 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Alsof er vandaag de dag niet op negers neergekeken wordt. Heb je nou echt zo'n plaat voor je kop? Vind je ook dat de Joden niks te zeuren hebben?
Je kan je concentreren op je leven en daarnaast schreeuwen over onrecht dat 100 jaar geleden gebeurt is. Het onrecht is gewoon deel van hun cultureel erfgoed. Dat men erkennig wil betekent niet dat ze al hun energie daar ana besteden. Waarom zou je onrecht niet recht mogen zetten?quote:Op maandag 28 april 2008 14:50 schreef Viajero het volgende:
[..]
Zeg ik dat er helemaal geen problemen zijn? Daarnaast valt dat echt wel mee met dat neerkijken op zwarten, en voor de wet is iedereen gelijk. Dus doe niet zo zielig aub.
Ik zeg alleen dat slavernij al heeeeel lang geleden is afgeschaft in Europa en Amerika. Dan kan je zeggen dat ik een plaat voor mijn kop heb, maar ik vind toch je concentreren op je eigen leven meer productief dan te screeuwen om onrecht dat meer dan 100 jaar geleden is gebeurd.
Daarnaast hebben zwarten gelijke kansen in Europa en Amerika, het ligt aan de persoon of die kansen gegrepen worden of dat die persoon ipv kansen te grijpen zijn tijd verspilt aan klagen over slavernij en discriminatie.
Gebeurt dat in NL dan?quote:Op maandag 28 april 2008 14:00 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Alsof er vandaag de dag niet op negers neergekeken wordt.
quote:
Om tegelijk ook even op je vorige post terug te komen. Conflicten met Afrikaanse landen die mensen in de African Diaspora hebben geflikkerd zijn er weldegelijk.quote:Op maandag 28 april 2008 14:50 schreef Viajero het volgende:
[..]
Zeg ik dat er helemaal geen problemen zijn? Daarnaast valt dat echt wel mee met dat neerkijken op zwarten, en voor de wet is iedereen gelijk. Dus doe niet zo zielig aub.
Ik zeg alleen dat slavernij al heeeeel lang geleden is afgeschaft in Europa en Amerika. Dan kan je zeggen dat ik een plaat voor mijn kop heb, maar ik vind toch je concentreren op je eigen leven meer productief dan te screeuwen om onrecht dat meer dan 100 jaar geleden is gebeurd.
Daarnaast hebben zwarten gelijke kansen in Europa en Amerika, het ligt aan de persoon of die kansen gegrepen worden of dat die persoon ipv kansen te grijpen zijn tijd verspilt aan klagen over slavernij en discriminatie.
Ja, hoewel moslims op dit moment meer in de mode zijn om op neer te kijken.quote:
Hoe wou je dat recht zetten dan? Iedereen die er iets mee te maken had is al heel lang dood. En er is al een nationaal slavernij monument, met herdenkingsplechtigheid en al.quote:Op maandag 28 april 2008 15:00 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
[..]
Je kan je concentreren op je leven en daarnaast schreeuwen over onrecht dat 100 jaar geleden gebeurt is. Het onrecht is gewoon deel van hun cultureel erfgoed. Dat men erkennig wil betekent niet dat ze al hun energie daar ana besteden. Waarom zou je onrecht niet recht mogen zetten?
Waarom zouden we dat doen? Dat is een herdenkingsplechtigheid. Ik vind herdenken van slavernij prima, maar gezeur over herstelbetalingen en dat zwarten nog steeds onrechtvaardig worden behandeld vind ik echt grote onzin.quote:Moeten we 5 mei ook maar schrappen?
Als je niet ziet dat dat niks met ras te maken heeft heb je nog minder realiteitszin. Er zijn succesvolle zwarten en succesvolle blanken, en mislukte zwarten en mislukte blanken. Iedereen kan in Europa en Amerika naar school en wat van zichzelf maken.quote:En dat voor de wet iedereen gelijk is betekent nog steeds niet dat je dezelfde kansen hebt. Als je dat weigert onder ogen te zien heb je geen realiteitszin.
Interessant, dat wist ik niet. Heb je daar links voor?quote:Op maandag 28 april 2008 15:26 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Om tegelijk ook even op je vorige post terug te komen. Conflicten met Afrikaanse landen die mensen in de African Diaspora hebben geflikkerd zijn er weldegelijk.
En blanken krijgen zonder dat ze hoeven leren of soliciteren gewoon alle goedbetaalde banen of zoiets?quote:Zwarten en blanken hebben tegenwoordig voor de wet gelijke kansen. In de VS in sommige staten pas sinds kort en in de praktijk lang niet in alle staten. Ook in Europa heb je je vaak dubbel te bewijzen. Niet voor de wet, maar wel in de praktijk.
En daar ben ik het ook niet mee eens. Echt, mensen die dingen die honderden jaren geleden zijn gebeurd als motivatie aandragen dat ze ergens recht op zouden hebben..quote:@QB... Joden gaan door ja, maar hebben het bij iedere tegensputtering de mond vol over de diaspora. Ga voor de grap maar eens de discussie aan over het bestaansrecht van de staat Israel. Dan word je met wel oudere zaken om de oren gesmeten dan de slavernij.
Het is wereldwijd zo dat oudere zaken die gespeeld hebben in de afgelopen eeuwen rechtgezet worden. Aboriginals, Maori's, uitgemoorde volkeren als de Tasmaniers, Afrikanen onderling (bijvoorbeeld de San die clanlanden terugkrijgen) en zelfs binnen Europa. Schotse clans kopen soms ook clanlanden terug die hen ooit door de ngelsen zijn afgenomen en de sentimenten gelden er volop, net als in ierland.
Dan ga je het er gericht over hebben. Ik, en let wel, IK, merk dat het met however ik ze moet noemen om een poep en scheet al RACISTSLAVEN RACIST SLAVEN DIZKRIMINAZZIEEJJ om je oren geslingerd krijgt.quote:Op maandag 28 april 2008 15:26 schreef nokwanda het volgende:
@QB... Joden gaan door ja, maar hebben het bij iedere tegensputtering de mond vol over de diaspora. Ga voor de grap maar eens de discussie aan over het bestaansrecht van de staat Israel. Dan word je met wel oudere zaken om de oren gesmeten dan de slavernij.
quote:Op donderdag 24 april 2008 19:38 schreef MusiqueArtistique het volgende:
is er hier een neger(in) in de zaal die even wil zeggen hoe hij zelf graag benoemd woord als ik diegene wil benoemen op zijn/haar huidskleur?
Maar waarom gaan je dan niet meer om met de blanken in het dorp?quote:Op zondag 4 mei 2008 18:07 schreef niet_links het volgende:
Ik wordt altijd zo moe van de mensen die denken dat ze minder behandeld worden door hun huidskleur geloof ect. Nooit de schuld zoeken bij zichzelf maar altijd maar gelijk ervan uitgaan dat het komt door discriminatie.
Waarom kan het niet aan jezelf liggen dat je niet aangenomen wordt ? Is dat zo moeilijk om toe te geven als iemand die blank is niet aangenomen wordt loopt ie toch ook niet te zeuren discriminatie. Het zal er misschien wel zijn maar in veel mindere mate als mensen denken. Het wordt gewoon gebruikt om het eigen falen te camoufleren.
Hier vragen ze me wel eens waarom ik niet meer met de blanken (ik ben hier de buitenlander) omga die in het dorp wonen. Omdat iemand blank of is betekend nog niet automatisch dat ik hem mag. Waarom gaan mensen er dan wel vanuit dat je iemand niet zo mogen alleen maar om zijn of haar huidskleur.
Er zullen maar heel weinig mensen zijn die de ander niets gunt puur en alleen op huidskleur.
Omdat zwarten, negers, of hoe je de groep ook noemt, niet 1 persoon zijn met 1 mening. Net zo min als blanken, witten, of hoe je deze groep ook wilt noemen, dat zijn...quote:Op maandag 31 maart 2008 23:59 schreef static het volgende:
Je hebt dat soort mensen er tussen zitten, voorbeeld: Is dit racisme?quote:Op maandag 28 april 2008 15:21 schreef Misstique het volgende:
Serieus, ik merk dat hier namelijk totaal niet.
Waarom zou ik het zijn niet mijn soort mensen ze zijn een stuk ouder als mij. Dan ga ik liever met een Thai van mijn eigen leeftijd om. Huidskleur maakt niet veel uit gaat meer om wie iemand is. Ik trek nu wel wat meer op met een Engelsman maar dat is omdat ik hem graag mag en mijn engels beter als mijn Thais is.quote:Op maandag 5 mei 2008 09:27 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
[..]
Maar waarom gaan je dan niet meer om met de blanken in het dorp?
Ik vind dat dus wel racisme omdat ze aangeeft dat ze een blanke wel zou helpen. Ik kan me best voorstellen dat je er niet mee geconfronteerd wil worden. Dat is een ander verhaal daar kan ik me nog in vinden.quote:Op maandag 5 mei 2008 10:02 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Je hebt dat soort mensen er tussen zitten, voorbeeld: Is dit racisme?
En dan een reactie als: "Ze heeft wel gelijk".
Op de frontpage zal het percentage wellicht wat groter zijn...
Begrijp ik nu goed dat jij woont in Thailand en zelf ook Thai bent?quote:Op maandag 5 mei 2008 18:56 schreef niet_links het volgende:
[..]
Waarom zou ik het zijn niet mijn soort mensen ze zijn een stuk ouder als mij. Dan ga ik liever met een Thai van mijn eigen leeftijd om. Huidskleur maakt niet veel uit gaat meer om wie iemand is. Ik trek nu wel wat meer op met een Engelsman maar dat is omdat ik hem graag mag en mijn engels beter als mijn Thais is.
Nee ik ben rasechte Nederlander donkerblond blauwe ogen en ik woon in Thailand. Ik trek alleen niet naar andere blanken toe. Dit omdat ik mensen niet op huidskleur selecteer maar op wie ze zijn. (geef overigens wel toe dat het met blanken makkelijker praten is dan met thai ivm taalbarierre).quote:Op maandag 5 mei 2008 19:27 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Begrijp ik nu goed dat jij woont in Thailand en zelf ook Thai bent?
Degene die nigger of neger gebruiken zijn de zwarten zelf. .....quote:Op maandag 5 mei 2008 19:20 schreef aychelle het volgende:
Waarom dit hele topïc negers vs blanken? dat klinkt natuurlijk weer als een negatief onderwerp.
Ik ben zelf ook zwart maar ik word liever donker of afrikaans dan neger opf nigger genoemd die de blanken beide namen aan ons gegeven hebben en wij zelf niet. De naam nger en nigger is ons gegeven om ons klein en laag te houden. die namen worden zo nog steeds genoemd en dat vind ik naar maar wat doe je eraan. Aziaten noem je toch ook aziaten of minsten in groepen zoals hindoes of chinezen, wij jullie noemen toch ook geen witte of bleke.
Trouwens niet iedereen van ons plaats zichzelf in een slachtofferol , niet dat ik het hier geweldig vind want ik woon nog liever hier dan in amerika waar ik kan bergijpen dat de dingen nog wat oneerlijker gaan dan hier dat ziet iedereen. nou .... ik doe gewoon mijn ding ben gelukkig heb vrienden van hindoe tot nederlander en kroatisch dussss jongens peace!!!
quote:Op dinsdag 6 mei 2008 09:33 schreef Burakius het volgende:
[..]
Degene die nigger of neger gebruiken zijn de zwarten zelf. .....
Allen die ik ken wel ja. ' heey nigga whatsup G '. oessie dan neger'. Allemaal dagelijks te horen bij menig zwarten hoor.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 10:17 schreef shinydiscoball het volgende:
[..]
Allemaal?
Wat een onzin. Bovendien wordt neger ook gewoon door blanken gebruikt
En wat is er trouwens zo erg aan neger...ik vind het een normale benaming voor een zwart iemand.
Kaffer?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 10:33 schreef Burakius het volgende:
[..]
Allen die ik ken wel ja. ' heey nigga whatsup G '. oessie dan neger'. Allemaal dagelijks te horen bij menig zwarten hoor.
Neger is trouwens een rare benaming. Je zou eerder moeten zeggen heey Surinamer. Je heb namelijk geen tegenpool voor neger. Je heb zwart<> blank, maaar wat is er dan voor neger<> ?
Kaffer komt van Kafirin en is een benaming voor iemand die een waarheid bedekt. Dus niet het tegenovergestelde neger.quote:
quote:Het woord kaffer komt waarschijnlijk van het Hebreeuwse (en Jiddische) woord 'kofer', dat staat voor 'ketter', in het bijzonder een jood die gelooft in iets dat niet met het jodendom verenigbaar is, en van het Arabische woord "kafir", dat ongeveer dezelfde betekenis heeft; andere mogelijke vertalingen zijn ongelovige of godslasteraar. Het wordt vaak met de benaming K-woord aangeduid. Het woord wordt in Afrika (vooral Zuid-Afrika) als een bijzonder kwetsend scheldwoord beschouwd. Degene die het gebruikt geeft openlijk blijk van racisme.
Ik dacht dat het een scheldwoord was voor blanke, maar blijkbaar is het dus een synoniem voor neger.quote:Volgend de VanDale:
kaf·fer (dem; kaffers)
1 (informeel) lomperd
2 (informeel) sufferd
Kaf·fer (dem; Kaffers)
1 Bantoe in Zuid-Afrika
kaf·fe·ren (onovergankelijk werkwoord; kafferde, heeft gekafferd)
1 tekeergaan
Ban·toe1 (dem; Bantoes)
1 neger uit het midden of zuiden van Afrika
Neger is gewoon iemand met een donkere huid:quote:Op dinsdag 6 mei 2008 10:33 schreef Burakius het volgende:
[..]
Allen die ik ken wel ja. ' heey nigga whatsup G '. oessie dan neger'. Allemaal dagelijks te horen bij menig zwarten hoor.
Neger is trouwens een rare benaming. Je zou eerder moeten zeggen heey Surinamer. Je heb namelijk geen tegenpool voor neger. Je heb zwart<> blank, maaar wat is er dan voor neger<> ?
Staat er nota bene bij --> het Arabische woord "kafir",quote:Op dinsdag 6 mei 2008 11:39 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
[..]
[..]
Ik dacht dat het een scheldwoord was voor blanke, maar blijkbaar is het dus een synoniem voor neger.
Hoe jij bij benaming voor iemand die de waarheid bedekt komt weet ik niet....
En dat is juist het geinige. Hoe vaak noem je iemand Caucasian, maar de zwarte wel neger?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:06 schreef shinydiscoball het volgende:
[..]
Neger is gewoon iemand met een donkere huid:
'Neger is een etnische aanduiding voor de oorspronkelijke donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, wat zwart betekent (het is niet duidelijk of het daarvoor een afgeleide is van het Latijnse niger of het Griekse necro).'
Dus een tegenpool zou zijn: Cacausian (weet niet of hier een Nederlands woord voor is).
maar er staat ook bij dat dat bijna hetzelfde is als: Een jood die gelooft in iets dat niet met het jodendom verenigbaar is, maar dan de Arabische variant....quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:52 schreef Burakius het volgende:
[..]
Staat er nota bene bij --> het Arabische woord "kafir",
Ja en waarom denk je? Neger heeft een negatieve bijklank. Ik denk niet dat negers daar zelf mee daarmee begonnen zijn.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:53 schreef Burakius het volgende:
[..]
En dat is juist het geinige. Hoe vaak noem je iemand Caucasian, maar de zwarte wel neger?
O ja ??? vreemd ... een zwarte man of vrouw heetf mij nog noooit neger of nigger genoemd, blanken wel dus ik wete niet waar je deze onzin vandaan haalt vooral ook nog dat je zelf niet zwart bent!quote:Op dinsdag 6 mei 2008 09:33 schreef Burakius het volgende:
[..]
Degene die nigger of neger gebruiken zijn de zwarten zelf. .....
De tegenstelling klopt niet.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:06 schreef shinydiscoball het volgende:
[..]
Neger is gewoon iemand met een donkere huid:
'Neger is een etnische aanduiding voor de oorspronkelijke donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, wat zwart betekent (het is niet duidelijk of het daarvoor een afgeleide is van het Latijnse niger of het Griekse necro).'
Dus een tegenpool zou zijn: Cacausian (weet niet of hier een Nederlands woord voor is).
Ik ben zelf halfbloed en als mensen mij omschrijven weet ik ook wel wat ik prettig vind of niet. Maar feit blijft gewoon dat je het inderdaad nooit weet, de een vindt neger geen belediging en de ander wel. Het ligt er inderdaad ook aan hoe je het zegt, maar ik denk dat de meeste mensen daar niks mee bedoelen.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 18:58 schreef nokwanda het volgende:
[..]
De tegenstelling klopt niet.
Tegenstelling van neger/negro zou dan moeten zijn: blanke/witte/blanco ()
Je zou een zwarte persoon, van welke gradatie of afkomst dan africaans of afro-caribean of afro american kunnen noemen en een blanke/witte persoon caucasian of gewoon europeaan.
Ik ben zelf trouwens blank, maar heb sinds mijn vroegste jeugd donkere vrienden van allerlei afkomst gehad die je maar kunt bedenken. Mijn zoon is ook donker. Ik ervaar het woord neger ook niet als prettig, maar heb geleerd om onderscheid te maken in wie het zegt en hoe de intonatie is. En ik heb ook geleerd dat je veel blanke mensen kunt uitleggen dat het niet als prettig ervaren wordt, maar dat dat alleen maar leidt tot een verdediging: het is immers enkel een woord en zo heet dat nu eenmaal.
Slechts zelden zegt iemand: o, dat wist ik niet, nou, vertel me, wat is wel correct dan?
En daar kom je dan in de problemen. Want voor de ene donkere persoon is het woord zwart vervelend terwijl dat voor een andere persoon normaal is.
In Zuid Afrika zijn mensen die tot de bantustammen behoren zwarten genoemd. ook onderling.
This or that person is a black south african. En dus niet coloured of indian of white.
In het caraibisch gebied zijn er allerlei gradaties die allemaal een andere naam hebben. Noem iemand bij een andere kleur dan die persoon heeft en hoppa...belediging is je deel.
Aan de andere kant... er zijn west/noord europeanen die het heel vervelend vinden om voor een zuid/oost-europeaan aangezien te worden.
Dus..... wat is nou de oplossing? Misschien gewoon respect hebben voor iedere persoon en luisteren als die persoon aangeeft een bepaalde benaming niet prettig te vinden.
Lul geen onzin. Luister ten eerste naar de raps van tegenwoordig. Nigger dit Nigger dat. Elke zwarte hier negert er op los. Ik ga niet eens verder discusseren met een incompetente persoon die rijp is voor de jostiband.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 16:39 schreef aychelle het volgende:
[..]
O ja ??? vreemd ... een zwarte man of vrouw heetf mij nog noooit neger of nigger genoemd, blanken wel dus ik wete niet waar je deze onzin vandaan haalt vooral ook nog dat je zelf niet zwart bent!mensen van mij eigen afkomst noemen me gewoon afrikaans ( of suri,anti als ze niet weten waar ik vandaan kom ) ... stakker ...
Doe dan wat je moet doen als mod en verwijder haar/het/zijn reactie als je ziet dat het ad hominem is. Waardeloos ook.quote:Op woensdag 7 mei 2008 08:48 schreef Misstique het volgende:
Het is niet nodig om op de man te gaan spelen, Burakius.
Je hebt gelijk, datzelfde geldt idd voor aychelle richting jou (had ik niet gezienquote:Op woensdag 7 mei 2008 09:06 schreef Burakius het volgende:
Doe dan wat je moet doen als mod en verwijder haar/het/zijn reactie als je ziet dat het ad hominem is. Waardeloos ook.
Burakius ...... begrijp je iets niet ??? ten eerste .... ik heb het niet over rapteksten of rappers maar net als woknanda zei ik over de mensen in MIJN omgeving! bv. als we in een groep zijn met uitsluitend donkere mensen/afrikanen/surinamers en we hebben het over onze medemensen zeggen we nooit negers of niggers! Zo bedoel ik het! ik woon laten we zeggen in een blanke omgeving en daar hoor blanke mensen als ze het over ons hebben deze woorden vaak genoeg zeggen. ten tweede ... het is een heel verschil of je man of vrouw bent in die rapwereld, je zult rapsters niet elkaar niggas noemen, ten derde ..... ik laat het hierbijquote:Op dinsdag 6 mei 2008 23:44 schreef Burakius het volgende:
[..]
Lul geen onzin. Luister ten eerste naar de raps van tegenwoordig. Nigger dit Nigger dat. Elke zwarte hier negert er op los. Ik ga niet eens verder discusseren met een incompetente persoon die rijp is voor de jostiband.
Nee? Ging dat hierover dan?quote:
quote:Op woensdag 7 mei 2008 10:56 schreef aychelle het volgende:
[..]
Burakius ...... begrijp je iets niet ??? ten eerste .... ik heb het niet over rapteksten of rappers maar net als woknanda zei ik over de mensen in MIJN omgeving! bv. als we in een groep zijn met uitsluitend donkere mensen/afrikanen/surinamers en we hebben het over onze medemensen zeggen we nooit negers of niggers! Zo bedoel ik het! ik woon laten we zeggen in een blanke omgeving en daar hoor blanke mensen als ze het over ons hebben deze woorden vaak genoeg zeggen. ten tweede ... het is een heel verschil of je man of vrouw bent in die rapwereld, je zult rapsters niet elkaar niggas noemen, ten derde ..... ik laat het hierbij
Als je nou eens BEGRIJPEND zou lezen kon je iets lezen over dat ik het over mijn omgeving had enzoquote:Op woensdag 7 mei 2008 10:56 schreef aychelle het volgende:
[..]
Burakius ...... begrijp je iets niet ??? ten eerste .... ik heb het niet over rapteksten of rappers maar net als woknanda zei ik over de mensen in MIJN omgeving! bv. als we in een groep zijn met uitsluitend donkere mensen/afrikanen/surinamers en we hebben het over onze medemensen zeggen we nooit negers of niggers! Zo bedoel ik het! ik woon laten we zeggen in een blanke omgeving en daar hoor blanke mensen als ze het over ons hebben deze woorden vaak genoeg zeggen. ten tweede ... het is een heel verschil of je man of vrouw bent in die rapwereld, je zult rapsters niet elkaar niggas noemen, ten derde ..... ik laat het hierbij
Nee, ik denk het niet, Kaukasisch geeft een afkomst aan (de Kaukasus) terwijl "Neger" een kleur aangeeft; zoals je zelf al aangeeft komt van Latijnse talen waar het gewoon "donker" of "zwart" betekent. Ik denk zelf dat blank <> neger eigenlijk een goede tegenstelling is en anders wit <> zwart. Blank is immers ook geen vast omlijnd begrip evenmin als "donker" terwijl zwart en wit veel meer 1 bepaalde kleur aangeven.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:06 schreef shinydiscoball het volgende:
[..]
Maar de Arabieren gebruikten dat toch ook al als denigrerende term voor zwarte Afrikanen?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:52 schreef Burakius het volgende:
[..]
Staat er nota bene bij --> het Arabische woord "kafir",
heb je reactie bergepen!quote:Op woensdag 7 mei 2008 12:50 schreef Burakius het volgende:
[..]
Als je nou eens BEGRIJPEND zou lezen kon je iets lezen over dat ik het over mijn omgeving had enzo![]()
Mijn kinderen werden in Senegal inderdaad Toubab (=witte) genoemd.quote:Op dinsdag 1 april 2008 10:39 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik altijd wel appart gevonden. Eén van de ouders zwart, dan is het kind zwart ook al is het kind objectief gezien net zo blank als zwart. Zelfs al is het kind maar voor een kwart zwart, dan blijft het voor de meeste mensen een zwart kind. Hetzelfde geldt voor kinderen die voor een deel van aziatische afkomst is: het blijft altijd die Chinees, of die Turk, etc.
Achja, wellicht noemen ze in afrika een halfzwart kind wel gewoon die blanke....
Dit is dus ook precies wat ik denk, maar kon er niet op komen.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 18:58 schreef nokwanda het volgende:
[..]
De tegenstelling klopt niet.
Tegenstelling van neger/negro zou dan moeten zijn: blanke/witte/blanco ()
Je zou een zwarte persoon, van welke gradatie of afkomst dan africaans of afro-caribean of afro american kunnen noemen en een blanke/witte persoon caucasian of gewoon europeaan.
Ik ben zelf trouwens blank, maar heb sinds mijn vroegste jeugd donkere vrienden van allerlei afkomst gehad die je maar kunt bedenken. Mijn zoon is ook donker. Ik ervaar het woord neger ook niet als prettig, maar heb geleerd om onderscheid te maken in wie het zegt en hoe de intonatie is. En ik heb ook geleerd dat je veel blanke mensen kunt uitleggen dat het niet als prettig ervaren wordt, maar dat dat alleen maar leidt tot een verdediging: het is immers enkel een woord en zo heet dat nu eenmaal.
Slechts zelden zegt iemand: o, dat wist ik niet, nou, vertel me, wat is wel correct dan?
En daar kom je dan in de problemen. Want voor de ene donkere persoon is het woord zwart vervelend terwijl dat voor een andere persoon normaal is.
In Zuid Afrika zijn mensen die tot de bantustammen behoren zwarten genoemd. ook onderling.
This or that person is a black south african. En dus niet coloured of indian of white.
In het caraibisch gebied zijn er allerlei gradaties die allemaal een andere naam hebben. Noem iemand bij een andere kleur dan die persoon heeft en hoppa...belediging is je deel.
Aan de andere kant... er zijn west/noord europeanen die het heel vervelend vinden om voor een zuid/oost-europeaan aangezien te worden.
Dus..... wat is nou de oplossing? Misschien gewoon respect hebben voor iedere persoon en luisteren als die persoon aangeeft een bepaalde benaming niet prettig te vinden.
Eens, want wie is dan diegen die er onderscheid maakt en zou daarmee dan racistisch zijn...quote:Op dinsdag 6 mei 2008 13:18 schreef shinydiscoball het volgende:
[..]
Ja en waarom denk je? Neger heeft een negatieve bijklank. Ik denk niet dat negers daar zelf mee daarmee begonnen zijn.
Ik vind wel dat zwarte mensen die het woord neger of nigger tegen elkaar gebruiken, ook niet moeten zeuren als een blanke hen neger noemt.
belachelijke vergelijking, want dat is weer iedereen over 1 kam scheren.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 19:34 schreef shaitan14 het volgende:
negers zeiken dat ze zo trots zijn dat ze neger zijn maar wat zie ik ze doen ? hun haar straighten en middeltjes gebruiken om hun huid blanker te maken
Ik ben donker en ik vind dat niet.quote:Op dinsdag 1 april 2008 00:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Veel zwarten vinden die negers in de Amerikaanse politiek maar minderwaardigen wannabe-blanken.
Blanken zeuren altijd over negers en vinden hun ras superieur, maar wat doen zij, ze gaan lekker in de zon bakken, omdat zij graag donker willen worden.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 19:34 schreef shaitan14 het volgende:
negers zeiken dat ze zo trots zijn dat ze neger zijn maar wat zie ik ze doen ? hun haar straighten en middeltjes gebruiken om hun huid blanker te maken
Waarom niet bij de naam noemen?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 16:41 schreef Double-Helix het volgende:
Gewoon niggers~!
heb het nooit gehad dat een neger boos werd als ik hem neger of zwarte of weetikveel heb genoemd.
inderdaad, even kun jue goed dicuseren dan verpesten anderen het weer zo watquote:Op maandag 2 juni 2008 00:39 schreef popolon het volgende:
Wat een belachelijk kuttopic is dit geworden.
Dat dit nog open is .......
Echt wel.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:56 schreef Stratos het volgende:
[..]
Waarom niet bij de naam noemen?
Ik denk niet dat mensen u blanke of witte noemen of wel?
ten eerste: En dat zicht inderdaad iemand die altijd onder de zonebank ligt of wat maar ook ..... maar wel op andere gaat zeiken.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 19:34 schreef shaitan14 het volgende:
Dat heet misbruik maken van je sociale positie. Gelijk een verband trekken met de slavernij of de rassenscheiding in Amerika die allang voorbij is.quote:Op donderdag 5 juni 2008 23:52 schreef -Sarcasm het volgende:
Ik vind het eigenlijk ook nog al raar ze elkaar 'nigga' noemen, en als een blanke dat doet, het onder discriminatie valt.
quote:Op vrijdag 6 juni 2008 09:27 schreef Koskettimet het volgende:
n verband trekken met de slavernij of de rassenscheiding in Amerika die allang voorbij is.
Ik zeg: Discriminatie/racisme bestaat niet meer in deze tjid. Het bestaat kennelijk alleen nog voor diegene die daarin geloven en dus........ juist.
Maar de effecten zijn nu nog zichtbaar.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 09:27 schreef Koskettimet het volgende:
[..]
Dat heet misbruik maken van je sociale positie. Gelijk een verband trekken met de slavernij of de rassenscheiding in Amerika die allang voorbij is.
Discriminatie bestaat wel degelijk. Waarom wordt het anders als bijzonder gezien dat er een zwarte president komt. En waarom kan hij zich niet als te 'zwart' profileren, omdat hij anders stemmen kwijtraakt. Waarom is het zo dat bij dezelfde misdaden zwarten een zwaardere straf krijgen dan blanken. Zie ook de doodstraf. (Afgezien van de hoeveelheid, want dat is een andere discussie).quote:Ik zeg: Discriminatie/racisme bestaat niet meer in deze tjid. Het bestaat kennelijk alleen nog voor diegene die daarin geloven en dus........ juist.
quote:Het ligt geheel aan jezelf als je je geïntimideerd voelt wanneer een blank iemand je neger noemt.![]()
Neem het gewoon met een korreltje zout op.
Maar hey, dat vind ik.
Julllie willen het maar niet begrijpen he?quote:Op donderdag 5 juni 2008 23:52 schreef -Sarcasm het volgende:
Ik vind het eigenlijk ook nog al raar ze elkaar 'nigga' noemen, en als een blanke dat doet, het onder discriminatie valt.
Niet jullie.... wel veel mensen. Ik heb er ook een schurftheken aan om onder "jullie" te vallen.quote:Op zaterdag 7 juni 2008 21:43 schreef aychelle het volgende:
[..]
Julllie willen het maar niet begrijpen he?
Vandaar dat een groot deel van de huidige Amerikaanse bevolking segregatie nog bewust heeft meegemaaktquote:Op vrijdag 6 juni 2008 09:27 schreef Koskettimet het volgende:
[..]
Dat heet misbruik maken van je sociale positie. Gelijk een verband trekken met de slavernij of de rassenscheiding in Amerika die allang voorbij is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |