abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 maart 2008 @ 23:59:43 #1
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_57750930
Waarom willen zwarten (die uitdrukking gebruik ik expres omdat ze zichzelf ook zo noemen, voordat we dat gelazer weer krijgen) zo graag van dat stempel af terwijl ze zelf met die phrase te pas en te onpas strooien?

Zo creeren ze 'Black Entertainment Television'; zijn er aparte awardshows, kledinglabels, platenlabels, etc.? En waarom kijkt men met een scheef oog als een blanke een zwarte zwart noemt (zie hierboven)?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  dinsdag 1 april 2008 @ 00:03:21 #2
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_57751010
Daar heb ik nog nooit iemand boos om zien worden eerlijk gezegd. Pas als je het vervoegt tot zwartjes of zwartjoekels krijg je een boze menigte achter je aan
  dinsdag 1 april 2008 @ 00:03:54 #3
172247 djnospinzone
wolfheaded conjurer
pi_57751016
Dat heeft te maken met die bevoorrechte positie die jij, blanke, inneemt. Als een blanke zwarte zegt, dan heeft dat nou eenmaal een racistische (niet alleen raciale) connotatie, en aangezien jij je daar kennelijk van bewust bent, en alsnog het nodig vindt om die term, niet terloops, maar bewust, enkele keren expliciet te vermelden, ben je een racist. Slotje.
they ain't proud colours, but they're true
colours of my home
pi_57751423
Hey man, ik noem een van mn beste buddies ook neger! Vond hij in het begin niet zo leuk, maar gewoon vol houden, gaat wel over!

If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
http://www.myspace.com/trakston
  dinsdag 1 april 2008 @ 00:34:33 #5
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57751709
Moeilijk geval is dit. Wat ik wel mooi vindt is dat je zo de tegenstelling Negers <> Blanken weet neer te zetten. Alsof het duidelijk is dat dit twee gemakkelijk te onderscheiden categorieën zijn. Kijk eens naar de Amerikaanse politiek (en maatschappij). Condoleeza Rice: Niet helemaal blank, dus ‘zwart’. Colin Powell? ‘Zwart’. Obama: ‘Zwart’. (Of African American, zo je wilt).

Het is natuurlijk een rare manier van onderscheid maken en mensen in hokjes stoppen. Maar ook van jezelf onderscheiden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57751806
Het is een vorm van hokjesdenken, waarbij een individu niet geheel als een individu gezien en beoordeeld wordt. Ik vind het überhaupt storend als iemand zo denkt en zich zo uit.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 1 april 2008 @ 00:40:42 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_57751840
Veel zwarten vinden die negers in de Amerikaanse politiek maar minderwaardigen wannabe-blanken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_57751856
Ja maar kijk, als je nou tussen allerlei blanke mensen staat, en er is 1 persoon met donkere huidskleur aanwezig, dan is het toch handig om gewoon ff "Hey neger!" te kunnen roepen?
If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
  dinsdag 1 april 2008 @ 00:57:20 #9
172247 djnospinzone
wolfheaded conjurer
pi_57752121
Wat serieuzer: dit zou je natuurlijk ook kunnen zeggen over vrouwen, chinezen en dwergen, om maar wat voorbeelden te noemen. Feit is dat de blanke man nou eenmaal de traditionele elite vormt. Als bepaalde groepen zich ondergewaardeerd voelen door die elite (waar overigens een wetenschappelijke basis voor is), dan vormen ze hun eigen elite, of hun eigen cultuur, waarin ze wel gewaardeerd worden, of waarin ze wel hun eigen normen en waarden kunnen opvoeren. Dus ik zou me er niet zo aan storen. Ik snap wel wat TS bedoelt met de hypocrisie maar het is nu eenmaal niet zo makkelijk om bijvoorbeeld een 'zwart' bedrijfsleven te beginnen. Daar krijgen ze altijd te maken met de blanke, mannelijke elite, en aangezien dit onvermijdelijk is voor het overleven, hebben ze het volste recht om daar over te klagen vind ik.
colours of my home
pi_57752605
Het wordt er niet makkelijker op door allerlei bewerkelijk pc taalgebruik te willen opdringen. Blanken dienen hier en daar al vervangen te worden (zo te horen) door het in mijn oren ergerlijk geforceerd klinkende witten.
anonieme razernist
pi_57753327
Sorry hoor maar jij noemt jezelf toch ook blank inplaats van wit.
Van zwart is er geen sprake. We hebben een donkere huidskleur, maar we komen in allerlei tinten bruin.

Ik heb iemand nooit horen zeggen "Ik ben een zwarte vrouw". Nee, het is "Ik ben een surinaamse vrouw", een afrikaanse vrouw, noem maar op.

Neger vind ik minder erg. Dat ligt in Amerika een stuk gevoeliger. Uiteraard ligt het natuurlijk ook aan de manier waarop het woord wordt gebruikt. Elke naam kan in de negatieve zin worden gebruikt.
[♣].... Je op trots ben ik. Door signature mijn hebt jij zo.....[♣]
  dinsdag 1 april 2008 @ 04:31:51 #12
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_57753707
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 02:45 schreef pinkplatinum het volgende:
Elke naam kan in de negatieve zin worden gebruikt.
Dit doet me denken aan een topic dat pas liep in CUL.
Daarin had iemand het over kaaskoppen. Ik vat dat woord helemaal niet negatief op, maar er waren een aantal mensen die daar nogal over vielen. Heel apart vond ik dat...
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_57753739
Deed de TT dan zwarten <> blanken als je een punt wil maken.
pi_57753754
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 04:42 schreef RickTheGreatest het volgende:
Deed de TT dan zwarten <> blanken als je een punt wil maken.
Lees de OP
Daar wordt gesproken over zwarten
pi_57753839
Ik heb alles gelezen hoor, maar
quote:
Waarom willen zwarten (die uitdrukking gebruik ik expres omdat ze zichzelf ook zo noemen, voordat we dat gelazer weer krijgen) zo graag van dat stempel af terwijl ze zelf met die phrase te pas en te onpas strooien?
is dan een beetje apart.

Een neger/zwarte mag mij voor alles nog wat uitmaken, maakt me echt niks uit. Andersom is het echter een doodvonnis, niet dat ik het doe, heb niks tegen iemand met een huidskleur anders dan die van mij. Ik heb als persoon niks geen ene fuck te maken met de geschiedenis of wat dan ook.
  dinsdag 1 april 2008 @ 08:03:53 #16
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_57754259
Tja, een blanke kaaskop noemen is geaccepteerd, (bijna) geen enkele blanke zal daar over vallen, maar als je een arabier zandneger, of een negeroïde persoon zwartjoekel noemt ben je een racist?

Beetje dubbele moraal.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_57755209
quote:
Op maandag 31 maart 2008 23:59 schreef static het volgende:

Zo creeren ze 'Black Entertainment Television'; zijn er aparte awardshows, kledinglabels, platenlabels, etc.? En waarom kijkt men met een scheef oog als een blanke een zwarte zwart noemt (zie hierboven)?
Ik zie juist vaak het tegendeel, dat zwarten juist erkenning willen voor hun kleurtje omdat het voor een "zwarte, die in de vs woont en afstamt van de slaven" belangrijk is om zijn eigen identiteit en geschiedenis te kennen en te begrijpen.

Waarom de zaken zijn zoals ze zijn, de slavernij en de gevolgen die het heeft gehad

De verwoestende werking die de slavernij en de apartheid(heb het nu over VS) hebben gehad op de ontwikkeling van de "zwarte"

En daarui volgend het enorme wantrouwen die er nu nog steeds is tussen de " blanken" en de "zwarten"

Die aparte identiteit is in eerste instantie dus noodgedwongen ( door de geschiedenis) , is historisch zo gegroeid. Daarnaast stimuleerd het wantrouwen van de “blanke cultuur” de zwarte cultuur waarin veiligheid en eigenheid in te vinden is.

Die eigen cultuur kan, mist het een positieve en constructieve cultuur is, bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de zwarten. Het kan zelfvertrouwen, zelfbewustzijn en de emancipatie bevorderen.

Nou ja, zo zie ik het

[ Bericht 3% gewijzigd door Jojo_ut_Grun op 01-04-2008 09:39:08 ]
pi_57755291
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 09:32 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

Ik zie juist vaak het tegendeel, dat zwarten juist erkenning willen voor hun kleurtje omdat het voor een "zwarte, die in de vs woont en afstamt van de slaven" belangrijk is om zijn eigen identiteit en geschiedenis te kennen en te begrijpen.

Waarom de zaken zijn zoals ze zijn, de slavernij en de gevolgen die het heeft gehad

De verwoestende werking die de slavernij en de apartheid(heb het nu over VS) hebben gehad op de ontwikkeling van de "zwarte"

En daarui volgend het enorme wantrouwen die er nu nog steeds is tussen de " blanken" en de "zwarten"

Die aparte identiteit is in eerste instantie dus noodgedwongen ( door de geschiedenis) , is historisch zo gegroeid. Daarnaast stimuleerd het wantrouwen van de “blanke cultuur” de zwarte cultuur waarin veiligheid en eigenheid in te vinden is.

Die eigen cultuur kan, mist het een positieve en constructieve cultuur is, bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de zwarten. Het kan zelfvertrouwen, zelfbewustzijn en de emancipatie.
Je ziet toch vaak dat vooral de kanslozen der samenleving zichzelf graag in een hokje plaatsen wat als excuus gebruikt kan worden. Mensen die zelf het heft in handen nemen en iets maken van hun leven zullen zich niet zo snel 'zwart' voelen, maar gewoon mens. Het zijn altijd de paupers die er prat op gaan tot een bepaald 'ras' te behoren.
pi_57755412
Ik vind het ook niet leuk om 'bruine' genoemd te worden, dus ik kan me best indenken dat 'zwarte' ook niet leuk klinkt. Het heeft iets beledigends en denigrerends, het is geen fijne term. En waarom moet iemands kleur zo benadrukt worden? Als ik het over mensen heb, hoeft de huidskleur daar toch niet bij? Ik zeg toch ook niet om de haverklap die 'witte', of zoals het meestal gezegd wordt, 'blanke' man/vrouw?

Het wordt hier misschien als gezeik gezien, maar taal kan wel degelijk tegenstellingen en opposities creëren, waarbij het één bijna automatisch superieur aan het ander wordt. (autochtoon/allochtoon, ook zo'n voorbeeld) Dus als je zo nodig 'bruine' of 'zwarte' wil zeggen, vind ik ook dat je 'witte' moet zeggen en niet 'blanke' of de 'kleur' helemaal weg moet laten.

'Neger' vind ik dan weer géén beledigende term.
I long to see you in the morning light
I long to reach for you in the night
Stay, lady, stay, stay while the night is still ahead
  dinsdag 1 april 2008 @ 10:23:03 #20
205537 jeh1
gevaarlijk
pi_57756005
quote:

Waarom maakt het jou als blanke uit als een bepaald persoon met een donkere huidskleur liever geen zwarte genoemd wil worden? Stoor je je hieraan. En tuowens, welke uitdrukking zou je anders gebruiken als er geen gelazer van zou komen?

Twee: zo creeren 'ze' BET ? Nou weet ik niet wie de oprichters hiervan zijn etc, maar als er 1 ding wat zeker is is dat de grootste geld verdieners aan de 'hiphop' rage toch echt nog steeds dezelfde elite is, uitzonderingen daar gelaten.
pi_57756065
Herkenbaar. Ik zag laatst nog de CD "Best of Black 2007" de revue passeren. Ik denk niet dat een "Best of White 2007" CD erg populair zal zijn...
  dinsdag 1 april 2008 @ 10:39:32 #22
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_57756281
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 00:34 schreef Iblis het volgende:
Moeilijk geval is dit. Wat ik wel mooi vindt is dat je zo de tegenstelling Negers <> Blanken weet neer te zetten. Alsof het duidelijk is dat dit twee gemakkelijk te onderscheiden categorieën zijn. Kijk eens naar de Amerikaanse politiek (en maatschappij). Condoleeza Rice: Niet helemaal blank, dus ‘zwart’. Colin Powell? ‘Zwart’. Obama: ‘Zwart’. (Of African American, zo je wilt).

Het is natuurlijk een rare manier van onderscheid maken en mensen in hokjes stoppen. Maar ook van jezelf onderscheiden.
Ja, dat heb ik altijd wel appart gevonden. Eén van de ouders zwart, dan is het kind zwart ook al is het kind objectief gezien net zo blank als zwart. Zelfs al is het kind maar voor een kwart zwart, dan blijft het voor de meeste mensen een zwart kind. Hetzelfde geldt voor kinderen die voor een deel van aziatische afkomst is: het blijft altijd die Chinees, of die Turk, etc.

Achja, wellicht noemen ze in afrika een halfzwart kind wel gewoon die blanke....
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
  dinsdag 1 april 2008 @ 11:02:28 #23
205537 jeh1
gevaarlijk
pi_57756664
ik zal het nog verder trekken. Genetisch gezien verschilt een blanke minder dan van een zwarte dan bijv. blanken mensen onder elkaar. Oorspronkelijk komen we allemaal uit afrika. Er waren 8 verschillende strengen onder de mens waarvan 1 zich vanuit Afrika heeft verspreid over de wereld. En de classificatie van ras als bijv. blank of zwart beperkt zich puur tot het kortzichtige en de oppervlakkige beeldvorming van de mens. Ben zelf half half,net zoals mn broers etc. Maar mijn lichaams karakteristieken maken mij moeilijk plaatsbaar, en zelfs tegenovergesteld als die van mn broers bv. Dus op eerste gezicht zou ik dus gediscrimineerd worden en mn broer bv niet. Terwijl we dezelfde afkomst hebben. In het geval van Obama bjjiv, de enige reden waarom hji als zwarte wordt gezien, is omdat hij de karakteristieken toevalligerwijs heeft meegekregen. Had hij er als een chinees uitgezien, was hij als chinees geklassificeerd. Typisch geval van kortzichtige beeldvorming.
pi_57757560
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 10:39 schreef BreakSpear het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik altijd wel appart gevonden. Eén van de ouders zwart, dan is het kind zwart ook al is het kind objectief gezien net zo blank als zwart. Zelfs al is het kind maar voor een kwart zwart, dan blijft het voor de meeste mensen een zwart kind. Hetzelfde geldt voor kinderen die voor een deel van aziatische afkomst is: het blijft altijd die Chinees, of die Turk, etc.

Achja, wellicht noemen ze in afrika een halfzwart kind wel gewoon die blanke....
Ja, vaak wel en dat is vrij lullig aangezien hetzelfde kind in Europa die zwarte genoemd wordt.
Zorgt weleens voor verwarring in een persoon. Het vergt veel zelfrespect om daar niet van in de war te raken.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_57757858
Om het even wat dichter bij huis te brengen, doen 'zwarten' die in NL wonen dat ook? Elkaar op die manier benoemen cq aanspreken? En zo ja, hebben ze er dan bezwaar tegen dat 'witte' Nederlanders ze op diezelfde manier aanspreken?
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_57774255
Het gemiddelde IQ van een neger ligt lager dan dat van een blanke.
pi_57774307
Ik heb nog nooit gehoorde dat ze zwarte tegen elkaar zeggen. Dat in het engels wel de term 'black' wordt gebruikt staat hier los van.
Bij elke gelegenheid schreef fathank het volgende:
Ik ben toen op Lowlands halverwege 't optreden van Typhoon knock out gegaan.
  woensdag 2 april 2008 @ 13:58:21 #28
211307 Jennaaa
Crackergirl
pi_57779072
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 08:03 schreef DroogDok het volgende:
Tja, een blanke kaaskop noemen is geaccepteerd, (bijna) geen enkele blanke zal daar over vallen, maar als je een arabier zandneger, of een negeroïde persoon zwartjoekel noemt ben je een racist?

Beetje dubbele moraal.
Boeiend. Die termen gebruik ik ook wel eens gewoon hoor (hoewel ik dan wel weet of die gene het kan hebben). Er wordt veel te zwaar getild aan al die woorden. Net zoals dat we nu opeens 'medelanders' moet gaan zeggen.. Doe normaal
Jack had a gang that he called the milligrams, he was known as Smack Jack the Crackerman!
  woensdag 2 april 2008 @ 14:43:31 #29
181126 MouzurX
Misschien?
pi_57780124
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 00:34 schreef Iblis het volgende:
Moeilijk geval is dit. Wat ik wel mooi vindt is dat je zo de tegenstelling Negers <> Blanken weet neer te zetten. Alsof het duidelijk is dat dit twee gemakkelijk te onderscheiden categorieën zijn. Kijk eens naar de Amerikaanse politiek (en maatschappij). Condoleeza Rice: Niet helemaal blank, dus ‘zwart’. Colin Powell? ‘Zwart’.
Conoleeza rice is blank en colin powell weer zwart ja

Werd bepaalt in zo'n show bij de ... ah kut hoe heette die show nou? op Comedy central volgens mij Zon komiek.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_57780802
quote:
Op woensdag 2 april 2008 14:43 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Conoleeza rice is blank en colin powell weer zwart ja

Werd bepaalt in zo'n show bij de ... ah kut hoe heette die show nou? op Comedy central volgens mij Zon komiek.
Chappelle's Show "The white delegation wins Colin Powell and Condoleezza Rice"
  woensdag 2 april 2008 @ 15:15:26 #31
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_57780866
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 10:27 schreef Geqxon het volgende:
Herkenbaar. Ik zag laatst nog de CD "Best of Black 2007" de revue passeren. Ik denk niet dat een "Best of White 2007" CD erg populair zal zijn...
Denk ook niet dat dat Best of Black een titel is die verzonnen is binnen de zwarte gemeenschap. .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  woensdag 2 april 2008 @ 15:15:49 #32
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_57780875
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 00:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Veel zwarten vinden die negers in de Amerikaanse politiek maar minderwaardigen wannabe-blanken.
Bounties. .
  woensdag 2 april 2008 @ 16:08:00 #33
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_57782011
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 04:31 schreef Muck het volgende:
Daarin had iemand het over kaaskoppen. Ik vat dat woord helemaal niet negatief op, maar er waren een aantal mensen die daar nogal over vielen. Heel apart vond ik dat...
Inderdaad apart. Zeker omdat we hier ook nog eens een Kaaskoppen in het buitenland hebben.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 2 april 2008 @ 16:09:24 #34
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_57782045
quote:
Op woensdag 2 april 2008 09:36 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Ik heb nog nooit gehoorde dat ze zwarte tegen elkaar zeggen. Dat in het engels wel de term 'black' wordt gebruikt staat hier los van.
Dat zat ik me ook al af te vragen. En BET is volgens mij niet eens in Nederland op de kabel. (Of toch wel?)
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_57782429
quote:
Op woensdag 2 april 2008 15:15 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Denk ook niet dat dat Best of Black een titel is die verzonnen is binnen de zwarte gemeenschap. .
Het was enkel R&B, en verder enkel met zwarte artiesten.
pi_57782996
Donkere mensen in NL hebben niks te maken met de Afro-Amerikaanse gemeenschap.. Wat zij acceptabel vinden, welke zenders zij bezitten en hoe zij elkaar noemen staat los van ons ..
Ik bedoel Nederlanders zijn toch ook heel anders dan bijvoorbeeld Australiers en Duitsers?
pi_57783207
quote:
Op woensdag 2 april 2008 16:53 schreef pinkplatinum het volgende:
Donkere mensen in NL hebben niks te maken met de Afro-Amerikaanse gemeenschap.. Wat zij acceptabel vinden, welke zenders zij bezitten en hoe zij elkaar noemen staat los van ons ..
Ik bedoel Nederlanders zijn toch ook heel anders dan bijvoorbeeld Australiers en Duitsers?
Vandaar ook mijn vraag of dat gedrag ook hier in NL voorkomt, ik zie het zelf niet, maar ik woon dan ook niet in een regio met veel 'donkere' mensen.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_57783646
quote:
Op woensdag 2 april 2008 17:04 schreef Misstique het volgende:

[..]

Vandaar ook mijn vraag of dat gedrag ook hier in NL voorkomt, ik zie het zelf niet, maar ik woon dan ook niet in een regio met veel 'donkere' mensen.
Nou hier in NL is het in mindere mate. Jongeren noemen elkaar soms stoer nigga of er wordt wel eens gesproken over "die neger", maar ook niet vaak. De term die meer wordt gebruikt is "Bradda"(broer). Erg veel problemen hebben we volgens mij niet als een blank persoon het woord neger in de mond neemt. Zolang het maar niet denigrerend over komt. Nu kan ik niet voor iedereen praten natuurlijk, want door sommige personen wordt dit wel altijd beledigend ervaren.
  woensdag 2 april 2008 @ 18:04:14 #39
181126 MouzurX
Misschien?
pi_57784370
quote:
Op woensdag 2 april 2008 15:12 schreef BabblingBrook het volgende:

[..]

Chappelle's Show "The white delegation wins Colin Powell and Condoleezza Rice"
O hij was toch weer wit? Wie was er dan zwart?
pi_57784488
quote:
Op woensdag 2 april 2008 18:04 schreef MouzurX het volgende:

[..]

O hij was toch weer wit? Wie was er dan zwart?
Tiger Woods
  woensdag 2 april 2008 @ 18:51:26 #41
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_57785405
Áls ik al specifiek aan een neger refereer dan zeg ik meestal "neger", denk ik, zwarte is zo raar omdat negers toch niet echt zwart zijn. Sommigen schijnen neger ook discriminerend te vinden, maarja, wat moet je dan zeggen. Komt denk ik doordat het verband met het beladen "nigger" wordt gelegd, wat in het Nederlands natuurlijk eerder het beledigende "nikker" is dan neger, maarja.

Echter als ik een neger aanspreek zeg ik natuurlijk niet van "hey, neger", maar dan noem ik hem gewoon bij zijn naam, of hoe je ook een persoon zou aanspreken. Echter ik denk dat als je aan afkomst wilt refereren dat "neger" ook niet zo gauw ter sprake komt, want je refereert meestal aan het land, toch?
[KNE]-Mod
pi_57790595
Schiet me overigens een collumn van Sylvia Witteman te binnen: Thuis, met de kinderen, hadden ze het in navolging van de afhaalchinees over de afhaalneger. En de kinderen vergaten nooit de eventuele bezorger vrolijk te bedanken: "bedankt voor je lekkere negereten".
anonieme razernist
  woensdag 2 april 2008 @ 22:12:22 #43
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_57791315
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 09:46 schreef MissGolightly het volgende:

'Neger' vind ik dan weer géén beledigende term.
We kunnen ze ook melanisten noemen.
pi_57791473
quote:
Op woensdag 2 april 2008 09:33 schreef BabblingBrook het volgende:
De grootte van de penis daarintegen...
† The 3 Kings †
pi_57794436
quote:
Op woensdag 2 april 2008 15:12 schreef BabblingBrook het volgende:

[..]

Chappelle's Show
Dit stukje is ook geniaal, en on topic:

Black White Supremacist

Vooral het einde is briljant!
  donderdag 3 april 2008 @ 02:35:38 #46
59269 Drakire
May Lyssa aid you
pi_57796872
quote:
Op woensdag 2 april 2008 22:16 schreef TheSorrow het volgende:

[..]

De grootte van de penis daarintegen...
Mja misschien heeft het wel iets met fysieke bouw te maken, negers zijn vaak wat steviger gebouwd en hebben gemiddeld gezien een lager IQ, blanken zitten qua bouw en IQ in het midden.
En Aziaten zijn vaak vrij klein en fragiel gebouwd maar hebben een superieur IQ.
pi_57797886
quote:
Op woensdag 2 april 2008 23:41 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dit stukje is ook geniaal, en on topic:

Black White Supremacist

Vooral het einde is briljant!
Hehehe, ja die ken ik. Scheidt ie van zn vrouw omdat ze een "niggerlover" is
pi_57797891
Chappelle is trouwens Moslim
  donderdag 3 april 2008 @ 10:45:48 #49
166007 HL_Dog43
Knowledge is free
pi_57799800
Blank of zwart. We zijn allemaal mens.
ISLAMOFOBIA IS THE NEW NAZISM
pi_57800304
In Amerika is die tegenstelling blank/zwart ook veel erger dan hier. Ze kijken daar echt naar welke tint je hebt, heel extreem, want het is echt nooit goed. Ik weet nog wel dat ik een keer las dat zwarte vrouwen in Amerika over een clip van Craig David vielen omdat de zwarte vrouwen daarin niet donker genoeg waren Als je hier al een kleurtje hebt ben je gewoon zwart
pi_57800401
quote:
Op donderdag 3 april 2008 08:47 schreef BabblingBrook het volgende:

[..]

Hehehe, ja die ken ik. Scheidt ie van zn vrouw omdat ze een "niggerlover" is
Meesterlijk!! wat heb ik daar om moeten lachen toen ik hem zag zeg
pi_57801885
quote:
Op donderdag 3 april 2008 02:35 schreef Drakire het volgende:

[..]

Mja misschien heeft het wel iets met fysieke bouw te maken, negers zijn vaak wat steviger gebouwd en hebben gemiddeld gezien een lager IQ, blanken zitten qua bouw en IQ in het midden.
En Aziaten zijn vaak vrij klein en fragiel gebouwd maar hebben een superieur IQ.
Is onderzoek naar gedaan en is niet waar. Is al lang bekend, maar dat wil blijkbaar niet zo erg doordringen.
IQ tests zijn cultureel genormeerd en de vragen ook. Zelfs tussen IQ tests uit de VS en Europa zit een levensgroot verschil.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_57804054
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:21 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Is onderzoek naar gedaan en is niet waar. Is al lang bekend, maar dat wil blijkbaar niet zo erg doordringen.
IQ tests zijn cultureel genormeerd en de vragen ook. Zelfs tussen IQ tests uit de VS en Europa zit een levensgroot verschil.
Als dat zo is, waarom maken ze in Afrika dan het gebruiken van een condoom in een context als "het eten van een banaan met de schil er nog om"? Waarom kunnen die negers daar niet nadenken zo van "shit, iedereen heeft aids, ik gebruik maar een condoom als ik iemand wil neuken/verkrachten"?
En waarom lopen negers in de stad altjid intimiderend naar blanke blonde vrouwen te kijken/azen/na te fluiten alsof het hun hondje is?
En waarom is het hoogste percentage criminelen hier in nederland een Antilliaan?

Sorry, ik geloof best dat er een groep negers zijn die net zo'n hoog IQ hebben als een welvarend persoon, maar ik denk dat de meeste negers toch wel ontzettend dom zijn.
Het is PATAT!! :(
pi_57804618
quote:
Op donderdag 3 april 2008 14:07 schreef Koskettimet het volgende:

[..]

Als dat zo is, waarom maken ze in Afrika dan het gebruiken van een condoom in een context als "het eten van een banaan met de schil er nog om"? Waarom kunnen die negers daar niet nadenken zo van "shit, iedereen heeft aids, ik gebruik maar een condoom als ik iemand wil neuken/verkrachten"?
En waarom lopen negers in de stad altjid intimiderend naar blanke blonde vrouwen te kijken/azen/na te fluiten alsof het hun hondje is?
En waarom is het hoogste percentage criminelen hier in nederland een Antilliaan?

Sorry, ik geloof best dat er een groep negers zijn die net zo'n hoog IQ hebben als een welvarend persoon, maar ik denk dat de meeste negers toch wel ontzettend dom zijn.
Ook mensen met een hoog IQ kunnen heel dom zijn. Dat heeft niets met je IQ te maken maar met je referentiekaders.
En dat is gelukkig ook niet plaatsgebonden
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_57819457
quote:

[..]

Stormfront is die kant op =======>
  vrijdag 4 april 2008 @ 15:31:03 #56
172247 djnospinzone
wolfheaded conjurer
pi_57830540
-edit- geflame

[ Bericht 98% gewijzigd door Misstique op 04-04-2008 19:23:28 ]
colours of my home
  vrijdag 4 april 2008 @ 20:09:43 #57
139834 dewanand
Hindoeschrijver en onderzoeker
pi_57835668
Ik kom zelf uit Suriname en ken de gekleurde en zwarte volkeren heel goed. Ben zelf hindostaans en sta bekend als hindoeschrijver.

De benaming neger vind ik nogal onjuist en oneerlijk. In mijn teksten probeer ik consequent te spreken over Afro mensen, Afro volkeren, Afro surinamer, Afro nederlander, Afro europeaan, Afro hindus, enz. De prefix Afro geeft hierbij aan dat het subject iets heeft uit Afrika, zowel genetisch, psychologisch, cultureel als sociaal. Afro gedrag is inderdaad anders dan blank gedrag. Ik moet dit beter gaan onderzoeken.

In het algemeen, wat ik meemaak in de praktijk, moet ik toegeven dat alle Afro volkeren in het algemeen een heel negatief zelfbeeld hebben en allemaal met een pijnlijk historisch trauma kampen, door de slavernij. Men heeft hen nooit een schadevergoeding of excuses aangeboden. De wereld gaat niet eerlijk om met de Afro mensen.

In mijn theorie behoren hindostanen ook tot de Afro volkeren, maar zij zijn wel een religieuze/ culturele eenheid door de Vedische en Hindoe Dharm en al de duizenden oude teksten uit het oude India. Ik vind dit heel leuk om te onderzoeken.

Mijn verzoek aan u allen is om toch consequent de prefix Afro te gebruiken bij het aanduiden van een subject met iets Afrikaans of iets uit Afrika. Gewoon omdat je dan wat meer respect toont en een rassen neutrale aanduiding gebruikt.

tot zover,

dewanand
Kritisch Podium Dewanand
kritisch over de multikul
http://www.dewanand.com
pi_57836130
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 20:09 schreef dewanand het volgende:
Ik kom zelf uit Suriname en ken de gekleurde en zwarte volkeren heel goed. Ben zelf hindostaans en sta bekend als hindoeschrijver.

De benaming neger vind ik nogal onjuist en oneerlijk. In mijn teksten probeer ik consequent te spreken over Afro mensen, Afro volkeren, Afro surinamer, Afro nederlander, Afro europeaan, Afro hindus, enz. De prefix Afro geeft hierbij aan dat het subject iets heeft uit Afrika, zowel genetisch, psychologisch, cultureel als sociaal. Afro gedrag is inderdaad anders dan blank gedrag. Ik moet dit beter gaan onderzoeken.

In het algemeen, wat ik meemaak in de praktijk, moet ik toegeven dat alle Afro volkeren in het algemeen een heel negatief zelfbeeld hebben en allemaal met een pijnlijk historisch trauma kampen, door de slavernij. Men heeft hen nooit een schadevergoeding of excuses aangeboden. De wereld gaat niet eerlijk om met de Afro mensen.

In mijn theorie behoren hindostanen ook tot de Afro volkeren, maar zij zijn wel een religieuze/ culturele eenheid door de Vedische en Hindoe Dharm en al de duizenden oude teksten uit het oude India. Ik vind dit heel leuk om te onderzoeken.

Mijn verzoek aan u allen is om toch consequent de prefix Afro te gebruiken bij het aanduiden van een subject met iets Afrikaans of iets uit Afrika. Gewoon omdat je dan wat meer respect toont en een rassen neutrale aanduiding gebruikt.

tot zover,

dewanand
Hier dan wat literatuur voor je zoektocht:
Verkenningen in de cross-culturele psychologie
Onder redactie van Jan M.H van de Koppel
ISBN 90 265 0620 1

Het is maar een dun boekje, maar achterin staan genoeg verwijzingen naar meer literatuur
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 7 april 2008 @ 22:12:12 #59
176670 Koskettimet
Vingermaster
pi_57898663
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:19 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Stormfront is die kant op =======>
Ik heb zelf ook een kleurtje hoor, dus maak je niet druk
en nee, ik probeer mezelf niet goed te praten door dat te zeggen, dat je dat ook maar gelijk weet
pi_58005494
quote:

[..]

Ik vind dat je iedereen nu over een kam scheert. In Afrika denk ik niet dat ze het leven genoeg waarderen om aan een condoom te denken.

Negers fluiten naar mooie vrouwen.. Ze waarderen het vrouwelijk schoon gewoon meer dan de NL man.. En niet persee een blanke blonde vrouw, trouwens er zijn veel negers die geen interesse hebben in blanke blonde vrouwen. Dus altijd?

Het probleem van de neger is niet het IQ. Het is dat ze doorgaand lui zijn. DAT wil ik nog wel toegeven.
pi_58013607
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 04:31 schreef Muck het volgende:

[..]

Dat ligt hem dus idd aan de manier waarop. Als een Marokkaan bijvoorbeeld Hey Kaaskop! roept, dan kan hij ook een maatje 47 gevechtslaars terugkoppen. (m.u.v mensen die ik ken dus)
Ik moet het immers ook niet proberen hem aan te spreken met iets dat mogelijk refereert naar zijn herkomst.

[ Bericht 1% gewijzigd door McKillem op 13-04-2008 00:08:58 ]
pi_58013652
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 16:49 schreef pinkplatinum het volgende:

[..]

Ik vind dat je iedereen nu over een kam scheert. In Afrika denk ik niet dat ze het leven genoeg waarderen om aan een condoom te denken.

Negers fluiten naar mooie vrouwen.. Ze waarderen het vrouwelijk schoon gewoon meer dan de NL man.. En niet persee een blanke blonde vrouw, trouwens er zijn veel negers die geen interesse hebben in blanke blonde vrouwen. Dus altijd?

Het probleem van de neger is niet het IQ. Het is dat ze doorgaand lui zijn. DAT wil ik nog wel toegeven.
No offense, maar dan hebben jij en ik een ander perspectief voor waarderen. De respecloosheid waarmee ik die gozers hoor fluiten, roepen, bewegingen zie maken ga ik zwaar van over mijn nek. (moet er wel bij zeggen dat dat voornamelijk het type 50cent is)
Helemaal als ze het flikken tegenover mijn vriendin. Maar dat lijkt me niets mafs.
pi_58069341
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 00:57 schreef djnospinzone het volgende:
Wat serieuzer: dit zou je natuurlijk ook kunnen zeggen over vrouwen, chinezen en dwergen, om maar wat voorbeelden te noemen. Feit is dat de blanke man nou eenmaal de traditionele elite vormt. Als bepaalde groepen zich ondergewaardeerd voelen door die elite (waar overigens een wetenschappelijke basis voor is), dan vormen ze hun eigen elite, of hun eigen cultuur, waarin ze wel gewaardeerd worden, of waarin ze wel hun eigen normen en waarden kunnen opvoeren. Dus ik zou me er niet zo aan storen. Ik snap wel wat TS bedoelt met de hypocrisie maar het is nu eenmaal niet zo makkelijk om bijvoorbeeld een 'zwart' bedrijfsleven te beginnen. Daar krijgen ze altijd te maken met de blanke, mannelijke elite, en aangezien dit onvermijdelijk is voor het overleven, hebben ze het volste recht om daar over te klagen vind ik.
Waarom moest dat dikgedrukte er nou weer bij eh? Probeer je je alvast in te dekken tegen aanvallen op die uitspraak waar jij het natuurlijk niet mee eens bent?

Ontopic: zwarten en blanken moeten niet zeuren
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  dinsdag 15 april 2008 @ 17:03:41 #64
181126 MouzurX
Misschien?
pi_58069399
quote:
Op zondag 13 april 2008 00:04 schreef McKillem het volgende:

[..]

No offense, maar dan hebben jij en ik een ander perspectief voor waarderen. De respecloosheid waarmee ik die gozers hoor fluiten, roepen, bewegingen zie maken ga ik zwaar van over mijn nek. (moet er wel bij zeggen dat dat voornamelijk het type 50cent is)
Helemaal als ze het flikken tegenover mijn vriendin. Maar dat lijkt me niets mafs.
Eens, fluiten sissen .... allemaal dingen die weinig respect uiten.
  dinsdag 15 april 2008 @ 17:38:11 #65
172247 djnospinzone
wolfheaded conjurer
pi_58070029
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 16:59 schreef EricT het volgende:

[..]

Waarom moest dat dikgedrukte er nou weer bij eh? Probeer je je alvast in te dekken tegen aanvallen op die uitspraak waar jij het natuurlijk niet mee eens bent?

Ontopic: zwarten en blanken moeten niet zeuren
?? Wat lul jij nou? Ik mag niet zeggen dat iets wetenschappelijk bewezen is, want dan 'dek ik me in'?
colours of my home
pi_58129241
quote:
Op donderdag 3 april 2008 02:35 schreef Drakire het volgende:

[..]

Waar vallen de Turken dan in? En Arabieren? En Oceaniërs? En hoe zit het met Indianen ??
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  vrijdag 18 april 2008 @ 11:36:08 #67
pi_58132559
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 08:50 schreef Burakius het volgende:

[..]

Waar vallen de Turken dan in? En Arabieren? En Oceaniërs? En hoe zit het met Indianen ??
Dat zijn allemaal halfbloedjes.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_58216129
Allemaal mixen.
pi_58219035
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 11:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat zijn allemaal halfbloedjes.

Oceaniers zijn mixen?
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_58226511
Misschien een beetje nationalistisch, maar als ik bijvoorbeeld kut-Nederlander genoemd word, voel ik me totaal niet beledigd door het deel Nederlander erachter, maar vooral door het woord kut wat ervoor staat.
Dit in tegenstelling tot een paar Turkse jongens die bij mij op de voetbalvereniging zitten; als je daar nog maar alleen het woord Turk tegen zegt flippen ze al door terwijl het niet eens beledigend bedoeld is.
Ook bijvoorbeeld tijdens een wedstrijd. Als er een neger/zwart persoon in het andere team zit en ik kan zijn rugnummer niet zien, wil ik al gauw zeggen "dek die neger/zwarte". Als ik dat nog maar denk, komt er al een "stemmetje" in m'n hoofd: niet zeggen, omdat hij het eventueel als beledigend/denigrerend kan opvatten. Dit terwijl hij dat eigenlijk niet zou moeten doen, en ik zou niet zo'n waarschuwing van mezelf moeten krijgen.
pi_58248181
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 16:49 schreef pinkplatinum het volgende:

[..]

Negers fluiten naar mooie vrouwen.. Ze waarderen het vrouwelijk schoon gewoon meer dan de NL man..

Tussen het waarderen van vrouwelijk schoon en consequent elke mooie meid naroepen/fluiten zit nog wel verschil
  woensdag 23 april 2008 @ 20:28:38 #72
212732 MusiqueArtistique
194cm pure gezelligheid
pi_58263418
Ik weet nooit hoe ik zwarte/negers/donkere/gekleurde mensen nou moet noemen. Ik wil niet discrimineren of beledigen, maar ik heb het gevoel dat al deze woorden kwetsen kunnen overkomen.
~~Everything Louder Than Everyone Else~~
pi_58277885
Ja, dat probeerde ik te zeggen. Dat gevoel heb ik ook altijd.
  donderdag 24 april 2008 @ 14:17:00 #74
166007 HL_Dog43
Knowledge is free
pi_58278367
Inderdaad. Kijk bij het andere N woord ok. Dan vind ik het echt beledigend. zwarte,neger.. nah.. ik noem bruine meiden ook negerinnen maar daar is niks slechts mee bedoeld. Sommige zijn gewoon varbaarder voor een woord dan andere. Dan denk je zelf dat hij/zij zich niet zo aan moet stellen, maar diegene heeft andere gewoontes dan jou.
ISLAMOFOBIA IS THE NEW NAZISM
pi_58282395
Zolang je ze geen roetmop ofzo noemt zit het wel goed denk ik.
  donderdag 24 april 2008 @ 19:38:56 #76
212732 MusiqueArtistique
194cm pure gezelligheid
pi_58285381
is er hier een neger(in) in de zaal die even wil zeggen hoe hij zelf graag benoemd woord als ik diegene wil benoemen op zijn/haar huidskleur?
~~Everything Louder Than Everyone Else~~
pi_58285570
Gewoon zeggen uit welk land ze komen. "Surinamer, Antilliaan, Senegalees" dan zit je altijd goed. Maar ja daar moet je wel hun afkomst voor weten. Ik zou het op donker houden.
pi_58307818
Dat klinkt weer zo krom: "Hé donkere!". Maar het zal altijd moeilijk zijn om een onbekende met een getinte huidskleur in de derde persoon proberen niet te beledigen, omdat je niet weet hoe die persoon gaat reageren. (Poeh, wat een zin.)
  zaterdag 26 april 2008 @ 08:02:11 #79
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_58316143
't Zijn toch negers Ik moet het wel pikken als ik kaaskop, cracker of Nederland genoemd word, zij mogen elkaar uitmaken voor nigga/neger/zwarte/black maar als ik gewoon neger zeg kan ik klappen verwachten en beginnen ze te huilen.

Ja, zo zijn we niet getrouwd hè

Dat eeuwige gejank altijd. Als zij zichzelf ook alleen afro whatever gaan noemen en mij bij wat ik ben zal ik hen ook afro whatever gaan noemen.

Ik loop verdomme toch ook niet steeds te janken als iemand blanke of whatever zegt?
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  zaterdag 26 april 2008 @ 08:03:31 #80
150152 Queen_Bee
pi_58316146
En ffs, álles is tegenwoordig racistisch, wat mot ik dan zeggen? Huilies zal me ook niet in dank afgenomen worden.
I'm super sonic man
pi_58316348
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 08:03 schreef Queen_Bee het volgende:
En ffs, álles is tegenwoordig racistisch, wat mot ik dan zeggen? Huilies zal me ook niet in dank afgenomen worden.
"Hé jij"

of verwijs naar kleding
pi_58316353
What about: hallo, mevrouw, meneer, jongen, meisje?
Dat lijkt me de meest beleefde aanspreekvorm voor iedereen.
Heb je dat gezeik ook niet.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  zaterdag 26 april 2008 @ 09:07:40 #83
150152 Queen_Bee
pi_58316371
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 09:03 schreef RickTheGreatest het volgende:

[..]

"Hé jij"

of verwijs naar kleding
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 09:04 schreef nokwanda het volgende:
What about: hallo, mevrouw, meneer, jongen, meisje?
Dat lijkt me de meest beleefde aanspreekvorm voor iedereen.
Heb je dat gezeik ook niet.
Ja, als ik een neger/gekleurde/bruine/afro/IK WEET NIET MEER HOE IK HET MOET NOEMEN tegenkom, zeg ik heus niet hey neger

Ik word er gewoon zo moe van dat zij elkaar, en "ons" voor van alles mogen uitmaken, maar zeg je iets van dezelfde waarde terug ben je gelijk een racist

Serieus, ga wat nuttigs doen.
I'm super sonic man
pi_58316625
Onzin verwijderd, graag OT blijven.
  zaterdag 26 april 2008 @ 09:57:07 #85
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_58316700
Neger(in) heeft een vieze bijklank.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  zaterdag 26 april 2008 @ 10:10:51 #86
pi_58316839
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 07:31 schreef EricT het volgende:

[..]

Oceaniers zijn mixen?
Niet dan?
pi_58326155
Ook bij zo'n film. Werd er een neger gespeeld door een blanke, heel Amerika viel erover. Maar als er een blanke door een neger wordt gespeeld is het doodnormaal...
pi_58328965
quote:
Op woensdag 2 april 2008 09:33 schreef BabblingBrook het volgende:
Onzin.
pi_58329243
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 09:57 schreef Super7fighter het volgende:
Neger(in) heeft een vieze bijklank.
Die denk jij erbij.
  zaterdag 26 april 2008 @ 23:10:43 #90
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_58329606
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 22:54 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Die denk jij erbij.
En met mij een hoop mensen.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  zaterdag 26 april 2008 @ 23:22:43 #91
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_58329891
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 20:18 schreef Markus-S-Lappelullus het volgende:
Ook bij zo'n film. Werd er een neger gespeeld door een blanke, heel Amerika viel erover. Maar als er een blanke door een neger wordt gespeeld is het doodnormaal...
Heb je het over Othello? De verfilming van Othello, the moor of Venice van Shakespeare? Want op zich is dat wel essentieel.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_58350829
Maar welke landen/bevolkingsgroepen/rassen vallen nou eigenlijk onder blanken?
  maandag 28 april 2008 @ 00:31:05 #93
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_58350993
quote:
Op maandag 28 april 2008 00:21 schreef D-Flying het volgende:
Maar welke landen/bevolkingsgroepen/rassen vallen nou eigenlijk onder blanken?
Vanuit demografisch perspectief of sociaal maatschappelijk perspectief? Zit namelijk een verschil in. Vanuit demografisch perspectief zouden Indiërs bijv. ook blank zijn.
pi_58356708
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 23:22 schreef Dagonet het volgende:
Heb je het over Othello? De verfilming van Othello, the moor of Venice van Shakespeare? Want op zich is dat wel essentieel.
Ik heb het even opgezocht en het gaat om de film Tropic Thunder, waarin Robert Downing Jr. een zwart personage speelt. Een aantal groeperingen heeft gezegd dat het de indruk geeft dat er geen getalenteerde zwarte acteurs zijn. (bron)
Dit soort dingen vind ik wel te ver gaan, als je dit al als discriminatie ziet, wat mag er dan wel? Welke idioot vind dit nou weer een aanklacht tegen zwarte acteurs.
  maandag 28 april 2008 @ 12:46:59 #95
111528 Viajero
Who dares wins
pi_58357504
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 20:09 schreef dewanand het volgende:

Ik wacht ook nog steeds op excuses uit Frankrijk over wat Napoleon hier allemaal heeft uitgespookt, maar ik ga ondertussen wel door met mijn eigen leven ipv te focussen op wat mijn voorouders acht generaties geleden is overkomen.

Waarom is dat voor sommigen in de Afro gemeenschap zo moeilijk?

Daarnaast zie ik dat soort mensen (die slavernij huilies) nooit voor de embassades van Ghana of Senegal demonstreren dat die landen honderden jaren geleden hun voorouders tot slaaf hebben gemaakt en verkocht aan blanke en Arabische slavenhandelaars.

Ik vind het een nogal hypocriete calimero houding.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_58358104
De onderdrukking van de zwarte mens heeft wel een stuk langer geduurt dan de periode waarin Napoleon terreur bracht. Bovendien is dat wereldwijd.
Je moet wel een beetje in proporties denken. Dit is wel heel kort door de bocht.
  maandag 28 april 2008 @ 13:38:15 #97
111528 Viajero
Who dares wins
pi_58358333
quote:
Op maandag 28 april 2008 13:23 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
De onderdrukking van de zwarte mens heeft wel een stuk langer geduurt dan de periode waarin Napoleon terreur bracht. Bovendien is dat wereldwijd.
Je moet wel een beetje in proporties denken. Dit is wel heel kort door de bocht.
En toch is het einde van Slavernij in Europa en Amerika al zo'n 200 (VK) tot 119 (Brazilie) jaar geleden, afhankelijk van welk land.

Het gaat dus over iets waar zelfs je overgrootouders geen herinnering meer aan hebben. Dan vind ik niet dat je dat kan aanvoeren als een groot onrecht waar vandaag nog iets aan gedaan moet worden.

Als mensen nou eens probeerden iets van zichzelf te maken ipv te zeuren over iets dat meer dan honderd jaar geleden is gebeurd...
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_58358729
Alsof er vandaag de dag niet op negers neergekeken wordt. Heb je nou echt zo'n plaat voor je kop? Vind je ook dat de Joden niks te zeuren hebben?
  maandag 28 april 2008 @ 14:50:51 #99
111528 Viajero
Who dares wins
pi_58359709
quote:
Op maandag 28 april 2008 14:00 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Alsof er vandaag de dag niet op negers neergekeken wordt. Heb je nou echt zo'n plaat voor je kop? Vind je ook dat de Joden niks te zeuren hebben?
Zeg ik dat er helemaal geen problemen zijn? Daarnaast valt dat echt wel mee met dat neerkijken op zwarten, en voor de wet is iedereen gelijk. Dus doe niet zo zielig aub.

Ik zeg alleen dat slavernij al heeeeel lang geleden is afgeschaft in Europa en Amerika. Dan kan je zeggen dat ik een plaat voor mijn kop heb, maar ik vind toch je concentreren op je eigen leven meer productief dan te screeuwen om onrecht dat meer dan 100 jaar geleden is gebeurd.

Daarnaast hebben zwarten gelijke kansen in Europa en Amerika, het ligt aan de persoon of die kansen gegrepen worden of dat die persoon ipv kansen te grijpen zijn tijd verspilt aan klagen over slavernij en discriminatie.
  maandag 28 april 2008 @ 14:58:24 #100
150152 Queen_Bee
pi_58359856
quote:
Op maandag 28 april 2008 13:38 schreef Viajero het volgende:

[..]

En toch is het einde van Slavernij in Europa en Amerika al zo'n 200 (VK) tot 119 (Brazilie) jaar geleden, afhankelijk van welk land.

Het gaat dus over iets waar zelfs je overgrootouders geen herinnering meer aan hebben. Dan vind ik niet dat je dat kan aanvoeren als een groot onrecht waar vandaag nog iets aan gedaan moet worden.

Als mensen nou eens probeerden iets van zichzelf te maken ipv te zeuren over iets dat meer dan honderd jaar geleden is gebeurd...
Wurd.
quote:
Joden gaan lekker door met hun leven en janken niet om alles En dat is toch heel wat korter geleden dan de slaven
I'm super sonic man
  maandag 28 april 2008 @ 15:00:04 #101
39559 Karrel_Laaglawaai
vnav on van vond
pi_58359883
quote:
Op maandag 28 april 2008 14:50 schreef Viajero het volgende:

[..]

Zeg ik dat er helemaal geen problemen zijn? Daarnaast valt dat echt wel mee met dat neerkijken op zwarten, en voor de wet is iedereen gelijk. Dus doe niet zo zielig aub.

Ik zeg alleen dat slavernij al heeeeel lang geleden is afgeschaft in Europa en Amerika. Dan kan je zeggen dat ik een plaat voor mijn kop heb, maar ik vind toch je concentreren op je eigen leven meer productief dan te screeuwen om onrecht dat meer dan 100 jaar geleden is gebeurd.

Daarnaast hebben zwarten gelijke kansen in Europa en Amerika, het ligt aan de persoon of die kansen gegrepen worden of dat die persoon ipv kansen te grijpen zijn tijd verspilt aan klagen over slavernij en discriminatie.
Je kan je concentreren op je leven en daarnaast schreeuwen over onrecht dat 100 jaar geleden gebeurt is. Het onrecht is gewoon deel van hun cultureel erfgoed. Dat men erkennig wil betekent niet dat ze al hun energie daar ana besteden. Waarom zou je onrecht niet recht mogen zetten?

Moeten we 5 mei ook maar schrappen?

En dat voor de wet iedereen gelijk is betekent nog steeds niet dat je dezelfde kansen hebt. Als je dat weigert onder ogen te zien heb je geen realiteitszin.
pi_58359965
quote:
Alsof er vandaag de dag niet op negers neergekeken wordt.
Gebeurt dat in NL dan?
  maandag 28 april 2008 @ 15:16:43 #103
39559 Karrel_Laaglawaai
vnav on van vond
pi_58360164
quote:
Op maandag 28 april 2008 15:04 schreef Misstique het volgende:

[..]

Gebeurt dat in NL dan?
pi_58360257
Serieus, ik merk dat hier namelijk totaal niet.
pi_58360358
quote:
Op maandag 28 april 2008 14:50 schreef Viajero het volgende:

[..]

Om tegelijk ook even op je vorige post terug te komen. Conflicten met Afrikaanse landen die mensen in de African Diaspora hebben geflikkerd zijn er weldegelijk.

Zwarten en blanken hebben tegenwoordig voor de wet gelijke kansen. In de VS in sommige staten pas sinds kort en in de praktijk lang niet in alle staten. Ook in Europa heb je je vaak dubbel te bewijzen. Niet voor de wet, maar wel in de praktijk.

@QB... Joden gaan door ja, maar hebben het bij iedere tegensputtering de mond vol over de diaspora. Ga voor de grap maar eens de discussie aan over het bestaansrecht van de staat Israel. Dan word je met wel oudere zaken om de oren gesmeten dan de slavernij.

Het is wereldwijd zo dat oudere zaken die gespeeld hebben in de afgelopen eeuwen rechtgezet worden. Aboriginals, Maori's, uitgemoorde volkeren als de Tasmaniers, Afrikanen onderling (bijvoorbeeld de San die clanlanden terugkrijgen) en zelfs binnen Europa. Schotse clans kopen soms ook clanlanden terug die hen ooit door de ngelsen zijn afgenomen en de sentimenten gelden er volop, net als in ierland.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_58360373
quote:
Op maandag 28 april 2008 15:04 schreef Misstique het volgende:

[..]

Gebeurt dat in NL dan?
Ja, hoewel moslims op dit moment meer in de mode zijn om op neer te kijken.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 28 april 2008 @ 15:34:15 #107
111528 Viajero
Who dares wins
pi_58360515
quote:
Op maandag 28 april 2008 15:00 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:

[..]

Je kan je concentreren op je leven en daarnaast schreeuwen over onrecht dat 100 jaar geleden gebeurt is. Het onrecht is gewoon deel van hun cultureel erfgoed. Dat men erkennig wil betekent niet dat ze al hun energie daar ana besteden. Waarom zou je onrecht niet recht mogen zetten?
Hoe wou je dat recht zetten dan? Iedereen die er iets mee te maken had is al heel lang dood. En er is al een nationaal slavernij monument, met herdenkingsplechtigheid en al.
quote:
Moeten we 5 mei ook maar schrappen?
Waarom zouden we dat doen? Dat is een herdenkingsplechtigheid. Ik vind herdenken van slavernij prima, maar gezeur over herstelbetalingen en dat zwarten nog steeds onrechtvaardig worden behandeld vind ik echt grote onzin.
quote:
En dat voor de wet iedereen gelijk is betekent nog steeds niet dat je dezelfde kansen hebt. Als je dat weigert onder ogen te zien heb je geen realiteitszin.
Als je niet ziet dat dat niks met ras te maken heeft heb je nog minder realiteitszin. Er zijn succesvolle zwarten en succesvolle blanken, en mislukte zwarten en mislukte blanken. Iedereen kan in Europa en Amerika naar school en wat van zichzelf maken.

Weigeren te accepteren dat je gelijke kansen hebt is gewoon een excuus zoeken dat je zelf niet succesvol genoeg bent. Natuurlijk heb je als je uit een rijk gezin komt met veel connecties een betere start, maar dat is niet exclusief iets voor blanken.
  maandag 28 april 2008 @ 15:42:13 #108
111528 Viajero
Who dares wins
pi_58360658
quote:
Op maandag 28 april 2008 15:26 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Om tegelijk ook even op je vorige post terug te komen. Conflicten met Afrikaanse landen die mensen in de African Diaspora hebben geflikkerd zijn er weldegelijk.
Interessant, dat wist ik niet. Heb je daar links voor?
quote:
Zwarten en blanken hebben tegenwoordig voor de wet gelijke kansen. In de VS in sommige staten pas sinds kort en in de praktijk lang niet in alle staten. Ook in Europa heb je je vaak dubbel te bewijzen. Niet voor de wet, maar wel in de praktijk.
En blanken krijgen zonder dat ze hoeven leren of soliciteren gewoon alle goedbetaalde banen of zoiets?
Je hoeft je echt niet dubbel te bewijzen. In het bedrijfsleven gaat het om geld verdienen en je baan goed doen. Het maakt echt niet uit welke kleur je hebt.
quote:
@QB... Joden gaan door ja, maar hebben het bij iedere tegensputtering de mond vol over de diaspora. Ga voor de grap maar eens de discussie aan over het bestaansrecht van de staat Israel. Dan word je met wel oudere zaken om de oren gesmeten dan de slavernij.

Het is wereldwijd zo dat oudere zaken die gespeeld hebben in de afgelopen eeuwen rechtgezet worden. Aboriginals, Maori's, uitgemoorde volkeren als de Tasmaniers, Afrikanen onderling (bijvoorbeeld de San die clanlanden terugkrijgen) en zelfs binnen Europa. Schotse clans kopen soms ook clanlanden terug die hen ooit door de ngelsen zijn afgenomen en de sentimenten gelden er volop, net als in ierland.
En daar ben ik het ook niet mee eens. Echt, mensen die dingen die honderden jaren geleden zijn gebeurd als motivatie aandragen dat ze ergens recht op zouden hebben..
  maandag 28 april 2008 @ 15:42:43 #109
150152 Queen_Bee
pi_58360669
quote:
Op maandag 28 april 2008 15:26 schreef nokwanda het volgende:

Dan ga je het er gericht over hebben. Ik, en let wel, IK, merk dat het met however ik ze moet noemen om een poep en scheet al RACISTSLAVEN RACIST SLAVEN DIZKRIMINAZZIEEJJ om je oren geslingerd krijgt.

Kom nou zeg, steek die energie in nuttige dingen ofzo. Ze houden zichzelf bewust in die slachtofferrol, het is maar wat je leuk vindt.
I'm super sonic man
pi_58361844
Het is ook moeilijk om je erin te verplaatsen als je het zelf niet zo ervaart. En het is ook makkelijk om dan te zeggen dat die persoon in de slachtofferrol zit.

Echter, als de economie van een bepaalde groep voor een groot deel gebouwd is op het lijden van een andere groep die zelf niet ervaart gelijke kansen te hebben op een verdeling van die welvaart dan krijg je dit geroep.
Ik heb het nu trouwens niet over Nederland alleen, maar over een globale situatie.
Ik kan niet zeggen dat Aboriginals in Australie of indianenstammen die nog steeds in reservaten zitten en echt minder kansen hebben ongelijk hebben. Evenmin als de Schotten die klagen over de diefstal van familielanden.
Je kunt niet zomaar even een stuk geschiedenis uitwissen.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_58384459
quote:
Op donderdag 24 april 2008 19:38 schreef MusiqueArtistique het volgende:
is er hier een neger(in) in de zaal die even wil zeggen hoe hij zelf graag benoemd woord als ik diegene wil benoemen op zijn/haar huidskleur?

Wat dacht je van de voornaam of meneerof zelfs mevrouw......werkt ook altijd goed? zo moeilijk is het niet.

Zie je het al voor je: morgen krijg je een nieuwe buurman die toevallig aziaat is
zeg je dan ook hallo "gele" ik ben "Jan"

Het is geinig hoe makelijk sommige hier slavenij en ander leed zo naast zich neer leggen als of het niks is wat gebeurd is.

Waneer iemand morgen je vader/moeder/broer/zus etc... ophangt, in fik steekt, vergast, verkracht, etc al die andere onzin die je met mensen doet die je niet menswaardig vindt ben je dit dan een dag later ook weer vergeten. Leed zit bij de een dieper dan bij de ander.

[ Bericht 23% gewijzigd door getyours op 29-04-2008 18:07:09 ]
  zondag 4 mei 2008 @ 18:07:38 #112
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_58475357
Ik wordt altijd zo moe van de mensen die denken dat ze minder behandeld worden door hun huidskleur geloof ect. Nooit de schuld zoeken bij zichzelf maar altijd maar gelijk ervan uitgaan dat het komt door discriminatie.

Waarom kan het niet aan jezelf liggen dat je niet aangenomen wordt ? Is dat zo moeilijk om toe te geven als iemand die blank is niet aangenomen wordt loopt ie toch ook niet te zeuren discriminatie. Het zal er misschien wel zijn maar in veel mindere mate als mensen denken. Het wordt gewoon gebruikt om het eigen falen te camoufleren.

Hier vragen ze me wel eens waarom ik niet meer met de blanken (ik ben hier de buitenlander) omga die in het dorp wonen. Omdat iemand blank of is betekend nog niet automatisch dat ik hem mag. Waarom gaan mensen er dan wel vanuit dat je iemand niet zo mogen alleen maar om zijn of haar huidskleur.

Er zullen maar heel weinig mensen zijn die de ander niets gunt puur en alleen op huidskleur.
mai pen rai
  maandag 5 mei 2008 @ 09:27:53 #113
39559 Karrel_Laaglawaai
vnav on van vond
pi_58485953
quote:
Op zondag 4 mei 2008 18:07 schreef niet_links het volgende:
Ik wordt altijd zo moe van de mensen die denken dat ze minder behandeld worden door hun huidskleur geloof ect. Nooit de schuld zoeken bij zichzelf maar altijd maar gelijk ervan uitgaan dat het komt door discriminatie.

Waarom kan het niet aan jezelf liggen dat je niet aangenomen wordt ? Is dat zo moeilijk om toe te geven als iemand die blank is niet aangenomen wordt loopt ie toch ook niet te zeuren discriminatie. Het zal er misschien wel zijn maar in veel mindere mate als mensen denken. Het wordt gewoon gebruikt om het eigen falen te camoufleren.

Hier vragen ze me wel eens waarom ik niet meer met de blanken (ik ben hier de buitenlander) omga die in het dorp wonen. Omdat iemand blank of is betekend nog niet automatisch dat ik hem mag. Waarom gaan mensen er dan wel vanuit dat je iemand niet zo mogen alleen maar om zijn of haar huidskleur.

Er zullen maar heel weinig mensen zijn die de ander niets gunt puur en alleen op huidskleur.
Maar waarom gaan je dan niet meer om met de blanken in het dorp?
  maandag 5 mei 2008 @ 09:55:17 #114
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_58486301
quote:
Omdat zwarten, negers, of hoe je de groep ook noemt, niet 1 persoon zijn met 1 mening. Net zo min als blanken, witten, of hoe je deze groep ook wilt noemen, dat zijn...

Je praat de hele tijd over 'ze', alsof het 1 homogene groep is met 1 mening... Meerdere mensen, meerdere meningen, soms ook tegenstrijdige meningen.

Net zoiets dit soort opmerkingen:

Voorbeeld:
"wat vreemd, ze noemen zichzelf altijd nigga/nigger en toch lopen ze te klagen wanneer je ze nigga/nigger noemt"...

Nee, je hebt zwarten die zichzelf nigga noemen, maar je hebt ook een hele groep zwarten die dit veroordeelt. Er zijn zelfs hele protesten geweest tegen bijv. de rap-industrie en het continu gebruik van de term nigga, tegen de gangster aspecten in rap, etc.
Krekker is de bom!
  maandag 5 mei 2008 @ 10:02:15 #115
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_58486385
quote:
Op maandag 28 april 2008 15:21 schreef Misstique het volgende:
Serieus, ik merk dat hier namelijk totaal niet.
Je hebt dat soort mensen er tussen zitten, voorbeeld: Is dit racisme?

En dan een reactie als: "Ze heeft wel gelijk".

Op de frontpage zal het percentage wellicht wat groter zijn...
Krekker is de bom!
  maandag 5 mei 2008 @ 18:56:54 #116
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_58495768
quote:
Op maandag 5 mei 2008 09:27 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:

[..]

Maar waarom gaan je dan niet meer om met de blanken in het dorp?
Waarom zou ik het zijn niet mijn soort mensen ze zijn een stuk ouder als mij. Dan ga ik liever met een Thai van mijn eigen leeftijd om. Huidskleur maakt niet veel uit gaat meer om wie iemand is. Ik trek nu wel wat meer op met een Engelsman maar dat is omdat ik hem graag mag en mijn engels beter als mijn Thais is.
mai pen rai
  maandag 5 mei 2008 @ 19:06:37 #117
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_58495948
quote:
Op maandag 5 mei 2008 10:02 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Je hebt dat soort mensen er tussen zitten, voorbeeld: Is dit racisme?

En dan een reactie als: "Ze heeft wel gelijk".

Op de frontpage zal het percentage wellicht wat groter zijn...
Ik vind dat dus wel racisme omdat ze aangeeft dat ze een blanke wel zou helpen. Ik kan me best voorstellen dat je er niet mee geconfronteerd wil worden. Dat is een ander verhaal daar kan ik me nog in vinden.
mai pen rai
  maandag 5 mei 2008 @ 19:20:05 #118
206337 aychelle
stop the hating, bietch!!!
pi_58496252
Waarom dit hele topïc negers vs blanken? dat klinkt natuurlijk weer als een negatief onderwerp.

Ik ben zelf ook zwart maar ik word liever donker of afrikaans dan neger opf nigger genoemd die de blanken beide namen aan ons gegeven hebben en wij zelf niet. De naam nger en nigger is ons gegeven om ons klein en laag te houden. die namen worden zo nog steeds genoemd en dat vind ik naar maar wat doe je eraan. Aziaten noem je toch ook aziaten of minsten in groepen zoals hindoes of chinezen, wij jullie noemen toch ook geen witte of bleke.
Trouwens niet iedereen van ons plaats zichzelf in een slachtofferol , niet dat ik het hier geweldig vind want ik woon nog liever hier dan in amerika waar ik kan bergijpen dat de dingen nog wat oneerlijker gaan dan hier dat ziet iedereen. nou .... ik doe gewoon mijn ding ben gelukkig heb vrienden van hindoe tot nederlander en kroatisch dussss jongens peace!!!
&uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O
pi_58496446
quote:
Op maandag 5 mei 2008 18:56 schreef niet_links het volgende:

[..]

Waarom zou ik het zijn niet mijn soort mensen ze zijn een stuk ouder als mij. Dan ga ik liever met een Thai van mijn eigen leeftijd om. Huidskleur maakt niet veel uit gaat meer om wie iemand is. Ik trek nu wel wat meer op met een Engelsman maar dat is omdat ik hem graag mag en mijn engels beter als mijn Thais is.
Begrijp ik nu goed dat jij woont in Thailand en zelf ook Thai bent?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  dinsdag 6 mei 2008 @ 05:22:55 #120
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_58505276
quote:
Op maandag 5 mei 2008 19:27 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Begrijp ik nu goed dat jij woont in Thailand en zelf ook Thai bent?
Nee ik ben rasechte Nederlander donkerblond blauwe ogen en ik woon in Thailand. Ik trek alleen niet naar andere blanken toe. Dit omdat ik mensen niet op huidskleur selecteer maar op wie ze zijn. (geef overigens wel toe dat het met blanken makkelijker praten is dan met thai ivm taalbarierre).

Maar ik geef aan dat het hele gezeur over discriminatie wat oud wordt. Je selecteert echt niet mensen op afkomst maar op wat ze kunnen. Als ik een bedrijf had zou ik blanken in dienst nemen hier in Thailand niet omdat ik ze leuker vind maar omdat de opleiding hoger is. Discrimineer ik dan (overigens zou dat wat ik zeg niet eens kunnen want hier worden blanken gediscrimineerd want je moet voor iedere blanke in je bedrijf 4 Thais in dienst hebben ook al kunnen ze de functie niet aan)

Maar in Nederland kan ik me niet voorstellen dat je bij gelijke klanten de afrikaan / zwarte / neger zou afwijzen als hij beter in je team past. Lijkt me niet, pas als er niet inpast door de manier waarop je je gedraagt of als je lagere opleiding hebt nemen mensen je niet aan.

Ik stel gewoon dat het vrij makkelijk is om discriminatie te gebruiken om je eigen ongeschiktheid te maskeren. Als jij met een 50 cent outfit een effectenkantoor binnenstapt dan wordt je niet aangenomen. Stop je jezelf in pak is die kans ieder geval een stuk groter. Ik heb met een Surinamer gewerkt die er beter verzorgd uitzag als mij altijd netjes in pak niemand had problemen met hem terwijl mij verteld werd wat vaker een pak te dragen. Het gaat er gewoon om hoe je je opstelt en gedraagt niet om wat voor kleur je hebt.
mai pen rai
pi_58506533
quote:
Op maandag 5 mei 2008 19:20 schreef aychelle het volgende:
Waarom dit hele topïc negers vs blanken? dat klinkt natuurlijk weer als een negatief onderwerp.

Ik ben zelf ook zwart maar ik word liever donker of afrikaans dan neger opf nigger genoemd die de blanken beide namen aan ons gegeven hebben en wij zelf niet. De naam nger en nigger is ons gegeven om ons klein en laag te houden. die namen worden zo nog steeds genoemd en dat vind ik naar maar wat doe je eraan. Aziaten noem je toch ook aziaten of minsten in groepen zoals hindoes of chinezen, wij jullie noemen toch ook geen witte of bleke.
Trouwens niet iedereen van ons plaats zichzelf in een slachtofferol , niet dat ik het hier geweldig vind want ik woon nog liever hier dan in amerika waar ik kan bergijpen dat de dingen nog wat oneerlijker gaan dan hier dat ziet iedereen. nou .... ik doe gewoon mijn ding ben gelukkig heb vrienden van hindoe tot nederlander en kroatisch dussss jongens peace!!!
Degene die nigger of neger gebruiken zijn de zwarten zelf. .....
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_58507241
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 09:33 schreef Burakius het volgende:

[..]

Allemaal?

Wat een onzin. Bovendien wordt neger ook gewoon door blanken gebruikt
En wat is er trouwens zo erg aan neger...ik vind het een normale benaming voor een zwart iemand.
pi_58507514
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 10:17 schreef shinydiscoball het volgende:

[..]

Allemaal?

Wat een onzin. Bovendien wordt neger ook gewoon door blanken gebruikt
En wat is er trouwens zo erg aan neger...ik vind het een normale benaming voor een zwart iemand.
Allen die ik ken wel ja. ' heey nigga whatsup G '. oessie dan neger'. Allemaal dagelijks te horen bij menig zwarten hoor.
Neger is trouwens een rare benaming. Je zou eerder moeten zeggen heey Surinamer. Je heb namelijk geen tegenpool voor neger. Je heb zwart<> blank, maaar wat is er dan voor neger<> ?
  dinsdag 6 mei 2008 @ 10:53:06 #124
39559 Karrel_Laaglawaai
vnav on van vond
pi_58507870
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 10:33 schreef Burakius het volgende:

[..]

Allen die ik ken wel ja. ' heey nigga whatsup G '. oessie dan neger'. Allemaal dagelijks te horen bij menig zwarten hoor.
Neger is trouwens een rare benaming. Je zou eerder moeten zeggen heey Surinamer. Je heb namelijk geen tegenpool voor neger. Je heb zwart<> blank, maaar wat is er dan voor neger<> ?
Kaffer?
pi_58508180
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 10:53 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:

[..]

Kaffer?
Kaffer komt van Kafirin en is een benaming voor iemand die een waarheid bedekt. Dus niet het tegenovergestelde neger.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 11:39:22 #126
39559 Karrel_Laaglawaai
vnav on van vond
pi_58508771
quote:
Het woord kaffer komt waarschijnlijk van het Hebreeuwse (en Jiddische) woord 'kofer', dat staat voor 'ketter', in het bijzonder een jood die gelooft in iets dat niet met het jodendom verenigbaar is, en van het Arabische woord "kafir", dat ongeveer dezelfde betekenis heeft; andere mogelijke vertalingen zijn ongelovige of godslasteraar. Het wordt vaak met de benaming K-woord aangeduid. Het woord wordt in Afrika (vooral Zuid-Afrika) als een bijzonder kwetsend scheldwoord beschouwd. Degene die het gebruikt geeft openlijk blijk van racisme.
quote:
Volgend de VanDale:
kaf·fer (dem; kaffers)
1 (informeel) lomperd
2 (informeel) sufferd

Kaf·fer (dem; Kaffers)
1 Bantoe in Zuid-Afrika

kaf·fe·ren (onovergankelijk werkwoord; kafferde, heeft gekafferd)
1 tekeergaan

Ban·toe1 (dem; Bantoes)
1 neger uit het midden of zuiden van Afrika
Ik dacht dat het een scheldwoord was voor blanke, maar blijkbaar is het dus een synoniem voor neger.
Hoe jij bij benaming voor iemand die de waarheid bedekt komt weet ik niet....
pi_58509271
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 10:33 schreef Burakius het volgende:

[..]

Neger is gewoon iemand met een donkere huid:

'Neger is een etnische aanduiding voor de oorspronkelijke donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, wat zwart betekent (het is niet duidelijk of het daarvoor een afgeleide is van het Latijnse niger of het Griekse necro).'

Dus een tegenpool zou zijn: Cacausian (weet niet of hier een Nederlands woord voor is).
pi_58510169
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 11:39 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:

[..]

[..]

Ik dacht dat het een scheldwoord was voor blanke, maar blijkbaar is het dus een synoniem voor neger.
Hoe jij bij benaming voor iemand die de waarheid bedekt komt weet ik niet....
Staat er nota bene bij --> het Arabische woord "kafir",
pi_58510196
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 12:06 schreef shinydiscoball het volgende:

[..]

'Neger is een etnische aanduiding voor de oorspronkelijke donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, wat zwart betekent (het is niet duidelijk of het daarvoor een afgeleide is van het Latijnse niger of het Griekse necro).'

Dus een tegenpool zou zijn: Cacausian (weet niet of hier een Nederlands woord voor is).
En dat is juist het geinige. Hoe vaak noem je iemand Caucasian, maar de zwarte wel neger?
  dinsdag 6 mei 2008 @ 13:01:09 #130
39559 Karrel_Laaglawaai
vnav on van vond
pi_58510367
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 12:52 schreef Burakius het volgende:

[..]

maar er staat ook bij dat dat bijna hetzelfde is als: Een jood die gelooft in iets dat niet met het jodendom verenigbaar is, maar dan de Arabische variant....
pi_58510776
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 12:53 schreef Burakius het volgende:

[..]

En dat is juist het geinige. Hoe vaak noem je iemand Caucasian, maar de zwarte wel neger?
Ja en waarom denk je? Neger heeft een negatieve bijklank. Ik denk niet dat negers daar zelf mee daarmee begonnen zijn.

Ik vind wel dat zwarte mensen die het woord neger of nigger tegen elkaar gebruiken, ook niet moeten zeuren als een blanke hen neger noemt.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 16:39:29 #132
206337 aychelle
pi_58514644
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 09:33 schreef Burakius het volgende:
[..]

O ja ??? vreemd ... een zwarte man of vrouw heetf mij nog noooit neger of nigger genoemd, blanken wel dus ik wete niet waar je deze onzin vandaan haalt vooral ook nog dat je zelf niet zwart bent! mensen van mij eigen afkomst noemen me gewoon afrikaans ( of suri,anti als ze niet weten waar ik vandaan kom ) ... stakker ...
&uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O
pi_58516887
quote:

[..]

De tegenstelling klopt niet.
Tegenstelling van neger/negro zou dan moeten zijn: blanke/witte/blanco ( )
Je zou een zwarte persoon, van welke gradatie of afkomst dan africaans of afro-caribean of afro american kunnen noemen en een blanke/witte persoon caucasian of gewoon europeaan.

Ik ben zelf trouwens blank, maar heb sinds mijn vroegste jeugd donkere vrienden van allerlei afkomst gehad die je maar kunt bedenken. Mijn zoon is ook donker. Ik ervaar het woord neger ook niet als prettig, maar heb geleerd om onderscheid te maken in wie het zegt en hoe de intonatie is. En ik heb ook geleerd dat je veel blanke mensen kunt uitleggen dat het niet als prettig ervaren wordt, maar dat dat alleen maar leidt tot een verdediging: het is immers enkel een woord en zo heet dat nu eenmaal.
Slechts zelden zegt iemand: o, dat wist ik niet, nou, vertel me, wat is wel correct dan?
En daar kom je dan in de problemen. Want voor de ene donkere persoon is het woord zwart vervelend terwijl dat voor een andere persoon normaal is.

In Zuid Afrika zijn mensen die tot de bantustammen behoren zwarten genoemd. ook onderling.
This or that person is a black south african. En dus niet coloured of indian of white.
In het caraibisch gebied zijn er allerlei gradaties die allemaal een andere naam hebben. Noem iemand bij een andere kleur dan die persoon heeft en hoppa...belediging is je deel.

Aan de andere kant... er zijn west/noord europeanen die het heel vervelend vinden om voor een zuid/oost-europeaan aangezien te worden.

Dus..... wat is nou de oplossing? Misschien gewoon respect hebben voor iedere persoon en luisteren als die persoon aangeeft een bepaalde benaming niet prettig te vinden.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_58517210
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 18:58 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Je zou een zwarte persoon, van welke gradatie of afkomst dan africaans of afro-caribean of afro american kunnen noemen en een blanke/witte persoon caucasian of gewoon europeaan.

Ik ben zelf trouwens blank, maar heb sinds mijn vroegste jeugd donkere vrienden van allerlei afkomst gehad die je maar kunt bedenken. Mijn zoon is ook donker. Ik ervaar het woord neger ook niet als prettig, maar heb geleerd om onderscheid te maken in wie het zegt en hoe de intonatie is. En ik heb ook geleerd dat je veel blanke mensen kunt uitleggen dat het niet als prettig ervaren wordt, maar dat dat alleen maar leidt tot een verdediging: het is immers enkel een woord en zo heet dat nu eenmaal.
Slechts zelden zegt iemand: o, dat wist ik niet, nou, vertel me, wat is wel correct dan?
En daar kom je dan in de problemen. Want voor de ene donkere persoon is het woord zwart vervelend terwijl dat voor een andere persoon normaal is.

In Zuid Afrika zijn mensen die tot de bantustammen behoren zwarten genoemd. ook onderling.
This or that person is a black south african. En dus niet coloured of indian of white.
In het caraibisch gebied zijn er allerlei gradaties die allemaal een andere naam hebben. Noem iemand bij een andere kleur dan die persoon heeft en hoppa...belediging is je deel.

Aan de andere kant... er zijn west/noord europeanen die het heel vervelend vinden om voor een zuid/oost-europeaan aangezien te worden.

Dus..... wat is nou de oplossing? Misschien gewoon respect hebben voor iedere persoon en luisteren als die persoon aangeeft een bepaalde benaming niet prettig te vinden.
Ik ben zelf halfbloed en als mensen mij omschrijven weet ik ook wel wat ik prettig vind of niet. Maar feit blijft gewoon dat je het inderdaad nooit weet, de een vindt neger geen belediging en de ander wel. Het ligt er inderdaad ook aan hoe je het zegt, maar ik denk dat de meeste mensen daar niks mee bedoelen.

Ik heb wel het gevoel dat (blanke) Nederlanders alles wat niet blank is al zwart noemen, en dat is ook wel weer jammer omdat er zoveel kleuren zijn ertussenin.
pi_58518023
Dat ervaar ik idd ook.
Wat ik ook wel ervaren heb is de andere kant.
In Zuid Afrika verblijf ik altijd bij familie in Soweto.
In de wijk waar ik dan ben kent iedereen me al jaren, en natuurlijk mijn zoon helemaal. Ik sta bekend als mama van .......
Maar het is weleens voorgekomen dat iemand mijn zoon eerst gewoon als Afrikaan zag, maar opeens als blanke omdat hij later zag dat hij mijn zoon was. En ik ben echt heel erg blank(witwitwit). Hij besloot het even bij mij na te vragen of hij wel echt uit mijn buik kwam. Dus... was het een blanke Dat daar nog iets tussen kon zitten was niet in hem opgekomen. Zoonlief heeft het hem uitgelegd.
Wat ook weleens voorkomt buiten de wijken waar mijn familie woont is dat kinderen op straat heel dapper: hey, Mlungu (hey, blanke) roepen.
Daar heb ik dus een hekel aan en ik spreek die mensen die dat doen erop aan: hallo, ik ben idd blank, maar het is niet zo beleefd. ik spreek jou toch ook niet aan met: hey, Bantu.
Ik zou zeggen: hallo jongen/meisje. Dus dat mag je mij ook doen. Hallo mevrouw . meisje mag ook, maar dan ben ik wel een meisje met errug veel ervaring

Dus ook omgekeerd komt het echt wel voor.

Mijn zoon vindt neger niet echt helemaal tof, maar maakt ook wel het onderscheid in wie wat en hoe zegt.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_58522487
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 16:39 schreef aychelle het volgende:

[..]

O ja ??? vreemd ... een zwarte man of vrouw heetf mij nog noooit neger of nigger genoemd, blanken wel dus ik wete niet waar je deze onzin vandaan haalt vooral ook nog dat je zelf niet zwart bent! mensen van mij eigen afkomst noemen me gewoon afrikaans ( of suri,anti als ze niet weten waar ik vandaan kom ) ... stakker ...
Lul geen onzin. Luister ten eerste naar de raps van tegenwoordig. Nigger dit Nigger dat. Elke zwarte hier negert er op los. Ik ga niet eens verder discusseren met een incompetente persoon die rijp is voor de jostiband.
  woensdag 7 mei 2008 @ 08:48:20 #137
127981 Misstique
11-07-2014
pi_58525697
Het is niet nodig om op de man te gaan spelen, Burakius.
pi_58525979
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 08:48 schreef Misstique het volgende:
Het is niet nodig om op de man te gaan spelen, Burakius.
Doe dan wat je moet doen als mod en verwijder haar/het/zijn reactie als je ziet dat het ad hominem is. Waardeloos ook.
pi_58526136
Wat een woede.
Aychelle geeft alleen weer hoe dat in haar omgeving is en binnen de groep waar zij mee optrekt.
Er zijn subculturen waarbinnen men elkaar meger/niggah/nikker noemt, maar die zijn echt wel een minderheid.
En dat zijn doorgaans niet de Afrikaanse subculturen, maar juist de afro-american/caribean subculturen.
Dus dat Aychelle het niet tegenkomt is niet zo heel erg vreemd.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  woensdag 7 mei 2008 @ 09:16:48 #140
127981 Misstique
11-07-2014
pi_58526142
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 09:06 schreef Burakius het volgende:

Doe dan wat je moet doen als mod en verwijder haar/het/zijn reactie als je ziet dat het ad hominem is. Waardeloos ook.
Je hebt gelijk, datzelfde geldt idd voor aychelle richting jou (had ik niet gezien ).
En nu weer lief verder spelen. .
pi_58526588
Iemand gisteren puberruil gezien?
  woensdag 7 mei 2008 @ 10:56:35 #142
206337 aychelle
pi_58528080
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 23:44 schreef Burakius het volgende:

[..]

Lul geen onzin. Luister ten eerste naar de raps van tegenwoordig. Nigger dit Nigger dat. Elke zwarte hier negert er op los. Ik ga niet eens verder discusseren met een incompetente persoon die rijp is voor de jostiband.
Burakius ...... begrijp je iets niet ??? ten eerste .... ik heb het niet over rapteksten of rappers maar net als woknanda zei ik over de mensen in MIJN omgeving! bv. als we in een groep zijn met uitsluitend donkere mensen/afrikanen/surinamers en we hebben het over onze medemensen zeggen we nooit negers of niggers! Zo bedoel ik het! ik woon laten we zeggen in een blanke omgeving en daar hoor blanke mensen als ze het over ons hebben deze woorden vaak genoeg zeggen. ten tweede ... het is een heel verschil of je man of vrouw bent in die rapwereld, je zult rapsters niet elkaar niggas noemen, ten derde ..... ik laat het hierbij
  woensdag 7 mei 2008 @ 11:42:23 #143
127981 Misstique
11-07-2014
pi_58529051
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 09:39 schreef BabblingBrook het volgende:
Iemand gisteren puberruil gezien?
Nee? Ging dat hierover dan?
pi_58529855
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 10:56 schreef aychelle het volgende:

[..]

Burakius ...... begrijp je iets niet ??? ten eerste .... ik heb het niet over rapteksten of rappers maar net als woknanda zei ik over de mensen in MIJN omgeving! bv. als we in een groep zijn met uitsluitend donkere mensen/afrikanen/surinamers en we hebben het over onze medemensen zeggen we nooit negers of niggers! Zo bedoel ik het! ik woon laten we zeggen in een blanke omgeving en daar hoor blanke mensen als ze het over ons hebben deze woorden vaak genoeg zeggen. ten tweede ... het is een heel verschil of je man of vrouw bent in die rapwereld, je zult rapsters niet elkaar niggas noemen, ten derde ..... ik laat het hierbij
Woknanda?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_58530584
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 10:56 schreef aychelle het volgende:

[..]

Als je nou eens BEGRIJPEND zou lezen kon je iets lezen over dat ik het over mijn omgeving had enzo
  woensdag 7 mei 2008 @ 13:05:11 #146
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_58530934
quote:

[..]

Nee, ik denk het niet, Kaukasisch geeft een afkomst aan (de Kaukasus) terwijl "Neger" een kleur aangeeft; zoals je zelf al aangeeft komt van Latijnse talen waar het gewoon "donker" of "zwart" betekent. Ik denk zelf dat blank <> neger eigenlijk een goede tegenstelling is en anders wit <> zwart. Blank is immers ook geen vast omlijnd begrip evenmin als "donker" terwijl zwart en wit veel meer 1 bepaalde kleur aangeven.

In het dagelijks gebruik is het idd wel anders.
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 12:52 schreef Burakius het volgende:

[..]

Maar de Arabieren gebruikten dat toch ook al als denigrerende term voor zwarte Afrikanen?
[KNE]-Mod
  donderdag 8 mei 2008 @ 17:42:01 #147
206337 aychelle
pi_58558089
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 12:50 schreef Burakius het volgende:

[..]

Als je nou eens BEGRIJPEND zou lezen kon je iets lezen over dat ik het over mijn omgeving had enzo
heb je reactie bergepen! waar woon je dan als ik vragen mag? tjuuss!
  zaterdag 10 mei 2008 @ 17:06:52 #148
33350 Janena
To boldly go where no one has
pi_58595971
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 10:39 schreef BreakSpear het volgende:

[..]

Mijn kinderen werden in Senegal inderdaad Toubab (=witte) genoemd.
Nu zijn ze ook aan de lichte kant voor kinderen van gemengde afkomst (ik blank, papa senegalees).
Live now. Make now always the most precious time. Now will never come again. JL Picard
pi_58603579
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 18:58 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Dit is dus ook precies wat ik denk, maar kon er niet op komen.
In life you achieve what you thínk you deserve
pi_58695797
Bij sommige mensen/bevolkingsgroepen is het heel erg moeilijk om ze te classiferen. Voor een Europeaan is bijna ieder niet-Europeaan een gekleurde.
pi_58728020
Gewoon niggers~!
heb het nooit gehad dat een neger boos werd als ik hem neger of zwarte of weetikveel heb genoemd.
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
pi_58746282
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 13:18 schreef shinydiscoball het volgende:

[..]

Ja en waarom denk je? Neger heeft een negatieve bijklank. Ik denk niet dat negers daar zelf mee daarmee begonnen zijn.

Ik vind wel dat zwarte mensen die het woord neger of nigger tegen elkaar gebruiken, ook niet moeten zeuren als een blanke hen neger noemt.

Eens, want wie is dan diegen die er onderscheid maakt en zou daarmee dan racistisch zijn...
http://www.moneymiljonair.nl/?u=723707&c=nl&rt=2
maak mij en jezelf rijk! oktnxbye
pi_58910426
Eh brada kan je meestal gebruiken. Onderling noemen ze elkaar neger of nigger.
pi_59018767
negers zeiken dat ze zo trots zijn dat ze neger zijn maar wat zie ik ze doen ? hun haar straighten en middeltjes gebruiken om hun huid blanker te maken
  zaterdag 31 mei 2008 @ 02:27:37 #155
172247 djnospinzone
wolfheaded conjurer
pi_59026530
- edit geen gebash ajb, probeer het eens met argumenten -

[ Bericht 90% gewijzigd door Misstique op 31-05-2008 13:38:10 ]
colours of my home
  zaterdag 31 mei 2008 @ 13:13:36 #156
170945 smoekie
individualist
pi_59030190
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 19:34 schreef shaitan14 het volgende:
negers zeiken dat ze zo trots zijn dat ze neger zijn maar wat zie ik ze doen ? hun haar straighten en middeltjes gebruiken om hun huid blanker te maken
belachelijke vergelijking, want dat is weer iedereen over 1 kam scheren.

er zijn inderdaad meer dan genoeg negroïdes (m of v) die het liefst "lichter" zouden willen zijn, maar als "wij" zo trots zijn op onze "blanke" kleur, waarom dan gaan bakken onder de zonnebank of 3x per jaar op vakantie of hele dagen in de achtertuin of la balkonia om heerlijk "bruin" te worden tot soms zelfs zwart aan toe?

En heb je die "jonge jochies" wel eens gehoord die zo graag een "negeraccent" willen hebben en zo proberen te praten dat het gewoon lachwekkend is

kromme vergelijking die andersom voor ons kaaskoppen net zo goed telt.
"De gemakkelijkste manier om nooit van mening te moeten veranderen, is er geen hebben."
pi_59048504
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 00:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik ben donker en ik vind dat niet.
pi_59048572
quote:
Blanken zeuren altijd over negers en vinden hun ras superieur, maar wat doen zij, ze gaan lekker in de zon bakken, omdat zij graag donker willen worden.
pi_59048659
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 16:41 schreef Double-Helix het volgende:
Gewoon niggers~!
heb het nooit gehad dat een neger boos werd als ik hem neger of zwarte of weetikveel heb genoemd.
Waarom niet bij de naam noemen?

Ik denk niet dat mensen u blanke of witte noemen of wel?
pi_59059857
In Amerika worden ze Negrillo, Negrito, Negro. Of nog erger jigaboo, jungle bunny,blackfellow,nigger in the woodpile.
  maandag 2 juni 2008 @ 00:39:47 #161
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_59060365
Wat een belachelijk kuttopic is dit geworden.

Dat dit nog open is .......
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  maandag 2 juni 2008 @ 08:48:10 #162
206337 aychelle
pi_59062218
quote:
Op maandag 2 juni 2008 00:39 schreef popolon het volgende:
Wat een belachelijk kuttopic is dit geworden.

Dat dit nog open is .......
inderdaad, even kun jue goed dicuseren dan verpesten anderen het weer zo wat
pi_59105902
Van een interview:

Of all interviewed black persons, 50% referred to themselves as 'black', 50% preferred 'nigga', and the remaining 45% told the interviewer to fuck off and stole his wallet.
pi_59105993
quote:
Op zondag 1 juni 2008 14:56 schreef Stratos het volgende:

[..]

Waarom niet bij de naam noemen?

Ik denk niet dat mensen u blanke of witte noemen of wel?
Echt wel.

Moet je eens naar Afrika gaan. Daar word je bijna overal gewoon witnek genoemd, of iets vergelijkbaar, in het plaatselijke bokkie-wokkie dialect. "Hey jij! JIJ!!! WITNEK!!! GEEF ME MIJN GELD!!!"
  woensdag 4 juni 2008 @ 08:59:19 #165
127981 Misstique
11-07-2014
pi_59108253
De vraag was niet hoe men in Amerika of Afrika elkaar aanspreekt, maar hier in Nederland.
Ik heb het idee - maar ik kan me vergissen aangezien ik niet in de Randstad woon - dat we elkaar gewoon bij de naam noemen en dat dat bij negers onder elkaar ook zo geldt.
  woensdag 4 juni 2008 @ 10:40:37 #166
206337 aychelle
pi_59110079
quote:
ten eerste: En dat zicht inderdaad iemand die altijd onder de zonebank ligt of wat maar ook ..... maar wel op andere gaat zeiken.
ten tweede: wat denk je dat vrouwen in Azie doen? die bleken hun huid ook vaak genoeg, maar daar word meestal geen woord over gerept
ten derde: Ja, we ontkroezen ons haar wel eens, maar niet allemaal! hoeveel blanke meisjes vragen me wel eens om hun haar te vlechten, echt veel ...
ten vierde: ooit van een curly of permamentje gehoord? want dat is het tegenovergstelde van ontkroezing
ten vijfde: Ja we zijn trots, mogen we?
pi_59159358
Ik vind het eigenlijk ook nog al raar ze elkaar 'nigga' noemen, en als een blanke dat doet, het onder discriminatie valt.
Mensen gunnen je van alles, zolang je het maar niet hebt.
  vrijdag 6 juni 2008 @ 09:27:36 #168
176670 Koskettimet
Vingermaster
pi_59164363
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 23:52 schreef -Sarcasm het volgende:
Ik vind het eigenlijk ook nog al raar ze elkaar 'nigga' noemen, en als een blanke dat doet, het onder discriminatie valt.
Dat heet misbruik maken van je sociale positie. Gelijk een verband trekken met de slavernij of de rassenscheiding in Amerika die allang voorbij is.
Ik zeg: Discriminatie/racisme bestaat niet meer in deze tjid. Het bestaat kennelijk alleen nog voor diegene die daarin geloven en dus........ juist.

Het ligt geheel aan jezelf als je je geïntimideerd voelt wanneer een blank iemand je neger noemt.
Neem het gewoon met een korreltje zout op.

Maar hey, dat vind ik.

[ Bericht 15% gewijzigd door Koskettimet op 06-06-2008 09:47:43 ]
  vrijdag 6 juni 2008 @ 12:50:34 #169
181362 Paramnesia
f.k.a. Razzberry
pi_59169560
Over de 'nigger' kwestie..

Niemand heeft hier zeker van een geuzennaam gehoord. Ze noemen elkaar zo om de kracht van het woord bij de 'blanke man' weg te halen. Ze nemen zelf controle van het woord waarmee ze al 300 jaar vernederd worden. Dat de blanke man het woord dat niet kan gebruiken is omdat het dan het doel voorbij schiet. Iemand met een machtspositie gebruikt het woord, en niet in een onderlinge relatie.

Deze redenering is trouwens ook onder Afro-Amerikanen dubieus. Er zijn veel zwarte leiders die ook tegen het gebruik van het woord zijn onderling terwijl anderen het weer verdedigen. Kortom een kwestie dit nog veel haken en ogen heeft.
Op al deze posts is de no-homo clausule van toepassing.
The beaver is still fucked up, but fucked up with a yellow-black kind of feeling to it.
Omcircel koosnaam naar keuze: Razzy, Razz, Para, Kaizer Soze, Pablo.
  vrijdag 6 juni 2008 @ 12:52:33 #170
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_59169613
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 09:27 schreef Koskettimet het volgende:
n verband trekken met de slavernij of de rassenscheiding in Amerika die allang voorbij is.
Ik zeg: Discriminatie/racisme bestaat niet meer in deze tjid. Het bestaat kennelijk alleen nog voor diegene die daarin geloven en dus........ juist.

wehehehehe... hij meent het ook nog geloof ik.
  vrijdag 6 juni 2008 @ 12:54:15 #171
181362 Paramnesia
f.k.a. Razzberry
pi_59169655
quote:

[..]

Dat heet misbruik maken van je sociale positie. Gelijk een verband trekken met de slavernij of de rassenscheiding in Amerika die allang voorbij is.
Maar de effecten zijn nu nog zichtbaar.
quote:
Discriminatie bestaat wel degelijk. Waarom wordt het anders als bijzonder gezien dat er een zwarte president komt. En waarom kan hij zich niet als te 'zwart' profileren, omdat hij anders stemmen kwijtraakt. Waarom is het zo dat bij dezelfde misdaden zwarten een zwaardere straf krijgen dan blanken. Zie ook de doodstraf. (Afgezien van de hoeveelheid, want dat is een andere discussie).

Zo zijn er nog tientallen voorbeelden te noemen. Het is niet zo als in Nederland waar je alle geluiden van discriminatie van allochtonen mss nog als teveel gevoeligheid kan kwalificeren. Het zit daar diep in de samenleving verworven.
quote:
Het ligt geheel aan jezelf als je je geïntimideerd voelt wanneer een blank iemand je neger noemt.
Neem het gewoon met een korreltje zout op.

Maar hey, dat vind ik.
Op al deze posts is de no-homo clausule van toepassing.
The beaver is still fucked up, but fucked up with a yellow-black kind of feeling to it.
Omcircel koosnaam naar keuze: Razzy, Razz, Para, Kaizer Soze, Pablo.
  zaterdag 7 juni 2008 @ 21:43:36 #172
206337 aychelle
pi_59203781
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 23:52 schreef -Sarcasm het volgende:
Julllie willen het maar niet begrijpen he?
pi_59203852
donkere vriendinnen noemen mij kaas
soms aap
ik noem ze soms aap en zij elkaar aap of aapie
care
pi_59205063
quote:
Op zaterdag 7 juni 2008 21:43 schreef aychelle het volgende:

[..]

Julllie willen het maar niet begrijpen he?
Niet jullie.... wel veel mensen. Ik heb er ook een schurftheken aan om onder "jullie" te vallen.
Overal zijn nuances.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 9 juni 2008 @ 13:59:18 #175
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_59246076
quote:

[..]

Vandaar dat een groot deel van de huidige Amerikaanse bevolking segregatie nog bewust heeft meegemaakt .

Pas in de jaren 60 is rassenscheiding in de VS wettelijk verboden. En iets wettelijk verbieden betekent uiteraard niet dat elke burger er ook daadwerkelijk achter staat. Racisme en discriminatie in de VS komt ook vandaag de dag nog wel degelijk voor. Van beide kanten overigens.

Verder overigens geen excuus om je nu vandaag de dag te misdragen als zwarte. Maar wat jij zegt is gewoon regelrechte nonsens.
Krekker is de bom!
pi_59293959
Negers noemen blanke meestal ook gewoon whiteboy in films. Waarom niet het omgekeerde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')