Dit doet me denken aan een topic dat pas liep in CUL.quote:Op dinsdag 1 april 2008 02:45 schreef pinkplatinum het volgende:
Elke naam kan in de negatieve zin worden gebruikt.
Lees de OPquote:Op dinsdag 1 april 2008 04:42 schreef RickTheGreatest het volgende:
Deed de TT dan zwarten <> blanken als je een punt wil maken.
is dan een beetje apart.quote:Waarom willen zwarten (die uitdrukking gebruik ik expres omdat ze zichzelf ook zo noemen, voordat we dat gelazer weer krijgen) zo graag van dat stempel af terwijl ze zelf met die phrase te pas en te onpas strooien?
Ik zie juist vaak het tegendeel, dat zwarten juist erkenning willen voor hun kleurtje omdat het voor een "zwarte, die in de vs woont en afstamt van de slaven" belangrijk is om zijn eigen identiteit en geschiedenis te kennen en te begrijpen.quote:Op maandag 31 maart 2008 23:59 schreef static het volgende:
Waarom willen zwarten (die uitdrukking gebruik ik expres omdat ze zichzelf ook zo noemen, voordat we dat gelazer weer krijgen) zo graag van dat stempel af terwijl ze zelf met die phrase te pas en te onpas strooien?
Zo creeren ze 'Black Entertainment Television'; zijn er aparte awardshows, kledinglabels, platenlabels, etc.? En waarom kijkt men met een scheef oog als een blanke een zwarte zwart noemt (zie hierboven)?
Je ziet toch vaak dat vooral de kanslozen der samenleving zichzelf graag in een hokje plaatsen wat als excuus gebruikt kan worden. Mensen die zelf het heft in handen nemen en iets maken van hun leven zullen zich niet zo snel 'zwart' voelen, maar gewoon mens. Het zijn altijd de paupers die er prat op gaan tot een bepaald 'ras' te behoren.quote:Op dinsdag 1 april 2008 09:32 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
Ik zie juist vaak het tegendeel, dat zwarten juist erkenning willen voor hun kleurtje omdat het voor een "zwarte, die in de vs woont en afstamt van de slaven" belangrijk is om zijn eigen identiteit en geschiedenis te kennen en te begrijpen.
Waarom de zaken zijn zoals ze zijn, de slavernij en de gevolgen die het heeft gehad
De verwoestende werking die de slavernij en de apartheid(heb het nu over VS) hebben gehad op de ontwikkeling van de "zwarte"
En daarui volgend het enorme wantrouwen die er nu nog steeds is tussen de " blanken" en de "zwarten"
Die aparte identiteit is in eerste instantie dus noodgedwongen ( door de geschiedenis) , is historisch zo gegroeid. Daarnaast stimuleerd het wantrouwen van de “blanke cultuur” de zwarte cultuur waarin veiligheid en eigenheid in te vinden is.
Die eigen cultuur kan, mist het een positieve en constructieve cultuur is, bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de zwarten. Het kan zelfvertrouwen, zelfbewustzijn en de emancipatie.
Waarom maakt het jou als blanke uit als een bepaald persoon met een donkere huidskleur liever geen zwarte genoemd wil worden? Stoor je je hieraan. En tuowens, welke uitdrukking zou je anders gebruiken als er geen gelazer van zou komen?quote:Op maandag 31 maart 2008 23:59 schreef static het volgende:
Waarom willen zwarten (die uitdrukking gebruik ik expres omdat ze zichzelf ook zo noemen, voordat we dat gelazer weer krijgen) zo graag van dat stempel af terwijl ze zelf met die phrase te pas en te onpas strooien?
Zo creeren ze 'Black Entertainment Television'; zijn er aparte awardshows, kledinglabels, platenlabels, etc.? En waarom kijkt men met een scheef oog als een blanke een zwarte zwart noemt (zie hierboven)?
Ja, dat heb ik altijd wel appart gevonden. Eén van de ouders zwart, dan is het kind zwart ook al is het kind objectief gezien net zo blank als zwart. Zelfs al is het kind maar voor een kwart zwart, dan blijft het voor de meeste mensen een zwart kind. Hetzelfde geldt voor kinderen die voor een deel van aziatische afkomst is: het blijft altijd die Chinees, of die Turk, etc.quote:Op dinsdag 1 april 2008 00:34 schreef Iblis het volgende:
Moeilijk geval is dit. Wat ik wel mooi vindt is dat je zo de tegenstelling Negers <> Blanken weet neer te zetten. Alsof het duidelijk is dat dit twee gemakkelijk te onderscheiden categorieën zijn. Kijk eens naar de Amerikaanse politiek (en maatschappij). Condoleeza Rice: Niet helemaal blank, dus ‘zwart’. Colin Powell? ‘Zwart’. Obama: ‘Zwart’. (Of African American, zo je wilt).
Het is natuurlijk een rare manier van onderscheid maken en mensen in hokjes stoppen. Maar ook van jezelf onderscheiden.
Ja, vaak wel en dat is vrij lullig aangezien hetzelfde kind in Europa die zwarte genoemd wordt.quote:Op dinsdag 1 april 2008 10:39 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik altijd wel appart gevonden. Eén van de ouders zwart, dan is het kind zwart ook al is het kind objectief gezien net zo blank als zwart. Zelfs al is het kind maar voor een kwart zwart, dan blijft het voor de meeste mensen een zwart kind. Hetzelfde geldt voor kinderen die voor een deel van aziatische afkomst is: het blijft altijd die Chinees, of die Turk, etc.
Achja, wellicht noemen ze in afrika een halfzwart kind wel gewoon die blanke....
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |