abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 maart 2008 @ 23:59:43 #1
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_57750930
Waarom willen zwarten (die uitdrukking gebruik ik expres omdat ze zichzelf ook zo noemen, voordat we dat gelazer weer krijgen) zo graag van dat stempel af terwijl ze zelf met die phrase te pas en te onpas strooien?

Zo creeren ze 'Black Entertainment Television'; zijn er aparte awardshows, kledinglabels, platenlabels, etc.? En waarom kijkt men met een scheef oog als een blanke een zwarte zwart noemt (zie hierboven)?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  dinsdag 1 april 2008 @ 00:03:21 #2
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_57751010
Daar heb ik nog nooit iemand boos om zien worden eerlijk gezegd. Pas als je het vervoegt tot zwartjes of zwartjoekels krijg je een boze menigte achter je aan
  dinsdag 1 april 2008 @ 00:03:54 #3
172247 djnospinzone
wolfheaded conjurer
pi_57751016
Dat heeft te maken met die bevoorrechte positie die jij, blanke, inneemt. Als een blanke zwarte zegt, dan heeft dat nou eenmaal een racistische (niet alleen raciale) connotatie, en aangezien jij je daar kennelijk van bewust bent, en alsnog het nodig vindt om die term, niet terloops, maar bewust, enkele keren expliciet te vermelden, ben je een racist. Slotje.
they ain't proud colours, but they're true
colours of my home
pi_57751423
Hey man, ik noem een van mn beste buddies ook neger! Vond hij in het begin niet zo leuk, maar gewoon vol houden, gaat wel over!

If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
http://www.myspace.com/trakston
  dinsdag 1 april 2008 @ 00:34:33 #5
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57751709
Moeilijk geval is dit. Wat ik wel mooi vindt is dat je zo de tegenstelling Negers <> Blanken weet neer te zetten. Alsof het duidelijk is dat dit twee gemakkelijk te onderscheiden categorieën zijn. Kijk eens naar de Amerikaanse politiek (en maatschappij). Condoleeza Rice: Niet helemaal blank, dus ‘zwart’. Colin Powell? ‘Zwart’. Obama: ‘Zwart’. (Of African American, zo je wilt).

Het is natuurlijk een rare manier van onderscheid maken en mensen in hokjes stoppen. Maar ook van jezelf onderscheiden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57751806
Het is een vorm van hokjesdenken, waarbij een individu niet geheel als een individu gezien en beoordeeld wordt. Ik vind het überhaupt storend als iemand zo denkt en zich zo uit.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 1 april 2008 @ 00:40:42 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_57751840
Veel zwarten vinden die negers in de Amerikaanse politiek maar minderwaardigen wannabe-blanken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_57751856
Ja maar kijk, als je nou tussen allerlei blanke mensen staat, en er is 1 persoon met donkere huidskleur aanwezig, dan is het toch handig om gewoon ff "Hey neger!" te kunnen roepen?
If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
http://www.myspace.com/trakston
  dinsdag 1 april 2008 @ 00:57:20 #9
172247 djnospinzone
wolfheaded conjurer
pi_57752121
Wat serieuzer: dit zou je natuurlijk ook kunnen zeggen over vrouwen, chinezen en dwergen, om maar wat voorbeelden te noemen. Feit is dat de blanke man nou eenmaal de traditionele elite vormt. Als bepaalde groepen zich ondergewaardeerd voelen door die elite (waar overigens een wetenschappelijke basis voor is), dan vormen ze hun eigen elite, of hun eigen cultuur, waarin ze wel gewaardeerd worden, of waarin ze wel hun eigen normen en waarden kunnen opvoeren. Dus ik zou me er niet zo aan storen. Ik snap wel wat TS bedoelt met de hypocrisie maar het is nu eenmaal niet zo makkelijk om bijvoorbeeld een 'zwart' bedrijfsleven te beginnen. Daar krijgen ze altijd te maken met de blanke, mannelijke elite, en aangezien dit onvermijdelijk is voor het overleven, hebben ze het volste recht om daar over te klagen vind ik.
they ain't proud colours, but they're true
colours of my home
pi_57752605
Het wordt er niet makkelijker op door allerlei bewerkelijk pc taalgebruik te willen opdringen. Blanken dienen hier en daar al vervangen te worden (zo te horen) door het in mijn oren ergerlijk geforceerd klinkende witten.
anonieme razernist
pi_57753327
Sorry hoor maar jij noemt jezelf toch ook blank inplaats van wit.
Van zwart is er geen sprake. We hebben een donkere huidskleur, maar we komen in allerlei tinten bruin.

Ik heb iemand nooit horen zeggen "Ik ben een zwarte vrouw". Nee, het is "Ik ben een surinaamse vrouw", een afrikaanse vrouw, noem maar op.

Neger vind ik minder erg. Dat ligt in Amerika een stuk gevoeliger. Uiteraard ligt het natuurlijk ook aan de manier waarop het woord wordt gebruikt. Elke naam kan in de negatieve zin worden gebruikt.
[♣].... Je op trots ben ik. Door signature mijn hebt jij zo.....[♣]
  dinsdag 1 april 2008 @ 04:31:51 #12
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_57753707
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 02:45 schreef pinkplatinum het volgende:
Elke naam kan in de negatieve zin worden gebruikt.
Dit doet me denken aan een topic dat pas liep in CUL.
Daarin had iemand het over kaaskoppen. Ik vat dat woord helemaal niet negatief op, maar er waren een aantal mensen die daar nogal over vielen. Heel apart vond ik dat...
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_57753739
Deed de TT dan zwarten <> blanken als je een punt wil maken.
pi_57753754
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 04:42 schreef RickTheGreatest het volgende:
Deed de TT dan zwarten <> blanken als je een punt wil maken.
Lees de OP
Daar wordt gesproken over zwarten
[♣].... Je op trots ben ik. Door signature mijn hebt jij zo.....[♣]
pi_57753839
Ik heb alles gelezen hoor, maar
quote:
Waarom willen zwarten (die uitdrukking gebruik ik expres omdat ze zichzelf ook zo noemen, voordat we dat gelazer weer krijgen) zo graag van dat stempel af terwijl ze zelf met die phrase te pas en te onpas strooien?
is dan een beetje apart.

Een neger/zwarte mag mij voor alles nog wat uitmaken, maakt me echt niks uit. Andersom is het echter een doodvonnis, niet dat ik het doe, heb niks tegen iemand met een huidskleur anders dan die van mij. Ik heb als persoon niks geen ene fuck te maken met de geschiedenis of wat dan ook.
  dinsdag 1 april 2008 @ 08:03:53 #16
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_57754259
Tja, een blanke kaaskop noemen is geaccepteerd, (bijna) geen enkele blanke zal daar over vallen, maar als je een arabier zandneger, of een negeroïde persoon zwartjoekel noemt ben je een racist?

Beetje dubbele moraal.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_57755209
quote:
Op maandag 31 maart 2008 23:59 schreef static het volgende:

Zo creeren ze 'Black Entertainment Television'; zijn er aparte awardshows, kledinglabels, platenlabels, etc.? En waarom kijkt men met een scheef oog als een blanke een zwarte zwart noemt (zie hierboven)?
Ik zie juist vaak het tegendeel, dat zwarten juist erkenning willen voor hun kleurtje omdat het voor een "zwarte, die in de vs woont en afstamt van de slaven" belangrijk is om zijn eigen identiteit en geschiedenis te kennen en te begrijpen.

Waarom de zaken zijn zoals ze zijn, de slavernij en de gevolgen die het heeft gehad

De verwoestende werking die de slavernij en de apartheid(heb het nu over VS) hebben gehad op de ontwikkeling van de "zwarte"

En daarui volgend het enorme wantrouwen die er nu nog steeds is tussen de " blanken" en de "zwarten"

Die aparte identiteit is in eerste instantie dus noodgedwongen ( door de geschiedenis) , is historisch zo gegroeid. Daarnaast stimuleerd het wantrouwen van de “blanke cultuur” de zwarte cultuur waarin veiligheid en eigenheid in te vinden is.

Die eigen cultuur kan, mist het een positieve en constructieve cultuur is, bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de zwarten. Het kan zelfvertrouwen, zelfbewustzijn en de emancipatie bevorderen.

Nou ja, zo zie ik het

[ Bericht 3% gewijzigd door Jojo_ut_Grun op 01-04-2008 09:39:08 ]
pi_57755291
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 09:32 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

Ik zie juist vaak het tegendeel, dat zwarten juist erkenning willen voor hun kleurtje omdat het voor een "zwarte, die in de vs woont en afstamt van de slaven" belangrijk is om zijn eigen identiteit en geschiedenis te kennen en te begrijpen.

Waarom de zaken zijn zoals ze zijn, de slavernij en de gevolgen die het heeft gehad

De verwoestende werking die de slavernij en de apartheid(heb het nu over VS) hebben gehad op de ontwikkeling van de "zwarte"

En daarui volgend het enorme wantrouwen die er nu nog steeds is tussen de " blanken" en de "zwarten"

Die aparte identiteit is in eerste instantie dus noodgedwongen ( door de geschiedenis) , is historisch zo gegroeid. Daarnaast stimuleerd het wantrouwen van de “blanke cultuur” de zwarte cultuur waarin veiligheid en eigenheid in te vinden is.

Die eigen cultuur kan, mist het een positieve en constructieve cultuur is, bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de zwarten. Het kan zelfvertrouwen, zelfbewustzijn en de emancipatie.
Je ziet toch vaak dat vooral de kanslozen der samenleving zichzelf graag in een hokje plaatsen wat als excuus gebruikt kan worden. Mensen die zelf het heft in handen nemen en iets maken van hun leven zullen zich niet zo snel 'zwart' voelen, maar gewoon mens. Het zijn altijd de paupers die er prat op gaan tot een bepaald 'ras' te behoren.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_57755412
Ik vind het ook niet leuk om 'bruine' genoemd te worden, dus ik kan me best indenken dat 'zwarte' ook niet leuk klinkt. Het heeft iets beledigends en denigrerends, het is geen fijne term. En waarom moet iemands kleur zo benadrukt worden? Als ik het over mensen heb, hoeft de huidskleur daar toch niet bij? Ik zeg toch ook niet om de haverklap die 'witte', of zoals het meestal gezegd wordt, 'blanke' man/vrouw?

Het wordt hier misschien als gezeik gezien, maar taal kan wel degelijk tegenstellingen en opposities creëren, waarbij het één bijna automatisch superieur aan het ander wordt. (autochtoon/allochtoon, ook zo'n voorbeeld) Dus als je zo nodig 'bruine' of 'zwarte' wil zeggen, vind ik ook dat je 'witte' moet zeggen en niet 'blanke' of de 'kleur' helemaal weg moet laten.

'Neger' vind ik dan weer géén beledigende term.
I long to see you in the morning light
I long to reach for you in the night
Stay, lady, stay, stay while the night is still ahead
  dinsdag 1 april 2008 @ 10:23:03 #20
205537 jeh1
gevaarlijk
pi_57756005
quote:
Op maandag 31 maart 2008 23:59 schreef static het volgende:

Waarom maakt het jou als blanke uit als een bepaald persoon met een donkere huidskleur liever geen zwarte genoemd wil worden? Stoor je je hieraan. En tuowens, welke uitdrukking zou je anders gebruiken als er geen gelazer van zou komen?

Twee: zo creeren 'ze' BET ? Nou weet ik niet wie de oprichters hiervan zijn etc, maar als er 1 ding wat zeker is is dat de grootste geld verdieners aan de 'hiphop' rage toch echt nog steeds dezelfde elite is, uitzonderingen daar gelaten.
pi_57756065
Herkenbaar. Ik zag laatst nog de CD "Best of Black 2007" de revue passeren. Ik denk niet dat een "Best of White 2007" CD erg populair zal zijn...
  dinsdag 1 april 2008 @ 10:39:32 #22
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_57756281
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 00:34 schreef Iblis het volgende:
Moeilijk geval is dit. Wat ik wel mooi vindt is dat je zo de tegenstelling Negers <> Blanken weet neer te zetten. Alsof het duidelijk is dat dit twee gemakkelijk te onderscheiden categorieën zijn. Kijk eens naar de Amerikaanse politiek (en maatschappij). Condoleeza Rice: Niet helemaal blank, dus ‘zwart’. Colin Powell? ‘Zwart’. Obama: ‘Zwart’. (Of African American, zo je wilt).

Het is natuurlijk een rare manier van onderscheid maken en mensen in hokjes stoppen. Maar ook van jezelf onderscheiden.
Ja, dat heb ik altijd wel appart gevonden. Eén van de ouders zwart, dan is het kind zwart ook al is het kind objectief gezien net zo blank als zwart. Zelfs al is het kind maar voor een kwart zwart, dan blijft het voor de meeste mensen een zwart kind. Hetzelfde geldt voor kinderen die voor een deel van aziatische afkomst is: het blijft altijd die Chinees, of die Turk, etc.

Achja, wellicht noemen ze in afrika een halfzwart kind wel gewoon die blanke....
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
  dinsdag 1 april 2008 @ 11:02:28 #23
205537 jeh1
gevaarlijk
pi_57756664
ik zal het nog verder trekken. Genetisch gezien verschilt een blanke minder dan van een zwarte dan bijv. blanken mensen onder elkaar. Oorspronkelijk komen we allemaal uit afrika. Er waren 8 verschillende strengen onder de mens waarvan 1 zich vanuit Afrika heeft verspreid over de wereld. En de classificatie van ras als bijv. blank of zwart beperkt zich puur tot het kortzichtige en de oppervlakkige beeldvorming van de mens. Ben zelf half half,net zoals mn broers etc. Maar mijn lichaams karakteristieken maken mij moeilijk plaatsbaar, en zelfs tegenovergesteld als die van mn broers bv. Dus op eerste gezicht zou ik dus gediscrimineerd worden en mn broer bv niet. Terwijl we dezelfde afkomst hebben. In het geval van Obama bjjiv, de enige reden waarom hji als zwarte wordt gezien, is omdat hij de karakteristieken toevalligerwijs heeft meegekregen. Had hij er als een chinees uitgezien, was hij als chinees geklassificeerd. Typisch geval van kortzichtige beeldvorming.
pi_57757560
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 10:39 schreef BreakSpear het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik altijd wel appart gevonden. Eén van de ouders zwart, dan is het kind zwart ook al is het kind objectief gezien net zo blank als zwart. Zelfs al is het kind maar voor een kwart zwart, dan blijft het voor de meeste mensen een zwart kind. Hetzelfde geldt voor kinderen die voor een deel van aziatische afkomst is: het blijft altijd die Chinees, of die Turk, etc.

Achja, wellicht noemen ze in afrika een halfzwart kind wel gewoon die blanke....
Ja, vaak wel en dat is vrij lullig aangezien hetzelfde kind in Europa die zwarte genoemd wordt.
Zorgt weleens voor verwarring in een persoon. Het vergt veel zelfrespect om daar niet van in de war te raken.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_57757858
Om het even wat dichter bij huis te brengen, doen 'zwarten' die in NL wonen dat ook? Elkaar op die manier benoemen cq aanspreken? En zo ja, hebben ze er dan bezwaar tegen dat 'witte' Nederlanders ze op diezelfde manier aanspreken?
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')