quote:Het woord kaffer komt waarschijnlijk van het Hebreeuwse (en Jiddische) woord 'kofer', dat staat voor 'ketter', in het bijzonder een jood die gelooft in iets dat niet met het jodendom verenigbaar is, en van het Arabische woord "kafir", dat ongeveer dezelfde betekenis heeft; andere mogelijke vertalingen zijn ongelovige of godslasteraar. Het wordt vaak met de benaming K-woord aangeduid. Het woord wordt in Afrika (vooral Zuid-Afrika) als een bijzonder kwetsend scheldwoord beschouwd. Degene die het gebruikt geeft openlijk blijk van racisme.
Ik dacht dat het een scheldwoord was voor blanke, maar blijkbaar is het dus een synoniem voor neger.quote:Volgend de VanDale:
kaf·fer (dem; kaffers)
1 (informeel) lomperd
2 (informeel) sufferd
Kaf·fer (dem; Kaffers)
1 Bantoe in Zuid-Afrika
kaf·fe·ren (onovergankelijk werkwoord; kafferde, heeft gekafferd)
1 tekeergaan
Ban·toe1 (dem; Bantoes)
1 neger uit het midden of zuiden van Afrika
Neger is gewoon iemand met een donkere huid:quote:Op dinsdag 6 mei 2008 10:33 schreef Burakius het volgende:
[..]
Allen die ik ken wel ja. ' heey nigga whatsup G '. oessie dan neger'. Allemaal dagelijks te horen bij menig zwarten hoor.
Neger is trouwens een rare benaming. Je zou eerder moeten zeggen heey Surinamer. Je heb namelijk geen tegenpool voor neger. Je heb zwart<> blank, maaar wat is er dan voor neger<> ?
Staat er nota bene bij --> het Arabische woord "kafir",quote:Op dinsdag 6 mei 2008 11:39 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
[..]
[..]
Ik dacht dat het een scheldwoord was voor blanke, maar blijkbaar is het dus een synoniem voor neger.
Hoe jij bij benaming voor iemand die de waarheid bedekt komt weet ik niet....
En dat is juist het geinige. Hoe vaak noem je iemand Caucasian, maar de zwarte wel neger?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:06 schreef shinydiscoball het volgende:
[..]
Neger is gewoon iemand met een donkere huid:
'Neger is een etnische aanduiding voor de oorspronkelijke donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, wat zwart betekent (het is niet duidelijk of het daarvoor een afgeleide is van het Latijnse niger of het Griekse necro).'
Dus een tegenpool zou zijn: Cacausian (weet niet of hier een Nederlands woord voor is).
maar er staat ook bij dat dat bijna hetzelfde is als: Een jood die gelooft in iets dat niet met het jodendom verenigbaar is, maar dan de Arabische variant....quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:52 schreef Burakius het volgende:
[..]
Staat er nota bene bij --> het Arabische woord "kafir",
Ja en waarom denk je? Neger heeft een negatieve bijklank. Ik denk niet dat negers daar zelf mee daarmee begonnen zijn.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:53 schreef Burakius het volgende:
[..]
En dat is juist het geinige. Hoe vaak noem je iemand Caucasian, maar de zwarte wel neger?
O ja ??? vreemd ... een zwarte man of vrouw heetf mij nog noooit neger of nigger genoemd, blanken wel dus ik wete niet waar je deze onzin vandaan haalt vooral ook nog dat je zelf niet zwart bent!quote:Op dinsdag 6 mei 2008 09:33 schreef Burakius het volgende:
[..]
Degene die nigger of neger gebruiken zijn de zwarten zelf. .....
De tegenstelling klopt niet.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:06 schreef shinydiscoball het volgende:
[..]
Neger is gewoon iemand met een donkere huid:
'Neger is een etnische aanduiding voor de oorspronkelijke donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, wat zwart betekent (het is niet duidelijk of het daarvoor een afgeleide is van het Latijnse niger of het Griekse necro).'
Dus een tegenpool zou zijn: Cacausian (weet niet of hier een Nederlands woord voor is).
Ik ben zelf halfbloed en als mensen mij omschrijven weet ik ook wel wat ik prettig vind of niet. Maar feit blijft gewoon dat je het inderdaad nooit weet, de een vindt neger geen belediging en de ander wel. Het ligt er inderdaad ook aan hoe je het zegt, maar ik denk dat de meeste mensen daar niks mee bedoelen.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 18:58 schreef nokwanda het volgende:
[..]
De tegenstelling klopt niet.
Tegenstelling van neger/negro zou dan moeten zijn: blanke/witte/blanco ()
Je zou een zwarte persoon, van welke gradatie of afkomst dan africaans of afro-caribean of afro american kunnen noemen en een blanke/witte persoon caucasian of gewoon europeaan.
Ik ben zelf trouwens blank, maar heb sinds mijn vroegste jeugd donkere vrienden van allerlei afkomst gehad die je maar kunt bedenken. Mijn zoon is ook donker. Ik ervaar het woord neger ook niet als prettig, maar heb geleerd om onderscheid te maken in wie het zegt en hoe de intonatie is. En ik heb ook geleerd dat je veel blanke mensen kunt uitleggen dat het niet als prettig ervaren wordt, maar dat dat alleen maar leidt tot een verdediging: het is immers enkel een woord en zo heet dat nu eenmaal.
Slechts zelden zegt iemand: o, dat wist ik niet, nou, vertel me, wat is wel correct dan?
En daar kom je dan in de problemen. Want voor de ene donkere persoon is het woord zwart vervelend terwijl dat voor een andere persoon normaal is.
In Zuid Afrika zijn mensen die tot de bantustammen behoren zwarten genoemd. ook onderling.
This or that person is a black south african. En dus niet coloured of indian of white.
In het caraibisch gebied zijn er allerlei gradaties die allemaal een andere naam hebben. Noem iemand bij een andere kleur dan die persoon heeft en hoppa...belediging is je deel.
Aan de andere kant... er zijn west/noord europeanen die het heel vervelend vinden om voor een zuid/oost-europeaan aangezien te worden.
Dus..... wat is nou de oplossing? Misschien gewoon respect hebben voor iedere persoon en luisteren als die persoon aangeeft een bepaalde benaming niet prettig te vinden.
Lul geen onzin. Luister ten eerste naar de raps van tegenwoordig. Nigger dit Nigger dat. Elke zwarte hier negert er op los. Ik ga niet eens verder discusseren met een incompetente persoon die rijp is voor de jostiband.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 16:39 schreef aychelle het volgende:
[..]
O ja ??? vreemd ... een zwarte man of vrouw heetf mij nog noooit neger of nigger genoemd, blanken wel dus ik wete niet waar je deze onzin vandaan haalt vooral ook nog dat je zelf niet zwart bent!mensen van mij eigen afkomst noemen me gewoon afrikaans ( of suri,anti als ze niet weten waar ik vandaan kom ) ... stakker ...
Doe dan wat je moet doen als mod en verwijder haar/het/zijn reactie als je ziet dat het ad hominem is. Waardeloos ook.quote:Op woensdag 7 mei 2008 08:48 schreef Misstique het volgende:
Het is niet nodig om op de man te gaan spelen, Burakius.
Je hebt gelijk, datzelfde geldt idd voor aychelle richting jou (had ik niet gezienquote:Op woensdag 7 mei 2008 09:06 schreef Burakius het volgende:
Doe dan wat je moet doen als mod en verwijder haar/het/zijn reactie als je ziet dat het ad hominem is. Waardeloos ook.
Burakius ...... begrijp je iets niet ??? ten eerste .... ik heb het niet over rapteksten of rappers maar net als woknanda zei ik over de mensen in MIJN omgeving! bv. als we in een groep zijn met uitsluitend donkere mensen/afrikanen/surinamers en we hebben het over onze medemensen zeggen we nooit negers of niggers! Zo bedoel ik het! ik woon laten we zeggen in een blanke omgeving en daar hoor blanke mensen als ze het over ons hebben deze woorden vaak genoeg zeggen. ten tweede ... het is een heel verschil of je man of vrouw bent in die rapwereld, je zult rapsters niet elkaar niggas noemen, ten derde ..... ik laat het hierbijquote:Op dinsdag 6 mei 2008 23:44 schreef Burakius het volgende:
[..]
Lul geen onzin. Luister ten eerste naar de raps van tegenwoordig. Nigger dit Nigger dat. Elke zwarte hier negert er op los. Ik ga niet eens verder discusseren met een incompetente persoon die rijp is voor de jostiband.
Nee? Ging dat hierover dan?quote:
quote:Op woensdag 7 mei 2008 10:56 schreef aychelle het volgende:
[..]
Burakius ...... begrijp je iets niet ??? ten eerste .... ik heb het niet over rapteksten of rappers maar net als woknanda zei ik over de mensen in MIJN omgeving! bv. als we in een groep zijn met uitsluitend donkere mensen/afrikanen/surinamers en we hebben het over onze medemensen zeggen we nooit negers of niggers! Zo bedoel ik het! ik woon laten we zeggen in een blanke omgeving en daar hoor blanke mensen als ze het over ons hebben deze woorden vaak genoeg zeggen. ten tweede ... het is een heel verschil of je man of vrouw bent in die rapwereld, je zult rapsters niet elkaar niggas noemen, ten derde ..... ik laat het hierbij
Als je nou eens BEGRIJPEND zou lezen kon je iets lezen over dat ik het over mijn omgeving had enzoquote:Op woensdag 7 mei 2008 10:56 schreef aychelle het volgende:
[..]
Burakius ...... begrijp je iets niet ??? ten eerste .... ik heb het niet over rapteksten of rappers maar net als woknanda zei ik over de mensen in MIJN omgeving! bv. als we in een groep zijn met uitsluitend donkere mensen/afrikanen/surinamers en we hebben het over onze medemensen zeggen we nooit negers of niggers! Zo bedoel ik het! ik woon laten we zeggen in een blanke omgeving en daar hoor blanke mensen als ze het over ons hebben deze woorden vaak genoeg zeggen. ten tweede ... het is een heel verschil of je man of vrouw bent in die rapwereld, je zult rapsters niet elkaar niggas noemen, ten derde ..... ik laat het hierbij
Nee, ik denk het niet, Kaukasisch geeft een afkomst aan (de Kaukasus) terwijl "Neger" een kleur aangeeft; zoals je zelf al aangeeft komt van Latijnse talen waar het gewoon "donker" of "zwart" betekent. Ik denk zelf dat blank <> neger eigenlijk een goede tegenstelling is en anders wit <> zwart. Blank is immers ook geen vast omlijnd begrip evenmin als "donker" terwijl zwart en wit veel meer 1 bepaalde kleur aangeven.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:06 schreef shinydiscoball het volgende:
[..]
Maar de Arabieren gebruikten dat toch ook al als denigrerende term voor zwarte Afrikanen?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:52 schreef Burakius het volgende:
[..]
Staat er nota bene bij --> het Arabische woord "kafir",
heb je reactie bergepen!quote:Op woensdag 7 mei 2008 12:50 schreef Burakius het volgende:
[..]
Als je nou eens BEGRIJPEND zou lezen kon je iets lezen over dat ik het over mijn omgeving had enzo![]()
Mijn kinderen werden in Senegal inderdaad Toubab (=witte) genoemd.quote:Op dinsdag 1 april 2008 10:39 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik altijd wel appart gevonden. Eén van de ouders zwart, dan is het kind zwart ook al is het kind objectief gezien net zo blank als zwart. Zelfs al is het kind maar voor een kwart zwart, dan blijft het voor de meeste mensen een zwart kind. Hetzelfde geldt voor kinderen die voor een deel van aziatische afkomst is: het blijft altijd die Chinees, of die Turk, etc.
Achja, wellicht noemen ze in afrika een halfzwart kind wel gewoon die blanke....
Dit is dus ook precies wat ik denk, maar kon er niet op komen.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 18:58 schreef nokwanda het volgende:
[..]
De tegenstelling klopt niet.
Tegenstelling van neger/negro zou dan moeten zijn: blanke/witte/blanco ()
Je zou een zwarte persoon, van welke gradatie of afkomst dan africaans of afro-caribean of afro american kunnen noemen en een blanke/witte persoon caucasian of gewoon europeaan.
Ik ben zelf trouwens blank, maar heb sinds mijn vroegste jeugd donkere vrienden van allerlei afkomst gehad die je maar kunt bedenken. Mijn zoon is ook donker. Ik ervaar het woord neger ook niet als prettig, maar heb geleerd om onderscheid te maken in wie het zegt en hoe de intonatie is. En ik heb ook geleerd dat je veel blanke mensen kunt uitleggen dat het niet als prettig ervaren wordt, maar dat dat alleen maar leidt tot een verdediging: het is immers enkel een woord en zo heet dat nu eenmaal.
Slechts zelden zegt iemand: o, dat wist ik niet, nou, vertel me, wat is wel correct dan?
En daar kom je dan in de problemen. Want voor de ene donkere persoon is het woord zwart vervelend terwijl dat voor een andere persoon normaal is.
In Zuid Afrika zijn mensen die tot de bantustammen behoren zwarten genoemd. ook onderling.
This or that person is a black south african. En dus niet coloured of indian of white.
In het caraibisch gebied zijn er allerlei gradaties die allemaal een andere naam hebben. Noem iemand bij een andere kleur dan die persoon heeft en hoppa...belediging is je deel.
Aan de andere kant... er zijn west/noord europeanen die het heel vervelend vinden om voor een zuid/oost-europeaan aangezien te worden.
Dus..... wat is nou de oplossing? Misschien gewoon respect hebben voor iedere persoon en luisteren als die persoon aangeeft een bepaalde benaming niet prettig te vinden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |