abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 april 2008 @ 15:00:04 #101
39559 Karrel_Laaglawaai
vnav on van vond
pi_58359883
quote:
Op maandag 28 april 2008 14:50 schreef Viajero het volgende:

[..]

Zeg ik dat er helemaal geen problemen zijn? Daarnaast valt dat echt wel mee met dat neerkijken op zwarten, en voor de wet is iedereen gelijk. Dus doe niet zo zielig aub.

Ik zeg alleen dat slavernij al heeeeel lang geleden is afgeschaft in Europa en Amerika. Dan kan je zeggen dat ik een plaat voor mijn kop heb, maar ik vind toch je concentreren op je eigen leven meer productief dan te screeuwen om onrecht dat meer dan 100 jaar geleden is gebeurd.

Daarnaast hebben zwarten gelijke kansen in Europa en Amerika, het ligt aan de persoon of die kansen gegrepen worden of dat die persoon ipv kansen te grijpen zijn tijd verspilt aan klagen over slavernij en discriminatie.
Je kan je concentreren op je leven en daarnaast schreeuwen over onrecht dat 100 jaar geleden gebeurt is. Het onrecht is gewoon deel van hun cultureel erfgoed. Dat men erkennig wil betekent niet dat ze al hun energie daar ana besteden. Waarom zou je onrecht niet recht mogen zetten?

Moeten we 5 mei ook maar schrappen?

En dat voor de wet iedereen gelijk is betekent nog steeds niet dat je dezelfde kansen hebt. Als je dat weigert onder ogen te zien heb je geen realiteitszin.
Bij elke gelegenheid schreef fathank het volgende:
Ik ben toen op Lowlands halverwege 't optreden van Typhoon knock out gegaan.
pi_58359965
quote:
Op maandag 28 april 2008 14:00 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Alsof er vandaag de dag niet op negers neergekeken wordt.
Gebeurt dat in NL dan?
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  maandag 28 april 2008 @ 15:16:43 #103
39559 Karrel_Laaglawaai
vnav on van vond
pi_58360164
quote:
Op maandag 28 april 2008 15:04 schreef Misstique het volgende:

[..]

Gebeurt dat in NL dan?
pi_58360257
Serieus, ik merk dat hier namelijk totaal niet.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_58360358
quote:
Op maandag 28 april 2008 14:50 schreef Viajero het volgende:

[..]

Zeg ik dat er helemaal geen problemen zijn? Daarnaast valt dat echt wel mee met dat neerkijken op zwarten, en voor de wet is iedereen gelijk. Dus doe niet zo zielig aub.

Ik zeg alleen dat slavernij al heeeeel lang geleden is afgeschaft in Europa en Amerika. Dan kan je zeggen dat ik een plaat voor mijn kop heb, maar ik vind toch je concentreren op je eigen leven meer productief dan te screeuwen om onrecht dat meer dan 100 jaar geleden is gebeurd.

Daarnaast hebben zwarten gelijke kansen in Europa en Amerika, het ligt aan de persoon of die kansen gegrepen worden of dat die persoon ipv kansen te grijpen zijn tijd verspilt aan klagen over slavernij en discriminatie.
Om tegelijk ook even op je vorige post terug te komen. Conflicten met Afrikaanse landen die mensen in de African Diaspora hebben geflikkerd zijn er weldegelijk.

Zwarten en blanken hebben tegenwoordig voor de wet gelijke kansen. In de VS in sommige staten pas sinds kort en in de praktijk lang niet in alle staten. Ook in Europa heb je je vaak dubbel te bewijzen. Niet voor de wet, maar wel in de praktijk.

@QB... Joden gaan door ja, maar hebben het bij iedere tegensputtering de mond vol over de diaspora. Ga voor de grap maar eens de discussie aan over het bestaansrecht van de staat Israel. Dan word je met wel oudere zaken om de oren gesmeten dan de slavernij.

Het is wereldwijd zo dat oudere zaken die gespeeld hebben in de afgelopen eeuwen rechtgezet worden. Aboriginals, Maori's, uitgemoorde volkeren als de Tasmaniers, Afrikanen onderling (bijvoorbeeld de San die clanlanden terugkrijgen) en zelfs binnen Europa. Schotse clans kopen soms ook clanlanden terug die hen ooit door de ngelsen zijn afgenomen en de sentimenten gelden er volop, net als in ierland.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_58360373
quote:
Op maandag 28 april 2008 15:04 schreef Misstique het volgende:

[..]

Gebeurt dat in NL dan?
Ja, hoewel moslims op dit moment meer in de mode zijn om op neer te kijken.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 28 april 2008 @ 15:34:15 #107
111528 Viajero
Who dares wins
pi_58360515
quote:
Op maandag 28 april 2008 15:00 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:

[..]

Je kan je concentreren op je leven en daarnaast schreeuwen over onrecht dat 100 jaar geleden gebeurt is. Het onrecht is gewoon deel van hun cultureel erfgoed. Dat men erkennig wil betekent niet dat ze al hun energie daar ana besteden. Waarom zou je onrecht niet recht mogen zetten?
Hoe wou je dat recht zetten dan? Iedereen die er iets mee te maken had is al heel lang dood. En er is al een nationaal slavernij monument, met herdenkingsplechtigheid en al.
quote:
Moeten we 5 mei ook maar schrappen?
Waarom zouden we dat doen? Dat is een herdenkingsplechtigheid. Ik vind herdenken van slavernij prima, maar gezeur over herstelbetalingen en dat zwarten nog steeds onrechtvaardig worden behandeld vind ik echt grote onzin.
quote:
En dat voor de wet iedereen gelijk is betekent nog steeds niet dat je dezelfde kansen hebt. Als je dat weigert onder ogen te zien heb je geen realiteitszin.
Als je niet ziet dat dat niks met ras te maken heeft heb je nog minder realiteitszin. Er zijn succesvolle zwarten en succesvolle blanken, en mislukte zwarten en mislukte blanken. Iedereen kan in Europa en Amerika naar school en wat van zichzelf maken.

Weigeren te accepteren dat je gelijke kansen hebt is gewoon een excuus zoeken dat je zelf niet succesvol genoeg bent. Natuurlijk heb je als je uit een rijk gezin komt met veel connecties een betere start, maar dat is niet exclusief iets voor blanken.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 28 april 2008 @ 15:42:13 #108
111528 Viajero
Who dares wins
pi_58360658
quote:
Op maandag 28 april 2008 15:26 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Om tegelijk ook even op je vorige post terug te komen. Conflicten met Afrikaanse landen die mensen in de African Diaspora hebben geflikkerd zijn er weldegelijk.
Interessant, dat wist ik niet. Heb je daar links voor?
quote:
Zwarten en blanken hebben tegenwoordig voor de wet gelijke kansen. In de VS in sommige staten pas sinds kort en in de praktijk lang niet in alle staten. Ook in Europa heb je je vaak dubbel te bewijzen. Niet voor de wet, maar wel in de praktijk.
En blanken krijgen zonder dat ze hoeven leren of soliciteren gewoon alle goedbetaalde banen of zoiets?
Je hoeft je echt niet dubbel te bewijzen. In het bedrijfsleven gaat het om geld verdienen en je baan goed doen. Het maakt echt niet uit welke kleur je hebt.
quote:
@QB... Joden gaan door ja, maar hebben het bij iedere tegensputtering de mond vol over de diaspora. Ga voor de grap maar eens de discussie aan over het bestaansrecht van de staat Israel. Dan word je met wel oudere zaken om de oren gesmeten dan de slavernij.

Het is wereldwijd zo dat oudere zaken die gespeeld hebben in de afgelopen eeuwen rechtgezet worden. Aboriginals, Maori's, uitgemoorde volkeren als de Tasmaniers, Afrikanen onderling (bijvoorbeeld de San die clanlanden terugkrijgen) en zelfs binnen Europa. Schotse clans kopen soms ook clanlanden terug die hen ooit door de ngelsen zijn afgenomen en de sentimenten gelden er volop, net als in ierland.
En daar ben ik het ook niet mee eens. Echt, mensen die dingen die honderden jaren geleden zijn gebeurd als motivatie aandragen dat ze ergens recht op zouden hebben..
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 28 april 2008 @ 15:42:43 #109
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_58360669
quote:
Op maandag 28 april 2008 15:26 schreef nokwanda het volgende:

Dan ga je het er gericht over hebben. Ik, en let wel, IK, merk dat het met however ik ze moet noemen om een poep en scheet al RACISTSLAVEN RACIST SLAVEN DIZKRIMINAZZIEEJJ om je oren geslingerd krijgt.

Kom nou zeg, steek die energie in nuttige dingen ofzo. Ze houden zichzelf bewust in die slachtofferrol, het is maar wat je leuk vindt.
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
pi_58361844
Het is ook moeilijk om je erin te verplaatsen als je het zelf niet zo ervaart. En het is ook makkelijk om dan te zeggen dat die persoon in de slachtofferrol zit.

Echter, als de economie van een bepaalde groep voor een groot deel gebouwd is op het lijden van een andere groep die zelf niet ervaart gelijke kansen te hebben op een verdeling van die welvaart dan krijg je dit geroep.
Ik heb het nu trouwens niet over Nederland alleen, maar over een globale situatie.
Ik kan niet zeggen dat Aboriginals in Australie of indianenstammen die nog steeds in reservaten zitten en echt minder kansen hebben ongelijk hebben. Evenmin als de Schotten die klagen over de diefstal van familielanden.
Je kunt niet zomaar even een stuk geschiedenis uitwissen.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_58384459
quote:
Op donderdag 24 april 2008 19:38 schreef MusiqueArtistique het volgende:
is er hier een neger(in) in de zaal die even wil zeggen hoe hij zelf graag benoemd woord als ik diegene wil benoemen op zijn/haar huidskleur?

Wat dacht je van de voornaam of meneerof zelfs mevrouw......werkt ook altijd goed? zo moeilijk is het niet.

Zie je het al voor je: morgen krijg je een nieuwe buurman die toevallig aziaat is
zeg je dan ook hallo "gele" ik ben "Jan"

Het is geinig hoe makelijk sommige hier slavenij en ander leed zo naast zich neer leggen als of het niks is wat gebeurd is.

Waneer iemand morgen je vader/moeder/broer/zus etc... ophangt, in fik steekt, vergast, verkracht, etc al die andere onzin die je met mensen doet die je niet menswaardig vindt ben je dit dan een dag later ook weer vergeten. Leed zit bij de een dieper dan bij de ander.

[ Bericht 23% gewijzigd door getyours op 29-04-2008 18:07:09 ]
  zondag 4 mei 2008 @ 18:07:38 #112
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_58475357
Ik wordt altijd zo moe van de mensen die denken dat ze minder behandeld worden door hun huidskleur geloof ect. Nooit de schuld zoeken bij zichzelf maar altijd maar gelijk ervan uitgaan dat het komt door discriminatie.

Waarom kan het niet aan jezelf liggen dat je niet aangenomen wordt ? Is dat zo moeilijk om toe te geven als iemand die blank is niet aangenomen wordt loopt ie toch ook niet te zeuren discriminatie. Het zal er misschien wel zijn maar in veel mindere mate als mensen denken. Het wordt gewoon gebruikt om het eigen falen te camoufleren.

Hier vragen ze me wel eens waarom ik niet meer met de blanken (ik ben hier de buitenlander) omga die in het dorp wonen. Omdat iemand blank of is betekend nog niet automatisch dat ik hem mag. Waarom gaan mensen er dan wel vanuit dat je iemand niet zo mogen alleen maar om zijn of haar huidskleur.

Er zullen maar heel weinig mensen zijn die de ander niets gunt puur en alleen op huidskleur.
mai pen rai
  maandag 5 mei 2008 @ 09:27:53 #113
39559 Karrel_Laaglawaai
vnav on van vond
pi_58485953
quote:
Op zondag 4 mei 2008 18:07 schreef niet_links het volgende:
Ik wordt altijd zo moe van de mensen die denken dat ze minder behandeld worden door hun huidskleur geloof ect. Nooit de schuld zoeken bij zichzelf maar altijd maar gelijk ervan uitgaan dat het komt door discriminatie.

Waarom kan het niet aan jezelf liggen dat je niet aangenomen wordt ? Is dat zo moeilijk om toe te geven als iemand die blank is niet aangenomen wordt loopt ie toch ook niet te zeuren discriminatie. Het zal er misschien wel zijn maar in veel mindere mate als mensen denken. Het wordt gewoon gebruikt om het eigen falen te camoufleren.

Hier vragen ze me wel eens waarom ik niet meer met de blanken (ik ben hier de buitenlander) omga die in het dorp wonen. Omdat iemand blank of is betekend nog niet automatisch dat ik hem mag. Waarom gaan mensen er dan wel vanuit dat je iemand niet zo mogen alleen maar om zijn of haar huidskleur.

Er zullen maar heel weinig mensen zijn die de ander niets gunt puur en alleen op huidskleur.
Maar waarom gaan je dan niet meer om met de blanken in het dorp?
  maandag 5 mei 2008 @ 09:55:17 #114
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_58486301
quote:
Op maandag 31 maart 2008 23:59 schreef static het volgende:
Waarom willen zwarten (die uitdrukking gebruik ik expres omdat ze zichzelf ook zo noemen, voordat we dat gelazer weer krijgen) zo graag van dat stempel af terwijl ze zelf met die phrase te pas en te onpas strooien?
Omdat zwarten, negers, of hoe je de groep ook noemt, niet 1 persoon zijn met 1 mening. Net zo min als blanken, witten, of hoe je deze groep ook wilt noemen, dat zijn...

Je praat de hele tijd over 'ze', alsof het 1 homogene groep is met 1 mening... Meerdere mensen, meerdere meningen, soms ook tegenstrijdige meningen.

Net zoiets dit soort opmerkingen:

Voorbeeld:
"wat vreemd, ze noemen zichzelf altijd nigga/nigger en toch lopen ze te klagen wanneer je ze nigga/nigger noemt"...

Nee, je hebt zwarten die zichzelf nigga noemen, maar je hebt ook een hele groep zwarten die dit veroordeelt. Er zijn zelfs hele protesten geweest tegen bijv. de rap-industrie en het continu gebruik van de term nigga, tegen de gangster aspecten in rap, etc.
Krekker is de bom!
  maandag 5 mei 2008 @ 10:02:15 #115
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_58486385
quote:
Op maandag 28 april 2008 15:21 schreef Misstique het volgende:
Serieus, ik merk dat hier namelijk totaal niet.
Je hebt dat soort mensen er tussen zitten, voorbeeld: Is dit racisme?

En dan een reactie als: "Ze heeft wel gelijk".

Op de frontpage zal het percentage wellicht wat groter zijn...
Krekker is de bom!
  maandag 5 mei 2008 @ 18:56:54 #116
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_58495768
quote:
Op maandag 5 mei 2008 09:27 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:

[..]

Maar waarom gaan je dan niet meer om met de blanken in het dorp?
Waarom zou ik het zijn niet mijn soort mensen ze zijn een stuk ouder als mij. Dan ga ik liever met een Thai van mijn eigen leeftijd om. Huidskleur maakt niet veel uit gaat meer om wie iemand is. Ik trek nu wel wat meer op met een Engelsman maar dat is omdat ik hem graag mag en mijn engels beter als mijn Thais is.
mai pen rai
  maandag 5 mei 2008 @ 19:06:37 #117
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_58495948
quote:
Op maandag 5 mei 2008 10:02 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Je hebt dat soort mensen er tussen zitten, voorbeeld: Is dit racisme?

En dan een reactie als: "Ze heeft wel gelijk".

Op de frontpage zal het percentage wellicht wat groter zijn...
Ik vind dat dus wel racisme omdat ze aangeeft dat ze een blanke wel zou helpen. Ik kan me best voorstellen dat je er niet mee geconfronteerd wil worden. Dat is een ander verhaal daar kan ik me nog in vinden.
mai pen rai
  maandag 5 mei 2008 @ 19:20:05 #118
206337 aychelle
stop the hating, bietch!!!
pi_58496252
Waarom dit hele topïc negers vs blanken? dat klinkt natuurlijk weer als een negatief onderwerp.

Ik ben zelf ook zwart maar ik word liever donker of afrikaans dan neger opf nigger genoemd die de blanken beide namen aan ons gegeven hebben en wij zelf niet. De naam nger en nigger is ons gegeven om ons klein en laag te houden. die namen worden zo nog steeds genoemd en dat vind ik naar maar wat doe je eraan. Aziaten noem je toch ook aziaten of minsten in groepen zoals hindoes of chinezen, wij jullie noemen toch ook geen witte of bleke.
Trouwens niet iedereen van ons plaats zichzelf in een slachtofferol , niet dat ik het hier geweldig vind want ik woon nog liever hier dan in amerika waar ik kan bergijpen dat de dingen nog wat oneerlijker gaan dan hier dat ziet iedereen. nou .... ik doe gewoon mijn ding ben gelukkig heb vrienden van hindoe tot nederlander en kroatisch dussss jongens peace!!!
¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O
pi_58496446
quote:
Op maandag 5 mei 2008 18:56 schreef niet_links het volgende:

[..]

Waarom zou ik het zijn niet mijn soort mensen ze zijn een stuk ouder als mij. Dan ga ik liever met een Thai van mijn eigen leeftijd om. Huidskleur maakt niet veel uit gaat meer om wie iemand is. Ik trek nu wel wat meer op met een Engelsman maar dat is omdat ik hem graag mag en mijn engels beter als mijn Thais is.
Begrijp ik nu goed dat jij woont in Thailand en zelf ook Thai bent?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  dinsdag 6 mei 2008 @ 05:22:55 #120
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_58505276
quote:
Op maandag 5 mei 2008 19:27 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Begrijp ik nu goed dat jij woont in Thailand en zelf ook Thai bent?
Nee ik ben rasechte Nederlander donkerblond blauwe ogen en ik woon in Thailand. Ik trek alleen niet naar andere blanken toe. Dit omdat ik mensen niet op huidskleur selecteer maar op wie ze zijn. (geef overigens wel toe dat het met blanken makkelijker praten is dan met thai ivm taalbarierre).

Maar ik geef aan dat het hele gezeur over discriminatie wat oud wordt. Je selecteert echt niet mensen op afkomst maar op wat ze kunnen. Als ik een bedrijf had zou ik blanken in dienst nemen hier in Thailand niet omdat ik ze leuker vind maar omdat de opleiding hoger is. Discrimineer ik dan (overigens zou dat wat ik zeg niet eens kunnen want hier worden blanken gediscrimineerd want je moet voor iedere blanke in je bedrijf 4 Thais in dienst hebben ook al kunnen ze de functie niet aan)

Maar in Nederland kan ik me niet voorstellen dat je bij gelijke klanten de afrikaan / zwarte / neger zou afwijzen als hij beter in je team past. Lijkt me niet, pas als er niet inpast door de manier waarop je je gedraagt of als je lagere opleiding hebt nemen mensen je niet aan.

Ik stel gewoon dat het vrij makkelijk is om discriminatie te gebruiken om je eigen ongeschiktheid te maskeren. Als jij met een 50 cent outfit een effectenkantoor binnenstapt dan wordt je niet aangenomen. Stop je jezelf in pak is die kans ieder geval een stuk groter. Ik heb met een Surinamer gewerkt die er beter verzorgd uitzag als mij altijd netjes in pak niemand had problemen met hem terwijl mij verteld werd wat vaker een pak te dragen. Het gaat er gewoon om hoe je je opstelt en gedraagt niet om wat voor kleur je hebt.
mai pen rai
pi_58506533
quote:
Op maandag 5 mei 2008 19:20 schreef aychelle het volgende:
Waarom dit hele topïc negers vs blanken? dat klinkt natuurlijk weer als een negatief onderwerp.

Ik ben zelf ook zwart maar ik word liever donker of afrikaans dan neger opf nigger genoemd die de blanken beide namen aan ons gegeven hebben en wij zelf niet. De naam nger en nigger is ons gegeven om ons klein en laag te houden. die namen worden zo nog steeds genoemd en dat vind ik naar maar wat doe je eraan. Aziaten noem je toch ook aziaten of minsten in groepen zoals hindoes of chinezen, wij jullie noemen toch ook geen witte of bleke.
Trouwens niet iedereen van ons plaats zichzelf in een slachtofferol , niet dat ik het hier geweldig vind want ik woon nog liever hier dan in amerika waar ik kan bergijpen dat de dingen nog wat oneerlijker gaan dan hier dat ziet iedereen. nou .... ik doe gewoon mijn ding ben gelukkig heb vrienden van hindoe tot nederlander en kroatisch dussss jongens peace!!!
Degene die nigger of neger gebruiken zijn de zwarten zelf. .....
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_58507241
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 09:33 schreef Burakius het volgende:

[..]

Allemaal?

Wat een onzin. Bovendien wordt neger ook gewoon door blanken gebruikt
En wat is er trouwens zo erg aan neger...ik vind het een normale benaming voor een zwart iemand.
pi_58507514
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 10:17 schreef shinydiscoball het volgende:

[..]

Allemaal?

Wat een onzin. Bovendien wordt neger ook gewoon door blanken gebruikt
En wat is er trouwens zo erg aan neger...ik vind het een normale benaming voor een zwart iemand.
Allen die ik ken wel ja. ' heey nigga whatsup G '. oessie dan neger'. Allemaal dagelijks te horen bij menig zwarten hoor.
Neger is trouwens een rare benaming. Je zou eerder moeten zeggen heey Surinamer. Je heb namelijk geen tegenpool voor neger. Je heb zwart<> blank, maaar wat is er dan voor neger<> ?
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 10:53:06 #124
39559 Karrel_Laaglawaai
vnav on van vond
pi_58507870
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 10:33 schreef Burakius het volgende:

[..]

Allen die ik ken wel ja. ' heey nigga whatsup G '. oessie dan neger'. Allemaal dagelijks te horen bij menig zwarten hoor.
Neger is trouwens een rare benaming. Je zou eerder moeten zeggen heey Surinamer. Je heb namelijk geen tegenpool voor neger. Je heb zwart<> blank, maaar wat is er dan voor neger<> ?
Kaffer?
pi_58508180
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 10:53 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:

[..]

Kaffer?
Kaffer komt van Kafirin en is een benaming voor iemand die een waarheid bedekt. Dus niet het tegenovergestelde neger.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 11:39:22 #126
39559 Karrel_Laaglawaai
vnav on van vond
pi_58508771
quote:
Het woord kaffer komt waarschijnlijk van het Hebreeuwse (en Jiddische) woord 'kofer', dat staat voor 'ketter', in het bijzonder een jood die gelooft in iets dat niet met het jodendom verenigbaar is, en van het Arabische woord "kafir", dat ongeveer dezelfde betekenis heeft; andere mogelijke vertalingen zijn ongelovige of godslasteraar. Het wordt vaak met de benaming K-woord aangeduid. Het woord wordt in Afrika (vooral Zuid-Afrika) als een bijzonder kwetsend scheldwoord beschouwd. Degene die het gebruikt geeft openlijk blijk van racisme.
quote:
Volgend de VanDale:
kaf·fer (dem; kaffers)
1 (informeel) lomperd
2 (informeel) sufferd

Kaf·fer (dem; Kaffers)
1 Bantoe in Zuid-Afrika

kaf·fe·ren (onovergankelijk werkwoord; kafferde, heeft gekafferd)
1 tekeergaan

Ban·toe1 (dem; Bantoes)
1 neger uit het midden of zuiden van Afrika
Ik dacht dat het een scheldwoord was voor blanke, maar blijkbaar is het dus een synoniem voor neger.
Hoe jij bij benaming voor iemand die de waarheid bedekt komt weet ik niet....
pi_58509271
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 10:33 schreef Burakius het volgende:

[..]

Neger is gewoon iemand met een donkere huid:

'Neger is een etnische aanduiding voor de oorspronkelijke donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, wat zwart betekent (het is niet duidelijk of het daarvoor een afgeleide is van het Latijnse niger of het Griekse necro).'

Dus een tegenpool zou zijn: Cacausian (weet niet of hier een Nederlands woord voor is).
pi_58510169
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 11:39 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:

[..]

[..]

Ik dacht dat het een scheldwoord was voor blanke, maar blijkbaar is het dus een synoniem voor neger.
Hoe jij bij benaming voor iemand die de waarheid bedekt komt weet ik niet....
Staat er nota bene bij --> het Arabische woord "kafir",
pi_58510196
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 12:06 schreef shinydiscoball het volgende:

[..]

'Neger is een etnische aanduiding voor de oorspronkelijke donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, wat zwart betekent (het is niet duidelijk of het daarvoor een afgeleide is van het Latijnse niger of het Griekse necro).'

Dus een tegenpool zou zijn: Cacausian (weet niet of hier een Nederlands woord voor is).
En dat is juist het geinige. Hoe vaak noem je iemand Caucasian, maar de zwarte wel neger?
  dinsdag 6 mei 2008 @ 13:01:09 #130
39559 Karrel_Laaglawaai
vnav on van vond
pi_58510367
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 12:52 schreef Burakius het volgende:

[..]

maar er staat ook bij dat dat bijna hetzelfde is als: Een jood die gelooft in iets dat niet met het jodendom verenigbaar is, maar dan de Arabische variant....
pi_58510776
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 12:53 schreef Burakius het volgende:

[..]

En dat is juist het geinige. Hoe vaak noem je iemand Caucasian, maar de zwarte wel neger?
Ja en waarom denk je? Neger heeft een negatieve bijklank. Ik denk niet dat negers daar zelf mee daarmee begonnen zijn.

Ik vind wel dat zwarte mensen die het woord neger of nigger tegen elkaar gebruiken, ook niet moeten zeuren als een blanke hen neger noemt.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 16:39:29 #132
206337 aychelle
pi_58514644
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 09:33 schreef Burakius het volgende:
[..]

O ja ??? vreemd ... een zwarte man of vrouw heetf mij nog noooit neger of nigger genoemd, blanken wel dus ik wete niet waar je deze onzin vandaan haalt vooral ook nog dat je zelf niet zwart bent! mensen van mij eigen afkomst noemen me gewoon afrikaans ( of suri,anti als ze niet weten waar ik vandaan kom ) ... stakker ...
&uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O
pi_58516887
quote:

[..]

De tegenstelling klopt niet.
Tegenstelling van neger/negro zou dan moeten zijn: blanke/witte/blanco ( )
Je zou een zwarte persoon, van welke gradatie of afkomst dan africaans of afro-caribean of afro american kunnen noemen en een blanke/witte persoon caucasian of gewoon europeaan.

Ik ben zelf trouwens blank, maar heb sinds mijn vroegste jeugd donkere vrienden van allerlei afkomst gehad die je maar kunt bedenken. Mijn zoon is ook donker. Ik ervaar het woord neger ook niet als prettig, maar heb geleerd om onderscheid te maken in wie het zegt en hoe de intonatie is. En ik heb ook geleerd dat je veel blanke mensen kunt uitleggen dat het niet als prettig ervaren wordt, maar dat dat alleen maar leidt tot een verdediging: het is immers enkel een woord en zo heet dat nu eenmaal.
Slechts zelden zegt iemand: o, dat wist ik niet, nou, vertel me, wat is wel correct dan?
En daar kom je dan in de problemen. Want voor de ene donkere persoon is het woord zwart vervelend terwijl dat voor een andere persoon normaal is.

In Zuid Afrika zijn mensen die tot de bantustammen behoren zwarten genoemd. ook onderling.
This or that person is a black south african. En dus niet coloured of indian of white.
In het caraibisch gebied zijn er allerlei gradaties die allemaal een andere naam hebben. Noem iemand bij een andere kleur dan die persoon heeft en hoppa...belediging is je deel.

Aan de andere kant... er zijn west/noord europeanen die het heel vervelend vinden om voor een zuid/oost-europeaan aangezien te worden.

Dus..... wat is nou de oplossing? Misschien gewoon respect hebben voor iedere persoon en luisteren als die persoon aangeeft een bepaalde benaming niet prettig te vinden.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_58517210
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 18:58 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Je zou een zwarte persoon, van welke gradatie of afkomst dan africaans of afro-caribean of afro american kunnen noemen en een blanke/witte persoon caucasian of gewoon europeaan.

Ik ben zelf trouwens blank, maar heb sinds mijn vroegste jeugd donkere vrienden van allerlei afkomst gehad die je maar kunt bedenken. Mijn zoon is ook donker. Ik ervaar het woord neger ook niet als prettig, maar heb geleerd om onderscheid te maken in wie het zegt en hoe de intonatie is. En ik heb ook geleerd dat je veel blanke mensen kunt uitleggen dat het niet als prettig ervaren wordt, maar dat dat alleen maar leidt tot een verdediging: het is immers enkel een woord en zo heet dat nu eenmaal.
Slechts zelden zegt iemand: o, dat wist ik niet, nou, vertel me, wat is wel correct dan?
En daar kom je dan in de problemen. Want voor de ene donkere persoon is het woord zwart vervelend terwijl dat voor een andere persoon normaal is.

In Zuid Afrika zijn mensen die tot de bantustammen behoren zwarten genoemd. ook onderling.
This or that person is a black south african. En dus niet coloured of indian of white.
In het caraibisch gebied zijn er allerlei gradaties die allemaal een andere naam hebben. Noem iemand bij een andere kleur dan die persoon heeft en hoppa...belediging is je deel.

Aan de andere kant... er zijn west/noord europeanen die het heel vervelend vinden om voor een zuid/oost-europeaan aangezien te worden.

Dus..... wat is nou de oplossing? Misschien gewoon respect hebben voor iedere persoon en luisteren als die persoon aangeeft een bepaalde benaming niet prettig te vinden.
Ik ben zelf halfbloed en als mensen mij omschrijven weet ik ook wel wat ik prettig vind of niet. Maar feit blijft gewoon dat je het inderdaad nooit weet, de een vindt neger geen belediging en de ander wel. Het ligt er inderdaad ook aan hoe je het zegt, maar ik denk dat de meeste mensen daar niks mee bedoelen.

Ik heb wel het gevoel dat (blanke) Nederlanders alles wat niet blank is al zwart noemen, en dat is ook wel weer jammer omdat er zoveel kleuren zijn ertussenin.
pi_58518023
Dat ervaar ik idd ook.
Wat ik ook wel ervaren heb is de andere kant.
In Zuid Afrika verblijf ik altijd bij familie in Soweto.
In de wijk waar ik dan ben kent iedereen me al jaren, en natuurlijk mijn zoon helemaal. Ik sta bekend als mama van .......
Maar het is weleens voorgekomen dat iemand mijn zoon eerst gewoon als Afrikaan zag, maar opeens als blanke omdat hij later zag dat hij mijn zoon was. En ik ben echt heel erg blank(witwitwit). Hij besloot het even bij mij na te vragen of hij wel echt uit mijn buik kwam. Dus... was het een blanke Dat daar nog iets tussen kon zitten was niet in hem opgekomen. Zoonlief heeft het hem uitgelegd.
Wat ook weleens voorkomt buiten de wijken waar mijn familie woont is dat kinderen op straat heel dapper: hey, Mlungu (hey, blanke) roepen.
Daar heb ik dus een hekel aan en ik spreek die mensen die dat doen erop aan: hallo, ik ben idd blank, maar het is niet zo beleefd. ik spreek jou toch ook niet aan met: hey, Bantu.
Ik zou zeggen: hallo jongen/meisje. Dus dat mag je mij ook doen. Hallo mevrouw . meisje mag ook, maar dan ben ik wel een meisje met errug veel ervaring

Dus ook omgekeerd komt het echt wel voor.

Mijn zoon vindt neger niet echt helemaal tof, maar maakt ook wel het onderscheid in wie wat en hoe zegt.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_58522487
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 16:39 schreef aychelle het volgende:

[..]

O ja ??? vreemd ... een zwarte man of vrouw heetf mij nog noooit neger of nigger genoemd, blanken wel dus ik wete niet waar je deze onzin vandaan haalt vooral ook nog dat je zelf niet zwart bent! mensen van mij eigen afkomst noemen me gewoon afrikaans ( of suri,anti als ze niet weten waar ik vandaan kom ) ... stakker ...
Lul geen onzin. Luister ten eerste naar de raps van tegenwoordig. Nigger dit Nigger dat. Elke zwarte hier negert er op los. Ik ga niet eens verder discusseren met een incompetente persoon die rijp is voor de jostiband.
  woensdag 7 mei 2008 @ 08:48:20 #137
127981 Misstique
11-07-2014
pi_58525697
Het is niet nodig om op de man te gaan spelen, Burakius.
pi_58525979
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 08:48 schreef Misstique het volgende:
Het is niet nodig om op de man te gaan spelen, Burakius.
Doe dan wat je moet doen als mod en verwijder haar/het/zijn reactie als je ziet dat het ad hominem is. Waardeloos ook.
pi_58526136
Wat een woede.
Aychelle geeft alleen weer hoe dat in haar omgeving is en binnen de groep waar zij mee optrekt.
Er zijn subculturen waarbinnen men elkaar meger/niggah/nikker noemt, maar die zijn echt wel een minderheid.
En dat zijn doorgaans niet de Afrikaanse subculturen, maar juist de afro-american/caribean subculturen.
Dus dat Aychelle het niet tegenkomt is niet zo heel erg vreemd.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  woensdag 7 mei 2008 @ 09:16:48 #140
127981 Misstique
11-07-2014
pi_58526142
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 09:06 schreef Burakius het volgende:

Doe dan wat je moet doen als mod en verwijder haar/het/zijn reactie als je ziet dat het ad hominem is. Waardeloos ook.
Je hebt gelijk, datzelfde geldt idd voor aychelle richting jou (had ik niet gezien ).
En nu weer lief verder spelen. .
pi_58526588
Iemand gisteren puberruil gezien?
  woensdag 7 mei 2008 @ 10:56:35 #142
206337 aychelle
pi_58528080
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 23:44 schreef Burakius het volgende:

[..]

Lul geen onzin. Luister ten eerste naar de raps van tegenwoordig. Nigger dit Nigger dat. Elke zwarte hier negert er op los. Ik ga niet eens verder discusseren met een incompetente persoon die rijp is voor de jostiband.
Burakius ...... begrijp je iets niet ??? ten eerste .... ik heb het niet over rapteksten of rappers maar net als woknanda zei ik over de mensen in MIJN omgeving! bv. als we in een groep zijn met uitsluitend donkere mensen/afrikanen/surinamers en we hebben het over onze medemensen zeggen we nooit negers of niggers! Zo bedoel ik het! ik woon laten we zeggen in een blanke omgeving en daar hoor blanke mensen als ze het over ons hebben deze woorden vaak genoeg zeggen. ten tweede ... het is een heel verschil of je man of vrouw bent in die rapwereld, je zult rapsters niet elkaar niggas noemen, ten derde ..... ik laat het hierbij
&uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O O.o° &uml;°o.O
  woensdag 7 mei 2008 @ 11:42:23 #143
127981 Misstique
11-07-2014
pi_58529051
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 09:39 schreef BabblingBrook het volgende:
Iemand gisteren puberruil gezien?
Nee? Ging dat hierover dan?
pi_58529855
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 10:56 schreef aychelle het volgende:

[..]

Burakius ...... begrijp je iets niet ??? ten eerste .... ik heb het niet over rapteksten of rappers maar net als woknanda zei ik over de mensen in MIJN omgeving! bv. als we in een groep zijn met uitsluitend donkere mensen/afrikanen/surinamers en we hebben het over onze medemensen zeggen we nooit negers of niggers! Zo bedoel ik het! ik woon laten we zeggen in een blanke omgeving en daar hoor blanke mensen als ze het over ons hebben deze woorden vaak genoeg zeggen. ten tweede ... het is een heel verschil of je man of vrouw bent in die rapwereld, je zult rapsters niet elkaar niggas noemen, ten derde ..... ik laat het hierbij
Woknanda?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_58530584
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 10:56 schreef aychelle het volgende:

[..]

Als je nou eens BEGRIJPEND zou lezen kon je iets lezen over dat ik het over mijn omgeving had enzo
  woensdag 7 mei 2008 @ 13:05:11 #146
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_58530934
quote:

[..]

Nee, ik denk het niet, Kaukasisch geeft een afkomst aan (de Kaukasus) terwijl "Neger" een kleur aangeeft; zoals je zelf al aangeeft komt van Latijnse talen waar het gewoon "donker" of "zwart" betekent. Ik denk zelf dat blank <> neger eigenlijk een goede tegenstelling is en anders wit <> zwart. Blank is immers ook geen vast omlijnd begrip evenmin als "donker" terwijl zwart en wit veel meer 1 bepaalde kleur aangeven.

In het dagelijks gebruik is het idd wel anders.
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 12:52 schreef Burakius het volgende:

[..]

Maar de Arabieren gebruikten dat toch ook al als denigrerende term voor zwarte Afrikanen?
[KNE]-Mod
  donderdag 8 mei 2008 @ 17:42:01 #147
206337 aychelle
pi_58558089
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 12:50 schreef Burakius het volgende:

[..]

Als je nou eens BEGRIJPEND zou lezen kon je iets lezen over dat ik het over mijn omgeving had enzo
heb je reactie bergepen! waar woon je dan als ik vragen mag? tjuuss!
  zaterdag 10 mei 2008 @ 17:06:52 #148
33350 Janena
To boldly go where no one has
pi_58595971
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 10:39 schreef BreakSpear het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik altijd wel appart gevonden. Eén van de ouders zwart, dan is het kind zwart ook al is het kind objectief gezien net zo blank als zwart. Zelfs al is het kind maar voor een kwart zwart, dan blijft het voor de meeste mensen een zwart kind. Hetzelfde geldt voor kinderen die voor een deel van aziatische afkomst is: het blijft altijd die Chinees, of die Turk, etc.

Achja, wellicht noemen ze in afrika een halfzwart kind wel gewoon die blanke....
Mijn kinderen werden in Senegal inderdaad Toubab (=witte) genoemd.
Nu zijn ze ook aan de lichte kant voor kinderen van gemengde afkomst (ik blank, papa senegalees).
Live now. Make now always the most precious time. Now will never come again. JL Picard
pi_58603579
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 18:58 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Dit is dus ook precies wat ik denk, maar kon er niet op komen.
In life you achieve what you thínk you deserve
pi_58695797
Bij sommige mensen/bevolkingsgroepen is het heel erg moeilijk om ze te classiferen. Voor een Europeaan is bijna ieder niet-Europeaan een gekleurde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')