Shit, 1,7% van onze uitvoer, waar maken we ons druk overquote:Wilders boort nieuwe exportmarkten aan
Wanneer een deel van de uitvoer naar moslimlanden tijdelijk wegvalt, kan dit de weg vrijmaken voor nieuwe exportmarkten.
Bang
Geert Wilders, lid van de Tweede Kamer, trekt veel aandacht met een nog niet vertoonde film. Hoewel niets vaststaat, mag worden aangenomen dat de film verhaalt over de Islam en de Koran. De regering is bang dat door de vertoning het economisch leven in Nederland tot stilstand komt.
Boycot
Onze premier vreest een boycot van Nederlandse goederen in Islamitische landen, het bedreigen van Nederlanders werkzaam in deze landen en het bestormen van Nederlandse ondernemingen. Hij heeft daarom Wilders verzocht de mogelijke gevolgen van het verspreiden van de film in zijn afweging te betrekken.
1,7%
Laten wij ons gemakshalve beperken tot de Nederlandse export naar Islamitische landen, zoals Jemen, Indonesië en Syrië. Als wij aannemen dat met een harde klap de uitvoer naar islamitische landen volledig stopt van de ene op de andere dag, dan vervalt 1,7 % van onze uitvoer.
Hard nodig
Nu is het erg onwaarschijnlijk dat aan alle uitvoer naar Islamitische landen een einde komt. Sommige van de uitgevoerde goederen zijn in die landen hard nodig. Voorts is erg onwaarschijnlijk dat het om een definitief wegvallen van de export naar Islamitische landen zal gaan.
Op de kaart
Vermoedelijk zal Wilders zich niet erg druk maken over deze bescheiden gevolgen van het vertonen van de film. Bovendien zou hij kunnen overwegen dat hij door zijn handelwijze Nederland in de rest van de wereld op een originele wijze op de kaart zet. Landen die nog nooit van Nederland hebben gehoord, worden attent gemaakt op goederen, die uit Nederland kunnen worden betrokken, zoals bloemen en fietsen.
Nieuwe markten
Door toedoen van Wilders worden nieuwe markten aangeboord, die Wilders zelfs een exportprijs kunnen opleveren. Dit onvoorziene effect wordt versterkt als Nederlandse exporteurs door de loop der gebeurtenissen hun aandacht verschuiven van de Islamitische naar de niet-islamitische wereld. De Nederlandse uitvoer wordt per saldo dan minder afhankelijk van landen, die moeite hebben met de vrijheid van meningsuiting, die in ons land als een groot goed wordt gezien. Zo groot dat wij deze graag exporteren naar landen als China, die wij een spiegel voorhouden.
Druk
Waarschijnlijk vraagt iedereen zich de volgende week af waarom wij ons eigenlijk zo druk hebben gemaakt. Om Wilders, is het voor de hand liggende antwoord.
Arnold Heertje
Een terugval in ons nationale product van 1,7% zou niet gering zijn, hoor. En we hebben ook nog de import, hè?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 18:31 schreef pberends het volgende:
[..]
Shit, 1,7% van onze uitvoer, waar maken we ons druk over? Het laat wel weer zien hoe straatarm de meeste islamitische landen zijn.
Bron: RTLZ
Ze vergeten hier gemakshalve de diensten.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 18:31 schreef pberends het volgende:
[..]
Shit, 1,7% van onze uitvoer, waar maken we ons druk over? Het laat wel weer zien hoe straatarm de meeste islamitische landen zijn.
Bron: RTLZ
Het gaat om 1,7% van de totale uitvoer, niet om het 1,7% van het nationaal product.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 18:34 schreef Floripas het volgende:
[..]
Een terugval in ons nationale product van 1,7% zou niet gering zijn, hoor. En we hebben ook nog de import, hè?
Zo veel ontwikkelingshulp geven we niet aan "islamtische bananenrepublieken".quote:Op zaterdag 29 maart 2008 18:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Laten we ook meteen de ontwikkelingshulp naar dergelijke bananenrepublieken stoppen, hebben ze zelf meer last van dan wij!
Daar zit geen stickertje "Made in Holland" op. Die zullen niet geboycot worden. Boycots zijn voor het plebs. Mensen met opleiding demonstreren en boycotten niet vanwege Fitna. Ze hebben wel wat beters te doen.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 18:45 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ze vergeten hier gemakshalve de diensten.
Alsof islamitische landen meteen alle im- en export stopzettenquote:Op zaterdag 29 maart 2008 18:34 schreef Floripas het volgende:
[..]
Een terugval in ons nationale product van 1,7% zou niet gering zijn, hoor. En we hebben ook nog de import, hè?
quote:AMSTERDAM (ANP) - Mocht het tot een boycot van Nederlandse goederen door Arabische landen komen, dan gaat werkgeversorganisatie VNO-NCW onderzoeken of Geert Wilders aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade.
Dat zegt werkgeversvoorman Bernard Wientjes zaterdag in een interview in Het Financieele Dagblad.
Een dertigtal Jordaanse kranten, radiostations en websites zijn een campagne begonnen om Nederlandse goederen te boycotten. Dit naar aanleiding van het uitkomen van de film Fitna van Geert Wilders. Ook riepen de Jordaanse media andere Arabische leiders op hun banden met Nederland te herzien. Een aantal Arabische landen komt dit weekeinde bijeen op een top in Damascus.
(Brabants Dagblad)
Ik zou bij god niet weten waarom.quote:Mocht het tot een boycot van Nederlandse goederen door Arabische landen komen, dan gaat werkgeversorganisatie VNO-NCW onderzoeken of Geert Wilders aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade.
Ja, laat Wilders maar mooi even 50 miljoen dokkenquote:
Vrijheid van godsdienst en vrijheid van huwelijk hoort ook tot die mensenrechten.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 21:42 schreef Caesu het volgende:
ik heb liever dat Nederland islamitische regeringen boycot in landen waar mensenrechten worden geschonden.
Ik heb nog even gekeken op politiekebarometer.nl, maar kon het niet vinden. Waar haal jij vandaan dat 50% van de bevolking (moslims included neem ik aan?) achter rechtse idioten aanrent?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 21:58 schreef FeestNummer het volgende:
Het echte probleem dat VNO/NCW duidelijk maakt is dat het Nederlandse bedrijfsleven de problemen met ultra-rechts langzamerhand spuugzat is. Bedrijven hebben genoeg van de rechtse xenofobie en de provocaties. Waarom nog investeren in land waar de helft van de bevolking achter een stelletje rechtse idioten aanrent?
Ach ja, en wij zijn de problemen met dit soort kutlanden ook wel zatquote:Op zaterdag 29 maart 2008 21:58 schreef FeestNummer het volgende:
Het echte probleem dat VNO/NCW duidelijk maakt is dat het Nederlandse bedrijfsleven de problemen met ultra-rechts langzamerhand spuugzat is. Bedrijven hebben genoeg van de rechtse xenofobie en de provocaties. Waarom nog investeren in land waar de helft van de bevolking achter een stelletje rechtse idioten aanrent?
quote:Op zaterdag 29 maart 2008 19:22 schreef Floripas het volgende:
[..]
Zo veel ontwikkelingshulp geven we niet aan "islamtische bananenrepublieken".
[ afbeelding ]
Dat zal de mening van het bedrijfsleven niet veranderen. Elders in Europa, de VS en Azie heb je dat gezeik met losgeslagen xenofoben niet.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:02 schreef HeatWave het volgende:
1.7%, het is een hoop geld, maar als we dan resoluut de ontwikkelingshulp stopzetten zal het allemaal wel meevallen.
zijn die vrijheden er dan niet in nederland.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:00 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Vrijheid van godsdienst en vrijheid van huwelijk hoort ook tot die mensenrechten.
Moeten we dan ook onszelf gaan boycotten?
quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:00 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Vrijheid van godsdienst en vrijheid van huwelijk hoort ook tot die mensenrechten.
Moeten we dan ook onszelf gaan boycotten?
Je vergeet "nog". Veel landen lopen nog een beetje achter op ons, maar ook historisch totaal tolerante landen als Zweden, denemarken etc lopen ook tegen onze problemen aan, zolangzamerhand.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:08 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Dat zal de mening van het bedrijfsleven niet veranderen. Elders in Europa, de VS en Azie heb je dat gezeik met losgeslagen xenofoben niet.
Trouwens van die ontwikkelingsgelden gaat 2/3 uiteindelijk naar het Westerse bedrijfsleven. Des te meer reden om NL vaarwel te zeggen.
Waar wacht je dan nog op?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:08 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Des te meer reden om NL vaarwel te zeggen.
Ik had het over bedrijven.quote:
Dus als ik het goed begrijp moeten de nederlandse bedrijven niet meer in nederland investeren omdat nederland voor de helft rechts is en de vakbond overwegend links is?quote:
Een van de mensenrechten is dat je zelf mag kiezen met je wilt trouwens en dus ook met een buitenlander mag trouwen als je dat wilt en dan het recht heb daar ook mee samen te wonen.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:10 schreef GasTurbine het volgende:
En de vrijheid van het huwelijk? Vrij zijn om met 9 jarige kinderen te trouwen? Nee gelukkig niet
Mooi ja, alleen jammer dat je als vrouw geen moer te vertellen hebt, maar das zeker detail?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:14 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Een van de mensenrechten is dat je zelf mag kiezen met je wilt trouwens en dus ook met een buitenlander mag trouwen als je dat wilt en dan het recht heb daar ook mee samen te wonen.
quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:16 schreef leefmeuit het volgende:
als we willen, en daar zijn we al mee bezig, schakelen we over op een andere energiebron.
In de VS niet?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:08 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Dat zal de mening van het bedrijfsleven niet veranderen. Elders in Europa, de VS en Azie heb je dat gezeik met losgeslagen xenofoben niet.
En dat is anders in de rest van de wereld?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:14 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Een van de mensenrechten is dat je zelf mag kiezen met je wilt trouwens en dus ook met een buitenlander mag trouwen als je dat wilt en dan het recht heb daar ook mee samen te wonen.
en dat kan dus in nederland.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:14 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Je kunt je ogen er voor sluiten maar de xenofobie in Nederland is langzamerhand voor grote bedrijven een levensgroot probleem geworden. Eindeloze procedures voor visa en verblijfsvergunningen en het voortdurende getreiter van expats door IND en politie maken een internationaal beleid voor grote bedrijven steeds meer onmogelijk. Daarnaast schofferen rechtse politici aan de lopende band landen waar die bedrijven zaken mee doen.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:13 schreef GasTurbine het volgende:
Dus als ik het goed begrijp moeten de nederlandse bedrijven niet meer in nederland investeren omdat nederland voor de helft rechts is en de vakbond overwegend links is?
En het wordt 'daar' niet bepaald op prijs gesteld als je met een christen trouwt.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:14 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Wilders is veel eerder getrouwd.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:19 schreef Caesu het volgende:
en dat kan dus in nederland.
trouwens wilders is zelf getrouwd in budapest met een hongaarse.
Dat is gedaan om Nederlanders te beschermen. Als je dat niet snapt kan je net zogoed niks zeggen.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:19 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Je kunt je ogen er voor sluiten maar de xenofobie in Nederland is langzamerhand voor grote bedrijven een levensgroot probleem geworden. Eindeloze procedures voor visa en verblijfsvergunningen en het voortdurende getreiter van expats door IND en politie maken een internationaal beleid voor grote bedrijven steeds meer onmogelijk. Daarnaast schofferen rechtse politici aan de lopende band landen waar die bedrijven zaken mee doen.
Het is alleen nogal hypocriet om kritiek op anderen te hebben als je zelf hetzelfde doet.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:19 schreef GasTurbine het volgende:
En het wordt 'daar' niet bepaald op prijs gesteld als je met een christen trouwt.
En driemaal raden wie er in de regering zitten?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:20 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Wilders is veel eerder getrouwd.
Dat is nu vrijwel onmogelijk geworden.
Dus dan mag geen van de 2 kanten kritiek uiten.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:21 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Het is alleen nogal hypocriet om kritiek op anderen te hebben als je zelf hetzelfde doet.
Dat is door Verdonk geregeld, toe Wilders nog in de regeringspartij VVD zat.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:22 schreef GasTurbine het volgende:
En driemaal raden wie er in de regering zitten?
En als het zo'n groot probleem is, waarom is het nu nog niet teruggedraaid?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:23 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Dat is door Verdonk geregeld, toe Wilders nog in de regeringspartij VVD zat.
Dat was alleen omdat Mw Verdonk zich als opper-tokkie wilde profileren.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:21 schreef GasTurbine het volgende:
Dat is gedaan om Nederlanders te beschermen.
Dat lijkt me redelijk, dus dan ook s.v.p. geen gezeur meer over de OS in China.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:22 schreef GasTurbine het volgende:
Dus dan mag geen van de 2 kanten kritiek uiten.
Veel woorden weinig zeggend. Omdat je haar niet mag is het gelijk een tokkie? Omdat ze een regeling maakt waar jij op tegen bent is het een tokkie?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:25 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Dat was alleen omdat Mw Verdonk zich als opper-tokkie wilde profileren.
hongarije hoort bij de EU, dus dat kan makkelijk nog steeds.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:20 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Wilders is veel eerder getrouwd.
Dat is nu vrijwel onmogelijk geworden.
EU vermijdt kritiek op China om Tibetquote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:26 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Dat lijkt me redelijk, dus dan ook s.v.p. geen gezeur meer over de OS in China.
Kijk dit is nog eens niet verstandige praat.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 21:58 schreef FeestNummer het volgende:
Nee, omdat de veel zaken bij Verdonk helemaal niet om de inhoud ging maar puur om zich te profileren als ijzeren dame. Vooral aan het eind (Pasic, Hirsi Ali, schipholbrand) ging het helemaal om de publiciteit en profileringsdrang. Dat vind ik dus tokkie-gedrag.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:26 schreef GasTurbine het volgende:
Veel woorden weinig zeggend. Omdat je haar niet mag is het gelijk een tokkie? Omdat ze een regeling maakt waar jij op tegen bent is het een tokkie?
Over hypocrisie gesproken: het valt mij op dat de meeste wildersaanhangers ook erg streng in de leer zijn wbt uitkeringen. Nu hebben we de situatie dat geraaskal van wilders leidt tot een mogelijke boycot, dat bedrijven daar de consequenties van ondervinden, en op termijn mensen gaan ontslaan. En die mensen krijgen dan nog een schop onder hun kont ook, omdat ze vieze gore uitkeringstrekkers zijn.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:30 schreef -MyLove- het volgende:
[..]
Kijk dit is nog eens niet verstandige praat.
Hirsi Ali loog over haar naam. Eigen schuld.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:33 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Nee, omdat de veel zaken bij Verdonk helemaal niet om de inhoud ging maar puur om zich te profileren als ijzerden dame. Vooral aan het eind (Pasic, Hirsi Ali, schipholbrand) ging het helemaal om de publiciteit en profileringsdrang.
Ik zie niet in wat het bovenstaande te maken heeft met mijn reactie op de niet verstandige praat van feest.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:35 schreef gronk het volgende:
Over hypocrisie gesproken: het valt mij op dat de meeste wildersaanhangers ook erg streng in de leer zijn wbt uitkeringen. Nu hebben we de situatie dat geraaskal van wilders leidt tot een mogelijke boycot, dat bedrijven daar de consequenties van ondervinden, en op termijn mensen gaan ontslaan. En die mensen krijgen dan nog een schop onder hun kont ook, omdat ze vieze gore uitkeringstrekkers zijn.
Kun je 't nog zouter vreten.
Vorig week had ik fout geparkeerd bij de bank en omdat ik zei dat ik een handtekening moest zetten voor 16.00 uur bekeurde hij me niet. "Het mag niet, maar het kan een keer gebeuren" aldus oom agent.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:35 schreef GasTurbine het volgende:
Pasic was dat meisje voor dat examen? Daar had ze inderdaad aardiger over kunnen doen, maar oom agent bekeurt mij ook gewoon als ik te hard rij. Als ik zeg dat ik haast heb verandert daar niks aan.
Het leeuwendeel van die mensen die jij bedoeld zijn gewoon Nederlanders.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:38 schreef RemcoDelft het volgende:
Zullen we ook even alle buitenlanders uit landen die ons willen boycotten terugsturen?! Denk dat het meer dan die 1.7% bespaard!
Je wéét gewoon zelf dat je dit uit je duim zuigt. En met wat ik zei wilde ik insinueren dat regels regels zijn. Je moet namelijk zoals de MP dat over het verscheuren van de koran zegt, denken wat die persoon bedoelt.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:39 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Vorig week had ik fout geparkeerd bij de bank en omdat ik zei dat ik een handtekening moest zetten voor 16.00 uur bekeurde hij me niet.
Export naar Amerika zit op 4.7%. Als dat maar een beetje inkakt door een te dure euro, trekt het journaal er al op uit om ondernemers te vinden die huilie willen doen over inzakkende exports.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:49 schreef __Saviour__ het volgende:
Pff, 1.7%.. Stelt niks voor. Dat kan echt wel opgevangen worden en die boycots houden ze nooit lang vol, zo ook met die Deense producten toen.
FeestNummer kun je het volgende eens nader gaan toelichten:quote:Op zaterdag 29 maart 2008 21:58 schreef FeestNummer het volgende:
Allemaal relatief. Natuurlijk zeuren ze al als er ook maar een beetje daling is. Maar die zandlanden kunnen nog geen deuk in een pakje boter slaan bij wijze van spreken. Ze boycotten maar wat ze willen. Het is ten eerste al vreselijk kinderachtig, maar als ze denken er een statement mee te willen maken, ach laat ze.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:52 schreef gronk het volgende:
Export naar Amerika zit op 4.7%. Als dat maar een beetje inkakt door een te dure euro, trekt het journaal er al op uit om ondernemers te vinden die huilie willen doen over inzakkende exports.
Nee, maar hun volgelingen blijkbaar wel.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 23:00 schreef GasTurbine het volgende:
De regering maakt ons toch wijs dat ze duidelijk hebben gemaakt dat het niet de stelling van de regering zelf is? Zijn die moslimleiders dan echt zulke achterlijke zandjosti's?
generaliseren kunnen ze daar natuurlijk ook.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 23:00 schreef GasTurbine het volgende:
De regering maakt ons toch wijs dat ze duidelijk hebben gemaakt dat het niet de stelling van de regering zelf is? Zijn die moslimleiders dan echt zulke achterlijke zandjosti's?
http://www.nst.com.my/Cur(...)le/pppull_index_htmlquote:Mahathir calls on Muslims worldwide to boycott Dutch products
By BERNAMA
30 March, 2008
Former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad called upon Muslims worldwide to boycott Dutch products in protest of a film released Monday on the Internet which criticised Islam’s holy book, the Quran. He said such a boycottt could result in The Netherlands having to “close shop”, as Muslims made up the wealthiest portion of the world’s population and were also the biggest importers.
However, in order to be effective, all 1.3 billion Muslims in the world must unite in the boycott and put the interest of Islam and Muslims over that of individual needs.
“We must not be afraid of losing trade with them. If we do, then we won’t be thinking as Muslims, but more for our own self intersts,” he told reporters after opening the Malaysian Islamic Welfare Organisation’s (Perkim) 46th annual general meeting at a hotel here, today.
Dr Mahathir was referring to Fitna, a 15-minute film posted on a website on Thursday that highly criticised Islam, setting verses of the Quran against a background of violent images from terrorist attacks.
Dutch legislator Geert Wilders created the film, which also shows statements from radical clerics and cited verses from the Quran interspersed with images of the Sept 11 attack on the United States, the 2004 commuter train bombings in Spain and the murder later that year of Dutch filmmaker Theo van Gogh on an Amsterdam street.
Earlier, Dr Mahathir had said the film was a result of misconceptions about Islam and there was also a “critical motive behind it”.
“They will continue to do this until we show to them Islam is a good religion, that we are not violent people, that we don’t tell lies to people...but this must be shown in practice by the Muslim community,” he said.
On the home front, Dr Mahathir who is also Perkim president, said it was very important for Perkim to give the right impression of Islam to Muslims and non-Muslims alike so that there would be no misunderstanding on the religion, which could lead to fear, suspicion or hostility against Islam. — BERNAMA
en waarom zou dat raar zijn?quote:
Nah, 't punt is een beetje (en da's in de olie-voor-$100-topics ook wel aan de orde gekomen), dat olie zo ontzetend verslavend is. Gooi d'r een kwartje van kok op en de meute klaagt wel, maar iedereen blijft rijden. Als het MO de kraan dichtdraait dan kunnen we nog steeds uit andere landen olie halen (die dan haske duur zal zijn). Daarnaast moet je een complete infrastructuur omzetten: je kunt binnen een paar jaar 4 miljoen auto's afschrijven, pijpleidingen, tankstations, raffinaderijen, etc., en je moet daar 'iets nieuws' voor in de plaats zetten.quote:Op zondag 30 maart 2008 11:14 schreef leefmeuit het volgende:
[..]
en waarom zou dat raar zijn?
de technologie is er al, nu flikker je al sla olie in je tank, auto's op perslucht, elektriciteit etc.
wanneer we geen olie meer krijgen zal er een crisis zijn, misschien zelfs een oorlog, maar juist die periodes zorgen voor extreme technologische vooruitgang.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |