Cultureel.quote:Op donderdag 22 mei 2008 15:43 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Ik weet niet precies of het onder religie of cultuurgebruik te scharen valt, maar soms zie ik islamitische vrouwen met een zwarte stip of streep (nee, het is geen overmatige beharing) op hun kin. Wat is de reden en het doel hiervan?
quote:Op donderdag 22 mei 2008 15:39 schreef Rasing het volgende:
[..]
Allah is de meest Vergevingsgezinde is en de meest Barmhartige. En toch stuurt hij mij, 100% ongelovige, naar de hel, terwijl ik geen vlieg kwaad doe en verder best een aardig persoon ben. Is me dat even barmhartig!
Eigenlijk dacht ik al zoiets, want het is maar een erg beperkt aantal vrouwen dat dat doet. Weet je ook waarom het is?quote:
Dat vind ik erg onterecht. Ik doe toch niks verkeerds?quote:Op donderdag 22 mei 2008 16:00 schreef kazakx het volgende:
Hij is Barmhartig, maar tevens ook Rechtvaardig. De Rechtvaardige zorgt o.a. ervoor dat iemand die niet in God gelooft in de hel terechtkomt.
Kijk, dat scheelt.quote:Tevens zal in dit geval jou straf niet hetzelfde zijn als iemand die ongelovig is en die ook nog eens zijn hele leven kwaad is geweest jegens dieren en mensen.
Jij weet niet eens of je de hel of de hemel in gaat wijsneus.quote:Op donderdag 22 mei 2008 15:39 schreef Rasing het volgende:
[..]
Allah is de meest Vergevingsgezinde is en de meest Barmhartige. En toch stuurt hij mij, 100% ongelovige, naar de hel, terwijl ik geen vlieg kwaad doe en verder best een aardig persoon ben. Is me dat even barmhartig!
Beste Rasing,quote:Op donderdag 22 mei 2008 19:28 schreef Rasing het volgende:
[..]
Dat vind ik erg onterecht. Ik doe toch niks verkeerds?
[..]
Kun je dat toelichten? Bedoel je b.v. dat aardbevingen een straf voor ongelovigen zijn, of begrijp ik het dan verkeerd?quote:Op donderdag 22 mei 2008 20:12 schreef kazakx het volgende:
Dit is o.a. waarom de zon en de aarde zo boos word op ongelovigen (zie islamitische bronnen). Je doet dus ook anderen onrecht aan.
Ik zou daar niets over willen zeggen. Als er in Indonesië een aardbeving komt, hoe kan dat dan? Je kan hierbij een tal van redenen bedenken. Maar zelf heb ik altijd zoiets gehad van: er zit een reden achter en wat die reden is zien we in het hiernamaals wel.quote:Op donderdag 22 mei 2008 20:15 schreef Iblis het volgende:
[..]
Kun je dat toelichten? Bedoel je b.v. dat aardbevingen een straf voor ongelovigen zijn, of begrijp ik het dan verkeerd?
Ik heb het daar heel moeilijk mee. Ten tijde van de aardbeving in Indonesie was er inderdaad een aantal Islamitische geestelijken als de kippen bij om te zeggen dat dit kwam omdat het een straf van God was, met als gevolg dat de donaites uit rijke olielanden als Qatar en Saoedie-Arabië erg achterbleven. Heel pijnlijk vind ik dat.quote:Op donderdag 22 mei 2008 20:48 schreef Burakius het volgende:
Ik zou daar niets over willen zeggen. Als er in Indonesië een aardbeving komt, hoe kan dat dan? Je kan hierbij een tal van redenen bedenken. Maar zelf heb ik altijd zoiets gehad van: er zit een reden achter en wat die reden is zien we in het hiernamaals wel.
Die mensen gingen niet extra snel naar 'de hemel'?quote:Op donderdag 22 mei 2008 20:48 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik zou daar niets over willen zeggen. Als er in Indonesië een aardbeving komt, hoe kan dat dan? Je kan hierbij een tal van redenen bedenken. Maar zelf heb ik altijd zoiets gehad van: er zit een reden achter en wat die reden is zien we in het hiernamaals wel.
Hierbij dan:quote:....Kom er later op terug.
Misschien moet je de knop omschakelen en de dood niet als iets fouts zien, maar als een "bevrijding" uit deze wereld. In het achterhoofd natuurlijk achtergelaten dat dit geen suicide wish is etc.quote:Op donderdag 22 mei 2008 20:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik heb het daar heel moeilijk mee. Ten tijde van de aardbeving in Indonesie was er inderdaad een aantal Islamitische geestelijken als de kippen bij om te zeggen dat dit kwam omdat het een straf van God was, met als gevolg dat de donaites uit rijke olielanden als Qatar en Saoedie-Arabië erg achterbleven. Heel pijnlijk vind ik dat.
Met Katrina hoorde je in de VS soortgelijke reacties. B.v. Fred Phelps. Maar ik vind dit zelf echt ongelooflijk. Enerzijds snap ik het wel, want het is natuurlijk onvoorstelbaar dat een machtige God zulks zou toelaten als er geen reden voor is, maar voor mij is dat (zoals je allicht verwacht) juist een reden om te zeggen dat Gods goedheid soms wat te wensen overlaat, of dat hij niet bestaat.
Hierbij het waarom:quote:Op woensdag 21 mei 2008 11:57 schreef Iblis het volgende:
[
...En toch staat Allah toe dat de duivel mensen verleidt en wegleidt van Allah naar hem...
De voorbeelden, zoals Farao die overspoeld wordt, geven toch aan dat de elementen wraak kunnen nemen. Nu is dat leuk en aardig, maar als je naar natuurrampen kijkt, dan zie je dat dit niet bepaald sterk correleert met geloof of ongeloof, maar juist met breuklijnen en klimaat. Nederland is tamelijk aardbeving en stormvrij. Van overstromingen hebben we soms last (met name 53, en dat was ook nog in het strenggelovige Zeeland), maar al met al is dit landje tamelijk rustig – en atheïstisch.quote:Op donderdag 22 mei 2008 21:11 schreef kazakx het volgende:
The All-Wise Qur’an states in miraculous fashion that the universe grows angry at the evil of the people of misguidance, and the universal elements becomes wrathful, and all beings, furious.
[…]
Wil je daarmee zeggen dat er selectief levens ontnomen worden door b.v. een aardbeving of Tsunami? Alleen zij die bevrijd willen worden? En wat met de ongelovige die nu geen tijd meer heeft om zich te bekeren? Allah had zeker al gezien dat hij dat toch niet ging doen. Ik vind dat een beetje goedpraten wat eigenlijk tegen je verstand ingaat. Alsin, iedereen vindt het verschrikkelijk dat b.v. 3 vrijwillge brandweermannen omkomen bij het blussen van een brand, en dan kom jij b.v. en zegt: ‘Wees niet verdrietig, het is een bevrijding.’quote:Op donderdag 22 mei 2008 21:58 schreef Burakius het volgende:
[..]
Misschien moet je de knop omschakelen en de dood niet als iets fouts zien, maar als een "bevrijding" uit deze wereld. In het achterhoofd natuurlijk achtergelaten dat dit geen suicide wish is etc.
Hoppakee, ongelovigen zijn ongedierte, dat is weer mooi verwoord. In het vorige antwoord kwamen ze er ook al niet zo goed af, maar dit slaat alles. Ik voel me nu in de kweektuin van Allah waar de kunstmatige selectie is op de hoeveelheid dank en aanbidding die je hem geeft. Degenen die hem niet genoeg aanbidden worden in de hel gegooid en de anderen worden voor nieuwe zaadjes gebruikt, en zo krijgt Allah een kliekje hem aanbiddenden. Voor een oppermachtig wezen had dat makkelijker gekund dacht ik zo.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 00:52 schreef kazakx het volgende:
In exactly the same way, through the struggle against the soul and Satan, the profit, honour, enlightenment, and value for human kind gained by ten perfect men, who are like stars, certainly reduce to nothing the harm caused to mankind through the people of misguidance embracing unbelief, who are so base as to be thought of as vermin.
En zonder rood kun je groen niet waarderen? Of zonder zuur kun je bitter niet waarderen? Of ik kan niet waarderen dat ik geen kanker heb, omdat ik nooit kanker heb gehad? Evenmin kan ik democratie waarderen want ik heb nooit in een dictatuur geleefd?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 06:58 schreef Burakius het volgende:
Probeer ook te denken in termen als. Zonder nacht kan je de dag niet waarderen. Zonder ziekte kan je gezond niet waarderen. Dit zijn nimets die Allah ons toont om ons te tonen hoe dankbaar we wel moeten zijn en hoe kwetsbaar we eigenlijk zijn.
Je mag niet alles als wraak zien. Die rampen in de Koran zijn wel duidelijk. Die volkeren waren gewaarschuwd door de desbetreffende profeten.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:51 schreef Iblis het volgende:
[..]
De voorbeelden, zoals Farao die overspoeld wordt, geven toch aan dat de elementen wraak kunnen nemen. Nu is dat leuk en aardig, maar als je naar natuurrampen kijkt, dan zie je dat dit niet bepaald sterk correleert met geloof of ongeloof, maar juist met breuklijnen en klimaat. Nederland is tamelijk aardbeving en stormvrij. Van overstromingen hebben we soms last (met name 53, en dat was ook nog in het strenggelovige Zeeland), maar al met al is dit landje tamelijk rustig – en atheïstisch.
Sorry, je hebt nogal een teer zieltje. Ik vraag me dan af hoe je dit rijmt met beledigende en kwetsende kunst tegen Moslims. Dat schijn je dan wel oké te vinden.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 10:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hoppakee, ongelovigen zijn ongedierte, dat is weer mooi verwoord. In het vorige antwoord kwamen ze er ook al niet zo goed af, maar dit slaat alles. Ik voel me nu in de kweektuin van Allah waar de kunstmatige selectie is op de hoeveelheid dank en aanbidding die je hem geeft. Degenen die hem niet genoeg aanbidden worden in de hel gegooid en de anderen worden voor nieuwe zaadjes gebruikt, en zo krijgt Allah een kliekje hem aanbiddenden. Voor een oppermachtig wezen had dat makkelijker gekund dacht ik zo.
Dat een constante toestand voor de mens overigens iets onwenselijks is, vind ik een onvolledig antwoord, want het paradijs is ook constant, evenals de tijd voor de geboorte. Alleen dit ene kleine stukje moet niet constant zijn – want dat is goed. Het zal wel.
Maar nogmaals, ik vind het ongelooflijk hoe er weer over ongelovigen gesproken wordt.
Gregorius Nekschot bedoel je? Ik vind zijn tekeningen niet oké in de zin dat ik ze bijzonder leuk vind. Ik vind ze oké in de zin dat ze m.i. binnen de vrijheid van meningsuiting vallen, evenals bovenstaande. Het is echter een door en door discriminerende tekst. ‘Ongelovigen zijn ongedierte’. Ik zou iets vergelijkbaars niet snel over moslims of christenen zeggen.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 10:47 schreef Super7fighter het volgende:
Sorry, je hebt nogal een teer zieltje. Ik vraag me dan af hoe je dit rijmt met beledigende en kwetsende kunst tegen Moslims. Dat schijn je dan wel oké te vinden.
Ik vertel je alleen hoe God dat ziet naar aanleiding van jou vraag.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 10:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hoppakee, ongelovigen zijn ongedierte, dat is weer mooi verwoord. In het vorige antwoord kwamen ze er ook al niet zo goed af, maar dit slaat alles. Ik voel me nu in de kweektuin van Allah waar de kunstmatige selectie is op de hoeveelheid dank en aanbidding die je hem geeft. Degenen die hem niet genoeg aanbidden worden in de hel gegooid en de anderen worden voor nieuwe zaadjes gebruikt, en zo krijgt Allah een kliekje hem aanbiddenden. Voor een oppermachtig wezen had dat makkelijker gekund dacht ik zo.
Dat een constante toestand voor de mens overigens iets onwenselijks is, vind ik een onvolledig antwoord, want het paradijs is ook constant, evenals de tijd voor de geboorte. Alleen dit ene kleine stukje moet niet constant zijn – want dat is goed. Het zal wel.
Maar nogmaals, ik vind het ongelooflijk hoe er weer over ongelovigen gesproken wordt.
En dat doe je door de woorden te citeren van Said Nursi? Dat was toch niet god zelf?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:04 schreef kazakx het volgende:
Ik vertel je alleen hoe God dat ziet naar aanleiding van jou vraag.
Toch vind ik het een beetje een moeilijke houding. Als je weet dat God ongelovigen als ongedierte ziet, dan lijkt het me niet vergezocht om zelf ook aan te nemen dat ongelovigen ongedierte zijn. God zelf immers zegt het. Dan nog natuurlijk, betekent dat niet dat je ze mag mishandelen. Maar toch, ik vind het een heel vreemde opmerking.quote:Een gelovige mag een ongelovige zo niet zien. Sterker nog een moslim weet dat hij bij de dag des oordeels zich moet verantwoorden. Ook wegens onrecht die hij gedaan heeft jegens ongelovigen.
Ik geloof er niet in. Dat moge duidelijk zijn, het gaat me ook meer om de repercussies die het heeft op aarde. Als iemand van mening is dat een bepaalde groep mensen vergelijkbaar is met ongedierte, dan denk ik dat hij zich daartegenover toch anders gedraagd dan een groep broeders.quote:Als je niet in God gelooft doet het je dus niks. Als je er wel stiekem in gelooft en doet alsof je niet gelooft dan weet ik niet of dit slachtofferrol je gaat helpen in het hiernamaals.
Constant is misschien niet het goede woord. Maar ik meen dat mensen in het paradijs altijd van dezelfde leeftijd zijn, dat er vreugde en blijdschap is zonder verdriet en pijn, etc. En natuurlijk groene boompjes, en beestjes, etc. Dan zie ik niet waarom het argument dat je zonder nacht de dag niet kunt waarderen, of zonder verdriet vreugde niet, etc, niet opgaat voor het paradijs. Als het waar is dat je twee polen nodig hebt, dan heb je in het paradijs dus een probleem.quote:Hoe kom je trouwens tot de wijsheid dat de paradijs iets constants is???
Hij haalt het uit de Koran en Hadith.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
En dat doe je door de woorden te citeren van Said Nursi? Dat was toch niet god zelf?
Geen probleem voor de moslim die zich een beetje verdiept in de Islam. Hoe verklaar je anders de miljoenen vriendschappen in nederland tussen moslims en nederlanders?quote:Toch vind ik het een beetje een moeilijke houding. Als je weet dat God ongelovigen als ongedierte ziet, dan lijkt het me niet vergezocht om zelf ook aan te nemen dat ongelovigen ongedierte zijn. God zelf immers zegt het. Dan nog natuurlijk, betekent dat niet dat je ze mag mishandelen. Maar toch, ik vind het een heel vreemde opmerking.
Dat ongedierte neem je te letterlijk. Wellicht express om maar weer s negatief te zijn over geloofsfilosofie. Maar dat is wel onderhand bij iedereen bekend hier.quote:Ik geloof er niet in. Dat moge duidelijk zijn, het gaat me ook meer om de repercussies die het heeft op aarde. Als iemand van mening is dat een bepaalde groep mensen vergelijkbaar is met ongedierte, dan denk ik dat hij zich daartegenover toch anders gedraagd dan een groep broeders.
Je hebt hier toch ervaren wat die tegenstrijdigheden zijn. Koud warm, goed kwaad, gelukkig ongelukkig etc.quote:Constant is misschien niet het goede woord. Maar ik meen dat mensen in het paradijs altijd van dezelfde leeftijd zijn, dat er vreugde en blijdschap is zonder verdriet en pijn, etc. En natuurlijk groene boompjes, en beestjes, etc. Dan zie ik niet waarom het argument dat je zonder nacht de dag niet kunt waarderen, of zonder verdriet vreugde niet, etc, niet opgaat voor het paradijs. Als het waar is dat je twee polen nodig hebt, dan heb je in het paradijs dus een probleem.
het blijft een film, verwacht niet veel inhoud. Dit is ook niet dé manier om introductie tot islam te geven.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 17:30 schreef Meki het volgende:
[..]
niet-moslim moeten deze film ook zien dan zien ze pas wat de Islaam is
trouwens, er was een vraag over waarom mannen 2x zoveel erven als vrouwen. Die regel is niet algemeen, het erven in islam is best gecompliceerd. Het uitrekenen van wat iedereen moet krijgen is niet zo simpel.quote:Op donderdag 22 mei 2008 21:10 schreef Deliah het volgende:
[..]
Die mensen gingen niet extra snel naar 'de hemel'?
Je kan je gezondheid waarderen als je bij iemand anders de ziekte ziet. Het politieke systeem als dictatuur en democratie kan je waarderen als je ziet waar het slechter is met het politieke klimaat. Sterker nog je noemt net 2 tegenliggers.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 10:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
En zonder rood kun je groen niet waarderen? Of zonder zuur kun je bitter niet waarderen? Of ik kan niet waarderen dat ik geen kanker heb, omdat ik nooit kanker heb gehad? Evenmin kan ik democratie waarderen want ik heb nooit in een dictatuur geleefd?
Dan nog denk ik dat veel mensen ook wel zonder Tsunami en Hurricane Katrina kunnen waarderen. Ik vind het een vreemde logica. Dadelijk zit iedereen in het paradijs zich stierlijk te vervelen bij gebrek aan natuurrampen, ziekten en nacht. Het enige dat je nog rest is een vage herinnering misschien uit een ver verleden op aarde, een herinnering zo vaag dat je niet meer precies weet wat het was. Kom maar op met die saaiheid!
Elke dood is selectief, aangezien Allah beslist wanneer deze wordt genomen. Het is trouwens mooi dat je het voorbeeld geeft van de brandweermannen. Als je echt in Allah gelooft dan is de pijn van iemands dood zóveel minder. Omdat je toch in het hiernamaals gelooft. Hoppa weg stress van de dood.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wil je daarmee zeggen dat er selectief levens ontnomen worden door b.v. een aardbeving of Tsunami? Alleen zij die bevrijd willen worden? En wat met de ongelovige die nu geen tijd meer heeft om zich te bekeren? Allah had zeker al gezien dat hij dat toch niet ging doen. Ik vind dat een beetje goedpraten wat eigenlijk tegen je verstand ingaat. Alsin, iedereen vindt het verschrikkelijk dat b.v. 3 vrijwillge brandweermannen omkomen bij het blussen van een brand, en dan kom jij b.v. en zegt: ‘Wees niet verdrietig, het is een bevrijding.’
Waarom zou je dan nog willen leven?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 23:38 schreef Burakius het volgende:
[..]
Elke dood is selectief, aangezien Allah beslist wanneer deze wordt genomen. Het is trouwens mooi dat je het voorbeeld geeft van de brandweermannen. Als je echt in Allah gelooft dan is de pijn van iemands dood zóveel minder. Omdat je toch in het hiernamaals gelooft. Hoppa weg stress van de dood.
Nou, dat kwam dan goed uit dat er net een brand was op het moment dat die brandweermannen zouden moeten sterven. Overigens geloof ik niet dat dat moslims waren, dus ze kunnen nog wel eens een heel pijnlijk hiernamaals tegemoed gaan.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 23:38 schreef Burakius het volgende:
[..]
Elke dood is selectief, aangezien Allah beslist wanneer deze wordt genomen. Het is trouwens mooi dat je het voorbeeld geeft van de brandweermannen. Als je echt in Allah gelooft dan is de pijn van iemands dood zóveel minder. Omdat je toch in het hiernamaals gelooft. Hoppa weg stress van de dood.
De zin is dat je b.v. eens wat dogmata vanuit een ander perspectief bekijkt.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 23:36 schreef Burakius het volgende:
Mensen hebben zoals je weet vaak een ver van bed show houding. Je kan je voorstellen dat ik je geen antwoord ga geven op een aantal dingen die je hier stelt, omdat dit proberen is de reden te weten waarom Allah iets heeft gedaan. Ik kan wel gissen, maar wat heeft dat voor zin?
Om Allah te dienen. Weet jij dan of je morgen dood gaat of niet. Waarom wil je dan nog leven?quote:
Dat is cultureel.quote:Op zondag 15 juni 2008 01:43 schreef DuracelPlus het volgende:
In veel islamitische landen wordt vaak henna gebruikt, is dat gewoon cultuur of heeft het een "islamitische" achtergrond?
1. Het doel die je heb meegekregen van het geloof. Dit is best een waslijst aan dingen. Denk aan:quote:
Thnx. Eigenlijk is het soms gewoon 'schokkend' hoeveel overeenkomsten er zijn tussen het Christendom en de Islam...quote:Op maandag 2 februari 2009 10:07 schreef Triggershot het volgende:
Mohammed niet omdat hij niet vereerd mag worden, volgens de islam zijn de eerdere geloven daar de fout in gegaan, door andere profeten heilig te verklaren en te vereren.
Allah mag je niet afbeelden omdat de afbeelding simpel weg niet God is en je dan je eigen schepping aanbidt wat het grootste onrecht tegen jezelf is in de Islam, datgene wat je geen voordeel of schade bezorgt aanbidden, hulp van verwachten. Je denigreert status van God door hem te zien in een afbeelding.
Mja, Mohammed zegt dan ook constant in de Koran : 'dit is geen nieuwe boodschap, jullie zijn al bekend met deze openbaringen' verwijzende naar de bijbel.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:10 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Thnx. Eigenlijk is het soms gewoon 'schokkend' hoeveel overeenkomsten er zijn tussen het Christendom en de Islam...
huh?quote:offtopic: Wat zat je in mijn fobo te lurken joh?
Oh... Misschien was het een baggerkloontje van deze of gene die een username had die erg op de jouwe leek...quote:Op maandag 2 februari 2009 10:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, Mohammed zegt dan ook constant in de Koran : 'dit is geen nieuwe boodschap, jullie zijn al bekend met deze openbaringen' verwijzende naar de bijbel.
[..]
huh?
Volgens de Koran is de Bijbel helaas in het verloop van jaren-eeuwen verschillende malen gewijzigd om bepaalde leiders en eigen belangen te dienen. Niet heel de Bijbel, maar sommige delen er van. Maar het ontkennen van goddelijke aard van de bijbel is verketteringquote:Op maandag 2 februari 2009 10:18 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Oh... Misschien was het een baggerkloontje van deze of gene die een username had die erg op de jouwe leek...
Wat is voor moslims eigenlijk de waarde van de Bijbel?
quote:113. Zij zijn niet allen gelijk. Onder de mensen van het Boek (Bijbel) is een oprechte groep, die het Woord van Allah in de uren van de nacht opzegt en zich met het gelaat ter aarde werpt.
114. Zij geloven in Allah en de laatste Dag en gebieden het goede en verbieden het kwade en wedijveren met elkander in goede werken. Dezen behoren tot de rechtvaardigen.
115. En het goede dat zij doen, zal niet worden ontkend en Allah kent de Godvrezenden.
quote:En gij zult degenen die zeggen: “Wij zijn Christenen” het vriendschappelijkst vinden jegens de gelovigen. Dit is, wijl er onder hen geleerden en monniken zijn en wijl zij niet trots zijn. (Soera 5:85)
quote:Voorwaar, Wij gaven Musa het Boek en deden boodschappers de een na de ander zijn voetsporen volgen. En Wij gaven aan Isa, zoon van Maryam, duidelijke tekenen en versterkten hem met de geest der heiligheid."
wat citaten over de bijbel en mensen van de bijbel in de koran.quote:Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)
Bijzonder. In de bijbel zijn er niet of nauwelijks verwijzingen naar de Bijbel of de Koran te vinden. En dat terwijl er toch wel degelijk allerlei verhalen in staan die in de Koran en de Bijbel bijna letterlijk hetzelfde zijn...quote:Op maandag 2 februari 2009 10:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens de Koran is de Bijbel helaas in het verloop van jaren-eeuwen verschillende malen gewijzigd om bepaalde leiders en eigen belangen te dienen. Niet heel de Bijbel, maar sommige delen er van. Maar het ontkennen van goddelijke aard van de bijbel is verkettering
Koran over de Bijbel
[..]
[..]
[..]
[..]
wat citaten over de bijbel en mensen van de bijbel in de koran.
Naam van Mohammed wordt ook maar een of 2 x genoemd, terwijl Mozes en Jezus echt meer dan 20 maal er in terugkomen. Het idee is dat het boodschap wat eeuwenlang geopenbaard is aan de nakomelingen van Isaak nu ook worden geopenbaard aan de nakomelingen van Ismaël, de broer van Isaak. Arabieren waren een polytheistisch, normloos volk geworden. En dat paste in Mohammeds idee niet voor de nakomelingen van Abraham.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:34 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Bijzonder. In de bijbel zijn er niet of nauwelijks verwijzingen naar de Bijbel of de Koran te vinden. En dat terwijl er toch wel degelijk allerlei verhalen in staan die in de Koran en de Bijbel bijna letterlijk hetzelfde zijn...
Ja, op die manier wordt er inderdaad wel verwezen naar de pre-moslims. Ik vraag me dan af: waar is het 'misgegaan'?Want Ismael kreeg wel degelijk de zegen van God mee...quote:Op maandag 2 februari 2009 10:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Naam van Mohammed wordt ook maar een of 2 x genoemd, terwijl Mozes en Jezus echt meer dan 20 maal er in terugkomen. Het idee is dat het boodschap wat eeuwenlang geopenbaard is aan de nakomelingen van Isaak nu ook worden geopenbaard aan de nakomelingen van Ismaël, de broer van Isaak. Arabieren waren een polytheistisch, normloos volk geworden. En dat paste in Mohammeds idee niet voor de nakomelingen van Abraham.
quote:Genesis 17 20 En aangaande Ismael heb Ik u verhoord; zie, Ik heb hem gezegend, en zal hem vruchtbaar maken, en hem gans zeer vermenigvuldigen; twaalf vorsten zal hij gewinnen, en Ik zal hem tot een groot volk stellen;
[ Kritische ] Inleiding tot de Islamquote:Op maandag 2 februari 2009 10:44 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Ja, op die manier wordt er inderdaad wel verwezen naar de pre-moslims. Ik vraag me dan af: waar is het 'misgegaan'?Want Ismael kreeg wel degelijk de zegen van God mee...
[..]
Ik mag niet TVP-en zag ik... Dan bookmark ik em maarquote:Op maandag 2 februari 2009 10:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[ Kritische ] Inleiding tot de Islam
ik zal binnenkort eens wat aanvullen.
En daarom slaan ze elkaar nu nog steeds de hersens in is het niet? (NOFI)quote:Op maandag 2 februari 2009 10:59 schreef Triggershot het volgende:
Volgens de Shieten is hij als een profeet geboren, volgens de Soenieten werd hij pas een profeet na zijn 1e openbaring toen hij 40/41 jaar oud was. Daarvoor was hij een wees die onder (clan)bescherming stond van zijn oom. Eerst een herder en vervolgens een zakenman.
Als je het mij vraagt is het gewoon een politiek spelletje die de VS ff goed uitkomt. Shietisch & Soenitisch Irak legden hun verschillen aan een kant toen 89% Shietisch Iran Irak binnenviel in de jaren 90 en vochten als één front.quote:Op maandag 2 februari 2009 11:14 schreef Echo99 het volgende:
[..]
En daarom slaan ze elkaar nu nog steeds de hersens in is het niet? (NOFI)
quote:SCIENCE & ISLAM_____________________________________________________________________
A BBC documentary examining the great leap in scientific knowledge that took place in the Islamic world between the 8th and 14th centuries.
Een documentaire die ik onlangs tegenkwam. Vergeet niet op HQ te klikken voor een beter beeldkwaliteit.quote:Episode 1: The Language of Science
Part 1/6Episode 2: The Empire of Reason
Part 1/6Episode 3: The Power of Doubt
Part 1/6
quote:In this 90-minute documentary, Rageh Omaar uncovers the hidden story of Europe's Islamic past and looks back to a golden age when European civilisation was enriched by Islamic learning.
Rageh travels across medieval Muslim Europe to reveal the vibrant civilisation that Muslims brought to the West.
This evocative film brings to life a time when emirs and caliphs dominated Spain and Sicily and Islamic scholarship swept into the major cities of Europe.
His journey reveals the debt owed to Islam for its vital contribution to the European Renaissance.
quote:Op woensdag 8 april 2009 22:32 schreef Provinciaal het volgende:
N.a.v. Halal; doen Moslims eigenlijk ook iets speciaals met vis?
quote:Overgeleverd door Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) hij zei:" Een man kwam naar de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) en zei:"O boodschapper van Allah, wij varen op zee en nemen weinig water met ons mee, als wij darmee de wodooe-e verrichten dan zullen wij dorst lijden. Mogen wij de wodooe-e verrichten met zeewater? De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei:"Zijn water is reinigend en zijn dode is toegestaan (om te eten)" (Overgeleverd door de vijf hadith verzamelaars).
http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-1050685.html
Nee, dat hoeft niet.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:45 schreef Provinciaal het volgende:
Maar dat hoeft niet op een speciale manier bereid te worden dus?
Wat ik me dus afvroeg: heeft deze opa nu een moord op zijn geweten volgens de Islam? Zal hij in het hiernamaals moeten boeten voor deze daad als moordenaar? Natuurlijk kunnen wij niet weten wat God gaat beslissen (in het hiernamaals), maar ik vroeg me dit dus af omdat er geen opzet in het spel blijkt te zijn. Kortom, is het per ongeluk (zonder opzet) doden van iemand in de Islam ook moord?quote:Geen sprake van opzet bij golfdrama
AMSTERDAM - Het was de eerste keer in zijn leven dat hij op de golfbaan stond. De sfeer zat er goed in op Hemelvaartsdag, de jongens hadden het naar hun zin.
Het was echt een dagje uit voor ze, zegt een golfer die even tevoren nog tegelijk met het gezelschap het golfcomplex op kwam.
Ineens was het uit met de pret. De 62-jarige grootvader van een van de jongens, die hen had meegenomen naar de golfbaan in Amsterdam, raakte de 16-jarige Mark Weghorst met de zware club die wordt gebruikt voor de afslag vol in zijn hals. Volgens omstanders was de jongen uit Maarssen onmiddellijk buiten bewustzijn. De volgende dag overleed hij in het ziekenhuis.
De grootvader is ‘gezien de aard van het letsel’ door de politie verhoord, maar volgens een woordvoerder was er geen sprake van opzet. De zaak wordt beschouwd als een ‘noodlottig ongeval’.
Familie en vrienden van de jongens reageren ontzet op het bizarre ongeval. Een buurman maakte onmiddellijk een condoleancewebsite op internet. ,,Het is verschrikkelijk. Het ene moment gaat hij lachend de deur uit, de volgende ochtend komen zijn ouders het ziekenhuis uit en is hij dood,’’ zegt hij.
Leerkrachten van de 4-vwo-leerling op scholengemeenschap Broklede in Breukelen probeerden zaterdag zo veel mogelijk leerlingen te informeren. Klasgenoten worden vanmorgen apart opgevangen.
Wat er precies is gebeurd, is onduidelijk. Golfer Harro Poels was donderdag ook aanwezig op de golfbaan en hoorde dat Weghorst op de driving range probeerde het balletje op het laatste moment goed te leggen terwijl de opa al was begonnen aan zijn slag. ,,Hij raakte toen die jongen kennelijk vol.’’
Bron: Algemeen Dagblad
Als de Koran een volmaakt boek is, waarom worden Hadith en Sunnah dan als tweede autoriteit geraadpleegd?quote:Koran 2:2 "Dit is een volmaakt Boek, daaraan is geen twijfel, een richtsnoer voor de godvrezenden."
quote:Volume 8, Book 82, Number 816 (Sahih Bukhari):
Narrated Ibn 'Abbas:
'Umar said, "I am afraid that after a long time has passed, people may say, "We do not find the Verses of the Rajam (stoning to death) in the Holy Book," and consequently they may go astray by leaving an obligation that Allah has revealed. Lo! I confirm that the penalty of Rajam be inflicted on him who commits illegal sexual intercourse, if he is already married and the crime is proved by witnesses or pregnancy or confession." Sufyan added, "I have memorized this narration in this way." 'Umar added, "Surely Allah's Apostle carried out the penalty of Rajam, and so did we after him."
quote:Book 017, Number 4194 (Sahih Muslim):
'Abdullah b. 'Abbas reported that 'Umar b. Khattab sat on the pulpit of Allah's Messenger (may peace be upon him) and said: Verily Allah sent Muhammad (may peace be upon him) with truth and He sent down the Book upon him, and the verse of stoning was included in what was sent down to him. We recited it, retained it in our memory and understood it. Allah's Messenger (may peace be upon him) awarded the punishment of stoning to death (to the married adulterer and adulteress) and, after him, we also awarded the punishment of stoning, I am afraid that with the lapse of time, the people (may forget it) and may say: We do not find the punishment of stoning in the Book of Allah, and thus go astray by abandoning this duty prescribed by Allah. Stoning is a duty laid down in Allah's Book for married men and women who commit adultery when proof is established, or it there is pregnancy, or a confession.
Volgens mij is het standaardantwoord een beetje dat niet iedereen even goed verstaander is, en Hadith en Soenna helpen je een handje in de Koran te begrijpen. Het is een soort toelichting, zoals je op school een gedicht ook met toelichting leest, zonder die toelichting kijk je misschien over bepaalde stijlfiguren heen, of snap je sommige begrippen niet.quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:50 schreef TheMagnificent het volgende:
Om weer wat leven in de brouwerij te brengen.
Als de Koran een volmaakt boek is, waarom worden Hadith en Sunnah dan als tweede autoriteit geraadpleegd?
Vele dingen die de moslim doet komt niet in de Koran voor, hoe je bijvoorbeeld moet gaan bidden. Hoe je de woedoe etc moet verrichten. Daarnaast is het volgen van de Soennah een regel van de Koran. Op een manier kan je dus zonder de Hadith niet de Koran volgen.quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:50 schreef TheMagnificent het volgende:
Om weer wat leven in de brouwerij te brengen.
[..]
Als de Koran een volmaakt boek is, waarom worden Hadith en Sunnah dan als tweede autoriteit geraadpleegd?
Maar in Ahadith staan een hoop geboden en verboden die in de Koran helemaal niet terugkomen. Spreekt dat het dan niet tegen dat de Koran een volmaakt boek is?quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
Volgens mij is het standaardantwoord een beetje dat niet iedereen even goed verstaander is, en Hadith en Soenna helpen je een handje in de Koran te begrijpen. Het is een soort toelichting, zoals je op school een gedicht ook met toelichting leest, zonder die toelichting kijk je misschien over bepaalde stijlfiguren heen, of snap je sommige begrippen niet.
Wat bidden betreft... er staat in dat je je moet nederwerpen voor God. Is dat niet voldoende? Over Woedoe staat er dat je je lichaam moet reinigen en dat je dit in gevallen van afwezigheid van water met zand kunt doen. Is dat niet voldoende?quote:Op donderdag 4 juni 2009 14:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Vele dingen die de moslim doet komt niet in de Koran voor, hoe je bijvoorbeeld moet gaan bidden. Hoe je de woedoe etc moet verrichten. Daarnaast is het volgen van de Soennah een regel van de Koran. Op een manier kan je dus zonder de Hadith niet de Koran volgen.
Als dat voldoende was, zou Mohammed dan ook de 'roekoe', soedjoed' en 'tahiyat' integreren in het gebed, wat zijn de voorwaarden die handelingen in het gebed voldoende maken, waaraan worden ze getoetst?quote:Op donderdag 4 juni 2009 14:08 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Wat bidden betreft... er staat in dat je je moet nederwerpen voor God. Is dat niet voldoende?
Rijst nogmaals de vraag, vanaf welk punt is iets voldoende?quote:Over Woedoe staat er dat je je lichaam moet reinigen en dat je dit in gevallen van afwezigheid van water met zand kunt doen. Is dat niet voldoende?
Er zijn geen daden of woorden van Mohammed in de Koran beschreven of geschreven for that matter. Hoe ga je bijvoorbeeld bepalen hoeveel Rakát Al-magreb is zonder de Hadith? De hadith maken het geloof complexer? If any is de hadith meer een verhelderende aanvulling.quote:En Soennah een regel van de Koran? Er staat in de Koran inderdaad dat je het voorbeeld van Mohammed moeten volgen, maar kun je je dan niet bij zijn woorden en daden die in de Koran beschreven staan houden? Waarom de (enorme hoeveelheid) aan Ahadith er bijhalen, die het geloof alleen maar complexer maken?
De Qu'ran is geen wetboek. Het gaat voor 1/3 over Allah, 1/3 over ibadet en 1/3 over geloofsartikelen. Er staan dingen in die verboden zijn, waar de hadiths deze verhelderen over het uitvoeren etc. Dus de Qu'ran geeft de titel als het ware en de hadiths de kopjes . Als je me snapt.quote:Op donderdag 4 juni 2009 14:02 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Maar in Ahadith staan een hoop geboden en verboden die in de Koran helemaal niet terugkomen. Spreekt dat het dan niet tegen dat de Koran een volmaakt boek is?
Inderdaad, ik zelf zou het ongeveer met mijn Arabisch vertalen als :quote:Op donderdag 11 juni 2009 21:50 schreef Tevik het volgende:
Ik kan helaas niet quoten. (?)
TheMagnificent: Koran 2:2 "Dit is een volmaakt Boek, daaraan is geen twijfel, een richtsnoer voor de godvrezenden."
Dat staat er niet in het Arabisch;
dhalika al-kitaabu laa rayba fihi hudaan lilmuttaqin
"Dat is het Boek, waaraan geen twijfel is, een leidraad voor de moettaqoen"
http://www.fileden.com/fi(...)%20Edele%20Koran.zipquote:Op donderdag 11 juni 2009 22:43 schreef Burakius het volgende:
Welke vertaling hebben jullie eigenlijk? Ik gebruik van prof.dr. Suat Yildirim. En eentje van Hayat Nesriyat (een organisatie) met notes vanuit de Risale-i Nur. Verder nog eentje van Diyanet als ik het goed heb. Verder nog twee in het Nederlands, waarvan eentje van Leemhuis (die ik dus niet meer lees ) en een andere van een arabier volgens mij.
Volgens mij wel, maar een vertaling is altijd een interpretatie. Volgens mij moet het gebed altijd in het Arabisch beginnen, dat is het eerste hoofdstuk van de Koran. Daar is een vertaling niet oké.quote:
Bovenstaande vraag heb ik nog steeds niet beantwoord zien worden.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:00 schreef thabit het volgende:
En toch wil ik nog altijd weten waar moslims hun vijfpersoonsbedden halen.
De Qu'ran mag zeer zeker vertaald worden. Maar het blijft altijd een interpretatie van de tekst. En dat moet in het achterhoofd gehouden worden. Prefereerbaar is , dat de moslim als mogelijk , het Arabisch leert.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 19:58 schreef Iblis het volgende:
[..]
Volgens mij wel, maar een vertaling is altijd een interpretatie. Volgens mij moet het gebed altijd in het Arabisch beginnen, dat is het eerste hoofdstuk van de Koran. Daar is een vertaling niet oké.
Ben je bekend met het werk van Leemhuis? Naast z'n vertaling? Waar zou je kritiek op hebben? Ik heb college van 'm gehad. Je merkt dat hij hart voor het vak heeft, maar kon het niet zo inspirerend brengen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 03:11 schreef Burakius het volgende:
[..]
De Qu'ran mag zeer zeker vertaald worden. Maar het blijft altijd een interpretatie van de tekst. En dat moet in het achterhoofd gehouden worden. Prefereerbaar is , dat de moslim als mogelijk , het Arabisch leert.
Verder is het aan de persoon zelf natuurlijk om te kijken welke vertaling hij/zij aanhoudt. Zelf ben ik bijvoorbeeld zeer zeker geen fan van Leemhuis. Staat bol van de amateuristische foutjes.
1. Kom op.. het feit dat hij djinn al als demoon vertaalde , oja en in de inleiding was ook niet al te positief over Islam .quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 20:53 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ben je bekend met het werk van Leemhuis? Naast z'n vertaling? Waar zou je kritiek op hebben? Ik heb college van 'm gehad. Je merkt dat hij hart voor het vak heeft, maar kon het niet zo inspirerend brengen.
Verder heb ik nog een vraag ivm gebedsgenezing. In het christendom horen we van mensen die genezen nadat er voor hen wordt gebeden. God kan het werk van doctoren zegenen, maar met gebedsgenezing bedoelen we doorgaans een genezing die plaatsvind buiten de medische wetenschap om. Kent men dat in de islam ook? Probeert men dat? Een search op Google brengt me bijvoorbeeld op deze pagina, maar daar wordt weer verwezen naar een onderzoek waar gebeden wordt tot de christelijke God.Op Youtube staan voorbeelden van wat ik bedoel: Janneke Vlot, Ida de Jager, etc.
Nee dit klopt niet zover ik weet. Die grot heet trouwens Hiraquote:Op woensdag 5 augustus 2009 18:47 schreef Gratau het volgende:
ik heb gisteren m'n nieuwe boeken gekregen voor volgend schooljaar en in m'n geschiedenisboek stond dit omtrent profeet Mohammed saw:
'In 610 wilde de Arabische koopman Mohammed zich in wanhoop van een bergtop afwerpen. Halverwege de berg hoorde hij een stem uit de hemel: Mohammed!.........'
'Vol angst vluchtte Mohammed een grot in en rende vervolgens weer de berg op om zichzelf te doden. Maar de aartsengel Gabriel hield hem tegen'
nou vraag ik me af klopt dit? en over de 1e stukje, wat was de reden om zich van een bergtop af te werpen?
En als zomaar iemand de koran reciteert, mag je diegene dan ook verbeteren? Er staat een banner voor de tekstquote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:07 schreef Burakius het volgende:
Volgens deze site:http://www.mollacami.com/konu/buyuk-hades-uzere-bulunanlara-haram-olan-9924.html
Mag je als je Hanefi bent (en dat ben je dat weet ik): Mag je de Kuran niet reciteren, maar als je een leerling wil verbeteren als hij reciteert mag dit wel. Verder moet je het zelf even lezen:
Hanefîlere gelince; onlara göre cünüp bir kimsenin Kur’an okuması haramdır. Delilleri, “Hayızlı ve cünüp olan kimse, Kur’an’dan hiçbir şey okumasın”(3) hadîs-i şerifidir. Ancak muallim (öğretici) olduğu takdirde, talebeye, kelime aralarını ayırmak suretiyle telkin edip öğretmesi câiz olur. Kezâ, hayırlı ve önemli işlere de “Besmele” ile başlaması, dua yahut hamd ve senâ maksadiyle kısa bir âyet okuması da câizdir. Meselâ Fâtiha-i şerîfeyi ve içinde duâ mânâsı bulunan bir âyeti Kur’an okumak niyetiyle değil de, duâ niyetiyle okuyabilir, zikir ve tesbihte bulunabilir. Bu hususlarda âdetli ve lohusa kadınların hükmü de cünüp olan kimsenin hükmü gibidir.(4)
Als je lerares bent dus wel volgens mij.Op de site staan trouwens een ongeveer tiental punten wat je niet mag doen etc.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:12 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
En als zomaar iemand de koran reciteert, mag je diegene dan ook verbeteren? Er staat een banner voor de tekst
Ik weet dat je geen meisje bent, maar ik ging er vanuit dat je meer wist dan ik. Ik hoor net dat je niet mag lezen, maar wel reciteren, als dua.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 18:03 schreef Burakius het volgende:
[..]
Als je lerares bent dus wel volgens mij.Op de site staan trouwens een ongeveer tiental punten wat je niet mag doen etc.
Ik heb zelf geen boeken over dit soort dingen. Im not a girl . Maar in de Kuran moet je het één en ander wel kunnen vinden. En als je hadith boeken heb kun je ook wel wat vinden lijkt me. Maar voor de rest zou ik als ik jou was ff naar boeken zoeken in de moskee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |