abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 maart 2008 @ 18:06:03 #101
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_57480715
koffiegast, ik denk dat dit punt in deze iets meer gestructureerde discussie vanzelf wel bovenkomt
'Nuff said
  woensdag 19 maart 2008 @ 18:11:49 #102
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_57480859
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 15:48 schreef Monolith het volgende:

Zijn dat christelijke homofeesten ofzo?
proestvp
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_57481368
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 17:11 schreef kazakx het volgende:

[..]

Waar?

Uitgaande van de natuurlijke selectie uit een van de definities die ik zag langskomen. Wat is er zo "natuurlijk" aan die natuurlijke selectie?
Volgens mij heeft Darwin de term 'natuurlijke selectie' bedacht als tegenhanger van de 'menselijke selectie' die hij observeerde bij het fokken van dieren. Maar is dat relevant?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_57488555
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 18:32 schreef Monolith het volgende:

[..]

Volgens mij heeft Darwin de term 'natuurlijke selectie' bedacht als tegenhanger van de 'menselijke selectie' die hij observeerde bij het fokken van dieren. Maar is dat relevant?
ze zijn heeeeeel verschillend.
  woensdag 19 maart 2008 @ 23:02:39 #105
27698 Doffy
pi_57489439
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:37 schreef koffiegast het volgende:

[..]

ze zijn heeeeeel verschillend.
Het achterliggende principe verschilt niet: er is in beide gevallen sprake van het bevoordelen van het ene individu ten opzichte van het andere, op grond van fenotypische verschillen (dwz: verschillen in de manier waarop een bepaalde genetische aanleg tot uiting komt).

Het verschil zit 'm in wie of wat de selectie uitvoert. Bij natuurlijke selectie gaat het om alle natuurlijke factoren die tezamen een selectie doen: hoe goed is je schutkleur, hoe goed kun je met je soortgenoten strijden om voedsel en een partner, hoe bestand ben je tegen ziektes, dat soort zaken. Bij menselijke selectie gaat het om eigenschappen als: hoe mooi wordt je gevonden, hoe goed ben je voor de jacht, voor de fok, voor de melk, etc.
'Nuff said
pi_57489733
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:02 schreef Doffy het volgende:

[..]

Het achterliggende principe verschilt niet: er is in beide gevallen sprake van het bevoordelen van het ene individu ten opzichte van het andere, op grond van fenotypische verschillen (dwz: verschillen in de manier waarop een bepaalde genetische aanleg tot uiting komt).

Het verschil zit 'm in wie of wat de selectie uitvoert. Bij natuurlijke selectie gaat het om alle natuurlijke factoren die tezamen een selectie doen: hoe goed is je schutkleur, hoe goed kun je met je soortgenoten strijden om voedsel en een partner, hoe bestand ben je tegen ziektes, dat soort zaken. Bij menselijke selectie gaat het om eigenschappen als: hoe mooi wordt je gevonden, hoe goed ben je voor de jacht, voor de fok, voor de melk, etc.
Het probleem is dat zodra je met woorden zoals sterker/sneller/beter etc komt denken mensen die het niet bevatten dat de hele evolutieleer zo wordt gedaan, terwijl dingen blijven/veranderen (iig behouden) als het niet tot gevolg heeft dat het organisme dood gaat. Wat dus wilt zeggen, zolang je nog niet zo dom bent dat je er onderlijdt (of op schaal van samenlevingen) blijf je voortleven.
  woensdag 19 maart 2008 @ 23:18:24 #107
27698 Doffy
pi_57489894
Ja, daar heb je zeker gelijk in! Het gaat erom dat diegenen die blijven leven en zich voortplanten, klaarblijkelijk 'goed genoeg' waren om te overleven en zich voort te planten. Hetgeen nog niet wil zeggen dat er een soort van rechtvaardigheid in de wereld is, integendeel, het is vooral competitie.

Daarbij is het natuurlijk wel zo dat een deel van evolutie een wapenwedloop is: naarmate de prooi sneller gaat rennen, moet de rover dat bijvoorbeeld ook doen. En dus moet de prooi nóg sneller lopen... etc. 'Sneller', 'groter' ed maken dus wel deel uit van evolutie, maar zijn lang niet het hele verhaal.
'Nuff said
pi_57490133
Er is ook nog "genetische drift" als selectiemechanisme op allelfreqenties, dat is een selectiemechanisme wat inderdaad heel anders werkt dan natuurlijke selectie. Maar..... Natuurlijke selectie en genetische drift zijn ook weer niet los van elkaar te zien, op drift kan selectie volgen en op selectie weer drift.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  woensdag 19 maart 2008 @ 23:32:14 #109
27698 Doffy
pi_57490259
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:27 schreef barthol het volgende:
Er is ook nog "genetische drift" als selectiemechanisme op allelfreqenties, dat is een selectiemechanisme wat inderdaad heel anders werkt dan natuurlijke selectie. Maar..... Natuurlijke selectie en genetische drift zijn ook weer niet los van elkaar te zien, op drift kan selectie volgen en op selectie weer drift.
Goeie aanvulling Heb je misschien ook een concreet voorbeeld van genetic drift?
'Nuff said
  woensdag 19 maart 2008 @ 23:41:21 #110
27698 Doffy
pi_57490526
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 16:27 schreef barthol het volgende:
Ik ben op dit ogenblik een artikel aan het lezen The new biology: beyond the Modern Synthesis

Het evolutionare denken evolueert dus ook. Van Darwinisme naar Moderne Synthese naar Nieuwe Biologie.
In het artikel staan allerlei punten uit het evolutionaire denken tot nu toe die aan herziening toe zijn.
Interessant stuk, dank je!
'Nuff said
pi_57491070
In de fok wordt genetische drift natuurlijk heel veel gebruikt om phenotypische kenmerken door mutaties meer tot exressie te laten komen. Het bewust gebruik maken van inteelt. Een strenge selectie hoort daar altijd bij.

Maar ook in de menselijke geschiedenis heeft drift een grote rol gespeeld als mensen in gescheiden min of meer endogame groepen leefden. Demes. Drift veroorzaakt dat de individuen in een groep steeds meer op elkaar gaan lijken terwijl de individuen van verschillende groepen/demes onderling steeds meer gaan verschillen. Dat omdat in de ene groep het ene allel vrij common wordt, en de andere allellen minder common, en datzelfde in de andere groep met een ander allel.

Je kan je afvragen hoe belangrijk genetische drift is geweest bij het onstaan van volkeren met b.v. overwegend blond (of rood) haar.

Op Dienekes is gisteren een artikel verschenen over een onderzoek naar de divergentie tussen Neanderthalers en H.Sapiens, gebaseerd op het onderzoek van Cranial morphology
ik citeer:
quote:
The researchers concluded that random genetic change, or genetic drift, most likely account for the cranial differences.
bron
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_57494358
Er wordt nog weer erg weinig gefalsificeerd. Misschien is het ook handig om subonderdelen van de theorie te bekijken. De evolutionaire biologie falsficeren is eigenlijk net zoiets als de quantummechanica falsificeren.
  donderdag 20 maart 2008 @ 09:45:37 #113
27698 Doffy
pi_57494516
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 09:35 schreef Monolith het volgende:
Er wordt nog weer erg weinig gefalsificeerd. Misschien is het ook handig om subonderdelen van de theorie te bekijken. De evolutionaire biologie falsficeren is eigenlijk net zoiets als de quantummechanica falsificeren.
Dat zou een mooi streven zijn. Echter, dat zou betekenen dat de potentiele falsificeerder tenminste weet wát de onderdelen van de theorie zijn, en dat je -op z'n minst voorlopig- akkoord moet gaan met de bovengenoemde definitie van wat evolutie in brede zin is. En je vervolgens verdiepen in wat die theorie eigenlijk precies inhoudt.

Laat dat nu net datgene zijn waar de meeste mensen hier op Fok! vooralsnog niet aan toegekomen lijken te zijn...
'Nuff said
pi_57494774
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 09:45 schreef Doffy het volgende:

[..]

Dat zou een mooi streven zijn. Echter, dat zou betekenen dat de potentiele falsificeerder tenminste weet wát de onderdelen van de theorie zijn, en dat je -op z'n minst voorlopig- akkoord moet gaan met de bovengenoemde definitie van wat evolutie in brede zin is. En je vervolgens verdiepen in wat die theorie eigenlijk precies inhoudt.

Laat dat nu net datgene zijn waar de meeste mensen hier op Fok! vooralsnog niet aan toegekomen lijken te zijn...
Ik heb niet het idee dat alle zogenaamde critici nogal diep in de stof zitten, dus het lijkt me handig dat ze hun bezwaren wat meer op specifieke aspecten richten. Wat is er precies mis? Het concept van gemeenschappelijke voorouders, soortvorming, evolutie van specifieke organismes of delen van organismes, etcetera.
pi_57495066
quote:
Er wordt nog weer erg weinig gefalsificeerd.
Dit is ook niet een topic om in een paar dagen af te handelen. Daarom is het ook in centraal gezet neem ik aan.
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
pi_57495388
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 10:14 schreef kazakx het volgende:

[..]

Dit is ook niet een topic om in een paar dagen af te handelen. Daarom is het ook in centraal gezet neem ik aan.
Je bent nogal stellig geweest in je claims dat er geen hol klopte van de evolutionaire biologie. Dan zou ik toch verwachten dat je daar vrij simpel het een en ander over kunt vertellen.
  donderdag 20 maart 2008 @ 12:27:28 #117
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57497923
quote:
Moet ik mijn lijstje nog wat verder aanvullen anders?
Siamo Tutti Antifascisti!
  donderdag 20 maart 2008 @ 12:36:14 #118
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57498116
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 10:14 schreef kazakx het volgende:

[..]

Herhaal anders even voor het overzicht de claims die je in andere topics al gedaan hebt en zet er een argumentatie bij
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_57498302
We zitten hier natuurlijk ook wel als hongerige wolven te wachten.
Ik kan wel begrijpen waarom kazakx nog even wacht om zich hier in te storten.
pi_57498411
hee, een topic over evolutie, waar ik nog niet in gereageerd heb? Hmm.. toch maar doen

De evolutietheorie is redelijke gemakkelijk tye falsificeren. Het kost enkel veel tijd. Doe een experiment, waarin je 3 groepen (populaties) scheid. Vervolgens laat je 2 van de groepen in een (over verloop van enkele generaties) andere omgeving, met hun eigen flora en fauna. (de 3e is een controlegroep, en blijft in hun eigen natuurlijke habitat) Van elk individu dient levensloop en doodsoorzaak te worden vermeld. Ook gedrag (van het individu en de groep) dient te worden geobserveerd. Er dient zo weinig mogelijk contact met de mens te zijn. (om menselijke invloeden in te perken)

Na elke 5 generaties hun genotypische verandering, hun celbiologie, en fenotypische veranderingen bepalen. Doe dit totdat je ongeveer 100 generaties hebt, en stel de volgende vragen:

* hebben alle 3 de groepen het experiment overleeft (erg belangrijk, zodra 1 van de groepen sterft, valt er minder gericht te concluderen)
* ZIjn er daadwerkelijk mutaties ontstaan?
* Hebben deze mutaties enig verschil in celbiologie veroorzaaakt (microevolutie)
* hebben deze mutaties enig verschil in fenotype veroorzaakt? (macroevolutie)
* Vind er natuurlijke/sexuele selectie plaats?
* zijn er factoren geweest die dit experiment verstoord kunnen hebben, die van te voren niet bekend waren?

Ik denk dat je al een heel eind komt om zo de basisprincipes van evolutie te falsificeren op een wetenschappelijke manier. Ik weet zo niet of er daadwerkelijk al dergelijke experimenten zijn geweest, en wat de uitkomst ervan was
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  donderdag 20 maart 2008 @ 12:53:31 #121
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57498474
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 12:46 schreef barthol het volgende:
We zitten hier natuurlijk ook wel als hongerige wolven te wachten.
Ik kan wel begrijpen waarom kazakx nog even wacht om zich hier in te storten.
Mjah Misschien wel he.
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 20 maart 2008 @ 13:06:50 #122
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57498787
Mogelijke falsificatie:
quote:
British scientist J.B.S. Haldane, when asked what would constitute evidence against evolution, famously said, "Fossil rabbits in the Precambrian."
pi_57500495
een punt uit het lijstje van wijsneus
quote:
It would be very problematic if many species were found that combined characteristics of different nested groupings.
Door dat "many species" is er weinig tegenin te brengen. Maar als je naar de eukaryote cel kijkt, dan kan je
wel die qualificatie "combined characteristics of different groupings" zeggen. Dat maakt het onstaan van die eukaryote cel ook heel boeiend. Is de celkern een opgenomen virus, hebben de mitogondrien voorlopers die
vrije bacterien waren? "The tree of life" heeft aan de onderkant steeds minder een boomstructuur.
Sowieso wordt het begrip "species" steeds moeilijker aan die onderkant.
  donderdag 20 maart 2008 @ 14:39:25 #124
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57500669
Ja - aan de onderkant is het een ander verhaal door Horizontal gene transfer. Kortgezegd: een proces waarbij genetisch materiaal tussen twee organismen wordt uitgewisseld zonder dat er een familierelatie is tussen de twee.

Je ziet dat veel bij bacterien; die willen nog wel eens genetisch materiaal delen tussen soorten en daardoor resistent worden voor antibiotica.
pi_57500870
Wat moet ik nog aan een theorie falsificeren wat niet eens is bewezen
  donderdag 20 maart 2008 @ 14:54:41 #126
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57500937
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 14:50 schreef kazakx het volgende:
Hoe bedoel je?
Onikaan ni ov dovah
pi_57501089
quote:
Je snapt er weer eens helemaal geen hol van. Ook al is de de hypothese 'de zon draait om de aarde' volstrekte onzin, dan kan ik deze alsnog falsificeren. Daarnaast snap je volgens mij ook niet wat het concept bewijzen inhoudt in de wetenschap. Tenslotte lijk je hier te concluderen dat, omdat er gewoon gediscussieerd wordt over zaken binnen de evolutionaire biologie, zoals in alle wetenschappelijke disciplines, er 'niets bewezen is'.
pi_57501390
Precies, zwaartekracht is ook 'maar een theorie'...
pi_57501417
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 12:51 schreef Bensel het volgende:
hee, een topic over evolutie, waar ik nog niet in gereageerd heb? Hmm.. toch maar doen

De evolutietheorie is redelijke gemakkelijk tye falsificeren. Het kost enkel veel tijd. Doe een experiment, waarin je 3 groepen (populaties) scheid. Vervolgens laat je 2 van de groepen in een (over verloop van enkele generaties) andere omgeving, met hun eigen flora en fauna. (de 3e is een controlegroep, en blijft in hun eigen natuurlijke habitat) Van elk individu dient levensloop en doodsoorzaak te worden vermeld. Ook gedrag (van het individu en de groep) dient te worden geobserveerd. Er dient zo weinig mogelijk contact met de mens te zijn. (om menselijke invloeden in te perken)

Na elke 5 generaties hun genotypische verandering, hun celbiologie, en fenotypische veranderingen bepalen. Doe dit totdat je ongeveer 100 generaties hebt, en stel de volgende vragen:

* hebben alle 3 de groepen het experiment overleeft (erg belangrijk, zodra 1 van de groepen sterft, valt er minder gericht te concluderen)
* ZIjn er daadwerkelijk mutaties ontstaan?
* Hebben deze mutaties enig verschil in celbiologie veroorzaaakt (microevolutie)
* hebben deze mutaties enig verschil in fenotype veroorzaakt? (macroevolutie)
* Vind er natuurlijke/sexuele selectie plaats?
* zijn er factoren geweest die dit experiment verstoord kunnen hebben, die van te voren niet bekend waren?

Ik denk dat je al een heel eind komt om zo de basisprincipes van evolutie te falsificeren op een wetenschappelijke manier. Ik weet zo niet of er daadwerkelijk al dergelijke experimenten zijn geweest, en wat de uitkomst ervan was
ik denk, dat je daar niks mee falsificeert. Ik denk dat je het begrip 'tolerantie in overleving' niet snapt.
  donderdag 20 maart 2008 @ 15:25:24 #130
27698 Doffy
pi_57501542
Mensen, dit topic is bedoeld om evolutie te falsificeren. Laat diegenen die daar behoefte aan hebben, dat doen, of voorgoed hun waffel houden. Als 'waarom zou ik?' het adagium is, reageer dan niet in dit topic.
'Nuff said
  donderdag 20 maart 2008 @ 15:40:23 #131
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57501871
quote:
Als de theorie niet bewezen is, moet hij gefalsificeerd zijn. Dus. Komt u maar met de data. Er zijn, onder andere door mij, keiharde punten gegeven waarop de theorie in 1 klap gefalisifiseerd zou zijn het enige dat je hoeft te doen is de relevante wetenschappelijke literatuur aan te wijzen.
  donderdag 20 maart 2008 @ 15:48:32 #132
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57502021
Overigens voor de honderduizendste keer:

Theory: a comprehensive explanation of an important feature of nature that is supported by many facts gathered over time.
pi_57502053
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 15:40 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Als de theorie niet bewezen is, moet hij gefalsificeerd zijn.
Dat klopt niet helemaal. Theorieën 'bewijs' je niet echt in de wetenschap, maar je levert ondersteunend bewijs. Afhankelijk van de hoeveelheid ondersteunend bewijs kun je dan stellen dat een theorie in meer of mindere mate 'bewezen' is, maar 'echt bewijzen' doet men alleen in de wiskunde. Falsificeren daarentegen heeft meer te maken met substantieel tegenstrijdig bewijs. Er kan best enerzijds niet echt veel ondersteunend bewijs zijn en anderzijds geen substantieel tegenstrijdig bewijs.
pi_57502075
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 15:25 schreef Doffy het volgende:
Mensen, dit topic is bedoeld om evolutie te falsificeren. Laat diegenen die daar behoefte aan hebben, dat doen, of voorgoed hun waffel houden. Als 'waarom zou ik?' het adagium is, reageer dan niet in dit topic.
Waarom mogen diegenen die daar geen behoefte aan hebben niet doen dan? Ben je bang dat zij wat vrijgeven dan?
  donderdag 20 maart 2008 @ 15:59:51 #135
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57502222
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 15:50 schreef kazakx het volgende:

[..]

Waarom mogen diegenen die daar geen behoefte aan hebben niet doen dan? Ben je bang dat zij wat vrijgeven dan?
Ga je je claims nou nog een keer herhalen en onderbouwen? (vooral dat laatste)
Onikaan ni ov dovah
pi_57502296
quote:

[..]

Ja, we moeten onze grote gemene atheïstische samenzwering in de wetenschap natuurlijk wel in stand houden.
  donderdag 20 maart 2008 @ 16:07:10 #137
27698 Doffy
pi_57502362
quote:

[..]

Nee, dat zij voor de zoveelste keer een topic verpesten of zitten te trollen.
'Nuff said
pi_57502412
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 15:40 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Als de theorie niet bewezen is, moet hij gefalsificeerd zijn. Dus. Komt u maar met de data. Er zijn, onder andere door mij, keiharde punten gegeven waarop de theorie in 1 klap gefalisifiseerd zou zijn het enige dat je hoeft te doen is de relevante wetenschappelijke literatuur aan te wijzen.
aantal punten uit het lijstje vond ik niet egt falsificatie bewijs, enige die egt tot falsificatie zou geven zou idd konijnen in de prehistorie zijn. Bovendien blijft mijn idee over de evolutie nog altijd bestaan (nu alleen al genoeg dingen meegemaakt die me overtuigen dat de evolutie theorie klopt, ongeacht of deze nu uitlegt hoe we hier allemaal zijn ontstaan) ook al zouden ze 'konijnen' hebben gevonden.
  donderdag 20 maart 2008 @ 16:23:54 #139
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57502710
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 15:49 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat klopt niet helemaal. Theorieën 'bewijs' je niet echt in de wetenschap, maar je levert ondersteunend bewijs. Afhankelijk van de hoeveelheid ondersteunend bewijs kun je dan stellen dat een theorie in meer of mindere mate 'bewezen' is, maar 'echt bewijzen' doet men alleen in de wiskunde. Falsificeren daarentegen heeft meer te maken met substantieel tegenstrijdig bewijs. Er kan best enerzijds niet echt veel ondersteunend bewijs zijn en anderzijds geen substantieel tegenstrijdig bewijs.
Dank u voor uw verduidelijking. Ik stel het inderdaad wat te simpel.
  donderdag 20 maart 2008 @ 16:28:37 #140
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57502805
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 16:10 schreef koffiegast het volgende:

[..]

aantal punten uit het lijstje vond ik niet egt falsificatie bewijs, enige die egt tot falsificatie zou geven zou idd konijnen in de prehistorie zijn. Bovendien blijft mijn idee over de evolutie nog altijd bestaan (nu alleen al genoeg dingen meegemaakt die me overtuigen dat de evolutie theorie klopt, ongeacht of deze nu uitlegt hoe we hier allemaal zijn ontstaan) ook al zouden ze 'konijnen' hebben gevonden.
De volledige lijst is hier te vinden. Het is een artikel dat het bewijs voor 'common descent' uitdiept en bevat ook mogelijke falsificaties.

Het wordt je als het ware makkelijk gemaakt: "Hier is het bewijs, als je dit wilt ontkrachten kun je dat op deze manier doen".
  donderdag 20 maart 2008 @ 16:51:12 #141
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57503181
Hier is het tegenbewijs.

[ Bericht 24% gewijzigd door Iblis op 20-03-2008 16:56:40 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57503215
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 16:51 schreef Iblis het volgende:
Hier is het tegenbewijs.

[ afbeelding ]
Volgens mij mag je die niet hotlinken.
pi_57503217
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 16:28 schreef wijsneus het volgende:

[..]

De volledige lijst is hier te vinden. Het is een artikel dat het bewijs voor 'common descent' uitdiept en bevat ook mogelijke falsificaties.

Het wordt je als het ware makkelijk gemaakt: "Hier is het bewijs, als je dit wilt ontkrachten kun je dat op deze manier doen".
Volgens mij haal je al je kennis van dat soort propaganda sites die niet eens geverifieerd zijn door wetenschappelijke autoriteiten.
Probeer s af en toe je kritische gedachten erop los te gooien, kijk dan of je nog steeds kan meegaan in die gedachtes. Ik vergelijk die site trouwens als die sites van zwaar gelovigen die denken dat de wereld maar 6000 jaar bestaat en komen met dezelfde soort argumenten om hun ideeen de beargumenteren. Zwaar oppervlakkig dus.
  donderdag 20 maart 2008 @ 16:56:30 #144
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57503289
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 16:53 schreef kazakx het volgende:

[..]

Volgens mij haal je al je kennis van dat soort propaganda sites die niet eens geverifieerd zijn door wetenschappelijke autoriteiten.
Probeer s af en toe je kritische gedachten erop los te gooien, kijk dan of je nog steeds kan meegaan in die gedachtes. Ik vergelijk die site trouwens als die sites van zwaar gelovigen die denken dat de wereld maar 6000 jaar bestaat en komen met dezelfde soort argumenten om hun ideeen de beargumenteren. Zwaar oppervlakkig dus.
Ga jou nou nog je claims over de evolutie theorie onderbouwen?
Onikaan ni ov dovah
pi_57503296
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 16:53 schreef kazakx het volgende:

[..]

quote:
* In August 2002 Scientific American recognized Talkorigins.org for its "detailed discussions (some of which may be too sophisticated for casual readers) and bibliographies relating to virtually any objection to evolution that creationists might raise."

* The webpages of the National Academy of Science, Smithsonian Institution, The Leakey Foundation, the National Center for Science Education and other organizations recommend Talkorigins.org.

The Archive is also referenced in college-level textbooks and has had material from the archive incorporated into over 20 college or university courses.
Uitstekende site hoor. Uit welke geweldige geverifieerde wetenschappelijke bronnen haal jij je kennis eigenlijk zoal?
quote:
Niet dus. Maar ga jij nou eindelijk nog eens inhoudelijk reageren?
  donderdag 20 maart 2008 @ 16:57:48 #146
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57503320
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 16:53 schreef Monolith het volgende:

[..]

Volgens mij mag je die niet hotlinken.
Bah! Ik had nog gechecked, maar ’t zat waarschijnlijk nog in de cache van m’n browser, want ik zag ’m wel goed… maar inderdaad, nu is ’t hopelijk gefikst.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 20 maart 2008 @ 17:07:08 #147
27698 Doffy
pi_57503502
Talkorigins is veel, maar bepaald niet oppervlakkig

Enfin, kunnen we ophouden met het getroll, en verdergaan met een discussie?
'Nuff said
pi_57503549
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 16:56 schreef Monolith het volgende:
[quote]

[..]
[quote]
* In August 2002 Scientific American recognized Talkorigins.org for its "detailed discussions (some of which may be too sophisticated for casual readers) and bibliographies relating to virtually any objection to evolution that creationists might raise."

* The webpages of the National Academy of Science, Smithsonian Institution, The Leakey Foundation, the National Center for Science Education and other organizations recommend Talkorigins.org.

The Archive is also referenced in college-level textbooks and has had material from the archive incorporated into over 20 college or university courses.

Dit wikipedia artikel (die nota bene is geschreven door die gasten zelf, whatever) vind jij serieus wetenschappelijk? Heb je wel eens geklikt op die "referenced in college-level textbooks" om te snappen waar ze het over hebben?
En populair wetenschappelijke magazine Scientific American serieus wetenschappelijk????? hahaha moet niet gekker worden.
pi_57503591
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:07 schreef Doffy het volgende:
Talkorigins is veel, maar bepaald niet oppervlakkig

Enfin, kunnen we ophouden met het getroll, en verdergaan met een discussie?
Wel goed om te weten waar jullie je bronnen vandaan halen, dan kan ik de volgende keer rekening houden met jullie nivo
  donderdag 20 maart 2008 @ 17:12:12 #150
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57503593
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:09 schreef kazakx het volgende:

[..]

Dit wikipedia artikel (die nota bene is geschreven door die gasten zelf, whatever) vind jij serieus wetenschappelijk? Heb je wel eens geklikt op die "referenced in college-level textbooks" om te snappen waar ze het over hebben?
En populair wetenschappelijke magazine Scientific American serieus wetenschappelijk????? hahaha moet niet gekker worden.
Dus.. Heeft iemand een grote stempel "troller" bij de hand? Denk dat die ondertussen wel van toepassing is.
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 20 maart 2008 @ 17:39:48 #151
pi_57504188
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:12 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dus.. Heeft iemand een grote stempel "troller" bij de hand? Denk dat die ondertussen wel van toepassing is.
Jeweettoch, er is maar 1 serieuze bron. De Koran.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_57505154
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 15:19 schreef koffiegast het volgende:

[..]

ik denk, dat je daar niks mee falsificeert. Ik denk dat je het begrip 'tolerantie in overleving' niet snapt.
euhm.. als ik 1 of meer van die punten die ik genoemd genoem, niet vind (mutaties, veranderende celbiologie, natuurlijke/sexuele selectie, (okee, fenologische verandering valt over te discussieren.. het zou enkel macroevolutie uitsluiten (al vind ik nog steefds dat er geen verschil is tussen micro en macro, maar goed)), dan betekent dat dat de beginselen der evolutie niet goed zijn. Voor evolutie is namelijk verandering in het genotype nodig (mutaties) die vervolgens tot uiting komen in celbiologie. Deze dingen worden dan geselecteerd door natuurlijke/sexuale selectie. Als dit niet plaatsvind, dan klopt er iets niet

Hoezo zou ik het begrip 'tolerantie in overleving' niet begrijpen (buiten dat het relatief vaag is, en ik de context niet kan plaatsen)
Twitch.tv/bensel15
pi_57505170
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:12 schreef kazakx het volgende:

[..]

Wel goed om te weten waar jullie je bronnen vandaan halen, dan kan ik de volgende keer rekening houden met jullie nivo
ja, blijkbaar moet je er toch nog een behoorlijk schepje bovenop doen
Twitch.tv/bensel15
pi_57505615
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Jeweettoch, er is maar 1 serieuze bron. De Koran.
Ja ja papier, de mensen weten dat onderhand wel weer
pi_57505740
Imam Ali zei tegen zijn zoon 'dont put your foot in your mouth, dont speak about stuff where you know little or nothing about'.

Een subtiele hint voor sommigen hier, ook het flamen van sommige kanten mag vervangen worden door het waarschuwen van een mod.
  donderdag 20 maart 2008 @ 19:37:20 #156
pi_57506386
Het spijt me. Het is niet netjes om je tegenstander te schoppen als ie bloedend en uitgeteld op de grond ligt.
pi_57507597
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:09 schreef kazakx het volgende:

[..]

Je las voor het gemak maar even over het stuk heen dat de site aanbevolen werd door de NAS, NCSE, etcetera? Maar goed, dat is allemaal volstrekt irrelevant. Ik heb jou hier werkelijk nog nooit ook maar 1 publicatie uit een wetenschappelijke journal zien citeren. Het enige wat je op het moment aan het doen bent is een beetje trollen, zonder ook maar enige inhoudelijke reactie te geven. Maar om het wetenschappelijke niveau dan maar wat op te krikken wat artikeltjes uit de laatste editie van Evolution:
quote:
Evolution of Complexity in the Volvocine Algae: Transitions in Individuality Through Darwin's Eye

The transition from unicellular to differentiated multicellular organisms constitutes an increase in the level complexity, because previously existing individuals are combined to form a new, higher-level individual. The volvocine algae represent a unique opportunity to study this transition because they diverged relatively recently from unicellular relatives and because extant species display a range of intermediate grades between unicellular and multicellular, with functional specialization of cells. Following the approach Darwin used to understand “organs of extreme perfection” such as the vertebrate eye, this jump in complexity can be reduced to a series of small steps that cumulatively describe a gradual transition between the two levels. We use phylogenetic reconstructions of ancestral character states to trace the evolution of steps involved in this transition in volvocine algae. The history of these characters includes several well-supported instances of multiple origins and reversals. The inferred changes can be understood as components of cooperation–conflict–conflict mediation cycles as predicted by multilevel selection theory. One such cycle may have taken place early in volvocine evolution, leading to the highly integrated colonies seen in extant volvocine algae. A second cycle, in which the defection of somatic cells must be prevented, may still be in progress.
quote:
Sexual Selection and Immune Function in Drosophila Melanogaster

The evolution of immune function depends not only on variation in genes contributing directly to the immune response, but also on genetic variation in other traits indirectly affecting immunocompetence. In particular, sexual selection is predicted to trade-off with immunocompetence because the extra investment of resources needed to increase sexual competitiveness reduces investment in immune function. Additional possible immunological consequences of intensifying sexual selection include an exaggeration of immunological sexual dimorphism, and the reduction of condition-dependent immunological costs due to selection of ‘good genes’ (the immunocompetence handicap hypothesis, ICHH). We tested for these evolutionary possibilities by increasing sexual selection in laboratory populations of Drosophila melanogaster for 58 generations by reestablishing a male-biased sex ratio at the start of each generation. Sexually selected flies were larger, took longer to develop, and the males were more sexually competitive than males from control (equal sex ratio) lines. We found support for the trade-off hypothesis: sexually selected males were found to have reduced immune function compared to control males. However, we found no evidence that sexual selection promoted immunological sexual dimorphism because females showed a similar reduction in immune function. We found no evidence of evolutionary changes in the condition-dependent expression of immunocompetence contrary to the expectations of the ICHH. Lastly, we compared males from the unselected base population that were either successful (IS) or unsuccessful (IU) in a competitive mating experiment. IS males showed reduced immune function relative to IU males, suggesting that patterns of phenotypic correlation largely mirror patterns of genetic correlation revealed by the selection experiment. Our results suggest increased disease susceptibility could be an important cost limiting increases in sexual competitiveness in populations experiencing intense sexual selection. Such costs may be particularly important given the high intersex correlation, because this represents an apparent genetic conflict, preventing males from reaching their sexually selected optimum.
quote:
The Geographic Selection Mosaic for Ponderosa Pine and Crossbills: A Tale of Two Squirrels

Recent research demonstrates how the occurrence of a preemptive competitor (Tamiasciurus) gives rise to a geographic mosaic of coevolution for crossbills (Loxia) and conifers. We extend these studies by examining ponderosa pine (Pinus ponderosa), which produces more variable annual seed crops than the conifers in previous studies and often cooccurs with tree squirrels in the genus Sciurus that are less specialized than Tamiasciurus on conifer seed. We found no evidence of seed defenses evolving in response to selection exerted by S. aberti, which was apparently overwhelmed by selection resulting from inner bark feeding that caused many developing cones to be destroyed. In the absence of S. aberti, defenses directed at crossbills increased, favoring larger-billed crossbills and causing stronger reciprocal selection between crossbills and ponderosa pine. However, crossbill nomadism in response to cone crop fluctuations prevents localized reciprocal adaptation by crossbills. In contrast, evolution in response to S. griseus has incidentally defended cones against crossbills, limiting the geographic range of the interaction between crossbills and ponderosa pine. Our results suggest that annual resource variation does not prevent competitors from shaping selection mosaics, although such fluctuations likely prevent fine-scale geographic differentiation in predators that are nomadic in response to resource variability.
bron

Nu mag jij weer 'niveau' gaan tonen. Hoewel weer in die zin wat overbodig is.

[ Bericht 37% gewijzigd door Monolith op 20-03-2008 20:37:37 ]
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:38:34 #158
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_57507857
Google Scholar zit ook al in het complot... Dat kunnen geen serieuze artikelen zijn.
http://scholar.google.nl/scholar?q=talkorigins&hl=nl&lr=&btnG=Zoeken
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:45:10 #159
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57507994
Ach - als ik naar de pagina met gebruikte referenties kijk...

Journal of Molecular, Biology, PubMed, Systematic Zoology, Science, PNAS, Nature, Immunogenetics, etc...

Allemaal peer-reviewed. Allemaal harde wetenschap.

Bovendien draai je nog steeds om de hete brij heen. In dit artikel wordt je op 29(+) verschillende manieren uitgelegd hoe je evolutie kunt falsificeren. Toe dan!
pi_57508052
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:38 schreef Iblardi het volgende:
Google Scholar zit ook al in het complot... Dat kunnen geen serieuze artikelen zijn.
http://scholar.google.nl/scholar?q=talkorigins&hl=nl&lr=&btnG=Zoeken
Was jij geen moslim?
pi_57508165
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:10 schreef Triggershot het volgende:
Imam Ali zei tegen zijn zoon 'dont put your foot in your mouth, dont speak about stuff where you know little or nothing about'.

Een subtiele hint voor sommigen hier, ook het flamen van sommige kanten mag vervangen worden door het waarschuwen van een mod.
Als we kunnen verwachten dat vanaf nu het getrol achterwege blijft en er serieus inhoudelijk gereageerd gaat worden door bepaalde mensen, dan laat ik het flamen wel achterwege.
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:53:28 #162
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_57508189
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Was jij geen moslim?[ afbeelding ]
Waarop baseer je dat, in Wodansnaam?
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:56:19 #163
27698 Doffy
pi_57508269
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Was jij geen moslim?[ afbeelding ]
En moslims refereren niet aan wetenschappelijke artikelen op Google Scholar?
'Nuff said
pi_57508405
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:53 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Waarop baseer je dat, in Wodansnaam?
Je nick komt me bekend voor van iets, kan het alleen niet meer helemaal plaatsen, is je pm of msn beschikbaar, om hier even verder ontopic te gaan.
pi_57508443
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:52 schreef Monolith het volgende:

[..]

Als we kunnen verwachten dat vanaf nu het getrol achterwege blijft en er serieus inhoudelijk gereageerd gaat worden door bepaalde mensen, dan laat ik het flamen wel achterwege.
Ik heb geen flame van jou opgemerkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2008 21:05:16 ]
pi_57508486
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:04 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik heb geen flame van jou opgemerkt.
Nou ja, ik heb Kazakx een paar keer beschuldigd van gebrekkige kennis eng etrol, maar dat was m.i. niet bepaald onterecht.
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:14:40 #167
27698 Doffy
pi_57508684
Ik vraag me sowieso af wie er aan het flamen was? Waar het getroll vandaan komt is echter duidelijk...
'Nuff said
pi_57510008
euhm, is de discussie over trollen en flamen niet iets voor het feedback topic? Anders blijft het daar ook zo leeg
Twitch.tv/bensel15
pi_57511178
Ik hoop dat ik binnenkort kom met wat statements, zit nu midden in een boek die me behoorlijk inspireert. Vandaar dat ik niet zo veel tijd heb voorlopig. Hoop dat anderen het vuurtje in dit topic nog even warm kunnen houden
pi_57511325
Tja, de evolutionaire biologie (betere term dan evolutietheorie) is inmiddels niet meer te falsificeren,
te weerleggen of weg te denken als een van de pijlers van de medische wetenschap. Wat dat
betreft is dit topic eigenlijk dus niet nodig. Het is allleen een bliksemafleidertopic omdat het getroll in
andere topics zo hinderlijk was. Van getroll hier heb ik persoonlijk eigenlijk niet zo'n last, vond het
alleen wat flauw van kazakx dat hij de gelegenheid liet liggen.
Ik bedoel...Zaten we hier allemaal met geslepen messen klaar...... laat ie het afweten. Nou ja zeg...!
Ok sois. Maar dan ook geen gezeur meer in andere topics. Hier is de gelegenheid, daar niet.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 02:54:47 #171
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57514078
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 22:58 schreef kazakx het volgende:
Ik hoop dat ik binnenkort kom met wat statements, zit nu midden in een boek die me behoorlijk inspireert. Vandaar dat ik niet zo veel tijd heb voorlopig. Hoop dat anderen het vuurtje in dit topic nog even warm kunnen houden
Je hebt al behoorlijk duidelijke uitspraken over de evolutie theorie gedaan. Dan zouden we uit het bovenstaande kunnen concluderen dat je die nergens op gebaseerd hebt.
Onikaan ni ov dovah
pi_57514708
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 02:54 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Je hebt al behoorlijk duidelijke uitspraken over de evolutie theorie gedaan. Dan zouden we uit het bovenstaande kunnen concluderen dat je die nergens op gebaseerd hebt.
Je trekt de verkeerde conclusies. Alles wat ik gezegd was gebaseerd op logica en feiten. Ze zijn nog ten alle tijden geldig. Alleen wil ik in dit topic de zaak vanuit een andere invalshoek bekijken wat nog meer krakende gevolgen zal hebben op dit fabeltje. Dus heb even wat geduld, want dat blijkt altijd een schone zaak te zijn.

Jammer dat jdschoone er niet is. Die had ook ijzersterke argumenten tegen de evoloutietheorie die jullie in die tussentijd wel behoorlijk bezig zou kunnen houden in de archieven van talkorigins
  vrijdag 21 maart 2008 @ 09:14:42 #173
64288 Bensel
Ladderzat
pi_57515195
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 08:19 schreef kazakx het volgende:

[..]

Je trekt de verkeerde conclusies. Alles wat ik gezegd was gebaseerd op logica en feiten. Ze zijn nog ten alle tijden geldig. Alleen wil ik in dit topic de zaak vanuit een andere invalshoek bekijken wat nog meer krakende gevolgen zal hebben op dit fabeltje. Dus heb even wat geduld, want dat blijkt altijd een schone zaak te zijn.

Jammer dat jdschoone er niet is. Die had ook ijzersterke argumenten tegen de evoloutietheorie die jullie in die tussentijd wel behoorlijk bezig zou kunnen houden in de archieven van talkorigins
Welke feiten? Kun je die hier nog een keer herhalen?
En je logica is behoorljk flawed, omdat het van je eigen onwetendheid uitgaat. "Ik weet niet hoe het gebeurd, dus moet het wel ontworpen zijn."

weet je wat het verschil is tussen talkorigins, en creationistische sites? Bij talkorigins word wel aan verwijzingen naar wetenschappelijke publicaties gedaan, inclusief alle info die je nodig hebt om ze op te zoeken.
Twitch.tv/bensel15
  vrijdag 21 maart 2008 @ 09:21:48 #174
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57515277
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 08:19 schreef kazakx het volgende:

[..]

argumentum ad verecundiam, ad-hominem
pi_57517220
Food for thought alvast:

Shrimp Eyes May Hold Key to Better Communications

Let vooral op deze twee zinnen:
quote:
Many satellite systems rely on circular polarized light, as do devices that amplify radio signals, because CPL's tightly rotating configuration reduces data losses during transmission. (When an antenna sports something that looks like a tightly wound spring, that's for CPL.) It could someday be used in mobile phones -- invisible to our eyes, but not to the machines that detect it.
quote:
We invented this a few years ago, and stomatopods [invented it] 400 million years ago," he said, noting that CPL is used in detecting skin cancer. "They have honed and perfected a system that we could learn from.
Gek he dat domme toevalsmutaties samen met selectie zoiets perfects en doordachts creeeren waar mensen met heel veel kennis en intelligentie honderden jaren research en development voor moeten doen.
Wat ook grappig is in dit artikel is de hopeloze poging om dit te verklaren met evolutie...

O

[ Bericht 0% gewijzigd door kazakx op 21-03-2008 11:41:32 ]
  vrijdag 21 maart 2008 @ 11:44:00 #176
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57517451
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 11:29 schreef kazakx het volgende:
Gek he dat domme toevalsmutaties samen met selectie zoiets perfects en doordachts creeeren waar mensen met heel veel kennis en intelligentie honderden jaren research en development voor moeten doen.
Wat ook grappig is in dit artikel is de hopeloze poging om dit te verklaren met evolutie...
Argumentum ad ignorantiam
  vrijdag 21 maart 2008 @ 11:46:06 #177
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_57517495
quote:
Food for thought alvast:

[ afbeelding ]

[..]

[..]

O
Je vergelijkt honderden jaren menselijke beschaving met honderden miljoenen jaren natuurlijke selectie.
pi_57517520
O ja wijsneus waarschijnlijk hebben ze bij talkorigins dit nog niet behandeld, je moet nog een paar dagen wachten voordat ze voor jou one-liners hebben bedacht.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 11:50:23 #179
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57517592
quote:
Waarom zit je zo ontzettend dingen uit z'n verband te rukken? Er was al bekend dat deze garnaal zeer lang geleden is afgesplitst. Dat die een unieke eigenschap heeft die andere diersoorten niet hebben is opmerkelijk natuurlijk, maar het past uitstekend binnen de evolutietheorie. Het zou vreemder zijn als ze maar kort geleden waren afgesplitst en verder was er in geen enkel beest zo'n oog gevonden.

Daarnaast is het oog heel vernuftig, maar dat geldt ook voor ons evenwichtsgevoel. Onderzoekers hebben het vrij moeilijk met een robot maken die op twee benen loopt. (Of met het namaken van de pootjes van een gecko, die overal op kan lopen.)

Ook al is er nog geen evolutionaire verklaring voor deze eigenschap en moet daar nog onderzoek naar gedaan worden, er is nog absoluut geen aanwijzing dat er geen evolutionaire uitleg voor is. Er zal allicht beter gekeken moeten worden naar de rol die dit gepolariseerde licht speelt binnen die soort. Maar wat is jouw punt nu, nog maals een ‘kijk eens wat is het toch wonderlijk en ik kan me niet voorstellen hoe dit is ontstaan dus het is gecreëerd?’ Wel typisch dan dat zo’n vernuftige eigenschap juist aan garnalen gegeven wordt…
  vrijdag 21 maart 2008 @ 11:51:15 #180
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57517617
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 11:47 schreef kazakx het volgende:
O ja wijsneus waarschijnlijk hebben ze bij talkorigins dit nog niet behandeld, je moet nog een paar dagen wachten voordat ze voor jou one-liners hebben bedacht.
Ad hominem.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 11:53:34 #181
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57517656
Aan ons vragen hoe we de 'eigenschap du jour' verklaren middels evolutie is niet hetzelfde als falsificeren.
pi_57517882
quote:
Mooi he, dat toevalsmutaties samen met selectie zoiets perfects en doordachts creëeren waar mensen met heel veel kennis en intelligentie honderden jaren research en development voor moeten doen.
pi_57517922
Kazakx: Ben je het met me eens dat door middel van een gericht fokprogramma de hond uit de wolf ontstaan is?
pi_57518030
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 12:07 schreef JedaiNait het volgende:
Kazakx: Ben je het met me eens dat door middel van een gericht fokprogramma de hond uit de wolf ontstaan is?
Zou in principe wel kunnen denk ik. Wat is je punt?
pi_57518157
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 12:11 schreef kazakx het volgende:
Wat is het fundamentele verschil tussen evolueren van wolf naar hond en van 'aap' naar mens?
  vrijdag 21 maart 2008 @ 12:19:47 #186
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_57518166
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 12:11 schreef kazakx het volgende:

[..]

Dat is dus kunstmatige evolutie...
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 12:24:21 #187
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57518267
quote:
Food for thought alvast:

[ afbeelding ]

[..]

[..]

O
Waarom vind je dat zo gek? Het is al meerdere malen experimenteel aangetoond dat een domme ontwerp methode iets kan ontwerpen wat door sommige mensen als een intelligent ontwerp wordt gezien.
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 21 maart 2008 @ 12:53:18 #188
pi_57518814
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 12:19 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Het is gewoon evolutie, maar in dit geval bepaald de mens deels de selectiecriteria.
pi_57519366
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 12:19 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Het is een variatie van genen binnen de soort, niks anders. De mens bijvoorbeeld heeft 100.000 genen. Als elk gen minstens verantwoordelijk is voor twee eigeschappen (blauwe ogen/bruine ogen) is. Dan kan je al snel uitrekenen wat voor variatie binnen de soort je kan hebben. Dat is namelijk 2100.000. Oftewel 1030.000. Dus variatie binnen de soort is praktisch gezien oneindig. Dus hoeveel verschillende soorten honden heb je? Zelfs het aantal honden ooit geleefd is geen vergelijking met de verschillende soorten honden die je kan hebben.
En jah als je dus een wolf binnen die variatie kan hebben... is dat dus geen spannend iets.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 13:36:04 #190
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57519646
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 13:23 schreef kazakx het volgende:

[..]

Het is een variatie van genen binnen de soort, niks anders. De mens bijvoorbeeld heeft 100.000 genen. Als elk gen minstens verantwoordelijk is voor twee eigeschappen (blauwe ogen/bruine ogen) is. Dan kan je al snel uitrekenen wat voor variatie binnen de soort je kan hebben. Dat is namelijk 2100.000. Oftewel 1030.000. Dus variatie binnen de soort is praktisch gezien oneindig. Dus hoeveel verschillende soorten honden heb je? Zelfs het aantal honden ooit geleefd is geen vergelijking met de verschillende soorten honden die je kan hebben.
En jah als je dus een wolf binnen die variatie kan hebben... is dat dus geen spannend iets.
En weer een mooi voorbeeld van fout gebruik van statistische geintjes Met onwetendheid kom je met dit soort onderwerpen niet zo ver.
Onikaan ni ov dovah
pi_57519718
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 13:36 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

En weer een mooi voorbeeld van fout gebruik van statistische geintjes Met onwetendheid kom je met dit soort onderwerpen niet zo ver.
Sorry dat ik het zeg Tuinhek maar als je dit basisprincipe niet eens weet in biologie dan weet ik niet of het nog zin heeft om jou wat uit te leggen!
  vrijdag 21 maart 2008 @ 13:42:15 #192
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57519759
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 13:39 schreef kazakx het volgende:

[..]

Sorry dat ik het zeg Tuinhek maar als je dit basisprincipe niet eens weet in biologie dan weet ik niet of het nog zin heeft om jou wat uit te leggen!
Niet te overmoedig worden Je vergeet wat belangrijke punten. Nieuwe genen bijvoorbeeld.
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 21 maart 2008 @ 13:55:43 #193
64288 Bensel
Ladderzat
pi_57520046
quote:

[..]

ik denk dat je toch iets meer over genetica moet leren. hoeveelheid genen zegt niks over het tot expressie komen, of de eigenschappen die die genen hebben. Ongeveer 95% van de genen hebben niks te maken met fenotype, enkel met de regulatie en activatie van processen in de cel. De meest eigenschappen hebben geen 2 genen om het te reguleren, maar veel meer. (Oogkleur kan ook groen zijn, of een combo.)

Overigens: hoe verklaar je bacterien die ineens dioxines kunnen verteren, of Nylon (een stof die niet vrij in de natuur voorkomt, en slechts zo'n 50 jaar bestaat). Daarvoor waren er echt geen genen die dergelijke dingen konden hoor. Dat zou voor een bacterie namelijk erg energieverspillend zijn, om een bibliotheek aan (op het moment) onnodige genen mee te sleuren. vergeet niet, dat de replicatie cyclus van zo'n cel ongeveer 60% van de totale energie in een leven van de bacterie uitmaakt. Een groot gedeelte gaat op aan het kopieren van DNA. Vandaar dat bacterie DNA cirkelvormig is (zodat er niks verloren gaat, en zo onnodig energie verspilt. Ook hebben bacterien vaak MRF's (multiple reading frames) waardoor de hoeveelheid DNA die nodig is om dezelfde informatie te bevatten met ruwweg 60% afneemt. Vergelijk het met een mens, en je ziet dat de menselijke cel ongelovelijk slecht met energie omgaat (even ter verduidelijking: per dag maak jij je eigen lichaamsgewicht aan ATP aan, het energiemolecuul van de cel) (trifosfaat verbindingen bevatten erg veel energie). Ik zou dat niet echt intelligent design noemen, omdat het ook heel anders (en heel veel beter) kan.
Twitch.tv/bensel15
pi_57520288
quote:
Food for thought alvast:

[ afbeelding ]

[..]

[..]

Je was blijkbaar alweer even alle voorbeelden vergeten van genetische algoritmes die op basis van domme toevalsmutaties en een selectiefunctie dergelijke systemen produceren. Jouw hele probleem is dat je de kracht van dat mechanisme heel erg onderschat en bovendien de menselijke kennis en intelligentie enorm overschat. Kijk eens die video van Craig Venter die ik in het topic over leven postte. Daar legt hij ook duidelijk uit dat zijn bedrijf evolutie 'inzet' omdat met de menselijke capaciteit de mogelijkheden vele malen te beperkt zijn.

Overigens wel grappig dat je Jdeschoone aanhaalt. Die was in ieder geval met intelligent design / creationisme en distantieerde zich vrij krachtig van het soort creationisme 101 argumenten dat jij maar blijft aanhalen.

Verder zou je bijvoorbeeld eens wat boeken van Dawkins, Jones en andere biologen kunnen lezen waar ze allerlei van dit soort prachtige systemen bij dieren aanhalen. Neem bijvoorbeeld het elektrolocatie systeem van het vogelbekdier of de sonar van vleermuizen.
pi_57520539
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 13:55 schreef Bensel het volgende:

[..]

ik denk dat je toch iets meer over genetica moet leren. hoeveelheid genen zegt niks over het tot expressie komen, of de eigenschappen die die genen hebben. Ongeveer 95% van de genen hebben niks te maken met fenotype, enkel met de regulatie en activatie van processen in de cel. De meest eigenschappen hebben geen 2 genen om het te reguleren, maar veel meer. (Oogkleur kan ook groen zijn, of een combo.)
k heb minimaal 2 expressies genoemd van een gen om niet te overdrijven met dat getal. Ik weet ook wel dat er meerdere eigenschappen te maken zijn.
Ok hierbij een nieuwe rekenmethode waar bij ik 5% feonotype meeneem. Hoeveel genen heeft een hond? 30.000? Stel 30.000. 5% fenotype = 1500 genen.
Stel dat elk gen verantwoordelijk is voor (nogmaals: minstens!) 2 eigenschappen levert:

21500 = 10450 Oftewel praktisch oneindig.
Deze variatie in genen wat God in elk soort heeft geplaats zorgt voor die verwarring.
quote:
Overigens: hoe verklaar je bacterien die ineens dioxines kunnen verteren, of Nylon (een stof die niet vrij in de natuur voorkomt, en slechts zo'n 50 jaar bestaat). Daarvoor waren er echt geen genen die dergelijke dingen konden hoor. Dat zou voor een bacterie namelijk erg energieverspillend zijn, om een bibliotheek aan (op het moment) onnodige genen mee te sleuren. vergeet niet, dat de replicatie cyclus van zo'n cel ongeveer 60% van de totale energie in een leven van de bacterie uitmaakt. Een groot gedeelte gaat op aan het kopieren van DNA. Vandaar dat bacterie DNA cirkelvormig is (zodat er niks verloren gaat, en zo onnodig energie verspilt. Ook hebben bacterien vaak MRF's (multiple reading frames) waardoor de hoeveelheid DNA die nodig is om dezelfde informatie te bevatten met ruwweg 60% afneemt. Vergelijk het met een mens, en je ziet dat de menselijke cel ongelovelijk slecht met energie omgaat (even ter verduidelijking: per dag maak jij je eigen lichaamsgewicht aan ATP aan, het energiemolecuul van de cel) (trifosfaat verbindingen bevatten erg veel energie). Ik zou dat niet echt intelligent design noemen, omdat het ook heel anders (en heel veel beter) kan.

Hier wil later een keer op terugkomen.
pi_57520819
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 14:08 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je was blijkbaar alweer even alle voorbeelden vergeten van genetische algoritmes die op basis van domme toevalsmutaties en een selectiefunctie dergelijke systemen produceren. Jouw hele probleem is dat je de kracht van dat mechanisme heel erg onderschat en bovendien de menselijke kennis en intelligentie enorm overschat. Kijk eens die video van Craig Venter die ik in het topic over leven postte. Daar legt hij ook duidelijk uit dat zijn bedrijf evolutie 'inzet' omdat met de menselijke capaciteit de mogelijkheden vele malen te beperkt zijn.
Ik heb juist het idee dat je dat enorm overschat. Ik ben het met je eens dat de menselijke capaciteiten beperkt zijn. Maar ik beweer ook dat intelligentie wat gecreeert zou moeten worden door toeval (met een selectiefilter) dat dat nog beperkter is.
quote:
Overigens wel grappig dat je Jdeschoone aanhaalt. Die was in ieder geval met intelligent design / creationisme en distantieerde zich vrij krachtig van het soort creationisme 101 argumenten dat jij maar blijft aanhalen.
Wat maakt het nou uit als hij het niet eens is met creationisme. Deze topic gaat daar toch niet om? Hij had zeer sterke argumten tegen de evolutie en daar ging het me om.
quote:
Verder zou je bijvoorbeeld eens wat boeken van Dawkins, Jones en andere biologen kunnen lezen waar ze allerlei van dit soort prachtige systemen bij dieren aanhalen. Neem bijvoorbeeld het elektrolocatie systeem van het vogelbekdier of de sonar van vleermuizen.
Ze kunnen het wel aanhalen maar je kan dit soort dingen niet bewijzen door te zeggen kijk dit soort dingen bestaan in de natuur dus is evolutie een feit. Dit is bijna dezelfde analogie als bij gelovigen (en waar jij altijd bezwaar op hebt) die zeggen dat het in een heilige boek staat
  vrijdag 21 maart 2008 @ 14:40:01 #197
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_57520943
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 14:34 schreef kazakx het volgende:

[..]

Ik heb juist het idee dat je dat enorm overschat. Ik ben het met je eens dat de menselijke capaciteiten beperkt zijn. Maar ik beweer ook dat intelligentie wat gecreeert zou moeten worden door toeval (met een selectiefilter) dat dat nog beperkter is.
Hoe kom je daar nou weer bij? Het is experimenteel toch behoorlijk duidelijk waar te nemen dat dergelijke algoritmen werken
Onikaan ni ov dovah
pi_57520960
quote:

[..]

Het is een variatie van genen binnen de soort, niks anders. De mens bijvoorbeeld heeft 100.000 genen.
Doe maar 20.00-25.00 genen.
quote:
Als elk gen minstens verantwoordelijk is voor twee eigeschappen (blauwe ogen/bruine ogen) is. Dan kan je al snel uitrekenen wat voor variatie binnen de soort je kan hebben. Dat is namelijk 2100.000. Oftewel 1030.000. Dus variatie binnen de soort is praktisch gezien oneindig.
Je veronderstelt dat de genen een of ander statisch concept zijn, dat is bepaald niet het geval.
quote:
Dus hoeveel verschillende soorten honden heb je? Zelfs het aantal honden ooit geleefd is geen vergelijking met de verschillende soorten honden die je kan hebben.
Definieer voor de grap eens soort en wat dat 'binnen een soort' zou moeten inhouden.
pi_57521132
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 14:34 schreef kazakx het volgende:

[..]

Ik heb al meerdere malen voorbeelden aangedragen van wat genetische algoritmes produceren. En dat zijn eigenlijk nog maar heel beknopte experimentjes vergeleken met 3.5 miljard jaar evolutie. Ik laat dus zien wat de kracht wel is, jij loopt alleen maar je persoonlijke ongeloof te etaleren. Persoonlijk ongeloof is niet bepaald een goed argument.
quote:
[..]

Wat maakt het nou uit als hij het niet eens is met creationisme. Deze topic gaat daar toch niet om? Hij had zeer sterke argumten tegen de evolutie en daar ging het me om.
Hij was het juist wel eens met creationisme, maar had juist een aversie tegen dit soort argumenten omdat ze de geloofwaardigheid van creationisme nogal ondermijnen.
quote:
[..]

[quote]
Ze kunnen het wel aanhalen maar je kan dit soort dingen niet bewijzen door te zeggen kijk dit soort dingen bestaan in de natuur dus is evolutie een feit. Dit is bijna dezelfde analogie als bij gelovigen (en waar jij altijd bezwaar op hebt) die zeggen dat het in een heilige boek staat
Ze halen ook onderzoek aan m.b.t. het evolutionaire ontstaan van dergelijke systemen.
pi_57521403
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 14:41 schreef Monolith het volgende:

[..]

Doe maar 20.00-25.00 genen.
[..]
Bedankt voor de goede cijfers (maar zal weinig uitmaken voor de rekenmethode)
quote:
Je veronderstelt dat de genen een of ander statisch concept zijn, dat is bepaald niet het geval.
[..]
Heel simpel voorbeeld:
mannetje en vrouwtje hond met 4 genen met volgende eigenschappen (beetje simplistisch weergegeven maar dit om het wat duidelijker te maken):
- witte vacht / zwarte vacht
- blauwe ogen / bruine ogen
- langer oren / korte oren
- Grote kop / kleine kop

Snap je dat je met deze 4 genen en 2 eigenschappen per gen, 24 honden kan creeeren die er allemaal verschillen uit kunnen zien. 24 = 16. Als het 3 eigenschappen waren per gen dan zat je heel simpel op 81 verschillende honden.
quote:
Definieer voor de grap eens soort en wat dat 'binnen een soort' zou moeten inhouden.
Bovenstaande voorbeeld zegt genoeg neem ik aan voor die definitie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')