Beetje met de popcorn in de hand toekijken drugshond

Ik hoop overigens nog wel dat de crew nog wat inhoudelijks meldt over het TR gedoe. Ik verlies er geen slaap over, maar het Gronk standpunt maakt TR’s echt contra-produktief.
Anyway, task at hand is de definitie van spam.
Kort antwoord: alles wat Danny als spam beschouwd. Dat is nu eenmaal de kern van Fok; er is policy en er is Danny en het laatste is bepalend.
Daarom schreef ik al: “Ik zou ook een kopietje van je post naar Danny sturen want ik zie grote mogelijkheden als je per ongeluk in zomaar tekst mag zeggen dat je graag
www.senseo-koffie.nl drinkt terwijl je typt op je
www.dell-laptop.nl zonder dat het voor je betoog dus relevant is zoals in het geval van V-A. En als je dat in een paar weken rustig tien keer mag doen voor dezelfde commerciele site lijkt het me wel prijsschieten voor
www.herbalife.net en hun vrienden. Als reminder
Zoek maar even binnen Fok op de spam waar we hiet over hebben”
Langer antwoord om op Gronk’s argumenten in te gaan, want ik ben de beroerdste niet:
Het is een glijdende schaal die loopt tussen twee uitersten. Aan de ene kant een topic openen met subject line ‘Goed voor je’ en als inhoud alleen maar
www.herbalife.net. Het andere uiterste (punt 4 bij Gronk) is de soms onvermijdelijke link naar een informatiebron met exclusieve informatie waarvoor betaald moet worden. Gronk noemt de New York Times, maar die is gratis leesbaar en de Financial Times biedt een proefabonnement aan dat je na vier weken gratis kan annuleren, maar goed er zijn natuurlijk wel echte gevallen dat een artikel niet vrij toegankelijk is.
In dat geval kijk je natuurlijk even of er een geen andere bron is. Meestal is dat het geval en wijzen andere users daar wel op. Mocht dat niet het geval zijn dan citeer je gewoon wat relevante passages. Dat mag, dat heet ‘Fair use’. Absoluut geen spam dus.
Gronk’s punt 3 noemt de Nen norm als voorbeeld. Je kunt mensen niet gratis de hele norm toesturen; dat klopt, maar het is een slecht voorbeeld. Er loopt een rechtszaak over de vraag of de norm niet openbaar moet zijn daar het een voor iedereen bindende norm is. Verder is het voor een forum niet relevant om de hele NEN-norm te publiceren. Als in klussen en nog wat iemand een badkamer lamp wil ophangen mag je best zeggen dat het volgens de norm zus en zo moet. Steeds verwijzen naar
www.nen.nl in plaats van gewoon antwoord te geven op de vraag zou ik wel spam gaan vinden als dat steeds door dezelfde user gedaan werd.
Punt 2 dan. Bijbel of Koranteksten mag je inderdaag gewoon citeren en scientology teksten niet. Dat is een van de redenen dat ik linken naar scientology sites dus al als spam zie. Men is er erop gericht je wat te verkopen: cursus materiaal, auditing, boekjes, whatever. De aanbrenger krijgt daar provisie over dus het is geheel vergelijkbaar met een multilevel marketing scheme (zeg maar gewoon herbalife).
Laten we aannemen dat iemand waarlijk het scientology geloof aanhangt, dan mag hij natuurlijk zonder problemen ‘fair use’ citaten gebruiken. Citeren mag nu eenmaal, mits functioneel en beperkt. Er is geen enkele reden om het boek aan te schaffen als je in een discussie wilt stellen dat in the way to happiness van L. Ron Hubbard staat dat ‘Try not to do things to others that you would not like them to do to you." Of dat "the way to happiness does not include murdering your friends, your family or yourself being murdered."
Het lijken mij waarheden als een koe en het stimuleert mij niet het boekje met de andere 19 nog niet door mij onthulde geheimen te kopen, maar wie weet popelen de mensen nu. Dan kunnen ze op eigen gelegenheid uitzoeken waar je dit briljante boek kan kopen lijkt me. Daar hoef je niet herhaaldelijk links voor te plaatsen naar de commerciele website.
Je punt 1 is al meegenomen in bovenstaande dus hoeft niet apart behandeld.
Samenvatting van het lange antwoord: als je regelmatig zonder enige directe aanleiding in je posts links zet naar een commerciele website (want dat is het: de licentie opbrengsten van het boekje gaan rechtstreeks naar een for profit uitgever; ze hebben geen religieuze status) en als er nota bene een affiliate programma voor is dan lijkt me dat in Vera-Legato we op de glijdende schaal van spam tot functionele link heel erg aan de linkerkant zitten...